4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Nee. Bij elke EOS die ik bezocht heb zit een permanente monitoring op celniveau naar de installateur. Zodra er een afwijking wordt geconstateerd wordt de EOS stroomloos gemaakt en gaan ze die pack en die cel meten en indien nodig vervangen. Zeker op de lease EOS'n. Zelfs op de mobiele EOS'n zit een monitoringstool via 4G. Dit niet zozeer vanwege de kans, maar de paniek eromheen en het gevolg. Als je als installateur wat neerzet en het gaat om welke reden dan ook fout. (Vaak door oorzaken buiten de eigen invloed.) Dan wordt je daar om aangekeken en heb je kans dat je bedrijf ook een deuk oploopt. Dus ik weet niet over welke installateur jij het hebt, maar wat jij zegt is niet mijn ervaring.
ijken kan alleen het ijkwezen. Dus dat wordt een dure bedoeling.cyclone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Neen de stelling is :
Iedere BMS wijkt af !
Er is een reden waarom je b.v. In een JK BMS de meting kunt ijken.
Anyway iedereen moet het lekker zelf weten maar het advies met die 60v lader is gewoon een slecht advies, da’s eigenlijk het hele punt. (In voorgaande posts volledig uitgelegd en beargumenteerd).
En voor wat betreft afwijking, iedere meter / meting gaat na verloop van tijd afwijken. Daarom moet je meters ook ieder jaar laten ijken.
Basis kennis voor iedereen die ooit iets geleerd heeft over elektrotechniek.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hoe kom je daarbij?John245 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:26:
[...]
ijken kan alleen het ijkwezen. Dus dat wordt een dure bedoeling.
Omdat ik er regelmatig mee te maken heb. Waarschijnlijk bedoel je kalibreren.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nee ik bedoel ijken. Oh wacht kalibreren of ijken zijn synoniem aan elkaar.John245 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Aka beiden goed
[ Voor 12% gewijzigd door cyclone op 09-01-2026 20:17 ]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Het verschil is volgens mij meer juridisch, in beide gevallen bepaal je de afwijking tov een referentie die herleidbaar is naar de nationale standaard (en dus of het instrument nog binnen de specificaties meet). Alleen een ijking wordt uitgevoerd door een door de overheid aangewezen instantie/laboratorium en is verplicht voor handelsdoeleinden zoals de groenteweegschaal in de supermarkt of de benzinepomp. Maar kan zijn dat het ondertussen al weer veranderd is.cyclone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:14:
[...]
Nee ik bedoel ijken. Oh wacht kalibreren of ijken zijn synoniem aan elkaar.
Aka beiden goed
We kunnen nu een inhoudelijke discussie gaan houden over de taalkundige betekenis van het woord ijken, maar die dacht ik beslecht te hebben met de link.
Helaas is van Dale niet meer gratis.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Wat mij betreft niet nodig, je ziet het hier wel uit de reacties van mensen met een technische achtergrond, in de technische praktijk bij meetinstrumenten is er wel degelijk een verschil tussen een kalibratie of een ijking, Bij een ijking hoort een justering, er zijn heel veel meetinstrumenten die je bij een kalibratie niet kunt justeren. Valt ie buiten de spec, jammer dan koop maar een nieuwe. Maar toegegeven er zijn steeds meer meetinstrumenten die je wel kunt justeren. Dan blijft alleen het wettelijke verschil over.cyclone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:07:
We kunnen nu een inhoudelijke discussie gaan houden over de taalkundige betekenis van het woord ijken, maar die dacht ik beslecht te hebben met de link.
Ga bijvoorbeeld maar es proberen om je Fluke of Brymen multimeter te laten ijken ...
Gelukkig is Wikipedia wel gratis
En nu maar weer terug naar de powerwalls
Ijken is een wettelijke term en gebeurt idd door een instantie die dit wettelijk mag uitvoeren, maar kalibreren mag iedereen uitvoeren. En een BMS of wat dan ook aan een accu systeem behoeft niet geijkt te worden. Zal ook geen waarde hebben omdat ieder onderdeel te veel variatie heeft om uberhaupt te kunnen ijken.John245 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Terzijde ik was nog niet volledig bij met lezen maar las het advies over een overspanning op de BMS om de cellen volledig vol te krijgen. Dat is slecht advies. Te hoge spanning bij 0A of niet is en blijft te hoog. Kan mij niet schelen dat iemand dit ergens gelezen heeft maar is onverstandig om dit op te volgen.
IJken is het 'calibreren' naar een vastgestelde waarde. Een ijkbron is EXACTE waarde die onder alle condities gelijk blijft, deze liggen in een kluis opgeslagen. Van een ijkpunt kan je een 'copy' verkrijgen. Bijvoorbeeld een ijkbron voor een geluidmeter. Met deze geijkte geluidbron voor een geluidmeter calibreer je de geluidmeter voor en na het gebruik. Zowel geluidmeter als ijkbron moeten met regelmaat geijkt worden. Tussendoor kan je calibereren. De ijkbron voor een geluidmeter geeft een vaste toonhoogte (frequentie) en luidheid (amplitute) af. Aan de hand van die 2 'VASTE' waarde kan de geluidmeter gecalibreert worden. Je toont daarmee aan dat er tijdens de geluidmeting niet of nauwelijks van de ijkbron afgeweken is en de geluidmeting niet van die bron is gaan afwijken.
Je accu spanning calibreer je dus aan de hand van je multimeter, en je multimeter dient geijkt te worden. Als het ijken heel vers is, zou je kunnen stellen dat je de accu middels een geijkte meter gacalibreert is en deze 'niet' afwijkt van het ijkpunt. (Als je de multimeter opnieuw laat ijken en hierin geen afwijking gevonden was. Het komt dus een beetje op het zelfde neer, maar ijken kent geen deviatie en een calibratie wel.
Je accu spanning calibreer je dus aan de hand van je multimeter, en je multimeter dient geijkt te worden. Als het ijken heel vers is, zou je kunnen stellen dat je de accu middels een geijkte meter gacalibreert is en deze 'niet' afwijkt van het ijkpunt. (Als je de multimeter opnieuw laat ijken en hierin geen afwijking gevonden was. Het komt dus een beetje op het zelfde neer, maar ijken kent geen deviatie en een calibratie wel.
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic