@
Philip Ross Valt het je op dat niemand, behalve jij, het heeft over "links" en "rechts"? Als je de bron alleen maar aanvalt, en niet de inhoud, wat voor nut heeft een discussie dan nog? Je loopt volgens mij enorm te stromannen, want het "alleen maar hakken op links" kan ik nergens in dat artikel teruglezen.
En voor wat betreft "de wig", dit is hoe ik het zie. Ik wil als werkgever iemand €3000,- bruto betalen. Dat betekent in Nederland, met de huidige fiscale regels, dat €1800,- (dus 60% van
dat bedrag) vereist is om fiscaal rond te komen. Een deel betaalt de werkgever simpelweg bovenop die €3000,-, en een ander deel wordt ingehouden van de werknemer. De belastingdienst incasseert onderaan de streep op €300,- na hetzelfde als wat de werknemer op de rekening gestort krijgt. Dat laat mijns inziens zien dat belasting op arbeid (beide aan de werkgever kant en de werknemer kant) veel te hoog is geworden en (fors) naar beneden moet.
Ook als je het op jouw manier ziet, door dus te stellen dat het uitgangspunt €3900,- is en
daar dan €1800,- vanaf gaat, dan betekent dat dus bijna (of "slechts", afhankelijk van politieke kleur

) alsnog bijna de helft (!) wat eventjes afgedragen mag worden. Dat heeft mijns inziens niets meer te maken met "bijdragen", en meer met "afstaan" en "diefstal".
Belastingen die richting de 50% of daarboven gaan vind ik in ieder geval niet meer uit te leggen, al helemaal niet als het gaat om iets als arbeid. Als ik 100% van de inspanning lever, en vervolgens 50% van mijn inkomsten moet afstaan aan de overheid, vind ik dat redelijk schandalig. Maar dat is meer een gevoelskwestie denk ik.
Dat belastingen nodig zijn moge duidelijk zijn. Maar ik denk dat we in Nederland eerder een probleem hebben met de wijze waarop we het geld uitgeven en waaraan, in plaats van de hoeveelheid belasting die we heffen.
Werkgevers betalen precies zo veel als ze mee weg kunnen komen aan precies genoeg mensen om het werk gedaan te krijgen.
Laat me raden. Jij bent geen werkgever.