• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-02 09:11
Heel erg bedankt voor de reacties. Ik had echt geen idee dat het zo slecht kon zijn. Sommige webshops verkopen een complete groepenkast speciaal voor ESS met een SFT440 er in.

Ik heb een “Sontheimer Switch 63A 4-pole 22 kW net-0-Not ULO63/4T/NS/Z101/F976, inverter/black, 2x4x63 A” besteld en ga deze dan ook zeker gebruiken. Hartelijk dank!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:03
Zolang je eerst alle groepen uit zet zodat je dus onbelast schakelt is er ook niks aande hand ;).

De Sontheimer is niet heel prijzig, beter zoals mede-tweakers al meermaals vertellen gewoon gelijk goed doen.
Voorkomt later hoop gedoe.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:26
Ander nadeel van die sft's dat bij een klein tikje de schakelaar naar beneden gaat (ongewild) bij een Sontheimer, Hager HIM406 of Kraus&Naimer KG64B.T904 zit een dikke draaiknop 1-0-2 die je echt moedwillig moet omdraaien naar een andere stand. De cijfers 1 en 2 heb ik een label opzitten "Net" en "Omvormer"

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:04:
Ander nadeel van die sft's dat bij een klein tikje de schakelaar naar beneden gaat (ongewild) bij een Sontheimer, Hager HIM406 of Kraus&Naimer KG64B.T904 zit een dikke draaiknop 1-0-2 die je echt moedwillig moet omdraaien naar een andere stand. De cijfers 1 en 2 heb ik een label opzitten "Net" en "Omvormer"
Klein tikje? Moet bijna tang gebruiken, krijg gewoon zere vingers zo zwaar schakelt ie.
Hij klapt flink in, zit zware veer achter

1 PVoutput . Dongen NB

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
@habbekrats Mijn Sontheimer heeft gewoon Netz en Not erop staan af fabriek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-LK07w0walfwwZuZDn3s5O49KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFuk2YYUAcO9FOI514mnGcoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• habbekrats
@SkiFan Even terugbladeren en ook hier in het Duits, maar labels eroverheen niet iedereen spreekt hier Duits.

Voor de zelfbouwers van accu pakketten met draadstangen
even later komt nog een tweede foto, meer info later.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22
Ik kwam deze tegen, mag dit? Waarom zou dit beter op in een class-t zekering houder geplaatst worden? Deze moeten zo dicht mogelijk bij de batterij, dus qua afstand zit dit wel goed. Waarom beter niet op deze manier doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41g1HUy31TNKqH-dl4EU6JuX29s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEbhFnDN1LAZrVz4C4StGG55.jpg?f=fotoalbum_large

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:53
The Source schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:47:
Ik kwam deze tegen, mag dit? Waarom zou dit beter op in een class-t zekering houder geplaatst worden? Deze moeten zo dicht mogelijk bij de batterij, dus qua afstand zit dit wel goed. Waarom beter niet op deze manier doen?

[Afbeelding]
Omdat je nu de zekering mechanisch belast.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• reneeke1970
  • Nu online

[Afbeelding]
Op deze manier kun je geen extra geld verspillen aan extra houdertje, ook zonde..

1 PVoutput . Dongen NB

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
habbekrats schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:12:
@SkiFan Even terugbladeren en ook hier in het Duits, maar labels eroverheen niet iedereen spreekt hier Duits.

Voor de zelfbouwers van accu pakketten met draadstangen [YouTube: Live-Testing - Don't watch] even later komt nog een tweede foto, meer info later.
Wat mis ik? Je zegt "Voor de zelfbouwers van accu pakketten met draadstangen". Ik heb niet alles van de 2h durende film gezien maar ik zag een foto van een cirkelvormig stringetje van batterijen. Die batterij was niet voorzien van draadstangen/een soort van doos of hebben ze het begeven? Ik zou dan net denken dat je zou zeggen "voor diegenen zonder draadstangen/box rond hun accu".

Filmpje is ook enorm vermoeiend om naar te kijken, ze zeggen iets maar niets.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 21-01-2026 11:10 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@habbekrats @HyperBart
Als ik het goed zie heeft de plank waar de cellen op stonden het begeven. De cellen hangen nu aan de busbars.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 21:00
Je ziet wel draadstangen. Dat grijze ding links in beeld. Rechts onder het oranje ding een tweede.

• HyperBart
Hermarcel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:25:
@habbekrats @HyperBart
Als ik het goed zie heeft de plank waar de cellen op stonden het begeven. De cellen hangen nu aan de busbars.
Scherp! Dat was me echt niet duidelijk.

Tja, dat heeft niet veel met de draadstangen te maken als de plank of het schap waar ze op stonden er onderuit is gegaan.

Als straks mijn betonnen welfsels inzakken (waar mijn kist op ligt) kan ik hier toch moeilijk een foto van mijn kist tonen :+ "joh, kist kapot, maak dat mee zeg". :+

• V_ger
Het lijkt erop dat er draadstangen gekoppeld waren met een koppelmoer en dat die losgeraakt is? Niet genoeg windingen erin? Dus alle spanning eraf? Of de houten eindplaten hebben het begeven? Moeilijk te zien. En vervolgens opgekruld door expansie van de cellen? Dus wellicht overladen? Was een 17S3P...rare combo ook.

[ Voor 20% gewijzigd door V_ger op 21-01-2026 14:30 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• habbekrats
In de video wordt gezegd dat nadere info volgt. Volgens commentaar kan het door overladen of te diep ontladen komen. Wat ik begrepen heb was dit en ook net te zien 3x17 cellen. Dus steeds 3 parallel en dan in serie heb je aan 1 bms genoeg.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:46
De zekering kan uit elkaar spatten als de stroom hoog is. Een houder met bescherm kapje erop is om de mensen te beschermen die er naast staan/zitten/liggen/lopen etc.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05:43

pvg

[Afbeelding]
Als de zekering breekt (door mechanisch belasting aan de kabel of door een flinke kortsluiting), kan de kabel alsnog contact maken met de pool. Die zekering zat er net om dat te voorkomen…

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-02 09:24
Zijn die cellen nu zo gaan opzwellen, zodat ze naar het plafond zijn gaan groeien, of is de plank onder de cellen onderuit gegaan? Of was de ruimte voor de cellen te klein en zijn de cellen in deze halve manen direct op die maanbar gezet? In ieder geval 16S3P zoals het niet moet. :P

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP
Het lijkt erop (!) dat de cellen door de vloer zijn gezakt, maar dat de busbar-uiteindes nog ergens op zijn blijven hangen.

• The Source
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6oXNK8ElM5E0FjxvNgzKKllOLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EjbdPgMeEUSvhQJ1RSqTC2KT.png?f=user_large

Ik wil het DC gedeelte van mijn batterij gaan aanleggen met daartussen een ClassT zekering en een Smartshunt. Heeft iemand voorbeelden of ideeen hoe ik dit het beste kan doen? Kan ik deze het beste in (een brede) kabel goot wegwerken dat alles afgedekt is? Of buiten de kabel goot plaatsen (de class-t houder heeft een kap, de victron smartshunt moet ik dan nog iets op verzinnen.

Er zit 2x 2 meter 75mm kabel bij de batterij, echter kan de Deye 12k tot 200A laden/ontladen wat met pieken tot 250A kan oplopen. Ik wilde eerst voor 95mm gaan, echter lees ik dat 120mm aangeraden wordt. Het is 1.5 tot 2 meter totaal aan kabel. Overigens weet ik nog niet of ik op 200A wil gaan laden/ontladen, echter ben ik qua bekabeling liever voorbereid.

[ Voor 24% gewijzigd door The Source op 22-01-2026 22:14 ]

• Jazsie
habbekrats schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:12:

Voor de zelfbouwers van accu pakketten met draadstangen [YouTube: Live-Testing - Don't watch] even later komt nog een tweede foto, meer info later.
Lastig conclusie te trekken zonder verdere info.

Zo op het oog is er sowieso wat mis gegaan mbt laden/ontladen, anders stonden de cellen niet zo bol.

Dat een plankje op het uit einde niet voldoende is ben ik inmiddels ook achter :+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6-AHXTTt8LTtMRNcXD_jO36YwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhjbh8MajlT5DTb9PzLKwK3S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY-NROpaKYvdbMRnIdEc9Y8n24U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RowPvyJf8Q2Jd4AaWBizzmOX.jpg?f=fotoalbum_tile

• pegagus
Ik was niet zo'n fan van die stalen boxen, maar als ik kijk naar het staaloppervlak van die boxen en die van 6 draadstangen van 10 mm, dan is de doorsnede van die stalen boxen beduidend groter. Zelfs als dat staal maar 1 mm dik is. Dan zou je minimaal naar drie draadstangen moeten gaan en in het midden zes.

• V_ger
Jazsie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:25:
[...]

Lastig conclusie te trekken zonder verdere info.

Zo op het oog is er sowieso wat mis gegaan mbt laden/ontladen, anders stonden de cellen niet zo bol.

Dat een plankje op het uit einde niet voldoende is ben ik inmiddels ook achter :+.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hehe, je zal er op zijn minst u-profielen achter moeten zetten. Dan gaat de kracht van de draadstang in het profiel, die verspreidt het dan over de plaat en die weer over het totale oppervlak van de cel.
Niet te klein, dan trek je er alsnog ene hoepeltje van.

• V_ger
pegagus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:26:
Ik was niet zo'n fan van die stalen boxen, maar als ik kijk naar het staaloppervlak van die boxen en die van 6 draadstangen van 10 mm, dan is de doorsnede van die stalen boxen beduidend groter. Zelfs als dat staal maar 1 mm dik is. Dan zou je minimaal naar drie draadstangen moeten gaan en in het midden zes.
Je kan staal hebben wat je wil, uiteindelijk zit de compressieplaat ook maar met 2 of 6 schroeven/boutjes vast. En die moet je aandraaien op 0.5Nm ofzo voor de juiste voorspankracht. En 1mm is al echt dik voor dit soort toepassingen, die box zal veel dunner zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 23-01-2026 08:49 ]

• Jazsie
V_ger schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:47:
[...]

Hehe, je zal er op zijn minst u-profielen achter moeten zetten. Dan gaat de kracht van de draadstang in het profiel, die verspreidt het dan over de plaat en die weer over het totale oppervlak van de cel.
Niet te klein, dan trek je er alsnog ene hoepeltje van.
Klopt ja, wijze les laat ik het zo zeggen :+ ...

Mijn cellen zijn gewoon normaal "bol" geworden door gebruik en absoluut niet zoals op de video waar duidelijk meer aan de gang is geweest.

Mijn cellen hebben altijd tussen de 3 - 3.45V gezeten. Dus compressie is naar mijn mening wel degelijk nodig. Denk zonder dat het nog erger was geweest.

Ook geleerd dat je dus beter voor flexibele busbar kan gaan ipv vaste, de krachten/druk op de polen -door het uitzetten- kan niet gezond zijn voor de cellen.

• reneeke1970
  • Nu online
Jazsie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Klopt ja, wijze les laat ik het zo zeggen :+ ...

Mijn cellen zijn gewoon normaal "bol" geworden door gebruik en absoluut niet zoals op de video waar duidelijk meer aan de gang is geweest.

Mijn cellen hebben altijd tussen de 3 - 3.45V gezeten. Dus compressie is naar mijn mening wel degelijk nodig. Denk zonder dat het nog erger was geweest.

Ook geleerd dat je dus beter voor flexibele busbar kan gaan ipv vaste, de krachten/druk op de polen -door het uitzetten- kan niet gezond zijn voor de cellen.
De bus bar word warm, dus zet ook uit. Anders breken ze gelijk af....
Ik heb multiplex 40 mm en daar achter aluminium hoek profiel 40×40×5 en dat gaat tot nu toe prima

1 PVoutput . Dongen NB

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Ik weet niet of dit hier hoort, graag jullie input

Beeld:
6 panelen 435wp die via Enphase op het net zitte. Ik heb een klein systeem gebouwd met 3x pylontech US2000C, aangesloten op een MP 48/1600/16-20. Ik sla het overschot van de opbrengst op in dit systeem. Dit ging 18 maanden perfect. Bij 90% SOC gaat het systeem 's-avonds en 's-nacht mijn rustverbruik van +/- 450 watt compenseren. NOV,DEC en JAN zijn niet overladen met zon, soms kan het dagen duren voor ik weer > 90% soc heb. Nu heb ik sinds 3 maanden last van cell-hercalibratie. Volgens pylontech komt dit omdat ik niets wekelijk de 100% soc haal.

Hoe gebruikers in soortgelijke situatie hiermee om. Laden jullie 1 x week het systeem volledig op. ?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 18:25

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Als je even gezocht had, had je het antwoord al een paar keer gevonden 😏

Maar ja dit is over het algemeen wel de
consensus om je accu’s met enige regelmaat (1 x per week of 1x per 2 weken) tot 100% te laden.

Dit zorgt ervoor dat je BMS de cellen kan balanceren en je SoC gekalibreerd blijft.

Ik doe hetzelfde als jij (alleen solar overschot in de accu’s proppen) en kom ook al een paar maanden niet meer tot 100%.
Bij mij loopt de SoC enorm uiteen tussen mijn 3 BMS en.

Ik accepteer dit nu maar even, ik heb geen issues van grote verschillen tussen de cellen dus vind het gedoe met SoC voor nu prima trekt wel bij vanaf eind maart / begin april zodra ik weer genoeg pv opbrengst heb.

Ik heb geen dynamisch contract dus sonde om de RTE kwijt te raken alleen maar omdat de SoC een beetje begint af te wijken.

Vanaf eind dit jaar ga ik pas om ivm gunstig model contract zonder terugleverboete en ruim overschot aan pv.
Mijn rekening eind dit jaar gaat weer op een teruggave van een paar 100 euro uitkomen 😇

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

Japie.G

Colour Classic

Wat is de huidige consensus over hoe de jk bms’en uit te lezen en de data naar bijvoorbeeld homeassistant te krijgen? Bluetooth gebruiken? Of rs485 lezen? Via victron krijg ik helaas niet alle celdata binnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 24-01-2026 09:51 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• cyclone

cyclone

@Japie.G volgens mij wil iedereen dit graag via rs485 (dus bekabeld) doen maar is de makkelijkste/ snelste manier om home assistent om het via een esp home Bluetooth Proxy te doen.

Bij mij draait dit nu ruim 3/4 jaar “stabiel genoeg” om netjes trends te zien en alles goed in de gaten te kunnen houden.

Ik zet hiervoor 1 dedicated bluetooth proxy (esp 32) voor in.
En gebruik de HA BLE Battery Management system intergratie voor.
Dan zie je eigenlijk alles wat je wilt.

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone
Grappig. Ik heb bluetooth disabled op de bms'sen vanwege security. Gebruik een modbus/modbusTCP interface om de normale JK pc-applicatie te kunnen gebruiken op afstand.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

@cyclone Is 1 interface genoeg om ook meerdere BMS'en uit te lezen?
@Hermarcel Heb je die interface constant draaien om de data te loggen? Welke interface gebruik je?

[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 24-01-2026 13:23 ]

• Hermarcel
  • Niet online
@Japie.G
Ik gebruik deze van Waveshare. Met POE want dat is mijn standaard om allerlei net-adapters te weren en om IOT-devices een power cycle te kunnen geven via de POE-switch. Logging van losse cellen doe ik niet aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Hermarcel op 24-01-2026 13:25 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hermarcel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:24:
@Japie.G
Ik gebruik deze van Waveshare. Met POE want dat is mijn standaard om allerlei net-adapters te weren en om IOT-devices een power cycle te kunnen geven via de POE-switch. Logging van losse cellen doe ik niet aan.
Top! Ga ik dat ook gebruiken. Hopelijk is die data makkelijk te pollen en dan via mqtt weg te zetten. Maar om firmware updates te doen is het ook wel handig om te hebben.

• Hermarcel
  • Niet online
@Japie.G
Ik gebruik het alleen maar om, via een virtual serial port, de JK-bms pc-applicatie te kunnen gebruiken. Hoe en of andere dingen functioneren, weet ik niet.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Heb zo'n interface al in huis voor de kwh meter in de meterkast. Moet vast lukken!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-03 20:11
Vandaag mijn seplos balancer uitgewisseld voor een JKb2a16s. Helaas ziet de balancer maar een cell.

Iemand enig advies? 15 verkeerd geperste schoentjes lijkt mij niet logisch.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stekker gespiegeld?

• Pim57
  • Laatst online: 01-03 16:31
Mustang24 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:25:
Vandaag mijn seplos balancer uitgewisseld voor een JKb2a16s. Helaas ziet de balancer maar een cell.

Iemand enig advies? 15 verkeerd geperste schoentjes lijkt mij niet logisch.
Hopelijk heb je de kabel eerst doorgemeten en de voltages getest alvorens aan te sluiten. Zo niet, dan is je bms nu kapot.

De bms zit vol met voltmeters (A/D converters per cel) die max 5 Volt aankunnen. Balance draadjes verwisselen is meestal einde bms.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• The Source
Mijn 32kWh batterij komt later deze week aan, ik ben een lijst aan het maken het DC gedeelte aan te sluiten en de batterij eraan te hangen. Ik lees ook dat je Deye 12k moet pre-chargen, en niet zo alles in een keer moet aan zetten. Dus alles aansluiten, maar MCCB op batterij uit. Dan op dat punt (moet ik de battterij kast voor open maken) op de MCCB met een weerstand een brug maken. Klopt dit? En waar haal ik zo'n weerstand?

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 25-01-2026 19:29 ]

• V_ger
The Source schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:14:
Mijn 32kWh batterij komt later deze week aan, ik ben een lijst aan het maken het DC gedeelte aan te sluiten en de batterij eraan te hangen. Ik lees ook dat je Deye 12k moet pre-chargen, en niet zo alles in een keer moet aan zetten. Dus alles aansluiten, maar MCCB op batterij uit. Dan op dat punt (moet ik de battterij kast voor open maken) op de MCCB met een condenstator een brug maken. Klopt dit? En waar haal ik zo'n condenstator?
Pre chargen doe je met een weerstand. Een echte weerstand of een lamp of whatever. Niet met een condensator, die wil je juist opladen (de condensatoren in je omvormer).

Basis elektro wat mij betreft, als je zelf een batterij systeem kan bouwen, kan je dit ook....

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 25-01-2026 18:27 ]

• The Source
V_ger schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Pre chargen doe je met een weerstand. Een echte weerstand of een lamp of whatever. Niet met een condensator, die wil je juist opladen (de condensatoren in je omvormer).

Basis elektro wat mij betreft, als je zelf een batterij systeem kan bouwen, kan je dit ook....
Sorry typo aangepast, maar weer duidelijk, de basis electro kennis ontbreekt hier :)
Dank voor de goede tip, ik ga het met een lamp doen.

• cyclone

cyclone

The Source schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:34:
[...]
De basis electro kennis ontbreekt hier :)
Dan benoem ik toch even de olifant in de kamer, maar als je deze kennis mist dan raad ik je af om dit zelf te gaan doen / bouwen.
Ik heb wel een elektro achtergrond en een studie elektro succesvol afgerond en zelfs ik heb momenten gehad dat ik het toch wel even pittig had en een paar keer terug naar de tekentafel moest.

En neem het niet persoonlijk want ik raad het iedereen zonder een degelijke elektro kennis (dan wel opgedaan in de praktijk dan wel opleiding ) niet aan een zelfbouw systeem te beginnen.
Het gaat hier namelijk om aanzienlijk grotere stromen en dus risico's dan bij het aansluiten van een stopcontactje of een lampje.

En ALS je dan perse zelfbouw wilt doen (meen net te lezen dat je de hele spulleboel qua accu's al besteld hebt en binnen krijgt) laat je dan begeleiden door iemand die wel de kennis heeft.
Dit botweg met hulp van youtube / fora doen is ronduit onverantwoordelijk.

My 2 cents.
Hermarcel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:48:
@cyclone
Grappig. Ik heb bluetooth disabled op de bms'sen vanwege security. Gebruik een modbus/modbusTCP interface om de normale JK pc-applicatie te kunnen gebruiken op afstand.
Valt niets af te dingen aan het uitzetten van Bluetooth vanwege security, want ondanks de pincode (die makkelijk te bruteforcen is) ben je als je echt wilt idd zo binnen.
Voordeel wel (en daarmee praat ik het niet goed) is dat als mijn BLE proxy met mijn BMS en kletst ik er niet bij kan met de JK app op mijn telefoon omdat de BMS en dan al verbonden zijn met een andere host.

Echter jij hebt het over gebruiken van de JK pc applicatie, en ik meen me te herinneren dat de vraag over continue monitoren (b.v. met Home Assistant) ging.
Kortom jouw oplossing is niet helemaal het antwoord op de vraag die werd gesteld want in de JK pc applicatie worden geen trends / historische info bijgehouden en dat wil je eigenlijk wel als je je cellen in de gaten wilt houden.

De vraag die iemand anders stelde dat je maar 1 BMS hoeft te connecten om alle cellen te kunnen meten, ja de PC applicatie kan dat inderdaad via modbus.
De Bluetooth applicatie / interface kan dit (zover ik weet) niet dus ik verbind alle 3 mijn BMS met 1 bluetooth proxy.

[ Voor 38% gewijzigd door cyclone op 25-01-2026 22:14 ]

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone
Natuurlijk is de manier waarop ik het gebruik niet hetzelfde als continue monitoren van alle cellen in bv Home Assistant. Maar ik begrijp niet goed waarom je dat zou willen? Mijn accu's worden tenminste eenmaal per maand naar 100% gebracht en gebalanceerd. Net voordat de balancering begint is het moment dat ik de onbalans tussen de cellen bekijk. De rest van de maand geloof ik het wel.

• Jazsie
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:48:
[...]

De bus bar word warm, dus zet ook uit. Anders breken ze gelijk af....
Ik heb multiplex 40 mm en daar achter aluminium hoek profiel 40×40×5 en dat gaat tot nu toe prima
Die van mij was 18mm, gaan we maar overstappen op 40mm en stalen profiel, thanks !
cyclone schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Valt niets af te dingen aan het uitzetten van Bluetooth vanwege security, want ondanks de pincode (die makkelijk te bruteforcen is) ben je als je echt wilt idd zo binnen.
Voordeel wel (en daarmee praat ik het niet goed) is dat als mijn BLE proxy met mijn BMS en kletst ik er niet bij kan met de JK app op mijn telefoon omdat de BMS en dan al verbonden zijn met een andere host.
Inderdaad, om die reden ben ik van RS485 naar BLE proxy gegaan. Mogelijk dat je in de nieuwere BMS versies BT wel echt kan uitschakelen ipv "pincode".

Werkt overigens prima via BLE proxy.
Hermarcel schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:22:
@cyclone
Natuurlijk is de manier waarop ik het gebruik niet hetzelfde als continue monitoren van alle cellen in bv Home Assistant. Maar ik begrijp niet goed waarom je dat zou willen? Mijn accu's worden tenminste eenmaal per maand naar 100% gebracht en gebalanceerd. Net voordat de balancering begint is het moment dat ik de onbalans tussen de cellen bekijk. De rest van de maand geloof ik het wel.
Iets met Tweaker zijn en veel cijfertjes in je HA :9 :o. En omdat het kan :+ !

• BenSKIP
Dubbelklik JK bms powerbutton en BT is uit.

• cyclone

cyclone

@Hermarcel
Allereerst omdat ik het wil en het kan.
Precies was @Jazsie zegt.

Behalve dat geeft mij dit de mogelijkheid om gedrag van iedere cel nauwkeurig in de gaten te houden en indien nodig daar ook nog automatisch actie op kan laten nemen (bv melding sturen etc.)
Daarmee zit ik direct op de feiten als er zich iets onvoorziens voordoet. Jouw manier 1 x per maand handmatig doen vind ik veels te omslachtig.
Ik ben niet voor niets Tweaker, ik ben lui en wil alles automatisch/ geautomatiseerd. Behalve dat speelt er ook zoiets als veiligheid en ik vind het persoonlijk een fijner idee dat ik dus 24/7 monitoring heb ipv maar 1 x per maand en het verder wel geloof.

Nou daarom zou je dat willen 😇

• pegagus
Pim57 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:34:
[...]

Hopelijk heb je de kabel eerst doorgemeten en de voltages getest alvorens aan te sluiten. Zo niet, dan is je bms nu kapot.

De bms zit vol met voltmeters (A/D converters per cel) die max 5 Volt aankunnen. Balance draadjes verwisselen is meestal einde bms.
Dit mag je van mij wel even toelichten? Welke kabel meet je door en welke voltages check je?

Volgens mij het is het idee dat de volgorde moet kloppen. Want de minpool van de accu is gelijktijdig de pluspool van de voorgaande accu. Het enige wat je kunt doen om verkeerde spanning te krijgen is de draden in een verkeerde volgorde aan te sluiten.

Waarschijnlijk bedoel je dit ook, maar het is/was mij niet direct duidelijk.

• Pim57
  • Laatst online: 01-03 16:31
pegagus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Dit mag je van mij wel even toelichten? Welke kabel meet je door en welke voltages check je?

Volgens mij het is het idee dat de volgorde moet kloppen. Want de minpool van de accu is gelijktijdig de pluspool van de voorgaande accu. Het enige wat je kunt doen om verkeerde spanning te krijgen is de draden in een verkeerde volgorde aan te sluiten.

Waarschijnlijk bedoel je dit ook, maar het is/was mij niet direct duidelijk.
Maar…., heb je de (cel) spanningen op de flatcable gemeten? De pinout van de flatcable staat in de bms documentatie.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone
Handmatig? Ik? Nee hoor :)

Ik monitor de laagste en hoogste celspanning over alle cellen van alle drie de accu's met Node-Red op de Cerbo. Als, op het moment dat de accu's de normale ccv (16 * 3,45V) bereiken, het verschil groter is dan 75 mV krijg ik een message. Dat is dus op het moment dat, indien nodig, de balancers starten.

Bovendien heb ik een Node-Red flow draaien die de daadwerkelijke totale capaciteit van de accu's in realtime berekent aan de hand van de Smartshunt-SOC en Smartshunt-UsedAh. Dit gebruik ik enerzijds om de correcte (start-of-life-)accu-grootte in de shunt te definieëren en dezelfde correcte start-grootte (totaal / 3) ook in de JK-bms'sen in te geven. Op die manier monitor ik eventuele accu-degradatie de komende jaren.
De flow komt hier vandaan.

Daarnaast heb ik dus, via mijn PC, toegang tot de JK BMS'sen met de JK PC-applicatie.

Dus ja, ik ben ook een Tweaker :henk

• b01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:29

b01

Hermarcel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:24:
@Japie.G
Geen ervaring met es485 over tcp maar. Heb je er 1 per jkbms/batterypack nodig? In mijn geval 6 packs == 6 bridges?

• Hermarcel
  • Niet online
@b01
Alleen de master

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 27-01-2026 19:43 ]

• habbekrats
Voor HA gebruik ik een rs485<>wifi en de https://www.smartphoton.ch/forum/thread-917.html integratie. De rs485<>wifi is te managen via de webinterface .

Afbeeldingslocatie: https://www.smartphoton.ch/forum/attachment.php?aid=2993

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

https://github.com/jean-luc1203/jkbms-rs485-addon/

Zie dat er ook al andere mensen de conversie software hebben geschreven. Binnenkort maar eens even implementeren.

@habbekrats haha, tegelijk! Welke dongel heb jij er voor in gebruik?

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 27-01-2026 20:33 ]

• habbekrats
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S96c2d831013e4ab3abaffd5f3f4169465.jpg

https://nl.aliexpress.com...STMm&gatewayAdapt=glo2nld in winkelmandje leggen, paar dagen later krijg je korting.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Even voor de zekerheid, dit draait gewoon naast de ve.can communicatie naar victron neem ik aan toch? Het is niet OF/OF toch?

• pegagus
De natrium accu's komen er aan. Zojuist de eerste prijsadvertentie gevonden die concurrerend is met lifepo4 accu's: https://nl.aliexpress.com...86438%7C_p_origin_prod%3A

Grootste voordeel bij gelijke prijs: ze kunnen veel lagere temperaturen aan. Nadeel: iets minder capaciteit.

• The Source
CATL mixed die natrium batterijen met andere voor vrachtwagens. Dus als het koud is kun je starten vanaf de natrium batterij en als temperatuur hoog genoeg is kun je verder op normale batterijen. De belofte van natrium was dat het een groot prijsvoordeel zou hebben echter is de lithium prijs zo hard gezakt dat dit weg is en daarbij komt nog eens 20% extra gewicht (lager energie dichtheid). Voor een thuis batterij is dat geen probleem, maar wel voor voertuigen. Wel een goede ontwikkeling, nu wachten tot de prijs omlaag gaat en nog wat nieuwe generaties.

• V_ger
Ja door de prijsdaling van Lithium zijn Natrium accu'ss verworden tot een niche product. Eigenlijk het enige voordeel zijn de eigenschappen bij (zeer) lage omgevingstemperaturen. En straks wordt alles ingehaald door solid-state.

• pegagus
De prijsdaling van Lithium heeft de komst van Natrium accu's vertraagd, maar de grondstof Natrium kost vrijwel niets. Minder dan een euro/kg consumentenprijs. Lithium zit ergens tussen de 15 en 30 dollar. Nu weet ik niet hoe de kostprijs van Lithium zich verhoudt tot de prijs van een accucel, maar blijkbaar zit er max 20% Lithium in een MB31-cel, dus stel even 1 kg Lithium. Dus de prijs van een MB31 cel bestaat dus ergens tussen de 15 en 30 euro (we doen even makkelijk) uit Lithium. De prijs voor een MB31 cel lijkt momenteel te variëren tussen 60 en 75 euro. Heel grofstoffelijk zou een Natrium accu-cel dus 45- euro kunnen gaan kosten, zij het dat je waarschijnlijk een 20% aan capaciteit inlevert.

• The Source
Gieliovd520 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Ik kon het zo snel niet vinden. Heb je de spullen al in huis en wat is je ervaring?
De 32kWh MB56 batterij op 5 dec besteld. Zoals gezegd niet het mooiste model (dat font van het logo 8)7 ) maar ik wilde 32kWh met een goede kwaliteit / prijs verhouding, dus ipv 2x 16kWh kwam ik op MB56 uit. De meeste vendors hadden nog geen MB56 model klaar, enkel prototype en ik wilde niet tot mid 2026 wachten. Het liefst had ik een MB56 model met de aansluiting aan de achterkant, maar wel met staande cellen!. De meeste hadden liggende EVE cellen wat de levensduur ~25% kan inkorten. Deze batterij zou mid jan in het PL warehouse arriveren.

Uiteindeljk voor deze 32kWh ~2092 euro betaald dankzij de alibaba en bybit cashback, dit incl. assemblage en levering DDP. Ik heb BTW terug gave nog niet bekeken, maar geen prio door deze strakke prijs. Voor eventuele kopers, de dollar staat nu nog voordeliger.

22 Jan kreeg ik bericht dat de batterij vanuit PL verstuurd was, ETA 29 Jan.
26 Jan belde de vervoerder voor leving op 27 Jan, echter kwam er niets. Gebeld, ze mochten kennelijk met den batterij en grote vrachtwagen niet in een woonwijk, dus op wo door kleinere vrachtwagen afgeleverd. Orginele pallet was kapot, vandaar dat hij op een extra pallet stond. Vervoerder kon de batterij niet van de grote pallet afhalen zijn met steekwagen, moest ik zelf een heftruck voor regelen... euh shit. Met een hefboom zwaartekracht zijn werk laten doen en de batterij van de grote pallet gescheiden. Gelukkig stond de pallet scheef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsjTTzaYGfPwC4nSGODenjQEjtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwSgIuYHOzewQ8sC8VJDB7xB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUeFIzwx4ntp97ObdhxazUmrpAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KTVLLcIyuTdgHMfaXl33Ll8.jpg?f=fotoalbum_tile
Kist eromheen afgebroken. De batterij staat op wieltjes, ik kon deze met de rode draaiknop niet hoger krijgen, ik denk vanwege gewicht. De batterij ruste op de houten balken, echter wederom met een hefboom en het gelukt dat de pallet scheef stond redelijk makkelijk eraf kunnen rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMnjG07585_itmZURXXyzARbaJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kUEroUapMR2yTKSOaYmEwjd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCn8oFY7nfhXg5m87jdFNA8hiaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04ZYol0ustIuWb27JU5IbcC3.jpg?f=fotoalbum_tile
Ondanks het gewicht van 270kg makkelijk verrijdbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwgfTn--A9m1yG-Wfq3Gu5VO4Ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GflZ95sUbH5Iv9yLZm98GLhh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFv_eH9aSqMkZHDJHRG8aTirvuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPgVfBB1zWIpdLH3SFinzndy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHQSX2yBcP__qLfdew96mZGcxTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ast6KtSyzXInJP175RWaF4eq.jpg?f=fotoalbum_tile
Nog niet opgemaakt, nagemeten of aangesloten. Mijn op maat gemaakte kabels komen pas later deze week.
Dan zullen er wel weer wat noob vragen komen van mij hoor :) Maar zoals altijd dank vuur jullie hulp.

edit: fatsoenlijke gallery gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door The Source op 28-01-2026 21:16 ]

• cyclone

cyclone

@pegagus ah jij hebt ook net naar Matt zitten kijken :-)

• cyclone

cyclone

The Source schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:57:
[...] De meeste hadden liggende cellen wat de levensduur ~25% kan inkorten.
Euh kan zijn hoor maar deze kende ik nog niet heb je een onderbouwing voor deze bewering ?

• The Source
cyclone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Euh kan zijn hoor maar deze kende ik nog niet heb je een onderbouwing voor deze bewering ?
Je hebt gelijk, beetje kort door de bocht. De discussie tussen liggend en staand is hier al genoeg voorbij gekomen, maar het staat iig specifiek in de EVE datasheets. Mijn 20% is gebaseerd op deze video: YouTube: Hoe Je De Levensduur Van LFP Cellen Verhoogt. Toby noemt het verschil tussen 8000 en 6000 cycle, bij dagelijks laden/ontladen een verschil van 22 jaar tot 16 jaar. Klopt het verschil is groter dan 25% volgens die cijfers.

• cyclone

cyclone

@The Source begrijp met niet verkeerd ik snap heel goed dat je ze liever staand hebt, ik heb MB31's maar die wil ik ook niet liggend.

Snel even naar zijn beredeniging gekeken in vind de uitleg wel hout snijden (check even de youtube video hierboven maar begin even bij 4.04 ) verder laat hij ook nog een plaatje (van Eve ? ) zien dat ook nogmaals benadrukt dat het beter is om je cellen rechtop te houden :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXjVQSbb-wiHjrnq1ERekxWGgvs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u2CNeqmdUPM6tGjkqk954LuL.png?f=user_large

Maar ik kende gevolgtrekking die je deed nog niet vandaar.
Verder prima doosje hoor, maar kun je ook een foto doen van de voorkant want volgens mij (kan het nu slecht zien) zit er niet iets van een automaat / schakelaar op. Ga je die er nog wel tussenzetten (kan het je van harte aanbevelen namelijk)

[ Voor 33% gewijzigd door cyclone op 28-01-2026 17:24 ]

• The Source
cyclone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:19:
@The Source begrijp met niet verkeerd ik snap heel goed dat je ze liever staand hebt, ik heb MB31's maar die wil ik ook niet liggend.

Maar ik kende gevolgtrekking die je deed nog niet vandaar.
Verder prima doosje hoor, maar kun je ook een foto doen van de voorkant want volgens mij (kan het nu slecht zien) zit er niet iets van een automaat / schakelaar op. Ga je die er nog wel tussenzetten (kan het je van harte aanbevelen namelijk)
Oh ja, zo kunnen we het lelijke font van dat logo zien :)
Gek genoeg stond de MCCB aan toen ik hem uit de verpakking haalde, lijkt me beter uit te staan.
Ik zet er een 300A class t fuse en een 300A victron smart shunt tussen. Geen noodschakelaar, busbar of extra MCCB.

[edit] wat fotos van de binnenkant toegevoegd. Voltages nagemeten. Helaas kan ik niet zien of het A-grade EVE batterijen zijn zonder er meer af te schroeven zodat ik heel de qr code kan zien, maar de kans is groot want voorzover ik weet is het tot dusver de enige die MB56 produceert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2YJbGXtSQntQ10Iqv455mKVpq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ezlj0j942Z8ypHyP7z2nrb94.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9csRlrTHISducfQUCiPPADAHVHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY4XumWiuDoS5mx0aM6UJrpZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX8rt0NrqIkU7eG-5GZeGFHDyF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYuTsPj1nlUz6pRFN6BokMdt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icLJJJrysTsNnTooyEdAdrXPYK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6m4a2OcYVXIeQFVePhPbUhME.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTq3dh0mxSfqbtIrzO-EwbRKL-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y37Pc3SUCpc2G5I3ortgC9fl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcdJzZVO2HqKhTc5tGRhasjDLLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHVCqlr54NglhxDg4eALKzHI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw-39QYdqRGmA0DkKLmLOswW3Sw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28xst8FiliqtTCmCEgmqRKE4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OujK7rQIufpSyJOunEc9e8nNDIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eH4vk6aGh3qzkOusLL7PBgO2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1Xbwe9eK9IqNeuE7chIe3Bz-qI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFVUNDwTQGaniCDGBzdfsHZt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv8i2re2g1f0gTc9aoPKY28vADo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUvsR7QGtl6QBKwcxb3W9bYd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0efM9MqmGOxo2a3QApHOzmY5mfQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tilO2CFNKP0vx7CX0hyBFJGm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scwHoSUy_OOYM4lSWPzmYH-tlkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpc9MPbdNieWvIOMR7aDShR4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U0uEpuvHdvhYO9YrgpX06PMjRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOrfRtasTqZnxghm9EPvIl5E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-w9ywsFw6pQYpx-turFA6VncMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFsOL4AoANtmU2UILvagF3L0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gjkDqsapDLgaJilA82TljKxE6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyuzmKCvNNdndlRva0STDQSS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVJJsSCodshIKZIV45cczD9qCEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cViT3GGKlYzPOpWPEkLVZQJl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 119% gewijzigd door The Source op 28-01-2026 21:20 ]

• Hermarcel
  • Niet online
Japie.G schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:10:
Even voor de zekerheid, dit draait gewoon naast de ve.can communicatie naar victron neem ik aan toch? Het is niet OF/OF toch?
Beiden werken onafhankelijk naast elkaar.

[ Voor 68% gewijzigd door Hermarcel op 29-01-2026 08:55 ]

• Jazsie
The Source schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:57:
[...]

De 32kWh MB56 batterij op 5 dec besteld. Zoals gezegd niet het mooiste model (dat font van het logo 8)7 ) maar ik wilde 32kWh met een goede kwaliteit / prijs verhouding, dus ipv 2x 16kWh kwam ik op MB56 uit. De meeste vendors hadden nog geen MB56 model klaar, enkel prototype en ik wilde niet tot mid 2026 wachten. Het liefst had ik een MB56 model met de aansluiting aan de achterkant, maar wel met staande cellen!. De meeste hadden liggende EVE cellen wat de levensduur ~25% kan inkorten. Deze batterij zou mid jan in het PL warehouse arriveren.

Uiteindeljk voor deze 32kWh ~2092 euro betaald dankzij de alibaba en bybit cashback, dit incl. assemblage en levering DDP. Ik heb BTW terug gave nog niet bekeken, maar geen prio door deze strakke prijs. Voor eventuele kopers, de dollar staat nu nog voordeliger.

22 Jan kreeg ik bericht dat de batterij vanuit PL verstuurd was, ETA 29 Jan.
26 Jan belde de vervoerder voor leving op 27 Jan, echter kwam er niets. Gebeld, ze mochten kennelijk met den batterij en grote vrachtwagen niet in een woonwijk, dus op wo door kleinere vrachtwagen afgeleverd. Orginele pallet was kapot, vandaar dat hij op een extra pallet stond. Vervoerder kon de batterij niet van de grote pallet afhalen zijn met steekwagen, moest ik zelf een heftruck voor regelen... euh shit. Met een hefboom zwaartekracht zijn werk laten doen en de batterij van de grote pallet gescheiden. Gelukkig stond de pallet scheef.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kist eromheen afgebroken. De batterij staat op wieltjes, ik kon deze met de rode draaiknop niet hoger krijgen, ik denk vanwege gewicht. De batterij ruste op de houten balken, echter wederom met een hefboom en het gelukt dat de pallet scheef stond redelijk makkelijk eraf kunnen rijden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ondanks het gewicht van 270kg makkelijk verrijdbaar.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nog niet opgemaakt, nagemeten of aangesloten. Mijn op maat gemaakte kabels komen pas later deze week.
Dan zullen er wel weer wat noob vragen komen van mij hoor :) Maar zoals altijd dank vuur jullie hulp.

edit: fatsoenlijke gallery gemaakt.
270kg, wat een apparaat :+. Gelukkig hoeft ie niet de zolder op ;).

Wel een hele scherpe prijs.

• HyperBart
Zie ik dit nu zo verkeerd maar zijn de MB31 cellen best wat duurder geworden? Ik dacht dat we net op een Lithium all time low zaten?

Bij NKON ex btw toch een paar eur duurder dan grofweg een jaar geleden. Ali is ook niet goedkoper.
Mis ik wat? Betreft MB31 dual stud.

• pegagus

• Gieliovd520
  • Laatst online: 21:19
Jazsie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:07:
[...]

270kg, wat een apparaat :+. Gelukkig hoeft ie niet de zolder op ;).

Wel een hele scherpe prijs.
Ik overweeg hem ook te kopen en gewoon te starten met een simpele 1 fase setup met een 48/5000 of een 48/4k5 en één accudoos. Bij mij moet hij echt wel naar zolder in de garage. Ik heb daar mogelijkheid voor een kettingtakel maar dan nog, lastig zonder bevestigingspunten op te hijsen.

Prijs opgevraagd gisteren. DPD, EVE grade A, pre-assembled $2580 dus €2156 as we speak. Toch wel erg aanlokkelijk om er gewoon een te laten komen - dan draait het voor het voorjaar.

Doelstelling is eigen verbruik te verhogen. Dit onder andere door in de nachten lekker de airco's te laten draaien op accu, verbruik in de avond en nacht zoals wasmachine, vaatwasser, licht, TV, koelkast, WP boiler etc.

Twijfelpunten zijn wel: doe ik er slim aan om nu 1 fase simpel te starten, of moet ik gewoon doorpakken en meteen een 3 fase setup maken.

Situatie alhier is:
- 3 fase 9 kW warmtepomp (heating only)
- 3 fase kookplaat
- Verder alles 1 fase, maar wel verdeeld over de 3 fasen

PV is 10,5 KWP op zuid en 3 KWP op west.

Salderen doet hij toch over alle fasen heen, het verbruik verrekenen over de fasen ook. Dus qua kosten hoef ik het niet te laten. De accu zal in de winter overwegend leeg zijn - dus de warmtepomp geniet er weinig van, tenzij straks naar variabel contract.

[ Voor 6% gewijzigd door Gieliovd520 op 29-01-2026 12:53 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• The Source
Gieliovd520 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Ik overweeg hem ook te kopen en gewoon te starten met een simpele 1 fase setup met een 48/5000 of een 48/4k5 en één accudoos. Bij mij moet hij echt wel naar zolder in de garage. Ik heb daar mogelijkheid voor een kettingtakel maar dan nog, lastig zonder bevestigingspunten op te hijsen.

Prijs opgevraagd gisteren. DPD, EVE grade A, pre-assembled $2580 dus €2156 as we speak. Toch wel erg aanlokkelijk om er gewoon een te laten komen - dan draait het voor het voorjaar.

Doelstelling is eigen verbruik te verhogen. Dit onder andere door in de nachten lekker de airco's te laten draaien op accu, verbruik in de avond en nacht zoals wasmachine, vaatwasser, licht, TV, koelkast, WP boiler etc.

Twijfelpunten zijn wel: doe ik er slim aan om nu 1 fase simpel te starten, of moet ik gewoon doorpakken en meteen een 3 fase setup maken.

Situatie alhier is:
- 3 fase kookplaat

Salderen doet hij toch over alle fasen heen, het verbruik verrekenen over de fasen ook. Dus qua kosten hoef ik het niet te laten. De accu zal in de winter overwegend leeg zijn - dus de warmtepomp geniet er weinig van, tenzij straks naar variabel contract.
ik heb in USD 2608 betaald.
Met cashbackxl krijg je 6% terug op je eerste alibaba order, zijn wel regels voor, dus duidelijk lezen.
Dan zijn er nog debit/credit kaarten waar je ook bepaalde % korting mee kunt krijgen.

Enige wat ik mis zijn heating pads, bij mij in de garage wordt het soms 3, 4 graden wat tegen de lage kant is om te laden, deze wil ik er in de toekomst nog wel inbouwen. Als dit ook bij jou het geval is zou ik vragen of ze die er al kunnen in bouwen.

Ik moet er niet aan denken om deze accu naar zolder te krijgen. Niet enkel het gewicht, maar ook bv bij brand of een verhuizing. Niet dat als alles in de fik staat (de omvormer is mbt brand een groter gevaar) ik mijn batterij wel naar buiten kan duwen :)

• HyperBart
Gieliovd520 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Situatie alhier is:
- 3 fase kookplaat

Cellen en de kist leeg omhoog doen en op zolder pas de cellen in de doos plaatsen. Anders ben je beter af met 2 kisten en MB31 cellen zelfbouw te doen.
Ik zou nu doorpakken en onmiddellijk naar 3 fase gaan met dan bv 3 x 3kVA. Ik weet niet wat je hebt staan van zonnepanelen(?) maar op echt zonnige dagen is mijn PV vermogen enkele uren dubbel zo hoog als wat de MP2 5000 kan wegduwen naar mijn batterij, als dat bij jou geen probleem is kan je wel die enkele 5kVA aanhouden.
Maatje van me heeft 3 x 3kVA en dat is veel mooier in balans voor dat soort dingen.
Prijs scheelt 'm ook niet ZO veel maar het is wel meer ja.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Jazsie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:29:
[...]
Ook geleerd dat je dus beter voor flexibele busbar kan gaan i.p.v. vaste, de krachten/druk op de polen -door het uitzetten- kan niet gezond zijn voor de cellen.
Spanning/mechanische belasting op de polen is niet gezond. Datzelfde geldt voor de grote zijwanden.

In het celgegevensblad staat iets van 10 kN max. voor die zijwanden. Er staat ook dat de cellen zelf een kracht van 50 tot 70 kN op kunnen bouwen. En dat ze dat ook gaan doen gedurende levensduur: iets van een expansie van een paar millimeter per cel, en dat daarvoor ruimte in de behuizing moet worden gehouden schijven de Eve gegevensbladen.

Ik denk dat het verstandig is om diezelfde soort flexibiliteit van de polen, ook op de draadstangen te bouwen. Zodat de druk op de zijwanden die aanbevolen druk van 300kg = .3T ≅ 3kN blijft geven. (Vandaar mijn gedoe met veren.)

Zonder flexibiliteit bij de draadstangen weet je vrij zeker dat ergens gedurende de levensduur er een kracht van 50~70 kN opgebouwd gaat worden. Als het materiaal dan niet voldoende rek heeft, dan scheurt het af op het zwakste punt. Met 4 cm multiplex verwacht ik dat dit de schroefdraad gaat worden. Zoals ook in die Duitse foto te zien was: de draad van de draadstang-koppelmoer was ook afgebroken.

Bij die China LFP battery modules met kunststof omsnoeringsbanden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lcjhw4NA5NMQaxvnKmhSg_RHG-o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AbqlQop0nk8Fop1dU1VvYDwo.jpg?f=user_large
daar verwacht ik voldoende rek en sterkte in het PET of PP kunststof, dat band zie ik niet zo snel afbreken. Eerder een te grote druk (>10kN) opbouwen, vervolgens verwacht ik dat die af gaan breken op de thermische las. Ervaring heb ik hiermee niet, commentaar is welkom als iemand hiermee ervaring heeft of deze verwachting onderuit kan halen.

PS Overweging in plaats va 40mm multiplex, mijn 10mm dikke stalen drukplaat kostte mij € 13,69 per stuk (precies op maat gesneden inclusief 6 gaten en heel veel koelribben).

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 29-01-2026 15:16 . Reden: heel veel koelribben ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• pegagus
Ik ben toch wel benieuwd naar de staaldikte van de boxen. Dan zou je kunnen afleiden welke diameter aan draadstangen je nodig hebt.

• cj1
  • Niet online

cj1

pegagus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:03:
Ik ben toch wel benieuwd naar de staaldikte van de boxen. Dan zou je kunnen afleiden welke diameter aan draadstangen je nodig hebt.
Volgens mij is de berekening "clamping force" 300±50 kgf, gedeeld door het aantal draadstangen. Zeg 360 kg / 6 = 60 kg per draadstang, gedeeld door 2 uiteindes. Zolang de draadstang een kracht van 360/6=60 kg, zeg 6,12 612N, kan weerstaan en de draad van de draadstang langdurig de helft, zeg 3,06 306N, dan is die verbinding voldoende sterk.
Afhankelijk van:
1. de treksterkte van het zwakste materiaal (stang/bout of moer/contra)
2. de lengte van het draadcontact (bijv. moerhoogte; "Thread engagement length")
3. frictie
De veiligheidsfactor moet m.i. niet al hoog worden gekozen (factor 3 lijkt mij de max, beter minder), zodat juist de verbinding kapot gaat als "de 10kN" bereikt/gepasseerd wordt.

[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 29-01-2026 16:06 . Reden: maal 10, niet delen door 10 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• pegagus
Volgens mij is het x10, niet delen door 10 (van kilogram naar newton). En verder zet zo'n box geen kracht op de accu, maar weerstaat die box het zwellen van de accu.

Mij berekening zou zijn 8 cellen x 300 kgf x 10 = 24 kN kracht wat je moet je kunnen keren. Eén draadstang M8 komt al aan 29,8 kN. Dus twee draadstangen M8 is genoeg voor een rijtje van 8 cellen. En als het misgaat, dan dus op de kopse kanten, omdat het plaatmateriaal het niet trekt.

En ik zou ook niet weten waarom de verbinding moet bezwijken als de kracht te hoog wordt. Zit daar een bepaald idee achter als ik dat de accu op enig moment moet zwellen om niet uit elkaar te spatten?

• cj1
  • Niet online

cj1

pegagus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:54:
Volgens mij is het x10, niet delen door 10 (van kilogram naar newton).
Oeps, mijn fout.
En verder zet zo'n box geen kracht op de accu, maar weerstaat die box het zwellen van de accu.
Als met "box" de kast om de cellen wordt bedoeld, dan moet de box het zwellen van de accu zeker niet weerstaan. Die kast is dat slechts een afscherming tegen aanraken, mechanische beschadiging van de cellen door externe invloeden, stof, etcetera.
Mij berekening zou zijn 8 cellen x 300 kgf x 10 = 24 kN kracht wat je moet je kunnen keren.
Of het nu 1 of 100 cellen in een rijtje zijn. De met 300 kgf drukkracht blijft 300 kgf drukkracht. Als je bij 2 cellen tegen elkaar met 600 kgf zou gaan drukken, dan krijgen ze allebei 600 kgf te verduren.
Eén draadstang M8 komt al aan 29,8 kN. Dus twee draadstangen M8 is genoeg voor een rijtje van 8 cellen. En als het misgaat, dan dus op de kopse kanten, omdat het plaatmateriaal het niet trekt.
Dit zou werken als de cel een "dood ding" is. Een cel verandert echter van afmeting bij (1) laden/ontladen (2) veroudering. Praktisch: die 72 millimeter wordt al ±0,4 mm bij laden en ontladen tussen 0 en 100% SoC.
En ik zou ook niet weten waarom de verbinding moet bezwijken als de kracht te hoog wordt. Zit daar een bepaald idee achter als ik dat de accu op enig moment moet zwellen om niet uit elkaar te spatten?
Als je maar hard genoeg op die zijkanten gaat drukken, dan krijg je vanzelf een inwendige kortsluiting. (Er zit een laagje van ik geloof 8~10 12~20 micron aan geperforeerd kunststof polyethyleenfolie tussen de laagjes als elektrische scheiding) En de elektrochemie van de cel is zelf in staat om met een kracht van 50 tot 70 kN te expanderen. Als er geladen wordt ontstaat er een harde net iets dikkere laag aan de anode/kathode (doet er niet toe welke van de 2). Oftewel wil je een cel echt op die maat van 72,0000 millimeter houden, dan zal die verbinding een kracht van 70 kN moeten kunnen weerstaan. Maar dat wil je helemaal niet, omdat je zo buiten de "operating parameters" komt, die maximaal 10 kN voorschrijven (en optimaal die 300 kgf).

[ Voor 2% gewijzigd door cj1 op 31-01-2026 15:05 . Reden: 8~10 -> 12~20 micron plus link naar bron ]

• pegagus
Met stalen box bedoel ik die dingen waar je 2x8 cellen in zet. https://nl.aliexpress.com...1683&gatewayAdapt=glo2nld

Die cellen zitten er “zuigend” in, maar dan staat er geen druk op. Het is dus het zwellen van de de cellen, die de kracht genereert en die weersta je met staal. Als je ze verticaal zou stapelen is de druk op grond ook evenredig met het aantal gestapelde cellen.

Dus enerzijds mogen ze niet te veel zwellen, anderzijds ook niet te weinig. Als je 300 kgf voorspanning zou zetten op de cellen, dan maakt het inderdaad niet uit of het 1 of 10 cellen zijn, maar volgens mij is dat niet de bedoeling, cq gebeurt dat niet.

Kortom, ik ben volledig het spoor bijster hoe je binnen de limieten van de cellen met draadstangen de juiste keuzes maakt. Behalve dat twee draadstangen M8 zelf wel sterk genoeg zijn. Maar potentieel draai je ze te strak, zodat je cellen te weinig kunnen uitzetten.

Die boxen worden overigens heel snel goedkoper. Bij NKON kosten ze nog dik 500- euro.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kortom, ik ben volledig het spoor bijster hoe je binnen de limieten van de cellen met draadstangen de juiste keuzes maakt. Behalve dat twee draadstangen M8 zelf wel sterk genoeg zijn. Maar potentieel draai je ze te strak, zodat je cellen te weinig kunnen uitzetten.
Waarom heb je zo'n hekel aan jezelf dat je met draadstangen in de weer wilt gaan?

Waarom hou je niet van jezelf en gun je jezelf geen mooie batterij box?
Kost wat geld, maar hoort gewoon bij de prijs van een net, professioneel en veilig ESS, wat mij betreft.

Maak jezelf blij. Gun het jezelf. ;)

• pegagus
Het idee van de draadstangen heb ik zelf al wel verlaten. Maar er loopt hier een discussie over zelfbouw die is bezweken. En er komen plaatjes voorbij van kopschotten waar de draadstangen doorheen getrokken worden.

Bij die accuboxen vertrouwen we er op dat het goed zit. Nog niet zo heel lang geleden was 600 tot 800 euro een normale prijs. Dat vond ik wel heel veel geld voor wat je krijgt (een paar kilo ijzer en koper en een BMS).

• cj1
  • Niet online

cj1

pegagus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:56:
... Als je 300 kgf voorspanning zou zetten op de cellen, dan maakt het inderdaad niet uit of het 1 of 10 cellen zijn, maar volgens mij ..., cq gebeurt dat niet.
Dat 300kgf niet (goed) gebeurt is mijn punt hier. Je kunt er wel 300 kgf met draadstangen en schroeven opzetten bij 40% SoC (fabriekslading). Zodra je de batterij gaat laden neemt die spanning/kracht toe, omdat de cellen per stuk tot wel 0,4 millimeter uitzetten.

Soms probeert de boxen-bouwer die expansie op te vangen door er een schuimpad (vaak een EVA) tussen iedere cel te stoppen. De eerste 500 keer laden geloof ik dat nog wel, maar op een gegeven moment veranderen de eigenschappen van het schuim, zodat de drukkracht geen 300±50 kgf meer is.
pegagus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:56:
Het gaat er niet alleen om dat de draadstangen sterk genoeg zijn. De krachten moeten ook nog evenwichtig over de cel verdeeld worden aangebracht. In de gevensbladen doet de fabrikant dat voor een MB31-achtig formaat in haar testrigs op 4 of 6 punten, en voor een MB56 op 4 of 8 punten (al staat in de tekst van gegevensblad revisie A nog 6 waar de afbeelding 8 punten laten zien).

Op twee punten kracht toepassen is te weinig: 4 minimaal: 2 links 2 rechts.

Verder correct. Als je ze zelf al niet te strak draait, dan wordt het dat wel te strak tijdens laden of levensduur. Volgens mij is er bij die boxen bouw iets nodig dat dynamisch een kracht van 300±50kgf op de cellen blijft zetten, of het nu SoC = 0% of SoC = 100% is, en of het de cel nu nieuw af fabriek is (100% SOH), dan wel tegen End Of Life aan zit (60% SOH).

Bouw je het star, dan wordt het boem ;w (is mijn conclusie van de Duitse Mein Energiewende foto's met opgeblazen en omgekrulde cellen nog door de busbars verbonden in die YT).

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 30-01-2026 10:47 ]

• reneeke1970
  • Nu online
cj1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Dat 300kgf niet (goed) gebeurt is mijn punt hier. Je kunt er wel 300 kgf met draadstangen en schroeven opzetten bij 40% SoC (fabriekslading). Zodra je de batterij gaat laden neemt die spanning/kracht toe, omdat de cellen per stuk tot wel 0,4 millimeter uitzetten.

Soms probeert de boxen-bouwer die expansie op te vangen door er een schuimpad (vaak een EVA) tussen iedere cel te stoppen. De eerste 500 keer laden geloof ik dat nog wel, maar op een gegeven moment veranderen de eigenschappen van het schuim, zodat de drukkracht geen 300±50 kgf meer is.

[...]

Het gaat er niet alleen om dat de draadstangen sterk genoeg zijn. De krachten moeten ook nog evenwichtig over de cel verdeeld worden aangebracht. In de gevensbladen doet de fabrikant dat voor een MB31-achtig formaat in haar testrigs op 4 of 6 punten, en voor een MB56 op 4 of 8 punten (al staat in de tekst van gegevensblad revisie A nog 6 waar de afbeelding 8 punten laten zien).

Op twee punten kracht toepassen is te weinig: 4 minimaal: 2 links 2 rechts.

Verder correct. Als je ze zelf al niet te strak draait, dan wordt het dat wel te strak tijdens laden of levensduur. Volgens mij is er bij die boxen bouw iets nodig dat dynamisch een kracht van 300±50kgf op de cellen blijft zetten, of het nu SoC = 0% of SoC = 100% is, en of het de cel nu nieuw af fabriek is (100% SOH), dan wel tegen End Of Life aan zit (60% SOH).

Bouw je het star, dan wordt het boem ;w (is mijn conclusie van de Duitse Mein Energiewende foto's met opgeblazen en omgekrulde cellen nog door de busbars verbonden in die YT).
Heb jij al eens gekeken of jou cellen inderdaad die 0.4 mm op en neer schuiven?
Ik heb rijtje van 8 ×0.4=3.2mm, dat zou ik moeten zien lijkt me, zal eens een keer pen streepje zetten als ie vol is...

1 PVoutput . Dongen NB

• BenSKIP
Van wat ik heb begrepen komt die 300kgf neer op 6 Nm. (Al begrijp ik niet hoe men op die 6 Nm gekomen is.)
Ik lees dingen als 24 Nm en 70 Nm. Maar daarmee strip je de schroefdraad van de pressureplate er geheid af. Mocht dat niet gebeuren, dan PLET je de cellen. In plaats dat ze over de breedte bol gaan staan, druk je nu vast de smalle zijde plat. Dat zal dus echt niet kloppen.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-02 21:08
1 M8 bout (één) heeft bij een aandraaimoment van 7Nm al een voorspanning van 5kN (5000N). Dat is met ~500kg dus al beduidend meer dan de 300kg hier genoemd.
Eén van de hoogste sterkteklasses beschikbaar, 12.9, heeft een koppellimiet van ~46Nm.
Die 24Nm zou kunnen in theorie, maar in praktijk is dat veel te veel voorspanning. 70Nm is volstrekt onmogelijk.
Deze 70 was waarschijnlijk 70 inch pound, dat komt overeen met 7.9Nm.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-02 21:20
Nu hebben de batterij cellen een soort van expansie valve / burst valve om te uitgassen indien nodig. Echter, de meeste boxen (op Yixiang na) hebben verder geen openingen. Moet er in de box zelf ook niet een mogelijkheid zijn om te uitgassen indien nodig? Want dat zie ik eigenlijk niet.

Ik zit zelf te overwegn om een box te kopen en dan eventueel het deksel te vervangen door een polycarbonaat deksel. Zodat ik in ieder geval makkelijk in de box kan kijken (moet nog even uitvogelen of ik hier nieuwe risico's introduceer). maar, ik zat ook te overwegen of ik dan niet iets van een expansie valve moet toevoegen...? Het lijkt me dat je in het erge geval dat er outgassing plaatst vind, je dat zo snel mogelijk kan afvoeren. Dus er moet een vrije flow zijn naar buiten toe, toch?

• cj1
  • Niet online

cj1

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Heb jij al eens gekeken of jou cellen inderdaad die 0.4 mm op en neer schuiven?
Ik heb rijtje van 8 ...
Mijn rijtjes worden 4 cellen.

Eerst moet ik nog berekeningen wat de sterkte van mijn 6 stuks per rijtje POM-C (Delrin) staven (geen draadeinden) is... (dia: 8 mm/M8)

[ Voor 10% gewijzigd door cj1 op 30-01-2026 15:30 . Reden: ingekort ]

• cyclone

cyclone

@Q
Dank je wel u doet uw naam eer aan, ik heb er iets te hard om moeten lachen !
En inderdaad .. koop toch gewoon een fatsoenlijke batterij doos, als een paar honderd euro daarvoor nu al de bank breekt kun je wellicht maar beter stoppen met het bouwen van een ESS.

Spoiler alert, je gaat er sowieso geen geld aan verdienen zoals het er nu uit ziet, kortom doe het omdat je het leuk vindt en omdat hobbies geld mogen kosten.

• reneeke1970
  • Nu online
cyclone schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:53:
@Q
Dank je wel u doet uw naam eer aan, ik heb er iets te hard om moeten lachen !
En inderdaad .. koop toch gewoon een fatsoenlijke batterij doos, als een paar honderd euro daarvoor nu al de bank breekt kun je wellicht maar beter stoppen met het bouwen van een ESS.

Spoiler alert, je gaat er sowieso geen geld aan verdienen zoals het er nu uit ziet, kortom doe het omdat je het leuk vindt en omdat hobbies geld mogen kosten.
Als ik met een paar uurtjes knutselen een betere montage kan verkrijgen voor de cellen doe ik dat graag, zeker als ik daar 300 euro mee bespaar.

1 PVoutput . Dongen NB

• BenSKIP
Yaldair schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:20:
Nu hebben de batterij cellen een soort van expansie valve / burst valve om te uitgassen indien nodig. Echter, de meeste boxen (op Yixiang na) hebben verder geen openingen. Moet er in de box zelf ook niet een mogelijkheid zijn om te uitgassen indien nodig? Want dat zie ik eigenlijk niet.

Ik zit zelf te overwegn om een box te kopen en dan eventueel het deksel te vervangen door een polycarbonaat deksel. Zodat ik in ieder geval makkelijk in de box kan kijken (moet nog even uitvogelen of ik hier nieuwe risico's introduceer). maar, ik zat ook te overwegen of ik dan niet iets van een expansie valve moet toevoegen...? Het lijkt me dat je in het erge geval dat er outgassing plaatst vind, je dat zo snel mogelijk kan afvoeren. Dus er moet een vrije flow zijn naar buiten toe, toch?
Elke box die ik gezien heb, is verre van gasdicht. Dus geen enkele box zal het uittreden van de gassen/dampen beperken. Een extra gat is niet nodig. Door de opgebouwde druk wordt alles wel door de spleetjes en gaatje naar buiten geperst. Veel belangrijker is om dat uitgassen te voorkomen.

• Q

Q

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Als ik met een paar uurtjes knutselen een betere montage kan verkrijgen voor de cellen doe ik dat graag, zeker als ik daar 300 euro mee bespaar.
Nog iemand die van zelfkastijding houdt :+

Persoonlijk vind ik die hyper focus (obsessie) op goede compressie slechts afleiding van het totale plaatje. Als er maar iets van compressie is dan is dat zeer waarschijnlijk goed genoeg. En al die kisten doen dat wel.

Laat je niet gek maken. Ondertussen ga je 300 euro “besparen” maar wat mis je allemaal doordat je niet een knappe case te kopen? Ik denk dat je ESS als geheel netto onder de streep er niet veiliger op wordt.

Maar serieus: hoe weet jij dat je cellen straks “beter” gemonteerd zijn? Hoe ga je dat meten / verifiëren.
Ik denk dat dit praktisch niet eens mogelijk is en als je het niet meet/controleert dan wordt het homeopathie.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 30-01-2026 19:27 ]

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Je gaat zelf met een lasersnijder en een MIG/MAG/TIG apparaat aan de gang? _/-\o_ Anders wordt het er niet beter van.

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Hoe weet jij dat je cellen straks “beter” gemonteerd zijn? ...
Ik denk dat dit praktisch niet eens mogelijk is en als je het niet meet/controleert dan wordt het homeopathie.
Door te kijken naar hoe celfabrikanten zelf batterijen/modules bouwen?

En proberen te begrijpen wat ze doen, hoe en waarom...

Bijvoorbeeld CATL pack/module disassembly video: YouTube: 52 Cell CATL LiFePO4 Module Disassembly process DIY 306Ah

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 30-01-2026 19:48 ]

• Q

Q

cj1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Door te kijken naar hoe celfabrikanten zelf batterijen/modules bouwen?

En proberen te begrijpen wat ze doen, hoe en waarom...

Bijvoorbeeld CATL pack/module disassembly video: YouTube: 52 Cell CATL LiFePO4 Module Disassembly process DIY 306Ah
Tja, we hebben het er al vaker met elkaar over gehad. Ik zal mijzelf niet herhalen wat ik hier van vind. Ik denk niet dat wij dezelfde conclusies trekken uit deze video.

Ik denk dat een moderne kast een prima compromis is voor alle benodigdheden om batterij cellen veilig te gebruiken. Dat de compressie misschien sub-optimaal is, lijkt mij geen punt. Als het maar 'goed genoeg' is.

• reneeke1970
  • Nu online
BenSKIP schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Je gaat zelf met een lasersnijder en een MIG/MAG/TIG apparaat aan de gang? _/-\o_ Anders wordt het er niet beter van.
Moet ie van metaal zijn dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone

cyclone

@reneeke1970 niks moet maar we hebben al wat experimentjes voorbij zien komen gebaseerd op draadeinden en hout /mdf / hardboard etc en dat liep mis.

Overigens onlangs nog een plaatje fatsoenlijk hout gekocht ? Daar bespaar je ook niet echt mee met de huidige prijzen. Ook hout (van enige kwaliteit dus geen mdf oid) is allesbehalve dan goedkoop tegenwoordig.

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Moet ie van metaal zijn dan?
Als je wil dat het stevig, niet brandbaar, enigszins impact bestendig, warmte kan geleiden, strak, niet isolerend is.... dan kom je al snel op metaal uit ja. Maar laat mij je niet tegenhouden. Hout, plastic... of doe wat je zelf wil.

• BenSKIP
Je gaat terminals toch niet lassen en cellen aan elkaar lijmen, toch? (Hoe ga je dit OOIT weer uit elkaar halen dan?)
Zo'n metalen band eromheen... dis snap ik nog (enigszins) Maar dan ga je dus ook van de afgeronde profielen op de hoeken plaatsen, zodat die band niet in de cellen krijpen zal? En hoe maak je het dan child- / wife- / rookie safe? (Komt het alsnog in een (brandwerende) kast? Dan de BMS in ieder geval NIET op of tegen de cellen aan leggen. Anders ga je lokaal verwarmen en krijg je defiatie in eigenschappen.

• cj1
  • Niet online

cj1

cyclone schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:30:
Ook hout (van enige kwaliteit dus geen mdf oid) is allesbehalve dan goedkoop tegenwoordig.
En dan blijft hout relatief buigzaam/elastisch t.o.v. staal. Zoals eerder geschreven, mijn 10mm S235 stalen drukplaat volledig op maat kostte €13~€14 incl. BTW excl. verzending. Als je daar bandjes omheen zou willen trekken (ik niet) dan kun je met een haakse slijper en een korrel 40 lamellenschijf best rap een ongeveer afgeronde hoek in "slijpen" op de posities van de bandjes.

[ Voor 20% gewijzigd door cj1 op 31-01-2026 12:52 ]

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-02 09:11
Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

200A EF3 fuse, die geeft zoals hierboven door iemand vermeld was al een stuk minder warmte af.

Zie plaatje, zoals je ziet is het niet te zien dat die zekeringen zo warm worden, het is dat ik altijd alles even dubbel check dat ik het zag [Afbeelding]
Ik ben bezig met het plaatsen van 2× 48 kWh Panda‑batterijen met een laad/ontlaadstroom van 300 A.
Aan de accukant gebruik ik 2× 350 A Class‑T zekeringen van Blue Sea Systems, gemonteerd in een Victron Lynx Power In Class‑T. De verbindingen zijn uitgevoerd met 120 mm² DC‑kabels.
Vanuit de Lynx Distributor wil ik 3× Victron Mega Fuses van 200 A gebruiken richting mijn 3× 6k5‑omvormers met 70mm2 DC-kabels.
Nu lees en hoor ik veel over de Adler EF3‑zekeringen (200 A). Ik heb deze inmiddels besteld, maar ik twijfel of ik ze moet toepassen, omdat ik al gebruikmaak van Class‑T zekeringen aan de accuzijde.
Mijn vraag:
Kan ik beter de Mega Fuses gebruiken, of is het verstandiger om de EF3‑zekeringen in de distributor te plaatsen?
Veiligheid heeft voor mij de hoogste prioriteit; kosten spelen geen rol en wil wel graag de Lynx distributor gebruiken.
Pagina: 1 ... 126 ... 129 Laatste