Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

thys schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:30:
Ik heb dit in het verleden trouwens ook wel met zekeringen toegepast (littelfuse gesoldeerd en gesleeved) maar bovenstaande vraag ik mij nog af.
Pas je dan ook het BMS aan op die extra weerstand in het "sense" circuit, of meet het BMS zelf de "sampling" kabel weerstand? JK, meet automatisch de sense weerstand. JK BD6A17S6P BMS wil niet meer balanceren bij 450 milliOhm.

Hoe denken jullie over een glasvezel geweven kabel sleeve, zoals Insultherm TF?

Na het beveiligen van de sense kabels wordt de connector op het BMS bord het meest gevoelig voor kortsluiting door hoge temperaturen. De JK BMS "samping" kabels zijn echter maar 90 cm.

Zijn er BMS-en met aanzienlijk langere sense kabels zodat het BMS achter een flinke stenen muur geplaatst kunnen worden ter brandscheiding?

[ Voor 13% gewijzigd door cj1 op 23-06-2024 09:58 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Er kwam hier laatst al een YouTube Short van de Intersolar beurs langs met o.a. de Victron RS19, hier de uitgebreidere video:

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
KC27 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 00:36:
[...]

Wat dacht je van deze glaszekeringhouder in combinatie met een glaszekering (iets verder door scrollen):
https://www.allekabels.nl...2/glaszekeringhouder.html
Dat lijken dezelfde van Alie alleen 10x duurder
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 18:53
Oe zo word HV wel heel interessant eigenlijk.
YouTube: #Intersolar 2024 Update | #Victron #Energy News - PV Gamechanger

1 unit voor 3 fase incl. Solar mppt's en dan alles dus met laag amperage 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Appels met peren vergelijking.

Allekabels (niet dat ik daar ooit zou kopen, met zo'n specitficatie: "alleen voor laagspanning geschikt") gaat over een zekeringhouder met twee draden. Zoiets als een Goobay 4A 250VAC 25503 à €1,25 of €0,38. Soortgelijk in NL maar zonder specificaties € 0,50.

Ali is zonder snoeren, spanningsrating, CE-markering, maar met glaszekering.

Voor wie liever iets koop waar ook 6,3x32 mm zekeringen in passen: € 1,01
of € 0,55 zonder gesoldeerde 0,75 mm² draadjes (SK is overgenomen door Würth Elektronik). Vermoedelijk ook made in China.

[ Voor 42% gewijzigd door cj1 op 24-06-2024 10:24 . Reden: Voor wie liever... ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:38
Deze heeft wel een mooie oplossing gemaakt voor zekeren van de BMS

https://www.youtube.com/watch?v=Oj0hYu1BVDE

[ Voor 194% gewijzigd door Misanthropia op 23-06-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
cj1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Pas je dan ook het BMS aan op die extra weerstand in het "sense" circuit, of meet het BMS zelf de "sampling" kabel weerstand? JK, meet automatisch de sense weerstand. JK BD6A17S6P BMS wil niet meer balanceren bij 450 milliOhm.

Na het beveiligen van de sense kabels wordt de connector op het BMS bord het meest gevoelig voor kortsluiting door hoge temperaturen. De JK BMS "samping" kabels zijn echter maar 90 cm.

Zijn er BMS-en met aanzienlijk langere sense kabels zodat het BMS achter een flinke stenen muur geplaatst kunnen worden ter brandscheiding?
hmm de datasheet van littlefuse geeft 0,0231 ohm voor een 3,15AT vraag 1 zou kunnen zijn met welke spanning/stroom meet het bms dit.

Over De alie zekering, ik zet daar ook liever mijn eigen 90 graden of beter draad aan.
Ik las ook ergens dat de draden dermate dun zijn dat ze zichzelf doorsmelten, vraag is wat voor isolatie de bedrading heeft.

Nog een vraag over de Adler zekeringen in een Lynx past de kap er dan nog overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Q schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Je kunt een fout maken en iets over het hoofd zien. Juist de mensen die zo zelfverzekerd zijn dat ze geen fouten maken zouden er goed aan doen om een elektricien langs te laten komen.

Zelf die verantwoordelijkheid dragen betekent in mijn ogen dat je bij substantiële wijzigingen aan je electrische installatie even iemand langs laat komen.

Maar ongetwijfeld gaan we wel weer redenen horen waarom dat toch écht niet nodig is. Dat controles door elektriciens alleen voor ‘bange angsthazen is’ en zwakke analogieën over andere apparaten in huis die mensen ook niet laten controleren.
Controleer jij de certificaten (je zal de uitgevende instanties moeten bellen!) en de kwaliteit van de installateur die je laat langskomen? Anders ben je toch echt gevaarlijk bezig, want welke beun heb je zojuist binnengehaald?

Volgens jouw pad moet ik een installateur laten komen, om vervolgens een installateur te laten komen, om vervolgens een installateur te laten komen. Want, ze waren allemaal wel zelfverzekerd dus ze laten het maar beter controleren.

Waarom is er de aanname dat als iemand zelfverzekerd is, het automatisch niet goed is? Evenals de aanname dat als iemand -ingehuurd- wordt, deze wel goed is?

De aanname die je lijkt te doen is dat alle DIY'er zich aan de voorkant van de Dunning-Kruger Effect curve bevinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Tasma schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:16:

Controleer jij de certificaten (je zal de uitgevende instanties moeten bellen!) en de kwaliteit van de installateur die je laat langskomen? Anders ben je toch echt gevaarlijk bezig, want welke beun heb je zojuist binnengehaald?

Volgens jouw pad moet ik een installateur laten komen, om vervolgens een installateur te laten komen, om vervolgens een installateur te laten komen. Want, ze waren allemaal wel zelfverzekerd dus ze laten het maar beter controleren.

Waarom is er de aanname dat als iemand zelfverzekerd is, het automatisch niet goed is? Evenals de aanname dat als iemand -ingehuurd- wordt, deze wel goed is?

De aanname die je lijkt te doen is dat alle DIY'er zich aan de voorkant van de Dunning-Kruger Effect curve bevinden.
Het enige wat ik voorstel is dat je na flink klussen aan je electra installatie, dat je er ook nog even een professional naar laat kijken ter controle. Meer het vier-ogen principe en dat is goed genoeg. Dat je hier zo - in mijn ogen - overtrokken op reageert, vind ik geen goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Q schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:26:
[...]

Het enige wat ik voorstel is dat je na flink klussen aan je electra installatie, dat je er ook nog even een professional naar laat kijken ter controle. Meer het vier-ogen principe en dat is goed genoeg. Dat je hier zo - in mijn ogen - overtrokken op reageert, vind ik geen goed teken.
Maar hoe stel je je dat concreet voor? Als dat zou bestaan, zou ik dat graag laten doen hoor.
In Belgie is dit natuurlijk wel heel gangbaar.

En daarnaast, veiliger zal het wss niet worden, en of die “prof” dan de volledige aansprakelijkheid overneemt is ook maar de vraag…

[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Q Uiteraard kun je een proffesional laten komen, echter zoveel zijn daar niet van die ook kaas gegeten hebben van een batterij systeem.

Ik ben van mening als je bv hier je opzet neerzet met een schema dat er wel 100 paar ogen naar kijken. De opbouw moet je dan wel zo maken en later eventueel met foto's hier nog eens laten zien.

Nu heb ik op YT al wat filmpjes gezien dit 16x lifepo4 280AH op plankje op zolder hebben staan, dat zou ik als tweaker deskundige afkeuren.

Voor een professional is al slcht te zien hoe je de kabelschoenen aangekepen hebt aangezien iedereen hier er een krimpkous overheen trekt. In de industrie is dit niet teoegstaan en moet de persing zichtbaar zijn een 6 kant 70mm2 staat dan in de kneep. Zaak is dus om de aanduiding boven op te krijgen. Uitzonderig is dat er tegenwoordig ook transparante krimpkous bestaat en je de boel toch wat kan isoleren.

Je ziet ook wel kabelschoenen welke in de bankschroef of met een centerpunt gemaakt zijn, dan kun je bij ons direct naar huis. Wij persen zelf nagenoeg altijd met Klauke dynamic kabelschoenen met bijbehorend knijptuig.

[ Voor 40% gewijzigd door habbekrats op 23-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik dacht dat ik toch zeer duidelijk ben geweest dat ik het over de 230V kant heb, maar blijkbaar niet dus, waarvoor excuses. Dit ook naar aanleiding van de vermoedelijke oorzaak/start locatie van de brand in de video van eerder.

De 48V kant is een heel ander verhaal. Daar heeft een doorsnee elektricien niet zoveel kaas van gegeten waarschijnlijk. Maar daar heb ik het ook niet over. Het gaat niet om aansprakelijkheid, al had ik het wel eerder over stempeltjes.

Wat mij betreft gaat het er om dat je doet wat je redelijkerwijze kunt doen om redelijk zeker te zijn dat niet alleen jouw huis maar ook dat van de buren in vlammen op gaat. In het geval van de video lijkt de oorzaak in de 230V kant te liggen en mogelijk had een elektricien hier wel verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
habbekrats schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:51:
[...]

Ik heb laats een yt gezien die gebruikt dit soort van Alie https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

Andy off grid garage gebruikt in 1 van de videos phoenix https://www.phoenixcontac...-uk-63-hesiled-24-3004265 maar die dingen zijn aan de prijs.
Let op dat degene die je op ali linkt al kabels er aan hebben. Je zoekt de variant waar je zelf nog de draden aan wil zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 11:46
Jazsie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 00:31:
Probleem bij die din-rail phoenix is dat je nog steeds kortsluiting kan maken, in mijn optiek dus geen meerwaarde dan.

Ik heb ze daarom zo dicht mogelijk afgezekerd aan de cell zijde met zo een "inline zekering", de kabel tot aan de zekering is te kort om zelf nog kortsluiting te maken.

Zie: Jazsie in "Zelf een powerwall bouwen"
Om hier op in te haken. Mijn box gebruikt pcb strips waar alle balancing leads in zitten. Deze zijn niet gezekerd. Ik maak gebruik van een JK bms ipv de standaard bms die bij de box hoort.

Mijn plan was om de JK balancing kabels te solderen aan de connector. Nu twijfel ik echter of ik hier ergens nog inline zekeringen in moet plaatsen.

De pcb's die ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glzOQWRly2PeVLZZsay4zjoxOs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKfv80J1wBGLFtj9SHcG2dj2.jpg?f=fotoalbum_large

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@SHIFTER [NL] De vraag aan bv @Jazsie is werkt de BMS goed. Vandaag zij iemand dat bij het meten van de interne weerstand van de cell er problemen ontstaan. Je zou dit kunnen "verbeteren" door een 6,3A zekering welke een Ri heeft van ~0,0095 ohm.

Voor een flinke kortsluiting neem dan ook een ceramische deze kunnen 1kA afschakelen op 72Vdc
https://www.littelfuse.co...elfuse-fuse-215-datasheet.

Voor een hogere max kortsluitstroom zul je naar 6x30 types moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:06
habbekrats schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:48:
@SHIFTER [NL] De vraag aan bv @Jazsie is werkt de BMS goed. Vandaag zij iemand dat bij het meten van de interne weerstand van de cell er problemen ontstaan. Je zou dit kunnen "verbeteren" door een 6,3A zekering welke een Ri heeft van ~0,0095 ohm.

Voor een flinke kortsluiting neem dan ook een ceramische deze kunnen 1kA afschakelen op 72Vdc

En bij een zekering van 6A gaat niet als eerste de dropveter van een balanceer draadje? Je moet die dingen ook niet upgraden naar een grotere doorsnede.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:14

MrFish

Untitled

thys schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:30:
Die BMS draden zijn al zo dun, smelten die niet gewoon weg bij kortsluiting?

Ik heb dit in het verleden trouwens ook wel met zekeringen toegepast (littelfuse gesoldeerd en gesleeved) maar bovenstaande vraag ik mij nog af.
Dat vraag ik me ook af. Volgens mij blijft er niks van die draden over bij kortsluiting, maar dat is zeker het testen waard. Hoe dan ook lijkt het mij noodzakelijk die draden zo kort (en netjes) mogelijk te houden. Ik heb eigenlijk nog nooit een commercieel pack gezien (bijv van een auto) waar de bms-draden gezekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
habbekrats schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:48:

Ik heb de draden nu direct vanaf de bms aangesloten voor wat testen. Zal er eens een via de pcb laten lopen en de weerstand bekijken in de app. Mocht dat te hoog zijn gebruik ik de balancing draden die bij de bms zitten.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
V_ger schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:23:
[...]

En bij een zekering van 6A gaat niet als eerste de dropveter van een balanceer draadje? Je moet die dingen ook niet upgraden naar een grotere doorsnede.
Nee dan is de glaszekering al een tijdje door. De meeste zijn AWG22

Een 6,3A gaat er bij 40A binnen 0,1 seconde uit een 3,15A uiteraard nog eerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Net even een test gedaan met een glaszekering + houder. (alle draden zitten even vast voor de test en nog zeker niet definitief)

Waarden vanuit de JK app

Balancing draad direct op de accu: 0,064 ohm
Met zekering ertussen: 0,072 ohm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhztaidfpCKMqoTfXnYuS5B9QfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFwLIh0ydARGR8mRXPw28w1S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
SHIFTER [NL] schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Om hier op in te haken. Mijn box gebruikt pcb strips waar alle balancing leads in zitten. Deze zijn niet gezekerd. Ik maak gebruik van een JK bms ipv de standaard bms die bij de box hoort.

Mijn plan was om de JK balancing kabels te solderen aan de connector. Nu twijfel ik echter of ik hier ergens nog inline zekeringen in moet plaatsen.

De pcb's die ik bedoel.

[Afbeelding]
Zijn dunne BMS draden echter de "trace" op je PCB is ook dun. Zou goed kunnen dat die bij kortsluiting eerder doorbranden.

Mijn inline zekeringen hebben een 1mm2 kabel eraan zitten, die zullen zeker niet als eerst gaan.
SHIFTER [NL] schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:53:
Net even een test gedaan met een glaszekering + houder. (alle draden zitten even vast voor de test en nog zeker niet definitief)

Waarden vanuit de JK app

[Afbeelding]
Zekering ertussen zal meer weerstand geven maar is naar mijn mening te verwaarlozen, er gaat hooguit 2A door heen in mijn geval.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Met welke glaszekering? 5x20? Is er een merk, type, of in ieder geval het amperage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Onze vriend Andy ziet ook geen probleem met de vorige versie van JK YouTube: JK-BMS decision, balance cable resistance and the biggest battery te... vanaf 3 minuten komt hij met een uitleg waarom het niet zoveel uit maakt. Misschien dat het wel zin heeft om alle sense draden even lang te houden dan ziet de BMS bij elke cel dezelfde "voorschakelweerstand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:53

Waarden vanuit de JK app

[Afbeelding]
Ja de app meet de weerstanden en compenseert hiervoor gewoon dus maakt allemaal niet zoveel uit.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:38
Cyrus The Virus schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:05:
[...]

Ja de app meet de weerstanden en compenseert hiervoor gewoon dus maakt allemaal niet zoveel uit.
Hoe kan een BMS in deze meting dan het onderscheid maken tussen de weerstand van de cell en van de draad? Moet daar niet ergens een aanname (en dus onnauwkeurigheid) inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
thys schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:03:
[...]

Hoe kan een BMS in deze meting dan het onderscheid maken tussen de weerstand van de cell en van de draad? Moet daar niet ergens een aanname (en dus onnauwkeurigheid) inzitten?
In een handleiding vond ik onderstaand stukje
Area 3 in the figure is the equalizing line resistance area. The equalizing line
resistance is the equalizing line resistance obtained by the self-check of the
protection board. This value is only a rough calculation. The purpose is to
prevent wrong wiring or poor contact. When the equalizing line resistance
exceeds a certain value, it will be displayed in yellow. Cannot turn on
equalization.
Afbeeldingslocatie: https://onvolt.pl/wp-content/uploads/2023/02/STATUS.jpg
https://batteri-energi.dk...-BMS-bluetooth-Manual.pdf

Wat de maximum weerstand mag zijn heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
cj1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:34:
[...]

Met welke glaszekering? 5x20? Is er een merk, type, of in ieder geval het amperage?
Geen merk, is een setje van Ali wat ik toevallig nog had liggen. Zekeringen zijn 3A.

Link
[...]

Mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Van een beetje deftig merk is er wel data voor glas/ceramische zekeringen.

https://www.littelfuse.co...elfuse-fuse-215-datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]

Dat is onjuist: het BMS maakt een grove berekening, de app presenteert alleen wat het BMS bord berekent heeft:
the equalizing line resistance obtained by the self-check of the
protection board. This value is only a rough calculation. The purpose is to
prevent wrong wiring or poor contact
Terzijde: Voor het bepalen van de juiste celspanning én het vinden van problemen, lijkt het mij nog steeds van belang dat de weerstanden van alle sense draden, inclusief eventuele zekeringen, gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Wat de maximum weerstand mag zijn heb ik nog niet gevonden.
Bij een BMS (B1A20S15P) is 373 milliohm acceptabel, maar 384 milliohm te veel. Te veel wordt beantwoord met de weerstandswaarde in tekstkleur geel én melding "Warning: Equili. Res. too large":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAbs2n2nEo4bzzKwc1Mt0mAQq5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IUSreZk9z71IF12mqeb0xDnE.jpg?f=user_large

De exacte waarde waarop de weerstand als te veel wordt beoordeeld, zal afhankelijk zijn van het BMS-bord en de firmware die daarop draait.

De :( JK-BD6A20S10P met firmware V10.10 schijnt sowieso problemen te hebben met het berekenen van de juiste weerstand. De JK-BD6A20S15P met firmware V10.10 daarentegen, berekent de weerstand goed met dezelfde kabels en batterij. Verschil: circa 80 milliohm. bron: https://secondlifestorage...e-cables.11402/post-87688

[ Voor 17% gewijzigd door cj1 op 24-06-2024 09:45 . Reden: De JK-BD6A20S10P ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@cj1 hoe kun je zien welke hardware versie je hebt, ik heb nog geen cellen dus nog geen prik erop. Maar hoe weet je welke hw versie je hebt? Alls ik mijn type zoek JK-BD6A20S10P vind hw14 een v10 vind ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 24-06-2024 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Even een tijdje heel druk geweest, nog wat late reacties:
Reveal! schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:14:
[...]
Je diagram heet noodstroom moet je voor noodstroom eigenlijk niet AC2 Out gebruiken?
Anders is alles uit als je geen grid heb toch?
AC1 out zijn de critische loads, AC2 out niet.
habbekrats schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:34:
@PentaClover @Cyrus The Virus Een 3,15 A glaszekering valt afhankelijk van de kwaliteit tussen 50-100 mV overheen als bms op die cel actief is. Dit zou de regeling wel eens kunnen verkloten.
Er wordt gemeten tussen het balanceren, niet tijdens het balanceren, dus zolang de weerstand in alle draden gelijk is zou de extra weerstand geen effect moeten hebben, anders dan dat het balanceren langer duurt vanwege de lagere stroom die gaat lopen.
Cyrus The Virus schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:53:
Tip voor mensen met NKON busbars de krimpkous die er om zit is vaak te lang dus komt die tussen de terminal en de busbar :X kwam ik achter
Goed om te weten, dan kan ik daar op letten als ik ga assembleren.
cj1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:09:
[...]
Het voordeel van zo'n sleeve is dat hij isoleerd, en dus je andere draden beschermd als er 1tje toch te warm mocht worden zodat de isolatie gaat smelten.
Het nadeel van zo'n sleeve is dat hij isoleerd, de warmte van de I2*R tijdens balanceren zal niet zo makkelijk weg kunnen en de bedrading zal warmer worden dan zonder sleeve, of dat een probleem is, geen idee maar wel iets om uit te zoeken als je het wil gaan toepassen.
cj1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:34:
[...]
SHIFTER [NL] schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:53[/message]:[/b]

Ik heb Keramische snelle 3.15A zekeringen van ESKA liggen (DataSheet)
Ik heb 41 mOhm weerstand gemeten op de zekering, en ~44 mOhm met de houder and connectoren erbij.
Dat is in de zelfde orde grote van een 90 cm balanceer draadje (AWG22): ~49 mOhm, dus ik ga ervan uit dat de balanceer stromen halveren, en het dus 2 keer zo lang duurt dan zonder zekeringen.
thys schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:03:
[...]
De weerstand van het balanceer draadje is meer dan 100x die van de cel, de cel weerstand is in dit geval dus verwaarloosbaar.
cj1 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Terzijde: Voor het bepalen van de juiste celspanning én het vinden van problemen, lijkt het mij nog steeds van belang dat de weerstanden van alle sense draden, inclusief eventuele zekeringen, gelijk zijn.
Inderdaad, daarom heb ik 17 zekeringen geplanned staan, ook 1 op de - balanceer draad, niet om af te zekeren maar om de zelfde weerstand te hebben voor de meting van die eerste cel.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Had eigenlijk nog een vraag, als je nou je PV omvormer op AC Out 1 heb. (deze kan niet met Victron praten)
Het net is er een dag uit en je accu's zitten vol.
Wat gebeurt er dan met de overtallige stroom?

Geeft de Victron dan een signaaltje dat hij geen inkomend meer accepteert en zet hij daarmee de omvormer uit ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zolang je aan het net hangt waait alle stroom daar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:29
Extra zekeringen toevoegen voor BMS draden heeft weinig zin. Er is al verteld dat de draden snel doorbranden door hoge stroom. Ze gedragen als een zekering maar met hoge stroomwaarde. Bovendien zou ik vermijden dat er teveel contactovergangen in de BMS draden. Een zekering kan later een slechte contact hebben door vochtigheid of zo. Een PCB sleeve is altijd beter, zo hou je de afstand tussen een cel en een groep BMS draden.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
jadjong schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:37:
Zolang je aan het net hangt waait alle stroom daar heen.
Ja, maar als het net eruit ligt en hij is aan het islanden dan niet.
Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Reveal! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:36:
Had eigenlijk nog een vraag, als je nou je PV omvormer op AC Out 1 heb. (deze kan niet met Victron praten)
Het net is er een dag uit en je accu's zitten vol.
Wat gebeurt er dan met de overtallige stroom?

Geeft de Victron dan een signaaltje dat hij geen inkomend meer accepteert en zet hij daarmee de omvormer uit ofzo?
Je moet een PV omvormer hebben die terug in vermogen kan schakelen door middel van frequentie "schifting".
Dat is het "signaal" dat gebruikt wordt om door te geven dat er geen vermogen geleverd mag worden.

Kan je PV omvormer dit niet en je hebt geen ander manier op je PV uit te schakelen dan kan je problemen verwachten wanneer de Victron niet zijn vermogen kwijt kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Je moet een PV omvormer hebben die terug in vermogen kan schakelen door middel van frequentie "schifting".
Dat is het "signaal" dat gebruikt wordt om door te geven dat er geen vermogen geleverd mag worden.

Kan je PV omvormer dit niet en je hebt geen ander manier op je PV uit te schakelen dan kan je problemen verwachten wanneer de Victron niet zijn vermogen kwijt kan...
Gaat de PV omvormer niet sowieso uit als de spanning 253V wordt?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Ja, alleen niet snel genoeg. Net als bij frequentie shifting is het de bedoeling dat je PV omvormer kleiner is dan de batterij omvormer en dat je altijd een procentje vrij hebt om stroom kwijt te raken terwijl beveiligingsmechanismes tijd nodig hebben om in werking te treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Dus toch niet zo een gekke vraag, zit in de handleiding van de omvormer te kijken.
Daar staat wel iets over,

Export limitation setting
Reactive Power Regulation for Voltage Variation (Volt-VAr Mode)
en Power Derating for Voltage Variation (Volt-Watt Mode)

Daar moet je een meter voor geinstalleerd hebben staat er en de verdere configuratie zou in de Advanced configuration moeten staan, maar die zit niet in de manual :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
KabouterSuper schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Neen in island/ups mode blijft de spanning netjes op 230V staan.

Vandaar dat je PV omvormer frequentie shifting moet ondersteunen (als je niet op een andere manier kan communiceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Reveal! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:17:
Dus toch niet zo een gekke vraag, zit in de handleiding van de omvormer te kijken.
Daar staat wel iets over,

Export limitation setting
Reactive Power Regulation for Voltage Variation (Volt-VAr Mode)
en Power Derating for Voltage Variation (Volt-Watt Mode)

Daar moet je een meter voor geinstalleerd hebben staat er en de verdere configuratie zou in de Advanced configuration moeten staan, maar die zit niet in de manual :+
Dat is op basis van voltage en niet frequentie?

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 24-06-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Jazsie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Neen in island/ups mode blijft de spanning netjes op 230V staan.

Vandaar dat je PV omvormer frequentie shifting moet ondersteunen (als je niet op een andere manier kan communiceren).
Ah er staat verder niks over shifting in, maar wel dat hij Anti Islanding heeft.
Is dat dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Welk merk/type/model PV omvormer heb je?

Normaal gesproken staat het er duidelijk bij wanneer het ook frequentie shifting ondersteund.

Op basis van voltage is verplicht, alleen daar heb je in dit geval weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Jazsie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:03:
Welk merk/type/model PV omvormer heb je?

Normaal gesproken staat het er duidelijk bij wanneer het ook frequentie shifting ondersteund.

Op basis van voltage is verplicht, alleen daar heb je in dit geval weinig aan.
Ik heb een Foxess T25 -> deze https://solmix.pl/wp-cont...t-FoxESS-T25-inverter.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een T25 zou ik nooit aan de AC out van een batterij systeem hangen, lekker direct op het net en die ene keer dat het net uit valt en de zon schijn voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
jadjong schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:23:
Een T25 zou ik nooit aan de AC out van een batterij systeem hangen, lekker direct op het net en die ene keer dat het net uit valt en de zon schijn voor lief nemen.
Waarom niet?
Idee was eigenlijk om alles achter de Victron's te hangen om Power Shaving te kunnen doen en daarmee naar een stuk lagere hoofdzekering te gaan.
Daarmee wordt de terugverdientijd van de batterijen ook veel interessanter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Reveal! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:40:
[...]

Waarom niet?
Idee was eigenlijk om alles achter de Victron's te hangen om Power Shaving te kunnen doen en daarmee naar een stuk lagere hoofdzekering te gaan.
Daarmee wordt de terugverdientijd van de batterijen ook veel interessanter.
Dat kan nog steeds als ie op de AC-in hangt, alleen moet dan je batterij-setup veel minder bizar groot zijn om aan de factor 1 regel te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
MrFish schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Dat kan nog steeds als ie op de AC-in hangt, alleen moet dan je batterij-setup veel minder bizar groot zijn om aan de factor 1 regel te voldoen.
Dan moet je denk ik wel voor zowel de EV en de PV een aparte energiemeter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Reveal! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Dan moet je denk ik wel voor zowel de EV en de PV een aparte energiemeter hebben?
Voor PV moet dat sowieso als je dynamic ESS wilt gebruiken.
De EV kun je gewoon buiten het hele systeem laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
MrFish schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Voor PV moet dat sowieso als je dynamic ESS wilt gebruiken.
De EV kun je gewoon buiten het hele systeem laten.
Niet met Power shaving?
Als ik de hoofdzekeringen zou willen verlagen door de pieken met de Multi's op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Brand in Zuid Korea Lithium fabriek.
https://edition.cnn.com/2...icell-intl-hnk/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Reveal! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:09:
[...]

Niet met Power shaving?
Als ik de hoofdzekeringen zou willen verlagen door de pieken met de Multi's op te vangen.
Je plaatst een metertje zo dicht mogelijk bij de netaansluting, liefst strak achter de schakelaar. Daarna vertel je tegen Victron dat de stroom in beide richtingen bij die meter niet meer dan X ampere mag bedragen en vervolgens doet Victron de rest. Ontladen om de stroom bij afname van het net aan te vullen, opladen om de stroom bij invoeding van het net te bepereken. Tot de accu vol of leeg is natuurlijk, dan valt er niets meer te shaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
@Reveal!:
25kW AC output heeft de T25, vanuit gaande dat je ook zoveel PV hebt liggen:

25 / 1.5 = 16.67 * 4.8 = ~80 kWh accubank nodig (en uiteraard een Victron omvormer die het vermogen aan kan).
Even opgezocht en volgens datasheet/manual zit er DRM en ook RS485 op.

Volgens dit Foxess modbus protocol document (RS485): https://drive.google.com/...lPNNiN7fuOvuC0YZZzjg/view
>> Hier zie ik dat je dus via RS485 de output kan regelen (pagina 13 - Active Power Configuration).
Tevens zie ik ook op dezelfde pagina parameters mbt high/low frequentie, ofwel frequentie shifting.
Nu weet ik niet of dit ook toepasbaar is op de T series.

Volgens de handleiding (https://www.pvo-int.com/w...r-Manual_T-Series-2.0.pdf) zie je op pagina 16 over DRM.

Je zou DRM op 0W kunnen instellen en door middel van een relais in/uit kunnen schakelen.

RS485 is de meest soepele werking maar ook het moeilijkste als je er geen kaas van hebt gegeten.
DRM is makkelijkst maar is dus enkel aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Jazsie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:53:
@Reveal!:
25kW AC output heeft de T25, vanuit gaande dat je ook zoveel PV hebt liggen:

25 / 1.5 = 16.67 * 4.8 = ~80 kWh accubank nodig (en uiteraard een Victron omvormer die het vermogen aan kan).

[...]

Even opgezocht en volgens datasheet/manual zit er DRM en ook RS485 op.

Volgens dit Foxess modbus protocol document (RS485): https://drive.google.com/...lPNNiN7fuOvuC0YZZzjg/view
>> Hier zie ik dat je dus via RS485 de output kan regelen (pagina 13 - Active Power Configuration).
Tevens zie ik ook op dezelfde pagina parameters mbt high/low frequentie, ofwel frequentie shifting.
Nu weet ik niet of dit ook toepasbaar is op de T series.

Volgens de handleiding (https://www.pvo-int.com/w...r-Manual_T-Series-2.0.pdf) zie je op pagina 16 over DRM.

Je zou DRM op 0W kunnen instellen en door middel van een relais in/uit kunnen schakelen.

RS485 is de meest soepele werking maar ook het moeilijkste als je er geen kaas van hebt gegeten.
DRM is makkelijkst maar is dus enkel aan of uit.
Maar voor DRM is er dus geen communicatie nodig?
Voor RS485 moet de inverter denk ik compatible zijn met de Victron GX? (dat zijn er maar weinig https://www.victronenergy...f9-3444-de86-c884d62daac4)

Interessant over dit topic heb ik eigenlijk nog helemaal niks gevonden, tijdens de tocht naar de powerwall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, out of the box werkt het niet. Je zal met bijv NodeRED op je GX een automation moeten maken.

Overigens als je de handleiding gelezen hebt staat op de zelfde pagina ook over ESTOP (pin 5 en 8 ) waarmee je de PV kan uitschakelen met een relais. Ofwel je hebt 3 opties.

Via NodeRed kan je dan ook je PV uitlezen en die in je Victron krijgen ondanks dat je PV omvormer niet ondersteund wordt, zo heb ik het ook met mijn Growatt PV omvormer die niet ondersteund wordt (net als mijn P1 meter die ik gebruik ipv een losse meter om mijn huisverbruik te meten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-Z5Zk4ZSI8D6z2jVNKhFiammtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6Y8G2sveBg7YIT2i6eDbB6i.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:28
Jazsie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:59:
...mijn P1 meter die ik gebruik ipv een losse meter om mijn huisverbruik te meten...
Is dat snel genoeg? Kun je iets zeggen over de update frequentie?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@RikHa Met ESMR5 prima op 1Hz. Dat is snel genoeg om de zekering er in te houden. Hier is het zelfs wat uitgebreider ivm SAP. Daarbij heb ik zowel PAP als SAP met een P1 dongle aan de Cerbo hangen. Daarop draait dan tweemaal een P1 reader die er een TCP server van maakt. Daarnaast heb ik dan ook een service draaien die beide TCP servers gebruikt om de som van beiden als "Energy Meter" op de DBus te zetten.

Dezelfde TCP servers worden gebruikt voor home automation als P1 TCP bron. Voordeel is dat de Cerbo niet afhankelijk is van het netwerk (direct toegang tot P1 dongle), maar home automation alsnog via het netwerk de data kan krijgen van de Cerbo gebruik makende van bestaande integraties.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@RikHa Een nieuwe DSMR spuugt elke seconde een telegram eruit, de oudere versies elke 10 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
RikHa schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Is dat snel genoeg? Kun je iets zeggen over de update frequentie?
Ligt aan je P1 meter of deze per seconden telegram doet sturen -en updaten- of per 10 seconden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• habbekrats
Gisteren de laatste multiplus ontvangen. Pfff zwaar die 5000. Maar goed eerst de 3 ophangbeugels maar eens gemonteerd daarna zeulen met 29 kg Victron.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L458n1mL7QNjrG7XuqcU1HpP6Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l48gZbIWxYqZwH9nFRV51nDg.jpg?f=fotoalbum_large

Tip voor de mensen als je er niet goed boven kan kijken stukje tape met de hartlijn en je wipt hem erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFIiemvauq2zlVhGY4k3r4ZuBjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVcOH7DKSKOKj2Ro3lUodY7S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Vandaag bericht gehad van NKon over de MB31 cellen :

Hello,

I recently noted that we wrote on the website that this cell can deliver 314A continious at the attributes.
In the descriptoin we wrote it correctly, there is written 'Maximum Discharge Value: 0.5P (+-157A)'
According to the datasheet the maximum continious discharge is 0.5P which is (on average) 157A
If that is a problem let us know.

We got the cells and plan to start shipping them in 2 days.

If you placed several orders with this email address: you will get only one email.

Best regards,
NKON

Tja leek mij nogal raar dat 314A continu konden leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Activate schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:30:
Vandaag bericht gehad van NKon over de MB31 cellen :

Hello,

I recently noted that we wrote on the website that this cell can deliver 314A continious at the attributes.
In the descriptoin we wrote it correctly, there is written 'Maximum Discharge Value: 0.5P (+-157A)'
According to the datasheet the maximum continious discharge is 0.5P which is (on average) 157A
If that is a problem let us know.

We got the cells and plan to start shipping them in 2 days.

If you placed several orders with this email address: you will get only one email.

Best regards,
NKON

Tja leek mij nogal raar dat 314A continu konden leveren?
Dan moet ik dus mijn bms vastzetten op 157A , had ik net zo goed een 150A kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
@Rimco, @habbekrats en @Jazsie, Bij mij gaan de draden van SAP en PAP beide door de meetspoelen van een VM-3P75CT. Zodoende heb ik ook een uitkomst voor het totaal. En supersnel, meer in de orde van BRRRR.. Toch staat het idee me wel aan om die P1 gegevens rechtstreeks te gebruiken, je hebt immers weer een apparaat minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
habbekrats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:45:
[...]

Dan moet ik dus mijn bms vastzetten op 157A , had ik net zo goed een 150A kunnen nemen.
mwah, een piekje kan die cel toch wel aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
De 0,5 staat voor continu gebruik.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die hem continu op 0,5 P belasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
Met 0.5C laden en ontladen is slechr voor de levensduur en is lastig lang vol te houden qua koeling van de cellen. Mijn ervaring en ook die van @Domba is dat boven de 0.2C-0.3C je eigenlijk al actief de cellen moet gaan koelen om de boel stabiel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:30
Activate schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:51:
De 0,5 staat voor continu gebruik.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die hem continu op 0,5 P belasten?
Naast wat @Heronimo al aangeeft, denk ook goed waar je de temperatuur sensors van de BMS wilt plaatsen, de bovenzijde van de prismatic met de terminals is het minst opwarmende onderdeel.
De beste plek is midden op grootste rechthoek, wat EVE het ZX vlak noemt , waarmee de cellen tegen elkaar staan door een 3 of 4mm spacer te gebruiken.
Dat grote oppervlak van prismatic cel is goed voor ca 9-11W warmte, de zijkanten hooguit 2-3W
Bij een 2x8 cellen opstelling heb je minimaal 1 temp sensor tussen cel 4 & 5 nodig en afhankelijk wat je aan compressie platen gebruikt tussen cel 1 & 2 / 9 &10 en nog tussen 14 & 15 als je geen 4 temp sensoren hebt met je BMS., zal je moeten kiezen
Het is niet gelijkmatig per cm2, het grote vlak is 2,5 maal in oppervlak van de zijkant, maar grote oppervlak is wel 50-60% meer warmtegeleiding per cm2.
Daarom zie je soms 4x4 cel opstellingen met >2cm ruimte tussen de rijen voor 130-150W warmte verlies

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:53
Domba schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 00:34:
[...]

Naast wat @Heronimo al aangeeft, denk ook goed waar je de temperatuur sensors van de BMS wilt plaatsen, de bovenzijde van de prismatic met de terminals is het minst opwarmende onderdeel.
De beste plek is midden op grootste rechthoek, wat EVE het ZX vlak noemt , waarmee de cellen tegen elkaar staan door een 3 of 4mm spacer te gebruiken.
Dat grote oppervlak van prismatic cel is goed voor ca 9-11W warmte, de zijkanten hooguit 2-3W
Bij een 2x8 cellen opstelling heb je minimaal 1 temp sensor tussen cel 4 & 5 nodig en afhankelijk wat je aan compressie platen gebruikt tussen cel 1 & 2 / 9 &10 en nog tussen 14 & 15 als je geen 4 temp sensoren hebt met je BMS., zal je moeten kiezen
Het is niet gelijkmatig per cm2, het grote vlak is 2,5 maal in oppervlak van de zijkant, maar grote oppervlak is wel 50-60% meer warmtegeleiding per cm2.
Daarom zie je soms 4x4 cel opstellingen met >2cm ruimte tussen de rijen voor 130-150W warmte verlies
Ik heb van die folie NTCs besteld die kan ik tussen de cellen plaatsen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Uit interesse, 0.5 C is 150A en dat is dus ongeveer 7.5KW. Je hebt een forse solar setup nodig om dat meerdere dagen per jaar te halen.

Een lege 15kwh accu zit in 2 uur vol maar vaak is deze niet leeg en is deze nog sneller vol.

De bms zal de laad snelheid aan de cel temperatuur aanpassen dus het zou zichzelf verder moeten reguleren?

Als je gaat handelen en vol gaat laden/ontladen snap ik het nog wel maar is dit in een gewone solar setup echt een issue?

Enige wat ik snap is als je een auto moet laden uit de accu op 10KW maar dan heb je waarschijnlijk meer dan 15KWH nodig en dan wordt de stroom weer mooi verdeeld over twee accus, dus ook hier niet echt een issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Naar mijn mening is die 0.5C niet echt een probleem.

Zelf zorg ik voor max 0.25C, worden naar mijn mening daar al warm genoeg van :+.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Ik was aan het zoeken naar wat punten om op te letten bij het persen van kabels en kabelschoenen. Kwam deze link tegen, misschien interessant voor mensen hier :)

https://avdhoeff.home.xs4...Zelf-accukabels-maken.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:06
SHIFTER [NL] schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:25:
Ik was aan het zoeken naar wat punten om op te letten bij het persen van kabels en kabelschoenen. Kwam deze link tegen, misschien interessant voor mensen hier :)

Handig stukje informatie, belangrijk is de schoen niet helemaal "dicht" te knijpen. 2x knijpen met ruimte tussen de persingen geeft een stevigere verbinding. Voor mensen die nog een goede perstang zoeken: https://www.conrad.nl/nl/...-6-tot-50-mm-2229247.html
Ik bouw al jaren redelijk grote schakelkasten met deze tang en controleer mijn werk vrijwel altijd in vol bedrijf met een thermo camera. Er is er 1 geweest in het verleden die wat aan de warme kant was (warmer als zijn buurman met gelijke belasting). En... Koop goede kabelschoenen, ik gebruik uitsluitend Klauke.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
SHIFTER [NL] schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:25:

Krimpvolgorde doen ze in de pdf net verkeerd, in het filmpje zeggen ze bij het oog beginnen :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ik heb van HBM een 9 of 12 ton perstang, 30-40 euro, voldoet ook lijkt me? Die gaan tenminste tot 75 of 100mm2

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 26-06-2024 21:40 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00L9044RA

Werkt top !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:11
Even een vraagje voor de experts/ervaringsdeskundige, wat vinden jullie van de claim van de HomeWizard Thuis batterij.

"Tot 30% efficiënter"

Batterijen hebben vaak één grote omvormer (bijvoorbeeld 2000 watt) terwijl jouw woning 90% van de tijd slechts een fractie daarvan nodig heeft. Omdat omvormers het beste presteren bij het maximale vermogen, gaat er bij deze grote omvormers veel energie verloren. De batterij van HomeWizard heeft een eigen 800 watt micro-omvormer. Dat zorgt voor optimale prestaties bij elk verbruik."

Gaat er dus om dat een huishouden in de nacht meestal maar een paar honderd watt verbuik heeft.
Is dat echt zo of is dit meer marketing van HomeWizard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee, dat is echt zo. Helaas is er geen unicorn die overal goed in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:11
Zelf nog even gezocht en toen kwam ik deze tegen https://www.victronenergy...rature-and-efficiency.pdf

Dan staat er voor de MultiPlus-II 48/3000/35-32 bij 100 watt 89,7% en bij 200 watt 93,9%
De hoogste efficiente is 95,5% bij 400 watt.

Dat lijkt mij redelijk efficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Volgens mij werkt die batterij van Enphase hetzelfde, ook met micro omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PCJR schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:39:
[...]

Krimpvolgorde doen ze in de pdf net verkeerd, in het filmpje zeggen ze bij het oog beginnen :9
Dat is ook de instructie van Klauke in het boek. Als je van de kabel naar het oog toe krimpt stuwen de draden naar voren en hopen zich op. Ook heb je dan kans dat er draadbreukjes ontstaan.

Op het werk waar ik nu zit heb ik geen 6 kant persing voor > 50mm2 maar alleen een klauke kerftang ik weet nog niet of ik deze kan gebruiken voor klasse 5 draad. Afbeeldingslocatie: https://cdn.techniekwebshop.nl/thumbnails/ProductAfbeelding/2BA/image-thumb__1371565__ProductDetail/4012078000000-c7e-20220816162903133_1033952225.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:40
habbekrats schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:41:
[...]
Op het werk waar ik nu zit heb ik geen 6 kant persing voor > 50mm2 maar alleen een klauke kerftang ik weet nog niet of ik deze kan gebruiken voor klasse 5 draad. [[URL="https://
Deze is JUIST geschikt voor klasse 6 en klasse 6 aders. De standaard K05 die hierboven genoemd is, is bedoeld voor klasse 2. kl.5 en kl.6 ALTIJD met kerf- of doorntang.

Als je bij klasse 5 of 6 (wat Victron aanraad voor DC in hun installaties), mag je 6-kant persing alleen gebruiken als je Dynamic kabelschoenen gebruikt met de bijbehorende perstangen. Dat is de K05D. Die Dynamic schoenen zijn een heel stuk langer, wat vaak niet uit komt met de ruimte in een aansluitkast.

Die persogen en tangen genoemd in dat pdf document zijn systemen uit de VS. Lekker links laten liggen. Ook een krimp nooit meerdere malen persen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:50
ivs001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:52:
Even een vraagje voor de experts/ervaringsdeskundige, wat vinden jullie van de claim van de HomeWizard Thuis batterij.

"Tot 30% efficiënter"
Dit kun je lezen als: 98% i.p.v. 97% onder specifieke condities. Het verschil is waarschijnlijk minimaal, en niet heel relevant als PV overschot straks geen waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
DavidZH schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:20:
[...]

Ook een krimp nooit meerdere malen persen!
Maar je kunt wel 2x een krimp doen met een 9-12ton HBM tang toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:06
PCJR schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Druk/Kracht is niet zo belangrijk, de kwaliteit en exacte afmeting van de bekken is veel belangrijker ;)

Ik denk dat die HBM het prima gaat doen, hoewel ik hem zelf niet professioneel in zou zetten. Ook zou ik na 20/30 persingen toch echt afscheid van de bekken nemen en zeker een thermisch onderzoekje doen met een IR camera.
Deze zou de truc kunnen doen (niet teveel afstand): https://www.conrad.nl/nl/...itale-camera-2362843.html

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
DiXY schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Druk/Kracht is niet zo belangrijk, de kwaliteit en exacte afmeting van de bekken is veel belangrijker ;)

Ik denk dat die HBM het prima gaat doen, hoewel ik hem zelf niet professioneel in zou zetten. Ook zou ik na 20/30 persingen toch echt afscheid van de bekken nemen en zeker een thermisch onderzoekje doen met een IR camera.
Deze zou de truc kunnen doen (niet teveel afstand): https://www.conrad.nl/nl/...itale-camera-2362843.html
Ik heb een Flir one pro, gebruik ik regelmatig voor de accu checks en meterkasten. Verder zijn we hier niet voor zaken denk ik, dus bedrijfsmatig gereedschap gebruiken if denk ik hier nvt. :P

Klauke oogjes + 9 of 12 ton perstang, dan vind ik het wel prima. Ik probeer 95mm2 van Deye naar busbar en 50mm2 van de busbar naar de 2 accupacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
DiXY schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Ik heb er inmiddels wat geperst en tot heden geen problemen ondervonden met mijn "simpele" perstang.
Uiteraard de verbindigen onder full load getest met warmtebeeld camera.

Een echte goede perstang kost honderden euro's, fijn maar ik ben niet bedrijfsmatig bezig :9.

Moet wel goed zijn uiteraard, anders kon ik ook de bankschroef gebruiken :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Ik lees het als twee keer persen op dezelfde plek. Bij een 'lang' oog ontkom je niet aan twee of drie persen op rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
jadjong schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:45:
[...]

Ik lees het als twee keer persen op dezelfde plek. Bij een 'lang' oog ontkom je niet aan twee of drie persen op rij.
Bij een Klauke dynamic pers je 3 x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Vraagje :

Ik ga een ET340 vermogensbeheer naast de hoofdschakelaar plaatsen.

In de handleiding hiervan stadf dat eer een zekering geplaatst dient te worden in de nu leiding indien dit plaatselijke verplicht is.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Volgens scope8 zou dit volgens mij niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Activate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:35:
Vraagje :

In de handleiding hiervan stadf dat eer een zekering geplaatst dient te worden in de nu leiding indien dit plaatselijke verplicht is.

Er zitten toch beveiliging in je kast van de netbeheerder, ik daar ook echt geen extra zekeringen tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Activate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:35:
Vraagje :

Alleen in de nul. Ik heb de nul aangesloten met een dropveter. De draad is de zekering. De stroom door de nul is alleen maar voor de lampjes. Dus gewoon dun draadje. En anders doe je daar een inline glas zekering in.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Er zitten toch beveiliging in je kast van de netbeheerder, ik daar ook echt geen extra zekeringen tussen zetten
Dat klopt, deze zijn echter iets zwaarder, er wordt gesproken over 315mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
En anders doe je daar een inline glas zekering in.
En dat mag volgens mij dus niet volgens scope 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Activate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:55:
[...]

En dat mag volgens mij dus niet volgens scope 8.
Het is geen nuldraad in de traditionele meterkast zin. Het is de retour van een gebruiker. Mag het dan ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Het gaat volgens mij met name om de zekering, de draad is geen probleem, er mogen ook geen kroonstenen ed in een meterkast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Activate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:10:
Het gaat volgens mij met name om de zekering, de draad is geen probleem, er mogen ook geen kroonstenen ed in een meterkast zitten.
Omdat kroonstenen onveilig zijn. Klemmen stroken mogen wel of wago's maar Dan wel in een daarvoor bestemde houder. Losse zooi mag niet.

Dat er geen zekering in DE nul mag snap ik wel. Maar de nul voor je ET340 is niet in serie. Die tak je parallel ergens vanaf.

Aan de andere kant ken ik de code niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Activate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:55:
[...]

Dat klopt, deze zijn echter iets zwaarder, er wordt gesproken over 315mA
Neem je toch een dinrail uitvoering Afbeeldingslocatie: https://caas.phoenixcontact.com/caas/v1/stable/media/116734/full/b408?format=jpg

Pagina: 1 ... 60 ... 114 Laatste