vectormatic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:34:
[...]
Omdat je op die manier elke vorm van consequenties van persoonlijke keuzes wegmoffelt. Als ik er voor kies om kinderen te nemen is dat mijn keuze, en zijn die consequenties en verantwoordelijkheden voor mij, niet voor de rechtstaat op het moment dat ik een celstraf zou moeten krijgen, maar dat zielig is, dus kom ik er met een werkstrafje van af.
Aangezien onze positie in de maatschappij slechts voor een deel afhangt van onze eigen keuzes en voor een deel van de situatie waarin we geboren zijn/geluk lijkt het mij goed om wel rekening te houden met de situatie. Als iedereen gelijk begint en gelijke kansen heeft gekregen dan moet iedereen zelf de consequenties aanvaarden. Je kan iemand die arm geboren is en geen opleiding heeft kunnen volgen daardoor niet een hoge boete laten betalen en dan maar zeggen eigen verantwoordelijkheid had je maar rijk moeten zijn.
Als jij niet snapt dat dit soort acties van rechters het vertrouwen in de rechtstaat ondermijnen en rechts populistische sentimenten aanwakkeren, moet je lekker terug in je ivoren toren kruipen. Ik heb em zelf nog niet zoals @dfrenner bekeken, maar als vader van twee dochters draait je maag inderdaad om bij dit soort verhalen, het idee dat dan de rechter meer oog heeft voor de eikel die je kind heeft misbruikt, dan je eigen (in dit geval nog eens extra kwetsbare) kind... brrrrr
Wat is belangrijker voor jou. Dat mensen vertrouwen hebben in de rechtstaat of dat de rechtstaat goed functioneerd. Ook het aanwakkeren van populistische sentimenten is niet een reden om iets niet te doen. Juist mensen als jij die overal lopen te verkondigen dat dit toch echt niet kan wakkeren dat sentiment aan.
Waar staat dat de rechter meer oog heeft voor die eikel dan voor het kind? Dat is de conclusie die jij er aan hangt en waarmee je een bepaald beeld probeert te schetsen.
En like it or not, emotie is een groot deel van deze discussie, je hebt het zelf over "eerlijk", en onze opvatting over waar persoonlijke verantwoordelijkheden liggen ook uit elkaar, prima gevalletje "gevoel" lijkt me. En los van dat er geen absolute waarheid of eerlijkheid bestaat, denk eens na over hoe de maatschappij op dit soort zaken reageert, en wat dat bij de volgende verkiezing betekent...
Emotie zou geen onderdeel moeten zijn van de discussie. Dat het dat wel is is geen argument voor dat het wel onderdeel zou moeten zijn. Er bestaat wel zoiets als absolute waarheid, er bestaat niet zoiets als subjectieve waarheid, dan heb je het namelijk alleen over intrepetatie en of de gevoelens die dat oproept.
Je roept nu doe wat we zeggen want anders stemmen we volgende keer nog meer populistisch. Dat is nooit een goede reden om iets te doen. Ja, jammer als het gevolg van goed doordachte beslissingen is dat de niet goed nadenkende bevolking volgende keer iets anders stemt maar dat is geen reden om maar zomaar te doen wat die niet nadenkende bevolking roept.
dfrenner schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:13:
[...]
Ik heb het nieuws gewoon meegekregen en het is een heel raar oordeel. Het is gewoon vreselijk voor de nabestaanden en het meisje dat hier de rest van haar leven mee moet leven. Als je niet begrijpt die die zich in de steek gelaten zullen voelen, moet je misschien eens verdiepen in hoe communicatie werkt. Met dit oordeel communiceer je naar de nabestaanden dat ze minder belangrijk zijn dan de verblijfsvergunning van de dader.
Jij vind het raar, maar jij kent alle details niet. natuurlijk is het vreselijk voor de slachtoffers. Maar niets hierin zegt dat ze minder belangrijk zijn dan de dader, dat is iets wat anderen er van maken.
Naar het Nederlandse volk communiceer je dat het gevaar wat de dader loopt in zijn eigen land, zwaarder weegt dan de daden die hij hier in Nederland pleegt en slachtoffers daarmee aanricht. Tot overmaat van ramp hoort daar blijkbaar ook nog eens een lagere straf bij!
Ik ben dit soort mensen in "mijn Nederland" liever kwijt dan rijk. Dat deze man vermogend genoeg was om de overtocht naar Nederland te maken en veel van zijn landgenoten niet, bevestigt voor mij alleen maar dat hij prima terug kan en moet.
Dat communiceer je helemaal niet naar het nederlandse volk. We hebben in nederland geen doodstraf of straf voor familileden. Als door de acties van 1 persoon zijn/haar familie in gevaar gebracht word bij een bepaalde straf dan proberen we dat te voorkomen. Als ze daadwerkelijk een verblijfsvergunning gekregen hebben dan hebben ze voldoende kunnen aantonen dat ze dus niet terug kunnen. Die procedure is behoorlijk streng namelijk.
Wat veel erger is aan dit soort uitspraken is de schade aan de rechtstaat. Het gevoel dat opkomt dat we het beter zelf kunnen oplossen, want de rechtspraak doet het niet voor ons. De schade die deze uitspraak aan het rechtsgevoel doet is onmetelijk groot en zal in de toekomst pas blijken... Je kunt op dat moment de eigen rechters aanspreken op hun daden, maar de oorsprong ligt al hier in het heden. Wederom een vorm van communicatie...
Die schade ontstaat voornamelijk door de media/politici die dit soort situaties samenvatten op een manier die hun goed uitkomt. En je moet als rechtstaat niet toegeven aan chantage in de vorm van "doe wat wij willen anders vertrouwen we je niet meer".