November 2024 is dit naar verwachting opgelost.noo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:00:
@Danny_NPO
Website bug: als ik de Avon
dshow met Lubach van gisteren (dinsdag) full screen maak, krijg ik een full screen met daarin maar 1/4 beeld. Firefox 122.0.1 op macOS 14.2.1
[Afbeelding]
In Safari werkt het wel correct.
Ik heb hier een tijd geleden een erg kritische post over die nieuwe app getikt, maar ik moet nu ook eerlijk zeggen dat de verbeteringen sinds december wel echt enorm hebben geholpen. Het werkt nu gewoon allemaal erg fijn, ik heb al jaren een + abbo en heb er een tijdje geen gebruik van kunnen maken vanwege al die ellende met de lancering van die nieuwe app terwijl ik de oude prima vond werken, dus dat was wel erg zuur. Inloggen op het + account ging ook dramatisch, soms kreeg ik zelfs constant reclames ondanks dat ik + betaal en ingelogd was. Maar nu werkt alles gewoon goed zoals het vanaf de start zou hebben gemoeten. Ik zou wel graag nog willen dat automatisch de volgende aflevering begint, dat dat niet automatisch ingesteld staat is echt irritant. Misschien kan ik het ergens aanpassen, zit nu Klopjacht seizoen 2 vanaf aflevering 1 te kijken en moet elke keer helemaal terug de serie zoeken om de volgende aflevering te kunnen selecteren…
Ik zou willen dat ik zo positief kon zijn. Het hangt maar net af van hoe je de app gebruikt, op welk platform, en wat je verwachtingen zijn, hoe hoog je de lat legt. Er zijn zeker kleine verbeteringen en men doet vast erg hun stinkende best, maar het is het echt nog lang niet en alles kost veel tijd.
- Favorieten/kijk later: is er nog niet. Op 8 februari was de update 'binnen 2 weken'. Had er een hard hoofd in omdat NPO zich verslikt lijkt te hebben in hun aanpak. En jawel, update 21 februari 'binnen 2/3 weken'. En dat is dan nog steeds alleen maar voor website en Android. En, excuses voor mijn negativiteit, waarschijnlijk alsnog niet zonder kinderziektes.
- Opslaan waar je gebleven bent/kijk verder: werkt niet op in elk geval de LG WebOS-app. Heeft kort gewerkt tot begin januari.
- Automatisch afspelen volgende aflevering/kijk verder: schijnt op de website geïntroduceerd te zijn, ik heb er nog niks van gezien.
- Duplicaten op homepage in lijsten als Trending: nog steeds zo in in elk geval de LG WebOS-app.
- Onlogische bediening: er is nog voldoende ruimte voor verbetering hier. Hebben anderen ook al wat over opgemerkt. In, wederom, de LG WebOS-app kost het meerdere kliks om te pauzeren. Spoelen gaat er erg traag, er zit geen versnelling op als je echt een stuk verder wilt spoelen (wat nogal eens noodzaak is vanwege het niet opslaan waar je bent gebleven). De terug-knop sluit direct de hele aflevering, terwijl ik alleen de overlay die lang in beeld staat wil wegklikken. En zo voelt er wel meer onlogisch of onhandig aan.
- Radio live streams en podcasts: geen radio laat staan live camerastreams of podcasts ervan in de NPO Start app. Er is een aparte NPO Luister app. Maar die heeft ook nog geen livestreams, daarvoor moet je bij de afzonderlijke apps per station zijn. Geen van die apps is beschikbaar op LG WebOS of Android TV. Eerder zat bijna alles in de NPO Start app, op podcasts na. Bij bijvoorbeeld VTM MAX zit alles gewoon in een app en het werkt ook nog eens erg vloeiend.
- Onvindbare inhoud: aan de rechten is als het goed is niks veranderd, maar zaken die in de oude app nog stonden zijn in de nieuwe verdwenen of lastig vindbaar. Tussen Kunst en Kitsch Extra? Staat nergens. Maestro afgelopen seizoen of elk seizoen daarvoor? Verdwenen. De Slimste Mens online versie? Is een aparte entry die niet vindbaar is bij de gewone Slimste Mens pagina. In de oude app stond dat op één pagina onder de extra's erbij.
- Gids: de Live-pagina is lang niet zo handig als de oude Gids. De Gids die in de basis net zo werkte zoals nog steeds bij Ziggo Go of menig TV-platform. Die beproefde UX moest ineens anders en hoewel er wat knopjes zijn toegevoegd, is het nog steeds niet zo overzichtelijk en handig als de oude Gids.
- Populair: klein zeer maar dit lijstje is tja.. niet erg handig? Er staat al een tijdje een aflevering van De Avondshow met Arjen Lubach van 1 februari. Dat is een bijna-dagelijkse show over de actualiteit. Net als het journaal gaan de meeste mensen toch niet een aflevering van 1 februari willen terugzien. Haal actualiteitenprogramma's uit die lijst. En wat te zeggen van aflevering 8 van een random serie met verhaallijn? Zeg dan gewoon dat Ridley of Flikken Maastricht populair is en link naar de hoofdentry van het programma, ipv. die ene losse aflevering van middenin een seizoen. Een populaire aflevering van los te kijken series zoals Keuringsdienst van Waarde of Het Familiediner, kijk dan vind ik het logisch dat je zegt "kijk deze ene populaire aflevering nu".
- Gekke kleine bugs: bij wat rondklikken in de Android app zie je soms visuele glitches, bijvoorbeeld bij terugkomst op de homepage dat alle blokken waarin de afbeeldingen nog niet zijn geladen, als in een soort Patience-effect over het beeld worden verdeeld. Ook voelt het cluncky aan. Klik je een lijst door dan zie je regelmatig afbeeldingen nog geladen worden voor je neus. Zulke dingetjes zijn niet erg, maar een smoothe ervaring is het nog niet.
- Kids profiel: mist
- En dan te bedenken dat men een aantal platforms al geschrapt heeft, uit financiële overwegingen en behapbaarheid qua ontwikkeling en beheer denk ik. Je zou dan denken dat er door meer focus op de overgebleven platforms, voordelen zijn die de gebruiker terugziet in snelheid en kwaliteit van ontwikkeling. Dus méér kunnen laten zien dan in het verleden. Maar ik zie het nog niet. Tenminste niet op de schaal die van zo'n grote organisatie met zoveel gebruikers verwacht mag worden. Vergeet niet dat het hier om een nationaal gebruikte app gaat, daar mag toch best een beetje meer kwaliteit van worden verwacht. Opnieuw beginnen met een minimal viable product is al wat vreemd met miljoenen gebruikers, maar maak het dan ook echt 'binnen afzienbare tijd' wat moois. Nu zijn we maanden verder en het voelt nog steeds amateuristisch aan, het spijt me.
- Wat ik onder andere als hoop had/heb: is dat het neerzetten van een goede basis het probleem niet is (dat blijkt het wel te zijn). En men bovenop die basis al extra verbeteringen had kunnen doorvoeren. Dus echt stappen beter dan de vorige app, terwijl ze die functionaliteit nog lang niet halen zelfs ondanks het schrappen van meerdere platforms. Dat je bijvoorbeeld bij terugkijken direct na afloop van een programma, al HD krijgt voorgeschoteld. Nu is het het eerste halfuur-uur nog 540-720p en pas daarna is de HD-upload kennelijk voltooid. Dat vergt meer veranderingen dan aan de app zelf, maar daar zou dan ruimte voor geweest kunnen zijn financieel en qua bezetting. En wie weet komt dit alsnog wel maar zoals het nu gaat duurt dit nog minimaal 5 jaar.
- Favorieten/kijk later: is er nog niet. Op 8 februari was de update 'binnen 2 weken'. Had er een hard hoofd in omdat NPO zich verslikt lijkt te hebben in hun aanpak. En jawel, update 21 februari 'binnen 2/3 weken'. En dat is dan nog steeds alleen maar voor website en Android. En, excuses voor mijn negativiteit, waarschijnlijk alsnog niet zonder kinderziektes.
- Opslaan waar je gebleven bent/kijk verder: werkt niet op in elk geval de LG WebOS-app. Heeft kort gewerkt tot begin januari.
- Automatisch afspelen volgende aflevering/kijk verder: schijnt op de website geïntroduceerd te zijn, ik heb er nog niks van gezien.
- Duplicaten op homepage in lijsten als Trending: nog steeds zo in in elk geval de LG WebOS-app.
- Onlogische bediening: er is nog voldoende ruimte voor verbetering hier. Hebben anderen ook al wat over opgemerkt. In, wederom, de LG WebOS-app kost het meerdere kliks om te pauzeren. Spoelen gaat er erg traag, er zit geen versnelling op als je echt een stuk verder wilt spoelen (wat nogal eens noodzaak is vanwege het niet opslaan waar je bent gebleven). De terug-knop sluit direct de hele aflevering, terwijl ik alleen de overlay die lang in beeld staat wil wegklikken. En zo voelt er wel meer onlogisch of onhandig aan.
- Radio live streams en podcasts: geen radio laat staan live camerastreams of podcasts ervan in de NPO Start app. Er is een aparte NPO Luister app. Maar die heeft ook nog geen livestreams, daarvoor moet je bij de afzonderlijke apps per station zijn. Geen van die apps is beschikbaar op LG WebOS of Android TV. Eerder zat bijna alles in de NPO Start app, op podcasts na. Bij bijvoorbeeld VTM MAX zit alles gewoon in een app en het werkt ook nog eens erg vloeiend.
- Onvindbare inhoud: aan de rechten is als het goed is niks veranderd, maar zaken die in de oude app nog stonden zijn in de nieuwe verdwenen of lastig vindbaar. Tussen Kunst en Kitsch Extra? Staat nergens. Maestro afgelopen seizoen of elk seizoen daarvoor? Verdwenen. De Slimste Mens online versie? Is een aparte entry die niet vindbaar is bij de gewone Slimste Mens pagina. In de oude app stond dat op één pagina onder de extra's erbij.
- Gids: de Live-pagina is lang niet zo handig als de oude Gids. De Gids die in de basis net zo werkte zoals nog steeds bij Ziggo Go of menig TV-platform. Die beproefde UX moest ineens anders en hoewel er wat knopjes zijn toegevoegd, is het nog steeds niet zo overzichtelijk en handig als de oude Gids.
- Populair: klein zeer maar dit lijstje is tja.. niet erg handig? Er staat al een tijdje een aflevering van De Avondshow met Arjen Lubach van 1 februari. Dat is een bijna-dagelijkse show over de actualiteit. Net als het journaal gaan de meeste mensen toch niet een aflevering van 1 februari willen terugzien. Haal actualiteitenprogramma's uit die lijst. En wat te zeggen van aflevering 8 van een random serie met verhaallijn? Zeg dan gewoon dat Ridley of Flikken Maastricht populair is en link naar de hoofdentry van het programma, ipv. die ene losse aflevering van middenin een seizoen. Een populaire aflevering van los te kijken series zoals Keuringsdienst van Waarde of Het Familiediner, kijk dan vind ik het logisch dat je zegt "kijk deze ene populaire aflevering nu".
- Gekke kleine bugs: bij wat rondklikken in de Android app zie je soms visuele glitches, bijvoorbeeld bij terugkomst op de homepage dat alle blokken waarin de afbeeldingen nog niet zijn geladen, als in een soort Patience-effect over het beeld worden verdeeld. Ook voelt het cluncky aan. Klik je een lijst door dan zie je regelmatig afbeeldingen nog geladen worden voor je neus. Zulke dingetjes zijn niet erg, maar een smoothe ervaring is het nog niet.
- Kids profiel: mist
- En dan te bedenken dat men een aantal platforms al geschrapt heeft, uit financiële overwegingen en behapbaarheid qua ontwikkeling en beheer denk ik. Je zou dan denken dat er door meer focus op de overgebleven platforms, voordelen zijn die de gebruiker terugziet in snelheid en kwaliteit van ontwikkeling. Dus méér kunnen laten zien dan in het verleden. Maar ik zie het nog niet. Tenminste niet op de schaal die van zo'n grote organisatie met zoveel gebruikers verwacht mag worden. Vergeet niet dat het hier om een nationaal gebruikte app gaat, daar mag toch best een beetje meer kwaliteit van worden verwacht. Opnieuw beginnen met een minimal viable product is al wat vreemd met miljoenen gebruikers, maar maak het dan ook echt 'binnen afzienbare tijd' wat moois. Nu zijn we maanden verder en het voelt nog steeds amateuristisch aan, het spijt me.
- Wat ik onder andere als hoop had/heb: is dat het neerzetten van een goede basis het probleem niet is (dat blijkt het wel te zijn). En men bovenop die basis al extra verbeteringen had kunnen doorvoeren. Dus echt stappen beter dan de vorige app, terwijl ze die functionaliteit nog lang niet halen zelfs ondanks het schrappen van meerdere platforms. Dat je bijvoorbeeld bij terugkijken direct na afloop van een programma, al HD krijgt voorgeschoteld. Nu is het het eerste halfuur-uur nog 540-720p en pas daarna is de HD-upload kennelijk voltooid. Dat vergt meer veranderingen dan aan de app zelf, maar daar zou dan ruimte voor geweest kunnen zijn financieel en qua bezetting. En wie weet komt dit alsnog wel maar zoals het nu gaat duurt dit nog minimaal 5 jaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Desembrood op 24-02-2024 20:43 . Reden: Typo's ]
Hoewel NPO Plus in mijn behoefte voorzag voor een prettig tarief heb ik besloten met de nieuwe app over te stappen op NL Ziet . En die voldoet ook niet maar is minder slecht dan de NPO Start app. Ik ga de komende 2 jaar gebruik maken van de aanbieding van de provider om goedkoop hun tv oplossing te gebruiken. Te veel zenders , maar verder een veel beter aanbod dan de NPO en NL Ziet aanbiedt, Ik kijk over 2 jaar wel weer of het NPO product dan wel volwassen is, want ik kan prima uit de voeten met het aanbod zoals NPO plus dat tot december aanbood.
Life 's hard and then you die
Ik blijf het gewoon maar melden, @Danny_NPO.
Want engelengeduld is een van mijn sterke eigenschappen....
Hier op onze 32" LG tv's nog steeds geen nieuwe NPO Start app in de LG Store.
Dit is wat NPO Technische zaken erover te melden heeft:
Dit is wat NPO Technische zaken erover te melden heeft:
- Is de NPO Start app er voor mijn SmartTV?
- Waarom krijg ik de melding dat mijn TV niet meer ondersteund wordt?
- LG 32LK6100PB, OS-versie 5.50.15, WebOS-versie 4.4.2-11
- LG 32LM6300PLA, OS-versie 5.40.20, WebOS-versie 4.10.0-12
Blijkbaar wel?S.Paternotte schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:35:
Ik blijf het gewoon maar melden, @Danny_NPO.
Dit is wat NPO Technische zaken erover te melden heeft:Deze keer ook maar wat persoonlijke details, omdat de communicatie met NPO-ondersteuning in een zwart gat lijkt te verdwijnen:
Is er mogelijk iets bijzonders aan deze tv's dat de nieuwe NPO Start app niet beschikbaar komt?
We zijn erachter gekomen dat enkele types LG televisies met WebOS hoger dan 4.0 ook niet ondersteund worden. Het betreft hier Full HD tv's van 32inch en kleiner formaat. We zijn de mogelijkheden aan het uitzoeken om ervoor te zorgen dat deze alsnog ondersteund kunnen worden. Zodra we hier meer over weten zullen we dit hier communiceren.
Gelukkig heb je engelengeduld, zoals je schrijft 😉
Testing, one, two ...
Dat is goed nieuws, denk ik. Als het een half jaar heeft gekost om daar achter te komen zal het ook nog wel een half jaar duren voor er een oplossing is, vrees ik.
Ik ben blij dat dit verder onderzocht wordt.hardware-lover schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Blijkbaar wel?
We zijn erachter gekomen dat enkele types LG televisies met WebOS hoger dan 4.0 ook niet ondersteund worden. Het betreft hier Full HD tv's van 32inch en kleiner formaat. We zijn de mogelijkheden aan het uitzoeken om ervoor te zorgen dat deze alsnog ondersteund kunnen worden. Zodra we hier meer over weten zullen we dit hier communiceren.
Gelukkig heb je engelengeduld, zoals je schrijft 😉
Maar ik snap het ook weer niet. Want als aan de ene kant de vereisten bekend zijn (LG met WebOS >= 4.0), waarom verschijnt die nieuwe app dan niet in de LG App Store? Blijkbaar zijn er nog aanvullende vereisten die niet zijn gepubliceerd en ertoe leiden dat de app voor bepaalde tv's niet aangeboden wordt. Wie o wie weet nu echt van de hoed en de rand, en het naadje van de kous?
@S.Paternotte, de informatie die ik nu gedeeld heb komt uit de link die je zelf hebt gedeeld? Je hebt de inhoud daarvan zelf niet gelezen?
Testing, one, two ...
@Danny_NPO Ietswat off-topic, maar ben jij ook betrokken bij de ontwikkeling van de Android app "Het Verhaal van Nederland", die podwalk serie? Daar zitten enkele bugs in die ik wil meegeven, alleen kan ik de bijhorende website geen contactgegevens vinden.
Ik ben helaas niet betrokken bij de ontwikkeling van andere apps dan NPO Start. Hoogstwaarschijnlijk ligt de ontwikkeling, of de uitbesteding van de ontwikkeling, bij de omroep van het programma. (In dit geval volgens mij NTR als ik me niet vergis.)segil schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:05:
@Danny_NPO Ietswat off-topic, maar ben jij ook betrokken bij de ontwikkeling van de Android app "Het Verhaal van Nederland", die podwalk serie? Daar zitten enkele bugs in die ik wil meegeven, alleen kan ik de bijhorende website geen contactgegevens vinden.
Voor vragen/tips/opmerkingen kun je dus het best daar terecht.
@noo Dank voor het doorgeven. De bug is bekend bij ons en staat op onze backlog. Mocht je nog iets tegen komen, laat dit vooral weten!
@Eagles Dank voor het compliment. We werken hard eraan zodat de app voor elke gebruiker de beste ervaring biedt.
Automatisch de volgende aflevering starten is inmiddels beschikbaar op de web-versie en we verwachten een androidTV versie ook zeer snel te releasen. De mobiele android versie duurt iets langer vanwege wat interne afhankelijkheden, maar we hopen dat die er ook snel achteraan kan.
@Desembrood Dank voor de opsomming en de genomen tijd dit op te schrijven. Ik heb het volledig gelezen en neem mee wat ik kan. Aangezien ik zelf niet direct betrokken ben bij de ontwikkeling van de LG TV app, kan ik daar helaas weinig mee doen behalve doorgeven. Dat zal ik dan ook doen. Met betrekking tot de snelheid van ontwikkeling kan ik zeggen dat alle teams ongelooflijk hard werken en deze snelheid een stuk groter is dan in het verleden. Een groot onderdeel van de updates die we doen zijn minder zichtbaar of bugs. Dit kan op het oog wellicht verklaren waarom de ontwikkeling "traag" lijkt, echter is dit niet het geval.
Met betrekking tot de FullHD versie van de app op LG TV's: Zoals ik eerder in dit topic meldde, is dit issue vrij snel bij ons bekend geworden, al vrij snel na livegang van de app op andere LG TV's. Echter is het een complex issue waar ik inhoudelijk niet bij betrokken ben, maar weet ik wel dat het team hier vol mee bezig is.
Nog een kleine update over de tvOS app: Het apple team werkt nonstop en keihard door om de tvOS app zo snel mogelijk een update te geven. Technisch geeft deze app een hoop uitdaging, maar ik heb inmiddels wel een interne versie gezien waarin de zoekmogelijkheid volledig werkt in een eerste versie. Over het tijdspad van de release weet ik niets, maar het team werkt echt ongelooflijk hard door. Dit soort versies gaan ook nog bij onszelf door een QA proces heen en dergelijke, maar ik wilde dit toch even delen.
-Danny
Over het algemeen ben ik wel tevreden met NPO Start, vooral nu ik eindelijk glasvezelaansluiting heb, waardoor HD uitzendingen ook meestal wel vloeiend binnenkomen.
Maar ik zou graag willen dat ik ook informatie kan lezen over programma's die nog komen. Nu verschijnt er in het programmaoverzicht een stopbord bij een muis-over op een toekomstig programma.
Het komt er op neer dat je nog een programmablad erbij moet nemen of een andere website moet raadplegen.
Ook zou het wel prettig zijn als je notificaties kan instellen voor programma's of interessegebieden.
Bijvoorbeeld ben ik fan van 2 voor 12 maar bij toeval zie ik nu dat seizoen 2024 weer is begonnen.
Ook het vrouwenvoetbal volg ik graag. Gelukkig zag ik hier op Tweakers in het topic Vrouwenvoetbal dat vanavond NL-DE speelt.
Maar ik zou graag willen dat ik ook informatie kan lezen over programma's die nog komen. Nu verschijnt er in het programmaoverzicht een stopbord bij een muis-over op een toekomstig programma.
Het komt er op neer dat je nog een programmablad erbij moet nemen of een andere website moet raadplegen.
Ook zou het wel prettig zijn als je notificaties kan instellen voor programma's of interessegebieden.
Bijvoorbeeld ben ik fan van 2 voor 12 maar bij toeval zie ik nu dat seizoen 2024 weer is begonnen.
Ook het vrouwenvoetbal volg ik graag. Gelukkig zag ik hier op Tweakers in het topic Vrouwenvoetbal dat vanavond NL-DE speelt.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Tof dat je dit met ons deelt. Voor mij een belangrijke vraag, en geen idee of je die kan en mag beantwoorden, maar hebben jullie het inloggen met het Plus-account ook weer aan de praat? Dat vind ik minstens zo belangrijk als het zoeken.Danny_NPO schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Nog een kleine update over de tvOS app: Het apple team werkt nonstop en keihard door om de tvOS app zo snel mogelijk een update te geven. Technisch geeft deze app een hoop uitdaging, maar ik heb inmiddels wel een interne versie gezien waarin de zoekmogelijkheid volledig werkt in een eerste versie. Over het tijdspad van de release weet ik niets, maar het team werkt echt ongelooflijk hard door. Dit soort versies gaan ook nog bij onszelf door een QA proces heen en dergelijke, maar ik wilde dit toch even delen.
-Danny
Ik sta eigenlijk op het punt om over te stappen naar NLZiet, zodat mijn kids weer fatsoenlijk het Klokhuis kunnen kijken. Met pijn in het hart, want ik heb totaal niets met de commerciële omroepen dus het voelt ronduit karig om hier wel voor te betalen. Maar ik heb nu een paar dagen NLZiet proefgedraaid en allemachtig wat een verademing…
Het team is daar nu ook mee bezig, los van het finaliseren van zoeken. Voor ons heeft dit de hoogste prioriteit met betrekking tot de tvOS app.posttoast schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:03:
[...]
Tof dat je dit met ons deelt. Voor mij een belangrijke vraag, en geen idee of je die kan en mag beantwoorden, maar hebben jullie het inloggen met het Plus-account ook weer aan de praat? Dat vind ik minstens zo belangrijk als het zoeken.
Ik sta eigenlijk op het punt om over te stappen naar NLZiet, zodat mijn kids weer fatsoenlijk het Klokhuis kunnen kijken. Met pijn in het hart, want ik heb totaal niets met de commerciële omroepen dus het voelt ronduit karig om hier wel voor te betalen. Maar ik heb nu een paar dagen NLZiet proefgedraaid en allemachtig wat een verademing…
Tja, en ondertussen weigert de player op de Shield Tube 2019 nog steeds dienst in 95% van de pogingen.
Kun je de interface wel langzaam op beta-niveau hebben, je hebt er alsnog geen kut aan
Kun je de interface wel langzaam op beta-niveau hebben, je hebt er alsnog geen kut aan

Dank voor je reactie Danny. Het is goed om te horen hoe je achter de teams staat. Iedereen doet zijn best, natuurlijk. Toch zei ik mede hierom dat NPO zich verslikt lijkt te hebben. Bugs en afhankelijkheden die (meer dan verwacht) tijd kosten waardoor de ontwikkeling van de nieuwe app minder hard gaat dan verwacht. Waar eerst nog over 'binnen afzienbare tijd' werd gesproken om de favorieten weer terug te krijgen, bijvoorbeeld, klonk een onderschatting door. Waar gebeurd dit niet, maar toch met zoveel gebruikers is de impact nogal groot.(...)
@Desembrood Dank voor de opsomming en de genomen tijd dit op te schrijven. Ik heb het volledig gelezen en neem mee wat ik kan. Aangezien ik zelf niet direct betrokken ben bij de ontwikkeling van de LG TV app, kan ik daar helaas weinig mee doen behalve doorgeven. Dat zal ik dan ook doen. Met betrekking tot de snelheid van ontwikkeling kan ik zeggen dat alle teams ongelooflijk hard werken en deze snelheid een stuk groter is dan in het verleden. Een groot onderdeel van de updates die we doen zijn minder zichtbaar of bugs. Dit kan op het oog wellicht verklaren waarom de ontwikkeling "traag" lijkt, echter is dit niet het geval.
(...)
-Danny
Wat dat betreft zou ik nog een tip willen geven. Om in de Playstore bij de app bij 'Wat is er nieuw' een link te plaatsen of te verwijzen naar de NPO Service pagina met de FAQ. En misschien van de meest genoemde/gevraagde onderdelen een directe update met verwachte opleveringsdatum erbij te plaatsen. Uit de reviews merk je dat mensen vinden dat het stil blijft, dat ze niks te horen krijgen, er geen reactie op individuele reviews komt, en daardoor een beeld krijgen van een arrogante NPO. Het zijn immers wel betalende klanten vaak. Misschien is wat verdere schade te ondervangen door een kleine mea culpa in 'Wat is er nieuw' plus verwijzing naar NPO Service FAQ en verwachtingen voor de meest gevraagde features? Dat de NPO laat weten dat ze meelezen? Ik zal vast niet de eerste zijn die hieraan denkt, en misschien is een mea culpa wel geopperd maar afgeschoten door de juridische afdeling vanwege aansprakelijkheidsgevolgen ofzo, maar het zou de negativiteit wat kunnen verlichten?
[ Voor 0% gewijzigd door Desembrood op 29-02-2024 16:56 . Reden: Typo ]
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat je niet kunt instellen dat ondertiteling standaard (=altijd) wordt weergegeven. Dat lijkt me frustrerend om elke keer aan te moeten zetten, en bovendien een mooie verbetering (op de roadmap
) voor toegankelijkheid/inclusie.
@Danny_NPO Waarom is het op NPO 1 Extra, NPO 2 Extra en NPO Politiek en Nieuws eigenlijk niet mogelijk om vanaf het begin te kijken / terug te spoelen / te pauzeren? (De pauzeknop is wel aanwezig, maar druk je vervolgens weer op 'play' dan kijk je direct weer live.) Met name bij de debatten op NPO Politiek en Nieuws is het soms wel handig even terug te kunnen spoelen of te pauzeren.
Op NPO 1, 2 en 3 zijn deze functies wel gewoon aanwezig en werken ze correct.
Kon het zo snel niet vinden op de laatste pagina's. Maar op Adformatie kwam ik een artikel tegen met een reactie van de woordvoerder.
https://www.adformatie.nl...stelacties-van-bagger-app
De bagger-app, zoals een van de klanten die op Trust-pilot omschrijft, leverde de NPO enkele honderden opzeggingen op. Volgens de woordvoerster van de NPO valt dat aantal mee: ‘Slechts enkele procentpunten meer opzeggingen op een bestand van circa 800.000. Het abonneeverloop is zo goed als onveranderd, conform de trend.’
De persoonlijke omgeving keert nu terug. NPO meldt zonder er ruchtbaarheid aan te geven bij de ‘Technische Zaken’ dat de verdwenen functionaliteit terugkeert. Op 8 februari werd beloofd dat dit uiterlijk ‘twee weken’ zou duren, maar die deadline werd niet gehaald. Volgens de woordvoerster van NPO is er inderdaad vertraging maar kan de herlancering met toegang tot de profielen niet lang meer duren.
Het vermogen tot zelfkritiek / aannemen van feedback spat er van af.Ronwiel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:17:
Kon het zo snel niet vinden op de laatste pagina's. Maar op Adformatie kwam ik een artikel tegen met een reactie van de woordvoerder.
[...]
[...]
@Jixreme dat hand wellicht anders geweest als het aantal opzeggingen groter was. Maar blijkbaar storen een hoop mensen zich er niet genoeg aan.
In het artikel wordt ook over de support gesproken voor de native tv apps. Persoonlijk snap ik niet dat het niet rigoreuzer is aangepakt. Nu zit je in een soort niemandsland wat support betreft voor LG, Samsung, etc. Ze hadden gewoon alles moet schrappen en richten op native Apple en Android apps i.c.m. airplay en cast support. Nu krijg je de komende jaren alsnog gedoe met ondersteuning voor tv platformen die gaat verdwijnen.
Maar goed, ik denk dat het niet gek is als je zegt dat de service en ontbrekende functies pas tegen de zomer van 2025 op het oude niveau zijn.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom de NPO geen gebruik kan maken van de technische basis van NLziet, aangezien zij in die organisatie een belang hebben.
In het artikel wordt ook over de support gesproken voor de native tv apps. Persoonlijk snap ik niet dat het niet rigoreuzer is aangepakt. Nu zit je in een soort niemandsland wat support betreft voor LG, Samsung, etc. Ze hadden gewoon alles moet schrappen en richten op native Apple en Android apps i.c.m. airplay en cast support. Nu krijg je de komende jaren alsnog gedoe met ondersteuning voor tv platformen die gaat verdwijnen.
Maar goed, ik denk dat het niet gek is als je zegt dat de service en ontbrekende functies pas tegen de zomer van 2025 op het oude niveau zijn.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom de NPO geen gebruik kan maken van de technische basis van NLziet, aangezien zij in die organisatie een belang hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Ronwiel op 04-03-2024 12:09 ]
En ik wil hem dan juist weer standaard uit. Om de zoveel tijd gaat dat ineens weer aan, en dat wil ik niet.Ultra schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:08:
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat je niet kunt instellen dat ondertiteling standaard (=altijd) wordt weergegeven. Dat lijkt me frustrerend om elke keer aan te moeten zetten, en bovendien een mooie verbetering (op de roadmap) voor toegankelijkheid/inclusie.
Sowieso ontbreekt er een instellingenscherm. Dat lijkt me zeker met de komst van de 'langverwachte' autoplay functionaliteit een must, want ook dat wil ik niet.
Maar goed, op mijn Shield werkt de player ook nog steeds niet dus vooralsnog heb ik er daar allemaal weinig last van.

Ik lees enkel maar dat er weer vertraging oploopt, en ja het komt er aan voor TV X maar niet voor TV Y of Android/Apple.
Denk dat de hoeveelheid opzegging meevalt omdat er niet een 123 vervanger is buiten NLZiet waarbij je toch duurder uit bent en meteen de meuk van Kijk en RTL erbij hebt.
Plus dat het niet een heel duur abbo is dus ook gewoon ja we laten het maar even.
Vind dat ook niet een geldige reden om te zeggen och dan gaat het best lekker. Ondanks de vele ontbrekende zaken.
Ik zit zo nog steeds tegen een scherm aan te kijken met kind profielen komen er aan, nog steeds geen favorieten, geen doorkijken, onlogische indeling seizoenen en vele UI bugs waarbij alles maar door elkaar loopt.
En dit in een Chromecast met Google TV (Android)
Enige reden dat ik niet naar NLZiet over stap is mijn bovenstaande issue plus stuk duurder voor zaken die ik niet ga gebruiken.
Denk dat de hoeveelheid opzegging meevalt omdat er niet een 123 vervanger is buiten NLZiet waarbij je toch duurder uit bent en meteen de meuk van Kijk en RTL erbij hebt.
Plus dat het niet een heel duur abbo is dus ook gewoon ja we laten het maar even.
Vind dat ook niet een geldige reden om te zeggen och dan gaat het best lekker. Ondanks de vele ontbrekende zaken.
Ik zit zo nog steeds tegen een scherm aan te kijken met kind profielen komen er aan, nog steeds geen favorieten, geen doorkijken, onlogische indeling seizoenen en vele UI bugs waarbij alles maar door elkaar loopt.
En dit in een Chromecast met Google TV (Android)
Enige reden dat ik niet naar NLZiet over stap is mijn bovenstaande issue plus stuk duurder voor zaken die ik niet ga gebruiken.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Dat is waar, maar ik heb hier nog mijn vraagtekens bij.Ronwiel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:08:
@Jixreme dat hand wellicht anders geweest als het aantal opzeggingen groter was. Maar blijkbaar storen een hoop mensen zich er niet genoeg aan.
Ten eerste dat totale aantal van 800.000, zijn dat allemaal betaalde Plus-accounts of gewoon alle accounts? Het lijkt me sterk dat er zoveel betalende klanten zijn namelijk.
Maar dat terzijde, m.b.t. wat ik een gebrek aan zelfkritisch vermogen / zelfreflectie noem: Ook al duikt het aantal een aantal procentpunten, dan nog zou men daar niet over hoeven reageren met een “het valt wel mee”. Dan mag je nog steeds voor je product staan en het jammer vinden dat een paar procentpunt je product blijkbaar dusdanig slecht vindt, passend bij de genoemde reviews, dat ze opstappen. Maar nee het is met twee weken opgelost hoor! Om dan vervolgens weer een paar maanden van het toneel te verdwijnen.
Ik heb deze vraag eerder gesteld intern (denk aan een jaar geleden of iets) en hier was volgens mij voornamelijk een technische reden voor. Ik zal het eens navragen want ik weet het niet meer zeker, maar mijn gevoel zegt me dat dit te maken heeft met (niet) beschikbare metadata voor die kanalen en programmering. Ik kan dit echter verkeerd hebben dus ik zal nog eens navraag doen.TexMex schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:57:
@Danny_NPO Waarom is het op NPO 1 Extra, NPO 2 Extra en NPO Politiek en Nieuws eigenlijk niet mogelijk om vanaf het begin te kijken / terug te spoelen / te pauzeren? (De pauzeknop is wel aanwezig, maar druk je vervolgens weer op 'play' dan kijk je direct weer live.) Met name bij de debatten op NPO Politiek en Nieuws is het soms wel handig even terug te kunnen spoelen of te pauzeren.
Ik heb zo'n TV Y. Slechts 5 jaar oud en met een prachtig 55" 4K OLED scherm. Nog lang niet aan vervanging toe, maar blijkbaar toch plotsklaps "te oud" voor onze publieke omroep. Belachelijk, ik heb er geen ander woord voor. Intussen werken alle andere streaming diensten nog als een zonnetje.Rubman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:01:
[...] en ja het komt er aan voor TV X maar niet voor TV Y of Android/Apple.
De €2,95 die nooit had mogen worden afgeschreven, heb ik ook nog steeds niet terug ontvangen. Wel weer na 2 weken een mailtje gehad dat ze het erg druk hebben, maar niet kunnen beloven wanneer ik het wel terug krijg. Het is geen wereldbedrag, maar het duurt nu al bijna 4 maanden. Ook daar kan ik maar 1 woord voor verzinnen: belachelijk.
Ik weet dat dit geen rant-topic is, maar er gaat daar iets serieus mis. Zou ik bij de afvallers van de 800.000 horen, of telt mijn "gratis" proefmaand niet mee? Ik was echt wel klant geworden als ze dit bizarre avontuur niet aangegaan waren.
[ Voor 8% gewijzigd door TwOkkie op 06-03-2024 10:40 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Log in bij je bank, zoek de overboekingen en geef aan dat je ze terug wil laten boeken.TwOkkie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:23:
[...]
...
De €2,95 die nooit had mogen worden afgeschreven, heb ik ook nog steeds niet terug ontvangen. Wel weer na 2 weken een mailtje gehad dat ze het erg druk hebben, maar niet kunnen beloven wanneer ik het wel terug krijg. Het is geen wereldbedrag, maar het duurt nu al bijna 4 maanden. Ook daar kan ik maar 1 woord voor verzinnen: belachelijk.
...
Je kunt het zelf.
Ik heb na een weekje proefdraaien op NLZiet toch maar de knoop doorgehakt en mijn abonnement opgezegd. Wie weet keer ik ooit weer terug als er weer een fatsoenlijk werkende Apple TV app is, maar voor nu ben ik er wel klaar mee.
Dank @Danny_NPO voor de feedback hier in ieder geval
Dank @Danny_NPO voor de feedback hier in ieder geval
Storneren bedoel je? Ik zie nu dat het tot 56 dagen na de boeking kan. Ik dacht dat die periode véél korter was. Maar die 56 dagen is nu wel voorbij. Daarbij heb je dan kans dat ik als wanbetaler te boek kom te staan. Ik heb dan immers niet betaald volgens hun administratie.S.Paternotte schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:05:
Log in bij je bank, zoek de overboekingen en geef aan dat je ze terug wil laten boeken.
Je kunt het zelf.
Volgens mij is het niet meer dan normaal dat een bedrijf zelf het bedrag terug boekt. Dan staat alles tenminste goed. Blijft bizar dat ze de fout wel in 1 dag kunnen maken, maar niet in 4 maanden kunnen herstellen. Dat zag ik ook niet aankomen...
[J|O|R] <- .signature.gz
Je kan tot 13 maanden na dato een 'Melding Onterechte Incasso' starten. Je hebt namelijk geen incasso machtiging verleend aan NPO. Dat overmaken van € 0,01 'om het rekeningnummer te controleren' wordt heel veel gebruikt, maar het is geen door de banken erkende machtiging. Meer info bij de Consumentenbond.Ik zie nu dat het tot 56 dagen na de boeking kan.
Ik kwam er een aantal weken geleden achter dat ondanks dat mijn tv aangaf dat de app niet ondersteund wordt ik toch NPOStart kan gebruiken omdat mijn smartTV OOK een googleTV is en ik dus alsnog NPOStart kon draaien vanuit de playstore.
De native app werd niet ondersteund maar gelukkig dus wel via de google playstore.
Geen idee of het mensen helpt maar de copy op de native app is wat onduidelijk wat mij betreft
De native app werd niet ondersteund maar gelukkig dus wel via de google playstore.
Geen idee of het mensen helpt maar de copy op de native app is wat onduidelijk wat mij betreft
Beauty is in the eye of the beholder
Voor de geïnteresseerden: https://www.spreekbuis.nl...odcast-23-over-npo-start/ wat achtergrondinfo over de NPO start app.
Ja, daar hoor je de stemmen van de echte boosdoeners. Die zich hier, op Twitter, Trustpilot en service.npo.nl niet durven te vertonen. Daar laten ze hun mensen de klappen opvangen, terwijl zij degenen zijn die besloten hebben om het ietwat gammele, maar functioneel complete oude NPO Start patsboem uit te zetten voor iets dat nog lang niet af is. Die vertonen zich alleen in zo'n uithoekje voor insiders.Deezers schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:19:
Voor de geïnteresseerden: https://www.spreekbuis.nl...odcast-23-over-npo-start/ wat achtergrondinfo over de NPO start app.
En wat een vreselijk marketing-jongens taaltje wordt daar gebezigd. Alsof ik mensen hoor praten van een andere planeet, met andere dimensies en werkelijkheid. Een planeet die heel ver van de Aarde af staat.
Weer komt het belang van die afgeronde hoeken naar voren. Sinds de uitvinding van de flatscreen heb ik geen TV meer gezien met afgeronde hoeken, maar ja, de vakjes in WhatsApp hebben afgeronde hoeken en WhatsApp is zooooo hip, dat moeten we nadoen. Dan zetten we Mijn NPO en de Favorieten maar een half jaar uit en stoppen we met ondersteuning van allerlei recente TV modellen.
Grijp je kans om het verschil te maken!
Dat "oude" platform is door 24i gemaakt, niet de NPO. Het zal ongetwijfeld iets met licenties (geld) te maken hebben.willemb2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:55:
[...]
Daar laten ze hun mensen de klappen opvangen, terwijl zij degenen zijn die besloten hebben om het ietwat gammele, maar functioneel complete oude NPO Start patsboem uit te zetten voor iets dat nog lang niet af is.
Ze dachten het in-house ook wel te kunnen. Dat viel tegen.epias schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:10:
[...]
Dat "oude" platform is door 24i gemaakt, niet de NPO. Het zal ongetwijfeld iets met licenties (geld) te maken hebben.
Zeg, kan die keuze voor ondertiteling nou eens onthouden worden? Mijn 81 jarige moeder is zeer slecht horend en heeft die ondertiteling nodig. Maar bij élke aflevering moet je dat weer aanzetten. Wat is dat voor kolder.
Heb an sich weinig kritiek op NPO Start, vind het fijn recht door zee, en stuk minder intrusive dan de KPN iTV app die ik ook heb op mijn Sony Android TV.
Maar sinds dag of 2 heb ik dat als ik een programma aanklik (om stream te beginnen) ik gelijk terug gegooid word naar mijn Android beginscherm. Kortom werkt niet meer. Als iemand hiervan meer weet..?
Maar sinds dag of 2 heb ik dat als ik een programma aanklik (om stream te beginnen) ik gelijk terug gegooid word naar mijn Android beginscherm. Kortom werkt niet meer. Als iemand hiervan meer weet..?
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 09-03-2024 01:30 ]
Het gaat maar steeds over de (betalende) NPO accounts.Jixreme schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:20:
Ten eerste dat totale aantal van 800.000, zijn dat allemaal betaalde Plus-accounts of gewoon alle accounts? Het lijkt me sterk dat er zoveel betalende klanten zijn namelijk.
Ik neem toch aan dat er toch ook een hele grote groep gebruikers is (was) die de NPO app gewoon gebruikt(e) zonder account als een basis voorziening om even makkelijk wat terug te kunnen kijken/luisteren van de NPO zenders.
Zoals mijn ouders en wat kennissen op hun "oude" (ja inderdaad Samsung) TV.
Dat werkte helemaal prima voor hen totdat men het opeens tijd vond om "wat nieuws te gaan doen" bij de NPO.
Zelf heb ik trouwens ook geen NPO account.
Nou, automatisch de volgende aflevering starten zit er inmiddels in. Maar, waar ik al bang voor was, zonder instelling om die functie uit te kunnen schakelen... 
Wat mij betreft de enige verbetering t.o.v. de oude app was dat het afspelen gewoon stopte na één aflevering. Helaas is dat laatste voordeel nu ook weg. Hopelijk wordt hier nog een instelling voor toegevoegd!
Wat mij betreft de enige verbetering t.o.v. de oude app was dat het afspelen gewoon stopte na één aflevering. Helaas is dat laatste voordeel nu ook weg. Hopelijk wordt hier nog een instelling voor toegevoegd!
Dat je een keuze moet hebben ben ik met je eens. Maar het automatisch afspelen van de volgende aflevering is door veel mensen zeer gewenst. Althans bij mij wel :-)Echo Sierra schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:43:
Nou, automatisch de volgende aflevering starten zit er inmiddels in. Maar, waar ik al bang voor was, zonder instelling om die functie uit te kunnen schakelen...
Zit dat er eindelijk in, ben benieuwd ik heb het nog niet gezien op Google TV app.
Denk dat de overgrote meerderheid liever automatisch volgende aflevering heeft dan andersom, dat is namelijk te stoppen in tegenstelling tot terug, oh je zit opeens weer in een heel ander menu, opnieuw zoeken en dan verder kijken.
Denk dat de overgrote meerderheid liever automatisch volgende aflevering heeft dan andersom, dat is namelijk te stoppen in tegenstelling tot terug, oh je zit opeens weer in een heel ander menu, opnieuw zoeken en dan verder kijken.
Spijtig voor mij dat ik dan schijnbaar tot een minderheid behoor! Een instelling hiervoor zie ik ook niet zo gauw gebeuren, gezien de ontwikkelsnelheid van ongeveer één klein nieuw knopje per twee maanden... Maar hopelijk ben ik te cynisch!
Het ontwikkelen van het binge-watchen is best een tijdrovend proces (geweest). Het feit dat dit binnen de uiteindelijke UI in het zicht komt door slechts een knop met een countdown, doet geen recht aan de hoeveelheid werk die het kost om een functie zoals deze te ontwikkelen.Echo Sierra schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:14:
Spijtig voor mij dat ik dan schijnbaar tot een minderheid behoor! Een instelling hiervoor zie ik ook niet zo gauw gebeuren, gezien de ontwikkelsnelheid van ongeveer één klein nieuw knopje per twee maanden... Maar hopelijk ben ik te cynisch!
Wat technische context, gewoon ter informatie en een beetje als inkijkje binnen het proces:
Het backend team zal een endpoint moeten opleveren binnen de api's waar verschillende front-ends hun data zal moeten kunnen ophalen. Dit endpoint zal aan de hand van bepaalde gegevens binnen de metadata van een serie (en later wellicht aan de hand van personalisatie of instellingen) moeten bepalen wat de volgende aflevering is. Dit klinkt makkelijk, maar waar je bij sommige series van boven naar beneden aflevering 1 naar 2, naar 3 wilt gaan, wil je bijvoorbeeld niet zoals hier eerder is gezegd dat wanneer je het NOS Journaal van 20:00 bekijkt, je naar het NOS Journaal van een dag eerder gaat, en zo meer.
Aangezien het aanbod van NPO Start veel is, zal er een goede afgewogen manier moeten komen om geautomatiseerd te kunnen bepalen wanneer we een uitzending uit dit endpoint laten komen als "dit is de volgende aflevering". Ook moet gekeken worden of een gebruiker (indien ingelogd) wel of niet NPO Start Plus heeft bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zullen we deze logica ook moeten tweaken naar de toekomst toe, maar het maken hiervan is een belangrijke eerste stap, dat tijd vereist.
Paralel moet het team dat de videospeler faciliteert, de functie maken binnen en releasen aan de verschillende SDK's (bijvoorbeeld web, apple en android), zodat afnemende partijen van de videospeler deze functie kunnen implementeren. (NPO Start is niet de enige afnemer van deze videospeler.)
Daarnaast moeten de NPO Start teams voor bijvoorbeeld web en android (apple is momenteel bezig met tvOS)
de koppeling maken tussen de backend api's en de SDK's van het videospeler (aka player) team.
Denk daarbij dat er ook nog een UX fase (ook accessibility) bij zit en dat alles dat ontwikkelt wordt meermaals getest wordt (zowel automatisch als in een QA proces), waar soms feedback uit komt dat verwerkt moet worden, dan ben je zo een tijdje verder inderdaad.
Last but not least is binge-watchen niet het enige waar de teams mee bezig zijn (geweest). We zijn inmiddels ook redelijk ver met (een eerste versie voor) Favorieten, zijn er bugs die opgelost moeten worden, en werken we aan veel (soms onzichtbare) andere nieuwe features.
Een voorbeeld van het laatste is bijvoorbeeld dat het Web-team (in afwachting van het backend team voor bepaalde zaken) tijd heeft kunnen nemen om alvast te kijken naar en wat fixes door te voeren voor de European Accessibility Act. Ook dit zullen we nog verder gaan tweaken, maar mocht je dit willen zien in een eerste versie kan ik de tip geven eens op web naar de "Live" pagina te gaan en daar met de TAB toets door de pagina te gaan.
Edit: Ik heb overigens de feedback om binge-watchen instelbaar te maken doorgegeven. Uiteraard kan ik daar geen ETA voor geven, maar weet dat ik hem wel heb opgepakt.
Op mijn LG OLED met WebOS 4.9.7-17, software versie 05.30.40, kan ik nog altijd geen NPO Start app downloaden. Uit alles wat ik hier op het forum en de NPO website begrijp, had dit al lang beschikbaar moeten zijn.
Is er iets dat ik kan doen om de app toch weer in de content store terug te toveren?
Is er iets dat ik kan doen om de app toch weer in de content store terug te toveren?
Bedankt voor je super-uitgebreide antwoord! Dat wordt echt gewaardeerd. Er komt altijd veel meer kijken bij software-ontwikkeling dan je van buitenaf kunt zien, dat begrijp ik. Ik was een beetje gefrustreerd omdat de nieuwe app nog belangrijke functionaliteiten mist, en een van de eerste aanpassingen (voor mij) een verdere achteruitgang was.Danny_NPO schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:51:
Het ontwikkelen van het binge-watchen is best een tijdrovend proces (geweest). Het feit dat dit binnen de uiteindelijke UI in het zicht komt door slechts een knop met een countdown, doet geen recht aan de hoeveelheid werk die het kost om een functie zoals deze te ontwikkelen.
[...]
Edit: Ik heb overigens de feedback om binge-watchen instelbaar te maken doorgegeven. Uiteraard kan ik daar geen ETA voor geven, maar weet dat ik hem wel heb opgepakt.
Bedankt voor het doorgeven van de wens! Hopelijk komen ze er snel aan toe.
Wat helemaal gaaf zou zijn, is als ze de code voor het bepalen van de volgende aflevering, die ze voor het bingewatchen nu geschreven hebben, zouden kunnen hergebruiken voor de "Kijk verder"-lijst, zodat je daarin ook de volgende aflevering kunt zien en gelijk kunt aanklikken van een programma of serie die je aan het volgen bent. Dan werkt het vergelijkbaar met bijv. Netflix of andere streaming-aanbieders.
"Opgelost" door abo te nemen op Plus.Sjah schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 01:22:
Heb an sich weinig kritiek op NPO Start, vind het fijn recht door zee, en stuk minder intrusive dan de KPN iTV app die ik ook heb op mijn Sony Android TV.
Op dit forum staan ook hardnekkig terugkerende berichten dat juist een deel van de LG tv's de app nog niet krijgt aangeboden, terwijl deze tv's wel aan de specs van NPO voldoen.roelst1 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:32:
Op mijn LG OLED met WebOS 4.9.7-17, software versie 05.30.40, kan ik nog altijd geen NPO Start app downloaden. Uit alles wat ik hier op het forum en de NPO website begrijp, had dit al lang beschikbaar moeten zijn.
NPO zegt al een tijd ermee bekend te zijn en eraan te werken....
Ik heb dit issue even voorgelegd aan een van onze android ontwikkelaars, en dit is een bekend probleem sinds donderdag, waar aan gewerkt wordt. Ik wist niet dat het nemen van NPO Start Plus dit issue zou verhelpen, dat klinkt interessant. Het probleem lijkt zich op dit moment voor zover we zien namelijk niet direct bij ons team te liggen, maar bij een van onze afhankelijkheden (wat zou betekenen dat Plus of geen Plus niet direct relevant zou moeten zijn.). Ik zal dit in ieder geval ook doorgeven, en mocht het probleem terugkeren dan hoor ik het ook graag.
Edit: Inmiddels heb ik wat meer info gekregen: Het lijkt erop dat er een bug is met betrekking tot het afspelen van advertenties, dat buiten ons team ligt. Het kan dus inderdaad zijn dat wanneer er NPO Plus afgenomen wordt het issue niet meer voor komt, maar dat is dan toeval omdat er dan geen advertenties afgespeeld worden.
[ Voor 18% gewijzigd door Danny_NPO op 11-03-2024 10:51 ]
Die berichtgeving is een poosje geleden aangepast naar "het werkt nu voor alle WebOS4.0 en hoger, met potentieel problemen voor <32-inch FullHD modellen". Dat wekt het idee dat ze het hebben opgelost voor alle WebOS televisies op een paar kleinere modellen na. Ik heb een 55-inch 4K model (OLED55C9), dus die valt niet in die categorie.S.Paternotte schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:59:
[...]
Op dit forum staan ook hardnekkig terugkerende berichten dat juist een deel van de LG tv's de app nog niet krijgt aangeboden, terwijl deze tv's wel aan de specs van NPO voldoen.
NPO zegt al een tijd ermee bekend te zijn en eraan te werken....
:fill(white):strip_exif()/f/image/CcMeRpMKK0KoL3oHVGFP9Z5a.png?f=user_large)
Hier eentje van dezelfde lijn LG OLED55E9 (enige verschil met C9 is ingebouwde soundbar). Met dezelfde WebOS 4.9.7-17. Overigens ook een LG OLED77G3.roelst1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:41:
[...]
Die berichtgeving is een poosje geleden aangepast naar "het werkt nu voor alle WebOS4.0 en hoger, met potentieel problemen voor <32-inch FullHD modellen". Dat wekt het idee dat ze het hebben opgelost voor alle WebOS televisies op een paar kleinere modellen na. Ik heb een 55-inch 4K model (OLED55C9), dus die valt niet in die categorie.
[Afbeelding]
Op beide TV's werd de app op de eerste dag aangeboden. Eerste gevoel zegt dat het op een of andere manier aan instellingen in jouw TV ligt? Of heb je misschien een niet-Nederlands model van grijze import? Mogelijk dat LG/NPO daarop ook restricties heeft gezet. OLED55E9PLA is de Nederlandse versie die ik hier heb.
Begrijp me niet verkeerd. Lastig dat je de app nog steeds niet krijgt aangeboden op de tv. Ik hoop dat we iets kunnen vinden als mogelijke reden, wat @Danny_NPO dan misschien weer kan terugkoppelen intern.
[ Voor 8% gewijzigd door Desembrood op 11-03-2024 13:13 ]
Er is zeker iets met de advertenties loos.Danny_NPO schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:20:
Edit: Inmiddels heb ik wat meer info gekregen: Het lijkt erop dat er een bug is met betrekking tot het afspelen van advertenties, dat buiten ons team ligt. Het kan dus inderdaad zijn dat wanneer er NPO Plus afgenomen wordt het issue niet meer voor komt, maar dat is dan toeval omdat er dan geen advertenties afgespeeld worden.
Na de laatste NPO App update werkt het terugkijken op een oude Lenovo TB-X103F met LineageOS ook niet meer als er reclame voor zit.
Dat geeft dan een App crash/timeout:
/f/image/uyjxuW6mFZBWanCvdjk5DZYO.png?f=fotoalbum_large)
Deze werkt dan wel want daar zit nu juist geen reclameblok voor:
/f/image/jHiJNJ6hyqCFmcAXQq0sQmh4.png?f=fotoalbum_large)
Engelse meldingen tijdens de NL reclames ("Learn More") is ook al wat vreemd natuurlijk.
Ligt het aan mij, of is er iets veranderd in de kleurweergave van de streams van NPO start? Begon me gisteren voor het eerst op te vallen, alsof er een soort donkergrijze 'laag' over het beeld zit, waardoor kleuren beduidend minder helder zijn. Opvallend is dat het bij de live streams niet zo is. Heb het in ieder geval zowel op m'n tv (Philips The One) als de mobiele app.
Klopt inderdaad. Hier hetzelfde issue met een Chromecast met Google TV (dus het probleem lijkt in ieder geval op Android / Android TV te spelen). Een klein stukje terugspoelen en dan weer op 'play' lost het vaak op. Zodra je pauzeert is die grijze waas dan wel weer terug, waarna je weer dezelfde fix moet toepassen.tijn.online schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:19:
Ligt het aan mij, of is er iets veranderd in de kleurweergave van de streams van NPO start? Begon me gisteren voor het eerst op te vallen, alsof er een soort donkergrijze 'laag' over het beeld zit, waardoor kleuren beduidend minder helder zijn. Opvallend is dat het bij de live streams niet zo is. Heb het in ieder geval zowel op m'n tv (Philips The One) als de mobiele app.
Ik dacht al dat het aan mijn tv lag.tijn.online schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:19:
Ja van die donkere waas is mij ook pas sinds gister opgevallen, tis wel lekker raak zeg.... Nja iets vooruit spoelen lost het op, tis bij mij op Android Tv.
Die "blauwe" waas na pauzeren is wel redelijk irritant zeg.
Gaat wel weg zodra je het ondertitel menu in gaat en gewoon weer op terug drukt.
Hier op Chromecast met Google TV
Gaat wel weg zodra je het ondertitel menu in gaat en gewoon weer op terug drukt.
NPO3 ligt er compleet uit...
dat is lang geleden
dat is lang geleden
[ Voor 30% gewijzigd door boyette op 14-03-2024 02:18 ]
@Danny_NPO Ik weet niet of dit te maken heeft met de nieuwe app, maar het valt me op dat vaker de ondertiteling achterloopt op het beeld. En soms weer voor. Hoe zit dit, is het zo lastig beeld en tekst te syncen?
Thanks voor de feedback, ik zal dit doorgeven aan het team dat ondertitels faciliteert. Heb je wellicht voorbeelden van vooruitlopende en eventueel achterlopende afleveringen? Dan stuur ik die mee.segil schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:20:
@Danny_NPO Ik weet niet of dit te maken heeft met de nieuwe app, maar het valt me op dat vaker de ondertiteling achterloopt op het beeld. En soms weer voor. Hoe zit dit, is het zo lastig beeld en tekst te syncen?
Vanuit een technisch perspectief krijgen wij zowel de video als het bestand voor ondertiteling vanuit een externe bron aangeleverd. In het bestand voor ondertitels staan tijdcodes met regels tekst, en de videospeler leest dit en laad op de tijdcode de betreffende tekst zien. Wij hebben dus zelf geen controle over wanneer wat getoond wordt.
Het NPO Start team zelf kan dus hier helaas niet veel in betekenen. Hooguit kunnen we in de toekomst wellicht een feature ontwikkelen voor de videospeler waar gebruikers zelf vertraging/versnelling kunnen instellen (denk aan: "ondertitels met 1 seconde vertragen"), maar dit staat volgens mij op dit moment nog niet op de roadmap.
Dit lijkt me toch het probleem verleggen? Het is niet alsof de timing van de ondertiteling een ontzettende persoonlijke voorkeur is. Als het te laat is, is het te laat. Is het te vroeg, is het te vroeg. Om dan maar te zeggen dat gebruikers het zelf mogen oplossen lijkt me vreemd.Danny_NPO schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:02:
Het NPO Start team zelf kan dus hier helaas niet veel in betekenen. Hooguit kunnen we in de toekomst wellicht een feature ontwikkelen voor de videospeler waar gebruikers zelf vertraging/versnelling kunnen instellen (denk aan: "ondertitels met 1 seconde vertragen"), maar dit staat volgens mij op dit moment nog niet op de roadmap.
Hier in ieder geval geen last van (Google TV). Enige puntje nog is de wat donkere waas. Voor de rest ben ik tevreden.roy.jacobs schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Dit lijkt me toch het probleem verleggen? Het is niet alsof de timing van de ondertiteling een ontzettende persoonlijke voorkeur is. Als het te laat is, is het te laat. Is het te vroeg, is het te vroeg. Om dan maar te zeggen dat gebruikers het zelf mogen oplossen lijkt me vreemd.
De ondertitels die de NPO heeft/krijgt zouden toch goede timestamps moeten hebben? Ik neem aan dat jullie externe bron niet moviesubtitles.org oid is.De functie voor ondertitels vertragen verwacht ik bij een videospeler als VLC, waar de film en ondertitels soms van twee verschillende torrents komen en daarom niet gelijklopen.Danny_NPO schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:02:
[...]
Thanks voor de feedback, ik zal dit doorgeven aan het team dat ondertitels faciliteert. Heb je wellicht voorbeelden van vooruitlopende en eventueel achterlopende afleveringen? Dan stuur ik die mee.
Vanuit een technisch perspectief krijgen wij zowel de video als het bestand voor ondertiteling vanuit een externe bron aangeleverd. In het bestand voor ondertitels staan tijdcodes met regels tekst, en de videospeler leest dit en laad op de tijdcode de betreffende tekst zien. Wij hebben dus zelf geen controle over wanneer wat getoond wordt.
Bovendien noemde Segil dat ze soms voor en soms achter lopen, dan heb je ook niets aan "1 seconde vertragen".
Ik merk dat er hier actief wordt gewerkt aan opmerkingen van gebruikers, top. De app zoals al eerder gezegd is eindelijk zoals een premium app hoort te werken, de automatische doorspeel mogelijkheid naar de volgende aflevering is er ook eindelijk en een enorme verbetering, dank. Alleen stoor ik me enorm dat je bij series de afleveringen van hoog naar laag ziet, dus als je een serie selecteert, in mijn geval een oud seizoen van Hunted, zie je links (we lezen allemaal van links naar rechts in dit land) meteen de laatste aflevering, met een prachtig screenshot -thumbnail heet dat geloof ik- van de allerlaatse aflevering van het seizoen met ook nog eens de deelnemers die het tot de laatste aflevering hebben geschopt. Ik hoef niet uit te leggen hoe irritant dat is natuurlijk als je een oude serie wilt gaan kijken. Waarom worden aflevering niet gewoon van laag naar hoog gerangschikt? Je begint toch ook een tekst te lezen met het lezen van links naar rechts? Dan is het toch onlogisch dat de afleveringen in de app precies omgekeerd staan?
Naast het feit dat je meteen een enorme spoiler ziet door de thumbnail ben ik als licht autist ook gewoon licht op tilt als ik van aflevering 9 naar aflevering 1 van links naar rechts moet scrollen, niemand begint bij 9 af te tellen als je aan een nieuwe serie begint. Ik heb NPO + trouwens.
Naast het feit dat je meteen een enorme spoiler ziet door de thumbnail ben ik als licht autist ook gewoon licht op tilt als ik van aflevering 9 naar aflevering 1 van links naar rechts moet scrollen, niemand begint bij 9 af te tellen als je aan een nieuwe serie begint. Ik heb NPO + trouwens.
[ Voor 3% gewijzigd door Eagles op 17-03-2024 01:21 ]
Algemene feedback:
Als je op een serie/programma klikt om te terugkijken, dan staat allereerste aflevering vooraan. Is het niet handiger om het om te draaien? Laatst uitgezonden aflevering vooraan, want soms staat er geen oranje 'reeds gezien' balkje onderin, dus dat is soms aftasten. Bij langlopende series moet ik steeds naar rechts scrollen.
Apple TV:
Is het bekend wanneer de update wordt uitgerold? Het staat nog op 2.0.0, terwijl versies op LG webOS en iOS al veel verder gevorderd zijn.
Als je op een serie/programma klikt om te terugkijken, dan staat allereerste aflevering vooraan. Is het niet handiger om het om te draaien? Laatst uitgezonden aflevering vooraan, want soms staat er geen oranje 'reeds gezien' balkje onderin, dus dat is soms aftasten. Bij langlopende series moet ik steeds naar rechts scrollen.
Apple TV:
Is het bekend wanneer de update wordt uitgerold? Het staat nog op 2.0.0, terwijl versies op LG webOS en iOS al veel verder gevorderd zijn.
Ik vind het juist veel logischer/handiger om de 1e aflevering vooraan te plaatsen.Peter_1975 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:04:
Algemene feedback:
Apple TV:
Of een tussenvorm zoals bij HBO Max. Van links naar rechts 1-x vindt ik ook logischer aanvoelen. Maar je zou ook 4-5 afleveringen naast elkaar en dan op de volgende regel verdergaan met de volgende 4-5 stuks. Dan kunnen er ook 8-10 tegelijk in beeld staan over twee regels. En ben je met 1 tik omlaag al bij aflevering 5-6 ipv. een eind naar rechts te moeten.Zapato schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Ik vind het juist veel logischer/handiger om de 1e aflevering vooraan te plaatsen.
Zeg maar nogal irritant, idd. Ben niet bij de makers, maar lijkt mij dat ze hier wel een prioriteitbug van maken.Rubman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:49:
Die "blauwe" waas na pauzeren is wel redelijk irritant zeg.
Precies zoals de NPO-app werkte voor dit hele fiasco dus.Desembrood schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:58:
[...]
Of een tussenvorm zoals bij HBO Max. Van links naar rechts 1-x vindt ik ook logischer aanvoelen. Maar je zou ook 4-5 afleveringen naast elkaar en dan op de volgende regel verdergaan met de volgende 4-5 stuks. Dan kunnen er ook 8-10 tegelijk in beeld staan over twee regels. En ben je met 1 tik omlaag al bij aflevering 5-6 ipv. een eind naar rechts te moeten.
Het is de waas van de pauzestand die onbedoeld blijft hangen als je weer op play drukt. Een fractie terugspoelen en weer op play drukken, lost het op. Maar inderdaad, hopelijk kan dit snel gefixt worden.Sjah schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:01:
[...]
Zeg maar nogal irritant, idd. Ben niet bij de makers, maar lijkt mij dat ze hier wel een prioriteitbug van maken.
Nu doet de app op de televisie het wederom niet meer. Niets kan worden gestart. Alle afleveringen/uitzendingen kan ik wel zoeken, maar afspelen niet. Via de mobiele app werkt alles wel.
Op welke platform specifieke app ondervind jij nu problemen? Er zijn namelijk verschillende apps voor specifieke platformen in omloop. Het maakt het een stuk makkelijker voor de NPO als je dat ook vermeldt in de kritiek denk ik.Intergalactrick schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:43:
Nu doet de app op de televisie het wederom niet meer. Niets kan worden gestart. Alle afleveringen/uitzendingen kan ik wel zoeken, maar afspelen niet. Via de mobiele app werkt alles wel.
Zou er niet een update komen in maart voor de AppleTV app? Deze is nu nog steeds onbruikbaar. Ben wel benieuwd wanneer deze te verwachten.
@Danny_NPO,
Hier op onze 32" LG tv's krijgen wij nog steeds geen nieuwe NPO Start app vanuit de LG Store aangeboden.
Hier op onze 32" LG tv's krijgen wij nog steeds geen nieuwe NPO Start app vanuit de LG Store aangeboden.
- Hoe zit dat?
- En komt er (ooit) nog een oplossing?
Timmeah schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:01:
Zou er niet een update komen in maart voor de AppleTV app? Deze is nu nog steeds onbruikbaar. Ben wel benieuwd wanneer deze te verwachten.
"Streven", "vanaf maart/april". Trek je conclusies. Ik reken nergens meer op in in ieder geval.Op onze vraag hoe lang dit nog gaat duren, antwoordt een woordvoerder van de NPO: “We streven ernaar gebruikers de mogelijkheid te bieden om vanaf maart/april in te loggen op Apple TV en daarmee gebruik te maken van NPO Plus.” Tot die tijd kunnen mensen met Apple TV dus niet optimaal gebruikmaken van de app.
https://radar.avrotros.nl...ag-je-je-geld-terug-60115
Er is veel te zeggen over de huidige situatie. Laten we even proberen er om te lachen.
https://speld.nl/2024/03/...nnen-kijken-via-onze-app/
https://speld.nl/2024/03/...nnen-kijken-via-onze-app/
Over de tvos app:
Het team zit in de laatste fase van een grote update. We zetten de puntjes op de i en zijn voor zover we kunnen de app 3x in de rondte aan het QA-testen. Het laatste wat we willen is een langverwachte update releasen met een significante bug die alles gaat overschaduwen.
Ik ga niet over datums en tijd, en er kunnen zaken gevonden worden die dingen uitstellen, (dus neem dit voor nu nog met een korrel zout) maar ik heb goede hoop dat volgende week een leuke week kan worden.
Nog niet alles zal in deze update zitten overigens, maar er is ook een hoop aangepast in het fundament van de app, dat ervoor zal zorgen dat nieuwe updates sneller kunnen komen. Dat zorgde echter ook voor een hoop extra refactor en test werk.
Het team zit in de laatste fase van een grote update. We zetten de puntjes op de i en zijn voor zover we kunnen de app 3x in de rondte aan het QA-testen. Het laatste wat we willen is een langverwachte update releasen met een significante bug die alles gaat overschaduwen.
Ik ga niet over datums en tijd, en er kunnen zaken gevonden worden die dingen uitstellen, (dus neem dit voor nu nog met een korrel zout) maar ik heb goede hoop dat volgende week een leuke week kan worden.
Nog niet alles zal in deze update zitten overigens, maar er is ook een hoop aangepast in het fundament van de app, dat ervoor zal zorgen dat nieuwe updates sneller kunnen komen. Dat zorgde echter ook voor een hoop extra refactor en test werk.
@Danny_NPO Weet jij ook iets over wanneer voor LG WebOS een nieuwe appversie uitkomt? De laatste 2.12.0 is van januari.
Dat is ook een apart team zei je dus ik snap dat er (helaas) minder releases zijn dan de tweewekelijkse op Android, maar eens in de 2-3 maanden is best een groot verschil. Natuurlijk zijn we (op oude WebOS en 32-inch modellen na) verwend tov. eigenaren van Apple, Philips, Samsung, Panasonic etc. Toch had ik zeker nu gehoopt op een frequentere release, om alle basale zaken als automatisch afspelen ed. zo snel mogelijk ook te krijgen na de webversie en Android.
Dat is ook een apart team zei je dus ik snap dat er (helaas) minder releases zijn dan de tweewekelijkse op Android, maar eens in de 2-3 maanden is best een groot verschil. Natuurlijk zijn we (op oude WebOS en 32-inch modellen na) verwend tov. eigenaren van Apple, Philips, Samsung, Panasonic etc. Toch had ik zeker nu gehoopt op een frequentere release, om alle basale zaken als automatisch afspelen ed. zo snel mogelijk ook te krijgen na de webversie en Android.
Hoe zie ik of ik die update binnen heb ? Sony 756c Android TvChris.nl schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:35:
Op m'n Android TV is de waas / het fletse kleur probleem, met de laatste update weer verholpen 👍🏻
Ik gok dat je automatische updates aan hebt staan.Sjah schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:59:
[...]
Hoe zie ik of ik die update binnen heb ? Sony 756c Android Tv
Als het beeld weer goed is, dan zie je dat ws direct.
Op mijn Sony is het;
Apps -> Playstore ->
Dan heb je bovenin zoeken, apps en games met helemaal rechts je Google Account logo. Klik het logo aan, de rest wijst zich hopelijk vanzelf..
Of
Instellingen -> Apps -> NPO Start -> Versie zou 1.6.0 moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Chris.nl op 29-03-2024 00:38 ]
Hoi allemaal,
Het team heeft hard doorgewerkt, en door een snelle review van Apple gisteren, vanochtend een nieuwe versie van de tvOS app live gezet! Mooi voor het paasweekend.
De update omvat het volgende:
Het team gaat verder met het faciliteren van de "Live" pagina. Hopelijk kunnen we deze ook snel toe gaan voegen.
Over de vraag met betrekking tot LG:
Ik weet dat het team bezig is met het doorvoeren van updates, helaas kan het QA proces van deze apps soms maanden duren (Volgens mij staat er vanuit het team dat deze app faciliteert al een tijdje een update in de wachtrij, maar ik weet dit niet zeker). We zijn ook aan het kijken of we veranderingen kunnen doorvoeren die het QA proces kunnen versnellen, maar dit kost uiteraard ook tijd. Wanneer er nieuws is over een update laat ik dit weten. Ik zal hoe dan ook dinsdag eens polsen.
Het team heeft hard doorgewerkt, en door een snelle review van Apple gisteren, vanochtend een nieuwe versie van de tvOS app live gezet! Mooi voor het paasweekend.
De update omvat het volgende:
- Inloggen, uitloggen en profiel selecteren
- NPO Start Plus content is afspeelbaar wanneer ingelogd met een Plus account.
- Zoek mogelijkheid is toegevoegd wanneer ingelogd en niet ingelogd. Hierdoor is alle VOD content nu benaderbaar.
- Afbeeldingen kwaliteit is verbeterd.
- Chromecast integratie is verbeterd.
- Het fundament van de app is aangepast om nieuwe updates sneller te kunnen releasen.
- Prestaties in het algemeen zijn verbeterd en zijn een hoop bugfixes doorgevoerd.
Het team gaat verder met het faciliteren van de "Live" pagina. Hopelijk kunnen we deze ook snel toe gaan voegen.
Ik weet dat het team bezig is met het doorvoeren van updates, helaas kan het QA proces van deze apps soms maanden duren (Volgens mij staat er vanuit het team dat deze app faciliteert al een tijdje een update in de wachtrij, maar ik weet dit niet zeker). We zijn ook aan het kijken of we veranderingen kunnen doorvoeren die het QA proces kunnen versnellen, maar dit kost uiteraard ook tijd. Wanneer er nieuws is over een update laat ik dit weten. Ik zal hoe dan ook dinsdag eens polsen.
Waarom geen ondertitels? Komen die nog?
[ Voor 72% gewijzigd door Crawl NL op 29-03-2024 19:02 ]
@Danny_NPO Fijn! Het (lange) wachten is dan nu eindelijk beloond.
Ik heb de app even moeten verwijderen en weer opnieuw moeten installeren, waarna deze weer goed werkt. Althans, vooralsnog, mijn eerste indruk. We gaan deze uiteraard nog wel even goed testen en door de mangel halen 😉.
@Crawl NL Wat bedoel je? Ik keek zojuist even een stukje terug, om dit testen, van Nachtdieren, waar Raven tijdens de voorlaatste aflevering een bezoek bracht aan Londen, maar daar waar er Engels werd gesproken werd dit gewoon keurig ondertiteld.
Edit: @Danny_NPO wat ik mis in de app voor tvOS is een TV-Gids en Live kijken!
Edit2: ik lees, eeuh, ik begrijp nu, nu dat Live kijken in behandeling is. 👍🏻
Ik heb de app even moeten verwijderen en weer opnieuw moeten installeren, waarna deze weer goed werkt. Althans, vooralsnog, mijn eerste indruk. We gaan deze uiteraard nog wel even goed testen en door de mangel halen 😉.
@Crawl NL Wat bedoel je? Ik keek zojuist even een stukje terug, om dit testen, van Nachtdieren, waar Raven tijdens de voorlaatste aflevering een bezoek bracht aan Londen, maar daar waar er Engels werd gesproken werd dit gewoon keurig ondertiteld.
Edit: @Danny_NPO wat ik mis in de app voor tvOS is een TV-Gids en Live kijken!
Edit2: ik lees, eeuh, ik begrijp nu, nu dat Live kijken in behandeling is. 👍🏻
[ Voor 13% gewijzigd door RicoK op 30-03-2024 13:23 ]
Ik bedoel dat ook nederlands ondertiteld wordt. Op de iPad is dit wel het geval maar op de AppleTV niet.RicoK schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:28:
Bijvoorbeeld bij de documentaire “Onvoorwaardelijk”. Op de iPad wordt alles ondertiteld, dus ook het nederlands. Op de AppleTV ontbreekt dit

In de eerste plaats: dank je voor je post, dat waardeer ik erg.Danny_NPO schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:50:
Hoi allemaal,
De update omvat het volgende:Laat vooral weten hoe deze update bevalt, en of er zaken zijn die we wellicht over het hoofd hebben gezien. We luisteren zoals altijd erg graag naar (positieve of kritische) feedback.
- Zoek mogelijkheid is toegevoegd wanneer ingelogd en niet ingelogd. Hierdoor is alle VOD content nu benaderbaar.
- Het fundament van de app is aangepast om nieuwe updates sneller te kunnen releasen.
- Prestaties in het algemeen zijn verbeterd en zijn een hoop bugfixes doorgevoerd.
Ik ben blij dat de zoekfunctie weer werkt, dat helpt echt enorm. Ik heb nog wel een vraagje: klopt het dat we nog steeds niet live de NPO kanalen via de app kunnen bekijken?
Heb ik bij de vorige versie ook, dat live kanalen niet werkten in de mobiele app.PrimusIP schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 00:26:
[...]
In de eerste plaats: dank je voor je post, dat waardeer ik erg.
Ik ben blij dat de zoekfunctie weer werkt, dat helpt echt enorm. Ik heb nog wel een vraagje: klopt het dat we nog steeds niet live de NPO kanalen via de app kunnen bekijken?
Cache en/of Opslag wissen verhielp het probleem niet. Compleet verwijderen en opnieuw installeren wel, dat al geprobeerd?
Ik was niet specifiek genoeg maar ik bedoelde de AppleTV app.Chris.nl schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 00:36:
Heb ik bij de vorige versie ook, dat live kanalen niet werkten in de mobiele app.
Maar heb je compleet verwijderen en opnieuw installeren al geprobeerd?PrimusIP schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:08:
[...]
Ik was niet specifiek genoeg maar ik bedoelde de AppleTV app.
-edit- O wacht, ik begrijp uit de laatste post van @Danny_NPO
Die functie zit er dus wellicht gewoon nog niet in, als hij daarmee op de AppleTV app doeldeHet team gaat verder met het faciliteren van de "Live" pagina. Hopelijk kunnen we deze ook snel toe gaan voegen.
[ Voor 34% gewijzigd door Chris.nl op 30-03-2024 09:28 ]
Het hele bericht ging toch over tvOS (=Apple TV)?Chris.nl schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:17:
[...]
Maar heb je compleet verwijderen en opnieuw installeren al geprobeerd?
-edit- O wacht, ik begrijp uit de laatste post van @Danny_NPO
[...]
Die functie zit er dus wellicht gewoon nog niet in, als hij daarmee op de AppleTV app doelde
Da's me idd duidelijk nu. 'k Heb zelf géén AppleTV maar wou wel meedenken....meesje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Het hele bericht ging toch over tvOS (=Apple TV)?
@Danny_NPO dank voor de update, ook aan je collega’s. 
Ik mis inderdaad enkel nog het Live gedeelte, voor mij is de app de vervanger voor lineaire tv. Ik hoop dat dit ook snel weer beschikbaar is, zoals je zegt.
Ik mis inderdaad enkel nog het Live gedeelte, voor mij is de app de vervanger voor lineaire tv. Ik hoop dat dit ook snel weer beschikbaar is, zoals je zegt.
Fijn dat er schot in de zaak zit! Als ik de update voor het gros van de gebruikers samenvat, betekent dit dus dat men weer kan inloggen (waardoor Plus weer een toevoeging biedt) en gebruikers kunnen zoeken.Danny_NPO schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:50:
Hoi allemaal,
De update omvat het volgende:Laat vooral weten hoe deze update bevalt, en of er zaken zijn die we wellicht over het hoofd hebben gezien. We luisteren zoals altijd erg graag naar (positieve of kritische) feedback.
Is er ook zicht op functies als kijklijst (dat lijkt me de voornaamste meerwaarde van het kunnen kiezen van een profiel) en live tv kijken?
@Danny_NPO Ik neem aan dat dit bij de eerstvolgende update wordt opgelost? Ik vind ondertiteling bij Nederlands gesproken programma’s heel handig. Voor bijna alle programma’s is bij de NPO ook ondertiteling beschikbaar. Ben blij met de update, maar nu moet ik toch nog weer gebruik maken van de app op de KPN ontvanger terwijl Apple TV veel prettiger werkt.Crawl NL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:17:
[...]
Ik bedoel dat ook nederlands ondertiteld wordt. Op de iPad is dit wel het geval maar op de AppleTV niet.
Bijvoorbeeld bij de documentaire “Onvoorwaardelijk”. Op de iPad wordt alles ondertiteld, dus ook het nederlands. Op de AppleTV ontbreekt dit
@JanR1969 Gezien de trage ontwikkeling en keuzes die door NPO worden gemaakt, vind ik het nogal een wilde aanname. Gelet op de changelog verwacht ik overigens ‘live’ eerder dan ondertitels. Al met al blijft het ontzettend knudde, maar daar is al genoeg over gezegd.
Ik ben voornemens dit morgen even te bespreken met het team. Ik las de eerder geplaatste comment hier ook erover, maar uiteraard ivm pasen is er nog geen moment geweest om zaken terug te koppelen.JanR1969 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:03:
[...]
@Danny_NPO Ik neem aan dat dit bij de eerstvolgende update wordt opgelost? Ik vind ondertiteling bij Nederlands gesproken programma’s heel handig. Voor bijna alle programma’s is bij de NPO ook ondertiteling beschikbaar. Ben blij met de update, maar nu moet ik toch nog weer gebruik maken van de app op de KPN ontvanger terwijl Apple TV veel prettiger werkt.
We hebben als team toegankelijkheid, waaronder ondertitels, extreem hoog staan. De vraag is vooral of dit iets is dat bij ons team ligt, een ander team, of een externe afhankelijkheid. Nogmaals, ik zal morgen eens navragen en dan kom ik erop terug.
Dankjewel voor de snelle reactie! Toegankelijkheid lijkt mij zeker voor de NPO heel belangrijk. Ik ben zelf eenzijdig doof, maar er is ook een groep mensen die helemaal niet zonder ondertiteling kunnen.Danny_NPO schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:02:
[...]
Ik ben voornemens dit morgen even te bespreken met het team. Ik las de eerder geplaatste comment hier ook erover, maar uiteraard ivm pasen is er nog geen moment geweest om zaken terug te koppelen.
We hebben als team toegankelijkheid, waaronder ondertitels, extreem hoog staan. De vraag is vooral of dit iets is dat bij ons team ligt, een ander team, of een externe afhankelijkheid. Nogmaals, ik zal morgen eens navragen en dan kom ik erop terug.
En de app moet wel compleet zijn, vind ik. Ik kan voor ondertiteling nog gebruik maken van de app op de KPN ontvanger. Maar dat geldt ook niet voor iedereen.
@Danny_NPO en andere NPO medewerkers, bedankt voor de update m.b.t. tvOS!
Je hebt gevraagd waar tegenaan gelopen wordt: Bij mij is het belangrijkste issue dat de sectie ‘Kijk Verder’ niet functioneert (ik kijk sowieso via diverse apparaten). Recente programma’s die ik gedeeltelijk bekeken heb worden niet getoond, niet op de Apple TV maar ook niet in de iPadOS app, iOS app alsmede de website NPO Start. Mijn historie van ‘Kijk Verder’ gaat tot oktober 2023 (op alle apparaten dezelfde historie), dat was de periode dat NPO Start op de schop ging bij NPO. Dus mogelijk is dit onderdeel nog niet verder ontwikkeld, dat verneem ik dan graag. Ben benieuwd of andere NPO Start/Plus gebruikers dit ook zo ervaren.
Je hebt gevraagd waar tegenaan gelopen wordt: Bij mij is het belangrijkste issue dat de sectie ‘Kijk Verder’ niet functioneert (ik kijk sowieso via diverse apparaten). Recente programma’s die ik gedeeltelijk bekeken heb worden niet getoond, niet op de Apple TV maar ook niet in de iPadOS app, iOS app alsmede de website NPO Start. Mijn historie van ‘Kijk Verder’ gaat tot oktober 2023 (op alle apparaten dezelfde historie), dat was de periode dat NPO Start op de schop ging bij NPO. Dus mogelijk is dit onderdeel nog niet verder ontwikkeld, dat verneem ik dan graag. Ben benieuwd of andere NPO Start/Plus gebruikers dit ook zo ervaren.
Let op:
Voor discussie en ervaringen voor NLZIET: [Ervaringen / Discussie] NLZIET
Voor discussie en ervaringen voor NLZIET: [Ervaringen / Discussie] NLZIET