Je vergeet dat de cellen zelf ook nog opwarmen. Stel dat een cel 5 kg weegt en een warmtecapaciteit heeft van 1 kJ/kg/K, dan levert 40 W voor 1 uur een temperatuursstijging op van ongeveer 30 graden. Dat is veel maar nog wel acceptabel.cj1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:49:
[...]
Voor 125A kom ik met https://diysolarforum.com...-vs-discharge-rate.72465/ uit op 8 watt aan het begin van de levensduur en richting 40 watt aan interne warmteontwikkeling per cell aan het einde van de levensduur.
Op de twee grote oppervlakken en één zijkant raakt de batterij geen warmte kwijt omdat er andere cellen tegen aan geplaatst zijn. Dan blijft er nog 0,072 x (0,204 + 2 x 0,174) = 0,039 m2 over om de warmte kwijt te raken.
(nog afgezien van de warmte die via de busbars de cel in kan stromen)
Afhankelijk van hoe dik je FR-4 materiaal is, ik tel even pessimistisch met 3mm vensterglas kan er zo'n 5W /m2K uitgewisseld worden. Even grof: 0,2W/K. Aan het einde van de levensduur loopt dan naar schatting de temperatuur intern op naar 40/0,2=200K boven omgevingstemperatuur.
De thermische geleidbaarheid van FR4 is met "0.25 W / m-K" (pagina 7) vermoedelijk nog iets lager/slechter dan die van vensterglas. Al weet ik niet hoe ik van W / m-K naar W /m2K kom.
PS Ik hoop dat mijn "bierviltjes" berekening niet klopt.
Dank u.MrFish schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:55:
[...]
Je vergeet dat de cellen zelf ook nog opwarmen. Stel dat een cel 5 kg weegt en een warmtecapaciteit heeft van 1 kJ/kg/K, dan levert 40 W voor 1 uur een temperatuurstijging op van ongeveer 30 graden. Dat is veel maar nog wel acceptabel.
En die 1 kJ/(kg×K) komt ook overeen met de waarde het het EVE LF280K versie A datasheet, sectie 6.4 "Thermodynamic parameters":
Dus na 1 uur een aantal uren rust om af te koelen, en met de benodigde koeling zal het vermoedelijk zo'n vaart niet lopen.0,9-1,1 kJ/(kg×K)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Of je neemt 2 banken parallel, halveert daarmee je stroom waarmee je warmteontwikkeling nog maar een kwart is...
Een goede regeling zal bij oplopende temperatuur ook de max stroom beperken.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
En dat plus 125A is ruim 6kW, zoveel energie heb ik vaak niet langer nodig dan half uur (warmtepomp). In de winter doe ik op een koude dag gemiddeld 1kW tot 1.5kW continue (24kWh is 24 uur). Daarom bedoel ik voor een thuis accu is koeling niet echt nodig omdat de eind toepassing normaal gesproken nooit zoveel vermogen nodig heeft voor langere tijd.V_ger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:28:
Of je neemt 2 banken parallel, halveert daarmee je stroom waarmee je warmteontwikkeling nog maar een kwart is...
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Bedankt voor de context. Ik ben echter wel benieuwd naar de basis achter het idee dat je de cellen kunt blijven laden zonder dat het voltage omhoog gaat. Iets van externe bronnen?Jazsie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:13:
[...]
Probleem zit in dat je kan doorladen zonder dat voltage omhoog gaat. Dit is schadelijk voor je LFP cellen.
Correcte manier is dat wanneer voltage is bereikt maar ook je laad vermogen onder een bepaalde drempelwaarde is gekomen voor een x tijd dat je dan stopt met laden want dan is je accu vol.
Ik zou mijn accubank oneindig kunnen laten doorladen op 1A vermogen (voorbeeld) zonder dat de max voltage wordt bereikt. Voor een lead acid accuu geen probleem, die willen graag "gefloat" worden maar LFP gaat er stuk van.
En dus maak je gebruik (bij Victron heet dit tenminste zo) van de "Tail current" settings.
Zelfs met hele lage stromen zie ik dat een van de cellen uiteindelijk naar 3.60+ volt klimt en de BMS het laden stopt.
De Nederlanders met een dynamisch energiecontract willen toch een centje bijverdienen met hun zonnestroom en LFP-accu door op de avondpiekuur en/of ochtendpiekuur maximaal terug te leveren, of niet?Cyrus The Virus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:49:
[...]
En dat plus 125A is ruim 6kW, zoveel energie heb ik vaak niet langer nodig dan half uur (warmtepomp). In de winter doe ik op een koude dag gemiddeld 1kW tot 1.5kW continue (24kWh is 24 uur). Daarom bedoel ik voor een thuis accu is koeling niet echt nodig omdat de eind toepassing normaal gesproken nooit zoveel vermogen nodig heeft voor langere tijd.
- Die LiFePo4 veroudert er niet sneller door. Cyclisch bedrijf is alleen maar beter.
- Van de Victron 6kWh restwarmte kun je je huis mooi verwarmen.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ja dan wellicht wel maar dat is voor de meeste mensen niet van toepassing.cj1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:24:
[...]
De Nederlanders met een dynamisch energiecontract willen toch een centje bijverdienen met hun zonnestroom en LFP-accu door op de avondpiekuur en/of ochtendpiekuur maximaal terug te leveren, of niet?
- Die LiFePo4 veroudert er niet sneller door. Cyclisch bedrijf is alleen maar beter.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Tsja, en de batterij wordt toch geen 125A warm. De 48V 5kVA Victron trekt maximaal 110A uit de batterij (inverter limiet) volgens de tech.specs.Cyrus The Virus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:16:
[...]
Ja dan wellicht wel maar dat is voor de meeste mensen niet van toepassing.
Dat is als je er 1 hebt meeste hebben er 3 voor 3 fase de hoogste piek die ik dit jaar gezien had was 11kw warmte pomp plus kokencj1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:29:
[...]
Tsja, en de batterij wordt toch geen 125A warm. De 48V 5kVA Victron trekt maximaal 110A uit de batterij (inverter limiet) volgens de tech.specs.
Let er even op dat je de DC variant nodig hebt.Reveal! schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Dan zit je met 16 cellen op 216kV en heb je nog niet voldoende?
Dan zou dit eigenlijk dus de "enige" mogelijkheid zijn die in de buurt komt
https://www.eibabo.de/sie...55?fs=2644647947&c=102172
of voor 250A
https://www.eibabo.de/mer...341?fs=292420002&c=102172
Mijn accu is anders nu met 10-12kW aan het ontladen naar het net hoor. Moet ook wel, want anders kunnen ze de zon van de volgende dag niet opslaan. Is 200-240A, verdeeld over 2 batterijen.Cyrus The Virus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:16:
[...]
Ja dan wellicht wel maar dat is voor de meeste mensen niet van toepassing.
Ze worden 40 graden. Ben ik nog niet helemaal blij mee, dus denk aan een extra accu.
Wat is het voordeel van NH1 zekeringen t.o. de "standaard" bv ANL zekeringReveal! schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Dan zit je met 16 cellen op 216kV en heb je nog niet voldoende?
Dan zou dit eigenlijk dus de "enige" mogelijkheid zijn die in de buurt komt
https://www.eibabo.de/sie...55?fs=2644647947&c=102172
of voor 250A
https://www.eibabo.de/mer...341?fs=292420002&c=102172

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Het is toch 1 zekering die geschikt is voor beide?GMJansen schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:17:
[...]
Let er even op dat je de DC variant nodig hebt.
Grote accu's hebben teveel vermogen en kunnen bij kortsluiting deze zekeringen weer aan elkaar smelten.habbekrats schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:05:
[...]
Wat is het voordeel van NH1 zekeringen t.o. de "standaard" bv ANL zekering
[Afbeelding]
Dat een ANL niet geschikt is.habbekrats schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:05:
[...]
Wat is het voordeel van NH1 zekeringen t.o. de "standaard" bv ANL zekering
[Afbeelding]
Tevens blokkeert een ANL de zoekfunctie en alle oudere pagina's in dit topic.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb niet zo'n zin in externe shunt, denk het simpel op te lossen met 1 batterij per 1 omvormer. Dus 3 batterijen, elk op 1 eigen fase. Of is dit niet slim?Cyrus The Virus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:16:
[...]
Dat is als je er 1 hebt meeste hebben er 3 voor 3 fase de hoogste piek die ik dit jaar gezien had was 11kw warmte pomp plus koken
Die Siemens is 120kA AC, 25kA DC. Daarnaast is het een gG variant en die is erg 'traag' wanneer de stront door de ventilator vliegt. Een gBat of gFF variant is intern van wat dunner materiaal en zal daardoor sneller doorbranden. Alle varianten die 25kA op de specsheet hebben staan zullen de batterij netjes afschakelen, alleen wanneer er 25kA door een 50mm2 draadje loopt telt elke seconde. Of eigenlijk elke milliseconde.Reveal! schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:17:
[...]
Het is toch 1 zekering die geschikt is voor beide?
gG is prima om een kabel te beschermen tegen overbelasting onder normale omstandigheden, voor een noodstop bij kortsluiting heb je iets anders nodig.
Zou ik niet doen, je gaat onbalans in capaciteit krijgen tussen de fasen.cj1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:21:
[...]
Ik heb niet zo'n zin in externe shunt, denk het simpel op te lossen met 1 batterij per 1 omvormer. Dus 3 batterijen, elk op 1 eigen fase. Of is dit niet slim?
Aangezien je 3 omvormers hebt neem ik aan dat je ook een 3 fasen setup wilt. En dan dien je alle batterijbanken aan elkaar te koppelen.cj1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:21:
[...]
Ik heb niet zo'n zin in externe shunt, denk het simpel op te lossen met 1 batterij per 1 omvormer. Dus 3 batterijen, elk op 1 eigen fase. Of is dit niet slim?
Wil je per omvormer een batterijbank dan heb je gewoon 3x 1 fasen setup ipv 3 fasen setup.
Of het dit is wat je wilt laat ik aan jou over...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hier zie je wat temperaturen van mijn 16S 280AH Eve grade A batterij. De batterij staat bijna bloot opgesteld in de kruipruimte met 2 rijtjes van 8 cellen ingeklemd tussen twee planken met draadeinden.cj1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:24:
[...]
De Nederlanders met een dynamisch energiecontract willen toch een centje bijverdienen met hun zonnestroom en LFP-accu door op de avondpiekuur en/of ochtendpiekuur maximaal terug te leveren, of niet?
Ik handel met dynamische tarieven en de batterij is nu al 4 uur met 2,5 kW aan het ontladen. 50A dus
De kruipruimte waar de batterij staat blijft goed constant op 18 graden.
:strip_exif()/f/image/IbtcOVymieg5h4xt8p60ABBF.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Goeie thanks!!jadjong schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:45:
[...]
Die Siemens is 120kA AC, 25kA DC. Daarnaast is het een gG variant en die is erg 'traag' wanneer de stront door de ventilator vliegt. Een gBat of gFF variant is intern van wat dunner materiaal en zal daardoor sneller doorbranden. Alle varianten die 25kA op de specsheet hebben staan zullen de batterij netjes afschakelen, alleen wanneer er 25kA door een 50mm2 draadje loopt telt elke seconde. Of eigenlijk elke milliseconde.![]()
gG is prima om een kabel te beschermen tegen overbelasting onder normale omstandigheden, voor een noodstop bij kortsluiting heb je iets anders nodig.
Heb je misschien een voorbeeld?
Wel raar bij de Amerikaanse ABYC E11 regels. (AC EN DC voor op boten)
Staat een aic eis van maar 5000A
Voor een total connected battery van 1250A bij 32V en hoger
Dat is toch hetzelfde als 60kW bij 48V?
Ik kende de norm niet, maar als ik het zo op diverse sites bekijk gaat het over loodaccu'sReveal! schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:29:
[...]
Goeie thanks!!
Heb je misschien een voorbeeld?
Hier een Amerikaan die ABYC gecertificeerd is, hij heeft vele fuses getest -
waar we het hier ook over hebben- icm LFP cellen.
Interessant, incl foto's.
Scroll naar onderen.
https://marinehowto.com/b...-over-current-protection/
Vanaf 0.3C zal je aan de koeling moeten als je in 3 uur de accu wilt laden en ontladen.Cyrus The Virus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:18:
[...]
0.2C of 0.5C door de bank genomen verbruik je thuis nooit continue zoveel vermogen (in normaal huishouden) dus die accu's worden niet echt warm. Koelen is vermoedelijk pas nodig bij 1C of 2C
onderstaande is enkel laden van S16 LF280k eerst iets meer dan 2 uur met 90A (0.32C) en klein stukje plateau is 50A (0.18C), Een volle laad cycle op 0.32C geeft 14 tot 15 graden temperatuur verhoging.
De 4 temperatuur sensoren (seplos) bevinden zich in het midden tussen de cellen, door gebruik van 4mm spacers.
/f/image/2DELySb0Wgn1CYcLZZgC80Fb.png?f=fotoalbum_large)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar waarom zou je 10kW aan het net willen ontladen, waarschijnlijk omdat je aan het "handelen" bent met energie. Ik gok dat er weinig mensen echt zullen gaan handelen met de energie en dus doorsnee toepassing van accu's is zoveel mogelijk van de opgewekte energie met zonnepanelen zelf te kunnen gebruiken.prein2 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:30:
[...]
Mijn accu is anders nu met 10-12kW aan het ontladen naar het net hoor. Moet ook wel, want anders kunnen ze de zon van de volgende dag niet opslaan. Is 200-240A, verdeeld over 2 batterijen.
Ze worden 40 graden. Ben ik nog niet helemaal blij mee, dus denk aan een extra accu.
12 graden delta-T dus, maar ik bedenk me nu dat die 30 graden toch wel impact heeft op de levensduur (meer dan dat je wel op geen compressie doet) dus koelen tussen de cellen toch nog niet zo gek idee de vraag is of alle moeite die je moet doen je in de praktijk echt iets gaat opleveren gezien calender age groter probleem is. Behalve dan weer in dit voorbeeld waarbij je veel meer cycles doet dan meeste mensen.Pim57 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:27:
[...]
Hier zie je wat temperaturen van mijn 16S 280AH Eve grade A batterij. De batterij staat bijna bloot opgesteld in de kruipruimte met 2 rijtjes van 8 cellen ingeklemd tussen twee planken met draadeinden.
Ik handel met dynamische tarieven en de batterij is nu al 4 uur met 2,5 kW aan het ontladen. 50A dus
De kruipruimte waar de batterij staat blijft goed constant op 18 graden.
[Afbeelding]
Dat is al aardig wat als je naar onderstaand datasheet kijkt van LF280K zie je dat de impact van 25 graden vs 45 graden best significant is betreft levensduur. Het enige vervelende is dat ik niet zeker van ben of ze nu 25 graden ambient bedoelen of 25 graden case temperatuur (actief gekoeld tijdens de test). Als je het vergelijkt met datasheets van bijvoorbeeld mosfets staat er vaak 200A mits de junction op 25 graden celcius blijft iets wat je in de praktijk nooit voor elkaar krijgt. Maar ga er vanuit dat dit case temp is.Domba schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 01:17:
35 graden is al aardig
[...]
Vanaf 0.3C zal je aan de koeling moeten als je in 3 uur de accu wilt laden en ontladen.
onderstaande is enkel laden van S16 LF280k eerst iets meer dan 2 uur met 90A (0.32C) en klein stukje plateau is 50A (0.18C), Een volle laad cycle op 0.32C geeft 14 tot 15 graden temperatuur verhoging.
De 4 temperatuur sensoren (seplos) bevinden zich in het midden tussen de cellen, door gebruik van 4mm spacers.
Dan is niet samen persen minder erg dan cellen uit elkaar zetten zodat de warmte weg kan.
[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-06-2024 08:17 ]
De volgende ochtend moet de batterij leeg zijn om weer zonnestroom op te kunnen slaan. Dan kun je het net zo goed als een gek verkopen op het duurste uurtje.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:33:
[...]
Maar waarom zou je 10kW aan het net willen ontladen, waarschijnlijk omdat je aan het "handelen" bent met energie. Ik gok dat er weinig mensen echt zullen gaan handelen met de energie en dus doorsnee toepassing van accu's is zoveel mogelijk van de opgewekte energie met zonnepanelen zelf te kunnen gebruiken.
Is een hele normale use case.
Actief handelen is daarbovenop nog 2x per dag laden en ontladen om de prijs sprongetje mee te pakken. Ben ik mee gestopt, beetje veel warmteproductie in mijn schuur.. (Vooral door de muktiplussen)
klopt maar als ik naar mijn eigen situatie kijk ik heb geen dynamisch contract en ik kan als ik digitale meter krijg niet meer salderen (Belgie) dus voor mij zou het geen nut hebben om de batterij verder te ontladen plus bij mij is het van belang dat de accu altijd voor een deel vol zit zodat ik de stroom pieken kan opvangen omdat ik daar extra voor moet betalen. Blijf het sowieso vreemd vinden dat mensen een dynamisch contract hebben met zonnepanelen.prein2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:50:
[...]
De volgende ochtend moet de batterij leeg zijn om weer zonnestroom op te kunnen slaan. Dan kun je het net zo goed als een gek verkopen op het duurste uurtje.
Is een hele normale use case.
Actief handelen is daarbovenop nog 2x per dag laden en ontladen om de prijs sprongetje mee te pakken. Ben ik mee gestopt, beetje veel warmteproductie in mijn schuur.. (Vooral door de muktiplussen)
[ Voor 13% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-06-2024 08:21 ]
Die eis is voor de circuit breaker, een combi van zekering en schakelaar die de batterij los kan koppelen bij over belasting of onderhoud. Er onder staat ook het volgende:Reveal! schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:29:
Oftewel, als jij een batterij aan sluit die bij kortsluiting weinig aantrekt van de circuit breaker dan moet je zelf nog wat extra moeite doen om het veilig te maken.2. A fuse in series with, and ahead of, a circuit breaker may be required by the circuit breaker
manufacturer to achieve the interrupting capacity in TABLE IV - A and TABLE IV – B.
Weet jij een goeie NH fuse serie die geschikt is?jadjong schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:51:
[...]
Die eis is voor de circuit breaker, een combi van zekering en schakelaar die de batterij los kan koppelen bij over belasting of onderhoud. Er onder staat ook het volgende:
[...]
Oftewel, als jij een batterij aan sluit die bij kortsluiting weinig aantrekt van de circuit breaker dan moet je zelf nog wat extra moeite doen om het veilig te maken.
Ik heb PV en dynamisch contract. Mijn verbruik is helaas nog altijd meer dan mijn opwekking.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:19:
[...]
klopt maar als ik naar mijn eigen situatie kijk ik heb geen dynamisch contract en ik kan als ik digitale meter krijg niet meer salderen (Belgie) dus voor mij zou het geen nut hebben om de batterij verder te ontladen plus bij mij is het van belang dat de accu altijd voor een deel vol zit zodat ik de stroom pieken kan opvangen omdat ik daar extra voor moet betalen. Blijf het sowieso vreemd vinden dat mensen een dynamisch contract hebben met zonnepanelen.
Toen mijn contract afliep (1 jan 23) zou ik naar 800,-- per maand gaan. Dus de keus voor dynamisch was gauw gemaakt.
En dit bevalt me wel, financieel gezien zou ik op de laagste tarieven moeten laden en enkel ontladen op de hoogste tarieven. Hier probeer ik een balans te vinden om toch zoveel mogelijk PV op te slaan voor later maar dit gaat tenkoste van je "rendement".
Accu en de omovromer krijgt wel veel minder te verduren wanneer je niet doet handelen.
Ik zit nu te denken om mijn Victron MP2 5kVA naar 8kVA te upgraden want op vol vermogen gaat de MP2 na een uur of 2 terug schalen in vermogen. Volgens mijn warmtemeter is op het warmste plek van de kast dan 65 graden.... dat is niet mals
Of gewoon niet meer handelen
Alle NH fuses die ik gezien heb zijn geschikt, omdat ze volgens mij allemaal minimaal 25kA DC aan kunnen.Reveal! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:31:
[...]
Weet jij een goeie NH fuse serie die geschikt is?
Degene die ik gelinkt had was te langzaam, en de GFF of Gbat staat niet selecteerbaar als soort zekering.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:44:
[...]
Alle NH fuses die ik gezien heb zijn geschikt, omdat ze volgens mij allemaal minimaal 25kA DC aan kunnen.
Dus als iemand al de goeie serie weet, dan is dat wel makkelijk om daar dan de goeie ampèrage in te vinden
https://www.eti-de.de/pro...ect/battery-fuse-links-nhReveal! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:53:
[...]
Degene die ik gelinkt had was te langzaam, en de GFF of Gbat staat niet selecteerbaar als soort zekering.
Dus als iemand al de goeie serie weet, dan is dat wel makkelijk om daar dan de goeie ampèrage in te vinden
De 25ºC is ambient. Dat staat in het LF280K versie A datasheet uit 2022: sectie 3.1 "Environmental Conditions".Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:33:
[...]
Dat is al aardig wat als je naar onderstaand datasheet kijkt van LF280K zie je dat de impact van 25 graden vs 45 graden best significant is betreft levensduur. Het enige vervelende is dat ik niet zeker van ben of ze nu 25 graden ambient bedoelen of 25 graden case temperatuur (actief gekoeld tijdens de test). .... Maar ga er vanuit dat dit case temp is.
Dan is niet samen persen minder erg dan cellen uit elkaar zetten zodat de warmte weg kan.
Qua koel/gebruiksontwerp zou ik proberen onder de 45ºC batterijtemperatuur te blijven.
Daarnaast is de grootste zijde van de cel aangeduid als Y-axis bij de sectie "Temperature Limits". Als je dan bij "6.4. Thermodynamic Parameters" kijkt, zie je dat die zijde 2 tot 3 W/mK weg kan werken, en de andere zijdes maar liefs 20-21 W/mK. Oftewel je heb meer koel capaciteit aan de onderzijde, bovenzijde en de kleine zijvlakken: 72mm/174mm=41,3%*20,5W/mK=8,48W/mK (zelfs als je rekening houdt met het kleinere oppervlak).
Ah die informatie stond niet in de datasheet die ik had. Mooi forum is tweakers toch kunt zoveel van elkaar lerencj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:58:
[...]
De 25ºC is ambient. Dat staat in het LF280K versie A datasheet uit 2022: sectie 3.1 "Environmental Conditions".
Qua koel/gebruiksontwerp zou ik proberen onder de 45ºC batterijtemperatuur te blijven.
Daarnaast is de grootste zijde van de cel aangeduid als Y-axis bij de sectie "Temperature Limits". Als je dan bij "6.4. Thermodynamic Parameters" kijkt, zie je dat die zijde 2 tot 3 W/mK weg kan werken, en de andere zijdes maar liefs 20-21 W/mK. Oftewel je heb meer koel capaciteit aan de onderzijde, bovenzijde en de kleine zijvlakken: 72mm/174mm=41,3%*20,5W/mK=8,48W/mK (zelfs als je rekening houdt met het kleinere oppervlak).
Maar ik denk dat die X/Z richting het grootste vlak van de batterij is, zou ook zeer apart zijn als de zijkant meer warmte af zou geven. Maar als die 2500 cycles voor 45 graden ambient is maakt het dus niet uit gezien ze die test bij 0.5C uitvoeren. Dus als de ruimte continue 25 graden is en je continue 0.5C cycles haal je 6000 cycle (met clamp force van 300kg)
In die datasheet staat dus ook dat de initial clamping force 300kg moet zijn bij 30%-40% SOC dat die vervolgens toeneemt door uitzetting is geen issue. Dan heb je geen veren nodig. Maar staat nog steeds nergens wat de impact is op levensduur of je het wel of niet doet.
[ Voor 26% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-06-2024 10:31 ]
Dan is dat eigenlijk best raar toch dat ze in die batterij kisten uit China aan de onderkant en zijkanten kunstof platen doen?cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:58:
[...]
De 25ºC is ambient. Dat staat in het LF280K versie A datasheet uit 2022: sectie 3.1 "Environmental Conditions".
Dan kunnen die cellen daar hun hitte niet kwijt?
Ik heb een kind van 8 thuis, Ik betaal wel tripple met een strikje.
Denk dat de brandweer ook wel een gesprek aan wil gaan als dit de oorzaak bleek te zijn.
Ik twijfel niet aan de skills van mensen hier, maar volgens mij zijn er nog altijd EU richtlijnen waar iets aan moet voldoen. (I might be wrong)
Denk dat de brandweer ook wel een gesprek aan wil gaan als dit de oorzaak bleek te zijn.
Ik twijfel niet aan de skills van mensen hier, maar volgens mij zijn er nog altijd EU richtlijnen waar iets aan moet voldoen. (I might be wrong)
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
zou niet weten waarom gG niet voldoende is, gBat is vooral bedoeld dat ze nog hogere IC hebben voor DC dan de normale NH fuse.Reveal! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Nou zijn de Gg "goedkope" zekeringen, maar de Gbat of GFF zijn per zekering >100 EUR zover ik ze kan vinden.
ik heb deze siemens 3NA3144
Bij een hard sluiting +5000A is de fuse binnen 20ms verbroken in 20ms smelt een 70mm2 kabel niet weg.
Bron
[ Voor 27% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-06-2024 10:39 ]
Ik denk dat de X/Z richting niet de zijde is met het grootste vlak. De interne warmte kan zich namelijk veel makkelijker bewegen in de richting waar de interne laagjes openingen hebben.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Maar ik denk dat die X/Z richting het grootste vlak van de batterij is, zou ook zeer apart zijn als de zijkant meer warmte af zou geven.
Ik denk de hoge druk wel een issue is. Zie Nature.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:12:
In die datasheet staat dus ook dat de initial clamping force 300kg moet zijn bij 30%-40% SOC dat die vervolgens toeneemt door uitzetting is geen issue. Dan heb je geen veren nodig. Maar staat nog steeds nergens wat de impact is op levensduur of je het wel of niet doet.
Waarom zouden al die celonderzoekers hun cellen testen in fixtures met (druk)veren?
Dit plaatje suggereert ook dat X/Z het grote vlak is. Maar uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit want ze specificeren de ambient bij 0.5C dus zolang je onder beide blijft haal je de 6000 cyclces.cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat de X/Z richting niet de zijde is met het grootste vlak. De interne warmte kan zich namelijk veel makkelijker bewegen in de richting waar de interne laagjes openingen hebben.
[...]
Ik denk de hoge druk wel een issue is. Zie Nature.
Waarom zouden al die celonderzoekers hun cellen testen in fixtures met (druk)veren?
:fill(white):strip_exif()/f/image/xwFizmZTblr2Qc25368Gx4X4.png?f=user_large)
Omdat met veren het een stuk makkelijker is om de initiele kracht te bepalen, veerconstante x mm aan indrukking en je hebt kracht. Om het te berekenen aan de hand van het aandraaimoment heb je veel meer variablen.
ik zie op diverse sites veel discussies hierover die al wat diepgaander zijn.John245 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:39:
[...]
Zou mooi zijn als er voor de Pylontech US5000 ook een 125A variant is. Volgens mij kunnen de kabels maar 125A aan. Of zouden jullie toch de voorkeur geven aan deze zekering met een waarde van 150A?
Maar als ik lees dat de kabel diameter 25mm2 is... I nominaal is dan (maal 3) max 75A, terwijl de US5000 een recommended charge/discharge current van 80A heeft. Dus dat is nog wel goed.
Echter is de Max. continuous Charge/Discharge Current al 100A, de piek 15min 120A en 200A 15sec.
dus? zekeren met 150A is prima voor dit soort waardes, echter is de zekering er om ook de kabel te beschermen. Dan is 125A al veel te hoog.
Ik gok dat dit in Nederland een grote vlucht gaat nemen. We zitten hier al een tijd tegen een overvol elektriciteitsnet aan te kijken en het kan niet lang duren voordat men verzint dat er een snelle manier is om hier iets (als in 'een beetje') aan te doen. Prijsdifferentiatie, dus dynamische tarieven.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:33:
[...]
Maar waarom zou je 10kW aan het net willen ontladen, waarschijnlijk omdat je aan het "handelen" bent met energie. Ik gok dat er weinig mensen echt zullen gaan handelen met de energie en dus doorsnee toepassing van accu's is zoveel mogelijk van de opgewekte energie met zonnepanelen zelf te kunnen gebruiken.
Een verplichting hiertoe is misschien niet eens nodig, je ziet dat de markt al extra tarieven aan het invoeren is voor diverse contracten. Ze kunnen dit nog extra bespoedigen door een alternatieve saldering door bijvoorbeeld alleen de belastingen te salderen.
Bij dynamische contracten wordt het bijna 'vanzelf' logisch om je PV te koppelen aan een batterij en dan is de stap naar 'handelen' natuurlijk opeens nog maar een vinkje in een portal.
Ik denk dat je het X Y Z axis plaatje niet goed kunt lezen.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:51:
[...]
Dit plaatje suggereert ook dat X/Z het grote vlak is. Maar uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit want ze specificeren de ambient bij 0.5C dus zolang je onder beide blijft haal je de 6000 cyclces.
[Afbeelding]
Omdat met veren het een stuk makkelijker is om de initiele kracht te bepalen, veerconstante x mm aan indrukking en je hebt kracht. Om het te berekenen aan de hand van het aandraaimoment heb je veel meer variablen.
Met de druk zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Het EVE LF280K datasheet is gemaakt voor batterijbouwers blijkt uit een definitie in versie C:
Ik zat er eerder dus naast met het nodig zijn van veren/drukveren/trekveren.Compression force: When the module is assembled, the cell can withstand the force perpendicular to the cell stacking direction.
Veren / dynamische druk over het expansiebereik zijn niet nodig.
Dat blijkt ook uit het gegeven dat EVE in de ordinary steel clamps 6 M8 bouten gebruikt. Dan zou je op basis van het aanhaalmoment redelijk nauwkeurig tot 300 kgf moeten kunnen komen. Met die ordinary steel clamp (onder drukkracht) doen ze 25ºC cycle test en ook de 45º cycle test.
Heb je wat linkjes? De discussies die ik lees gaan alle kanten op, maar zijn zeker niet veiliger als wat ik nu heb.GMJansen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:12:
[...]
ik zie op diverse sites veel discussies hierover die al wat diepgaander zijn.
Maar als ik lees dat de kabel diameter 25mm2 is... I nominaal is dan (maal 3) max 75A, terwijl de US5000 een recommended charge/discharge current van 80A heeft. Dus dat is nog wel goed.
Echter is de Max. continuous Charge/Discharge Current al 100A, de piek 15min 120A en 200A 15sec.
dus? zekeren met 150A is prima voor dit soort waardes, echter is de zekering er om ook de kabel te beschermen. Dan is 125A al veel te hoog.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Y-axis is de smalle zijde/zijkant!cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:58:
[...]
Z= hoogte
X= grootste vlak, waarmee de cellen tegenelkaar staan
dus de kleine zijkant YZ kan 2-3W/mK dissiperen en het grote vlak XZ 11-13W (EVE LF280 specs van 2023)
Persoonlijk zou ik graag die richtlijnen dan willen inzien. Ik denk juist dat het probleem is dat er op dit specifieke gebied nog geen bruikbare! richtlijnen zijn.ViPER_DMRT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:31:
Ik heb een kind van 8 thuis, Ik betaal wel tripple met een strikje.
Denk dat dit in de NPR 9090:2024 zou moeten staan.Samoerai schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:46:
[...]
Persoonlijk zou ik graag die richtlijnen dan willen inzien. Ik denk juist dat het probleem is dat er op dit specifieke gebied nog geen bruikbare! richtlijnen zijn.
Klopt in het 2023 LF280K datasheet, versie C staan lagere X/Z waardes. Maar het gaat over de richting (en: direction). De X-pijl wijst naar het grote zijvlak, de Y-pijl wijst in de richting van het kleine zijvlak.GMJansen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Y-axis is de smalle zijde/zijkant!
Z= hoogte
X= grootste vlak, waarmee de cellen tegenelkaar staan
dus de kleine zijkant YZ kan 2-3W/mK dissiperen en het grote vlak XZ 11-13W (EVE LF280 specs van 2023)
/f/image/LclVF0X1KYjHZ82pJ2ZjpbHm.png?f=fotoalbum_large)
nee, geen ervaring mee/ had even snel gegoogled.John245 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:34:
[...]
Heb je wat linkjes? De discussies die ik lees gaan alle kanten op, maar zijn zeker niet veiliger als wat ik nu heb.
met die richting ga je dus nu mee, zoals @Cyrus The Virus en ik al eerder aangaven?cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Klopt in het 2023 LF280K datasheet, versie C staan lagere X/Z waardes. Maar het gaat over de richting (en: direction). De X-pijl wijst naar het grote zijvlak, de Y-pijl wijst in de richting van het kleine zijvlak.
[Afbeelding]
je bent best wel vasthoudend he. We willen allemaal leren en delen, dan scheelt het wel als je niet al te stellig bent, vooral als je het zelf ook nog niet weet.
tis maar een tip he.
Nee, met de richting ga ik niet mee omdat: de LFP zijn opgebouwd uit duizenden laagjes kunststof folie. De warmte ontwikkelt zich tussen die laagjes. Die laagjes zijn gewikkeld dan wel opgestapeld in die aluminium behuizing geplaatst.GMJansen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:53:
[...]
met die richting ga je dus nu mee, zoals @Cyrus The Virus en ik al eerder aangaven?
je bent best wel vasthoudend he. We willen allemaal leren en delen, dan scheelt het wel als je niet al te stellig bent, vooral als je het zelf ook nog niet weet.
tis maar een tip he.
In welke richting zal de warmte het meest makkelijk kunnen bewegen?
Richting de zijde waar de laagjes
a. open
b. gesloten
zijn?
Volgens mij is meest logisch antwoord "a".
De gesloten wikkel/stapelzijde is die van het grootste zij oppervlak.
Dus om de cellen het beste te koelen moet je dat op het grote zijvlak doen.cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:47:
[...]
Klopt in het 2023 LF280K datasheet, versie C staan lagere X/Z waardes. Maar het gaat over de richting (en: direction). De X-pijl wijst naar het grote zijvlak, de Y-pijl wijst in de richting van het kleine zijvlak.
[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd hoe zij die test gedaan hebben want als je die dus klemt tussen 2 staalplaten gaan die natuurlijk mee helpen met de koeling verwacht ik.
Dank voor de nuttige informatie.prein2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:50:
[...]
Die warmte (door lage conversie efficiëntie) en het gegeven dat je in de Victron MPPT laadcontrollers laadspanning in kunt stellen die je Victron inverter om zeep helpen, doet mij besluiten om voorlopig geen Victron te kopen.
EasySolar is in mijn beleving dan helemaal niet zo "easy", eerder DangerousSolar.
Nee, ik probeer nog steeds te schrijven dat die grote zijvlakken relatief weinig doen.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:03:
[...]
Dus om de cellen het beste te koelen moet je dat op het grote zijvlak doen.
Ik ben wel benieuwd hoe zij die test gedaan hebben want als je die dus klemt tussen 2 staalplaten gaan die natuurlijk mee helpen met de koeling verwacht ik.
Al is die situatie met de LF280 V3, MB30 en MB31 wat minder extreem. De koelcapaciteit van alle vlakken van die modellen kruipt wat meer naar elkaar toe.
Bij de celtest is het makkelijk: dat is 1 cel die getest wordt. Er zit geen andere cel tegen aan die de warmteafvoer belemmert. De staalplaat grenst aan de 25ºC omgevingstemperatuur lucht. Wel heeft die staalplaat vermoedelijk flink wat thermisch opslagvermogen: je kunt er veel warmte instoppen, voordat de temperatuur 1 graad gaat stijgen. (niet opgezocht)
Opgezocht: lucht = 0.00121 J/cm3/K versus staal = 3.756 J/cm3/K (factor 3104 verschil); dan nog de thermische geleidbaarheid: lucht = 0.022-0.027 versus staal = 36-54 W/m/K. (factor 2000 verschil).
Dus bij dat staal verdeelt de warmte zich sneller beter, bij de lucht zal zonder ventilatie de lucht dicht bij de cel meer opwarmen dan de lucht in de ruimte.
[ Voor 29% gewijzigd door cj1 op 06-06-2024 17:27 . Reden: Opgezocht ]
Deze begrijp ik niet helemaal.cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:05:
[...]
Die warmte (door lage conversie efficiëntie) en het gegeven dat je in de Victron MPPT laadcontrollers laadspanning in kunt stellen die je Victron inverter om zeep helpen, doet mij besluiten om voorlopig geen Victron te kopen.
[...]
Als je de instellingen niet goed hebt staan kan je ieder omvormer om zeep helpen ongeacht merk...
Beetje kort door de bocht naar mijn mening.
Warmte kan een dingetje zijn, helaas onkom je hier niet aan door de opbouw (transformator stijl).
Wellicht is Deye iets voor je? Ook populair maar ook deze kan je om zeep helpen
Ook deze genereert warmte maar ik dacht wel minder aangezien deze trafo loos is.
[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 06-06-2024 14:27 ]
Ik ben ook nog druk aan het puzzelen met welk type zekeringen. En zie hier de meest exotische voorbij komen.Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:37:
[...]
zou niet weten waarom gG niet voldoende is, gBat is vooral bedoeld dat ze nog hogere IC hebben voor DC dan de normale NH fuse.
ik heb deze siemens 3NA3144
Bij een hard sluiting +5000A is de fuse binnen 20ms verbroken in 20ms smelt een 70mm2 kabel niet weg.
Bron
Dit lijkt mij toch geschikt voor een 280ah 16s accu met 150A bms aan een 50mm2 kabel?
Datasheet geeft aan dat ze geschikt zijn voor 250 vdc en hebben een IEC van 80kA.
Of mis ik nu iets volledig?
[ Voor 5% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 06-06-2024 15:10 ]
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Dit is prima zekering, bij eibabo kun je ze ook per stuk bestellen voor lagere prijsSHIFTER [NL] schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:08:
[...]
Ik ben ook nog druk aan het puzzelen met welk type zekeringen. En zie hier de meest exotische voorbij komen.
Dit lijkt mij toch geschikt voor een 280ah 16s accu met 150A bms aan een 50mm2 kabel?
Datasheet geeft aan dat ze geschikt zijn voor 250 vdc en hebben een IEC van 80kA.
Of mis ik nu iets volledig?
[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-06-2024 15:25 ]
92% efficiency is het punt waarop ik ze bedrijf. betekent bij 10kW vermogen wel 0.8kW aan warmteproductie.cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:05:
[...]
Dank voor de nuttige informatie.
T gaat allemaal prima, heb er weken mee gedraaid. Maar het staat me toch wat tegen om zoveel energie heen en weer te pompen voor een gratis stroomrekening. (dat is wel het effect namelijk: Ik kan heel veel energie rondpompen en dan mijn verbruik (incl auto) financieel compenseren. gratis electra dus)
Nu ontlaad ik de accu in het duurste uurtje. geeft een beter gevoel. Financieel wel minder interessant.
Na een tijdje (als leek) dit topic te hebben gevolgd, ben ik er nog steeds niet helemaal achter wat de richtprijzen per kwh zijn voor een bruikbare installatie - meer dan alleen de batterijen en inclusief BMS, kabels en andere toebehoren. Soms komen er too good to be true prijzen voor van een AliExpress-achtige website, met een 15kwh installatie voor ~€2.000. En bij andere voorbeelden betaal je dit al voor de helft aan batterij-capaciteit.
Tuurlijk, kwaliteit kost geld. Maar een richtlijn (in de OP?) zou wel fijn zijn, en wellicht dat het ervoor zorgt dat het een minder 'ver van je bed show' wordt als er getoond wordt hoe aantrekkelijk het kan zijn.
Is dit een idee?
Tuurlijk, kwaliteit kost geld. Maar een richtlijn (in de OP?) zou wel fijn zijn, en wellicht dat het ervoor zorgt dat het een minder 'ver van je bed show' wordt als er getoond wordt hoe aantrekkelijk het kan zijn.
Is dit een idee?
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Thanks! En bedankt voor de site. Zal daar eens rondkijken!Cyrus The Virus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:23:
[...]
Dit is prima zekering, bij eibabo kun je ze ook per stuk bestellen voor lagere prijs
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Als je een auto koopt waar je 130 km/u mee kunt rijden, maar die auto gaat stuk als je het gaspedaal verder intrapt dan 120 km/u. Van zo'n auto wordt jij vast ook niet blij.Jazsie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Als je de instellingen niet goed hebt staan kan je ieder omvormer om zeep helpen ongeacht merk...
Beetje kort door de bocht naar mijn mening.
Warmte kan een dingetje zijn, helaas onkom je hier niet aan door de opbouw (transformator stijl).
Wellicht is Deye iets voor je? Ook populair maar ook deze kan je om zeep helpen
Ook deze genereert warmte maar ik dacht wel minder aangezien deze trafo loos is.
Op een soortgelijke manier ervaar ik de Victron EasySolar-II GX.
Deye, interessant. Deye heeft ook hybride omvormers tot 50 kW met HV batterij aansluitingen. Ben je meteen van de warmteontwikkeling in de batterij af: maximaal 50A laden/ontladen. Bij de LV SUN modellen is het wel vaag: transformatorisolatieontwerp. In de handleiding krijg ik niet gevonden waar de transformator zich bevind.
Ik zou graag van cellen plaatsen in 2 rijen van 8 en liggend (opgestapeld) op de brede zijde. Ik lees veel tegensprekende verhalen over de plaatsing van cellen. De een zegt rechtop, de ander weer liggend is geen probleem maar niet op de smalle korte kant. Ik zie ook kant en klare accu's verkocht worden waarbij de cellen liggen op de brede zijde.
Het gaat om Eve LF280K cellen. Heeft iemand toevallig een bron waarin wordt aangegeven of plaatsing op de brede kant ok is?
Het gaat om Eve LF280K cellen. Heeft iemand toevallig een bron waarin wordt aangegeven of plaatsing op de brede kant ok is?
Het probleem, zoals je zelf al aangeeft, is dat voor elke bron die aangeeft dat het ok is, iemand er ook eentje kan geven dat het niet ok is.SHIFTER [NL] schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:42:
Ik zou graag van cellen plaatsen in 2 rijen van 8 en liggend (opgestapeld) op de brede zijde. Ik lees veel tegensprekende verhalen over de plaatsing van cellen. De een zegt rechtop, de ander weer liggend is geen probleem maar niet op de smalle korte kant. Ik zie ook kant en klare accu's verkocht worden waarbij de cellen liggen op de brede zijde.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ik zou de LFP's altijd rechtop plaatsen. Mocht het burst ventiel ooit barsten, dan blijft het vloeibare en brandbare elektrolyt tenminste in de behuizing.SHIFTER [NL] schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:42:
Ik lees veel tegensprekende verhalen over de plaatsing van cellen. De een zegt rechtop, de ander weer liggend is geen probleem maar niet op de smalle korte kant. [...] of plaatsing op de brede kant ok is?
De link gaat naar een youtube video waarbij iemand zijn prismatic aan het branden krijgt middels de cel een paar keer te doorprikken.
EVE verbied geen plaatsingsoriëntatie. Wel beveelt EVE medio 2020 aan om de cel niet op de zijkant te leggen ("side lay is not recommended")
[ Voor 17% gewijzigd door cj1 op 06-06-2024 21:30 . Reden: EVE toegevoegd ]
Bedankt voor de info. Wat ik hieruit op maak is dat plaatsing rechtop of liggend op de brede kant van de cell prima is. En dat plaatsing op een smalle zijkant niet geadviseerd wordt.cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:12:
[...]
Ik zou de LFP's altijd rechtop plaatsen. Mocht het burst ventiel ooit barsten, dan blijft het vloeibare en brandbare elektrolyt tenminste in de behuizing.
De link gaat naar een youtube video waarbij iemand zijn prismatic aan het branden krijgt middels de cel een paar keer te doorprikken.
EVE verbied geen plaatsingsoriëntatie. Wel beveelt EVE medio 2020 aan om de cel niet op de zijkant te leggen ("side lay is not recommended")
Dat zou mooi zijn, dan kan ik mijn accu pack bouwen in de oriëntatie zoals ik wil
Na mijn zekering vraag lijkt het mij verstandiger om de betterijen te beveiligen met een nh1 250A zekering. En de victrons 3000 met nh00 zekeringen 125A.
Overigens zijn er ten opzichte van de bij de meeste webshops aangeprezen zekeringen ANL,Mega,ClassT kwa Watt verlies niet veel verschillen voor 250A zitten de meeste rond de 20 watt.
Het voordeel van de nh is natuurlijk het grotere huis waardoor de warmte afvoer beter is, Nadeel van de nh is dat je 2 overgangsweerstanden heb op de klemming. Een optie die ik ooit gezien heb is om de kabelschoen direct aan de zekering te maken. ( gat koud boren in de mes van de zekering.)
@SHIFTER [NL] Ik kan het even niet weer vinden maar las ergers dat de venting altijd aan de bovenzijde moest zitten.
Hele datasheet https://www.boetronics.nl/files/EVE_LF280K.pdf leest niet lekker.
Overigens zijn er ten opzichte van de bij de meeste webshops aangeprezen zekeringen ANL,Mega,ClassT kwa Watt verlies niet veel verschillen voor 250A zitten de meeste rond de 20 watt.
Het voordeel van de nh is natuurlijk het grotere huis waardoor de warmte afvoer beter is, Nadeel van de nh is dat je 2 overgangsweerstanden heb op de klemming. Een optie die ik ooit gezien heb is om de kabelschoen direct aan de zekering te maken. ( gat koud boren in de mes van de zekering.)
@SHIFTER [NL] Ik kan het even niet weer vinden maar las ergers dat de venting altijd aan de bovenzijde moest zitten.
Hele datasheet https://www.boetronics.nl/files/EVE_LF280K.pdf leest niet lekker.
[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 06-06-2024 22:03 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik ben 7500 euro kwijt volledig zelfbouw voor 32x 280Ah of ongeveer 30kWh incl omvormers en rest van installatie.Reaper.JA2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:06:
Na een tijdje (als leek) dit topic te hebben gevolgd, ben ik er nog steeds niet helemaal achter wat de richtprijzen per kwh zijn voor een bruikbare installatie - meer dan alleen de batterijen en inclusief BMS, kabels en andere toebehoren. Soms komen er too good to be true prijzen voor van een AliExpress-achtige website, met een 15kwh installatie voor ~€2.000. En bij andere voorbeelden betaal je dit al voor de helft aan batterij-capaciteit.
Is dit een idee?
Dat datasheet wordt je inderdaad niet veel wijzer. Zeker aangezien 6.1. Battery Directions leeg is..habbekrats schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:49:
Na mijn zekering vraag lijkt het mij verstandiger om de betterijen te beveiligen met een nh1 250A zekering. En de victrons 3000 met nh00 zekeringen 125A.

YouTube: #Victron #Lynx #Megasicherung vs. #Adler EF3 - Was macht wann Sinn u...
Dit is toch wel interessant, een powerbuy?
vanmorgen hoorde ik een radio commercial over Zonneplan accu's.
Nu kende ik ze niet, dus eens even gekeken.
Indrukwekkende info pagina. Niet alleen een mooie opzet (marketing technisch), maar ook de prijs: 20kW accu met 10kW omvormer, incl installatie voor € 7990. Jeez, das een nette prijs.
zelfs HV! 409,6V, dat lijkt dus op 128 50Ah pouchcellen.
incl aanleg kabel en 1 zekering in de meterkast. Dus het lijkt me een Sessy on steroids;-)
1/3 fase is me onbekend, maar met dit vermogen moet dat wel 3 fase zijn. Die (groepenkast) aanpassingen komen er dan nog bij.
Geen noodstroom dus (niks voor ons, ook veel te af) Alleen PV opslag en handelen.
Maar voor die prijs, aj, dat schuurt toch wel tegen de zelfbouwprijs aan.
nouja, klein uitstapje, wel leuk om ff te melden.
Indrukwekkende info pagina. Niet alleen een mooie opzet (marketing technisch), maar ook de prijs: 20kW accu met 10kW omvormer, incl installatie voor € 7990. Jeez, das een nette prijs.
incl aanleg kabel en 1 zekering in de meterkast. Dus het lijkt me een Sessy on steroids;-)
1/3 fase is me onbekend, maar met dit vermogen moet dat wel 3 fase zijn. Die (groepenkast) aanpassingen komen er dan nog bij.
Geen noodstroom dus (niks voor ons, ook veel te af) Alleen PV opslag en handelen.
En ook deze begrijp ik niet helemaal. De omvormer en mppt laad controller zijn aparte apparaten die in het geval van de EasySolar als module tot een geheel zijn gemaakt.cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:34:
[...]
Als je een auto koopt waar je 130 km/u mee kunt rijden, maar die auto gaat stuk als je het gaspedaal verder intrapt dan 120 km/u. Van zo'n auto wordt jij vast ook niet blij.
Op een soortgelijke manier ervaar ik de Victron EasySolar-II GX.
Deye, interessant. Deye heeft ook hybride omvormers tot 50 kW met HV batterij aansluitingen. Ben je meteen van de warmteontwikkeling in de batterij af: maximaal 50A laden/ontladen. Bij de LV SUN modellen is het wel vaag: transformatorisolatieontwerp. In de handleiding krijg ik niet gevonden waar de transformator zich bevind.
Dat je deze modules apart moet configureren is het zelfde als wanneer het los van elkaar zou zijn.
Aangzien je kan mixen en dus altijd goed moet configureren heb je dit "probleem" bij ieder ander merk, ook Deye heeft dit.
Verder zie ik dat je pas sinds 29 mei 2024 in deze topic zit (althans dat is je eerste bericht hier) maar wel al een boel hebt geschreven met informatie/voorbeelden van het internet of hoe jij het zou doen of hoe jij dingen ervaar terwijl je -zover ik kan lezen- niet eens een powerwall hebt..
Wellicht dat een kant en klaar systeem beter geschikt voor je is
De Nexus is een leuk systeem, het is dat ik al een powerwall hebt anders ging ik voor de Nexus.GMJansen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:22:
Door de manier van handelen en hoe je "betaald" krijgt is je rendement stukken hoger dan als gewoon handelen met dynamisch contract.
Maar we zitten hier ook voor de hobby / duurzaamheid
cj1 lijkt bijna een trol die alles precies net wat anders wil doen. Net te veel, net te hoog. Net buiten de specs. Dat wil ie.
Voordat ik iets - ook een PowerWall - ga bouwen, doe ik dat liever in 1 keer goed.Jazsie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:01:
[...]
Verder zie ik dat je pas sinds 29 mei 2024 in deze topic zit (althans dat is je eerste bericht hier) maar wel al een boel hebt geschreven met informatie/voorbeelden van het internet of hoe jij het zou doen of hoe jij dingen ervaar terwijl je -zover ik kan lezen- niet eens een powerwall hebt..
Wellicht dat een kant en klaar systeem beter geschikt voor je is.
[...]
Kant en klaar is meestal geen oplossing, daar mag je volgens de handleiding niet eens in het kastje kijken. Dus of die batterij goed gebouwd is, en wat er überhaupt in steekt, is nog maar de vraag. Voor je het weet krijg je zo'n pouch cellen huis-explosie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KJqN7xS32JUTUZWOGmwYanNS.jpg?f=user_large)
Daarnaast heb ik geen behoefte aan spullen kopen van fabrikanten/leveranciers die strooien met de hoogste cycle rates uit de datasheets van hun celleveranciers, maar vervolgens de cellen niet op die wijze verbouwen zoals in het gegevensblad van de cellen staat. Nee, dank u, dat deel van het marktaanbod is ook niet aan mij niet besteed.
Uit duurzaamheidsoogpunt (spullen die lang mee gaan, die zijn m.i. duurzaam) wil ik dat de LiFePo4-cellen zo lang mogelijk mee gaan. De kalender "aging" van LFP cellen wordt ingeschat op 15 à 16 jaar; dus is mijn doel tenminste 4.000 cycles. In dit draadje is dan toch een beetje de strekking er staat 8.000 cycles op, dus het zal wel loslopen. Dan ben ik wat pessimistischer geworden na wat ervaringen.
Je moet flink aan de bak om dat aantal van 4.000 cycles in een ongecontroleerde (niet labopstelling) te halen.
Zonder compressie, én zonder pre-treatment, én met hogere en lagere temperaturen dan 25ºC in de batterij én met langer in > 90% SoC of < 15% SoC dan de 30 minuten tijdens de cycle test, ga je de gewenste 4.000 cycles nooit halen.Dat zie je al als ze in het testlab ook maar 1 variabele veranderen: temperatuur van 25ºC naar naar 45ºC. Dan zakt het aantal LF280K V3 cycles al in van 8.000 naar 3.000 cycles.
Een ding weet ik zeker: mij gaat het niet lukken om de cellen >15 jaar lang binnen de 25ºC ± 2ºC te houden.
PS @V_ger Ja ik wil de dingen vaak anders doen, maar wel met een reden. Daarom ligt bijvoorbeeld de noordzijde van het dak vol met zonnepanelen zodat er in de winter dubbel zo veel (van weliswaar weinig) energie opbrengst is. Zo heeft mijn wandtemperatie bijvoorbeeld 20 mm buis en geen 13 mm zodat de waterpomp die ingebouwd zit in de warmtepomp geen hulppomp nodig heeft om voldoende volumestroom te bereiken. En zo voorts.
PS2 Soms hou ik me vrijwillig gewoon aan niet eens verplichte regels: 2 mm dun monumentenglas terugplaatsen in de gebroken ramen van een 100-jarig huis, niet eens een monument, omdat er voordien ook 2 mm glas in zat.
PS3 De kelder lijkt mij na het zien van dat explosieverhaal ineens een stuk minder geschikt als ruimte om de "powerwall" neer te zetten.
[ Voor 2% gewijzigd door cj1 op 07-06-2024 08:51 . Reden: 8->4 ]
Mijn broer kwam daar paar maanden geleden mee en toen dacht ik 20kWh voor 8k ex btw is koopje, maar uiteindelijk verdient vooral zonneplan veel geld er mee zonder risco te lopen. Want ze gebruiken de accu vrij intensief ofwel de levensduur zal niet heel lang zijn dat betekent dat jij de aanschaf en afschrijving betaald. Daarnaast kun je hem niet voor jezelf gebruiken (voor zover ik heb kunnen lezen) want zei bepalen wanneer hij geladen word en ontladen dus als je zonnepanelen hebt kun je die niet efficiënter gebruiken. Althans zo heb ik het hele verhaal begrepen en de beloofde rendementen zijn vooral gebaseerd op de imbalance van 2022/23GMJansen schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:22:
Denk dat dat wel mee valt, we moeten allemaal nog het een en ander leren en van een goede discussie word je nooit dommer. En veel dingen kun je op verschillende manieren interpreteren dus om iemand nog hier een troll te noemen gaat wat ver lijkt me.V_ger schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:18:
cj1 lijkt bijna een trol die alles precies net wat anders wil doen. Net te veel, net te hoog. Net buiten de specs. Dat wil ie.
Gelukkig zegt V_ger er ook bij: "bijna".Cyrus The Virus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:55:
[...]
Denk dat dat wel mee valt, we moeten allemaal nog het een en ander leren en van een goede discussie word je nooit dommer. En veel dingen kun je op verschillende manieren interpreteren dus om iemand nog hier een troll te noemen gaat wat ver lijkt me.
[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 07-06-2024 09:44 . Reden: ie > V_ger ]
Volgens mij is calendar aging wel iets korter dan dat, en gebaseerd op de cijfers die sommige hier deelde met minder dan 150 cycles per jaar zit je na 15 jaar pas op 2250 cycles dus die 4000 ga je sowieso nooit halen.cj1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Voordat ik iets - ook een PowerWall - ga bouwen, doe ik dat liever in 1 keer goed.
Kant en klaar is meestal geen oplossing, daar mag je volgens de handleiding niet eens in het kastje kijken. Dus of die batterij goed gebouwd is, en wat er überhaupt in steekt, is nog maar de vraag. Voor je het weet krijg je zo'n pouch cellen huis-explosie:
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik geen behoefte aan spullen kopen van fabrikanten/leveranciers die strooien met de hoogste cycle rates uit de datasheets van hun celleveranciers, maar vervolgens de cellen niet op die wijze verbouwen zoals in het gegevensblad van de cellen staat. Nee, dank u, dat deel van het marktaanbod is ook niet aan mij niet besteed.
Uit duurzaamheidsoogpunt (spullen die lang mee gaan, die zijn m.i. duurzaam) wil ik dat de LiFePo4-cellen zo lang mogelijk mee gaan. De kalender "aging" van LFP cellen wordt ingeschat op 15 à 16 jaar; dus is mijn doel tenminste 4.000 cycles. In dit draadje is dan toch een beetje de strekking er staat 8.000 cycles op, dus het zal wel loslopen. Dan ben ik wat pessimistischer geworden na wat ervaringen.Je moet flink aan de bak om dat aantal van 4.000 cycles in een ongecontroleerde (niet labopstelling) te halen.
Zonder compressie, én zonder pre-treatment, én met hogere en lagere temperaturen dan 25ºC in de batterij én met langer in > 90% SoC of < 15% SoC dan de 30 minuten tijdens de cycle test, ga je de gewenste 4.000 cycles nooit halen.
Dat zie je al als ze in het testlab ook maar 1 variabele veranderen: temperatuur van 25ºC naar naar 45ºC. Dan zakt het aantal LF280K V3 cycles al in van 8.000 naar 3.000 cycles.
Een ding weet ik zeker: mij gaat het niet lukken om de cellen >15 jaar lang binnen de 25ºC ± 2ºC te houden.
PS @V_ger Ja ik wil de dingen vaak anders doen, maar wel met een reden. Daarom ligt bijvoorbeeld de noordzijde van het dak vol met zonnepanelen zodat er in de winter dubbel zo veel (van weliswaar weinig) energie opbrengst is. Zo heeft mijn wandtemperatie bijvoorbeeld 20 mm buis en geen 13 mm zodat de waterpomp die ingebouwd zit in de warmtepomp geen hulppomp nodig heeft om voldoende volumestroom te bereiken. En zo voorts.
PS2 Soms hou ik me vrijwillig gewoon aan niet eens verplichte regels: 2 mm dun monumentenglas terugplaatsen in de gebroken ramen van een 100-jarig huis, niet eens een monument, omdat er voordien ook 2 mm glas in zat.
PS3 De kelder lijkt mij na het zien van dat explosieverhaal ineens een stuk minder geschikt als ruimte om de "powerwall" neer te zetten.
Ik wou hem eerst ook in de kelder zetten veel ruimte lekker koel maar na het zien van dat filmpje inderdaad toch maar de plannen veranderd. En daarom ook voor zelfbouw gekozen want die DIY boxen zijn qua veiligheid toch ook wel wat punten aan die beter kunnen zoals de juiste fuses gebruiken.
Dit is het zelfde als die shorts die gedeeld was hier, ik vind het wel mooie fuses maar wel lastig aan te komen maar ben wel in voor group buy.Reveal! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:23:
YouTube: #Victron #Lynx #Megasicherung vs. #Adler EF3 - Was macht wann Sinn u...
Dat is dezelfde, is ook dezelfde channel maar dan nu de volledige video.Cyrus The Virus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:00:
[...]
Dit is het zelfde als die shorts die gedeeld was hier, ik vind het wel mooie fuses maar wel lastig aan te komen maar ben wel in voor group buy.
Het zijn nieuwe zekeringen zover ik kan zien, dus beschikbaarheid moet beter worden.
Maar zou 2x een Lynx Power in wel netjes vinden.
Ga deze kerel is een mail sturen om te vragen op welke termijn er geleverd kan worden.
Wat ie alleen over het hoofd ziet, is dat bij een kortsluiting de stroom van de ene parallel batterij de andere in kan gaan. Dus de weerstand over de MP is niet relevant. Daarom kan die ook gewoon met een MEGA zekering.
Maar als je dus 3 parallel batterijen hebt en er gaat wat mis, dan kan er dus een shitload aan stroom tussen de batterijen gaan lopen. DAAR heb je die grote onderbrekingscapaciteit voor nodig. Feit blijft dat zo'n mega gewoon ongeschikt is om je batterijen af te zekeren. Dan is dit volgens mij best een redelijk alternatief dat als bonus ook nog eens in de Lynx spulletjes past.
Maar als je dus 3 parallel batterijen hebt en er gaat wat mis, dan kan er dus een shitload aan stroom tussen de batterijen gaan lopen. DAAR heb je die grote onderbrekingscapaciteit voor nodig. Feit blijft dat zo'n mega gewoon ongeschikt is om je batterijen af te zekeren. Dan is dit volgens mij best een redelijk alternatief dat als bonus ook nog eens in de Lynx spulletjes past.
Hoe is de afzekering van de standaard batterij kasten?Cyrus The Virus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:58:
[...]
En daarom ook voor zelfbouw gekozen want die DIY boxen zijn qua veiligheid toch ook wel wat punten aan die beter kunnen zoals de juiste fuses gebruiken.
De Youtuber die de Adler zekeringen aanprijst, die meet misschien niet helemaal goed.
Hoe denken jullie hierover: dient de afzekering te gebeuren op basis van de (1 kHz) AC-IR (< 0,25 milliohm) of de DC-R (< 1,5 milliohm bij LF280K), en waarom?
Terzijde: Neem je alleen al de 1,5 x 16 (waar minimaal bij komen 34 overgangsweerstanden + 15 busbar weerstanden + 2 aansluitkabelweerstanden), dan zit je al op 24 milliohm. 60V/0,024mOhm = 2.5 kA
Hij zekert de Multiplus'n toch af met een MEGA en dan vervolgens ook elke batterij met een EF3 ?V_ger schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:01:
Wat ie alleen over het hoofd ziet, is dat bij een kortsluiting de stroom van de ene parallel batterij de andere in kan gaan. Dus de weerstand over de MP is niet relevant. Daarom kan die ook gewoon met een MEGA zekering.
Teminste zo had ik het begrepen uit de video.
Standaard kasten gebruiken mega fuses of van die automaten die twijfelachtig zijn. design doe ik op basis van worstcase dan weet je zeker dat het goed gaat. In de praktijk zal vaak de totale weerstand vrij hoog zijn en zal in de meeste gevallen een mega fuse afdoende zijn, maarja er zijn ook voorbeelden van afgefikte huizen dus je wil geen risco lopen.cj1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:18:
[...]
Hoe is de afzekering van de standaard batterij kasten?
De Youtuber die de Adler zekeringen aanprijst, die meet misschien niet helemaal goed.
Hoe denken jullie hierover: dient de afzekering te gebeuren op basis van de (1 kHz) AC-IR (< 0,25 milliohm) of de DC-R (< 1,5 milliohm bij LF280K), en waarom?
Terzijde: Neem je alleen al de 1,5 x 16 (waar minimaal bij komen 34 overgangsweerstanden + 15 busbar weerstanden + 2 aansluitkabelweerstanden), dan zit je al op 24 milliohm. 60V/0,024mOhm = 2.5 kA
Ja, bij mij zit de fuse vrijwel direct aan de eerste pool van de LFP. lynx fuses is meer bedoeld om vanaf de busbar naar de MP te fusen (die draden mogen dunner zijn vaak).pvg schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:00:
Wil je de fuse voor de cellen niet op/bij de cellen hebben ipv na de kabels in een lynx? …
Mee eens. En in het geval van Pylontech beschermt de EF3 de kabel niet (kleinste uitvoering 150A) en de EF5 die ze ook hebben past in 125A past niet in de lynx.V_ger schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:01:
Is dus kiezen uit twee kwaden of de MEGA (die onvoldoende beschermt tegen kortsluitstroom) of de EF3 (die de kabel onvoldoende beschermt, aan de andere kant heeft de Pylontech wel een interne zekering).
Wat zou de minst kwade optie zijn?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dit is misschien ook interessant voor de batterij kant?
https://heschen.com/fr/pr...os=1&_sid=d96bb54ad&_ss=r
Interessant, ik kende ze nog niet.Reveal! schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:42:
Dit is misschien ook interessant voor de batterij kant?
Er vallen me (als elektrotechnicus) wel wat zaken op die alarmbellen laten afgaan.
Gebrek aan enige documentatie en de prijs.
Ik heb het hele sterke vermoeden dat dit gerebrande Ali spullen zijn.
M.a.w. gewoon slecht.
Ik denk dat je gelijk heb, kwam deze tegen in de comments van iemand waarbij ze accu in de fik was gevlogen nadat ze MEGA zekering was doorgebrand.GMJansen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:11:
[...]
Interessant, ik kende ze nog niet.
Er vallen me (als elektrotechnicus) wel wat zaken op die alarmbellen laten afgaan.
M.a.w. gewoon slecht.
Hij had zijn MEGA's door deze vervangen.
Maar bij de store about us staat inderdaad dat het Chinees is.
staand, heeft in alle gevallen de voorkeur.cj1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:12:
[...]
Ik zou de LFP's altijd rechtop plaatsen. Mocht het burst ventiel ooit barsten, dan blijft het vloeibare en brandbare elektrolyt tenminste in de behuizing.
Er zijn meerdere constructies,
Z-fold of wikkel, bij wikkel is op smalle zijkant uit den boze.
Voor z-fold constructie is op grote zijkant liggend te vermijden
De smalle zijkant voor z-fold / grote zijkant voor wikkel zou kunnen, maar beide zijn gewoon niet optimaal als de gehele cel niet gevuld is met electroliet, dan bevindt niet gehele anode /kathode oppervlak zich onder electroliet en is dan volledig afhankelijk van capilair werking en eventuele ontgassing kan niet ontsnappen, naar boven enkel naar de zijkanten. het blijven 3 folies die plastisch vervormbaar zijn waar gasbellen in opgesloten kunnen raken en dat deel van anode/kathode oppervlak wat niet meer mee doet.
Gewoonlijk is er in staande positie ruimte voor ontgassen onder de terminals aansluitingen, de volledige wikkel of z-fold dan onder electroliet niveau bevind elke laag anode/separator/ kathode naar boven open, de natuurlijke weg voor ontgassen/ electroliet damp uit een vloeitstof wil ontwijken.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Over de EF3 zekering:
Ik heb (als bedrijf) direct contact gelegd met Adler Electro. Na wat doorduwen bij een duitse salesdame aanbeland. Ik krijg nu een offerte voor 20 EF3 zekeringen 200A incl indicatie levertijd. Ben benieuwd.
Heb er zelf 3 nodig, dus als er interesse is.. maar wacht aub met volspammen met DMs voor ik een prijs en levertijd heb gehoord. als dat absurd is, dan gaat het hele feest niet door
Ik heb (als bedrijf) direct contact gelegd met Adler Electro. Na wat doorduwen bij een duitse salesdame aanbeland. Ik krijg nu een offerte voor 20 EF3 zekeringen 200A incl indicatie levertijd. Ben benieuwd.
Heb er zelf 3 nodig, dus als er interesse is.. maar wacht aub met volspammen met DMs voor ik een prijs en levertijd heb gehoord. als dat absurd is, dan gaat het hele feest niet door
De voorkeursoriëntatie van prismatische LiFePo4 cellen mag wel iets nadrukkelijker.
Ik overweeg om de LFP-batterij buiten in de schaduw onder een afdak in een koelkist te plaatsen. Die koelkisten kun soms op 25ºC instellen. Nog wat verwarmingselementen van ECS online tussen de EVE/Lishen/CATL cellen voor de temperaturen onder de 12,5ºC.
Deye hybride 3-fasen inverters zijn aardig zeker qua DCAC-efficiëntie , maar die accuspanning van 60V is wat laag: gemiddeld 50V x 240A = 12kVA * eta 0,9 = 10,8kW. 160V van de HV modellen is voor mij weer te hoog. Is er iemand bekend met een hybride inverter, circa 12-24kW, waar de accuspanning tot 120V gaat?
Ik heb wellicht interesse maar dan liever eigenlijk de 150A versie voor naar de victrons toeprein2 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:11:
Over de EF3 zekering:
geen keurings rapport is No-GoGMJansen schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:11:
[...]
Interessant, ik kende ze nog niet.
M.a.w. gewoon slecht.
T gaat bijna soepel in de communicatie met ze. Maar na aanleveren 1000 gegevens ga ik een quote krijgen. Deutsche grundlichkeitCyrus The Virus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:38:
[...]
Ik heb wellicht interesse maar dan liever eigenlijk de 150A versie voor naar de victrons toe
heb mn quote bijgesteld naar de helft 200 en de helft 150A..
Vandaan kennis geholpen wiens victron setup helemaal over de zeik ging vanwege te lage voltages. Batterij blijkt vol maar niet in balans (150mV+).
Dus wij kijken, blijkt de Neey balancer al die tijd (maanden) uit te hebben gestaan en het seplos bms dat met de batterij case mee kwam kan vrijwel niet balanceren (vandaar de Neey). Binnen het uur was de delta tussen de hoogste en laagste cel al redelijk vlot gezakt. Nu MP uit laten en hele weekend laten balanceren.
Daarna verder kijken als dit is hersteld, want de setup levert het overschot aan solar bij een volle batterij niet terug aan het net.
Dus wij kijken, blijkt de Neey balancer al die tijd (maanden) uit te hebben gestaan en het seplos bms dat met de batterij case mee kwam kan vrijwel niet balanceren (vandaar de Neey). Binnen het uur was de delta tussen de hoogste en laagste cel al redelijk vlot gezakt. Nu MP uit laten en hele weekend laten balanceren.
Daarna verder kijken als dit is hersteld, want de setup levert het overschot aan solar bij een volle batterij niet terug aan het net.
Dat komt niet helemaal overeen met de praktijk, laden tot 56V, als dan ontladen start, dan start je op ongeveer 54,3V en daar aan ik niet lager dan 10%SOC ga, kom ik niet onder de 50.0V, Als ook dat lang niet altijd de 240A haalt, de grens is dat Deye stopt bij harde grens van 13250W uit de accu, daarmee redt die makkelijk de 12kWcj1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Deye hybride 3-fasen inverters zijn aardig zeker qua DCAC-efficiëntie , maar die accuspanning van 60V is wat laag: gemiddeld 50V x 240A = 12kVA * eta 0,9 = 10,8kW. 160V van de HV modellen is voor mij weer te hoog. Is er iemand bekend met een hybride inverter, circa 12-24kW, waar de accuspanning tot 120V gaat?
als niet 12kW hoeft te zijn kijk dan eens naar de Solis S6 en dan niet in de zonneplan nexus setup.
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 07-06-2024 15:25 ]
De JK BMS'n kunnen tot 200A continue stroom leveren met een max van 350A voor 2 minuten (pb2a16s20p)
Waar zeker je deze dan op af 225A / 250A?
Zijn de JK BMS-en ook aan te sturen zonder gebruik te maken van de app??Reveal! schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:49:
De JK BMS'n kunnen tot 200A continue stroom leveren met een max van 350A voor 2 minuten (pb2a16s20p)
Je zekert af op wat de kabel aan kan, niet het BMS.Reveal! schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:49:
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic