Nog een nieuw bericht: heb gisteren de finale van de Beker van België vrouwenvoetbal bijgewoond. In het gloednieuwe stadion van RAAL La Louvière (de EASI Arena).
Doorgaans val ik als groundhopper niet zo op moderne stadions, maar dit is een uitzondering. Het is heel fraai gebouwd, je zit heel dicht bij het veld, en de buitenkant van het stadion is volledig versierd met muurschilderingen over de historie van zowel stad als club. Dit is een zeldzaam geval van een modern stadion dat echt bij me in de smaak viel.
De finale was Anderlecht tegen Zulte-Waregem. Voor ZW was het hun eerste bekerfinale ooit, met als gevolg dat het een hoog aantal fans lokte. Anderlecht had ook aardig wat volk mee, maar het waren de supporters uit Waregem die voor sfeer zorgden. Tja, succes wordt een gewenning, zeker?
Anderlecht is in België dé absolute topclub in het damesvoetbal, samen met OH Leuven. Dus Anderlecht was wel torenhoog favoriet in deze bekerfinale. Maar dan maak je het als Zulte-Waregem (de underdog) zijnde jezelf wel onmogelijk door 2 keer een doelpunt te incasseren op hoekschop. Bij de eerste goal ging de doelvrouw compleet onder de hoekschop door, bij de tweede tegengoal zag ze er ook niet erg zeker uit. Zo geef je Anderlecht, dat al favoriet was voor de aftrap, 2 goals in geschenkverpakking.
Na de rust een ander verhaal, nu kwam Zulte-Waregem opzetten. Dat leidde tot eigenlijk de twee grootste kansen van de wedstrijd (de Anderlechtse goals waren cadeautjes) maar de Waregemse speelsters verprutsten beide grote kansen vakkundig. Mochten ze verdedigend beter gespeeld hebben én hun kansen afgewerkt hebben, dan had Zulte-Waregem zomaar kunnen winnen. Maar als je twee doelpunten weggeeft en je twee grote kansen verknoeit, dan schiet je jezelf in de voet. De derde Anderlechtse goal viel in het slot van de wedstrijd, weer op een hoekschop, dit keer bleef de doelvrouw aan haar doellijn geplakt en liet de verdediging wel erg gemakkelijk inkoppen. Drie totaal vermijdbare doelpunten, terwijl ze zelf hun twee grote kansen verprutsten, dan maak je het de tegenstander wel heel makkelijk.
Moet er wel bijzeggen, zeker in de eerste helft was de Anderlechtse dominantie zo groot dat ik de indruk had dat na rust Anderlecht gewoon de voet van het gaspedaal haalde. Stel dat Zulte-Waregem die 2-1 scoort, dan denk ik wel dat Anderlecht weer ging drukken en de score verder uitgediept zou hebben.
In dit artikel kan je ook de drie Anderlechtse doelpunten bekijken, en zoals je ziet zag het er achteraan niet goed uit bij Zulte-Waregem:
https://sporza.be/nl/2026/05/30/geen-sprookjeseinde-voor-zulte-waregem-rsca-women-legt-finale-al-vroeg-in-beslissende-plooi-en-pakt-12e-beker~1780135699210/
Maar goed, heel fraai nieuw stadion bezocht, en best een amusante wedstrijd. Met OH Leuven als kampioen en Anderlecht als bekerwinnaar, is het nog eens duidelijk dat die 2 clubs erg ver voorop staan tegenover andere damesteams in België.
[
Voor 3% gewijzigd door
AniMeshorer op 31-05-2026 19:11
]