Doorgeven of je een installatie hebt? Dat is toch verplicht?habbekrats schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:16:
@Willempie27 Als je niets doorgeeft gebeurt er ook niets. Wat is het voordeel van doorgeven?
Hangt af van de meter, netbeheerders houden bij of er teruglevering is op een aansluiting voor een aantal statistieken.habbekrats schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:16:
@Willempie27 Als je niets doorgeeft gebeurt er ook niets. Wat is het voordeel van doorgeven?
Op dit moment kunnen ze enkel proberen gegevens op te vragen bij de energieleverancier, maar die mag die eigenlijk niet delen, om de persoon op wie de aansluiting staat een brief te kunnen sturen, maar als zeer cruciaal is voor netbeheer mag veel en kunnen aan de bewoners van .. sturen.
Deze bevoegd zat ook in de wet naast het deel van de afbouw salderingsregeling die niet door de eerste kamer is gekomen en de nieuwe energiewet is nog niet door de eerste kamer behandeld.
In de nieuwe energiewet zitten nog meer bevoegdheden mbt slimme meter, zoals afname en invoeding uitlezen voor toewijzen aan een energieleverancier om die dan door te geven aan Tennet voor de onbalanskosten.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dacht dat de netbeheerder geen toestemming nodig had. Deze is ook eigendom van het netwerk en meter. Maar als deze extra gegeven wilt delen met de energie leverancier moet er toestemming voor gegeven worden.Domba schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:10:
[...]
Hangt af van de meter, netbeheerders houden bij of er teruglevering is op een aansluiting voor een aantal statistieken.
Op dit moment kunnen ze enkel proberen gegevens op te vragen bij de energieleverancier, maar die mag die eigenlijk niet delen, om de persoon op wie de aansluiting staat een brief te kunnen sturen, maar als zeer cruciaal is voor netbeheer mag veel en kunnen aan de bewoners van .. sturen.
Deze bevoegd zat ook in de wet naast het deel van de afbouw salderingsregeling die niet door de eerste kamer is gekomen en de nieuwe energiewet is nog niet door de eerste kamer behandeld.
In de nieuwe energiewet zitten nog meer bevoegdheden mbt slimme meter, zoals afname en invoeding uitlezen voor toewijzen aan een energieleverancier om die dan door te geven aan Tennet voor de onbalanskosten.
Was toch ook iemand waar ze dachten dat de meter stuk was omdat er na zonsondergang stroom werdt teruggeleverd.
Voor contact opnemen moet de netwerkbeheerder weten wie er een contract op heeft afgesloten en daarmee verantwoordelijk is voor wat erop gebeurt (die kan op een heel ander adres wonen) en die gegevens heeft alleen de energieleverancier, die staan niet in het centrale aansluit-register enkel dat er een contract bij energieleverancier X is afgesloten.Willempie27 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:58:
[...]
Dacht dat de netbeheerder geen toestemming nodig had. Deze is ook eigendom van het netwerk en meter. Maar als deze extra gegeven wilt delen met de energie leverancier moet er toestemming voor gegeven worden.
Was toch ook iemand waar ze dachten dat de meter stuk was omdat er na zonsondergang stroom werdt teruggeleverd.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Vallen niet onder de NEN1010?Domba schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:15:
[...]
moduleone, Homewizard is max niet boven 800W, pas boven 800W is er meldingsplicht, die vallen ook niet onder NEN1010 , maar warenwet.
Nexus is een term van zonneplan voor de set, de omvormer is een Solis S6 omvormer die staat er wel in.
Voor Sessy weet ik niet waar die ondervalt, kun je die kopen voor zelf installatie of is het uitsluitend met montage door monteur die aanmelding doet?
Tesla idem?
Edit, moluleone en homewizard die nog niet direct leverbaar zijn , zit mogelijk wel een addertje in het gras, als die ook zouden kunnen terugleveren.
Energieleveranciers kijken niet naar teruglevertelwerken, als er geen aanmelding bij energieleveren is en voor minder dan 800W is geen aanmeldplicht.
Het wordt niet expliciet verboden om het zo te gebruiken in de NEN1010 maar zonnepanelen wel. Die moeten volgens de NEN1010 ongeacht vermogen op een aparte groep. Ik zie dan ook geen reden waarom dit met accu's plotseling wel zou mogen.
Die 800W regeling was voor zonnepanelen en stond in de vorige NEN1010 maar dat is in de nieuwe versie expliciet verboden.
@jbhc Maar de NEN1010 gaat niet over apparaten met een stekker daar is de IEC 60335 voor. Is echter net zo geheim als de NEN1010 voor particuliere en kunnen ze je dus niet mee om de oren slaan.
Anders gesteld, een apparaat met stekker welke je in NL koopt is ook door VWA bekeken en kun je gewoon gebruiken. Dat een onwetende leek 4 van die 800 watt dingen op een groep aansluit kan dus gewoon gebeuren. Ik ga er maar vanuit dat er een goede gebruiksaanwijzing bijzit waarin het nodige instaat.
Anders gesteld, een apparaat met stekker welke je in NL koopt is ook door VWA bekeken en kun je gewoon gebruiken. Dat een onwetende leek 4 van die 800 watt dingen op een groep aansluit kan dus gewoon gebeuren. Ik ga er maar vanuit dat er een goede gebruiksaanwijzing bijzit waarin het nodige instaat.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Reactie op vetgedrukt:computerjunky schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:46:
Zijn er al kant en klare omvormers die slim laden en ontladen zonder dat ik daar een complete accu voor moet kopen?
Ik voorzie liever mijn eigen accu's, je kan immers 4,4 kWh waarvan 3 bruikbaar kopen voor 400 euro daar waar je voor een totaal systeem veel meer kwijt ben. (Deep cycle camper accu's importeren uit zuid Europa bijvoorbeeld of accu's bij de dealer waar ze ze maar wat graag kwijt willen en er worden er zat preventief vervangen).
Qua garantie/levensduur ook veel beter als meteen een heel apparaat afschrijven.
Ik snap dat ze zelf gemaakt kunne worden maar eerlijk is eerlijk daar ben ik niet in thuis en heb ook niet de behoefte om dit te leren.
Ik wil eigenlijk voor 2026 een simpele oplossing do geladen word als de p1 in de plus is en de ontlaad als hij de min in gaat zonder dat ik daar 4k voor neer moet tellen of ook maar 2k. Dat is immers nooit terug te verdienen in mijn situatie.
Een ander scenario is volledig handmatig laden en het net op ontladen maar dat zou heel onhandig zijn voor mijn dag nacht ritme en teveel tijd in beslag nemen en alleen werken als ik thuis ben. Plus dat ik de omvormers die constant stroom leveren niet meer kan vinden.
Dat is ook wat ik wil..en vele anderen net zo, kwestie van tijd dat het leverbaar zal zijn.
Mss nog een stapje verder: variabele laadstroom van de acculader gestuurd door P1
Ik heb deze vraag ook 2x elders gesteld, nog geen reactie's.. (mss is het een domme vraag voor Tweakers, dan krijg ook geen antwoord)
24/ 25.6 Volt batterijen zijn volop leverbaar, zelf cellen in elkaar solderen is voor mij niks.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Als je een victron multiplus GX 12/24/48 volt dc in koopt sluit je een accu aan en ben je klaar.natural colour schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:01:
[...]
Reactie op vetgedrukt:
Dat is ook wat ik wil..en vele anderen net zo, kwestie van tijd dat het leverbaar zal zijn.
Mss nog een stapje verder: variabele laadstroom van de acculader gestuurd door P1
Ik heb deze vraag ook 2x elders gesteld, nog geen reactie's.. (mss is het een domme vraag voor Tweakers, dan krijg ook geen antwoord)
24/ 25.6 Volt batterijen zijn volop leverbaar, zelf cellen in elkaar solderen is voor mij niks.
https://www.nkon.nl/ess/o...000-48v-35a-35-32-gx.html
Heb je uberhaubt dit topic wel gelezen? Victron en Deye kunnen allebei wat je wilt.natural colour schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:01:
[...]
Reactie op vetgedrukt:
Voor Deye is de aansturing nog wel wat knutselen, voor Victron zou dit er standaard in moeten zitten.
Voor LFP hoef je niets te solderen.
Loodaccus zijn zonde van het geld.
Denk dat hij bedoelt , een plug en play uitvoering met een stekker zoals HW die nu heeft.bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:42:
[...]
Heb je uberhaubt dit topic wel gelezen? Victron en Deye kunnen allebei wat je wilt.
Voor Deye is de aansturing nog wel wat knutselen, voor Victron zou dit er standaard in moeten zitten.
@simonj HW ?hardware?
effin ik heb mijn Adler zekeringen binnen.
4x 200A tbv Multi 5k 1x 100A optie Victron mppt 2x 250A tbv 2x 314ah accu.
/f/image/4xGn8a6z9hHq4hSb4413PKim.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4VNGw0lvlnafOoZawZX3o3lF.png?f=fotoalbum_large)
Levering uit Duitsland per DPD ca 5 dagen.
/f/image/4xGn8a6z9hHq4hSb4413PKim.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4VNGw0lvlnafOoZawZX3o3lF.png?f=fotoalbum_large)
Bedoel hier mee home wizzardhabbekrats schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:22:
@simonj HW ?hardware?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet niet zo goed wat je nu wil zeggen.habbekrats schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 06:56:
@jbhc Maar de NEN1010 gaat niet over apparaten met een stekker daar is de IEC 60335 voor. Is echter net zo geheim als de NEN1010 voor particuliere en kunnen ze je dus niet mee om de oren slaan.
Ik ben alleen van mening dat als je de NEN1010 intepreteerd dat terug voeden op een groep voor algemeen gebruik niet is toegesteen. Wat andere normen of instanties daar ook van vinden.
Een heel monoloog van iemand die in het begin zelf al zegt er te weinig verstand van te hebben.
Er wordt niet gerommeld aan de netspanning. Wel wordt er actief gestuurd.
De variaties die in de netspanning zichtbaar zijn zijn niet heel bijzonder. Dat is gewoon het in en uitschakelen van grote vermogens. Bij mij op mijn werk hebben we bijvoorbeeld warmtepompen van (elektrisch) 500KW. Als je zoiets plotseling afschakeld dan zie je dat waarschijnlijk verderop in het net wel terug. Daarbij vergeleken is alles wat mensen in huis hebben eigenlijk kinderspel
@jbhc Een woonhuis wordt volgens de NEN bewoond door leken die de norm ook niet hoeven te kennen. Alles met een stekker met liefst een CE markering kunnen ze dus in een wcd steken.
Daar kunnen ze bij de NEN iets van vinden maar doet niet terzake.
Dat doet zeker wel ter zaken omdat de meeste verzekeringspolissen er iets in hebben staan zoals: "de elektrische installatie dient te voldoen aan de NEN1010 of gelijkwaardig"habbekrats schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:53:
@jbhc Een woonhuis wordt volgens de NEN bewoond door leken die de norm ook niet hoeven te kennen. Alles met een stekker met liefst een CE markering kunnen ze dus in een wcd steken.
Bron?jbhc schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:11:
[...]
Dat doet zeker wel ter zaken omdat de meeste verzekeringspolissen er iets in hebben staan zoals: "de elektrische installatie dient te voldoen aan de NEN1010 of gelijkwaardig"
Had al eerder gekeken maar staat er hier niet in . Wel stond ( misschien nog steeds) een regel op de website dat je het niet hoeft te melden.
Maar ik geloof wel dat als het een levens gevaarlijk zooitje is en het wordt aangehaald door de brandweer dat ze wel enige actie gaan ondernemen.
Een toestel met contactstop behoort niet tot de vaste installatie wat een consument naar binnen sleept en aansluit hoort daar dus niet bij. Maar on topic, vandaag eindelijk weer aan mijn kast kunnen werken, tekening voor de layout van mijn eigen 48v verdeler uitgedacht.jbhc schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:11:
[...]
Dat doet zeker wel ter zaken omdat de meeste verzekeringspolissen er iets in hebben staan zoals: "de elektrische installatie dient te voldoen aan de NEN1010 of gelijkwaardig"
Voor Deye is het kwestie van SolarAssistant bestellen, verbinden en de portal starten. Dan kun je eigenlijk al heel veel automations toepassen.bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:42:
[...]
Heb je uberhaubt dit topic wel gelezen? Victron en Deye kunnen allebei wat je wilt.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik ben bezig met het uitwerken van een thuisbatterij. Mijn huis heeft 1 fase aansluiting. De thuisbatterij komt in de schuur te staan. De schuur is enkel steen.
Het wordt een 48V systeem met 16x EVE LF280K (besteld) met een Victron Multiplus II 48V 5000VA en een bms JK B2A20S20P-HC (Al in huis).
Ik heb de volgende vragen:
Moet de batterij in de zomer gekoeld worden? hoe warm wordt de batterij?
Hoe zit het in de winter, moet de accu verwarmt worden?
De accuzekering 5000 / 48 = 104A een zekering van 125A is dit voldoende?
Bij 125A afzekeringen en een lengte kabel 1,5m zou volgens de tabel 50mm2 kabel voldoende moeten zijn?
Het wordt een 48V systeem met 16x EVE LF280K (besteld) met een Victron Multiplus II 48V 5000VA en een bms JK B2A20S20P-HC (Al in huis).
Bij 125A afzekeringen en een lengte kabel 1,5m zou volgens de tabel 50mm2 kabel voldoende moeten zijn?
@Rene5 Multiplus afzekeren 200A
https://www.victronenergy...5879-618361203.1717155247 pag14
aansluiten met 70 mm2
Accu kan redelijk wat temperatuur range hebben, mocht het onder nul zijn dan heeft je bms een uitgang voor een heatpad onder je accu Hier staan wat parameters https://www.battery-germa...ecification-Version-B.pdf
Waar je met een ongeisoleerde ruimte wel rekening mee moet houden is condens vorming.
https://www.victronenergy...5879-618361203.1717155247 pag14
aansluiten met 70 mm2
Accu kan redelijk wat temperatuur range hebben, mocht het onder nul zijn dan heeft je bms een uitgang voor een heatpad onder je accu Hier staan wat parameters https://www.battery-germa...ecification-Version-B.pdf
Waar je met een ongeisoleerde ruimte wel rekening mee moet houden is condens vorming.
De handleiding van Vinctron gaat er vanuit dat je mogelijk het kortstondige piekvermogen zult aanspreken van ver voorbij de 7KW(?)Rene5 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:29:
Als jij dat vermogen gaat halen, zie Habbekrats.
Als je dat vermogen niet gaat halen is wat je doet prima en je kunt kiezen om de omvormer ook hard te limiteren op een max current zodat je die 100-125a noot gaat halen. Dan is 50mm2 zelfs al overkill maar wel goed om te doen.
Heb jij je ook al in T-fuses verdiept?
[ Voor 7% gewijzigd door Q op 06-07-2024 23:18 ]
Hoeveel weegt zo'n batterij?habbekrats schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:22:
@simonj HW ?hardware?
Cellen zijn 5,6 kg per stuk https://www.nkon.nl/eve-m...-2v-a-grade.html?___SID=U dus bijna 90 kg
Ik ben van plan om een thuisaccu te bouwen met een 48V accu en Victron Multiplus-II. Voor de accu ga ik een JK BMS gebruiken (JK-PB2A16S15P) en wil die middels een CAN verbinding koppelen met het Victron systeem (Multiplus GX of Cerbo GX).
Ik zie o.a. bij Off-Grid Garage dat dit zou moeten werken, maar ik vraag me toch af of ik dan geen last kan krijgen van potentiaalverschillen op de CAN bus. Ik neem aan dat de GND van de CAN bus op de BMS verbonden is met de negatieve kant van de accu, maar de BMS schakelt de negatieve verbinding naar de Multiplus, waardoor de GND van de BMS negatief kan worden t.o.v. de GND van de CAN bus van het GX device.
Is dit een probleem, of is de CAN bus geisoleerd aan 1 van beide kanten?
Ik zie o.a. bij Off-Grid Garage dat dit zou moeten werken, maar ik vraag me toch af of ik dan geen last kan krijgen van potentiaalverschillen op de CAN bus. Ik neem aan dat de GND van de CAN bus op de BMS verbonden is met de negatieve kant van de accu, maar de BMS schakelt de negatieve verbinding naar de Multiplus, waardoor de GND van de BMS negatief kan worden t.o.v. de GND van de CAN bus van het GX device.
Is dit een probleem, of is de CAN bus geisoleerd aan 1 van beide kanten?
@a.d.s Voor mijn weten is de can bus op de victron niet geisoleerd, op de jk-bms zou ik niet weten (meten). Voor de bus zelf zou het normaal gesproken niet nodig zijn.
Brengt mij bij de vraag welke victron kabel moet ik hebben van de Cerbo GX naar de
JK BMS PB2A16S20P een A of B type https://www.victronenergy.com/cables/ve-can-to-can-bus-bms
Brengt mij bij de vraag welke victron kabel moet ik hebben van de Cerbo GX naar de
JK BMS PB2A16S20P een A of B type https://www.victronenergy.com/cables/ve-can-to-can-bus-bms
Dus zonder GND te verbinden?habbekrats schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:48:
@a.d.s Voor mijn weten is de can bus op de victron niet geisoleerd, op de jk-bms zou ik niet weten (meten). Voor de bus zelf zou het normaal gesproken niet nodig zijn.
Als ik zo naar de manual kijk, zit GND op pin 7 en gaan beide kabels niet werken, tenzij GND niet nodig is:Brengt mij bij de vraag welke victron kabel moet ik hebben van de Cerbo GX naar de
https://www.jkbms.com/wp-...-PB-series-jkbms.com_.pdf
Volgens Andy van off grid garage YouTube: New JK-BMS: Software & Connectivity | Part 2 33:10 victron A kabel.
Dat was ik. 24/7 terugleveren vonden ze maar raar. Mijn vriendin zei nog; waarschijnlijk denken ze dat ze die meter op z'n kop hebben geïnstalleerd.Willempie27 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:58:
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Doe je ze in een Lynx Distibutor? Zo ja, zou je dan een foto kunnen plaatsen waarop je kan zie of het mooi past? Want dan is dit wel the way to go denk ik.habbekrats schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:22:
...ik heb mijn Adler zekeringen binnen.
Type A heb ik werkend.habbekrats schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:48:
Dan werkt het dus zonder GND, want pin 6 van de A kabel is not connected aan de BMS kant. Maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als de BMS afschakeld, en er opeens -50V op de CAN high/low staat.habbekrats schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:02:
Volgens Andy van off grid garage YouTube: New JK-BMS: Software & Connectivity | Part 2 33:10 victron A kabel.
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat 1 van de 2 CAN bussen van de nieuwe Cerbo GX MK2 isolated is, en gebruikt kan worden om een BMS op aan te sluiten.
Bij mijn EEL DIY testbatterij met de JK inverter BMS heb ik alles af en aan geschakeld op alle denkbare manieren. Er is niks raars gebeurd.a.d.s schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:26:
[...]
Dan werkt het dus zonder GND, want pin 6 van de A kabel is not connected aan de BMS kant. Maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als de BMS afschakeld, en er opeens -50V op de CAN high/low staat.
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat 1 van de 2 CAN bussen van de nieuwe Cerbo GX MK2 isolated is, en gebruikt kan worden om een BMS op aan te sluiten.
Was dat de enige batterij in het systeem? Als de Victron inverter nog gevoed wordt met een andere batterij, dan zal er niet zo'n groot spanningsverschil ontstaan.RikHa schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:29:
[...]
Bij mijn EEL DIY testbatterij met de JK inverter BMS heb ik alles af en aan geschakeld op alle denkbare manieren. Er is niks raars gebeurd.
Hij stond samen met een andere (Seplos) batterij. Goeie opmerking want daar heb ik niet aan gedacht. Maar dat ga ik ook nog even testen en laat het hier dan weten.a.d.s schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:34:
[...]
Was dat de enige batterij in het systeem? Als de Victron inverter nog gevoed wordt met een andere batterij, dan zal er niet zo'n groot spanningsverschil ontstaan.
@RikHa De Adler AE5 SERIE 25x44 mm heeft een hartafstand van 72 mm en past helaas niet in een Lynx.
/f/image/12y3N258VOwJ1l3gwNK3RTau.png?f=fotoalbum_large)
Let niet op de stalen plaat, die komt onder de kunststof Rittal railbak.
3x 200A tbv Multiplus 5000 en 1x 100A tbv van een MPPT lader 3kW
/f/image/12y3N258VOwJ1l3gwNK3RTau.png?f=fotoalbum_large)
Let niet op de stalen plaat, die komt onder de kunststof Rittal railbak.
3x 200A tbv Multiplus 5000 en 1x 100A tbv van een MPPT lader 3kW
Voor 16 stuks MB31 in A-grade inclusief betalingskosten en verzending zie ik momenteel niet veel prijsverschil:
Nkon: € 1.471,20 (dubbel M6)
Gobelpower: € 1,506.53 (enkel M6)
QSO: US$ 1471 (enkel M6)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik heb ze net bij Docan besteld voor $1,439, EU stock. Maar het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel inderdaad.cj1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:54:
Voor 16 stuks MB31 in A-grade inclusief betalingskosten en verzending zie ik momenteel niet veel prijsverschil:
QSO was voor MB30's nog een stukje goedkoper maar die moesten wel uit China komen.
Gobel waren idd duurder dan Nkon én moesten uit China komen.
[ Voor 14% gewijzigd door MrFish op 08-07-2024 16:14 ]
Grappig, heb jij dan wel je installatie aangemeld?RikHa schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:04:
[...]
Dat was ik. 24/7 terugleveren vonden ze maar raar. Mijn vriendin zei nog; waarschijnlijk denken ze dat ze die meter op z'n kop hebben geïnstalleerd.Ze zijn toen idd teruggekomen om te kijken hoe dat nou toch kon maar alles zat uiteraard prima. Na een kop koffie en een blik op mijn batterijen ging de monteur maar weer.
Hier ook terugleveren wanneer er geen zon is maar nooit iets over gehoord.
Wel de installatie netjes aangemeld zoals het hoort
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
De meter verkeerd om aansluiten kan echt wel.
Dit was op een aansluiting van een bouwplaats.
Bouwplaatsen gebruiken best veel kWh.
Maar in dit geval leverden we meer terug dan we inkochten.
Dat kon niet, want we leverden helemaal niets terug.
Na een paar keer bellen was het opgelost.
Maar die teruglevering (die feitelijk als levering werd gemeten), en die er niet was....
Nooit opgelost.
Dit was op een aansluiting van een bouwplaats.
Bouwplaatsen gebruiken best veel kWh.
Maar in dit geval leverden we meer terug dan we inkochten.
Dat kon niet, want we leverden helemaal niets terug.
Na een paar keer bellen was het opgelost.
Maar die teruglevering (die feitelijk als levering werd gemeten), en die er niet was....
Nooit opgelost.
Jazeker.Jazsie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:40:
[...]
Grappig, heb jij dan wel je installatie aangemeld?
Ik liep tegen deze DIY case aan van Basen Green, incl. EVE 314Ah (MB31) voor €1785,06 in een EU warehouse, ziet er niet verkeerd uit.
https://www.basengreen.co...ackenclosure-accessories/
Iemand ervaring mbt bestellen bij Basen Green?
EddyBurnett
En nog 5% kortingscode, dat is niet duur.Eddy Burnett schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:22:
Ik liep tegen deze DIY case aan van Basen Green, incl. EVE 314Ah (MB31) voor €1785,06 in een EU warehouse, ziet er niet verkeerd uit.
Wel afhankelijk van de Shipping prijzen
Na dit verhaal ben ik toch een beetje voorzichtig met Basen.Reveal! schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:14:
[...]
En nog 5% kortingscode, dat is niet duur.
Wel afhankelijk van de Shipping prijzen
Alle batterijen zijn levensgevaarlijk als er intern geen fatsoenlijke zekering wordt gebruikt die feilloos 20kA kan onderbreken. Het lijstje met batterijen die hier wel aan voldoen is korter dan degene die er niet aan voldoen. Bij een enkele batterij direct op de omvormer kan je het nog oplappen met een externe zekering er tussen, ga je ze doorlussen zoals dat met de meeste rackmount oplossing gebeurd dan heb je iets in de batterij nodig.
Mee eens.jadjong schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:43:
Alle batterijen zijn levensgevaarlijk als er intern geen fatsoenlijke zekering wordt gebruikt die feilloos 20kA kan onderbreken. Het lijstje met batterijen die hier wel aan voldoen is korter dan degene die er niet aan voldoen. Bij een enkele batterij direct op de omvormer kan je het nog oplappen met een externe zekering er tussen, ga je ze doorlussen zoals dat met de meeste rackmount oplossing gebeurd dan heb je iets in de batterij nodig.
Ik kwam deze DC breaker nog tegen. Niet in de EU verkrijgbaar, wel via amazon. Zouden 50 kA moeten kunnen breken, maar met die website heb ik er toch wat twijfels bij. Iemand ervaringen?
Edit: lijken deze te zijn, onderdeel van Littelfuse. Dat is wel een serieus merk.
[ Voor 12% gewijzigd door MrFish op 09-07-2024 11:21 ]
Op de datasheet staat een Line en Load aanduiding bij de aansluitpolen, dat is niet heel handig voor een bi-directionele batterij.
Carling market hem in ieder geval als geschikt voor batterijen. Ook op de website van Midnite solar wordt expliciet "NON POLARIZED" genoemdjadjong schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:38:
Op de datasheet staat een Line en Load aanduiding bij de aansluitpolen, dat is niet heel handig voor een bi-directionele batterij.
Er is wel wat op aan te merken op assemblage van die server racks, die het risico verhogen. zowel de pouche cel 16S4P als die er boven op stond met 16S2P prismatic cellen.MrFish schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:37:
[...]
Na dit verhaal ben ik toch een beetje voorzichtig met Basen.
Met de montage op de zijkant vertrouw je volledig op 100% capillaire werking dat anode en kathode bevochtigd blijven en niet een deel droog valt door een lek en fors warmer wordt en kortsluiting veroorzaakt in een pack van 4, als ook dat het wikkel (flat jelly roll) pouche cellen lijken te zijn, waarbij de kant die naar bovenwijst zoal veel gevoeliger is voor droogvallen en degassing, ik denk dat hier de datasheet en inbouwwijze van de fabrikant van de pouche cellen niet is bekeken.
Vergelijk dat maar eens met pylontech server rack accu's die ook pouche cellen gebruiken die ze zelf maken.
Dat zijn z-fold pouche cellen die liggend geplaatst zijn als 15S2P, daarvan zijn ook de nodige van lek geraakt, zeker de US2000, veelal zonder enige gevolgen. Als deze droog vallen is de meeste electrolyt al niet meer in de pouche cel. De ontleding van de electroliet is het die explosief gas mengsel kan geven.
Bij ontleding van de electroliet voor LFP cellen komt geen zuurstof vrij zoals bij wat bij li-ion cellen gebruikt wordt die een andere samenstelling hebben.
Het zelfde geldt voor de 16S2P die op zijkant verbouwt zijn, die lopen meer risico op dat een deel van de cel droogvalt en uiteindelijk kortsluiting geven , dan als deze staand zouden zijn verbouwen, ook staand kan het gebeuren, maar pas als bijna alle electroliet is verdwenen.
Prismatic zijn opgebouwd voor staand, dan is er op de bodem een kleine ruimte als resevoir voor elektroliet en degradatie materiaal opvang, als ook meest optimale positie is voor degassing in de eerste cycles met minste kans op insluiting .
Voor inbouw op de zijkant raadpleeg de datasheet van fabrikant deze zal aangeven dat op een zijkant nog kan en andere afraden, afhankelijk hoe de cel verder is opgebouwd intern
Nog een leestip die misschien helpt met hoe LFP cellen zijn opgebouwd.
Carling market geeft in zijn tekeningen een "line" en "load" dat is geen goed signaal dat deze ook voor beide richtingen gebruikt kan worden (een accu hoeft niet via dezelfde kabel geladen en ontladen te worden, lader en inverter kunnen gescheiden zijn met elk een eigen bekabeling)MrFish schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:41:
[...]
Carling market hem in ieder geval als geschikt voor batterijen. Ook op de website van Midnite solar wordt expliciet "NON POLARIZED" genoemd
Mee eens, maar daarom zeg ik ook dat hij expliciet als 'non-polarized' wordt geclassificeerdDomba schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Carling market geeft in zijn tekeningen een "line" en "load" dat is geen goed signaal dat deze ook voor beide richtingen gebruikt kan worden (een accu hoeft niet via dezelfde kabel geladen en ontladen te worden, lader en inverter kunnen gescheiden zijn met elk een eigen bekabeling)
Voor evt BTW teruggave. Alleen waar heb je een EMS syteem voor particulieren.
https://solarmagazine.nl/...sbatterij-terug-te-vragen
[ Voor 15% gewijzigd door Willempie27 op 09-07-2024 15:09 ]
Niet zo moeilijk doen. Homeassistant kan EMS zijn. Victron Cerbo GX is prima EMS. Gaat er hoogstwaarschijnlijk om dat je het laden en ontladen actief kan sturen om te handelen...Willempie27 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:07:
Wat veel irritanter is, is als je ooit al eens BTW hebt teruggevraagd voor je zonnepanelen.
[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 09-07-2024 15:12 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Misschien nog irritanter. Als je zonnepanelen hebt en je bent ondernemer voor de BTW mag je over alle opbrengst (dus niet alleen het terugleveren) BTW aftikken. Vraag me af of er dan nog wel voordeel in zit.V_ger schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:11:
[...]
Niet zo moeilijk doen. Homeassistant kan EMS zijn. Victron Cerbo GX is prima EMS. Gaat er hoogstwaarschijnlijk om dat je het laden en ontladen actief kan sturen om te handelen...
Wat veel irritanter is, is als je ooit al eens BTW hebt teruggevraagd voor je zonnepanelen.
Mijn zonnepanelen zijn van 2016 met BTW teruggave, die zijn dan toch al economisch afgeschreven. Ik heb ook een B.V. daarom staat het energie contract en de btw teruggave op het hoofd zonnepanelen (mijn vrouw).
In dit topic komt vooral de multiplus II voorbij. Is er iets wat de goedkopere (lichtere modellen) niet kunnen? Bijvoorbeeld de multiplus 24/800?
Ik zou die willen gebruiken met 2 2,7kWh 100Ah LifePo4 packs. Dan heb je voor zo rond de 1500 euro een 5,4kWh accu met een vermogen van 800Watt. Lijkt me een mooie instap. Zie ik iets over het hoofd?
https://www.ipowerqueen.d...-deep-cycle-solarbatterie
Ik zou die willen gebruiken met 2 2,7kWh 100Ah LifePo4 packs. Dan heb je voor zo rond de 1500 euro een 5,4kWh accu met een vermogen van 800Watt. Lijkt me een mooie instap. Zie ik iets over het hoofd?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
De prijs / capaciteit verhouding van die 24V kant-en-klare accu's vind ik niet spannend. Als je bereid bent om zelf cellen te kopen kun je die capaciteit bouwen voor de helft van het geld denk ik. Maar daar moet je zin in hebben.RaymondD schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:39:
In dit topic komt vooral de multiplus II voorbij. Is er iets wat de goedkopere (lichtere modellen) niet kunnen? Bijvoorbeeld de multiplus 24/800?
Of een 24V 800VA omvormer/lader iets voor jou is hangt heel erg af van de context hoe je dit wilt gebruiken en wat je doel is.
De kans is groot dat een kleinere setup hoewel goedkoper, economisch niet rendabel is. Is dat belangrijk?
Overigens denk ik dat vrijwel geen van de setups in dit topic zich zal terug verdienen binnen 10 jaar, tenzij je heel veel van je eigen solar verbruikt én ook iets doet met day ahead tarieven (laden bij negatieve prijzen).
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 10-07-2024 12:15 ]
Neem je deze toch https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/ ben je voor 1395 klaar later kun je er nog batterijen bij aanknopen.RaymondD schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:39:
Een Multiplus II kan in eiland bedrijf werken voor als ome Putin eens een raket gooit op de infrastructuur in NL
Ik had mijn PCB board in een (1) van mijn US5000's overbelast. Vandaag een nieuw PCB board er in gezet en het werkt weer.
Oud PCB board:
:strip_exif()/f/image/lVwoURuyv7t2ClRVF8Ln0mpo.jpg?f=fotoalbum_large)
Oud PCB board (meer detail probleem):
:strip_exif()/f/image/KYpudSgDdFadQwUCZaU2o8yP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw PCB board:
:strip_exif()/f/image/SEOsn7X6O85IxnwVCQP8Nism.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw PCB board ingebouwd:
Oud PCB board:
:strip_exif()/f/image/lVwoURuyv7t2ClRVF8Ln0mpo.jpg?f=fotoalbum_large)
Oud PCB board (meer detail probleem):
Nieuw PCB board:
:strip_exif()/f/image/SEOsn7X6O85IxnwVCQP8Nism.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw PCB board ingebouwd:
:strip_exif()/f/image/CfdjicbxKBOdjeJ4iHg9MZNT.jpg?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nu heb ik dit topic toch nog eens doorgespit met name vanwege een aantal YT video's van David Poz over DIY powerwalls.
Het is puur uit interesse en te begrijpen hoe het e.e.a. werkt. Omdat ik een 3F (3x25) aansluiting thuis heb leek mij het wat ingewikkelder. Zou je om te beginnen een batterij bijv. ook als 1F kunnen aansluiten? Zie ik het te simpel als ik het vergelijk met de PV?
M.a.w: als de batterij geleegd wordt (je laat de batterij terugleveren zeg maar) dan wordt dat toch ook als opwek gezien? Als de je de nacht moet doorkomen tot aan de volgende zonsopkomst wat ca. 2 kWh zou zijn, dan zou een slimme meter dit toch 'intern' verrekenen? Gemakshalve ga ik ervan uit dat de load in de nacht lager is dan het vermogen wat de batterij kan leveren?
Ik las in het topic her- en der dat voor Victron je 3 units nodig hebt voor 3F aansluiting? Zou je ook kunnen beginnen met 1F en het later uitbouwen? Dit zorgt ervoor dat je een project in delen kan doen?
Geen kritiek, maar een goede tip zou een nette topicstart zijn met alle informatie tot nu toe op een plek? Wil ik best aan meewerken, maar ik ben nu nog vooral bezig met inlezen want het is mega interessante materie
Het is puur uit interesse en te begrijpen hoe het e.e.a. werkt. Omdat ik een 3F (3x25) aansluiting thuis heb leek mij het wat ingewikkelder. Zou je om te beginnen een batterij bijv. ook als 1F kunnen aansluiten? Zie ik het te simpel als ik het vergelijk met de PV?
M.a.w: als de batterij geleegd wordt (je laat de batterij terugleveren zeg maar) dan wordt dat toch ook als opwek gezien? Als de je de nacht moet doorkomen tot aan de volgende zonsopkomst wat ca. 2 kWh zou zijn, dan zou een slimme meter dit toch 'intern' verrekenen? Gemakshalve ga ik ervan uit dat de load in de nacht lager is dan het vermogen wat de batterij kan leveren?
Ik las in het topic her- en der dat voor Victron je 3 units nodig hebt voor 3F aansluiting? Zou je ook kunnen beginnen met 1F en het later uitbouwen? Dit zorgt ervoor dat je een project in delen kan doen?
Geen kritiek, maar een goede tip zou een nette topicstart zijn met alle informatie tot nu toe op een plek? Wil ik best aan meewerken, maar ik ben nu nog vooral bezig met inlezen want het is mega interessante materie
Ja, de meter verrekend dit intern. Je kan op fase-1 1000w gebruiken en op fase-2 1000w terugleveren, je meter zal dan 0 aangeven.Xenir schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:54:
Nu heb ik dit topic toch nog eens doorgespit met name vanwege een aantal YT video's van David Poz over DIY powerwalls.
Neem voor jezelf ook de tijd om goed helder te hebben wat je voor jezelf belangrijk vind. Gaat het puur om kosten, meer zelfstandigheid of ook een beetje milieu? Meer om je eigen verwachtingen te managen. Een ESS is niet goedkoop en afhankelijk van je verbruik en gedrag verdien je het niet binnen de levensduur terug.Xenir schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:54:
Maar het is wel heel gaaf
Zeker waar! Het is een mix wat belangrijk is, vnl. zelfstandigheid en het milieu, waarbij ik mij dan weer afvraag of batterijen wel een slimme keuze zijn, veel opties als thuisgebruiker heb je ook (nog) niet. Ik zou eerst de nacht eens willen kunnen doorkomen. Omdat ons platte dak nog leeg is kan daar nog een kleine O/W opstelling kwijt. Dat dak is van de garage waar ik dan alles mooi kwijt zou kunnen, en dan zou ik die opstelling kunnen gebruiken middels bijv. een Victron Easy solar. Voorlopig blijft het een gedachte en ga ik mij eens flink verdiepen in alle mogelijkheden. Bedankt voor de reacties zoverQ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:19:
[...]
Neem voor jezelf ook de tijd om goed helder te hebben wat je voor jezelf belangrijk vind. Gaat het puur om kosten, meer zelfstandigheid of ook een beetje milieu? Meer om je eigen verwachtingen te managen. Een ESS is niet goedkoop en afhankelijk van je verbruik en gedrag verdien je het niet binnen de levensduur terug.
Maar het is wel heel gaaf
Heeft er iemand een idee of er ergens gebruikte Tesla CATL 161 of 173 cellen te verkrijgen zijn? Dus geen volledige modules maar echt de aparte cellen? Ik zou een 96V projectje willen doen, waarvoor 161 of 173 een sweet spot capaciteit zou zijn, maar kan moeilijk cellen vinden voor een goede prijs.
Een all-in-one unit van Deye 3phase LV hybrid is niet een alternatief voor je 3 fase gehannes?Xenir schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:49:
[...]
Zeker waar! Het is een mix wat belangrijk is, vnl. zelfstandigheid en het milieu, waarbij ik mij dan weer afvraag of batterijen wel een slimme keuze zijn, veel opties als thuisgebruiker heb je ook (nog) niet. Ik zou eerst de nacht eens willen kunnen doorkomen. Omdat ons platte dak nog leeg is kan daar nog een kleine O/W opstelling kwijt. Dat dak is van de garage waar ik dan alles mooi kwijt zou kunnen, en dan zou ik die opstelling kunnen gebruiken middels bijv. een Victron Easy solar. Voorlopig blijft het een gedachte en ga ik mij eens flink verdiepen in alle mogelijkheden. Bedankt voor de reacties zover
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dan heeft de beveiliging op de bms in de Pylontech accu zijn werk gedaan, wat was precies de oorzaak van de overbelasting ?John245 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:30:
Ik had mijn PCB board in een (1) van mijn US5000's overbelast. Vandaag een nieuw PCB board er in gezet en het werkt weer.
Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07
Ik had gehoopt dat het software deel ingrijpt in plaats van alle zekeringen op te blazen.spattex schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:37:
[...]
Dan heeft de beveiliging op de bms in de Pylontech accu zijn werk gedaan, wat was precies de oorzaak van de overbelasting ?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Beloon Solar Magazine alsjeblieft niet met een link, maar link direct naar de pagina van de Belastingdienst die het toelicht. Ze weigeren namelijk consequent naar de bronnen van hun verhalen de linken. Dat is hun goed recht, maar wij hoeven het niet te belonen.Willempie27 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:07:
nohttps://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i37996/belastingdienst-publiceert-eisen-om-btw-op-thuisbatterij-terug-te-vragen
Zijn deze ook ergens verkrijgbaar? Even los van de prijs zie ik ze alleen bij RS maar ook daar niet leverbaar.cj1 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:57:
[...]
MF200A-4: verbreekt na 0.01 seconde (10 ms), bron: gegevensblad grafiek Prearcing time (s)
Ik had deze ook op het lijstje staan en dan een 250A type , slecht verkrijgbaar in NL en rete duur vandaar mijn switch naar Adlerthys schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Zijn deze ook ergens verkrijgbaar? Even los van de prijs zie ik ze alleen bij RS maar ook daar niet leverbaar.
Iemand een tip voor zekeringhouders waar die EF3 zekeringen in passen?
Geen idee of ik deze vraag hier kan/mag stellen.
Ik zou graag een test opstelling maken met Home Assistant , lifepo4 accu ( 48V/ 200 Ah ) en victron Mulriplus compact 48/1200/13 om op basis van energie tarieven te laden gedurende de dag en gedurende een vaste periode 's-avonds mijn nacht verbruik te compenseren. Ik heb EMHASS bestudeerd maar dat is voor wat ik wil eigenlijk veel te uitgebreid en ingewikkeld.
Daar buiten heb ik eigen nog niets eenvoudiger gevonden die kan besturen wat ik wil, of ik heb niet goed gezocht :-).
Elke suggestie is welkom
Ik zou graag een test opstelling maken met Home Assistant , lifepo4 accu ( 48V/ 200 Ah ) en victron Mulriplus compact 48/1200/13 om op basis van energie tarieven te laden gedurende de dag en gedurende een vaste periode 's-avonds mijn nacht verbruik te compenseren. Ik heb EMHASS bestudeerd maar dat is voor wat ik wil eigenlijk veel te uitgebreid en ingewikkeld.
Daar buiten heb ik eigen nog niets eenvoudiger gevonden die kan besturen wat ik wil, of ik heb niet goed gezocht :-).
Elke suggestie is welkom
Je zou eens naar mijn addon kunnen kijken.Ies Korpershoek schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:06:
Elke suggestie is welkom
Zeer binnenkort komt er een versie uit die - naast MySQL/mariadb - ook werkt met Sqlite3 en ProgreSql.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hoe wil je dit aansluiten een compact kan toch niet terug leveren naar het net ?Ies Korpershoek schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:06:
Elke suggestie is welkom
Bedankt voor je reactie, ga ik zeker naar kijken.KC27 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Je zou eens naar mijn addon kunnen kijken.
Zeer binnenkort komt er een versie uit die - naast MySQL/mariadb - ook werkt met Sqlite3 en ProgreSql.
Zouden moeten passen in oa de Victron lynx mega fuse holderMrFish schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:31:
Iemand een tip voor zekeringhouders waar die EF3 zekeringen in passen?
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Een iets goedkopere?!Cyrus The Virus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:03:
[...]
Zouden moeten passen in oa de Victron lynx mega fuse holder
In Nederland wordt dat aanvragen bij een groothandel zoals: Rexel, TU, Itsme.thys schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Zijn deze (Mersen DS M-Fuse) ook ergens verkrijgbaar? Even los van de prijs zie ik ze alleen bij RS maar ook daar niet leverbaar.
Ik weet nog niet welk Mersen batterij zekering type ik beter kan kiezen:
- type MF-A, 175A die verbreekt als er een stroom loopt van minimaal 630A (MBC) in maximaal 50 milliseconde, volgens MF-A grafiek "prearcing time" 500A = 0,3 seconde
- type MF-B, 180A die verbreekt als er een stroom loopt van minimaal 500A (MBC) in maximaal 10 seconde, volgens MB-B grafiek "prearcing time" 500A = 3 seconde
- een Adler EFT200SAA0 en/of EFT3200AA0 (150Vdc; 2,9 watt verlies bij 100A), beide I-nominaal=200A, verbreken volgens de grafieken 500A in circa 4 seconde.
- een Adler AB13200100/AB13200101 (uit de AB1-serie, bedoeld voor ESS tot 200Vdc), I-nominaal=200A, verbreekt 500A in circa 5 seconde. (30 watt verlies bij 200A)
- een Adler AT13200105 (uit de AT1 serie, tot 150Vdc), I-nominaal=200A, verbreekt 500A in circa 10 à 20 seconde (18,5 watt verlies bij 200A)
- een Eaton 200LMT (tot 150Vdc, 40 kA volgens IEC rating/50 kA volgens UL rating), I-nominaal=200A, verbreekt 500A in 1 à 2 seconde (28 watt verlies bij 200A; met dank aan @Domba )
- een Wöhner NH2 200A (tot 250Vdc, 80kA-DC), verbreekt 500A in 100 seconde
[ Voor 30% gewijzigd door cj1 op 12-07-2024 23:03 . Reden: Ter vergelijking ... ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ter aanvulling een LF JJLN 200A doet dit in ca 10 seconde.cj1 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:39:
[...]
In Nederland wordt dat aanvragen bij een groothandel zoals: Rexel, TU, Itsme.
Ik weet nog niet welk Mersen batterij zekering type ik beter kan kiezen:Ter vergelijking een Adler EFT200SAA0 en/of EFT3200AA0 (2,9 watt verlies), beide I-nominaal=200A, verbreken volgens de grafieken 500A in circa 4 seconde.
- type MF-A, 175A die verbreekt als er een stroom loopt van minimaal 630A (MBC) in maximaal 50 milliseconde, volgens MF-A grafiek "prearcing time" 500A = 0,3 seconde
- type MF-B, 180A die verbreekt als er een stroom loopt van minimaal 500A (MBC) in maximaal 10 seconde, volgens MB-B grafiek "prearcing time" 500A = 3 seconde
Als je de Littelfuse JLLN200 bedoelt, dan toont de gegevensblad grafiek op pagina 8 dat 500A verbreekt in circa 10 seconde:John245 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:18:
[...]
Ter aanvulling een LF JJLN 200A doet dit in ca 0,5 seconde.
/f/image/t07IHURSoQ4AJ7vl1pDhzPyn.png?f=fotoalbum_large)
Of heb ik verkeerd gekeken?
@cj1 @John245 De zekering moet je bekijken voor wel doel je het gebruikt, hier gebruik je hem vooral als kortsluit beveiliging. Normaal grijpt je BMS in voor overbelasting.
Wil je de electronica beveiigen dan zijn zgn FF zekeringen nodig, voor een Siemens 350A /800V zit je dan op een paar honderd euro.
Het belangrijkste is dat bij een volle sluiting de zekering dit kan onderbreken zonder problemen. De megafuse kan bij grotere batterijen dit niet aangezien deze zomaar een paar kA kortsluitstroom geven.
Wil je de electronica beveiigen dan zijn zgn FF zekeringen nodig, voor een Siemens 350A /800V zit je dan op een paar honderd euro.
Het belangrijkste is dat bij een volle sluiting de zekering dit kan onderbreken zonder problemen. De megafuse kan bij grotere batterijen dit niet aangezien deze zomaar een paar kA kortsluitstroom geven.
Nee ik had verkeerd gekeken.cj1 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:26:
[...]
Als je de Littelfuse JLLN200 bedoelt, dan toont de gegevensblad grafiek op pagina 8 dat 500A verbreekt in circa 10 seconde:
[Afbeelding]
Of heb ik verkeerd gekeken?

Of je BMS blaast zich ophabbekrats schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:55:
@cj1 @John245 De zekering moet je bekijken voor wel doel je het gebruikt, hier gebruik je hem vooral als kortsluit beveiliging. Normaal grijpt je BMS in voor overbelasting.
De LF was bedoeld als kortsluitbeveiliging.habbekrats schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:55:
Persoonlijk zou ik dat niet doen. De Victron Lynx is daarvoor niet ontworpen.Cyrus The Virus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:03:
[...]
Zouden moeten passen in oa de Victron lynx mega fuse holder
Nee maar als het past dan past het toch? Wat zie je als eventueel nadeel dan?John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:28:
[...]
Persoonlijk zou ik dat niet doen. De Victron Lynx is daarvoor niet ontworpen.
Hij is hetzelfde als de distributeur zonder printplaat.John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:28:
[...]
Persoonlijk zou ik dat niet doen. De Victron Lynx is daarvoor niet ontworpen.
Die is er wel voor ontworpen.
Zie het verschil niet?
Je gaat een CE gecertificeerd device gebruiken zonder je aan de handleiding te houden, per definitie ben je dus al onveilig bezig.RikHa schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Nee maar als het past dan past het toch? Wat zie je als eventueel nadeel dan?
Is niet ontwikkeld voor de warmteafvoer.
Als het mis gaat zegt de verzekering dat het oneigenlijk gebruik is.
[ Voor 17% gewijzigd door John245 op 13-07-2024 10:38 ]
Ze voldoen beide niet:Reveal! schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:20:
[...]
Hij is hetzelfde als de distributeur zonder printplaat.
Die is er wel voor ontworpen.
Zie het verschil niet?
Power IN:
"The Lynx Power In does not have spaces for fuses, fusing needs to be done externally."
Distributor:
"The Lynx Distributor has spaces for 4 fuses, one for each DC circuit. These spaces have been designed to fit MEGA fuses."
[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 13-07-2024 10:35 ]
@John245 @RikHa Een mega fuse van Victron bv 250A heeft een Ri van 0,0002 ohm belast met 250A geeft dat 12,5 watt verlies. Een Adler EF3 250A doet 30,4 watt bij 250A
Victron geeft de watt verliezen niet alleen de Ri
Victron https://www.victronenergy...-and-fuse-holders-EN-.pdf
Adler https://docs.google.com/v...d=true&chrome=false&dov=1
Ik gebruik de Adler AE5 serie watt verliezen gelijk aan mega maar hogere kA waarde. Past echter niet in een Lynx
Ik gebruik de Adler AE5 serie watt verliezen gelijk aan mega maar hogere kA waarde. Past echter niet in een Lynx
Jij ben dus goed bezighabbekrats schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:59:
@John245 @RikHa Een mega fuse van Victron bv 250A heeft een Ri van 0,0002 ohm belast met 250A geeft dat 12,5 watt verlies. Een Adler EF3 250A doet 30,4 watt bij 250A
Nee maar de ef3 past welhabbekrats schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:59:
Het is niet de discussie of het past. Je hebt gewoon oneigenlijk gebruik. Er past ook wel 7 liter frituurvet in mijn 4 liter frituurpan. Maar dat is ook niet veilig.
Je zou de Lynx in een bak met vet kunnen hangen voor betere koeling.John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:43:
[...]
Het is niet de discussie of het past. Je hebt gewoon oneigenlijk gebruik. Er past ook wel 7 liter frituurvet in mijn 4 liter frituurpan. Maar dat is ook niet veilig.
Ik ben het echter niet de de lynx wil gebruiken voor iets waarvoor deze niet is ontworpenjadjong schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:47:
[...]
Je zou de Lynx in een bak met vet kunnen hangen voor betere koeling.
Dat is geen vergelijk. Je beschrijft een situatie die per definitie onveilig is, zoiets als niet-aanraakveilige contacten in je MK.John245 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:43:
[...]
Een metalen strip en kunststof behuizing die ipv 30 nu 40gr wordt (zouden we ff door kunnen rekenen) is niet per definitie onveilig. Victron zou hem zelfs kunnen goedkeuren voor gebruik.
Maar wel goed om te zorgen dat je deze berekening voor jezelf ff doet, en niet alleen op boerenverstand te varen dat het wel losloopt.
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic