• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:30
Gisteren geprobeerd 2 JK bms te update V19 naar laatste firmware, de eerste ging goed maar bij de 2e kon ik niet op about klikken dus de updater gaf aan dat het niet goeie versie was. Spanningen en stromen waren wel leesbaar in de PC software. Iemand dit issue wel eens gehad ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:56
Scatman_II schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:41:
Ha allen,
Lees al een tijdje mee en nu collega's showen met hun Zendure mini-accu'tjes, Trump faalt met 'zijn' Iran oorlog en ik toe ben aan een nieuw project begint het een en ander samen te komen :+

Ik wil bij:
- mijn 35A, 1 fase huis (HA 'smarthome') met dynamisch contract,
- waarbij ik de EV al heb staan (4,5kW 1 fase SmartEVSE lader),
- waarop ong. 5 kW-piek zonnepanelen ligt (op zomerse dag komt daar >30 kWh opwek af waarvan nu 20 het net op gaat),
- de offerte voor een electric warmtepomp klaarligt, bedoeling is dit jaar van het gas af gaan,
- er elektrisch gekookt wordt (nu teruggeregeld naar 2,5kW, maar liever wordt dit 4kW)
- een jaarverbruik van nu rond de 4,5MWh (ruime 2MWh voor de EV), met warmtepomp waarschijnlijk eerder 7,5MWh...

..graag een thuisbatterij installeren die:
- Zónder de EV lader het huis, zelf lettend op de verbruikers, off-grid zou kunnen draaien voor 1 a 2 dagen (leverzekerheid, en 'omdat het kan'),
- Via Home Assistant volledig uitleesbaar (stapje 1) en aanstuurbaar (stapje 2) is,
- kan peakshaven (want 1 fase), NOM als basisinstelling heeft, uitbreidbaar is naar handelen met uurprijzen,
- Zelfbouw is, maar ik hoef niet perse de cellen zelf in de batterij te zetten (alleen als dit significant prijsvoordeel levert, of domweg een leuk project lijkt ;) )
- een vertikale accu heeft die mooi tegen de (stenen) aangebouwde garagemuur kan staan. Niet liggend, kan ik niet kwijt.

Ik kom voorlopig, zonder harde data maar op gutfeeling op het volgende uit:
- Victron Multiplus systeem van 5 a 6 kW piekvermogen (ook ivm 1:1 regel PV?)
- Batterij van ong. 16 kWh
- Critical loads AC kabel terugleggen naar de meterkast.

Bij 'stapje 1' alleen als noodstopcontact aanleggen (met optie tot manueel omprikken bij hogere nood).
Als stapje 2 mogelijk het hele huis direct achter de Victron, of via zo'n mooie offgrid-switch.

Qua spullen kom ik dan bij NKON bijvoorbeeld uit op:
NKON systeem ~€3000
- Multiplus 2 GX 6,5VA https://www.nkon.nl/victr...ii-gx-48v-6k5va-100a.html
- Felicity (kende ik niet, maar rest is niet leverbaar?) https://www.nkon.nl/felicity-fla48314-eu-16kwh.html
- Natuurlijk komen hier de 4 of 6 mm2 kabels, automaten nog bij. Maar als ik het goed begrijp zit de DC hoofdschakelaar & fuse in de batterij, dus DC met meegeleverde kabels naar Victron input, AC kabel (2x) naar de meterkast en ik ben klaar..

Zonnepanelen-super systeem: Accu wel zelf bouwen.
5kVA (net te weinig?), 16kWh systeem voor €2000 (is dit geen prijsfout?), geen GX https://zonnepanelensuper...ss-set-16kwh-5kva-1-fase/
8kVA systeem (teveel?), 32kWh (overkill),maar €3500 is acceptabel: https://zonnepanelensuper...ss-set-32kwh-8kva-1-fase/
[edit] zonnepanelen super lijkt prijsfouten te hebben, een 10kVA systeem is nog goedkoper. Zullen ze wel snel corrigeren dus dan pas ik de prijs hier weer aan. Mijn wens budget is rond de €3k met voldoende prijs/kwaliteit, ik geef niet om merken maar wel om het ecosysteem (vandaar Victron).

Hoor graag of ik grote denkfouten maak, de verkeerde shops gebruik en/of andere input vergeet mee te nemen!
Ik heb een MP2 5000 op 1 fase met een kist van 15kWh/30kWh en persoonlijk is die net wat te min vind ik om het merendeel van mijn PV weg te kunnen duwen omdat het aantal amps wat die op DC kan laden te laag ligt.
In jouw geval zou ik voor een MP2 8000 gaan op 1 fase. Toen ik rondbelde naar dealers waren die nog niet zo enthousiast over de 6K5 serie.

EDIT:
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf

Je moet maar even kijken en hier ook horen, een 8000 is ook wat zwaarder dus mogelijk meer/minder verlies bij bepaalde vermogens.
1 à 2 dagen doordraaien op batterij is al wat langer. Je ziet vandaag de dag een verschuiving (terecht) dat het goedkoper is om eerder veel meer PV te leggen in plaats van in batterijen te investeren. Dus neem het volledig in beschouwing en pas je design en keuzes daar op aan.

[ Voor 88% gewijzigd door HyperBart op 03-04-2026 10:15 ]

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-04 22:05

Scatman_II

R9500 Pro >:)

HyperBart schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb een MP2 5000 op 1 fase met een kist van 15kWh/30kWh en persoonlijk is die net wat te min vind ik om het merendeel van mijn PV weg te kunnen duwen omdat het aantal amps wat die op DC kan laden te laag ligt.
In jouw geval zou ik voor een MP2 8000 gaan op 1 fase. Toen ik rondbelde naar dealers waren die nog niet zo enthousiast over de 6K5 serie.

EDIT:
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf

Je moet maar even kijken en hier ook horen, een 8000 is ook wat zwaarder dus mogelijk meer/minder verlies bij bepaalde vermogens.
1 à 2 dagen doordraaien op batterij is al wat langer. Je ziet vandaag de dag een verschuiving (terecht) dat het goedkoper is om eerder veel meer PV te leggen in plaats van in batterijen te investeren. Dus neem het volledig in beschouwing en pas je design en keuzes daar op aan.
Dank! Weet je ook wat voor problemen er dan bij die MP2 6k5 serie zijn? Anders moet ik inderdaad kiezen tussen de MP2 5k of de MP2 8k serie maar dat lijkt een keuze tussen 'te klein' en 'te groot' ;)

Beetje PV bijleggen (max +1,5kWp dan ligt het wel vol..) is inderdaad ook nog het plan, dus dan gaat de MP2 5k het in elk geval niet meer redden om alle opwek in de accu te krijgen zomers.
Maar: de PV leg ik bij om in het najaar/voorjaar meer zelf op te wekken (autarkie) en dan is die piek een stuk lager (oost/zuid/west opstelling).

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:56
Scatman_II schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:30:
[...]

Dank! Weet je ook wat voor problemen er dan bij die MP2 6k5 serie zijn? Anders moet ik inderdaad kiezen tussen de MP2 5k of de MP2 8k serie maar dat lijkt een keuze tussen 'te klein' en 'te groot' ;)

Beetje PV bijleggen (max +1,5kWp dan ligt het wel vol..) is inderdaad ook nog het plan, dus dan gaat de MP2 5k het in elk geval niet meer redden om alle opwek in de accu te krijgen zomers.
Maar: de PV leg ik bij om in het najaar/voorjaar meer zelf op te wekken (autarkie) en dan is die piek een stuk lager (oost/zuid/west opstelling).
Leuk, goede denkwijze, helemaal eens.
Besef wel goed dat bv mijn 5000 slechts aan 3700W kan laden.
Dus als ik dan even in de tabel kijk en die lijn moet doortrekken dan gaat de 8000 maar kunnen laden aan 5500W.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Scatman_II schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:30:
[...]
Ik kreeg van een paar installateurs juist het advies om naar de 4k5 of 6k5 te kijken. Uitleg was dat dat een nieuwer type is wat beter met warmte om kan gaan.
Nog een optie: Leg je extra panelen niet achter een AC omvormer maar neem een Victron SmartSolar aan de DC kant. Dan heb je als extra voordeel dat je niet van DC naar AC weer naar DC gaat converteren (met 2x verliezen) om je batterijen op te laden.

Als je met 1.5 kWp bijvoorbeeld 3x 500 Wp bedoelt dan is een Victron SmartSolar 150/35 misschien al genoeg? Die is maar 132 euro bij NKON.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:13

Jog

Ik heb er zo 2 in bestelling staan, ook omdat de rest niet leverbaar was. Eigenlijk kwam het budgettair nog niet echt uit met de verbouwingen thuis maar nu met de situatie in de wereld toch maar deze besteld.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-04 22:44

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Cyrus The Virus Andy heeft hier een keer aandacht aan besteed, de V19 firmware naamgeving die niet overeen komt en je daarom dus een forced update moet doen.
Daar heb je een code voor nodig overigens.
Heb al die info niet meer bij de hand dus zul je zelf even moeten opzoeken maar dit is wel een bekende issue met de JK software een oudere V19 firmware versies idd.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• NTS
  • Niet online

NTS

Jog schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:28:
[...]
Ik heb er zo 2 in bestelling staan, ook omdat de rest niet leverbaar was. Eigenlijk kwam het budgettair nog niet echt uit met de verbouwingen thuis maar nu met de situatie in de wereld toch maar deze besteld.
Ik zie bij NKON ook dat ze de Deye SE-F16 in de aanbieding hebben, maar het is mij niet helemaal duidelijk of die met een Victron omvormer ook werkt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Scatman_II schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:41:

- Victron Multiplus systeem van ~6 kW piekvermogen (ook ivm 1:1 regel PV?)

Hoor graag of ik grote denkfouten maak, de verkeerde shops gebruik en/of andere input vergeet mee te nemen!
Ik lees niets geks, goed dat je je ook bewust bent van de 1:1 regel als je de PV op de AC-OUT plaatst.
Misschien dat iemand anders nog iets opvalt?

• Cyrus The Virus
cyclone schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:41:
@Cyrus The Virus Andy heeft hier een keer aandacht aan besteed, de V19 firmware naamgeving die niet overeen komt en je daarom dus een forced update moet doen.
Daar heb je een code voor nodig overigens.
Heb al die info niet meer bij de hand dus zul je zelf even moeten opzoeken maar dit is wel een bekende issue met de JK software een oudere V19 firmware versies idd.
ja dat had ik allemaal gezien, maar het ging al mis bij de verbinding, want de andere box kon ik zo updaten zonder problemen. Zal nog eens kijken of ik niks vergeten ben.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• NTS
  • Niet online

NTS

Jog schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:28:
[...]
Heb je er nog wat meer informatie over gevonden of aan NKON gevraagd? Ik heb naar de handleiding gekeken maar die is vrij basic. Daar haal ik bijvoorbeeld niet uit of het BMS iets van een pre-charge functie heeft zoals de NKON ESS batterijen (Seplos BMS).

En de omvormer settings zijn ook vrij basic omschreven. Eigenlijk staat er alleen max charge and max float voltage op 57.6 (dat lijkt me hoog als float, maar misschien dat het BMS het verder via communicatie anders regelt) en een cut off op 48V (dat is wat hoger dan veel andere batterijen).

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-04 18:28

JHe

Cyrus The Virus schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:34:
[...]

ja dat had ik allemaal gezien, maar het ging al mis bij de verbinding, want de andere box kon ik zo updaten zonder problemen. Zal nog eens kijken of ik niks vergeten ben.
Lukte het niet om verbinding te krijgen met de master of slave? Als je geen verbinding krijgt met je master, dan gebruik je waarschijnlijk de verkeerde RS485 poort, je moet de andere naast de CAN poort gebruiken. Heb hier ook even mee zitten stoeien totdat ik de video van Andy nog maar eens even goed bekeek

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04 18:50
Ik heb 3 stuks batterijboxen:
- 280Ah
- 304Ah
- 314Ah
Ze zijn exact hetzelfde aangesloten, zelfde kabels, dikte en lengte.
BMS van JK

Ik merk dat de box met 314Ah veel meer (hogere stroom) wil laden dan de andere 2, Ontladen juist weer veel minder dan de 280 en 304 box.
Dat er verschil is snap ik, bij volladen is het startpunt weer 100%, echter probeer ik te begrijpen waar het aan kan liggen. Als de inwendige weerstand (of totale weerstand) van de 314Ah box lager zou zijn, dan zou laden en ontladen sneller gaan, dit is alleen niet het geval.
Wat denken jullie?

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-04 04:55
Cyrus The Virus schreef op donderdag 2 april 2026 @ 06:29:
Hebben jullie ooit testjes gedaan om te zien hoeveel Ah ? Heb 2 testen gedaan 1 met 32x eve lf280k (2x16) en 1 met 16x MB31. De 280k kwam uit op 290Ah (gemeten met lynx smart shunt) en de MB31 kwam uit op 304Ah gemeten met de BMS zelf (+70A load).

Ik was wel verrast dat de 280K hoger uitkwam en de MB31 juist lager, de vraag is hoe betrouwbaar de meting daadwerkelijk is.
Wat en hoe heb je gemeten?
Mijn EVE MB31 kwamen allemaal boven de 327Ah uit. Al deze cellen zijn allemaal om de beurt gemeten met de EBC-A40L.

• BenSKIP
grotegok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:46:
- 280Ah
- 304Ah
- 314Ah
BMS van JK

Ik merk dat de box met 314Ah veel meer (hogere stroom) wil laden dan de andere 2, Ontladen juist weer veel minder dan de 280 en 304 box.
Dat er verschil is snap ik, bij volladen is het startpunt weer 100%, echter probeer ik te begrijpen waar het aan kan liggen. Als de inwendige weerstand (of totale weerstand) van de 314Ah box lager zou zijn, dan zou laden en ontladen sneller gaan, dit is alleen niet het geval.
Wat denken jullie?
Hoe zijn ze aangesloten? + / - Daisychained of + op battery één en de - op battery 3?

• grotegok
BenSKIP schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:54:
[...]

Hoe zijn ze aangesloten? + / - Daisychained of + op battery één en de - op battery 3?
3 sets zoals genoemd van 16S, dus elke 16S set is voorzien van exact dezelfde batterijen

• BenSKIP
grotegok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:58:
[...]

3 sets zoals genoemd van 16S, dus elke 16S set is voorzien van exact dezelfde batterijen
Ok, je geeft geen antwoord op de vraag.... Als je wil dat we meedenken moet je meer details geven. Daarnaast zijn de LF280 / 304 & 314 ook absoluut NIET exact hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 04-04-2026 12:03 ]

• grotegok
BenSKIP schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:02:
[...]

Ok, je geeft geen antwoord op de vraag.... Als je wil dat we meedenken moet je meer details geven. Daarnaast zijn de LF280 / 304 & 314 ook absoluut NIET exact hetzelfde.
Ik dacht dat ik duidelijk was, excuses.
3 batterijboxen met elk een eigen BMS, uitgang staat parallel aan elkaar.
Elke box heeft exact dezelfde batterijen, box 1 16x 280Ah, box 2 16x 304Ah en box 3 16x 314Ah allen in 16S.Alles netjes in balans, zowel bij lage SOC als 100% SOC

Vraag is: waarom laadt box 3 met een flinke hogere stroom dan deze box 3 ontlaadt t.o.v. box 1 en box 2. Dit snap ik niet.
Heb ik alles zo beantwoord?

[ Voor 3% gewijzigd door grotegok op 04-04-2026 12:44 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:31

pvg

grotegok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:22:
[...]

Elke box heeft exact dezelfde batterijen, box 1 16x 280Ah, box 2 16x 304Ah en box 3 16x 314Ah allen in 16S.Alles netjes in balans, zowel bij lage SOC als 100% SOC

Vraag is: waarom laadt box 3 met een flinke hogere stroom dan deze box 3 ontlaadt t.o.v. box 1 en box 2. Dit snap ik niet.
Verschillende cellen is dus niet “exact” hetzelfde…

Hoe heb je de pakketten parallel aangesloten?
Via een busbar? Daisy chained? Daisy chained met gekruiste plus en min? …

• grotegok
pvg schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:53:
[...]

Verschillende cellen is dus niet “exact” hetzelfde…

Hoe heb je de pakketten parallel aangesloten?
Via een busbar? Daisy chained? Daisy chained met gekruiste plus en min? …
De boxen zijn zoals geschreven exact hetzelfde aangesloten, zelfde kabeldiktes en lengtes via T-Class aan een busbar.
Niet gedaisychained op de boxen zelf.

Het gaat erom, waarom zou de stromen van laden en ontladen verschillen tussen de boxen, dus waarom meer stroom laden versus minder stroom laden van box3 t.o.v. box2 en box1.
Ik zou dan verwachten dat 1 box door lagere inwendige totaalweerstand juist dan bij laden EN ontladen het voortouw neemt.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:31

pvg

BMS heeft aparte set mosfets voor laden en ontladen. Misschien is de interne weerstand niet gelijk of zijn er een paar stuk?

• NTS
  • Niet online

NTS

Ik zou een set van 16x280ah niet parallel schakelen met eentje van 16x314ah. Hoe heb je dit aan de BMS kant gedaan?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:50
NTS schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:16:
Ik zou een set van 16x280ah niet parallel schakelen met eentje van 16x314ah. Hoe heb je dit aan de BMS kant gedaan?
Pff, lekker boeiuh. Heb je wel eens gezien wat Andy allemaal heeft aangesloten? Met verschillende BMSen etc.

Verder. Net iets andere chemie (wel allemaal LFP, maar wellicht net ander electro liet), capaciteit, iR, etc. Hier 4 parallelle banken van verschillende leeftijden, capaciteit etc. Gaat prima. En ja er zal er 1 altijd eerder leeg zijn dan de ander. LB. Als diegene hlmet het hoogste/laagste voltage maar de max stroom beperkt.
Iets andere temperatuur doet ook wonderen.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 04-04-2026 14:46 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Q

Q

grotegok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:46:
- 280Ah
- 304Ah
- 314Ah
BMS van JK

Wat denken jullie?
Hoe is de volgorde van aansluiten op de busbar?
Dus wat is de afstand van iedere batterij box van de Lynx busbar met de omvormers?

omvormers - 280 - 304 - 314 of anders?

Stel het bovenstaande:
Bij het laden kan ik me voorstellen dat de interne weerstand uitmaakt en dat dan de 314 wat harder gaat, bij gelijk voltage.
Bij het ontladen verwacht ik dat dan de 280 en 304 misschien al zodanig leveren dat het voltage wat de 314 ziet al zo hoog is dat er minder geleverd wordt? Ik probeer wat te 'verzinnen'.

Je kunt de accu's eens van plek verwisselen op de class-T / of op de accu zelf als je zin hebt om te kijken of dat uitmaakt.
Vind het zelf wel interessant om te horen wat de oorzaak is.

• Cyrus The Virus
JHe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:07:
[...]

Lukte het niet om verbinding te krijgen met de master of slave? Als je geen verbinding krijgt met je master, dan gebruik je waarschijnlijk de verkeerde RS485 poort, je moet de andere naast de CAN poort gebruiken. Heb hier ook even mee zitten stoeien totdat ik de video van Andy nog maar eens even goed bekeek
heb alle mogelijke combinaties geprobeerd, hij kon de spanningen wel uitlezen in de CLI console zag je ook dt er data binnen kwam.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:59

Ersus

Zuid-Limburg

grotegok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:22:
[...]

Als de packspanning de laadspanning bereikt zakt de laadstroom voor dat pack. Packs met een hogere capaciteit doen er wat langer over om de laadspanning te bereiken en trekken zo dus ook meer stroom.

Het is wat het is, niets aan doen omdat je er niets aan kan doen.

Bij het ontladen is het andersom, packs met meer capaciteit zakken minder snel in spanning waardoor ze wat minder stroom afgeven. Dat trekt gedurende het ontlaadproces wel bij als de packspanning wat gezakt is en meer in lijn ligt met de andere twee packs.

Zo zie ik het hier tenminste terug wat de spanningen en stromen aangaat tussen deze packs.
1 pack 30kWh iets ouder
2 packs 30kWh iets nieuwer
2 packs 30kWh nog nieuwer
2 packs 32kWh nieuwste

Ontladen ziet dan zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4VPtHz14hWY2xx4MG_yRXraOv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/assCzclEoZs1D4dR33ddDzcg.png?f=user_large

En laden zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egHpuzOXJ2PMxC6Aj7s1EHHucgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuqS3BOn5enx0D6rH4B1QoTW.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• BenSKIP
16S LF280, 304 en 314 = +/- 15-17kWh en geen 30kWh

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:59

Ersus

Zuid-Limburg

BenSKIP schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:46:
16S LF280, 304 en 314 = +/- 15-17kWh en geen 30kWh
effect is hetzelfde

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Jog
  • Laatst online: 08:13

Jog

NTS schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:33:
[...]

Heb je er nog wat meer informatie over gevonden of aan NKON gevraagd? Ik heb naar de handleiding gekeken maar die is vrij basic. Daar haal ik bijvoorbeeld niet uit of het BMS iets van een pre-charge functie heeft zoals de NKON ESS batterijen (Seplos BMS).
Neen, ik heb alleen een video gevonden van mein energiewende, die ook zei dat het inderdaad vrij basic was. Ik ga er niet van uit dat er een precharge functie is en ga gewoon via een weerstand mijn MP prechargen. Had liever ook een NKON batterij gehad, maarja, kwaad zeggen wanneer die weer bestelbaar zijn. Ik ga er vanuit dat als er problemen zijn dat nkon die dan wel oplost.

• cyclone

cyclone

Waarom vindt iedereen dat prechargen zo'n ding ? Ik laat me graag corrigeren maar ik heb voor ik mijn accu's inschakelde mijn multiplussen aangezet op basis van de AC in dus, en nadat deze volledig opgestart waren pas mijn accu's. (door middel van de breaker en daarna het BMS in te schakelen).

Ik heb geen vonken of grote stromen kunnen waarnemen.
Zal nog eens zoeken maar dat meen ik gelezen te hebben hier op het forum (in dit of het Victron topic).
Gedachte erachter is dat de Multiplus na de opstart netjes 48V op de DC kant zet en daarmee ook zelf zijn condensatoren oplaadt.

Kortom prechargen bij een AC gekoppelde omgeving is niet nodig als je eerst netjes alles spanningsloos opbouwd en verbind en daarna de juiste opstart volgorde aanhoudt. (Dus eerst de Multiplus helemaal op laten starten en daarna pas je accu's inschakelen).

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:04

Japie.G

Colour Classic

cyclone schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:02:
Waarom vindt iedereen dat prechargen zo'n ding ? Ik laat me graag corrigeren maar ik heb voor ik mijn accu's inschakelde mijn multiplussen aangezet op basis van de AC in dus, en nadat deze volledig opgestart waren pas mijn accu's. (door middel van de breaker en daarna het BMS in te schakelen).

Ik heb geen vonken of grote stromen kunnen waarnemen.
Zal nog eens zoeken maar dat meen ik gelezen te hebben hier op het forum (in dit of het Victron topic).
Gedachte erachter is dat de Multiplus na de opstart netjes 48V op de DC kant zet en daarmee ook zelf zijn condensatoren oplaadt.

Kortom prechargen bij een AC gekoppelde omgeving is niet nodig als je eerst netjes alles spanningsloos opbouwd en verbind en daarna de juiste opstart volgorde aanhoudt. (Dus eerst de Multiplus helemaal op laten starten en daarna pas je accu's inschakelen).
Ik heb het zelf ook al meerdere keren via AC gedaan, zonder problemen. Geen vonken, geen rare verschijnselen, en in mijn geval ging dat gewoon goed.

Wel begrijp ik dat het bij anderen soms anders uitpakt. Er zijn namelijk ook ervaringen waarbij een AC automaat eruit vliegt. Toby geeft bijvoorbeeld nadrukkelijk aan: niet via AC doen, maar altijd via DC prechargen.

Wat het voor mij wat onduidelijk maakt, is dat ik vorig jaar in de Victron-documentatie eigenlijk weinig echt specifieks kon vinden waar expliciet stond dat het via AC niet zou mogen. Daardoor lijkt het een beetje in het grijze gebied te zitten: in de praktijk gaat het bij sommigen prima, maar er zijn ook duidelijke waarschuwingen vanuit ervaren gebruikers.

Lees ook veel verschil in volgorde van aanzetten batterijbox. Eerst breaker, dan BMS, of andersom.. Is daar consensus over?

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 05-04-2026 12:22 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:16
Bij AC prechargen klapte bij de MP2-5000 de B16 automaat eruit. Dat ging dus niet. En prechargen via DC gaat snel en makkelijk.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:58
Begin van de week batterij ontvangen van EEL, 16 stuk MB56 grade A cellen
met 120mm2 aangesloten op zekering box met 250A breakers.

Nu een vraagje, er zit een JKON V19 BMS in, maar krijg een alarm melding, maar bij alarm staat niets vermeld, in de app vind ik ook niet terug. Verder werkt alles normaal. Iemand een idee wat dit kan zijn?

foto's zeggen meer als woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckxzIS_XjEHNdXqAZwrD2By4pAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SINecEFwPdWruQbRvwhcyCTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw5qkC6ycxE33XtwpwSmuUGxZ0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwqgf1lYGnI4dLRnpO66W6wX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsiHX8qVFUT4eobq93rzTZ6Z3rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wOl6FnizvHE0ZJcse5JxGGE.jpg?f=fotoalbum_large

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• NTS
  • Niet online

NTS

Japie.G schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:20:
[...]
Wel begrijp ik dat het bij anderen soms anders uitpakt. Er zijn namelijk ook ervaringen waarbij een AC automaat eruit vliegt. Toby geeft bijvoorbeeld nadrukkelijk aan: niet via AC doen, maar altijd via DC prechargen.
Dit had ik ook gelezen. Dacht dat je altijd via DC moest omdat anders de hoofdzekering aan de AC kant kan klappen.
Lees ook veel verschil in volgorde van aanzetten batterijbox. Eerst breaker, dan BMS, of andersom.. Is daar consensus over?
De handleiding van de Felicity waar we het hierboven over hadden zegt eerst breaker en daarna BMS. Ik denk dat hun BMS dus opstart met een lage stroom limiet om het hele pre-charge gebeuren netjes te doen, net zoals de Seplos BMS van de NKON batterijen.

Geen idee of dat mis gaat als je eerste het BMS opstart met nul load en daarna de breaker aan zet.

• cyclone

cyclone

SkiFan schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:03:
Bij AC prechargen klapte bij de MP2-5000 de B16 automaat eruit. Dat ging dus niet. En prechargen via DC gaat snel en makkelijk.
Heb er 3 van hangen exact die, geen centje pijn alleen heb ik ze op een B20 automaat zitten.

16A is naar mijn bescheiden mening te laag voor een MP 2 5000.

liever had ik een B25 gepakt maarja iets met dat je selectiviteit moet hebben tov je hoofd aansluiting.

prechargen via DC vergt extra spullen (weerstand of lampje oid) en is een extra handeling kortom dat brengt extra complexiteit met zich mee.

Via AC is kwestie van je Multiplus aanzetten en even op laten starten. Dat moet je sowieso doen.

Dus snap niet dat je DC prechargen zou verkiezen/ makkelijk(er) vindt dan het via AC doet.

Zoals ik al zei snap de hele discussie hieromtrent niet.

[ Voor 28% gewijzigd door cyclone op 05-04-2026 19:05 ]

• SkiFan
@cyclone Ook in de MPPT's zitten flinke elco's. Die kun je niet via AC prechargen, dus die weerstand heb je bij gebruik van Victron MPPT's sowieso nodig. B16 was hetgeen ik op dat moment had. Nu hangt ie aan een 3x16A alamat, die ik nog had. Heb de MultiPlus gewoon op 3800W beperkt. Een alamat is ook niet gratis, dus eer dat ik een zwaardere terugverdiend heb zijn we vermoedelijk 10 jaar verder. Ik vind het wel best zo.

• NTS
  • Niet online

NTS

cyclone schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:00:
[...]
liever had ik een B25 gepakt maarja iets met dat je selectiviteit moet hebben tov je hoofd aansluiting.
Dat mag je tegenwoordig zelf weten dus een B25 kan.
prechargen via DC vergt extra spullen (weerstand of lampje oid) en is een extra handeling kortom dat brengt extra complexiteit met zich mee.

Via AC is kwestie van je Multiplus aanzetten en even op laten starten. Dat moet je sowieso doen.

Dus snap niet dat je DC prechargen zou verkiezen/ makkelijk(er) vindt dan het via AC doet.
Welk type Multiplus heb jij? Er zijn dus mensen waar de hoofdzekering uitvalt als ze zonder DC de Multiplus inschakelen, maar misschien hebben die een zwaarder type.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:04

Japie.G

Colour Classic

vdbeke schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:52:
Begin van de week batterij ontvangen van EEL, 16 stuk MB56 grade A cellen
met 120mm2 aangesloten op zekering box met 250A breakers.

Nu een vraagje, er zit een JKON V19 BMS in, maar krijg een alarm melding, maar bij alarm staat niets vermeld, in de app vind ik ook niet terug. Verder werkt alles normaal. Iemand een idee wat dit kan zijn?

foto's zeggen meer als woorden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die error gaat weg als je het default wachtwoord veranderd 😉👌🏻

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• cyclone

cyclone

@NTS staat een post erboven een mp 2 5KVA

En sinds wanneer is selectiviteit geen must meer ? Waar heb je dat vernomen / kan ik dat terugvinden?

@SkiFan ah het was dus niet makkelijker maar goedkoper in jouw geval ? Qua MPP’s geen idee we hadden het over het prechargen van de multiplus 2 5000 toch ?

[ Voor 35% gewijzigd door cyclone op 05-04-2026 20:16 ]

• SkiFan
Eigenlijk wel, maar de MPPT's knetteren dus ook nogal bij aansluiten zonder prechargen.

Die 3-fasen alamat had ik al lang in mn meterkast hangen vanwege de laadpaal die ik een paar jaar terug gesubsidieerd kreeg. Die heb ik gewoon herbruikt. Selectiviteit is bij mij niet echt een ding met 3 x 63A als hoofdzekering en 3 x 50A in de groepenkast als zekering. Duitsland.

• NTS
  • Niet online

NTS

cyclone schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:14:
@NTS staat een post erboven een mp 2 5KVA
En sinds wanneer is selectiviteit geen must meer ? Waar heb je dat vernomen / kan ik dat terugvinden?
NEN1010, de nieuwe 2020+C1:2024 versie artikel 536.3.1. Daar staat tegenwoordig dat selectiviteit voor veiligheid van de installatie verplicht is (bijvoorbeeld gecombineerde kortsluitbeveiliging), en bij selectiviteit voor continuïteit (dus zorgen dat niet alle stroom uitvalt als één groep overbelast is) staat tegenwoordig "indien nodig".

Dus het is nu afhankelijk van hoe problematisch het is als de stroom uitvalt. Dat is anders in een ziekenhuis dan in een woonhuis.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:11
cyclone schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:00:
[...]

Heb er 3 van hangen exact die, geen centje pijn alleen heb ik ze op een B20 automaat zitten.

16A is naar mijn bescheiden mening te laag voor een MP 2 5000.

Zoals ik al zei snap de hele discussie hieromtrent niet.
Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je advies niet zonder risico is. Ik heb via AC de boel opgestart en na het sluiten van de relais op de MP2 6k5, met niet aangesloten DC zijde, klapte de C25 hoofdzekering van Coteq er uit. Niet tof dus!

Oorzaak: de enorme inschakelstroom van de elko’s op de DC bus, vermoedelijk in combinatie met zo’n 17A load op de hoofdzekering. Als je alles in huis uit zet dan kan je het wellicht via AC doen, maar ik zou die gok zeker niet meer nemen.

• NTS
  • Niet online

NTS

Zou kunnen dat een 6k5 ook nog wat meer stroom kan trekken dan een 5000, wat de kans dat het mis gaat nog groter maakt.

• cyclone

cyclone

@master1104 het is ook geen advies ik stel de vraag juist omdat ik het DC prechargen omslachtig en potentieel gevaarlijk vind ivm mogelijke kortsluiting die veroorzaakt kan worden.

Ik deel mijn er ervaring maar dat maakt het nog geen advies ;-)

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:11
Mja, dat is een interpretatie dingetje denk ik. Ik lees dit als een advies of toch redelijk als de voorstel voor de juiste route:
Ik wil mensen daarom graag waarschuwen dit dus niet zomaar te doen, tenzij ze makkelijk bij de hoofdzekering kunnen. 😃

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-04 20:51
Ok, in het kader van niet geschoten altijd mis:
Heeft er hier iemand ervaring met omvormers van het merk RealCurrent? En dan het liefst iemand met een schema ervan?
Ik had een opzet gemaakt hier met 3 van die omvormers (5 kW) en 3 LiFePo4 accus (20 kWh elk).
Dat werkte op zich redelijk, maar nu is er een kapot. En ik was zo stom om er niet 4 te kopen zodat ik er een reserve had.
Probleem dat deze heeft is dat hij geen leds meer aanzet en er geen contact gemaakt kan worden via Bluetooth. Signaal is er wel, maar geen verbinding te krijgen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

annespruit1980 schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:48:
Ok, in het kader van niet geschoten altijd mis:
Heeft er hier iemand ervaring met omvormers van het merk RealCurrent? En dan het liefst iemand met een schema ervan?
Ik had een opzet gemaakt hier met 3 van die omvormers (5 kW) en 3 LiFePo4 accus (20 kWh elk).
Dat werkte op zich redelijk, maar nu is er een kapot. En ik was zo stom om er niet 4 te kopen zodat ik er een reserve had.
Probleem dat deze heeft is dat hij geen leds meer aanzet en er geen contact gemaakt kan worden via Bluetooth. Signaal is er wel, maar geen verbinding te krijgen.
Heb je al contact opgenomen met de fabrikant, ze zitten gewoon in Alphen aan den Rijn?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-04 20:51
SpongeRob schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:46:
[...]

Heb je al contact opgenomen met de fabrikant, ze zitten gewoon in Alphen aan den Rijn?
Oh, nee, ik zie wel dat de verkopers in Libanon en Kiev zitten, dus niet heel betrouwbaar in mijn ogen. Ik heb die omvormers ook goedkoop kunnen krijgen, dus geen factuur enz. En ik zie een verkoper als stralendgroen die ze had, maar inmiddels niet meer.
Maar ik zal er eens een email aan wagen, kijken wat ze zeggen.

Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet zullen willen helpen, maar ook hier is het niet geschoten enz.
En anders moet ik maar een andere omvormer vinden die te programmeren is op tijd van laden en ontladen.

• Flopiepower
  • Laatst online: 09:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6-KL3gqD4TaiwVslRqVSZuTijc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNZyGvYwV236iyJQXvRPbx4t.jpg?f=fotoalbum_large

• Q

Q

Leuk, kun je iets meer vertellen over je plan of linken naar een post?

Waarom heb je gekozen om de twee accu packs in een kast te plaatsen ipv reguliere battery cases?
Dit is een vraag uit interesse, je hoeft geen 'verantwoording' af te leggen ;)

• Flopiepower
  • Laatst online: 09:45
Hey Q,

Heb er 32x de bm56 cell instaan voor een totaal van 65kwh.
Hierop de jk 16s30p 300A bms.

De rest word victron uiteraard.

Vond de kast mooi en is goed afsluitbaar voor de kinderen. Verder waren de kosten lager, cellen waren 90 euro de stuk inclusief transport, dus zoon 45 euro de kwh. Vind het een leuk project om te doen.

• Q

Q

Flopiepower schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:
Hey Q,

Heb er 32x de bm56 cell instaan voor een totaal van 65kwh.
Hierop de jk 16s30p 300A bms.

De rest word victron uiteraard.

Vond de kast mooi en is goed afsluitbaar voor de kinderen. Verder waren de kosten lager, cellen waren 90 euro de stuk inclusief transport, dus zoon 45 euro de kwh. Vind het een leuk project om te doen.
Thanks, leuk om te horen. Ziet er netjes uit, ben benieuwd naar de updates.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
SkyFlyer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:46:
De installatie wordt in een hoek geplaatst, 1 zijde 84*245 en de andere zijde 174*245, ben van plan die gehele hoek te bekleden (ongeveer, adhv standaard maten, bv 240 hoog)

Heeft OSB dan niet weer veel minder grip dan multiplex of betonplex?

[Afbeelding]
Inmiddels weer een aantal stappen verder, heb gekozen voor 2cm regelwerk met DPC folie, daarop 22mm OSB-3 en 10mm Fermacell. Van de fermacell heb ik alle naden extra gelijmd met Fermacell lijm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBDGE3zOLeh9H2NhkSLToTH1OEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MP0YeBuOLlPCigGiDIysXTiN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tpr9m61vbVfTkf2nL0QiznIiIKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZttPJKroi0bXlPSlNIZDd0H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DFtJSdljMDRJGGtrgJmcYaWf5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGDuzqWZOYfEaLtLPoOV9jVS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74zIdDKnEo5YKaC3MgdihWYmmMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tz2pXigWQ8EbmpIk8Twbhtli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRuE5PQyItzV-0LEtLaFKhAMiFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2QuVZEbtY76JmatTAfYFHL9.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast mijn zelf gelegde Enphase panelen aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbOpbtyHcgfB0FoxgnaxxlppfEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRhpj7gk03pwnrtSJDi6WPPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOHnPiPpWgqGJY5-Rt25LqzH2r8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVvUmclhoJsKVv6J1PLCGG90.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1tWbDCuoFdIXmbQ197omlPdkdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P7yayWYw3v0XG51IsNhq95Y.jpg?f=fotoalbum_large

En tenslotte mijn eerste Yixiang V2 batterij gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2VS4lvcpq-Jm6aumHvikPP1Vpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEhH1rVqteToObF7iHsB5ZQG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC1tn9j5wXNL-Gq0GnO17Z7Pxn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86zHvQCjbLEahI5YsbcHcd0I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYh2av918uENeygS6dq3wd22n-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3P12Utw3l8MmlndTcVkaA2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfAr6SuFudgdoI1-1F6u5RCBw2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1YfWII3OPfHm70mDPexSQ2X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0Rq4lHuL6B0_OAq-Ki95u70ZEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgHFt3LSrskvTgMbv4rY8vOe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4TregmPhFkLlNXH1JwQazOShNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qW3CiZSSoUtheTfSK6TjcXK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChyxK9YneLUQvR0guDmV2vVmppE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe9NCvLgGULgdFdXq27wJ102.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien alles 14 maanden geleden geleverd is, ben ik erg tevreden met de voltages van de Yixiang cellen, max 0,01V variatie (3,255V). Maar omdat het 1 van de eerste V2 DIY boxen zijn, moet ik de kabels vervangen door flex busbars, welke keurig door Yixiang geleverd zijn.

Nu ik de eerste van de 4 online heb, wel een kleine practische vraag; ik heb de cellen met de schroefjes die bij de box zijn bijgeleverd vastgezet. In de recente video van Toby zie ik hem de schroefjes gebruiken met ringetjes die bij de cellen zijn geleverd. Wat is nu wijsheid?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Netjes, kan je wel alvast vertellen:

- Je cellen gaan uitzetten met resultaat dat hoogst waarschijnlijk je houten eindplaten gaan breken.
- Je maakt geen gebruik van flexibele busbars, door het uitzetten van je cellen komt er spanning op de polen.

Verder wel keurig, krijg zoiets hier niet gekeurd helaas (BE).

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste