ING / NN?Peter_v_m schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
Misschien niet helemaal de juiste plek om deze vraag te stellen maar misschien ook weer wel.
Heb voornemens een batterij systeem te gaan bouwen met de Victron Multiplus met 2x Yixiang 16 kWh batterij boxen.
Nu heb ik toch vandaag de verzekering maar eens gebeld.
Had namelijk dit in de polisvoorwaarden gevonden:
-------------------------------------
6.6 Duurzame installaties
Je bent verzekerd voor de gebeurtenissen zoals vermeld bij de dekking Basis of All risk. Op je
polisblad lees je welke dekking je gekozen hebt. Wij vergoeden schade aan:
1. warmte- en energieopwekkende systemen; en/of
2. warmte- en energieopslagsystemen:
• aan de buitenkant van je woning; en/of
• die op de grond staan die bij je woning hoort, inclusief de daarop aangesloten leidingen en installaties.
Bijvoorbeeld zonnepanelen, zonneboilers, thuisbatterijen, (hybride) warmtepompen of
windturbines.
3. regenwateropvangsystemen die vast zitten aan je woning of onderdeel zijn van je tuin; en/of
4. laadpalen die staan op de grond die bij je woning hoort.
Je ontvangt hiervoor per gebeurtenis maximaal € 50.000,-.
Let op! Materiële schade aan gehuurde duurzame installaties is niet verzekerd.
Let op! Alleen kleinschalige Elektriciteit Opslagsystemen (EOS) met een totale maximum
capaciteit van 20 kWh zijn verzekerd. Zorg dat de EOS is beproefd of gecertificeerd door een
onafhankelijk Europees erkend keurbureau, bijvoorbeeld DEKRA TÜV ISO KEMA.
Let op! Je bent alleen verzekerd als de montage en installatie volgens het productvoorschrift
en montagehandleiding van de fabrikant is gebeurd. De installatie en montage moeten
voldoen aan de norm NEN-1010. Dit moet je bij schade aantonen.
-------------------------------------
Heb gevraagd wat nu als ik een systeem heb van 32 kWh?
Kan ik dit in de polis op laten nemen, misschien een aanvullende verzekering?
Nou antwoord was zeer helder, dergelijke grote systemen boven de 20kWh zijn bij ons niet te verzekeren was het antwoord.
Jammer dat ik er nog tot december dit jaar aan vast zit.
Hoe is jullie ervaring hiermee?
En welke verzekeraar doet niet zo moeilijk?
Want als ik het zo lees bouwen de meeste hier systemen van meer dan 20kWh.
Merk op dat de opmerking boven gaat over schade aan het EOS. Wat geldt er voor schade *door* een EOS >20kWh? Ik vind dit laatste een stuk belangrijker…