Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
Heb je een momentsleutel nodig, zoja welke adviseer je bij welke shop en wat is het moment voor de batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
broekieman schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:47:
Heb je een momentsleutel nodig, zoja welke adviseer je bij welke shop en wat is het moment voor de batterijen?
Ik heb de Wiha Momentsleutell electic 1/4" voor dopsleutesls 5-25 NM artikel# 43126.

Werkt zeer prettig.

En dan ook nog Wiha Wiha Doppenset 1/4″ set geïsoleerd TorqueVario®-S electric 10-delig artikel# 43466 die gebruik ik combinatie met mijn Wiha vario schroevendraaier. Volgens mij voor de aarde van de Multiplus.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
Zeker, want los is niet goed en te vast = los..

Ik heb zelf een simpele bij HBM vandaan waar de doppen die ik al had oppassen. Voordeel is dat ie van kunststof is. Is ie gelijk geïsoleerd. De betreffende dop heb ik voorzien van wat ducktape rondom (of krimpkous).

Ik heb zelf op 4 of 5 Nm aangehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 26-07-2024 23:03 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
6Nm staat hier als max voor EVE LF280K.
https://www.boetronics.nl/files/EVE_LF280K.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Q schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:49:
[...]

Wat blijkt?

Mogelijk is de cel nog 'goed'.

De eigenaar heeft batterij deels gedemonteerd en ziet verkleurde moer op de 'getroffen' cel.
Moer bleek ook niet eens hand-vast te zitten. :X

Hij is er vrij van overtuigd dat hij de moeren van de busbars met het juiste moment (met moment sleutel) heeft aangedraaid en dat hij secuur is geweest.
Heeft iemand anders meegemaakt dat moeren van cellen losser zijn gaan zitten?
De verkleurde moer is vervangen en alle cellen zijn gecontroleerd en op moment aangedraaid.

We hebben de weerstand van alle cellen gemeten, ook van de cel die raar deed. Alles blijkt ok. Alle moeren hebben meteen ook een streepje gekregen met foto als referentie voor later, conform advies.

Systeem weer opgestart en alles lijkt goed te werken, de batterij was vrijwel vol dus de 4KW solar ging grotendeels naar het grid (3.5 Max). Het stevige gebrom onder hoge last van de multiplus is muziek in mijn oren 😆

Vraag: we zien bij volle batterij dat er regelmatig fluctuaties zijn, waarbij de solar naar het grid gaat, en dat de batterij ook (even) mee doet, soms met forse vermogens, om dan later weer door solar opgeladen te worden, is dat normaal? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
cj1 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:41:
[...]

Mijn Eaton Bussmann 200LMT's zijn vandaag binnen gekomen.

De, met de YR1035 +, gemeten 1 kHZ AC-IR (weerstand) is 0,47 - 0,48 milliohm.

De beide montageogen zijn niet rond maar ovaal. Zodoende is de HH bevestigingsafstand voor M10 minimaal 55 millimeter en maximaal 61 millimeter. Zie foto's.
ik hield toen het maximale aan om ingeval van nood (voor alleen busbar) ook een Siba 500A ANL tijdelijk te kunnen plaatsen, niet dat ik een voorraadje LMT heb.

Ik heb twee verschillende busbar configuratie oplossingen, 1 met mespatronen die de Deye 12k's LV afzekeren (deze heeft de minste dissipatiewarmte , 60-70% van de dagen als ik het rustig aan doe 3 uur@180A of 2 uur@235A per Deye) en een busbar die in twee delen is, waar accu's gescheiden zijn van de hybride's door een zekering in de plus-lijn en in de min-lijn een 500A shunt voor metingen.
Bedoeling is nogeens te herbouwen, maar wel in een grotere kast dan Rittal 1576000 KX (met CT's ipv shunt)

Direct na de cellen voor BMS heb ik in de accu module zelf ook nog een 315LMT (HH 58mm)
Wat is de bedoeling van het afgebeelde weerstand en diode symbool op de verpakking?
symbool voor Class aR (accompanied semiconductor protection)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Domba schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 00:52:
[...]

ik hield toen het maximale aan om ingeval van nood (voor alleen busbar) ook een Siba 500A ANL tijdelijk te kunnen plaatsen, ...

...
Bedoeling is nogeens te herbouwen, ... (met CT's ipv shunt)

Direct na de cellen voor BMS heb ik in de accu module zelf ook nog een 315LMT (HH 58mm)

[...]
Aha, je wil dus qua afstandsmaat van de draadeinden liefst een ANL zekeringhouder gebruiken, om compatibel te zijn met zowel de BS88-serie als ANL-zekeringen.

Wat zijn CT's?

Ik weet nog niet welke zekeringhouder ik zal kopen voor de LMT's.
Welke zekeringhouder ga jij gebruiken voor de 315LMT's als je gaat herbouwen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:05
cj1 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Aha, je wil dus qua afstandsmaat van de draadeinden liefst een ANL zekeringhouder gebruiken, om compatibel te zijn met zowel de BS88-serie als ANL-zekeringen.

Wat zijn CT's?

CT = ampere meet trafo's die om een draad wordt geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

MrFish schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:45:
[...]

JK inverter BMS zit erbij. De case is daar ook redelijk specifiek op ontworpen.

Vanavond heb ik m in elkaar gezet. Was goed te doen, nette case. Eén van de temp sensoren geeft nog -200 aan, dat is vast wel op te lossen.
Mijn vier batterij temp sensors doen het niet. Iemand een hint? Temp sensors staan wel aan in de settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpqxCyuWf2DfjA5adQcOzYZHGnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NpCb9Ajcl4yWg3tqIm54Onag.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
cj1 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Wat zijn CT's?

CT= current trafo voor busbar, bijv deze

Geen houder, speciale DIY M10 A2--70 met buitenkant hex bouten met in het center een 8 mm M4 inwendige schroefdraad zodat je direct op HPL FR plaat kunt vastzetten.
(HPL is dan het montagebord voor in de kast wel klasse B1 s1d0, A klasse ben ik nog niet tegengekomen)

Ik kan op mijn DHZ-CNC niet alle soorten RVS even gemakkelijk bewerken, maar het kan ook op een draaibankje, als je uitwendige hex kop kunt vlakken (niet slijpen), kan je ook een gaatje boren en met de hand schroefdraad tappen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
MrFish schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Mijn vier batterij temp sensors doen het niet. Iemand een hint? Temp sensors staan wel aan in de settings.

[Afbeelding]
Heb zelf nog geen cellen maar wel even voor je gekeken met een labvoeding op het BMS. Temp sensoren doen het prima. Viel wel meteen op dat het LCD scherm verkeerd om gemonteerd is 8)7

Screenshot

[ Voor 14% gewijzigd door thys op 27-07-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
@thys Wacht je ook op Nkon? Mijn cellen zouden ergens op 26-7 binnen moeten komen, ik hoop volgende week bericht te krijgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Ik krijg ze maandag van Nkon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

thys schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Heb zelf nog geen cellen maar wel even voor je gekeken met een labvoeding op het BMS. Temp sensoren doen het prima. Viel wel meteen op dat het LCD scherm verkeerd om gemonteerd is 8)7

Screenshot
Thanks voor het checken. Hier ook een omgekeerde LCD idd. Gelukkig was dat zo opgelost. Nu de temp sensoren nog.

De extra isolatie bij de PCBs heb ik trouwens gemaakt van uitgeknipte stukjes epoxy. Gaatje met een 3 mm boortje en klaar is kees.

Edit: nog een opmerking bij deze box. Niet alle moeren/bouten zaten even vast. Ik heb ze nu allemaal op 4 Nm vastgezet en kon sommige nog flink aandraaien.

[ Voor 18% gewijzigd door MrFish op 27-07-2024 20:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 09:52
In het topic Het grote Victron aansturing topic wordt de laatste tijd veel gepraat over het ontwerp van Victron systemen.
Omdat dat topic bedoeld is voor vragen en antwoorden over de aansturing van bestaande systemen heb ik een nieuw topic gemaakt: Het grote Victron ontwerp topic.
In dit laatste topic kunnen alle thema's rondom nieuwe, nog te maken, Victron systemen aan de orde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Op welke ondergrond kan ik de racks het beste plaatsen? Ik heb een simpele multimeter van de aldi met kuren. Welje multimeter bevelen jullie aan en wat/hoe kan ik straks aan de cellen meten? Kun je er ook het Ah mee meten of wat heb ik daarvoor nodig? Wat voor aansluiting denken jullie dat de polen aan de case zijn? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTlavAbnilLnYcVS3Q53NW8kZqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywXSThOmidw7tbH1naXmFD5s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door broekieman op 28-07-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:50:
In het topic Het grote Victron aansturing topic wordt de laatste tijd veel gepraat over het ontwerp van Victron systemen.
Omdat dat topic bedoeld is voor vragen en antwoorden over de aansturing van bestaande systemen heb ik een nieuw topic gemaakt: Het grote Victron ontwerp topic.
In dit laatste topic kunnen alle thema's rondom nieuwe, nog te maken, Victron systemen aan de orde komen.
Je linkt niet naar het topic, maar naar een reactiepagina in het topic. Het topic zelf is toch Het grote Victron ontwerp topic ?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@broekieman Een batterijbox zit zo maar op 100 kg, de meeste vloeren in je huis kunnen dat wel dragen. Mocht je er meerdere op elkaar willen zetten dan moet je wel even nadenken. Het beste is om dit soort units in elkaar te zetten op de verdieping waar het komt te staan.

Met een gammele multimeter ga je niet veel kunnen doen, capaciteit meting kan eigenlijk alleen iets over gezegd worden over helemaal leeg of vol. Hier heb je een capaciteitstester nodig bv Andy YouTube: #Battery1.0 Capacity Test on 4 year old EVE 'A-Grade' battery. Norma... als voorbeeld
Ik heb zelf een Multimeter Metrahit AM maar speciaal voor de cellen heb ik ook een Fnirsi HRM-10 Batterij Spanningstester gekocht. YouTube: Đã hết thời bán Pin kém chất lượng khi có thiết bị này ra đời. Máy đ...

Polen zijn waarschijnlijkschroefdraad m8 waar kabelschoenen aan moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
KabouterSuper schreef op maandag 29 juli 2024 @ 01:54:

Je linkt niet naar het topic, maar naar een reactiepagina in het topic. Het topic zelf is toch Het grote Victron ontwerp topic ?
Correct. Ik had een copy/paste fout gemaakt.
Dank voor de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
cj1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:28:
Ik zou zelf de inspiratie maar niet bij het "Off-grid centrum" vandaan halen. De Victron installatie met een (zonnepanelen) MPPT tracker rechtboven op de foto hierboven gaat niet door een Scope 12 elektrotechische-installatie-keuring komen: inverters gemonteerd op brandbaar materiaal, en de afstand tot het plafond is vermoedelijk ook < 1 meter. Dan moet het plafond ook van onbrandbaar materiaal zijn. Tot zover mijn 2 cent.
De foto waar je naar verwijst is uit de showroom.
Dit is om de apparatuur te kunnen tonen. Het is geen productie-situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hier wat foto'tjes van het in elkaar zetten van mijn Yixiang box:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MhjIDSIr9LE_Dd_N2PL-xMwlLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJSg0jOxQ9kfDYTVacMDkv7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzim3J_gxOgndvbbPsd4Hm0MwZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHA2rTmMT1RWJ1WVcKELllrI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmKid-PinSstDL5ar5zfq3EogvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xjfo4jjiCVeltZMG6iK4IcSH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf een setje van 4 wieltjes gekocht voor 27€ (met M12 bouten via amazon, draagkracht 280 kg, dus er kan nog een tweede box bovenop - in principe). Werkt prima en de box rolt soepel, maar ik twijfel wel een beetje over de stevigheid van de M12 bevestigingsgaten, of het gebrek eraan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H1iLXU8vQdWrbJX03fmMDkIUHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oxp9VwtmbYigEsuA0OoFYUnw.jpg?f=fotoalbum_large

De cellen van Docan lijken uitstekend en de spanningen zitten dicht bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkmWWGsH9RLD2xTHinIcNJehsdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMX7CMcNtcI5zQtU6PbNOlGU.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn probleem met de temperatuurssensoren krijg ik nog niet opgelost. De niet-zo-behulpzame suggesties van de verkoper op Alibaba hebben nog geen soelaas geboden. Ik vrees toch een defect in de BMS. Ik ga de firmware nog proberen te updaten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@MrFish Als je een ohm meter hebt kun je de zwarte draadjes eens meten, ik heb hier 1 op tafel liggen die is nu bij 24 graden in de kamer 10,298 kohm. Het zijn ntc weerstanden.

Hier kun je een lijstje vinden.

Ik zie ook dat ze via de hulp printen lopen, je zou als de connector van de print af is ook direct op de print kunnen meten.

[ Voor 22% gewijzigd door habbekrats op 29-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
MrFish schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:54:
Hier wat foto'tjes van het in elkaar zetten van mijn Yixiang box:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb zelf een setje van 4 wieltjes gekocht voor 27€ (met M12 bouten via amazon, draagkracht 280 kg, dus er kan nog een tweede box bovenop - in principe). Werkt prima en de box rolt soepel, maar ik twijfel wel een beetje over de stevigheid van de M12 bevestigingsgaten, of het gebrek eraan:

[Afbeelding]

De cellen van Docan lijken uitstekend en de spanningen zitten dicht bij elkaar.

[Afbeelding]

Mijn probleem met de temperatuurssensoren krijg ik nog niet opgelost. De niet-zo-behulpzame suggesties van de verkoper op Alibaba hebben nog geen soelaas geboden. Ik vrees toch een defect in de BMS. Ik ga de firmware nog proberen te updaten...
Euh volgens mij hangt 1 wieltje nu al op half 7.... Ik zou dat helemaal niet vertrouwen.

Bij nadere inspectie, de andere wieltjes zitten zo te zien wel in ongeveer dezelfde tijdzone.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

habbekrats schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:34:
@MrFish Als je een ohm meter hebt kun je de zwarte draadjes eens meten, ik heb hier 1 op tafel liggen die is nu bij 24 graden in de kamer 10,298 kohm. Het zijn ntc weerstanden.

Hier kun je een lijstje vinden.

Ik zie ook dat ze via de hulp printen lopen, je zou als de connector van de print af is ook direct op de print kunnen meten.
Dat heb ik idd allebei gedaan, weerstand is goed, ongeveer 10 kOhm idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

V_ger schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Euh volgens mij hangt 1 wieltje nu al op half 7.... Ik zou dat helemaal niet vertrouwen.

Bij nadere inspectie, de andere wieltjes zitten zo te zien wel in ongeveer dezelfde tijdzone.
Ja, dat ligt niet aan de wieltjes maar aan de behuizing, of eigenlijk aan de combinatie. De M12 bevestigingspunten zitten gewoon in een plat stuk plaatstaal zonder verdere versteviging. De wieltjes hebben maar een klein contactpunt (M12 moer) dus dat is geen gelukkige combinatie. Ik heb nog carrosserieringen liggen, die ga ik ertussen plaatsen. Ik verwacht dat dat een slok op een borrel moet schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
MrFish schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:10:
[...]
Ja, dat ligt niet aan de wieltjes maar aan de behuizing, of eigenlijk aan de combinatie. De M12 bevestigingspunten zitten gewoon in een plat stuk plaatstaal zonder verdere versteviging. De wieltjes hebben maar een klein contactpunt (M12 moer) dus dat is geen gelukkige combinatie. Ik heb nog carrosserieringen liggen, die ga ik ertussen plaatsen. Ik verwacht dat dat een slok op een borrel moet schelen.
die yixiang erbij levert hebben een vlakke bovenkant, wat de krachten verdeeld deze hebben schroef stiften of wel dubbel nippels en geen draadeind of bout
De JS-60 zijn nog al lastig te vinden, maar de GD-60S 250kg (~31 euro/4st) of GD-80S (~46 euro/4st) moet niet zo moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Welke accu lader is aan te bevelen voor een redelijke prijs om de batterijen te top balanceren. Moeten de moeren dan ook met een momentsleutel worden aangedraaid?

Wat adviseren jullie als ik deze spullen nog moet aanschaffen. Ook een multimeter neem ik aan en.......?

[ Voor 25% gewijzigd door broekieman op 29-07-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:23:
Ik ben gestart met een nieuw projectje. De doelen zijn:
1) Opslagcapaciteit uitbreiden naar 38,4 kWh (4 Pylontech US5000 batterijen er bij)

Dag 14 (24JUL2024)
- Alles gemonteerd.

Foto volledige installatie:
[Afbeelding]
Hoe heb je de 4 bestaande met de 4 nieuwe US5000’s op gelijke SoC (voltage) gekregen? Met een weerstand balanceren, door te meten en op ongeveer gelijk niveau verbinden, met de MP’s stuk voor stuk op 100% niveau brengen, of gewoon verbonden en de BMS-en dit laten regelen?

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 30-07-2024 06:23 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
MrFish schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat de punt belasting veel te groot is en helemaal als je er nog 1 boven op zet.
Er moet een dikke hulpstaal plaat onder over de hele breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 05:44
broekieman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:50:
Welke accu lader is aan te bevelen voor een redelijke prijs om de batterijen te top balanceren. Moeten de moeren dan ook met een momentsleutel worden aangedraaid?

Wat adviseren jullie als ik deze spullen nog moet aanschaffen. Ook een multimeter neem ik aan en.......?
De Lader hoeft niet perse een lader te zijn, een lab voeding waar je de stroom en spanning van kan begrenzen doet het prima.
>> Maar is dit een vereiste om te doen? Ik weet het eigenlijk niet.
Ga er maar vanuit dat je alle elektrische verbindingen op moment moet aandraaien, er zwerft hier ergens een lijstje in dit topic. Een thermografische camera kan ik ook van harte aanbevelen, om je werk te controleren.
Kabelschoenen kun je zelf aan persen maar je kunt de kabels ook kant en klaar bestellen.
Als je een een multi meter zoekt, koop iets van voltcraft (huismerk van conrad), deze zijn betaalbaar en goed genoeg.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:06:
[...]

Hoe heb je de 4 bestaande met de 4 nieuwe US5000’s op gelijke SoC (voltage) gekregen? Met een weerstand balanceren, door te meten en op ongeveer gelijk niveau verbinden, met de MP’s stuk voor stuk op 100% niveau brengen, of gewoon verbonden en de BMS-en dit laten regelen?
Volgens de handleiding.

"During capacity expansion or replacement,
when parallel different Power offSOC/voltage of module together, it is recommended to maintain the system in idle for ≥15mins or till the SOC LEDs becomes similar (≤1dot difference) before normal operation."

Uiteindelijk hebben ze 4 uur idle gestaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Domba schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:36:
[...]

die yixiang erbij levert hebben een vlakke bovenkant, wat de krachten verdeeld deze hebben schroef stiften of wel dubbel nippels en geen draadeind of bout
De JS-60 zijn nog al lastig te vinden, maar de GD-60S 250kg (~31 euro/4st) of GD-80S (~46 euro/4st) moet niet zo moeilijk zijn.
Inderdaad. Dank voor het typenummer! De carrosserieringen die ik nog heb liggen zijn 5 cm in diameter, ik denk dat dat al veel scheelt. Vanavond even proberen. Zo niet dan bestel ik die jij noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

broekieman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:50:

Ik heb niet getopbalanceerd. Als je een BMS met actieve balancer hebt en de cellen hebben niet al teveel onbalans dan trekt de BMS het wel recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

habbekrats schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:28:
[...]

Ik denk dat de punt belasting veel te groot is en helemaal als je er nog 1 boven op zet.
Er moet een dikke hulpstaal plaat onder over de hele breedte.
We gaan zien of m'n carrosserieringen (~5 cm) voldoende gaan helpen. Zo niet dan bestel ik de suggestie van @Domba of maak ik van deze wielen en een stevige plaat multiplex/MDF een hondje. Een tweede erop ga ik inderdaad alleen doen als het echt stevig genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik heb er enkele gebouwd en ook nog nooit Top balance uitgevoerd, als je een actieve balancer hebt en je laadt de accu gaat hij als het goed is automatisch balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
De moeren zet ik vast met 6 Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:26
Iemand de JK BMS + lead ook gefused ? ik wou daar ook fuse inzetten maar ik weet niet wat de BMS zelf vebruikt, ik zou zeggen 3A fuse zou genoeg moeten zijn.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Activate
Ik heb ze niet gefused, als er sluiting mocht onstaan zijn deze wel zo dun dat ze gelijk doorbranden denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:14
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:56:
Iemand de JK BMS + lead ook gefused ? ik wou daar ook fuse inzetten maar ik weet niet wat de BMS zelf vebruikt, ik zou zeggen 3A fuse zou genoeg moeten zijn.
Dat deed ik bij mijn eerste batterijen wel. Achteraf gezien totaal overbodig, immers als er een sluiting ontstaat gaat er direct dusdanig veel stroom door zo'n draadje dat die gelijk doorfikt. Het draadje is de zekering. Mijn grote batterij (60 kWh) heeft vanaf de cellen een 5 A zekering en een draadje 0,75 mm2 naar een verdeelblokje en daar komen Dali 500A en JK balancer bij elkaar. Wat er gebeurd is het volgende; de JK gaat een cel bijladen met maar 2 A, tegelijkertijd meet de Dali een te hoge celspanning op die cel en stopt het laden. Dat vinden de MPII's niet leuk. Ik vraag me af of dat effect minder zou zijn als ik geen zekeringen in dat lijntje had zitten. Ja ja, probeer het en je weet het... Maar ik kan er bijzonder slecht bij en ik ga de batterij toch eerdfaags ombouwen van nu 206 Ah 5p16s naar 3x 2p16s. Met JK's op elke batterij.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Activate schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:37:
Ik heb er enkele gebouwd en ook nog nooit Top balance uitgevoerd, als je een actieve balancer hebt en je laadt de accu gaat hij als het goed is automatisch balanceren.
Volgens de verkoper heeft de Bms passive balancing en ondersteund de installatie voor active balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Volgens de verkoper heeft de Bms passive balancing en ondersteund de installatie voor active balancing.
Elke cel ondersteunt active balancing, deze snap ik dus niet zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Welke BMS ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
RikHa schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Dat deed ik bij mijn eerste batterijen wel. Achteraf gezien totaal overbodig, immers als er een sluiting ontstaat gaat er direct dusdanig veel stroom door zo'n draadje dat die gelijk doorfikt. Het draadje is de zekering. Mijn grote batterij (60 kWh) heeft vanaf de cellen een 5 A zekering en een draadje 0,75 mm2 naar een verdeelblokje en daar komen Dali 500A en JK balancer bij elkaar. Wat er gebeurd is het volgende; de JK gaat een cel bijladen met maar 2 A, tegelijkertijd meet de Dali een te hoge celspanning op die cel en stopt het laden. Dat vinden de MPII's niet leuk. Ik vraag me af of dat effect minder zou zijn als ik geen zekeringen in dat lijntje had zitten. Ja ja, probeer het en je weet het... Maar ik kan er bijzonder slecht bij en ik ga de batterij toch eerdfaags ombouwen van nu 206 Ah 5p16s naar 3x 2p16s. Met JK's op elke batterij.
Verschil zonder zekering zal minimaal (ik zou zeggen zelfs geen) zijn tenzij je slecht contact hebt ergens.

Om een cell te laden moet de spanning omhoog. Aangezien jij een aparte balancer hebt weet je Daly BMS dit niet en kan inderdaad erop reageren wanneer je bijna op de grens zit.

Mijn JK BMS doet ook actief balanceren en die houd hier rekening mee en zal dus niet erop reageren wanneer ie een cell aan het laden is.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Enigste voordeel met een zekering is dat je weet waar de onderbreking gecontroleerd plaats vind. Een doorbranden draadje kan weer ergens anders opvallen en begint de volgende sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
habbekrats schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:10:
Enigste voordeel met een zekering is dat je weet waar de onderbreking gecontroleerd plaats vind. Een doorbranden draadje kan weer ergens anders opvallen en begint de volgende sluiting.
Inderdaad ik ga er sowieso een zekering tussen doen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

En m'n wieltjes staan weer recht. Carrosserieringen did the trick :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D8DwF8APMDHau3MYdriBDdIsec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSj4UwwjEybcE8TfYAXkNTHM.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas nog geen succes met de tempsensoren. Ook nog de firmware van de JK geupdate naar 15.24 (was 15.18), maar geen verschil. Ik ga de verkoper nu expliciet om vervanging vragen. Anders open ik een dispute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
MrFish schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:23:
En m'n wieltjes staan weer recht. Carrosserieringen did the trick :)

[Afbeelding]

Helaas nog geen succes met de tempsensoren. Ook nog de firmware van de JK geupdate naar 15.24 (was 15.18), maar geen verschil. Ik ga de verkoper nu expliciet om vervanging vragen. Anders open ik een dispute.
Waar heb je de wieltjes gekocht en moet je er gaten voor boren? Ik vraag me af of het niet beter is het gewicht op een vlakke ondergrond te plaatsen ipv 4 punten/wieltjes. Hoe hebben mede tweakers de kast geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

broekieman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:09:
[...]
Waar heb je de wieltjes gekocht en moet je er gaten voor boren? Ik vraag me af of het niet beter is het gewicht op een vlakke ondergrond te plaatsen ipv 4 punten/wieltjes. Hoe hebben mede tweakers de kast geplaatst?
Amazon. De behuizing heeft M12 gaten dus er hoeft niet geboord te worden. Wielen met een zo groot mogelijk oppervlak zijn aan te bevelen, zie eerdere discussie, daarom heb ik carrosserieringen geplaatst.

Standaard heeft de behuizing vier pootjes waar die op staat. Voor je vloer zal dat het verschil niet maken. Voor de behuizing wel, want die pootjes zitten in een versterkt gedeelte van de behuizing en schroefgaten voor de wielen niet (al zitten ze er dichtbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
broekieman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:09:
[...]
Je kan ook gewoon een hondje kopen van 400KG. Kan je er 3 of 4 stapelen en een vlakke plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Willempie27 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Je kan ook gewoon een hondje kopen van 400KG. Kan je er 3 of 4 stapelen en een vlakke plaat.
Daar zat ik dus aan te denken. Ik krijg er 2 dus stapelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
DiXY schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:54:
[...]

De Lader hoeft niet perse een lader te zijn, een lab voeding waar je de stroom en spanning van kan begrenzen doet het prima.
>> Maar is dit een vereiste om te doen? Ik weet het eigenlijk niet.
Ga er maar vanuit dat je alle elektrische verbindingen op moment moet aandraaien, er zwerft hier ergens een lijstje in dit topic. Een thermografische camera kan ik ook van harte aanbevelen, om je werk te controleren.
Kabelschoenen kun je zelf aan persen maar je kunt de kabels ook kant en klaar bestellen.
Als je een een multi meter zoekt, koop iets van voltcraft (huismerk van conrad), deze zijn betaalbaar en goed genoeg.
Heb je een link voor me voor lader of dat ding wat jij noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Seplos 16S200A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
De Seplos heeft idd geen actieve balancer, als je dit wilt zul je er een balancer board bij moeten aanschaffen bijvoorbeeld deze :

https://www.seplos.com/se...anagement-monitoring.html.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@broekieman Ik wilde graag ook al een grotere labvoeding, ik heb deze gekocht.

Heeft ook gelijk een ingebouwde universeelmeter
https://nl.aliexpress.com...w9fR&gatewayAdapt=glo2nld

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/A70af1079a2784d96942c9256c5a1996db/OWON-SPM1603-programowalny-zasilacz-laboratoryjny-regulowana-awka-zasilacz-pr-du-sta-ego-60V-10A-300W-pojedynczy.jpg

Mijn plan is ( yes morgen krijg ik mijn cellen van de Nkon boys)
Inelkaar zetten volledig met BMS
dan de voeding aansluiten en laden met 2A zodat de BMS de cellen in balans houd.
Wachten wachten
Tot de cellen tot 3,65V geladen zijn. Alle cellen volmax cap bereikt.

Daarna hang ik ze aan de victron.

Hierna komt set 2 met hetzelde plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Activate schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:56:
De Seplos heeft idd geen actieve balancer, als je dit wilt zul je er een balancer board bij moeten aanschaffen bijvoorbeeld deze :

Kan De Victron hier een bijdrage leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@broekieman Ik begrijp je vraag even niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
habbekrats schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:58:
@broekieman Ik wilde graag ook al een grotere labvoeding, ik heb deze gekocht.

Heeft ook gelijk een ingebouwde universeelmeter
https://nl.aliexpress.com...w9fR&gatewayAdapt=glo2nld

[Afbeelding]

Mijn plan is ( yes morgen krijg ik mijn cellen van de Nkon boys)
Inelkaar zetten volledig met BMS
dan de voeding aansluiten en laden met 2A zodat de BMS de cellen in balans houd.
Wachten wachten
Tot de cellen tot 3,65V geladen zijn. Alle cellen volmax cap bereikt.

Daarna hang ik ze aan de victron.

Hierna komt set 2 met hetzelde plan.
Lader ziet er leuk uit. De materie is allemaal nieuw voor mij maar ik ben altijd geïnteresseerd in techniek. Wat kan ik hier allemaal mee en hoe vaak ga ik het kunnen gebruiken? Wil je dit aan mij uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@broekieman Voor eenmalig een accu op spanning brengen is het misschien aan de dure kant. Ik vermoed dat het ook met een victron multiplus moet kunnen om de batterij te top balanceren. Ik ben zelf hier software/insteltechnisch nog niet voldoende ingeleerd.
Ik doe wel meer hobby electronica en een extra labvoeding is mooi meegenomen.

Ik heb dit ook in mijn budget meegenomen van ~ 7000 euro.
Hiervoor heb ik
3 xVictron multiplus II 48/5000/70
Victron cerbo gx
Victron touch 5 inch
Victronshunt 500A

32 x 314AH cell
2 x jk bms 200/2A
Bult klein materaal waaronder de mOhm meter en de labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Weet iemand wat de materialen ongeveer kosten? Ik denk dan aan:
1x Victron Multiplus 5kVA 48V
1x Cerbo S GX
1x Energiemeter EM540 3F
1x USB kabel rs 485 5m.
2x 300A accu schakelaar
1x Victron Lynx distributor M8
4x Mega zekeringen 60A t/m 500A
Kabelschoenen 50mm
Kabelschoenen 70mm
DC Bekabeling 50mm
DC Bekabeling 70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Activate schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:56:

Kun je deze inbouwen in de kast met 16 cellen en hoeveel heb je er dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
broekieman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:48:
[...]
Daar zat ik dus aan te denken. Ik krijg er 2 dus stapelen.
Ik heb gekeken maar de afmetingen voor een 400kg zijn te klein.
Weet iemand een hondje dat past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Kun je deze inbouwen in de kast met 16 cellen en hoeveel heb je er dan nodig?
Ja1 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
broekieman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:19:
[...]
Ik heb gekeken maar de afmetingen voor een 400kg zijn te klein.
Weet iemand een hondje dat past?
Je kan er een plaat hout op leggen of kijken voor een transportkar op Marktplaats. Zoiets die ze in de bouwmarkt gebruiken voor cement zakken.
Weet niet wat de afmeting is van die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Willempie27 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:53:
[...]

Je kan er een plaat hout op leggen of kijken voor een transportkar op Marktplaats. Zoiets die ze in de bouwmarkt gebruiken voor cement zakken.
Weet niet wat de afmeting is van die kast.
Ik had mijne eerst op een hondje van een tientje van de Hornbach (200 kg draagvermogen). Dat ging ook prima, maar het oppervlak was wat aan de kleine kant waardoor ik vond dat de box een beetje te makkelijk kon kantelen. Maar kijk eens bij de Hornbach @broekieman, keuze genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
broekieman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 00:06:
Weet iemand wat de materialen ongeveer kosten? Ik denk dan aan:
1x Victron Multiplus 5kVA 48V
1x Cerbo S GX
1x Energiemeter EM540 3F
1x USB kabel rs 485 5m.
2x 300A accu schakelaar
1x Victron Lynx distributor M8
4x Mega zekeringen 60A t/m 500A
Kabelschoenen 50mm
Kabelschoenen 70mm
DC Bekabeling 50mm
DC Bekabeling 70mm
Als je dit zelfde lijstje in MS Excel of Libreoffice Calc kopieert en je maakt er 2 kolommen bij 1 met prijs en 1 met een link naar het product in de betreffende webshop kun je het heel makkelijk optellen en aanpassen. en houd je voor jezelf het overzicht.

Maar maak wel een schema/schets zodat je de kabelschoenen goed uit kan tellen. Dit zou ik wel doen en het niet onder "klein materiaal" scharen omdat dit nogal in de papieren kan lopen. Of bestel de kabels compleet aan geperst dan weet je zeker dat het goed geperst is en je hoeft geen Krimp tang te kopen/regelen.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
DiXY schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:29:
[...]

Als je dit zelfde lijstje in MS Excel of Libreoffice Calc kopieert en je maakt er 2 kolommen bij 1 met prijs en 1 met een link naar het product in de betreffende webshop kun je het heel makkelijk optellen en aanpassen. en houd je voor jezelf het overzicht.

Maar maak wel een schema/schets zodat je de kabelschoenen goed uit kan tellen. Dit zou ik wel doen en het niet onder "klein materiaal" scharen omdat dit nogal in de papieren kan lopen. Of bestel de kabels compleet aan geperst dan weet je zeker dat het goed geperst is en je hoeft geen Krimp tang te kopen/regelen.
Ik weet niet goed was ik aan klein materiaal moet hebben, kant en klare kabels, fuses. De apparatuur kan ik wel ongeveer uitrekenen. Is €1.500 totaal een goede prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
habbekrats schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:57:
@broekieman Voor eenmalig een accu op spanning brengen is het misschien aan de dure kant. Ik vermoed dat het ook met een victron multiplus moet kunnen om de batterij te top balanceren. Ik ben zelf hier software/insteltechnisch nog niet voldoende ingeleerd.
Ik doe wel meer hobby electronica en een extra labvoeding is mooi meegenomen.
Victron doet niks aan top balanceren, dat doet je BMS ;).
habbekrats schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:57:
Ik heb dit ook in mijn budget meegenomen van ~ 7000 euro.
Hiervoor heb ik
3 xVictron multiplus II 48/5000/70
Victron cerbo gx
Victron touch 5 inch
Victronshunt 500A

32 x 314AH cell
2 x jk bms 200/2A
Bult klein materaal waaronder de mOhm meter en de labvoeding.
Prijzen zijn vergleken met een jaar geleden duidelijk stuk gezakt, ik was 6k kwijt maar dan 1-fasen 5000VA en 18S....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OptimusPrima
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-02 18:26
Even op zoek naar een ongefilterde mening. Is het realistisch om een eigen batterij te bouwen, samen met iemand die hier wat meer ervaring in heeft om dit vervolgens zelf te onderhouden? Ik heb geen electrotechnische achtergrond en weinig tijd om de benodigde kennis echt eigen te maken. Het uitvoeren van beschreven/aangeleerd onderhoud is natuurlijk wel een optie.

Als het antwoord ja is, aan wat voor investering moet ik dan denken als ik een degelijke (dus geen refurbished parts) installatie van 10 kWh wil realiseren? Ruimte is geen uitdaging in deze, installatie zou in garage kunnen worden geplaatst. Mocht het relevant zijn, ik heb een 3-fase aansluiting en 10kWh panelen op het dak. Verbruik ligt op circa 7000 kWh.

En wat zijn jullie ervaringen met verzekeraars. Gaat mijn opstal verzekeraar stijgeren als ik een eigen installatie heb? Of dient er een terugkerende keuring plaats te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Welke acculader onder de €75,- is geschik voor balanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik denk geen enkele?

Of je moet de cellen los opladen en daarna allemaal parallel zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
broekieman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:26:
Welke acculader onder de €75,- is geschik voor balanceren?
Deze lab voeding doet CC / CV, en kan je voor meer inzetten dan enkel als accu lader:
https://www.amazon.nl/-/e...s-SPS-6005N/dp/B0B8S5W8PZ

Infeite is top balanceren niet nodig wanneer je een actief balancer hebt, mag wel uiteraard.

Bestel je cellen bij een bekende leverancier zoals nkon dan zitten de cellen al dicht op elkaar dat je prima weg kan met je BMS die actief doet balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
OptimusPrima schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:26:
En wat zijn jullie ervaringen met verzekeraars. Gaat mijn opstal verzekeraar stijgeren als ik een eigen installatie heb? Of dient er een terugkerende keuring plaats te vinden?
Verzekeraars keuren niet (nooit). Het kan zijn dat ze een keuringsrapport vragen van een erkend installateur. Dat hangt van de verzekeraar af. Je kunt dit het beste vooraf vragen.
Zelfbouw is naar mijn idee een onbekende nieuwe ontwikkeling ten aanzien van verantwoordelijkheid bij schade. Hier speelt het aspect (eigen) schuld.
Ik heb zelf foto's en beschrijving gezonden aan mijn tussenpersoon met de vraag of dit zo goed (en akkoord) was. Nooit meer wat gehoord, maar daarmee heb ik (denk ik) mezelf ingedekt indien iemand ooit zou zeggen dat het niet goed was.
Verder... als je je zorgen maakt over je verzekering, hoe zeker ben je van je eigen installatie (doordenkertje) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OptimusPrima
MJ de Bruijn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Verzekeraars keuren niet (nooit). Het kan zijn dat ze een keuringsrapport vragen van een erkend installateur. Dat hangt van de verzekeraar af. Je kunt dit het beste vooraf vragen.
Zelfbouw is naar mijn idee een onbekende nieuwe ontwikkeling ten aanzien van verantwoordelijkheid bij schade. Hier speelt het aspect (eigen) schuld.
Ik heb zelf foto's en beschrijving gezonden aan mijn tussenpersoon met de vraag of dit zo goed (en akkoord) was. Nooit meer wat gehoord, maar daarmee heb ik (denk ik) mezelf ingedekt indien iemand ooit zou zeggen dat het niet goed was.
Verder... als je je zorgen maakt over je verzekering, hoe zeker ben je van je eigen installatie (doordenkertje) ?
Een keuringsrapport van een erkend installateur lijkt mij wel een randvoorwaarde voor mijn eigen geruststelling. Wat betreft aansprakelijkheid zit ik, gezien de potentiële schade, niet te wachten op getouwtrek met mijn verzekeraar, dus ik zal daar zeker navraag doen wanneer er een powerwall (ongeacht of het zelfbouw is) komt. Ik was vooral benieuwd of anderen hier al praktijkervaring in hebben opgedaan.

Wat betreft zekerheid, ik heb altijd geleerd dat je bij een realistische kans schade die je niet zelf kan dekken altijd moet verzekeren. En zeker van een eigen installatie kun je nooit zijn zonder de juiste kennis of een bevestiging van een erkende partij, maar misschien dat je hier op wat anders (woordgrap?) doelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Jazsie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Deze lab voeding doet CC / CV, en kan je voor meer inzetten dan enkel als accu lader:

Infeite is top balanceren niet nodig wanneer je een actief balancer hebt, mag wel uiteraard.

Bestel je cellen bij een bekende leverancier zoals nkon dan zitten de cellen al dicht op elkaar dat je prima weg kan met je BMS die actief doet balanceren.
Dankjewel, ga deze bestellen. Welke multimeter is fijn om te gebruiken? Wat verder nog om alles uit het systeem te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Jazsie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Dankjewel, ga deze bestellen. Welke multimeter is fijn om te gebruiken? Wat verder nog om alles uit het systeem te halen? Hoe kom ik erachter wat de werkelijke Ah van de batterijen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
broekieman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:53:
[...]
Dankjewel, ga deze bestellen. Welke multimeter is fijn om te gebruiken? Wat verder nog om alles uit het systeem te halen? Hoe kom ik erachter wat de werkelijke Ah van de batterijen is?
Bedoel je per cel of van de hele 16s batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
RikHa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Bedoel je per cel of van de hele 16s batterij?
Per cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
OptimusPrima schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:25:
Een keuringsrapport van een erkend installateur lijkt mij wel een randvoorwaarde voor mijn eigen geruststelling.
Ik heb ondervonden dat geen enkele partij bereid is een zelfbouw installatie te keuren, althans, ik heb er geen kunnen vinden. Ook de tussenpersoon en de verzekeraar konden geen partij aandragen.
Voor die "zekerheid" doelde ik op het vertrouwen dat je in je eigen installatie hebt. Heb je enige twijfel of je installatie zal worden goedgekeurd?
Vanzelfsprekend moet je een verzekering hebben, maar als je denkt of verwacht of zelfs twijfelt deze ooit nodig te hebben is je installatie niet veilig genoeg.
Let wel, ik heb geen enkele kritiek op je kennis of kunde. Mijn opmerking zijn bedoeld om je je situatie te laten overdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ook geen scope 8-12 keurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Scope 12 kan hier niets mee, omdat niet alles volgens Scope 12 gekeurd kan worden.

Scope 10 zou iets meer kunnen betekenen.

Het is nogal een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
MJ de Bruijn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:50:
[...]

Ik heb ondervonden dat geen enkele partij bereid is een zelfbouw installatie te keuren, althans, ik heb er geen kunnen vinden. Ook de tussenpersoon en de verzekeraar konden geen partij aandragen.
Voor die "zekerheid" doelde ik op het vertrouwen dat je in je eigen installatie hebt. Heb je enige twijfel of je installatie zal worden goedgekeurd?
Vanzelfsprekend moet je een verzekering hebben, maar als je denkt of verwacht of zelfs twijfelt deze ooit nodig te hebben is je installatie niet veilig genoeg.
Let wel, ik heb geen enkele kritiek op je kennis of kunde. Mijn opmerking zijn bedoeld om je je situatie te laten overdenken.
Ik heb ook wel de behoefte aan een keuring hoor. Enerzijds ter controle van mijn eigen werk (ook al voer ik dit secuur uit en lees ik mij zeer uitgebreid in, een extra paar ogen ziet toch vaak net iets anders). Verder is het ook niet mijn werk, dus ik ben niet volledig op de hoogte van alle normen en gebruiken. Uiteraard doe ik hier wel zeer mijn best voor. Als laatste de verzekering, je ziet toch regelmatig berichten voorbij komen van installaties die afbranden. Ook die er gewoon netjes uitzien of door mensen met kennis zijn geïnstalleerd. Achteraf nog bewijslast aanleveren aan een verzekering in geval van een claim op de opstalverzekering is gewoon lastig als er niks op papier staat. Mijn verzekering vraagt bijvoorbeeld om een erkend installateur. Maar wat ze daar dan precies van willen zien is weer niet duidelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
thys schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Ik heb ook wel de behoefte aan een keuring hoor. Enerzijds ter controle van mijn eigen werk (ook al voer ik dit secuur uit en lees ik mij zeer uitgebreid in, een extra paar ogen ziet toch vaak net iets anders). Verder is het ook niet mijn werk, dus ik ben niet volledig op de hoogte van alle normen en gebruiken. Uiteraard doe ik hier wel zeer mijn best voor. Als laatste de verzekering, je ziet toch regelmatig berichten voorbij komen van installaties die afbranden. Ook die er gewoon netjes uitzien of door mensen met kennis zijn geïnstalleerd. Achteraf nog bewijslast aanleveren aan een verzekering in geval van een claim op de opstalverzekering is gewoon lastig als er niks op papier staat. Mijn verzekering vraagt bijvoorbeeld om een erkend installateur. Maar wat ze daar dan precies van willen zien is weer niet duidelijk....
Ik denk dat het verstandig is om het volgende te doen/documenteren/bewaren (eigenlijk wat je standaard doet):
  1. PvE
  2. FS
  3. HDS
  4. Principetekeningen
  5. Detailtekeningen
  6. Datasheets / handleidingen van alle componenten
  7. Kalibratiecertificaten van alle gebruikte moment gereedschap
  8. Serienummers componenten
  9. Foto's
  10. etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
John245 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat het verstandig is om het volgende te doen/documenteren/bewaren (eigenlijk wat je standaard doet):
  1. PvE
  2. FS
  3. HDS
  4. Principetekeningen
  5. Detailtekeningen
  9. Foto's
  10. etc...
Ik ben je al kwijt bij nr 1 :9~.
Capaciteit meten vergt nog wat meer hardware, eigenlijk zonde geld.

Dan kom je uit op zoiets (dit is goedkope variant, meer vermogen kost ook meer):
https://www.amazon.nl/-/e...Electronic/dp/B0BWXX73B3/

Persoonlijk zou ik er niet om druk maken, als een cell echt stuk is dan kom je daar gauw genoeg achter tijdens gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Ik ben je al kwijt bij nr 1 :9~.
Programma van Eisen
Functionele Specificatie
Hardware Design Specificatie

Ik neem aan dat de rest wel vanzelfsprekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Denk dat hierbij een verschil tussen een bedrijf en particulier mee genomen moet worden. Als ik zelf een waterleiding aan zou leggen en deze gaat lekken en veroorzaakt waterschade neem ik aan dat de verzekering gewoon uitbetaald. Als een bedrijf het zo had gedaan zullen ze het bedrijf aansprakelijk stellen die de werkzaamheden niet juist heeft uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Ok. Daar gebruik ik de EBC-A40L voor. Maar om nou zo'n ding aan te schaffen om 1 of 2 batterijen te bouwen lijkt me wat overdreven. Werk met MB31 cellen en actieve balancer dan heb je alles zo onder controle. En als de batterij dan helemaal vol is laat je je systeem de batterij helemaal leegmaken naar de grid en als de BMS dan de zaak afschakelt weet je hoeveel Ah je eruit hebt getrokken. Dat is het maximum van je hele batterij maar ook van de zwakste cel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
John245 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:21:
[...]

1. PvE
  2. FS
  3. HDS
  4. Principetekeningen
  5. Detailtekeningen
  9. Foto's
  10. etc...
Dat doet een particulier toch niet zo, als je zo een nieuwe groepenkast aanvraagt gaat je dat 3000 euro kosten. Kan het goedkoper, jazeker als punt 1-9 uit de offerte kan bent u voor 800 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Dat doet een particulier toch niet zo, als je zo een nieuwe groepenkast aanvraagt gaat je dat 3000 euro kosten. Kan het goedkoper, jazeker als punt 1-9 uit de offerte kan bent u voor 800 euro klaar.
PvE zijn de gebruikerseisen dus dat document wordt door de gebruiker opgesteld. Meeste partijen zijn trouwens heel blij als je dat aanlevert.

Zelf doen we dat voor alle significante projecten. Zelfs voor het vervangen van keukenapparatuur :)

Het hoeft niet uitgebreid te zijn. In 17 pagina's kun je aardig wat eisen opschrijven. Voor dit project zelfs een aanbestedingsprocedure geschreven en een CD met honderden documenten gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT0QeyYexV8eZ9U23Vtmv54A35U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OIgtG65IPgrtZJoZ7NibOH82.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Voor mensen die het wouden weten, de JK BMS compenseert zelf de weerstand van de meet draden (als je bijvoorbeeld fuses gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
MJ de Bruijn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:50:
[...]

Voor het AC deel komt er binnen kort een installateur kijken en keuren. Ik verwacht dat er niks uit komt en misschien leer ik er weer wat van ;) Dit rapport gaat ook naar de verzekering t.z.t. Hier zal duidelijk instaan dat de keuring het AC deel betreft.

Het DC deel is hopeloos om hier deskundig personeel bij te krijgen... Op zich jammer, als is het alleen al om elkaar scherp te houden. Ik snap dat als hier geen bekende/duidelijke normering voor is er ook weinig te keuren valt.
>> Is hier normering voor? Iemand?

Zelf leg ik de installatie aan naar eer en geweten en zover deze informatie beschikbaar is, ook volgens de voorschriften van de fabrikant. Verder:
- is er een rook en co melder aanwezig
- er is een noodstoepcircuit
- de accu's staan op wielen en alles is voorzien van stekkers. In het geval van shit rollen we alles zo naar buiten
- komt een sticker op de voordeur dat er LiFePO4 accu's in huis zijn.

Ik overweeg nog een gevelschakelaar (zo een die ook bij neon verlichting verplicht is) op te nemen in het noodstop circuit. Zodat eventueel de brandweer de installatie buiten bedrijf kan stellen.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@DiXY DC deel valt in principe onder de laagspanningsnorm NEN1010 , is wel hopeloos achterhaalt. Voor buurtbatterijen en mega opslag komt er wel een nieuwe norm.

accu op wielen, ik denk niet dat de brandweer met je accu gaat slepen. Moet jezelf ook niet aan beginnen, de dampen die er af komen lig je snel bewusteloos.
Brandschakelaar kan, maar als die rommel een keer brand maakt afschakelen niet veel meer uit.

Sticker heb ik in de ruimte waar de batterij staat ( garage)
ook in de meterkast dat er zich een batterij teruglever systeem aanwezig is.

Vandaag mijn 32 mb31 314 cellen ontvangen, helaas zonder de extra busbars dat pakket miste,

Eerst maar eens begonnen alle cellen te scannen, nummeren en spanningen en interne weerstand meten.
Bijna alle cellen die ik gedaan heb waren 3,26xx volt en tussen 0,19-0,21 mOhm

[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 31-07-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OptimusPrima
Willempie27 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:17:
Denk dat hierbij een verschil tussen een bedrijf en particulier mee genomen moet worden. Als ik zelf een waterleiding aan zou leggen en deze gaat lekken en veroorzaakt waterschade neem ik aan dat de verzekering gewoon uitbetaald. Als een bedrijf het zo had gedaan zullen ze het bedrijf aansprakelijk stellen die de werkzaamheden niet juist heeft uitgevoerd.
Dat zou je denken, maar is lang niet altijd het geval. M'n broer heeft een keer een lekkage gehad in een appartement. Wasmachine aan en even boodschappen doen. Schade expert concludeerde dat de schade werd veroorzaakt door de slang die was losgeschoten (goh). Eerste vraag was "Heb je deze zelf gemonteerd?". Na wat doorvragen bleek dat men als er sprake is van een ondeugdelijke installatie de kosten die worden gemaakt door de gevolgschade niet uitkeert.

Een schade van enkele duizenden euro's doet pijn, maar is voor veel mensen wel te overzien. Wanneer een deel van je huis of misschien zelfs dat van de buren in rook op gaat wordt het al snel een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Vandaag 2x Seplos active balancer besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
DiXY schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Voor het AC deel komt er binnen kort een installateur kijken en keuren. Ik verwacht dat er niks uit komt en misschien leer ik er weer wat van ;) Dit rapport gaat ook naar de verzekering t.z.t. Hier zal duidelijk instaan dat de keuring het AC deel betreft.

Het DC deel is hopeloos om hier deskundig personeel bij te krijgen... Op zich jammer, als is het alleen al om elkaar scherp te houden. Ik snap dat als hier geen bekende/duidelijke normering voor is er ook weinig te keuren valt.
>> Is hier normering voor? Iemand?

Zelf leg ik de installatie aan naar eer en geweten en zover deze informatie beschikbaar is, ook volgens de voorschriften van de fabrikant. Verder:
- is er een rook en co melder aanwezig
- er is een noodstoepcircuit
Tot zover helemaal mee eens!
- de accu's staan op wielen en alles is voorzien van stekkers. In het geval van shit rollen we alles zo naar buiten
- komt een sticker op de voordeur dat er LiFePO4 accu's in huis zijn.

Ik overweeg nog een gevelschakelaar (zo een die ook bij neon verlichting verplicht is) op te nemen in het noodstop circuit. Zodat eventueel de brandweer de installatie buiten bedrijf kan stellen.
Deze punten gaan me te ver.
  1. Wie gaat er 24/7 naast de batterij zitten om hem snel naar buiten te rollen bij onraad?
  2. Waarom die sticker? Wie gaat hem lezen?
  3. Gevelschakelaar. Ok. :?
En dan @John245 , met alle respect maar dit hebben ze bij de kerncentrale in Borssele wellicht zo op orde maar Jan Kaas in de straat zal hier nog nooit van gehoord hebben. (Ik ook niet.) Gaat nooit gebeuren ook dat dat allemaal vereist wordt. Zo kunnen we ons wel allemaal helemaal van de wieg tot het graf gaan verzekeren tegen de verzekeraars. Daar heb ik eigenlijk niet zoveel behoefte aan.

En ja, tot slot dit. We weten allemaal dat verzekeraars ons een paraplu geven als de zon schijnt en dat ze die weer met dezelfde vaart afpakken als het regent. Laten we dus vooral zorgen dat we de zaken netjes, veilig en doordacht bouwen zodat er haast onmogelijk problemen kunnen ontstaan. Wat dat betreft zal ik @John245 toch nog even een veer in z'n reet steken want zo bouwt hij wel als ik het zo zie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
broekieman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:21:
Vandaag 2x Seplos active balancer besteld.
Onlangs was ik op de beurs in München waar ik mijn vriend Adam Han van Seplos trof in zijn stand. Daar had ik het over hun V3 BMS die hij daar vol trots liet zien. Waarom niet gelijk een BMS met active balancer, vroeg ik hem. Toen liet hij het balancer board zien wat jij nu besteld hebt. Gevraagd naar hoe je instelt wanneer dat ding gaat balanceren (ik doe dat vanaf 3,45V) kwam hij niet verder dan mij een knopje laten zien op een batterij die daar stond; als je die indrukt gaat hij balanceren. Verbijsterd ben ik weggelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Maar, wat zegt dit over Seplos en de active balance board volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
broekieman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:47:
Maar, wat zegt dit over Seplos en de active balance board volgens jou?
Dat je naast je batterij moet gaan zitten om op het juiste moment op een knopje te drukken om die balancer te activeren. Als dat niet zo is, kan dan iemand misschien een screenshot posten van hoe je dat ding laat balanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
OptimusPrima schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:40:
[...]

Dat zou je denken, maar is lang niet altijd het geval. M'n broer heeft een keer een lekkage gehad in een appartement. Wasmachine aan en even boodschappen doen. Schade expert concludeerde dat de schade werd veroorzaakt door de slang die was losgeschoten (goh). Eerste vraag was "Heb je deze zelf gemonteerd?". Na wat doorvragen bleek dat men als er sprake is van een ondeugdelijke installatie de kosten die worden gemaakt door de gevolgschade niet uitkeert.

Een schade van enkele duizenden euro's doet pijn, maar is voor veel mensen wel te overzien. Wanneer een deel van je huis of misschien zelfs dat van de buren in rook op gaat wordt het al snel een ander verhaal...
Mijn verzekering (Goudse) heeft expliciet een beperkte dekking voor warmtepompen en zonnepanelen. Ik betaal nu een risico-opslag om volledige dekking te hebben. Dik kans dat ze thuisbatterijen daar ook aan gaan toevoegen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RikHa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:31:
[...]

Tot zover helemaal mee eens!

[...]

Deze punten gaan me te ver.
  1. Wie gaat er 24/7 naast de batterij zitten om hem snel naar buiten te rollen bij onraad?
  2. Waarom die sticker? Wie gaat hem lezen?
  3. Gevelschakelaar. Ok. :?
En dan @John245 , met alle respect maar dit hebben ze bij de kerncentrale in Borssele wellicht zo op orde maar Jan Kaas in de straat zal hier nog nooit van gehoord hebben. (Ik ook niet.) Gaat nooit gebeuren ook dat dat allemaal vereist wordt. Zo kunnen we ons wel allemaal helemaal van de wieg tot het graf gaan verzekeren tegen de verzekeraars. Daar heb ik eigenlijk niet zoveel behoefte aan.

En ja, tot slot dit. We weten allemaal dat verzekeraars ons een paraplu geven als de zon schijnt en dat ze die weer met dezelfde vaart afpakken als het regent. Laten we dus vooral zorgen dat we de zaken netjes, veilig en doordacht bouwen zodat er haast onmogelijk problemen kunnen ontstaan. Wat dat betreft zal ik @John245 toch nog even een veer in z'n reet steken want zo bouwt hij wel als ik het zo zie. ;)
Ik denk dat veel mensen zo bouwen alleen documenteren ze het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat een particulier een heel eind komt met die lijst, zelfs voor de groepenkast.
  • 1) Ik wil graag een groepenkast met 12x B16 aardlekautomaat, 2x B16 3F aardlekautomaat en een 3F hoofschakelaar. 1 3F aardlekautomaat is 300mA, de rest is allemaal 30mA. De beschikbare ruimte in de groepenkast is 90x90cm. Negen groepen komen van boven de kast, vier groepen vanaf onderen. Graag de kast ruim uitvoeren voor latere uitbreiding.
  • 2&3) Wij leveren een groepenkast ter vervanging van de huidige gedateerde op adres X met 12x B16 30mA aardlekautomaat, 1x B16 30mA 3F en 1x B16 3F 100mA OF 1x B20 3F 300mA. De kast is een ABB/Eaton/Hager bla bla bla van 60x70cm. Hiermee is elke groep in het pand voorzien van een eigen aardlek en is er nog 18modules ruimte in de kast voor latere uitbreiding.
  • 4&5) Een principetekening en detailtekening ligt bij een groepenkast niet veel van elkaar, dat kan gewoon een schema zijn hoe de kast intern aangesloten is. Hoort bij elke kast, net als de groepenlijst.
  • 6) Van alle componenten de handleidingen verzamelen is geen hogere wiskunde, kwestie van niet weggooien als je de doos open maakt. :+
  • 7) Gaat inderdaad niemand doen.
  • 8 ) Niet heel relevant voor een groepenkast, wel voor elektronische apparatuur.
  • 9) Een voor/na foto doen de meeste installateurs wel, al is het maar om zichzelf in te dekken tegen gezeur.
2,3,4,5,6,7,8 is een taak voor de installateur, 1,6,8,9 zijn voor de klant.

Maargoed, het gaat in dit topic niet om een groepenkast. Het lijkt mij essentieel dat een installateur van een ESS even uitlegt welke apparatuur er geïnstalleerd gaat worden (punt 2) en welke functies van die specifieke apparatuur er voor gaan zorgen dat er aan het programma van eisen wordt voldaan of hoe alternatieven een gelijkende functie leveren.

Als ik een systeem met noodstroom functie verzoek en men plaats een Solaredge die twee seconde nodig heeft om te schakelen dan ga ik niet blij zijn. Dat is iets waar ik bij punt 1 duidelijk had moeten omschrijven en waar de installateur bij punt 2 & 3 had moeten uitleggen hoe zij noodstroom uit gaan voeren.
Pagina: 1 ... 65 ... 114 Laatste