Dat toeschouwersaantal tegen Frankrijk verbaast me. Had veel meer verwacht. Maar in een uithoek van het land spelen en dan dat aanvangsuur, tja...
HanG-BuiK-ZwijN schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:53:
[...]
Neen. in heel NL zijn er mensen die best wel eens zo'n wedstrijd willen bijwonen. maar het is in heel NL zo goed als onmogelijk om na 2200 nog thuis te komen met OV, laat staan na 2300. Begin zo'n wedstrijd om 1830/1845 en doorloop alle 12 provincies in nederland. Iedere provincie heeft wel een 10+k stadion of zelfs 15+k. En met betaalbare prijzen zal er ook meer publiek komen.
Toen Ajax Vrouwen het zo goed deden in de WCL was het om het tijdstip van 2100 voor minimaal 80% van de fans onmogelijk om te komen naar de JC Arena zonder duur hotel of lange autorit. Had best willen gaan maar dan moeten ze niet op die idiote tijdstippen voetballen en voor de leeuwinnen alle 12 provincies afgaan. Groepsvoordeeltickets voor complete teams via hun eigen club et voila. Je hebt veel meer publiek.
Dat is bij ons in België net zo. Ik heb al meermaals wedstrijden aan me moeten laten voorbijgaan (zowel op clubniveau als qua nationale ploeg heren en dames) omdat het gewoon ondoenbaar was om nog tijdig thuis te geraken met het openbaar vervoer.
Vorige herfst wilde ik graag België-Liechtenstein in Luik bijwonen (het stadion van Standard Luik hoort bij de leukste in België vind ik), helaas was de aftrap pas om 20u45. Reken dan blessuretijd, aanschuiven om het stadion uit te raken, misschien de eerste tram na de wedstrijd die bomvol zit, ... en wetende dat mijn laatste trein huiswaarts om 23u was. Tja, helaas, maar dat ging dus niet door, op hotel gaan voor een voetbalwedstrijd zou ik enkel doen voor een buitenlandse groundhop of wanneer het mijn eigen club is die een verplaatsing op een onmogelijk tijdstip moet afwerken (hetgeen tot nu toe nog nooit een probleem was omdat de supportersclub bussen inlegt naar de uitwedstrijden. De enige keer dat er uitzonderlijk geen bus was én geen trein meer terug, was carpoolen de oplossing).
Overigens, onze nationale dames spelen hun thuiswedstrijden in Leuven. De aanvangsuren zijn soms ook erg ongemakkelijk, maar Leuven ligt wel erg centraal in België en naar Brussel, Gent en Oostende heb je zelfs om middernacht nog een trein. En dan heb ik dat er soms wel voor over, ik ga binnenkort onze dames weer gaan aanmoedigen tegen Luxemburg (en gezien het voor groepswinst op doelsaldo kan aankomen is heel veel scoren een must. Kans is zeer groot dan we gelijk met Schotland gaan eindigen en dan is het doelsaldo doorslaggevend, dus het wordt zaak om niet gewoon met 3-0 te winnen maar voor een zo hoog mogelijke score te gaan).