Om de geleiding tussen de LF304K cellen (met dubbele gaten) en de vernikkeld flexibele busbars zo goed mogelijk te maken, overweeg ik deze
Wago Alu-plus pasta te gebruiken (na eerst de terminal met fijn schuurpapier te bewerken). Is dat een goed product daarvoor, of zijn er andere betaalbare alternatieven?
Op zich lijkt dit product zelf niet geleidend? Als ik dat wel wil, welk product moet ik dan hebben?
Ik moet helaas een flexibele busbars combineren met een doorgeknipte flexibele busbar om in de Seplos 280 L v3 verticale case het horizontale midden plateau te overbruggen. Gelukkig is de extra lengte die je nodig hebt precies gelijk aan de gatafstand tussen de twee gaten van zo'n terminal.
Gaatje boren in het flexible deel dat doorgeknipt is werkt goed, maar omdat dat allemaal losse blaadjes zijn, is natuurlijk lastig om het wat bij elkaar te houden, zelfs als het bij elkaar wordt gedrukt door een schroefdraad en wat krimpkous. Wellicht is een stuk koper kopen toch nog een beter idee en dat onder één kant van de busbar schroeven.
Overigens, voor anderen die zo'n Seplos 280 L verticale case willen gebruiken met de NKON EVE cellen; een extra gat boren in de busbars naar de BMS was bij mij geen probleem, met wat buigen keam ik dan nog steeds goed uit. De overbrugging van linkerkolom naar rechterkolom kan met de speciale busbar die NKON ook op voorraad heeft (naast diversen op AliExpress). Enige uitdaging is de horizontale separator.
Overigens kun je bij Seplos ook een set busbars bestellen, specifiek voor dit type cellen. Echter, daarbij zijn de busbars tussen de cellen naar het lijkt niet flexibel. Bovendien is de shipping daarvan weer absurd duur, omdat ze deze niet in Europa op voorraad houden. Als je een case bestelt bij hen met shipping vanuit China, dan kunnen ze je specifiek die busbars bij doen. In Europa hebben ze inmiddels ook zelf voorraad van caes, net als Deligreen al langer had, maar beiden zonder die 'double stud' busbars.
Overigens begreep ik dat Seplos nu zijn eerste partij 280 en 280L inclusief ingebouwde cellen naar Europese warehouse stuurt. Ik zie nu al diverse resellers op Marktplaats die deze aanbieden. Ben benieuwd wat dit met prijzen doet. Volgens mij scheelt het weinig met wat ik voor de case en losse cellen heb betaald. Enige kwestie blijft dan BTW; denk niet dat Seplos of Deligreen BTW op zijn factuur zet. Als je het teruggave proces in wilt zoals eerder vermeld, dan kan het prijsvoordeel wel eens tegenvallen.
Ja, ik weet dat dit topic over zelf bouwen gaat.

Als het prijsverschil echter zo klein wordt, denk ik dat minstens enkelen hun tijd aan andere 'minder schokkende' zaken gaan besteden
[
Voor 27% gewijzigd door
ntram op 09-06-2024 13:31
]