• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:52
Interessant, ik mis een klein detail: waar heb jij het geheel dan besteld?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Gieliovd520 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:02:
Interessant, ik mis een klein detail: waar heb jij het geheel dan besteld?
https://www.alibaba.com/p...h-MB56_1601604544730.html

Ik hoop nog een 6% cashback te hebben van cashbackxxl, maar dat is altijd afwachten.
oh en DYOR... het blijven Chineese verkopers op Alibaba :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Source op 09-12-2025 19:24 ]

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-12 19:27
The Source schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:22:
[...]

https://www.alibaba.com/p...h-MB56_1601604544730.html

Ik hoop nog een 6% cashback te hebben van cashbackxxl, maar dat is altijd afwachten.
oh en DYOR... het blijven Chineese verkopers op Alibaba :)
De 16s 320Ah variant die ze hebben lijkt ook wel interessant. ZIt tenminste geen mcb, maar een mccb in. Ben benieuwd wat je vind van de bouwkwaliteit.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:44
Ik sta op het punt om 2x 48kWh Panda series te kopen van Docan. We wachten alleen nog tot er EU stock is. Dit in combinatie met 3x 6k5 Multiplus in een 3 fasen opstelling.

Link naar Panda @ https://dutch.alibaba.com...Series-1601635297835.html

Hebben jullie hier nog aan of opmerkingen over?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@DmC1982
Vraag: 96kWh is wel echt heel veel ben benieuwd naar je use case.
Opmerking ben je je bewust dat de laadstroom max 100A is en je met 2 van deze kasten dus niet je maximale laadstroom die de Multiplussen bieden kunt gaan benutten ? Het wordt mij ook niet duidelijk uit de specs hoeveel cellen er nu in zo'n kast zitten maar gezien met MB31's claimt te werken vermoed ik dat er 36 stuks inzitten en dan waarschijnlijk met zijn 3 en parallel en dat dan 16x in serie.

Als je met kleinere kasten / dozen werkt waar je 16 cellen in serie hebt staan kun je de laadstroom al kwijt bij 3 dozen (48 cellen). Kortom het lijkt aantrekkelijk heel veel cappaciteit in 1 kast maar je wordt beperkt door de setup van de cellen / je bms.

En ik zie dat er een Kesheng 300A slimme BMS inzit. Die heb ik nog niet eerder voorbij zien komen en de vraag is of deze wil samenwerken met jouw victrons (maar wellicht heb je dat al uitgezocht).

Mijn keuze zou het niet zijn, en ik ben blij dat ik 3 losse kasten met in totaal 48kWh heb liggen zodat ik een hogere laadstroom aan kan en toch minder dikke kabels naar mijn busbar heb. Want met een 300A ontlaadstroom heb je tot max 5 meter 120mm2 nodig. Dat zijn serieus dikke (en dure) kabels (bron Victron)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• DmC1982
cyclone schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:40:
@DmC1982
Vraag: 96kWh is wel echt heel veel ben benieuwd naar je use case.
Opmerking ben je je bewust dat de laadstroom max 100A is en je met 2 van deze kasten dus niet je maximale laadstroom die de Multiplussen bieden kunt gaan benutten ? Het wordt mij ook niet duidelijk uit de specs hoeveel cellen er nu in zo'n kast zitten maar gezien met MB31's claimt te werken vermoed ik dat er 36 stuks inzitten en dan waarschijnlijk met zijn 3 en parallel en dat dan 16x in serie.

Als je met kleinere kasten / dozen werkt waar je 16 cellen in serie hebt staan kun je de laadstroom al kwijt bij 3 dozen (48 cellen). Kortom het lijkt aantrekkelijk heel veel cappaciteit in 1 kast maar je wordt beperkt door de setup van de cellen / je bms.

En ik zie dat er een Kesheng 300A slimme BMS inzit. Die heb ik nog niet eerder voorbij zien komen en de vraag is of deze wil samenwerken met jouw victrons (maar wellicht heb je dat al uitgezocht).

Mijn keuze zou het niet zijn, en ik ben blij dat ik 3 losse kasten met in totaal 48kWh heb liggen zodat ik een hogere laadstroom aan kan en toch minder dikke kabels naar mijn busbar heb. Want met een 300A ontlaadstroom heb je tot max 5 meter 120mm2 nodig. Dat zijn serieus dikke (en dure) kabels (bron Victron)
Dank voor je reactie. Scherp van je. In de specificaties van de batterij @ https://www.docanpower.co...2ah-48kwh-prebuilt-pack-1 hebben ze het over 300A laden en ontladen. Ik ging er dus vanuit dat het dan ook echt 300A is. Ik zal dit zeker nog even navragen. Victron wordt ondersteund. En ik zal dan ook zeker 120mm2 kabel gebruiken, ook al is het een stuk duurder.

Ik wek 18.000kwh op en verbruik dit ook ongeveer. Ik vind het een prettig idee dat we flinke capaciteit hebben. Bij regenachtige/bewolkte dagen beschikken we dan over een flinke buffer. Deze onderdelen koop ik bij NKON:

3x Victron Multiplus II 48V - 6K5VA - 100A
1x Victron Energy Cerbo GX MK2 Controller
1x Victron naar batterij - Type A datakabel - 3.5 m
1x Victron Energy Lynx DC Distributor (M10)
1x Victron Energy Lynx Power In modulaire DC-busbar (M10)
1x Victron Energy VE.Bus to USB-C MK3-USB Interface
Zijn er nog meer dingen die ik nodig heb? Zekeringen? 120mm2 kabel dus?

Ik ga het samen met een vriend installeren. Hij is NEN1010 inspecteur en heeft er gelukkig veel verstand van.

[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 10-12-2025 11:47 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het een prettig idee vinden is niet perse een goed argument. Als je nu op 0 saldeert kom je toch flink opwek tekort in de slechtere dagen/seizoen? Daar gaat een accu je ook niet bij helpen. Maar als je daken volliggen dan kun je daar weinig mee….

• DmC1982
Ik weet dat een accu niet alles oplost in de winter, maar voor mij gaat het om flexibiliteit en onafhankelijkheid. Met 54 panelen kan ik veel eigen stroom gebruiken en straks als salderen wegvalt, ben ik voorbereid. Ik heb twee slimme meters: één zonder terugleverkosten tot oktober 2027 en één waarmee ik wil gaan handelen op de onbalansmarkt. Voor minder dan €10.000 vind ik dat prima. Stel ik bespaar gemiddeld €1.000 per jaar, dan is het in 10 jaar terug. En wie weet later een zout- of zandbatterij erbij om zomerenergie op te slaan voor de winter – dan ben ik bijna helemaal los van het net.

[ Voor 13% gewijzigd door DmC1982 op 10-12-2025 12:37 ]

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39
Leuk om te zien dat de laatste berichten gaan over de wat grotere ESS systemen met een aanzienlijke hoeveelheid opslag. Sluit mooi aan op wat ik zelf voor ogen heb.

Op basis van een jaarverbruik van ongeveer 24000 kWh en een aantal flinke verbruikers ben ik aan het voorsorteren op een opslag van 100 kWh. Heb 60 panelen liggen en in en goed jaar wek ik ongeveer evenveel op als ik verbruik.

Met bovenstaand in het achterhoofd lijkt 3 x MB56 box van Yixiang me wel een goede optie. Hun prijzen lijken op het eerste oog zeer concurrerend, echter kom ik er ook achter dat hun verzendkosten inmiddels gigantisch zijn. Onderstaand hun prijs voor 3x MB56 box en de bijbehorende 48 cellen:

EVE MB56 628Ah unit price: $95
DIY box unit price: $559
Shipping cost via sea: $1659
Total price: 95*16*3+559*3+1659=7896 USD
Shipping by sea to your address, price includes customs duties, delivery time is 45-55 days.

Ze doen daarnaast ook een aanbod voor een kant en klaar MB56 pack:

The EU warehouse has assembled battery packs ready for delivery in mid-January. You don't need to assemble them yourself; you can use them as soon as you receive them. The unit price is $2889. If you order in advance, I can give you a discount of $50 per item, making it $2839. The total price is $2839*3=8517 including shipping to your address. It will be shipped from the EU warehouse in mid-January.

Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf samenstellen van de boxen echter is de genoemde dik €1400,- aan verzendkosten wel een zware. Zijn er mensen met recente ervaring met de verzendkosten van Yixiang, is dit waar we vanaf nu rekening mee moeten houden?

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik heb eind oktober 2x MB56-box met 32x MB56-cellen besteld bij Yixiang, dat kwam uit op $4210 + $1165 verzendkosten.

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-12 15:39
De verzendkosten zijn incl. de invoerheffingen.
Is dat wellicht de oorzaak van de hogere shipping?

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@DmC1982 Ik heb zelf 50 panelen liggen wek nu 15MWh op per jaar en heb 3 x 16kWh (dus 48kWh) liggen.
De reden waarom ik zoveel heb liggen is alleen omdat ik het leuk (hobby) vind en de factor 1.0 regel van Victron. Hier heb ik al veel over gehad in dit topic dus ik ga er nu even vanuit dat je die kent en die mee hebt genomen in je berekeningen.

Tevens heb ik onlangs nog 18 panelen a 405Wp op de kop getikt (nieuw voor 30 euro per stuk) en een SolarEdge omvormer de SE7K. Die gaan dit voorjaar aan de oostkant van mijn garage het dak op.

Kortom straks heb ik 68 panelen liggen en daarmee heb je precies helemaal niets aan je accu in de winter.
Al verviervoudig jij jouw capaciteit dan nog ga je dat onder de huidige omstandigheden niet gebruiken in de wintermaanden.
Dit zal iedereen hier in dit topic al gebouwd heeft beamen, dus ik snap je gedachten maar neem van mij aan met de getallen die jij nu noemt heb je aan de helft (dus 48kWh) meer dan ruim voldoende. Die verdubbeling brengt qua salderen niets.
Wellicht met handelen wel, maar dan wil je wel echt volle pullie kunnen laden, en dat gaat je met deze setup / BMS niet lukken. Je zou nu op basis van 48v en 200A in meest ideale situatie 10 uur nodig hebben om je accu vol te krijgen. Daarbij moet je PV dan ook nog eens 10 uur lang 200A aan opbrengst leveren. Dat ga je misschien een paar keer per jaar lukken maar 95% van het jaar heb je dan een accu die je niet vol krijg of niet in zijn geheel benut.

Mijn advies kies een ander type accu doos die zijn cellen niet paralel zet en die je per 16kWh kunt bouwen.
Begin dan met 32 of 48kWh om er een beetje gevoel blij te krijgen.
Ook ik kreeg dat pas toen ik aan het bouwen was / net gebouwd had, en ik denk wel meer mensen hier.

Doe er je voordeel mee.

[ Voor 0% gewijzigd door cyclone op 10-12-2025 15:56 . Reden: Foutje gemaakt maar lieve tweaker die me daar op wees. ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:03
cyclone schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:53:
@DmC1982 Ik heb zelf 50 panelen liggen wek nu 15GWh op per jaar en heb 3 x 16kWh (dus 48kWh) liggen.
De reden waarom ik zoveel heb liggen is alleen omdat ik het leuk (hobby) vind en de factor 1.0 regel van Victron. Hier heb ik al veel over gehad in dit topic dus ik ga er nu even vanuit dat je die kent en die mee hebt genomen in je berekeningen.

Tevens heb ik onlangs nog 18 panelen a 405Wp op de kop getikt (nieuw voor 30 euro per stuk) en een SolarEdge omvormer de SE7K. Die gaan dit voorjaar aan de oostkant van mijn garage het dak op.

Kortom straks heb ik 68 panelen liggen en daarmee heb je precies helemaal niets aan je accu in de winter.
Al verviervoudig jij jouw capaciteit dan nog ga je dat onder de huidige omstandigheden niet gebruiken in de wintermaanden.
Dit zal iedereen hier in dit topic al gebouwd heeft beamen, dus ik snap je gedachten maar neem van mij aan met de getallen die jij nu noemt heb je aan de helft (dus 48kWh) meer dan ruim voldoende. Die verdubbeling brengt qua salderen niets.
Wellicht met handelen wel, maar dan wil je wel echt volle pullie kunnen laden, en dat gaat je met deze setup / BMS niet lukken. Je zou nu op basis van 48v en 200A in meest ideale situatie 10 uur nodig hebben om je accu vol te krijgen. Daarbij moet je PV dan ook nog eens 10 uur lang 200A aan opbrengst leveren. Dat ga je misschien een paar keer per jaar lukken maar 95% van het jaar heb je dan een accu die je niet vol krijg of niet in zijn geheel benut.

Mijn advies kies een ander type accu doos die zijn cellen niet paralel zet en die je per 16kWh kunt bouwen.
Begin dan met 32 of 48kWh om er een beetje gevoel blij te krijgen.
Ook ik kreeg dat pas toen ik aan het bouwen was / net gebouwd had, en ik denk wel meer mensen hier.

Doe er je voordeel mee.
Tussen kilo en giga zit nog mega he.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• cyclone
  • Nu online

cyclone

V_ger schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:55:
[...]

Tussen kilo en giga zit nog mega he.
Scherp en gecorrigeerd dank u ! O+

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:49
Ik hoor hier alleen maar over de ac kant van de zonnepanelen.
Mi is het beter om niet alleen gedeelte via ac te doen maar ook op de langere termijn proberen om een gedeelte van de panelen om te bedraden voor dc laden
Scheelt ook weer in de efficiency.

Volgens de verhalen wel 20% meer opbrengst

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Leipi35 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:42:
Alleen is niet correct maar wel het meeste, simpelweg om dat de meeste mensen al een Solar Inverter hebben die geen accu aankan en je de stap naar Victron snel gezet is. Dit met name omdat de meeste grote PV omvormer merken niet de zelfbouw accu's / BMS en supporten.

Kortom puur een praktische reden waarom je dit veel ziet.
Mi is het beter om niet alleen gedeelte via ac te doen maar ook op de langere termijn proberen om een gedeelte van de panelen om te bedraden voor dc laden
Dat klopt als een bus,en als je een traditionele string (omvormer) hebt ook zeker aan te raden.
Voor de mensen met optimizers ligt dat anders gezien die dan hun dak op moeten om de optimizers te verwijderen en die er vaak ook met een reden liggen (schaduw vorming) dus dat maakt de rekensom of het efficienter is juist weer lastig.
Dit lijkt op verhalen die ze vertellen op de Europalaan 1 in Kaatsheuvel.
Volgens mijn berekeningen kom je op een directe invoer van DC vanaf je PV MPPT naar je accu op een efficientie van 99% tot 97%.
Doe je die vanaf AC dan vinden twee omzettingen plaats voordat de energie in de batterij komt:
DC → AC (in de zonnepaneelomvormer) Rendement: ~96–98%
AC → DC (in de batterij- of hybride omvormer) Rendement: ~90–95%

Totale efficiëntie:
0.97 × 0.93 ≈ 90%

Dan is het verschil 7% a 9%.
Kortom er valt wel wat te winnen maar 20% is echt overdreven.
Echter dan komt de real life rekensom waarbij vaak veel mensen meer panelen hebben dus meer opwekken dan ze verbruiken.

Dan gaan we rekenen dat ik dus even voor het gemak naar boven afgerond met 10% minder efficiëntie.
Ik wek 15.000 kWh op jaarbasis op, ik verbruik er zelf 10.000 kWh.
10% verlies zou 1500kWh betekenen gezien ik dik over gedimensioneerd ben mis ik dat niet eens.

Maar stel je hebt een gemiddelde set panelen liggen de gemiddelde PV opbrengst ligt om en nabij de 3500kWh en stel je mist daar 10% van dus 350kwh.
Dan levert je de investering om alles naar DC te brengen je jaarlijks bij de huidige prijs van 0,28 euro per kWh 98 euro op per jaar.
Dan is het dus een rekensom of je de investering om je PV om te zetten naar een DC MPPT loont of niet.

Persoonlijk denk ik dat het op dit moment goedkoper is (mits je de ruimte hebt) om wat extra panelen erbij te leggen. Heb je die niet, en blijf je langer dan 7 jaar in je huis wonen dan zou het zich kunnen gaan lonen als je alles zelf doet (maar hey de topic naam doet dit wel vermoeden) want als je arbeidsloon moet gaan betalen dan ga je de investering bij de huidige uurtarieven niet snel binnen 10 a 15 jaar terugverdienen.

• The Source
Frozenberg schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:09:
Leuk om te zien dat de laatste berichten gaan over de wat grotere ESS systemen met een aanzienlijke hoeveelheid opslag. Sluit mooi aan op wat ik zelf voor ogen heb.

Op basis van een jaarverbruik van ongeveer 24000 kWh en een aantal flinke verbruikers ben ik aan het voorsorteren op een opslag van 100 kWh. Heb 60 panelen liggen en in en goed jaar wek ik ongeveer evenveel op als ik verbruik.

Met bovenstaand in het achterhoofd lijkt 3 x MB56 box van Yixiang me wel een goede optie. Hun prijzen lijken op het eerste oog zeer concurrerend, echter kom ik er ook achter dat hun verzendkosten inmiddels gigantisch zijn. Onderstaand hun prijs voor 3x MB56 box en de bijbehorende 48 cellen:

EVE MB56 628Ah unit price: $95
DIY box unit price: $559
Shipping cost via sea: $1659
Total price: 95*16*3+559*3+1659=7896 USD
Shipping by sea to your address, price includes customs duties, delivery time is 45-55 days.

Ze doen daarnaast ook een aanbod voor een kant en klaar MB56 pack:

The EU warehouse has assembled battery packs ready for delivery in mid-January. You don't need to assemble them yourself; you can use them as soon as you receive them. The unit price is $2889. If you order in advance, I can give you a discount of $50 per item, making it $2839. The total price is $2839*3=8517 including shipping to your address. It will be shipped from the EU warehouse in mid-January.

Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf samenstellen van de boxen echter is de genoemde dik €1400,- aan verzendkosten wel een zware. Zijn er mensen met recente ervaring met de verzendkosten van Yixiang, is dit waar we vanaf nu rekening mee moeten houden?
Als je technisch bent kan een auto batterij mischien iets zijn. Koop je in NL, voor 3000e heb je 64kW en bespaar je de transport en/of invoer rechten. Maar je moet wel weten wat je doet ivm veiligheid, etc. Foto niet van mij maar van een benelux FB batterij groep waar ik inzit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYTthjL8D4bYtvivEB87D8sxWqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZImPJcv4PIvq7cK6wb8A6ya5.png?f=user_large

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@The Source Wow is dit jouw setup ? Ziet er heul tof uit !
Alleen al de rubber matten geeft weer dat er hier iemand goed nagedacht heeft over de veiligheid. Respect hoor !

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:35

Jog

cyclone schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:20:
Dat klopt als een bus,en als je een traditionele string (omvormer) hebt ook zeker aan te raden.
Voor de mensen met optimizers ligt dat anders gezien die dan hun dak op moeten om de optimizers te verwijderen en die er vaak ook met een reden liggen (schaduw vorming) dus dat maakt de rekensom of het efficienter is juist weer lastig.
Nog een reden is dat de string spanning te hoog is voor wat de mppt's aankunnen. Hier heb ik sunpowers liggen met een Voc van 64V in setjes van 8. Daar ga ik ook niet voor het dak om die te her-bekabelen.

• The Source
cyclone schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:25:
@The Source Wow is dit jouw setup ? Ziet er heul tof uit !
Alleen al de rubber matten geeft weer dat er hier iemand goed nagedacht heeft over de veiligheid. Respect hoor !
Haha nee zeker niet!. Zoals ik zeg is dit van iemand in een FB Benelux Groep voor batterijen waar ik in zit.

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:49
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat als ik naar mijn eigen setup kijk van victron multiplus-ii 48 5000 en 2 x 15 kwh opslag dat ik dan maximaal via de victron 70A kan laden.
Dus grofweg 35 A per batterij
Om toch meer te kunnen laden heb ik om die reden een gedeelte dc gedaan

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06:46
The Source schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:23:
[...]

Als je technisch bent kan een auto batterij mischien iets zijn. Koop je in NL, voor 3000e heb je 64kW en bespaar je de transport en/of invoer rechten. Maar je moet wel weten wat je doet ivm veiligheid, etc. Foto niet van mij maar van een benelux FB batterij groep waar ik inzit:
[Afbeelding]
Als je handig bent doe je dat?
Als je verstandig bent, doe je dat niet.
Veelal Li-ion (NMC) paketten. Veel daarvan hebben geen cel balancing, maar pack balancing, dus grotere kans op cell drift en zijn veel gevoeliger voor ellende dan LFP cellen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:45
Leipi35 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:42:

Op bepaalde momenten kan het oplopen tot 20 procent inderdaad. Maar gemiddeld gezien niet hoor, zal rond tien procent zitten. Maar op dagen als vandaag zal het zeker 20 procent zijn, mijn 5 kW PV omvormer zou met 200 watt productie een rendement halen van 85 procent, dan nog 7 procent erbij van een AC /DC lader en je gaat naar 78 procent.
Mijn 5 kW DC / DC lader doet altijd 98 procent, dus ja hiermee behaal je flinke winst.

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@reneeke1970 flinke winst op dagen dat je amper pv opbrengst hebt vind ik niet echt een reële uitleg.
10% meer rendement op een opbrengst van enkele kWh per dag is misschien 100 a 200 Wh dat maakt het verschil niet in mijn optiek.

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste