Even een tijdje heel druk geweest, nog wat late reacties:
AC1 out zijn de critische loads, AC2 out niet.
Er wordt gemeten tussen het balanceren, niet tijdens het balanceren, dus zolang de weerstand in alle draden gelijk is zou de extra weerstand geen effect moeten hebben, anders dan dat het balanceren langer duurt vanwege de lagere stroom die gaat lopen.
Goed om te weten, dan kan ik daar op letten als ik ga assembleren.
Het voordeel van zo'n sleeve is dat hij isoleerd, en dus je andere draden beschermd als er 1tje toch te warm mocht worden zodat de isolatie gaat smelten.
Het nadeel van zo'n sleeve is dat hij isoleerd, de warmte van de I
2*R tijdens balanceren zal niet zo makkelijk weg kunnen en de bedrading zal warmer worden dan zonder sleeve, of dat een probleem is, geen idee maar wel iets om uit te zoeken als je het wil gaan toepassen.
cj1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:34:
[...]
SHIFTER [NL] schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:53[/message]:[/b]
Balancing draad direct op de accu: 0,064 ohm
Met zekering ertussen: 0,072 ohm
Met welke glaszekering? 5x20? Is er een merk, type, of in ieder geval het amperage?
Ik heb Keramische snelle 3.15A zekeringen van ESKA liggen (
DataSheet)
Ik heb 41 mOhm weerstand gemeten op de zekering, en ~44 mOhm met de houder and connectoren erbij.
Dat is in de zelfde orde grote van een 90 cm balanceer draadje (AWG22): ~49 mOhm, dus ik ga ervan uit dat de balanceer stromen halveren, en het dus 2 keer zo lang duurt dan zonder zekeringen.
thys schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:03:
[...]
Hoe kan een BMS in deze meting dan het onderscheid maken tussen de weerstand van de cell en van de draad? Moet daar niet ergens een aanname (en dus onnauwkeurigheid) inzitten?
De weerstand van het balanceer draadje is meer dan 100x die van de cel, de cel weerstand is in dit geval dus verwaarloosbaar.
cj1 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Terzijde: Voor het bepalen van de juiste celspanning én het vinden van problemen, lijkt het mij nog steeds van belang dat de weerstanden van alle sense draden, inclusief eventuele zekeringen, gelijk zijn.
Inderdaad, daarom heb ik 17 zekeringen geplanned staan, ook 1 op de - balanceer draad, niet om af te zekeren maar om de zelfde weerstand te hebben voor de meting van die eerste cel.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR