Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
Zijn er e-Niro / Kona rijders die lid zijn geworden van de Vereniging Elektrische Rijders?

https://www.evrijders.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Akubra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:02:
Zijn er e-Niro / Kona rijders die lid zijn geworden van de Vereniging Elektrische Rijders?

https://www.evrijders.nl
Ja zakelijk, gewoon om ze te steunen. Zinvol geen idee nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Iemand al de navi getest op langere trip ? Of met te weinig charge ?

Geeft die dan aan waar je moet stoppen (er zitten laadstations in de navi), of staan ze alleen op de kaart.

Is de zg EV-route optie, dan laat die ze zien langs de route (al handig), mooi zou zijn: daar moet je gaan laden op je trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Ik heb 5 jaar geleden alle door fabrikanten (vooral de Japanse zoals Mutsibushi en Nissan) geleverde Navi's in de ban gedaan. Sinds TomTom (ik denk 15 jaar gebruikt) niet meegaat met IOS sinds een half jaar een gelukkige Waze gebruiker. Zou ik het Kia systeem toch een kans moeten geven? Je krijgt er in ieder geval 7 jaar updates bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sigmasailor schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:05:
Ik heb 5 jaar geleden alle door fabrikanten (vooral de Japanse zoals Mutsibushi en Nissan) geleverde Navi's in de ban gedaan. Sinds TomTom (ik denk 15 jaar gebruikt) niet meegaat met IOS sinds een half jaar een gelukkige Waze gebruiker. Zou ik het Kia systeem toch een kans moeten geven? Je krijgt er in ieder geval 7 jaar updates bij.
Ik ben ook fan van Waze en sinds iOS 12 werkt het ook met CarPlay. Hoop alleen dat Waze op de een of andere manier kan uitlezen wat de status is van de accu/range en dan ook laadstops kan plannen bij snelladers (en daar de bezetting van kan zien). In theorie moet dat mogelijk zijn, hopelijk stappen ze in die markt.
Het Kia systeem houdt wel rekening met de range en zou volgens mij ook de laadpalen / snelladers live moeten kunnen binnenhalen, maar geen idee hoe dat in de praktijk werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-01-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:45
Sigmasailor schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:05:
Gebruik Waze af en toe, ook in combinatie met Android Auto, maar ben niet heel enthousiast; (al die detail meldingen die toch ook vrij snel verouderd zijn en ETA minder accuraat dan navi van de auto, dus gebruik meestal de navi van de auto. Overigens is het soms wel leuk om met meerdere systemen te rijden. Heb soms tegelijkertijd Waze, Maps en auto navi aan staan. Dan zie je goed wat de verschillen zijn.
Ik verwacht dat ik bij de e-niro ook weer vooral met het car navi-systeem zal rijden. Met eventueel tijdens vakanties wat andere kaarten met laders er bij.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 19-01-2019 20:18 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
De kona navi even testen, maar ziet er ok uit en laadstations op de route is handig (doet de bmw i3 ook, en ook nog TMC). Dus al aan gewend.

Best handig dat je ziet dat er een snellader staat, want borden staan er niet.

Enige nadeel is dat je een wifi hotspot moet opzetten voor de tomtom data. Als ik de navi elke dag nodig zou hebben, zou ik een hotspot inbouwen.

Echter blijf ik soms google maps gebruiken (in-car navi's zijn namelijk niet overal up-to-date).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:54:
De kona navi even testen, maar ziet er ok uit en laadstations op de route is handig (doet de bmw i3 ook, en ook nog TMC). Dus al aan gewend.

Enige nadeel is dat je een wifi hotspot moet opzetten voor de tomtom data. Als ik de navi elke dag nodig zou hebben, zou ik een hotspot inbouwen.

Echter blijf ik soms google maps gebruiken (in-car navi's zijn namelijk niet overal up-to-date).
Ah, werkt dus niet via Bluetooth? Dat is wel jammer dan idd, een WiFi hotspot opzetten kost moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Vandaag een 45 minuutjes rondgereden in de Kona Electric, en wel blij met mijn keus. Auto rijd lekker en heeft genoeg vermogen.Zorgt ervoor dat je je lekker door het verkeer kan bewegen. Je voelt dat de auto iets zwaarder is door de accu, maar het zwaartepunt ligt laag, waardoor het niet hinderlijk is.

De auto voelt van binnen wat klein aan, maar dat komt ook omdat ik nu in een Seat Leon rij. Kinderstoel achterin was iig geen probleem. De enige keer dat ik echt alle ruimte gebruik is op vakantie, en dan regelen we wel een dakkoffertje.

Nog een week of 8 a 10 wachten als het goed is...

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Ah, werkt dus niet via Bluetooth? Dat is wel jammer dan idd, een WiFi hotspot opzetten kost moeite.
Ja beetje stom. Wifi is prima, maar als je al een connectie hebt (bluetooth of kabel)..... waarom dan alsnog een hotspot nodig met dezelfde telefoon :?

Moet gewoon keuze zijn (instelbaar), dan kun je bepalen welke internetverbinding die moet gebruiken.
Iets voor software updates.......ben echt benieuwd of Hyundai/Kia dat ook gaan doen (beetje actief dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kona navi update (kia zo te zien hetzelfde):
- zo te zien zelf in de gaten houden en bij de dealer langsrijden !?
- Kan toch gewoon met een download ..... scheelt bergen tijd.
- zelfde voor simpele bluetooth updates, mag je ook langs de dealer voor....

Qua online services lopen ze bij hyundai EU toch wel erg achter, of mis ik wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:24:
Kona navi update (kia zo te zien hetzelfde):
- zo te zien zelf in de gaten houden en bij de dealer langsrijden !?
- Kan toch gewoon met een download ..... scheelt bergen tijd.
- zelfde voor simpele bluetooth updates, mag je ook langs de dealer voor....

Qua online services lopen ze bij hyundai EU toch wel erg achter, of mis ik wat ?
http://media.kia.nl/mijnk...igatie%20ceed%20venga.pdf Doet vermoeden dat het misschien wel zelf mogelijk is, maar mogelijk is dat een ander soort navi?
Heb met mn Toyota ook eens zelf ge-update, dat was een drama: brakke software, lange download, updaten duurde super lang, dus als de dealer het bij elke beurt even meeneemt vind ik het prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:31:
[...]

http://media.kia.nl/mijnk...igatie%20ceed%20venga.pdf Doet vermoeden dat het misschien wel zelf mogelijk is, maar mogelijk is dat een ander soort navi?
Heb met mn Toyota ook eens zelf ge-update, dat was een drama: brakke software, lange download, updaten duurde super lang, dus als de dealer het bij elke beurt even meeneemt vind ik het prima..
i3 doe k zelf (gewoon download, navi en bluetooth drivers, erin pluggen en doet alles zelf)..... en die is uit 2013 en toen vond ik het al compleet belachelijk...... is een connected-car, dus OTA. En ook bij bmw moet je het zelf in de gaten houden (ze doen het wel bij het onderhoud......1x jaar kom ik daar als het meezit).

Tesla is de enige die het goed doet...... alles OTA.
Gewoon melding krijgen en beslissen wanneer je wilt updaten (net zoals je pc of telefoon), niks spannends aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 16:32

Als je en android phone hebt kan je met een tasker app https://play.google.com/s...sch.android.taskerm&hl=nl instellen dat de hotspot van je phone auto start als je bluetooth verbinding maakt met je kona die dan vervolgens weer automatisch met je hotspot connect (dacht ik).

Mocht je dit eens gaan proberen dan hoor ik graag of het inderdaad zo werkt :+

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic31
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05-2024
Mysth schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:49:
[...]

Als je en android phone hebt kan je met een tasker app https://play.google.com/s...sch.android.taskerm&hl=nl instellen dat de hotspot van je phone auto start als je bluetooth verbinding maakt met je kona die dan vervolgens weer automatisch met je hotspot connect (dacht ik).

Mocht je dit eens gaan proberen dan hoor ik graag of het inderdaad zo werkt :+
Als alternatief voor degenen met een Android toestel:

Op Kiaclub nl zag ik dat Carspot Wifi hier ideaal voor is. Deze app heeft ook een hotspot autostart functie, één keer instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Ik heb meestal een mobiele router in de auto liggen die hotspot is dan geen probleem. (een TP-link Mifi waar max 32 devices tegelijk op kunnenhttps://www.coolblue.nl/p...0naAziEAQYASABEgLAhPD_BwE) kan het gezin gewoon lekker doorappen en surfen onderweg en ook ideaal als onverhoopt geen Wifi beschikbaar is op bestemming (wordt steeds zeldzamer overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
eltron schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:22:
[...]

Ik heb meestal een mobiele router in de auto liggen die hotspot is dan geen probleem. (een TP-link Mifi waar max 32 devices tegelijk op kunnenhttps://www.coolblue.nl/p...0naAziEAQYASABEgLAhPD_BwE) kan het gezin gewoon lekker doorappen en surfen onderweg en ook ideaal als onverhoopt geen Wifi beschikbaar is op bestemming (wordt steeds zeldzamer overigens).
Daar heb ik ook al naar gekeken, wat voor sim only stop je daar nou in dan? Om nou een appart abbo af te sluiten voor die paar Mb die tomtom live + navi vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik heb voor de Mifi i.d.d. wel een aparte sim (only) en abonnement, maar dat kost bijna niks. ik heb 10GB/mnd voor € 10 en daar gaat de btw dan ook nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:05
Weet niet of het bij alle providers kan, maar ik mag bij Vodafone een tweede SIM aanvragen.

Dus misschien is zo’n mifi dan wel een optie, heb toch 20gb per maand.

Iemand met een e-Niro / Kona dit al eens geprobeerd trouwens:

Als uw auto draadloze CarPlay ondersteunt, houdt u de spraakbedieningsknop op het stuur ingedrukt. Zorg dat de stereo in de draadloze modus of Bluetooth-modus staat. Ga vervolgens op uw iPhone naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'CarPlay', tik op 'Beschikbare auto's' en selecteer uw auto. Raadpleeg de handleiding van uw auto voor meer informatie.

[ Voor 55% gewijzigd door smoken op 19-01-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Klinkt als draadloze CarPlay? Werkt dat echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@Sigmasailor waarschijnlijk niet ... bovenstaande uitleg komt van de website van Apple.
Een tijd geleden heb ik aan Kia gevraagd of draadloze CarPlay werkt, hun antwoord "ja"
De dealer echter gaf aan dat het niet mogelijk is.

Dus vandaar mijn vraag of iemand de stappen zoals die door Apple beschreven worden al eens getest heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Ah, ik dacht even dat het een Kia uitleg was, ben benieuwd of het werkt. Zou wel leuk zijn. Niet onoverkomelijk, met een Brodit houder los je het ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kona moet de kabel erin voor carplay. En je hebt 1 USB aansluiting dus USB slick erbij voor de muziek (heb ik liever op stick staan). Dus maar eens testen met usb hubje (paar euro).

edit: Kona/niro kunnen wireless carplay als ze dat software matig inbouwen, je hebt namelijk bluetooth en wifi nodig en dat zit erin.

[ Voor 27% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:07:
Kona moet de kabel erin voor carplay. En je hebt 1 USB aansluiting dus USB slick erbij voor de muziek (heb ik liever op stick staan). Dus maar eens testen met usb hubje (paar euro).

edit: Kona/niro kunnen wireless carplay als ze dat software matig inbouwen, je hebt namelijk bluetooth en wifi nodig en dat zit erin.
Zit er onder in het vak in het middendeel naast een 12V ook niet nog een usb?

edit:
Ah dat is een charger...

Een USB-hubje dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Wackerstamfer op 20-01-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:26
Ehhh, ik ben wat lui aangelegd en ga eigenlijk altijd met mijn auto door de wasstraat, zou dat voor de E-Niro een probleem zijn? Ik bedoel, er zitten op de wasstraat vlakbij ook zogenaamde bodemsproeiers. Zou dat problemen opleveren?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarom zijn bodemsproeiers anders dan op een heel nat wegdek rijden?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Zit er onder in het vak in het middendeel naast een 12V ook niet nog een usb?

edit:
Ah dat is een charger...

Een USB-hubje dan?
Yep, power only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
marc4547 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:52:
Ehhh, ik ben wat lui aangelegd en ga eigenlijk altijd met mijn auto door de wasstraat, zou dat voor de E-Niro een probleem zijn? Ik bedoel, er zitten op de wasstraat vlakbij ook zogenaamde bodemsproeiers. Zou dat problemen opleveren?
natuurlijk kan dat (EV's rijden al jaren door de wasstraten......), zou gek zijn als dat niet kon.

Enige nadeel in bv. mijn i3 is, hij moet in de neutraal staan en dat betekend dat die aan moet staan, dus piepen alle sensoren er vrolijk op los.
Is zelfs procedure voor als je niet in de auto mag blijven zitten (zodat in in de N blijft).

Zal kona/niro ook wel kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:38

Bij de Ioniq werkt dat niet. En mijn zoektocht op internet leerde mij dat dat in het algemeen zo is. Er was een club in India die beweerde op hun site een hub te hebben wat wel met carplay overweg kon, maar die reageerden niet op mailtjes.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
.. En je hebt 1 USB aansluiting dus USB slick erbij voor de muziek (heb ik liever op stick staan). Dus maar eens testen met usb hubje (paar euro).
Ai, dat is een minpunt. Heb mijn muziek al jaren op SD-kaart staan omdat ik in mijn vorige en huidige auto's meerdere SD kaart aansluitingen heb gehad (meestal 1 voor muziek/data en 1 voor Navi). Blijkt nu dat dit voor de Kona en Niro niet het geval is. En dan hou je dus alleen die ene USB over(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Yep, 1 voor communicatie (kona en niro), kona een charging, niro 2 charging (maar dat is minste probleem, charging zet je er zo bij).

Denk dat ze gewoon ervan uitgaan dat straks veel meer kan met carplay and android auto. En veel mensen hebben hun muziek op de telefoon staan in mp3. Ik wil alles lossless.....tja een van de weinigen denk ik (geen idee of die dat uberhaupt aankan).

[ Voor 48% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

eltron schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Ai, dat is een minpunt. Heb mijn muziek al jaren op SD-kaart staan omdat ik in mijn vorige en huidige auto's meerdere SD kaart aansluitingen heb gehad (meestal 1 voor muziek/data en 1 voor Navi). Blijkt nu dat dit voor de Kona en Niro niet het geval is. En dan hou je dus alleen die ene USB over(?)
Bepaalde Android telefoons kun je uitbreiden met een micro SD, dan zet je daar je muziek op, maar handig is anders inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dat wordt even puzzelen dan wat in de Niro het meest praktisch gaat zijn. Ik heb op de smartphone idd al extra geheugen dus wellicht dan daar de muziek erbij en via bluetooth afspelen of zo en de link overhouden voor eventueel gebruik met Android auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
eltron schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:59:
Dat wordt even puzzelen dan wat in de Niro het meest praktisch gaat zijn. Ik heb op de smartphone idd al extra geheugen dus wellicht dan daar de muziek erbij en via bluetooth afspelen of zo en de link overhouden voor eventueel gebruik met Android auto.
Als je android auto gebruikt kun je gelijk je muziek van je telefoon afspelen, dus dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:24:
[...]

Ik heb vandaag zo'n plugsurf fob genomen (Pay as you go). Gewoon voor erbij op vakantie door EU. In NL/DE natuurlijk andere duitse laadpassen.
Heb je die via de Kia laadservice afgenomen, of gewoon op de site van Plugsurfing?
Is er nog voordeel dit via Kia te doen? Plufsurfing lijkt me ook prima als nood en vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Akubra schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Heb je die via de Kia laadservice afgenomen, of gewoon op de site van Plugsurfing?
Is er nog voordeel dit via Kia te doen? Plufsurfing lijkt me ook prima als nood en vakanties.
Als je via plugsurfing zelf besteld krijg je 10 euro laadtegoed en is de laadpas (sleutelhanger) dus gratis. Niet duidelijk of je dat ook via Kia krijgt.
Zelf inmiddels Maingau en Telestrom aangevraagd, maar ga er eigenlijk vanuit alles met mn NewMotion pas te kunnen. Er is voor mij geen incentive om zo goedkoop mogelijk te laden, sterker nog, het is meer gedoe om kosten van alternatieve passen bij de LM te declareren.

O die van Kia is toch voor sommigen wel interessant vanwege het vaste lage tarief van 24ct/kWh: https://laadpastop10.nl/laadpas/134/Kia mits dit dan je vaste laadpas is en je veel aan openbare palen gaat laden, want kost wel een tientje per maand.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-01-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52
Akubra schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Via de Kia laadservice, dan kan ik het meteen op mijn factuur van de auto laten plaatsen. Inderdaad als backup naast TNM, Maingau, en Telekom laadpas. Ga deze zomer naar scandinavie dus moet wat achter de hand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Is er al iemand die het abonnement van € 9,99 per maand heeft kunnen afsluiten?
Óf kies voor een abonnement van € 9,99
per maand. Hiermee laad je tegen vaste
gereduceerde tarieven: AC-laden voor € 0,24
per kWh en DC-laden voor € 0,53 per kWh*
Ik kan daar geen informatie over vinden behalve wat in deze brochure staat.
https://www.kia.com/conte...plossingen-december18.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
Heeft één van de gelukkige Kona eigenaren ook een dashcam geinstalleerd? Met name een die ook als de auto uit staat blijft filmen. (BlackVue met Power Magic Pro bijvoorbeeld)

Deze verbind je via de zekeringen die bij de Kona links onder het dashboard zitten (net als de obd poort).

Zo ja dan zou ik graag een foto zien en je ervaring lezen. Ik twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
CyBeRSPiN schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Als je via plugsurfing zelf besteld krijg je 10 euro laadtegoed en is de laadpas (sleutelhanger) dus gratis. Niet duidelijk of je dat ook via Kia krijgt.
Zelf inmiddels Maingau en Telestrom aangevraagd, maar ga er eigenlijk vanuit alles met mn NewMotion pas te kunnen. Er is voor mij geen incentive om zo goedkoop mogelijk te laden, sterker nog, het is meer gedoe om kosten van alternatieve passen bij de LM te declareren.

O die van Kia is toch voor sommigen wel interessant vanwege het vaste lage tarief van 24ct/kWh: https://laadpastop10.nl/laadpas/134/Kia mits dit dan je vaste laadpas is en je veel aan openbare palen gaat laden, want kost wel een tientje per maand.
Kijk ik op Laadpastop10, dan lijkt het erop dat Plugsurfing via Kia iets minder bruikbaar is dan direct bij Plugfurfing bestellen. Via Kia lijkt het geen vakantie-pas te zijn. Maar misschien klopt die website niet.

Bestellen moet zeker via de Kia dealer? Kon niets vinden op internet dat je hem online kunt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:46:
Heeft één van de gelukkige Kona eigenaren ook een dashcam geinstalleerd? Met name een die ook als de auto uit staat blijft filmen. (BlackVue met Power Magic Pro bijvoorbeeld)

Deze verbind je via de zekeringen die bij de Kona links onder het dashboard zitten (net als de obd poort).

Ja net erin gezet, 10 minuten werk. Gewoon op de USB onder dashboard (cam heeft accu, 4K).
Azdome GS63H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kona (dus ook niro): usb hub werkt niet.
Usb erin zonder hub: leest die gelijk en kun je media afspelen.

Speelt MP3 en flac, echter hele hoge resolutie 192khz had die moeite mee (stopt die paar seconden tijdens afspelen), nog even goed testen.

Dus carplay en media via usb tegelijk kan niet, muziek naar je telefoon omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:19:
[...]

Ja net erin gezet, 10 minuten werk. Gewoon op de USB onder dashboard (cam heeft accu, 4K).
Azdome GS63H
Oh interessant, heb je een fototje hoe dat er uit ziet? kabels weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja kabels kun je heel makkelijk tussen vooruit en hemel duwen dan a-stijl bekleding, dan achter rubber deur, dan achter handschoenvak en je bent er.

Heeft parkeer-mode op g-sensor bij bewegen auto gaat die opnemen, maar vaste spanning betekend altijd opnemen (let op is je 12v accu, maar verbruikt weinig). En evt. 2e cam achter kan erop (maar wat meer goede).

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miele-nl
  • Laatst online: 08-01-2020
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Valt mee hoor. Ik heb een app die automatisch de hotspot start bij Bluetooth verbinding met de auto.
Ik gebruik nu ook de ingebouwde navigatie omdat ik de info op de HUD mis als ik waze gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
miele-nl schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Valt mee hoor. Ik heb een app die automatisch de hotspot start bij Bluetooth verbinding met de auto.
Ik gebruik nu ook de ingebouwde navigatie omdat ik de info op de HUD mis als ik waze gebruik.
iOS of Android?

Heb zelf een iPhone, maar volgens kan dit met iOS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miele-nl
smoken schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:52:
[...]

iOS of Android?

Heb zelf een iPhone, maar volgens kan dit met iOS niet.
Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ook even lachen? Trof net een Kona electric aan de laadpaal bij mij in de wijk. Even kenteken googelen op autoverleden.nl leverde het volgende op:

"Algemene gegevens:
Merk hyundai
Type kona
Brandstof elektriciteit
Kleur wit

Bouwjaar 00-00-0000
Dit voertuig is 19 jaar oud. Na 13 jaar gaan auto"s vaker gebreken vertonen. Dit kan veel onderhoudskosten met zich mee brengen. U bent op de lange termijn waarschijnijk goedkoper uit als u een voertuig van maximaal 10 jaar oud koopt. Het is heel erg belangrijk om goed te controleren op de uitgevoerde onderhoudsbeurten, een juiste (lage) kilometerstand en schadeverleden.
Eerste registratie Nederland 00-00-0000

De datum "Eerste registratie Nederland" is hetzelfde als de datum van het "bouwjaar". Dit betekent dat dit voertuig een Origineel Nederlands voertuig is en dat het voertuig niet is ingevoerd. Van ingevoerde voertuigen klopt de kilometerstand vaak niet en is het verleden onduidelijk. Van origineel Nederlandse voertuigen is het verleden vaak helder. O.a. het schadeverleden en de kilometerstand kunt u hier opvragen.

Datum laatste tenaamstelling 17-11-2018
Dit voertuig is 2 maanden en 3 dagen geleden voor het laatst van eigenaar gewisseld.
Voertuig Classificatie personenauto
Verval datum APK 17-11-2022
Resterende tijd APK 3 jaren, 9 maanden en 27 dagen
Deze auto heeft nog ruime tijd APK.
Dit betekent dat de auto onlangs nog technisch goedgekeurd is.

Wegenbelasting
Per maand € 31 - € 35"

autoverleden.nl moet blijkbaar ook nog wat aan nieuwe ontwikkelingen wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Telefoon houder (kabel kan langs de zijkant of onder langs.... als je gaatje maakt het aflegvakje kan die blind):
Is rubber (10,-) en kan er zo uit en kun je ook nog kantelen).

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/15nopsi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Dashcam.....even nog wat puzzelen (wellicht helemaal naar rechts), je moet opletten op de zonneklep en te ver omhoog zetten en je hebt de plastic bak achter de spiegel in beeld.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28ksdit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:10:
Dashcam.....even nog wat puzzelen (wellicht helemaal naar rechts), je moet opletten op de zonneklep en te ver omhoog zetten en je hebt de plastic bak achter de spiegel in beeld.

[Afbeelding]
Oh ja die is dan groter dan ik me herinner. Was ook van plan hem achter de spiegel de plakken maar dat feestje gaat dus niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
nee, of z'n platte langwerpige kopen (stuk duurder), achter de spiegel is NUL plek, eronder zit die in het zichtveld.

Maar, dit was even snel...... steuntje met zuignap is eigenlijk te groot. Als ik zelf wat maak kan die achter de spiegel (even dat beugeltje wat erbij zit slopen). Denk dat zelfs aan de spiegel kan. En daar zit gelijk spanning (binnenverlichting).

[ Voor 53% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:19:
nee, of z'n platte langwerpige kopen (stuk duurder), achter de spiegel is NUL plek, eronder zit die in het zichtveld.

Maar, dit was even snel...... steuntje met zuignap is eigenlijk te groot. Als ik zelf wat maak kan die achter de spiegel (even dat beugeltje wat erbij zit slopen). Denk dat zelfs aan de spiegel kan. En daar zit gelijk spanning (binnenverlichting).
Wellicht dat we met zoiets https://www.amazon.de/AUK...7b7e1afe62187250c347e7b03 net onder het plastic stuk uit kunnen steken. Ik lees ook veel dat rear cams nogal kunnen storen op de DAB+ radio. Hoe is de ontvangst met die dingen in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
  • Laatst online: 15-11-2022
miele-nl schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Welke app gebruik je ervoor ?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:00
De openingspost is opgeruimd, opgeschoond en een stuk overzichtelijker gemaakt. De verwachte leverdata zijn nu hierin opgenomen. Wil je zaken toegevoegd hebben aan de openingspost, meldt het dan gerust via DM. De komende tijd zal ik het forum doorakkeren om interessante berichten te pinnen zodat er makkelijk naar handige informatie van onze mede forumleden gezocht kan worden.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Goed bezig @Trackerfire!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Super, ziet er weer netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miele-nl
koekerk schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Welke app gebruik je ervoor ?
Hotspot starter
Niet de gratis versie overigens; maar misschien is er inmiddels ook wel een gratis app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Laden Kona: grote led ring om de charge poort, blijft groen verlicht zolang die aan het laden is (nogal opvallend). Zodra die vol is zal die wel uitgaan. Echt die zie je op 50m afstand nog !

Naast die ring zit een kleinere batterij status led met 3 niveau's (wordt ook groen)... die is al voldoende.
Zodra je preheat hebt ingesteld wordt die ring oranje zodra die aanslaat......
Soort kermis aan de voorkant (maar ja is koreaans... die zijn helemaal gek van lampjes).
Nergens in te stellen. Kleinigheid maar vindt het wat opzichtig.

Ben gewend dat die even aan gaat (om aan te geven dat die laad) en dan gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:46:

Binnenkort komt mijn e-niro en ik wil er ook een blackvue voor/achter camera in laten monteren.
Aangezien de hemel eruit moet voor een schuifdak en er achterin de kofferbak nog een 12v aansluiting gemaakt moet worden, kan de aanleg mooi gecombineerd worden (draden gaan dan via dorpel, plastic delen kunnen er zo uitgeklikt worden).

Voorzover ik heb kunnen achterhalen, wordt bij de niro/kona de 12v accu vanuit de grote accu bijgeladen, zelfs als de auto stil/uit staat. Dat zou betekenen dat je voor parkeer opnames eigenlijk geen extra accu nodig hebt, enkel een beveiliging dat de accuspanning niet te laag wordt voor de zekerheid (of indien je geen zin hebt om uit te rekenen hoeveel maanden dat goed gaat als de auto geparkeerd is). Als dit waar is zou je zelfs je koelbox zonder problemen kunnen laten draaien als de auto bijvoorbeeld een x aantal uren geparkeerd is..

Daarom laat ik zowel een vaste als geschakelde 12v naar de kofferbak leggen; alsook de voeding van de dashcam. Dan heb ik daar alles centraal en kan ik alle kanten op (mocht een extra accupack toch nodig zijn of in het geval dat ik een cloud verbinding continue aktief zou willen hebben). In de kofferbak is veel meer ruimte hiervoor dan bij de zekeringkast voor.

Heeft iemand al een blackvue in zijn niro ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Hij laad de 12v accu bij als die aan staat, vanmiddag even in de auto van alles getest en dan krijg je de melding om de auto in te schakelen om de 12V batterij niet leeg te trekken (dus toch maar even checken).

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Laatst online: 04-04-2021
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:15:
Hij laad de 12v accu bij als die aan staat, vanmiddag even in de auto van alles getest en dan krijg je de melding om de auto in te schakelen om de 12V batterij niet leeg te trekken (dus toch maar even checken).
Wellicht de utility mode hiervoor bruikbaar? of is dat te veel geklik in de menu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:15:
Dank voor de info..
Interessant.. ik begreep van een monteur dat er een systeem in zit dat moet voorkomen dat de 12v accu volledig leeg raakt (door bij te laden) zodat je "altijd" de auto kunt starten.. maar goed ik heb straks beide voedingen.. dan kan ik eenvoudig meten..

Het zou kunnen dat hij de utility mode bedoelde; maar ik heb uitdrukkelijk het voorbeeld genoemd van parkeren.

[ Voor 8% gewijzigd door ArieL op 20-01-2019 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackerstamfer
ArieL schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:21:
[...]

Dank voor de info..
Interessant.. ik begreep van een monteur dat er een systeem in zit dat moet voorkomen dat de 12v accu volledig leeg raakt (door bij te laden) zodat je "altijd" de auto kunt starten.. maar goed ik heb straks beide voedingen.. dan kan ik eenvoudig meten..

Het zou kunnen dat hij de utility mode bedoelde; maar ik heb uitdrukkelijk het voorbeeld genoemd van parkeren.
Volgens mij is dit een setting in het menu ergens. Dan blijft de auto de 12V batterij laden ook als deze helemaal uit is. Dan brand er ook een lampje in het hyundai logo (bij de kona) om aan te geven dat er 400V op staat.

Een soort utility mode maar dan net even anders :)

edit:
Uit de manual van de kona:

Aux. Battery Saver+ The Aux.Battery Saver+ is a function that monitors the charging status of the 12 V auxiliary battery. If the auxiliary battery level is low, the main high voltage battery charges the auxiliary battery.
Information The Aux. Battery Saver+ function will be ON when the vehicle is delivered. If the function is not needed, you may turn it off in the Users Settings mode on the cluster. For more information, refer to the following page.

H60

[ Voor 23% gewijzigd door Wackerstamfer op 20-01-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Volgens mij is dit een setting in het menu ergens. Dan blijft de auto de 12V batterij laden ook als deze helemaal uit is. Dan brand er ook een lampje in het hyundai logo (bij de kona) om aan te geven dat er 400V op staat.

....
Prima dus je kunt eigenlijk je auto 24/7 in de gaten houden als je wilt indien je een (dash)camera en mobiel accesspoint plaatst (zolang ze niet te veel stroom verbruiken,dwz de laadstroom van de hoofdaccu hoger is)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb de dashcam boven de speaker van het dashboard op de voorruit geplakt. draad naar voren gelegd en tussen voorruit en dashboard gedrukt. Vervolgens via naar links en via A-stijl naar beneden, naar de zekeringkast. Heb het laten doen. Koste 25 euro. was ook een klusje van niets.
Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:13:
[...]

Oh ja die is dan groter dan ik me herinner. Was ook van plan hem achter de spiegel de plakken maar dat feestje gaat dus niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Vandaag op de A2 bij best (geloof ik) bij fastned geprobeerd te laten. Eentje van de drie deed het niet en de anderen waren al bezet. Ook bij twee andere auto's deed die ene het niet. Een Opel Ampera kreeg hem wel op dat punt geladen. Vreemd hoor. Vriendelijke dame van Fastnet kon ook niets doen op dat moment.

Op een gegeven moment stonden we met 5 a 6 auto's te wachten om te kunnen laden. Was best gezellig maar schoot niet echt op. Blij dat ik geen haast had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Kona,
we hebben opgeladen tot 300 km afstand. Wij moesten nog 128 km.

Ben helaas vergeten te kijken met welk km wij thuis gekomen zijn. Morgen weer 200km voor de boeg dus ik zal dat nog even laten weten. Ik ben benieuwd naar het verschil tussen een rit met 120km/h en een rit met 130 km/h
prettig schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:06:
[...]

Kona of Niro ?
SOC bij vertrek ? (100%)
SOC bij aankomst ?
Dus wat was de range bij 130kmh en hoeveel soc heb je verbruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Aux. Battery Saver+ The Aux.Battery Saver+ is a function that monitors the charging status of the 12 V auxiliary battery. If the auxiliary battery level is low, the main high voltage battery charges the auxiliary battery.
Information The Aux. Battery Saver+ function will be ON when the vehicle is delivered. If the function is not needed, you may turn it off in the Users Settings mode on the cluster. For more information, refer to the following page.

H60
Nou dat is dan weer erg goed geregeld. Heel veel ev's (volgens mij zowat alle): 12v accu leeg en je hebt een probleem, kona/niro dus niet (deze kun je dus gewoon 1 maand ergens neerzetten of bv. wintersport, accu leeg na week in de kou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Willen de kona niet elke dag volladen (niet nodig, kan hele week rijden en dan 40-50% over). Ook iets beter voor de accu. Maar wel preheat, dus moet die aan de stekker en dan gaat die laden :|

Optie 1:
- Charge limit instellen (bv 50%), maar als ik hem vol wil laden moet ik dat weer uit zetten.

Slimmer (by-design):
- Charge timer: 7:00 timer zetten (of 8:00), preheat 7:00 --> preheat start dan 6:30 ongeveer maar zal dan zowat niks laden (tenzij je later instapt natuurlijk)
- dan kan de stekker er gelijk in als je thuis komt
- wil je wel gelijk laden (en dat is slim bedacht): zit timer-override knopje naast de stekker: indrukken en hij gaat gelijk laden :)
- En de timer is voor AC, DC is zo te zien altijd gelijk laden.... goede oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
Ik probeer er achter te komen hoe het proces van e-Niro's toekennen aan klanten werkt.
Een dealer(concern) mag per maand orders indienen bij KIA voor een x aantal auto's, het aantal verschilt per concern.
Maar wat is het moment dat de chassisnummers worden koppelt aan klanten.
Nu de Morning Pride in Pyeongtak in de have ligt om allerlei soorten KIA's te laden is dit het moment om het te volgen. De verwachte aankomst van deze boot in NL is 01-03-2019.

Zouden degene die in maart hun e-Niro verwachten na 23-01-2019 bij de dealer willen polsen of er al een terugkoppeling is? Dit is namelijk het moment dat de boot gaat varen richting NL.
Of zijn er al gelukkigen die al weten dat hun e-Niro op de Morning Pride gezet gaat worden?

Voor de Kona is het ook wel interessant, ik verwacht dat de terugkoppeling naar de klant plaats vind op het moment dat de Kona op de boot is gezet. Dat zou na 19-01-2019 zijn. Bij deze ook de vraag of er Kona gelukkigen zijn die in maart hun auto verwachten en al iets hebben gehoord of willen polsen bij de dealer.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@YStunnenberg Volgens mij doen de Kia dealers niet aan “boten”. Ik kreeg laatst een mail dat ik mn e-Niro in de maand februari kan verwachten en dat een leverdatum later volgt. Eerder kreeg ik te horen dat het eerste week februari zou worden, nu weer een ruimere schatting dus.. (of een bulk mail voor de hele groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
YStunnenberg schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:09:
Ik probeer er achter te komen hoe het proces van e-Niro's toekennen aan klanten werkt.
Een dealer(concern) mag per maand orders indienen bij KIA voor een x aantal auto's, het aantal verschilt per concern.
Nu de Morning Pride in Pyeongtak in de have ligt om allerlei soorten KIA's te laden is dit het moment om het te volgen. De verwachte aankomst van deze boot in NL is 01-03-2019.

Zouden degene die in maart hun e-Niro verwachten na 23-01-2019 bij de dealer willen polsen of er al een terugkoppeling is? Dit is namelijk het moment dat de boot gaat varen richting NL.
Of zijn er al gelukkigen die al weten dat hun e-Niro op de Morning Pride gezet gaat worden?

Voor de Kona is het ook wel interessant, ik verwacht dat de terugkoppeling naar de klant plaats vind op het moment dat de Kona op de boot is gezet. Dat zou na 19-01-2019 zijn. Bij deze ook de vraag of er Kona gelukkigen zijn die in maart hun auto verwachten en al iets hebben gehoord of willen polsen bij de dealer.
Enige manier: vriendelijk bij je dealer informeren en wachten. Die krijgt updates maar die lopen niet elke dag de updates door om te kijken wat ze moeten doen. Die zijn druk en zien vanzelf wanneer een auto aan ze geleverd wordt en dan gaan ze pas actie ondernemen.

Ken 2 dealers en ze worden letterlijk gek van al die vragen en telefoontjes waar ze GEEN zinnig antwoord op kunnen geven. Dus advies... doe het netjes met een smoes, rij langs voor bakje koffie, etc .....verzin wat.
Ze weten echt niet precies wat op die boot staat, KIA/Hyundai NL weet dat en de dealer pas als NL de EV's heeft toegekend aan de dealers (heb je NUL invloed op). Die kan dan zien wanneer die aankomt, en dan nog 2-3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:45:
@YStunnenberg Volgens mij doen de Kia dealers niet aan “boten”. Ik kreeg laatst een mail dat ik mn e-Niro in de maand februari kan verwachten en dat een leverdatum later volgt. Eerder kreeg ik te horen dat het eerste week februari zou worden, nu weer een ruimere schatting dus.. (of een bulk mail voor de hele groep).
Er zijn meerder forumleden die te horen hebben gekregen op welke boot hun auto staat. Heb je de mail van Kia NL gekregen of van je dealer.

De Kia dealers worden inderdaad moe van de vraag "Wanneer krijg ik mijn e-Niro" dit heb ik zelf ook te horen gekregen. Dus geduldig afwachten is het medicijn. Ik probeer dit proces te begrijpen, dit gaat namelijk zo anders dan met het proces bij VAG, PSA enz. Daar worden fake orders ingeschoten en auto's geproduceerd zonder berijders. Bij de e-Niro is dat anders ivm de grote vraag. LM's kunnen op deze manier geen bulk orders plaatsen.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

YStunnenberg schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:07:
[...]

Er zijn meerder forumleden die te horen hebben gekregen op welke boot hun auto staat. Heb je de mail van Kia NL gekregen of van je dealer.

De Kia dealers worden inderdaad moe van de vraag "Wanneer krijg ik mijn e-Niro" dit heb ik zelf ook te horen gekregen. Dus geduldig afwachten is het medicijn. Ik probeer dit proces te begrijpen, dit gaat namelijk zo anders dan met het proces bij VAG, PSA enz. Daar worden fake orders ingeschoten en auto's geproduceerd zonder berijders. Bij de e-Niro is dat anders ivm de grote vraag. LM's kunnen op deze manier geen bulk orders plaatsen.
Het is hier al zo vaak voorbijgekomen. Je beschrijft zelf goed hoe het zit: de Kia NL lijst is leading voor de landelijke verdeling van e-Niro’s, door regionale indeling en door mismatch met kleuren op de boot kunnen er kleine verschillen ontstaan. Er rijden al mensen rond die een maand na mij gereserveerd hadden, het is niet anders ;)
Mail van dealer/verkoper.
En ook voor de dealers verloopt dit volgens mij totaal anders dan dat ze gewend zijn, normaal konden ze idd in ordersysteem zien wat de voorraad was en een wagen claimen.
En kijkend naar de Kona mogen wij blij zijn, het is gewoon een kwestie van geduld.. hij komt echt niet eerder door het nog preciezer te weten.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-01-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
YStunnenberg schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:09:

Voor zover ik weet, wordt pas bij bestelling de klant gekoppeld aan een chassis-nummer. En dan is ook nog de gekozen kleur een belangrijke factor.

Volgens mij laadt Kia gewoon een aantal e-Niro's op de boot, koppelt de kleuren terug aan Kia Nederland en dan pas kan Kia NL auto's koppelen aan een bestelling.

Volgens de LM staat de levering van mijn e-Niro gepland in week 5. Maar op vrijdag 11 januari gaf mijn dealer aan dat mijn auto nog op zee is en 26 januari gelost wordt. Dat kan dan alleen de Morning Lady zijn, maar die komt pas de 28e aan in Rotterdam. Misschien wel later want dit schip is op 27 januari nog in Tilbury (UK).

Zoals je ziet krijg ik uit verschillende bronnen (LM, dealer, marinetraffic.com) verschillende data. Ik maak me er niet druk om, want ik kan er niets aan veranderen. Die boot gaat niet sneller varen door mijn dealer te bestoken met vragen.

Nu ik weet dat mijn e-Niro eind januari van de boot komt, weet ik dat ik begin februari kan rijden. Prima, ik tel de dagen af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 20:05
Vandaag is het zover... Mijn Kona wordt over 1-3 uur afgeleverd. Enorm benieuwd!

En dan maar eens kijken wat het bereik wordt in dit koude weer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Hoogie2004 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:59:

De enige keer dat ik echt alle ruimte gebruik is op vakantie, en dan regelen we wel een dakkoffertje.
Mag ik je adviseren niet de Dakdragers Farad van 99EUR te kopen, met een klemsysteem. Ik krijg hem niet goed vastgeklemd. Een uur pielen in de kou hielp niet, maar gewoon geen vertrouwen in de plastic klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:24:
[...]

Nou dat is dan weer erg goed geregeld. Heel veel ev's (volgens mij zowat alle): 12v accu leeg en je hebt een probleem, kona/niro dus niet (deze kun je dus gewoon 1 maand ergens neerzetten of bv. wintersport, accu leeg na week in de kou).
Ik werd door de dealer gewaarschuwd dat de Kona daar wel last van heeft: dat je de auto moet "starten" als je lang in de auto zit, omdat er zo'n klein accu'tje in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
Togt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:12:
[...]

Ik werd door de dealer gewaarschuwd dat de Kona daar wel last van heeft: dat je de auto moet "starten" als je lang in de auto zit, omdat er zo'n klein accu'tje in zit.
Dan verwijs ik je toch weer naar het boekje: H57 & H58. (ik zie dat er verschillende versies in omloop zijn het kan ook H60&H61 zijn)

Kona EV H57

Kona EV H58

• Cycle Mode :
When the POWER button is in the
OFF position with all doors, hood
and liftgate closed, the Aux. Battery
Saver+ activates according to the
auxiliary battery status.

Dus als de auto uit staat kan de 12V wel degelijk worden bijgeladen. :) Mocht dit gebeuren dan zal je dit zien op je scherm op het moment dat je in stapt. Om the checken of dit bij jou aan staat: 'User Settings → Other → Aux.Battery Saver+'

edit:
Als je lang in de auto zit kan je hem natuurlijk gewoon in Utility mode zetten: (H59)
Utility Mode
The high voltage battery is used instead of the 12V auxiliary battery for operating the convenient features of the vehicle. When driving is not necessary such as while camping or when stopping the vehicle for a long time, it is possible to use the electrical devices (audio, lights, etc.) for long hours.

[ Voor 34% gewijzigd door Wackerstamfer op 21-01-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
Jij hebt het over wanneer de auto "uit" staat bijladen, ik heb het over wanneer je in de auto gaat zitten en nog niet start . . Daar gaan die handleiding bladzijdes niet over.

Hoe dan ook: ik begrijp wat je bedoelt, en ben blij met de battery saver . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:06:
Telefoon houder (kabel kan langs de zijkant of onder langs.... als je gaatje maakt het aflegvakje kan die blind):
Is rubber (10,-) en kan er zo uit en kun je ook nog kantelen).

[Afbeelding]
Welke houder is dit? Ook geschikt voor andere toestellen?

Ik ben naar zoiets op zoek voor mijn OnePlus 6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Gisteren een eerste grote roadtrip met de e-Niro:

Elst - Hardinxveld - Almere - demoritje - Elst, samen goed voor zo'n 275 km.
Vertrokken met 410km range en thuisgekomen met 45km.

Overal de snelheden gereden die mochten en het was natuurlijk aardig fris.
De rit naar Hardinxveld en Almere was 165 en ik had nog 220 over, dus dat was netjes voor toch ook grote stukken 130 afgewisseld met 100.
De rit van Almere naar Elst was met 210 te gaan en 105 te rijden een eitje dacht ik. Maar dat liep snel terug en het duurde denk ik even voor de batterij warm was en de extra drain ophield.

Maar een genot op lange stukken door de stilte en alle hulpjes :P

En de kinderen hebben al lang niet meer zo veel en makkelijk in een auto geslapen. Schijnbaar is het errug rustgevend :D

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
Togt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:01:
[...]
Jij hebt het over wanneer de auto "uit" staat bijladen, ik heb het over wanneer je in de auto gaat zitten en nog niet start . . Daar gaan die handleiding bladzijdes niet over.

Hoe dan ook: ik begrijp wat je bedoelt, en ben blij met de battery saver . . .
Als je de auto niet start dan staat deze toch uit? In het boekje spreken ze over ON en OFF van de power button. Op "contact" zal dan wel onder ON vallen.

Als je in dat geval niet aan de oplader hangt (dan laadt de 12V ook op) zal je de auto op Utility mode moeten zetten als de 12V laag is en je een tijdje wilt blijven zitten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Hier is de e-Niro ook eindelijk doorbesteld; 24-12 op "bestellen" geklikt in de portal van Leaseplan, vandaag uiteindelijk bevestiging dat de verwachte levering in week 49 zal zijn bij een Kia dealer in Helmond. Geen idee hoe de dealer bepaald wordt eigenlijk, ik woon in Zeeland.

Gaat om een Dynamicline in zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-01 14:01
Togt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:09:
[...]

Mag ik je adviseren niet de Dakdragers Farad van 99EUR te kopen, met een klemsysteem. Ik krijg hem niet goed vastgeklemd. Een uur pielen in de kou hielp niet, maar gewoon geen vertrouwen in de plastic klemmen.
Ik heb ook gedacht over dakdragers. Uiteindelijk een last trekhaak laten toevoegen met fietsendrager. Hierop kan ik dan ook een extra koffer op plaatsen mocht het een keer niet passen. Als alternatief naast fiets vervoer.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
inmiddels via de LM het ordernummer gehad, die komt alleen qua format totaal niet overeen met de lijst in de openingspost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 20:05
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:38:
inmiddels via de LM het ordernummer gehad, die komt alleen qua format totaal niet overeen met de lijst in de openingspost
Hier dus ook, is totaal niet te vergelijken met de reserveringsnummers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ben benieuwd of iemand al een rit hebt moeten maken van 400km. Dus 200 heen en weer 200 terug. En hoe lang duurde het tussentijds laden bij een fast charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:05

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Als ik mijn e-Niro heb (mid maart) zal ik zeker ritten maken naar Maastricht, vanaf hier een km of 200... Dus dan laat ik je het weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Togt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:09:
[...]

Dank voor de tip, zal er rekening mee houden :)
Electrons schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Ik heb ook gedacht over dakdragers. Uiteindelijk een last trekhaak laten toevoegen met fietsendrager. Hierop kan ik dan ook een extra koffer op plaatsen mocht het een keer niet passen. Als alternatief naast fiets vervoer.
Hmm, dit is misschien ook wel een optie.

Er is overigens wel 1 groot nadeel sinds de proefrit, ik kan niet wachten tot ie geleverd wordt :+ 8)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 11:00
Schimanski81 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:16:
Hier is de e-Niro ook eindelijk doorbesteld; 24-12 op "bestellen" geklikt in de portal van Leaseplan, vandaag uiteindelijk bevestiging dat de verwachte levering in week 49 zal zijn bij een Kia dealer in Helmond. Geen idee hoe de dealer bepaald wordt eigenlijk, ik woon in Zeeland.

Gaat om een Dynamicline in zwart.
Zijn er ook nog nieuwe Kona bestellers? Ben benieuwd welke leverdatum en tijd zij nu mee krijgen. Of heeft Kia het nu (veel) beter voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
Martijn.J schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:41:
[...]

Zijn er ook nog nieuwe Kona bestellers? Ben benieuwd welke leverdatum en tijd zij nu mee krijgen. Of heeft Kia het nu (veel) beter voor elkaar?
Ik sta nog niet op het lijstje maar ik heb in Januari via LM een Kona (Ceramic Blue) besteld: nr 2019-112 - verwacht Mei 2019. De dealer gaf toen aan dat er 1 jaar levertijd op zit als ik zelf zou bestellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wackerstamfer op 21-01-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
Iemand anders ook problemen met Mijn Kia? Sinds gistermiddag geen update meer van gereden ritten, laadstatus en km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
beschuit schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:27:
Als ik mijn e-Niro heb (mid maart) zal ik zeker ritten maken naar Maastricht, vanaf hier een km of 200... Dus dan laat ik je het weten ;-)
Volgens https://abetterrouteplanner.com gaat mijn ritje Amsterdam <-> Maastricht in totaal 4 uur en 52 minuten duren inclusief 41 minuten laadstop.

FastNed Route geeft 5 uur en 24 minuten aan. Daar zie je alleen dat ze een laadstop doen van 64% naar 91% en bij de laadcurve is te zien dat het tot 70% het snelst gaat.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Harvest2002 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:59:
Iemand anders ook problemen met Mijn Kia? Sinds gistermiddag geen update meer van gereden ritten, laadstatus en km stand.
Hij werkt het eigenlijk als het wel werkt? Kun je notificaties krijgen als het laden gestopt / voltooid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
Voor diegenen die volgende maand al in een Kona willen rijden, is wellicht onderstaande interessant :

https://www.businesslease.nl/hyundai-kona-electric/

Ik weet niet de ins en outs van deze actie maar kreeg hem via een mailing binnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Pevano op 21-01-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
kdeboois schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:17:
[...]

Volgens https://abetterrouteplanner.com gaat mijn ritje Amsterdam <-> Maastricht in totaal 4 uur en 52 minuten duren inclusief 41 minuten laadstop.

FastNed Route geeft 5 uur en 24 minuten aan. Daar zie je alleen dat ze een laadstop doen van 64% naar 91% en bij de laadcurve is te zien dat het tot 70% het snelst gaat.
Van 64% naar 91% is natuurlijk niet slim bij een fast charger. abrp doet dat slimmer, maar je moet hier ook zelf aangeven wanneer je wilt chargen (10% default), wat je verbruik is bij 110km/h (kia default 214 Wh/km) en of je harder wilt rijden dan 110 km/h. Zowel de e-niro als de kona zijn nog alpha. Als ik hier een beetje mee speel geeft hij al snel aan dat ik beter op de heen weg even 20 min aan de fast charger moet. Wel een leuke om in de gaten te houden :) . Ben benieuwd hoe dit matched in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
Nee volgens mij niet. Je krijgt alleen de status te zien van het laden. Verder de km stand, of je portier is afgesloten en of je bandenspanning ok is. Verder de ritten die je hebt gemaakt.

Verder kun je zien waar je auto zich bevindt. Je rijstijl (eco, normaal, sport). En allerlei zaken rond het maken van een service afspraak. Redelijk basic al met al.

O ja, ook nog waar je kunt laden. Maar dat werkt (bij mij) niet op Android (Samsung S8) maar wel op IOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raugustijn
  • Laatst online: 27-05-2021
AeoIus schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:12:
Maar dat liep snel terug en het duurde denk ik even voor de batterij warm was en de extra drain ophield.
Klopt dit,? -Voor zover ik accu's begrijp is de capaciteit minder bij lage temperaturen, maar is er niet "extra drain"... Moet ik mijn begrip van accu's bijstellen? Dan ben ik wel erg benieuwd...
Wat is ervan begrijp is dus dat accucapaciteit minder is bij lage temperaturen, en dat daardoor je bereik afneemt, en niet dat er meer energie uit de accu loopt bij lage temperaturen, toch??? :?

Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line

Pagina: 1 ... 49 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.