• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:14

pvg

Peter_v_m schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
Misschien niet helemaal de juiste plek om deze vraag te stellen maar misschien ook weer wel.

Heb voornemens een batterij systeem te gaan bouwen met de Victron Multiplus met 2x Yixiang 16 kWh batterij boxen.
Nu heb ik toch vandaag de verzekering maar eens gebeld.
Had namelijk dit in de polisvoorwaarden gevonden:

-------------------------------------
6.6 Duurzame installaties

Je bent verzekerd voor de gebeurtenissen zoals vermeld bij de dekking Basis of All risk. Op je
polisblad lees je welke dekking je gekozen hebt. Wij vergoeden schade aan:

1. warmte- en energieopwekkende systemen; en/of
2. warmte- en energieopslagsystemen:
• aan de buitenkant van je woning; en/of
• die op de grond staan die bij je woning hoort, inclusief de daarop aangesloten leidingen en installaties.
Bijvoorbeeld zonnepanelen, zonneboilers, thuisbatterijen, (hybride) warmtepompen of
windturbines.
3. regenwateropvangsystemen die vast zitten aan je woning of onderdeel zijn van je tuin; en/of
4. laadpalen die staan op de grond die bij je woning hoort.

Je ontvangt hiervoor per gebeurtenis maximaal € 50.000,-.
Let op! Materiële schade aan gehuurde duurzame installaties is niet verzekerd.

Let op! Alleen kleinschalige Elektriciteit Opslagsystemen (EOS) met een totale maximum
capaciteit van 20 kWh zijn verzekerd. Zorg dat de EOS is beproefd of gecertificeerd door een
onafhankelijk Europees erkend keurbureau, bijvoorbeeld DEKRA TÜV ISO KEMA.

Let op! Je bent alleen verzekerd als de montage en installatie volgens het productvoorschrift
en montagehandleiding van de fabrikant is gebeurd. De installatie en montage moeten
voldoen aan de norm NEN-1010. Dit moet je bij schade aantonen.
-------------------------------------

Heb gevraagd wat nu als ik een systeem heb van 32 kWh?
Kan ik dit in de polis op laten nemen, misschien een aanvullende verzekering?
Nou antwoord was zeer helder, dergelijke grote systemen boven de 20kWh zijn bij ons niet te verzekeren was het antwoord.
Jammer dat ik er nog tot december dit jaar aan vast zit.

Hoe is jullie ervaring hiermee?
En welke verzekeraar doet niet zo moeilijk?
Want als ik het zo lees bouwen de meeste hier systemen van meer dan 20kWh.
ING / NN?

Merk op dat de opmerking boven gaat over schade aan het EOS. Wat geldt er voor schade *door* een EOS >20kWh? Ik vind dit laatste een stuk belangrijker…

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:23

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Peter_v_m gebruik ff de zoekfunctie dit is al echt een aantal keer flink aan de orde gekomen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:14

pvg

pegagus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Als ik naar mijn eigen business-case kijk:

- PV vermogen is max 7 kW
- max vermogen huishoudenen is ca. 9 kW (in de winter)
- 3-fase aansluiting
- accu voor nul-op-de -meter

Nu moet ik volgens Victron vanuit het PV vermogen minimaal 25 kWh batterij hebben, maar dat negeer ik even (ik zet wat panelen uit bv). Ik heb uitgerekend dat ik met een batterij van 16 kWh optimaal opslag vermogen heb. Dit is namelijk precies het vermogen wat in het voorjaar en najaar wordt opgewekt en wat ik in de nacht dan weer gebruik. In de zomer wek ik meer op dan ik verbruik, in de winter minder.

Met een 1-fase systeem kom ik waarschijnlijk uit op een Mulitplus II 8000 die ca. 1.600- euro kost. Met 3x Multiplus II 3000 kom ik op nagenoeg het zelfde bedrag uit. de 3-fase setup zal wat duurder zijn aan kabelwerk, maar daar staat tegenover dat je makkelijk je accu-capaciteit kunt uitbreiden.

Er zit inderdaad wel een limiet op het laden van de accu, maar met zonnestroom eerder een uur of 8 dan 4 uur (zeker al het een hete dag is). Je accu leegtrekken kan wellicht wel sneller, dus in de zomer zou je op een hete dag nog wel tegen een temperatuurlimiet kunnen aanlopen. Maar dat zal niet heel vaak voorkomen.

En uiteraard is er dan nog weer de afweging hoe vol je je accu wilt laden, maar ik denk dat dit voorbeeld aardig duidelijk maakt dat het niet zo kansloos is als het lijkt (tenzij ik nog iets over het hoofd zie)
PV kun je voor de multiplus aansluiten (op AC-in) en hoeft dus niet bepalend te zijn (je usecase is NOM, niet per se backup incl. PV). Evt leg je enkele extra panelen met mppt op een schuurtje of aanbouw oid als je wilt kunnen laden bij stroomuitval.
Een MP 6k5 kost 800euro incl btw en kan piek 8kW 1u leveren en 11kW voor 1min. Dat zou dus voldoende zijn voor je normale loads. Laadstroom is max 100A en past dus net bij een 16kWh pack (0.3C)

Heb je de tempcurve bij enkele uren laden met 3x MP 3000? Of heb je het systeem nog niet?

• Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:50
pvg schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

ING / NN?

Merk op dat de opmerking boven gaat over schade aan het EOS. Wat geldt er voor schade *door* een EOS >20kWh? Ik vind dit laatste een stuk belangrijker…
Inderdaad NN.
Dat laatste is ook wel een dingetje ja.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51
PcFer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Zou je kunnen uitleggen hoe je dit hebt aangesloten? Ik heb hier een tijdje over nagedacht en ik kan geen veilige manier vinden om dit aan te sluiten namelijk.

Bij mij zit een 2-fase kookplaat op een 3-fase perilex. Hierdoor gebruik je alleen L1 en L2 en heb je ook maar 1 nul geleider nodig (door de faseverschuiving tussen L1 en L2 wordt de nul niet overbelast).

Het lijkt mij heel erg link om één fase van de kookplaat achter de multiplus te zetten terwijl de andere één/twee fases + N vanuit het net komen. Als de multiplus in eilandbedrijf gaat wordt de nul van de AC-IN losgekoppeld, dit is met een goede reden (o.a. terugvoeding voorkomen), deze via een omweg weer met de nul in de meterkast verbinden lijkt me niet toegestaan. Daarnaast is er geen enkele garantie dat de 120graden faseverschuiving behouden blijft in geval van eiland bedrijf en toevallig toch nog/weer netspanning aanwezig is.

Je zou twee kabels (fase + nul) naar de kookplaat kunnen brengen (zoals bij een enkelfase netaansluiting), maar dan nog steeds breng je de nul vanuit het net samen met de nul vanuit de AC-OUT van de multiplus. Iets wat vermoedelijk wel werkt is beide kabels op de AC-out van de multiplus aansluiten, maar dan moet je dus opletten dat je niet teveel vermogen trekt en je multiplus overbelast.
Dat is niet zo heel ingewikkeld hoor. Ik heb een driefase omschakelaar. Ene kant is de AC out van de Victron en de andere kant het Grid. Als ik noodstroom nodig heb dan schakel ik de omschakelaar om, zo niet dan draait de Victron MP2 6k5 parallel aan het net.

In geval van noodstroom krijgt 1 aardlek schakelaar (degene op L1) met daarachter 4 groepen spanning. Dat is de simpele kant.
Daarnaast heb ik meerdere drie fase aardlekautomaten die dan alleen nog op L1 spanning krijgen. Ik heb per apparaat gekeken wat de impact is. De warmtepomp blijkt de compressor en besturing op L1 te hebben, alleen de backupelementen werken dan niet meer. Geen probleem dus. De driefase solaredge gaat uit, ook geen probleem (heb voldoende PV op L1 over om de accu’s toch vlot te kunnen laden binnen de regels die Victron stelt).

Dan de kookplaat. Intern zit de besturing van de kookplaat op een van de fases en de nul. In mijn geval dus op L3 van de perilex aansluiting. Een inductie kookplaat is in werkelijkheid een 230V apparaat, waarbij in mijn geval:
  • Pit 1 en 2 zitten op L1 + N
  • Wokpit 3 zit op L2 + N
  • Pit 3 en 4 + besturing op L3 +N
Zoals je zelf al opmerkt is er maar 1 nuldraad bij driefase omdat de stromen elkaar in de nul opheffen. De nul van de kookplaat komt via de omschakelaar bij noodstroom gewoon van de AC out van de Victron. L1 en L2 vallen geheel uit, L3 zit op L1 van de Victron (uiteraard met duidelijke markering in de groepenkast dat dit zo is). Er is geen sprake van overbelasting risico oid door deze manier van aansluiten. Dat was anders geweest als het ‘echt’ een 400V apparaat was geweest of dat je fases parallel gaat aansluiten, dat is gevaarlijk.

Samengevat: Doordat de kookplaat intern op 230v werkt blijven er dus twee pitten gewoon operationeel. De andere 2 of 3 zijn simpelweg niet in te schakelen.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
master1104 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Dat is niet zo heel ingewikkeld hoor. Ik heb een driefase omschakelaar. Ene kant is de AC out van de Victron en de andere kant het Grid. Als ik noodstroom nodig heb dan schakel ik de omschakelaar om, zo niet dan draait de Victron MP2 6k5 parallel aan het net.

In geval van noodstroom krijgt 1 aardlek schakelaar (degene op L1) met daarachter 4 groepen spanning. Dat is de simpele kant.
Daarnaast heb ik meerdere drie fase aardlekautomaten die dan alleen nog op L1 spanning krijgen. Ik heb per apparaat gekeken wat de impact is. De warmtepomp blijkt de compressor en besturing op L1 te hebben, alleen de backupelementen werken dan niet meer. Geen probleem dus. De driefase solaredge gaat uit, ook geen probleem (heb voldoende PV op L1 over om de accu’s toch vlot te kunnen laden binnen de regels die Victron stelt).

Dan de kookplaat. Intern zit de besturing van de kookplaat op een van de fases en de nul. In mijn geval dus op L3 van de perilex aansluiting. Een inductie kookplaat is in werkelijkheid een 230V apparaat, waarbij in mijn geval:
  • Pit 1 en 2 zitten op L1 + N
  • Wokpit 3 zit op L2 + N
  • Pit 3 en 4 + besturing op L3 +N
Zoals je zelf al opmerkt is er maar 1 nuldraad bij driefase omdat de stromen elkaar in de nul opheffen. De nul van de kookplaat komt via de omschakelaar bij noodstroom gewoon van de AC out van de Victron. L1 en L2 vallen geheel uit, L3 zit op L1 van de Victron (uiteraard met duidelijke markering in de groepenkast dat dit zo is). Er is geen sprake van overbelasting risico oid door deze manier van aansluiten. Dat was anders geweest als het ‘echt’ een 400V apparaat was geweest of dat je fases parallel gaat aansluiten, dat is gevaarlijk.

Samengevat: Doordat de kookplaat intern op 230v werkt blijven er dus twee pitten gewoon operationeel. De andere 2 of 3 zijn simpelweg niet in te schakelen.
Ah dat is inderdaad een slimme oplossing. De enkelfase belastingen die toch al op de AC-out zitten worden automatisch overgenomen in noodstroom en voor de meeste 3-fase belastingen is het niet erg om even door het donker te gaan. Met de handmatige omschakelaar heb je zelf de regie en voorkom je dat voor 3-fase belastingen de invoeding door elkaar gaat lopen.

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:51
teka1 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:15:
Opstalverzekering
Wij als Hollanders houden van de boel goed verzekeren ;) . In de voorwaarden van mijn opstalverzekering staat niets over thuisaccu's dus contact met ze gezocht in hoeverre deze dan zijn meeverzekerd.
Lang verhaal kort, een thuisaccu voor eigen gebruik door een erkend installateur geïnstalleerd is verzekerd.
Nu was dat laatste een lastig punt voor een DYI project. Uiteindelijk heb ik met de verzekeraar de afspraak gemaakt mijn installatie technisch te laten keuren conform de NEN-1010, bij gebrek aan een NEN/ISO keuring voor thuisaccu's kwam dit het dichts in de buurt. (goede nieuws mijn DYI elektra werk is door de keuring gekomen)
Heb je nog een keuring laten doen en door welke instantie?
Pagina: 1 ... 129 130 Laatste