Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
[ Voor 16% gewijzigd door antoine_ op 17-02-2026 13:11 ]
De 10 millimeter expansie in Nigel's verhaal lijkt mij ook rijkelijk veel bij EoL. Misschien zonder compressie in het meest pessimistische geval, Als de cellen echt zo'n buikje krijgen...Lord Anubis schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:25:
Het artikel over ‘ LFP Cell Clamping Pressure’ van Nigel @cj1 heeft het over EOL, hoe kan hij dat überhaupt bepalen? In nog geen jaar 15 jaar simuleren of 10000 cycles nabootsen is onmogelijk. Ga niet het als nep beschouwen maar om het als absolute waarheid aannemen gaat ook te ver.
Dat, en het gegeven dat Eve zelf schrijft 2,0 tot 2,5 millimeter bij 300 kgf, maakt voor mij weer een kleine incentive om juist wel 300 kgf zo goed als mogelijk toe te passen.
Qua onmogelijkheid van 10.000 cycles nabootsen, dat geldt ook voor de levensduur. Daar worden ook maar een paar duizend cycles getest onder extreem nauwkeurige condities qua temperatuur. Ook qua spanning en stroom extreem nauwkeurig, minimaal 6 significante cijfers heb ik begrepen Vervolgens is het een curve fitting doen en daarna doorrekenen naar 60 of 70% van de initiële capaciteit. Vermoedelijk gebeurt iets dergelijks qua zwelgedrag, de omkeerbare en niet omkeerbare zwelling nauwkeurig bepalen bij X-duizend cycles en een curve fitting, die weer door wordt geteld tot 60 of 70% SoH. Zo'n SWE2100 of SWE2110 meet de zwelling ±1μm.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
Solderen sowieso niet. Puntlassen vermoedelijk ook niet, volgens mij is een gebruikte term plasmalassen.ditbenikecht schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:03:
Dit weekend heb ik 80 cellen Mb56 gemonteerd. Helaas is bij 1 cel de terminal/stud afgebroken bij het aandraaien. Dus het laser-welded ronde deel is helemaal af. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan repareren? .. Of is er een bedrijf in Nederland die dit kan?
Heb je foto's zodat te zien is of er überhaupt nog body is om op te lassen?
Is de de plasmalas loskomen?
Waarom (denk je zelf) dat die plasmalas is losgekomen?
- Roterende kracht? (op moment gezet zonder celverbinder ertussen, of met een celverbinder die is gaan ronddraaien)
- Zat het draadeind een fractie (< 0,1 millimeter) door de stud heen (en heeft die de las van het metaal eronder gedrukt tijdens het aandraaien)? (Ik bedoel is het draadeind mee gaan draaien en dieper in de stud gedraaid, of heeft de stud aan de onderzijde volledig gesloten)
- Heeft de stud nadat de moer en celverbinder gemonteerd was een flink kracht te verduren gekregen? (bijv. optillen aan de celverbinder)
- Gewoon een zwakke(re) las?
- Anders?
Gevoelsmatig zou ik het onder de 50% van de vervormingsgrens wel aandurven om de celverbindingen op 12Nm te laten zitten. Zeker als de fabrikant het zo opgeeft, en zij bevestigen dat er geen tikfout staat.
PS Eigenlijk hoort je leverancier die ene afgebroken stud onder garantie om te ruilen. Welke Chinese leverancier wil de afgebroken stud niet oplossen?
Heb je inmiddels in Nederland een bedrijf gevonden die aluminium wil (plasma)lassen op prismatische cellen?
[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 19-02-2026 11:37 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
Ik vond de stackable oplossing van EEL wel handig, maar zag hem hier nog niet langskomen.
:strip_exif()/f/image/lt1gNrOwximxwj0A5j4DiLWH.png?f=user_large)
link
Een 32kWh-accu, maar de twee niveau's zijn fysiek van elkaar gescheiden, waardoor dus wat beter te tillen en verplaatsen. Je kan ze op of naast elkaar zetten. De communicatie en busbars gaan buitenom. Dat is niet zo mooi, maar de voordelen wegen misschien wel op tegen de nadelen.
Verder gewoon alles wat je mag verwachten qua specs: T-Class fuse, hydraulische breaker, etc.
Met heating pads erbij zit je op 3325 dollar (5% korting met code 'BF').
Wat zijn jullie gedachten hierbij?
Verder een offerte van Heymy gekregen in navolging van @The Source. In Europa hebben ze de heating pads nog niet liggen. Daarom de hele set vanuit China. Dus met heating pads en DDP bij 2 stuks 2595 dollar en bij 3 stuks daalt dit naar 2560 dollar per stuk.
Ik vraag mij echt af hoe dit zo goedkoop kan? Alleen de cellen zitten normaal gesproken al op 1600 dollar. Dan de BMS, de case, de shipment...
@The Source Heb jij de cellen al bekeken? Zitten er QR-codes op die je kan uitlezen? Volgens mij produceert alleen EVE nu nog de MB56 toch?
SRK35ZS-W
De QR codes zitten onder de PCB van de balancer en die heb ik nog niet verwijderd, dus ik heb ze niet kunnen scannen. Ik heb enkel kunnen vinden dat EVE ze maakt, maar dan zouden het ook eventueel nog 2de handse kunnen zijn of een andere grade lijkt me.Scooper schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:37:
Ik ben op zoek naar de diverse opties voor MB56-cases.
Ik vond de stackable oplossing van EEL wel handig, maar zag hem hier nog niet langskomen.
[Afbeelding]
link
Een 32kWh-accu, maar de twee niveau's zijn fysiek van elkaar gescheiden, waardoor dus wat beter te tillen en verplaatsen. Je kan ze op of naast elkaar zetten. De communicatie en busbars gaan buitenom. Dat is niet zo mooi, maar de voordelen wegen misschien wel op tegen de nadelen.
Verder gewoon alles wat je mag verwachten qua specs: T-Class fuse, hydraulische breaker, etc.
Verder een offerte van Heymy gekregen in navolging van @The Source. In Europa hebben ze de heating pads nog niet liggen. Daarom de hele set vanuit China. Dus met heating pads en DDP bij 2 stuks 2595 dollar en bij 3 stuks daalt dit naar 2560 dollar per stuk.
Ik vraag mij echt af hoe dit zo goedkoop kan? Alleen de cellen zitten normaal gesproken al op 1600 dollar. Dan de BMS, de case, de shipment...
@The Source Heb jij de cellen al bekeken? Zitten er QR-codes op die je kan uitlezen? Volgens mij produceert alleen EVE nu nog de MB56 toch?
De Heymy prijs was de goedkoopste en pre-assembled, maar andere zaten er niet onredelijk (of verdacht) vanaf. yikang kan meer vragen omdat ze veel traffic via offgrid garage komen, dus die hoefen niet te zakken met hun prijs.
:strip_exif()/f/image/GOrfRtasTqZnxghm9EPvIl5E.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit eel concept bestond nog niet in Nov toen ik aan het rondvragen was. Interessant als gewicht een issue is en de batterij naar zolder moet bv. Er lijken geen wieltjes onder te zitten dus 1 bak (125kg+?) verplaatsen is dan nog steeds niet leuk
[ Voor 26% gewijzigd door The Source op 19-02-2026 16:35 ]
Op de hoek aan de onderkant van de cell, het zal gekomen zijn tijdens transport gok ik.
Het gaat om een EVE MB31 cell, gisteren 32stuks binnen gekregen waarvan 2 deze "beschadeging" hebben.
Ik heb het voorgelegd aan de verkoper die zegt uiteraard: "geen probleem".
Het voltage is gelijk met overige cellen.
Wat is jullie ervaring met dit soort dingen via alibaba?
Lijkt een deuk, niet alleen folie die wat kapot is, gebeurt snel op zo een hoekpunt maar voor mij is dat retour.Boertje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:00:
Wat vinden jullie hier van?
Op de hoek aan de onderkant van de cell, het zal gekomen zijn tijdens transport gok ik.
Het gaat om een EVE MB31 cell, gisteren 32stuks binnen gekregen waarvan 2 deze "beschadeging" hebben.
[Afbeelding]
Maar ik heb ze dan ook niet van Ali maar bij NKON gehaald.
Advies is om dit niet te accepteren en vragen om ze te retourneren/ vervangen.
Zal men wel niet erg voor openstaan gezien de transport kosten. Maar gewoon doorzetten en anders een dispuut openen dan komt met meestal wel over de brug.
Mijn Ali had wel 6 cm dik piepschuim, dus niet zo minderwaardig hahacyclone schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:37:
@Boertje die zou er bij mij niet inkomen. Overigens bijzonder gezien mijn cellen in grote dozen per 4 in hele dikke schuim verpakkingen zaten.
Maar ik heb ze dan ook niet van Ali maar bij NKON gehaald.
Advies is om dit niet te accepteren en vragen om ze te retourneren/ vervangen.
Zal men wel niet erg voor openstaan gezien de transport kosten. Maar gewoon doorzetten en anders een dispuut openen dan komt met meestal wel over de brug.
1 PVoutput . Dongen NB
Was de doos ook beschadigd? Zo ja dan mag je er vanuit gaan dat de cellen nieuw en heel verstuurd zijn. Fotos en claimen bij de transporteur.Boertje schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:00:
Wat vinden jullie hier van?
[Afbeelding]
Ik heb het bij de verkoper neergelegd zoals @cyclone ook zegt.
chinees nieuwjaar lees ik ook dus ze zullen wel de tijd nemen
Ik denk zwakkere las, of omdat de cel in de handen werd gehouden, omdat het de laatste van de rij was en er een kabel naar de verdieping eronder op moest. Daarna de cel terug laten zakken in de case en mogelijk door de kracht van de kabel (3x16mm2) is de stud eraf getrokken.cj1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Waarom (denk je zelf) dat die plasmalas is losgekomen?
- Roterende kracht? (op moment gezet zonder celverbinder ertussen, of met een celverbinder die is gaan ronddraaien)
- Zat het draadeind een fractie (< 0,1 millimeter) door de stud heen (en heeft die de las van het metaal eronder gedrukt tijdens het aandraaien)? (Ik bedoel is het draadeind mee gaan draaien en dieper in de stud gedraaid, of heeft de stud aan de onderzijde volledig gesloten)
- Heeft de stud nadat de moer en celverbinder gemonteerd was een flink kracht te verduren gekregen? (bijv. optillen aan de celverbinder)
- Gewoon een zwakke(re) las?
- Anders?
Het is voor mij als leek op metaalgebied toch niet te achterhalen?Bij je andere 79 cellen op 12 Nm moet je eigenlijk zien te achterhalen dat het niet de bout is die door de stud kan komen... Zo niet, wat de exacte aluminiumlegering + temper de stud gemaakt is. Vervolgens wat het punt (kies de meest pessimistische/laagste waarde) van die legering is waarop die permanent gaat vervormen én welk percentage de in de stud getapte schroefdraad momenteel wordt belast: hoe ver zit je met 12 Nm op M8 draad van de "0,2% rekgrens" (zo noemen ze dat punt vaak bij staal) van de legering waarop het metaal permanent vervormt. (Qua frictie coëfficient wordt het meten, of ook een pessimistische waarde aannemen).
Leverancier heeft inmiddels aangegeven dat het onder garantie valt en dat ik een nieuwe krijg bij de volgende levering naar Europa. Dat is wel helaas pas in maart. Het is echter niet langzamer dan bij Nkon.PS Eigenlijk hoort je leverancier die ene afgebroken stud onder garantie om te ruilen. Welke Chinese leverancier wil de afgebroken stud niet oplossen?
Nee geen idee waar te beginnen.Heb je inmiddels in Nederland een bedrijf gevonden die aluminium wil (plasma)lassen op prismatische cellen?
Bij de 300Ah cellen zou je een cel (voorzichtig) aan één stud moeten kunnen tillen. Er staat mij iets bij van een maximale belasting die overeenkomt met 6 kg. Een MB56 is met 11,5 kilogram natuurlijk een stuk waarder. Dan moet het nog steeds kunnen als je de kracht over beide studs verdeelt. Zegt de leverancier iets over de kracht waarmee de stud maximaal belast mag worden?ditbenikecht schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:49:
[...]
Ik denk zwakkere las, of omdat de cel in de handen werd gehouden, ...Daarna de cel terug laten zakken in de case en mogelijk door de kracht van de kabel (3x16mm2) is de stud eraf getrokken.
Qua materiaal zou je bij een andere leverancier die aangeeft dat ze zelf studs op celpolen lassen, kunnen vragen naar de materiaaleigenschappen (aluminium grade and temper) van de stud. Bijvoorbeeld Hakadi last M6 studs op CATL 530Ah cellen.ditbenikecht schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:49:
[...]
Het is voor mij als leek op metaalgebied toch niet te achterhalen?
Vervolgens wat inlezen over elasticiteitsmodulus, vloeigrens (Rp0.2), etcetera.
Met de online rekenhulpjes zoals die van Bossard kom je een heel eind om de procentuele belasting van de schroefdraad te achterhalen...
Dat is goed nieuws, en fijn om hier te lezen.ditbenikecht schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:49:
[...]
Leverancier heeft inmiddels aangegeven dat het onder garantie valt en dat ik een nieuwe krijg bij de volgende levering naar Europa.
[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 20-02-2026 14:50 . Reden: rekgrens -> vloeigrens (Rp0.2) ]
Ging eigenlijk blind voor EVE omdat geen van deze producneten me eigenlijk iets zegt, en de meeste dan toch EVE pakken
Dus in hoeverre ze niet kunnen leveren kun je daaruit niet opmaken. Vermoed dat ze pas laten perorderen op het moment dat er een container al onderweg is en ze ongeveer weten wanneer deze aankomt.
Ziet er netjes uit, t-class fuse en hydraulische breaker is beter dan veel anderen. Heb je ergens reviews/videos kunnen vinden? Die zijn soms wisselend, van "zit super in elkaar" tot "losse draden" of "deze zekering is gevaarlijk".Scooper schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:37:
[Afbeelding]
link
Nee, niet gevonden. Hij is volgens mij echt spik splinternieuw...Specs idd goed, maar altijd fijn als er ook iemand hands-on een blik op heeft geworpen.NTS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:47:
[...]
Ziet er netjes uit, t-class fuse en hydraulische breaker is beter dan veel anderen. Heb je ergens reviews/videos kunnen vinden? Die zijn soms wisselend, van "zit super in elkaar" tot "losse draden" of "deze zekering is gevaarlijk".
SRK35ZS-W
Andy van offgrid gragage hinte in een recente video dat hij bezig was met de review van een nieuwe EEL diy box.Scooper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:19:
[...]
Nee, niet gevonden. Hij is volgens mij echt spik splinternieuw...Specs idd goed, maar altijd fijn als er ook iemand hands-on een blik op heeft geworpen.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
- in de printplaat (afgedekt met 0,236 mm ≅ 9,3 mil 2116 pre-preg of
- op de printplaat
Een voorbeeld:
- stroomsterkte: 314A (0.5C bij 628Ah MB56)
- koperdikte: 2 mm (de celverbinder die YiXiang levert)
- temperatuurverhoging (Temperaturanstieg/Trise): 10ºC
- omgevingstemperatuur (ambient temperature): 50ºC (maximale temperatuur in de kast)
- lengte van het spoor: 84 mm (celdikte + foam tussen de cellen + omweg door U-vorm in het midden van een flexibele celverbinder)
- in de printplaat: 38,017 mm¹ ( ≅ 76 mm²; 6,7 mV spanningsval)
- op de printplaat: 14,614 mm¹ ( ≅ 29 mm²; 17,4 mV spanningsval)
Victron's maximale spanningsval van 0,259V in de accukabels is al snel bereikt: zelfs met de 76 mm2 koper variant, bereik je met 15 celverbinders al 101 mV, daar komen de verbinders naar de zekering, de automaat, het BMS, de schroefconnectoren, overgangsweerstanden, waarstanden in BMS en zekering, de aansluitkabels en de (Lynx) busbar nog bij. In dit licht van spanningsval bezien zijn 60 mm2 celverbinders voor een MB56 box (te) weinig koper.
Ik heb vorige maand contact gehad met EEL. Ze stelde in mijn geval voor om niet voor de stackable te gaan, maar voor deze https://eelbattery.myshop...-300a-jk-v19-bms-pre-sale in principe hetzelfde, maar niet stackable en iets goedkoperScooper schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:37:
Ik ben op zoek naar de diverse opties voor MB56-cases.
[Afbeelding]
link
Met name secties:
2.1.6 "standaard laadstroom":
- 0-80% SoC = 1C
- 80% SoC - 3,5V = 0,8C
- 3,5V - 3,6V = 0,5C
- 3,6V - 3,65V = 0,1C
2.1.9 waar in ≥ 30% SoC ontlaad stroompieken tot 3C gedurende 30 seconden zijn toegestaan
2.1.10 AC-IR gestegen van 0,16 mΩ naar 0,18 mΩ
2.1.11 DC-IR nieuw toegevoegd: ≤ 1.2 mΩ bij 25ºC en 50% SoC en 1C gedurende 10s
2.2.2 waar bij 5 temperaturen de relatieve capaciteiten t.o.v. nominaal worden getoond
2.2.5 waar het aantal cycles gelijk is gebleven 4000 cycles bij 25ºC en 2000 cycles bij 45ºC
3.3.1 waar de staalplaat variabel is geworden in dikte: 12~20 millimeter (was 8 mm bij LF304)
3.3.2 "attach a layer of cushioning material" er staat nu expliciet dat XPP foam nodig is
3.15 de cycle test wordt uitgevoerd inclusief de 300 kgf compressie
4.1 maximaal 700N aan kracht op de polen in longitudinale richting (=gelijk gebleven, zie 2.1 op pagina 10)
4.2.1 de LF334 mag geladen worden onder het vriespunt: -10ºC ~ +65ºC
4.2.4.1 de LF334 mag ontladen worden t/m -35ºC
4.4.2 aanbevolen compressie onder 7kN (700 kgf; was voorheen omschreven als "maximaal 7 kN")
4.4.3 "suggested to reserve 3% expansion space While grouping the cells"
5.1 EoL = 70% SoH bij 25ºC of IR ≥ 150% van IR-nieuwstaat
Grootste gemis is dat bij deze serie de energie-efficiënte (eta: η) niet wordt gespecificeerd.
[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 28-02-2026 13:20 . Reden: Winding type ]
Inmiddels ook voornemens een ESS systeem te gaan bouwen met een Victron omvormer en 2x DIY Yixiang 16 Kwh boxen.
En lees al een aardig tijdje mee in verschillende topics over dit onderwerp en ben inmiddels heel wat wijzer geworden.
Nu worden de Yixiang boxen over het algemeen rechtstreeks aangesloten met de accukabels rechtstreeks op zoals ik het wil doen op een Lynx Class-T Power in busbar.
Stel je wil tijdens onderhoud/aanpassing ..ect de accu's even losnemen (uiteraard als alles buiten bedrijf is), ben je toch genoodzaakt om de accupolen los te nemen.
Ik zat te denken om ze stekker baar te maken met bijvoorbeeld Anderson connectoren.
Heeft iemand hier ervaring mee, en is dit een betrouwbare verbinding of zeggen jullie niet doen?
Blijft natuurlijk wel weer een overgang en mogelijke overgangsweerstand.
Dus twijfel een beetje..
Echt waarom zou je dat willen? Wat voor een onderhoud denk je dan te gaan doen waarbij alles los moet?Peter_v_m schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:51:
Goedemiddag,
Inmiddels ook voornemens een ESS systeem te gaan bouwen met een Victron omvormer en 2x DIY Yixiang 16 Kwh boxen.
En lees al een aardig tijdje mee in verschillende topics over dit onderwerp en ben inmiddels heel wat wijzer geworden.
Nu worden de Yixiang boxen over het algemeen rechtstreeks aangesloten met de accukabels rechtstreeks op zoals ik het wil doen op een Lynx Class-T Power in busbar.
Stel je wil tijdens onderhoud/aanpassing ..ect de accu's even losnemen (uiteraard als alles buiten bedrijf is), ben je toch genoodzaakt om de accupolen los te nemen.
Ik zat te denken om ze stekker baar te maken met bijvoorbeeld Anderson connectoren.
Heeft iemand hier ervaring mee, en is dit een betrouwbare verbinding of zeggen jullie niet doen?
Blijft natuurlijk wel weer een overgang en mogelijke overgangsweerstand.
Dus twijfel een beetje..
Extra connecties zou je juist niet moeten willen.
Ik heb sinds ik mijn systeem in bedrijf heb genomen nog nooit de accukabels los gehad. Wel spanningsloos gemaakt voor wijzigingen etc, maar niet los.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Vat me niet verkeerd op s.v.p. maar jouw idee klinkt als van iemand zonder enige praktijk ervaring. Een stekker op een accu ivm onderhoud klinkt mij heul gek in de oren.
Wat voor een onderhoud dan? En welk voordeel geeft een stekker dan als je maar 2 polen hoeft los te schroeven (voorzien van een kabel oog).
Dit levert je misschien 1 minuut tijdwinst op voor een handeling die je misschien nooit hoeft uit te voeren maar wel altijd voor extra weerstand/ rendement verlies zorgt voor de gehele levensduur van je accu.
Behalve dat is een degelijke Anderson stekker ook niet goedkoop.
En nogmaals in welk scenario zou je je accu’s snel willen kunnen afkoppelen?
Mijn tip begin zonder jouw voornemen om een stekker te gebruiken, een stekker kun je er altijd nog tussen zetten en je zult na 6 maanden in productie jezelf nog eens over je hoofd krabbelen waarom je dit ooit bedacht had.
Maar heb al besloten om er vanaf te zien.
En inderdaad zijn ze erg duur rond de 25 euro per stuk, dat maal 4 voor 2 boxen is alweer 100 euro.
Weggegooid geld dus.
Ik heb goede ervaringen met AccuNoordzunrob schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:41:
Ik heb wat gezocht in het topic, maar over AccNoord lees ik goede en minder goede verhalen. Ik wil graag nieuwe 50mm2 kabels laten persen met M8 oog aan beide zijden. Wat is de nu de beste (web)shop/waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
- welke dingen kwam je tegen waar je van te voren niet op voorbereid was?
Ik lees (hier, maar ook elders) dat mensen die zelfs een achtergrond hebben in electro toch dingen tegen kwamen waar ze niet van bewust waren. Echter, wordt er zelden tot nooit gezegd wat precies. Met het oog op veiligheid en anderen te helpen, vroeg ik me af wat voor dingen jullie tegen zijn gekomen wat je niet had verwacht.
Zelf ben ik nu aan het wachten op de (EEL-v6pro) boxes. Wil ik een extra soort (plexiglas?) kast maken om de batterijen heen met afzuiging. Dan als straks de boxes er zijn kabels allemaal monteren en pas op het laatst de daadwerkelijke cellen monteren en dan alles spanningsvrij aansluiten. En dan de box afronden door op laatst de "midden-bar" aansluiten (zeg maar 2x24V connecten). Dan of deksel erop of misschien een plexiglas/polycarbonaat replacement deksel. (makkelijker te inspecteren). Die kan echter wel smelten...doet metaal iets minder snel.
Nog even hierop terugkomend: ik had nagevraagd hoe breed de kabelschoenen van een 50mm2 en 70mm2 zijn voor M8, en ze gaven aan 21 en 23 mm. Dit voelt wel heel erg breed. De 50mm2 kabels die ik nu heb (ergens anders vandaan) lijken veel smaller te zijn. Zijn er daadwerkelijk zoveel verschillende maten? Want ik vraag me af of die 23mm wel past in de DC switch.zunrob schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:41:
Ik heb wat gezocht in het topic, maar over AccNoord lees ik goede en minder goede verhalen. Ik wil graag nieuwe 50mm2 kabels laten persen met M8 oog aan beide zijden. Wat is de nu de beste (web)shop/waar hebben jullie goede ervaringen mee?
M8 op 70mm² is idd best breed, thans bij mij toch ook, ik zat daardoor ook gewrongen met een aantal punten voor aan te sluiten/aan te draaien.zunrob schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:02:
[...]
Nog even hierop terugkomend: ik had nagevraagd hoe breed de kabelschoenen van een 50mm2 en 70mm2 zijn voor M8, en ze gaven aan 21 en 23 mm. Dit voelt wel heel erg breed. De 50mm2 kabels die ik nu heb (ergens anders vandaan) lijken veel smaller te zijn. Zijn er daadwerkelijk zoveel verschillende maten? Want ik vraag me af of die 23mm wel past in de DC switch.
Zorg dat je het juiste geisoleerde gereedschap hebt, een degelijke betrouwbare nauwkeurige multimeter, meter om de interne weerstand van je accu cellen te kunnen meten en een schone werkruimte.
Afhankelijk van jouw situatie kun je bepalen wat de beste volgorde is qua bouwen maar denk ook gewoon in blokken.
De Accu's zijn gewoon een bouwblok die je rustig direct kunt opbouwen in alle rust.
Ik heb eerst de boxes uitgepakt / en alle spullen eruit genomen en gechecked of alles compleet was en voorbereid voor de instalatie van de cellen.
Gewoon een algehele kwaliteits controle.
De cellen heb ik na ophalen bij NKON allemaal gecontroleerd (internet weerstand en spanning gemeten) gelabeled en gedocumenteerd in een Excel file.
Daarna heb ik in alle rust de cellen geplaatst in de doos en rustig alles aangesloten. Zorg dat je hier gewoon rustig werkt met goed en geisoleerd gereedschap en zorg dat je op delen waar je niet aan werkt een stuk karton of ander isolerend materiaal legt zodat mocht er iets op / in vallen je niet risico loopt op een kortsluiting.
Rust is hier belangrijk.
Er zijn overigens ook talloze filmpjes op youtube te vinden hoe je dit het beste kunt doen.
Zorg dat je de juiste gegevens hebt voor wat betreft de aanhaal momenten van de cellen die je gebruikt en een degelijke moment sleutel die nauwkeurig genoeg is.
Als je eenmaal 1 accu klaar hebt, zet je (indien aanwezig) de schakelaar / breaker om en het BMS uit en vervolgens heb je gewoon een spanningsloze accu box.
Bedenk je overigens wel dat dergeiljke boxen loeizwaar zijn en niet te tillen zijn voor 1 persoon. Denk goed na waar je ze opbouwd en hoe je ze uiteindelijk op de juiste plek gaat krijgen.
Vervolgens kun je ervoor kiezen om de bekabeling of bus bars aan te leggen, maar dat kun je ook op voorhand al gedaan hebben.
Ook hier weer belangrijk om alle verbindingen op het juiste moment vast te zetten.
Ook aan te bevelen is een thermische camera (ik heb een flir voor onder mijn iphone die zijn best betaalbaar) om alle verbindingen direct na in gebruik name onder load eens goed in de gaten te houden om te voorkomen dat je ergens een slechte verbinding hebt (die worden goed warm dus snel zichtbaar op een dergelijke camera).
Rustig werken, zorg dat je goed geïnformeerd ben (en check dat nog een keer) dan werk je veilig en houdt je alles heel.
Dat is mijn devies / advies.
Hmm. Ik twijfel een beetje tussen 50mm2 en 70mm2, voor een lengte van 2 meter. Maximaal 240A 48V. Met 50mm2 past de kabelschoen dus beter.HyperBart schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:05:
[...]
M8 op 70mm² is idd best breed, thans bij mij toch ook, ik zat daardoor ook gewrongen met een aantal punten voor aan te sluiten/aan te draaien.
Hoe bedoel je precies 'gewrongen met aan sluiten'?
Tevens knijpen zij kabels handmatig, ik meen dat vanaf 50mm2 je veel liever hydraulisch laat krimpen? Iemand alternatieve adressen?
[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 05-03-2026 11:51 ]
Bij mijn eerste build heb ik zelf geperst maar die tang werd in een kapotte case geleverd dus die heb ik teruggestuurd. Ik vond het wel fijn om het allemaal eens zelf te doen maar met mijn uitbreiding die ik eerstdaags ga zetten laat ik gewoon de restjes op maat knippen bij uw-accuwinkel.zunrob schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:36:
[...]
Hmm. Ik twijfel een beetje tussen 50mm2 en 70mm2, voor een lengte van 2 meter. Maximaal 240A 48V. Met 50mm2 past de kabelschoen dus beter.
Tevens knijpen zij kabels handmatig, ik meen dat vanaf 50mm2 je veel liever hydraulisch laat krimpen? Iemand alternatieve adressen?
Wat ik bedoel met gewrongen is dat ik bv het M8 kabel oog niet "in line" met een zekeringhouder heb gezet omdat het M8 oog aan de uiterste kant een uitstulpend boogje heeft, dus ik heb het 90 graden gedraaid en dus "hoeks" op mijn fusehouder moeten zetten zodat deze niet "omhoog kwam" omdat er isolatiemateriaal onder zat omdat dat boogje overhangt.
Geen idee waar dat aan ligt maar het past mooi en correct nu met maximaal contact oppervlak.
Ik zou altijd hydraulisch krimpen. Met 240A, kom je dan toe met 50mm² ja? Heb je dat in de calculator gegooid en de opgaande en retour bij elkaar geteld?
[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 05-03-2026 13:26 ]
zunrob schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:36:
[...]
Hmm. Ik twijfel een beetje tussen 50mm2 en 70mm2, voor een lengte van 2 meter. Maximaal 240A 48V. Met 50mm2 past de kabelschoen dus beter.
/f/image/UEKK1fGBGpALRfQdZteC5FMz.png?f=fotoalbum_large)
70mm2 is dus het advies...
Ik heb al mijn kabels zelf geknepen, prima te doen !
>> https://www.amazon.nl/dp/B00L9044RA
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Ik wil een vergelijkbaar systeem gaan bouwen (maar dan met de 6k5 omvormers, die waren er toen nog niet). Heb jij een boodschappenlijst? want ik zit nu je plaatje te ontleden kwa onderdelenJapie.G schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:11:Toch nog even wat tijd gevonden.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bedoeling is eerst op ac-in alleen draaien, later ook noodstroom (hele huis).
Ac-in is nu gekoppeld aan een 4p b25 automaat welke tijdelijk dienst doet als werkschakelaar. Aan de huis meterkast kant zit de 10mm2 kabel nog op een b25 aardlekautomaat. Nu dus niet selectief op mijn 25a netbeheerder hoofdschakelaars, maar dat is dan nu maar zo. De automaten zijn straks nodig voor de hele ac-out configuratie en heb ik dus al.
[Afbeelding]]
Gridmeter is geplaatst, had hem toch al gekocht..
Wat rest nog:
- aarde kabels voor diy boxen
- laatste kabelmanagement
- kappen plaatsen
- cerbo en gridmeter aan netwerk pluggen
- pre loaden met weerstand (heb weerstand, maar hoe pak ik dit aan?
- classT fuses plaatsen zodat accu’s gekoppeld worden aan busbar.
Voor nu, ziet er iemand hele domme fouten van mij waardoor ik onveilige situaties maak?
Je hebt geen smart shunt er in zitten of wel? met noodknop, brandmelder en CO melder voorziening?
Over zeskant en puntkrimp kan ik niets over zeggen, ik heb ook met die KATSU geknepen die @Jazsie had maar daar was de gele koffer/kist van beschadigd dus die is netjes teruggegaan, tang deed het wel prima verder.
Bij deze dan:zunrob schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:35:
Klopt @HyperBart en @Jazsie, 70 mm2 is de juiste dikte. Alleen begrijp ik dat zij dan een punt krimp zetten in plaats van een zeskant. Ik heb in mijn hoofd zitten dat zo een krimp rondom veel beter is dan een punt krimp, maar ik hoor graag waarom ik ongelijk heb.
ik ga hier nu uit van het systeem van Klauke, maar Intercable en Cimco zijn bij mijn weten vergelijkbaar.
Sandaard kabelschoenen, die zijn kort, krimp je één keer zeskant met klasse 2 kabel (stug met weinig losse twijnen) en klasse 5 en 6 kabel (soepel en supersoepel) gebruik je doornpersing ("puntkrimp") of kerfpersing (vergelijkbaar, maar met meerdere punten). Dat heeft te maken met de vulling van het koper in de schoen. Het ene merk draad heeft meer lucht als het ander merk door iets andere manier van de kabel slaan.
Bij de langere Dynamic kabelschoenen gebruik je voor alle kabeltypen één of meer zeskantpersingen, tot 8 aan toe bij 300mm2. De schoenen hebben een iets kleinere binnenmaat en dikkere wand
Bij soepele kabels (en ik hoop niet dat je met 70mm2 klasse 2 bij je ESS aan het knooien bent) gebruik ik het liefste korte schoenen met doornpersing. Je kan ze met een gerust hart bestellen.
Een plaatje bij je uitlegDavidZH schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:52:
[...]
Bij deze dan:
ik ga hier nu uit van het systeem van Klauke, maar Intercable en Cimco zijn bij mijn weten vergelijkbaar.
Sandaard kabelschoenen, die zijn kort, krimp je één keer zeskant met klasse 2 kabel (stug met weinig losse twijnen) en klasse 5 en 6 kabel (soepel en supersoepel) gebruik je doornpersing ("puntkrimp") of kerfpersing (vergelijkbaar, maar met meerdere punten). Dat heeft te maken met de vulling van het koper in de schoen. Het ene merk draad heeft meer lucht als het ander merk door iets andere manier van de kabel slaan.
Bij de langere Dynamic kabelschoenen gebruik je voor alle kabeltypen één of meer zeskantpersingen, tot 8 aan toe bij 300mm2. De schoenen hebben een iets kleinere binnenmaat en dikkere wand
Bij soepele kabels (en ik hoop niet dat je met 70mm2 klasse 2 bij je ESS aan het knooien bent) gebruik ik het liefste korte schoenen met doornpersing. Je kan ze met een gerust hart bestellen.
:strip_exif()/f/image/662X5QwMNaw6IO5CdetX54O3.png?f=user_large)
Op marktplaats staan regelmatig kabelperstangen te koop voor gunstige bedragen welke je eventueel weer kunt verkopen als je klaar bent.
[ Voor 5% gewijzigd door Flesdop op 06-03-2026 09:22 ]
In de BMS staat Soc 0-Volt op 2.640 (volgens settings Andy). Dit zou inhouden dat de accu bij (2.64x16) 42.24V leeg zou moeten zijn.
Laatst een test gedaan met de accu tot 0% ontladen (staat standaard op 10%), echter zie ik geen lagere waarde dan 49.02V ( in de log van VRM) waarna er een Low battery: Alarm melding kwam.
Is er ergens anders nog een setting te vinden die ervoor zorgt dat het 0% voltage niet bereikt wordt?
Het voelt nu alsof er nog energie in de batterij zit waar niks mee gedaan wordt. En dus ook ontladen tot 10% niet klopt en in werkelijkheid 20% is (even overdreven).
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Wil je die tekening eens even delen aub?The Source schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:42:
Mijn kabel schoenen van accunoord (90mm met M8 en M10) waren ook te groot voor mijn Smartshunt waar ik een 3d printed cover overheen wilde zetten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wellicht dat je in VEConfigure andere waardes hebt staan voor minimale voltages en die nu niet overeenkomen met je BMS ?SHIFTER [NL] schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
Is er ergens anders nog een setting te vinden die ervoor zorgt dat het 0% voltage niet bereikt wordt?
Die ga ik inderdaad nog even checken, goede!cyclone schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Wellicht dat je in VEConfigure andere waardes hebt staan voor minimale voltages en die nu niet overeenkomen met je BMS ?
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Ik ben nog steeds in de experimenteerfase.
Ik heb nu een bordje gekocht die via de homeplug standaard moet kunnen communiceren met de EV als 'laadstation'. Waarschijnlijk heb ik iets nodig om het draagsignaal van -12V/12V te regelen voor het draagsignaal en dan moet het mogelijk zijn te communiceren met de auto.
Om daarna nog daadwerkelijk toegang te krijgen tot de accu, moet ik daarnaast nog laten zien aan de auto dat het gevraagde (tot 400v) voltage over de DC polen loopt voor de verbinding tot stand komt, waar een bestaand circuit voor wordt aangepast. https://github.com/dalath...ge-source#modified-hia4v1
Heb nog een paar dingen besteld, hopelijk kan ik binnenkort experimenteren!
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
:strip_exif()/f/image/VyVIFpDlZJCCvjCNEkJf8dmb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pkFDObjbZUIazZi5xxFEFvDy.jpg?f=fotoalbum_tile)