Top dat hier een damesvoetbaltopic is! Helaas wordt damesvoetbal nog steeds een beetje stiefmoederlijk behandeld, dus het is top dat hier een apart topic over bestaat!
Onze voetbalvrouwen, dus de Belgische Red Flames, hebben hun WK-kwalificatiecampagne ingezet met een 0-3 zege tegen Israรซl. Tessa Wullaert, die bij ons echt wel met kop en schouders boven de rest uitsteekt (als zij eens geblesseerd is valt het elftal als een kaartenhuisje in elkaar) scoorde doelpunt nummer 98 voor de nationale ploeg en nadert de magische kaap van de 100.
Een zege tegen Israรซl was natuurlijk te verwachten, want Israรซl is nu niet meteen een subtopper of topper in het damesvoetbal. Zaterdag moeten we alweer een tweede keer tegen Israรซl. Beide wedstrijden worden afgewerkt op neutrale locatie, in Hongarije. Dat krijg je dan als je tegen een land speelt dat politiek dermate polariseert dat de lokale veiligheidsdiensten het niet opportuun achten om de match in Belgiรซ te laten doorgaan. Waarom dat in Hongarije dan weer geen probleem is is een vraag die ik me stel. Uiteraard is in Israรซl gaan voetballen nu ook geen optie, waardoor ook die tweede wedstrijd tegen Israรซl in Hongarije plaatsheeft.
Niet optimaal, maar een 6 op 6 tegen deze tegenstander is echt wel gewenst. Schotland zal onze grote concurrent worden in onze poule, want ook de vierde ploeg (Luxemburg) stelt vrij weinig voor.
Helaas staan we in het damesvoetbal nog lang niet zo ver als jullie in Nederland.
Het probleem is dat de RBFA (Belgische Voetbalbond) het vrouwenvoetbal nog steeds stiefmoederlijk behandelt, al zullen ze dat zelf nooit toegeven. De Voetbalbond klopt zich op de borst dat het aantal vrouwen die voetballen steeds toeneemt, maar je moet niet enkel naar kwantiteit kijken maar ook naar kwaliteit. Feit is dat de omkadering nog steeds veel professioneler kan. Onze hoogste afdeling in het damesvoetbal bestaat maar uit 10 clubs (waarvan er alweer eentje afhaakt vanwege de kostprijs) en die ploegen bestaan grotendeels uit semi-profs aangevuld met enkele profs en enkele amateurs. Anderlecht en OH Leuven investeren veel in een professionele omkadering voor hun damesploegen, waardoor de strijd om de landstitel de laatste seizoenen steeds tussen die 2 clubs gaat. Andere clubs hinken achterop, zelfs Standard dat vroeger nochtans een hoogvlieger in onze competitie was.
Probleem is dat de wedstrijden nauwelijks media-aandacht krijgen, waardoor er ook weinig publieke belangstelling is. Wedstrijden, zelfs op het hoogste niveau, gaan door in stadions die in het mannenvoetbal hooguit in de tweede afdeling of hoogste amateurreeks kunnen dienen. De dames spelen dus in veel te kleine stadions, voor veel te weinig publiek, en komen nauwelijks in de media. Gevolg: elke speelster die echt talentrijk is en carriรจre wil maken, is gedwongen om op vrij jonge leeftijd Belgiรซ te verlaten en haar geluk te zoeken in een betere competitie. Enkel voor de Europese prestaties van OH Leuven en voor onze nationale damesploeg is er enige media-belangstelling.
Op die manier creรซer je een vicieuse cirkel waarbij mensen het idee hebben dat vrouwenvoetbal kwalitatief laag is en dus niet de moeite waard is. En dat zorgt er dan weer voor dat de Voetbalbond onbewust het niveau van onze eigen damescompetitie laag houdt. Om die vicieuse cirkel te doorbreken zal moeten geรฏnvesteerd worden in ons damesvoetbal, en dit keer geen woorden maar daden. Want de Belgische Voetbalbond beweert wel te investeren in het damesvoetbal, maar doet mijns insziens gewoon onvoldoende.
Jullie in Nederland staan qua damesvoetbal veel verder dan wij. Als de Oranje dames spelen en er meer dan 20000 fans in het stadion zitten... Dat is voor ons Belgen ondenkbaar. Ik ga regelmatig naar de nationale dames kijken, maar als er 7000 of 8000 toeschouwers zijn is het een succes.
Ik ga ook regelmatig naar de damesploeg van mijn favoriete club kijken, en daar zijn we tevreden als we 120 toeschouwers halen. Nochtans, we spelen in het tweede niveau. Maar er is gewoon amper aandacht voor het damesvoetbal in Belgiรซ, en als ik dan zie dat de wedstrijden van onze dames soms geleid worden door scheidsrechters die het gewend zijn op niveau 6 of 7 te fluiten bij de mannen (of enkel bij de jeugd) dan denk ik niet dat de Voetbalbond hoog van de toren moet blazen over "inspanningen en investeringen in het damesvoetbal".
Het kan nochtans snel keren. Marokko besloot zo'n 10 jaar te geleden hevig te investeren in infrastructuur, en heeft nu 1 van de modernste trainingsfaciliteiten in de wereld. Dit levert resultaat op bij de mannen รฉn de dames. Als de Marokkaanse dames thuis spelen, zit het stadion vaak vol (en dat is geen stadion van slechts 10000 plaatsen) ... Alle speelsters daar zijn full-time prof. Marokko plaatste zich ook voor het vorige WK en deed het erg aardig, Belgiรซ heeft zich nog nooit voor het WK weten te plaatsen.
Ook Ierland begon pas recent echt in de "Girls in Green" te investeren, maar ook zij hebben intussen Belgiรซ al voorbijgestoken.
Van het niveau van Oranje, Engeland, Duitsland, Frankrijk of Spanje hoeven we niet te dromen voorlopig. Daarvoor zal toch eerst een enorme investering moeten gebeuren in ons damesvoetbal, en ik heb de indruk dat het bij de Belgische Voetbalbond eerder bij praatjes blijft dan bij effectieve daden.
Dat we in een recent verleden nog Engeland wisten te verslaan in een Nations League wedstrijd en slechts nipt verloren in Spanje, is een half mirakel.