• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:34

pvg

… al eerder geopperd: in de JK BMS zit een current limiter die de stroom tot 10A limiteert ingeval de max stroom wordt overschreden. Die is bedoeld om inschakelproblemen te voorkomen. Door de volgende procedure te hanteren, wordt handmatig prechargen overbodig:
- alles uit: inverter, mccb, charge/discharge (mosfets)
- mccb aan
- charge/discharge mosfets aan
- inverter aan

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:19
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 03:24:
[...]

-WARNING-
Deze (wederom) goedbedoelde correctie kan schietlontjes activeren. Lezen van onderstaande reactie doet u geheel op eigen risico. Mocht u toch besluiten verder te lezen, zorg er dan voor dat vrouwen en kinderen op geruime afstand verblijven en het bureau voor u, de stoel waarop u zit en/of u zichzelf stevig aan de grond verankerd heeft.

---
Als u aan bovenstaand voldoet, dan kunt u nu verder lezen.
---

Ik wil je ballon niet doen klappen, maar met slechts een voltmeting kan je niet zeggen dat de cellen goed gematched of uberhaupt goed zijn.

Dit weet je pas als je van allen een capaciteitsmeting per cel gedaan hebt.

---
Om je vraag te beantwoorden:
AliE
Tip: beter koop de gele epoxyplaten niet, die bevatten chloride, beter koop je de babyblauwe glasvezelplaten.
Hoi Ben,

Klopt, maar de combinatie van 14 maanden opslag, en de gemeten waardes (onderin de laad curve) geven wel een goede indicatie. Als ze allemaal net nieuw geleverd waren en allen op 3.4V zaten, was het een minder duidelijke indicatie geweest.

Maar het is, inderdaad, alleen een indicatie.

Wat bedoel je met babyblauwe platen? Toevallig ook iets dat ik in NL ergens kan halen? Dat kan ik morgen verder met bouwen 😅

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:03
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:46:
[...]

Hoi Ben,

Klopt, maar de combinatie van 14 maanden opslag, en de gemeten waardes (onderin de laad curve) geven wel een goede indicatie. Als ze allemaal net nieuw geleverd waren en allen op 3.4V zaten, was het een minder duidelijke indicatie geweest.

Wat bedoel je met babyblauwe platen? Toevallig ook iets dat ik in NL ergens kan halen? Dat kan ik morgen verder met bouwen 😅
G10/FR4 fiberglass resin epoxy
Google daar maar even op.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 07:13
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:00:
[...]

Ok.... je bent MTSr electronica, dan weet je dus al wat caps doet klappen en waarom caps een vent hebben. Dan is je vraag dus van retorische aard.
Caps ZULLEN snel laden ontladen, betekend niet dat je dit doen moet. Cap, electrolyt, hoge temp /waterstofgas, droge cap, knal.
Caps moeten gewoon daar tegen kunnen zeker als het niet continu gebeurd, caps gaan voornamelijk snel stuk door overspanning en op den duur levensduur (3000 tot 10k uur bij bepaalde temperatuur). Caps zelf worden normaal alleen warm door continue ripple stroom. Alle componenten die er tussen zitten PCB fuses FETs die zullen eerder stuk gaan dan de condensator als je hoge inrush currents hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyrus The Virus op 10-04-2026 08:53 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:01
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:46:
[...]

Hoi Ben,

3.4 volt is onmogelijk bij levering,bij wet mag er max 30 procent lading in accus zitten bij transport.dus alle cellen die je koopt zitten tussen 20/30 procent vol. En iedere cel zal na een aantal uren stilstand daarbij 3.22 / 3.24 volt aangeven,welk merk of welke capaciteit dan ook

1 PVoutput . Dongen NB

• SkyFlyer
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:50:
[...]

G10/FR4 fiberglass resin epoxy
Google daar maar even op.
Of het nu de gele, of deze versie is, ik ben overal aan het zoeken, maar vind alleen klein formaat tot maximaal 30cm in lengte. In Maarsbergen is het enige wat ik tot nu kan vinden, maar waarschijnlijk zwaar overkill voor 2 plaatjes van ongeveer 580x180mm : https://share.google/liBYR9xbTcXhk1uC4

Iemand nog tips?

• SkyFlyer
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:46:
[...]

3.4 volt is onmogelijk bij levering,bij wet mag er max 30 procent lading in accus zitten bij transport.dus alle cellen die je koopt zitten tussen 20/30 procent vol. En iedere cel zal na een aantal uren stilstand daarbij 3.22 / 3.24 volt aangeven,welk merk of welke capaciteit dan ook
Mijn redenering:
Na 14 maanden zullen cellen toch ook gaan ontladen, en bij niet gematchde cellen zullen ze dat op verschillende tempo doen. Boven de 30% lading ga je dat niet zien, omdat de voltage niet wijzigd. Onder de 30% ga je (langzaam) effect zien op het voltage.

En wederom, geen harde wetenschap, maar een indicatie. Harde wetenschap is een batterij weerstand meter gebruiken en elke cel meedere laad/ontladen cycli laten doorlopen en over elkaar heen leggen.

Voor 64 cellen als hobbyist niet te doen m.i.

• reneeke1970
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
[...]

Mijn redenering:
Na 14 maanden zullen cellen toch ook gaan ontladen, en bij niet gematchde cellen zullen ze dat op verschillende tempo doen. Boven de 30% lading ga je dat niet zien, omdat de voltage niet wijzigd. Onder de 30% ga je (langzaam) effect zien op het voltage.

En wederom, geen harde wetenschap, maar een indicatie. Harde wetenschap is een batterij weerstand meter gebruiken en elke cel meedere laad/ontladen cycli laten doorlopen en over elkaar heen leggen.

Ontlading is nihiel,dat komt altijd door een aangesloten bms ,maar in jouw geval is alleen de kwaliteit achteruit gegaan ,stil staan is niet goed....

Wel zonde ,14 maanden geen geld mee verdient

1 PVoutput . Dongen NB

• SkyFlyer
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:12:
[...]

Ontlading is nihiel,dat komt altijd door een aangesloten bms ,maar in jouw geval is alleen de kwaliteit achteruit gegaan ,stil staan is niet goed....

Wel zonde ,14 maanden geen geld mee verdient
Inderdaad, maar rijk wordt je er sowieso niet van, je verdient meer door het geld in aandelen oid te stoppen (tenminste als ik naar mij eigen portfolio kijk 😅).

• reneeke1970
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:02:
[...]

Inderdaad, maar rijk wordt je er sowieso niet van, je verdient meer door het geld in aandelen oid te stoppen (tenminste als ik naar mij eigen portfolio kijk 😅).
Dat klopt zeker,verlies van Iran is weer bijna terug gekomen

1 PVoutput . Dongen NB

• BenSKIP
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
[...]

Mijn redenering:

80 cellen cellen ontladen en laden gaat prima, duurt +/- 18 uur per cel op 30A. Daarmee weet je dan exact wat je gekocht hebt en dat er geen slechte cellen tussen zitten.

• BenSKIP
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:48:
[...]

Of het nu de gele, of deze versie is, ik ben overal aan het zoeken, maar vind alleen klein formaat tot maximaal 30cm in lengte. In Maarsbergen is het enige wat ik tot nu kan vinden, maar waarschijnlijk zwaar overkill voor 2 plaatjes van ongeveer 580x180mm : https://share.google/liBYR9xbTcXhk1uC4

Iemand nog tips?
AliExpress
Tip: Koop nou NIET de gele. (Ook niet als die wel voor handen is.)

• SkyFlyer
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:49:
[...]

80 cellen cellen ontladen en laden gaat prima, duurt +/- 18 uur per cel op 30A. Daarmee weet je dan exact wat je gekocht hebt en dat er geen slechte cellen tussen zitten.
Dan moet ik wel een labtester hebben volgens mij dus 30A kan laden/ontladen (/aanschaffen) en met 18 uur per cel ben je dan toch 48 dagen bezig, als je continue je wekker zet om op tijd te wisselen?

Maar goed met een hypothetische discussie wat mij betreft.

De blauwe of gele platen maakt mij verder niets uit (als ik kan kiezen zal ik voor de blauwe gaan), maar ik kan van beide soorten simpelweg geen 580mm vinden!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-04 22:49
Bij het dagelijks opladen van mijn 16S pack (280 Ah cellen van Alibaba, vermoedelijk niet top-kwaliteit - gebalanceerde op 3.48V tot 5 mV) via een Victron MP2-3000-GX (dus laden met slechts 32A) merk ik altijd een extra "knie" op, ongeveer halverwege het oplaadproces.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJt9aKu8ayCQeg5uYkWD2N_aCZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y2RTjC6mJjaBeHhVcPkJuZlH.png?f=fotoalbum_large

Ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9oQoWl8yxQwzrNEObjZKC0BafA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sRY8zrLGCjnOmLvfgcSL3FU7.png?f=fotoalbum_large

Min/Max-cel volgt dezelfde algemene trend, dus ik denk niet dat er extreem zwakke of extreem sterke cellen in het pack zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19PqAddR9JmKrbxV9uXa6iFKxY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/laDYsOwipBMgsST1Muq54o5h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door stefaantje op 10-04-2026 12:02 ]

• BenSKIP
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:48:
[...]

Caps moeten gewoon daar tegen kunnen zeker als het niet continu gebeurd, caps gaan voornamelijk snel stuk door overspanning en op den duur levensduur (3000 tot 10k uur bij bepaalde temperatuur). Caps zelf worden normaal alleen warm door continue ripple stroom. Alle componenten die er tussen zitten PCB fuses FETs die zullen eerder stuk gaan dan de condensator als je hoge inrush currents hebben.
Doorgaans..... maar als jij een dikke accu op een cap bank van veel uF zet, dan worden die caps echt wel warm. Ook al is het van heel korte duur dat die caps zich volzuigen. Je belast daar het elektrolyt mee, waardoor de caps eerder droogvallen. Caps kunnen heel slecht tegen warmte.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:20
Prechargen kan ook prima met een 48V lampje. Iets minder regulier verkrijgbaar, maar kost ook bijna niets. En dan een fitting van de bouwmarkt en je kunt veilig en goedkoop aan de gang.

• BenSKIP
pegagus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:07:
Prechargen kan ook prima met een 48V lampje. Iets minder regulier verkrijgbaar, maar kost ook bijna niets. En dan een fitting van de bouwmarkt en je kunt veilig en goedkoop aan de gang.
Juist omdat die lampjes voor de vorkheftrucks wat moeilijker te vinden zijn heb ik voor de halogeen 12v 5W variant gekozen. 5 lampjes zodat ze niet doorbranden (want dan is mogelijk eerder de kring verbroken dan de voledige pre-charge afgerond is. (Al duurt dit max 5 seconden.) en de fittingen voor de lampjes. Nog geen 10,- via AliE.
Je zet ze in je wensenlijst, wacht paar dagen en je krijgt korting. Tegenwoordig zijn ze binnen 2 weken wel in huis.

• pegagus

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 01:05
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:34:
[...]

ja dat had ik allemaal gezien, maar het ging al mis bij de verbinding, want de andere box kon ik zo updaten zonder problemen. Zal nog eens kijken of ik niks vergeten ben.
Check:
- alleen één box tegelijk verbinden (die moet ook aan niks anders verbonden zijn)
- de dipswitches moeten goed staan. Mogelijk even zelfde positie als de box die wel werkte zetten

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 07:13
RzrBck schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:29:
[...]

Check:
- alleen één box tegelijk verbinden (die moet ook aan niks anders verbonden zijn)
- de dipswitches moeten goed staan. Mogelijk even zelfde positie als de box die wel werkte zetten
Ook dat allemaal geprobeerd. Ik heb dit aantal jaar geleden ook gehad bij een v15 daar was de conclusie dat er wat stuk was dus die gewoon vervangen. Van de 9 boxen die we gekocht hadden is het bij eentje niet gelukt en 2 moeten nog getest worden, bij de rest geen issues met updaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus The Virus op 10-04-2026 13:39 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er is een wedstrijdje verplassen verdwenen, en daarmee helaas ook wat informatie.

Wise enough to play the fool

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:55:
[...]

Dan moet ik wel een labtester hebben volgens mij dus 30A kan laden/ontladen (/aanschaffen) en met 18 uur per cel ben je dan toch 48 dagen bezig, als je continue je wekker zet om op tijd te wisselen?

Maar goed met een hypothetische discussie wat mij betreft.

De blauwe of gele platen maakt mij verder niets uit (als ik kan kiezen zal ik voor de blauwe gaan), maar ik kan van beide soorten simpelweg geen 580mm vinden!
Je kunt ook gewoon de maatvoering van de platen tussen de cellen aanschaffen. Dan leg je er drie van op de bodem.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:54
Ik ben aan het kijken om zelf een thuis accu te installeren. Voor nu wil ik met kant en klare accu modules werken en nog niet alle cellen zelf in een behuizing gaan bouwen. Ook wil ik het liefst bij een nederlandse shop kunnen bestellen. Totaal wil ik ergens tussen de 10 en 15kwh aan accu hebben. Ook mag iedere module echt niet meer dan 50 kilo wegen, anders ga ik het niet de zoldertrap op krijgen.

Nu zag ik bij NKON de Deye SE-G5.1 Pro-B module, maar vroeg me af hoe het zit met bekabeling. Ik zie nergens hoe dik de kabels zijn die bij deze modules gebruikt worden. Wel zie ik dat ze in hun manual benoemen dat je er maximaal 4 mag linken en dat je dan de eerste en laatste allebei naar een busbar moet brengen. Als ik zou kijken zou ik dan minimaal 50mm2 maar liever 70mm2 willen gebruiken naar de modules toe, maar ik kom er ook niet achter welke stekkers dat precies zijn. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de meegeleverde kabels te dun zijn, echter kan ik er ook niet echt een maat van vinden.

Zijn dit gangbare aansluitingen waar zelf nieuwe kabels op kunnen gezet worden?

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@Robbiedobbie Welk type inverter wil je gaan gebruiken? Die 5 kW akku's kunnen natuurlijk niet heel veel vermogen leveren, dus als je op 48V blijft, kun je met 35 kwadraat probleemloos werken.

Je stelt jezelf eigenlijk voor een onmogelijk dilemma. Per kWh zijn de akku's een kilo of 5. Een 16 kWh behuizing is 35 kilo. Bouw je zelf en koop je in Dld, dan ben je voor 1400€ voor een Seplos klaar en moeilijk is dat niet. Bij Deye betaal je dan 1800€ ex en heb je dus 3 bakjes staan, die elk ook looiig zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Robbiedobbie
@SkiFan Ik ben momenteel aan het kijken naar een setup op 1 fase met een Victron Multi RS Solar die voorlopig alleen een bestaande zonnepaneel omvormer (4kw) op de AC out gehangen krijgt. De AC in zou ik dan in de meterkast op 25A afgezekerd houden, dus maximaal zou ik zo'n ~120A aan continu verbruik hebben bij lang laden of lang ontladen op maximaal vermogen.

Bij 1 module zal je niet snel meer dan 50A willen trekken, maar aangezien de handleiding aangeeft dan bijv 3 modules te daisy chainen (waarbij je totaal over alle modules dus best die 120A mag pakken) kreeg ik wat vraagtekens bij de kabel dikte. Vooral het feit dat technisch gezien als er iets fout gaat met 1 van de 2 kabels opeens het volle vermogen op de andere komt te staan. Nu moet je natuurlijk afzekeren op de kabeldikte, maar dan zou ooit een issue met 1 van de 2 kabels direct ervoor zorgen dat de andere kabel zekering door gaat smelten. Is het dan niet handiger om de modules allemaal los op een bus te hangen? (Alhoewel dat natuurlijk wel weer stuk duurder is omdat je ze allemaal los moet afzekeren. In geval van 3 modules moet ik dan ook al 2x de Victron Lynx Class-t power in moet aanschaffen om genoeg inputs te hebben op de busbar die ik kan afzekeren.

Wat is hier wijsheid? Als ik overigens goed inzoom op de product foto's van die deye lijkt op de kabel 4 awg te staan wat maar ~20mm2 zou zijn, wat wel erg min is.

• SkiFan
  • Nu online
Ik zou ze parallel op de busbar hangen. Kabel en zekeringen zijn niet duur. 20 kwadraat is voor 50A ok-ish, ik zou zelf 35 kiezen. Ik heb mijn Seplos' op 70 mm². En daar was ik laatst even heel blij mee.

Die busbar is per plekje 25€, zekeringen een 10-15 Euro (in Dld, goedkoopste die we konden vinden was ecs-online.org) en kabels zijn ook niet duur. Dan weet je zeker dat t goed is.

Aanvulling, je kunt de Lynx 1000 heel gemakkelijk aanpassen om zandzekeringen aan te kunnen. Da's de goedkope (en goede) optie. Dan kun je met goedkopere zekeringen uit.

[ Voor 18% gewijzigd door SkiFan op 11-04-2026 15:31 ]

• Robbiedobbie
Ik zit dan wel even te kijken naar m'n zekeringen ja

Heb je een voorbeeld van die zandzekeringen en de aanpassingen die gemaakt zouden moeten worden?

Gewone mega fuses kunnen niet gebruikt worden voor de accu ivm de kortsluitstromen die lifepo4 kan doen.
Bij de t-class kom ik echter ook op het probleem dat de kleinere t-class fuses (stel ik zeker die awg4 af met 125A) ook fysiek kleiner zijn en volgens mij niet in die Lynx Class-t passen.

En ik zit ook niet echt te wachten op een losse zekering houder er weer tussen te moeten installeren, dan heb ik weer een extra contact weerstand punt

• SkiFan
  • Nu online
Je hoeft haast niks te doen, je zet een paar M8x30 bouten in die Lynx en dan heb je er een zekeringhouder van gemaakt. Dan passen Mega en zandzekeringen er in. Meer dan wat ijzerwerk (RVS) kost t je niet.

De EF3 (zandzekeringen) die je daarin kunt gebruiken vind je hier: https://ecs-online.org/Si...A-BAUGR-77x22mm::431.html
EF3 is er vanaf 150A en hoger, maar uiteindelijk dient een zekering om je bekabeling te beschermen. Je accubak is bij sluiting toch al overleden en zal dan ook over de 150A heen gaan.

Rond 4:33

[ Voor 14% gewijzigd door SkiFan op 11-04-2026 17:22 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:10
Robbiedobbie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:53:
Ik ben aan het kijken om zelf een thuis accu te installeren. Voor nu wil ik met kant en klare accu modules werken en nog niet alle cellen zelf in een behuizing gaan bouwen. Ook wil ik het liefst bij een nederlandse shop kunnen bestellen. Totaal wil ik ergens tussen de 10 en 15kwh aan accu hebben. Ook mag iedere module echt niet meer dan 50 kilo wegen, anders ga ik het niet de zoldertrap op krijgen.

Nu zag ik bij NKON de Deye SE-G5.1 Pro-B module, maar vroeg me af hoe het zit met bekabeling. Ik zie nergens hoe dik de kabels zijn die bij deze modules gebruikt worden. Wel zie ik dat ze in hun manual benoemen dat je er maximaal 4 mag linken en dat je dan de eerste en laatste allebei naar een busbar moet brengen. Als ik zou kijken zou ik dan minimaal 50mm2 maar liever 70mm2 willen gebruiken naar de modules toe, maar ik kom er ook niet achter welke stekkers dat precies zijn. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de meegeleverde kabels te dun zijn, echter kan ik er ook niet echt een maat van vinden.

Zijn dit gangbare aansluitingen waar zelf nieuwe kabels op kunnen gezet worden?
Ik heb bij een kennis deze accu's ook neergezet (6 stuks, per 2 parallel).
Er zit 25mm2 bij en dat is (in de setup zoals ik ze neergezet heb) prima.
Deye staat afgeregeld op 190A, dat gedeeld door 3 (want 3 parallelle setjes), doet elke setje rond de 60A. Dat kan prima door een 25mm2.
Zelf andere kabels aan de stekkers maken is niet te doen, of je moet uitvogelen welk type stekker er gebruikt is en deze zelf bestellen op de juiste maatvoering.

Waarom wil je 70mm2 gebruiken? Kabeldiameter valt of staat met het vermogen dat je uit de accu's wil trekken.

• Robbiedobbie
ybos schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:54:
[...]

Ik heb bij een kennis deze accu's ook neergezet (6 stuks, per 2 parallel).
Er zit 25mm2 bij en dat is (in de setup zoals ik ze neergezet heb) prima.
Deye staat afgeregeld op 190A, dat gedeeld door 3 (want 3 parallelle setjes), doet elke setje rond de 60A. Dat kan prima door een 25mm2.
Zelf andere kabels aan de stekkers maken is niet te doen, of je moet uitvogelen welk type stekker er gebruikt is en deze zelf bestellen op de juiste maatvoering.

Waarom wil je 70mm2 gebruiken? Kabeldiameter valt of staat met het vermogen dat je uit de accu's wil trekken.
Ik had m'n notities fout zitten bekijken en had 35 of 50mm willen doen. De 70 was die wat ik voor de omvormer naar de busbar had gepland.

Hoe heb jij die deye's afgezekerd bij die kennis?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:10
Robbiedobbie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:03:
[...]

Ik had m'n notities fout zitten bekijken en had 35 of 50mm willen doen. De 70 was die wat ik voor de omvormer naar de busbar had gepland.

Hoe heb jij die deye's afgezekerd bij die kennis?
busbar van accunoord maar schijnt dat die niet helemaal kortsluitvast kunnen zijn.
Nu heeft elke Deye accu ook een automaat in de behuizing maar zonder enige info. Kan goed zijn, kan chinese zooi zijn :X

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:23
ybos schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:02:
[...]

busbar van accunoord maar schijnt dat die niet helemaal kortsluitvast kunnen zijn.
Wat is kortsluitvast?

• SkiFan
  • Nu online
@Jermak Kort: De busbar kan een flinke kortsluiting wel eens niet overleven. Als ik die dingen van Accunoord zie dan snap ik dat wel. Doe mijn dan maar een Lynx 1000. Die zijn bij accusluiting wél kortsluitvast. Dus busbar overleeft het en de zekering klapt eruit. Maar die zijn ook weer een stukje duurder. Om even heerlijk oneerbiedig te zijn, die van Accunoord vind ik best wel in de categorie rommel/prutsspul vallen.

• Jermak
De helft van het assortiment is voor de scheepvaart 250A in 12 x 20 uit . Voor een batterij opstelling moet er 100% in 100% uit. Heb zelf ook een lynx busbar, die is 750A.
Dikker is duurder.
Maar over 25 jaar is het peanuts. Dikker is veiliger en minder weerstand dus mlnder verlies

[ Voor 25% gewijzigd door Jermak op 11-04-2026 22:15 ]

• BenSKIP
@Robbiedobbie Voor je de accu op zolder zet moet je niet kijken naar het gewicht van de modules, maar naar de MAX +/- temperatuur in die ruimte en de maximale C waarde van die cellen en de max draw van jou load aansluiting en de wbdbo van je zolder. Veel (oudere) zolders hebben een dak met lage Rd waarde. Koud in de winter, heet in de zomer. TE koud zal het niet snel worden (rond vriespunt) maar te warm mogelijk wel. Isolatie kan, maar ventilatie is beter. Wat betreft WBDBO van wanden, dak, vloer: Rondom WBDBO 60. C rating van cellen/pack vooraf goed bekijken en berekenen of je daar qua draw niet overheen gaat. Kabeldikte niet afstemmen op vermogen accu maar gehele set afstemmen op max draw. (Tenzij je geen island mode hoeft en slechts peak shaving, dus inverter met lager vermogen wil.)
Vaak genoeg gelezen: "Ik wil een accu." maar WADR bleek dat ondergedimensioneerd qua capaciteit. Eerst rekenen, dan tekenen.
< gewicht = < capaciteit = < C rating (waarschijnlijk meer nodig.) + brandlast > 400°C, bij een doorlopende kapconstructie adviseer ik dan ook daar WTRD & WBDBO 120 toe te passen. De buren zullen je danken. Bedenk: Brandweer zal (indien er niemand meer binnen is) het pand niet betreden en de boel gecontroleerd uit laten branden. (Lees: ENORME waterschade) Kans: HEUL klein, gevolg HEUL groot. Alternatief: berging, schuur.
Dus eigenlijk wat @ybos zegt, met wat aanvulling.

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 12-04-2026 03:38 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SkiFan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:20:
Je hoeft haast niks te doen, je zet een paar M8x30 bouten in die Lynx en dan heb je er een zekeringhouder van gemaakt. Dan passen Mega en zandzekeringen er in. Meer dan wat ijzerwerk (RVS) kost t je niet.

De EF3 (zandzekeringen) die je daarin kunt gebruiken vind je hier: https://ecs-online.org/Si...A-BAUGR-77x22mm::431.html
EF3 is er vanaf 150A en hoger, maar uiteindelijk dient een zekering om je bekabeling te beschermen. Je accubak is bij sluiting toch al overleden en zal dan ook over de 150A heen gaan.

Rond 4:33
[YouTube: Saving Some Money by Fusing a Victron Lynx Power-In]
:o dat is interessant als zo'n distributor toch niets terug geeft van data, wat is het nut er dan van behalve energie verbruiken :F 8)7

Even de handleiding in gedoken https://www.victronenergy...ributor_Manual-pdf-nl.pdf
De Lynx Distributor bewaakt elke zekering en zal een doorgebrande zekering detecteren.
Als een zekering doorbrandt, dan gaat de rode zekering-LED aan, de voedings-LED wordt rood en een alarmbericht wordt gestuurd naar een verbonden Lynx Smart BMS.

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 12-04-2026 08:28 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-04 06:08
Goedemorgen,

Ik gebruik 3x multiplus 3000/48/30 met 45kWh aan batterijen.
Merk dat ik niet snel genoeg kan laden en ontladen op mooie momenten. Tevens eigen verbruik van deze MPs vind ik wat hoog.

Wat adviseren jullie als upgrade?
Grid is 3x25A

[ Voor 3% gewijzigd door grotegok op 12-04-2026 08:24 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Hij is ook maar ongeveer 50 euro duurder dan een Power In. En voor de Power In moet je dan zelf de boutjes regelen en er in draaien.

• NTS
  • Niet online

NTS

grotegok schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:22:
Ik gebruik 3x multiplus 3000/48/30 met 45kWh aan batterijen.
Merk dat ik niet snel genoeg kan laden en ontladen op mooie momenten. Tevens eigen verbruik van deze MPs vind ik wat hoog.
Ik denk dat je het eigen verbruik niet echt substantieel omlaag gaat krijgen.

Je kunt deze drie verkopen en er 6k5 modellen voor terug kopen, dan kan je een stuk sneller laden als je batterijen het ook kunnen hebben. Ontladen moet je wel rekening houden met je aansluiting. Als je 3x 25A hebt wordt dat de beperking voor het ontladen als je overstapt naar de Multiplus 6k5.

Hoeveel laad/ontlaad stroom kunnen je batterijen hebben? Niet korte tijd maximaal maar echt continu?

• SkyFlyer
NTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:26:
[...]

Ik denk dat je het eigen verbruik niet echt substantieel omlaag gaat krijgen.

Je kunt deze drie verkopen en er 6k5 modellen voor terug kopen, dan kan je een stuk sneller laden als je batterijen het ook kunnen hebben. Ontladen moet je wel rekening houden met je aansluiting. Als je 3x 25A hebt wordt dat de beperking voor het ontladen als je overstapt naar de Multiplus 6k5.

Hoeveel laad/ontlaad stroom kunnen je batterijen hebben? Niet korte tijd maximaal maar echt continu?
Het eigen gebruiken van de 6K5 is wel flink hoger dan dat van de 5K. Dus als het vermogen van de 5K voldoende is voor je toepassing, lijkt me dat ook een prima keuze.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:23:
Hij is ook maar ongeveer 50 euro duurder dan een Power In. En voor de Power In moet je dan zelf de boutjes regelen en er in draaien.
4 M8/M10 bouten+moer+rondellen is wel wat goedkoper dan 50€ :+ maar ik zien dat ze de M8 versie amper nog verkopen alleen nog maar de M10 versie. Zou dat te maken hebben met de distributor versie :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• stefaantje
Heeft iemand hier een mening over?
stefaantje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:59:
Bij het dagelijks opladen van mijn 16S pack (280 Ah cellen van Alibaba, vermoedelijk niet top-kwaliteit - gebalanceerde op 3.48V tot 5 mV) via een Victron MP2-3000-GX (dus laden met slechts 32A) merk ik altijd een extra "knie" op, ongeveer halverwege het oplaadproces.

Overzicht:
[Afbeelding]

Ingezoomd:
[Afbeelding]

Min/Max-cel volgt dezelfde algemene trend, dus ik denk niet dat er extreem zwakke of extreem sterke cellen in het pack zitten:
[Afbeelding]

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 11:15
Ik heb vorig jaar 4 accus gekocht van het merk TimeUsb, 12v/140Ah. In eerste instantie was de bedoeling om deze in een camper te monteren, maar daarvoor kreeg ik andere accus met een betere pasvorm.

Zullen deze timeusb accus geschikt zijn voor een thuisaccu of zijn ze daar te basic voor?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:45

Q

Au Contraire Mon Capitan!

xarow schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:49:
Ik heb vorig jaar 4 accus gekocht van het merk TimeUsb, 12v/140Ah. In eerste instantie was de bedoeling om deze in een camper te monteren, maar daarvoor kreeg ik andere accus met een betere pasvorm.

Zullen deze timeusb accus geschikt zijn voor een thuisaccu of zijn ze daar te basic voor?
Je kunt ze in serie zetten en dan een kleine multiplus kiezen (beperkt vermogen) maar het wordt gepriek, ik zou het spul op marktplaats zetten en voor een “gangbare” setup gaan. 12V setup zou ik afraden ivm verliezen en hogere aanschaf prijs multiplus.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 12-04-2026 11:29 ]

• Robbiedobbie
BenSKIP schreef op zondag 12 april 2026 @ 03:27:
@Robbiedobbie Voor je de accu op zolder zet moet je niet kijken naar het gewicht van de modules, maar naar de MAX +/- temperatuur in die ruimte en de maximale C waarde van die cellen en de max draw van jou load aansluiting en de wbdbo van je zolder. Veel (oudere) zolders hebben een dak met lage Rd waarde. Koud in de winter, heet in de zomer. TE koud zal het niet snel worden (rond vriespunt) maar te warm mogelijk wel. Isolatie kan, maar ventilatie is beter. Wat betreft WBDBO van wanden, dak, vloer: Rondom WBDBO 60. C rating van cellen/pack vooraf goed bekijken en berekenen of je daar qua draw niet overheen gaat. Kabeldikte niet afstemmen op vermogen accu maar gehele set afstemmen op max draw. (Tenzij je geen island mode hoeft en slechts peak shaving, dus inverter met lager vermogen wil.)
Vaak genoeg gelezen: "Ik wil een accu." maar WADR bleek dat ondergedimensioneerd qua capaciteit. Eerst rekenen, dan tekenen.
< gewicht = < capaciteit = < C rating (waarschijnlijk meer nodig.) + brandlast > 400°C, bij een doorlopende kapconstructie adviseer ik dan ook daar WTRD & WBDBO 120 toe te passen. De buren zullen je danken. Bedenk: Brandweer zal (indien er niemand meer binnen is) het pand niet betreden en de boel gecontroleerd uit laten branden. (Lees: ENORME waterschade) Kans: HEUL klein, gevolg HEUL groot. Alternatief: berging, schuur.
Dus eigenlijk wat @ybos zegt, met wat aanvulling.
Kwa gewicht was het vooral het naar boven plaatsen. Die 3 modules komen aan de muur te hangen (die ik nog brandwerend ga aftimmeren). De zolder is wel goed geisoleerd en is in de winter zo'n 15, en in de zomer zo'n 30 graden. De muur kan die ~200 kilo van omvormer + accus met gemak aan.

Ik verwacht nooit meer dan 5750 watt te gebruiken dus ik reken even voor gemak met 120A op de omvormer. Dan zou ik bij 3 van die deye modules zo'n 0,4C maximaal gebruiken (en dat zal echt uitzondering zijn). Lijkt mij prima binnen marges. De grootste vraag zat bij het afzekeren voor mij omdat die kabels zo dun zijn, maar zodra je naar kleinere zekeringen gaat kijken het weer een uitdaging is het netjes te integreren op je bus bar.

Voorlopig doel is om een beetje te gaan handelen, en wanneer dat door te min kosten verschil niet interessant is, het eigen gebruik flink te optimaliseren. Ik ga niet de hele woning erachter hangen voor noodstroom. Idee is nu om een kleine onderverdeler op de AC-out te hangen waar ik nog een AC omvormer aan kan hangen (Ben bewust van de regels van victron mbt capaciteit en omvormer groottes), en hooguit 1 'noodstroom' groep die dan bij stroom uitval te gebruiken is.

Waarschijnlijk is in deze setup de victron zelf ook wat overkill, maar ik wil graag een merk gebruiken waar ik over 10-20 jaar geloof dat ze nog bestaan. Niet 1 van de hippe accu boeren die eventjes de afgelopen 5 jaar zijn ontstaan en misschien over 5 jaar alweer weg zijn, inclusief hun gesloten software die dan misschien niet meer werkt.

• reneeke1970
xarow schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:49:

Twee in serie ,en dan twee parallel,oftewel 24 volt van maken met een max 1500 watt omvormer gaat prima werken. Kun je er ook nog eens simpel een mppt lader aan hangen,kost weinig.
Eigenlijk een offgrid opstelling van maken net zoals je in een camper zou doen

1 PVoutput . Dongen NB

• SkyFlyer
thido schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:36:
[...]

Je kunt ook gewoon de maatvoering van de platen tussen de cellen aanschaffen. Dan leg je er drie van op de bodem.
Ik denk dat dit de enige optie waar ik uit kom, of met materialen werken die minder hittebestendig zijn (pvc schuimplaat op DIN klasse B2).

Iemand dit ook gedaan? En dan vastzetten/kieren afdekken met polyamide / kapton tape?

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 11:15
reneeke1970 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:47:
[...]

Twee in serie ,en dan twee parallel,oftewel 24 volt van maken met een max 1500 watt omvormer gaat prima werken. Kun je er ook nog eens simpel een mppt lader aan hangen,kost weinig.
Eigenlijk een offgrid opstelling van maken net zoals je in een camper zou doen
En waarom dan niet een 48v setup? Voor de camper zou ik inderdaad voor 24v gaan, maar in dit geval zat ik te denken aan 48v aangezien ik er toch geen directe componenten aan hang.

• reneeke1970
xarow schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:57:
[...]

En waarom dan niet een 48v setup? Voor de camper zou ik inderdaad voor 24v gaan, maar in dit geval zat ik te denken aan 48v aangezien ik er toch geen directe componenten aan hang.
De 4 bms praten niet samen,valt er eentje uit stopt alles.bij 24 volt maar de helft.....
Goedkopere omvormer en mppt ,zeker 24 volt staat marktplaats vol mee.
Maar 48 mag ook zeker wel ,zou dan wel je vol en leeg voltage aan de veilige kant instellen in je omvormer om te voorkomen dat er eentje tript

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

SkyFlyer schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat dit de enige optie waar ik uit kom, of met materialen werken die minder hittebestendig zijn (pvc schuimplaat op DIN klasse B2).

Iemand dit ook gedaan? En dan vastzetten/kieren afdekken met polyamide / kapton tape?
Ik had hetzelfde en heb het dus zo opgelost.
Plaatjes veel te duur via Amazon besteld, maar dan kon ik wel direct de volgende dag ermee verder ;-).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• SkyFlyer
thido schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:02:
[...]

Ik had hetzelfde en heb het dus zo opgelost.
Plaatjes veel te duur via Amazon besteld, maar dan kon ik wel direct de volgende dag ermee verder ;-).
Tape en plaatjes zijn bij mij nu ook onderweg (€20 samen).

• Bravertal
  • Nu online
Ik weet niet of dit het juiste topic is. Hier mijn situatie. Ik woon gasloos.

Ik wek per jaar ongeveer 10.000 kWh op en verbruik ongeveer 4.700 kwh (waarvan 2.800 kWh uit het net en de rest direct vd panelen. Ik heb een 3-fase omvormer op zolder (zuid en oost dak vol met panelen) en een 1-fase omvormer in de garage (Noord panelen)

Mijn stroom contract is nog goed (3 jaar GC) tot juni 2027. Ik wil een batterij om in ieder geval NOM te draaien. Ik wil het dit jaar gerealiseerd hebben. Ik zat al te kijken naar 2 stekkerbatterij bijvoorbeeld Marstek (2x 5,12 kWh). Ik heb ongeveer een batterij van effectief 8 kwh nodig om 265 dagen per jaar NOM te draaien (ik heb 2024 en 2025 dagelijks gemonitord middels p1 meter van Homewizard).

Nu was ik mij een beetje aan het inlezen over andere batterijen. Nu heb ik samen met Gemini onderstaande boodschappenmandje gemaakt, klopt dit?

Ik ga zelf de kabels trekken (de accu komt in de garage, tegen mijn woning aan). Ik laat de electricien zelf de rest doen.

Er ontbreekt natuurlijk wat klein materiaal. Maar als de electricien alles heeft aangesloten, is er dan geen omkijken meer aan of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye5KGBssbjtIoZTTVnoF5yRrnXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDemDKMkvrCV7JvNylhRZjij.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:02
Bravertal schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:36:

Ik wek per jaar ongeveer 10.000 kWh op en verbruik ongeveer 4.700 kwh (waarvan 2.800 kWh uit het net en de rest direct vd panelen. Ik heb een 3-fase omvormer op zolder (zuid en oost dak vol met panelen) en een 1-fase omvormer in de garage (Noord panelen)

Mijn stroom contract is nog goed (3 jaar GC) tot juni 2027. Ik wil een batterij om in ieder geval NOM te draaien. Ik wil het dit jaar gerealiseerd hebben. Ik zat al te kijken naar 2 stekkerbatterij bijvoorbeeld Marstek (2x 5,12 kWh). Ik heb ongeveer een batterij van effectief 8 kwh nodig om 265 dagen per jaar NOM te draaien (ik heb 2024 en 2025 dagelijks gemonitord middels p1 meter van Homewizard).

Nu was ik mij een beetje aan het inlezen over andere batterijen. Nu heb ik samen met Gemini onderstaande boodschappenmandje gemaakt, klopt dit?

Ik ga zelf de kabels trekken (de accu komt in de garage, tegen mijn woning aan). Ik laat de electricien zelf de rest doen.

Er ontbreekt natuurlijk wat klein materiaal. Maar als de electricien alles heeft aangesloten, is er dan geen omkijken meer aan of niet?

[Afbeelding]
Waarom die Cerbo en Multiplus ook niet bij Nkon? Cerbo is 214 euro en die multiplus 699.

Je wilt alleen 0 op de meter. Dus niet meer terugleveren of laden van het net? De https://www.nkon.nl/victr...ii-gx-48v-6k5va-100a.html is de nieuwste versie is kan sneller laden en heeft meer capciteit. 10K WP is best veel. Ik weet niet of het gelimiteerd kan worden maar de zonnepanelen mogen niet meer watt leveren dan de victron kan laden of je moet de accu direct laden via MPPT laders. Het lijk me met dit vermogen dat die 8kwh accu snel vol zit.

• pegagus
Als je maar één omvormer hebt, zal het totale PV-vermogen niet over die ene fase gaan. Tenzij je een 1x35A aansluiting hebt. In dat geval moet je wel richting 32 kWh (afhankelijk van de oriëntatie van je panelen).

• Bravertal
  • Nu online
@Willempie27 en @pegagus bedankt voor de feedback. Moeten de omvormers van mijn panelen op de accu worden aangesloten?
Kan het niet "slim" gespeeld worden via de p1 meter? Ik heb een omvormer op zolder en 1 in de garage (ik kan geen kabel trekken van zolder naar de garage).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:41
Bravertal schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:00:
@Willempie27 en @pegagus bedankt voor de feedback. Moeten de omvormers van mijn panelen op de accu worden aangesloten?
Kan het niet "slim" gespeeld worden via de p1 meter? Ik heb een omvormer op zolder en 1 in de garage (ik kan geen kabel trekken van zolder naar de garage).
als uw panelen op 'fase 1' aangesloten zijn en uw victron/accu op 'fase 2' is dit geen probleem.. je zal wat je 'terugsteekt' op fase 1, gewoon weer binnen nemen op 'fase 2' wat dus in totaal '0' wordt..
natuurlijk is het beter om zo veel mogelijk op dezelfde fase te werken in dit geval

• pegagus
Dat doe je moet met een P1-meter, maar met een Victron energy meter: https://www.victronenergy.nl/meters-and-sensors/energy-meter

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:18

[Afbeelding]
Niet om vervelend te doen, maar als je als expliciete wens stelt dat je er "geen omkijken naar" wilt hebben, dan zou ik niet perse een Victron installatie adviseren. Ik mis ook nog wel zaken als een batterijzekering, energiemeter, etc. wat alles bij elkaar toch wel een hoop extra geld aan "overhead" is bij victron. Dan lijkt de batterij goedkoop, maar onderaan de streep ben je alsnog een hoop geld kwijt. Ik zou eerder eens verder kijken naar een volledig geïntegreerd toren-systeem van pylon, anker, sigenergy e.d. als je toch wat meer wilt dan een plug-in batterij maar er verder geen hobby van wilt maken.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 16-04-2026 13:27 ]

All-electric.

• stefaantje
Is dit fenomeen dan voor niemand herkenbaar..?
stefaantje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:59:

Overzicht:
[Afbeelding]

Ingezoomd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

• NTS
  • Niet online

NTS

stefaantje schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:33:
Is dit fenomeen dan voor niemand herkenbaar..?
Nee, maar ik ben wel heel benieuwd. Heb je ook grafiekjes van spanning en laadstroom die gelijk lopen met wat je nu ziet?

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:31
Hi all, ook hier een tijd gelurkt en ik heb inmiddels ook m'n eigen powerwall gebruikt, wellicht is deze info voor jullie hier ook interessant

TLDR: victron multiplus 6k5 met een Alibaba sourced accupakket, werkt als een trein.

Voor informatie zie dit bericht (en berichten daarin gelinkt) LigeTRy in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
Vandaag kwamen de accu's vanuit China binnen. Ik had gekozen voor 3 MB56-accukasten van Heymy. Het was nog even kijken welke ellende ik op de hals had gehaald qua handling van het gewicht, maar het viel me mee.

Ik had de pallets op een triplex plaatje laten zetten door de chauffeur. Ze kwamen elk op hun eigen pallet en met wat hangen en duwen kon je ze best een beetje manoeuvreren. Vervolgens met een handtakelketting het spul uitgeladen (er zaten blokken tussen de wielen, dus je kan niet direct eraf rijden). Vervolgens bij twee sets de voorgemonteerde wielen eraf gehaald zodat ik de kasten op elkaar kon stapelen.

Op de wielen staat 'max 2450N'. In principe met 4 wielen dus tot 1000kg. De drie accu's zijn ongeveer 760kg bij elkaar. Aan de zware kant, maar het zou dus moeten gaan. Het rijden met drie sets op elkaar gaat wel wat zwaar :P

De kasten ook even opengehad en het ziet er allemaal heel netjes uit moet ik zeggen. Gebruikte busbars tussen de batterijen zijn 35x2,x mm. De busbars tussen BMS en batterij zit op 25x3,5 mm. Er zit een 300A automaat in, maar geen zekering. Die zet ik straks in de PowerIn/Distributor. Misschien dat ik de automaat ook nog wel vervang voor een andere. Er zit ook zo'n aerosol-ding in voor wat het waard is. Onverwachts zaten er zelfs 70mm2 kabels bij.

Het idee is dat het spul aangesloten gaat worden op 3 Victron 6k5's.

En natuurlijk de plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXxlwiG1n1DesdiKqufuSKu1YRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTfuYHOeUTqsh8gEHahYoZuX.jpg?f=fotoalbum_large
Degelijke houten kisten. Vlekkeloos afgeleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUkLi2n8DjZGnQ8mh1pL4d4TEao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVtxlnlCCukG5elCvvBdLJrx.jpg?f=fotoalbum_large
Plafondhaak die 500kg zou moeten aankunnen. Takel van 1000kg en hijsbanden van 1000kg per stuk. Plafond ondersteund, want er ligt al 900kg aan balast van zonnepanelen op het platte dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1mrnABhPno2TO7S0vTdiUANa1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLx5emMZPEbK55CYea4Qho1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZS_a4Mjmb9UrH3yLona1dOZoAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yMHKitid36txmrHPjdhK9gQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJtF62rAIhemarc5vOg4fWmsWDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKSXqFaeJMlG9cqhqFJBjND4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTTINiKiWmDa_1lNHGa0i1hzXGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TK43YarBggfpNN11o8SN9nAt.jpg?f=fotoalbum_large
Best wat vrije ruimte zodat eventuele warmte een beetje weg kan van de BMS

SRK35ZS-W

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:34
Wat een bakken :o.

3x~30kWh?

Ziet er verder inderdaad netjes uit, persoonlijk vind ik de 16kWh bakken al zwaar genoeg en zou niet meer willen.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
Volgens specs 628ah per bak, dat is 32kWh. Maar de meeste batterijen zitten rond de 675ah. Dan zit je totaal ongeveer op 103kWh, al ontlaad je natuurlijk nooit zo diep.

Voordat hier discussie over ontstaat: je moet natuurlijk niet kijken naar terugverdientijd. Dan was 2 kisten beter geweest. Maar vindt het ook wel prettig om straks 's avonds de auto op te laden. Ik heb bijna 11kWp aan zonnepanelen, dus vanaf de lente kan ik daar prima op rijden.

SRK35ZS-W

• Warbaby1973
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-04 22:47
Vandaag ook mijn levering ontvangen voor een zelfbouw accu. Ik moet wel nog de kabels van de batterij naar de omvormer aankopen. Ik zou voor 2 AWG (35mm2) silicone kabels willen gaan. Die kunnen tot 200A aan. Kan iemand mij aanraden waar ik deze best aankoop?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:00
Warbaby1973 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:57:
Vandaag ook mijn levering ontvangen voor een zelfbouw accu. Ik moet wel nog de kabels van de batterij naar de omvormer aankopen. Ik zou voor 2 AWG (35mm2) silicone kabels willen gaan. Die kunnen tot 200A aan. Kan iemand mij aanraden waar ik deze best aankoop?
nergens 200A door 35mm[sup]2]/sup] is wat te veel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• BenSKIP

[Afbeelding]
Koop Deye.... direct 3P en goedkoper dan 3 Victrons.
NOM in winter gasloos? Lukt dat?

• Bravertal
  • Nu online
BenSKIP schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:31:
[...]

NOM in winter gasloos? Lukt dat?
In de winter red ik het niet, zie foto van het jaar 2025.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9ZMgEyxxCxYsA-AWmByXv1Wmt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCyxqxcViTiHgx839rICbifr.jpg?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online

NTS

Warbaby1973 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:57:
Ik zou voor 2 AWG (35mm2) silicone kabels willen gaan. Die kunnen tot 200A aan. Kan iemand mij aanraden waar ik deze best aankoop?
Let op dat de absolute maximale stroom uit de specs niet de stroom is waar je ze normaal voor kunt gebruiken. Je hebt marge nodig omdat een zekering niet direct klapt op 1A over de nominale stroom. Een 200A zekering kan best voor een paar minuten 300A doorlaten. Daar wordt rekening mee gehouden in de tabelletjes met maximale stroom per doorsnede.

Voor 35mm2 met XLPE isolatie (tot 90 graden) is het maximum bijvoorbeeld 164A als ze alleen in een geventileerde kabelgoot liggen zonder andere kabels er bij. Silicone kan ook 70 of 80 graden max zijn, dan kom je dus lager uit. En met meerdere kabels bij elkaar moet je ook een correctie toepassen.

• Q

Q

BenSKIP schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:31:
[...]

Die victrons verdienen zichzelf terug over de levensduur door de veel geringere eigenverbruik 😜

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 21:58
Zijn er ook mensen die hoog voltage zelfbouwen?
Heb een Solis rhi 3p10k hves omvormer.

• hendymen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 21:13

[Afbeelding]
Ik ga er vanuit dat je maar 1* Victron multiplus II aanschaft?

- De factor 1 regel van Victron overschrijdt je met jouw opstelling. Je hebt mogelijk teveel PV opbrengst. (meer als 5000VA)
23*335WP = 7705WP (3-fase)
13*380WP = 4 940WP (1-fase)

- Een enkele Victron op een 3-Fase aansluiting raad ik af, je kunt namelijk niet negatief terugleveren over de overige fases. Daarnaast bestaat er een gevaar als er een 3-fase apparaat aangesloten is, terwijl het stroomnet uitgevallen is.

Investeer net wat meer en ga voor 3* 5000, maar let er dan op dat je 1-fase omvormer voor de victron moet hangen ivm factor 1 regel. Ofwel vervang de omvormer voor een 3-fase omvormer. Anders wek je teveel stroom op op een fase.

• stefaantje
NTS schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:14:
[...]

Nee, maar ik ben wel heel benieuwd. Heb je ook grafiekjes van spanning en laadstroom die gelijk lopen met wat je nu ziet?
In mijn screenshots zie je in blauw de totale accu-spanning en in oranje de laadstroom (die maximaal 32A is, en best stabiel blijft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJt9aKu8ayCQeg5uYkWD2N_aCZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y2RTjC6mJjaBeHhVcPkJuZlH.png?f=fotoalbum_large

• Q

Q

hendymen schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:56:

- Een enkele Victron op een 3-Fase aansluiting raad ik af, je kunt namelijk niet negatief terugleveren over de overige fases. Daarnaast bestaat er een gevaar als er een 3-fase apparaat aangesloten is, terwijl het stroomnet uitgevallen is.
Dat ‘gevaar’ is er toch ook als er een stroom storing is op één fase, zonder multiplus?
Waarom mag een multiplus dan überhaupt in een één-fase setup aangesloten worden?
Apparatuur zou daar toch tegen moeten kunnen?

• NTS
  • Niet online

NTS

stefaantje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:02:
[...]
In mijn screenshots zie je in blauw de totale accu-spanning en in oranje de laadstroom (die maximaal 32A is, en best stabiel blijft)
Heb je ook de temperatuur en evt de cell voltages? Het zou iets met veranderende weerstand kunnen zijn

• NTS
  • Niet online

NTS

Q schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:06:
[...]
Dat ‘gevaar’ is er toch ook als er een stroom storing is op één fase, zonder multiplus?
Waarom mag een multiples dan überhaupt in een één-fase setup aangesloten worden?
Volgens mij is dit helemaal geen issue als je het goed aansluit. Je plaatst de 1-fase multiplus met z'n AC-IN op de hoofdaansluiting, hij stopt aan die kant met leveren als de stroom uitvalt. Alle 3-fase apparaten zet je ook aan die kant. Die hebben 3-fase input van de hoofdaansluiting, evt aangevuld door de multiplus maar alleen als de netstroom gewoon werkt. Vervolgens kan je op de AC-OUT (optioneel via een omschakelaar) nog specifieke 1-fase groepen van noodstroom voorzien.

Andersom moet je niet doen. Dus niet een 1-fase multiplus opstelling "tussen" de hoofdaansluiting en 1 fase van je 3-fase verbruikers zetten. Bij stroomuitval zou je dan ook een systeem hebben wat zelf nog levert (multiplus in eilandbedrijf) en tegelijk ook aan het net verbonden is (gedeelde nul en de L2 / L3 nog aangesloten via je aangesloten apparaten). Dat mag niet.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:59
blinded schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:47:
Zijn er ook mensen die hoog voltage zelfbouwen?
Heb een Solis rhi 3p10k hves omvormer.
Nee dank je, ik leef liever wat langer. Bij een 48V accu heb je hooguit wat tinteling als je dingen aanraakt die je niet aan zou moeten raken. Bij HV kan je het dan simpelweg niet meer navertellen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• habbekrats
hendymen schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:56:
[...]

Ik ga er vanuit dat je maar 1* Victron multiplus II aanschaft?

- De factor 1 regel van Victron overschrijdt je met jouw opstelling. Je hebt mogelijk teveel PV opbrengst. (meer als 5000VA)
23*335WP = 7705WP (3-fase)
13*380WP = 4 940WP (1-fase)

Investeer net wat meer en ga voor 3* 5000, maar let er dan op dat je 1-fase omvormer voor de victron moet hangen ivm factor 1 regel. Ofwel vervang de omvormer voor een 3-fase omvormer. Anders wek je teveel stroom op op een fase.
Zolang de pv op de ac-in hangt is de 1:1 regel niet van toepassing. Indien je op de ac-out gaat dan is 1:1 vantoepassing en dat de pv terug te regelen is dorr je Victron. Niet elke pv omvormer is hier geschikt voor.

• stefaantje
NTS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:09:
[...]

Heb je ook de temperatuur en evt de cell voltages? Het zou iets met veranderende weerstand kunnen zijn
Goh, cell-temperatuur loopt stilletjes op, maar niets dat imho die "extra knie halfweg" kan verklaren.
De individuele cell-spanningen volgen ook gewoon de globale spanning, er zijn geen bijzondere uitschieters naar boven of naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19PqAddR9JmKrbxV9uXa6iFKxY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/laDYsOwipBMgsST1Muq54o5h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWdxt6TXm9i4w1Smjyr1xU-XRA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lxxTve7zpG45FsjJFGEbwWCA.png?f=fotoalbum_large

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25
Ik ben hier ook nog bezig met m'n thuisaccu setup, weer een stapje verder de meterkast is zo ver maar nu geeft de victron vm-3p75ct aan dat de fase volgorde L1-L3-L2 is zie ook screenshot, wat ik begrijp krijgen de multiplussen daar last van.
Nu heb ik alles al drie keer gechecked, ct klemmen zitten goed en de fases komen ook overeen met de aansluiting op de victron meter (met multimeter gechecked) en vanaf de hoofschakelaar zit alles in de meterkast goed aangesloten dus wie heeft het nou fout :)
Is de oplossing dan na de hoofdschakelaar L2 en L3 omwisselen? Of kan het nog iets anders zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0Dt-L-tcCu22XbkElqujTUu6xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fr9iQHjSpfogT7jdkzXySsdX.jpg?f=fotoalbum_large

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:15
stefaantje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:33:
[...]

Goh, cell-temperatuur loopt stilletjes op, maar niets dat imho die "extra knie halfweg" kan verklaren.
De individuele cell-spanningen volgen ook gewoon de globale spanning, er zijn geen bijzondere uitschieters naar boven of naar beneden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die knikjes zie ik in mijn Sessy's ook
op de cel-temp en bat-spanning, de stroom blijft gelijk, zie dit bij zowel laden als ontladen.

Is het niet gewoon een chemisch proces dingetje van de cellen die de interne weerstand doet veranderen? :?

• LigeTRy
Boertje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:17:

Is de oplossing dan na de hoofdschakelaar L2 en L3 omwisselen? Of kan het nog iets anders zijn.
Om de fasebelasting een beetje te verdelen over het net worden (nieuwe aansluitingen) aangesloten volgens deze richtlijn: https://www.netbeheernede...g-bij-3-faseaansluitingen methode.

Zelf zat ik eerst op 3-1-2. De fases die uit je meter komen zijn van links naar rechts altijd 1,2,3 en worden dan op de hoofdschakelaar geroteerd. Vandaar dat als je na de hoofdschakelaar gaat meten je een verschil ziet. Dit kan je prima omwisselen, als iedereen het gaat doen dan is het idee van de verdeling eruit en is er grotere kans dat je zonnepanelen bijvoorbeeld afschakelen.

• habbekrats
@LigeTRy En daarna maakt men in de groepenkast verdeling weer prut. Nobelstreven van de netbeheerder maar weinig zinvol.
Zelf heb ik een tijdje zitten meten rond 12:00-13:00 welke fase de laagste spanning had. Dat was L2 volgens de netbeheerder moest ik L1 gebruiken.
Bij deze krijg je ook nog een plaatje https://faserekentool.netbeheernederland.nl/ Het aangeboden draaiveld is vaak rechts maar niet altijd en varieert soms per netbeheerder gebied.
@Boertje Victron gaat standaard bij een nieuwe setup uit van rechts draaiveld. Je kunt dit bij de setup wijzigen in software of je bedrading aan passen.
https://professional.victronenergy.com/news/detail/205/

In mijn eigen situatie ik heb 3 netbeheerder automaten 1 automaat aan en op alle punten meten dat L1 ook op alle plekken als L1 aangesloten zat, dan verder met L2 en L3.

• LigeTRy
habbekrats schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:50:
@LigeTRy En daarna maakt men in de groepenkast verdeling weer prut. Nobelstreven van de netbeheerder maar weinig zinvol.
Zelf heb ik een tijdje zitten meten rond 12:00-13:00 welke fase de laagste spanning had. Dat was L2 volgens de netbeheerder moest ik L1 gebruiken.
Bij deze krijg je ook nog een plaatje https://faserekentool.netbeheernederland.nl/ Het aangeboden draaiveld is vaak rechts maar niet altijd en varieert soms per netbeheerder gebied.
Ah die link zocht ik maar kon ik zo snel even niet vinden. Klopt helemaal, bij mij waren de fases gedraaid terwijl die rekentool zegt dat ik netjes op 1,2,3 zou moeten zitten. Ik snap wel dat ze iets moeten. Bij mij in de wijk zit er nooit echt meer dan 2 volt verschil tussen de fases (gemeten bij mij op de meter), dus ik geloof het wel :+

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:09
De link heeft niets met de fases die na de hoofdschakelaar zitten. De alinea’s moeten gescheiden gelezen worden.

De link is een Richtlijn van de netbeheerder – Nieuwe aansluitingen worden volgens een bepaalde fasevolgorde aangesloten (bijvoorbeeld de genoemde methode) om de fasebelasting gelijkmatig over het net te verdelen. Deze berekening wordt al van de jaren 70 gebruikt OOK om per huis te bepalen welke fase binnen gebruikt moet worden en was eigenlijk een verplichting en dit is nu ern richtlijn voor belasting verdeling in een 3 fase net in een gebouw.

Het veranderen van de fase volgorder ( 3, 1, 2 ) of ( 2,1,3) is fout en doet de richtlijn te niet. Ze raken elkaar, of beter gezegd ze werken elkaar tegen, als iedereen ( installateur/dhz ) zelf gaat rommelen met de fase volgorde dan verdwijnt het beoogde effect van de richtlijn.
Het gebeurt ook nog vaak genoeg dat bij het heraansluiten na renovatie werken vanuit de netbeheerder zijde er ook een verkeerde volgorde gebruikt wordt. N.l hier in een blok achter mij tot twee keer toe het aangepast moest worden, zowel bij de 1fase en 3fase gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 18-04-2026 11:12 ]

• habbekrats
@Lord Anubis Fase volgorde is voor de meeste huishoudens ook helemaal niet interessant. En ik bedoel ook niet dat de installateur dit aanpast alleen wat een installateur na de hoofdschakelaar als verdeling maakt kan de netbeheerder niet veel aan doen behalve er iets van vinden. De aansluit volgorde volgens huisnummer was vooral vroeger toen bijna alle huishoudens 1 fase voeding hadden en er door de netbeheerder nog enige invloed op de verdeling mogelijk was.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:09
De bedoeling van die richtlijn is natuurlijk dat deze volgorde gehandhaafd wordt na de hoofdschakelaar om de bedoelde verdeling mogelijk te maken.
Dus simpel gezegd zorg dat als eerste je fasen na de hoofdschakelaar in een juiste volgorde staan. Ga dan aan de slag met de omvormers etc

[ Voor 7% gewijzigd door Lord Anubis op 18-04-2026 11:47 ]

• jadjong
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:23:
@Lord Anubis Fase volgorde is voor de meeste huishoudens ook helemaal niet interessant. En ik bedoel ook niet dat de installateur dit aanpast alleen wat een installateur na de hoofdschakelaar als verdeling maakt kan de netbeheerder niet veel aan doen behalve er iets van vinden. De aansluit volgorde volgens huisnummer was vooral vroeger toen bijna alle huishoudens 1 fase voeding hadden en er door de netbeheerder nog enige invloed op de verdeling mogelijk was.
Bij nieuwbouw wordt er nog regelmatig dezelfde groepenkastindeling gemaakt voor de hele wijk. Kookgroep op L1, WP op L2 en PV op L3. Als de netbeheerder dan die fasewissel niet toepast wordt het ook spannend. :P

• Yaldair
  • Laatst online: 30-04 08:21
Ik heb wat zitten brainstormen / designen (o.a. met wat hulp van ai). Nu was ik in eerste instantie van plan om een soort plexiglas "stolp" te maken die ik over de accu zet. Daarop een Noctua fan om in het mogelijke geval van uitgassing de gassen meteen af te voeren naar een dakdoorvoer. Deze wilde ik eerst "poweren" m.b.v. de accu, maarja, dan stopt hij natuurlijk net als de accu in error schiet. Dus AI tip --> extra kastje met een 12V loodaccu erbij plaatsen die continue de fan laat draaien en mocht alle stroom uitvallen, nog gebruik kan maken van de loodaccu om door te blijven "ventileren". Toen bedaccht ik me dat het ook handiger iis om daar de PUSRs (rs485 communicatie met Deye) en de waveshare (YamBMS) aan dezelfde "nood-noodbatterij" te hangen. Dit zodat indien de BMS in een te laag voltage staat komt, de randapparatuur wel blijft werken. Meer mensen die dit zo aangepakt hebben?

Nu leek het me ook verstandig om een DC contactor te installeren (met noodknop bij de deur). Zodat ik in het ergste geval daar altijd de DC stroom kan onderbreken. Alleen zijn die dingen echt duur (300+ Euro). Hoe pakken jullie dat aan? Vertrouwen op de JK-BMS ? Goedkopere aliexpress variant? Of uberhaupt niet? T.o.v. kosten van de gehele accu is het natuurlijk weer een stuk minder, maar ergens moet je natuurlijk ook ophouden. Ik kan niet veel vermeldingen vinden van noodknoppen in dit topic, dus vroeg me af of iemand anders ook zo'n DC contactor heeft geinstalleerd (en welke).

[ Voor 3% gewijzigd door Yaldair op 19-04-2026 09:11 ]

• Jermak
Welke gassen, installeer je lood accu`s?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 23:09

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Yaldair mijn mening in deze is dat je een hoop geld uitgeeft voor de kat zijn viool.

Plexiglas gaat smelten bij de afgassing van je cellen gezien daar ook een hoop warmte bij vrijkomt. (Dit is een mooi voorbeeld waarom je AI hier niet blind op kunt vertrouwen).

De noodstop heeft enkel nut als je deze buiten monteert. Want een ruimte binnentreden bij een noodsituatie/ tijdens een afgassing om een noodstop te bedienen ookal zit hij naast de deur is je eigen doodvonnis tekenen. Behalve dat moet je wel thuis zijn / wakker zijn om een noodstop te bedienen.

Zorg dat een systeem autonoom kan afschakelen in geval van een issue middels zekeringen/ BMS en e.d.

En when shit hits the fan, deuren dicht houden en wachten tot de brandweer er is en die goed informeren.

En meest belangrijke punt, installeer nooit een accu in een gebouw / woning waar mensen leven en slapen. Kortom in je schuur naast je huis of elders buiten.

Daarmee voorkom je in geval van een issue de meeste schade aan mensen die je lief vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 19-04-2026 11:22 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• habbekrats
@Yaldair Een JK-bms kun je op afstand afschakelen, een Victron systeem heeft hiet ook een ingang voor. Meest waarschijnlijke is echter als je accu gaat gassen dat afschakelen van de stroom niet veel zin meer heeft. Een accu die in thermal runaway gaat blijft dan gewoon branden.

Brandmelder en een Co2 melder installeren. Bij ellende vrouw en kinderen veilig stellen brandweer bellen.

• Jermak
H2 Afgassen met een ventilator als onsteking bron , zeer goed idee, voor de onststeking kan ook de ventilator van de omvormers voor zorgen, als afgassen gebeurt is alles te laat

[ Voor 45% gewijzigd door Jermak op 19-04-2026 11:08 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:15
@Yaldair er is in de afgelopen 528 pagina's al een heleboel langs gekomen aan (schijn) veiligheid. Lees dit en de andere accu topics maar eens door. Het zal je verbazen wat er al over verteld is, van het meest veilige, als in geen accu t/m een bunker in de tuin.
Bewustwording van de risico's is 1, inschatting wat te doen is 2.
Zorgen dat er een melding is en een vluchtroute hebben is wat mij betreft wel het minimale.
Voor de rest ..... naar buiten en 112 bellen.

• hendymen
  • Laatst online: 30-04 21:13
Q schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:06:
[...]

Waarom mag een multiplus dan überhaupt in een één-fase setup aangesloten worden?
Nee, dat is een andere situatie.

Bij uitval van een netfase valt die fase weg en stopt apparatuur meestal gewoon of gaat in storing.

Met een enkele MultiPlus op een 3-fase aansluiting houd je juist een fase actief terwijl de andere twee dood zijn. Voor met name 3-fase apparatuur is dat niet wenselijk, een 3-fase motor gaat n.l. brommen en wordt kneiter heet!

andere situatie zoals habbekrats en NTS omschrijven kunnen wel;
habbekrats schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:17:
[...]

Zolang de pv op de ac-in hangt is de 1:1 regel niet van toepassing. Indien je op de ac-out gaat dan is 1:1 vantoepassing en dat de pv terug te regelen is dorr je Victron. Niet elke pv omvormer is hier geschikt voor.
NTS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:17:
[...]

Volgens mij is dit helemaal geen issue als je het goed aansluit. Je plaatst de 1-fase multiplus met z'n AC-IN op de hoofdaansluiting, hij stopt aan die kant met leveren als de stroom uitvalt. Alle 3-fase apparaten zet je ook aan die kant. Die hebben 3-fase input van de hoofdaansluiting, evt aangevuld door de multiplus maar alleen als de netstroom gewoon werkt. Vervolgens kan je op de AC-OUT (optioneel via een omschakelaar) nog specifieke 1-fase groepen van noodstroom voorzien.

Andersom moet je niet doen. Dus niet een 1-fase multiplus opstelling "tussen" de hoofdaansluiting en 1 fase van je 3-fase verbruikers zetten. Bij stroomuitval zou je dan ook een systeem hebben wat zelf nog levert (multiplus in eilandbedrijf) en tegelijk ook aan het net verbonden is (gedeelde nul en de L2 / L3 nog aangesloten via je aangesloten apparaten). Dat mag niet.
.. namelijk het scheiden van ac-in en ac-out. Het stopt dan met leveren op ac-in.

Overigens ging ik ook uit van het koppelen van je PV achter ac-out.

• Q

Q

hendymen schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:11:
[...]

Nee, dat is een andere situatie.

Bij uitval van een netfase valt die fase weg en stopt apparatuur meestal gewoon of gaat in storing.

Met een enkele MultiPlus op een 3-fase aansluiting houd je juist een fase actief terwijl de andere twee dood zijn. Voor met name 3-fase apparatuur is dat niet wenselijk, een 3-fase motor gaat n.l. brommen en wordt kneiter heet!

andere situatie zoals habbekrats en NTS omschrijven kunnen wel;
Maar ook dat zou kunnen gebeuren zonder multiplus als niet één maar twee van de drie fasen van het net uitvallen?

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:08

Jog

Vrijdag ben ik mijn felicity's (FLA48314-EU) bij NKON gaan ophalen en deze in paar vrije momenten van het weekend geïnstalleerd. Alles werkte feitelijk van de eerste keer. Batterijen worden mooi door de cerbo herkend en de rest van de victron opstelling ging ook probleemloos. Relatief gezien heb ik nog het meeste tijd gespendeerd om ze uit de auto en de houten verpakkingen te krijgen.

De details die de felicity's aan de cerbo doorgeven zijn (denk ik) beperkt. Aangezien ze het pylontech protocol gebruiken komen ze dus ook als pylontech te voorschijn in de cerbo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru6lO4r0nzmBqQct3yh5GOMcM58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m6qAbTxdDi0WPjdt3NNPDPfE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAapa9aOb59yM48F6NtDEwaRmiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXaLN2MXuF6b87orWNHL8yrH.png?f=fotoalbum_large

In de app van felicity kan je dan wel weer wel alle celspanningen zien en ook wat meer parameters aanpassen, maar daar blijf ik nu liever af.

In de handleiding vond ik wel geen vermelding van aandraai moment om de kabels vast te maken. Dit heb ik dan maar "op gevoel" gedaan en de zaak al paar keer met warmtebeeld camera gecontroleerd.

Verder heb ik 2 adler EF3's in een lynx power in geplaatst. Het aandraaimoment van 14Nm lijkt precies teveel voor de bouten die ik zelf heb bijgeplaatst. Die leken door te draaien in de plastieken houder. Dus dat is ook met een iets lager moment gegaan.

Het grootste probleem is momenteel het gebrom van de multiplus. Ik had al wel gelezen en verwacht dat hij lawaai maakte en had al paar filmpjes gezocht om eens proberen te horen hoeveel dat nu was, maar in het echt is het toch nog meer dan ik verwacht heb. Deze nacht heb ik de multiplus uitgezet want het resoneert door de muren heen. Ik heb rubberen pluggen besteld en hopelijk lost dit het op. Alternatief is dat de installatie naar een bijbouw verhuisd alleen kan het daar s winters wel vriezen dus dat is ook niet ideaal natuurlijk. Een multi RS is momenteel budgettair geen optie want dan zou ik omwille van Belgische regelgeving al meteen 3-fase moeten doen.

• pegagus
Q schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:25:
[...]

Maar ook dat zou kunnen gebeuren zonder multiplus als niet één maar twee van de drie fasen van het net uitvallen?
Ja. Maar als je toch geen 3-fase noodvoeding hebt, kunt je de 3-fase apparatuur ook aan de AC-IN kant laten. Weinig mensen zullen 3-fase spul hebben staan (in een thuissituatie) wat permanent en onbemand zijn werk staat te doen. Mijn kookplaat (2-fase) doet het ook gewoon op 1 fase (voor de helft).

• NTS
  • Niet online

NTS

Jog schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:59:
Vrijdag ben ik mijn felicity's (FLA48314-EU) bij NKON gaan ophalen en deze in paar vrije momenten van het weekend geïnstalleerd. Alles werkte feitelijk van de eerste keer. Batterijen worden mooi door de cerbo herkend en de rest van de victron opstelling ging ook probleemloos. Relatief gezien heb ik nog het meeste tijd gespendeerd om ze uit de auto en de houten verpakkingen te krijgen.
Ik kreeg ze donderdag eind van de dag geleverd, inderdaad de verpakking is vrij stevig dicht getimmerd. Heb nog geen antwoord gehad van Felicity (en van NKON alleen "weten we niet") of het BMS een ingebouwde pre-charge functie heeft. Hoe ging dat bij jou? Ze zeggen in de handleiding namelijk wel expliciet eerst de breaker aan en daarna pas het BMS aanzetten.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:08

Jog

NTS schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
[...]
Ik kreeg ze donderdag eind van de dag geleverd, inderdaad de verpakking is vrij stevig dicht getimmerd. Heb nog geen antwoord gehad van Felicity (en van NKON alleen "weten we niet") of het BMS een ingebouwde pre-charge functie heeft. Hoe ging dat bij jou? Ze zeggen in de handleiding namelijk wel expliciet eerst de breaker aan en daarna pas het BMS aanzetten.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de MP voorgeladen met een vermogenweerstand die ik had liggen en af en toe met de multimeter gecontroleerd. Toen de spanning over de klemmen > 30V was heb ik de MP permanent aangesloten.
Pagina: 1 ... 132 133 Laatste