TerraGuy schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:46:
'Heeft dat dus gedaan'. Nou, mijn ouders niet, mijn ooms en tantes niet, mijn grootouders niet, die hebben niks 'gedaan' behalve werken en belasting betalen. Niet hun 'fout'. 'De oudere generatie' is nogal generaliserend. Mijn vader had het compleet anders gedaan als hij in de regering had gezeten, echter moest hij tot z'n 65 werken (en werkt nu nog op z'n 76ste, zij het parttime), kinderen opvoeden, huis onderhouden, dus tijd om erover na te denken ofzo was er niet, maar dat geeft niet, dan stem je op mensen die daar beter in zijn en alle tijd voor hebben om te regeren, om vooruit te zien. Dat ze dat vervolgens niet doen kun je 'de arbeider' niet aanrekenen; tis niet dat die nu zit te gniffelen van "heb ik me toch een partij weinig belasting betaald terwijl ik nu wel de staatskas leegtrek!"
Ik zeg ook niet dat het een vooropgezet plan is. Het is zoals het is gelopen. Tja.
En nu moet iemand het gat gaan vullen. Of de jongeren en middeninkomens zullen bezwaard worden met een steeds hogere belastingdruk, of de ouderen zullen moeten accepteren dat hun verwachtingen van een oude dag ietsje minder moeten worden. En let op: we hebben het hier over verwachtingen. Niet over slechte leefomstandigheden. Want die zullen nog steeds tot de beste van de wereld behoren.
Het is heel simpel.
1. Iedereen laten betalen voor ouderen
+ ouderen krijgen precies wat de 30 jaar geleden bedacht hadden.
2. Ouderen zullen het met iets minder moeten doen
+ eerlijkere belastingdruk voor iedereen
+ je voorkomt dat er nu mensen werken voor anderen, waar ze zelf nooit de vruchten van kunnen plukken.
+ minder armoede onder alle generaties. Ook ouderen zullen nooit in armoede leven.
+ jongeren kunnen een betere basis voor de toekomst vormen
+ uiteindelijk is dat beter voor de welvaart van ons hele land
Je maakt alles ontzettend persoonlijk door naar jouw familie te kijken. Deze functioneren echter als oogkleppen waardoor je het grote plaatje mist geloof ik.
Je woont nog steeds in één van de beste landen ter wereld, waarin het veel beter toeven is dan toen je grootouders jong waren.
Ik kan prima verhuizen naar de USA. Daar heb ik het net zo goed: met CV, met wasmachine, met koelkast (sowieso zijn technische innovaties echt niet te danken aan de Nederlandse babyboomers hoor) - het verschil is dat ik dan voor mijn eigen sociale zekerheid mag sparen, in plaats van dat ik voor onze grootouders betaal. Als onze belastingdruk met nog 5 procent stijgt, zou ik dat wel degelijk overwegen.
Wellicht moet je eens kijken wat er in Italië gaande is:
https://www.vno-ncw.nl/forum/mamma-mia-italie-loopt-leeg
Zo'n onhoudbare situatie is op termijn ook niet goed voor de ouderen.
De vorige regeringen hebben niet goed genoeg vooruit gekeken en/of bijgesteld, bedoel je.
Ja, dat bedoel ik.
En die regeringen zijn gekozen door een bepaalde groep mensen.
En die bepaalde groep mensen zal dus ook een deel van de rekening moeten betalen.
M'n oma werkte nog meer dan m'n opa, maar dan wel in het harde huishouden om 7 kinderen op te voeden.
Nogmaals, ik wil niet op persoonlijke dingen ingaan omdat je dan op emotie gaat reageren in plaats van waar het echt om draait. Maar ik pak deze er wel even uit.
Want anno 2018 heb je geen 7 kinderen meer. Dat is namelijk niet meer te betalen

hell: we komen steeds minder aan kinderen toe, het eerste (en ook hierdoor vaak laatste) kind komt vaak na het 35e levensjaar (1/6e na 40e!), en dat stijgt alleen maar.
https://www.volkskrant.nl...-nog-langer-uit~b4c8cfc5/
Wat voor gevolgen heeft dit op lange termijn voor onze samenleving?
En ze hebben, gecorrigeerd voor inflatie, honderden miljarden aan belastinggeld opgeleverd toen ze nog werkten. En nóg was het te weinig, maar dat lag niet aan hen. Hadden ze twee keer zoveel opgeleverd, dan was het waarschijnlijk nog steeds opgemaakt.
Klopt. Dat ontken ik nergens.
Je lijkt alleen maar oog te hebben voor 'ja maar mijn ouders kunnen hier toch niks aan doen!' nee. Maar kan Werkend Nederland er dan wél wat aan doen? Want daar leg jij de rekening neer.
Het komt domweg op het volgende neer
Sorry, ik ga op mijn telefoon niet de rijksbegroting van Nederland uitwerken.
Maar je visie is echt extreem beperkt. Zelfs met jouw berekeningen kom je met lange na niet aan de zorgkosten van de 65+ers. En dan nog alle extra's, huurtoeslag, zorgtoeslag, enzovoort enzovoort.
Heel leuk dat je nu nog die 21% BTW rekent voor ouderen bovenop die 22% inkomstenbelasting. Werkend Nederland betaald ook gewoon 21% belasting hè, bovenop die 41% inkomstenbelasting.
Een 65+-er levert praktisch altijd minder op dan een werkende, dat zal niet anders zijn voor als jij of ik met pensioen gaat. De kunst is dus vooruit te kijken als overheid, die gaan daarover: wat doen we over 10, 25, 50 jaar?
Het is toch heel simpel? Laat een generatie sparen voor hun eigen oude dag. Dat is de enige manier hoe je demografische ontwikkelingen voor kan zijn.
Ga jij er dan ook braaf voor boeten door te betalen, of denk je: ik heb gewoon hard gewerkt, keiveel belasting betaald, ik wist van zoveel dingen niet dat het eigenlijk een bar slecht idee was, ik nam aan dat de overheid toch wel verantwoordelijke besluiten zou nemen?
Nee, ik schuif geen dingen af op de overheid die we zelf hebben gekozen.
Ja, ik doe mijn best door minder plastic zooi te kopen, door grondstoffen te hergebruiken, ik woon in een woning zonder gas, etc etc. En ik betaal ook nog keiveel belasting!
Wat zou het toch mooi zijn als de mens eens verder kijkt dan zichzelf en z'n directe familie.
En dat moet ook. Want anders zijn plannen niet uitvoerbaar. Als de overheid fouten blijkt te hebben gemaakt, kan je nou eenmaal niet erbij gaan zitten en zeggen 'ja maar dit was mij voorgespiegeld, dus nu moet iemand anders er maar voor betalen'.
Maargoed: anders uitgelegd dan. De werkende Nederlander die nu niet verder kijkt dan zichzelf, vraagt zich hopelijk wel af waar hij nou eigenlijk keiveel belasting voor betaalt. Ik ben er heilig van overtuigd dat wie nu jonger dan 30 is, het zonder AOW zal moeten doen en dat de pensioenspot leeg is tegen de tijd dat hij 70 is.
Als jij met pensioen gaat is de kans ook aanwezig dat jij meer gaat kosten dan dat je oplevert. Zo gaan die dingen, kun je je klok op gelijkzetten. Maar jij hebt dan al je leven lang hard gewerkt dus wil je gewoon genieten van je gespaarde centen
Vanzelfsprekend!
Maar als ik nou opeens 140 jaar blijk te worden en ik stop op mijn 70e met werken. Dan is op een gegeven moment mijn spaargeld op. Dan ga ik niet teren op mijn (klein)kinderen en zal ik eens wat zuiniger aan moeten doen.
Het spaargeld is dus nu al op als je 10 jaar gestopt bent met werken terwijl ouderen gemiddeld 20 jaar ouder worden.
en niet meteen weer hoeven inleveren
En dat kan ook makkelijk. Want de oude generatie heeft het prima, misschien wel als een van de beste van deze hele aardbol. Ouderen kunnen lang thuis blijven wonen, kunnen nieuwe auto's rijden, kunnen een nieuwe tv kopen als ze willen. Maar misschien moeten ouderen het ook eens een dag in de week zonder vlees doen en wat meer huismerk kopen. Je noemde hierboven zelfs vliegtickets, misschien moeten ouderen ook gewoon maximaal 1x per jaar op vakantie.
Net als de rest van Nederland.
Dat kan prima.