Anoniem: 78739 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:49:
[...]
Ik plaats veel dingen in een historisch en globaal perspectief. Zonder dat perspectief zou ik misschien ook denken "ik heb een auto nódig, dagelijks vlees eten is altijd normaal geweest, mijn jaarlijkse vliegreis gaan ze me niet afpakken" enzovoort... Zonder auto, vlees of vliegreizen word je bijna als een zonderling gezien, terwijl het zowel historisch als globaal helemaal niet zo uitzonderlijk is, en dat het je voorbereidt op een toekomst met meer schaarste en meer vervuilingstaksen dan vandaag. Ik zie nu de brandstofprotesten in Frankrijk, bij de invoering van een vlees/vliegtaks zal er ook weer heel wat frustratie en protest zijn, terwijl het echt allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Mensen maken het vooral zichzelf moeilijk, door hun verwachtingspatroon en vastgeroeste gewoontes.
Maar "vroeger was X er niet of in mindere mate, dus waarom nu wel?" is en blijft geen argument. Tijden veranderen nou eenmaal, en daardoor verandert wat je nodig hebt.
Ja, in de randstad kun je prima leven met een fiets en een OV-chipkaart, ik daag je uit hetzelfde te doen in Schubbekutteveen, kun je gezellig 15-20km fietsen [want geen bus] voor je boodschappen, enkele reis. Of een gezellig avondje met je maten, kun je weer even 15km fietsen, en dan je bezopen kop terug en bidden naar je god naar keuze dat je de sloot niet inrijdt. Overigens, een fiets is ook nieuw, hup, met de benenwagen, we en onze voorgangers hebben miljoenen jaren zonder fiets geleefd, dus ga maar lopen
Mensen willen vooruit, waarom denk je dat mensen zoveel vlees zijn gaan eten? Waarom zijn we meer gaan vliegen? Omdat het kan, het is vooruitgang, de kwaliteit van leven stijgt. En ja, zodra je dat wilt afpakken, zeker als je niet aankomt met alternatieven, gooien mensen hun kont tegen de krib, en terecht.
En ja, veganistisch eten/leven komt voor de gemiddelde mens over als juist een dalende kwaliteit van leven. Nu weet ik zeker dat 5 mensen zullen zeggen dat dat totale onzin is, en dat zal vast, al dan niet tot een bepaalde hoogte, zo zijn, echter, de duivel zit 'm in de "komt over", het is geen rationele discussie, het is een morele en emotionele discussie, en mensen overtuigen dat jouw moraal en emotie beter is dan die van hen is knap lastig. Het is alsof je iemand van geloof wil laten switchen. Veel plezier
Als je mensen van geloof wil laten switchen kun je het beter gewoon praktisch aanpakken, maak het de interessantere keuze, en dan niet alleen vlees veel duurder maken, maar ook met een haalbaar alternatief komen voor de gewone mens die geen uur in de keuken wilt spelen met kruiden, maar gewoon een "gehakt"balletje wil draaien en het dan wel weer mooi vindt. En dat moet dan natuurlijk interessant geprijsd zijn, want als dierlijkgehakt even duur is als plantengehakt, tja, dan haal je alsnog niemand over.
Leuk n=1 voorbeeld: Bij de Ikea zie ik nu iets van de helft van de mensen vega-hotdogs kiezen. Waarom? Kwartje goedkoper, dikke vette winst yo
Je hebt net een maandsalaris aan meuk gekocht, maar je hebt trek, en dan zie je dat de vega-dog gewoon veel goedkoper is, kopuh, tel uit je winst
Met geld kun je mensen heel goed sturen, gebruik het zou ik zeggen, en dan wel op zo'n manier dat de normale burger niet genaaid wordt
En juist het moralistische toontje wat lager zingen, als ik PETA hun ding zie met alternatieve spreekwoorden "want je doet dieren geweld aan met woorden" wilt mijn innerlijke psycholoog voor een trein springen

Hoe dom kun je wezen als organisatie, hebben ze advies gevraagd van 4Chan of een Russische trollenfabriek?

Hoe moralistisch, belerend en wereldvreemd kun je het krijgen, shure, de achterban vind het vast geweldig, maar je wilt juist die circlejerkende achterban groter maken, nou, dit is een hele goede manier om mensen juist nog wat meer anti te maken
People as things, that’s where it starts.