Daffie schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 00:17:
[...]
Anthem profileert zich wel als 'looter-shooter'; het idee dat je constant hetzelfde doet klopt dus ook wel. Het is in die zin hetzelfde als hogere Greater Rifts in Diablo 3 willen behalen; het is constant hetzelfde. Letterlijk. Alleen de getalletjes worden hoger.
Andere voorbeelden: menig MMORPG (Bijv WoW), Warhammer Vermintide, Left 4 Dead.
Het moet je gewoon liggen denk ik. Maar het is niet per definitie 'slecht'.
Mja het argument "de game moet je liggen" kun je ook uitleggen als dat de game weinig vernieuwends doet en dat het meer een probleem van de huidige markt is dat ze daar niet veel anders durven doen. In principe is het gewoon een manier om de game moeilijker te maken zonder daadwerkelijk wat tegenstand te bieden. Aan de ene kant kun je een game maken waar je enemies in seconden kapot schiet, maar dan heb je er aardig wat nodig om de speler een tijdje bezig te houden. Aan de andere kant kun je een enemy veel health geven en als spons alle kogels laten opvangen. Met als nadeel dat het dus qua realisme nergens meer op slaat omdat iemand niet meerdere headshots kan opvangen IRL. En bij veel enemies moeten verslaan is dat dan weer dat er zoveel enemies jou aan gaan vallen wat ook een beetje onrealistisch is.
Daarbij hebben veel enemies ook amper zichtbare armor en gaan ze ook niet dood als je ze veel raakt op plekken waar niks zit. Ook herhalen ze veel dezelfde aanvallen, waardoor het een beetje muf wordt en op den duur de moeilijkheidsgraad alleen in de aantallen gaat zitten en je iedereen uitschakelt omdat je de patronen leert kennen.
Wat mij betreft is Horizon Zero Dawn een goed voorbeeld van een game waar je hele sterke enemies kunt hebben, maar waar de game niet als herhaling aan voelt bij het verslaan ervan. Elk onderdeel wat van die dino's af valt, maakt dat de enemy anders reageert en anders aanvalt, waardoor je constant je strategie moet bijstellen. Ik heb daar eigenlijk nooit echt geërgerd aan hoe sterk een enemy was omdat het me telkens nieuwe situaties voorschotelde. En de omvang met daarbij de armor en materialen gaf ook wel weg dat ik hem niet simpelweg met een stok ging stuk slaan. Ik heb daar meer mee dan simpelweg 20 enemies spawnen met een dikke healthbar en het weinig uitmaakt of ik ze nou op level 1 of op level 20 tegen kom, want de aanvallen zijn hetzelfde maar de getallen zijn net wat anders.
We gaan het zien hoe lang de game leuk blijft, maar ik snap de kritiek wel. Al is het dus meer iets wat de huidige game-markt als probleem heeft. En dat heeft niet zozeer met verzadiging te maken imo. Ze kunnen enorm veel tijd steken in graphics, verhaal, cinematics. Maar op de 1 of andere manier is het qua gameplay toch wel vaak hetzelfde en in veel situaties ook saaier dan de trailers en previews doen vermoeden. Er zijn maar een handjevol games de laatste jaren waar ik echt wat vernieuwing zag in AI en game mechanics en het is dus jammer dat de rest van de devs daar niet in mee gaat. Zie een Crackdown die uit komt en er aardig uit ziet in de trailers, maar qua gameplay is blijven steken in 2010. Op zich ook niet veel mis mee, maar het kan toch allemaal wel beter? (even als voorbeeld, we hoeven hier geen Crackdown discussie te starten)
[
Voor 3% gewijzigd door
Martinspire op 16-02-2019 01:39
]