Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha, nee. Mijn stelling is dat een vleeseter niet bewust vlees eet maar gewoon een lekkere maaltijd wil maar een vega wel bewust voor vega kiest. Als je de vleeseter dus een heerlijke maaltijd op sterren niveau voor zet zonder vlees dat het hem/haar niet uit zou maken. Voor de uitzondering die wél per se vlees wil, is er die keuze.Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:16:
[...]
Feitelijk stel je dus dat het voor een vleeseter minder erg zou moeten zijn om vlees te missen dan dat het voor een vegetariër is om een niet-vegetarische maaltijd te moeten eten.
Je gaat er nu zonder meer vanuit dat mensen die normaal niet voor vegetarisch/veganistisch kiezen dit puur uit luiheid doen en niet omdat ze die maaltijd met vlees lekker vinden.
Maar zoals gezegd, het staat en valt met de kwaliteit (en variatie) van de voorgeschotelde maaltijden.
Dat schurkt toch aardig tegen wat ik schreef aan hoor.emnich schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:29:
Haha, nee. Mijn stelling is dat een vleeseter niet bewust vlees eet maar gewoon een lekkere maaltijd wil maar een vega wel bewust voor vega kiest. Als je de vleeseter dus een heerlijke maaltijd op sterren niveau voor zet zonder vlees dat het hem/haar niet uit zou maken. Voor de uitzondering die wél per se vlees wil, is er die keuze.
Afhankelijk van wat men hiervoor serveerde kan het best wel eens zijn dat er een hoop mensen zijn die aangeven wel vlees te willen. Dat bij voorbaat als uitzondering bestempelen lijkt mij ietwat voorbarig (en wellicht wishful thinking).
Inderdaad, maar ook wat voor type maaltijden hiervoor geserveerd werden. De stap van biefstuk of saté met friet naar linzenprak is veel groter dan van een met vlees gevulde pasta naar een goede veganistische pasta.Maar zoals gezegd, het staat en valt met de kwaliteit (en variatie) van de voorgeschotelde maaltijden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 53% gewijzigd door boe2 op 20-11-2018 12:16 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anoniem: 279475
Sneren naar andere participanten mag je achterwege laten.boe2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:13:
Geloof jij dan echt dat wij slaatjes en linzenprak eten
[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-11-2018 18:14 ]
Jij bent degene die het zo erg vindt dat een vleeseter een evenement zou moeten meemaken waar hij...*shock* geen vlees op zijn bord krijg.Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:32:
Nee joh, het was maar een extreem voorbeeld. Leg nou niet alles zo negatief uit dan loopt het allemaal een stuk soepeler.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Dat doen veganisten ook. Veganisme is waar mogelijk het gebruik en misbruik van dieren vermijden. Het niet eten van honing(vreselijke industrie trouwens) is natuurlijk heel makkelijk. Het niet doden van een vlieg ook. Een wesp ook. Muggen zijn daarentegen een discussiepunt, want die vallen je wel degelijk aan en kun je dus onder zelfverdediging(of bescherming bij de malariamug) laten vallen.Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:23:
[...]
Dat was al de situatie, maar die was onwenselijk omdat mensen dan moeite moeten doen om te krijgen wat ze graag willen eten. Die situatie blijft nu feitelijk onveranderd, maar moet een grotere groep moeite doen.
Vanuit ideologisch oogpunt begrijp ik het wel, maar logisch gezien kom je geen stap vooruit.
[...]
Zeker.
De definitie zoals ik hem lees is het discrimineren op basis van soort, dus feitelijk stel je alle soorten gelijk. Een belangrijk standpunt van veganisme is dat je dieren niet moet gebruiken/misbruiken, maar de mens heeft daarin toch altijd nog gradaties. Een vleeseter trekt de grens tussen huisdier en vee, een vegetariër blij slachten en een veganist legt hem nog wat verder.
Ga je echter over speciesisme beginnen dan kom je op een hellend vlak terecht. Want als je alle soorten gelijk ziet dan moet je je net zo druk maken over dat biefstuk als over de bijen die ze inzetten om je gewassen te bestuiven, of de luizen die de schellak leveren, of als je heel ver gaat de gist in je brood.
Strikt genomen mag je dan ook geen mug/wesp/vlieg vangen of dood meppen, want dan ben je hypocriet.
Zo'n hellend vlak kan je tot in het extreme doortrekken en dan ridiculiseren, dat is wat ik 'haters' vaak zie doen.
Wat niet altijd te vermijden is, is sommige medicatie(hoewel de vloeibare variant vaak geen dierlijke producten bevat) en asfalt bijvoorbeeld.
Waar je als veganist de grens legt is persoonlijk, maar zaken als kleding, voedsel, dierentuinen, paardrijden, dierproeven, cosmetica, schoonmaakmiddelen zijn allemaal prima te veganizen/vermijden. Daar is dus wel consensus over binnen veganisme.
[ Voor 6% gewijzigd door WolfsRain op 20-11-2018 15:07 ]
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Ook een van de redenen waarom (ga ik van uit) veganisten en vegetariers kennis nemen van de herkomst van hun groenten en fruit en de wijze waarop deze geoogst wordt. Bij massale oogst kun je per hectare wel aardig wat hamburgers van geofferde konijnen, vogels, insecten en ander gedierte maken.WolfsRain schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:05:
[...]
Dat doen veganisten ook. Veganisme is waar mogelijk het gebruik en misbruik van dieren vermijden. Het niet eten van honing(vreselijke industrie trouwens) is natuurlijk heel makkelijk. Het niet doden van een vlieg ook. Een wesp ook. Muggen zijn daarentegen een discussiepunt, want die vallen je wel degelijk aan en kun je dus onder zelfverdediging(of bescherming bij de malariamug) laten vallen.
Wat niet altijd te vermijden is, is sommige medicatie(hoewel de vloeibare variant vaak geen dierlijke producten bevat) en asfalt bijvoorbeeld.
Waar je als veganist de grens legt is persoonlijk, maar zaken als kleding, voedsel, dierentuinen, paardrijden, dierproeven, cosmetica, schoonmaakmiddelen zijn allemaal prima te veganizen/vermijden. Daar is dus wel consensus over binnen veganisme.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Absoluut. Hoewel de ene veganist daar meer op zal letten dan de andere. Als beginnende veganist krijg je vaak zoveel informatie, dat het rekening houden met indirect leed pas veel later komt. Ook zaken als reizen met het vliegtuig en een benzine auto rijden hebben natuurlijk enorm veel impact op zowel milieu als dier. Dat die laatste twee nauw verbonden zijn, zien ook lang niet alle veganisten in.FirePuma142 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:10:
[...]
Ook een van de redenen waarom (ga ik van uit) veganisten en vegetariers kennis nemen van de herkomst van hun groenten en fruit en de wijze waarop deze geoogst wordt. Bij massale oogst kun je per hectare wel aardig wat hamburgers van geofferde konijnen, vogels, insecten en ander gedierte maken.
Zelf leer ik ook nog elke dag. Toevallig deze week eindelijk overgestapt op een tweedehands EV.
[ Voor 5% gewijzigd door WolfsRain op 20-11-2018 15:14 ]
Precies, dat was ook mijn punt. Het is onmogelijk om 100% veganistisch te leven en ik zou ook niet weten waarom je dat van iemand zou moeten verwachten, maar dat is wel waar de 'haters' dan graag op inspringen. Dan zou je zelfs niet meer in de natuur mogen wandelen omdat je mogelijk iets vertrapt.WolfsRain schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:05:
Dat doen veganisten ook. Veganisme is waar mogelijk het gebruik en misbruik van dieren vermijden. Het niet eten van honing(vreselijke industrie trouwens) is natuurlijk heel makkelijk. Het niet doden van een vlieg ook. Een wesp ook. Muggen zijn daarentegen een discussiepunt, want die vallen je wel degelijk aan en kun je dus onder zelfverdediging(of bescherming bij de malariamug) laten vallen.
Dat 'instinkers' lijstje van de vegawiki bevat inderdaad asfalt, grappig, die had ik zelf dan ook weer niet verwacht. Alleen zoals in een slechte film, als maffiosi iemand in het beton stoppen.
@boe2 ik ga niet meer op je in, deze wijze van discussiëren leidt nergens toe.
Dan wel alleen thuis opladen toch? Heb je gegarandeerd groene stroom.WolfsRain schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:13:
Zelf leer ik ook nog elke dag. Toevallig deze week eindelijk overgestapt op een tweedehands EV.
[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 20-11-2018 15:16 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb thuis Qurrent, maar ik woon in een appartementencomplex en de verhuurder wilt geen laadpaal aanleggen. Dus nu buiten de deur ecotap, gelukkig ook 100% groen.Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:15:
[...]
Precies, dat was ook mijn punt. Het is onmogelijk om 100% veganistisch te leven en ik zou ook niet weten waarom je dat van iemand zou moeten verwachten, maar dat is wel waar de 'haters' dan graag op inspringen. Dan zou je zelfs niet meer in de natuur mogen wandelen omdat je mogelijk iets vertrapt.
Dat 'instinkers' lijstje van de vegawiki bevat inderdaad asfalt, grappig, die had ik zelf dan ook weer niet verwacht. Alleen zoals in een slechte film, als maffiosi iemand in het beton stoppen.
@boe2 ik ga niet meer op je in, deze wijze van discussiëren leidt nergens toe.
[...]
Dan wel alleen thuis opladen toch? Heb je gegarandeerd groene stroom.
Asfalt is inderdaad iets wat ik ook pas hoorde na een paar jaar veganisme, fietsenbanden/autobanden is er nog een.
[ Voor 5% gewijzigd door WolfsRain op 20-11-2018 15:20 ]
Dat lijkt mij best nog wel een gedoe, volgens mij zijn die palen echt niet zomaar overal te vinden. En dan überhaupt beschikbaar.WolfsRain schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:19:
Ik heb thuis Qurrent, maar ik woon in een appartementencomplex en de verhuurder wilt geen laadpaal aanleggen. Dus nu buiten de deur ecotap, gelukkig ook 100% groen.
Hoe zit dat dan precies? Want dat weet die wiki me dan weer niet te vertellen.Asfalt is inderdaad iets wat ik ook pas hoorde na een paar jaar veganisme, fietsenbanden/autobanden is er nog een.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er wordt in rubberen banden vaak Wikipedia: Stearic acid gebruikt van dierlijke afkomst. Nu zijn er wel wat merken die dat niet doen(ook op google te vinden), maar het verbaasde mij nogal. Heeft kennelijk te maken met het behoud van de vorm?(don't quote me on that, geen banden expert).Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:21:
[...]
Dat lijkt mij best nog wel een gedoe, volgens mij zijn die palen echt niet zomaar overal te vinden. En dan überhaupt beschikbaar.
[...]
Hoe zit dat dan precies? Want dat weet die wiki me dan weer niet te vertellen.
Dan ga ik daar wel eens naar zoeken. Stearinezuur hoeft niet per se van dierlijke afkomst te zijn, maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan precies zit. Dat is het 'mooie' van dit topic, je valt soms van de ene verbazing in de andere over waar allemaal dierlijke producten voor gebruikt worden.WolfsRain schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:24:
Er wordt in rubberen banden vaak Wikipedia: Stearic acid gebruikt van dierlijke afkomst. Nu zijn er wel wat merken die dat niet doen(ook op google te vinden), maar het verbaasde mij nogal. Heeft kennelijk te maken met het behoud van de vorm?(don't quote me on that, geen banden expert).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wellicht is dit voor iedereen anders, maar een maaltijd met vlees is voor mij eerder lekker dan eentje zonder vlees. Met andere woorden, vlees is de ideale smaakmaker voor mij en vaak het centrale ingrediënt. Nu vind ik niet veel aan koken en wil daar ook niet teveel tijd aan besteden. Dus dan is de keuze makkelijk. Ik eet af en toe wel eens iets van de 'vegetarische slager', maar dat kan mij niet heel erg bekoren.emnich schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:29:
Haha, nee. Mijn stelling is dat een vleeseter niet bewust vlees eet maar gewoon een lekkere maaltijd wil maar een vega wel bewust voor vega kiest. Als je de vleeseter dus een heerlijke maaltijd op sterren niveau voor zet zonder vlees dat het hem/haar niet uit zou maken. Voor de uitzondering die wél per se vlees wil, is er die keuze.
Maar zoals gezegd, het staat en valt met de kwaliteit (en variatie) van de voorgeschotelde maaltijden.
Een evenement weet ik niet, maar als er bijvoorbeeld bij een werklunch alleen maar veganistische hapjes/broodjes geserveerd zouden worden dan vind ik dat wel heel raar. Beter vind ik het om beiden aan te bieden. Dan kunnen mensen kiezen. Vaak kun je dieetwensen opgeven en veganistisch zou daar standaard bij moeten staan, net als hapjes/broodjes met vlees.boe2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:01:
[...]Jij bent degene die het zo erg vindt dat een vleeseter een evenement zou moeten meemaken waar hij...*shock* geen vlees op zijn bord krijg.
Een soort Pavlov reactie als er wordt gezegd "hier zit geen vlees in". Natuurlijk is de structuur van vlees (soorten) erg specifiek maar met de juiste kruiden en aandacht hoef je het helemaal niet te missen.
Ik denk dat als je gewoon een paar bakken eten neer zet en een globale omschrijving geeft wat het is (pasta, nasi, stamppot) dat mensen dat gewoon gaan eten. Dus niet zeggen dat er tofu/soja/random-plantaardig-element in zit maar gewoon "hier, je eten, eet smakelijk". Gewoon om te trollen kan je dan nog zeggen dat bak X en Y halal respectievelijk kosher zijn
Een tijdje terug had ik niks te doen en ging toen maar vegan bessenmuffins maken voor mijn collega's. Nou, die muffins waren sneller op dan het bier op de vrijmibo
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Oh zou best kunnen hoor. Maar een biefstuk van soja of wat dan ook is er nog niet.Vrijdag schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:41:
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij anderen zit maar ik denk dat er ook een groot deel tussen de oren zit.
Een soort Pavlov reactie als er wordt gezegd "hier zit geen vlees in". Natuurlijk is de structuur van vlees (soorten) erg specifiek maar met de juiste kruiden en aandacht hoef je het helemaal niet te missen.
Ik denk dat als je gewoon een paar bakken eten neer zet en een globale omschrijving geeft wat het is (pasta, nasi, stamppot) dat mensen dat gewoon gaan eten. Dus niet zeggen dat er tofu/soja/random-plantaardig-element in zit maar gewoon "hier, je eten, eet smakelijk". Gewoon om te trollen kan je dan nog zeggen dat bak X en Y halal respectievelijk kosher zijn
Een tijdje terug had ik niks te doen en ging toen maar vegan bessenmuffins maken voor mijn collega's. Nou, die muffins waren sneller op dan het bier op de vrijmiboEr werd verbaasd gereageerd toen ik zei dat ze helemaal vegan waren. "Goh, dat smaakt lekkerder dan ik had gedacht". Tja, de tijd dat vega betekende een stuk sojaschoenzool ligt inmiddels redelijk ver achter ons
Jawel! Vivera steak! Heb hem toevallig in huis. Erg goed.Roenie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:16:
[...]
Oh zou best kunnen hoor. Maar een biefstuk van soja of wat dan ook is er nog niet.
https://www.vivera.com/nl/product/vivera-biefstukc
Over het algemeen zijn de producten van Vivera wel het beste(bij de supermarkt dan). Vooral de shoarma.
Geef je vooral op voor het Vegan etentje begin volgend jaar bij de oude plek. Ik ben heel benieuwd of je daar het vlees mist. Heck, ik zou er zelfs op wedden.
WolfsRain schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:42:
Aangezien het bij veganisme vaak over eten gaat, leek het ons leuk om een etentje te organiseren begin volgend jaar. Datum prikker volgt bij genoeg animo. Restaurant naar keuze zal hoogstwaarschijnlijk De Oude Plek zijn in Rotterdam. Goed met het OV te bereiken en ook genoeg parkeerplek.
Geïnteresseerd? Stuur een pm(dan kunnen we hier on topic blijven), dan noteer ik je gebruikersnaam. Een emailadres mee sturen zou ook fijn zijn voor een datum prikker. Altijd al een veganist in het wild willen zien? Grijp je kans!
Bij +-10 aanmeldingen ga ik een datumprikker rond sturen en tegen die tijd een reservering plaatsen. We hebben al vier geïnteresseerden dus verwacht wel dat het door gaat!
[ Voor 56% gewijzigd door WolfsRain op 20-11-2018 22:09 ]
Dat vind ik ook veel logischer. Zoals @Vrijdag al zegt, je kunt prima gerechten maken waarin je het vlees niet eens mist. Ga dan niet proberen om gerechten na te maken waarin je het wel mist, want je merkt het verschil altijd. Waarom überhaupt imiteren?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha, bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik daar niet tussen pasWolfsRain schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:05:
[...]
Jawel! Vivera steak! Heb hem toevallig in huis. Erg goed.
https://www.vivera.com/nl/product/vivera-biefstukc
Over het algemeen zijn de producten van Vivera wel het beste(bij de supermarkt dan). Vooral de shoarma.
Geef je vooral op voor het Vegan etentje begin volgend jaar bij de oude plek. Ik ben heel benieuwd of je daar het vlees mist. Heck, ik zou er zelfs op wedden.
[...]
Ik zal wel eens die steak proberen als ik die bij mij in de supermarkt zie.
Omdat het voor sommigen mensen de overstap makkelijker maakt. Don't get me wrong, ik eet het zelden. Mijn vriendin wat vaker.Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:10:
Ik herinner mij iemand die zo'n imitatie biefstuk had geprobeerd, volgens mij in het kook topic. Hij stond er wel echt voor open. Conclusie was dat het feitelijk gewoon niet te vreten was, dan liever wat anders.
Dat vind ik ook veel logischer. Zoals @Vrijdag al zegt, je kunt prima gerechten maken waarin je het vlees niet eens mist. Ga dan niet proberen om gerechten na te maken waarin je het wel mist, want je merkt het verschil altijd. Waarom überhaupt imiteren?
Ik ben meer van de tofu en tempeh. Dat gezegd hebbende, de shoarma is gewoon beter dan vlees shoarma. Geen vieze zeentjes, minder vet, betere smaak(komt door de kruiden uiteraard.
En nee, in een goed bereid gerecht zijn er veel mensen die het verschil niet merken, zeker bij gerechten waarbij het er goed in verwerkt is. Denk aan pasta met vegetarisch kruimgehakt. Ik kook zelf wekelijks voor 10+ vleeseters vegan, en met kerst voor zo een 20-25 vleeseters vegan. Nog nooit heb ik iemand gehoord over de vega vleesvervangers, dan heb ik het nogmaals, niet over de solo producten zoals steak.
Zoals ik al zei, ga mee naar de oude plek. You'll be surprised!
Ik kook nu thuis sinds een tijdje zonder vlees en ik moet zeggen dat ik het tot op heden nog niet mis. Er zijn voldoende goede recepten zonder vlees waar je gewoon echt heel lekker eet. Wij aten sowieso al weinig aardappels+vlees+groenten maar veel pasta, Aziatisch, Mexicaans, etc. Daar draaien de gerechten minder om vlees. Soms vraag het wel om een beetje creativiteit.Roenie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:10:
[...]
Wellicht is dit voor iedereen anders, maar een maaltijd met vlees is voor mij eerder lekker dan eentje zonder vlees. Met andere woorden, vlees is de ideale smaakmaker voor mij en vaak het centrale ingrediënt. Nu vind ik niet veel aan koken en wil daar ook niet teveel tijd aan besteden. Dus dan is de keuze makkelijk. Ik eet af en toe wel eens iets van de 'vegetarische slager', maar dat kan mij niet heel erg bekoren.
Ik merk wel dat ik in een restaurant wel vaak vlees/vis bestel omdat ik dat een veiligere keuze vind. Veel restaurants zetten toch een laf vegetarisch gerechtje neer. In die zin snap ik dus wel dat mensen ook thuis snel voor vlees kiezen.
Ik denk dat het een illusie is die marketingtechnisch wellicht handig uit pakt. Voor bewerkt vlees kan ik het mij goed voorstellen, daar is ook bij het vlees de meeste smaak door de kruiden bepaald en de structuur is al om zeep.WolfsRain schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:27:
Omdat het voor sommigen mensen de overstap makkelijker maakt. Don't get me wrong, ik eet het zelden. Mijn vriendin wat vaker.
Bij vlees wat nog de originele structuur heeft zal je altijd verschil merken, daar ga je echt geen vleeseter mee over de streep trekken.
Als ik naar mijzelf kijk ben ik ook meer op zoek naar alternatieve gerechten waar het vlees dan niet in zit dan dat ik een gerecht kies wat zwaar op vlees leunt maar dan het vlees ga vervangen.
Vet is juist de primaire smaakmaker, daar moeten dan een hoop kruiden tegenop. Welke shoarma heb je het precies over want die zou ik wel eens willen proberen.Ik ben meer van de tofu en tempeh. Dat gezegd hebbende, de shoarma is gewoon beter dan vlees shoarma. Geen vieze zeentjes, minder vet, betere smaak(komt door de kruiden uiteraard.
Nadeel is wel dat ik juist probeer om die immense hoeveelheid toevoegingen die je overal in vindt in mijn eten te beperken, dus in die zin zou een vleesvervanger die daar vol mee zit op het ene front gunstig zijn maar op het andere weer niet.
Lasagne met vegetarisch kruimgehakt, ik ga het eens proberen maar dan niets zeggen.En nee, in een goed bereid gerecht zijn er veel mensen die het verschil niet merken, zeker bij gerechten waarbij het er goed in verwerkt is. Denk aan pasta met vegetarisch kruimgehakt. Ik kook zelf wekelijks voor 10+ vleeseters vegan, en met kerst voor zo een 20-25 vleeseters vegan. Nog nooit heb ik iemand gehoord over de vega vleesvervangers, dan heb ik het nogmaals, niet over de solo producten zoals steak.
Welke kan je aanraden?
Drie uur auto om te ontdekken hoe je het klimaat kunt helpen, ik twijfel nog.Zoals ik al zei, ga mee naar de oude plek. You'll be surprised!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je hebt al gezegd dat je niet zo'n kok bent maar ik heb zelf shoarma gemaakt van seitan en dit dus zelf gekruid. Dat was gewoon echt heel goed en beter dan de echte die je in de supermarkt koopt. Voordeel is dan ook dat er geen rare toevoegingen in zitten.Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:47:
[...]
Vet is juist de primaire smaakmaker, daar moeten dan een hoop kruiden tegenop. Welke shoarma heb je het precies over want die zou ik wel eens willen proberen.
Nadeel is wel dat ik juist probeer om die immense hoeveelheid toevoegingen die je overal in vindt in mijn eten te beperken, dus in die zin zou een vleesvervanger die daar vol mee zit op het ene front gunstig zijn maar op het andere weer niet.
@Gonadan Sorry dat was jij niet.
Huh? Waar dan? Ik ben juist wel iemand die graag zelf dingen maakt en lang in de keuken staat.emnich schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:11:
Je hebt al gezegd dat je niet zo'n kok bent
Persoonlijk ben ik veel meer van de döner/gyros dan shoarma, maar ik betwijfel of dat vegetarisch te maken is.emnich schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:11:
ik heb zelf shoarma gemaakt van seitan en dit dus zelf gekruid. Dat was gewoon echt heel goed en beter dan de echte die je in de supermarkt koopt. Voordeel is dan ook dat er geen rare toevoegingen in zitten.
Al lijkt seitan daarin wellicht wel mogelijkheden te bieden, daar kan je wel een korstje op fikken volgens mij.
[ Voor 51% gewijzigd door Gonadan op 21-11-2018 13:31 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 97% gewijzigd door Gonadan op 21-11-2018 13:31 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
U vraagt, wij draaien:Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:18:
[...]
Huh? Waar dan? Ik ben juist wel iemand die graag zelf dingen maakt en lang in de keuken staat.
[...]
Persoonlijk ben ik veel meer van de döner/gyros dan shoarma, maar ik betwijfel of dat vegetarisch te maken is.
Al lijkt seitan daarin wellicht wel mogelijkheden te bieden, daar kan je wel een korstje op fikken volgens mij.
https://www.veganmission....egan-kebab-d%C3%B6ner-bio
https://whatthepitta.com/
(idd op basis van Seitan (All heil Seitan!)
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 21-11-2018 14:23 ]
Met het risico dat 'ie al eens voorbij is gekomenNotna schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:22:
[...]
U vraagt, wij draaien:
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ja dat zijn dan de stukjes met kruiden, maar kan je het ook net zo klaarmaken? Shoarma flikker je over het algemeen bovenhands in de pan en dan is het klaar, dat kan met seitan ook.Notna schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:22:
U vraagt, wij draaien:
Het lekkere van döner of gyros (uit een restaurant) is het krokant gegrilde laagje wat elk stukje heeft, de combinatie van knapperig en zachte smeuïgheid.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ging voor de easy way out lasagne die we eten als het makkelijk moet, ofwel Honig. Die was echter uitverkocht dus kwam ik op huismerk. Daarvan was het recept anders dus heb ik ook nog eens te veel water erin gegooid op de automatische piloot.
Resultaat was een iets waterige smaak, een hint van bouillon blokjes maar verder prima te eten. Heb nu alleen totaal geen idee wat het veganistisch kruimeltofuspul voor effect had. Beetje jammer weer.
* Veganistisch was niet te doen op korte termijn en ik wil juist beoordelen wat het vervangen van één ingrediënt doet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vivera shoarma! 3,99 voor 350 gram.
Kruimgehakt is eigenlijk van elk vega merk hetzelfde. Alleen vraagt de vegetarische slager er vaak 50% meer voor. Lekker voor die van vivera of een huismerk gaan.
Qua recepten :
https://vegetus.nl/lasagne-bolognese/
En voor het etentje! Carpoolen! Ik wil ook tzt wel kijken of ik mensen kan op pikken met mijn EV.
[ Voor 15% gewijzigd door WolfsRain op 21-11-2018 18:44 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Al het vega kruimgehakt is veganistisch. Soms staat het er niet op, en het specifieke vegan logo kost geld. Vaak zie je op goedkopere vegan producten dus geen vegan logo.Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:48:
@WolfsRain ik had nu iets met een groen etiket, dat was echt veganistisch. Bij sommige eind dat er niet bij, alleen vegetarisch. Toch eens kijken hoe dat nu echt zit qua ingrediënten.
Waarom kan het dan zijn dat er ei in zit?WolfsRain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:51:
Al het vega kruimgehakt is veganistisch. Soms staat het er niet op, en het specifieke vegan logo kost geld. Vaak zie je op goedkopere vegan producten dus geen vegan logo.
Overigens heeft die van Garden Gourmet minder vet dan die van AH dus ook minder calorieën, alleen wel twee keer zoveel zout. Er zit dus wel meer verschil in dan je zou denken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vega gehakt met ei? Veel vega worstjes en sommigen burgers bevatten wel ei, maar in kruimgehakt werkelijk nog nooit gezien. Sowieso zit je altijd goed met de blauwe verpakkingen van vivera(altijd vegan dus) en vegafit(100% vegan).Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:06:
[...]
Waarom kan het dan zijn dat er ei in zit?
Overigens heeft die van Garden Gourmet minder vet dan die van AH dus ook minder calorieën, alleen wel twee keer zoveel zout. Er zit dus wel meer verschil in dan je zou denken.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Yup, heb alle verpakkingen gecheckt. Er was maar één te vinden waar niet op stond dat het ei kon bevatten is dat het er sowieso in zat.WolfsRain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:33:
Vega gehakt met ei? Veel vega worstjes en sommigen burgers bevatten wel ei, maar in kruimgehakt werkelijk nog nooit gezien.
Deze had ook het vegan logo, maar toch staat het bij de ingrediënten. Ik snap er geen hol van.Sowieso zit je altijd goed met de blauwe verpakkingen van vivera(altijd vegan dus) en vegafit(100% vegan).
Ik ga bijna denken dat ze bedoelen dat in die fabriek ook ei verwerkt wordt, dus meer als potentieel allergeen dan als ingrediënt. Maar dan staat het wel erg rottig geformuleerd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah, ja als er staat "sporen van" of "kan bevatten" zit het er dus niet in. Dat heeft met kruisbesmetting te maken, dan wordt het in een fabriek gemaakt waar ook producten met ei verwerkt worden. Voor mensen met hevige allergieën dus relevant.Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:16:
[...]
Yup, heb alle verpakkingen gecheckt. Er was maar één te vinden waar niet op stond dat het ei kon bevatten is dat het er sowieso in zat.
[...]
Deze had ook het vegan logo, maar toch staat het bij de ingrediënten. Ik snap er geen hol van.
Ik ga bijna denken dat ze bedoelen dat in die fabriek ook ei verwerkt wordt, dus meer als potentieel allergeen dan als ingrediënt. Maar dan staat het wel erg rottig geformuleerd.
WolfsRain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:53:
Ah, ja als er staat "sporen van" of "kan bevatten" zit het er dus niet in. Dat heeft met kruisbesmetting te maken, dan wordt het in een fabriek gemaakt waar ook producten met ei verwerkt worden. Voor mensen met hevige allergieën dus relevant.

Als ze dat bedoelen dan zijn er veel minder met ei.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja dit is hetzelfde als sporen van etc. Zoals je ziet komt er in geen enkel ingrediënt ei voor.Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:57:
[...]
[Afbeelding]
Als ze dat bedoelen dan zijn er veel minder met ei.
Dan die van Quorn en de verse variant van AH overslaan, daar staat het echt bij de ingrediënten.WolfsRain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:44:
Ja dit is hetzelfde als sporen van etc. Zoals je ziet komt er in geen enkel ingrediënt ei voor.
Ik zie trouwens dat ze wel overal B12 in stoppen, slim. Scheelt weer een discussie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maand geleden een weekje geweest naar Berlijn, voor een muziekconcert en een korte vakantie. Ow boy, wat is het toch een feest in Berlijn voor vegans
Op m'n verlanglijstje stond o.a. uiteten bij Kopps, een chique vegan restaurant op bijna 1 michelin ster niveau. Echt super lekker en heel aardige bediening. 4 gangen gehad met wijn erbij. Helemaal top!
Quorn is weer de enige die ik ken die glutenvrij is. Viel me laatst op toen ik vanwege bezoek glutenvrij zocht, dus ik ben er niet vreselijk in thuis. Zijn er ook kruimgehakt merken die zowel glutenvrij als veganistisch zijn?Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:51:
[...]
Dan die van Quorn en de verse variant van AH overslaan, daar staat het echt bij de ingrediënten.
Ik zie trouwens dat ze wel overal B12 in stoppen, slim. Scheelt weer een discussie.
Gebruik dan sojabrokken en kruid naar smaakYucon schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:26:
[...]
Quorn is weer de enige die ik ken die glutenvrij is. Viel me laatst op toen ik vanwege bezoek glutenvrij zocht, dus ik ben er niet vreselijk in thuis. Zijn er ook kruimgehakt merken die zowel glutenvrij als veganistisch zijn?
https://gewoonvegan.nl/sojabrokjes/
Sojabrokken zijn glutenvrij afaik
De (vegetarische, welke vegan zijn) AH rulstukjes kunnen volgens mij ook.
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 25-11-2018 09:32 ]
Los van het glutenvrij zijn die sojabrokken sowieso een goed idee om eens te proberen zo te zien. Stuk vriendelijker prijskaartje.. en makkelijker houdbaar. Kun je hier ook burgers of ballen van persen?Notna schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:30:
[...]
Gebruik dan sojabrokken en kruid naar smaak
https://gewoonvegan.nl/sojabrokjes/
Sojabrokken zijn glutenvrij afaik
De (vegetarische, welke vegan zijn) AH rulstukjes kunnen volgens mij ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 25-11-2018 09:36 ]
Ik heb in het verleden wel eens saucijzenbroodjes er mee gemaakt. Het grootste ding met sojabrokken is dat het gedroogd is; je moet het dus mengen met iets wat vocht bevat om het ergens in te verwerken. Meestal week je ze eerst; dan zijn ze makkelijker te verwerkenYucon schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:36:
[...]
Los van het glutenvrij zijn die sojabrokken sowieso een goed idee om eens te proberen zo te zien. Stuk vriendelijker prijskaartje.. en makkelijker houdbaar. Kun je hier ook burgers of ballen van persen?
Ik denk dat het dus wel kan, maar je zal er even een weg in moeten zoeken hoe het een goede eenheid blijft als je burgers of balletjes maakt.
Edit: kijk hier eens, moet lukken (desnoods met granulaat)
http://www.abcreatief.com...brokken-en-sojagranulaat/
[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 25-11-2018 09:42 ]
Al kan ik mij voorstellen dat het lekkerder werkt als ze al opgezwollen zijn.
Op zich klinkt dat wel aantrekkelijk, want dat kant en klare spul bevat volgens mij onmeunig veel kruiden en dat moet maar net in je gerecht passen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je een gerecht maakt waar al veel vocht in zit, weken ze al mee in het gerecht. Maar sojabrokken hebben weinig smaak van zichzelf (lees; geenGonadan schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:51:
@Notna is dat weken ook nodig in een ovenschotel? Dan staat hij na maken van de inhoud nog een half uur in de oven, in feite zit je zo op drie kwartier weken.
Al kan ik mij voorstellen dat het lekkerder werkt als ze al opgezwollen zijn.
Op zich klinkt dat wel aantrekkelijk, want dat kant en klare spul bevat volgens mij onmeunig veel kruiden en dat moet maar net in je gerecht passen.
Anders fungeert het enkel als smaakloze textuur opvuller. Kan wel, maar is best zonde me dunkt.
Aangezien het brokken zijn en het niet heel duur is coor een verpakking; experimenteer met een klein beetje en kijk wat werkt voor je?
Maar wellicht is het ook een idee even hier te vragen c.q te kijken:
Lekker plantaardig eten bij de GoT-kookclub
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 25-11-2018 09:58 ]
Oké, in hoeverre verschilt dat van supermarkt rundergehakt?Notna schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:56:
Anders fungeert het enkel als smaakloze textuur opvuller. Kan wel, maar is best zonde me dunkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Touché, hoewel die tenminste nog iets van kruiden en smaak bevatGonadan schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:02:
[...]
Oké, in hoeverre verschilt dat van supermarkt rundergehakt?
'Rauwe' sojabrokken zijn next level schoenzool smaak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn vriendin is er ook, helaas zelf aan het werksegil schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:02:
Vandaag is in Rotterdam het vegenement food festival. Wie gaat er heen? Ik in ieder geval, lekker eten! Hopelijk wordt het druk![]()
Maand geleden een weekje geweest naar Berlijn, voor een muziekconcert en een korte vakantie. Ow boy, wat is het toch een feest in Berlijn voor vegansZoveel keuze, zoveel opties. Geweldig gewoon. Jammer alleen wel dat the Bowl en Goodies weg zijn
![]()
Op m'n verlanglijstje stond o.a. uiteten bij Kopps, een chique vegan restaurant op bijna 1 michelin ster niveau. Echt super lekker en heel aardige bediening. 4 gangen gehad met wijn erbij. Helemaal top!

Met betrekking tot Berlijn, jammer dat the bowl weg is, was een leuke tent. Sfizy veg is ook een aanrader, een van de beste vegan tenten waar ik ooit geweest ben, en dat zijn er een hoop.
In de basis hebben gehaktballen geen kruidenGonadan schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:13:
Eens hoor, maar voor een smakelijke gehaktbal moet er toch nog aardig wat kruiden en beschuit/brood bij. Zelfs bij goed vlees van een goede bron.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Correctie, jouw gehaktballen hebben geen kruiden. Ik ben toch al 30+ jaar gewend er op zijn minst wat nootmuskaat door te doen. Velen doen er zelfs nog veel meer door.TerraGuy schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:12:
In de basis hebben gehaktballen geen kruidenEi, beetje paneermeel, peper en zout mengen met gehakt en fatsoenlijk klaarmaken voor een smakelijke bal, zo ken ik ze al 30+ jaar.
Werkt bij de sojabrokjes vast ook wel, al kan het kruiden daar vast veel doen.
Daarnaast kan je discussiëren of peper niet stiekem ook mee telt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Peper is geen kruid maar een specerij, net als nootmuskaatGonadan schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:26:
[...]
Correctie, jouw gehaktballen hebben geen kruiden. Ik ben toch al 30+ jaar gewend er op zijn minst wat nootmuskaat door te doen. Velen doen er zelfs nog veel meer door.
Daarnaast kan je discussiëren of peper niet stiekem ook mee telt.
Sojabrokjes missen toch iets wat vlees van zichzelf al heeft, waardoor kruiden (en specerijen
Ik heb eens aan wat Chinezen en een Vietnamese kok gevraagd hoe zoiets lekker te krijgen. Krijg ik steevast het antwoord dat je er dan vlees bij moet doen

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Maak jezelf niet wijs dat jouw recept meer traditioneel is, het is gewoon anders. Die van mij komt van de huishoudschool van vroegâh, kan je ook aardig traditioneel noemen.TerraGuy schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:40:
Peper is geen kruid maar een specerij, net als nootmuskaatinderdaad 'mijn' gehaktballen zijn meer traditioneel, je kan er eindeloos mee variëren en aanpassen aan je smaak of gerecht. Persoonlijk vind ik ze al lekker in de basis; dat ze dan niet smakelijk zouden zijn volgens jou is een smaakkwestie
Feit is dat je bovenop het kale gehakt (dát is de basis) smaak wilt toevoegen, ook jij blijkbaar. Of je dat met kruiden of specerijen doet boeit niet, het werkwoord specerijen bestaat niet, kruiden wel
Dat geloof ik wel, daarom wil ik het alleen proberen voor gerechten waarin het gehakt meer vulmiddel is dan echt primair onderdeel.Sojabrokjes missen toch iets wat vlees van zichzelf al heeft, waardoor kruiden (en specerijen) belangrijker worden om het lekker te laten worden.
Is het toch ook?Ik heb eens aan wat Chinezen en een Vietnamese kok gevraagd hoe zoiets lekker te krijgen. Krijg ik steevast het antwoord dat je er dan vlees bij moet doenVanuit hun cultuur kijken ze vreemd naar het gebruik van soja als vleesvervanger, blijkbaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zoals je hebt gelezen ging het om tofu als rulgehaktvervanger, we zijn inderdaad wat afgedwaald.
Zou @segil nog leuke nieuwe dingen ontdekt hebben?

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het was buiten en volgens mijn vriendin was het veels te koud. Veel standhouders hadden er ook last van. Vind het vreemd dat er in deze periode een buiten evenement gehouden wordt. Maar dat is weer een andere discussie. Twee jaar geleden had je nog een vegan kerstmarkt, dat was echt tof. In Duitsland heb je er ook een aantal, helaas hier nietGonadan schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:59:
Je hebt gewoon een knopje als het off topic gaat hoor, hoef je zelf ook niet off topic te gaan.
Zoals je hebt gelezen ging het om tofu als rulgehaktvervanger, we zijn inderdaad wat afgedwaald.
Zou @segil nog leuke nieuwe dingen ontdekt hebben?
Mocht je volgend weekend niets te doen hebben: https://www.veganevents.n...weihnachtsmarkt-duisburg/
Wafels, warme chocomel, glühwein, (leb)kuchen. Beter wordt het niet
[ Voor 4% gewijzigd door WolfsRain op 25-11-2018 20:28 ]
Overigens noem jij daar alles van een normale kerstmarkt, op de curryworst na.
Edit:
Zojuist weer bij de buurderij besteld. Ze hadden daar van de traiteur ook burgers van kikkererwten, linzen met wortel, okara en bieten. Met broodje en groen uiteraard. Zou dat wat zijn denk je @WolfsRain ?
[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 25-11-2018 21:18 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, mits er wat warmtelampen zijn en er ook lekker warme dranken etc aangeboden worden. Of in ieder geval wat overdekte tentjes waar je even kunt opwarmen. Wat ik begrepen heb was dat hier niet het geval, en ook voor standhouders was er niets geregeld.Gonadan schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:56:
Buiten moet toch gewoon kunnen? Net zoals je al zegt een kerstmarkt? Moet het natuurlijk wel goed voorbereid zijn, maar dat viel dan wat tegen begrijp ik?
Overigens noem jij daar alles van een normale kerstmarkt, op de curryworst na.
Edit:
Zojuist weer bij de buurderij besteld. Ze hadden daar van de traiteur ook burgers van kikkererwten, linzen met wortel, okara en bieten. Met broodje en groen uiteraard. Zou dat wat zijn denk je @WolfsRain ?
Klopt, net een normale kerstmarkt maar dan alles vegan(e)
Klinkt goed! Ja ik ben echt dol op kikkererwten burgers, hangt natuurlijk wel samen met goede kruiden. Die van de lassie zijn op zichzelf behoorlijk smaakloos(https://superscanner.ams3...cous-bonen-burger-400.png), maar met wat lekkere kruiden best goed. Ik ga er vanuit dat de traiteur daar wel raad mee weet.
Jep, het was koud. En ik houd niet van kouWolfsRain schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:26:
[...]
Het was buiten en volgens mijn vriendin was het veels te koud. Veel standhouders hadden er ook last van. Vind het vreemd dat er in deze periode een buiten evenement gehouden wordt. Maar dat is weer een andere discussie. Twee jaar geleden had je nog een vegan kerstmarkt, dat was echt tof. In Duitsland heb je er ook een aantal, helaas hier niet.
Mocht je volgend weekend niets te doen hebben: https://www.veganevents.n...weihnachtsmarkt-duisburg/
Wafels, warme chocomel, glühwein, (leb)kuchen. Beter wordt het niet
Maar desondanks toch lekker gegeten, waaronder vegan churros, gevulde speculaas (jum) en bij veggie4u had ik 2x een vegan-camembert gekocht. Super lekker!
In Berlijn ben ik nog niet naar Sfizy veg gegaan, omdat ik hoorde dat de nieuwere Stella Nera een stuk beter is. En die heb ik dan ook bezocht. En super goede pizza gegeten. Helaas is Viasko ook dicht

Maar dan heb je altijd nog vöner, vegan döner zaak!
Ik mis vooral Goodes, geweldige gevulde wraps had je daar.
Verder ben ik op de vrijdag naar een vegan meetup gegaan van de organisatie Vegan Berlin. Dat was leuk, om 15 local vegans te ontmoeten. Kortom, dit was niet mijn laatste bezoek aan Berlijn
Die vegan kerstmarkt in Duitsland klinkt wel goed! Volgend week schijnt er ook eentje te zijn in Antwerpen.
Is van een restaurant wat ze zelf ook op de kaart heeft staan, hun halve menu is volledig plantaardig. Ga er inderdaad vanuit dat ze het wel snappen.WolfsRain schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:07:
Klinkt goed! Ja ik ben echt dol op kikkererwten burgers, hangt natuurlijk wel samen met goede kruiden. Die van de lassie zijn op zichzelf behoorlijk smaakloos(https://superscanner.ams3...cous-bonen-burger-400.png), maar met wat lekkere kruiden best goed. Ik ga er vanuit dat de traiteur daar wel raad mee weet.
Heb er nog nooit gegeten maar kom daar wel af en toe boodschappen halen.
Ploatje

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 25-11-2018 22:15 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Had ze gelijk op de BBQ gegooid zonder verpakking te lezen
Ja die zijn, er, maar niet allemaal bij de gewone supermarkt te vinden.Amdwarrior schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:46:
Is er al een vegetarische hamburger die bijna net zo lekker smaakt als normale hamburger. Had laatst bij de barbecue bij vrienden Albert Heijn veganistische hamburgers maar nasmaak was erg raar hij was gelukkig wel sappig misschien verkeerd voorbereid?
Had ze gelijk op de BBQ gegooid zonder verpakking te lezen
De betere daar zijn de verse plantaardige burger van de AH(https://www.ah.nl/product...vers-plantaardige-burgers), vegafit gehaktschijf(https://www.ah.nl/product...4909/vegafit-gehaktschijf), vivera biefstukc(ook prima als burger, https://www.ah.nl/producten/product/wi437500/vivera-biefstuk), vivera visburger(https://www.ah.nl/product...wi437501/vivera-visburger), garder gourmet burger(https://www.ah.nl/product...ische-burger#ingredienten). Het is even uitzoeken welke je te lekker vindt en welke niet.
Mocht je je ooit willen uitsloven voor een vegan vriend(in):
https://www.beyondmeat.com/products/view/beyond-burger bij enkele vegan supermarkten te koop en al te eten bij het restaurant van Robert Kranenborg? Geloof ik.
Burgers van Gardein, Linda mccartney of Frys(!): https://www.webshop.veggi...6ef1f1e30640c98712f43d5aa
[ Voor 15% gewijzigd door WolfsRain op 25-11-2018 23:04 ]
Weet je toevallig welke winkel(ketens) de beyond te koop is? Samen met de impossible burger staat die bovenaan mijn lijstje om nog eens te proberen.WolfsRain schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:02:
[...]
Ja die zijn, er, maar niet allemaal bij de gewone supermarkt te vinden.
De betere daar zijn de verse plantaardige burger van de AH(https://www.ah.nl/product...vers-plantaardige-burgers), vegafit gehaktschijf(https://www.ah.nl/product...4909/vegafit-gehaktschijf), vivera biefstukc(ook prima als burger, https://www.ah.nl/producten/product/wi437500/vivera-biefstuk), vivera visburger(https://www.ah.nl/product...wi437501/vivera-visburger), garder gourmet burger(https://www.ah.nl/product...ische-burger#ingredienten). Het is even uitzoeken welke je te lekker vindt en welke niet.
https://www.beyondmeat.com/products/view/beyond-burger bij enkele vegan supermarkten te koop en al te eten bij het restaurant van Robert Kranenborg? Geloof ik.
Burgers van Gardein, Linda mccartney of Frys(!): https://www.webshop.veggi...6ef1f1e30640c98712f43d5aa
De verse plantaardige burger van de appie is een favoriet hier, de GG is oke maar die komt er hier eigenlijk niet in want Nestlé.
Die van Albert Heijn had ik toevallig ik denk waarschijnlijk verkeerd gebakken want ik had daarvoor ook wel eens vega hamburger gehad zonder ik het door hadWolfsRain schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:02:
[...]
Ja die zijn, er, maar niet allemaal bij de gewone supermarkt te vinden.
Doordat mijn vriendin vegetarier is ben ik ook deze hoek ingegaan. Nu, enkele jaren later ben ik nog steeds geen vegetarier, maar dat is meer uit gemakszucht. Als ik bij de chinees een bak nasi krijg met stukjes kip erin (voor de smaak) eet ik dat wel op, het is maar vrij weinig vlees (ipv het totaal geen).
Maar dit topic doorlezende merk ik wel op dat men typische vleesvervangers wil gebruiken voor typische vleesgerechten terwijl juist daarvan wegstappen een idee is. Het traditionele Nederlandse gebruik van aardappels/groente/vlees maakt dat men vrij kritisch kijkt naar die laatste tak en daar een vervanger voor zoekt. Maar het hele scala rijst/pasta/couscous/stamppot aangevuld met typische ovengerechten (lasagna) laat zich erg goed op smaak brengen met de vegetarische gerechten. De gekruide tofu kan door een hoop geroerd worden, de vegetarische slagers heeft voldoende producten die qua substantie mee kunnen (de kip bv voor nasi) en ook het gehakt/speckjes kan prima overal doorheengeroerd worden.
Thuis hebben we tegenwoordig zelfs pasta's met pesto als smaakmaker, geheel vleesloos dus.
De producten en het goede koken kan dus prima, zodoende eet ik 6/7 dagen van de week al geen vlees bij de hoofdmaaltijd. En ja, als de kantine groentesoep met ballen heeft ben ik nog steeds geen vegetarier.
Voor de vegetarische burger.... als je nou de behoefte goed opspaart en eens per zoveel tijd naar een goede hamburger-tent gaat voor fatsoenlijk biologisch vlees dan heb je het echte spul. En qua milieuimpactfactor zit je nog steeds aan de goede kant (denk ik): http://wereldburgersgroningen.nl/over/
[ Voor 10% gewijzigd door Delerium op 26-11-2018 08:58 ]
Goed bezig. Qua milieuimpact kun je in principe nooit aan de goede kant zitten. Het probleem bij biologisch vlees en weidekoeien is dat de grond die nodig is zo enorm veel meer is dan stalvee. Vandaar dat die laatste ook milieutechnisch eigenlijk beter is. En zo zijn er nog een aantal redenen te noemen waaruit blijkt dat milieutechnisch de (biologisch/organisch) vleesindustrie een van de meest impactvolle is qua co2.Delerium schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:55:
(eerste bijdrage aan dit topic).
Doordat mijn vriendin vegetarier is ben ik ook deze hoek ingegaan. Nu, enkele jaren later ben ik nog steeds geen vegetarier, maar dat is meer uit gemakszucht. Als ik bij de chinees een bak nasi krijg met stukjes kip erin (voor de smaak) eet ik dat wel op, het is maar vrij weinig vlees (ipv het totaal geen).
Maar dit topic doorlezende merk ik wel op dat men typische vleesvervangers wil gebruiken voor typische vleesgerechten terwijl juist daarvan wegstappen een idee is. Het traditionele Nederlandse gebruik van aardappels/groente/vlees maakt dat men vrij kritisch kijkt naar die laatste tak en daar een vervanger voor zoekt. Maar het hele scala rijst/pasta/couscous/stamppot aangevuld met typische ovengerechten (lasagna) laat zich erg goed op smaak brengen met de vegetarische gerechten. De gekruide tofu kan door een hoop geroerd worden, de vegetarische slagers heeft voldoende producten die qua substantie mee kunnen (de kip bv voor nasi) en ook het gehakt/speckjes kan prima overal doorheengeroerd worden.
Thuis hebben we tegenwoordig zelfs pasta's met pesto als smaakmaker, geheel vleesloos dus.
De producten en het goede koken kan dus prima, zodoende eet ik 6/7 dagen van de week al geen vlees bij de hoofdmaaltijd. En ja, als de kantine groentesoep met ballen heeft ben ik nog steeds geen vegetarier.
Voor de vegetarische burger.... als je nou de behoefte goed opspaart en eens per zoveel tijd naar een goede hamburger-tent gaat voor fatsoenlijk biologisch vlees dan heb je het echte spul. En qua milieuimpactfactor zit je nog steeds aan de goede kant (denk ik): http://wereldburgersgroningen.nl/over/
Zie ook(leuke uiteenzetting) : https://www.thoughtco.com...organic-local-meat-127667
Klopt, want bio is juist niet intensief en daardoor minder efficiënt... Waardoor dezelfde hoeveelheid bio-voedsel juist voor meer CO2-uitstoot zorgt vergeleken met een niet-bio equivalent. Dan kom ik dus weer op mijn conclusie uit: in onze huidige wereld is de enige manier om het goed te doen om helemaal geen dierlijke producten te consumeren. Want dierlijke producten die met meer respect voor het dier worden geproduceerd, zijn juist vaak weer slechter voor het milieu... Alleen helemaal geen dierlijke producten consumeren is win-win.WolfsRain schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:41:
Goed bezig. Qua milieuimpact kun je in principe nooit aan de goede kant zitten. Het probleem bij biologisch vlees en weidekoeien is dat de grond die nodig is zo enorm veel meer is dan stalvee. Vandaar dat die laatste ook milieutechnisch eigenlijk beter is. En zo zijn er nog een aantal redenen te noemen waaruit blijkt dat milieutechnisch de (biologisch/organisch) vleesindustrie een van de meest impactvolle is qua co2.
Zie ook(leuke uiteenzetting) : https://www.thoughtco.com...organic-local-meat-127667
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Al het vlees is organisch.WolfsRain schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:41:
[...]
Goed bezig. Qua milieuimpact kun je in principe nooit aan de goede kant zitten. Het probleem bij biologisch vlees en weidekoeien is dat de grond die nodig is zo enorm veel meer is dan stalvee. Vandaar dat die laatste ook milieutechnisch eigenlijk beter is. En zo zijn er nog een aantal redenen te noemen waaruit blijkt dat milieutechnisch de (biologisch/organisch) vleesindustrie een van de meest impactvolle is qua co2.
En wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat je met goede inzet van dieren op een akkerbouw/gemengd bedrijf meer productie en een gezondere grond kan krijgen dan met puur akkerbouw, zo worden ze bv. in permacultuur erg veel toegepast.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze demagogische veganisten hun zaak goed doet. Het werkt polarisatie in de hand en maakt dat mensen zich tegen dergelijke types afzetten.
Verschilt heel erg per persoon, sommige mensen hebben het nodig om direct met hun neuzen op de feiten gedrukt te worden. Echter vind ik persoonlijk een restaurant binnen stormen te ver gaan. Je kunt dat ook buiten het restaurant doen of op bijvoorbeel de dam. Ik begrijp hun sentiment echter wel, alleen de werkwijze kan beter.Roenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:53:
Dit is dan weer jammer, het niet overlaten aan een individu om eigen keuzes te maken, maar mensen lastigvallen met je doctrine: https://www.independent.c...imal-rights-a8654381.html
Ik kan mij niet voorstellen dat deze demagogische veganisten hun zaak goed doet. Het werkt polarisatie in de hand en maakt dat mensen zich tegen dergelijke types afzetten.
Zelf vind ik Earthling Ed een grote inspiratiebron(meneer achter Surge movement in de UK en Unity Diner in London):
YouTube: Earthling Ed
Zijn change my mind filmpjes op Universiteiten zijn echt goed.
Wie zijn veganisten dan wel niet om anderen met hun neus op de feiten te drukken? Leuk dat een veganist dat zo ziet, maar bewaar die mening voor het politieke debat of als mensen daarover willen discussiëren. Niet om mensen lastig te vallen met je ideologie.WolfsRain schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:15:
Verschilt heel erg per persoon, sommige mensen hebben het nodig om direct met hun neuzen op de feiten gedrukt te worden. Echter vind ik persoonlijk een restaurant binnen stormen te ver gaan. Je kunt dat ook buiten het restaurant doen of op bijvoorbeel de dam. Ik begrijp hun sentiment echter wel, alleen de werkwijze kan beter...
Hier ook groot 'fan' van Ed, veel respect voor zijn geduld en enorm scherpe en respectvolle manier van discussiëren zonder zich te laten leiden door emoties. Daarnaast praat hij ook nog eens lekker snel, heerlijk om naar te luisterenWolfsRain schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:15:
[...]
Verschilt heel erg per persoon, sommige mensen hebben het nodig om direct met hun neuzen op de feiten gedrukt te worden. Echter vind ik persoonlijk een restaurant binnen stormen te ver gaan. Je kunt dat ook buiten het restaurant doen of op bijvoorbeel de dam. Ik begrijp hun sentiment echter wel, alleen de werkwijze kan beter.
Zelf vind ik Earthling Ed een grote inspiratiebron(meneer achter Surge movement in de UK en Unity Diner in London):
YouTube: Earthling Ed
Zijn change my mind filmpjes op Universiteiten zijn echt goed.
Joey Carbstrong (die je ook linkte) vind ik ook leuk om naar te kijken; hij gebruikt een andere manier van activisme die mij wat minder aanspreekt en zijn manier van praten zou mij ook niet zomaar aanspreken, maar is wel goed bezig in mijn ogen.
Tsja, ik weet niet of je het gelinkte filmpje hebt gekeken, maar de manier waarop mensen daar 'met de neus op de feiten' gedrukt worden kan als net zo 'bezwaarlijk' worden beschouwd als marketing billboards over een ander onderwerp. Of het zo nu en dan nodig is om mensen met de neus op te feiten te drukken? Ik ben van mening van wel, en al helemaal wanneer het om dit onderwerp gaat.Roenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:38:
[...]
Wie zijn veganisten dan wel niet om anderen met hun neus op de feiten te drukken? Leuk dat een veganist dat zo ziet, maar bewaar die mening voor het politieke debat of als mensen daarover willen discussiëren. Niet om mensen lastig te vallen met je ideologie.
[ Voor 30% gewijzigd door Majesty op 28-11-2018 22:03 ]
Dus je mag ook niet protesteren tegen racisme, ongelijke rechten tussen man en vrouw of voor gelijke behandeling van LGBTQ?Roenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:38:
[...]
Wie zijn veganisten dan wel niet om anderen met hun neus op de feiten te drukken? Leuk dat een veganist dat zo ziet, maar bewaar die mening voor het politieke debat of als mensen daarover willen discussiëren. Niet om mensen lastig te vallen met je ideologie.
Het heeft niets met "zo zien" te maken. Het is mensen laten inzien dat er dagelijks miljoenen dieren onnodig gedood worden. Dat zijn feiten. Net zoals het feit dat in Amerika donkere mensen nog steeds slechter betaald worden en op sommige fronten gediscrimineerd, dat LGBTQ mensen in sommige landen nog steeds als tweederangs burgers gezien worden.
Even theoretisch gezien: Wat denk jij dat er met een restaurant gebeurd die alleen maar blanke mensen binnen laat?(sentiment)

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nogmaals, voor veel veganisten (bijna) net zoveel waard als mensen. Dus vanuit dat sentiment is het toch begrijpelijk? Ik keur het verder niet goed, en zou het zelf nooit doen, maar voor mij geldt hetzelfde. Dier en mens hebben even veel recht op het levenGonadan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:11:
Holy shit. Iemand die in een restaurant vlees eet gelijk stellen aan een racist of homohaat, als we op die manier gaan discussiëren kan het alleen maar escaleren natuurlijk.
Ik doe net zo graag mee aan de nacht van de vluchteling als een vertoning van The Cube of Truth/Anonymous for the Voiceless. Niet vreemd toch? Ik stel dierenrechten niet boven mensenrechten, maar mensenrechten ook niet boven dierenrechten. Ik vind namelijk dat we allemaal dezelfde rechten hebben, en in ieder geval het recht op leven
[ Voor 23% gewijzigd door WolfsRain op 28-11-2018 22:17 ]
Die billboards komen mij toch niet in een restaurant lastig vallen?Majesty schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:56:
...Tsja, ik weet niet of je het gelinkte filmpje hebt gekeken, maar de manier waarop mensen daar 'met de neus op de feiten' gedrukt worden kan als net zo 'bezwaarlijk' worden beschouwd als marketing billboards over een ander onderwerp. Of het zo nu en dan nodig is om mensen met de neus op te feiten te drukken? Ik ben van mening van wel, en al helemaal wanneer het om dit onderwerp gaat.
Wat heeft racisme, en discriminatie te maken met mensen lastig vallen in een restaurant?WolfsRain schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:04:
[...]
Dus je mag ook niet protesteren tegen racisme, ongelijke rechten tussen man en vrouw of voor gelijke behandeling van LGBTQ?
Het heeft niets met "zo zien" te maken. Het is mensen laten inzien dat er dagelijks miljoenen dieren onnodig gedood worden. Dat zijn feiten. Net zoals het feit dat in Amerika donkere mensen nog steeds slechter betaald worden en op sommige fronten gediscrimineerd, dat LGBTQ mensen in sommige landen nog steeds als tweederangs burgers gezien worden.
Even theoretisch gezien: Wat denk jij dat er met een restaurant gebeurd die alleen maar blanke mensen binnen laat?(sentiment)
Veganisme is een zienswijze. Daar is iedereen vrij in. Vlees eten is een andere zienswijze en daar is ook iedereen vrij in. Het is niet dat een veganist een hogere moraal heeft of zo. Gewoon een andere. Dat moet je dan ook niet gaan opdringen. Ik zal veganisten in een restaurant ook nooit lastigvallen met mijn biefstuk. Andersom ben ik daar ook niet van gediend.
Gelukkig mag jij dieren (bijna) net zoveel waard vinden als mensen. En anderen, waaronder ik, vinden (de meeste) dieren minder waard dan mensen. Dat mag ook. Het een is niet beter dan het ander.WolfsRain schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:13:
Nogmaals, voor veel veganisten (bijna) net zoveel waard als mensen. Dus vanuit dat sentiment is het toch begrijpelijk? Ik keur het verder niet goed, en zou het zelf nooit doen, maar voor mij geldt hetzelfde. Dier en mens hebben even veel recht op het leven
[ Voor 14% gewijzigd door Roenie op 28-11-2018 22:18 ]
Absoluut mag dat! Echter hebben mensen er vaak een slechte of geen beredenering voor. Die zijn in dit topic al vaker voorgekomen maar:Roenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:16:
[...]
Die billboards komen mij toch niet in een restaurant lastig vallen?
[...]
Wat heeft racisme, en discriminatie te maken met mensen lastig vallen in een restaurant?
Veganisme is een zienswijze. Daar is iedereen vrij in. Vlees eten is een andere zienswijze en daar is ook iedereen vrij in. Het is niet dat een veganist een hogere moraal heeft of zo. Gewoon een andere. Dat moet je dan ook niet gaan opdringen. Ik zal veganisten in een restaurant ook nooit lastigvallen met mijn biefstuk. Andersom ben ik daar ook niet van gediend.
[...]
Gelukkig mag jij dieren (bijna) net zoveel waard vinden als mensen. En anderen, waaronder ik, vinden (de meeste) dieren minder waard dan mensen. Dat mag ook. Het een is niet beter dan het ander.
*Dieren zijn dommer dan mensen, tot minder in staat, kunnen niets bouwen ->Gehandicapten ook niet, domme mensen ook niet.
*Dieren mogen volgens de wet gedood en gegeten worden -> Slaven mochten vroeger volgens de wet ook, in sommige landen worden vrouwen ook onder mannen gesteld volgens de wet
*Dieren zien er anders uit dan mensen -> Dit is speciesisme, en kun je vergelijken met racisme etc, onderscheid op basis van uiterlijk. Bovendien zien honden en katten er ook anders uit. We weten allemaal dat je daar een enorm sterke band mee op kunt bouwen. En mocht je zelf geen hond of kat gekend hebben, kijk eens naar de film hachi of lees het boek/verhaal.
Uiteindelijk komt het allemaal weer neer op de basis van veganisme. Je hoeft dieren niet gelijk te stellen aan mensen. Als je kunt inzien dat dieren niet dood of gebruikt hoeven te worden voor jouw entertainment of smaakpapillen, dan begrijp je de essentie van veganisme. Laten we het daar ook weer verder over hebben. Ik denk dat maar weinig veganisten het eens zijn met de acties die jij linkte en dat is weer een enorm klein clubje die een vervormd beeld schetst. Dat zien we wel vaker ook bij andere stromingen en groeperingen

In die zin ligt het gedrag van deze activisten dichterbij dat van de Westboro Baptist Church, ook al hebben ze honderd miljoen miljard keer meer gelijk dan die religieuze mafkezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wie bepaalt of een reden slecht is? Jij?WolfsRain schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:42:
[...]
Absoluut mag dat! Echter hebben mensen er vaak een slechte of geen beredenering voor....
Heb je gelezen wat ik hierboven tussen haakjes heb gezet? Het ene dier is het andere niet voor mij. Dat heeft met de aaibaarheidsfactor te maken. Maar zelfs het meest dierbare dier dat ik ooit in huis had haalt het voor mij niet bij mensen. Het is leuk dat je dieren gelijk stelt aan mensen alleen door (indirect) te beginnen over racisme, ben je wat mij betreft echt de weg kwijt.Die zijn in dit topic al vaker voorgekomen maar:
*Dieren zijn dommer dan mensen, tot minder in staat, kunnen niets bouwen ->Gehandicapten ook niet, domme mensen ook niet.
*Dieren mogen volgens de wet gedood en gegeten worden -> Slaven mochten vroeger volgens de wet ook, in sommige landen worden vrouwen ook onder mannen gesteld volgens de wet
*Dieren zien er anders uit dan mensen -> Dit is speciesisme, en kun je vergelijken met racisme etc, onderscheid op basis van uiterlijk. Bovendien zien honden en katten er ook anders uit. We weten allemaal dat je daar een enorm sterke band mee op kunt bouwen. En mocht je zelf geen hond of kat gekend hebben, kijk eens naar de film hachi of lees het boek/verhaal...
Ik begrijp de essentie wel van veganisme, alleen ik zie het anders. Ik gebruik dieren wel voor mijn smaakpapillen en dat is net zo een voorkeur als jij hebt om dat niet te willen doen. Jij eet weer dingen die ik niet eet....Uiteindelijk komt het allemaal weer neer op de basis van veganisme. Je hoeft dieren niet gelijk te stellen aan mensen. Als je kunt inzien dat dieren niet dood of gebruikt hoeven te worden voor jouw entertainment of smaakpapillen, dan begrijp je de essentie van veganisme. Laten we het daar ook weer verder over hebben. Ik denk dat maar weinig veganisten het eens zijn met de acties die jij linkte en dat is weer een enorm klein clubje die een vervormd beeld schetst. Dat zien we wel vaker ook bij andere stromingen en groeperingen
Overigens, als je entertainment er ook bij betrekt dan zijn eigenlijk huisdieren ook niet kosher. Laat dan je hond of kat lekker in de vrije natuur los.
En hopelijk is het inderdaad een klein clubje, maar uiteindelijk is de toon wel gezet. En dat zie je bij meer maatschappelijke ontwikkelingen tegenwoordig: degene die het hardste schreeuwt, de media op zoekt en amok maakt die krijgt aandacht en wordt daardoor groter gemaakt dan zij zijn.
Eens, daarom vang ik ook dieren op die anders gedood zouden worden en ben ik tegen het houden van huisdierenRoenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:56:
[...]
Wie bepaalt of een reden slecht is? Jij?
[...]
Heb je gelezen wat ik hierboven tussen haakjes heb gezet? Het ene dier is het andere niet voor mij. Dat heeft met de aaibaarheidsfactor te maken. Maar zelfs het meest dierbare dier dat ik ooit in huis had haalt het voor mij niet bij mensen. Het is leuk dat je dieren gelijk stelt aan mensen alleen door (indirect) te beginnen over racisme, ben je wat mij betreft echt de weg kwijt.
[...]
Ik begrijp de essentie wel van veganisme, alleen ik zie het anders. Ik gebruik dieren wel voor mijn smaakpapillen en dat is net zo een voorkeur als jij hebt om dat niet te willen doen. Jij eet weer dingen die ik niet eet.
Overigens, als je entertainment er ook bij betrekt dan zijn eigenlijk huisdieren ook niet kosher. Laat dan je hond of kat lekker in de vrije natuur los.
En hopelijk is het inderdaad een klein clubje, maar uiteindelijk is de toon wel gezet. En dat zie je bij meer maatschappelijke ontwikkelingen tegenwoordig: degene die het hardste schreeuwt, de media op zoekt en amok maakt die krijgt aandacht en wordt daardoor groter gemaakt dan zij zijn.
Verder denk ik dat discussiëren niet veel zin heeft. Ik zie racisme inderdaad als verlengde van speciesisme, jij niet. Prima verder.
Met je laatste stuk ben ik het helemaal eens. Erg jammer.
Mwah, ik denk dat er tegenwoordig wel consensus is dat er een hoop misstanden zijn als het over dieren gaat en dat er ook een flinke keerzijde aan bijvoorbeeld de vleesindustrie zit. De redenen daarvoor zijn voldoende onderbouwd en als je daar je ogen voor sluit ben je wat mij betreft ook de weg kwijt. Er zijn zeker genoeg goede redenen om op zijn minst kritisch te zijn over het gebruik van dieren ten behoeve van de mens. Zelf blijven nadenken, jezelf goed informeren en je niet laten leiden door extremistische uitwassen en dan zou ik wel eens een eerlijk standpunt willen horen. Zelf eet ik nog wel vlees en vis, zij het met mate en zoveel mogelijk "verantwoord" maar ik probeer dat toch zoveel mogelijk te vervangen door alternatieven. In mijn hart denk ik dat het mooi zou zijn als vleesloos de norm zou zijn. Dat betekent niet dat je geen vlees meer zou kunnen eten maar wel dat je aan het denken wordt gezet als je die keuze wel maaktRoenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:56:
[...]
Wie bepaalt of een reden slecht is? Jij?
[...]
Heb je gelezen wat ik hierboven tussen haakjes heb gezet? Het ene dier is het andere niet voor mij. Dat heeft met de aaibaarheidsfactor te maken. Maar zelfs het meest dierbare dier dat ik ooit in huis had haalt het voor mij niet bij mensen. Het is leuk dat je dieren gelijk stelt aan mensen alleen door (indirect) te beginnen over racisme, ben je wat mij betreft echt de weg kwijt.
[...]
Ik begrijp de essentie wel van veganisme, alleen ik zie het anders. Ik gebruik dieren wel voor mijn smaakpapillen en dat is net zo een voorkeur als jij hebt om dat niet te willen doen. Jij eet weer dingen die ik niet eet.
Het nadeel van de racismekaart trekken is dat daardoor de argumenten die je hebt door velen niet meer gehoord zullen worden.WolfsRain schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:08:
[...]
Eens, daarom vang ik ook dieren op die anders gedood zouden worden en ben ik tegen het houden van huisdieren.
Verder denk ik dat discussiëren niet veel zin heeft. Ik zie racisme inderdaad als verlengde van speciesisme, jij niet. Prima verder.
Met je laatste stuk ben ik het helemaal eens. Erg jammer.
Nog even over die redenen, wie bepaalt wat een goede of slechte reden is?
Het is aan een ieder om die afweging te maken. De een eet kiloknallers en de ander goed vlees. Ik snap het ook best als activisten de bio-industrie aanpakken (op legale wijze, dus via debat en wetgeving), maar als je dus de consument die wel de prijs betaalt voor dat goede stukje vlees lastig valt, dan is het een ander verhaal. Je begint dan gewoon aan de verkeerde kant wat mij betreft.bszz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:09:
[...]
Mwah, ik denk dat er tegenwoordig wel consensus is dat er een hoop misstanden zijn als het over dieren gaat en dat er ook een flinke keerzijde aan bijvoorbeeld de vleesindustrie zit. De redenen daarvoor zijn voldoende onderbouwd en als je daar je ogen voor sluit ben je wat mij betreft ook de weg kwijt. Er zijn zeker genoeg goede redenen om op zijn minst kritisch te zijn over het gebruik van dieren ten behoeve van de mens. Zelf blijven nadenken, jezelf goed informeren en je niet laten leiden door extremistische uitwassen en dan zou ik wel eens een eerlijk standpunt willen horen. Zelf eet ik nog wel vlees en vis, zij het met mate en zoveel mogelijk "verantwoord" maar ik probeer dat toch zoveel mogelijk te vervangen door alternatieven. In mijn hart denk ik dat het mooi zou zijn als vleesloos de norm zou zijn. Dat betekent niet dat je geen vlees meer zou kunnen eten maar wel dat je aan het denken wordt gezet als je die keuze wel maakt
Onder andere jij, argumenten zijn gegeven. makkelijke om selectief te quoten maar kom een smet tegenargumenten....Roenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:17:
[...]
Het nadeel van de racismekaart trekken is dat daardoor de argumenten die je hebt door velen niet meer gehoord zullen worden.
Ik begrijp dat je het met me eens bent?!? Iets met zelf blijven denken en dan een mening vormen en niet je mening laten afhangen van de mate van extremisme van voor- of tegenstanders....[...]
Het is aan een ieder om die afweging te maken. De een eet kiloknallers en de ander goed vlees. Ik snap het ook best als activisten de bio-industrie aanpakken (op legale wijze, dus via debat en wetgeving), maar als je dus de consument die wel de prijs betaalt voor dat goede stukje vlees lastig valt, dan is het een ander verhaal. Je begint dan gewoon aan de verkeerde kant wat mij betreft.
Niemand. En iedereen. Wetenschap kan geen uitspraak doen over of iets goed of fout is, en daarom ontaard de discussie zo vaak in ethische bezwaren en het opnoemen van persoonlijke belangen. Dat is hierboven wel duidelijk. Bijna iedereen ziet wel in wat de impact is van de bio-industrie, wat er aan vooraf gaat om dat stukje vlees op hun bord voor te schotelen. Echter lijkt dat inzicht compleet ongedaan te worden gemaakt op het moment dat men in de supermarkt voor het koelvak staat, en moet kiezen tussen een vegaburger, een kiloknaller en een 3 sterren stuk vlees. Men maakt op dat moment een keuze waar de vraag is wat het meeste waar biedt voor hun geld, terwijl mijn inziens de vraag moet zijn; "Ik heb een keuze. wil ik hier aan bijdragen?".Roenie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:17:
Om terug te komen op de aanleiding van deze discussie; over hoe een bepaalde uitspraak die als opmerkelijk beschouwd kan worden in een maatschappelijke stroming, in dit geval veganisme omdat zij momenteel maar ~1% uitmaken van de samenleving, wordt bepaald door de discussiekaders die als acceptabel geacht worden door een samenleving (ik ben even de term kwijt hiervan, het raam/venster van nogiemand. @Virtuozzo kun je me even helpen met deze?). Afhankelijk van de samenlevingsdynamiek verschuift en rekt deze constant. Nu vinden we racisme en slavernij ongehoord. Nog maar enkele decennia geleden werden in de VS zwarte studenten opgepakt omdat zij demonstreerden voor hun rechten. Nu hebben we een discussie over Zwarte Piet (dit is puur als voorbeeld, laten we alsjeblieft niet hier op ingaan
Wellicht een lang verhaal, maar laten we niet de acties van enkelen afspiegelen op een groep.
Waar quote ik selectief zonder duidelijke vraag?bszz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:52:
[...]
Onder andere jij, argumenten zijn gegeven. makkelijke om selectief te quoten maar kom een smet tegenargumenten....
Het ging me om deze posting:
Dat suggereert dat WolfsRain bepaalt of een beredenering goed of slecht is. Alleen dat bepaalt WolfsRain of bszz niet maar dat bepaalt ieder individu zelf. Mijn tegenargument: ik vind vlees lekker. En dat is een klinkklaar argument.WolfsRain schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:42:
[...]
Absoluut mag dat! Echter hebben mensen er vaak een slechte of geen beredenering voor....
Fijn dat jij zelf blijft nadenken. In bijvoorbeeld het feminiene Nederland vrees ik dat deze mensen gehoor gaan vinden bij de politiek, media en onderwijs. Want zoals jij wel nadenkt doen veel Nederlanders dat niet meer en meegaan in de mening van een stel extremisten om die groep niet voor het hoofd te stoten. Zo gaat dat tegenwoordig in Nederland: Extreme mening+grote bek+zielig verhaal=zeggenschap. Ik heb het idee dat het daarbij soms meer om eigen ego gaat dan om het doel an sich.Ik begrijp dat je het met me eens bent?!? Iets met zelf blijven denken en dan een mening vormen en niet je mening laten afhangen van de mate van extremisme van voor- of tegenstanders....
Zie boven. Zoals je zegt, een ieder maakt die afweging en daarbij heb ik geen behoefte aan extremisten die mensen lastig vallen.
[ Voor 8% gewijzigd door Roenie op 29-11-2018 07:42 ]
Met het gevaar dat de discussie de verkeerde kant opgaat.Roenie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:38:
Zie boven. Zoals je zegt, een ieder maakt die afweging en daarbij heb ik geen behoefte aan extremisten die mensen lastig vallen.
Wie ben jij om te bepalen dat het extreem is? Dat bepaalt het individu zelf.
Ethiek werkt 2 kanten op, als je dat onthoudt verdiep je je vaak vanzelf in de denkwijzen van de tegenpartij (in het algemeen hoor, niet in de discussie over veganisme is extreem ja/nee).
Nieuwsgierig als ik ben ook maar geprobeerd. Nee, het is niet exact kipfilet en het is wat "natter" maar het smaakte lang niet gek. Dit is gemaakt van mycoproteïne en ik zat me eigenlijk af te vragen of dit niet een goede stap is naar voedseltekorten.
Het komt van een schimmel, bijvoorbeeld een champion. Ik heb echt geen flauw benul van landbouw maar is het niet een stuk praktischer om in plaats van hele schuren kippen/varkens/andere dieren een paar etages met schimmels te bouwen? Aarde, wat water en misschien een soort kunstlicht(?) en je hebt een goede bron van proteïnen toch? Hoewel het ook zo nadelen heeft vanwege nucleïnezuur. Ik ben ook geen scheikundige, dus ik heb geen flauw idee waarom dit slecht zou zijn
Net als zeewier lijkt me dit toch een aardige voedselbron, toch?
* Vrijdag is niet gehinderd door kennis van zaken, dus kraamt wellicht een hoop onzin uit
Korte toelichting. Als een veganist met de trein gaat dan accepteert deze dat er tientallen insecten vermoord worden door de botsing met de trein. Of iemand die zelfs dat vermijd, zal ongetwijfeld kleine insecten dood trappen bij een wandeling. Als je dan de vergelijking maakt met mensen kom je al snel in belachelijke situaties.
Dit is niet bedoeld om veganisten hypocriet te noemen maar alleen om aan te geven waarom het hele speciesisme voor mij(!) een zwak argument is.
Yes, jij noemt zaken op die onder "vertical farming" vallen, ideaal te combineren met hydrophonics. Dit soort oplossingen kosten zeer weinig grond, vervuiling en grondstoffen, en zijn daarmee ideaal in restaurants (kleine schaal) of steden (grote schaal) te implementeren. Dat ziet als volgt uit;

Zelf hebben wij deze in de keuken staan (zelfde concept):

Wij hebben;
Peterselie
Waterkers
Basilicum
Mizuna (heerlijk!)
Amarant
Mosterdsla (heerlijk!)
Pak Choi
Witte kool
Snijbiet
Citroenbasilicum
Koriander
Andijvie
Rucola
Pluksla
Veldsla
Little Gem
Gewoon superleuk om in een 6-8tal weken een zaadje op te zien groeien tot iets wat je afknipt en tien min later opeet. Smaakt zeer veel beter dan sla uit de supermarkt en ook nog eens meer variatie (mosterdsla, mizuna etc.).
Ik vind dat een geweldige manier van landbouw. Het lijkt me ook een goede manier om op lastige locaties voedsel te kweken.WhySoSerious schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:30:
@Vrijdag
Yes, jij noemt zaken op die onder "vertical farming" vallen, ideaal te combineren met hydrophonics. Dit soort oplossingen kosten zeer weinig grond, vervuiling en grondstoffen, en zijn daarmee ideaal in restaurants (kleine schaal) of steden (grote schaal) te implementeren. Dat ziet als volgt uit;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf hebben wij deze in de keuken staan (zelfde concept):
[Afbeelding]
Niet alleen op aarde maar bijvoorbeeld ook in de ruimte. Of het ook in een zwaartekrachtloze situatie kan weet ik niet (water gedraagt zich anders natuurlijk) maar misschien kan zoiets ook met gels worden opgelost?
Wel gaaf zo'n kweekset. Ik ga eens kijken of ze die hier in de Ikea ook verkopen. Leuk voor in de keuken
/edit: Haha, Coolblue verkoopt ook zoiets: https://www.coolblue.nl/kweekbakken
De link naar die quote had ik niet gelegd... Maar vooruit: Het lijkt er op dat jij de hele discussie probeert te reduceren tot een uitwisseling van (subjectieve) meningen. Iets dergelijks gebeurt bijvoorbeeld ook af en toe in de discussie creationisme vs evolutietheorie: "Wetenschap is ook maar een geloof (mening)". Dat is natuurlijk onzin. Dat jij vlees lekker is natuurlijk een argument van een heel andere orde dan argumenten die te maken hebben met dierenrechten of misstanden in de bio-industrie. Ik zie niet zo goed hoe je die twee zaken tegenover elkaar kunt zettenRoenie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:38:
[...]
Waar quote ik selectief zonder duidelijke vraag?
Het ging me om deze posting:
[...]
Dat suggereert dat WolfsRain bepaalt of een beredenering goed of slecht is. Alleen dat bepaalt WolfsRain of bszz niet maar dat bepaalt ieder individu zelf. Mijn tegenargument: ik vind vlees lekker. En dat is een klinkklaar argument.
Omdat anderen niet nadenken hoef je dat zelf ook toch niet na te laten? Ik hoop eigenlijk dat je de discussie over veganisme op zich los kunt koppelen van de extremistische uitingen van sommige activisten.[...]
Fijn dat jij zelf blijft nadenken. In bijvoorbeeld het feminiene Nederland vrees ik dat deze mensen gehoor gaan vinden bij de politiek, media en onderwijs. Want zoals jij wel nadenkt doen veel Nederlanders dat niet meer en meegaan in de mening van een stel extremisten om die groep niet voor het hoofd te stoten. Zo gaat dat tegenwoordig in Nederland: Extreme mening+grote bek+zielig verhaal=zeggenschap. Ik heb het idee dat het daarbij soms meer om eigen ego gaat dan om het doel an sich.
[...]
Dit topic is gesloten.