Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mx. Alba schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:58:
[...]

Nou ja, ik heb al maanden geen vlees meer gegeten maar ik vond die Sumo burger heel erg als een ouderwetse "echte" luxe hamburger smaken. Heerlijk!
Niet lullig bedoeld, maar smaak is een erg veranderlijk iets, en ook iets wat je relatief snel vergeet. Geur werkt dan al veel beter, maarja, de gemiddelde "hamburger" ruikt nergens naar, of naar kruiden :+ En een soort veredeld placebo-effect werkt natuurlijk ook mee :P

Dat is denk ik ook waarom de verstokte vleeseters vega-eten vaak niet bepaald lekker vinden, omdat ze op alles gaan letten + ze stappen er al negatief in. En ja, als je dan zegt "niet van echt te onderscheiden!" vinden ze heus wel wat :+ Dan zijn het opeens echte hamburgerconnaisseurs die gaan zeuren over een ietwat afwijkende structuur of dat er teveel/te weinig sap in zit ofzo.

Dan denk ik inderdaad dat je het gewoon kan houden op een "hele lekkere burger", da's al heel wat, want er zijn genoeg "echte" burgers die niet te hachelen zijn :+
Trouwens net onderweg naar huis vanuit Rotterdam diep teleurgesteld toen ik bij een tankstation iets te eten wilde halen. Geen enkele vegan frituursnack, zelfs geen friet, en geen enkele vegan sandwich, noch vers noch voorverpakt. Bijna alles was met vlees. En zo niet dan was het met kaas of ei.
Welke mainstream-vegan frituursnacks zijn er dan? Ik kom nauwelijks in snackbars, maar ik kan niet herinneren dat ik ze daar ooit heb gezien, laat staan bij een tankstation, die dingen zijn gemaakt voor truckers, heb jij ooit gehoord van een veganistische trucker? :+

Broodjes eigenlijk idem dito. Wat is iets wat niet alleen veganisten zullen kopen, wat makkelijk te bereiden is en lang goed blijft? Dat bedoel ik niet als vervelende vraag, maar gewoon oprecht. Zo'n broodje gebakken ei met bacon blijft wel even goed, broodje kaas ook wel, maar een broodje pindakaas of iets met hummus wil je niet de halve dag laten staan, kun je je poging tot brood uitwringen :+

Enige wat ik kan bedenken is iets van "vleeswaren" wat dan niet van vlees is gemaakt, en dan heb je weer de vraag of mensen dat wel kopen, een gemiddeld tankstation zal niet platgelopen worden door hongerige veganisten, misschien was jij wel de enige die dag die een broodje wou scoren, al is dat natuurlijk ook omdat er juist niks te vinden is voor veganisten.

Maar dat lijkt me inderdaad wel lastig, in de broodjeszaken hier kom ik eigenlijk ook nooit veganistische dingen tegen, het is altijd wel met kaas of vlees, en de zoete meuk zit in bladerdeeg, dus boter, dus ook niet vega-proof. In de steden is dat misschien anders, maar hier in de provincie krijg je een broodje sla als je iets veganistisch wil :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Een groenteburger bijvoorbeeld. Of gewoon frites maar dat hadden ze niet. Welke snackfrituur heeft nou geen frites? (Nou, die dus.)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:58

Garyu

WW

Veggies burgers off groenteburgers krijg je hier eigenlijk overal wel. Maar niet op een tankstation. Daar kan je blij zijn als je iets zonder vlees weet te vinden....

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
RobinHood schreef op woensdag 12 december 2018 @ 01:49:
[...]
[...]

Welke mainstream-vegan frituursnacks zijn er dan? Ik kom nauwelijks in snackbars, maar ik kan niet herinneren dat ik ze daar ooit heb gezien, laat staan bij een tankstation, die dingen zijn gemaakt voor truckers, heb jij ooit gehoord van een veganistische trucker? :+

Broodjes eigenlijk idem dito. Wat is iets wat niet alleen veganisten zullen kopen, wat makkelijk te bereiden is en lang goed blijft? Dat bedoel ik niet als vervelende vraag, maar gewoon oprecht. Zo'n broodje gebakken ei met bacon blijft wel even goed, broodje kaas ook wel, maar een broodje pindakaas of iets met hummus wil je niet de halve dag laten staan, kun je je poging tot brood uitwringen :+

Enige wat ik kan bedenken is iets van "vleeswaren" wat dan niet van vlees is gemaakt, en dan heb je weer de vraag of mensen dat wel kopen, een gemiddeld tankstation zal niet platgelopen worden door hongerige veganisten, misschien was jij wel de enige die dag die een broodje wou scoren, al is dat natuurlijk ook omdat er juist niks te vinden is voor veganisten.

Maar dat lijkt me inderdaad wel lastig, in de broodjeszaken hier kom ik eigenlijk ook nooit veganistische dingen tegen, het is altijd wel met kaas of vlees, en de zoete meuk zit in bladerdeeg, dus boter, dus ook niet vega-proof. In de steden is dat misschien anders, maar hier in de provincie krijg je een broodje sla als je iets veganistisch wil :X
Tsja er zijn wel echt (genoeg) vegan snack's te koop. Zo heb je de loempia, kroketten, bitterballen, bamischijven van de vegetarische slager, of het saté broodje. Ook zijn er andere merken zoals Mora (bamischijven), Aldi (bitterballen, kroketten), Iglo (groentesticks) die vegan frituursnacks aanbieden. En dan weet ik zeker dat ik er nog een aantal ben vergeten.

Als het gaat om vers belegde broodjes zijn er tal van soorten beleg die daarvoor gebruikt kunnen worden. Zelfs filet american, paté, 'snijworst' etc., voornamelijk van de vegetarische slager of Gourmet. Bij de AH heb je de falafel wrap met hummus die ook gewoon dagen lang in de koeling staat. Zo kan ik me prima genoeg producten bedenken die langer bewaard kunnen blijven en vegan zijn.

En dan hebben we het nog niet eens over allerlei soorten fruit gehad. Maar goed, daar is het gros van de mensen die bij het tankstation wat koopt misschien niet naar op zoek :p. Aan de andere kant zou het wel goed zijn om in ieder geval de keuze voor echt gezond te geven.

De mogelijkheid is er zeker wel, de vraag is alleen nog niet groot genoeg bij dergelijke verkooppunten als een tankstation, denk ik. De meeste tankstations waar ik kom zijn ook vrij old fashioned naar mijn ervaring.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Vandaag OR-vergadering in Amersfoort gehad. Daar is geen interne lunchcatering maar worden broodjes besteld bij Daily Déli. Dus ook voor één persoon vegan besteld... Positief verrast! Drie stokbroodjes, waarvan twee met humus en gegrillde groenten (aubergine, courgette, champignons, paprika), en één met avocado en sla. Heerlijk!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
Zo hoort het. Je collega's jaloers maken zodat die volgende keer ook om vegan gaan vragen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mx. Alba schreef op woensdag 12 december 2018 @ 06:31:
Een groenteburger bijvoorbeeld. Of gewoon frites maar dat hadden ze niet. Welke snackfrituur heeft nou geen frites? (Nou, die dus.)
Een groenteburger zou ik eerlijk gezegd nog niet bepaald mainstream noemen, en patat[! :+ ] bij een tankstation? Dat heb ik sowieso nog niet gezien. Veel te gezond :+
Garyu schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:00:
Veggies burgers off groenteburgers krijg je hier eigenlijk overal wel. Maar niet op een tankstation. Daar kan je blij zijn als je iets zonder vlees weet te vinden....
Dat bedoel ik ook, vegetarisch zal vast wel komen, dat begint toch wel populairder te worden, maar echt veganistisch, ik weet het niet, dat is toch wel weer een extra en een vrij lastige stap voor iets wat toch echt een niche is.

Ter vergelijking: Volgens mij zijn er meer moslims in Nederland dan vegetariërs, laat staan veganisten, en een halal-snack snack vinden in een frituur is al vrij lastig.
Majesty schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:07:
[...]

Tsja er zijn wel echt (genoeg) vegan snack's te koop. Zo heb je de loempia, kroketten, bitterballen, bamischijven van de vegetarische slager, of het saté broodje. Ook zijn er andere merken zoals Mora (bamischijven), Aldi (bitterballen, kroketten), Iglo (groentesticks) die vegan frituursnacks aanbieden. En dan weet ik zeker dat ik er nog een aantal ben vergeten.
Natuurlijk, alles is te koop, maar hoe normaal is het? En dan moet je het echt even proberen te zien vanuit de gemiddelde Nederlander, en die is nou eenmaal toch behoorlijk traditioneel met zijn eten.

Wat ook niet bepaald helpt is dat veel vleesvervangende-dingen behoorlijk hit-or-miss zijn. Vega-sate van Mora is best okay, maar ik heb het ook wel eens gehad, en tja, ik zou nog liever kattenvoer uit blik eten :X

En wat ook niet helpt is dat veel vega-dingen direct weer zo vreselijk hip zijn. Krijg je opeens een kroket met allerlei funky kruiden, tief op, ik wil een kroket die naar kroket smaakt :P
Als het gaat om vers belegde broodjes zijn er tal van soorten beleg die daarvoor gebruikt kunnen worden. Zelfs filet american, paté, 'snijworst' etc., voornamelijk van de vegetarische slager of Gourmet. Bij de AH heb je de falafel wrap met hummus die ook gewoon dagen lang in de koeling staat. Zo kan ik me prima genoeg producten bedenken die langer bewaard kunnen blijven en vegan zijn.
Zelfde probleem als hierboven eigenlijk: Leuk dat het er is, maar hoeveel normale nederlanders zouden dat verkiezen boven het "echte" product? Het moet een voordeel hebben, smaak is dat zelden, vooral omdat smaak vreselijk subjectief is en zodra iemand weet dat ie geen "normale" filet americain heeft is ie opeens een filet americain connaisseur, dus zoals ik al eerder betoogde zou je het vooral op prijs moeten gaan doen, en tja, veel vegan-dingen zijn juist duurder. Zal ook vast wel met de betere kwaliteit te maken hebben, maar iemand die een pompshop in loopt voor een broodje heeft doorgaans weinig interesse in de kwaliteit van zijn voer.
En dan hebben we het nog niet eens over allerlei soorten fruit gehad. Maar goed, daar is het gros van de mensen die bij het tankstation wat koopt misschien niet naar op zoek :p. Aan de andere kant zou het wel goed zijn om in ieder geval de keuze voor echt gezond te geven.
Fruit zie ik wel relatief vaak, en je kan ook bijna altijd wel smoothies of sap kopen, echter, een appel is geen substituut voor een bal gehakt :P En ja, de eerste trucker die bij de Shell stopt om ff een banaan te scoren moet ik ook nog tegenkomen :P
De mogelijkheid is er zeker wel, de vraag is alleen nog niet groot genoeg bij dergelijke verkooppunten als een tankstation, denk ik. De meeste tankstations waar ik kom zijn ook vrij old fashioned naar mijn ervaring.
Dat probeer ik dus ook te zeggen :) De vraag is er gewoon nog niet, en in het geval van veganisme zie ik dat er eigenlijk ook nooit echt komen. Vegetarisch wel, tot een bepaalde hoogte, maar de gemiddelde klant zal het gewoon niet heel veel boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
RobinHood schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 01:41:
Een groenteburger zou ik eerlijk gezegd nog niet bepaald mainstream noemen, en patat[! :+ ] bij een tankstation? Dat heb ik sowieso nog niet gezien. Veel te gezond :+
Ze hadden een heel assortiment gefrituurde snacks... Kroketten, frikandellen, bamischijven, kaassoufflés etc. En een groot assortiment aan verse sandwiches en voorverpakte sandwiches... Dan zou je toch zeggen dat er ten minste wel één vegan optie tussen zou zitten. Maar niet dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Gluten Parody schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:09:
Zo hoort het. Je collega's jaloers maken zodat die volgende keer ook om vegan gaan vragen.
Not to burst your bubble, maar de meesten hier slaan zo'n groentebroodje met liefde over. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Dat geloof ik meteen Sjon :)

Ik bedoelde meer dat je een vegan-lifestyle liever uitdraagt door interessante lunches tevoorschijn te toveren dan met eindeloze rants over dierenleed en co2-uitstoot...

(ben zelf een oriënterende omnivoor die diverser wil gaan koken, met minder vlees)

[ Voor 19% gewijzigd door Gluten Parody op 21-12-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RobinHood schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 01:41:
[...]

Zelfde probleem als hierboven eigenlijk: Leuk dat het er is, maar hoeveel normale nederlanders zouden dat verkiezen boven het "echte" product? Het moet een voordeel hebben, smaak is dat zelden, vooral omdat smaak vreselijk subjectief is en zodra iemand weet dat ie geen "normale" filet americain heeft is ie opeens een filet americain connaisseur, dus zoals ik al eerder betoogde zou je het vooral op prijs moeten gaan doen, en tja, veel vegan-dingen zijn juist duurder. Zal ook vast wel met de betere kwaliteit te maken hebben, maar iemand die een pompshop in loopt voor een broodje heeft doorgaans weinig interesse in de kwaliteit van zijn voer.

[...]

Fruit zie ik wel relatief vaak, en je kan ook bijna altijd wel smoothies of sap kopen, echter, een appel is geen substituut voor een bal gehakt :P En ja, de eerste trucker die bij de Shell stopt om ff een banaan te scoren moet ik ook nog tegenkomen :P
Vega-file americain is prima te doen imho, maar daar zit de smaak ook in de kruiden. Het is wel jammer dat het nog steeds duurder is dan normale.

Oh en wat zou ik toch graag een vegetarische truckersbal uit de jus zien ja, dat zou een fijne snack onderweg zijn.

En dan dit: https://nos.nl/artikel/22...enomen-door-unilever.html
De Vegetarische Slager, de fabrikant van vleesvervangers, wordt overgenomen door levensmiddelengigant Unilever. Hoeveel Unilever betaalt, houden de twee bedrijven geheim.

Vegetariër Jaap Korteweg richtte in 2007 De Vegetarische Slager op. Het bedrijf verkoopt vleesvervangers die het makkelijker moeten maken om over te stappen van vlees naar vegetarisch. "Wij willen wereldwijd gaan", aldus Korteweg. "Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden."

Korteweg stopt als directeur van het bedrijf. Hij blijft wel het gezicht en houdt een adviserende rol.

De producten van De Vegetarische Slager worden nu in een kleine twintig landen verkocht. Dat moeten er dus veel meer worden. "Met deze samenwerking laten we de missie van De Vegetarische Slager wereldwijd groeien en versnellen we onze strategische koers richting meer plantaardig eten", aldus Unilever.
Vegetarische balletjes

De overname betreft de fabriek in Breda, het restaurant in Den Haag en de marketing & salesorganisatie in Utrecht. De 90 mensen die nu bij De Vegetarische Slager werken kunnen allemaal blijven.

De twee bedrijven werkten sinds 2016 al samen, toen ze 'Vegetarische Gehacktballetjes' in pinda- en tomatensaus op de markt brachten onder het Unox-merk. Onlangs bracht Unox zelf al een vegetarische variant op de rookworst op de markt.
Alhoewel ik niet een fan ben van bedrijven als Unilever is dit potentieel goed nieuws, met hun enorme schaalproductie en de technieken/patenten van de vega slager zouden ze voor een lagere prijs meer en betere producten op de markt kunnen brengen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Hmmmmm... De Vegetarische Slager is opgekocht door Unilever. Goed, het enige wat ik ooit van ze had gekocht was Roockworst en die viel heel erg tegen, maar dit betekent dus dat ik ze sowieso links ga laten liggen. De VS was ten minste opgericht vanuit vegetarisch / veganistisch oogpunt. Unilever ziet het alleen als een manier om een nieuwe klantenkring aan te boren en daar geld aan te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ha Albantar, eigenaar Jaap Korteweg beweert dat hij zo meer markten kan betreden met zijn vleesvervangers. Een grootmacht als Unilever zou de ontwikkeling en het aanbod van vleesvervangers een enorme boost kunnen geven. Dat ze dat doen om er geld mee te verdienen, tja, de Vegetarische Slager gaf z'n spullen ook niet gratis weg. Vermoed jij een poging tot greenwashing?

Voor vlees-minderaars zoals ik is het gebruik van vleesvervangers vaak de eerste stap, want je kunt dezelfde gerechten blijven maken :-) Ik zou het zorgelijker vinden als Unilever de markt voor vleesvervangers totaal zou negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Het probleem dat ik ermee heb is dat de Vegetarische Slager een heel mooi bedrijf was dat werkte vanuit een vegetarisch/veganistische overtuiging. Unilever is een bedrijf dat juist (in)direct verantwoordelijk is voor een gigantisch deel van de bio-industrie waar ik als vegan mordicus tegen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mx. Alba schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:49:
[...]

Ze hadden een heel assortiment gefrituurde snacks... Kroketten, frikandellen, bamischijven, kaassoufflés etc. En een groot assortiment aan verse sandwiches en voorverpakte sandwiches... Dan zou je toch zeggen dat er ten minste wel één vegan optie tussen zou zitten. Maar niet dus.
In een pompshop is daar gewoon niet/nauwelijks markt voor. Ik snap dat dat heel vervelend is, maar bij dit soort dingen is het gewoon vraag en aanbod. En de vraag naar veganistische dingen is gewoon behoorlijk nihil. Vegetarisch is naar verhouding al veel groter.

Het zijn gewoon weinig mensen die veganistisch zijn, en wat ook niet helpt is dat het toch wel een dingetje is wat vooral in de randstad zit. Ik ben hier in Friesland nog geen enkel vega-restaurant tegengekomen, misschien dat er eentje in Leeuwarden zit, maar als je hier een vegan-snackbar opent pissen al die Friezen in hun broek van het lachen. En kun je na een maand de deuren sluiten omdat je in die tijd ongeveer 4 bitterballen hebt verkocht :P Het komt vast wel, ooit, maar het loopt gewoon een jaar of 20 achter hier.
Mx. Alba schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:02:
Het probleem dat ik ermee heb is dat de Vegetarische Slager een heel mooi bedrijf was dat werkte vanuit een vegetarisch/veganistische overtuiging. Unilever is een bedrijf dat juist (in)direct verantwoordelijk is voor een gigantisch deel van de bio-industrie waar ik als vegan mordicus tegen ben.
Die beste man heeft zijn bedrijf zelf verkocht, dus dan denk ik niet dat ie het alleen maar deed omdat ie zo'n wereldverbeterende veganist was. Het is hoe dan ook big money, en nu gaat ie voor het serieuze grote geld.

Dat ie ook geen directeur blijft om de boel een beetje in goede banen te lijden zegt mij ook wel genoeg. Zijn grootste ideaal was toch echt geld verdienen.

Wat ik hoop is dat het nu wel iets aan de prijs doet, dat lijkt mij echt nog wel de beste manier om vegetarisch eten groter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Mx. Alba schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:02:
Unilever is een bedrijf dat juist (in)direct verantwoordelijk is voor een gigantisch deel van de bio-industrie waar ik als vegan mordicus tegen ben.
Ok, ik begrijp je motivatie om liever geen omzet naar Unilever te sturen. Maar hoe geven we dan een signaal dat we het anders willen? Door die vegaworstjes te kopen of door Unilever links te laten liggen?

Ik heb niet alle antwoorden maar probeer een pragmatische keuze te maken :-)
RobinHood schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:09:
[..] als je hier een vegan-snackbar opent pissen al die Friezen in hun broek van het lachen. En kun je na een maand de deuren sluiten omdat je in die tijd ongeveer 4 bitterballen hebt verkocht :P
:D :+

[ Voor 22% gewijzigd door Gluten Parody op 21-12-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Gluten Parody schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:10:
Ok, ik begrijp je motivatie om liever geen omzet naar Unilever te sturen. Maar hoe geven we dan een signaal dat we het anders willen? Door die vegaworstjes te kopen of door Unilever links te laten liggen?

Ik heb niet alle antwoorden maar probeer een pragmatische keuze te maken :-)
Producten zoals die van de Vegetarische Slager koop ik sowieso heel weinig. Zoals gezegd, het enige wat ik heb gekocht is Roockworst. Eens maar nooit meer. Dit soort producten lijken mij vooral gericht op wat ik "nepvegans" zou noemen: mensen die af en toe eens vegan willen eten of die eens iets moeten regelen voor een vegan familielid of vriend die komt eten. Denk ik... Do correct me if I'm wrong, please. :)

Unilever wil gewoon ook op die kar springen om mee te liften op de witte veganisme-hype...

Als je echt pragmatisch vegan bent dan koop je dergelijke producten niet want dan kook je alles lekker zelf, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Mx. Alba schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:21:
[...]

Als je echt pragmatisch vegan bent dan koop je dergelijke producten niet want dan kook je alles lekker zelf, toch?
Eensch, touché :) Ik zie het ook meer als een 'overgangsproduct' voor lapzwansen zoals ik die nog moeten uitzoeken hoe je genoeg umami in je gerechten krijgt. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Producten zoals die van de Vegetarische Slager koop ik sowieso heel weinig. Zoals gezegd, het enige wat ik heb gekocht is Roockworst. Eens maar nooit meer. Dit soort producten lijken mij vooral gericht op wat ik "nepvegans" zou noemen: mensen die af en toe eens vegan willen eten of die eens iets moeten regelen voor een vegan familielid of vriend die komt eten. Denk ik... Do correct me if I'm wrong, please. :)

Unilever wil gewoon ook op die kar springen om mee te liften op de witte veganisme-hype...

Ah, de kort door de bocht parade is er weer zie ik :') :F

Die producten zijn er voor mensen die wat anders op hun brood willen dan hummus of gegrilde groente. Of die kinderen hebben die het gewoon lekker vinden en het graag mee op brood hebben omdat hummus net even een stap te ver is nog voor ze. Of omdat je 30 jaar lang niet anders gewent bent geweest en het gewoon fijn is om iets te hebben wat er op lijkt, minus het dood en verderf van echt vlees.
Daarnaast heb ik een baan van 60 uur, werkt mijn vrouw, heb ik 3 kinderen op 2 scholen die ieder ook nog eens een clubje hebben of muziekles. Als tijd schaars is grijp ik graag naar broodbeleg of 'nep vlees' van Vivera/AH/VS etc.

Het bestempelen van deze producten als voer voor nep-vegans is nodeloos stemmingmakerij en hopeloos inaccuraat. Dat jij het niets vindt kan zo zijn en is prima, maar je deponeert hier met regelmaat een stelling die nogal kort door de bocht is en, als ik eerlijk ben, ronduit activistisch overkomen.

En dat zeg ik als veganist zijnde. Kan je nagaan :')

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Tja, zo kiezen we allemaal zelf hoe puriteins we met voeding omgaan.

Hopelijk vinden we elkaar wel in het idee dat elke verkochte vegaworst weer een dierenworstje scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 10:44
Laten we wel voorop stellen dat de Nederlandse markt enorm achter loopt. Steek de grens over naar onze oosterburen, en elk pompstation heeft veganistische opties. Elke Starbucks heeft ook veganistische opties, dus in landen als Amerika kom je ook genoeg tegen als je onderweg bent. UK? Geen probleem, enorm veel vegan opties, ook bij stations. En dan Israel, dat is helemaal een wereld van verschil.

Zal ook wel met relatieve groottes te maken hebben, in Israel is ongeveer 5% veganist. In de UK heb je het al over 600.000 mensen die veganist zijn.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Van de UK verrast me dat niet, veel Pakistani’s en Indiërs. Expats op mijn werk die Londen gewend waren klaagden over de horeca hier, schraal aanbod van vega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12

alienfruit

the alien you never expected

Veganistische opties zijn anders ook belabberd in Londen hoor. Vegetarisch is geen probleem vegan dan zit je toch vaak frietjes of salade te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
alienfruit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:30:
Veganistische opties zijn anders ook belabberd in Londen hoor. Vegetarisch is geen probleem vegan dan zit je toch vaak frietjes of salade te eten.
Huh? 8)7 Veganistische opties belabberd in Londen? Are you kidding me? London is het walhalla voor Veganisme samen met Tel Aviv, Berlijn en Tokyo :D

22 100% Vegan Restaurants

https://www.happycow.net/...veganprofessional-vegshop

65 Vegan en Vegetarisch

209 Vegan, Vegetarisch en Restaurants met vegan opties

En dat zijn alleen maar de restaurants die op Happycow staan.

Somewhere vegan heeft er meer dan 250 in Londen alleen al:

https://somewherevegan.com/

Veganisme is enorm groot in de UK en voornamelijk in Londen en Brighton. Dat het daar belabberd zou zijn is pure onzin.

[ Voor 10% gewijzigd door WolfsRain op 21-12-2018 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tja, bij een tankstation verwacht ik natuurlijk ook geen uitgebreide selectie aan vegan opties... Maar bij de tientallen warme snacks, verse en voorverpakte broodjes is één enkele vegan optie toch niet te veel gevraagd? Ik bedoel, zelfs bij Subway zijn er één of twee vegan broodjes, één of twee vegan main toppings, veel groenten naar keuze en één of twee vegan sauzen... Geen uitgebreide selectie maar je kan er toch een lekkere vegan sandwich samenstellen. Alleen jammer dat een portie extra kaas 50 cent kost, maar je niet 50 korting krijgt (of een beetje meer main topping) als je de kaas weglaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Mx. Alba op 21-12-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:28:
[...]

Vega-file americain is prima te doen imho, maar daar zit de smaak ook in de kruiden. Het is wel jammer dat het nog steeds duurder is dan normale.
De normale supermarkt filet American zit ook bijna geen vlees in :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Oogje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:28:
De normale supermarkt filet American zit ook bijna geen vlees in :+
Toch zeker 60%. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:22:
Tja, bij een tankstation verwacht ik natuurlijk ook geen uitgebreide selectie aan vegan opties... Maar bij de tientallen warme snacks, verse en voorverpakte broodjes is één enkele vegan optie toch niet te veel gevraagd? Ik bedoel, zelfs bij Subway zijn er één of twee vegan broodjes, één of twee vegan main toppings, veel groenten naar keuze en één of twee vegan sauzen... Geen uitgebreide selectie maar je kan er toch een lekkere vegan sandwich samenstellen. Alleen jammer dat een portie extra kaas 50 cent kost, maar je niet 50 korting krijgt (of een beetje meer main topping) als je de kaas weglaat.
In Amerika bestond hij al, maar nu ook in de UK bij bepaalde locaties een Vegan Patty, het gaat de goede kant op, ook bij Subway..

https://www.livekindly.co...tty-select-u-k-locations/

Hoewel als je in de UK bent en even snel een vegan snack wilt scoren, dan zit je beter bij de Starbucks of Pret-A-Manger(die hebben zelfs 100% veggie locaties, Veggie Pret, In Londen: https://www.pret.com/en-us/veggie-pret-is-growing). Heb daar echt mijn ogen uit gekeken, helaas is het overgrote deel wel vegetarisch, maar ik gok dat zo een 30% wel Vegan was.

[ Voor 5% gewijzigd door WolfsRain op 22-12-2018 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik heb het over vegan opties in niet-vegan restaurants immers belangrijk als je met vrienden uiteten gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
alienfruit schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 03:09:
Ik heb het over vegan opties in niet-vegan restaurants immers belangrijk als je met vrienden uiteten gaat
Check vooral even happycow. Ik kom uit op 150 restaurants met vegan opties(dus geen vegan en vegetarische restaurants). Dat lijkt mij, zelfs voor een enorme stad als Londen, keuze genoeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik zal eens kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 116604

Als je tijd hebt, ja. En als je een kind hebt dat alles zonder boe of ba naar binnen werkt, ook. Door tamelijk ingrijpende veranderingen in mijn dagindeling mag ik nu blij zijn als ik eens per week weer achter het fornuis kan kruipen en een uur of anderhalf kan besteden aan het in elkaar zetten van een smakelijke maaltijd. Want die moet met een bijna zesjarige in huis wel uiterlijk om 18 uur op tafel staan. Mijn vrouw en ik komen na 17 uur uitgeblust thuis en moeten daarna het kleine beest nog wel van de opvang ophalen. Reken maar uit hoeveel tijd er nog overblijft. En we hebben die dreumes echt wel opgevoed in de zin dat er een flink arsenaal aan groenten, fruit, pasta's, rijst en dergelijke naar binnen kan... maar alles wat meneer niet kent is meteen aanleiding tot dramatisch gejammer 'Ik Lust Dat Niet'. Gegrilde groenten? Haha. Nieuwe groenten als courgette, aubergine, asperge, spruitjes, bietjes, zoete aardappel, pompoen? Grapjas. Bonen? Alleen in wraps. Salades? Alleen als er geen druppel dressing op zit. Meneer wil zelfs geen mayonaise bij z'n patat. Paddestoelen? Alleen in romige soep (en eerlijk gezegd zie ik ze liever gaan dan komen, ik vind de textuur smerig).

Maar vega-shoarma waar hij z'n eigen broodje mag beleggen met augurk, paprika, sla en die gekruide eiwitprut? Hij eet tot hij barst. Hij proeft het verschil nauwelijks... en wij ook niet, ontdekten we recent. Wij vullen onze broodjes met zoveel andere (knapperige) dingen en scherpe sauzen dat de shoarma een vervangbare bijrol speelt. Strikt genomen zouden we niet eens de vegashoarma hoeven te kopen aangezien we onze eigen kruidenmelange hebben en die over tofublokjes zouden kunnen strooien. Het voordeel van de reepjes is wel dat ze hun vorm behouden en niet zoals (de meeste) tofu uit elkaar vallen.

Dussem... niet zo kort door de bocht, ajb. Wees liever blij dát mensen het kopen en zo de vleesinname consumptie beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Mx. Alba schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:24:
Vandaag OR-vergadering in Amersfoort gehad. Daar is geen interne lunchcatering maar worden broodjes besteld bij Daily Déli. Dus ook voor één persoon vegan besteld... Positief verrast! Drie stokbroodjes, waarvan twee met humus en gegrillde groenten (aubergine, courgette, champignons, paprika), en één met avocado en sla. Heerlijk!
Avocado is niet vegan omdat er bijen in vrachtwagen van de ene akker naar de andere gereden worden en daarbij geschaad worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark-k schreef op maandag 24 december 2018 @ 00:27:
Avocado is niet vegan omdat er bijen in vrachtwagen van de ene akker naar de andere gereden worden en daarbij geschaad worden.
Serieus? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Met avocado is helaas wel meer aan de hand... (12 minuten, voor de animatie al de moeite waard)

[ Voor 22% gewijzigd door Gluten Parody op 24-12-2018 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Tja ik maak de regels omtrent veganisme niet he.

Zelf ben ik het overigens niet, ik vind het ook een beetje een vreemd idee. Rijden jullie dan ook nooit auto? Aangezien je in de zomer de beesten van de voorruit kan schrapen, en de brandstof van dode dieren gemaakt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

mark-k schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:03:
[...]

Zelf ben ik het overigens niet, ik vind het ook een beetje een vreemd idee. Rijden jullie dan ook nooit auto? Aangezien je in de zomer de beesten van de voorruit kan schrapen, en de brandstof van dode dieren gemaakt is.
"A philosophy and way of living which seeks to exclude—as far as is possible and practicable—all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Notna schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:08:
[...]

"as far as is possible and practicable"

[...]
Dan is iedereen eigenlijk veganist, want ieder heeft zijn eigen norm voor wat praktisch is. Kan ik toch met een gerust hart aan het Kerstdiner deze week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Roenie schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:23:
[...]
Dan is iedereen eigenlijk veganist, want ieder heeft zijn eigen norm voor wat praktisch is. Kan ik toch met een gerust hart aan het Kerstdiner deze week :)
Mogelijk én praktisch. Anders is het wel heel erg losjes te interpeteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Notna schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:25:
[...]
Mogelijk én praktisch. Anders is het wel heel erg losjes te interpeteren :+
Juist door het woord 'en' zijn juist meer mensen veganist. Want het moet dan en mogelijk en praktisch zijn. Daarbij kun je die twee woorden ook als synoniem lezen. Nu haal ik mijn vlees altijd bij een slager die goed voor zijn dieren zorgt, dus daarmee vermijd ik dierenleed zo ver ik kan binnen mijn voorkeuren voor vlees.

"Zo draagt iedereen zijn steentje bij aan de energiecrisis nietwaar." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:33:
[...]
Juist door het woord 'en' zijn juist meer mensen veganist. Want het moet dan en mogelijk en praktisch zijn. Daarbij kun je die twee woorden ook als synoniem lezen. Nu haal ik mijn vlees altijd bij een slager die goed voor zijn dieren zorgt, dus daarmee vermijd ik dierenleed zo ver ik kan binnen mijn voorkeuren voor vlees.

Maar leg mij dan eens uit waarom het niet mogelijk en/of niet praktisch is om dat vlees gewoon helemaal niet te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Roenie schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:33:
[...]

Maar dan ga jij er dus van uit dat het doodgaan en sich geen leed is, en daar gaat je opmerking mank als je het vanuit de gedachte van veganisme bekijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:38:
[...]

Maar leg mij dan eens uit waarom het niet mogelijk en/of niet praktisch is om dat vlees gewoon helemaal niet te kopen?
Wellicht omdat mensen van een stuk vlees houden, er is vraag naar vlees en daarmee ook een aanbod.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:38:
[...]Maar leg mij dan eens uit waarom het niet mogelijk en/of niet praktisch is om dat vlees gewoon helemaal niet te kopen?
Omdat ik vlees lekker vind en dan is het niet kopen van vlees niet praktisch.
Notna schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:02:
[...]Maar dan ga jij er dus van uit dat het doodgaan en sich geen leed is, en daar gaat je opmerking mank als je het vanuit de gedachte van veganisme bekijkt.
Nee hoor daar ga ik niet van uit. Zo min mogelijk leed als mogelijk, daar komt die quote op neer. Vandaar dat ik dus bij een goede slager koop die zelf vee heeft en ook betrekt bij boerderijen die hun dieren goed verzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Maar geen leed is het meest mogelijke minste leed, toch?

Het is niet onmogelijk voor iemand om geen vlees te eten hier Nederland, uitzonderingen (allergie bijv.) daargelaten. Niet praktisch is natuurlijk ook discutabel. Tenzij er letterlijk geen ander eten te vinden was voor je in de afgelopen dagen of als je érg laat bent met boodschappen doen :+ .

De meeste veganisten vinden vlees (mij incl.) overigens gewoon lekker hoor. Smaak heeft niets met het worden van een veganist te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Notna schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:38:
Maar geen leed is het meest mogelijke minste leed, toch?

Het is niet onmogelijk voor iemand om geen vlees te eten hier Nederland, uitzonderingen (allergie bijv.) daargelaten. Niet praktisch is natuurlijk ook discutabel. Tenzij er letterlijk geen ander eten te vinden was voor je in de afgelopen dagen of als je érg laat bent met boodschappen doen :+ .

De meeste veganisten vinden vlees (mij incl.) overigens gewoon lekker hoor. Smaak heeft niets met het worden van een veganist te maken.
Geen vlees is niet praktisch voor mij ;) Dus dan eet ik dat op de meest diervriendelijke manier mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

Player1S

Probably out in the dark

Roenie schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:48:
[...]
Geen vlees is niet praktisch voor mij ;) Dus dan eet ik dat op de meest diervriendelijke manier mogelijk.
Als in: Je eet het voor het bedorven is en weg gegooid moet worden? :+

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tja, slavenhouders vonden het vast ook niet erg praktisch om al hun slaven vrij te laten toen de slavernij werd afgeschaft.

Anyway, het blijkt wel weer dat de reden om vlees te eten ondanks het leed dat daarbij komt kijken puur en alleen is: "omdat ik het lekker vind". Het heeft er helemaal niets mee te maken dat het niet praktisch is om vlees (en andere dierlijke producten) te mijden...

Dit NRC artikel is ook wel leuk om eens te lezen: Vlees eten, hoe gek is dat?

De meeste mensen willen dieren geen kwaad doen, maar laten die dieren wel lijden om ze te kunnen eten – dit noemen psychologen de ‘vleesparadox’. In hun artikel ‘The Psychology of Eating Animals’ (Current Directions in Psychological Science, 2014) beschrijven Australische psychologen het onderzoek ernaar. Als je je bewust bent van de vleesparadox geeft die een onprettig gevoel van ‘cognitieve dissonantie’. Dat kun je kwijtraken door geen vlees meer te eten, maar die oplossing kiezen de meeste mensen niet. Je kunt ook ontkennen, al dan niet bewust, dat dieren pijn voelen of überhaupt een geestesleven hebben. In onderzoek vonden mensen die net een rundvleessnackje hadden gegeten bijvoorbeeld dat koeien een minder morele behandeling verdienen in vergelijking met een controlegroep die nootjes at (Appetite, 2010). En je kunt verdringen dat vlees van dieren komt.

Al kan één vegetariër omnivoren daar alweer aan herinneren. Een verhaaltje over een vegetariër riep bij hen al dat gevoel van cognitieve dissonantie op, vergeleken met lezen over iemand die glutenvrij eet (Appetite, 2014). Dat vervelende gevoel verklaart ook deels waarom omnivoren vaak zo gretig proberen om vegetariërs op inconsequent gedrag te betrappen. Wat die inderdaad vaak vertonen, zagen we al.

Vooral dat laatste zie je in dit topic heel veel. Carnisten die alles uit de kast trekken om veganisten op hypocrisie te betrappen. Omdat ze zelf eigenlijk wel weten hoe hypocriet zij zelf zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:45:
Tja, slavenhouders vonden het vast ook niet erg praktisch om al hun slaven vrij te laten toen de slavernij werd afgeschaft.

Anyway, het blijkt wel weer dat de reden om vlees te eten ondanks het leed dat daarbij komt kijken puur en alleen is: "omdat ik het lekker vind". Het heeft er helemaal niets mee te maken dat het niet praktisch is om vlees (en andere dierlijke producten) te mijden...

Dit NRC artikel is ook wel leuk om eens te lezen: Vlees eten, hoe gek is dat?

De meeste mensen willen dieren geen kwaad doen, maar laten die dieren wel lijden om ze te kunnen eten – dit noemen psychologen de ‘vleesparadox’. In hun artikel ‘The Psychology of Eating Animals’ (Current Directions in Psychological Science, 2014) beschrijven Australische psychologen het onderzoek ernaar. Als je je bewust bent van de vleesparadox geeft die een onprettig gevoel van ‘cognitieve dissonantie’. Dat kun je kwijtraken door geen vlees meer te eten, maar die oplossing kiezen de meeste mensen niet. Je kunt ook ontkennen, al dan niet bewust, dat dieren pijn voelen of überhaupt een geestesleven hebben. In onderzoek vonden mensen die net een rundvleessnackje hadden gegeten bijvoorbeeld dat koeien een minder morele behandeling verdienen in vergelijking met een controlegroep die nootjes at (Appetite, 2010). En je kunt verdringen dat vlees van dieren komt.

Al kan één vegetariër omnivoren daar alweer aan herinneren. Een verhaaltje over een vegetariër riep bij hen al dat gevoel van cognitieve dissonantie op, vergeleken met lezen over iemand die glutenvrij eet (Appetite, 2014). Dat vervelende gevoel verklaart ook deels waarom omnivoren vaak zo gretig proberen om vegetariërs op inconsequent gedrag te betrappen. Wat die inderdaad vaak vertonen, zagen we al.

Vooral dat laatste zie je in dit topic heel veel. Carnisten die alles uit de kast trekken om veganisten op hypocrisie te betrappen. Omdat ze zelf eigenlijk wel weten hoe hypocriet zij zelf zijn...
Waarom zijn vleeseters hypocriet?

Mijn insteek: eet gewoon wat je zelf wil. Jij eet geen vlees en ik wel. Al doe ik dat dan wel van een goede slager en niet van de kiloknaller. Want dat vlees vind ik niet te eten en daar is meer dierenleed bij betrokken. Ieder maakt dus de afwegeing hoeveel dierenleed hij of zij accepteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:50:
Waarom zijn vleeseters hypocriet?
Dat staat nota bene als eerste in het stukje uit het artikel dat ik kwoot: "De meeste mensen willen dieren geen kwaad doen, maar laten die dieren wel lijden om ze te kunnen eten – dit noemen psychologen de ‘vleesparadox’."
[Mijn insteek: eet gewoon wat je zelf wil. Jij eet geen vlees en ik wel. Al doe ik dat dan wel van een goede slager en niet van de kiloknaller. Want dat vlees vind ik niet te eten en daar is meer dierenleed bij betrokken. Ieder maakt dus de afwegeing hoeveel dierenleed hij of zij accepteert.
Dan vraag ik me af... Wat doe je dan in dit topic? Als je overduidelijk geen enkele affiniteit hebt met veganisme, ben je hier dan alleen om te trollen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:57:
[...]

Dat staat nota bene als eerste in het stukje uit het artikel dat ik kwoot: "De meeste mensen willen dieren geen kwaad doen, maar laten die dieren wel lijden om ze te kunnen eten – dit noemen psychologen de ‘vleesparadox’."

[...]

Dan vraag ik me af... Wat doe je dan in dit topic? Als je overduidelijk geen enkele affiniteit hebt met veganisme, ben je hier dan alleen om te trollen of zo?
Niet trollen, gewoon mee discussiëren. 😃

Hypocriet vind ik het niet als je als vleeseter de veganist laat eten wat hij of zij wil en er voor kiest wel vlees te eten maar dan zo diervriendelijk mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:05:
[...]
Niet trollen, gewoon mee discussiëren. 😃

Hypocriet vind ik het niet als je als vleeseter de veganist laat eten wat hij of zij wil en er voor kiest wel vlees te eten maar dan zo diervriendelijk mogelijk.
Wel hypocriet dat je kennelijk diervriendelijkheid belangrijk vindt, maar niet zo belangrijk dat je geen dieren meer wil doden om ze op te eten? Dat is namelijk ook niet erg diervriendelijk...

Konen we weer bij de slavernij voor een vergelijking: een beetje als mensen die toendertijd vonden dat je slaven niet zou moeten slaan. Als ze echt om die mensen gegeven zouden hebben dan zouden ze tegen slavernij zijn, toch, en niet alleen tegen het slaan van slaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:16:
[...]

Wel hypocriet dat je kennelijk diervriendelijkheid belangrijk vindt, maar niet zo belangrijk dat je geen dieren meer wil doden om ze op te eten? Dat is namelijk ook niet erg diervriendelijk...

Konen we weer bij de slavernij voor een vergelijking: een beetje als mensen die toendertijd vonden dat je slaven niet zou moeten slaan. Als ze echt om die mensen gegeven zouden hebben dan zouden ze tegen slavernij zijn, toch, en niet alleen tegen het slaan van slaven?
slavernij heeft er niets mee te maken.

Je kunt best zo veel diervriendelijk mogelijk leven en nog steeds vlees eten en leer dragen en zo. Heel open en transparant. Niets hypocriets aan. Ik zal nooit beweren dat ik bepaalde dieren niet zal gebruiken. De mate waarin bepaalt iedereen zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

mark-k schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:03:
Zodra ergens 'regels' worden ingevoerd creëer je een soort religie met adepten en fundamentalisten die elkaar gaan proberen af te troeven in het eten van nóg weer meer oneetbare zaken tot hun lichaam er stuk van gaat. Het is maar afwachten tot we de eerste veganfundie, knettergek van de honger en vitaminetekorten, met een koksmes op klanten van de Appie in zien steken alleen maar omdat die klanten het aandurfden een stukje twee-sterrenkip met bonusaanbieding te kopen. (En dan alleen zichzelf verwondt omdat het optillen van het mes zo'n tik uitdeelde aan het verzwakte lijf dat het mes viel en met de punt de voet van de amokmaker doorboorde. Want open schoenen in plaats van stevig leer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:58:
[...]
slavernij heeft er niets mee te maken.

Je kunt best zo veel diervriendelijk mogelijk leven en nog steeds vlees eten en leer dragen en zo. Heel open en transparant. Niets hypocriets aan. Ik zal nooit beweren dat ik bepaalde dieren niet zal gebruiken. De mate waarin bepaalt iedereen zelf.
Nogmaals: hoe kan je het diervriendelijk noemen om dieren specifiek te fokken (en daarvoor dieren kunstmatig en geforceerd te insemineren - wat je als je dat een mens aan zou doen verkrachting zou noemen) puur en alleen om deze vervolgens zo snel mogelijk weer te vermoorden... Alleen maar omdat je hun vlees zo lekker vind smaken?

En dan niet één dier, maar miljarden dieren per jaar.
Anoniem: 116604 schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:29:
Zodra ergens 'regels' worden ingevoerd creëer je een soort religie met adepten en fundamentalisten die elkaar gaan proberen af te troeven in het eten van nóg weer meer oneetbare zaken tot hun lichaam er stuk van gaat. Het is maar afwachten tot we de eerste veganfundie, knettergek van de honger en vitaminetekorten, met een koksmes op klanten van de Appie in zien steken alleen maar omdat die klanten het aandurfden een stukje twee-sterrenkip met bonusaanbieding te kopen. (En dan alleen zichzelf verwondt omdat het optillen van het mes zo'n tik uitdeelde aan het verzwakte lijf dat het mes viel en met de punt de voet van de amokmaker doorboorde. Want open schoenen in plaats van stevig leer.)
De enige echte regel die er is, is dat je ernaar streeft om dierenleed zo veel als praktisch mogelijk is te verminderen.

De kortste klap daarin is al om geen vlees te eten - want dieren vetmesten en vermoorden voor voedsel is totaal onnodig. Vandaar, als je dat zelfs niet eens doet, dan kan je jezelf met de beste wil ter wereld niet vegan noemen. Andere dierlijke producten zoals zuivel en eieren zijn de volgende stap, want daarvoor worden ook veel dieren vermoord. De zuivelkoeien zelf worden na 5 à 6 jaar geslacht terwijl ze een natuurlijke levensduur van zo'n 20 jaar hebben en voor kippen geldt het zelfde, die worden ook op een fractie van hun natuurlijke levensduur al geslacht omdat ze dan niet genoeg eieren meer produceren om rendabel te zijn. Daarnaast zijn er voor elke zuivelkoe die je in de wei ziet staan vier à vijf koeien geslacht - de zuivelindustrie kan niet zonder de vleesindustrie, en door zuivel te consumeren werk je zo dus nog steeds mee aan het blijven voorbestaan van de vleesindustrie. En voor die producten geldt het zelfde: het is relatief eenvoudig om die uit je dieet te elimineren, dus als je dat niet doet ben je met de beste wil van de wereld niet vegan te noemen. Dan is er natuurlijk nog leer etc in kleding. Wellicht is het wel heel lastig om leer daar volledig uit uit te bannen... Maar bijvoorbeeld de schoenen die ik gekocht heb sinds ik vegan ben, daar zit geen leer in. Ik vind, als je nog steeds volledig lederen schoenen koopt, dan ben je, wederom, met de beste wil van de wereld niet vegan te noemen. Een broek waarop een lederen merk-patch zit vind ik dan nog tot daar aan toe... Het is uiteraard beter om een broek te kopen zonder leren patch erop maar bijna alle goede merken hebben er zo'n stukje leer op zitten, helaas... Je loopt dan wel tegen de grens van het praktische aan, wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
Deze discussie heb ik inmiddels al vaker gevoerd met @Roenie. Ook vlees bij een kwaliteitsslager is niet diervriendelijk. Deontology vs utilitarianism etc. Iets wat inherent wil leven kun je niet "vriendelijk" dood maken, want dan zou je elk levend wezen, inclusief mensen, dus kunnen doden. Daarmee hang je dus geen waarde aan het leven opzich. Een erg gevaarlijke gedachtevorm.

Kortom, je eet vlees omdat je het lekker vindt. Je kunt niet diervriendelijk zijn en vlees eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/49025959_10218320874437097_9186964032878280704_n.jpg?_nc_cat=106&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_eui2=AeG1aj-NrM3qpEDlybOFZhkqWx9GY4kftbtyLsH_cTwA1dk4klbg6aLWSrvKmJc-41Jb0aWVadTUTjs-DYuUe_s2kOIWr1QYwc_AEpVsJNIGsQ&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=020c6748c969c6dd75217c79cbde8b5a&oe=5CA55791

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:43:
[...]

Nogmaals: hoe kan je het diervriendelijk noemen om dieren specifiek te fokken (en daarvoor dieren kunstmatig en geforceerd te insemineren - wat je als je dat een mens aan zou doen verkrachting zou noemen) puur en alleen om deze vervolgens zo snel mogelijk weer te vermoorden... Alleen maar omdat je hun vlees zo lekker vind smaken?

[...]

De enige echte regel die er is, is dat je ernaar streeft om dierenleed zo veel als praktisch mogelijk is te verminderen.

De kortste klap daarin is al om geen vlees te eten - want dieren vetmesten en vermoorden voor voedsel is totaal onnodig. Vandaar, als je dat zelfs niet eens doet, dan kan je jezelf met de beste wil ter wereld niet vegan noemen. Andere dierlijke producten zoals zuivel en eieren zijn de volgende stap, want daarvoor worden ook veel dieren vermoord. De zuivelkoeien zelf worden na 5 à 6 jaar geslacht terwijl ze een natuurlijke levensduur van zo'n 20 jaar hebben en voor kippen geldt het zelfde, die worden ook op een fractie van hun natuurlijke levensduur al geslacht omdat ze dan niet genoeg eieren meer produceren om rendabel te zijn. Daarnaast zijn er voor elke zuivelkoe die je in de wei ziet staan vier à vijf koeien geslacht - de zuivelindustrie kan niet zonder de vleesindustrie, en door zuivel te consumeren werk je zo dus nog steeds mee aan het blijven voorbestaan van de vleesindustrie. En voor die producten geldt het zelfde: het is relatief eenvoudig om die uit je dieet te elimineren, dus als je dat niet doet ben je met de beste wil van de wereld niet vegan te noemen. Dan is er natuurlijk nog leer etc in kleding. Wellicht is het wel heel lastig om leer daar volledig uit uit te bannen... Maar bijvoorbeeld de schoenen die ik gekocht heb sinds ik vegan ben, daar zit geen leer in. Ik vind, als je nog steeds volledig lederen schoenen koopt, dan ben je, wederom, met de beste wil van de wereld niet vegan te noemen. Een broek waarop een lederen merk-patch zit vind ik dan nog tot daar aan toe... Het is uiteraard beter om een broek te kopen zonder leren patch erop maar bijna alle goede merken hebben er zo'n stukje leer op zitten, helaas... Je loopt dan wel tegen de grens van het praktische aan, wat mij betreft.
Als het puur om dierenleed gaat, dan boeit het doodslaan van een vlieg dus totaal niet voor een vegan? Want vliegen hebben geen zenuwstelsel en kunnen dus geen pijn voelen. Of is doodgaan ook leed? (en in dat geval, waarom is het leven van een vlieg dan belangrijker dan het leven van een plant?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Hmm, goeie vraag wel, mark-k. Eten vegans ook geen insecten? Zoals gefrituurde meelwormen, schijnt een prima bron van eiwitten te zijn. Ik vond ze niet eens vies, wel creepy.

[ Voor 12% gewijzigd door Gluten Parody op 24-12-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Gluten Parody schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:24:
Hmm, goeie vraag wel, mark-k. Eten vegans ook geen insecten? Zoals gefrituurde meelwormen, schijnt een prima bron van eiwitten te zijn. Ik vond ze niet eens vies, wel creepy.
Nee, dat doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Insecten hebben wel een centraal zenuwstelsel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

WolfsRain schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:51:
Deze discussie heb ik inmiddels al vaker gevoerd met @Roenie. Ook vlees bij een kwaliteitsslager is niet diervriendelijk. Deontology vs utilitarianism etc. Iets wat inherent wil leven kun je niet "vriendelijk" dood maken, want dan zou je elk levend wezen, inclusief mensen, dus kunnen doden. Daarmee hang je dus geen waarde aan het leven opzich. Een erg gevaarlijke gedachtevorm.
Maar de vegans zullen elkaar wel de hersens inslaan voor de nieuwste smartphone waarvan de ertsen door slaven met gevaar voor eigen leven uit gevaarlijke mijnen worden gehaald. Velen zullen ongetwijfeld fijne vliegvakanties maken omdat ze zo diervriendelijk bezig zijn en nu even aan zichzelf mogen denken met zo'n enerverende culturele reis. En na hen de zondvloed, letterlijk. Moet ik ook abortus en euthanasie van stal halen, nu we het toch over doodmaken van levende dingen hebben?

De gedachtengang die vooral eng is, is dat jij geen schaduwen grijs in mensendenken wenst te (h)erkennen. Eenmaal een tamelijk milde grens over kun je in jouw optiek net zo goed een pedofiele lustmoordenaar worden: verschil lijkt er nauwelijks te zijn.
Kortom, je eet vlees omdat je het lekker vindt.
Natuurlijk. Ik ga geen dingen eten die ik vies vind. Niet vaak, in ieder geval. Maar aangezien je de andere redenen die vijftig pagina's geleden de revue zijn gepasseerd niet belangrijk genoeg vindt om te onthouden of op te schrijven, heeft deze 'discussie' met jou geen enkele zin.
Je kunt niet diervriendelijk zijn en vlees eten.
Natuurlijk wel. Niet dat het makkelijk is om je van de herkomst van dat dierlijk materiaal te overtuigen, maar mogelijk is het zeker. Wederom: als jij de zaak elke keer op het spits wenst te drijven met oneliners en veilig in je eigen denkcoconnetje opgesloten wenst te zitten, moet je dat vooral zelf weten. Maar denk niet dat je er veel anderen mee overtuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:43:
[...]

[...]

Zo diervriendelijk als mogelijk schrijf ik. En wat mogelijk/praktisch is dat verschilt per persoon.

Jouw ethiek is dat je dieren niet dood om te eten. Mijn ethiek is dat je dat wel kunt doen zolang je het leed minimaliseert. Weer een ander die maakt het dier niets uit en koopt bij de kiloknaller. Ieder heeft zijn eigen ethiek en geen van die visies zijn de absolute waarheid. Jij probeert jouw ethiek echter tot de enig mogelijke ethiek te verkopen maar zo werkt het natuurlijk niet.

Dat doe je niet alleen in dit maar ook in andere topics. Jouw keuzes en meningen zijn de enige juiste zo vind je. Mensen die iets anders vinden zijn per definitie fout. Dat is een zeer arrogante houding. Ook typisch dat je op GoT beweert dat iedereen er toe doet en iedereen meetelt, ongeacht kleur, geaardheid, leeftijd, handicap, geslacht et cetera. Maar als het gaat om het eten van vlees dan tellen vleeseters niet meer mee? Lekker inclusief 😉

Dat verklaart wellicht ook waarom vleeseters jou proberen te betrappen op inconsequent gedrag zoals je noemt. Doordat je denkt de wijsheid in pacht te hebben, creëer je die reactie als vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Anoniem: 116604 schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:28:
[...]

Maar de vegans zullen elkaar wel de hersens inslaan voor de nieuwste smartphone waarvan de ertsen door slaven met gevaar voor eigen leven uit gevaarlijke mijnen worden gehaald. Velen zullen ongetwijfeld fijne vliegvakanties maken omdat ze zo diervriendelijk bezig zijn en nu even aan zichzelf mogen denken met zo'n enerverende culturele reis. En na hen de zondvloed, letterlijk. Moet ik ook abortus en euthanasie van stal halen, nu we het toch over doodmaken van levende dingen hebben?

De gedachtengang die vooral eng is, is dat jij geen schaduwen grijs in mensendenken wenst te (h)erkennen.
De veganisten die ik ken zijn juist behoorlijk gematigd in hun consumptie- en reisgewoonten. Maar los daarvan: moet je op ieder vlak roomser dan de paus zijn om jezelf veganist te mogen noemen? Hoe rijmt dit met de schaduwen grijs waar je het over hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Precies wat @waXtehnip . Ik reis overigens maximaal een keer per twee jaar met het vliegtuig, en doe, als ik al reis, het meeste met de trein/OV. Ik rijd elektrisch, ben kinderloos, scheid zoveel mogelijk afval en draag waar ik kan mijn steentje bij. En toch leer ik elke dag meer en ben ik er nog lang niet, ik kijk vooral naar mijzelf en probeer zoveel mogelijk te verbeteren. Ookal heb ik geen kinderen, ik wil in ieder geval de wereld zo mooi mogelijk achter laten en zo min mogelijk negatieve impact hebben.

@Anoniem: 116604 Oneliners? Als er iemand is die in deze discussie geen oneliners gebruikt, ben ik het wel. Ik probeer via logische redenering mede forumgebruikers te laten zien dat hun moraal niet rijmt met hun acties. Het feit dat jij alle vegans over een kamp scheert zegt genoeg, jij denkt dat ze niet bewust bezig zijn met andere soorten consumptie? Zoals elektronica, kleding etc?

Leg mij eens uit dan hoe je een persoon, dier(mens)vriendelijk kan doden(en dan dus iemand die wilt leven en niet iemand die zijn of haar leven wilt eindigen)? Want dat is letterlijk wat je nu beweert, dat je dieren die willen leven vriendelijk kunt doden. Ik stel dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
@Roenie zo diervriendelijk mogelijk dieren verkrachten, vetmesten en vermoorden? Dat is om dat gewoon NIET te doen. Diervriendelijker kan niet. En dat is gewoon mogelijk. Je hebt dat vlees niet nodig om te overleven. Zelfs niet om een smakelijke maaltijd te hebben want vegan maaltijden zijn minstens net zo lekker. Dus ben je onnodig dieren aan het verkrachten, mishandelen en vermoorden. En dat noem je dan diervriendelijk... Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Zelfs toen ik nog vlees at had ik niet de illusie dat vlees op welke manier dan ook diervriendelijk kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:51:
[..]Dus ben je onnodig dieren aan het verkrachten, mishandelen en vermoorden.
Ha Albantar, als je het zo opschrijft gaan Roenie en jij niet dichter tot elkaar komen. Maar dat weet je zelf ook wel.

Ik denk dat 'diervriendelijk' uberhaupt niet van toepassing is op het slachten/doden van dieren. Ga maar eens diervriendelijk een mug doodslaan, veel succes :) Natuurlijk kun je wel proberen om tijdens de slacht het lijden te minimaliseren, volgens mij is dat waar @Roenie op doelt. Dit lijkt me een goed criterium om mee te wegen wanneer je vlees koopt. Dat niet-slachten het minste leed geeft is wiedes, maar ook een dooddoener (npi) die voor mij niets toevoegt aan de discussie :)

[knuppel-in-hoenderhok-modus]
Je kunt je afvragen of de focus op leed tijdens het sterven nu wel zo relevant is. Immers, het dier leeft enkele maanden tot een paar jaar, en sterft in een paar seconden/minuten. Is het welzijn van het dier bij leven niet veel belangrijker?
[/kihm]

Ik eet wildernisvlees van konikpaarden en galloway-runderen; grasmaaiers voor staatsbosbeheer. Deze dieren leven buiten en eten voeding die bij hun maag/darmstelsel en gebit past. Overschot wordt herplaatst binnen Europa; als dat niet lukt volgt de slacht. Hoe 'leedminimaliserend' die slacht wordt uitgevoerd, weet ik eigenlijk niet. Ik ga het navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Je vergeet dan trouwens ook even dat die dieren (in de bio-industrie) op een fractie van hun natuurlijke levensduur gedood worden...

@waXtehnip wat jij beschrijft, daar heb ik niet zo heel veel moeite mee. Maar de realiteit is dat je op die manier lang niet iedereen van een portie vlees kunt voorzien. Dus nog steeds is de enige echt goede oplossing om helemaal geen vlees te eten want een oplossing die niet schaalbaar is om voor iedereen een oplossing te kunnen zijn is geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:27:
Nee, dat hebben ze niet.

Het wisselt behoorlijk van insect tot insect hoe het zenuwstelsel er precies uit ziet, sommigen zijn voor een insect vrij complex, anderen zijn behoorlijk bare-boness, maar ze hebben absoluut geen zenuwstelsel wat lijkt op die van gewervelden.

Neem als voorbeeld de kakkerlak, dat beest kan weken overleven nadat zijn/haar kop is verwijderd. Overigens overleeft de kop de verwijdering ook.

Er is wel bewezen dat in ieder geval enkele insecten dingen kunnen voelen, alleen is het natuurlijk nogal lastig om te controleren of dat echt pijn is of gewoon een reactie op temperatuur, zoals planten bijvoorbeeld ook kunnen hebben. En dat enkele insecten dat kunnen voelen zegt weer niks over alle insecten, want er zijn teveel verschillen tussen de soorten. Dat zeg een vlinder iets wel of niet voelt betekend niet dat een sprinkhaan dat ook doet.

Dat je geen gewervelden pijn wilt doen kan ik volledig begrijpen, maar de echte lagere ongewervelden [dus dan bedoel ik niet inktvissen, die inderdaad wel behoorlijk pienter zijn] zoals insecten of mossels, tja, die beesten staan praktisch net zover van ons af als een gist of een bacterie in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:51:
@Roenie zo diervriendelijk mogelijk dieren verkrachten, vetmesten en vermoorden? Dat is om dat gewoon NIET te doen. Diervriendelijker kan niet. En dat is gewoon mogelijk. Je hebt dat vlees niet nodig om te overleven. Zelfs niet om een smakelijke maaltijd te hebben want vegan maaltijden zijn minstens net zo lekker. Dus ben je onnodig dieren aan het verkrachten, mishandelen en vermoorden. En dat noem je dan diervriendelijk... Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Zelfs toen ik nog vlees at had ik niet de illusie dat vlees op welke manier dan ook diervriendelijk kan zijn...
DiervriendelijkER! Lees gewoon eens wat anderen schrijven in plaats van je eigen doctrine voor te schrijven. Niemand spreekt jou er op aan dat je geen vlees eet. Doe dat dan ook niet andersom. Jij doet vast andere dingen waar ik het niet mee eens ben maar dat is ook jouw goed recht. Geen probleem om zaken te doen en om van gedachten te wisselen maar de morele superioriteit die je denkt te hebben wordt steeds lachwekkender. Ruimdenkend ben je in ieder geval niet op dit gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Roenie probeer het eens andersom, want semantisch gezien ben ik het wel met @Mx. Alba eens. Iets vriendelijk om het leven brengen kan niet.
Noem het dan 'minder dieronvriendelijk'. Zo zie ik het voor mijzelf namelijk wel. Ik eet nog graag dierlijke producten, maar probeer daarbij wel te kiezen voor bronnen die minder leed veroorzaken dan de kilo knallers. Diervriendelijk ga ik het echter niet noemen, want uiteindelijk moeten ze toch dood.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:24: de realiteit is dat je op die manier lang niet iedereen van een portie vlees kunt voorzien. Dus nog steeds is de enige echt goede oplossing om helemaal geen vlees te eten want een oplossing die niet schaalbaar is om voor iedereen een oplossing te kunnen zijn is geen oplossing.
Dit is een vraag die me al een tijd bezig houdt. Naar aanleiding van dit filmpje probeerde ik eens een rekensommetje te maken van hoeveel kilo vlees per mens per jaar je zou kunnen maken via natuurlijke begrazing; ik kwam er nog niet uit. Aanwezigheid van kuddes lijkt een positieve invloed op eroderend landschap te hebben, maar bij afwezigheid van natuurlijke vijanden moet je wel actief herplaatsen/slachten om het evenwicht te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Gluten Parody schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:36:
[...]

Dit is een vraag die me al een tijd bezig houdt. Naar aanleiding van dit filmpje probeerde ik eens een rekensommetje te maken van hoeveel kilo vlees per mens per jaar je zou kunnen maken via natuurlijke begrazing; ik kwam er nog niet uit. Aanwezigheid van kuddes lijkt een positieve invloed op eroderend landschap te hebben, maar bij afwezigheid van natuurlijke vijanden moet je wel actief herplaatsen/slachten om het evenwicht te houden.
Met de huidige groei en vleesconsumptie is dat helaas niet mogelijk. Hoe je het went of keert, er zal een drastische vermindering van dierlijke producten moeten komen.

https://www.onegreenplane...environment-as-grain-fed/

Ga je filmpje zsm kijken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Eens met de laatste bijdragen van @Gonadan en @waXtehnip. Zelfs als vegan heb ik namelijk op zich geen probleem met het consumeren van dierlijke producten. Waar ik wel wat op tegen heb is de industriële wijze waarop dieren geproduceerd worden en de enorme milieuschade die daarbij komt kijken. Helaas zijn er alleen al veel te veel mensen op aarde om die op meer natuurlijke en minder schadelijke wijze van een hapje vlees te voorzien... Mijn conclusie is dus dat de enige oplossing die voor iedereen werkt is om helemaal geen dierlijke producten te consumeren. Op natuurlijke wijze grazers in toom houden kan immers ook door roofdieren uit te zetten, dan hoef je ook geen grazers af te schieten - grote roofdieren zijn overal ter wereld bedreigde diersoorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:45:
Het kan ook gewoon zijn dat mensen zich er niet aan storen, per slot van rekening is het voor het grootste gedeelte van de mensheid een normaal gebruik welke zich voordeed al voor de prehistorie.
[i]De meeste mensen willen dieren geen kwaad doen, maar laten die dieren wel lijden om ze te kunnen eten – dit noemen psychologen de ‘vleesparadox’. In hun artikel ‘The Psychology of Eating Animals’ (Current Directions in Psychological Science, 2014) beschrijven Australische psychologen het onderzoek ernaar. Als je je bewust bent van de vleesparadox geeft die een onprettig gevoel van ‘cognitieve dissonantie’. Dat kun je kwijtraken door geen vlees meer te eten, maar die oplossing kiezen de meeste mensen niet. Je kunt ook ontkennen, al dan niet bewust, dat dieren pijn voelen of überhaupt een geestesleven hebben. In onderzoek vonden mensen die net een rundvleessnackje hadden gegeten bijvoorbeeld dat koeien een minder morele behandeling verdienen in vergelijking met een controlegroep die nootjes at (Appetite, 2010). En je kunt verdringen dat vlees van dieren komt.
Je kan je natuurlijk ook afvragen op welk niveau het geestesleven van een dier staat. Er zijn zat kinderfilms of andere films waarin beesten een compleet menselijke persoonlijkheid aangemeten krijgen. Naar mijn idee is dit niet realistisch. Als je dit beeld maar lang genoeg projecteert op dieren kan je verwachten dat een generatie van mensen komt die stellig een menselijke persoonlijkheid blijven koppelen aan het geestesleven van een beest. Als dit in combinatie met een continu veroordelende boodschap in de media blijft circuleren, kan ik me prima voorstellen dat er inderdaad mensen zijn die zich naar voelen bij het eten van vlees. De vraag is dan ook of dit beeld wat neergezet wordt door de vegetariërs en veganisten of andere belanghebbenden daadwerkelijk ook realistisch is.
Al kan één vegetariër omnivoren daar alweer aan herinneren. Een verhaaltje over een vegetariër riep bij hen al dat gevoel van cognitieve dissonantie op, vergeleken met lezen over iemand die glutenvrij eet (Appetite, 2014). Dat vervelende gevoel verklaart ook deels waarom omnivoren vaak zo gretig proberen om vegetariërs op inconsequent gedrag te betrappen. Wat die inderdaad vaak vertonen, zagen we al. Vooral dat laatste zie je in dit topic heel veel. Carnisten die alles uit de kast trekken om veganisten op hypocrisie te betrappen.
Ik denk dat het hier met name gaat over een stuk oorzaak en gevolg. Zodra je een negatief gevoel bij iemand oproept zal de persoon vanuit zijn eigen natuur een poging wagen omdat negatieve gevoel weg te werken of gewoon te verwerken. De boodschappen van de meeste vegetariers en veganisten zijn over algemeen ook dat zodra je vlees eet of niet meedoet met hun levensstijl, veroordelend. Vaak gaat dit ook gepaard met het tonen van afschuwelijke beelden of filmpjes. Nog vervelender wordt het als je niet op dit bericht zit te wachten en dat het je gewoon opgedrongen wordt. En als je dan als veganist een bijzonder stellige positie inneemt dan kan je inderdaad ook gaan verwachten dat wanneer mensen je hiermee lastig valt dat deze mensen je daar ook gewoon op gaan aanspreken. En dat is dan ook makkelijk om de discussie op te zetten dat een veganist nooit en te nimmer puur kan zijn. Binnen de algehele discussie blijven beide partijen lijnrecht tegenover elkaar te staan en schieten beide partijen hier hun doel voorbij.
Omdat ze zelf eigenlijk wel weten hoe hypocriet zij zelf zijn...
De hypocrisie welke je hier noemt is niet eens een ad hominum, eerder een ad populum. Een drogreden waar vegetariërs en veganisten vaak massaal achterstaan.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Mx. Alba
Daar zit ook wel een fundamenteel verschil. Jij hebt het over een oplossing die globaal zal werken, ik vertel over een oplossing die voor mij werkt. Dat kan je inderdaad niet zomaar even één op één vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 24-12-2018 21:16 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Gonadan schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:15:
@Mx. Alba
Daar zit ook wel een fundamenteel verschil. Jij hebt het over een oplossing die globaal zal werken, ik vertel over een oplossing die voor mij werkt. Dat kan je inderdaad niet zomaar even één op één vergelijken.
Maar een oplossing die alleen voor jou of alleen op kleine schaal werkt is egoïstisch. Wat je eigenlijk zegt is dat jij het recht zou moeten hebben om nog vlees te eten terwijl bijna alle andere mensen dierlijke producten af zouden moeten zweren? Want jouw methode is immers niet schaalbaar. Dus hoe zie jij dat op de schaal van de wereldpopulatie. Of desnoods slechts op de schaal van Nederland, of zelfs maar van een middelgrote stad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:28:
Maar een oplossing die alleen voor jou of alleen op kleine schaal werkt is egoïstisch. Wat je eigenlijk zegt is dat jij het recht zou moeten hebben om nog vlees te eten terwijl bijna alle andere mensen dierlijke producten af zouden moeten zweren? Want jouw methode is immers niet schaalbaar. Dus hoe zie jij dat op de schaal van de wereldpopulatie. Of desnoods slechts op de schaal van Nederland, of zelfs maar van een middelgrote stad?
Ik vind het knap dat je daaruit zoveel onwaarheden kunt invullen en negatief uitleggen, is dat echt nodig?

Het punt met schaalbaarheid die ik zie is het gedrag van mensen. Ook mijn methoden zijn schaalbaar, alleen kost dat veel moeite, is duur en mensen moeten hun gedrag veranderen. Drie argumenten waardoor ik denk dat het op grote schaal niet haalbaar is. Maar ik ben dan ook realist en geen idealist.
Waarbij punt één en drie ook voor jouw plan gelden, waardoor dat net zo min op grote schaal zal werken.
Uiteindelijk is geen vlees klimaat technisch gewoon het beste, maar dat staat niet ter discussie.

Daarnaast ben ik erg benieuwd waarom het uit maakt op welke wijze je niet mee doet aan die industrie. Gaat het er dan niet om dat je simpelweg niet mee doet? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Hmmmm wellicht maakt dat voor nu inderdaad niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Je kunt er wel extra karma-spaarzegeltjes mee verdienen. Kan handig zijn in het hiernamaals... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Daar geloof ik niet in, maar als ik wat kan verbeteren voor de wereld van m'n dochter dan wil ik daar best wat voor doen. (ja dat is eigenlijk ook een egoïstische redenatie, nou en, ik geloof ook niet in zuiver altruïsme :P)
Zelf hoop ik ook nog een omslag mee te maken, al is het maar in Nederland, maar ik loop niet over van vertrouwen. Daarom focus ik op mijzelf, minder eten, beter eten, leren van genuanceerden zoals @WolfsRain en kijken of ik langzaam mijn comfort zone kan verleggen. Want sommige dingen weet ik van dat ze slecht zijn, maar toch geniet ik er onwijs van en ben (nog) niet bereid daar afstand van te doen.
Dan houd ik mijzelf maar voor dat bewust genieten van iets slechts waar je kritisch bent op de bron nog altijd stukken beter is dan dagelijks achteloos kiloknallers naar binnen schuiven. Een beter milieu begint bij jezelf heb ik ooit ergens gelezen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Gonadan schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:05:

Dan houd ik mijzelf maar voor dat bewust genieten van iets slechts waar je kritisch bent op de bron nog altijd stukken beter is dan dagelijks achteloos kiloknallers naar binnen schuiven.
Is dat niet het gat dat de vleesvervangers mooi kunnen opvullen? Vandaag had ik een vega-saucijzenbroodje van de Vegetarische Slager, qua kruidenmix en structuur echt spot-on. Aangenaam verrast door deze vlees-zonder-vlees-ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gluten Parody schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:25:
Is dat niet het gat dat de vleesvervangers mooi kunnen opvullen? Vandaag had ik een vega-saucijzenbroodje van de Vegetarische Slager, qua kruidenmix en structuur echt spot-on. Aangenaam verrast door deze vlees-zonder-vlees-ervaring.
Soms wel, vaak (nog) niet. Droge worst, kaas of nog beter, een droge worst met blauwaderkaas. Dat zijn dingen waardoor ik weet dat ik niet binnenkort vegetariër ben, laat staan veganist. :P
Er zijn echter veel gerechten die geen dierlijke producten bevatten en toch erg lekker zijn, of gerechten die met een kleine aanpassing veel duurzamer worden. Dan daar de focus maar op. :)

En serieus, die drek in een saucijzenbroodje is toch amper vlees te noemen? Wel lekkere broodjes. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 24-12-2018 22:30 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Gluten Parody schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:25:
[...]

Inderdaad, en het wordt steeds beter. In Amerika heb je al kaas(miyoko) wat gewoon niet van echt te onderscheiden is. Of wat dacht je van de Beyond Meat Burger? Nu ook in Nederland verkrijgbaar, oa bij de vegetarische snackbar en deer mama(https://www.instagram.com...heet&igshid=1e4li8wn665zn).

Geef het nog een paar jaar en ik wil wedden dat 90% van de vlees specialiteiten even goed vega te krijgen zijn. Nu is dat al het geval bij bijvoorbeeld shoarma of inderdaad saucijzenbroodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Mx. Alba schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:27:
Volgens mij de meeste niet, maargoed. Wat dan van al die insecten die dood gaan door alle pesticiden die op jouw slaatje gespoten wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Impossible Burger schijnt ook heel prima te zijn, volgens o.a. Adam Savage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
mark-k schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:39:
[...]

Volgens mij de meeste niet, maargoed. Wat dan van al die insecten die dood gaan door alle pesticiden die op jouw slaatje gespoten wordt?
Meerendeel van het plantaardig voer op de wereld gaat naar vee. Dit is een slecht argument en bovendien gaat veganisme over praktische mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

WolfsRain schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:54:
[...]

Meerendeel van het plantaardig voer op de wereld gaat naar vee. Dit is een slecht argument en bovendien gaat veganisme over praktische mogelijkheid.
Genoeg voer voor dieren dat een bijproduct is hoor.
Maar over praktisch gesproken, ik ken iemand die tijdens zijn studententijd een aantal maanden op een of ander poeder geleefd heeft, water erbij en je had je voedingsstoffen weer binnen. Dat is ook een optie die best praktisch mogelijk is en dan red je meteen het leven van al die arme insecten en plantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Zoek eens op soylent. Dat is zo'n maaltijdshake. Niet onomstreden voor gebruik op langere termijn. Eten blijft een complex iets. Wellicht voor de toekomst wanneer je het puur als brandstof ziet en weinig genot beleeft aan het nuttigen van voedsel.

Maar dan nog geldt: leuk dat het een poeder/shake is, maar dat zegt niet per definitie iets over of er dierlijke/plantaardige ingrediënten in zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Phony op 25-12-2018 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
mark-k schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:54:
[...]

Genoeg voer voor dieren dat een bijproduct is hoor.
Maar over praktisch gesproken, ik ken iemand die tijdens zijn studententijd een aantal maanden op een of ander poeder geleefd heeft, water erbij en je had je voedingsstoffen weer binnen. Dat is ook een optie die best praktisch mogelijk is en dan red je meteen het leven van al die arme insecten en plantjes.
Nee dat is geen bijproduct. Dat zijn gewoon volwaardige granen. Net zoals Soya bijvoorbeeld:

"The livestock industry is the largest consumer of soy meal. In fact, 98 percent of U.S. soy meal goes to feed pigs, chickens and cows. "

"Livestock is the world’s largest user of land resources, with pasture and arable land dedicated to the production of feed representing almost 80% of the total agricultural land. One-third of global arable land is used to grow feed, while 26% of the Earth’s ice-free terrestrial surface is used for grazing."

https://www.globalagricul...meat-and-animal-feed.html

Over poeders gesproken, dat zijn ook gewoon, voornamelijk, gedroogde groente etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Dit is niet de huiskamer, hou de discussie s.v.p. serieus en on-topic.

[ Voor 78% gewijzigd door defiant op 25-12-2018 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
WolfsRain schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:53:
[...]

Nee dat is geen bijproduct. Dat zijn gewoon volwaardige granen. Net zoals Soya bijvoorbeeld:

"The livestock industry is the largest consumer of soy meal. In fact, 98 percent of U.S. soy meal goes to feed pigs, chickens and cows. "

"Livestock is the world’s largest user of land resources, with pasture and arable land dedicated to the production of feed representing almost 80% of the total agricultural land. One-third of global arable land is used to grow feed, while 26% of the Earth’s ice-free terrestrial surface is used for grazing."

https://www.globalagricul...meat-and-animal-feed.html

Over poeders gesproken, dat zijn ook gewoon, voornamelijk, gedroogde groente etc.
En dit staat ook gewoon in de startpost. En is in dit topic al meermaals besproken... Stel dat alle mensen vegan zouden worden, dan kan 50% van alle landbouwgrond (akkerland en weilanden) teruggegeven worden aan de natuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ik heb de startpost herlezen en daar staat gewoon in dat insecten eten niet veganistisch is... my bad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

WolfsRain schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:33:
@Anoniem: 116604 Oneliners? Als er iemand is die in deze discussie geen oneliners gebruikt, ben ik het wel. Ik probeer via logische redenering mede forumgebruikers te laten zien dat hun moraal niet rijmt met hun acties.
Al die discussie is vijftig pagina's geleden al gebeurd. Dat jij de antwoorden niet leuk/toereikend/acceptabel/overtuigend vindt, is jouw probleem, niet het mijne. En nee, je redeneert niet 'logisch'. Net zo min als ik, trouwens: het hangt namelijk van de premissen af. Dat zijn keuzes, axioma's voor mijn part. Die dus niet meer te beredeneren zijn. Je gaat dit niet winnen, ook omdat ik, zoals je weet, me op geen enkele wijze verschuil achter mijn keuzes. Ik ben glashelder en accepteer ook alle gevolgen ervan. Mijn doel is dan ook niet dit gedoe te 'winnen'. Wel kijken hoever het konijnenhol van de veganist reikt. Dat reikt, in de lijn met mijn verwachting, heel erg ver.

Wat ik overigens echt onfris vind—maar zelfs dat lag in de lijn der verwachting, hetgeen veel over de mindset van sommige veganisten zegt—is dat je vervolgens de vleesetende jan en alleman voor, parafraserend, wraakzuchtige moordenaars in den dop uitmaakt. Ik modereer weliswaar niet, maar je had van mij wel op je flikker gekregen voor een dergelijke uitspraak.
Het feit dat jij alle vegans over een kamp scheert zegt genoeg, jij denkt dat ze niet bewust bezig zijn met andere soorten consumptie? Zoals elektronica, kleding etc?
Sommigen zullen dat vast wel doen. Maar leer mij mensen kennen. Zeker als ze elkaar aan het opjutten zijn met allerhande filosofische quatsch. Of mag ik elke self-styled veganist in deze discussie feliciteren met na A ook B te zeggen door een overtuigd gebruiker te zijn van de Fairphone? Om maar wat te noemen?
Leg mij eens uit dan hoe je een persoon, dier(mens)vriendelijk kan doden(en dan dus iemand die wilt leven en niet iemand die zijn of haar leven wilt eindigen)? Want dat is letterlijk wat je nu beweert, dat je dieren die willen leven vriendelijk kunt doden. Ik stel dat dat niet kan.
Nee, dat beweerde ik niet. Kijk eens terug wat jij schreef en wat ik toen schreef. Je bent een slimme jongen/meid. Hoop ik, althans. Je komt er vast wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Anoniem: 116604 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:04:
[...]
dat je vervolgens de vleesetende jan en alleman voor, parafraserend, wraakzuchtige moordenaars in den dop uitmaakt
Kon ik niet terugvinden in dit topic, kun je een quote geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Gluten Parody schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:45:
[...]

Kon ik niet terugvinden in dit topic, kun je een quote geven?
Ik ook niet recentelijk. Er zijn wel een paar linkjes gegeven naar artikelen met nogal Roos Vonk en Diederik Stapelse conclusies, vleeseters zijn agressief, rechts en discrimineren ook.( En daardoor diep in hun hart ook heel ongelukkig.) Als je doorklikt naar het onderzoek waar het allemaal op gebaseerd zou zijn loop je helaas tegen een betaalmuur op.
Maar uit het abstract blijkt wel dat men van een premisse uitgaat: "Het doden (eten) van dieren is slecht".
Een uitgangspunt dat door een groot deel van de wereldbevolking niet gedeeld wordt.
Ikzelf zie dit als de religieuze kant van het veganisme, een kant die ik niet zie. Wat betreft de milieukant zie ik wel waar ze het over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
noguru schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:54:
[...]

Ik ook niet recentelijk. Er zijn wel een paar linkjes gegeven naar artikelen met nogal Roos Vonk en Diederik Stapelse conclusies, vleeseters zijn agressief, rechts en discrimineren ook.( En daardoor diep in hun hart ook heel ongelukkig.) Als je doorklikt naar het onderzoek waar het allemaal op gebaseerd zou zijn loop je helaas tegen een betaalmuur op.
Maar uit het abstract blijkt wel dat men van een premisse uitgaat: "Het doden (eten) van dieren is slecht".
Een uitgangspunt dat door een groot deel van de wereldbevolking niet gedeeld wordt.
Ikzelf zie dit als de religieuze kant van het veganisme, een kant die ik niet zie. Wat betreft de milieukant zie ik wel waar ze het over hebben.
Dieren doden ook andere dieren, vanuit overleving. Bij mensen is het systematisch fokken en slachten van dieren compleet overbodig. Voor overleving heb je het niet nodig.

Dat religieus noemen is feitelijk fout. Religie is gebaseerd op zaken die al dan niet in een ver verleden gebeurd zijn. Veganisme heeft als basis het vermijden van gebruik en misbruik van dieren, iets dat dagelijks op enorme schaal gebeurd.

@Anoniem: 116604 Je schuift mij allerlei woorden in de mond die ik totaal niet genoemd heb. Ook heb je geen idee wat ik wel en niet gebruik en waar ik naast veganisme nog meer op let. Het zou je sieren feitelijk op mijn argumenten in te gaan. Niemand noemt vleeseters moordenaars, de industrie "vermoorden" feitelijk de dieren. Het is alleen de vraag die het aanbod creeert, dus focus ik mij vooral op de vraag kant ipv de aanbod kant. Leuze als meat is murder zijn leuk, maar zetten geen soda aan de dijk. Hoeveel waarheid die leuze ook bevat :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

WolfsRain schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:55:
[...]
Niemand noemt vleeseters moordenaars,
Ik ga niet graven in het verleden, maar ik ben meer dan eens 'moordenaar' genoemd door mensen die dit topic frequenteren.

feitelijk correct [√]

Een van de frequentanten dacht zelfs op een zeker moment dat het een goed idee was om een verzameling van stervende en dode dieren in dit topic te posten. Dat zou me zeker overtuigen...

De tere zieltjes alhier weten wat ik bedoel.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
burne schreef op woensdag 26 december 2018 @ 01:25:
[...]

Ik ga niet graven in het verleden, maar ik ben meer dan eens 'moordenaar' genoemd door mensen die dit topic frequenteren.

feitelijk correct [√]

Een van de frequentanten dacht zelfs op een zeker moment dat het een goed idee was om een verzameling van stervende en dode dieren in dit topic te posten. Dat zou me zeker overtuigen...

De tere zieltjes alhier weten wat ik bedoel.
Er werd echter direct naar mij toegespeeld, dan wil ik ook graag weten waar ik dat gezegd heb en waar ik letterlijk heb gezegd dat vleeseters moordenaars zijn. Ik kan het mij namelijk niet herinneren.

Ik denk dat ik weet over welke plaatjes je het hebt, het zou ook niet mijn tactiek zijn, al is het alleen al omdat ik er zelf enorm verdrietig van wordt. Earthlings is overigens wel een van de meest impactvolle documentaires op het gebied van dierge(mis)bruik. Die heeft vele ogen geopend.

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.