Nou ja, asociaal, das wel heel kort. Als je dat met z'n allen af spreekt (makkelijker als je niet met 6, 8 of tien man een ruimte moet delen) kan het prima, of 's-middags of 3 uur ff 20 minuten. (ik liever niet btw, muziek luister ik liever thuis in m'n eentje of es met m'n vrouw).
Maar het kan wel asociaal zijn. Het probleem ontstaat als iedereen recht heeft om herrie te maken en niemand recht heeft op stilte (zoals nu vaak is) Ik had es zon klootzak tegenover me zitten, permanent die kloteradio aan -moest al bidden en smeken of ie es een uurtje uit kon- en dan gewoon de kamer uitlopen en aan laten staan (ook als ie meer dan een uur wegging) en dan boos zijn als ie terugkwam en hij stond uit.
En de suggestie dat hij dan een koptelefoon op deed om ernaar te luisteren als ie zin had, dat kon niet want ‘hij had gevoelige oren’. En muziek dan daar an toe, maar van die house herrie met tussendoor ‘lollige djs’. prima dat je dat leuk vind (lekker zelf weten, over smaak valt niet te twisten) maar val er een ander niet mee lastig; ik probeer ook niemand een lol te doen met m'n klassieke muziek.
Met meer dan een paar man of god betere een kantoor’tuin’ (de fuck, tuin? omdat er twee kamerplanten in staan? managementverkooppraat. noem het gewoon wat het is: bedrijfshal) zelfs als iedereen zich koest houd maar je krijgt allemaal 4 telefoontjes van 20 minuten per dag (of 10 van 10), wat helemaal niet veel is, dan is het letterlijk geen half uur rustig op een dag. En daar kun je niks van zeggen, want het is gewoon werk en best netjes. En dan komen er ook nog mensen binnen voor een overlegje twee of drie keer per dag.
Wat me trouwens wel eens is opgevallen. De leipo manager die met het idee komt heeft altijd wel een eigen kamer...terwijl ie er geen anderhalve dag per week is, want vergaderen met andere baasjes.
Ze wilde mij vorig jaar ook in een kamer met 6 man, met twee lui die letterlijk als werk hebben de hele dag. te bellen en overleggen. Ik protesteren, maar baasman zegt: je kunt toch rekening houden met elkaar? Maar hij wilde niet wisselen met me. 6 x uitgelegd en uiteindelijk zo: die vent kamerstukken gegeven 3 velletjes (ik lees er soms 80+ per dag) en 'm gevraagd een samenvatting te schrijven (dus niks van echt denkwerk) en ik ben gaan zitten bellen naast z'n bureau terwijl hij dat probeerde. Na 20 minuten gaf ie het op. Juist en toen kreeg ik als verzocht gewoon een kamer (nou ja, omgebouwde opbergruimte) met een andere collega die ook graag in rust werkt.
Ik werk nou eenmaal veel! beter met stilte, een andere (rustige) kamergenoot is te tolereren (en ook gezelliger) en we gaan de kamer uit bij telefoontjes langer dan tien minuten en geen pomdiedom en gezelligheid doen we, maar 2x per dag ff kort, in overleg.
Hoe dan ook, kantoortuin is voor mij reden om uiteindelijk ontslag te nemen. Respectloze en incompetente managementbullshit om geld te besparen, maar nooit kijken wat het kost aan productiviteit. Daar hoef ik dus niet te werken.
meh veel te veel tekst; wordt wat hyper van die kantoortuinellende. Hele concept afschaffen behalve voor managers. Lekker met z'n allen op zo'n afdeling en van buiten op slot doen, kan de rest werken.
p.s. hoezo hokjes voor korte concentratiesessies? Ik moet me van de 9 uur er zeker 6,5 daadwerkelijk concentreren, soms meer. Hang van je werk af natuurlijk, maar zo raar lijkt me dat niet.
[
Voor 2% gewijzigd door
BuZZem op 19-08-2019 23:49
. Reden: have zin nweggevallen en typo's +p.s. ]