• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:03:
[...]
Minder of geen vlees eten kan wel van de ene op de andere dag.

[...]
Als het goedkoop vlees is hebben ze geen goed leven gehad (quote van een slager) en het meeste vlees wordt op industriële schaal gekweekt. Maar een dier doden dat pas volwassen is vind ik geen compensatie voor 'een goed leven'. Moeilijke vergelijking, maar dan kan je na het vermoorden van een 18-jarige aan de rechter zeggen dat hij/zij toch een goede jeugd gehad heeft, als verzachtende omstandigheid (zoals we in België zeggen).

[...]
Zowel met als zonder vlees kan je gezond of ongezond eten.
Ik vind dat je het nu een beetje uit z'n verband haalt, jij ontwijkt zeker ook alle vliegen met je auto of ander transportmiddel, zodat jij voor je eigen gewin ergens kan komen?

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:44
Beetje off-topic.
renegrunn schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:08:
Wat een emoties kan dit onderwerp losmaken zeg :)

Zijn hier toevallig ook mensen die vegetariër zijn en de ziekte van Crohn hebben? Twee jaar geleden ben ik accuut ernstig ziek geworden na een darmperforatie: 3 maanden+ in het ziekenhuis, 3 operaties, week op IC en 30 kilo lichter. Inmiddels gaat het best weer heel goed, en bijna weer op gewicht.

Afgelopen 2 jaar is eten een heel belangrijk thema geweest, zowel mentaal als fysiek. Gezien ik 3 maanden lang sondevoeding had gekregen, moest ik eigenlijk weer leren (veel) eten en dan men name rundvlees, vis en kip, uiteraard voor de eiwitten.
Nu lees ik hier en daar dat een (deels) vegetarisch dieet een positieve invloed kan hebben op het binnen de perken houden van de ziekte. Iemand hier toevallig meer ervaring met eenzelfde situatie?
Geen Crohn, wel Psoriasis (100% dat dit ook een spijsverteringsysteem probleem is)
Laatste halfjaar op extreem dieet gegaan. Geen geprocedeerde voeding, geen gluten, geen nightshades, weinig tot geen noten, geen koffie, geen alcohol, een beetje granen zoals zilvervliesrijst kan ik wel verdragen en ook in mate vis en kip gelukkig.
Wel geëxperimenteerd met compleet vegan, met veel fruit omdat ik anders te veel afviel. Voor mij pakte dat niet goed uit, huid werd slechter. Denk dat het ook bij iedereen anders ligt, dus je zal ook moeten experimenteren ik moet wel all in gaan en had geen minuut overgeslagen. Mentaal / sociaal is dit het lastigste voor mij, denk het moeilijkste wat ik ook gedaan heb. Weet niet hoe het met Crohn zit maar met Psoriasis kan ik niet meteen na iets eten weten of iets voor of tegen mij werkt.
Heb na een half jaar een experiment gedaan, deze week heel veel chocola gegeten (wtf natuurlijk weet je wel dat het suiker is maar na een eerste hapje weet je pas echt wat voor rotzooi het is maar wel lekker na een paar happen). Dit is een van mijn grootste triggers. Normaal al lang een uitbraak met ontstekingen, nu niets. Mijn huid is ook rustig, wat normaal ook een hell was geweest. Niet genezen nog dus pak het dieet weer op netzolang mijn huid ook gaaf is maar geeft wel een enorme motivatie om door te gaan en het werk niet voor niets is geweest.

Ontopic
Voor de mensen die al jaren vegetariër zijn, hebben jullie geen problemen met jullie gezondheid?
Volg een Youtuber die ook huid problemen had en dat met een veganistisch dieet heeft opgelost.
Hij kreeg alleen last van zijn gebit en andere klachten na 6 jaar. Hij is nu volledig over op een keto dieet, en heeft nu geen problemen meer zegt hij dan. Die reacties van zijn volgers :o (ook wel logisch, als je al een lange tijd iemand volgt om je te genezen en zegt dan ineens dat vlees goed voor hem is terwijl het altijd andersom was).

[ Voor 0% gewijzigd door Marc3l op 10-10-2018 18:09 . Reden: Typo ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Brent schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:26:
Hier een grondig artikel over hoe het er aan toe gaat in de slachthuizen: https://www.groene.nl/artikel/heya-kilo-s-knallen

Daar krijg je nu toch niet echt vleeshonger van.
Met 'je' bedoel je jezelf, neem ik aan? Ik heb daar blijkbaar minder problemen mee. Zou het beter/mooier/fijner/ethischer zijn als iedereen zijn eigen kip en varken zou slachten in de achtertuin, zodat het minder massaal in één efficiënte fabriek gebeurt?

Het artikel gaat trouwens meer over uitbuiting van medewerkers om de kosten zo laag mogelijk te houden zodat het vlees zo goedkoop mogelijk kan worden, of de winsten zo hoog mogelijk. In dat opzicht is het helaas hetzelfde als in de elektronica-sector en de kledingindustrie in Azië, de voedingsindustrie (plantages) etc, mensen zo goedkoop mogelijk gebruiken om de winst/het marktaandeel zo hoog mogelijk te krijgen. Dat is een kapitalisme-kwaal.
Marc3l schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:37:
Beetje off-topic.

[...]
Ontopic
Voor de mensen die al jaren vegetariër zijn, hebben jullie geen problemen met jullie gezondheid?
Volg een Youtuber die ook huid problemen had en dat met een veganistisch dieet heeft opgelost.
Hij kreeg alleen last van zijn gebit en andere klachten na 6 jaar. Hij is nu volledig over op een keto dieet, en heeft nu geen problemen meer zegt hij dan. Die reacties van zijn volgers :o (ook wel logisch, als je al een lange tijd iemand volgt om je te genezen en zegt dan ineens dat vlees goed voor hem is terwijl het altijd andersom was).
Ik heb meerdere vrienden die van vermoeidheid/spierpijn overgestapt zijn van vegetariër naar vlees/vis-eter. En een veganistische vriendin die na 10 jaar weer vegetarisch is gaan eten en zich daar toch beter bij voelt. En nog een stapel vrienden die zich uitstekend voelen op een vega-dieet al hun hele leven lang, of veel gezondheidsvoordelen merken na overstap naar vegan. Ik vermoed dat het genetisch is of het goed voor je is (daar zijn ook aanwijzingen voor). Een pluspunt is dat veel mensen bij een overstap meer onbewerkte voedingsmiddelen gaat eten, meer groente, meer fruit, meer vezels en minder nutteloze calorieën of verstorende ingrediënten etc, het nadeel is dat een lijf soms toch meer 'vleesvitaminen' (retinol, K2, B12, ijzer etc) nodig heeft dan het uit plantaardig eten kan halen/maken. Sommige lijven zijn gezond en efficiënt, andere lijven zijn wat beschadigd en genetisch minder efficiënt. Ga je tegen de wetten van je lijf in, dan ga je dat vanzelf een keer merken, volg je de wetten van je lijf dan voel je je kiplekker.

[ Voor 47% gewijzigd door TerraGuy op 10-10-2018 18:39 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Roenie op 10-10-2018 18:12 ]

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:08:
Schoon drinkwater is ook een dingetje, laat daar nou bij plantaardig eten de meeste staan. ;) Ik denk dat we veel eerder een zoetwater probleem hebben dan CO2. Nu al verbruiken we veel teveel water (en nee, niet alleen aan vleesfabrieken)
Je hebt niet goed gelezen, er staat 'plantaardig, vis & drinken', nogal logisch dat er veel water nodig is voor die dingen samen :) (waaronder drinken) En vleeseters eten toch ook dagelijks 2/3 vegetarisch? :)
Roenie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:31:
[...]
Zij doen geen mens kwaad, maar de slacht is toch ook geen straf? Dat is een efficiënte en goedkope manier van jagen zoals dat vroeger gedaan werd.

Daarbij, survival of the fittest vind je overal terug. Als een boom van een vent voordringt bij de slager ( ;) ), dan kun je daar wat van zeggen, maar als je zelf niet zo groot bent dan delf je wel het onderspit als hij kwaad wil. Zoals ik al zij de mens heeft wapens en andere middelen om de baas te zijn over dieren.
Efficiënt en goedkoop? Bekijk nog eens de natuurlijke en maatschappelijke kost van de vleesindustrie: het water-, voedsel en grondgebruik, de vervuiling en uitstoot van broeikasgassen. 10 kilo planten omzetten in 1 kilo vlees is niet efficiënt, ook al zou je als vegan 3 kilo planten nodig hebben om 1 kilo vlees te compenseren. Als je echt efficiënt vlees wilt zal je insecten moeten eten, dat scoort op alle vlakken vele malen beter dan een zoogdier (voedsel, water, grond, afval, voedingswaarde per kg,...)

'zoals vroeger': vroeger at men geen 7 of 14x per week vlees, het was een luxeproduct, om af en toe extra calorieën binnen te krijgen, toen men nog veel calorieën verbrandde, het kwam van dieren die een veel beter en langer leven hadden.
Ernemmer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:37:
[...]

Ik vind dat je het nu een beetje uit z'n verband haalt, jij ontwijkt zeker ook alle vliegen met je auto of ander transportmiddel, zodat jij voor je eigen gewin ergens kan komen?
Wij hebben geen auto, soms krijg ik tijdens het fietsen wel eens een vliegje in mijn oog, maar auto's zijn stukken erger: https://www.eoswetenschap...en-eisen-11-miljoen-doden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2018 19:08 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fjWetFyp6PLnP1JOZ6MbFbSM/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sYfNi0KWp9TkNRp5NnjxQ7Pu/full.jpg

Even wat luchtigheid.

En wat minder luchtig:

https://www.theguardian.c...imate-breakdown?CMP=fb_gu

Huge reduction in meat-eating ‘essential’ to avoid climate breakdown.

Major study also finds huge changes to farming are needed to avoid destroying Earth’s ability to feed its population.

[ Voor 77% gewijzigd door Mx. Alba op 10-10-2018 19:39 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:53:
[...]
Je hebt niet goed gelezen, er staat 'plantaardig, vis & drinken', nogal logisch dat er veel water nodig is voor die dingen samen :) (waaronder drinken) En vleeseters eten toch ook dagelijks 2/3 vegetarisch? :)

[...]
Efficiënt en goedkoop? Bekijk nog eens de natuurlijke en maatschappelijke kost van de vleesindustrie: het water-, voedsel en grondgebruik, de vervuiling en uitstoot van broeikasgassen. 10 kilo planten omzetten in 1 kilo vlees is niet efficiënt, ook al zou je als vegan 3 kilo planten nodig hebben om 1 kilo vlees te compenseren. Als je echt efficiënt vlees wilt zal je insecten moeten eten, dat scoort op alle vlakken vele malen beter dan een zoogdier (voedsel, water, grond, afval, voedingswaarde per kg,...)

'zoals vroeger': vroeger at men geen 7 of 14x per week vlees, het was een luxeproduct, om af en toe extra calorieën binnen te krijgen, toen men nog veel calorieën verbrandde, het kwam van dieren die een veel beter en langer leven hadden...
Zelf achter die beesten aanjagen is anders helemaal niet efficiënt. Ik heb liever dat iemand anders dat doet. Ik betaal gewoon met geld dat ik mijn eigen arbeid verdien, dat is veel efficiënter.

Vroeger waren er geen auto's, airco's, et cetera. Wil je terug naar de middeleeuwen?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:03:

[...]
Zo, 2 reacties, 2x zonder inhoud. Kom later dan maar eens terug :)
Als je je reactie herformuleert zonder die wagonlading aan emotionele kwalificaties wil ik best een poging wagen een normale discussie met je te voeren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-11 20:55
Ik ben zelf nu een jaar of 5 vegetariër. Ik vind vlees heerlijk, maar het was voor mij gek genoeg helemaal niet moeilijk om "cold turkey" te stoppen.

Ik voel mezelf nu een stuk gezonder, echter ben ik ook veel meer gaan sporten, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het door mijn dieet komt.

Er zijn heel veel redenen om minder of geen vlees te eten. Maar mij lijkt de impact die het op het klimaat heeft wel de belangrijkste.

Het is naar mijn idee inmiddels wel algemeen bekend dat de vee industrie het meeste CO2 uitstoot.

https://www.theguardian.c...duce-your-impact-on-earth

En we weten allemaal, klimaatverandering gaat veel lijden veroorzaken (voornamelijk bij mensen in de armere delen van de wereld) en we zullen er veel biodiversiteit door kwijt raken.

Daarnaast is het ook gewoon niet mogelijk de groeiende wereld bevolking te voeden met ons huidige westerse dieet.

Zodra ik hier achter kwam (Studenten tijd, Future Planet Studies aan de UvA) was voor mij de keuze dan ook snel gemaakt. Maar ik merk in mijn omgeving dat zelfs de meeste ouderwetse, koppige mensen (mijn ouders) dit inmiddels in zien en minder vlees gaan eten.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Verwijderd

WolfsRain schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:24:
Is het niet nog gruwelijker, iemand met een heerlijk leven te doden, dan iemand met een kut leven?
Had ik dit niet al eens eerder gezegd? We kunnen niet om een dierloze samenleving heen. Al was het alleen maar om ontstellende maatschappelijke onrust te vermijden waarin miljoenen mensen die nu afhankelijk zijn van dieren hun bestaanszekerheid verliezen als we van de een op andere dag fors snijden in onze vleesconsumptie. Dan krijg je een grote opstand, wordt alles weer teruggedraaid, en ben je per saldo even ver. Het zal langzaam moeten, of je het nu leuk vindt of niet.

Het kan ook snel, maar dan moet je allerhande democratische processen uitzetten en een dictatuur vestigen.

Dat betekent dus ook: er komen de komende jaren talloze dieren erbij waarmee we iets moeten. We kunnen ze laten kreperen, we kunnen ze verzorgen tot ze een natuurlijke dood sterven (waarvoor geen ruimte is), we kunnen ze alsnog opeten. Kies. (En dát heb ik wel degelijk eerder gezegd.)
Ik begrijp de redenatie niet.
'Er speelt meer dan een simpel stoppen met vleesconsumptie. Het is geen aan/uit-schakelaar.'

Verwijderd

Roenie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:35:
[...]
Zelf achter die beesten aanjagen is anders helemaal niet efficiënt. Ik heb liever dat iemand anders dat doet. Ik betaal gewoon met geld dat ik mijn eigen arbeid verdien, dat is veel efficiënter.

Vroeger waren er geen auto's, airco's, et cetera. Wil je terug naar de middeleeuwen?
Zoals we nu bezig zijn gaan we terug naar de middeleeuwen. Quote van vlak boven jouw post: "Huge reduction in meat-eating ‘essential’ to avoid climate breakdown. Major study also finds huge changes to farming are needed to avoid destroying Earth’s ability to feed its population."

Toen een collega vernam dat we geen auto hebben en dat we bijna alles per fiets doen, kreeg ik de reactie dat we niet meer in de 18e eeuw leven. Intussen zie ik wel steeds meer mensen de switch van auto naar fiets maken en ons bedrijf biedt nu zelfs leasefietsen aan. Die collega heeft nu zelf ook interesse getoond in zo'n leasefiets. Het kan verkeren... In een wereld met steeds duurder wordende energie zijn fietsen perfect future-proof en pedelecs zijn zonder subsidies veel populairder dan (over)gesubsidieerde elektrische auto's. De stad van de toekomst zal autoluw of autovrij zijn: https://www.google.be/search?q=cities+going+car+free

Airco vind ik ook gedateerd, ons huis is zodanig goed geïsoleerd dat we geen airco nodig hebben. 's nachts ramen open en overdag alles dicht en het wordt nooit warmer dan 23°, zonder dat het ons extra energie kost.

Als er binnenkort een vleestaks komt (zie eerder artikel) zullen vegans ook niet klagen. Als labovlees commercieel haalbaar wordt zullen we met een gemengd gevoel terugkijken op de tijd dat we nog miljoenen dieren moesten kweken en slachten om een vleessmaak op ons bord te krijgen.

Het hangt dus allemaal af van je definitie van de 'middeleeuwen'. Toen leefde men wel duurzaam, op het ritme van de natuur, met de kracht van mens en dier, met de voorraad hout en voedsel dat voorhanden was. Onze huidige levensstijl is geen 100 of 300 jaar vol te houden, we leven op krediet, putten de natuurlijke rijkdommen uit, verbranden in een eeuw tijd bijna alle fossiele brandstoffen die gedurende miljoenen jaren gevormd zijn, zorgen voor een massa-extinctie en schuiven de rekening gewoon door naar de volgende generatie, terwijl sommigen vinden dat er helemaal niks aan de hand is, dat er niets moet veranderen, of dat vooral de anderen moeten veranderen...
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Had ik dit niet al eens eerder gezegd? We kunnen niet om een dierloze samenleving heen. Al was het alleen maar om ontstellende maatschappelijke onrust te vermijden waarin miljoenen mensen die nu afhankelijk zijn van dieren hun bestaanszekerheid verliezen als we van de een op andere dag fors snijden in onze vleesconsumptie. Dan krijg je een grote opstand, wordt alles weer teruggedraaid, en ben je per saldo even ver. Het zal langzaam moeten, of je het nu leuk vindt of niet.
De intensieve veeteelt draait om zo veel mogelijk winst met zo weinig mogelijk mensen. Er is zo veel mogelijk geautomatiseerd (zelfs het melken) en het zijn vooral multinationals in handen van een select groepje rijken. De kleine boer en kleine visser bestaat bijna niet meer, behalve dan in ontwikkelingslanden, maar het zijn vooral ook weer grote multinationals met zeeschepen die de kusten van arme landen leegvissen, waar kleine vissers hun leven afhangt van vis. De fossiele industrie zal de komende decennia ook klappen krijgen, maar dat wil niet zeggen dat het niet drastisch anders moet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2018 20:47 ]

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:40:
[...]
Zoals we nu bezig zijn gaan we terug naar de middeleeuwen. Quote van vlak boven jouw post: "Huge reduction in meat-eating ‘essential’ to avoid climate breakdown. Major study also finds huge changes to farming are needed to avoid destroying Earth’s ability to feed its population."

Toen een collega vernam dat we geen auto hebben en dat we bijna alles per fiets doen, kreeg ik de reactie dat we niet meer in de 18e eeuw leven. Intussen zie ik wel steeds meer mensen de switch van auto naar fiets maken en ons bedrijf biedt nu zelfs leasefietsen aan. Die collega heeft nu zelf ook interesse getoond in zo'n leasefiets. Het kan verkeren... In een wereld met steeds duurder wordende energie zijn fietsen perfect future-proof en pedelecs zijn zonder subsidies veel populairder dan (over)gesubsidieerde elektrische auto's. De stad van de toekomst zal autoluw of autovrij zijn: https://www.google.be/search?q=cities+going+car+free

Airco vind ik ook gedateerd, ons huis is zodanig goed geïsoleerd dat we geen airco nodig hebben. 's nachts ramen open en overdag alles dicht en het wordt nooit warmer dan 23°, zonder dat het ons extra energie kost.

Als er binnenkort een vleestaks komt (zie eerder artikel) zullen vegans ook niet klagen. Als labovlees commercieel haalbaar wordt zullen we met een gemengd gevoel terugkijken op de tijd dat we nog miljoenen dieren moesten kweken en slachten om een vleessmaak op ons bord te krijgen.

Het hangt dus allemaal af van je definitie van de 'middeleeuwen'. Toen leefde men wel duurzaam, op het ritme van de natuur, met de kracht van mens en dier, met de voorraad hout en voedsel dat voorhanden was. Onze huidige levensstijl is geen 100 of 300 jaar vol te houden, we leven op krediet, putten de natuurlijke rijkdommen uit, verbranden in een eeuw tijd bijna alle fossiele brandstoffen die gedurende miljoenen jaren gevormd zijn, zorgen voor een massa-extinctie en schuiven de rekening gewoon door naar de volgende generatie, terwijl sommigen vinden dat er helemaal niks aan de hand is, dat er niets moet veranderen, of dat vooral de anderen moeten veranderen...
De ramen open? De mensen zien je aankomen in het midden oosten ;) Maar goed, als er maar genoeg mensen zijn zoals jij dan komt het dus goed. Dan kunnen de mensen die wel vlees willen eten en willen autorijden dat gewoon doen ;)

Daarnaast geloof ik dat de wereld het zelf wel oplost, goedschiks of kwaadschiks. En als het dat laatste is dan is dat maar zo. Wat mij betreft is het niet 'het einde van de wereld' als het 'het einde van de wereld' is. Als het echt zo erg is als je zegt dan verdient de mensheid gewoon een totale ondergang.

Verwijderd

Roenie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:43:
[...]
De ramen open? De mensen zien je aankomen in het midden oosten ;)
huh?
Maar goed, als er maar genoeg mensen zijn zoals jij dan komt het dus goed. Dan kunnen de mensen die wel vlees willen eten en willen autorijden dat gewoon doen ;)
Maar dan zal je er wel extra voor moeten betalen :) CO2-taks, kilometerheffing, vleestaks, kerosinetaks,... zit er allemaal aan te komen. Geen probleem voor mij, laat de vervuiler maar betalen. Later wil ik mijn dochter nog recht in de ogen kunnen kijken, zodat ik niet overkom als een onwetende of egoïstische persoon die de rekening naar haar doorgeschoven heeft. Babyboomers worden nu ook al scheef bekeken omdat ze te weinig vooruitdenkend waren... Mensen willen de beste toekomst voor hun kinderen, maar helpen wel onze enige thuis om zeep.
Daarnaast geloof ik dat de wereld het zelf wel oplost, goedschiks of kwaadschiks. En als het dat laatste is dan is dat maar zo. Wat mij betreft is het niet 'het einde van de wereld' als het 'het einde van de wereld' is. Als het echt zo erg is als je zegt dan verdient de mensheid gewoon een totale ondergang.
Alleen jammer dat wie moeite gedaan heeft dan het slachtoffer wordt van wie geen moeite gedaan heeft. Of globaal: de armen van de rijken, de armen zullen het sneller voelen en hebben het minste verweer (net zoals bij consumptiedieren, waar veel mensen zich niets van aantrekken). Het is voor dergelijke mensen dat er een streng regulerend beleid nodig is, om het algemeen belang veilig te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2015/12/2/1449046370471/4d8525a5-be37-4d04-a275-ccdbd30c98b7-620x431.jpeg?width=700&quality=85&auto=format&fit=max&s=8000eb2185f9e827c2a30057e36aae7c

• Roenie
  • Niet online
Jij gebruikt geen airco schreef je, maar er zijn ook warmere landen op de wereld waar je zonder airco niet normaal kan leven. Dus jij kunt een airco wel achterhaald vinden, een ander ziet dat als noodzaak.
Maar dan zal je er wel extra voor moeten betalen :) CO2-taks, kilometerheffing, vleestaks, kerosinetaks,... zit er allemaal aan te komen. Geen probleem voor mij, laat de vervuiler maar betalen. Later wil ik mijn dochter nog recht in de ogen kunnen kijken, zodat ik niet overkom als een onwetende of egoïstische persoon die de rekening naar haar doorgeschoven heeft. Babyboomers worden nu ook al scheef bekeken omdat ze te weinig vooruitdenkend waren... Mensen willen de beste toekomst voor hun kinderen, maar helpen wel onze enige thuis om zeep...
Ik kan mijn kinderen best recht in de ogen kijken hoor. Die genieten nu van lekker vlees en makkelijk transport. Het zal hun tijd ook wel duren. Nu ben ik geen babyboomer, maar wat dan nog dat je scheef aangekeken wordt? Zolang je niet in het gevang komt als je vlees eet heb ik daar niet zoveel tegen. En die extra belasting die komt door inflatiecorrectie wel weer op mijn salarisstrook. De wereld houdt op een gegeven moment op te bestaan.
...Alleen jammer dat wie moeite gedaan heeft dan het slachtoffer wordt van wie geen moeite gedaan heeft. Of globaal: de armen van de rijken, de armen zullen het sneller voelen en hebben het minste verweer (net zoals bij consumptiedieren, waar veel mensen zich niets van aantrekken). Het is voor dergelijke mensen dat er een streng regulerend beleid nodig is, om het algemeen belang veilig te stellen...
Als je dan toch slachtoffer wordt, doe dan ook geen moeite. En als jij je beter voelt door wel iets te doen dan kan dat ook. Niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten en voorkeuren. De een wil de aarde redden en de ander wil een lekker stukje vlees eten. Je kunt niet voor een ander bepalen wat hij of zij 'juist' moet vinden.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Roenie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:55:
[...]
Jij gebruikt geen airco schreef je, maar er zijn ook warmere landen op de wereld waar je zonder airco niet normaal kan leven. Dus jij kunt een airco wel achterhaald vinden, een ander ziet dat als noodzaak.
Zijn die landen dan pas in de afgelopen 50-70 jaar bevolkt geraakt? Je hebt niet alleen airco nodig, maar ook elektriciteitscentrales en een elektriciteitsnetwerk enzovoort. Ik ben niet heel erg bekend met veel van de landen in warmere klimaten, maar 50-70 jaar geleden was Qatar net zo heet als nu, en was er niets. Een paar vissers langs de kust. Pas toen ze olie gingen exporteren (in 1949) kregen ze de rijkdom om uiteindelijk, 20 of 30 jaar later airco's te kopen.

Dus, van 50.000 jaar geleden tot 40 jaar geleden was daar 'niet normaal te leven'.

Klinkt als een zwaar opgeklopte variant van het verhaal van 'de jeugd' van tegenwoordig die zich niet voor kan stellen dat je 'vroeger' zonder internet en smartphone moest leven. (Simpelweg omdat het er nog niet was.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Roenie
  • Niet online
burne schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:22:
[...]

Zijn die landen dan pas in de afgelopen 50-70 jaar bevolkt geraakt? Je hebt niet alleen airco nodig, maar ook elektriciteitscentrales en een elektriciteitsnetwerk enzovoort. Ik ben niet heel erg bekend met veel van de landen in warmere klimaten, maar 50-70 jaar geleden was Qatar net zo heet als nu, en was er niets. Een paar vissers langs de kust. Pas toen ze olie gingen exporteren (in 1949) kregen ze de rijkdom om uiteindelijk, 20 of 30 jaar later airco's te kopen.

Dus, van 50.000 jaar geleden tot 40 jaar geleden was daar 'niet normaal te leven'.

Klinkt als een zwaar opgeklopte variant van het verhaal van 'de jeugd' van tegenwoordig die zich niet voor kan stellen dat je 'vroeger' zonder internet en smartphone moest leven. (Simpelweg omdat het er nog niet was.)
Als mensen gewend zijn aan zoiets willen zij niet meer terug. Sowieso niet in het midden oosten, want daar hebben zij olie zat voor hun eigen land.

Dat principe werkt voor veel verworvenheden, daar is moeilijk afstand van te doen. Dat jij dat wel zou kunnen (doe je dat ook?) vind ik knap en maakt de noodzaak voor mij om te veranderen alleen maar minder urgent.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-11 16:05
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Het kan ook snel, maar dan moet je allerhande democratische processen uitzetten en een dictatuur vestigen.

Dat betekent dus ook: er komen de komende jaren talloze dieren erbij waarmee we iets moeten. We kunnen ze laten kreperen, we kunnen ze verzorgen tot ze een natuurlijke dood sterven (waarvoor geen ruimte is), we kunnen ze alsnog opeten. Kies. (En dát heb ik wel degelijk eerder gezegd.)

[...]

'Er speelt meer dan een simpel stoppen met vleesconsumptie. Het is geen aan/uit-schakelaar.'
Ik leef niet in een waan, ik begrijp dat de wereld niet in een dag veganistisch zal worden.

Daar gingen mijn punten ook helemaal niet over, dus ik begrijp de kanttekening niet zo goed.

@FirePuma142 60 miljard dieren per jaar voor consumptie of als bijvangst(in 2009, zullen er nu wel meer zijn).

Reactie op verwijderde discussie.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 11-10-2018 00:55 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Verwijderd

Roenie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:55:
[...]
Ik had het over onze contreien, airco gebruiken in een slecht geïsoleerd huis zonder zonnewering is idioot (en met heb je geen airco nodig), of denk je dat energie altijd zo ruim beschikbaar en goedkoop zal blijven?
[...]
Ik kan mijn kinderen best recht in de ogen kijken hoor. Die genieten nu van lekker vlees en makkelijk transport. Het zal hun tijd ook wel duren. Nu ben ik geen babyboomer, maar wat dan nog dat je scheef aangekeken wordt? Zolang je niet in het gevang komt als je vlees eet heb ik daar niet zoveel tegen. En die extra belasting die komt door inflatiecorrectie wel weer op mijn salarisstrook. De wereld houdt op een gegeven moment op te bestaan.
"Lekker vlees en makkelijk transport": Ik had toch al gezegd dat ik nu even smakelijk eet dan toen ik wel nog vlees at? :) En wat is 'makkelijk transport'? Filerijden? Geen parkeerplaats vinden? Uit stadscentra geweerd worden? Obees worden? Ik fiets liever dan autorijden, ik heb nooit file en parkeer vlak voor de winkel, ik bespaar de prijs van een huis, in mijn vrije tijd moet ik niet gaan sporten en eigenlijk zou ik 4/5 kunnen werken. Toen mijn ma op pensioen ging kon ik zelfs gratis haar auto krijgen, ik heb vriendelijk geweigerd :) Sindsdien is Koning Auto alleen maar meer aan banden gelegd en in het verdomhoekje geduwd (grotendeels terecht).

"het zal hun tijd ook wel duren": als je nu kleuters hebt zullen ze gemiddeld het jaar 2100 halen, bekijk eens de projecties voor dat jaar... En anders is de rekening wel voor je kleinkinderen...
Roenie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:26:
[...]
Als mensen gewend zijn aan zoiets willen zij niet meer terug. Sowieso niet in het midden oosten, want daar hebben zij olie zat voor hun eigen land.
Dat is allemaal relatief, ik was vlees ook 'gewend' :) En die olie zal echt niet meer zo lang duren, het wordt steeds duurder om te ontginnen, ze hebben het klimaatakkoord ondertekend en voor elektriciteit is zonne-energie nu al rendabeler dan gas- of oliecentrales. Ze zien zelf ook in dat er een einde komt aan dat verhaal.
Dat principe werkt voor veel verworvenheden, daar is moeilijk afstand van te doen. Dat jij dat wel zou kunnen (doe je dat ook?) vind ik knap en maakt de noodzaak voor mij om te veranderen alleen maar minder urgent.
Minder urgent? Uit het VN-rapport van maandag: "Alleen 'snelle, verreikende en ongekende veranderingen in alle onderdelen van de samenleving' zouden de opwarming nog binnen de perken kunnen houden." Iedereen zal verschillende maatregelen moeten treffen en als ze niet willen (door sensibilisering of goed gedrag te belonen) zal de overheid hen wel dwingen (taksen, regels,...)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2018 10:04 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:47:
[...]
Ik had het over onze contreien, airco gebruiken in een slecht geïsoleerd huis zonder zonnewering is idioot (en met heb je er geen nodig), of denk je dat energie altijd zo ruim beschikbaar en goedkoop zal blijven?
Nu het steeds warmer wordt, kom ik steeds meer in de verleiding om een airco aan te schaffen: afgelopen seizoen meerdere weken 26+ gehad 's nachts en meerdere dagen zelfs 30+. Ramen en deuren open hielp niets...

Het zou kunnen dat energie spotgoedkoop gaat worden. Trek je de lijn door in ontwikkeling van zonnepanelen bijv, dan worden ze binnen afzienbare tijd nog vele malen efficiënter. Ik heb ook wel hoop dat er binnen afzienbare tijd betaalbare vormen van opslag bedacht worden. Ik zag eens een documentaire waarin een man uitging dat energie binnen enkele decennia zo goedkoop als water zal gaan worden, en wat voor mogelijkheden dat gaat bieden; hij was zelf al volop aan het experimenteren om woestijn weer leefbaar te maken dmv zonne-energie. Kan m zo 1-2-3 niet terugvinden, inspirerende docu :)

Het raakt allemaal wel van het onderwerp veganisme af, al heeft veganisme nu eenmaal raakvlakken met milieu.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:54
[...]
Ik had het over onze contreien, airco gebruiken in een slecht geïsoleerd huis zonder zonnewering is idioot (en met heb je geen airco nodig), of denk je dat energie altijd zo ruim beschikbaar en goedkoop zal blijven?

[...]
"Lekker vlees en makkelijk transport": Ik had toch al gezegd dat ik nu even smakelijk eet dan toen ik wel nog vlees at? :) En wat is 'makkelijk transport'? Filerijden? Geen parkeerplaats vinden? Uit stadscentra geweerd worden? Obees worden? Ik fiets liever dan autorijden, ik heb nooit file en parkeer vlak voor de winkel, ik bespaar de prijs van een huis, in mijn vrije tijd moet ik niet gaan sporten en eigenlijk zou ik 4/5 kunnen werken. Toen mijn ma op pensioen ging kon ik zelfs gratis haar auto krijgen, ik heb vriendelijk geweigerd :) Sindsdien is Koning Auto alleen maar meer aan banden gelegd en in het verdomhoekje geduwd (grotendeels terecht).

"het zal hun tijd ook wel duren": als je nu kleuters hebt zullen ze gemiddeld het jaar 2100 halen, bekijk eens de projecties voor dat jaar... En anders is de rekening wel voor je kleinkinderen...

[...]
Dat is allemaal relatief, ik was vlees ook 'gewend' :) En die olie zal echt niet meer zo lang duren, het wordt steeds duurder om te ontginnen, ze hebben het klimaatakkoord ondertekend en voor elektriciteit is zonne-energie nu al rendabeler dan gas- of oliecentrales. Ze zien zelf ook in dat er een einde komt aan dat verhaal.

[...]
Minder urgent? Uit het VN-rapport van maandag: "Alleen 'snelle, verreikende en ongekende veranderingen in alle onderdelen van de samenleving' zouden de opwarming nog binnen de perken kunnen houden." Iedereen zal verschillende maatregelen moeten treffen en als ze niet willen (door sensibilisering of goed gedrag te belonen) zal de overheid hen wel dwingen (taksen, regels,...)
Juist nieuwe huizen koelen nauwelijks af door isolatie en 20+ graden nachten. Ik en mijn gezin kunnen nog enigszins functioneren dankzij a/c thuis. Geen plaknachten zonder slaap waardoor het humeur van iedereen ook wat beter is.

Maar je woont in de stad? Want heel veel zaken die je noemt heeft minstens de helft niet tot nauwelijks last van. Parkeren? Dedicated oprit. File, ja helaas wel. Winkel? Wasda? Spullen komen aan de deur zonder dat ik ergens heen hoef om weer teleurgesteld af te druipen. Binnenstad? Laat dat maar lekker aan de yuppen, ben er al jaren niet geweest. Mis er niks aan, mij te druk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]
offtopic:
Laten we het dan geen airco noemen maar een L/L wamrtepomp. Ik heb een Energielabel A huis (uit '64, maar helemaal achteraf zelfstandig geïsoleerd en verbouwd) en een L/L warmtepomp. Koken en SWW doe ik nog met de CV ketel (verbruik 160m³ per jaar voor een gezin van 5) en de airco (L/L WP) gebruik ik om te verwarmen (en in de zomer te verkoelen). Ook in ons land. totaalverbruik voor verwarmen en verkoelen is op een jaar basis met een koude winter en warme zomer ~1100 kWh, energieleverancier is Greenchoice. Dat is een stuk beter en goedkoper dan het stoken met een CV ketel

En dan heb ik overal in het huis HR++ beglazing én sunscreens,. Reken maar dat ik het nodig heb hoor :+

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 11-10-2018 10:23 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

TerraGuy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:06:
[...]

Nu het steeds warmer wordt, kom ik steeds meer in de verleiding om een airco aan te schaffen: afgelopen seizoen meerdere weken 26+ gehad 's nachts en meerdere dagen zelfs 30+. Ramen en deuren open hielp niets...

Het zou kunnen dat energie spotgoedkoop gaat worden. Trek je de lijn door in ontwikkeling van zonnepanelen bijv, dan worden ze binnen afzienbare tijd nog vele malen efficiënter. Ik heb ook wel hoop dat er binnen afzienbare tijd betaalbare vormen van opslag bedacht worden. Ik zag eens een documentaire waarin een man uitging dat energie binnen enkele decennia zo goedkoop als water zal gaan worden, en wat voor mogelijkheden dat gaat bieden; hij was zelf al volop aan het experimenteren om woestijn weer leefbaar te maken dmv zonne-energie. Kan m zo 1-2-3 niet terugvinden, inspirerende docu :)

Het raakt allemaal wel van het onderwerp veganisme af, al heeft veganisme nu eenmaal raakvlakken met milieu.
Anders hier verder: Verwijderd in "Het Klimaattopic"

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:47:...Ik had het over onze contreien, airco gebruiken in een slecht geïsoleerd huis zonder zonnewering is idioot (en met heb je geen airco nodig), of denk je dat energie altijd zo ruim beschikbaar en goedkoop zal blijven?
Als alleen nederland over gaat op veganisme verandert er niet veel. Je moet het groter zien ;)
"Lekker vlees en makkelijk transport": Ik had toch al gezegd dat ik nu even smakelijk eet dan toen ik wel nog vlees at? :) En wat is 'makkelijk transport'? Filerijden? Geen parkeerplaats vinden? Uit stadscentra geweerd worden? Obees worden? Ik fiets liever dan autorijden, ik heb nooit file en parkeer vlak voor de winkel, ik bespaar de prijs van een huis, in mijn vrije tijd moet ik niet gaan sporten en eigenlijk zou ik 4/5 kunnen werken. Toen mijn ma op pensioen ging kon ik zelfs gratis haar auto krijgen, ik heb vriendelijk geweigerd :) Sindsdien is Koning Auto alleen maar meer aan banden gelegd en in het verdomhoekje geduwd (grotendeels terecht)...
Dat is jouw keuze. Ik eet smakelijker met vlees. File's heb ik weinig en al heb ik die: beter dan het OV. Sporten vind ik leuk en fietsen niet dus dat is makkelijk. Kortom, ieder mens heeft zijn voorkeuren.
Sowieso gaat de mensheid naar zijn mallemoer. Is het niet het millieu dan is het wel een burgeroorlog. Dus ik hoop maar dat mijn kinderen zo verstandig zijn om niet aan kinderen te beginnen. Zelf heb ik er spijt van. Al hou ik wel veel van hen.
...Dat is allemaal relatief, ik was vlees ook 'gewend' :) En die olie zal echt niet meer zo lang duren, het wordt steeds duurder om te ontginnen, ze hebben het klimaatakkoord ondertekend en voor elektriciteit is zonne-energie nu al rendabeler dan gas- of oliecentrales. Ze zien zelf ook in dat er een einde komt aan dat verhaal...
Ik zou best kunnen wennen aan een wereld zonder vlees. Maar dat wil ik niet. Net als met olie voor autobrandstof: nu kan het nog. Dadelijk is de olie op dus nu nog even genieten.
...Minder urgent? Uit het VN-rapport van maandag: "Alleen 'snelle, verreikende en ongekende veranderingen in alle onderdelen van de samenleving' zouden de opwarming nog binnen de perken kunnen houden." Iedereen zal verschillende maatregelen moeten treffen en als ze niet willen (door sensibilisering of goed gedrag te belonen) zal de overheid hen wel dwingen (taksen, regels,...)
Tja, zoals ik zei dan is dat maar zo.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
iew schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

"Hongerlijden in een bloeiende industrie

Hoewel de ananas-industrie op de Filipijnen veel geld naar het land haalt, worden veel werknemers in de industrie uitgebuit. Ze hebben weinig tot geen werkzekerheid en ontvangen een hongerloon."

https://fairfood.nl/campagnes/ananas/
Zoals ik zei heb ik NAE gemailed over hoe zij hun eigen waarden reflecteren op hun toeleveranciers;
Dear,

about 2 weeks ago I've received the black pinatex sneakers, and must admit I'm impressed regarding the quality of the shoes. Very impressive, a product your company can absolutely use for promotion purposes. Great stuff!

I just have one question. You company values regarding environmental friendly products and respect to employees were critical to buying the shoes. However, how does NAE make sure that the people working on the pineapple plantations are treated and paid well?

Looking forward to your answer,

Sjoerd
En hun antwoord;
Hi Sjoerd,

Thank you for your interest in our brand and thank you for the wonderful feedback :D

We have a very trustworthy partnership with Ananas Anam, the company that produces the pineapple fiber., and we know very well Carmen Hijosa, the owner, and her work. We are counting visit the Philipines next year, visit the communities that produce the pineapple and also other developing projects growing there with other vegetable fibers :

Thanks for believe in our work :)

Have a great day,

Marta
Dit is de toeleverancier;

Ananas Anam, https://www.ananas-anam.com/responsibility/

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 15:57
Dat de veestapel een zeer grote bijdrage is aan de uitstoot van broeikas gassen staat volgens mij buiten kijf, en het lijkt mij een zeer gewenste taak om die dan ook zo snel mogelijk te verminderen. Met de huidige competitie in prijs voor dierlijke producten, kunnen boeren ook niet anders dan zo efficient mogelijk vlees en zuivel produceren, om zelf nog een degelijke boterham te verdienen. Zelf denk ik dat als er een eerlijker prijs voor vlees, en zuivel producten betaald moet worden, dat je druk op boeren ook kan verminderen en daardoor de vee-stapel verkleinen.

Daarom probeer ik ook mijn eigen steentje bij te dragen door niet elke dag vlees te eten.

Dat gezegd, waar ik zelf altijd over struikel bij dit soort discussies is de gehele zelf-identificatie met een bepaald label. In dit geval vegan. En daar gaan voor me zelf bij voorbaat de haren in de nek overeind staan. Het idee, om mezelf en al mijn levenskeuzes te moeten rechtvaardigen met het label wat ik op mezelf heb geplakt en dus alles door de bril van die keuze te vergelijken geeft mij de kriebels.

"Ik ben Vegan" *ril* Ik begrijp dat dit mijn eigen individualistisch inslag is dat daar zo op reageert - mijn keuzes maak ik zelf omdat ik ze correct vind, niet omdat dit wat mijn zelf-identificatie van mij vraagt.

Ik begrijp natuurlijk dat het een dieet dat voort komt van levensovertuiging. Maar voor mezelf is en blijft het gewoon een dieet, ik eet geen toegevoegde suiker, niet ik ben geen toegevoegde suiker.

ik ben zelf altijd bang dat de dingen die ik moet doen en of moet laten, niet vanuit mijn eigen overtuiging komen, maar vanuit het zelf-opgelegde label, om dat dit toevallig het beste label was waar ik mijzelf aan kon verbinden.

Iedereen moet daarin zijn eigen keuzes maken, en geweten en overtuiging volgen. Voor mij; als iemand mij een straatkatje geroosterd aan een spies zou aanbieden, dan ben ik daar niet vies van, hoe cru dat ook klinkt, maar ik maak niet echt een onderscheid tussen een koe of een kat of een hond. ik zou mijn eigen hond niet opeten, of mijn eigen kat, maar een willekeurige kat, zou ik geen probleem mee hebben.

Ik ben verrassend fan van sprinkhanen. maar kan niet zeggen dat ik nog echt recepten heb gekookt dat werkelijk insecten incorporeert.

Wel heb ik een vraag; Wat is de voorgenomen oplossing voor het terugdringen/verwijderen van de huidige veestapels, als je de dieren niet gaat slachten? Als we cold turkey stoppen met insemineren en iedereen van de oude dag laten genieten, dan duur het nog zeker 6-20 jaar voordat we daar een reductie op de broeikas uitstoot zullen zien. Terwijl met mijn niet diervriendelijke inslag daar ook nog gewoon slachten mee gepaard zou gaan, en dat process zou versnellen, of mis ik nu nog ergens een belangrijk onderdeel van de puzzel?

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Jos_V schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:48:
Wel heb ik een vraag; Wat is de voorgenomen oplossing voor het terugdringen/verwijderen van de huidige veestapels, als je de dieren niet gaat slachten? Als we cold turkey stoppen met insemineren en iedereen van de oude dag laten genieten, dan duur het nog zeker 6-20 jaar voordat we daar een reductie op de broeikas uitstoot zullen zien. Terwijl met mijn niet diervriendelijke inslag daar ook nog gewoon slachten mee gepaard zou gaan, en dat process zou versnellen, of mis ik nu nog ergens een belangrijk onderdeel van de puzzel?
Aangezien de wereld nooit cold-turkey gaat stoppen, hoeven we daar ook geen oplossing voor te verzinnen lijkt me.

Vegetariers/veganisten zorgen er voor dat er minder dieren nodig zijn en als het er meer worden, zijn er steeds minder dieren nodig en regelt het dus vanzelf.

In één keer stoppen voor zowel mens als (huis)dier gaat nooit gebeuren.

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Ik ga je post even in 2 delen beantwoorden (en ik wil niet negeren dat je probeert niet elke dag vlees te eten, hulde daarvoor _/-\o_ );

Dat gezegd, waar ik zelf altijd over struikel bij dit soort discussies is de gehele zelf-identificatie met een bepaald label. In dit geval vegan. En daar gaan voor me zelf bij voorbaat de haren in de nek overeind staan. Het idee, om mezelf en al mijn levenskeuzes te moeten rechtvaardigen met het label wat ik op mezelf heb geplakt en dus alles door de bril van die keuze te vergelijken geeft mij de kriebels.

"Ik ben Vegan" *ril* Ik begrijp dat dit mijn eigen individualistisch inslag is dat daar zo op reageert - mijn keuzes maak ik zelf omdat ik ze correct vind, niet omdat dit wat mijn zelf-identificatie van mij vraagt.

Ik begrijp natuurlijk dat het een dieet dat voort komt van levensovertuiging. Maar voor mezelf is en blijft het gewoon een dieet, ik eet geen toegevoegde suiker, niet ik ben geen toegevoegde suiker.

ik ben zelf altijd bang dat de dingen die ik moet doen en of moet laten, niet vanuit mijn eigen overtuiging komen, maar vanuit het zelf-opgelegde label, om dat dit toevallig het beste label was waar ik mijzelf aan kon verbinden.
Ik snap je gevoel, maar beoordeel mensen niet omwille van het label wat iemand zichzelf aanmeet/aangemeten krijgt. Iedereen bepaalt namelijk zelf wat hij of zij wel/niet meer doet. Wel/niet nog oude, leren kleding dragen? Wel/niet vegetarisch eten wanneer de optie 100% plantaardig niet voorhanden is? Medicijngebruik. E-nummers. Wel/geen huisdieren. Wij zijn gisteravond veganistisch gaan eten in een Mexicaans restaurant. Maar daar hadden ze enkele papegaaien. Is dit nog steeds een vegan etentje? Er zullen mensen ja op zeggen, en er zullen mensen nee op zeggen. Wat ik probeer te zeggen is dat indelen (of labelen) niet automatisch gedrag bepaalt. Zo is niet iedere Prius-rijder een geitenwollensok, of iedere Golf 2-rijder een opgeschoten hangjongere.

Ook dit is een interessante om over na te denken, en gelukkig niet zo tenenkrommend als de vraag "stel dat je op een onbewoond eiland zit met alleen een geit, wat dan?". Ik denk dat het ligt aan welke functie je meer waarde hecht. Opoffering van in Nederland alleen al 123,5 miljoen dieren scheelt volgens de VN al zo'n 15% van alle CO2 uitstoot (let op, geen methaan!) en zou onmiddelijk positieve effecten hebben op de leefomgeving.

Ik denk dat het voor mij een ethische lock-up is, aangezien ik plantaardig ben gaat eten omwillen van zowel het milieu als het dierenleed. Dan moet ik er maar troost uit putten dat het toch een non-existent scenario is ;(

Verwijderd

What's in a name? 'Veganist' is gewoon een afkorting van 'iemand die geen dierlijke producten consumeert', of 'flexitariër' van 'iemand die slechts af en toe vlees eet'. Het zou lastig praten zijn als we het telkens voluit moeten schrijven. Iedereen is uiteraard veel meer dan alleen 'veganist' oid, maar in deze discussie gaat het nu eenmaal over eetgewoonten. Op een buitenlands forum ben je dan ineens Nederlander of Belg, in het verkeer ben je ineens voetganger, fietser of automobilist, etc. Ik snap je punt wel, maar ik denk dat iedereen zijn medemensen in de eerste plaats nog altijd als 'mens' ziet :)

• a fly
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-10 01:47
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:34:
What's in a name? 'Veganist' is gewoon een afkorting van 'iemand die geen dierlijke producten consumeert',
Een veganist is iemand met specifieke ethische waarden. Niet iedereen met een plantaardig dieet is veganist, elke veganist eet plantaardig.

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-11 19:56
a fly schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:52:
[...]

Een veganist is iemand met specifieke ethische waarden. Niet iedereen met een plantaardig dieet is veganist, elke veganist eet plantaardig.
ve·ga·nist (de; m,v; meervoud: veganisten)
1
iem. die geen dierlijke producten eet of op een andere manier gebruikt
Waar komen die etische waarden vandaan?

Het kan best de achterliggende reden zijn, alleen heeft het woord "veganist" een vrij beperkte betekenis...

Wellicht dat sommigen "veganist" een andere betekenis geven...

• WolfsRain
De reden dat een label als veganisme en veganisten nodig is, is dat het voor afbakening en duidelijkheid zorgt. Je bent iets, of je bent het niet. Het is ook niet zo dat ik er dagelijks mee te koop loop, maar het is handig om aan te geven bij bedrijven, vrienden, etc dat je veganist bent, ipv dat je x en y niet gebruikt en eet. Daarnaast vind ik de afbakening persoonlijk ook belangrijk, omdat je daarmee een ethisch standpunt in neemt. Plantaardig eten is een onderdeel van veganisme, maar veganisme is veel meer(kleding, cosmetica, dierentuinen etc). Verder ben je natuurlijk nooit perfect veganist, het is een spectrum, met een aantal basis waarde, en de rest is "tot zover praktisch mogelijk". In asphalt zitten ook dierlijke resten, maar dat vermijd ik niet.

• a fly
eric.1 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:58:
Waar komen die etische waarden vandaan?
Donald Watson, en 'The Vegan Society'.
Wellicht dat sommigen "veganist" een andere betekenis geven
Inderdaad, en meestal zijn dat mensen die geen veganist zijn of een veganistisch dieet volgen.

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 15:57
WhySoSerious schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:50:

[...]

Ik snap je gevoel, maar beoordeel mensen niet omwille van het label wat iemand zichzelf aanmeet/aangemeten krijgt. Iedereen bepaalt namelijk zelf wat hij of zij wel/niet meer doet. Wel/niet nog oude, leren kleding dragen? Wel/niet vegetarisch eten wanneer de optie 100% plantaardig niet voorhanden is? Medicijngebruik. E-nummers. Wel/geen huisdieren. Wij zijn gisteravond veganistisch gaan eten in een Mexicaans restaurant. Maar daar hadden ze enkele papegaaien. Is dit nog steeds een vegan etentje? Er zullen mensen ja op zeggen, en er zullen mensen nee op zeggen. Wat ik probeer te zeggen is dat indelen (of labelen) niet automatisch gedrag bepaalt. Zo is niet iedere Prius-rijder een geitenwollensok, of iedere Golf 2-rijder een opgeschoten hangjongere.
Oh, Ik probeer mensen ook niet allemaal over een kam te scheren, ook al identificeren ze zich met het zelfde plakkaat. Ik begrijp goed dat iedereen zelf zijn eigen grenzen stelt, en daarna probeert te gedragen.

Maar als ik dan the TS lees, en dan met namelijk het stukje over: Is het eten van eieren van een eigen kip niet in lijn met veganisme?

waar er dan al een onderscheid gemaakt wordt tussen vegans en "vegans". Geeft mij dat weer vervelende conotaties in zo verre, dat ik mezelf nooit vegan zou noemen, ook al zou ik alle dierlijke producten uit mijn leven bannen.

Dat staat natuurlijk los van de ethische, gezondheid en milieu kwesties die mensen er toe pleegt om bepaalde dieet keuzes te maken, waar ik helemaal niks op tegen heb. En meer tegen de cultuur perceptie dat een label met zich mee brengt.

Het blijft lastig goede keuzes te maken, die voor jou kloppen.

edit: Ik begrijp natuurlijk het gemak wel, als je in een restaurant zit en zegt ik ben vegan. of als je uitgenodigd wordt voor een BBQ en dan vraagt of er ook veganistisch eten bij zit of je dat zelf moet meenemen. Dat is niet wat ik bedoel met zelf-identificatie. Dat is gewoon de dietaire voorschriften mededelen, net zo als je een noten allergie aankondigt.

[ Voor 9% gewijzigd door Jos_V op 11-10-2018 14:19 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-11 19:56
a fly schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:08:
[...]

Donald Watson, en 'The Vegan Society'.
Dus daardoor heeft "veganist" een andere, dan de in het woordenboek vastgestelde, betekenis?
Inderdaad, en meestal zijn dat mensen die geen veganist of veganistisch dieet volgen.
Uh, die geven er geen andere betekenis aan. Dat is dus Donald Watson en 'The Vegan Society', blijkbaar vinden zij dat de rest het maar verkeerd heeft.

• a fly
Gezien Donald Watson met 'The Vegan Society' de term 'vegan' heeft bedacht: Ja, daardoor heeft het inderdaad een andere betekenis dan vastgesteld in een woordenboek.

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Jos_V schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

Oh, Ik probeer mensen ook niet allemaal over een kam te scheren, ook al identificeren ze zich met het zelfde plakkaat. Ik begrijp goed dat iedereen zelf zijn eigen grenzen stelt, en daarna probeert te gedragen.

Maar als ik dan the TS lees, en dan met namelijk het stukje over: Is het eten van eieren van een eigen kip niet in lijn met veganisme?

waar er dan al een onderscheid gemaakt wordt tussen vegans en "vegans". Geeft mij dat weer vervelende conotaties in zo verre, dat ik mezelf nooit vegan zou noemen, ook al zou ik alle dierlijke producten uit mijn leven bannen.

Dat staat natuurlijk los van de ethische, gezondheid en milieu kwesties die mensen er toe pleegt om bepaalde dieet keuzes te maken, waar ik helemaal niks op tegen heb. En meer tegen de cultuur perceptie dat een label met zich mee brengt.

Het blijft lastig goede keuzes te maken, die voor jou kloppen.

edit: Ik begrijp natuurlijk het gemak wel, als je in een restaurant zit en zegt ik ben vegan. of als je uitgenodigd wordt voor een BBQ en dan vraagt of er ook veganistisch eten bij zit of je dat zelf moet meenemen. Dat is niet wat ik bedoel met zelf-identificatie. Dat is gewoon de dietaire voorschriften mededelen, net zo als je een noten allergie aankondigt.
Wederom een gedachtengang waar ik me in kan vinden. Je hebt mensen die alleen maar fruit eten (fruitariërs), die zullen zichzelf ook niet veganist noemen, terwijl ze wel aan de "voorwaarden" voldoen. Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik ook niet van het woord veganist hou hoor. Dat komt denk ik deels door het -ist op het einde, waar je snel de link legt met communist, kapitalist, terrorist, wat dus eigenlijk weer een voortvloeisel is uit het "in hokjes indelen". Ook triggert het vaak bij mensen vervelende reacties, alhoewel ik daar gelukkig in mijn persoonlijke leven maar 1 of 2 keer een wat vervelende opmerking over gekregen heb.

Maar wat mij betreft sla je de spijker op de kop met " Het blijft lastig goede keuzes te maken, die voor jou kloppen.". Stilstaan bij je keuzes is misschien nog wel het belangrijkste van allemaal.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Crazy D

I think we should take a look.

* Crazy D meld zich ook
Sinds begin dit jaar veganistisch hoewel strikt genomen eerder "volger van plantaardig dieet" want ik heb wel "gewoon" een leren bank. Al zal dat in de loop van de tijd minder gaan worden aangezien ik ben begonnen met plantaardig eten omdat ik vind dat ik geen dierlijke producten nodig heb voor mijn gezondheid, maar vind het dierenleed en het milieu wel steeds belangrijker worden. Ik ga eens rustig lezen wat jullie allemaal in dit topic bespreken :)

Exact expert nodig?

• WolfsRain
Crazy D schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:05:
* Crazy D meld zich ook
Sinds begin dit jaar veganistisch hoewel strikt genomen eerder "volger van plantaardig dieet" want ik heb wel "gewoon" een leren bank. Al zal dat in de loop van de tijd minder gaan worden aangezien ik ben begonnen met plantaardig eten omdat ik vind dat ik geen dierlijke producten nodig heb voor mijn gezondheid, maar vind het dierenleed en het milieu wel steeds belangrijker worden. Ik ga eens rustig lezen wat jullie allemaal in dit topic bespreken :)
Haha dit hele topic doorlezen is een flinke kluif, maar ik denk voor vele het wel waard! Al is het alleen al om meerdere gedachtegangen te zien. TS is een aanrader, staat een hoop informatie in. Succes met je reis!

Nieuwe documentaire(Dominion) is uit, gratis op youtube. Gister uit gekomen.

YouTube: Dominion 2018 \[4K] - Exposing the DARK underbelly of animal agricult...

Als je hierna nog met een goed geweten vlees kan eten dan ben je in ieder geval niet hypocriet.

Verwijderd

De vleesconsumptie in groeilanden boomt (en dus ook globaal), het is eigenlijk best moeilijk te begrijpen dat ze tijdens hun groei dezelfde fouten maken als wij, terwijl de negatieve gevolgen voor mens en maatschappij inmiddels bekend zijn. Hetzelfde zie je met mobiliteit: in de jaren 60 hebben we de auto alle ruimte gegeven, terwijl we nu inzien dat dat onleefbaar geworden is en we moeten vechten om een deel van de ruimte terug aan voetgangers, fietsers en ov te geven en met veel (initieel) protest de stadscentra weer autoluw/autovrij proberen maken. En wat doen de groeilanden nu?
Nog niet zo lang geleden was Peking met eeuwenoude wijken en stille boulevards een eldorado voor miljoenen fietsers. Sinds juli van dit jaar is Peking "de meest verstopte stad ter wereld". De gemiddelde snelheid van het verkeer is al gedaald naar gemiddeld 24 kilometer per uur en zal in 2015 13,5 kilometer per uur bedragen. Een jogger rent sneller, maar loopt het aanzienlijke risico op aandoeningen aan de luchtwegen. Een dagje Peking en de neus zit gegarandeerd vol met zwartgrijs snot en stof. Op de wegen van Peking naar het westen staan soms files van meer dan 100 kilometer die pas na enkele dagen zijn opgelost. Iedere Chinees wil een auto om te laten zien dat hij geen arme sloeber meer is. Je krijgt de mensen onder geen beding meer in de bus, de metro of op de fiets.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:33:
De vleesconsumptie in groeilanden boomt (en dus ook globaal), het is eigenlijk best moeilijk te begrijpen dat ze tijdens hun groei dezelfde fouten maken als wij, terwijl de negatieve gevolgen voor mens en maatschappij inmiddels bekend zijn. Hetzelfde zie je met mobiliteit: in de jaren 60 hebben we de auto alle ruimte gegeven, terwijl we nu inzien dat dat onleefbaar geworden is en we moeten vechten om een deel van de ruimte terug aan voetgangers, fietsers en ov te geven en met veel (initieel) protest de stadscentra weer autoluw/autovrij proberen maken. En wat doen de groeilanden nu?

[...]
Ik denk dat het net zo is als met kinderen, je kan ze niet voor alle fouten behoeden die jij in je leven gemaakt hebt. Sommige fouten moeten ze gewoon zelf ook ondervinden voor ze inzien dat iets niet handig is. Als 'wij' dan als westerse wereld al een oplossing klaar hebben liggen die ze direct kunnen implementeren zodra ze eraan toe zijn, duurt het voor hun hopelijk geen 50 jaar.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:48:

[...]

Little Willies smaken een stuk beter dan hun braadworst (die eet ik zelf bijna nooit, de Little Willies echter juist wel :9 . De variant van de AH is ook lekker overigens, maar imo minder dan de Willies :)
Zojuist geprobeerd. Ze zijn inderdaad stuk beter dan hun braadworst. Tegelijkertijd zijn ze ook nog wel erg droog. Enige vorm van sappigheid lukt ze blijkbaar nog niet erin te stoppen.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Sissors schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:08:
[...]

Zojuist geprobeerd. Ze zijn inderdaad stuk beter dan hun braadworst. Tegelijkertijd zijn ze ook nog wel erg droog. Enige vorm van sappigheid lukt ze blijkbaar nog niet erin te stoppen.
Dat is een nadeel van elke veganistische (en vegetarische) worst. De burgers hebben daar een stuk minder last van, voornamelijk de 'verse burgers' van bijv. De AH.

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
Ik heb dit topic de laatste week gevolgd en ik wil iedereen even de complimenten maken voor de onderhoudende discussie. (y) :Y
WolfsRain schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:40:
[...]

Haha dit hele topic doorlezen is een flinke kluif, maar ik denk voor vele het wel waard! Al is het alleen al om meerdere gedachtegangen te zien. TS is een aanrader, staat een hoop informatie in. Succes met je reis!

Nieuwe documentaire(Dominion) is uit, gratis op youtube. Gister uit gekomen.

YouTube: Dominion 2018 \[4K] - Exposing the DARK underbelly of animal agricult...

Als je hierna nog met een goed geweten vlees kan eten dan ben je in ieder geval niet hypocriet.
Ik voelde alleen nu wel even de behoefte om te reageren. Ik heb bovenstaande video even snel in 5-10min 'doorgekeken', maar ik kan uit brede eigen ervaring zeggen dat een heleboel dingen in Nederland niet zo voorkomen.

Veel (niet alles) houderijsystemen en ingrepen die daar te zien zijn, zijn in Nederland al (lang) verboden. Deze video is zeker niet representatief voor de Nederlandse veehouderij. In Nederland valt ook genoeg te verbeteren, maar het is het (uiteraard enkele excessen daargelaten) gelukkig veel beter dan op deze video.

• WolfsRain
Timoth schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:12:
Ik heb dit topic de laatste week gevolgd en ik wil iedereen even de complimenten maken voor de onderhoudende discussie. (y) :Y

[...]

Ik voelde alleen nu wel even de behoefte om te reageren. Ik heb bovenstaande video even snel in 5-10min 'doorgekeken', maar ik kan uit brede eigen ervaring zeggen dat een heleboel dingen in Nederland niet zo voorkomen.

Veel (niet alles) houderijsystemen en ingrepen die daar te zien zijn, zijn in Nederland al (lang) verboden. Deze video is zeker niet representatief voor de Nederlandse veehouderij. In Nederland valt ook genoeg te verbeteren, maar het is het (uiteraard enkele excessen daargelaten) gelukkig veel beter dan op deze video.
Ik wil je graag geloven, helaas heb ik persoonlijk ook veel contact met de mensen bij Animal Rights en gaat het er in veel grote bedrijven helaas zo wel aan toe. Tuurlijk zijn dit de excessen, en verschilt het enorm per bedrijf hoe met de dieren om gegaan wordt. Ik geloof 100% dat dieren op een kleine veehouderij veel beter verzorgd worden, maar het uitgangspunt van veganisme is dieren niet als producten zien/gebruiken voor eigen gewin. Dat gebeurd overal. Het maakt het alleen nog maar triester als ze ook nog misbruikt en mishandeld worden. Het tweede probleem is dat veel import is, en dat veel van onze beter verzorgde dieren de grens over gaan.

Zie ook, vandaag!! bij de NOS: https://nos.nl/artikel/22...stallen-iers-rundvee.html

En we zijn Tielt niet vergeten toch?

https://www.animalrights....-varkens-slachthuis-tielt

Laten we eerlijk zijn, misstanden zijn er overal, en hoe groter de productie hoe slechter het dier behandeld wordt(vaak).

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:36
Notna schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:08:
Dat is een nadeel van elke veganistische (en vegetarische) worst. De burgers hebben daar een stuk minder last van, voornamelijk de 'verse burgers' van bijv. De AH.
Een ander nadeel van dit soort producten is dat het (imo krampachtig) vasthoudt aan vorm:
- een stuk vlees
- wat groente
- wat koolhydraten (pasta, aardappelen, rijst)
Dan is het niet zo gek dat mensen die vleesvervangende producten gaan vergelijken met vleesproducten. Er wordt heel veel moeite en energie gestoken om een vergelijkbare 'eetbeleving' te maken maar dan met alleen plantaardige grondstoffen. Uphill battle.

Terwijl dat nergens voor nodig is. Vegetarisch eten kan immers heel goed in een andere vorm, een vorm waarbij die vergelijking niet aan de orde is. Simpel voorbeeld: een curry of pasta met puur vegetarische ingredienten. Zorg dat het 1) voldoende vult en 2) voldoende lekker is. Klaar. Niemand die nog op zoek gaat naar een worstvorm of burgervorm of iets wat op een stuk vlees lijkt. Ik eet al decennia lang merendeels vegetarisch en heb nog nooit van die vleesvervangers gekocht, op een enkele mislukte probeerpoging na.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
mekkieboek schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:24:
[...]

Terwijl dat nergens voor nodig is. Vegetarisch eten kan immers heel goed in een andere vorm, een vorm waarbij die vergelijking niet aan de orde is. Simpel voorbeeld: een curry of pasta met puur vegetarische ingredienten. Zorg dat het 1) voldoende vult en 2) voldoende lekker is. Klaar. Niemand die nog op zoek gaat naar een worstvorm of burgervorm of iets wat op een stuk vlees lijkt. Ik eet al decennia lang merendeels vegetarisch en heb nog nooit van die vleesvervangers gekocht, op een enkele mislukte probeerpoging na.
Dan kan ik je van harte aanbevelen om het toch eens te proberen. Wij eten hier thuis net zo makkelijk een heerlijke curry, maar soms schuiven we er ook wel eens een vleesvervanger (of de term 'vleesopvolger', zoals ik hem de laatste tijd ook nog wel een hoor) tussendoor, en die vind ik oprecht lekker. De normale plantaardige hamburgers van AH zijn echt heerlijk (en smaken ook echt naar Hamburger, voor zover mijn herinnering van die smaak nog echt representatief is), de nieuwe vegan rookworst van de Vegetarische Slager is ook heel goed, en in de zomer mag ik graag gemarineerde KipStuckjes aan een spiesje rijgen op de BBQ. Ook de nieuwe biefstuk van Vivera is heel erg goed en 100% plantaardig. Allemaal heerlijke vleesvervangers die echt een toevoeging kunnen zijn aan een maaltijd.

Bovendien ben ik soms gewoon lui en mik ik een bak van dat vegagehakt in de pastasaus. Niet dat je echt iets van gehaktsmaak proeft, maar qua voedingswaarden helpen die kunstmatige dingen dan wel weer enorm, want er zitten een hoop eiwitten en toegevoegde B12 in de vleesvervangers van tegenwoordig.

En niet dat het voor mij uitmaakt, maar de productie en beschikbaarheid van lekkere vleesvervangers kan natuurlijk helpen voor mensen die niet meteen all the way willen gaan om het toch eens te proberen en zo in aanraking te komen met plantaardige maaltijden. Of voor mijn part twee keer per week geen vlees te eten, want ook dat juich ik wel toe, iedere kilo minder vlees is toch weer een kleine win voor het milieu en het dierenwelzijn :)

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
WolfsRain schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:18:
[...]

Ik wil je graag geloven, helaas heb ik persoonlijk ook veel contact met de mensen bij Animal Rights en gaat het er in veel grote bedrijven helaas zo wel aan toe. Tuurlijk zijn dit de excessen, en verschilt het enorm per bedrijf hoe met de dieren om gegaan wordt. Ik geloof 100% dat dieren op een kleine veehouderij veel beter verzorgd worden, maar het uitgangspunt van veganisme is dieren niet als producten zien/gebruiken voor eigen gewin. Dat gebeurd overal. Het maakt het alleen nog maar triester als ze ook nog misbruikt en mishandeld worden. Het tweede probleem is dat veel import is, en dat veel van onze beter verzorgde dieren de grens over gaan.

Zie ook, vandaag!! bij de NOS: https://nos.nl/artikel/22...stallen-iers-rundvee.html

En we zijn Tielt niet vergeten toch?

https://www.animalrights....-varkens-slachthuis-tielt

Laten we eerlijk zijn, misstanden zijn er overal, en hoe groter de productie hoe slechter het dier behandeld wordt(vaak).
Goed dat je weer 2 Buitenlandse voorbeelden geeft. ;) In Nederland is het beter geregeld dan in Ierland. Onthoornen en castreren wordt gedaan onder algehele en plaatselijke verdoving en pijnstilling voor de dagen erna. Wij hebben hier echt hoge welzijnseisen vergeleken met het buitenland alleen wordt dat erg ondergewaardeerd.

Maar je hebt gelijk, misstanden zijn er overal. Ik ken de video's van Animal Rights, maar deze laten inderdaad de excessen zien. Helaas wordt er door gebrek aan transparantie niet laten zien hoe het gemiddeld of zelfs bij de beste gaat. Dat is een heel stuk beter dan die excessen, maar dat ziet niemand. De gemiddelde ongeïnformeerde persoon denkt dus echt dat alle dieren in de veehouderij mishandeld worden. Dat is niet zo en daar stoor ik mij aan.

Ik heb zelf vooral het idee, hoe groter de productie, hoe onpersoonlijker de benadering en niet per se hoe slechter de behandeling. Al staat dat misschien voor sommige mensen gelijk.

Al zijn er nog steeds genoeg dingen, waarvan ik begrijp dat het veel weerstand oproept bij sommige/veel mensen. Maar de gemiddelde persoon is helaas erg ongeïnformeerd.

Edit: Ik besef me overigens wel dat ik in dit topic geen illusies of bedoelingen heb om mensen van gedachten te laten veranderen, maar puur om de beeldvorming wat nuance mee te geven. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Timoth op 15-10-2018 22:33 ]

• Sissors
  • Niet online
[...]

Een ander nadeel van dit soort producten is dat het (imo krampachtig) vasthoudt aan vorm:
- een stuk vlees
- wat groente
Dan is het niet zo gek dat mensen die vleesvervangende producten gaan vergelijken met vleesproducten. Er wordt heel veel moeite en energie gestoken om een vergelijkbare 'eetbeleving' te maken maar dan met alleen plantaardige grondstoffen. Uphill battle.

Voor mij is dit een beetje projecteren. Omdat jij geen behoefte hebt aan bijvoorbeeld een aardappelen - groenten - vlees, zou niemand dat moeten hebben. Ik durf wel te stellen dat de primaire reden dat er niet veel meer vegetariërs zijn, is dat de meeste mensen vlees gewoon lekker vinden, en specifiek het lekker vinden als onderdeel van zo'n maaltijd. Dan kan je wel zeggen dat mensen maar een currie moeten gaan eten omdat jij dat lekker vindt, maar misschien zitten die mensen daar helemaal niet op te wachten, en vinden ze dat helemaal niet zo lekker als dat jij het vindt.

En als je dan die maaltijd die die persoon wel lekker vindt gewoon kan blijven eten, en tegelijk op zijn minst vlees consumptie minderen, dan is dat toch een mooi resultaat? Wat ik zie als een uphill battle is mensen vertellen dat ze hun favoriete eten niet meer zouden moeten eten.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:36
Sissors schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:27:
Voor mij is dit een beetje projecteren
......
jij, niemand, niet meer, jij, jij ,jij
Jij leest allerlei dingen die ik niet heb gezegd en wat ik helemaal niet zo vind. Maar ik heb ook geen zin om dat verder toe te lichten. Ajuus.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-11 18:09
Afgelopen week een flink aantal pagina's meegelezen, dit topic stond regelmatig bovenin de "actieve topics" waar ik 's avonds vaak doorheen blader. Graag zou ik mijn complimenten geven aan de zeer constructieve reacties van met name @WhySoSerious in de discussies over de zin of onzin van veganisme. Tevens kudo's voor de OP, ik heb deze met plezier gelezen. _/-\o_

Wat mij betreft, ik ben op dit moment nog een redelijke carnivoor. Het fokken van dieren voor menselijke consumptie ben ik an sich niet tegen, wel is hierbij voor mij een belangrijke eis dat een dier een prima leven heeft gehad. Jaartje terug adv de site van het Beter Leven-keurmerk mijn grens van prima/niet prima op twee sterren gezet.
Maar, milieu. Toch maar minder dierlijke producten. Probleem is, ik heb geen idee hoe ik in weinig tijd en met weinig kookkunsten een goede maaltijd kan bereiden.

Morgenavond moet ik voor een groep van zeven personen koken. Mijn keuken is beperkt (kleine studio, ben student), heb slechts beschikking over twee woks, een 5L kookpan van de Ikea en een dubbele inductiekookplaat. Geen oven, noch magnetron. Ik heb al een beetje door de receptenwebsites van de OP gebladerd*, maar kan zo 1-2-3 niet wat moois vinden. Meeste receptenwebsites gaan volgens mij uit van bezoekers die allerlei bijzondere dingen willen koken. Ik wil niets speciaals, ik wil gewoon iets simpels wat prima smaakt zonder al te veel gekkigheid. Iets waarbij een wok en een 5L pan voldoende zijn. Een curry of pasta met max vijf ingrediënten oid. Iemand de winnende tip? :)

* @WolfsRain en @Mx. Alba kan in de OP gewoonvegan.nl uitgebreid worden met vegetus.nl? Duurde even voordat ik op de gelinkte website de beloofde recepten had gevonden :P

• WolfsRain
eiPionezero schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:37:
Afgelopen week een flink aantal pagina's meegelezen, dit topic stond regelmatig bovenin de "actieve topics" waar ik 's avonds vaak doorheen blader. Graag zou ik mijn complimenten geven aan de zeer constructieve reacties van met name @WhySoSerious in de discussies over de zin of onzin van veganisme. Tevens kudo's voor de OP, ik heb deze met plezier gelezen. _/-\o_

Wat mij betreft, ik ben op dit moment nog een redelijke carnivoor. Het fokken van dieren voor menselijke consumptie ben ik an sich niet tegen, wel is hierbij voor mij een belangrijke eis dat een dier een prima leven heeft gehad. Jaartje terug adv de site van het Beter Leven-keurmerk mijn grens van prima/niet prima op twee sterren gezet.
Maar, milieu. Toch maar minder dierlijke producten. Probleem is, ik heb geen idee hoe ik in weinig tijd en met weinig kookkunsten een goede maaltijd kan bereiden.

Morgenavond moet ik voor een groep van zeven personen koken. Mijn keuken is beperkt (kleine studio, ben student), heb slechts beschikking over twee woks, een 5L kookpan van de Ikea en een dubbele inductiekookplaat. Geen oven, noch magnetron. Ik heb al een beetje door de receptenwebsites van de OP gebladerd*, maar kan zo 1-2-3 niet wat moois vinden. Meeste receptenwebsites gaan volgens mij uit van bezoekers die allerlei bijzondere dingen willen koken. Ik wil niets speciaals, ik wil gewoon iets simpels wat prima smaakt zonder al te veel gekkigheid. Iets waarbij een wok en een 5L pan voldoende zijn. Een curry of pasta met max vijf ingrediënten oid. Iemand de winnende tip? :)

* @WolfsRain en @Mx. Alba kan in de OP gewoonvegan.nl uitgebreid worden met vegetus.nl? Duurde even voordat ik op de gelinkte website de beloofde recepten had gevonden :P
Ik ga vegetus erbij zetten.

Wat tips: Een one pot pasta van the vegan corner? YouTube: Vegan Corner One pot pasta

Dit is een aanrader: http://www.thevegancorner.com/one-pot-pasta-alla-puttanesca/

Verder staan hier wat simpele gerechten: https://veganchallenge.nl/zoek-recept/

Heel leuk dat je je erin verdiept, stel gerust wat vragen etc! Er is ook een plantaardig kook topic op GoT!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Gebruik de kookpan om water in te koken en c.a. 75-100g pasta per persoon te maken. In de wok begin je met met het kort bakken van twee tenen knoflook en 3-4 fijngesneden uien. (of een zakje voorgesneden). Mik daar 500g champignons (desnoods ook voorgesneden als je makkelijk wil), en chop er twee courgettes doorheen. Allemaal blijven bakken tot het meerendeel van het vocht er uit is (of even kort afgieten als er veel vocht uit de groenten komt).
Daarna kun je er twee pakjes van 400g tomatenblokjes (die met kruiden) in mikken, twee grote blikjes tomatenpuree (75-125g ofzo), en meestal gooi ik er voor de smaak een half potje groene pesto (bij de AH is die vegan) doorheen. Als je het lekker vind kun je er nog een potje voorgesneden olijven in gooien. Beetje op smaak brengen met peper, oregano, basilicum, en alle andere potjes met mediterraan ogende kruiden die je in huis hebt, of zo'n mengsel. Top dat af met 500g vega-gehakt (die je dus aan het einde toevoegt en niet vooraf helemaal droog bakt!) , en je hebt een heerlijke pastamaaltijd. Die voorgeraspte vegan kaas van Wilmersburger kun je er nog overheen gooien en niemand ziet het verschil. Wel even vermelden dat men geen soja-of glutenallergie moet hebben, maar dan ben je er ook wel zo'n beetje.

Het enige wat je hoeft te snijden is de courgette (en de uit/champignons als je niet lui bent), en past makkelijk in 1 wok. Mijn go-to recept voor als ik weinig tijd en voorbereiding heb en voor veel mensen een vullende maaltijd moet maken. De meesten hebben overigens niet eens door dat het 100% plantaardig is, en de mensen die dat wel doorhebben geven er doorgaans complimenten voor.

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-11 18:09
WolfsRain schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:49:
[...]

Ik ga vegetus erbij zetten.

Wat tips: Een one pot pasta van the vegan corner? YouTube: Vegan Corner One pot pasta

Dit is een aanrader: http://www.thevegancorner.com/one-pot-pasta-alla-puttanesca/

Verder staan hier wat simpele gerechten: https://veganchallenge.nl/zoek-recept/

Heel leuk dat je je erin verdiept, stel gerust wat vragen etc! Er is ook een plantaardig kook topic op GoT!
Kurkentrekker schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:53:
[...]

Gebruik de kookpan om water in te koken en c.a. 75-100g pasta per persoon te maken. In de wok begin je met met het kort bakken van twee tenen knoflook en 3-4 fijngesneden uien. (of een zakje voorgesneden). Mik daar 500g champignons (desnoods ook voorgesneden als je makkelijk wil), en chop er twee courgettes doorheen. Allemaal blijven bakken tot het meerendeel van het vocht er uit is (of even kort afgieten als er veel vocht uit de groenten komt).
Daarna kun je er twee pakjes van 400g tomatenblokjes (die met kruiden) in mikken, twee grote blikjes tomatenpuree (75-125g ofzo), en meestal gooi ik er voor de smaak een half potje groene pesto (bij de AH is die vegan) doorheen. Als je het lekker vind kun je er nog een potje voorgesneden olijven in gooien. Beetje op smaak brengen met peper, oregano, basilicum, en alle andere potjes met mediterraan ogende kruiden die je in huis hebt, of zo'n mengsel. Top dat af met 500g vega-gehakt (die je dus aan het einde toevoegt en niet vooraf helemaal droog bakt!) , en je hebt een heerlijke pastamaaltijd. Die voorgeraspte vegan kaas van Wilmersburger kun je er nog overheen gooien en niemand ziet het verschil. Wel even vermelden dat men geen soja-of glutenallergie moet hebben, maar dan ben je er ook wel zo'n beetje.

Het enige wat je hoeft te snijden is de courgette (en de uit/champignons als je niet lui bent), en past makkelijk in 1 wok. Mijn go-to recept voor als ik weinig tijd en voorbereiding heb en voor veel mensen een vullende maaltijd moet maken. De meesten hebben overigens niet eens door dat het 100% plantaardig is, en de mensen die dat wel doorhebben geven er doorgaans complimenten voor.
Hartelijk dank voor de reacties! To-the-point, precies wat ik zocht. Het recept van Barticus ga ik morgen proberen, de pasta alla puttanesca komend weekend. Ben benieuwd :)

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-11 20:08
Goed bezig, bewust met eten bezig zijn (vegetarisch/veganistisch of niet) is eigenlijk de makkelijkste en belangrijkste stap.
Ik zou mezelf kunnen omschrijven als flexitariër: Ik eet misschien 1-2 keer per week vlees, en dan ook vrij kleine beetjes en ook diervriendelijk vlees (laten we de discussie over die term even parkeren :P)

Mijn advies zou zijn: Probeer verschillende recepten uit!
Ik vind het veganistische eten niet lekker, juist de kaas, ei, melk en afgeleiden daarvan maken veel smaak.
Daar zullen de meningen ook over verschillen, maar dat is de mijne.
Dus probeer vegetarisch, probeer veganistisch, en bepaal wat je zelf lekker en verantwoord vindt!

Verwijderd

daan! schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

Ik vind het veganistische eten niet lekker
Alle groenten, fruit, noten, granen, zaden,... zijn veganistisch en de meeste vleesgerechten zijn sowieso ongeveer 2/3 veganistisch :) Maar ik snap wat je bedoelt (bewerkt veganistisch eten)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Crazy D

I think we should take a look.

- een stuk vlees
- wat groente

Maar als je 40 jaar lang bent opgegroeid, opgevoed en daardoor ook zelf geleefd met aardappels, vlees en groente, is dat automatisme geworden. Keertje pasta/rijst met groente of een curry, maar na 3 dagen curry's ben ik dat ook wel zat. Als je er meer tijd in kunt steken is er een zee aan recepten die heerlijk zijn en in de verste verte niet lijken op AVG voedsel maar voordat dat als automatisme in je systeem zit, ben je wel weer even verder.

Veel vegans staan er trouwens wel om te springen, kunnen "we" ook eindelijk eens lekker simpel een hamburger maken zonder dat we zelf de burger moeten maken....

Exact expert nodig?

Verwijderd

Link naar een recept, komt nog.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2018 16:25 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Zijn die recepten niet meer iets voor het andere topic?

Lekker plantaardig eten bij de GoT-kookclub
Crazy D schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:02:
Maar als je 40 jaar lang bent opgegroeid, opgevoed en daardoor ook zelf geleefd met aardappels, vlees en groente, is dat automatisme geworden. Keertje pasta/rijst met groente of een curry, maar na 3 dagen curry's ben ik dat ook wel zat. Als je er meer tijd in kunt steken is er een zee aan recepten die heerlijk zijn en in de verste verte niet lijken op AVG voedsel maar voordat dat als automatisme in je systeem zit, ben je wel weer even verder.

Veel vegans staan er trouwens wel om te springen, kunnen "we" ook eindelijk eens lekker simpel een hamburger maken zonder dat we zelf de burger moeten maken....
Dat is een beetje een non-argument eigenlijk. Een paar jaar geleden ben ik overgestapt van een normaal dieet naar koolhydraatarm dus geen brood, geen aardappels, geen rijst etc. meer. Was geen enkel probleem. Daarna besloten om vegan te worden. Was ook geen enkel probleem.

En wie zegt dat je alleen maar curry's moet eten dan?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:41:
Ach ja, sorry! Moet ik 'm even verplaatsen met een link?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-11 23:40

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

Ach ja, sorry! Moet ik 'm even verplaatsen met een link?
Lijkt me wel, alleen met je eerste deel voldoe je niet meer aan de oorspronkelijke vraag van max 5 ingredienten :p

Verwijderd

Barrycade schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:45:
Lijkt me wel, alleen met je eerste deel voldoe je niet meer aan de oorspronkelijke vraag van max 5 ingredienten :p
Ik tel kruiden nooit als ingrediënten.

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-11 19:05
Mx. Alba schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:41:

Lekker plantaardig eten bij de GoT-kookclub

[...]

Dat is een beetje een non-argument eigenlijk. Een paar jaar geleden ben ik overgestapt van een normaal dieet naar koolhydraatarm dus geen brood, geen aardappels, geen rijst etc. meer. Was geen enkel probleem. Daarna besloten om vegan te worden. Was ook geen enkel probleem.

En wie zegt dat je alleen maar curry's moet eten dan?
Ik zou dus totaal niet weten hoe koolhydraatarm te combineren met veganisme en dan ook nog voedzaam zijn voor kinderen tussen de 2 en 12 :D

Heb je pointers?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 20:04

Garyu

WW

Katerin schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:22:
[...]

Ik zou dus totaal niet weten hoe koolhydraatarm te combineren met veganisme en dan ook nog voedzaam zijn voor kinderen tussen de 2 en 12 :D

Heb je pointers?
Gewoon, groente en fruit. Veeeeeel groente en fruit. Eigenlijk alleen maar groente en fruit. En peulvruchten en noten dus. Voedzaam is het zeker. Of ze het lekker vinden is een tweede natuurlijk ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 16-10-2018 14:28 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
[...]

Heb je pointers?
Gewoon veel groenten, peulvruchten, vokoren granen, noten/pitten en zaden toch?

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-11 19:05
Garyu schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

Gewoon, groente en fruit. Veeeeeel groente en fruit. Eigenlijk alleen maar groente en fruit. En peulvruchten en noten dus. Voedzaam is het zeker. Of ze het lekker vinden is een tweede natuurlijk ;).
als een pointer is gewoon veel fruit en groente dan kan ik er geen reet mee. hoe graag ik dat ook zou willen :+

Ik kan veganistisch koken, ik kan koolhydraatvrij koken, ik kan halal koken en ik heb kookboeken genoeg.
Maar ik zou echt niet weten hoe veganistisch te eten en koolhydraatarm. :+ plus voedzaam genoeg voor opgroeiende kinderen.

ik kook heel graag met vergeten groentes, ik maak mij over lekker vinden van de kinderen dan weer geen zorgen. :*)

• WolfsRain
Wat is de reden dat je kharm eet?

Als basis seitan of sojabrokken gebruiken kom je al een heel eind. En dan ipv rijst/wraps veel groente, wrap bijvoorbeeld vervangen voor sla.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
[...]

Heb je pointers?
Koolhydraatarm heb ik dus ook laten varen toen ik overstapte op vegan. :) Dus "gewoon" wel weer brood, rijst etc. Maar suikers probeer ik wel zo veel mogelijk te vermijden, op fruit na dan.

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Wat is de reden om koolhydraatarm te eten?

Ga je dit niet voldoende tegen met volkorenproducten?

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:03:
[...]

Koolhydraatarm heb ik dus ook laten varen toen ik overstapte op vegan. :) Dus "gewoon" wel weer brood, rijst etc. Maar suikers probeer ik wel zo veel mogelijk te vermijden, op fruit na dan.
Het is sowieso een hype die nergens op slaat(uitzonderingen daar gelaten). Je hersenen en lichaam leven op koolhydraten, dat is je energietoevoer. Ik begrijp ook nooit dat diabetici (type 2)kh arm eten, aangezien type 2 veroorzaakt wordt door verzadigd vet. Enorm gaan letten op kh of dat als oorzaak zien is symptoombestrijding.

Als je wilt afvallen kun je beter je vet inname beperken (ik eet zelf sowieso geen olie, haal mijn vetten voornamelijk uit avocado, noten en zaden, met mate). Voor 1 gram vet(9kcal) kun je ruim 2 gr kh eten(4kcal per). Daarnaast alcohol beperken(7 kcal per gram) en inderdaad hoog bewerkte koolhydraten vermijden(suiker etc). Ik gebruik zelf nooit suiker en voor wat snelle energie grijp ik liever naar een banaan of dadel/vijg.

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 16-10-2018 15:09 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
WhySoSerious schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:07:
Wat is de reden om koolhydraatarm te eten?

Ga je dit niet voldoende tegen met volkorenproducten?
De reden om koolhydraatarm te eten was in eerste instantie om dat eens te proberen en dat beviel me wel dus bleef ik ermee doorgaan. Totdat ik overstapte op vegan. :)
WolfsRain schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:08:

Het is sowieso een hype die nergens op slaat(uitzonderingen daar gelaten). Je hersenen en lichaam leven op koolhydraten, dat is je energietoevoer.
Dat klopt dus niet. Het menselijk lichaam kan prima functioneren zonder enige koolhydraten te eten. Het menselijk lichaam kan daarentegen niet functioneren zonder enige vetten te eten.
Ik begrijp ook nooit dat diabetici (type 2)kh arm eten, aangezien type 2 veroorzaakt wordt door verzadigd vet. Enorm gaan letten op kh of dat als oorzaak zien is symptoombestrijding.
Wrong, diabetes heeft niets met vet te maken, het heeft met koolhydraten te maken. Insuline wordt namelijk aangemaakt als je koolhydraten consumeert, en het werkt als een "vetmesthormoon": het zet je cellen ertoe aan om koolhydraten te verbranden en vetten op te slaan. Als je geen of weinig koolhydraten eet, wordt er geen of weinig insuline aangemaakt, en gaan je cellen juist vet verbranden in plaats van het op te slaan.
Als je wilt afvallen kun je beter je vet inname beperken (ik eet zelf sowieso geen olie, haal mijn vetten voornamelijk uit avocado, noten en zaden, met mate). Voor 1 gram vet(9kcal) kun je ruim 2 gr kh eten(4kcal per). Daarnaast alcohol beperken(7 kcal per gram) en inderdaad hoog bewerkte koolhydraten vermijden(suiker etc). Ik gebruik zelf nooit suiker en voor wat snelle energie grijp ik liever naar een banaan of dadel/vijg.
Vet inname beperken werkt wel natuurlijk, want vetten die je niet opeet kan je ook niet opslaan. Maar zoals gezegd is insuline juist een vetmesthormoon. Door veel koolhydraten te eten, wil je lichaam juist vetten gaan opslaan, maar die eet je nauwelijks... Dus het resultaat van weinig vet eten is dat al het vet dat je toch binnen krijgt bijna wanhopig opgeslagen wordt. En omdat je veel koolhydraten eet verbrand je ook geen vetten - want je cellen worden door de insuline juist aangezet om koolhydraten te verbranden in plaats van vetten.

De reden daartoe is ook vrij logisch: je lichaam heeft namelijk slechts een zeer beperkte capaciteit om koolhydraten op te slaan, en een vrijwel oneindige capaciteit om vetten op te slaan. Dus als je zowel koolhydraten als vetten binnenkrijgt, is het niet meer dan logisch dat het lichaam eerst die koolhydraten verbrandt, en de vetten voor later bewaart.

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:21:
[...]

De reden om koolhydraatarm te eten was in eerste instantie om dat eens te proberen en dat beviel me wel dus bleef ik ermee doorgaan. Totdat ik overstapte op vegan. :)

[...]

Dat klopt dus niet. Het menselijk lichaam kan prima functioneren zonder enige koolhydraten te eten. Het menselijk lichaam kan daarentegen niet functioneren zonder enige vetten te eten.

[...]

Wrong, diabetes heeft niets met vet te maken, het heeft met koolhydraten te maken. Insuline wordt namelijk aangemaakt als je koolhydraten consumeert, en het werkt als een "vetmesthormoon": het zet je cellen ertoe aan om koolhydraten te verbranden en vetten op te slaan. Als je geen of weinig koolhydraten eet, wordt er geen of weinig insuline aangemaakt, en gaan je cellen juist vet verbranden in plaats van het op te slaan.

[...]

Vet inname beperken werkt wel natuurlijk, want vetten die je net opeet kan je ook niet opslaan. Maar zoals gezegd is insuline juist een vetmesthormoon. Door veel koolhydraten te eten, wil je lichaam juist vetten gaan opslaan, maar die eet je nauwelijks... Dus het resultaat van weinig vet eten is dat al het vet dat je toch binnen krijgt bijna wanhopig opgeslagen wordt. En omdat je veel koolhydraten eet verbrand je ook geen vetten - want je cellen worden door de insuline juist aangezet om koolhydraten te verbranden in plaats van vetten.

De reden daartoe is ook vrij logisch: je lichaam heeft namelijk slechts een zeer beperkte capaciteit om koolhydraten op te slaan, en een vrijwel oneindige capaciteit om vetten op te slaan. Dus als je zowel koolhydraten als vetten binnenkrijgt, is het niet meer dan logisch dat het lichaam eerst die koolhydraten verbrandt, en de vetten voor later bewaart.
Diabetes type 2 wordt wel degelijk veroorzaakt door vet:
"Prediabetes and type 2 diabetes are caused by a drop in insulin sensitivity blamed on “intramyocellular lipid,” the buildup of fat inside our muscle cells.".
Hier een filmpje die het uit legt :
https://nutritionfacts.or...auses-insulin-resistance/

Het klopt dat je lichaam, in basis, kan overleven op absoluut 0 koolhydraten. Het probleem daarmee is dat het proces die vetten en proteïne omzet in koolhydraten enorm omslachtig is voor het lichaam. Daarom is het eten van koolhydraten voor directe energievoorziening ook veel slimmer. Het is vrij algemeen bekend dat je lichaam functioneert op koolhydraten (dan heb ik het niet over de bron). Dit proces van omzetten heet
gluconeogenesis.

Hier een plethora aan info: https://nutritionfacts.org/topics/low-carb-diets/

Maar even terug naar de basis, buiten suiker en wat andere simpele koolhydraten, zijn er enorm veel gezonde koolhydraatbronnen zoals volkoren producten, granen, rijstsoorten, aardappelen(!! Met schil voor de extra vitamines) die enorm gezond voor je zijn. Ik zou zelf dus nooit zomaar koolhydraatarm gaan. Maar je moet natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt. Fruit en groente zijn ook koolhydraten(voornamelijk, op misschien een paar na zoals broccoli, die ook veel proteine bevat), en zeker fruit bevat ook veel koolhydraten(afh van welk fruit, bananen bijvoorbeeld, of druiven). Skip je die dan ook?

[ Voor 10% gewijzigd door WolfsRain op 16-10-2018 15:39 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:09

dragonhaertt

@_'.'

Vet inname beperken werkt wel natuurlijk, want vetten die je net opeet kan je ook niet opslaan. Maar zoals gezegd is insuline juist een vetmesthormoon. Door veel koolhydraten te eten, wil je lichaam juist vetten gaan opslaan, maar die eet je nauwelijks... Dus het resultaat van weinig vet eten is dat al het vet dat je toch binnen krijgt bijna wanhopig opgeslagen wordt. En omdat je veel koolhydraten eet verbrand je ook geen vetten - want je cellen worden door de insuline juist aangezet om koolhydraten te verbranden in plaats van vetten.
Vetten kunnen ook zonder insuline best opgeslagen worden (met behulp van ASP). Dit heeft weinig met koolhydraten te maken.
Wat jij beschrijft gaat gewoon over te veel calorien, onafhankelijk of dat vetten of koolhydraten zijn. Als je 2000kcal aan vet eet, of 1000kcal vet + 1000kcal koolhydraten maakt echt helemaal niks uit voor de vetopslag. Je lichaam slaat energie op als daar een overschot van is. Dat doet je lichaam in de vorm van vet. Het maakt echt niet uit in welke vorm die energie je lichaam binnen kwam.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
WolfsRain schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:32:
[...]

Diabetes type 2 wordt wel degelijk veroorzaakt door vet:
"Prediabetes and type 2 diabetes are caused by a drop in insulin sensitivity blamed on “intramyocellular lipid,” the buildup of fat inside our muscle cells.".
Hier een filmpje die het uit legt :
https://nutritionfacts.or...auses-insulin-resistance/

Het klopt dat je lichaam, in basis, kan overleven op absoluut 0 koolhydraten. Het probleem daarmee is dat het proces die vetten en proteïne omzet in koolhydraten enorm omslachtig is voor het lichaam. Daarom is het eten van koolhydraten voor directe energievoorziening ook veel slimmer. Het is vrij algemeen bekend dat je lichaam functioneert op koolhydraten (dan heb ik het niet over de bron). Dit proces heet
gluconeogenesis.

Hier een plethora aan info: https://nutritionfacts.org/topics/low-carb-diets/
Klopt, maar die vetopbouw komt doordat je cellen teveel vet opslaan. En dat komt doordat je lichaam heel lang veel te veel insuline heeft geproduceerd. En dat komt weer doordat je heel lang veel te veel koolhydraten eet.

Door drastisch minder koolhydraten te gaan eten valt de insulineproductie terug en worden die vetten opeens weer verbrand in plaats van opgeslagen...
Wat jij beschrijft gaat gewoon over te veel calorien, onafhankelijk of dat vetten of koolhydraten zijn. Als je 2000kcal aan vet eet, of 1000kcal vet + 1000kcal koolhydraten maakt echt helemaal niks uit voor de vetopslag. Je lichaam slaat energie op als daar een overschot van is. Dat doet je lichaam in de vorm van vet. Het maakt echt niet uit in welke vorm die energie je lichaam binnen kwam.
Dat klopt... Maar dat systeem wordt gereguleerd door je koolhydraatinname. Eet je weinig koolhydraten, dan wordt er weinig vet opgeslagen. Eet je veel koolhydraten, dan wordt er veel vet opgeslagen. Want als je koolhydraten eet, produceert je lichaam insuline, en die insuline zet je lichaam ertoe aan om vet op te slaan. Want het is een vetmesthormoon.

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 16-10-2018 15:37 ]

• daan!
- vet eten veroorzaakt geen diabetes (niet type 1 en niet type 2), overgewicht draagt er echter wel aan bij.
- van vet eten wordt je niet vet, het gaat PUUR om de calorische intake, ook koolhydraten worden als vet opgeslagen.
- koolhydraat arm eten kan bijdragen aan een betere glucose en insuline huishouding, verschillende onderzoeken spreken elkaar echter tegen.

Alles wat ik hier zeg doe ik zonder bronvermelding, en nog heb ik betere bronnen dan die hierboven aangehaald worden ;)

Zoveel verkeerde info hier.. schoenmaker blijf bij je leest en praat over veganisme, probeer zo min mogelijk met kwak te zalven. :P

• WolfsRain
daan! schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:40:
- vet eten veroorzaakt geen diabetes (niet type 1 en niet type 2), overgewicht draagt er echter wel aan bij.
- van vet eten wordt je niet vet, het gaat PUUR om de calorische intake, ook koolhydraten worden als vet opgeslagen.
- koolhydraat arm eten kan bijdragen aan een betere glucose en insuline huishouding, verschillende onderzoeken spreken elkaar echter tegen.

Alles wat ik hier zeg doe ik zonder bronvermelding, en nog heb ik betere bronnen dan die hierboven aangehaald worden ;)

Zoveel verkeerde info hier.. schoenmaker blijf bij je leest en praat over veganisme, probeer zo min mogelijk met kwak te zalven. :P
Dat zei ook niemand(en ik heb wel degelijk bronnen gegeven, nutrionfacts is 100% gebaseerd op peer reviewed wetenschappelijk onderzoek). Inderdaad, kcal in vs kcal out.

En ik ben het met je eens, back on topic :).

• Sissors
  • Niet online
Ik doe bij alle websites over zulk soort zaken altijd de aspartaam test: Aspartaam is voor normale mensen (een hele kleine groep kan er niet tegen) compleet ongevaarlijk bij normale innames. Dat is bevestigd door zo ongeveer elke relevante instantie. Nu neem ik aan dat je nutritionfacts bedoelt, gezien nutrionfacts niet lijkt te bestaan.

Wat betreft aspartaam komen we dan uit op bijvoorbeeld: https://nutritionfacts.or...s-aspartame-cause-cancer/. Even los van het vreselijk irritante dat ze zo nodig tekst in videovorm moeten doen, maar de video is allemaal bangmakerij. Technisch gezien misschien peer reviewed artikelen waar ze uit quoten, maar wel heel selectief.

Verwijderd

Garyu schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:27:
En dat is dus weer niet goed voor hun gebit, omdat het gebit rust nodig heeft om te herstellen van alle prut die je erin stopt om maar aan die calorieën te komen. 'Grazen' is geen goed eetpatroon. Laat staan dat ze in de beperkte tijd dat ze mogen eten op school alle benodgide voedingsstoffen naar binnen kunnen krijgen. Gewoon koolhydraten geven, dus.

Als bevoegd leraar vind ik het altijd bijzonder sneu om te zien hoe de resultaten van kinderen inkakken omdat pa en ma er idiote voedingsgewoontes op nahouden. Dat komt vaker voor dan je denkt: 10% van alle schoolkinderen eet niet goed. Je ziet het meestal bij islamitische kinderen: intelligente kinderen met prima cijfers die tijdens de Ramadan opeens moeite moeten doen om nét aan een voldoende te halen. Maar ook, soms, bij zweverige biologisch-dynamisch-veganistisch-koolhydraatarme-chiazaadrijke types, want op het Internet lees je zóveel rare dingen... 8)7

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:49:
[...]

En dat is dus weer niet goed voor hun gebit, omdat het gebit rust nodig heeft om te herstellen van alle prut die je erin stopt om maar aan die calorieën te komen. 'Grazen' is geen goed eetpatroon. Laat staan dat ze in de beperkte tijd dat ze mogen eten op school alle benodgide voedingsstoffen naar binnen kunnen krijgen. Gewoon koolhydraten geven, dus.

Als bevoegd leraar vind ik het altijd bijzonder sneu om te zien hoe de resultaten van kinderen inkakken omdat pa en ma er idiote voedingsgewoontes op nahouden. Dat komt vaker voor dan je denkt: 10% van alle schoolkinderen eet niet goed. Je ziet het meestal bij islamitische kinderen: intelligente kinderen met prima cijfers die tijdens de Ramadan opeens moeite moeten doen om nét aan een voldoende te halen. Maar ook, soms, bij zweverige biologisch-dynamisch-veganistisch-koolhydraatarme-chiazaadrijke types, want op het Internet lees je zóveel rare dingen... 8)7
Het is prima mogelijk een gebalanceerd dieet te vinden dat aansluit bij wat een 3-jarig kind nodig heeft hoor. Ook in een appel zitten koolhydraten. En in noten zitten vetten.

Grazen is vast niet goed, echter ken ik genoeg mensen die koolhydraat-arm eten. En daar prima mee omgaan. Honger krijg je er eigenlijk niet van, juist de koolhydraten zorgen voor pieken en dalen dmv insuline ups en downs. Maar ik moet toegeven dat ik niemand ken die vegaan + koolhydraatarm eet.

• WolfsRain
Sissors schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:42:
Ik doe bij alle websites over zulk soort zaken altijd de aspartaam test: Aspartaam is voor normale mensen (een hele kleine groep kan er niet tegen) compleet ongevaarlijk bij normale innames. Dat is bevestigd door zo ongeveer elke relevante instantie. Nu neem ik aan dat je nutritionfacts bedoelt, gezien nutrionfacts niet lijkt te bestaan.

Wat betreft aspartaam komen we dan uit op bijvoorbeeld: https://nutritionfacts.or...s-aspartame-cause-cancer/. Even los van het vreselijk irritante dat ze zo nodig tekst in videovorm moeten doen, maar de video is allemaal bangmakerij. Technisch gezien misschien peer reviewed artikelen waar ze uit quoten, maar wel heel selectief.
Ben ik het wel deels mee eens, bedoelde inderdaad nutritionfacts. Ze worden vaak bekritiseerd op cherry picking, en dat vind ik deels terecht, deels onterecht. Wat boven water staat is wel dat alles wetenschappelijk onderbouwd is. Binnen de voedinngswetenschap spreken veel zaken elkaar gewoon tegen. Ze hebben echter ook veel filmpjes over meta reviews, die uiteraard wat beter zijn. Ook proberen ze zoveel mogelijk nieuwe artikelen, vlak na publicatie, te coveren. Dat vind ik wel fijn.

Overigens ook de reden dat ik mij eigenlijk nooit focus op gezondheid binnen het veganisme, het is niet heel hard bewezen en bovendien is veganisme een ethische beweging. Gezondheid is leuk, maar je kunt ook voornamelijk plantaardig eten en gezond zijn, maar dat maakt je nog geen veganist.

• daan!
WolfsRain schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:28:
Ben ik het wel deels mee eens, bedoelde inderdaad nutritionfacts. Ze worden vaak bekritiseerd op cherry picking, en dat vind ik deels terecht, deels onterecht.
Of ze doen aan cherry picking, en zijn daardoor onbetrouwbaar of ze doen het niet.
Zij zijn onbetrouwbaar omdat ze zoeken naar wetenschappelijke onderbouwing van hun vooraf gestelde conclusie.
Met wetenschappelijke artikelen kan je een veelvoud aan conclusies ondersteunen, maar dan ben je oneerlijk.
Nutritionfacts is oneerlijk en onbetrouwbaar.
Wat boven water staat is wel dat alles wetenschappelijk onderbouwd is. Binnen de voedinngswetenschap spreken veel zaken elkaar gewoon tegen. Ze hebben echter ook veel filmpjes over meta reviews, die uiteraard wat beter zijn. Ook proberen ze zoveel mogelijk nieuwe artikelen, vlak na publicatie, te coveren. Dat vind ik wel fijn.
Ze gebruiken ook artikelen van bijna 100 jaar oud die al lang zijn weersproken door modern onderzoek.
Zo ook het verhaal over dat vet eten diabetes zou veroorzaken, pure onzin!
Overigens ook de reden dat ik mij eigenlijk nooit focus op gezondheid binnen het veganisme, het is niet heel hard bewezen en bovendien is veganisme een ethische beweging. Gezondheid is leuk, maar je kunt ook voornamelijk plantaardig eten en gezond zijn, maar dat maakt je nog geen veganist.
Door goed op je voeding te letten en bewust te zijn van wat je eet ben je waarschijnlijk al gezonder bezig dan 90% van de bevolking.
Natuurlijk kan je het ook doortrekken waardoor het ongezond zou kunnen worden, maar in het algemeen gaat die stelling wel op.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Nu op 1vandaag. Een man met diabetes die door koolhydraatarm eten geen insuline meer nodig heeft. Dus zeg nog eens dat diabetes door vet komt? :)

• WolfsRain
Mx. Alba schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:36:
Nu op 1vandaag. Een man met diabetes die door koolhydraatarm eten geen insuline meer nodig heeft. Dus zeg nog eens dat diabetes door vet komt? :)
Tjah, forks over knives? Het zijn allemaal user cases, wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. In ieder geval zijn de meest onderzoekers het er wel over uit, verzadigde vetten vermijden(wat voornamelijk in dierlijke producten zit, maar ook in kokosolie) en zorgen dat je geen overgewicht hebt.

https://www.diabetes.org....-groups/fats-and-diabetes

@daan!

Ben het niet geheel met je eens, maar vind dit ook geen discussie voor hier dus houd er nu verder over op.

Back to veganism :).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mx. Alba schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:36:
Punt is natuurlijk wel dat koolhydraatarm-eten vaak in dieet-vorm gaat, en die diëten zijn vaak behoorlijk gezond, ook is het eerste waar de bijl in gaat de suikers, juist wat een diabeet doorgaans inderdaad moet minderen.

Mijn pa heeft diabetes, en is nu weer bezig met een koolhydraatarm-iets, en surprise surprise, zijn bloedwaarden zijn veel beter en in dit tempo kunnen zijn medicijnen wat omlaag, maar dat komt omdat ie nu weer even oplet op wat ie eet.

Denk dat dat ook de reden is dat de gemiddelde veganist gezonder is/eet dan de gemiddelde omnivoor: Veganisten letten doorgaans daadwerkelijk op wat ze eten, omnivoren een stuk minder. En ik denk dat de gemiddelde leefstijl ook beter is, ik zie een veganist zich niet 2x per week volgieten met alcohol en een pakje per dag roken :+

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Garyu schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:59:
Het is prima mogelijk een gebalanceerd dieet te vinden dat aansluit bij wat een 3-jarig kind nodig heeft hoor. Ook in een appel zitten koolhydraten. En in noten zitten vetten.
Vier woorden: doe niet zo moeilijk.

Ik bedoelde nog niet eens een 3-jarig kind, maar de kinderen die dag in, dag uit naar school gaan en bergen energie nodig hebben voor groei, beweging en kilometers leerwerk. Dat doe je niet op een appeltje en wat nootjes. Maar door de werkelijk panische houding jegens koolhydraten die veel mensen zich ondertussen hebben aangemeten (dik! vet! eng! geraffineerd! niet natuurlijk!), komt een volkomen normaal diëet met koolhydraten helemaal in de verdrukking. Resulterend in véél meer kwaad dan goed.

Mensen leven al tienduizenden jaren samen met en op koolhydraten. Dat kun je biochemisch prima zien, dat kun je archeologisch prima zien, dat kun je antropologisch prima zien. Onze lichamen zijn goed ingesteld op deze stoffen waarmee koolhydraten dus ook niet verkeerd zijn. Ik ben daarom niet geïnteresseerd in wat deze of gene website te vertellen heeft waaruit het tegendeel moet blijken. Het is namelijk onzin. Daarom is het ook onzin om kinderen deze belangrijke voedingsmiddelen te ontzeggen.

Wat zijn koolhydraten? Kan ik een heel lang en interessant verhaal over vertellen—'t is mijn vak—maar voor deze discussie tellen eigenlijk maar twee dingen: het zijn grote moleculen ('polymeren'), die bestaan uit een flink aantal aan elkaar geknoopte kleine, herkenbare, zich steeds herhalende kleine moleculen ('monomeren'). De monomeren in dit verhaal zijn jongens als glucose, fructose en galactose. Knoop je twee van die monomeren aan elkaar, krijg je dingen als maltose, saccharose ('suiker') en lactose ('melksuiker'). Heel veel monomeren aan elkaar: zetmeel, cellulose, glycogeen. Wat minder monomeren in wat moeilijker combinaties: FODMAPs, waarvan men vermoedt dat ze een grote veroorzaker zijn van PDS. Ons lichaam kan met groot gemak moleculen als zetmeel en glycogeen uit elkaar halen tot de monomeren die op hun beurt als brandstof de cellen ingaan. Die opsplitsing begint al in ons speeksel, waardoor een hapje pasta, rijst of brood naarmate je er langer op kauwt steeds zoeter zal gaan smaken. Dat is evolutionair niet zonder reden.

Waar je nu voor moet uitkijken zijn de mono- en dimeren, dus glucose, fructose, saccharose, lactose en dergelijke. De hoofdreden: omdat je er heel makkelijk teveel van eet zonder dat er veel voedingswaarde tegenover staat; niet omdat de stof zelf gevaarlijk of slecht is. Want elke verteerbare koolhydraat valt uiteindelijk uit elkaar de monomeren glucose, fructose en nog een paar; en aangezien er zijn geen labeltjes als 'dit glucosemolecuul komt uit suiker' en 'dit glucosemolecuul komt uit zetmeel' zijn kan de ene glucose niet inherent slechter zijn dan de andere. Waarom zijn de grote koolhydraten dan toch goed: ze zitten vaak 'verpakt' in van alles en nog wat; en dat 'van alles en nog wat' levert de voedingswaarde die koolhydraten tot goed voedsel bestempelt. Zonder die voedingswaarde is het... tsja, voedsel met 'lege' calorieën.

Goede koolhydraten: inderdaad, fruit en groenten, vanwege die verpakking. (Maar ik heb wel een keer meegemaakt dat een diabetespatiënt moest worden verteld dat hij zich niet zo vol moest schransen met overheerlijke Franse perziken vanwege de suikers in het geheel. En breek me de bek niet open over idioten die tien, twintig keer mijn salaris verdienen met het verzinnen van 'suikerloze' recepten en daar vervolgens banaan, honing en kokosbloesemwatersiroop inproppen... die stijf staan van de suiker.) Volkorenmeel, zilvervliesrijst, bonen. Aardappelen zijn een beetje grensgebied. Gekookt, met schil: prima; maar gebakken: stukken minder.
Grazen is vast niet goed, echter ken ik genoeg mensen die koolhydraat-arm eten. En daar prima mee omgaan. Honger krijg je er eigenlijk niet van, juist de koolhydraten zorgen voor pieken en dalen dmv insuline ups en downs.
En zichzelf dus een hoop nuttige voedingswaarde en eetgenot ontzeggen om een gefabriceerd gedachtenspinsel na te jagen. De reden waarom ze zich zo goed voelen: ze letten eindelijk eens op wat ze eten. Als ze diezelfde aandacht zouden doortrekken naar koolhydraat-bevattende voedingsmiddelen was er werkelijk niets aan het handje. Maar het is voor velen makkelijker om gewoon helemaal iets niet te doen dan om om te gaan met een grijs gebied. Dat eigenlijk niet eens zo grijs is. Mensen zijn nu eenmaal niet rationeel.

Hoe dan ook: veganistisch en koolhydraatarm lijkt mij een buitengewoon ongezonde en nauwelijks vol te houden combi.

• WolfsRain
Zoete aardappels met schil en aardappelen met schil uit bijvoorbeeld de oven gepoft of als frietjes zijn natuurlijk ook prima. Gebakken aardappel schijfjes/krieltjes voorverpakt weer een stuk minder. Zowel de vezels(!!) als vitamine zitten voor het grootste gedeelte in en rondom de schil. Dat geldt bij fruit overigens ook, ik schil mijn fruit dus ook nooit, kiwi en peer eet ik met schil, het enige wat ik wel zonder schil eet zijn citrusvruchten, banaan en ananas.

Maar om nu echt terug te komen on topic, ik heb vegetus inmiddels toegevoegd aan de OP.

En dan nog iets, voor de geïnteresseerden, eind oktober is er weer VegFestNL, zo een beetje de grootste Nederlandse(en wereldwijde) vegan beurs : https://www.veganevents.nl/event/vegfestnl-2/

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

WolfsRain schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 00:47:
Zoete aardappels met schil en aardappelen met schil uit bijvoorbeeld de oven gepoft of als frietjes zijn natuurlijk ook prima. Gebakken aardappel schijfjes/krieltjes voorverpakt weer een stuk minder. Zowel de vezels(!!) als vitamine zitten voor het grootste gedeelte in en rondom de schil. Dat geldt bij fruit overigens ook, ik schil mijn fruit dus ook nooit, kiwi en peer eet ik met schil, het enige wat ik wel zonder schil eet zijn citrusvruchten, banaan en ananas.
Dan hoop ik dat je weinig kokosnoot eet, of een goede tandartsverzekering hebt :+

People as things, that’s where it starts.

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:40
Gisteren nog een artikel gelezen over fruit. We weten dat vegans geen producten eten die gemaakt zijn door dieren (of is dat vegetarisch ? klopt dit ?)
In het nieuws stond er dat bijen ervoor zorgen dat fruit kan groeien (Bijen = dieren)
In Amerika is blijkbaar het aantal fruit dat bestuift moet worden extreem veel meer dan die bijen het aan kunnen. Dus rijden er camions vol met bijen van veld tot veld. Die dieren zitten vol stress en vervuiling van die camions...
Persoonlijk is dit ook puur dieren uitbuiten om al dat fruit/groeten te kweken voor deze doelgroep.

Dus bij deze kunnen we fruit en avocado's bannen uit het plant-dieet.
(Bron : https://www.hln.be/wetens...istisch-of-niet~a22e1ecf/)

Wat denken de vegans in dit topic hiervan ?

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Boermansjo schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:06:
Gisteren nog een artikel gelezen over fruit. We weten dat vegans geen producten eten die gemaakt zijn door dieren (of is dat vegetarisch ? klopt dit ?)
In het nieuws stond er dat bijen ervoor zorgen dat fruit kan groeien (Bijen = dieren)
In Amerika is blijkbaar het aantal fruit dat bestuift moet worden extreem veel meer dan die bijen het aan kunnen. Dus rijden er camions vol met bijen van veld tot veld. Die dieren zitten vol stress en vervuiling van die camions...
Persoonlijk is dit ook puur dieren uitbuiten om al dat fruit/groeten te kweken voor deze doelgroep.

Dus bij deze kunnen we fruit en avocado's bannen uit het plant-dieet.
(Bron : https://www.hln.be/wetens...istisch-of-niet~a22e1ecf/)

Wat denken de vegans in dit topic hiervan ?
Kip-ei verhaal. Er zijn zo weinig bijen omdat:

1. Het slecht gaat met het milieu
2. Er (te)veel pesticiden gebruikt worden
3. Ziekte (mogelijk debet door punt 1 en 2)
4. Ontbossingen, afbraak van natuurgebieden, steeds meer betegelen ipv planten in onze tuinen etc.

Tsja, één van de redenen om veganistisch te gaan eten is om een kleiner impact op het milieu te hebben.Wat, ondanks dat je meer groente en fruit eet, ook weer beter is voor de bijen

Ik snap niet helemaal wat je met je stelling wil aanhalen... Wil je nu zeggen dat veganisten erger zijn dan niet-veganisten? Wil je duidelijk maken dat ze hypocriet zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 19-10-2018 09:12 ]

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:40
Notna schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

Kip-ei verhaal. Er zijn zo weinig bijen omdat:

1. Het slecht gaat met het milieu
2. Er (te)veel pesticiden gebruikt worden
3. Ziekte (mogelijk debet door punt 1 en 2)
4. Ontbossingen, afbraak van natuurgebieden, steeds meer betegelen ipv planten in onze tuinen etc.

Tsja, één van de redenen om veganistisch te gaan eten is om een kleiner impact op het milieu te hebben.Wat, ondanks dat je meer groente en fruit eet, ook weer beter is voor de bijen

Ik snap niet helemaal wat je met je stelling wil aanhalen... Wil je nu zeggen dat veganisten erger zijn dan niet-veganisten? Wil je duidelijk maken dat ze hypocriet zijn?
Uit het artikel :
" Volgens het blad Scientific American zou de VS zonder die rondtrekkende bijenteelt ongeveer een derde van de globale oogst verliezen. Het artikel bevestigt ook dat de teelt schadelijk is voor de bijen."

Dus als men al niet genoeg bijen hebben die ervoor zorgen dat de mens genoeg fruit kan eten wat gaan we moeten doen ? Stel er komen meer mensen bij die geen vlees eten en meer fruit.
Zonder bijen heb je geen fruit en groeten.

Ik wou gewoon weten of die gevolgen niet door de beugel kan voor de veganisten.
Dit is exact hetzelfde als koeien melken. (Mijn mening natuurlijk)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik denk dat je aangehaalde artikel het al prima verwoord:
“Veganisme draait rond keuzes die positieve verandering brengen”. Hun besluit: “Het is onmogelijk om 100 procent ‘puur’ te zijn.”

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Weer een mooi voorbeeld van hoe we denken aan de top van de voedselketen te staan, maar toch zo afhankelijk zijn van insecten.

• Garyu

Garyu

WW

Boermansjo schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:23:
[...]

Uit het artikel :
" Volgens het blad Scientific American zou de VS zonder die rondtrekkende bijenteelt ongeveer een derde van de globale oogst verliezen. Het artikel bevestigt ook dat de teelt schadelijk is voor de bijen."

Dus als men al niet genoeg bijen hebben die ervoor zorgen dat de mens genoeg fruit kan eten wat gaan we moeten doen ? Stel er komen meer mensen bij die geen vlees eten en meer fruit.
Zonder bijen heb je geen fruit en groeten.

Ik wou gewoon weten of die gevolgen niet door de beugel kan voor de veganisten.
Dit is exact hetzelfde als koeien melken. (Mijn mening natuurlijk)
Wat belet de boeren om méér bijenvolken te houden eigenlijk? Dan zouden ze ook niet van akker naar akker hoeven rijden om die bijen overal te laten bestuiven?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sla je dan niet een beetje door?

Een hoop fruit is inderdaad stukken beter met schil, ik snap mensen die bijvoorbeeld een appel willen schillen al helemaal niet. Maar die harige ballen naar binnen werken zou voor mij wel een paar stapjes te ver zijn hoor. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Garyu schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

Wat belet de boeren om méér bijenvolken te houden eigenlijk? Dan zouden ze ook niet van akker naar akker hoeven rijden om die bijen overal te laten bestuiven?
Ik denk dat ze dit proberen, maar dat de bijensterfte jaarlijks te groot is.
Gonadan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Een hoop fruit is inderdaad stukken beter met schil, ik snap mensen die bijvoorbeeld een appel willen schillen al helemaal niet. Maar die harige ballen naar binnen werken zou voor mij wel een paar stapjes te ver zijn hoor. :D
Lijken vol vezels te zitten.

Ik ga het ooks eens proberen :D

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Garyu schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

Zelfde reden als altijd, geld. De bijen zijn maar een paar dagen per jaar nodig dus is het veel goedkoper om de bijen telkens te verhuizen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
WhySoSerious schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:11:
Lijken vol vezels te zitten.

Ik ga het ooks eens proberen :D
Als ik kiwischil nodig zou hebben om aan m'n vezels te komen dan mag ik wel eens beter naar m'n dieet gaan kijken. :D

Overigens heb ik wel eens een kiwi open gebeten omdat ik even geen mes had, je zit dan nog een half uur met van die haren in je bakkes. Ik zou het alleen overwegen als ik ze eerst kon scheren. :r

Of gewoon de gele pakken natuurlijk. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:04
[...]

Ik had hier laatst een discussie over met een paar vrienden. Sommige eten de kiwi's met schil (voornamelijk vanwege het gemak) ik moest er niet aan denken. Ik heb het toen getest, het is te doen, maar de schil is vrij taai dus het is niet echt mijn ding. De haartjes waren het probleem niet trouwens, we hebben ook een kiwi geharst, maar dat maakte geen verschil :P

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Gonadan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

... je zit dan nog een half uur met van die haren in je bakkes...
That's what she said :D

Maar wat betreft voldoende vezelinname zal dat voor jou en mij wel in orde zijn, maar het overgrote deel van de bevolking haalt de aangeraden 30-40 gram per dag niet. Dus wat dat betreft kan het geen kwaad om andere mensen eens hierbij stil te laten staan wanneer ze zien dat je een kiwi met huid en haar (see what I did there) op eet.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-11 23:40

Barrycade

Through the...

emnich schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Zelfde reden als altijd, geld. De bijen zijn maar een paar dagen per jaar nodig dus is het veel goedkoper om de bijen telkens te verhuizen.
Denk dat het iets complexer ligt: als je 1000 hectare (want zo groot zijn US akkerbouwers) aan raapzaad hebt staan is er maar een kleine periode dat je bestuiving nodig hebt. De overige tijd zullen je bijen sterven wegens gebrek aan bloemen of je moet ze suiker gaan voeren. Wat dus intensief is, want om 1000 hectare te bestuiven heb je veel kasten nodig.

Als je ze verplaatst kunnen ze na de raapzaad naar de fruitbomen daarna naar de zonnebloemen etc. Dus de bloeiperiode volgen van de verschillende gewassen.

Dus het is nog "goed" ook voor de bijen, lekker gevarieerd eten en ze zien nog eens wat van de wereld ;) :P

Qua Kiwi: de groene eet ik idd niet met schil, de gele versies wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 19-10-2018 10:49 ]

• WolfsRain
[...]

Nee hoor, cliënten op mijn werk eten ze zelfs met schil en daar zitten redelijk wat picky eaters tussen.

Truc is naast ze goed rijp te laten worden, af te spoelen en te borstellen(met een schone/nieuwe tandenborstel of afwasborstel). Met haartjes niet te haggelen inderdaad. Als ze heel rijp zijn is alleen afspoelen al voldoende! Haartjes vallen er zo af.

Als ze niet goed rijp zijn is de schil taai en niet lekker.

Als je echt hardcore bent, dan eet je ook de schil van citrusvruchten en bananen, en inderdaad kokosnoot :+

[ Voor 10% gewijzigd door WolfsRain op 19-10-2018 12:11 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.