Richh schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:17:
[...]
Alsof rechts per se moet gaan over lagere- en middenklassen. Een politieke stroming gaat niet per se over inkomens en over de verdeling van geld. Een grote/kleine overheid, sociale zekerheden, passen daar al meer bij.
natuurlijk wel. mensen kijken toch naar hun portemonnee? dat is nota bene heel vaak het argument van rechtse mensen; links pakt ons nog veel harder in onze portemonnee!@#

grote/kleine overheid heeft ook met geld te maken natuurlijk, overheid wordt gezien als inefficiënt, log, onkundig, bureaucratisch, etc. sociale zekerheden gaan bij uitstek over herverdeling.
Wat veel 'linkse' Tweakers niet lijken te begrijpen, is dat veel rechtse stemmers vooral op de VVD stemmen bij gebrek aan beter. Een partij die wil nivelleren op het dubbelmodale inkomen en dat naar z'n kiezers verkoopt als 'rijke mensen moeten de rekening betalen' komt op veel kiezers nou eenmaal niet uit als een partij die 'er voor hun' is.
Veel mensen zien niet in hoe een partij die zoveel meer wil voor de lagere inkomens, dat moet kunnen betalen. Ten eerste rekenen ze zich met een dubbelmodaal inkomen niet tot een lager inkomen. Ten tweede denken ze niet dat er genoeg Nederlanders met een inkomen van >150k per jaar bestaan dat een 10% belastingverhoging op die doelgroep de rekening kan betalen voor de miljoenen Nederlanders die onder modaal verdienen.
Er is simpelweg geen partij die opkomt voor de middenklasse, laat staan een partij die daar de focus op durft te leggen. De partijen waarover hier wordt gesteld dat ze er zijn voor de middenklasse, positioneren zich in de media en bij verkiezingen als een partij voor de onderklasse. Ze leggen bovenal prioriteit daar. Daar maken de 'grote boze rechtse partijen' gebruik van; zij positioneren zich voor de middenklasse maar voeren vervolgens een ander beleid.
en hoe zou dat nou komen? ik denk (let wel: ik, ik kan niet voor anderen spreken) dat dat komt door het economisch model wat we hanteren. alles draait om groei. groei van bbp, van winst, van vermogen, van verdiencapaciteit, etc etc. dan is het niet vreemd in mijn ogen dat de rijken der aarde hun geld ergens stallen waar men het meeste rendement kan halen. precies zoals ons economisch model graag ziet; neo-klassiek, ratio, de beste keuze na alle afwegingen voor jezelf, rationeel gezien (even enigszins simplistisch gesteld). tel daarbij onze belastinginrichting bij op wat ontduiken/ontwijken nogal vergemakkelijkt, en je komt vrijwel automatisch uit bij mensen die net wat minder rijk zijn, want daar kun je wel geld vandaan halen.
dus eigenlijk zou je dan moeten stemmen op partijen die belastingontwijking/ontduiking ontmoedigen dan wel willen tegengaan, zodat herverdeling eerlijker en rechtvaardiger kan.
Let maar op: de VVD gaat zich over een paar jaar profileren als de partij die ervoor gezorgd heeft dat de tweede belastingschijf (die waar modaalverdieners wél wat aan hebben) van 41% naar 36% is gegaan en heel veel kiezers hebben straks ook gezien dat hun nettoloon is gestegen.
De oppositie gaat dan (terecht) zeggen: ja maar BTW-verhoging, ja maar energierekening, ja maar <insert dingetje>. En dan weerkaatst de VVD dat met: hey maar dat was een plan van een andere partij, en ohja wat wouden jullie ook alweer voor kilometerheffing invoeren?
En de kiezer 'trapt er weer in'.
Geef die kiezer dan maar ongelijk; welke andere partij wou de tweede belastingschijf zo omlaag gooien? En maakte er ook een prioriteit van?
tja. het is al vaker aan bod gekomen in dit topic, en ook wel in enkele media, dat de traditionele politieke partijen vooral marketingmachines zijn geworden, die bevolkt worden door beroepspolitici. de aandacht vooral gericht op beeldvorming, imago, en de bewindslieden kunnen met evenveel gemak met een linkse, en ook rechtse partijen samenwerken, naar gelang de maatregel waarvoor steun verworven dient te worden. dat zien we de laatste jaren, een naar eigen zeggen liberale partij als de vvd die met gemak met de sgp kan samenwerken. of d66 in een coalitie met christenunie.
democratie, politiek, behelst meer dan 1 keer in de 4 jaar je stem uitbrengen aan de hand van de uitkomst van de stemwijzer. het vraagt (semi-)actieve betrokkenheid. als je niet betrokken bent en een trend ziet die niet overeenkomt met hetgeen verkocht wordt vanuit de regering, is het niet vreemd dat mensen vatbaarder worden voor
bijvoorbeeld fake news, of meer onverdraagzaamheid jegens anderen, toenemende polarisatie.
Jeetje, mensen in elkaar slaan was even omdat ik niet op het juiste woord kon komen

daarmee bedoel ik natuurlijk 'er niet voor de burger, maar voor het bedrijfsleven zijn', iets in die trand.
Je verweer geeft vooral aan dat je me niet begrijpt.
ah. neem me niet kwalijk dat ik iets lees wat geschreven wordt maar wat niet zo bedoeld wordt. mijn verweer kan ook aangeven dat je het anders kunt verwoorden.