Zijn er e-Niro / Kona rijders die lid zijn geworden van de Vereniging Elektrische Rijders?
https://www.evrijders.nl
Ja zakelijk, gewoon om ze te steunen. Zinvol geen idee nog ?Akubra schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:02:
Zijn er e-Niro / Kona rijders die lid zijn geworden van de Vereniging Elektrische Rijders?
Ik ben ook fan van Waze en sinds iOS 12 werkt het ook met CarPlay. Hoop alleen dat Waze op de een of andere manier kan uitlezen wat de status is van de accu/range en dan ook laadstops kan plannen bij snelladers (en daar de bezetting van kan zien). In theorie moet dat mogelijk zijn, hopelijk stappen ze in die markt.Sigmasailor schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:05:
Ik heb 5 jaar geleden alle door fabrikanten (vooral de Japanse zoals Mutsibushi en Nissan) geleverde Navi's in de ban gedaan. Sinds TomTom (ik denk 15 jaar gebruikt) niet meegaat met IOS sinds een half jaar een gelukkige Waze gebruiker. Zou ik het Kia systeem toch een kans moeten geven? Je krijgt er in ieder geval 7 jaar updates bij.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-01-2019 18:11 ]
Gebruik Waze af en toe, ook in combinatie met Android Auto, maar ben niet heel enthousiast; (al die detail meldingen die toch ook vrij snel verouderd zijn en ETA minder accuraat dan navi van de auto, dus gebruik meestal de navi van de auto. Overigens is het soms wel leuk om met meerdere systemen te rijden. Heb soms tegelijkertijd Waze, Maps en auto navi aan staan. Dan zie je goed wat de verschillen zijn.Sigmasailor schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:05:
Ik heb 5 jaar geleden alle door fabrikanten (vooral de Japanse zoals Mutsibushi en Nissan) geleverde Navi's in de ban gedaan. Sinds TomTom (ik denk 15 jaar gebruikt) niet meegaat met IOS sinds een half jaar een gelukkige Waze gebruiker. Zou ik het Kia systeem toch een kans moeten geven? Je krijgt er in ieder geval 7 jaar updates bij.
[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 19-01-2019 20:18 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ah, werkt dus niet via Bluetooth? Dat is wel jammer dan idd, een WiFi hotspot opzetten kost moeite.prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:54:
De kona navi even testen, maar ziet er ok uit en laadstations op de route is handig (doet de bmw i3 ook, en ook nog TMC). Dus al aan gewend.
Best handig dat je ziet dat er een snellader staat, want borden staan er niet.
Enige nadeel is dat je een wifi hotspot moet opzetten voor de tomtom data. Als ik de navi elke dag nodig zou hebben, zou ik een hotspot inbouwen.
Echter blijf ik soms google maps gebruiken (in-car navi's zijn namelijk niet overal up-to-date).
Ja beetje stom. Wifi is prima, maar als je al een connectie hebt (bluetooth of kabel)..... waarom dan alsnog een hotspot nodig met dezelfde telefoonCyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:57:
[...]
Ah, werkt dus niet via Bluetooth? Dat is wel jammer dan idd, een WiFi hotspot opzetten kost moeite.
http://media.kia.nl/mijnk...igatie%20ceed%20venga.pdf Doet vermoeden dat het misschien wel zelf mogelijk is, maar mogelijk is dat een ander soort navi?prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:24:
Kona navi update (kia zo te zien hetzelfde):
- zo te zien zelf in de gaten houden en bij de dealer langsrijden !?
- Kan toch gewoon met een download ..... scheelt bergen tijd.
- zelfde voor simpele bluetooth updates, mag je ook langs de dealer voor....
Qua online services lopen ze bij hyundai EU toch wel erg achter, of mis ik wat ?
i3 doe k zelf (gewoon download, navi en bluetooth drivers, erin pluggen en doet alles zelf)..... en die is uit 2013 en toen vond ik het al compleet belachelijk...... is een connected-car, dus OTA. En ook bij bmw moet je het zelf in de gaten houden (ze doen het wel bij het onderhoud......1x jaar kom ik daar als het meezit).CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:31:
[...]
http://media.kia.nl/mijnk...igatie%20ceed%20venga.pdf Doet vermoeden dat het misschien wel zelf mogelijk is, maar mogelijk is dat een ander soort navi?
Heb met mn Toyota ook eens zelf ge-update, dat was een drama: brakke software, lange download, updaten duurde super lang, dus als de dealer het bij elke beurt even meeneemt vind ik het prima..
Als je en android phone hebt kan je met een tasker app https://play.google.com/s...sch.android.taskerm&hl=nl instellen dat de hotspot van je phone auto start als je bluetooth verbinding maakt met je kona die dan vervolgens weer automatisch met je hotspot connect (dacht ik).prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:54:
De kona navi even testen, maar ziet er ok uit en laadstations op de route is handig (doet de bmw i3 ook, en ook nog TMC). Dus al aan gewend.
Best handig dat je ziet dat er een snellader staat, want borden staan er niet.
Enige nadeel is dat je een wifi hotspot moet opzetten voor de tomtom data. Als ik de navi elke dag nodig zou hebben, zou ik een hotspot inbouwen.
Echter blijf ik soms google maps gebruiken (in-car navi's zijn namelijk niet overal up-to-date).
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Als alternatief voor degenen met een Android toestel:Mysth schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:49:
[...]
Als je en android phone hebt kan je met een tasker app https://play.google.com/s...sch.android.taskerm&hl=nl instellen dat de hotspot van je phone auto start als je bluetooth verbinding maakt met je kona die dan vervolgens weer automatisch met je hotspot connect (dacht ik).
Mocht je dit eens gaan proberen dan hoor ik graag of het inderdaad zo werkt
Ik heb meestal een mobiele router in de auto liggen die hotspot is dan geen probleem. (een TP-link Mifi waar max 32 devices tegelijk op kunnenhttps://www.coolblue.nl/p...0naAziEAQYASABEgLAhPD_BwE) kan het gezin gewoon lekker doorappen en surfen onderweg en ook ideaal als onverhoopt geen Wifi beschikbaar is op bestemming (wordt steeds zeldzamer overigens).prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:54:
Daar heb ik ook al naar gekeken, wat voor sim only stop je daar nou in dan? Om nou een appart abbo af te sluiten voor die paar Mb die tomtom live + navi vraagt....eltron schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:22:
[...]
Ik heb meestal een mobiele router in de auto liggen die hotspot is dan geen probleem. (een TP-link Mifi waar max 32 devices tegelijk op kunnenhttps://www.coolblue.nl/p...0naAziEAQYASABEgLAhPD_BwE) kan het gezin gewoon lekker doorappen en surfen onderweg en ook ideaal als onverhoopt geen Wifi beschikbaar is op bestemming (wordt steeds zeldzamer overigens).
[ Voor 55% gewijzigd door smoken op 19-01-2019 23:24 ]
[ Voor 27% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 10:15 ]
Zit er onder in het vak in het middendeel naast een 12V ook niet nog een usb?prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:07:
Kona moet de kabel erin voor carplay. En je hebt 1 USB aansluiting dus USB slick erbij voor de muziek (heb ik liever op stick staan). Dus maar eens testen met usb hubje (paar euro).
edit: Kona/niro kunnen wireless carplay als ze dat software matig inbouwen, je hebt namelijk bluetooth en wifi nodig en dat zit erin.
[ Voor 4% gewijzigd door Wackerstamfer op 20-01-2019 11:56 ]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Yep, power only.Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:52:
[...]
Zit er onder in het vak in het middendeel naast een 12V ook niet nog een usb?
edit:
Ah dat is een charger...
Een USB-hubje dan?
natuurlijk kan dat (EV's rijden al jaren door de wasstraten......), zou gek zijn als dat niet kon.marc4547 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:52:
Ehhh, ik ben wat lui aangelegd en ga eigenlijk altijd met mijn auto door de wasstraat, zou dat voor de E-Niro een probleem zijn? Ik bedoel, er zitten op de wasstraat vlakbij ook zogenaamde bodemsproeiers. Zou dat problemen opleveren?
[ Voor 23% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 12:05 ]
Bij de Ioniq werkt dat niet. En mijn zoektocht op internet leerde mij dat dat in het algemeen zo is. Er was een club in India die beweerde op hun site een hub te hebben wat wel met carplay overweg kon, maar die reageerden niet op mailtjes.prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:07:
Kona moet de kabel erin voor carplay. En je hebt 1 USB aansluiting dus USB slick erbij voor de muziek (heb ik liever op stick staan). Dus maar eens testen met usb hubje (paar euro).
edit: Kona/niro kunnen wireless carplay als ze dat software matig inbouwen, je hebt namelijk bluetooth en wifi nodig en dat zit erin.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ai, dat is een minpunt. Heb mijn muziek al jaren op SD-kaart staan omdat ik in mijn vorige en huidige auto's meerdere SD kaart aansluitingen heb gehad (meestal 1 voor muziek/data en 1 voor Navi). Blijkt nu dat dit voor de Kona en Niro niet het geval is. En dan hou je dus alleen die ene USB over(?)prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:07:
.. En je hebt 1 USB aansluiting dus USB slick erbij voor de muziek (heb ik liever op stick staan). Dus maar eens testen met usb hubje (paar euro).
[ Voor 48% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 12:56 ]
Bepaalde Android telefoons kun je uitbreiden met een micro SD, dan zet je daar je muziek op, maar handig is anders inderdaad..eltron schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:44:
[...]
Ai, dat is een minpunt. Heb mijn muziek al jaren op SD-kaart staan omdat ik in mijn vorige en huidige auto's meerdere SD kaart aansluitingen heb gehad (meestal 1 voor muziek/data en 1 voor Navi). Blijkt nu dat dit voor de Kona en Niro niet het geval is. En dan hou je dus alleen die ene USB over(?)
Als je android auto gebruikt kun je gelijk je muziek van je telefoon afspelen, dus dat gaat goed.eltron schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:59:
Dat wordt even puzzelen dan wat in de Niro het meest praktisch gaat zijn. Ik heb op de smartphone idd al extra geheugen dus wellicht dan daar de muziek erbij en via bluetooth afspelen of zo en de link overhouden voor eventueel gebruik met Android auto.
Heb je die via de Kia laadservice afgenomen, of gewoon op de site van Plugsurfing?Vaevictis_ schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:24:
[...]
Ik heb vandaag zo'n plugsurf fob genomen (Pay as you go). Gewoon voor erbij op vakantie door EU. In NL/DE natuurlijk andere duitse laadpassen.
Als je via plugsurfing zelf besteld krijg je 10 euro laadtegoed en is de laadpas (sleutelhanger) dus gratis. Niet duidelijk of je dat ook via Kia krijgt.Akubra schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:09:
[...]
Heb je die via de Kia laadservice afgenomen, of gewoon op de site van Plugsurfing?
Is er nog voordeel dit via Kia te doen? Plufsurfing lijkt me ook prima als nood en vakanties.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-01-2019 13:30 ]
Via de Kia laadservice, dan kan ik het meteen op mijn factuur van de auto laten plaatsen. Inderdaad als backup naast TNM, Maingau, en Telekom laadpas. Ga deze zomer naar scandinavie dus moet wat achter de hand hebben.Akubra schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:09:
[...]
Heb je die via de Kia laadservice afgenomen, of gewoon op de site van Plugsurfing?
Is er nog voordeel dit via Kia te doen? Plufsurfing lijkt me ook prima als nood en vakanties.
Ik kan daar geen informatie over vinden behalve wat in deze brochure staat.Óf kies voor een abonnement van € 9,99
per maand. Hiermee laad je tegen vaste
gereduceerde tarieven: AC-laden voor € 0,24
per kWh en DC-laden voor € 0,53 per kWh*
Kijk ik op Laadpastop10, dan lijkt het erop dat Plugsurfing via Kia iets minder bruikbaar is dan direct bij Plugfurfing bestellen. Via Kia lijkt het geen vakantie-pas te zijn. Maar misschien klopt die website niet.CyBeRSPiN schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:17:
[...]
Als je via plugsurfing zelf besteld krijg je 10 euro laadtegoed en is de laadpas (sleutelhanger) dus gratis. Niet duidelijk of je dat ook via Kia krijgt.
Zelf inmiddels Maingau en Telestrom aangevraagd, maar ga er eigenlijk vanuit alles met mn NewMotion pas te kunnen. Er is voor mij geen incentive om zo goedkoop mogelijk te laden, sterker nog, het is meer gedoe om kosten van alternatieve passen bij de LM te declareren.
O die van Kia is toch voor sommigen wel interessant vanwege het vaste lage tarief van 24ct/kWh: https://laadpastop10.nl/laadpas/134/Kia mits dit dan je vaste laadpas is en je veel aan openbare palen gaat laden, want kost wel een tientje per maand.
Ja net erin gezet, 10 minuten werk. Gewoon op de USB onder dashboard (cam heeft accu, 4K).Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:46:
Heeft één van de gelukkige Kona eigenaren ook een dashcam geinstalleerd? Met name een die ook als de auto uit staat blijft filmen. (BlackVue met Power Magic Pro bijvoorbeeld)
Deze verbind je via de zekeringen die bij de Kona links onder het dashboard zitten (net als de obd poort).
Zo ja dan zou ik graag een foto zien en je ervaring lezen. Ik twijfel nog.
Oh interessant, heb je een fototje hoe dat er uit ziet? kabels weggewerkt?prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:19:
[...]
Ja net erin gezet, 10 minuten werk. Gewoon op de USB onder dashboard (cam heeft accu, 4K).
Azdome GS63H
[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 14:31 ]
Valt mee hoor. Ik heb een app die automatisch de hotspot start bij Bluetooth verbinding met de auto.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:57:
[...]
Ah, werkt dus niet via Bluetooth? Dat is wel jammer dan idd, een WiFi hotspot opzetten kost moeite.
iOS of Android?miele-nl schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Valt mee hoor. Ik heb een app die automatisch de hotspot start bij Bluetooth verbinding met de auto.
Ik gebruik nu ook de ingebouwde navigatie omdat ik de info op de HUD mis als ik waze gebruik.
Androidsmoken schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:52:
[...]
iOS of Android?
Heb zelf een iPhone, maar volgens kan dit met iOS niet.
Oh ja die is dan groter dan ik me herinner. Was ook van plan hem achter de spiegel de plakken maar dat feestje gaat dus niet door.prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:10:
Dashcam.....even nog wat puzzelen (wellicht helemaal naar rechts), je moet opletten op de zonneklep en te ver omhoog zetten en je hebt de plastic bak achter de spiegel in beeld.
[Afbeelding]
[ Voor 53% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 15:22 ]
Wellicht dat we met zoiets https://www.amazon.de/AUK...7b7e1afe62187250c347e7b03 net onder het plastic stuk uit kunnen steken. Ik lees ook veel dat rear cams nogal kunnen storen op de DAB+ radio. Hoe is de ontvangst met die dingen in NL?prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:19:
nee, of z'n platte langwerpige kopen (stuk duurder), achter de spiegel is NUL plek, eronder zit die in het zichtveld.
Maar, dit was even snel...... steuntje met zuignap is eigenlijk te groot. Als ik zelf wat maak kan die achter de spiegel (even dat beugeltje wat erbij zit slopen). Denk dat zelfs aan de spiegel kan. En daar zit gelijk spanning (binnenverlichting).
Welke app gebruik je ervoor ?miele-nl schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Valt mee hoor. Ik heb een app die automatisch de hotspot start bij Bluetooth verbinding met de auto.
Ik gebruik nu ook de ingebouwde navigatie omdat ik de info op de HUD mis als ik waze gebruik.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Hotspot starter
Binnenkort komt mijn e-niro en ik wil er ook een blackvue voor/achter camera in laten monteren.Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:46:
Heeft één van de gelukkige Kona eigenaren ook een dashcam geinstalleerd? Met name een die ook als de auto uit staat blijft filmen. (BlackVue met Power Magic Pro bijvoorbeeld)
Deze verbind je via de zekeringen die bij de Kona links onder het dashboard zitten (net als de obd poort).
Zo ja dan zou ik graag een foto zien en je ervaring lezen. Ik twijfel nog.
[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 21:15 ]
Wellicht de utility mode hiervoor bruikbaar? of is dat te veel geklik in de menu's?prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:15:
Hij laad de 12v accu bij als die aan staat, vanmiddag even in de auto van alles getest en dan krijg je de melding om de auto in te schakelen om de 12V batterij niet leeg te trekken (dus toch maar even checken).
Dank voor de info..prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:15:
Hij laad de 12v accu bij als die aan staat, vanmiddag even in de auto van alles getest en dan krijg je de melding om de auto in te schakelen om de 12V batterij niet leeg te trekken (dus toch maar even checken).
[ Voor 8% gewijzigd door ArieL op 20-01-2019 21:33 ]
Volgens mij is dit een setting in het menu ergens. Dan blijft de auto de 12V batterij laden ook als deze helemaal uit is. Dan brand er ook een lampje in het hyundai logo (bij de kona) om aan te geven dat er 400V op staat.ArieL schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:21:
[...]
Dank voor de info..
Interessant.. ik begreep van een monteur dat er een systeem in zit dat moet voorkomen dat de 12v accu volledig leeg raakt (door bij te laden) zodat je "altijd" de auto kunt starten.. maar goed ik heb straks beide voedingen.. dan kan ik eenvoudig meten..
Het zou kunnen dat hij de utility mode bedoelde; maar ik heb uitdrukkelijk het voorbeeld genoemd van parkeren.
[ Voor 23% gewijzigd door Wackerstamfer op 20-01-2019 21:52 ]
Prima dus je kunt eigenlijk je auto 24/7 in de gaten houden als je wilt indien je een (dash)camera en mobiel accesspoint plaatst (zolang ze niet te veel stroom verbruiken,dwz de laadstroom van de hoofdaccu hoger is)..Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:48:
[...]
Volgens mij is dit een setting in het menu ergens. Dan blijft de auto de 12V batterij laden ook als deze helemaal uit is. Dan brand er ook een lampje in het hyundai logo (bij de kona) om aan te geven dat er 400V op staat.
....
Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:13:
[...]
Oh ja die is dan groter dan ik me herinner. Was ook van plan hem achter de spiegel de plakken maar dat feestje gaat dus niet door.
prettig schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:06:
[...]
Kona of Niro ?
SOC bij vertrek ? (100%)
SOC bij aankomst ?
Dus wat was de range bij 130kmh en hoeveel soc heb je verbruikt ?
Nou dat is dan weer erg goed geregeld. Heel veel ev's (volgens mij zowat alle): 12v accu leeg en je hebt een probleem, kona/niro dus niet (deze kun je dus gewoon 1 maand ergens neerzetten of bv. wintersport, accu leeg na week in de kou).Mysth schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:48:
[...]
Aux. Battery Saver+ The Aux.Battery Saver+ is a function that monitors the charging status of the 12 V auxiliary battery. If the auxiliary battery level is low, the main high voltage battery charges the auxiliary battery.
Information The Aux. Battery Saver+ function will be ON when the vehicle is delivered. If the function is not needed, you may turn it off in the Users Settings mode on the cluster. For more information, refer to the following page.
H60
[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 23:06 ]
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Enige manier: vriendelijk bij je dealer informeren en wachten. Die krijgt updates maar die lopen niet elke dag de updates door om te kijken wat ze moeten doen. Die zijn druk en zien vanzelf wanneer een auto aan ze geleverd wordt en dan gaan ze pas actie ondernemen.YStunnenberg schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:09:
Ik probeer er achter te komen hoe het proces van e-Niro's toekennen aan klanten werkt.
Een dealer(concern) mag per maand orders indienen bij KIA voor een x aantal auto's, het aantal verschilt per concern.
Maar wat is het moment dat de chassisnummers worden koppelt aan klanten.
Nu de Morning Pride in Pyeongtak in de have ligt om allerlei soorten KIA's te laden is dit het moment om het te volgen. De verwachte aankomst van deze boot in NL is 01-03-2019.
Zouden degene die in maart hun e-Niro verwachten na 23-01-2019 bij de dealer willen polsen of er al een terugkoppeling is? Dit is namelijk het moment dat de boot gaat varen richting NL.
Of zijn er al gelukkigen die al weten dat hun e-Niro op de Morning Pride gezet gaat worden?
Voor de Kona is het ook wel interessant, ik verwacht dat de terugkoppeling naar de klant plaats vind op het moment dat de Kona op de boot is gezet. Dat zou na 19-01-2019 zijn. Bij deze ook de vraag of er Kona gelukkigen zijn die in maart hun auto verwachten en al iets hebben gehoord of willen polsen bij de dealer.
Er zijn meerder forumleden die te horen hebben gekregen op welke boot hun auto staat. Heb je de mail van Kia NL gekregen of van je dealer.CyBeRSPiN schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:45:
@YStunnenberg Volgens mij doen de Kia dealers niet aan “boten”. Ik kreeg laatst een mail dat ik mn e-Niro in de maand februari kan verwachten en dat een leverdatum later volgt. Eerder kreeg ik te horen dat het eerste week februari zou worden, nu weer een ruimere schatting dus.. (of een bulk mail voor de hele groep).
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Het is hier al zo vaak voorbijgekomen. Je beschrijft zelf goed hoe het zit: de Kia NL lijst is leading voor de landelijke verdeling van e-Niro’s, door regionale indeling en door mismatch met kleuren op de boot kunnen er kleine verschillen ontstaan. Er rijden al mensen rond die een maand na mij gereserveerd hadden, het is niet andersYStunnenberg schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:07:
[...]
Er zijn meerder forumleden die te horen hebben gekregen op welke boot hun auto staat. Heb je de mail van Kia NL gekregen of van je dealer.
De Kia dealers worden inderdaad moe van de vraag "Wanneer krijg ik mijn e-Niro" dit heb ik zelf ook te horen gekregen. Dus geduldig afwachten is het medicijn. Ik probeer dit proces te begrijpen, dit gaat namelijk zo anders dan met het proces bij VAG, PSA enz. Daar worden fake orders ingeschoten en auto's geproduceerd zonder berijders. Bij de e-Niro is dat anders ivm de grote vraag. LM's kunnen op deze manier geen bulk orders plaatsen.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-01-2019 08:14 ]
Voor zover ik weet, wordt pas bij bestelling de klant gekoppeld aan een chassis-nummer. En dan is ook nog de gekozen kleur een belangrijke factor.YStunnenberg schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:09:
Ik probeer er achter te komen hoe het proces van e-Niro's toekennen aan klanten werkt.
Een dealer(concern) mag per maand orders indienen bij KIA voor een x aantal auto's, het aantal verschilt per concern.
Maar wat is het moment dat de chassisnummers worden koppelt aan klanten.
Nu de Morning Pride in Pyeongtak in de have ligt om allerlei soorten KIA's te laden is dit het moment om het te volgen. De verwachte aankomst van deze boot in NL is 01-03-2019.
Zouden degene die in maart hun e-Niro verwachten na 23-01-2019 bij de dealer willen polsen of er al een terugkoppeling is? Dit is namelijk het moment dat de boot gaat varen richting NL.
Of zijn er al gelukkigen die al weten dat hun e-Niro op de Morning Pride gezet gaat worden?
Voor de Kona is het ook wel interessant, ik verwacht dat de terugkoppeling naar de klant plaats vind op het moment dat de Kona op de boot is gezet. Dat zou na 19-01-2019 zijn. Bij deze ook de vraag of er Kona gelukkigen zijn die in maart hun auto verwachten en al iets hebben gehoord of willen polsen bij de dealer.
Mag ik je adviseren niet de Dakdragers Farad van 99EUR te kopen, met een klemsysteem. Ik krijg hem niet goed vastgeklemd. Een uur pielen in de kou hielp niet, maar gewoon geen vertrouwen in de plastic klemmen.Hoogie2004 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:59:
De enige keer dat ik echt alle ruimte gebruik is op vakantie, en dan regelen we wel een dakkoffertje.
Ik werd door de dealer gewaarschuwd dat de Kona daar wel last van heeft: dat je de auto moet "starten" als je lang in de auto zit, omdat er zo'n klein accu'tje in zit.prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:24:
[...]
Nou dat is dan weer erg goed geregeld. Heel veel ev's (volgens mij zowat alle): 12v accu leeg en je hebt een probleem, kona/niro dus niet (deze kun je dus gewoon 1 maand ergens neerzetten of bv. wintersport, accu leeg na week in de kou).
Dan verwijs ik je toch weer naar het boekje: H57 & H58. (ik zie dat er verschillende versies in omloop zijn het kan ook H60&H61 zijn)Togt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:12:
[...]
Ik werd door de dealer gewaarschuwd dat de Kona daar wel last van heeft: dat je de auto moet "starten" als je lang in de auto zit, omdat er zo'n klein accu'tje in zit.
[ Voor 34% gewijzigd door Wackerstamfer op 21-01-2019 09:34 ]
Jij hebt het over wanneer de auto "uit" staat bijladen, ik heb het over wanneer je in de auto gaat zitten en nog niet start . . Daar gaan die handleiding bladzijdes niet over.
Welke houder is dit? Ook geschikt voor andere toestellen?prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:06:
Telefoon houder (kabel kan langs de zijkant of onder langs.... als je gaatje maakt het aflegvakje kan die blind):
Is rubber (10,-) en kan er zo uit en kun je ook nog kantelen).
[Afbeelding]
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Als je de auto niet start dan staat deze toch uit? In het boekje spreken ze over ON en OFF van de power button. Op "contact" zal dan wel onder ON vallen.Togt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:01:
[...]
Jij hebt het over wanneer de auto "uit" staat bijladen, ik heb het over wanneer je in de auto gaat zitten en nog niet start . . Daar gaan die handleiding bladzijdes niet over.
Hoe dan ook: ik begrijp wat je bedoelt, en ben blij met de battery saver . . .
Ik heb ook gedacht over dakdragers. Uiteindelijk een last trekhaak laten toevoegen met fietsendrager. Hierop kan ik dan ook een extra koffer op plaatsen mocht het een keer niet passen. Als alternatief naast fiets vervoer.Togt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:09:
[...]
Mag ik je adviseren niet de Dakdragers Farad van 99EUR te kopen, met een klemsysteem. Ik krijg hem niet goed vastgeklemd. Een uur pielen in de kou hielp niet, maar gewoon geen vertrouwen in de plastic klemmen.
Everything has Pro's & Con's.....
Hier dus ook, is totaal niet te vergelijken met de reserveringsnummers._-= Erikje =-_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:38:
inmiddels via de LM het ordernummer gehad, die komt alleen qua format totaal niet overeen met de lijst in de openingspost
Dank voor de tip, zal er rekening mee houdenTogt schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:09:
[...]
Mag ik je adviseren niet de Dakdragers Farad van 99EUR te kopen, met een klemsysteem. Ik krijg hem niet goed vastgeklemd. Een uur pielen in de kou hielp niet, maar gewoon geen vertrouwen in de plastic klemmen.
Hmm, dit is misschien ook wel een optie.Electrons schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:17:
[...]
Ik heb ook gedacht over dakdragers. Uiteindelijk een last trekhaak laten toevoegen met fietsendrager. Hierop kan ik dan ook een extra koffer op plaatsen mocht het een keer niet passen. Als alternatief naast fiets vervoer.
Zijn er ook nog nieuwe Kona bestellers? Ben benieuwd welke leverdatum en tijd zij nu mee krijgen. Of heeft Kia het nu (veel) beter voor elkaar?Schimanski81 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:16:
Hier is de e-Niro ook eindelijk doorbesteld; 24-12 op "bestellen" geklikt in de portal van Leaseplan, vandaag uiteindelijk bevestiging dat de verwachte levering in week 49 zal zijn bij een Kia dealer in Helmond. Geen idee hoe de dealer bepaald wordt eigenlijk, ik woon in Zeeland.
Gaat om een Dynamicline in zwart.
Ik sta nog niet op het lijstje maar ik heb in Januari via LM een Kona (Ceramic Blue) besteld: nr 2019-112 - verwacht Mei 2019. De dealer gaf toen aan dat er 1 jaar levertijd op zit als ik zelf zou bestellen.Martijn.J schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:41:
[...]
Zijn er ook nog nieuwe Kona bestellers? Ben benieuwd welke leverdatum en tijd zij nu mee krijgen. Of heeft Kia het nu (veel) beter voor elkaar?
[ Voor 9% gewijzigd door Wackerstamfer op 21-01-2019 11:49 ]
Volgens https://abetterrouteplanner.com gaat mijn ritje Amsterdam <-> Maastricht in totaal 4 uur en 52 minuten duren inclusief 41 minuten laadstop.beschuit schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:27:
Als ik mijn e-Niro heb (mid maart) zal ik zeker ritten maken naar Maastricht, vanaf hier een km of 200... Dus dan laat ik je het weten ;-)
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Hij werkt het eigenlijk als het wel werkt? Kun je notificaties krijgen als het laden gestopt / voltooid is?Harvest2002 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:59:
Iemand anders ook problemen met Mijn Kia? Sinds gistermiddag geen update meer van gereden ritten, laadstatus en km stand.
[ Voor 34% gewijzigd door Pevano op 21-01-2019 12:36 ]
Van 64% naar 91% is natuurlijk niet slim bij een fast charger. abrp doet dat slimmer, maar je moet hier ook zelf aangeven wanneer je wilt chargen (10% default), wat je verbruik is bij 110km/h (kia default 214 Wh/km) en of je harder wilt rijden dan 110 km/h. Zowel de e-niro als de kona zijn nog alpha. Als ik hier een beetje mee speel geeft hij al snel aan dat ik beter op de heen weg even 20 min aan de fast charger moet. Wel een leuke om in de gaten te houdenkdeboois schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:17:
[...]
Volgens https://abetterrouteplanner.com gaat mijn ritje Amsterdam <-> Maastricht in totaal 4 uur en 52 minuten duren inclusief 41 minuten laadstop.
FastNed Route geeft 5 uur en 24 minuten aan. Daar zie je alleen dat ze een laadstop doen van 64% naar 91% en bij de laadcurve is te zien dat het tot 70% het snelst gaat.
Klopt dit,? -Voor zover ik accu's begrijp is de capaciteit minder bij lage temperaturen, maar is er niet "extra drain"... Moet ik mijn begrip van accu's bijstellen? Dan ben ik wel erg benieuwd...AeoIus schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:12:
Maar dat liep snel terug en het duurde denk ik even voor de batterij warm was en de extra drain ophield.
Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq