Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik ga deze berekening niet doen. Ik ga geen CE device oneigenlijk gebruiken. Altijd leuk die rechtszaken met SME's. Kosten veel geld en veel tijd. Ben er 2 keer bij betrokken geweest als SME. Niet op dit gebied maar wel op andere gebieden.bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:27:
[...]
Dat is geen vergelijk. Je beschrijft een situatie die per definitie onveilig is, zoiets als niet-aanraakveilige contacten in je MK.
Een metalen strip en kunststof behuizing die ipv 30 nu 40gr wordt (zouden we ff door kunnen rekenen) is niet per definitie onveilig. Victron zou hem zelfs kunnen goedkeuren voor gebruik.
Maar wel goed om te zorgen dat je deze berekening voor jezelf ff doet, en niet alleen op boerenverstand te varen dat het wel losloopt.
@Domba
Ik wil alleen meegeven dat er partijen in de markt zijn die rustig > Euro 100.000 uitgeven voor een rechtszaak. Op dit moment SME in een rechtszaak waar het er alleen over gaat of de gebruiker zich aan de handleiding heeft gehouden of dat de handleiding incorrect was. En ja vaak wordt die soep niet zo heet gegeten als dat die opgediend wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door John245 op 13-07-2024 14:07 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De kern van het bezwaar is dat je een CE device ga gebruiken voor iets waarvoor het niet is ontworpen en dit ook in de handleiding is aangegeven. En waarvan sommige leveranciers al aangeven dat alle gevolgschade voor jou is. Ik zou dit eerst met Victron overleggen om te kijken hoe hun hier in staan.Domba schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:38:
[...]
Wat is in de kern van het bezwaar van gebruik met een EF3?
Warmte !
Ik heb daar eerder problemen met de 1000A continue rating voor een 8x30 mm busbar (240mm2)
bijv icm accumodules met >280Ah cellen.
Wat is de temperatuur daarvan na 3 uur op 500A?
Ik zelf heb een DIY en kom met 480A voor meerdere uren gebruik al op minimaal 400mm2 (10x40mm)
Op 1000A continue zou die 400mm2 al een leuke 98W verlieswarmte geven.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Specificeert Victron ergens de accumodules en vereisten (cell chemie/BMS) die gekoppeld mogen worden aan de Lynx?John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:43:
[...]
De kern van het bezwaar is dat je een CE device ga gebruiken voor iets waarvoor het niet is ontworpen en dit ook in de handleiding is aangegeven. En waarvan sommige leveranciers al aangeven dat alle gevolgschade voor jou is. Ik zou dit eerst met Victron overleggen om te kijken hoe hun hier in staan.
Een mega zekering is niet toereikend voor een >100Ah LPF cell wat betreft maximaal te onderbreken kortsluitstroom.
De BMS-en die ik gebruik is de negatieve pool niet geschakeld of onderbroken, de mosfets voor de regeling zitten in de plus lijn bij mij,
Maar bijna alle nieuwere modelen BMS-en hebben tegenwoordig een niet onderbroken plus lijn met mosfets voor de sturing in de negatieve lijn.
Bij de Victron lynx zitten de zekeringen op de busbar van de plus lijn
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 13-07-2024 13:55 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Specificeert Victron ergens de accumodules en vereisten (cell chemie/BMS) die gekoppeld mogen worden aan de Lynx?Domba schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:53:
[...]
Specificeert Victron ergens de accumodules en vereisten (cell chemie/BMS) die gekoppeld mogen worden aan de Lynx?
Een mega zekering is niet toereikend voor een >100Ah LPF cell wat betreft maximaal te onderbreken kortsluitstroom.
De BMS-en die ik gebruik is de negatieve pool niet geschakeld of onderbroken, de mosfets voor de regeling zitten in de plus lijn bij mij,
Maar bijna alle nieuwere modelen BMS-en hebben tegenwoordig een niet onderbroken plus lijn met mosfets voor de sturing in de negatieve lijn.
Bij de Victron lynx zitten de zekeringen op de busbar van de plus lijn
Voor batterij compatibiliteit zie https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start .
Hier heb ik een hele discussie met Victron over gevoerd (in mijn geval 4 maal Pylontech US5000). Ik heb in ieder geval zwart op wit dat mijn situatie wel veilig is (volgens Victron). Wat niet weg neemt dat ik extra maatregelen ga nemen en additioneel t-class zekeringen ga plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 13-07-2024 14:18 ]
Ik heb er even naar gekeken, omdat het veel makkelijker zou zijn zelfbouwen, vol E-koper is niet gemakkelijkste materiaal om te bewerken, tenminste op mediumspeed (10k rpm CNC )John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:03:
[...]
Specificeert Victron ergens de accumodules en vereisten (cell chemie/BMS) die gekoppeld mogen worden aan de Lynx?
Voor batterij compatibiliteit zie https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start maar ik neem als jij Victron heb dat je dat wel uitgezocht heb.
Hier heb ik een hele discussie met Victron over gevoerd (in mijn geval 4 maal Pylontech US5000). Ik heb in ieder geval zwart op wit dat mijn situatie wel veilig is (volgens Victron). Wat niet weg neemt dat ik extra maatregelen ga nemen en additioneel t-class zekeringen ga plaatsen.
Ik heb nooit uitgevraagd, want die 1000A continue rating is voor ongeloofwaardig, dat daarmee onder max gebruikstemperatuur van 60 graden blijft.
De lynx wordt vooramelijk gebruikt met BMS-en in de regeling op de min-lijn en dan zeker je de pluslijn op de busbar af. Je hebt niet enkele de mosfets maar ook de balancerings lijnen die je niet afsluit van de rest van je accubank voor een ground-loop in geval van een probleem.
In het handboek staat onderstaande bladzijde
:strip_exif()/f/image/3SFAhtI3kiCbtQIZc7SApIGt.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn geval is de plusrail 30x10 vertind de Minral 25x7 (staat hier niet tussen) Maar lijkt mij voldoende voor 2x BMS welke totaal 400A kan leveren en 300A laden
Mocht ik mijn multiplus 3x5000 voluit gaan dan zou ik op 314A uit komen misschien in piek wat hoger maar dat gaat zomaar niet gebeuren.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Mega fuses gebruiken met LFP cellen is ook niet veilig.John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:25:
[...]
Je gaat een CE gecertificeerd device gebruiken zonder je aan de handleiding te houden, per definitie ben je dus al onveilig bezig.
Is niet ontwikkeld voor de warmteafvoer.
Als het mis gaat zegt de verzekering dat het oneigenlijk gebruik is.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Nee dat moet je ook niet doen. Daarom ga ik class t zekeringen plaatsen.Cyrus The Virus schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:59:
[...]
Mega fuses gebruiken met LFP cellen is ook niet veilig.
Mooi ding. Ik kan mij voorstellen dat het heel duur is om deze te kalibreren. Krijg je er ook weestanden met certificaat bij?habbekrats schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:15:
Vandaag mijn mOhm meter binnen gekregen via een actie coupon.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerst test met een 0,5 ohm 0,5% 0,498 ohm , nu wachten tot mijn cellen geleverd worden.
Zie niet of de pennen dubbel uitgevoerd zijn (voltage & weerstand apart meten).
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Nee daar doen de chinezen niet aan, maar je kunt elke volt en ohm bereik zelf justeren. Ik heb geen 0,01% weerstanden. Op zich is dat niet heel belangrijk, wel dat alle 16 cellen zoveel mogelijk dezelfde (lage) Ri hebben.John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:22:
[...]
Mooi ding. Ik kan mij voorstellen dat het heel duur is om deze te kalibreren. Krijg je er ook weestanden met certificaat bij?
@Jazsie De meetklemmen zijn 2 draads uitgevoerd, elke kant van de knijper bevat een draad.
Bedoel je niet-fysiek testen met bijv. een simulatie in Home Assistant? Zo ja, zie hier een toelichting hoe je dat kunt realiseren met bijv. de plugin "battery_sim": Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"Ies Korpershoek schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:06:
Geen idee of ik deze vraag hier kan/mag stellen.
Ik zou graag een test opstelling maken met Home Assistant , lifepo4 accu ( 48V/ 200 Ah ) en victron Mulriplus compact 48/1200/13 om op basis van energie tarieven te laden gedurende de dag en gedurende een vaste periode 's-avonds mijn nacht verbruik te compenseren. Ik heb EMHASS bestudeerd maar dat is voor wat ik wil eigenlijk veel te uitgebreid en ingewikkeld.
Daar buiten heb ik eigen nog niets eenvoudiger gevonden die kan besturen wat ik wil, of ik heb niet goed gezocht :-).
Elke suggestie is welkom
Ik heb vorige week dit in elkaar gesleuteld, je kunt test accu's aanmaken en simuleren, maar ook je (ont)laadstrategie toevoegen:
/f/image/lTgFDcPFkwlXnKxTio0FqXjb.png?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Deze zekeringen wil ik bij de batterij plaatsen. Het is een aanvulling op de 125A Mega zekering en bedoelt om tegen kortsluitstroom te beschermen.
Nu denk ik aan een A3T 200 A of JJLN 200A.
De JJLN kan 500 A ca. 10 seconde weerstaan en de A3T 200 A kan ca. 1,5 seconde 500 A weerstaan.
Zelf denk ik aan de JJLN zodat in theorie de Mega beschermt tegen overbelasting en de JJLN tegen de hoge kortsluitstroom. Tevens kan ik dan de iets goedkopere Mega vervangen bij overbelasting in plaats van beide zekeringen. Zijn hier bezwaren tegen.
Een ander optie is een JJLN 110A. en dan geen Mega zekering. Nadelen zijn dat de Lynx distributor vervangen moet worden en ik ook geen indicatie meer heb welke zekering er defect is.
Een andere optie is een dummy Mega zekering in combinatie met de JJLN 110A. Echter google levert niet echt resultaten op voor een dummy Mega zekering. Weet iemand of deze bestaan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mvEctiCXrwUV1nN2VXq0QsEO.png?f=user_large)
Maar een koperen strip, 2 gaten boren en je hebt een mooie DIYdummy.
Zonder Lynx heb ik geen visuele indicator welke zekering kapot is. En dan heb ik niks om de batterijen op aan te sluiten.bbbrumbrum schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:50:
Waarom zou je een dummy gebruiken? Dan gewoon de Lynx eruit.
Maar een koperen strip, 2 gaten boren en je hebt een mooie DIYdummy.
Dan kan ik ook een dummy maken van 25mm2 accukabel en 2 kabelschoenen er aan
[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 14-07-2024 09:13 ]
Met een dummy zekering ga je ook geen indicatie krijgen… tenzij je dummy door brandt, maar dan heb je andere zorgen dan het indicatie ledje…John245 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:12:
[...]
Zonder Lynx heb ik geen visuele indicator welke zekering kapot is. En dan heb ik niks om de batterijen op aan te sluiten.
Dan kan ik ook een dummy maken van 25mm2 accukabel en 2 kabelschoenen er aan
Je kunt toch de mega fuse weglaten en de accu kabel aan de andere kant vastzetten (geen dummy nodig, maar ook geen indicatie meer).
Ik ga er eens naar kijken.Taro schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:43:
[...]
Bedoel je niet-fysiek testen met bijv. een simulatie in Home Assistant? Zo ja, zie hier een toelichting hoe je dat kunt realiseren met bijv. de plugin "battery_sim": Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Ik heb vorige week dit in elkaar gesleuteld, je kunt test accu's aanmaken en simuleren, maar ook je (ont)laadstrategie toevoegen:
[Afbeelding]
Maar ik wilde in dit geval het niet simuleren maar gewoon fysiek opbouwen en testen.
Inmiddels al veel gelezen over ESS, Victron, EMHASS ( veel te uitgebreid) enz enz
Had geen ik idee dat het zo complex is om automatisch te laden waneer de kosten beneden een ingestelde grens liggen. Leuke uitdaging we gaan lekker door
Ik zou gewoon eens aan Victron vragen of er andere zekeringen dan Mega in een Lynx mogen
Dat heeft geen nut wam ik weet geen andere zekeringen die in de Lynx passen voor mijn stroomsterkte.habbekrats schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:19:
2 zekeringen in serie lijkt mij geen goed idee, verliest ook meer vermogen en voltagedrop.
Ik zou gewoon eens aan Victron vragen of er andere zekeringen dan Mega in een Lynx mogen
Dan gebruik je toch geen lynx maar een gewone powerbar.John245 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:39:
[...]
Dat heeft geen nut wam ik weet geen andere zekeringen die in de Lynx passen voor mijn stroomsterkte.
Mocht een van je batterijbanken de zekering aanspreken dan krijg je toch ook een storing op je systeem ?
Het doel van zekeringen is protectie van je bekabeling en dan vooral bij sluiting aangezien normaal een bms wel ingrijpt bij overbelasting. Een volle sluiting zal waarschijnlijk je bms ook mollen. Hier kun je wel wat tegen beveiligen daar heb je ff zekeringen voor bv Siemens Sitor serie 3NB11281KK15
Bijbehorde stroom/tijd grafiek https://support.industry....10-03-2023?dti=0&lc=en-US
Nu zijn die dingen niet heilig, al menig FO board kunnen vervangen.
Dit gaat lukken. Net even gekeken en ik kan de kabels van de Multiplussen omleggen zodat deze op een (1) distributor kunnen.pvg schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:30:
[...]
Met een dummy zekering ga je ook geen indicatie krijgen… tenzij je dummy door brandt, maar dan heb je andere zorgen dan het indicatie ledje…
Je kunt toch de mega fuse weglaten en de accu kabel aan de andere kant vastzetten (geen dummy nodig, maar ook geen indicatie meer).
Dan blijft over de keuze tussen:
A3T -110A
JJLN - 110A
De A3T110A houd het ca. 15 seconde vol bij 200A en de JJLN 110A houdt het ca. 100 seconde vol bij 200 A.
Aangezien dat de Pylontech kabels officieel 120A zijn denk ik niet dat het verstandig is om af te zekeren op 125A, alhoewel iedereen dat wel doet.
Persoonlijk zou ik dan voor de A3T110A gaan, aangezien deze lekker snel ingrijpt. Of zijn er andere factoren die ik ook mee moet nemen?
Welke kortsluitstroom kan die aan. Zie ik niet in de datasheet. De A3T 125A is trouwens sneller dan deze zekering.habbekrats schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:40:
[...]
Dan gebruik je toch geen lynx maar een gewone powerbar.
Mocht een van je batterijbanken de zekering aanspreken dan krijg je toch ook een storing op je systeem ?
Het doel van zekeringen is protectie van je bekabeling en dan vooral bij sluiting aangezien normaal een bms wel ingrijpt bij overbelasting. Een volle sluiting zal waarschijnlijk je bms ook mollen. Hier kun je wel wat tegen beveiligen daar heb je ff zekeringen voor bv Siemens Sitor serie 3NB11281KK15 [Afbeelding]
Bijbehorde stroom/tijd grafiek https://support.industry....10-03-2023?dti=0&lc=en-US
Nu zijn die dingen niet heilig, al menig FO board kunnen vervangen.
100kA @ 600VDCJohn245 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:08:
[...]
Welke kortsluitstroom kan die aan. Zie ik niet in de datasheet. De A3T 125A is trouwens sneller dan deze zekering.
https://mall.industry.sie...log/Product/3NB1123-1KK15
Nice. Maar class t 20kA is een stuk betaalbaarder.
Qua kortsluitstroom wel. Echter niet voor de overbelasting.habbekrats schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:49:
Een Siemens Sitor 250A kan maximaal 100 kA verbreken, die lacht dus elke mini mega anl of class t uit.
Heb jij zo'n groot accupakket dat je daadwerkelijk 100 kA nodig heb?
Nee die Siemens was een voorbeeld van een halfgeleider zekering. Ik gebruik zelf de Adler AE5 serie in 100/200/250A versie. Die halen ongeveer 30 kA. Meestal loopt de hoge kortsluitstroom snel terug door de impedantie van batterij bms en kabels.John245 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:52:
[...]
Qua kortsluitstroom wel. Echter niet voor de overbelasting.
Heb jij zo'n groot accupakket dat je daadwerkelijk 100 kA nodig heb?
De genoemde Mersen Class T moeten eigelijk op een door Mersen geleverd of vergelijkbaar zekering blok gezet worden. De simpele draadstift zijn waarschijnlijk te zwak en de Mersen blokken zorgen voor meer warmte afvoer.

Een pylontech is schijnbaar 25mm2 deze kan rond de 125A verdragen normale afzekering rond de 100A Een Pylontech 5000 levert schijnbaar max 100A Een 110A zekering zou kunnen daar gaan die kabels niet direct van smelten bij sluiting.
Ik kan de video niet zo meer terug vinden daar deed iemand een proef met een degelijk merk accu kabel en een Alie kabel met gelijke doorsnede, de Alie werd veel warmer bij gelijke belasting. Minderwaardig koper in de Alie kabel dus.
Zekeringen zijn tegenwoordig een complexe materie.
Wat ook vaak onderschat wordt mocht er 10kA kortsluitstroom door je kabel gaan dan zal deze alle kanten opvliegen als het een vrijhangende opstelling is.
Ik ga voor deze houder.habbekrats schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Nee die Siemens was een voorbeeld van een halfgeleider zekering. Ik gebruik zelf de Adler AE5 serie in 100/200/250A versie. Die halen ongeveer 30 kA. Meestal loopt de hoge kortsluitstroom snel terug door de impedantie van batterij bms en kabels.
De genoemde Mersen Class T moeten eigelijk op een door Mersen geleverd of vergelijkbaar zekering blok gezet worden. De simpele draadstift zijn waarschijnlijk te zwak en de Mersen blokken zorgen voor meer warmte afvoer. [Afbeelding]
Een pylontech is schijnbaar 25mm2 deze kan rond de 125A verdragen normale afzekering rond de 100A Een Pylontech 5000 levert schijnbaar max 100A Een 110A zekering zou kunnen daar gaan die kabels niet direct van smelten bij sluiting.
Ik kan de video niet zo meer terug vinden daar deed iemand een proef met een degelijk merk accu kabel en een Alie kabel met gelijke doorsnede, de Alie werd veel warmer bij gelijke belasting. Minderwaardig koper in de Alie kabel dus.
Wat ook vaak onderschat wordt mocht er 10kA kortsluitstroom door je kabel gaan dan zal deze alle kanten opvliegen als het een vrijhangende opstelling is.
Daar worden de A3T zekeringen ook specifiek genoemd. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
/f/image/xrMqLf55gtyuge9jIWTD1D3j.png?f=fotoalbum_large)
Allemaal mooi en aardig deze grafiek, maar er staat niet bij of die voor AC of DC is, en voor "painted" of "bare" busbars.habbekrats schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:20:
Wij werken veel met Wohner de tegenhanger van Rittal
In het handboek staat onderstaande bladzijde
[Afbeelding]
In mijn geval is de plusrail 30x10 vertind
Volgens Druseid correspondeert bij DIN 43671 en +35ºC omgeving en +65ºC busbar temperatuur deze maximale belastingen met de verschillende E-Cu 30x10 (300 mm2) busbars:
- 676A painted AC t/m 60 Hz
- 572A bare AC t/m 60 Hz
- 683A painted DC of AC t/m 16 2/3 Hz
- 579A bare DC of AC t/m 16 2/3 Hz
/f/image/33ciSUYIFerQnBDog0EUM0Ec.png?f=fotoalbum_large)
bron: https://www.druseidt.de/pdf/katalog2_2023_en.pdf, pagina 128
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
@habbekratshabbekrats schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:16:
[...]
Nee die Siemens was een voorbeeld van een halfgeleider zekering. Ik gebruik zelf de Adler AE5 serie in 100/200/250A versie. Die halen ongeveer 30 kA. Meestal loopt de hoge kortsluitstroom snel terug door de impedantie van batterij bms en kabels.
De genoemde Mersen Class T moeten eigelijk op een door Mersen geleverd of vergelijkbaar zekering blok gezet worden. De simpele draadstift zijn waarschijnlijk te zwak en de Mersen blokken zorgen voor meer warmte afvoer. [Afbeelding]
Weet jij hoe het met de "stud torque" van 0.34 Nm zit? Ik kan me niet voorstellen dat ik de zekering met 0.34 Nm moet vastzetten. Mijn Wiha momentsleutel begint bij 5 en mijn Wiha schroevendraaier bij 0,8. Volgens mij zitten de zekeringen met 0,34 Nm gewoon los.
@John245
Stud zou dat de maximale kracht zijn welke je mag uitoefenen (kromdrukken?) vanaf 150A is de vermelding weg is. De houder zegt iets anders
https://www.bluesea.com/p...ating_Cover_-_110_to_200A
Ja die 8.13 lijkt me ook logischer. Als ik hem dan op 7,5 zet zit ik zeker veilig.habbekrats schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:54:
@cj1 die vertinde rail lag zomaar bij de koper afvalbak, beetje overkill dus aangezien ik niet boven de 400A kan komen met 2 x JK bms. Jou lijstje is een US versie UL. Verven van rail wordt in NL al tig jaren niet meer gedaan. De maximum stromen zijn ook sterk afhankelijk van opstelling, naast liggende bronnen ventilatie.
@John245
Stud zou dat de maximale kracht zijn welke je mag uitoefenen (kromdrukken?) vanaf 150A is de vermelding weg is. De houder zegt iets anders
https://www.bluesea.com/p...ating_Cover_-_110_to_200A
Heb je een idee van het verlies van deze zekering? Kan er geen specsheet van vinden, niet van de Blue Sea tenminsteJohn245 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:56:
[...]
Persoonlijk zou ik dan voor de A3T110A gaan, aangezien deze lekker snel ingrijpt. Of zijn er andere factoren die ik ook mee moet nemen?
Hier kun je meer info vinden. Maar ik zie zo snel geen verlies gegevens.thys schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:29:
[...]
Heb je een idee van het verlies van deze zekering? Kan er geen specsheet van vinden, niet van de Blue Sea tenminste
Misschien als richtgetal een weerstand van 0.097 mΩ
[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 14-07-2024 21:50 ]
Ik begin vanaf de andere kant.cj1 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:48:
@Domba, op welke waarde bereken jij jouw busbars (behoudens de busbar temperatuur van +60ºC)? Of kies je simpelweg de laagste: "bare AC t/m 60 Hz"?
Je wilt het ergens monteren, bij mijn in gesloten metalen kast. (als nodig is kan je ventilatie regelen maar dan zakt het wel naar IP44 of lager IP43). geen of wel ventilatie dat maakt nog wel een groot verschil.
Dan is de verlieswarmte van de kast 65 graden bij een omgeving temperatuur van 35 graden ( als ook de ruimte koeling is uitgevallen), dat is voor mij de maat hoeveel alles in de kast aan verlieswarmte mag hebben.
Ik kijk niet direct hoe warm de busbar wordt , maar hoeveel verlies warmte en daarvoor gebruik ik Rgs
P=I^2 * Rgs * L (in meter)
Het idee is parallel 4 ( of misschien 6 :-) ) US5000. Ik heb nu MEGA 125A per MPII 5000 en 1x MEGA 200A voor de pylontech kast. Dat past precies op een Lynx Power in ( 4 ingangen )
Ik heb mijn spullen voor de modificatie besteld. Ik ga voor A3T 110A zekeringen. Wat extra veiligheid voor de kabel want deze is gespecificeerd op 120A.jjonkie schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:47:
Ik lees her en der wat over het afzekeren van Pylontech batterijen. In de Lynx kunnen alleen de Mega zekeringen. Dat blijkt niet afdoende te zijn. Wat is dan aan te raden ?
Het idee is parallel 4 ( of misschien 6 :-) ) US5000. Ik heb nu MEGA 125A per MPII 5000 en 1x MEGA 200A voor de pylontech kast. Dat past precies op een Lynx Power in ( 4 ingangen )
1) Opslagcapaciteit uitbreiden naar 38,4 kWh (4 Pylontech US5000 batterijen er bij)
2) Cel temperatuur verlagen (is nu 26 Deg C)
3) Veiligheid verhogen door Mega zekeringen (125A) te vervangen door Class T zekeringen van 110A aangezien de Mega zekeringen niet geschikt zijn voor LiFePO4 batterijen en de Pylontech kabel is gespecificeerd op 120A.
Dag 1 (11JUL2024)
- Blue Sea class t zekering houder besteld om te kijken waar ik dit het beste kan monteren.
- Pylontech kabelsets besteld
Dag 2 (12JUL2024)
- Besloten hoe de zekering houders gemonteerd gaan worden
Dag 5 (15JUL2024)
- Pylontech US5000 batterijen besteld
Dag 7 (17JUL2024)
- Pylontech kabelsets ontvangen
- Positieve kabels Pylontech kabelsets doorgeknipt en opgestuurd om er kabelschoenen aan te laten persen.
- Blue Sea class t zekering houders besteld
- A3T 110A zekeringen besteld
Die kabelsets van Pylontech zijn een beetje milieu verspilling want een groot deel van de set is onnodig.
:strip_exif()/f/image/w9rRAnOYQCuyzZVZnVzUo1oU.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds kort staat natuurlijk deze eerder gedeelde pagina online bij de BD:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Ik volg nog niet helemaal wat je hier nou mee op de hals haalt. Er zijn verder alleen maar nieuwsberichten die het goede nieuws delen en afhankelijk van waar je leest is er wel/geen forfaitaangifte nodig. Voel er weinig voor om een buro in te schakelen.
“ U moet die btw dus zelf berekenen “
Is dit te doen?
[ Voor 11% gewijzigd door thys op 17-07-2024 19:25 ]
Die pagina is zo verwarrend dat ik er niet aan begin, ergens anders las ik dat je een factuur van de installateur moet hebben. Die heb ik dus niet.thys schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:24:
Heeft iemand de BTW-teruggaaf voor thuisaccu’s al eens aangevraagd?
Ik volg nog niet helemaal wat je hier nou mee op de hals haalt. Er zijn verder alleen maar nieuwsberichten die het goede nieuws delen en afhankelijk van waar je leest is er wel/geen forfaitaangifte nodig. Voel er weinig voor om een buro in te schakelen.
Is dit te doen?
Denk heel kort samengevat. Gaat jou installatie netto geld kosten dan je beter BTW terug vragen. Als je de kosten van de installatie terug kan verdienen dan zeker geen BTW terug vragen want netto moet je dan meer betalen dan dat je terug vroeg. En als je dan ook nog door een installateur moet laten doen zijn de voordelen aardig weg want dat worden kant en klaar accu's voor 99%.thys schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:24:
Heeft iemand de BTW-teruggaaf voor thuisaccu’s al eens aangevraagd?
Is dit te doen?
Ik zie op die pagina nergens staan dat het met een installateur moet, dus daar ga ik niet van uit. Kun je met de KOR niet onder de BTW-aangifte uitkomen vanaf het 2e tijdvak?Willempie27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:46:
[...]
Denk heel kort samengevat. Gaat jou installatie netto geld kosten dan je beter BTW terug vragen. Als je de kosten van de installatie terug kan verdienen dan zeker geen BTW terug vragen want netto moet je dan meer betalen dan dat je terug vroeg. En als je dan ook nog door een installateur moet laten doen zijn de voordelen aardig weg want dat worden kant en klaar accu's voor 99%.
Dus dan zoiets als:
1. Aanmelden via Opgaaf startende onderneming
2. Teruggaaf BTW bij eerste kwartaalaangifte
3. Aanmelding KOR en na 5 jaar weer afmelden voor alles
4. Klaar?
Zolang je initiële BTW-terruggaaf onder de € 2500 blijft (5 jaar herzieningsperiode * € 500 herzieningsdrempel) is het volgens mij geen probleem om in de KOR te stappen en hief je daarna geen BTW meer af te dragen over je verkochte stroom.
Maar ik heb verder nooit met deze regelingen te maken gehad en twijfel of dit helemaal klopt. We weten allemaal wel wat er kan gebeuren als je per ongeluk in het vekeerde stapeltje belandt bij de overheid…
Helaas gaat dat niet.thys schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:59:
[...]
Ik zie op die pagina nergens staan dat het met een installateur moet, dus daar ga ik niet van uit. Kun je met de KOR niet onder de BTW-aangifte uitkomen vanaf het 2e tijdvak?
Dus dan zoiets als:
1. Aanmelden via Opgaaf startende onderneming
2. Teruggaaf BTW bij eerste kwartaalaangifte
3. Aanmelding KOR en na 5 jaar weer afmelden voor alles
4. Klaar?
Zolang je initiële BTW-terruggaaf onder de € 2500 blijft (5 jaar herzieningsperiode * € 500 herzieningsdrempel) is het volgens mij geen probleem om in de KOR te stappen en hief je daarna geen BTW meer af te dragen over je verkochte stroom.
Maar ik heb verder nooit met deze regelingen te maken gehad en twijfel of dit helemaal klopt. We weten allemaal wel wat er kan gebeuren als je per ongeluk in het vekeerde stapeltje belandt bij de overheid…
:fill(white):strip_exif()/f/image/7MQLuNtT57oz6XwYUHMdalFq.png?f=user_large)
Ik heb een SolarEdge5k 1-fase PV omvormer die ik nooit voor een 3-fase versie zal omwisselen aangezien de strings daar te kort voor zijn. Ik lever dus doorgaans op een zomerdag met pieken van 4-5k op 1-fase terug. Dat is niet helemaal de bedoeling, maar ben bijna een jaar geleden van 1x40 naar 3x25 gegaan en dat is gewoon even niet anders, ik heb mijn best gedaan om dat te voorkomen, maar ik zou daarvoor alles moeten laten vervangen en dat is zonde.
Nou weet ik dat 3 stuks MPII ophangen en 3-fasen gebruiken "netter" is, het gedrag van 1 MPII-5k zal deels hetzelfde effect hebben als 1 SE5k, behalve dat teruglevering uiteraard ook op donkere momenten zal plaatsvinden en de afname ook op 1-fase zal plaatsvinden ipv 3.
De MPII-5000 is nu bij NKON voor 719 Euro verkrijgbaar: https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482505012-48v-70a.html en je bespaart wel 1400+ Euro door er maar 1 ipv 3 op te hangen, dat is toch bijv. een Pylontech 5000'je extra. Uitbreiden kan indien wenselijk/nodig later altijd nog. Aan de andere kant is dat extra bedrag + aantal andere zaken die er extra bij komen voor 3 stuks ook wel overkomelijk en doe ik het liever in 1x goed dan in 2 fases met bijv. extra arbeidsloon. Een voordeel van 3 stuks zou wel zijn dat off-grid gaan een optie wordt.
In hoeverre is het daadwerkelijk een probleem om bijv. met 1xMPII-5k ipv 3xMPII-5k icm 20 kWh aan de slag te gaan als je het hogere (ont)laadvermogen niet nodig hebt?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Indien je later wil uitbreiden naar 3 fases geven ze aan dat je MP's identiek moeten zijn. Nu verwacht ik geen grote wijzigingen, maar ik heb geen glazen bol.Taro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:12:
Ik blijf een beetje heen en weer pendelen tussen verschillende oplossingen en heb meerdere simulaties lopen. Uit de simulaties blijkt dat ik in principe met 1x MPII-5k qua vermogen uit kan, behalve als de auto wordt geladen maar dat wil ik toch niet vanuit de accu doen. 3 Sessy's of bijv. een Anker Solix X1 voldoen voor de zomer ook en kan je op 3-fasen aansluiten, maar in de winter verwarmen we elektrisch in doorgaans de wat duurdere uren en dan is 20 kWh of meer ook wel fijn. Financieel zit daar echter wel een omslagpunt waarbij een Victron oplossing goedkoper is.
Ik heb een SolarEdge5k 1-fase PV omvormer die ik nooit voor een 3-fase versie zal omwisselen aangezien de strings daar te kort voor zijn. Ik lever dus doorgaans op een zomerdag met pieken van 4-5k op 1-fase terug. Dat is niet helemaal de bedoeling, maar ben bijna een jaar geleden van 1x40 naar 3x25 gegaan en dat is gewoon even niet anders, ik heb mijn best gedaan om dat te voorkomen, maar ik zou daarvoor alles moeten laten vervangen en dat is zonde.
Nou weet ik dat 3 stuks MPII ophangen en 3-fasen gebruiken "netter" is, het gedrag van 1 MPII-5k zal deels hetzelfde effect hebben als 1 SE5k, behalve dat teruglevering uiteraard ook op donkere momenten zal plaatsvinden en de afname ook op 1-fase zal plaatsvinden ipv 3.
De MPII-5000 is nu bij NKON voor 719 Euro verkrijgbaar: https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482505012-48v-70a.html en je bespaart wel 1400+ Euro door er maar 1 ipv 3 op te hangen, dat is toch bijv. een Pylontech 5000'je extra. Uitbreiden kan indien wenselijk/nodig later altijd nog. Aan de andere kant is dat extra bedrag + aantal andere zaken die er extra bij komen voor 3 stuks ook wel overkomelijk en doe ik het liever in 1x goed dan in 2 fases met bijv. extra arbeidsloon. Een voordeel van 3 stuks zou wel zijn dat off-grid gaan een optie wordt.
In hoeverre is het daadwerkelijk een probleem om bijv. met 1xMPII-5k ipv 3xMPII-5k icm 20 kWh aan de slag te gaan als je het hogere (ont)laadvermogen niet nodig hebt?
Hier ervoor gekozen wel 3 fasesysteem gelijk aan te leggen en later de batterijcapaciteit uit te breiden.
Weet iemand als je 2 x Multiplus 48/3000 GX koopt of je er dan 1 kan laten afschakelen en bij een hoger gebruik deze parallel weer inschakelt om hierbij in de nacht een beter rendement eruit te halen en een iets hoger vermogen. Of heeft dit totaal geen zin en kun je beter een 48/5000 kopen?
Kijk even naar de efficiëntiecurves. Hoe vaak zit je in welk gebied. 2 maal een 3000 impliceert veel vermogen. Hoe hoger het gevraagde vermogen hoe minder efficient de omvormer is. Indien je de 3000 maximaal belast en dezelfde belasting van de 5000 vraag dan zou de 5000 efficiënter zijn.Willempie27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:34:
Mijn bestelling van de PowMr is geannuleerd door de verkoper..... Om terug te kunnen leveren dan misschien toch maar voor Victron kiezen.
Weet iemand als je 2 x Multiplus 48/3000 GX koopt of je er dan 1 kan laten afschakelen en bij een hoger gebruik deze parallel weer inschakelt om hierbij in de nacht een beter rendement eruit te halen en een iets hoger vermogen. Of heeft dit totaal geen zin en kun je beter een 48/5000 kopen?
Niet, ik heb 18kWh met 1x MP2 5000VA, nergens last van behalve tja je zal je accu niet op 1 uur tijd vol (of leeg) hebben natuurlijkTaro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:12:
Hoewel het inderdaad netter is om je fases gelijk te gebruiken zal je meter intern salderen/optellen.
Ik zou mij op dat stuk niet echt druk om maken. Desnoods pak je de fase die het minst (laagste voltage) belasting heeft.
Gezien de prijzen zou ik gewoon voor de 5k gaan, minder draden minder aansluitingenWillempie27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:34:
Mijn bestelling van de PowMr is geannuleerd door de verkoper..... Om terug te kunnen leveren dan misschien toch maar voor Victron kiezen.
Efficiëntie verschil zal er zijn echter of je dat financieel eruit haalt is maar de vraag want meer draden/aansluitingen etc. Voorop gesteld dat het inderdaad efficiënter is met 2x ipv 1x grotere omvormer.
Volgens mij is het sowieso niet zo goed om 15-20 kWh aan accu's in een uurtje te vullen a ~1C toch? Daarnaast is het stand-by verbruik van 1 stuk ook lager dan van 3.Jazsie schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:09:
[...]
Niet, ik heb 18kWh met 1x MP2 5000VA, nergens last van behalve tja je zal je accu niet op 1 uur tijd vol (of leeg) hebben natuurlijk.
Hoewel het inderdaad netter is om je fases gelijk te gebruiken zal je meter intern salderen/optellen.
Ik zou mij op dat stuk niet echt druk om maken. Desnoods pak je de fase die het minst (laagste voltage) belasting heeft.
Ben wel benieuwd of iemand inmiddels de Yixiang DIY set in gebruik heeft genomen en daar tevreden over is?
Alles in mij schreeuwt: Bestel die spullen gewoon, bouw het, hang de MPII/Cerbo/Lynx/etc. aan de muur en laat een expert de kabels en zekeringen plaatsen, maar iets houdt mij tegen
Hij is onderweg, zal wat foto’s en ervaring posten na onvangstTaro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:21:
[...]
Ben wel benieuwd of iemand inmiddels de Yixiang DIY set in gebruik heeft genomen en daar tevreden over is?
Andy heeft dat ding al eens in elkaar geschroefd YouTube: The Yixiang DIY Battery Box on the testbench. Does it tick all the b...Taro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:21:
[...]
Volgens mij is het sowieso niet zo goed om 15-20 kWh aan accu's in een uurtje te vullen a ~1C toch? Daarnaast is het stand-by verbruik van 1 stuk ook lager dan van 3.
Alles in mij schreeuwt: Bestel die spullen gewoon, bouw het, hang de MPII/Cerbo/Lynx/etc. aan de muur en laat een expert de kabels en zekeringen plaatsen, maar iets houdt mij tegen
Klopt, heb ik destijds al gezien en hier toen over gesproken.habbekrats schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:40:
[...]
Andy heeft dat ding al eens in elkaar geschroefd YouTube: The Yixiang DIY Battery Box on the testbench. Does it tick all the b...
Ik heb 1xMPII-5k icm 15 kWh en (ont)laadt met max 3.3 kW = 65A ivm met warmteontwikkeling in de cellen en efficiëntie van de MP.Taro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:12:
Ik blijf een beetje heen en weer pendelen tussen verschillende oplossingen en heb meerdere simulaties lopen. Uit de simulaties blijkt dat ik in principe met 1x MPII-5k qua vermogen uit kan, behalve als de auto wordt geladen maar dat wil ik toch niet vanuit de accu doen. 3 Sessy's of bijv. een Anker Solix X1 voldoen voor de zomer ook en kan je op 3-fasen aansluiten, maar in de winter verwarmen we elektrisch in doorgaans de wat duurdere uren en dan is 20 kWh of meer ook wel fijn. Financieel zit daar echter wel een omslagpunt waarbij een Victron oplossing goedkoper is.
En SolarEdge 2k + 3k - 1 fase.
Na 4 uur (ont)laden zijn de cellen 13° warmer dan de omgevingstemperatuur, dus vandaag bv. zijn de cellen 34° C.
Tip: zet de MP op de zelfde fase als de PV.
Dit is handig als je goedkope stroom hebt en je wilt gelijktijdig je EV en de batterij laden. De PV helpt dan om de batterij te laden en zo houdt je 3x 16A beschikbaar voor je EV
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Maar er staat niet dat als je nog niet deelneemt aan de KOR, dat het dan niet mag.
Wat betreft btw-berekening, deze is niet bijster moeilijk. Ik heb zelfs ooit een factuur gestuurd naar eneco om een btw-factuur te kunnen overhandigen aan de bd (en hiermee het pv-forfait te omzeilen).
When life gives you lemons, start a battery factory
Houd je voor de lengte van de kabels nog de zelfde lengte aan als de "oude" kabels?John245 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:08:
[...]
Dag 7 (17JUL2024)
- Positieve kabels Pylontech kabelsets doorgeknipt en opgestuurd om er kabelschoenen aan te laten persen.
[...]
Ja want die lengte heb ik in sommige gevallen nodig. En zo hou ik de lengtes ook gelijk.Simpel360 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:05:
[...]
Houd je voor de lengte van de kabels nog de zelfde lengte aan als de "oude" kabels?
Ik heb de Yixiang in bestelling staan. Ik verwacht hem met 1 of 2 weken.Taro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:21:
[...]
Volgens mij is het sowieso niet zo goed om 15-20 kWh aan accu's in een uurtje te vullen a ~1C toch? Daarnaast is het stand-by verbruik van 1 stuk ook lager dan van 3.
Ik heb de Luyuan box besteld, beetje dezelfde als Yixiang ofzoiets maar wel een fatsoenlijke dc breakerTaro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:43:
[...]
Klopt, heb ik destijds al gezien en hier toen over gesproken.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zijn ze al in Polen/Germany dan?MrFish schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:51:
[...]
Ik heb de Yixiang in bestelling staan. Ik verwacht hem met 1 of 2 weken.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
https://szluyuan.en.aliba...693/Battery_box_case.html
Die blauw witte, een 2 pole ipv 4pole. Andy vond t maar een aparte keuze bij Yixiuang...
Klopt, 0.2C is een goede maatstaaf als max continu vermogen.Taro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:21:
[...]
Waarom een expert voor de kabels en zekeringen? Nu weet ik niet hoe handig je bent maar dit is prima zelf te doen. Even goed inlezen en je komt al een heel eind.
https://www.risinenergy.c...motorcycle-and-generator/PCJR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:22:
[...]
https://szluyuan.en.aliba...693/Battery_box_case.html
Die blauw witte, een 2 pole ipv 4pole. Andy vond t maar een aparte keuze bij Yixiuang...
Krijg hier nou geen heel warm gevoel bij met zo’n site en zonder specsheet. Handig als aan/uit schakelaar maar voor beveiliging zou ik er niet op vertrouwen.
Heb je een wel betrouwbare dc switch dan ergens ? Die geen 800 euro kost...thys schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:13:
[...]
https://www.risinenergy.c...motorcycle-and-generator/
Krijg hier nou geen heel warm gevoel bij met zo’n site en zonder specsheet. Handig als aan/uit schakelaar maar voor beveiliging zou ik er niet op vertrouwen.
Deze Midnite solar.PCJR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Heb je een wel betrouwbare dc switch dan ergens ? Die geen 800 euro kost...
Hebt je ergens gevonden bij CarlingtonSwitch Inc.( littlefuse) dat zij als fabrikant die bruikbaar achten voor 2 richting gebruik, ze geven expliciet load en line aan wat niet duidt op geschikt voor oplaadbare accu's via een enkele kabel aansluiting.
(de tekeningen zijn van special purpose not general use, wat verkopen ze werkelijk, ze verschuilen zich achter MNEDC250 catalogus artikel, maar wat is fabrikant nummer FA1-B0-xx-825-yyy-yy)
Wat denken jullie van een BDM-250? EUR 181 en zonder behuizing EUR 119PCJR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Heb je een wel betrouwbare dc switch dan ergens ? Die geen 800 euro kost...
De BDM-125 en BDM-250 hebben in ieder geval een TüV-keuring.
[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 18-07-2024 16:19 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Allemaal valide vragen.Domba schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:00:
[...]
Hebt je ergens gevonden bij CarlingtonSwitch Inc.( littlefuse) dat zij als fabrikant die bruikbaar achten voor 2 richting gebruik, ze geven expliciet load en line aan wat niet duidt op geschikt voor oplaadbare accu's via een enkele kabel aansluiting.
(de tekeningen zijn van special purpose not general use, wat verkoepen ze werkelijk, ze verschuilen zich achter MNEDC250 catalogus artikel, maar wat is fabrikant nummer FA1-B0-xx-825-yyy-yy)
Het is de FA-B0-16-825-12A-BG.
Op DIY-solarforum zijn meerdere goede ervaringen met deze breaker. Volgens midnite issie non-polarized.
Helaas is die hier slecht verkrijgbaar. Er zijn wel wat Carlington distributeurs in NL maar ik heb nog geen prijsinformatie/verkrijgbaarheid kunnen vinden als consument. Wel bij Mouser idd.
Outback PNL-250-DC is schijnbaar dezelfde.
Ook als aan/uit schakelaar moet je ermee oppassen. Schakelen terwijl er een stroom loopt in de verkeerde richting (ook al is het maar 10 A) kan flinke vlammen geven.thys schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:13:
[...]
https://www.risinenergy.c...motorcycle-and-generator/
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 18-07-2024 17:04 ]
Ga jij de breaker in de Yixiang vervangen?MrFish schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:03:
[...]
Ook als aan/uit schakelaar moet je ermee oppassen. Schakelen terwijl er een stroom loopt in de verkeerde richting (ook al is het maar 10 A) kan flinke vlammen geven.
1) Opslagcapaciteit uitbreiden naar 38,4 kWh (4 Pylontech US5000 batterijen er bij)
3) Veiligheid verhogen door Mega zekeringen (125A) te vervangen door Class T zekeringen van 110A aangezien de Mega zekeringen niet geschikt zijn voor LiFePO4 batterijen en de Pylontech kabel is gespecificeerd op 120A.
Dag 1 (11JUL2024)
- Blue Sea class t zekering houder besteld om te kijken waar ik dit het beste kan monteren.
- Pylontech kabelsets besteld
Dag 2 (12JUL2024)
Dag 5 (15JUL2024)
Dag 7 (17JUL2024)
Dag 8 (18JUL2024)
- PostNL heeft vertraging dus ik ga de kabels niet voor het weekend retour ontvangen
- Blue Sea zekering houders ontvangen.
- Littelfuse JJLN110A zekeringen ontvangen (staan er nog 2 in backorder) in plaats van de bestelde A3T 110A. Zelfde kortsluitstroom, maar iets trager, hoeft volgens mij geen probleem te zijn.
:strip_exif()/f/image/NtAgWLdWf4DVyuDJMebR8cC3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xek1nVwgvx2tdmXsbdXVOHMt.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zonnepanelen hebben wel de eigenschap dat bij opheffen van de kortsluitstroom de open klem spanning van de panelen direct weer naar de max schiet, ideaal voor het instant houden van een vlamboog.MrFish schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:03:
[...]
Ook als aan/uit schakelaar moet je ermee oppassen. Schakelen terwijl er een stroom loopt in de verkeerde richting (ook al is het maar 10 A) kan flinke vlammen geven.
Een 48 batterij veranderd niet veel van spanning.
Overigens zou ik dit soort schakelaars ook niet voor een batterij toepassen.
Alleen in spanje? of 50 euro verzendkosten?cj1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:17:
[...]
Wat denken jullie van een BDM-250? EUR 181 en zonder behuizing EUR 119
De BDM-125 en BDM-250 hebben in ieder geval een TüV-keuring.
Ik weet t niet, maar mijn technisch gevoel zegt dat die Dihool/Nanque/Taixi even prima is, maar wel in een week binnen en voor minder centen. Samen met een Tclass zekering ga ik voor zoiets
Dank voor de merknamen.PCJR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:30:
[...]
...mijn technisch gevoel zegt dat die Dihool/Nanque/Taixi even prima is, maar wel in een week binnen en voor minder centen...
De Taixi DZ47B battery circuit breaker gaat maar tot 150A.
De andere twee batterij MCCB's zijn interessanter.
- NanQue heeft een NQCM1B battery protector t/m 400A, karakteristiek: max. 5x rated current. De 2P 200A doet € 72,65.
- Dihool heeft een DHM3Z serie t/m 1500VDC en 800A, max. 12x rated current. De 1000V 2P 200A staat voor € 116,47 te koop. Dit scheelt nauwelijks met de Beny BDM-250.
- Dihool economy model DHM1Z-2P MCCB 200A staat voor € 81,24 in Aliexpress.
- Dihool DHM1B-2P MCCB 200A staat voor € 81,99 op Aliexpress.
Mijn Deye kan max 240A van/naar de accus schuiven. Ik pak 1x 250A Tclass zekering en 1x een MCCB van 250A erachter. Dan naar de busbar en van daaruit naar elke accupack. Elke accupack heeft een eigen dc breaker ook nog in de box, ala gobelpower, seplos, luyuan etc. Lijkt me voldoende zo.cj1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:19:
[...]
Dank voor de merknamen.
De Taixi DZ47B battery circuit breaker gaat maar tot 150A.
De andere twee batterij MCCB's zijn interessanter.Voor mij is momenteel de NanQue NQCM1B de winnaar.
- NanQue heeft een NQCM1B battery protector t/m 400A, karakteristiek: max. 5x rated current. De 2P 200A doet € 72,65.
- Dihool heeft een DHM3Z serie t/m 1500VDC en 800A, max. 12x rated current. De 1000V 2P 200A staat voor € 116,47 te koop. Dit scheelt nauwelijks met de Beny BDM-250.
- Dihool economy model DHM1Z-2P MCCB 200A staat voor € 81,24 in Aliexpress.
- Dihool DHM1B-2P MCCB 200A staat voor € 81,99 op Aliexpress.
Welk merk en type/serie Tclass-zekering én MCCB heb je gekozen, en waarom juist die/dat type?PCJR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:46:
[...]
Mijn Deye kan max 240A van/naar de accus schuiven. Ik pak 1x 250A Tclass zekering en 1x een MCCB van 250A erachter. Dan naar de busbar en van daaruit naar elke accupack. Elke accupack heeft een eigen dc breaker ook nog in de box, ala gobelpower, seplos, luyuan etc. Lijkt me voldoende zo.
Geen id, ik heb ook nog een baan, 2 kids en wil nog slapen. Ik heb niet altijd veel tijd om alles tot de laatste micron uit te vogelencj1 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:46:
[...]
Welk merk en type/serie Tclass-zekering én MCCB heb je gekozen, en waarom juist die/dat type?
Mccb van ali, die dihool of die nanque.
Tclass van accunoord.
- 1 cel gaat tijdens het laden naar 4+ volt (yikes), zowel bms als Neey balancer melden dit en bms grijpt in. Over voltage warnings everywhere in Victron VRM
- tijdens sterk ontladen stort de cel in naar < 2 volt (mogelijk 0 volt) en bus voltage zakte helemaal weg.
- alles maar uit gezet, gaat niet lekker.
Lijkt er op dat 1 cel kapot is, balen. Iemand anders zoiets meegemaakt?
Iemand nog gedachtes / advies? Denk zelf dat het goed is om weerstand van rest van cellen te meten om te kijken of die nog deugen 🤷♀️
Edit, volgens mijk kun je bij de bekende partijen niet echt losse cellen kopen, altijd per vier

[ Voor 28% gewijzigd door Q op 19-07-2024 23:22 ]
Vanuit gaande dat de verbindingen allemaal gewoon goed zijn, weet ik het wel zeker dat cell defect is.
Mooi dat het systeem ingrijpt zoals het hoort.
De prijzen lijken omhoog te gaan en de voorraden lijken te zakken
Is de productie gestopt, of zitten ze nu gewoon op het einde van de oude voorraad en komt er straks weer een nieuwe levering
Ik moet er eigenlijk nog 2 hebben maar het liefste natuurlijk voor rond de 100 euro per stuk
B2A20S20P-HC
Model lijkt uit productie te gaan bij NKON status niet meer leverbaar.creon schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:11:
Weet iemand wat er aan de hand is met de jkbms
De prijzen lijken omhoog te gaan en de voorraden lijken te zakken
Is de productie gestopt, of zitten ze nu gewoon op het einde van de oude voorraad en komt er straks weer een nieuwe levering
Ik moet er eigenlijk nog 2 hebben maar het liefste natuurlijk voor rond de 100 euro per stuk
B2A20S20P-HC
De week eens bezig geweest met kabelschoenen aanzetten. Aangezien ik van 70 mm2 genoeg heb deze maar eens geoefend naar 25 jaar een doornpersing.
Let niet op de ingekerfde koperdraadjes, dit was met een zakmes, de rest gaat met een instelbaar weidmuller AM25 mes.
Daarna op het werk een trektest gedaan met 200 kg en een doorgezaagd.
:strip_exif()/f/image/GytdorPKC3hgvBG98MTjw0ax.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DDp0wDy9z5CGRGElhCIRpHaf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 20-07-2024 10:45 ]
Mooie uitbreiding!John245 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:57:
Ik ben gestart met een nieuw projectje. De doelen zijn:
Dag 2 (12JUL2024)
Dag 5 (15JUL2024)
Zijn deze zekeringen passend te maken voor in de Lynx distributor? heb je de afmetingen in vergelijk met de Mega?
Heb je de huidige serie US5000 of de nieuwe US5000-1C serie besteld?
[ Voor 13% gewijzigd door HermanGast op 20-07-2024 15:43 ]
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Deze zekeringen gaan niet in de Lynx passen. Voor info over de zekering zie hier.HermanGast schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:23:
[...]
Mooie uitbreiding!
Zijn deze zekeringen passend te maken voor in de Lynx distributor? heb je de afmetingen in vergelijk met de Mega?
Heb je de huidige serie US5000 of de nieuwe US5000-1C serie besteld?
Volgens mij stond de US5000-1C toen nog niet op de site. Ik heb dus de huidige serie. En als ik zo kijk maakt het in mijn geval niks uit. Ik wil niet met 1C laden. Ik wil juist de C omlaag brengen.
[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 20-07-2024 17:01 ]
Op zoek naar een passende zekeringhouder voor de Eaton LMT, blijkt het Eaton #720004 (mei 2019) gegevensblad geen tolerantie voor de LMT-serie te bevatten (wel voor de LET-serie: ± 1,5 mm).Domba schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:54:
.. mits je rekening houd met de bevestigs afstand van EATON LMT 62mm HH tov ANL 59mm (ANL van Siba is M10 HH 60mm)
Die LMT heeft toch een ovalen oog, en geen precies rond M10 gat?
Dus geen bevestigingsafstand van 62 millimeter, maar 59 millimeter (met een tolerantie)?
H.o.h. zou de LMT-serie 59 millimeter moeten zijn volgens het gegevensblad. Dat betekent dat die LMT in zowel een M8 als ook een M10-ANL-zekeringhouder moet passen qua h.o.h.-afstand, of toch niet?
En als ik gaten boor op ca 55mm hart op hart voor de Lynx, ipv de 42.8 te gebruiken, ovaal gat wordt t daarmee, dan lijkt er niets in de weg te zitten?John245 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:47:
[...]
Deze zekeringen gaan niet in de Lynx passen. Voor info over de zekering zie hier.
Volgens mij stond de US5000-1C toen nog niet op de site. Ik heb dus de huidige serie. En als ik zo kijk maakt het in mijn geval niks uit. Ik wil niet met 1C laden. Ik wil juist de C omlaag brengen.
:strip_exif()/f/image/ODhAe79I5R6obIWAqx4Vst3k.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga dit niet adviseren. Ik heb gewoon passende zekering houders gekocht.HermanGast schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:54:
[...]
En als ik gaten boor op ca 55mm hart op hart voor de Lynx, ipv de 42.8 te gebruiken, ovaal gat wordt t daarmee, dan lijkt er niets in de weg te zitten?
[Afbeelding]
YouTube: Over Current Showdown! Best Selling 12V Batteries - Epoch VS Litime ...
Deze wilde ik nog bij zetten, kortsluitstroom testen van diverse zekeringen. YouTube: MEGAFUSE Trennvermögen Auslöseverhalten | Victron Sicherung | billig... zie eens bij 33:20 En kijk later eens hoe de houder ook enige schade heeft.
[ Voor 81% gewijzigd door habbekrats op 21-07-2024 10:26 ]
Bedankt voor het delen!habbekrats schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:43:
Deze meneer test even wat er gebeurt als je even een flinke belasting op een batterij zet. Het gaat dan vooral om of het BMS ingrijpt.
YouTube: Over Current Showdown! Best Selling 12V Batteries - Epoch VS Litime ...
Deze wilde ik nog bij zetten, kortsluitstroom testen van diverse zekeringen. YouTube: MEGAFUSE Trennvermögen Auslöseverhalten | Victron Sicherung | billig... zie eens bij 33:20 En kijk later eens hoe de houder ook enige schade heeft.
Die Duitse video doet eindelijk de test die er écht toe doet. Zonder BMS of begrenzing gewoon 15KW / 16s rechtstreeks op zekeringen.
Mijn Duits blijkt slechter te zijn dan gedacht dus ik weet niet goed welke conclusies worden getrokken.
Ik vind het rondvliegende, ‘brandende’ metaal dat door de ruimte wordt geslingerd wel een puntje. In een Lynx minder een issue?
Nu nog verschil met T-fuse laten zien.
Wat een tenenkrommende trage video met irritant veel reclames. Mijn conclusie dat de Mega fuses voldoen voor kortsluiting, geen vlamboog, maar er wel een bende van maken. dus behuizing of Lynx er omheen en geen brandbare stoffen in de buurt.Q schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor het delen!
Die Duitse video doet eindelijk de test die er écht toe doet. Zonder BMS of begrenzing gewoon 15KW / 16s rechtstreeks op zekeringen.
Mijn Duits blijkt slechter te zijn dan gedacht dus ik weet niet goed welke conclusies worden getrokken.
Ik vind het rondvliegende, ‘brandende’ metaal dat door de ruimte wordt geslingerd wel een puntje. In een Lynx minder een issue?
Nu nog verschil met T-fuse laten zien.
Wat ik al verwachtte qua vlamboog omdat het voltage gewoon te laag is voor vlambogen, lijkt mij dan. Maar dat rondvliegende metaal had ik niet verwacht.HermanGast schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Wat een tenenkrommende trage video met irritant veel reclames. Mijn conclusie dat de Mega fuses voldoen voor kortsluiting, geen vlamboog, maar er wel een bende van maken. dus behuizing of Lynx er omheen en geen brandbare stoffen in de buurt.
Ik betaal voor YouTube dus geen reclame gezien. Je betaalt bij YouTube met geld of tijd, en mijn tijd vind ik belangrijker 🤷♀️ maar ik kijk best veel.
Voor 1 US5000 zitten ze volgens Pylontech net onder de grens. Maar als je meerdere batterijen heb kunnen er veel hogere kortsluitstromen gaan lopen.HermanGast schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:37:
[...]
Wat een tenenkrommende trage video met irritant veel reclames. Mijn conclusie dat de Mega fuses voldoen voor kortsluiting, geen vlamboog, maar er wel een bende van maken. dus behuizing of Lynx er omheen en geen brandbare stoffen in de buurt.
Ik ben ook niet bang voor de vlamboog want die dooft wel. Ik heb meer zorgen over het aan elkaar smelten van de zekering.
Misschien moet je ook de volgende info bekijken:
Dus iedere MP-II en iedere accu z'n eigen zekering. (Alles vanaf de Lynx busbars)John245 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:24:
[...]
Voor 1 US5000 zitten ze volgens Pylontech net onder de grens. Maar als je meerdere batterijen heb kunnen er veel hogere kortsluitstromen gaan lopen.
Ik ben ook niet bang voor de vlamboog want die dooft wel. Ik heb meer zorgen over het aan elkaar smelten van de zekering.
Misschien moet je ook de volgende info bekijken:
Ja iedere batterij zijn eigen class T zekering.HermanGast schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Dus iedere MP-II en iedere accu z'n eigen zekering. (Alles vanaf de Lynx busbars)
En 5KA x ~50V is toch gewoon 250KW 😳😱🥵 voor microseconden maar toch damn.
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic