Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hoezo niet?418O2 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:32:
[...]
Alles kan, maar met wat je lekker vindt. Ik ben overigens wel van de school die stelt dat je peper pas achteraf of heel laat moet toevoegen omdat het vrij snel verbrand. Dat is met zo'n mix niet mogelijk.
Omdat als je van te voren kruid de peper er al op zit. En zout wil je wel vooraf
[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 26-09-2026 14:58 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je het van te voren doet dan onttrekt het wat vocht uit de buitenste laag, wat voor een mooiere korst kan zorgen.Gonadan schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:03:
Zout kan ook prima achteraf. Het is net wat je wilt, vooraf een soort van marineren of achteraf als toevoeging.
Ik hou het zelf overigens meestal simpel met rund. Zout vooraf en daarna wat peper.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 26-09-2026 15:10 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Bij peperen heb je met name de geur die een rol speelt bij achteraf. Als je vers maalt geeft dat natuurlijk een heel andere beleving (en dus smaak) dan wanneer het er al op zit en je die geur minder mee krijgt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik doel op: “omdat het vrij snel verbrand. Dat is met zo'n mix niet mogelijk”.418O2 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:56:
[...]
Omdat als je van te voren kruid de peper er al op zit. En zout wil je wel vooraf
Hoezo?
Je wil voor het bakken je steak al kruiden, op zijn minst met zout. Als je dat doet met spg mix en gelooft dat peper verbrandt, dan heb je het risico dat je peper verbrandt. Vooraf zout en achter de mix maakt het wel heel zout denk ikASS-Ware schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:15:
[...]
Ik doel op: “omdat het vrij snel verbrand. Dat is met zo'n mix niet mogelijk”.
Hoezo?
Insluiten en dichtschroeien enzo is een myth die allang gebust is.copykat schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:09:
Was t niet zo dat vooraf zouten en even laten inwerken de eerste laag iets droger maakt zodat het sneller afsluit en de caramelisatie eerder is? dus t vlees sappiger blijft. Overigens zie ik veel YT bbq'ers gewoon zwartepeper vooraf er op strooien. Dus hoeveel voor of na peperen uitmaakt. Geen idee. Edit inderdaad zie boven
Een korst kan lekker zijn, maar houdt het niet sappiger.
Vetkapje insnijden, pezo rondom, vlees boven direct vuur een kleurtje geven en daarna indirect door laten garen.
:strip_exif()/f/image/vD2TABONjd20jaogrJdpSt3t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KqkGSZ8Sb7X588jTLpv0LVZF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PhCNg3yvUkggbGmvwU9IlGcz.jpg?f=fotoalbum_large)
Appelpartjes in de agavesiroop met mosterd en een paar takjes tijm.
:strip_exif()/f/image/4vrr76zY2aLz2ncXQURcnWAb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wS85JMhoWiOL3SQHfD3YignF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kon er later bij op de BBQ.
:strip_exif()/f/image/Ndk4tWmQYFSXRWlICcMfTUHF.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen de boel klaar was en het vlees had gerust, aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/qJo28YRWSNcGTD97C9wjJINy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/ygYhax08Yzr1CpEXAZhUTNAk.jpg?f=fotoalbum_large)
En zoals ik altijd zeg: Heerlijk gegeten 😏.
Ja, ik heb een kant en klare spg van grate goodsGonadan schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:34:
[...]
Heb je dan een kant en klare spg met teveel zout wellicht? Want als je gewoon zelf spg aanbrengt bepaal je zelf hoe zout hij wordt toch?
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Nintendo Switch 2 |
Wat foto’s
:strip_exif()/f/image/2zBtjdy6P9XqWm87Eg1vT22a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bY7ayvGnTpppSmkriYFlGU0H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yoExjSEPnjCF5SMy0pEErVRn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rX42BTaeYRYw4HiVt6G5KUDd.jpg?f=fotoalbum_large)
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Nintendo Switch 2 |
Hoe is de smaak van zo’n Australische wagyu tov originele Japanse?almere schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:12:
Vandaag weer zaterdag lekker makkelijk
Een stuk bavette wagyu met chimmiechurri en wat aardappelbolletjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee heb nooit de Japanse wagyu bavette geproefd.brothermaynard schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:22:
[...]
Hoe is de smaak van zo’n Australische wagyu tov originele Japanse?
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Kip ziet er goed uit. Hoe heb je e.e.a. gedaan? Wel/niet pekelen, huidje wel/niet laten drogen? Olie/boter/rub? Ben benieuwd!Bulligan schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:56:
Vandaag ook weer lekker bezig geweest.
Kippetjes aan het spit en wat hasselback aardappels eromheen
[Afbeelding]
Originele Japanse wagyu bavette bestaat niet.brothermaynard schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:22:
[...]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Kip in de rub (paar uurtjes van tevoren) en aan het spit. Verder niets bijzonders. Heb wel een deflector gebruikt ivm de hasselback aardappelen. (Wilde eerst de aardappels onder de kip, maar dat ging niet) 180 graden tot een kern van 80. Daarna nog even 10 tot 15 minuten laten rusten. Al met al pakte het prima uit. Was voor mij ook de eerste keer zo, normaliter maak ik ze op blik.barrymossel schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:40:
[...]
Kip ziet er goed uit. Hoe heb je e.e.a. gedaan? Wel/niet pekelen, huidje wel/niet laten drogen? Olie/boter/rub? Ben benieuwd!
Tot een kern van 80C?Bulligan schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:48:
[...]
Kip in de rub (paar uurtjes van tevoren) en aan het spit. Verder niets bijzonders. Heb wel een deflector gebruikt ivm de hasselback aardappelen. (Wilde eerst de aardappels onder de kip, maar dat ging niet) 180 graden tot een kern van 80. Daarna nog even 10 tot 15 minuten laten rusten. Al met al pakte het prima uit. Was voor mij ook de eerste keer zo, normaliter maak ik ze op blik.
Is dat niet te ver, wordt dat niet te droog?
Ik haal kip er altijd af bij 72C kern.
Het is wat verder dan aanbevolen, klopt. Maar ik doe het ivm mijn vrouw, die ABSOLUUT niet een rozig stukje vlees of dergelijke moet zien want dan eet ze niets meerASS-Ware schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:21:
[...]
Tot een kern van 80C?
Is dat niet te ver, wordt dat niet te droog?
Ik haal kip er altijd af bij 72C kern.
Hij was nog heerlijk mals en sappig overigens.
Met reflector erin wilt dus ook prima? Ik zit altijd te hannesen zonder, maar in een standaard formaat Kamado past dat eigenlijk niet lekker als je een lekbak wilt plaatsen.Bulligan schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:34:
[...]
Het is wat verder dan aanbevolen, klopt. Maar ik doe het ivm mijn vrouw, die ABSOLUUT niet een rozig stukje vlees of dergelijke moet zien want dan eet ze niets meer![]()
. Zelfs haar biefstuk moet door en door gebakken worden….
Dat lijkt me lastig koken want gare kip kan nog steeds roze bevatten.Bulligan schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:34:
[...]
Het is wat verder dan aanbevolen, klopt. Maar ik doe het ivm mijn vrouw, die ABSOLUUT niet een rozig stukje vlees of dergelijke moet zien want dan eet ze niets meer![]()
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Wat is dat voor rotisserie?Bulligan schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:56:
Vandaag ook weer lekker bezig geweest.
Kippetjes aan het spit en wat hasselback aardappels eromheen
[Afbeelding]
Dan zou ik het iets langzamer garen zodat het overall gaarder is. Met 74c door en door heb je geen rozig vlees meer als je langzaam gaartBulligan schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:34:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl/p/gefu-aardappelsnijder-hassel/9300000175887146/?Referrer=ADVNLGOO002032-S--9300000175887146-PMAX-C-22285073643&gad_source=1&gad_campaignid=22295470498&gbraid=0AAAAAD5OnmOijimeapk2ycVaF1njmG9sw&gclid=CjwKCAjww-3VBhAcEiwAwUUIu-IjGc7fEtPnTS5jCQnokRui8eV7ThFeUR9CggmcbRxi8K-q7PLnlhoCiY0QAvD_BwE
Gewoon een scherp mes en een plank. Soms leg ik de aardappels tussen twee stokjes, bijvoorbeeld de handvaten van houten lepel, zodat je niet te ver snijd. Verder geen speciale tools voor nodig.limefresh2011 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:23:
Nu ik de foto's hierboven zie van de kip en de hasselback aardappelen. Wat voor "tools" gebruiken jullie om dit soort aardappelen/ groente te snijden? Is iets als onderstaand in jullie arsenaal?
https://www.bol.com/nl/nl/p/gefu-aardappelsnijder-hassel/9300000175887146/?Referrer=ADVNLGOO002032-S--9300000175887146-PMAX-C-22285073643&gad_source=1&gad_campaignid=22295470498&gbraid=0AAAAAD5OnmOijimeapk2ycVaF1njmG9sw&gclid=CjwKCAjww-3VBhAcEiwAwUUIu-IjGc7fEtPnTS5jCQnokRui8eV7ThFeUR9CggmcbRxi8K-q7PLnlhoCiY0QAvD_BwE
Maar bovenstaande ziet er best handig uit en niet duur.
Eetstokjes worden er ook vaak voor gebruiktBulligan schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:41:
[...]
Gewoon een scherp mes en een plank. Soms leg ik de aardappels tussen twee stokjes, bijvoorbeeld de handvaten van houten lepel, zodat je niet te ver snijd. Verder geen speciale tools voor nodig.
Maar bovenstaande ziet er best handig uit en niet duur.
Ik leg de aardappelen altijd op het aanrecht tussen 2 snijplanken en snij ze om de zoveel mm in, maar dit lijkt me een stuk handiger.limefresh2011 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:23:
Nu ik de foto's hierboven zie van de kip en de hasselback aardappelen. Wat voor "tools" gebruiken jullie om dit soort aardappelen/ groente te snijden? Is iets als onderstaand in jullie arsenaal?
Dat lijkt me genoeg reden om te scheiden.Bulligan schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:34:
[...]
Zelfs haar biefstuk moet door en door gebakken worden….
Een goede grap mag vrienden kosten.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nou, nouTomatoman schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:37:
[...]
Dat lijkt me genoeg reden om te scheiden.
In huize muintwie hebben we dat zo opgelost
Ik eet alles wat jij bereid en jij alles wat ik bereid hoewel Mrs geen liefhebber van roze/rode biefstuk is
Dat heeft mijn vriendin ook. Carpaccio vind ze heerlijk, rose biefstuk niet. En dat snap ik heel goed want het is totaal iets anders. Het mondgevoel van een flinderdun stukje bief tussen wat sla en andere zaken is een wereld van verschil met een dik stuk half rauwe biefstuk.Dennis1812 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:49:
Maar wel sushi en carpaccio zeker?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Doe dan maar lekker de doorbakken satetjes van de haas met een kwak pindasaus. Eet ik de lekkere steaks wel thuis.
Mijn dochter van 7 heb ik ook al verpest. Paar keer achter elkaar runderhaas/ossenhaas gegeten en dat vond ze heerlijk. Toen de keer daarna had ik ribeye, meteen klagen dat het wel wat minder mals was. Dus volgende keer moet ik maar weer ossenhaas voor haar maken.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Doe je dan de ossenhaas in 1 op de BBQ en dan dunne plakjes?Ozzie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:55:
Ik eet andermans biefstuk vaak ook niet. Zo vaak slechte biefstuk gehad. Als ik hem zelf bereid vind ik het heerlijk en ik heb nog een vriend die ook snapt hoe je biefstuk goed bereid maar voor de rest is het meestal 3x niks.
Doe dan maar lekker de doorbakken satetjes van de haas met een kwak pindasaus. Eet ik de lekkere steaks wel thuis.
Mijn dochter van 7 heb ik ook al verpest. Paar keer achter elkaar runderhaas/ossenhaas gegeten en dat vond ze heerlijk. Toen de keer daarna had ik ribeye, meteen klagen dat het wel wat minder mals was. Dus volgende keer moet ik maar weer ossenhaas voor haar maken.
Dat heb ik tot nu toe steeds gedaan, maar ik denk er aan om ook eens de ossenhaas in stukken van 5-10 cm te snijden en als individuele steaks te bereiden.
Beide gedaan. Ik vind zelf individuele steaks lekkerder, maar die doe ik dan sousvide en dan alleen afgrillen. Dus dat is een beetje nep-bbq'en. Maar wel heerlijk met een beetje peper en zout en een goede korst geeft natuurlijk ook een hoop smaak.ASS-Ware schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:59:
[...]
Doe je dan de ossenhaas in 1 op de BBQ en dan dunne plakjes?
Dat heb ik tot nu toe steeds gedaan, maar ik denk er aan om ook eens de ossenhaas in stukken van 5-10 cm te snijden en als individuele steaks te bereiden.
Maar ook vaak een groot stuk reverse sear gedaan en dat is ook heerlijk en makkelijk.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Nee mn vrouw krijgt van mij geen vlees uit mn BBQ koelkast op de kipfilee na dan. Ze kan zelfs een klasse A ribeye of ander heerlijk stuk steak rubberiseren.
Maar goed, soms kookt mn dochter en dat is lekker alleen af en toe iets te heftig gekruid met kurkuma en zo. En mn zoon is ondertussen redelijkgoed in biefstuk en steak bakken in de pan. Met echte boter en een lepel.
Mocht je überhaupt het smaakverschil willen weten. Een Australische Wagyu is vaak minder vet dan een "echte" Japanse A5 Wagyu. Althans dat is mijn ervaring met entrecote. Daarom vind ik zelf de Australische lekkerder omdat je dan meer vlees proeft.brothermaynard schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:22:
[...]
Voegt het wat toe om ze een dag eerder te rubben?MiKeZZa schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:25:
Ai. Ziet er wel goed uit. Heb er net ook al 2 staan rubben, morgen lekker rommelen tot de botjes er zo uit vallen... Nu al zin in
En wikkel je ze dan in de folie?
Bij de Makro een hele runderhaas gehaald, die versneden en het mooiste stuk eruit gehaald voor de Wellington (geen zorgen, de rest ligt in de vriezer voor een volgende maaltijd). Vlees bestrooid met zout en even laten opstijven in de koelkast, vervolgens aangebraden op gietijzeren rooster voor wat extra smaak. Duxelles gemaakt van kastanjechampignons en shii take, en het rundvlees strak ingerold in serranoham met een dikke laag duxelles erop. Daarna bladerdeeg eromheen, nog even in de koelkast en vervolgens een klein uurtje op 180 °C indirect op de kamado (op een pizzasteen), tot een kern van 50 °C. Even laten rusten en daarna aangesneden, geserveerd met doperwtenpuree met munt en een huisgemaakte rodewijnjus.
Helaas niet van alle stappen in het proces foto's gemaakt, maar zie hieronder de resultaten. Fantastisch gegeten!
:strip_exif()/f/image/FLh7hDKqBM8WrHdB9RrR9Qez.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EgpaSUczQQ0muez5MMTJ8PBU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gv8wEMRzSA7uiQ42NiAe2Cua.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wI109URfhG0DQ5v1g64wCYUs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8OaBLX3WT27RdVVHgdwvwyQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/alrLQS8IYbrpafVbrDFLK8aH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Esumontere op 04-10-2026 10:07 ]
Vanmorgen in een dryrub gezet van paprika, knoflook, mosterd, uien, zwarte peper en zout. Klein uurtje op 160-170 graden zat ie op 65 graden. 2x ingesmeerd met mix van appelsap, honing en mosterd. Van het restant beetje mayonaise erdoor voor de saus.
Beenham van de plus
:strip_exif()/f/image/aNhUsF275R3Vb5mLGjZfmSRn.jpg?f=fotoalbum_large)
Gerubt
:strip_exif()/f/image/IhQvKQTySY9op8zLoqYvYEI2.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaar!
:strip_exif()/f/image/U9Pswr5bWG9gwamb9uFujnHf.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima gelukt
:strip_exif()/f/image/ObYo6h9AdGONzQK1LmilrVwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pCKDl58cqiKhCpRJUPmbRe5G.jpg?f=fotoalbum_large)
Broccoli, worteltjes en wat eerpels ernaast. De beenham was erg sappig en lekker!
Ik ben ooit begonnen met een recept waarbij ze een dag van te voren gingen rubben. Heb dat ooit ook 1x niet gedaan, gevoelsmatig was de smaak toen wat minder… Dus ik hou dat er in.ASS-Ware schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:56:
[...]
Voegt het wat toe om ze een dag eerder te rubben?
En wikkel je ze dan in de folie?
Ik bewaar ze meestal in een grote zak, bijvoorbeeld de zak waar ze in komen.
Ik vond ze prima gelukt dit keer. Al denk ik dat ik ze in mijn zoektocht naar ‘fall of the bone’ iets te lang de 2e stap aangehouden heb, ik kon de ribjes niet omdraaien, dan braken ze echt in stukken 😅
:strip_exif()/f/image/mvJyhorqEkKz5e0PH6xKbXKk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b4aXTDFYOSWF3z7GYtlnGCDT.jpg?f=fotoalbum_large)
You only had one jobASS-Ware schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:52:
Vrouw was 10 min te laat met de patatjes.
Fall of the bone, zo willen wij ze ook.MiKeZZa schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:26:
[...]
Ik ben ooit begonnen met een recept waarbij ze een dag van te voren gingen rubben. Heb dat ooit ook 1x niet gedaan, gevoelsmatig was de smaak toen wat minder… Dus ik hou dat er in.
Ik bewaar ze meestal in een grote zak, bijvoorbeeld de zak waar ze in komen.
Ik vond ze prima gelukt dit keer. Al denk ik dat ik ze in mijn zoektocht naar ‘fall of the bone’ iets te lang de 2e stap aangehouden heb, ik kon de ribjes niet omdraaien, dan braken ze echt in stukken 😅
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Yum!
Opties die in mijn hoofd langs kwamen zijn ribfingers, of chicken honey pops, maar wellicht heeft iemand anders nog wat leuke aanvullingen?
ABT (Atomic Buffalo Turds) https://www.foodfirefriends.com/atomic-buffalo-turds-abts/MiKeZZa schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:10:
Zijn er nog mensen met een leuke suggestie voor een hapje tijdens een verjaardag? Ik wil naast moink balls nog iets leuks/simpel/lekkers maken.
Opties die in mijn hoofd langs kwamen zijn ribfingers, of chicken honey pops, maar wellicht heeft iemand anders nog wat leuke aanvullingen?
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Maar gisteren was het dan echt zo ver, het is dierendag dus dat moet gevierd worden! Nee grapje, we kregen vrienden over de vloer wat echte vleeseters zijn, dus ik dacht ik ga ervoor. Dinsdagavond de brisket uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd om te ontdooien zodat ik zaterdagavond het kon voorbereiden.
Zo gezegd zo gedaan en daar lag hij dan. Ik zag wel dat het op sommige stukken vrij dun was (minder dan 1 vinger dik) dus dat had ik weg gesneden. De bovenkant heb ik redelijk gelaten zoals het was omdat het niet een hele dikke fatcap had. Na het trimmen lekker geïnjecteerd met de jus met uitjes mix van maggie en ik heb mijn standaard short rib rub gebruikt (4 eetlepels zout en peper, 1 eetlepel paprikapoeder en 2 eetlepels knoflookpoeder)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
En nu begon het wachten. Na 3 uurtjes even gekeken maar de bark was nog niet heel mooi, maar na 4.5 uur (10:41) zat de bark goed vast en toen ingepakt met wat restant van de jus.
Thermometer ging nu ook in het vlees en die gaf 63 graden aan. Mooi voor de stall ingepakt dus. Van de stall heb ik uiteindelijk niks van gemerkt, de temperatuur bleef in een mooie lijn stijgen. Top!
Toen rond een uur of 15:00 gaf de thermometer 93 graden aan. Tijd voor de eerste priktest. Die was al veelbelovend maar ik vond het toch nog niet 100% dus besloot hem nog even te laten liggen. Om 15.30 gaf hij 95 aan en toen dacht ik dit is het moment. De point was misschien nog niet helemaal 100% maar de flat was er al helemaal klaar voor en het zou jammer zijn als die zou uitdrogen.
:strip_exif()/f/image/F5ZtpfY4MEmZixnX0IedwOmy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus de folie opengescheurd en de kamado weer dicht zodat de bark zich weer een beetje kon vormen. Na een half uur eraf gehaald, in nieuwe folie gedaan en zo de koelbox in. En nu weer wachten...
Toen was het moment toch echt daar. De patatjes in de airfryer waren klaar. Tijd om de brisket aan te snijden! De jiggle zat er in ieder geval goed in en het snijden ging ook heerlijk soepel. Ik hoop dat de foto het heeft kunnen fotograferen want echt geduld voor foto's had ik niet, maar hij was nog heerlijk sappig. Daarna snel aangesneden en voor iedereen een stukje lean en fatty opgeschept. Helaas de bend en pull test vergeten want honger!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Maar nu de grote vraag, is het de tijd waard geweest? Ja en nee, ja het was erg lekker maar vind het heel erg naar short ribs smaken. Waarbij de short ribs in 6 uurtjes altijd wel klaar zijn. Dus als ik weer een keer dit ga maken dan zal ik eerder voor short ribs kiezen.
Oja bijna vergeten de burnt ends van de point. Die heb ik ook nog gemaakt, maar was ik op de bbq vergeten. Oepsie. Dus die waren goed gekarameliseerd (en stiekem daardoor ook wel fantastisch lekker).
ABT's, shotgun shells, "simpele" kipsnacks (vleugeltjes en drumsticks), zalm bonbons, er valt zoveel te bedenkenMiKeZZa schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:10:
Zijn er nog mensen met een leuke suggestie voor een hapje tijdens een verjaardag? Ik wil naast moink balls nog iets leuks/simpel/lekkers maken.
Spicy Chicken Torpedos.MiKeZZa schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:10:
Bacon Candy Chicken Bytes.
Broodje pulled pork/chicken, makkelijk een dag van tevoren te bereiden.
Chicken Wings.
Frikandellen burnt ends.
Pig Shots.
Shotgun Shells.
Ook nog een goede om eens te proberen!Paganstars schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:37:
@Rox92 Ziet er goed uit! Er is een reden waarom ik altijd hot and fast maak! Ik ben gehecht aan mijn slaap!
Als je nog luier wil zijn, probeer sous-vide een keerPaganstars schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:37:
@Rox92 Ziet er goed uit! Er is een reden waarom ik altijd hot and fast maak! Ik ben gehecht aan mijn slaap!
Is dat een varkensrack met zwoerd?Jaspervl schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:46:
Met het gezin wat in de lappenmand, dus wat simpel en toch lekker op tafel gezet
[Afbeelding]
De zwoerd nog even wat knapperiger maken:
[Afbeelding]
Werd gewaardeerd
Welke bereiding heb je toegepast, en dan met name voor het zwoerd?
uit eten gaan...418O2 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:46:
[...]
Als je nog luier wil zijn, probeer sous-vide een keer
Moette doen. Pan America ST 2026 en CBF1000F '12
Dat is helaas meestal niet zo lekker als het zelf goed doen
[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 05-10-2026 16:13 ]
Ja, inderdaad.vlees gezouten, zwoerd ingesneden en ingeprikt, waterkoker kokend water erover. Afgedept en flink wat zout op de zwoerd. Na een nachtje in de koelkast in een aluminium bootje op de kamade op low (zodat alleen de zwoerd zichtbaar is, zout was er afgeveegd). Toen de kerntemperatuur goed was het vlees ervanaf, en dan de bbq opstoken. En vervolgens terug op met wat handig positioneren om de zwoerd te laten poffen en wat kleur op het vlees aan te brengen.ASS-Ware schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:50:
[...]
Is dat een varkensrack met zwoerd?
Welke bereiding heb je toegepast, en dan met name voor het zwoerd?
Niets bijzonders dus, gewoon simpel. Het is wat balanceren om het toch wel magere vlees sappig te houden en een knapperige zwoerd te krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Jaspervl op 05-10-2026 17:54 ]
Hoe doe je dan de rooksmaak? Of is dat met brisket minder belangrijk?418O2 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:46:
[...]
Als je nog luier wil zijn, probeer sous-vide een keer
Rookaroma. Of je doet het voor het sous-viden op de bbq. Maar afmaken doe je sowieso ook op de q want anders heb je geen korst, dus dat voegt ook wel wat toe.copykat schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:42:
[...]
Hoe doe je dan de rooksmaak? Of is dat met brisket minder belangrijk?
Dat jij het zo associeert met short ribs heeft dat er niet te maken dat jij het precies zo gekruidt hebt?Rox92 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:17:
Na 3 jaar in het bezit te zijn van een kamado en vele low and slow recepten die ik al gemaakt heb. Moest de brisket er toch echt eens aan geloven, maar dat riep ik al een tijdje. Al leek het dit jaar toch echt te gaan gebeuren omdat ik in april een mooie brisket heb kunnen scoren met 25% korting. Een mooie whole packer tierno.
Maar gisteren was het dan echt zo ver, het is dierendag dus dat moet gevierd worden! Nee grapje, we kregen vrienden over de vloer wat echte vleeseters zijn, dus ik dacht ik ga ervoor. Dinsdagavond de brisket uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd om te ontdooien zodat ik zaterdagavond het kon voorbereiden.
Zo gezegd zo gedaan en daar lag hij dan. Ik zag wel dat het op sommige stukken vrij dun was (minder dan 1 vinger dik) dus dat had ik weg gesneden. De bovenkant heb ik redelijk gelaten zoals het was omdat het niet een hele dikke fatcap had. Na het trimmen lekker geïnjecteerd met de jus met uitjes mix van maggie en ik heb mijn standaard short rib rub gebruikt (4 eetlepels zout en peper, 1 eetlepel paprikapoeder en 2 eetlepels knoflookpoeder)De dag dat het echt ging gebeuren. De wekker ging om 5.15 waarop mijn vrouw alleen maar dacht waarom ga je er zo vredesnaam zo vroeg uit op zondag. En dat is ook wat ik dacht maar goed het was voor een mooi doel. Bbq aan gezet, rustig laten opwarmen en om 6:00 ging hij er dan ook echt op.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
En nu begon het wachten. Na 3 uurtjes even gekeken maar de bark was nog niet heel mooi, maar na 4.5 uur (10:41) zat de bark goed vast en toen ingepakt met wat restant van de jus.
[Afbeelding]
Thermometer ging nu ook in het vlees en die gaf 63 graden aan. Mooi voor de stall ingepakt dus. Van de stall heb ik uiteindelijk niks van gemerkt, de temperatuur bleef in een mooie lijn stijgen. Top!
Toen rond een uur of 15:00 gaf de thermometer 93 graden aan. Tijd voor de eerste priktest. Die was al veelbelovend maar ik vond het toch nog niet 100% dus besloot hem nog even te laten liggen. Om 15.30 gaf hij 95 aan en toen dacht ik dit is het moment. De point was misschien nog niet helemaal 100% maar de flat was er al helemaal klaar voor en het zou jammer zijn als die zou uitdrogen.
[Afbeelding]
Dus de folie opengescheurd en de kamado weer dicht zodat de bark zich weer een beetje kon vormen. Na een half uur eraf gehaald, in nieuwe folie gedaan en zo de koelbox in. En nu weer wachten...
Toen was het moment toch echt daar. De patatjes in de airfryer waren klaar. Tijd om de brisket aan te snijden! De jiggle zat er in ieder geval goed in en het snijden ging ook heerlijk soepel. Ik hoop dat de foto het heeft kunnen fotograferen want echt geduld voor foto's had ik niet, maar hij was nog heerlijk sappig. Daarna snel aangesneden en voor iedereen een stukje lean en fatty opgeschept. Helaas de bend en pull test vergeten want honger!De smaak was erg lekker. De flat en point waren zacht en mals. Dus in dat opzicht echt missie geslaagd. Af en toe een droog stukje maar dat was van een dunner deel flat. Gelukkig is er nog wat over dus dat gaat straks lekker op een broodje als lunch.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Maar nu de grote vraag, is het de tijd waard geweest? Ja en nee, ja het was erg lekker maar vind het heel erg naar short ribs smaken. Waarbij de short ribs in 6 uurtjes altijd wel klaar zijn. Dus als ik weer een keer dit ga maken dan zal ik eerder voor short ribs kiezen.
Oja bijna vergeten de burnt ends van de point. Die heb ik ook nog gemaakt, maar was ik op de bbq vergeten. Oepsie. Dus die waren goed gekarameliseerd (en stiekem daardoor ook wel fantastisch lekker).
[Afbeelding]
Scherp en zeker deels waar. Maar ook structuur en vettigheid van het vlees deed me denken aan short ribs.Technofreakz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:03:
[...]
Dat jij het zo associeert met short ribs heeft dat er niet te maken dat jij het precies zo gekruidt hebt?
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/yiQmDlYo5HMZoWdp4pAksy49.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QdcmgBdvK7SDOo7UHw0BBkYN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KdfhQVrBE1b7NNFngYu1fBmL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/edsBVrTDHXfhoQK2dq8HvhsL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rq1DvNXUu1JeGVWGXTqqXRcv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ExX2n5P1xGmfkH2zmDSRWzfn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CYTmkB5wSOmCNq8HiRbipMbG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xYrUBGdgHdetnqEOmr8R5AL7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D8vXxHRJgWB5IFsfElT85F5v.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3qDcD3ZSpqOUTlJCPcwjtC43.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BKFgWhLZOxg3iHWk2zTbMKtn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wDandVCYxRV3JZV8YMxNlrFt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CsBJ1Vfkh524mfLFrKTNsa3n.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uGL6v0M4hN2bdcwRGFKhYTz4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MmV3BMKfqPNBHtgZhvgdgFs2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IGUg80lxoL4BfiBBSnZC86Lj.jpg?f=fotoalbum_tile)