• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
hier stond een linkdump

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 31-01-2026 13:29 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
knip knip, waarom reageren?

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 31-01-2026 13:30 ]

• Hermarcel
  • Niet online
@bbbrumbrum
Dat er maar 2,5 Nm nodig is om aan de 300 kg druk op de cellen te komen te komen.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

DmC1982 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:14:
[...]
Ik ben bezig met het plaatsen van 2× 48 kWh Panda‑batterijen met een laad/ontlaadstroom van 300 A.
Een 48 kWh Docan Panda*) is een 3P16S configuratie.
Normaliter is 1P16S ongeveer 0,25 mOhm. Drie keer parallel komt neer op 0,0833 mOmm. In de praktijk zal het wel ietsje meer zijn. Vermoedelijk zitten er intern nog smeltpatronen in, en de automaat zal ook nog wat weerstand opleveren.

Globaal zou ik 15kA maal 3 tellen: een 45 kA is nodig. Niet waar?

*) Mooi dat je zelf mag kiezen voor geschroefde of gepuntlaste terminal.

@Hermarcel Offy's Werkstatt waar je naar links is er later achter gekomen dat zijn 8S cellen millimeters groeien en krimpen en uitzetten tijdens laden en ontladen. Daarom is Claus later drukveren toe gaan passen in zijn zelfbouw. Nog later weer star en maakt hij nogal wat reclame voor prefab batterijen, zoals die met modules met die spanbanden.

[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 31-01-2026 14:27 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Hermarcel
  • Niet online
@cj1
Het ging mij alleen om de demonstratie van de aanhaalmomenten. En dan met name de zorgvuldigheid die hij daarbij betracht. Nog niemand gezien die de kracht op de cellen daadwerkelijk meet.

Zelf een behuizing bouwen is tegenwoordig niet meer nodig.

Was dat met die veren niet vóór de video die ik gelinkt had?

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Hermarcel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:24:
Nog niemand gezien die de kracht op de cellen daadwerkelijk meet.
Dat is ook één van de problemen. Ga maar eens 300 kgf star inspannen bij 30~40% SoC. Dan de cellen volladen naar 100% SoC, en dan meten welke druk de cellen uitoefenen op de drukplaten... Zo'n video is vermoedelijk bijzonder educatief voor iedereen die star wil inspannen.
Zelf een behuizing bouwen is tegenwoordig niet meer nodig.
Idem, plaats druksensoren tussen de cellen, schroef 300kgf vast, ga laden, en noteer de drukkracht bij SoC = 100% en SoC = 0%.
Was dat met die veren niet vóór de video die ik gelinkt had?
Klopt ik heb er één met veren daarvoor gezien. Meen er ook eentje met gekleurde veren daarna gezien te hebben.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:14
cyclone schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:30:
@reneeke1970 niks moet maar we hebben al wat experimentjes voorbij zien komen gebaseerd op draadeinden en hout /mdf / hardboard etc en dat liep mis.

Overigens onlangs nog een plaatje fatsoenlijk hout gekocht ? Daar bespaar je ook niet echt mee met de huidige prijzen. Ook hout (van enige kwaliteit dus geen mdf oid) is allesbehalve dan goedkoop tegenwoordig.
22 euro kostte het, alles op maat laten zagen bij hubo ,de 40 mm multiplex had ik nog liggen inderdaad om als druk plaat te gebruiken. Maar een afval stukje kun je wel ergens vinden hoor, hoeft niet veel te kosten.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
BenSKIP schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:29:
Je gaat terminals toch niet lassen en cellen aan elkaar lijmen, toch? (Hoe ga je dit OOIT weer uit elkaar halen dan?)
Zo'n metalen band eromheen... dis snap ik nog (enigszins) Maar dan ga je dus ook van de afgeronde profielen op de hoeken plaatsen, zodat die band niet in de cellen krijpen zal? En hoe maak je het dan child- / wife- / rookie safe? (Komt het alsnog in een (brandwerende) kast? Dan de BMS in ieder geval NIET op of tegen de cellen aan leggen. Anders ga je lokaal verwarmen en krijg je defiatie in eigenschappen.
Waarom zeg je dit tegen mij?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
BenSKIP schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Als je wil dat het stevig, niet brandbaar, enigszins impact bestendig, warmte kan geleiden, strak, niet isolerend is.... dan kom je al snel op metaal uit ja. Maar laat mij je niet tegenhouden. Hout, plastic... of doe wat je zelf wil.
Denk dat mijn kistje sterker is dan zon blikken doos. Als de cellen gaan fikken maakt dat hout ook niet meer uit. Niet isolerend? Voor warmte bedoel je, ik zet dan mijn klep op kiertje, eventueel met ventilator erop. Omdat de kist wat ruim is ligt bms ook tien cm van de cellen af, en dat is denk ik grootste warmte bron, bij die metalen kisten zie ik ze nogal krap ingebouwd soms, vind dat niet zo fijn.
Maarja iedereen moet doen wat ie zelf mooi vind, ik vind dat niet boeiend lekker strak en blinkend

1 PVoutput . Dongen NB

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:00
Hermarcel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:37:
@bbbrumbrum
Dat er maar 2,5 Nm nodig is om aan de 300 kg druk op de cellen te komen te komen.
2,5Nm is heel weinig, daar plet je de EVA foam waarschijnlijk niet eens mee. (En dat zal dan de bedoeling zijn.)
Maar met hoeveel bouten is dit berekend? Elke box heeft immers een verschillend aantal bouten op de pressureplate.

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:00
Nog geen vervorming te zien
1 jaar en 188 dagen in bedrijf.
Gemiddelde ontlading met 0,2C is hier rond de 60AAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO4Ni4TUHXpTp7STSDgJ8TV2tIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG8kTmYN0sGEoaPCZRlDrIuH.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 126 127 Laatste