Mx. Alba schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:58:
[...]
Het is natuurlijk ook niet alleen zo dat voor alle kenmerken van een mens, je ook wel andere dieren kunt vinden met diezelfde kenmerken... Omgekeerd ook: er zijn ook altijd wel mensen te vinden die die kenmerk niet hebben. Sterker nog, een baby heeft vrijwel geen enkele van die kenmerken! Dus als je dergelijke kenmerken gebruik om mensen te onderscheiden van andere dieren dan kan je alleen maar concluderen at de mens als dier geboren wordt en pas later een mens wordt.
Als je vreselijk binair denkt wel ja, als je gewoon wat normaler redeneert kun je snappen dat alle complexe levensvormen vrij simpel beginnen en pas na een bepaalde tijd hun volle potentie hebben, een baby een dier noemen is onzin, want normaal gesproken, bepaalde ziektes daargelaten, groeit het op tot een organisme wat dingen als ethiek, fantasie en allerlei andere dingen ontwikkelt. En ja, bij mensen duurt die ontwikkeling langer dan 20 jaar, maakt een baby geen dier.
Sowieso is naar baby's kijken nogal onzinnig, omdat daar enorme verschillen in zitten. Kittens, ook van wilde katachtigen, zijn vrij hopeloze wezens, terwijl een veulen binnen een uur vrolijk meerent met de rest van de kudde. Evolutie is daar druk bezig geweest.
[...]
Als je een dergelijke definitie van soorten hanteert, dan loop je altijd tegen het probleem aan dat er dan dus op een gegeven moment een dier moet zijn geweest dat het leven schonk aan de allereerste mens.
Nee, want evolutie is geen revolutie. Het zorgt inderdaad voor een wat vage grens, maar het is een grens. Wat jij nu lijkt te doen is gewoon een "moving the goalposts".
Biologisch gezien is de mens gewoon een dier, net als alle andere dieren. Dat is de enige manier om niet tegen zulke gekke dingen aan te lopen.
Vandaar dat ik het heb over een filosofische discussie, biologisch gezien zijn we snel klaar ja, en dan kom ik weer op mijn vraag "wat maakt een dier anders dan zelfs iets wat in principe geen leven is, een virus?"
Het antwoord "een centraal zenuwstelsel" is imho geen duidelijk antwoord, want de mug die niet doodgeslagen wordt heeft die ook niet.
Klinkt dus eigenlijk als een vrij arbitraire grens, vindt je niet?
Overigens is het ook wel dé manier om een discussie dood te slaan. Je kan er niet over uitkomen of een huis nou gelijk is aan een auto, dus je verdedigt met "taalkundig gezien zijn het allebei objecten!", ja, klopt, gefeliciteerd, je hebt de discussie gewonnen als je enkel daar naar kijkt.
[...]
Maar zowel een kip als een velociraptor waren dieren. Daar zit niet opeens een of andere magische overgang van dier naar mens tussen.
Klopt, maar een kip is geen dino. Er zit dus wel ergens een magische overgang van dino naar vogel.
Of nouja, ik zou die magische overgang evolutie noemen, voor sommigen inderdaad zwarte magie.
[...]
Waar het mij om gaat is dat de mens gewoon een dier is,
en daarom kan je niet zomaar andere dieren uitbuiten, vermoorden etc voor je plezier. Want daar hebben we het over: het is helemaal geen noodzaak meer om vlees en andere dierlijke producten te eten, dus al die dieren worden vermoord voor ons plezier, omdat we vlees en kaas en eieren zo lekker vinden. Niet omdat we die levensmiddelen nodig hebben.
Die eerste zin is een mening, en geen feit.
De rest, tja, we hebben ook seks zonder reden. Deze hele discussie is vrij zinloos zelfs, het heeft in ieder geval geen enkele noodzaak, toch doen we het, want we zijn mensen, we vullen onze dagen met het doen van dingen die geen enkele noodzaak hebben.
Heel simpel verwoord: We doen dingen omdat we het leuk vinden, we laten dingen omdat we het niet leuk vinden. Simpel gesteld eet ik vlees omdat ik het leuk vindt. Ik draag leer omdat ik het leuk vindt. Ik heb een hond omdat ik het leuk vindt. Ik geef mijn hond vlees omdat ik dat leuk vindt. En ik eet niet veganistisch omdat ik dat niet leuk vindt.
Wáárom ik die dingen leuk vindt, ja, dat heeft weer een slordige 30.000 redenen, again, dat maakt mij een mens. Ik denk na over mijn beslissingen, weeg persoonlijk geluk, korte termijn, lange termijn, hoeveelheid moeite, mijn ethische regels etc. allemaal af en dan kom ik tot een besluit.
En ja, daar komen soms niet de meest logische dingen uit, ik ben immers geen computer die alles in 1 of 0 ziet en altijd de weg van het minste verlies bewandeld.
[...]
Klopt, iedereen is hypocriet, ik ook. Maar ik kom mijn hypocrisie ten minste onder ogen, terwijl de meeste mensen hun hypocrisie negeren en doen alsof ze niet hypocriet zijn.
Die laatste mensen kom ik in dit topic niet tegen.
[...]
Zeker, maar nu heb je het over emotionele reacties. Dat is heel wat anders dan abstracte morele ethiek.
Ethiek is voor een groot deel emoties, en emoties ontstaan door ethiek .
Wanneer jij Pegida ergens ziet rondstampen voel je emoties, en die komen door hoe jouw ethisch kompas is afgesteld.
[...]
Deze bijvoorbeeld:
https://www.livescience.c...ing-mental-abilities.html
Dat artikel begint met: "There's no consensus on the question of what makes us special, or whether we even are. The biggest point of contention is whether our cognitive abilities differ from those of other animals "in kind," or merely in degree. Are we in a class by ourselves or just the smartest ones in our class?"
Er is dus geen consensus, dus jouw "feit" dat dieren gelijk zijn aan mensen is geen feit.
Of je 'm wel of niet over de schutting kan trappen is een redelijke grens
Jack Russel: Gemiddelde hond. Rottweiler: Niet zo gemiddelde hond
People as things, that’s where it starts.