• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

… al eerder geopperd: in de JK BMS zit een current limiter die de stroom tot 10A limiteert ingeval de max stroom wordt overschreden. Die is bedoeld om inschakelproblemen te voorkomen. Door de volgende procedure te hanteren, wordt handmatig prechargen overbodig:
- alles uit: inverter, mccb, charge/discharge (mosfets)
- mccb aan
- charge/discharge mosfets aan
- inverter aan

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 03:24:
[...]

-WARNING-
Deze (wederom) goedbedoelde correctie kan schietlontjes activeren. Lezen van onderstaande reactie doet u geheel op eigen risico. Mocht u toch besluiten verder te lezen, zorg er dan voor dat vrouwen en kinderen op geruime afstand verblijven en het bureau voor u, de stoel waarop u zit en/of u zichzelf stevig aan de grond verankerd heeft.

---
Als u aan bovenstaand voldoet, dan kunt u nu verder lezen.
---

Ik wil je ballon niet doen klappen, maar met slechts een voltmeting kan je niet zeggen dat de cellen goed gematched of uberhaupt goed zijn.

Dit weet je pas als je van allen een capaciteitsmeting per cel gedaan hebt.

---
Om je vraag te beantwoorden:
AliE
Tip: beter koop de gele epoxyplaten niet, die bevatten chloride, beter koop je de babyblauwe glasvezelplaten.
Hoi Ben,

Klopt, maar de combinatie van 14 maanden opslag, en de gemeten waardes (onderin de laad curve) geven wel een goede indicatie. Als ze allemaal net nieuw geleverd waren en allen op 3.4V zaten, was het een minder duidelijke indicatie geweest.

Maar het is, inderdaad, alleen een indicatie.

Wat bedoel je met babyblauwe platen? Toevallig ook iets dat ik in NL ergens kan halen? Dat kan ik morgen verder met bouwen 😅

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:33
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:46:
[...]

Hoi Ben,

Klopt, maar de combinatie van 14 maanden opslag, en de gemeten waardes (onderin de laad curve) geven wel een goede indicatie. Als ze allemaal net nieuw geleverd waren en allen op 3.4V zaten, was het een minder duidelijke indicatie geweest.

Wat bedoel je met babyblauwe platen? Toevallig ook iets dat ik in NL ergens kan halen? Dat kan ik morgen verder met bouwen 😅
G10/FR4 fiberglass resin epoxy
Google daar maar even op.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:40
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:00:
[...]

Ok.... je bent MTSr electronica, dan weet je dus al wat caps doet klappen en waarom caps een vent hebben. Dan is je vraag dus van retorische aard.
Caps ZULLEN snel laden ontladen, betekend niet dat je dit doen moet. Cap, electrolyt, hoge temp /waterstofgas, droge cap, knal.
Caps moeten gewoon daar tegen kunnen zeker als het niet continu gebeurd, caps gaan voornamelijk snel stuk door overspanning en op den duur levensduur (3000 tot 10k uur bij bepaalde temperatuur). Caps zelf worden normaal alleen warm door continue ripple stroom. Alle componenten die er tussen zitten PCB fuses FETs die zullen eerder stuk gaan dan de condensator als je hoge inrush currents hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyrus The Virus op 10-04-2026 08:53 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:39
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:46:
[...]

Hoi Ben,

3.4 volt is onmogelijk bij levering,bij wet mag er max 30 procent lading in accus zitten bij transport.dus alle cellen die je koopt zitten tussen 20/30 procent vol. En iedere cel zal na een aantal uren stilstand daarbij 3.22 / 3.24 volt aangeven,welk merk of welke capaciteit dan ook

1 PVoutput . Dongen NB

• SkyFlyer
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:50:
[...]

G10/FR4 fiberglass resin epoxy
Google daar maar even op.
Of het nu de gele, of deze versie is, ik ben overal aan het zoeken, maar vind alleen klein formaat tot maximaal 30cm in lengte. In Maarsbergen is het enige wat ik tot nu kan vinden, maar waarschijnlijk zwaar overkill voor 2 plaatjes van ongeveer 580x180mm : https://share.google/liBYR9xbTcXhk1uC4

Iemand nog tips?

• SkyFlyer
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:46:
[...]

3.4 volt is onmogelijk bij levering,bij wet mag er max 30 procent lading in accus zitten bij transport.dus alle cellen die je koopt zitten tussen 20/30 procent vol. En iedere cel zal na een aantal uren stilstand daarbij 3.22 / 3.24 volt aangeven,welk merk of welke capaciteit dan ook
Mijn redenering:
Na 14 maanden zullen cellen toch ook gaan ontladen, en bij niet gematchde cellen zullen ze dat op verschillende tempo doen. Boven de 30% lading ga je dat niet zien, omdat de voltage niet wijzigd. Onder de 30% ga je (langzaam) effect zien op het voltage.

En wederom, geen harde wetenschap, maar een indicatie. Harde wetenschap is een batterij weerstand meter gebruiken en elke cel meedere laad/ontladen cycli laten doorlopen en over elkaar heen leggen.

Voor 64 cellen als hobbyist niet te doen m.i.

• reneeke1970
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
[...]

Mijn redenering:
Na 14 maanden zullen cellen toch ook gaan ontladen, en bij niet gematchde cellen zullen ze dat op verschillende tempo doen. Boven de 30% lading ga je dat niet zien, omdat de voltage niet wijzigd. Onder de 30% ga je (langzaam) effect zien op het voltage.

En wederom, geen harde wetenschap, maar een indicatie. Harde wetenschap is een batterij weerstand meter gebruiken en elke cel meedere laad/ontladen cycli laten doorlopen en over elkaar heen leggen.

Ontlading is nihiel,dat komt altijd door een aangesloten bms ,maar in jouw geval is alleen de kwaliteit achteruit gegaan ,stil staan is niet goed....

Wel zonde ,14 maanden geen geld mee verdient

1 PVoutput . Dongen NB

• SkyFlyer
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:12:
[...]

Ontlading is nihiel,dat komt altijd door een aangesloten bms ,maar in jouw geval is alleen de kwaliteit achteruit gegaan ,stil staan is niet goed....

Wel zonde ,14 maanden geen geld mee verdient
Inderdaad, maar rijk wordt je er sowieso niet van, je verdient meer door het geld in aandelen oid te stoppen (tenminste als ik naar mij eigen portfolio kijk 😅).

• reneeke1970
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:02:
[...]

Inderdaad, maar rijk wordt je er sowieso niet van, je verdient meer door het geld in aandelen oid te stoppen (tenminste als ik naar mij eigen portfolio kijk 😅).
Dat klopt zeker,verlies van Iran is weer bijna terug gekomen

1 PVoutput . Dongen NB

• BenSKIP
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
[...]

Mijn redenering:

80 cellen cellen ontladen en laden gaat prima, duurt +/- 18 uur per cel op 30A. Daarmee weet je dan exact wat je gekocht hebt en dat er geen slechte cellen tussen zitten.

• BenSKIP
SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:48:
[...]

Of het nu de gele, of deze versie is, ik ben overal aan het zoeken, maar vind alleen klein formaat tot maximaal 30cm in lengte. In Maarsbergen is het enige wat ik tot nu kan vinden, maar waarschijnlijk zwaar overkill voor 2 plaatjes van ongeveer 580x180mm : https://share.google/liBYR9xbTcXhk1uC4

Iemand nog tips?
AliExpress
Tip: Koop nou NIET de gele. (Ook niet als die wel voor handen is.)

• SkyFlyer
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:49:
[...]

80 cellen cellen ontladen en laden gaat prima, duurt +/- 18 uur per cel op 30A. Daarmee weet je dan exact wat je gekocht hebt en dat er geen slechte cellen tussen zitten.
Dan moet ik wel een labtester hebben volgens mij dus 30A kan laden/ontladen (/aanschaffen) en met 18 uur per cel ben je dan toch 48 dagen bezig, als je continue je wekker zet om op tijd te wisselen?

Maar goed met een hypothetische discussie wat mij betreft.

De blauwe of gele platen maakt mij verder niets uit (als ik kan kiezen zal ik voor de blauwe gaan), maar ik kan van beide soorten simpelweg geen 580mm vinden!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:18
Bij het dagelijks opladen van mijn 16S pack (280 Ah cellen van Alibaba, vermoedelijk niet top-kwaliteit - gebalanceerde op 3.48V tot 5 mV) via een Victron MP2-3000-GX (dus laden met slechts 32A) merk ik altijd een extra "knie" op, ongeveer halverwege het oplaadproces.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJt9aKu8ayCQeg5uYkWD2N_aCZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y2RTjC6mJjaBeHhVcPkJuZlH.png?f=fotoalbum_large

Ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9oQoWl8yxQwzrNEObjZKC0BafA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sRY8zrLGCjnOmLvfgcSL3FU7.png?f=fotoalbum_large

Min/Max-cel volgt dezelfde algemene trend, dus ik denk niet dat er extreem zwakke of extreem sterke cellen in het pack zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19PqAddR9JmKrbxV9uXa6iFKxY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/laDYsOwipBMgsST1Muq54o5h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door stefaantje op 10-04-2026 12:02 ]

• BenSKIP
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:48:
[...]

Caps moeten gewoon daar tegen kunnen zeker als het niet continu gebeurd, caps gaan voornamelijk snel stuk door overspanning en op den duur levensduur (3000 tot 10k uur bij bepaalde temperatuur). Caps zelf worden normaal alleen warm door continue ripple stroom. Alle componenten die er tussen zitten PCB fuses FETs die zullen eerder stuk gaan dan de condensator als je hoge inrush currents hebben.
Doorgaans..... maar als jij een dikke accu op een cap bank van veel uF zet, dan worden die caps echt wel warm. Ook al is het van heel korte duur dat die caps zich volzuigen. Je belast daar het elektrolyt mee, waardoor de caps eerder droogvallen. Caps kunnen heel slecht tegen warmte.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:58
Prechargen kan ook prima met een 48V lampje. Iets minder regulier verkrijgbaar, maar kost ook bijna niets. En dan een fitting van de bouwmarkt en je kunt veilig en goedkoop aan de gang.

• BenSKIP
pegagus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:07:
Prechargen kan ook prima met een 48V lampje. Iets minder regulier verkrijgbaar, maar kost ook bijna niets. En dan een fitting van de bouwmarkt en je kunt veilig en goedkoop aan de gang.
Juist omdat die lampjes voor de vorkheftrucks wat moeilijker te vinden zijn heb ik voor de halogeen 12v 5W variant gekozen. 5 lampjes zodat ze niet doorbranden (want dan is mogelijk eerder de kring verbroken dan de voledige pre-charge afgerond is. (Al duurt dit max 5 seconden.) en de fittingen voor de lampjes. Nog geen 10,- via AliE.
Je zet ze in je wensenlijst, wacht paar dagen en je krijgt korting. Tegenwoordig zijn ze binnen 2 weken wel in huis.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:58

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:34:
[...]

ja dat had ik allemaal gezien, maar het ging al mis bij de verbinding, want de andere box kon ik zo updaten zonder problemen. Zal nog eens kijken of ik niks vergeten ben.
Check:
- alleen één box tegelijk verbinden (die moet ook aan niks anders verbonden zijn)
- de dipswitches moeten goed staan. Mogelijk even zelfde positie als de box die wel werkte zetten

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:40
RzrBck schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:29:
[...]

Check:
- alleen één box tegelijk verbinden (die moet ook aan niks anders verbonden zijn)
- de dipswitches moeten goed staan. Mogelijk even zelfde positie als de box die wel werkte zetten
Ook dat allemaal geprobeerd. Ik heb dit aantal jaar geleden ook gehad bij een v15 daar was de conclusie dat er wat stuk was dus die gewoon vervangen. Van de 9 boxen die we gekocht hadden is het bij eentje niet gelukt en 2 moeten nog getest worden, bij de rest geen issues met updaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus The Virus op 10-04-2026 13:39 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste