Jazsie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:01:
[...]
Verder zie ik dat je pas sinds 29 mei 2024 in deze topic zit (althans dat is je eerste bericht hier) maar wel al een boel hebt geschreven met informatie/voorbeelden van het internet of hoe jij het zou doen of hoe jij dingen ervaar terwijl je -zover ik kan lezen- niet eens een powerwall hebt..
Wellicht dat een kant en klaar systeem beter geschikt voor je is

.
[...]
Voordat ik iets - ook een PowerWall - ga bouwen, doe ik dat liever in 1 keer goed.
Kant en klaar is meestal geen oplossing, daar mag je volgens de handleiding niet eens in het kastje kijken. Dus of die batterij goed gebouwd is, en wat er überhaupt in steekt, is nog maar de vraag. Voor je het weet krijg je zo'n
pouch cellen huis-explosie:
Daarnaast heb ik geen behoefte aan spullen kopen van fabrikanten/leveranciers die strooien met de hoogste cycle rates uit de datasheets van hun celleveranciers, maar vervolgens de cellen niet op die wijze verbouwen zoals in het gegevensblad van de cellen staat. Nee, dank u, dat deel van het marktaanbod is ook niet aan mij niet besteed.
Uit duurzaamheidsoogpunt (spullen die lang mee gaan, die zijn m.i. duurzaam) wil ik dat de LiFePo4-cellen zo lang mogelijk mee gaan. De kalender "aging" van LFP cellen wordt ingeschat op 15 à 16 jaar; dus is mijn doel tenminste 4.000 cycles. In dit draadje is dan toch een beetje de strekking er staat 8.000 cycles op, dus het zal wel loslopen. Dan ben ik wat pessimistischer geworden na wat ervaringen.
Je moet flink aan de bak om dat aantal van 4.000 cycles in een ongecontroleerde (niet labopstelling) te halen.
Zonder compressie, én zonder pre-treatment, én met hogere en lagere temperaturen dan 25ºC in de batterij én met langer in > 90% SoC of < 15% SoC dan de 30 minuten tijdens de cycle test, ga je de gewenste 4.000 cycles nooit halen.
Dat zie je al als ze in het testlab ook maar 1 variabele veranderen: temperatuur van 25ºC naar naar 45ºC. Dan zakt het aantal LF280K V3 cycles al in van 8.000 naar 3.000 cycles.
Een ding weet ik zeker: mij gaat het niet lukken om de cellen >15 jaar lang binnen de 25ºC ± 2ºC te houden.
PS @
V_ger Ja ik wil de dingen vaak anders doen, maar wel met een reden. Daarom ligt bijvoorbeeld de noordzijde van het dak vol met zonnepanelen zodat er in de winter dubbel zo veel (van weliswaar weinig) energie opbrengst is. Zo heeft mijn wandtemperatie bijvoorbeeld 20 mm buis en geen 13 mm zodat de waterpomp die ingebouwd zit in de warmtepomp geen hulppomp nodig heeft om voldoende volumestroom te bereiken. En zo voorts.
PS2 Soms hou ik me vrijwillig gewoon aan niet eens verplichte regels: 2 mm dun monumentenglas terugplaatsen in de gebroken ramen van een 100-jarig huis, niet eens een monument, omdat er voordien ook 2 mm glas in zat.
PS3 De kelder lijkt mij na het zien van dat explosieverhaal ineens een stuk minder geschikt als ruimte om de "powerwall" neer te zetten.
[
Voor 2% gewijzigd door
cj1 op 07-06-2024 08:51
. Reden: 8->4 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j