Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05 09:54
Volgens mij is juist ook uit onderzoek gebleken dat al die kantoortuinen niet werken.
Bij de klant heeft men ook een kantoortuin met een “vlekkenplan” werkt aardig maar op de ma,di en do vind je er geen plek waardoor er zelfs 3 laptops worden aangeschaft zodat mensen flexibeler kunnen werken. Ergonomisch alleen onverantwoord omdat er geen flexbureau’s zijn zodat je alles ook goed kan instellen naar wens. Veelal moet je dan aan een lange tafel gaan zitten. Werkt prima voor uurtje of 2-3 maar hele dagen...

Op kantoor zijn wij zelf met 22 mensen. Alleen op de vrijdagen is het echt druk en hebben we wat weinig werkplekken. Maar zover bekend loopt de zoektocht naar een nieuw kantoorruimte en worden de medewerkers ook betrokken bij wensen etc.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:16
Ik zit nu in een ruime kantoortuin, waar je niet eens door hebt dat je met meer dan 8 mensen (1 eiland) in een grote ruimte zit.

Het kan dus wel, maar meestal gaat het inderdaad in de uitvoering fout. Teveel werkplekken per m2 en geen elementen die de eilanden akoestisch en optisch van elkaar scheiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 21-10-2018 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Natuurlijk kan het. Als je inderdaad voor rust zorgt, genoeg ruimte regelt, fatsoenlijke bureaus, stoelen en hardware, verschillende soorten werkplekken, genoeg overlegplekken, een cultuur waarbij men elkaar normaal kan aanspreken op teveel lawaai, geur oid, dan kan het heel goed werken.

Ik heb alleen bij grote corporates gewerkt en daar waren de plekken altijd ruim genoeg, wel was het op dinsdag en donderdag een stuk drukker, maar als mensen die de hele ochtend in overleg zijn dan niet een plek bezet houden, dan werkt het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik heb er gelukkig nog nooit mee hoeven werken maar ik zou als ik werknemer was een werkgever ook niet serieus nemen als hij me in een kantoortuin wilde zetten. :/

Een degelijk bureau, goede aansluitingen, de juiste instellingen, monitorinstellingen, een goede stoel die je niet elke dag opnieuw hoeft in te stellen zijn toch het gereedschap van mensen met een kantoorbaan. Daarop bezuinigen is vragen om problemen en vaak een hoop ontevredenheid.

Zorg dat het gereedschap voor je mensen altijd goed van kwaliteit is, nooit op bezuinigen. Een werkgever die daar op wil bezuinigen heeft een korte termijn visie en geeft op de langere termijn juist meer geld uit. Mijn ervaring met bedrijven dit dit hebben is ook nog eens dat iedereen vaak toch weer een eigen plekje claimt, een eigen stoel pakt en met plakband zijn naam erop zet e.d.

Ik weet ook niet welke omhooggevallen manager dit heeft bedacht, maar die persoon heeft weinig weet van hoe het werkt in de wereld. Het zal wel bedacht zijn achter een bureau in een kantoortje voor zichzelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Tja, de kantoortuin. Voor mij echt de hel op aarde. Ik ben redelijk goed/gevoelig ontwikkeld op zintuigen. Ik zie en hoor alles en ben daar snel door afgeleid.
Terwijl ik het overigens wel gezellig vind. Je ziet je collega's vaker, iets dat ik erg fijn vind. Je kunt af en toe wat makkelijker een praatje maken en je ziet nog eens waar iedereen mee bezig is. Maar ja, je wil je wel eens afsluiten als je aan cijfers of rapport werkt. Ik werk denk ik de helft minder productief nu.

Een ander groot nadeel is dat de helft van collega's met een koptelefoon op gaat zitten waardoor je dus geen contact meer hebt.

Vanochtend gingen mijn luiken al weer dicht toen een groep op de werkvloer ging overleggen. Toevallig stuurde een collega net dit door. Leuk detail: Zorg van de Zaak is onze verzuim/arbo/bedrijfsarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Overgang naar een kantoortuin zou voor mij een reden kunnen zijn van werkgever te wisselen. Mijn eerdere ervaringen zijn ronduit negatief. Zowel het Nederlandse systeem (open tuin met een paar scheidingswanden) als het Amerikaanse systeem (cubicle farms).

Cubicle farms lijken een goede oplossing, maar waar de visuele prikkels minder zijn, zijn de auditieve er net zo hard. Die wandjes houden amper geluid tegen. Daarbij is het visueel ook niet ideaal, hoewel het prettig besloten is, voelt het ook snel opgepropt. Je zit in je eentje in een cubicle van 2x2 meter, nauwelijks groter dan je bureau in het vierkant, met je rug naar de ingang.

Fin, wij gaan mogelijk die overgang maken en het is iets waar ik me grote zorgen over maak...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:10
Ongelofelijk eigenlijk hoeveel negatieve reakties en workarounds (NC koptelefoons) er zijn op dit concept. Zou gebundeld moeten worden in een onderzoek :D

Zelf werk ik ook regelmatig in kantoortuinen met 20 tot 50+ man erin - je went er wel aan - en met koptelefoon is het te doen, maar eigenlijk te belachelijk voor woorden dat er zo gewerkt moet worden. Nadeel van flexplekken is ook dat je op de standaard drukke dagen dinsdag en donderdag echt voor 8 uur aanwezig moet zijn om een plekje te vinden.

Anders moet je met 2 of 3 man aan een buro. Kosten gebouw(beheer) zijn blijkbaar belangrijker dan daadwerkelijke output. Dat het eerste wel, en het tweede heel lastig, meetbaar is zal in dit geval niet echt helpen.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Donaldinho schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:18:
Ongelofelijk eigenlijk hoeveel negatieve reakties en workarounds (NC koptelefoons) er zijn op dit concept. Zou gebundeld moeten worden in een onderzoek :D

Zelf werk ik ook regelmatig in kantoortuinen met 20 tot 50+ man erin - je went er wel aan - en met koptelefoon is het te doen, maar eigenlijk te belachelijk voor woorden dat er zo gewerkt moet worden.
Ik werk ook niet fijn met een koptelefoon op. Het voelt afgesloten. Daarbij heb ik eigenlijk zelden muziek aan staan als ik werk en vind ik ruisonderdrukking niet altijd prettig. (Ik heb een prima koptelefoon thuis liggen maar zet de ruisonderdrukking bijna altijd uit.)

Het is inderdaad wel absurd dat ze met een tuin een probleem introduceren dat alleen op te lossen is door anti-maatregelen zoals een koptelefoon, die weer nieuwe issues introduceren.
Nadeel van flexplekken is ook dat je op de standaard drukke dagen dinsdag en donderdag echt voor 8 uur aanwezig moet zijn om een plekje te vinden.
Daar hebben wij in ons geval geen last van. Kantoortuin is 1 ding maar wel met vaste plekken.
Gelukkig, want flexplekken zouden het nog minder aantrekkelijk maken.
Anders moet je met 2 of 3 man aan een buro. Kosten gebouw(beheer) zijn blijkbaar belangrijker dan daadwerkelijke output. Dat het eerste wel, en het tweede heel lastig, meetbaar is zal in dit geval niet echt helpen.
Veel thuiswerken dus. :( (Wat ook weer zo zijn nadelen heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:10
unezra schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:35:
[...]

Het is inderdaad wel absurd dat ze met een tuin een probleem introduceren dat alleen op te lossen is door anti-maatregelen zoals een koptelefoon, die weer nieuwe issues introduceren.
Precies dit. En welk probleem moesten die tuinen in de eerste plaats oplossen? Hype volgen van zgn tech bedrijven?

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

unezra schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:35:
Veel thuiswerken dus. :( (Wat ook weer zo zijn nadelen heeft.)
Yup, vooral als je eigenlijk fysiek aanwezig moet zijn voor een vergadering om 11:00, om 14:00 en dan nog even wat wilt overleggen met die ene collega die z'n mail/slack 1x per dag checkt.

Dat is eigenlijk het probleem voor de meesten: je moet wel aanwezig zijn op de 'vergaderdagen' (dinsdag en donderdag vaak, soms ook woensdag), anders mis je teveel. Zelfs als je regelmatig thuis mag/kunt werken.

Remote blijft gedoe ("Even een ruimte met scherm regelen", "Je geluid doet het niet" - "...!" - "Nee nog steeds niet!", etc), tenzij je bedrijf er echt voor gaat, en dan zijn ze vaak ook wel zo slim om geen intensieve menshouderij te regelen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Tja, toch ook allemaal wel een beetje afhankelijk van hoe de werkgever er mee om gaat. Ik zit nu bij een opdrachtgever met ook een grote open ruimte als kantoortuin.

Echter, plek te over en alles is zeer ruim opgezet. Ja, ik hoor collega's af en toe praten en ja ik stoor mij aan een collega die 10 meter verderop niets anders kan dan luidruchtig bellen
Echter, die luidruchtige collega zou ik op een normaal kantoor met "hokjes" ook horen als ik de deur niet dicht zou doen. Daarnaast wordt er hier natuurlijk ook gewoon gewerkt en dat kan niet altijd geruisloos.

Verder zijn er hier genoeg bureau's, zijn er voldoende ruime vergaderzalen met tip-top faciliteiten voor conference calls met geluid maar ook met beeld. Iets wat ook al wel moet gezien de vergaande samenwerking met diverse buitenlandse vestigingen.

Verder is het wel lekker interactief, er is wat meer reuring doordat je wat meer mensen voorbij ziet komen zonder dat het nou heel erg afleidt.

Nu moet ik wel zeggen dat de opzet zo ruim is dat het qua m2 per werkplek wel een beetje absurd is en het vast niet kostenefficiënt is, maar op deze manier is het prima te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan inderdaad prima werken met de juiste faciliteiten. Echter daar willen werkgevers juist besparen. Regelmatig meegemaakt dat een ruimte reserveren enkel vanaf een bepaalde functie kan omdat anders alle ruimtes veel te snel bezet zijn. Ronduit belachelijk natuurlijk maar dat krijg je als werkgevers graag zoveel mogelijk medewerkers in een pand willen proppen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:47

Metalfreak

Hoije woh!

Ik snap werkelijk niet hoe mensen echt productief kunnen zijn in een kantoortuin. We zijn nu ook verhuisd naar een kantoortuin, wel met eigen bureau en werkplek, maar dan nog: de afleiding van alles en iedereen zorgt bij mij echt voor een enorme daling van de productiviteit. Ik moest laatst met spoed een mail typen over een probleem terwijl ze achter me over dat probleem aan het discussiëren waren. Volgens mij heeft die mail me meer dan een half uur gekost om samen te stellen en de zinnen liepen volgens mij ook voor geen meter, maar goed...

Met een koptelefoon op werken vind ik echt verschrikkelijk, ik wil ook niet van álles afgesloten worden en net op het moment dat je dat ding op je hoofd zet, komen mensen met vervelende vragen.

Echt, voor mij staat het gelijk aan de hel, zo'n kantoortuin. Als de uitvinder nog leeft, mogen ze deze wat mij betreft midden in een kantoortuin stenigen. }:|

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Precies dat. Gelukkig heb je nog een vaste plek. Ik zit elke dag nog met een niet-zitbare bureaustoel en de falende cleandesk policy opgescheept. Daarnaast heb ik, als ik laat ben, een soort van stress over welke plekken nog vrij zijn en wie waar zit. Klinkt misschien heel stom maar ik heb dat.

Ik probeer me maar aan te leren te accepteren dat mijn productiviteit is gedaald. Schijnbaar wil de werkgever liever op deze manier geld besparen. Of makkelijk managen. Of waarom het er ook maar is.
Maar af en toe heb ik wel zo'n vlaag van: maar zo half productief en distracted werken is voor MIJ ook helemaal niet leuk. Je wilt toch af en toe meters maken. Voldoening uit je werk enzo.

[ Voor 34% gewijzigd door iAR op 08-11-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

iAmRenzo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:41:
Precies dat. Gelukkig heb je nog een vaste plek. Ik zit elke dag nog met een niet-zitbare bureaustoel en de falende cleandesk policy opgescheept. Daarnaast heb ik, als ik laat ben, een soort van stress over welke plekken nog vrij zijn en wie waar zit. Klinkt misschien heel stom maar ik heb dat.

Ik probeer me maar aan te leren te accepteren dat mijn productiviteit is gedaald. Schijnbaar wil de werkgever liever op deze manier geld besparen. Of makkelijk managen. Of waarom het er ook maar is.
Maar af en toe heb ik wel zo'n vlaag van: maar zo half productief en distracted werken is voor MIJ ook helemaal niet leuk. Je wilt toch af en toe meters maken. Voldoening uit je werk enzo.
Voor mij kán het een showstopper zijn en een reden om op zoek te gaan naar ander werk. Bottom line is dat ik me lekker wil voelen op mijn werkplek. Ik wil best wat concessies doen, maar als ik dag in dag uit met de pest in mijn lijf naar kantoor ga, is het vrij snel klaar.

Ik wil een eigen bureau, een eigen kantoor (gedeeld met een paar collega's is prima natuurlijk), de mogelijkheid thuis te werken, mijn eigen spullen om me heen, eigen toetsenbord & muis, etc. Misschien als ik heel desparate ben stap ik daar vanaf, of het werk moet zó leuk zijn dat ik bereid ben tot wat meer water bij de wijn, maar het kan wel reden zijn om elders te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 22:16
Bij mijn huidige baan is het een grote kantoortuin. Ik heb er geen moeite mee. Ik denk wel dat mijn productiviteit iets minder is, ik kan het soms toch niet laten om te luisteren naar - en vervolgens deel te nemen aan - gesprekken. Maar dat zal qua kosten ongeveer gelijk zijn aan het geld dat ze besparen aan vastgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Bij ons is het ook redelijk ruim opgezet gelukkig. Onze ruimte is ongeveer 15 x 10 meter en heeft 6 duodesks (dubbele bureaus) en 2 losse bureaus naast elkaar. Deze hebben wandjes ertussen van 100cm en het plafond is akoestisch en kasten (100cm hoog) ook. We hebben een stiltewerkplek die je kunt gebruiken, maar als binnendienst is dat lastig.

Waar veel geluid vandaan komt: 5 commerciële binnendienst en 2 planners. De overige plekken zijn administratie, boekhouding en directie.

Al met al goed te behappen, maar je hoort wel alles van elkaar en je bent snel afgeleid. Zoals heel erg vaak geschreven: Met veel functies en werkzaamheden is dit goed te behappen. Maar als je andere functies hebt waar je echt geconcentreerd te werk moet gaan, dan is het erg moeilijk en niet te doen.

Een noise cancelling koptelefoon helpt wel, maar is niet ideaal om heel de dag op te hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

iAmRenzo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:41:

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart :)

Ik kan echt twee keer zoveel meters maken als ik niet continu het gevoel heb dat mensen op mijn scherm mee kunnen kijken en continu iedereen alles van je meekrijgt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb er weinig moeite mee. Werk in een kantoortuin van ~30 mensen, gelukkig wel iedereen een vaste werkplek. Bureau's zijn prima ingedeeld, je zit schuin zodat je niet op het scherm van je buurman kan kijken zonder om te draaien. Er is ook meer dan ruimte genoeg, helpt ook.
Ik vind het wel prettig om in 1 oogopslag te kunnen zien welke collega wel of niet aanwezig is.

Ik vind het constante achtergrond geluid juist wel prima. Ik denk dat ik eerder gek zou worden in een hok van 4 a 5 man, dan hoor je juist ieder geluid wat de andere 3 collega's maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Weer 2 interessante artikelen gelinked gekregen:

https://www.nrc.nl/nieuws...rNzZDaDp52msTApPELskOVgOk

https://www.nrc.nl/nieuws...U3JZTdn1PooGiw2AfUjNryhAY

Wat ik een interessante quote vind is deze:
Dat gaat toch nooit lukken? Ik hoor het in ieder geval nooit een werkgever zeggen: ‘we hebben ons vergist, weg met de kantoortuin’.

„Logisch, het is veel goedkoper om meer mensen bij elkaar te zetten.”
Ik denk dan: Heeft iemand wel eens uitgerekend of het aantal m2 besparing, wel op weegt tegen het feit dat mensen domweg minder goed hun werk kunnen doen?

Als ik naar mezelf kijk en werkzaamheden wil (of moet) uitvoeren waarbij ik écht een attentiespanne van uren nodig heb en meerdere dagen 8 uur gefocust moet zijn op die ene taak (niet non-stop, maar wel met mijn hoofd in die taak, zoals het schrijven van een advies, een beheerklus of iets anders waarbij een soort van deep-hack-mode noodzaak is), dan lukt dat prima in een omgeving zonder afleiding. Facebook uit, Tweakers uit, telefoon op stil en gáán. Het eerste uur is het vechten, daarna kom ik in de flow en kan ik een paar uur volop aan de slag. Soms zo dat ik zelfs vergeet te eten en naar het toilet te gaan.

Moet ik zo'n zelfde taak doen op een kantoor waar ieder uur wel iemand binnen loopt, ben ik nog voordat ik in mijn zone zit, mijn concentratie al weer kwijt. Hetgeen ik doe duurt én minstens 4x zo lang (als het niet meer is) én is van mindere kwaliteit. Zinnen die niet lopen, kromme constructies, etc.

Het is dit:

Afbeeldingslocatie: https://heeris.id.au/trinkets/ProgrammerInterrupted.png
https://heeris.id.au/2013...t-interrupt-a-programmer/

Zoiets geld niet alleen voor programmeurs, maar ook voor mensen als ik die vanalles en nogwat doen waaronder het bedenken, opzetten en uitvoeren van complete ICT projecten inclusief financiële onderbouwing en A/B/C keuzes voor het MT. Of ik nu bezig ben met beheer of juist meer hoogover, het plaatje ziet er redelijk gelijk uit.

Als ze dát nou eens zouden doorrekenen, zouden ze misschien ondanks dat de architect daar op tegen is, al die kantoortuinen voorzien van fraaie tussenwanden en weer terug gaan naar kleinere kantoren waar teams bij elkaar zitten, waar je wérkelijk geconcentreerd kunt werken, etc.

Thuiswerken is natuurlijk een leuk alternatief, maar ook niet ideaal. Ik heb wel eens een paar weken aan 1 stuk thuis gewerkt. Fijn en thuis heb ik een redelijk ideaal kantoor met enkel die afleiding die ik zelf kies. Maar het contact met collega's is ook heel waardevol en ik vind de context van werk juist vaak óók heel fijn. Het zet je hoofd in een werkstand, de context klopt. (Thuis kan ik in 1 hoek van mijn mancave zitten en dat ziet er behoorlijk kantoor-like uit, alleen is dat óók de hoek waar ik game op exact dezelfde PC als waar ik mijn VPN richting kantoor op start. 2 meter verderop begint het andere deel van mijn mancave, waar ik muziek maak. Dat is soms best lastig. Hoewel het ook wel fijn kan zijn om juist even gericht afleiding te zoeken en muziek te maken.)

Fin, lastig dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Wetenschappers waarschuwen voor een nieuwe potentiële stoorzender in de kantoortuin: de virtuele assistent die werkt op stemcommando's.
‘De flexplek verandert in een lawaaiige, eenzame dystopie’
Concentratieverlies Nieuwe technologie, zoals de virtuele assistent, maakt het open kantoor nóg rumoeriger. Wetenschappers waarschuwen voor de destructieve effecten van de kantoortuin.
Hé Google, hé Siri, hé Alexa! Nu doen stemgestuurde virtuele assistenten hun werk nog vooral op smartphones en ‘slimme’ speakers bij mensen thuis. Maar als ze ook gaan doordringen tot kantoren, en dat lijkt een kwestie van tijd, dan wordt het een kakofonie die een druk callcenter doet verbleken. Daarvoor waarschuwt Eduardo Aguilar Pelaez, onderzoeker aan het Imperial College in Londen.
„In plaats van meer onderlinge uitwisseling stimuleert open kantoorarchitectuur juist de menselijke reactie om je terug te trekken”, aldus de onderzoekers.

We worden in het open kantoor dus eenzamer, en vluchten op de flexplek nu al in technologische hulpmiddelen om minder last van elkaar te hebben.
Ook over het effect van de flexplek op de concentratie zijn alarmerende studies verschenen. Stefan van der Stigchel, hoogleraar cognitieve psychologie aan de Universiteit Utrecht, bepleit in zijn onlangs verschenen boek Concentratie dat kantoortuinen moeten verdwijnen.

„Jarenlang onderzoek heeft uitgewezen dat het brein zeer gevoelig is voor afleiding”, schrijft hij. „Natuurlijk leveren deze kantoortuinen besparingen op qua huisvesting, maar de vraag is of die winst opweegt tegen het verlies door de continue afleiding door collega’s.”
De crux van het artikel:
Maar als zoveel kunst- en vliegwerk nodig is om de nadelen van de flexplek op te vangen, met concentratiecockpits, stilteschermen, bibliotheekregels en meditatiewandelingen, is het ouderwetse kantoor dan niet beter? Zijn werknemers niet gewoon massaal in een opzichtige bezuinigingsoperatie getrapt?
Hij erkent dat het kostenaspect zwaar meeweegt voor Achmea. „In ouderwetse kantoren hadden mensen veel meer vierkante meters tot hun beschikking dan wat nu financieel wenselijk is.”
Het is blijft een vorm van klassieke marketing, verkoop een bezuiniging met zogenaamde positieve argumenten. Maar het is aan de andere kant natuurlijk treurig dat mensen inmiddels goedkoper zijn dan vastgoed en daar dus ook op wordt gestuurd door veel bedrijven. Dat het ten koste gaat van de productiviteit en gezondheid van de werknemers weegt blijkbaar niet op tegen het kostenaspect van het vastgoed.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

defiant schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:27:
Het is blijft een vorm van klassieke marketing, verkoop een bezuiniging met zogenaamde positieve argumenten. Maar het is aan de andere kant natuurlijk treurig dat mensen inmiddels goedkoper zijn dan vastgoed en daar dus ook op wordt gestuurd door veel bedrijven. Dat het ten koste gaat van de productiviteit en gezondheid van de werknemers weegt blijkbaar niet op tegen het kostenaspect van het vastgoed.
Hoezo zijn we "er in getrapt" dwz gefopt? We zijn er in getrapt met een harde schop, geen keuze omdat mismanagement dit fijner vond.

Dat het gewoon om geld ging en flexibiliteit was toch wel duidelijk? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:45:
Hoezo zijn we "er in getrapt" dwz gefopt? We zijn er in getrapt met een harde schop, geen keuze omdat mismanagement dit fijner vond.

Dat het gewoon om geld ging en flexibiliteit was toch wel duidelijk? :)
True :) Maar het gaat ook hoe de narrative wordt gespeeld, ik vond het positief dat het artikel de vinger legde op de root-cause, als in de kantoortuin als primair een bezuiniging. Als dat niet gebeurd dan krijg je aandacht nooit weg van de lapmiddelen die men gaat verzinnen om de bezuiniging maar in stand te houden.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even los ervan dat bij de meeste bedrijven je dan weinig keuze hebt, maar waarom zouden de werknemers er zijn ingetrapt? Volgens dit topic kost het vooral de werkgevers een hoop geld aan verloren productiviteit. Als werknemer is dat niet mijn probleem.

Overigens zie ik het nog wel heel lang duren voor op de werkvloer mensen tegen Google gaan praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56
Sissors schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:39:
Even los ervan dat bij de meeste bedrijven je dan weinig keuze hebt, maar waarom zouden de werknemers er zijn ingetrapt? Volgens dit topic kost het vooral de werkgevers een hoop geld aan verloren productiviteit. Als werknemer is dat niet mijn probleem.

Overigens zie ik het nog wel heel lang duren voor op de werkvloer mensen tegen Google gaan praten.
Ik denk dat het probleem is dat sommige werknemers veel productiviteit verliezen en als jij bovengemiddeld beïnvloed word door de onrust van een kantoortuin komt dat terug in jouw beoordeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 21:59
Mijn werkgever is net verhuisd naar een nieuw plan en volgens mij wel goed nagedacht over de indeling. Ik zit in een kantoortuin met 12 bureau's, maar ik kan me niet storen aan collega's die praten. Sales en anderen die vaak bellen delen met twee man een kantoor. Scheelt wel dat het niet flex is (op papier wel, maar mijn afdeling niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het probleem is dat wij een kantoortuin accepteren als dat uitgeruild wordt tegen 300 euro salaris, en daarna dat als we minder presteren door die kantoortuin (wat niet bij iedereen zo is, blijkbaar), we er daarna zelf op gepakt worden.
Verder moeten kantoortuinen per afdeling geregeld worden, dus een uitzonderingspositie is alleen voor hele specifieke mensen (lees: managers) mogelijk...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hier ook een kantoortuin mét flexplekken. Hoezee. Nu is de grap dat bij ons door een handjevol mensen geklaagd wordt dat het zo stil is in de kantoortuin, waardoor zij zich bezwaard voelen om te praten. Helemaal prima. Verder probeer ik er zo weinig mogelijk te zitten en een kamer op te zoeken met een beperkt aantal plekken. In de kantoortuin word je continu opgezocht door mensen en dat houd je van je werk af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@defiant Zou je een poll willen toevoegen aan OP? Ik ben wel benieuwd in cijfers hoe die verhouding liggen. :)

@FreezeXJ Mag dat zomaar? Wat zeggen de meeste op jullie afdeling? Mij is het niet goed bevallen en wil het echt nooit meer.

[ Voor 36% gewijzigd door HollowGamer op 27-01-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

fox: in de meeste gevallen mag het ook zonder euros, (en bij ons zijn we nu aan het proberen de kantoortuin ongedaan te maken), maar het valt mij op dat het werken in een kantoortuin niet zo'n grote no-go is als het niet hebben van een leasebak, of een lager salaris. Anders verklaar je mij niet waarom 'we' massaal in zo'n tuin werken, en zelfs een nieuwe baan accepteren die in zo'n omgeving zit. Ja, niet iedereen, uiteraard, maar blijkbaar best veel van ons wel.

Mijn gok: werkt in flextuin is 90%, haat flextuin (maar niet genoeg om ontslag te nemen) ook 90%... en 90% neemt weer een kantoortuinbaan als die 300 euro meer betaalt dan een gelijke rustige-werkplekbaan...

[ Voor 8% gewijzigd door FreezeXJ op 27-01-2019 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreezeXJ schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:40:
fox: in de meeste gevallen mag het ook zonder euros, (en bij ons zijn we nu aan het proberen de kantoortuin ongedaan te maken), maar het valt mij op dat het werken in een kantoortuin niet zo'n grote no-go is als het niet hebben van een leasebak, of een lager salaris. Anders verklaar je mij niet waarom 'we' massaal in zo'n tuin werken, en zelfs een nieuwe baan accepteren die in zo'n omgeving zit. Ja, niet iedereen, uiteraard, maar blijkbaar best veel van ons wel.

Mijn gok: werkt in flextuin is 90%, haat flextuin (maar niet genoeg om ontslag te nemen) ook 90%... en 90% neemt weer een kantoortuinbaan als die 300 euro meer betaalt dan een gelijke rustige-werkplekbaan...
Mijn laatste ervaring met een kantoortuin is van meer dan 6 jaar geleden. Dat beviel buitengewoon slecht, als ik nu terug zou moeten naar exact die situatie en beleving, kunnen ze die €300 in hun reet duwen. (Of meer, dan bedank ik voor de eer en ga ik op zoek naar een plek waar ik wél kan functioneren.)

Het probleem zit hem er in dat er heel veel kantoortuinen zijn en dat je niet altijd de keuze hebt te bedanken voor een baan. Als er één persoon niet komt vanwege die kantoortuin, zal dat niet opeens een bedrijf bewegen daarmee te stoppen.

Plus, het zou wel eens alsnog kostenbesparend kunnen zijn.

Stel dat je in een kantoortuin 25% minder presteert, terwijl die kantoortuin tenminste 30% scheelt qua kosten, dan heb je nog altijd 5% netto winst.

Even los van het feit dat ik denk dat werkgevers onvoldoende doordrongen zijn van het mogelijk productiviteitsverlies van mensen, kan het ook een koude rekensom zijn dat het netto alsnog winst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut

Heel veel werk is prima te doen in een kantoortuin. En heel veel werk ook niet :> ... En als ik met mijn 14 collega's van kantoor praat hierover, heeft maar 1 iemand behoefte aan een eigen kantoor. Mede omdat zij vaak met ISO, VCA, MVO etc. bezig is en omdat zij redelijk slecht horend is en door haar gehoorapparaat vaker last heeft van het geluid op de afdeling.

Maar verder moet niemand eraan denken om alleen te zitten. Niet alleen om de gezelligheid, maar een commerciële binnendienst, planning, orderverwerking en boekhouding hebben regelmatig vragen en contact met elkaar.

Ik ben Marketing & Communicatie dus als ik me echt wil afzonderen zet ik mijn koptelefoon op, of ik ga even in 1 van de 3 vergaderkamers zitten. Maar ook ik wil horen wat er speelt binnen de markt; grote projecten / klanten, marktontwikkelingen etc. etc.. Dus het is een combinatie van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Tja, en op dag 1 werk je niet in een kantoortuin, maar na een of twee maanden besluit men toch over te gaan naar die ellendige constructie. Daar heb je dan zelf niets tegenin te brengen, maar je verdient wel 300 euro minder. Ik heb het ook zien gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24
Iemand wel eens tegen 'cubanita' achtige taferelen aangelopen? Groen doosje op scherm is aanspreekbaar, rood niet?

Dan zitten ze al met noise cancelling headphones op... Mijn eerste knee jerk reactie is er een in de trant, 'wie denk je wel niet je bent dergelijke onvriendelijke en over 1 kam scherende toevoegingen zijn hier ongewenst.

Mensen die hier aan de andere kant van de ervaring staan? Levert het je iets op qua productiviteit?

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 12-02-2019 08:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Schuey moet dat nu, verwijzing naar knip geknipt? In dit topic al genoeg voorbeelden waar posters laten zien dat een enkele korte vraag al de concentratie kan verbreken, zeker bij ingewikkelde problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pbBYxtAp5eOHVj1JIVLHSZyO/full.png

En dit is natuurlijk niet enkel bij programmeurs van toepassing. Sommigen hebben echt rust nodig om ingewikkelde problemen uit te werken en elke 10 minuten onderbroken worden is dan verre van productief.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 12-02-2019 08:27 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Exact dat plaatje kon ik me uit dit topic herinneren, vandaar de vraag of er en hoe de ervaring zijn aan de andere kant van het hek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Tsurany schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:26:
@Schuey moet dat nu, [mbr]verwijzing naar knip geknipt[/]? In dit topic al genoeg voorbeelden waar posters laten zien dat een enkele korte vraag al de concentratie kan verbreken, zeker bij ingewikkelde problemen.

[Afbeelding]

En dit is natuurlijk niet enkel bij programmeurs van toepassing. Sommigen hebben echt rust nodig om ingewikkelde problemen uit te werken en elke 10 minuten onderbroken worden is dan verre van productief.
Toen ik dat plaatje een keer aan iemand liet zien was diegene zijn opmerking: een goede programmeur maakt aantekeningen 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
:/

Dan ben ik schijnbaar volgens die logica ook een goede programmeur, want maak regelmatig aantekeningen... (ben alleen geen programmeur.)

Het vreemdst van dit systeem vind ik dat er altijd met termen als deze gestrooid wordt, 'korte lijntjes', 'benaderbaar', 'geneugten van een klein bedrijf'...

En dan met dit komen :+

Het zal misschien ook een uitgangspunt zijn, ik vind het behoorlijk on-collegiaal overkomen..

[ Voor 6% gewijzigd door Schuey op 12-02-2019 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 10:28
Bij ons op kantoor zitten de meesten wel in aparte kantoortjes, met zijn tweeen.
Met elk kantoor een eigen airco en verwarmingsregeling :*)
Heerlijk stil, ook geen muziek aan, dus gelukkig hoef ik geen oorwarmers op :*)
Collegialiteit is er wel. Af en toe een potje poolen of even op het dakterras chillen :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Mastermind op 12-02-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mijn ANC headphones zijn dat rode licht, mijn humeur de waarschuwing. Ze zijn bij ons die lampjes aan het testen, de mijne zou gewoon op rood staan met de suggestie een email te sturen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mastermind schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:57:
Bij ons op kantoor zitten de meesten wel in aparte kantoortjes, met zijn tweeen.
Collegialiteit is er wel. Af en toe een potje poolen of even op het dakterras chillen :*)
Wat ouderwets. :P

Maar zonder dollen, dit is toch hoe het werkt? Je hebt te maken met een directe collega, kunt met deze overleggen en makkelijker afstemmen. Wat nu als die collega een of meerdere verdiepingen of zelfs in een ander gebouw zit? Je kan inderdaad gaan Skypen, maar of dit de werkproductie altijd ten goede komt lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Mastermind schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:57:
Hou dat in ere, voor je het weet is het voorbij :/

Zo werkte ik bij een vorige werkgever ook, was echt meer dan prima en in de pauze ging je toch met de hele gang naar de kantine, dus sprak je ze nog. Wat ik toen ook merkte was dat je veel persoonlijker gesprekken kreeg als iemand wel je kantoor binnen kwam. In een kantoortuin is het toch meer een "je weet nooit wie er meeluistert" omgeving waardoor niet iedereen even openhartig durft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Uit onderzoek is gebleken dat werknemers in kantoortuinen sneller een burnout krijgen. Het hangt ook van het lawaai af denk ik. Als iemand naast je steeds zit te bellen dan word je daar vanzelf gek van lijkt me. Er is zeker meer afleiding, als je daar gevoelig voor bent dan is een kantoortuin een drama.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:13
Ik ben een paar jaar terug overspannen geworden (mede) door overprikkeling op kantoor. Ik probeerde een lastig software probleem op te lossen, en te focussen, maar door omgevingsgeluid en prikkels lukte dat niet. Dus ik probeerde maar harder, en harder te concentreren... en toen zei het "knak".
En dat was op een kleine kantoorruimte met 4 personen, maar waar best veel overlegd en gepraat werd.
Terugdenkend heb ik dit altijd al gehad dat in drukke ruimtes met veel prikkels (zowel auditief als visueel) spanning op bouw. Het trekt mijn energiepotje heel snel leeg.
Dus een kantoortuin is voor mij no-go.

Sindsdien werk ik veel thuis, wat mijn manager niet zo heel leuk vindt omdat het een "precedent" kan scheppen. Stel nou dat iedereen thuis zou gaan werken! Die dagen dat ik wel naar kantoor kom zoek ik een stil plekje op en doe ik meetings, maar beschouw ik verder als verloren dagen wat betreft productiviteit. Ik maak me daar ook niet al te druk om, want mijn jaarlijkse beoordeling is nog prima. En ik vind het ook terecht dat het bedrijf het verlies in productiviteit maar neemt voor haar eigen inflexibiliteit. Ik doe mijn best om de waarde die ik toe voeg aan het bedrijf te maximaliseren, en ik trek daarom ook in de avonden of weekenden mijn laptop wel eens open als mijn energie goed zit (en ook omdat ik het leuk vind). Maar ik verwacht wel enige medewerking om mij een werkomgeving te geven die ik nodig heb. En ik weiger tegenwoordig pertinent om hun starheid mijn probleem te laten worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:11
Schuey schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:46:
:/

Dan ben ik schijnbaar volgens die logica ook een goede programmeur, want maak regelmatig aantekeningen... (ben alleen geen programmeur.)

Het vreemdst van dit systeem vind ik dat er altijd met termen als deze gestrooid wordt, 'korte lijntjes', 'benaderbaar', 'geneugten van een klein bedrijf'...

En dan met dit komen :+

Het zal misschien ook een uitgangspunt zijn, ik vind het behoorlijk on-collegiaal overkomen..
Benaderbaar kan je wel vergeten. Als je door zo'n kantoortuin loopt dan zit een groot deel met een enorme headset op, op een manier van: "waag het eens mij te storen". En dat snap ik ook. Ik werd zelf ook helemaal gek van die kantoortuinen. De hele dag worden je dingen gevraagd, komen mensen langs.

Het moment dat je blij wordt dat er een nachtelijke deployment plaatsvind omdat je dan de paar uur daarvoor even in rust kan werken, ipv overdag gaat er toch wat mis naar mijn idee. Eigenlijk zit je dus met werknemers die graag zoveel mogelijk aan het bedrijf willen toevoegen en daar hun best voor doen (ipv een aanwezigheidsmentaliteit) en een werkgever die dat aan het tegenwerken is.

Meerdere collega's zijn uitgevallen (burn-out klachten) waarvan ik sterk het vermoeden heb dat de kantoortuin daar zeker niet bij heeft geholpen. Ik heb op een gegeven moment de overstap gemaakt waarbij ik financieel wel wat heb moeten inleveren maar wel weer een eigen kantoor heb en ik heb er geen moment spijt van. Ik denk als ik weer in zo'n tuin terecht kwam dat dit geen jaar goed zou gaan voor ik thuis zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Ja echt, een softwarebedrijf kan zoveel meer winst maken als ze developers met zijn tweeen in een klein kantoor laten zitten.

Denk dat de productiviteit en vermindering van ziekteverzuim veel meer geld oplevert dan een kantoortuin bespaart.

Bovendien gaan developers dan met meer plezier naar hun werk!

Zorg wel voor een sociaal loungeplekje waar je even met elkaar kunt kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Spectaculous schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:54:
[...]

Benaderbaar kan je wel vergeten. Als je door zo'n kantoortuin loopt dan zit een groot deel met een enorme headset op, op een manier van: "waag het eens mij te storen". En dat snap ik ook. Ik werd zelf ook helemaal gek van die kantoortuinen. De hele dag worden je dingen gevraagd, komen mensen langs.
Dit is wel iets waar van gezegd werd dat het een pre was, een open layout.. Tot dat idd de meeste mensen met oorwarmers opzitten.
Het moment dat je blij wordt dat er een nachtelijke deployment plaatsvind omdat je dan de paar uur daarvoor even in rust kan werken, ipv overdag gaat er toch wat mis naar mijn idee. Eigenlijk zit je dus met werknemers die graag zoveel mogelijk aan het bedrijf willen toevoegen en daar hun best voor doen (ipv een aanwezigheidsmentaliteit) en een werkgever die dat aan het tegenwerken is.
Net ook nog met een collega over, per afdeling/eiland een kantoortje zou al veel schelen. Niet echt het idee dat dat uberhaupt als een oplossing gezien wordt. 'Want het open karakter...'
Meerdere collega's zijn uitgevallen (burn-out klachten) waarvan ik sterk het vermoeden heb dat de kantoortuin daar zeker niet bij heeft geholpen. Ik heb op een gegeven moment de overstap gemaakt waarbij ik financieel wel wat heb moeten inleveren maar wel weer een eigen kantoor heb en ik heb er geen moment spijt van. Ik denk als ik weer in zo'n tuin terecht kwam dat dit geen jaar goed zou gaan voor ik thuis zat.
Dat kan ik helemaal snappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Schuey schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:04:
Dit is wel iets waar van gezegd werd dat het een pre was, een open layout.. Tot dat idd de meeste mensen met oorwarmers opzitten.
Zelfs zonder oorwarmers ga je toch geen heel gesprek in een kantoortuin voeren? Anderen hebben daar gewoon last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
boxlessness schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:47:
...

Sindsdien werk ik veel thuis, wat mijn manager niet zo heel leuk vindt omdat het een "precedent" kan scheppen. Stel nou dat iedereen thuis zou gaan werken! Die dagen dat ik wel naar kantoor kom zoek ik een stil plekje op en doe ik meetings, maar beschouw ik verder als verloren dagen wat betreft productiviteit. Ik maak me daar ook niet al te druk om, want mijn jaarlijkse beoordeling is nog prima. En ik vind het ook terecht dat het bedrijf het verlies in productiviteit maar neemt voor haar eigen inflexibiliteit. Ik doe mijn best om de waarde die ik toe voeg aan het bedrijf te maximaliseren, en ik trek daarom ook in de avonden of weekenden mijn laptop wel eens open als mijn energie goed zit (en ook omdat ik het leuk vind). Maar ik verwacht wel enige medewerking om mij een werkomgeving te geven die ik nodig heb. En ik weiger tegenwoordig pertinent om hun starheid mijn probleem te laten worden. :)
Als remote freelancer werk ik ook thuis. Ik merk dat mijn productiviteit(software ontwikkeling) minstens 2x zo hoog ligt. Het wegvallen van de hele verplichting van ergens te moeten zijn en het belachelijk drukke verkeer alleen al geeft een heel stuk rust. Ik wil mijn klanten het op locatie werken en daarmee de wegval van productiviteit ook niet meer aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:40:
[...]

Zelfs zonder oorwarmers ga je toch geen heel gesprek in een kantoortuin voeren? Anderen hebben daar gewoon last van.
Hier worden gewoon halve standups gehouden, zonder gekheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:13
gold_dust schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Als remote freelancer werk ik ook thuis. Ik merk dat mijn productiviteit(software ontwikkeling) minstens 2x zo hoog ligt. Het wegvallen van de hele verplichting van ergens te moeten zijn en het belachelijk drukke verkeer alleen al geeft een heel stuk rust. Ik wil mijn klanten het op locatie werken en daarmee de wegval van productiviteit ook niet meer aandoen.
De gemiddelde mens kan maar een uur of 4 a 5 geconcentreerd bezig zijn per dag. Auto rijden is ook een bezigheid die veel focus vergt. Dus een uur reistijd op een dag kost al een 20-25% productief vermogen. Ik merk zelf ook dat ik een half uur tot een uur nodig heb om "bij te komen" als ik in verkeer heb gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Maar waar moeten ze dat dan wel gaan doen? Het concept is natuurlijk niet dat er naast de bureaus ook nog eens een overvloed van altijd maar beschikbare vergaderruimtes is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:56
[...]

Ze gaan hier gewoon met 3 man die allen op andere kantoren zitten naast mijn bureau staan discussiëren... 8)7
Of komen hun privékantoor uit om op het grote kantoor rond te lopen terwijl ze aan het bellen zijn. Mensen zijn knettergek. 8)7 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1128097

Na jaren in een kantoor te hebben gezeten, verbouwing gehad naar kantoor tuinen. Wat een drama. Maar jah, mevrouw de ingehuurde architect moest natuurlijk wel veranderingen doorvoeren, anders waren haar kosten natuurlijk niet te verantwoorden......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
Sommigen die die beslissingen nemen om developers in kantoortuinen te laten werken begrijpen ons developers niet. Ze hoeven zelf geen zwaar denkwerk te doen, dus ze begrijpen het niet dat een ander niet in een een rumoerige vaak veel te koude kantooruin kan werken.

Ze kunnen per saldo zoveel meer geld verdienen als ze developers in 2-persoons kantoortjes laten werken. Ik lees hier dat iemand 2x zo productief is. Tel uit je winst.

Gelukkig zijn er steeds meer die dat inzien, en daar flink de vruchten van plukken! Blije medewerkers en enorme productiviteit!

[ Voor 19% gewijzigd door Mastermind op 12-02-2019 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-05 22:51
Wat een interessant topic. Leuk om de vele reacties te lezen, iedereen staat er toch weer net wat anders in.

Zelf heb ik in meerdere kantoortuinen gezeten, en ik vond het vreselijk. Juist omdat je respectvol moet zijn met je geluidsproductie en minder snel een praatje maakt. Ook al die koptelefoons om je heen, daar heb ik niet zoveel mee. Al begrijp ik het zeer goed.

Het fijnste naar mijn inziens is een ruimte met 4-6 man. Mijn collega's zijn denk ik wel het belangrijkste voor mij om mijn werk als plezierig te ervaren. Het is belangrijk om een aantal keer per dag lekker met elkaar te kunnen lachen, ook buiten de pauzes/koffie/roken om. Met leuke mensen werken waar ik een klik mee heb, dat bepaald met hoeveel zin in de dag ik in de ochtend uit bed stap!

Het is denk ik vooral een kwestie van vragen & matchen. Bij de ene organisatie is het DNA c.q. de cultuur anders dan elders. Zelf heb ik graag wat rumoer om mij heen, en zoek ik eerder afleiding bij stilte. Thuiswerken ervaar ik dan ook als erg lastig, dan zit ik toch in een andere 'modus'.

Gelukkig zijn er hier altijd stilteruimteshokjes en hebben eigenlijk alleen sales-medewerkers een flexplek.

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Leuk, maar hoe veel keus heb je?

Als ik samen met mijn collega of een externe aan een project aan het werk ben, zitten we achter ons bureau te overleggen en zaken door te nemen. Ben je met 2-6 man aan het werk terwijl je JUISt achter je eigen werkplek moet en wilt zitten op dat moment.

Nu gooien we de deur dicht, in ons kantoor passen als het moet 6 man.

Straks zitten we op een kantoortuin en ik heb echt geen idee hoe we dat moeten doen zonder dat het op momenten overlast veroorzaakt. (Aan de andere kant, we hebben ook mensen die letterlijk de hele dag aan het bellen zijn. KCC-achtige functionaliteit. Ik heb daar last van. Kans is zinvol aanwezig dat ik wat vaker thuis werk na de verhuizing. Wat ik op momenten heerlijk vind, maar ook verdomd eenzaam en onhandig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Dat gebeurt gewoon dagelijks hier. We zitten met systeembeheer in dezelfde ruimte als het KCC, de servicedesk en frontoffice. Die krijgen de hele dag mensen op bezoek en kunnen nogal luidruchtig zijn. Gisteren had een collega iemand aan de telefoon en kon hij de andere partij niet eens verstaan, zo luidruchtig was het. Alternatieven behalve de gang waar continu studenten langslopen hebben we niet. De vergaderruimtes zijn namelijk constant volgeboekt vanwege de vergaderdrang bij sommigen.

Ik moest laatst ook een document maken over een bepaalde werkwijze, ik ben op de fiets gestapt en naar huis gegaan om dat af te maken. Had er de hele middag voor uitgetrokken omdat het dat zeker zou kosten als ik op kantoor was blijven zitten. Nu was ik om 15:00 klaar 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 457607

unezra schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:02:
Ik denk dan: Heeft iemand wel eens uitgerekend of het aantal m2 besparing, wel op weegt tegen het feit dat mensen domweg minder goed hun werk kunnen doen?
Dat is natuurlijk een super terechte vraag, maar ik kan wel uitlichten waarom zoiets voor de hand liggends vaak toch niet serieus gedaan wordt. Kort antwoord: de meeste bedrijven managen op kosten, niet op produktiviteit.

Vastgoedkosten zijn gewoon helder. Als een kantoortuin 30% goedkoper is dan losse kamers, dan is dat gewoon een keiharde financiele besparing.

Produktitiveit heeft vanzelfsprekend ook een relatie met financiele prestaties, maar die is supervaag in het geval van kenniswerk. Stel dat een bedrijf 50% produktiever is als men losse kamers had in plaats van een kantoortuin. Vanuit een accountant gezien is er nog steeds NUL bespaard, tenzij het betekent dat de helft van het personeel ontslagen kan worden.

Als dat niet gebeurd, en meestal is dat niet zo, dan is er effectief, op papier, NUL bespaard.

Klopt dat? Nee, natuurlijk niet. Produktiviteit, kwaliteit en de tevredenheid van medewerkers hebben wel degelijk een financiele uitkomst. Ik geef slechts de denkwijze aan van financiele figuren die dit soort beslissingen maken.

Ander voorbeeld: als ik 2 schermen heb, ben ik een stuk produktiever. Of: met deze software bespaar ik 20 minuten per dag.

Er wordt NIETS bespaard. De kosten gaan omhoog en ze moeten je toch betalen. Op papier is er niets bespaard.

Zoals ik al zei: bedrijven managen op kosten, niet op produktiviteit. Zeker in het geval van denkwerk, aangezien produktiviteit haast niet te vangen is door management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 457607 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:06:
Zoals ik al zei: bedrijven managen op kosten, niet op produktiviteit. Zeker in het geval van denkwerk, aangezien produktiviteit haast niet te vangen is door management.
Kunnen ze dan niet gewoon iedereen ontslaan als productiviteit er toch niet toe doet? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Kunnen ze dan niet gewoon iedereen ontslaan als productiviteit er toch niet toe doet? :p
Dat geniet zeker de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Maar om iets serieuzer er op in te gaan...

In een fabriek staan mensen knakworsten in blik te duwen. Een FTE doet 1800 blikken per uur. Door welke verbetering dan ook wordt dit verhoogd tot 2500 blikken per uur. De produktiviteit is hoger, en dit is direct meetbaar, er wordt simpelweg meer geproduceerd. Er van uitgaande dat er een afzetmarkt voor is, per direct een hogere omzet.

Dan de kantoortuin met consultants en developers. Er is een grof idee van wat geproduceerd wordt maar meestal lopen tig dingen door elkaar heen. Iedere dag ziet er anders uit en iedereen heeft een ander specialisme. Ga hier maar eens produktiviteit meten. Het enige wat je kunt doen is algemene doelen en deadlines stellen en zo goed mogelijk er naartoe werken.

Wat als je produkt (bijv een website of app) 20% eerder klaar is. Leid dat tot meer omzet? Hoeft niet altijd. Wat als je als consultant sneller klaar bent? Dit kan zelfs in je beloning snijden.

Het staat als een paal boven water dat een hogere produktiviteit altijd beter is, punt is dat met dit soort werk het lastig meten is en nog lastiger vast te knopen aan een financiele besparing. Zeg maar gerust onmogelijk.

Verdiend een bedrijf dus meer geld als jij 30% produktiever bent? Nee, op papier niet. In werkelijkheid misschien wel maar dit is niet aan te tonen, en daarmee doet het er inderdaad niet zo heel erg veel toe.

Denkwerk is geen lopende band werk. Hoeveel "denkwerken" produceer jij per week? Ook 3.7 net als ik? Het maakt bij denkwerk inderdaad niet zo heel veel uit of iets 5 of 7 dagen kost dus in zekere zin doet produktiviteit er inderdaad minder toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dezelfde manier wordt gebruikt om outsourcing en het binnenhalen van allerlei buitenlandse ontwikkelaars te verantwoorden. Op papier een erg duidelijke kosten reductie en het verlies aan productiviteit is niet exact te becijferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
sambalbaj schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:39:
Die kantoortuin gaat nog. Maar flexplekken en dan bewust 10% te weinig, dat is nog een grotere gruwel.
Hier hebben ze flexplekken en bewust 25% te weinig ingeruimd. Met het idee mensen meer via thuis werken te pushen niet continu aanwezig te zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet goed. Want je hebt altijd dagen met vergaderingen waarbij iedereen wordt geacht aanwezig te zijn.

Ondertussen zaten we met blokken van 5 bureaus (twee lange zijde gescheiden door een overlegtafel en 1 kopse kant) Maar de overlegtafels zijn weg en nu ook een fullsized bureau geworden. Dus sindsdien ben ik blij met mijn Sony h.ear on 2/WH900N. Je hebt wel enkele afgesloten werkruimtes/stiltecoupe's zo je wilt. Maar die zijn a) altijd bezet (al om 7u) en b) nooit stil want deuren altijd open.

Maandag en dinsdag is het altijd volle bak. De rest van de week een stuk rustiger. Want parttimers nemen woensdag vrij. De rest werkt woensdag of donderdag thuis en menigeen is vrijdag vrij. Dus als je in stilte wil kunnen werken moet je maandag thuis werken en vrijdag op kantoor. Maarja dan kun je met niemand ter plekke overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke81
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb recent de stap van een kantoor tuin naar 100% thuiswerk gemaakt. Het vergde enige aanpassing, want omdat ik thuis veel productiever werkte koste me dat ook heel veel energie. Ook was het eerst “pappa werkt vandaag thuis, dus niet storen aub”. Dat gaat niet als je altijd thuis bent. Nu is mijn werk en privé een soort blend geworden. Voor mij houdt dat ik Dat ik alle tijd heb voor het thuisfront en ik werk daar dan als het ware omheen.
Geen reistijd, uren 100% flexibel als je maar opleverd.
Ik zou niet anders meer willen. Als was mijn eerste vakantie (thuis na kerst) wel heel vreemd. Alsof ik niet werkte, maar wel op kantoor was. Hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Sjefke81 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:35:
Ik heb recent de stap van een kantoor tuin naar 100% thuiswerk gemaakt. Het vergde enige aanpassing, want omdat ik thuis veel productiever werkte koste me dat ook heel veel energie. Ook was het eerst “pappa werkt vandaag thuis, dus niet storen aub”. Dat gaat niet als je altijd thuis bent. Nu is mijn werk en privé een soort blend geworden. Voor mij houdt dat ik Dat ik alle tijd heb voor het thuisfront en ik werk daar dan als het ware omheen.
Ik zou niet anders meer willen. Als was mijn eerste vakantie (thuis na kerst) wel heel vreemd. Alsof ik niet werkte, maar wel op kantoor was. Hehe
Pff zou ik soms ook wel willen. Werk je voor een bedrijf in NL of in het buitenland?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:11
Sjefke81 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:35:
Dat vond ik ook heel lastig. Je bent snel voor je gevoel de hele dag met werk bezig, ook na het eten. Ik kon er maar moeilijk aan wennen (ook al werk ik maar een deel thuis). Uiteindelijk een kamer als thuiskantoor ingericht. Ik kom daar verder ook niet, dus dat houd het wel mooi gescheiden, maar met een reistijd van 10 seconden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Joosie200 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:45:
[...]

Hier hebben ze flexplekken en bewust 25% te weinig ingeruimd. Met het idee mensen meer via thuis werken te pushen niet continu aanwezig te zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet goed. Want je hebt altijd dagen met vergaderingen waarbij iedereen wordt geacht aanwezig te zijn.
En wat te denken van managers die thuiswerken theoretisch wel toestaan, maar aan alles merk je dat ze het niet zo op prijs stellen. Maar uiteraard doen ze het zelf wel en natuurlijk zijn ze op die dagen lastig bereikbaar...

Dat idee van flexplekken en te weinig bureaus werkt ook echt alleen voor afdelingen waarop mensen regelmatig buiten de deur werken en niet gewoon een vaste werkplek hebben. Als iemand gewoon werk doet en een vaste standplaats heeft zonder bij klanten op bezoek te gaan, dan behoort diegene gewoon een vaste werkplek te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Metalfreak op 13-02-2019 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Metalfreak schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:31:
[...]
En wat te denken van managers die thuiswerken theoretisch wel toestaan, maar aan alles merk je dat ze het niet zo op prijs stellen. Maar uiteraard doen ze het zelf wel en natuurlijk zijn ze op die dagen lastig bereikbaar...

Dat idee van flexplekken en te weinig bureaus werkt ook echt alleen voor afdelingen waarop mensen regelmatig buiten de deur werken en niet gewoon een vaste werkplek hebben. Als iemand gewoon werk doet en een vaste standplaats heeft zonder bij klanten op bezoek te gaan, dan behoort diegene gewoon een vaste werkplek te krijgen.
Mwah, nee.

Ik zou het persoonlijk niet fijn vinden, maar bij ons is thuiswerken heel gewoon. Mensen hebben thuis *alle* faciliteiten. Ze krijgen een telefoon mee naar huis en €250 per 5 jaar om hun werkplek thuis in te richten. Voor toegang tot onze omgeving maken ze gebruik van hun eigen apparatuur, maar ook als ze ver weg wonen, krijgen ze voor de dagen dat ze thuis werken reiskostenvergoeding.

(Dat laatste is niet helemaal eerlijk. Ik woon op 20 minuten lopen afstand en mijn kachel kost net zo veel als iemand die 60 minuten met de auto moet rijden. Diegene wint dus veel meer met een dag thuiswerken dan ik, ik verlies er op.)

Hoe dan ook, wij gaan ook naar 0.7 werkplek per FTE. Pure kostenbesparing maar wel terecht. Het is vrij onzinnig om 12 bureau's bezet te houden (kosten ook geld) terwijl het prima te regelen is dat er altijd minimaal 12 mensen op een dag thuis werken of vrij zijn.

Die enkele keer dat we met zijn alles bij elkaar moeten komen, rijden ze naar kantoor en zijn er dan voor 2 uur. Dat komt zó weinig voor, dat het dan ook niet erg is dat niet iedereen een werkplek heeft.

Don't get me wrong, ik stel zelf een vaste werkplek op prijs, maar ik ben ook een van de weinige mensen binnen de organisatie met een volwaardig werkstation. Al is dat inmiddels ook geen PC meer maar een laptop, waarbij de noodzaak op een vaste plek te zitten beperkt is.

Vanuit menselijk oogpunt begrijp ik dat mensen een vaste plek willen hebben, vanuit zakelijk oogpunt snap ik heel goed dat je gaat voor een getal als 0,7 of 0,8 werkplek per FTE. Het is letterlijk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Ook dat. Hier is de verdeling 60% van de tijd op kantoor en max 40% van de tijd thuis werken. Ondertussen zijn er die het omdraaien, vooral vaste collega's met 30+ jaar werkervaring op dezelfde plek. Ondertussen hoef je dat als nieuweling/tijdelijke niet te proberen. Mag blij zijn met 1 dag in de week als het zo uitkomt.

De mensen die vooral op pad zijn hebben hier dus standaard 1 concentratieplek/werkkamer geclaimd voor die ene dag dat ze langs komen. Ondertussen staat ie de rest van de week leeg/gebruiken andere binnendienst collega's hem vooral. Enfin vandaag kun je een kanon afschieten hier. Een man per blok van 5 bureaus op de open werkruimte.

Dan is het fijn werken, heb ik geen koptelefoon nodig. Dus wat ik gisteren zei.. Liefst werk ik maandag/dinsdag thuis in alle rust. En dan woensdag tot vrijdag in alle rust op kantoor. Ik ben binnendienst en moet wel vanachter het bureau werken. Anderen gaan op pad en hebben een laptop. Dus die vinden een aanlandplek ideaal.

Uitgerekend vandaag komt het hogere management kijken op de werkvloer. Dat is maar een momentopname en niet representatief voor de rest van de week. Maar reken maar dat de indruk van vandaag is wat telt. En dan kan het prima uit de kantoortuin. Dat het een kippenhok op maandag/dinsdag is zien ze niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 915187

unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:05:
[...]

Mwah, nee.

Ik zou het persoonlijk niet fijn vinden, maar bij ons is thuiswerken heel gewoon. Mensen hebben thuis *alle* faciliteiten. Ze krijgen een telefoon mee naar huis en €250 per 5 jaar om hun werkplek thuis in te richten. Voor toegang tot onze omgeving maken ze gebruik van hun eigen apparatuur, maar ook als ze ver weg wonen, krijgen ze voor de dagen dat ze thuis werken reiskostenvergoeding.

(Dat laatste is niet helemaal eerlijk. Ik woon op 20 minuten lopen afstand en mijn kachel kost net zo veel als iemand die 60 minuten met de auto moet rijden. Diegene wint dus veel meer met een dag thuiswerken dan ik, ik verlies er op.)

Hoe dan ook, wij gaan ook naar 0.7 werkplek per FTE. Pure kostenbesparing maar wel terecht. Het is vrij onzinnig om 12 bureau's bezet te houden (kosten ook geld) terwijl het prima te regelen is dat er altijd minimaal 12 mensen op een dag thuis werken of vrij zijn.

Die enkele keer dat we met zijn alles bij elkaar moeten komen, rijden ze naar kantoor en zijn er dan voor 2 uur. Dat komt zó weinig voor, dat het dan ook niet erg is dat niet iedereen een werkplek heeft.

Don't get me wrong, ik stel zelf een vaste werkplek op prijs, maar ik ben ook een van de weinige mensen binnen de organisatie met een volwaardig werkstation. Al is dat inmiddels ook geen PC meer maar een laptop, waarbij de noodzaak op een vaste plek te zitten beperkt is.

Vanuit menselijk oogpunt begrijp ik dat mensen een vaste plek willen hebben, vanuit zakelijk oogpunt snap ik heel goed dat je gaat voor een getal als 0,7 of 0,8 werkplek per FTE. Het is letterlijk goedkoper.
toon volledige bericht
Het is gewoon de kosten bij de werknemer leggen. Als ik een kantoor in huis wil dan moet ik verhuizen naar een huis dat zo 100.000 euro meer kost als ik niet aan de eettafel wil zitten. 250 euro vergoeding per vijf jaar is echt een lachtertje als je naar de werkelijke kosten kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Anoniem: 915187 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:08:
[...]
Het is gewoon de kosten bij de werknemer leggen. Als ik een kantoor in huis wil dan moet ik verhuizen naar een huis dat zo 100.000 euro meer kost als ik niet aan de eettafel wil zitten. 250 euro vergoeding per vijf jaar is echt een lachtertje als je naar de werkelijke kosten kijkt.
Dan heb je of nu een heel erg goedkoop huis, of hele hoge eisen aan waar een kantoor aan moet voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:13:
[...]

Dan heb je of nu een heel erg goedkoop huis, of hele hoge eisen aan waar een kantoor aan moet voldoen?
Een ton is misschien wat overdreven, maar als je thuis een beetje een fijne werkplek wilt hebben dan is 10m² niet overdreven. Op basis van de prijs per m² van een gemiddeld huis zit je dan zo op de 26k extra hypotheek. Om die 26k te lenen betaal je over 30 jaar ook zo'n 15k aan rente. En dan moet er nog een bureau + stoel in.
Daarbij stijgen je stookkosten want werken in een ruimte van 20 graden is niet fijn, en natuurlijk betaal je zelf de elektriciteit. € 250 per 5 jaar is lang niet voldoende voor de extra gas/elektra kosten, laat staan voor de rente op je iets hogere hypotheek.
De totale kosten p/j (rente + gas/elektra) zijn vele malen hoger dan de € 50 per jaar die unezra krijgt.
Die € 50 is voor velen nog niet genoeg om de koffie van te betalen die ze nu thuis drinken in plaats van op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met alle faciliteiten bedoel je een stoel, tafel, monitor, muis en toetsenbord van de kringloop?

Mijn tweedehands bureau was al tegen de 250 euro (handmatig in hoogte verstelbaar, nieuw blad, gebruikt onderstel). Bureaustoel kom je al snel aan de 500 euro minimaal als je dezelfde kwaliteit wilt als op kantoor en die voldoet aan alle Arbo eisen. En dan nog paar tientjes voor muis en toetsenbord en 200 euro voor een monitor. Oh en verlichting, dat is ook een arbo eis.

Mijn werkplek hier op kantoor kost, kijkend naar retail prijzen, al snel 2000 euro. En dat is exclusief laptop, de kosten van de ruimte en kosten voor onderhoud. Puur het aanschaffen van meubilair en randapparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NGI9y0d1vSazfvQsHUDJ40er/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 13-02-2019 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
[...]

Mwah, nee.

Wait wut?? 50 euro per jaar om thuis te werken?

Daar heb je nog niet eens een zit-sta bureau voor. Wat @Tsurany en @Tehh inderdaad schrijven, dan heb je het over de rest nog niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Waarom zou je er uberhaupt geld voor moeten krijgen? Ik zie dit als een luxe-probleem, thuiswerken is een keuze. Meestal mag je al blij zijn als de baas|manager|leidinggevende|beter-betaalde (doorhalen wat niet van toepassing is) je thuis laat werken :(
Als tweede scheelt het je reistijd, en drukte. Om dan ook nog geld ervoor te verwachten is wat flauw, zeker als er toch al bezuinigd wordt op de kantooromgeving.

Ik zie het ook nog gebeuren dat ze je reiskostenvergoeding voor die dag afnemen, want je reist niet, dus kun je er ook niet voor betaald krijgen (totaal offtopic: sowieso snap ik die reiskostenvergoeding niet, je bent niet meer waard voor de baas dan iemand die om de hoek woont, dus betaal me gewoon uit wat ik waard ben, niet wat volgens de regeltjes kan/mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

[...]

Hoge eisen? Gewoon een kamer extra en blijven wonen in de wijk waar ik nu woon. Van twee naar drie slaapkamers of van drie naar vier is simpelweg onevenredig duur in de stad. Daarbij kies ik niet voor die extra kamer, dat doet mijn werkgever. Het zou toch te zot zijn dat ik moet verhuizen naar een Vinex-wijk omdat mijn werkgever te bedondert is voldoende werkplekken te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-05 23:49
[...]

Een goede bureaustoel gaat al richting de € 750,-. Daar moet je dus al 15 jaar voor sparen.

Bij ons is het normaal dat je een werkplek krijgt van de werkgever. Je kunt zelfs een arbo specialist thuis uitnodigen die alles met je instelt zodat je werkplek helemaal klopt.

Overigens mag je alleen thuiswerken als je een ruimte hebt die aan een rits eisen voldoet. Ik zat in mijn vorige woning op zolder waar geen verwarming was, dat was voldoende voor afkeur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
FreezeXJ schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:27:
Waarom zou je er uberhaupt geld voor moeten krijgen? Ik zie dit als een luxe-probleem, thuiswerken is een keuze. Meestal mag je al blij zijn als de baas|manager|leidinggevende|beter-betaalde (doorhalen wat niet van toepassing is) je thuis laat werken :(
Als tweede scheelt het je reistijd, en drukte. Om dan ook nog geld ervoor te verwachten is wat flauw, zeker als er toch al bezuinigd wordt op de kantooromgeving.
Als ik thuis ga werken, 2 dagen in de week, gebruik ik mijn gamepc, bureaustoel, bureautafel, beeldscherm etc. En inderdaad, ik heb dan 16 uur per week in die kamer de verwarming aan en ik verbruik veel meer stroom. Dus een vergoeding is wat mij betreft niet meer dan normaal.

Dit is niet bij een sporadische thuiswerkdag, maar als ik standaard 1 of 2 dagen per week thuis zou werken, moet de werkgever jou voorzien van dezelfde faciliteiten als op kantoor.

Wat nou als je geen pc hebt, geen bureautafel, geen bureaustoel etc.... Moet je het dan maar aan de keukentafel doen en met een verkeerde houding 8u werken?
Ik zie het ook nog gebeuren dat ze je reiskostenvergoeding voor die dag afnemen, want je reist niet, dus kun je er ook niet voor betaald krijgen (totaal offtopic: sowieso snap ik die reiskostenvergoeding niet, je bent niet meer waard voor de baas dan iemand die om de hoek woont, dus betaal me gewoon uit wat ik waard ben, niet wat volgens de regeltjes kan/mag).
Ook logisch en overal van toepassing, als je een vaste dag thuis werkt. Lijkt me niet meer dan normaal dat je geen reiskostenvergoeding krijgt als je niet reist.
[...]

Ik denk dat jij geen idee hebt wat een werkplek kost.

Gemiddelde prijs/kwaliteit verhouding.

Bureautafel zit-zit hoogte instelbaar met inbussleutel € 200,-
Bureautafel zit-zit slingerverstelbaar € 350,-
Bureautafel zit-sta elektrisch verstelbaar € 600,-

Bureaustoel EN1335 € 250,- (zou ik niet aanraden om 8u per dag op te werken)
Bureaustoel NPR1813 € 800,-

En dat is geen prulspul van de IKEA, maar wel een ergonomische werkplek waar je 8 uur achter kunt werken.

Reken maar uit waar je op uitkomt. Dan heb je nog geen pc, toetsenbord, muis, beeldscherm en stroom/gas die je verbruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-02-2019 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Artbij schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:34:
[...]
Een goede bureaustoel gaat al richting de € 750,-. Daar moet je dus al 15 jaar voor sparen.

Bij ons is het normaal dat je een werkplek krijgt van de werkgever. Je kunt zelfs een arbo specialist thuis uitnodigen die alles met je instelt zodat je werkplek helemaal klopt.

Overigens mag je alleen thuiswerken als je een ruimte hebt die aan een rits eisen voldoet. Ik zat in mijn vorige woning op zolder waar geen verwarming was, dat was voldoende voor afkeur.
Bij ons is het heel simpel:

Thuiswerken is een privilege, geen recht.

Daarbij gaan ze er logischerwijs vanuit dat iedereen thuis wel een manier heeft om te werken en zo niet, prima, dan kom je naar kantoor. :) Het *moet* niet, het *mag*.

Natuurlijk, van mij mag het ook meer zijn dan €250 per 5 jaar, maar je hebt geen bureaustoel nodig van €750 en een PC hebben de meeste mensen ook al. (En anders voldoet een PC van €50 bij de kringloop ook meer dan prima.)

Hier is het wat eisen betreft net zo. Het is je eigen verantwoordelijkheid een passende werkplek in te richten, €250 is een tegemoedkoming. Daarbij krijg je reiskostenvergoeding en hoewel dát niet eerlijk is voor de mensen die dichtbij wonen, dekt dat wel voor de mensen die verder weg wonen hun lasten.

Stel dat je 60 kilometer verderop woont, krijg je €22,80 per dag aan reiskostenvergoeding. Nu woon ik zelf straks op 6Km, dus krijg ik maar €2,28 per dag, maar toch. (Grappig genoeg, ga ik met de fiets naar kantoor, krijg ik dat ook én heb ik gratis koffie en verwarming.)

Dus nee, ik vind het niet zo schokkend dat we maar €250 per 5 jaar krijgen.

(En ja, een PC van €50 voldoet. Citrix, dat werkt op een PC van 10 jaar oud nog meer dan prima.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:53:
[...]

Bij ons is het heel simpel:

Thuiswerken is een privilege, geen recht.

Daarbij gaan ze er logischerwijs vanuit dat iedereen thuis wel een manier heeft om te werken en zo niet, prima, dan kom je naar kantoor. :) Het *moet* niet, het *mag*.

Natuurlijk, van mij mag het ook meer zijn dan €250 per 5 jaar, maar je hebt geen bureaustoel nodig van €750 en een PC hebben de meeste mensen ook al. (En anders voldoet een PC van €50 bij de kringloop ook meer dan prima.)

Hier is het wat eisen betreft net zo. Het is je eigen verantwoordelijkheid een passende werkplek in te richten, €250 is een tegemoedkoming. Daarbij krijg je reiskostenvergoeding en hoewel dát niet eerlijk is voor de mensen die dichtbij wonen, dekt dat wel voor de mensen die verder weg wonen hun lasten.

Stel dat je 60 kilometer verderop woont, krijg je €22,80 per dag aan reiskostenvergoeding. Nu woon ik zelf straks op 6Km, dus krijg ik maar €2,28 per dag, maar toch. (Grappig genoeg, ga ik met de fiets naar kantoor, krijg ik dat ook én heb ik gratis koffie en verwarming.)

Dus nee, ik vind het niet zo schokkend dat we maar €250 per 5 jaar krijgen.

(En ja, een PC van €50 voldoet. Citrix, dat werkt op een PC van 10 jaar oud nog meer dan prima.)
toon volledige bericht
Het is een privilege, maar jouw werkgever gaat wel naar 0,7 werkplek per FTE om kosten te besparen. Dus dan is het geen privilege meer, maar noodzaak. Dus dan gaat dit niet op. En nee, een bureaustoel van 750 euro is niet nodig, maar 250 euro is minimaal voor de bureaustoel als je hem 5 jaar gebruikt. En dan moet je al geen zwakke plekken hebben in je lichaam (rug, schouders etc). Want dat ga je echt wel merken op lange termijn.

En ben nou eerlijk; op een pc van 50 euro is niet te werken. Niet productief in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-02-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:36:
[...]

En dat is geen prulspul van de IKEA, maar wel een ergonomische werkplek waar je 8 uur achter kunt werken.

Reken maar uit waar je op uitkomt. Dan heb je nog geen pc, toetsenbord, muis, beeldscherm en stroom/gas die je verbruikt.
toon volledige bericht
Nu de andere 95k nog... Ik heb echt wel een idee wat een werkplek kost, maar hij kwam met 100k aanzetten. Ik ken weinig plekken waar je 95k betaalt voor een kamer van laten we zeggen 15m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

StealthyPeanut schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:00:
[...]
Het is een privilege, maar jouw werkgever gaat wel naar 0,7 werkplek per FTE om kosten te besparen. Dus dan is het geen privilege meer, maar noodzaak.
Ja. Aan de andere kant is het 2019, er zullen maar *heel* weinig mensen zijn die geen PC of laptop hebben. Heck, zelfs een tablet werkt.
En ben nou eerlijk; op een pc van 50 euro is niet te werken. Niet productief in ieder geval.
Ik ben eerlijk.
Pak voor mijn part een Dell Optiplex met Core2Duo en 4G geheugen, flats er W8 of W10 op en je bent klaar. Sterker nog, als je 'm dedicated wilt maken: https://www.igel.com/igel...desktop-operating-system/

Dus ja, zonder enig probleem kun je een vrij willekeurige machine uit het jaar kruik pakken, daarop de Citrix receiver installeren en werken maar. Dat spul is zo licht, dat je aan een PC van €50 oprecht genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

toolkist schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:02:
[...]
Nu de andere 95k nog... Ik heb echt wel een idee wat een werkplek kost, maar hij kwam met 100k aanzetten. Ik ken weinig plekken waar je 95k betaalt voor een kamer van laten we zeggen 15m².
En zelfs dan.

Een Ikea Markus is een meer dan prima bureaustoel waar je rustig hele dagen op kunt werken (mits 'ie goed voor jou zit) en kost je €150,-

Een 2e hands bureau is minder dan €200 en dan heb je een kwaliteitsbureau waar je 30 jaar mee vooruit kunt.

Zo duur hoeft een werkplek niet te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:03:
[...]

Ja. Aan de andere kant is het 2019, er zullen maar *heel* weinig mensen zijn die geen PC of laptop hebben. Heck, zelfs een tablet werkt.

[...]

Ik ben eerlijk.
Pak voor mijn part een Dell Optiplex met Core2Duo en 4G geheugen, flats er W8 of W10 op en je bent klaar. Sterker nog, als je 'm dedicated wilt maken: https://www.igel.com/igel...desktop-operating-system/

Dus ja, zonder enig probleem kun je een vrij willekeurige machine uit het jaar kruik pakken, daarop de Citrix receiver installeren en werken maar. Dat spul is zo licht, dat je aan een PC van €50 oprecht genoeg hebt.
toon volledige bericht
Als jij zo wilt werken en met de Markus van IKEA oprecht tevreden bent, dan heeft jouw werkgever aan jou een geweldige kracht en werknemer. Waren er voor jouw werkgever maar veel meer zoals jij :> . Dan heeft verder discussieren hierover geen zin :).
unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:03:
[...]

Dat is niet het punt. Jouw werkgever verwacht dat jij thuis gaat werken, want hij gaat voor 0,7 werkplek per FTE, dus dan moet hij je voorzien in dezelfde faciliteiten als op kantoor. Of jij het accepteert of niet is een ander verhaal.

Jouw bureaustoel + 2e hands werkplek + potatoe-pc = 400 euro. En dan heb je het nog niet over de stroom en gas gehad. En dan moet je het daar 5 jaar mee doen.

Nee, ik had dit niet snel geaccepteerd, maar iedereen is anders gelukkig O+.

[ Voor 27% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-02-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:09
Bij ons is de stelling dat als je structureel thuis gaat werken er ook een arbo inspectie gebeurd.
Heb alleen niet gevraagd of ze ook mee willen betalen aan een thuiskantoor maken, in principe hebben we hier genoeg plekken.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Tja, als je al zo moeilijk gaat doen over een thuiswerkplek, dan denk ik ook: het hoeft niet, dan ga maar lekker op kantoor werken in de kantoortuin. De reiskostenvergoeding dekt ook niet volledig de kosten van een aanschaf van een auto inclusief alle overige kosten, komen die mensen dan ook ineens niet meer op hun werk? Het heeft zoveel andere voordelen om thuis te werken dat er best wat van de kant van de medewerker bij mag zitten, anders snap ik ook wel dat veel werkgevers zo'n starre houding houden met betrekking tot thuiswerken.

Maar ik heb het in alle gradaties gezien bij mensen: er zijne r die aan de keukentafel zitten met de laptop en dat meer dan prima vinden, maar ik heb ook een keer een voorbeeld gezien waarbij de medewerker zelfs een access point en firewall van het bedrijf thuis had staan zodat er geen VPN verbinding nodig was en het gewoon als locatie van het bedrijf gezien werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-05 23:49
unezra schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:05:
[...]

En zelfs dan.

Een Ikea Markus is een meer dan prima bureaustoel waar je rustig hele dagen op kunt werken (mits 'ie goed voor jou zit) en kost je €150,-

Een 2e hands bureau is minder dan €200 en dan heb je een kwaliteitsbureau waar je 30 jaar mee vooruit kunt.

Zo duur hoeft een werkplek niet te zijn.
Ik heb die Markus en die is absoluut ongeschikt om 8 uur op te zitten.

En het is goed dat je zo praktisch denkt, maar als je werkgever je verplicht om thuis te werken horen daar nu eenmaal faciliteiten bij. Je kunt wel zeggen dat bureau, stoel en pc weinig kost, maar waar moet je dat neerzetten? In de huiskamer?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Metalfreak schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:22:
Tja, als je al zo moeilijk gaat doen over een thuiswerkplek, dan denk ik ook: het hoeft niet, dan ga maar lekker op kantoor werken in de kantoortuin. De reiskostenvergoeding dekt ook niet volledig de kosten van een aanschaf van een auto inclusief alle overige kosten, komen die mensen dan ook ineens niet meer op hun werk? Het heeft zoveel andere voordelen om thuis te werken dat er best wat van de kant van de medewerker bij mag zitten, anders snap ik ook wel dat veel werkgevers zo'n starre houding houden met betrekking tot thuiswerken.
Eens. Maar reiskosten, afstand, auto etc weet je al voordat je jouw contract tekent.

Als je "ineens" naar "7 werkplekken voor 10 medewerkers" gaat, terwijl je al in dienstverband zit, is het niet meer de vrije keuze. En als je dan geluk hebt dat je ruimer woont en/of een PC/laptop hebt voor je hobby met alles wat erbij komt kijken (fijne werkplek om 8u te werken, dus niet de keukentafel), is het geweldig. Houd je zelfs geld in je broekzak, omdat je toch de reiskosten krijgt, terwijl je thuis werkt.

Maar als je in een iets kleiner huis woont, waar je geen extra vrije ruimte hebt om 8u te werken en bovenstaande materialen niet voor handen hebt omdat jouw hobby en/of interesses totaal ergens anders liggen, dan kom je met de vergoeding totaal niet uit en wordt je imho best benadeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-02-2019 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreezeXJ schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:27:
Metalfreak schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:22:
Tja, als je al zo moeilijk gaat doen over een thuiswerkplek, dan denk ik ook: het hoeft niet, dan ga maar lekker op kantoor werken in de kantoortuin.
Er zit een verschil tussen thuis willen werken omdat je dit zelf fijner vind of thuis moeten werken omdat je werkgever dat verwacht en maar voor 0,7 FTE beschikbare werkplekken heeft. In dat laatste geval vind ik het niet meer dan normaal dat de werkgever ook alle kosten draagt voor die werkplek.
Ik vind het erg typisch dat een systeembeheerder aangeeft dat mensen die thuis moeten werken maar lekker tweedehands hardware en meubels bij elkaar moeten gaan sprokkelen om dat mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Ja, ik ken het. Dan gaan ze je doorzagen over wat je gedaan hebt zodat je voortaan echt geen stap extra meer zet voor die manager. Eikels.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Artbij schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:29:
[...]
Ik heb die Markus en die is absoluut ongeschikt om 8 uur op te zitten.
Ik heb dat ding ook en ik heb daar meer dan eens 8+ per dag op gezeten. :)
En het is goed dat je zo praktisch denkt, maar als je werkgever je verplicht om thuis te werken horen daar nu eenmaal faciliteiten bij. Je kunt wel zeggen dat bureau, stoel en pc weinig kost, maar waar moet je dat neerzetten? In de huiskamer?
Ik zie het probleem niet. Niemand is bij ons verplicht thuis te werken, we hebben alleen straks nog maar 0,7 werkplekken per FTE. Waar je het neer moet zetten? Heel simpel, op je kantoor. Heb je dat niet, kun je niet thuis werken. Mocht dat ooit een probleem vormen, vinden ze daar ongetwijfeld een oplossing voor. (Waarschijnlijk geven ze dan iedereen een laptop of zorgen voor 10 flexplekken die door het hele pand gebruikt kunnen worden.)
StealthyPeanut schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:29:
[...]
Eens. Maar reiskosten, afstand, auto etc weet je al voordat je jouw contract tekent.

Als je "ineens" naar "7 werkplekken voor 10 medewerkers" gaat, terwijl je al in dienstverband zit, is het niet meer de vrije keuze. En als je dan geluk hebt dat je ruimer woont en/of een PC/laptop hebt voor je hobby met alles wat erbij komt kijken (fijne werkplek om 8u te werken, dus niet de keukentafel), is het geweldig. Houd je zelfs geld in je broekzak, omdat je toch de reiskosten krijgt, terwijl je thuis werkt.

Maar als je in een iets kleiner huis woont, waar je geen extra vrije ruimte hebt om 8u te werken en bovenstaande materialen niet voor handen hebt omdat jouw hobby en/of interesses totaal ergens anders liggen, dan kom je met de vergoeding totaal niet uit en wordt je imho best benadeeld.
Welnee.

Er zijn mensen die graag wat vaker thuis werken. Dat we 0,7 werkplekken per FTE hebben, wil niet zeggen dat iedereen 30% van de tijd thuis werkt. De een zal 100% van de tijd op kantoor werken, een ander incidenteel een keer thuis. Daarbij zijn er ook altijd mensen vrij, ziek, etc. Waardoor je bij 0,9 werkplek per FTE letterlijk altijd al een stoel zult hebben.
Tsurany schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:41:
[...]
Er zit een verschil tussen thuis willen werken omdat je dit zelf fijner vind of thuis moeten werken omdat je werkgever dat verwacht en maar voor 0,7 FTE beschikbare werkplekken heeft. In dat laatste geval vind ik het niet meer dan normaal dat de werkgever ook alle kosten draagt voor die werkplek.
Zie boven. :)
[...]
Ik vind het erg typisch dat een systeembeheerder aangeeft dat mensen die thuis moeten werken maar lekker tweedehands hardware en meubels bij elkaar moeten gaan sprokkelen om dat mogelijk te maken.
Waarom?

Het is 2019, bijna iedereen heeft al een PC die ruim voldoende krachtig is om thuis te werken. Ik zie ook niet in waarom 2e hands spul, of spul van de Ikea, niet goed genoeg is. Waarom zou je in godsnaam een bureau van €1000 moeten hebben als een 2e hands professioneel bureau van €100 meer dan afdoende is?

Ik heb privé zon bureau aangeschaft, zie niet in waarom dat bureau duurder mag zijn als mijn werkgever het betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

StealthyPeanut schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:36:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik zit toevallig in de branche en weet niet of jij incl. of excl. de btw praat maar dat vind ik alsnog flinke prijzen.
Bruto kom ik niet eens aan de prijs van €800,- (in de btw) voor een NPR1813 stoel.
Dan ga je echt al kijken naar stoelen met een speciaal mechaniek of Herman Miller stoelen.
Zelfde geldt voor de bureau's.

Als voorbeeld;
Wij leveren bij een klant de 'standaard' thuiswerkplekken voor haar collega's.
Dit bestaat uit een uitgebreide NPR1813 stoel (extra opties), zit/sta bureau elektrisch met dubbele motor, timer & memory standen, uitgebreid met kabelmanagement en stroompunten + Evoline met patchkabel.

Zelfs met deze opties/uitbreidingen (+ luxe bureau) kom ik niet aan de €1.400,- verkoop en dat is dan inclusief montage én inhuizing op locatie.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:50
MrMonkE schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Ja, ik ken het. Dan gaan ze je doorzagen over wat je gedaan hebt zodat je voortaan echt geen stap extra meer zet voor die manager. Eikels.
Het is ook vaak eerder een teken aan de wand dat ze geen flauw idee hebben of iemand inhoudelijk gezien veel of weinig werk verzet. Zit hier ook met z'n delivery manager bij de klant die het liefst iedereen gewoon van 8 tot 6 achter een scherm op zijn afdeling heeft zitten, want dan heeft hij de illusie dat er wat gebeurt. Hij heeft namelijk geen idee of iemand 80% van het werk binnen een team doet of er maar een beetje bijhangt. Natuurlijk zou hij zich daar best eens in kunnen verdiepen en heb je wel vrij veel meetbare criteria voor bijvoorbeeld developers (aantal en omvang van stories / bugs waaraan gewerkt wordt, pull requests, enzovoort) die je naast elkaar kunt leggen en je kunt altijd peer reviews vragen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Famous schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Ik zit toevallig in de branche en weet niet of jij incl. of excl. de btw praat maar dat vind ik alsnog flinke prijzen.
Bruto kom ik niet eens aan de prijs van €800,- (in de btw) voor een NPR1813 stoel.
Dan ga je echt al kijken naar stoelen met een speciaal mechaniek of Herman Miller stoelen.
Zelfde geldt voor de bureau's.

Als voorbeeld;
Wij leveren bij een klant de 'standaard' thuiswerkplekken voor haar collega's.
Dit bestaat uit een uitgebreide NPR1813 stoel (extra opties), zit/sta bureau elektrisch met dubbele motor, timer & memory standen, uitgebreid met kabelmanagement en stroompunten + Evoline met patchkabel.

Zelfs met deze opties/uitbreidingen (+ luxe bureau) kom ik niet aan de €1.400,- verkoop en dat is dan inclusief montage én inhuizing op locatie.
Ik zit ook in de branche, vandaar mijn bruto prijzen (ex.BTW overigens). Ik zit ondertussen zelf 10 jaar op NPR stoelen op kantoor. Mijn ervaring is, dat een NPR van Haworth, Herman Miller, Ahrend of Interstuhl (even als voorbeelden) niet te vergelijken is met een NPR van Chairsupply bijvoorbeeld. Dat is ook NPR, maar als ik daar 8u per dag op ga zitten loop ik na een half jaar weer bij de fysio :).

Anders kan je 1400 euro aanhouden als maatstaf. Dan kom je nog aardig wat tekort met je 250 euro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

StealthyPeanut schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:29:
[...]

Als je "ineens" naar "7 werkplekken voor 10 medewerkers" gaat, terwijl je al in dienstverband zit, is het niet meer de vrije keuze.
Tja, toch zie ik daar nergens een verplichting tot thuiswerken in. Als jij dan fulltime op kantoor werkt, maar jouw collega werkt 3 dagen thuis, dan zit je ook al aan het juiste percentage. Nogmaals: ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat het echt verplicht werd thuis te werken, meestal komt het initiatief toch echt vanuit de werknemer. En als jij pertinent naar kantoor blijft komen ondanks te weinig plaats en omdat jij vindt dat jouw werkgever voor de thuiswerkplaats moet zorgen, dan doe je dat toch gewoon en dwing je je werkgever tot maatregelen op kantoor, maar blijf dan vooral ook niet zeuren over files, de kantoortuin, vervelende collega's enz.

Indien er echt een verplichting komt tot thuiswerken, dan ben ik het met je eens dat er een tegemoetkoming moet zijn in de kosten, maar normaal gaat zoiets mooi in onderling overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Overigens hebben ze bij onze moedermaatschappij de computer anders opgelost:
Je krijgt een laptop.

Maar ik dacht verder geen vergoeding. Met die laptop mag je het doen. Dan heb ik iever €250 die ik naar eigen goeddunken mag uitgeven aan iets voor mijn kantoor. (Ik heb er dacht ik een SSD voor gekocht toen.)

Nu heb ik hier altijd wel een laptop van de zaak gehad en sinds vrijdag is dat zelfs mijn enige machine, maar da's omdat we mobiel moeten kunnen zijn en ook moeten kunnen werken als de omgeving plat ligt. Dan kom je niet onder zoiets uit. Alleen heb ik ook kantoor niet nóg een werkstation. Wel 2 monitoren en een dockingstation. Thuis zoek ik het maar uit, laptop gaat mee maar geen beelscherm of wat anders. (Wel een telefoon, omdat we gebruik maken van vaste VoIP toestellen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Mugwump schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:16:
[...]

Het is ook vaak eerder een teken aan de wand dat ze geen flauw idee hebben of iemand inhoudelijk gezien veel of weinig werk verzet.
Oh ja, dat is ook een hele grote!!
Of de gouwe ouwe vraag: Hoe lang heb je hier voor nodig.
Antwoord: 8 weken.
Vervolg vraag: Kan het niet in 4 weken?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

StealthyPeanut schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Ik zit ook in de branche, vandaar mijn bruto prijzen (ex.BTW overigens). Ik zit ondertussen zelf 10 jaar op NPR stoelen op kantoor. Mijn ervaring is, dat een NPR van Haworth, Herman Miller, Ahrend of Interstuhl (even als voorbeelden) niet te vergelijken is met een NPR van Chairsupply bijvoorbeeld. Dat is ook NPR, maar als ik daar 8u per dag op ga zitten loop ik na een half jaar weer bij de fysio :).

Anders kan je 1400 euro aanhouden als maatstaf. Dan kom je nog aardig wat tekort met je 250 euro :9
Dat je te kort komt is zeker!
Maar voor een thuiswerkplek is een Dauphin stoel (bijvoorbeeld) prima en dan heb je zeker geen Chairsupply stoel :D

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste