Ik vrees dat je iets te optimistisch bent over de gevolgen als er meer thuisgewerkt gaat worden. De grootste reden dat de kantoortuin zo populair is is meer werknemers op minder vierkante meters, dus goedkoper. Dus als er meer thuisgewerkt gaat worden zullen er of meer werknemers in de zelfde kantoortuin geplant worden of zal de het aantal vierkante meters afnemen.Transportman schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:45:
Ik weet niet of Corona de dood gaat worden voor kantoortuinen. Misschien als werkgevers thuiswerken meer toe gaan staan, en er dus minder noodzaak is tot het volproppen van de vierkante meters met bureaus om aan te werken, dat het dan beter gaat worden met de kantoortuinen, maar anders zie ik ze zo weer vol zitten.
Zelf vind ik het niet erg, het is meer wie er dan bij je in de buurt zitten. Ik heb wel eens bij mensen in de buurt gezeten die in zichzelf mompelen (en dan met voldoende volume dat je het ook goed kan horen), daar kan ik me meer aan ergeren dan geroezemoes op de achtergrond.
Dit dus, afhankelijk van de looptijd van het contract kan het zo zijn dat er een periode veel ruimte per werkplek is maar effectief zie ik daar niet heel snel een verschil in gemaakt worden. Wellicht een switch naar een kantoor/locatie die meer gericht is op een meeting place dan een working place.Erasmo schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:50:
[...]
Ik vrees dat je iets te optimistisch bent over de gevolgen als er meer thuisgewerkt gaat worden. De grootste reden dat de kantoortuin zo populair is is meer werknemers op minder vierkante meters, dus goedkoper. Dus als er meer thuisgewerkt gaat worden zullen er of meer werknemers in de zelfde kantoortuin geplant worden of zal de het aantal vierkante meters afnemen.
Kostenbesparing staat te vaak voorop en dan is snijden in de ruimte een heerlijk onderwerp, zeker als nu blijkt dat thuiswerken werkt, men dat prima vindt en ze niet weglopen

Interessant om te weten dat ze bij Cushman & Wakefield op de Zuidas nu cirkels op de vloer hebben gemaakt om de minimale afstand aan te geven.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Zeker! Hij sport exact even veel. Eet exact hetzelde. En is exact even oud gebleven. Logisch ook, want anders zou z'n post statistisch gezien volkomen nietszeggend geweest zijn.Sissors schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:56:
En letterlijk het enige verschil met je vorige baan, of uberhaupt je leven in die voorgaande jaren, is de kantoortuin?
https://niels.nu
Ondertussen nies je elkaar nog steeds wel in elkaars gezicht...g0tanks schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:27:
Interessant om te weten dat ze bij Cushman & Wakefield op de Zuidas nu cirkels op de vloer hebben gemaakt om de minimale afstand aan te geven.
Dwars door die wand heen?Hydra schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:29:
[...]
Ondertussen nies je elkaar nog steeds wel in elkaars gezicht...
En de ellende is dat blijkbaar te weinig mensen op relevante posities, de kantoortuin *werkelijk* doorrekenen. Je kunt misschien meer FTE per m2 in een kantoor proppen (wij gingen in principe uit van 0.7 FTE per werkplek 0.7 werkplek per FTE uiteraard), maar als iedereen 30% minder productief is, win je er alsnog niets mee.Erasmo schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:50:
[...]
Ik vrees dat je iets te optimistisch bent over de gevolgen als er meer thuisgewerkt gaat worden. De grootste reden dat de kantoortuin zo populair is is meer werknemers op minder vierkante meters, dus goedkoper. Dus als er meer thuisgewerkt gaat worden zullen er of meer werknemers in de zelfde kantoortuin geplant worden of zal de het aantal vierkante meters afnemen.
Heel eerlijk, toen wij verhuisden gingen we van een eigen kantoor voor mijn afdeling (2 personen, kantoor groot genoeg voor 4, 6 als het moest) naar een eigen blok aan de rand van de kantoortuin. Het viel mij mee. Maar, wij hadden een eigen blok, zaten helemaal aan de rand met onze rug naar een muur én zaten op dat moment niet in de meest intensieve periode van ons bestaan daar.
De momenten dat ik geconcentreerd aan het werk moest, werkte ik thuis. Desnoods dagen en weken.
Afhankelijk van de werkzaamheden denk ik dat mijn productiviteit zomaar kon dalen tot de helft van mijn productiviteit thuis of op ons kantoor.
Om dat tegen te gaan, moet je weer investeren in stiltehokjes, etc, maar dan ga je van 0.7 werkplek per FTE snel weer naar 0.8 werkplek per FTE en meer. Win je er dan écht zo veel mee, als ook nog eens de meeste mensen blijvend minder productief zijn, zich sneller ziek melden, etc.
Is de kantoortuin netto wel een besparing, of heeft ooit iemand dat bedacht en is dát, en niet de rekensom dat het juist duurder is, blijven hangen bij de mensen die er over gaan?
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
I saw what you did there.Hydra schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:28:
[...]
Zeker! Hij sport exact even veel. Eet exact hetzelde. En is exact even oud gebleven. Logisch ook, want anders zou z'n post statistisch gezien volkomen nietszeggend geweest zijn.
Hello. Is it me you're looking for?
Er zitten bijzonder veel verborgen kosten in de kantoorwerkplek. Kosten die voornamelijk in verloren productiviteit zitten maar ook in de gemiddelde arbeidsduur van medewerkers en de daarbij behorende inwerktijd.unezra schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:38:
[...]
En de ellende is dat blijkbaar te weinig mensen op relevante posities, de kantoortuin *werkelijk* doorrekenen. Je kunt misschien meer FTE per m2 in een kantoor proppen (wij gingen in principe uit van 0.7 FTE per werkplek), maar als iedereen 30% minder productief is, win je er alsnog niets mee.
Zo veel van die kosten zijn lastig te kwantificeren aangezien het voornamelijk assumpties zijn. Je ziet derhalve dat er relatief gemakkelijk bezuinigd wordt op koffie of de kantine aangezien je dan een zichtbare kostenpost ziet veranderen. Dat men minder tevreden wordt, sneller vertrekt, etc etc is lastig mee te nemen.
Excel-management lijkt de basis van kantoortuinen te zijn.
Ben ik de enige die 'kantoortuin' een vreselijk woord vind? Lijkt net of je naar Artis gaat o.i.d.
Tja, in het Engels is het een Open Plan Office. Maar op zich is kantoortuin wel goed, want je kweekt stille plantjes ipv actieve medewerkers.MLLL schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:28:
Ben ik de enige die 'kantoortuin' een vreselijk woord vind? Lijkt net of je naar Artis gaat o.i.d.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
In dezelfde zin heb je het "studielandschap" in het hoger onderwijs.MLLL schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:28:
Het argument voor de kantoortuin is altijd een economisch beslissing geweest inderdaad, dat vervolgens werd gemotiveerd met niet onderbouwde politiek gemotiveerde argumentatie, zoals communicatie. Het laat ook zien dat de machtsbalans tussen werknemers en werkgevers nog verder uit elkaar gelopen is, je ziet hierin langzaam een achteruitgang bij kantoorpersoneel.Erasmo schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:50:
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Zijn er eigenlijk al moderne alternatieven voor de kantoortuin?
Terug naar de cubicle zitten denk ik weinigen op te wachten. Eigen kantoren kosten veel ruimte en maken de drempel om bij collega’s langs te gaan hoger.
Het beste compromis dat ik tot dusver ken is een soort kantoortuin-light: half-open ruimtes, per team. Zodat het niet te massaal wordt en geluidsoverlast enigszins beperkt blijft.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen mensen bezig zijn met onderzoek naar betere alternatieven.
Terug naar de cubicle zitten denk ik weinigen op te wachten. Eigen kantoren kosten veel ruimte en maken de drempel om bij collega’s langs te gaan hoger.
Het beste compromis dat ik tot dusver ken is een soort kantoortuin-light: half-open ruimtes, per team. Zodat het niet te massaal wordt en geluidsoverlast enigszins beperkt blijft.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen mensen bezig zijn met onderzoek naar betere alternatieven.
Bij ons laait de discussie ook weer op, ivm met de 1,5 meter samenleving. Het mooiste is denk ik een ruimte per team, met eigen faciliteiten. Zodat je daar goed kan overleggen en ook aan je bureau kan discussiëren (pair programming/swarming). Voor mij is een eigen bureau echt een must. Ik wil niet de stress hebben om als eerste op kantoor te moeten zijn en als je buiten de deur afspraken hebt gehad moeten zoeken naar een plek voordat je aan het werk kan. Verder heb ik een sta-bureau en mijn eigen spullen (toetsenbord, trackpad, scherm, notitieblokken, lader, etc.).Piitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:55:
Die zullen er komen door de Covid-19 crisis. Hotdesken zal een probleem zijn ivm hygiene en de afstand tussen medewerkers zal een stuk groter moeten worden, dwz veel lagere dichtheid van bureaus en mensen.Piitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:55:
Dat is een aanname die misbruikt is om de kantoortuin goed te praten: er is geen enkel bewijs dat die drempel hoger is, eerder het tegenovergestelde.Terug naar de cubicle zitten denk ik weinigen op te wachten. Eigen kantoren kosten veel ruimte en maken de drempel om bij collega’s langs te gaan hoger.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik denk dat het probleem ligt bij de aanname van de noodzaak van het spontaan, frequent en fysiek moeten kunnen langsgaan bij collega's.Piitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:55:
Waarom is dat zo ontzettend onmisbaar, waarom moet de hele fysieke werkomgeving juist daarop worden ingericht?
[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 26-04-2020 22:06 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Welke onderzoeken tonen dan aan dat de drempel lager is?gambieter schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:00:
Dat is een aanname die misbruikt is om de kantoortuin goed te praten: er is geen enkel bewijs dat die drempel hoger is, eerder het tegenovergestelde.
Dat lijkt contra-intuïtief. Een old-school kantoor met een deur, zeker als je niet naar binnen kunt kijken of men binnen ergens druk mee is, werpt voor mij persoonlijk wel een drempel op in vergelijking met een vraag stellen aan een collega tegenover je.
Als je een in team werkt is het toch wel erg prettig om snel iets af te kunnen stemmen. Je collega’s vangen meestal ook wel wat van zo’n gesprek op, waardoor je die niet later nog eens apart ergens van op de hoogte moet brengen.CodeCaster schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:05:
[...]
Ik denk dat het probleem ligt bij de aanname van de noodzaak van het spontaan, frequent en fysiek moeten kunnen langsgaan bij collega's.
Waarom is dat zo ontzettend onmisbaar, waarom moet de hele fysieke werkomgeving juist daarop worden ingericht?
Het is natuurlijk wel een balans zoeken, dat je elkaar niet bij het minste of geringste stoort en afleidt van waar diegene zelf mee bezig is.
Met het werken op afstand merk ik dat je dit soort ‘informele’ snelle communicatie wel mist, alles moet veel explicieter om te voorkomen dat mensen informatie gaan missen.
Eerder genoemd in dit topic: een mooi onderzoek met wearables die direct contact gemeten hebben, gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Dezelfde mensen die eerst in ouderwetse kantoren zaten en daarna in een kantoortuin. In de kantoortuin 70% minder direct contact, en een verdubbeling van het emailverkeer.Piitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:20:
Welke onderzoeken tonen dan aan dat de drempel lager is?
Dat lijkt contra-intuïtief. Een old-school kantoor met een deur, zeker als je niet naar binnen kunt kijken of men binnen ergens druk mee is, werpt voor mij persoonlijk wel een drempel op in vergelijking met een vraag stellen aan een collega tegenover je.
Jouw vragen gaan er voor zorgen dat anderen zich ergeren aan het gepraat, mensen gaan koptelefoons opdoen en uiteindelijk stel jij je vraag per email.
Link: https://royalsocietypubli...ll/10.1098/rstb.2017.0239
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 26-04-2020 23:07 ]
E-mail is wel op zijn retour, tegenwoordig hebben we Slack e.d. 
Maar ok, dat verbaast mij wel van die onderzoeken.
Blijkbaar werd er dan zo veel gepraat dat het niet meer houdbaar was op die manier.
Denk wel dat dit van vele factoren afhangt waaronder de teamcultuur, frequentie van communicatie, hoe /gehorig de kantoortuinruimtes zijn en of de inhoud van de gesprekken ook relevant is voor toevallige toehoorders of niet.
Maar ok, dat verbaast mij wel van die onderzoeken.
Blijkbaar werd er dan zo veel gepraat dat het niet meer houdbaar was op die manier.
Denk wel dat dit van vele factoren afhangt waaronder de teamcultuur, frequentie van communicatie, hoe /gehorig de kantoortuinruimtes zijn en of de inhoud van de gesprekken ook relevant is voor toevallige toehoorders of niet.
Ik ben dan benieuwd in wat voor team en branche jij werkt, en of de rest van jouw team er net zo positief over is als jij.Piitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:20:
Als je een in team werkt is het toch wel erg prettig om snel iets af te kunnen stemmen. Je collega’s vangen meestal ook wel wat van zo’n gesprek op, waardoor je die niet later nog eens apart ergens van op de hoogte moet brengen.
Het is natuurlijk wel een balans zoeken, dat je elkaar niet bij het minste of geringste stoort en afleidt van waar diegene zelf mee bezig is.
Met het werken op afstand merk ik dat je dit soort ‘informele’ snelle communicatie wel mist, alles moet veel explicieter om te voorkomen dat mensen informatie gaan missen.
Ja, je krijgt in een kantoortuin waar je bij wijze van spreken met twintig man zit alle gesprekken tussen je 19 andere collega's ook mee, of je dat nu wil of niet. Of je daadwerkelijk iets inhoudelijks oppikt van die gesprekken, en of dat relevant is voor werk in het algemeen, en jouw werk specifiek, is maar de vraag.
Het punt is dat deze gesprekken en het altijd aanwezige achtergrondgeluid verstorend zijn voor de concentratie, en een continue druk veroorzaken die de prestaties niet ten goede komen.
Ja, misschien heb jij sneller antwoord op die ene vraag dan wanneer je hem per mail of chat zou stellen, maar ten koste van wat? Uren aan verloren productiviteit per week?
En nee, mensen moeten niet de hele dag naar hun scherm zitten staren maar ook af en toe praten met hun collega's, maar de kantoortuin is echt het slechtste van beide werelden.
Poh, ik zou een moord doen voor een kantoortuin zoals die.g0tanks schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:27:
[Afbeelding]
Wij met zijn 2en naast elkaar en er zit misschien 1,5 meter tussen mijn bureau en die van mijn achterbuurman. Als we beiden achter ons bureau zitten kan er nog nét iemand tussen ons door lopen. Ik ben al zo'n 7 weken niet meer op kantoor geweest maar de laatste berichten zijn dat ze nog niet weten hoe ze de 1,5 meter samenleving moeten gaan handhaven bij ons... We hadden al ruimtetekort, als we 1,5 meter afstand moeten houden van elkaar dan mag maximaal 50% op kantoor komen en zal de rest thuis moeten werken.
Hier worden er een paar genoemd: https://www.inc.com/geoff...to-open-plan-offices.htmlPiitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:55:
Het lastige is alleen dat het altijd in bestaande gebouwen moet passen en die zijn vaak langwerpig van aard. En veel bedrijven vinden modulaire kantoren lastig. Die willen geen werknemers die zelf even bureaus kunnen verplaatsen of wanden kunnen neerzetten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Software development, in een relatief klein (<10) multidisciplinair team, dat nauw samenwerkt. Deze werkwijze bevalt ons goed, wordt ook vaak tijdens retrospectives benoemd. Koptelefoons zijn zelden nodig. Doordat we redelijk van elkaars werk op de hoogte blijven is het ook makkelijker zaken van elkaar over te nemen als het nodig is, bijv. om de sprint te halen.CodeCaster schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:46:
[...]
Ik ben dan benieuwd in wat voor team en branche jij werkt, en of de rest van jouw team er net zo positief over is als jij.
Ja, je krijgt in een kantoortuin waar je bij wijze van spreken met twintig man zit alle gesprekken tussen je 19 andere collega's ook mee, of je dat nu wil of niet. Of je daadwerkelijk iets inhoudelijks oppikt van die gesprekken, en of dat relevant is voor werk in het algemeen, en jouw werk specifiek, is maar de vraag.
Het punt is dat deze gesprekken en het altijd aanwezige achtergrondgeluid verstorend zijn voor de concentratie, en een continue druk veroorzaken die de prestaties niet ten goede komen.
Ik wil wel een paar kanttekeningen plaatsen want het lijkt nu misschien of ik alleen maar de loftrompet over de kantoortuin afsteek, maar dat is niet mijn bedoeling.
- Een sardientjes-in-blik kantoortuin a la de callcenter plattegrond die eerder langskwam lijkt mij ook funest voor de productiviteit. Onze indeling is meer half-open, aan 3 zijden een muur en 1 open zijde richting andere teams.
- Er wordt echt niet de hele dag door gepraat en heen en weer gelopen, er zijn genoeg periodes dat men stil aan het werk is.
- Wel relatief meer dan bij sommige andere teams in ons bedrijf. Heb zelf ook wel in andere teams gewerkt waar er minder gesproken werd. Zeker in de pre-scrum tijd waar ieder nog meer met zijn eigen ding bezig was.
- Als iemand uit een ander team bij ons een vraag bij ons stelt, wordt er vaker voor Slack gekozen dan fysiek langs te komen. Op zich prima, want dan heb je niet de visuele afleiding van mensen die langs bureaus lopen, en zulke vragen zijn vaak minder voor het hele team relevant.
Modulaire kantoren hebben wij ook niet, wel eigen bureaus (gelukkig!)
Omdat dit nu juist een van de redenen is dat veel mensen in een normale situatie niet 5 dagen per week thuiswerken. Of 4 dagen thuis plus een 'vergaderdag' op het werk. Bijvoorbeeld ook dat je tussen neus en lippen door meer meekrijgt over waar je collega's tegenaan lopen, of wat zij bedenken, ook als je daar niet expliciet naar vraagt.CodeCaster schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:05:
[...]
Ik denk dat het probleem ligt bij de aanname van de noodzaak van het spontaan, frequent en fysiek moeten kunnen langsgaan bij collega's.
Als je werk zodanig is dat je het grootste deel van de tijd alleen in een kamer kunt (of moet) zitten, dan kun je dat net zo goed vanuit huis doen. En dan is er dus juist minder noodzaak om de werkomgeving daar op in te richten.
Dat kunnen voorstanders van kippenhokken wel blijven roepen, maar ik ben het daar pertinent mee oneens. Ja, je krijgt mogelijk relevante gesprekken van collega's mee, en ja, je kunt daar wat van opsteken en je eigen input op geven, maar het punt is dat de meeste gesprekken juist niet relevant zijn voor jouw werk, en dat die wel degelijk afleiden daarvan.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:03:
[...]
Omdat dit nu juist een van de redenen is dat veel mensen in een normale situatie niet 5 dagen per week thuiswerken. Of 4 dagen thuis plus een 'vergaderdag' op het werk. Bijvoorbeeld ook dat je tussen neus en lippen door meer meekrijgt over waar je collega's tegenaan lopen, of wat zij bedenken, ook als je daar niet expliciet naar vraagt.
Dus nogmaals: het geclaimde voordeel "alles meekrijgen waar collega's mee bezig zijn" is direct een nadeel, dat voor mij niet opweegt tegen dat incidentele voordeel.
Ik geloof best dat er bedrijven zijn waarbij dat continue overleg nuttig of zelfs noodzakelijk is, maar voor mij is dat een teken dat dat een bedrijf is waar ik niet wil binnenkomen.
Voor mij werkt dit uitstekend, ja. Ik werk als softwareontwikkelaar in een ruimte met acht personen, en er wordt continu gebeld of overlegd. Zowel tussen personen in dezelfde kamer, al dan niet aan elkaars bureau, of door de lucht, en door mensen die spontaan komen binnenvallen met een vraag.Als je werk zodanig is dat je het grootste deel van de tijd alleen in een kamer kunt (of moet) zitten, dan kun je dat net zo goed vanuit huis doen. En dan is er dus juist minder noodzaak om de werkomgeving daar op in te richten.
Gewoon acht uur per werkdag is er verbale terreur, wat funest is voor mijn performance. Ik ga niet langer dan twee uur per dag met noise cancelling en eigen muziek op m'n kop zitten, want dat is ook vermoeiend.
Dus voor mij is dit thuiswerken ideaal. Standup via Teams, en als je verdere vragen hebt, pak je, na dat te hebben afgestemd per chat, de telefoon. Met headset. Kun je lekker rondjes lopen in de achtertuin terwijl je overlegt.
[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 27-04-2020 09:55 ]
Doh! Die had ik niet geziendowntime schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:33:
Dwars door die wand heen?
Klinkt meer alsof er geen goede afspraken zijn (of men zich er niet aan houdt) als er continu last is. Als ik een overleg moest hebben met collega's waarvan ik wist dat het langer zou gaan duren, pakte ik daar even een ruimte of samenwerkplek voor. Mijn collega's geen last van mij, ik goede middelen voor mijn overleg.CodeCaster schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:52:
[...]
Dat kunnen voorstanders van kippenhokken wel blijven roepen, maar ik ben het daar pertinent mee oneens. Ja, je krijgt mogelijk relevante gesprekken van collega's mee, en ja, je kunt daar wat van opsteken en je eigen input op geven, maar het punt is dat de meeste gesprekken juist niet relevant zijn voor jouw werk, en dat die wel degelijk afleiden daarvan.
Dus nogmaals: het geclaimde voordeel "alles meekrijgen waar collega's mee bezig zijn" is direct een nadeel, dat voor mij niet opweegt tegen dat incidentele voordeel.
Ik geloof best dat er bedrijven zijn waarbij dat continue overleg nuttig of zelfs noodzakelijk is, maar voor mij is dat een teken dat dat een bedrijf is waar ik niet wil binnenkomen.
[...]
Voor mij werkt dit uitstekend, ja. Ik werk als softwareontwikkelaar in een ruimte met acht personen, en er wordt continu gebeld of overlegd. Zowel tussen personen in dezelfde kamer, al dan niet aan elkaars bureau, of door de lucht, en door mensen die spontaan komen binnenvallen met een vraag.
Gewoon acht uur per werkdag is er verbale terreur, wat funest is voor mijn performance. Ik ga niet langer dan twee uur per dag met noise cancelling en eigen muziek op m'n kop zitten, want dat is ook vermoeiend.
Dus voor mij is dit thuiswerken ideaal. Standup via Teams, en als je verdere vragen hebt, pak je, na dat te hebben afgestemd per chat, de telefoon. Met headset. Kun je lekker rondjes lopen in de achtertuin terwijl je overlegt.
Maar het kan ook best zijn dat juist omdat je maar met 8 personen in een ruimte zit, het eerder opvalt dat er geluid is. Ik had juist dat ik muziek op zette op het moment dat het echt rustig was en er geen continu achtergrondgeluid was, en geluid dat er dan wel is juist stoorde omdat het zo duidelijk te horen was.
Helaas zijn die vergaderkamers er vaak te weinig (weer extra ruimte), of al ruim van te voren geboekt. De grootste lawaaimakers werden uiteindelijk bij elkaar in twee vergaderruimtes gezet om de rest te ontlasten, maar daar gingen weer twee nuttige vergaderkamers.Transportman schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:41:
Klinkt meer alsof er geen goede afspraken zijn (of men zich er niet aan houdt) als er continu last is. Als ik een overleg moest hebben met collega's waarvan ik wist dat het langer zou gaan duren, pakte ik daar even een ruimte of samenwerkplek voor. Mijn collega's geen last van mij, ik goede middelen voor mijn overleg.
Het is uiteindelijk niets meer dan kostenbesparing en een complete afwezigheid van interesse in de werknemers, hun productiviteit of hun welzijn.
Momenteel heb ik ook het 'geluk' al bijna 2 maanden thuis te werken. En ik haat het. Ik vind het verschrikkelijk saai, en kan me in @Rubbergrover1 zijn punt vinden: Als je op je werk in je eentje in een hok/kantoor zit, dan kan je net zo goed thuis werken. Oké, je hebt nog wel de koffiepauzes met collega's, maar verder is er weinig verschil. Gezien ik de pest heb aan langdurig thuiswerken, vermoed ik dat ik in mijn eentje in een kantoor niet veel leuker vind.
Voor mijn huidige plaats, had ik een plek in een kantoortuin(tje) naast het gangpad. Verder behoorlijk wat ruimte voor iedereen, maar aan een gangpad zitten, dat is funest voor mijn productiviteit. Dus daarna verhuisd naar mijn huidige plaats: Aan het uiteinde van een tuin met 12 werkplekken, uiteraard gewoon een vaste plaats, en met mijn rug naar een muur, in een hoek waar verder niemand langs komt. Maar dus wel met 11 andere (als iedereen er is), en ja, er wordt weleens gebeld. Ik vind dat prima. Natuurlijk heeft een collega weleens een vraag als jij net ergens diep in aan het duiken was, maar een beetje up to date blijven met wat de rest doet is ook wel weer lekker. Ik heb een koptelefoon met noise cancelling, maar noise cancelling staat 95% van de tijd uit, het is voor mij simpelweg niet nodig. Wel gewoon muziekje op, maar dat wil ik sowieso.
Vanwege een nieuw project moet ik tijdelijk één dag per week op een kantoortje met een paar andere zitten. Geweldig volgens sommige hier, geen kantoortuin meer, maar gewoon een kantoortje! Tot nu toe maar één keer gedaan omdat toen Corona toesloeg, maar ik vond het 3x niks. Dat er nog meer werd gebeld kan ik het kantoortje niet de schuld van geven. Maar ik moest 80% van de tijd noise cancelling wel aanzetten, en volume omhoog, omdat ik een enkele discussie veel afleidender vond dan constant geroezemoes op mijn normale plek.
Oftewel TL;DR: Dat niemand blij wordt van 50 man in zo'n klein mogelijke ruimte bij elkaar proppen waar je 's ochtends maar moet hopen dat er uberhaupt plaats is voor je, kunnen we het allemaal wel over eens zijn. Maar ik heb geen problemen met een kleinere kantoortuin, met vaste plaatsen en genoeg ruimte. Zolang je me maar niet aan een gangpad zet.
Voor mijn huidige plaats, had ik een plek in een kantoortuin(tje) naast het gangpad. Verder behoorlijk wat ruimte voor iedereen, maar aan een gangpad zitten, dat is funest voor mijn productiviteit. Dus daarna verhuisd naar mijn huidige plaats: Aan het uiteinde van een tuin met 12 werkplekken, uiteraard gewoon een vaste plaats, en met mijn rug naar een muur, in een hoek waar verder niemand langs komt. Maar dus wel met 11 andere (als iedereen er is), en ja, er wordt weleens gebeld. Ik vind dat prima. Natuurlijk heeft een collega weleens een vraag als jij net ergens diep in aan het duiken was, maar een beetje up to date blijven met wat de rest doet is ook wel weer lekker. Ik heb een koptelefoon met noise cancelling, maar noise cancelling staat 95% van de tijd uit, het is voor mij simpelweg niet nodig. Wel gewoon muziekje op, maar dat wil ik sowieso.
Vanwege een nieuw project moet ik tijdelijk één dag per week op een kantoortje met een paar andere zitten. Geweldig volgens sommige hier, geen kantoortuin meer, maar gewoon een kantoortje! Tot nu toe maar één keer gedaan omdat toen Corona toesloeg, maar ik vond het 3x niks. Dat er nog meer werd gebeld kan ik het kantoortje niet de schuld van geven. Maar ik moest 80% van de tijd noise cancelling wel aanzetten, en volume omhoog, omdat ik een enkele discussie veel afleidender vond dan constant geroezemoes op mijn normale plek.
Oftewel TL;DR: Dat niemand blij wordt van 50 man in zo'n klein mogelijke ruimte bij elkaar proppen waar je 's ochtends maar moet hopen dat er uberhaupt plaats is voor je, kunnen we het allemaal wel over eens zijn. Maar ik heb geen problemen met een kleinere kantoortuin, met vaste plaatsen en genoeg ruimte. Zolang je me maar niet aan een gangpad zet.
Ik ben wel overtuigd van het concept van deep work, natuurlijk wordt het op Amerikaanse wijze nogal overdreven positief aangeprezen, maar het concept snijdt imho hout:
Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World
Het juist het gebrek aan een gestructureerd werkproces dat leidt improductiviteit, maar dat heeft op een of andere manier de reputatie gekregen van productiviteit bij sommigen. D.w.z. een rumoerige kantoortuin wekt de indruk van activiteit en dynamiek, maar wordt er daadwerk wel werk verzet?
Ik ben persoonlijk daarom ook veel meer fan van het gestructureerd organiseren van werk, d.w.z
- Vaste standaard overlegmomenten (bijv. standups)
- Ongeplande overlegmoment alleen met relevante personen in vergaderkamers.
- Vragen en problemen die geen haast hebben en binnen werkproces vallen asynchroon afhandelen.
- Downtime, pauzes en relaxing scheiden van werklocaties.
Met bovenstaande uitgangspunten is er behalve kostenoogpunt geen use case voor een kantoortuin. Het juist de kantoortuin die door zijn eigenschappen juist het tegenovergestelde bevorderd door de opzet.
Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World
Deep work is the ability to focus without distraction on a cognitively demanding task. It’s a skill that allows you to quickly master complicated information and produce better results in less time. Deep work will make you better at what you do and provide the sense of true fulfillment that comes from craftsmanship. In short, deep work is like a super power in our increasingly competitive twenty-first century economy. And yet, most people have lost the ability to go deep—spending their days instead in a frantic blur of e-mail and social media, not even realizing there’s a better way.
Dit concept is in directe tegenspraak met het concept van de kantoortuin: dat de drempel tot communicatie zo laag mogelijk maken, wat mensen dus afleidt en dus niet tot betere resultaten leidt.In Deep Work, author and professor Cal Newport flips the narrative on impact in a connected age. Instead of arguing distraction is bad, he instead celebrates the power of its opposite.
Het juist het gebrek aan een gestructureerd werkproces dat leidt improductiviteit, maar dat heeft op een of andere manier de reputatie gekregen van productiviteit bij sommigen. D.w.z. een rumoerige kantoortuin wekt de indruk van activiteit en dynamiek, maar wordt er daadwerk wel werk verzet?
Ik ben persoonlijk daarom ook veel meer fan van het gestructureerd organiseren van werk, d.w.z
- Vragen en problemen die geen haast hebben en binnen werkproces vallen asynchroon afhandelen.
Met bovenstaande uitgangspunten is er behalve kostenoogpunt geen use case voor een kantoortuin. Het juist de kantoortuin die door zijn eigenschappen juist het tegenovergestelde bevorderd door de opzet.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Je maakt alleen maar een case voor vergaderruimtes naast de kantoortuin. De kantoortuin is om te werken en af en toe een bila'tje op gedempte toon. Niet voor stand-ups en zeker niet voor de koffiehoek.defiant schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:48:
Daarom zeg ik ook dat de kantoortuin het tegenovergestelde bewerkstelligd qua opzet. De kantoortuin zou beter werken als iedereen zich zo zou gedragen, maar dat gebeurd in de praktijk meestal niet. Het zijn altijd de omstandigheden die het proces faciliteren of juist frustreren.downtime schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:45:
Je maakt alleen maar een case voor vergaderruimtes naast de kantoortuin. De kantoortuin is om te werken en af en toe een bila'tje op gedempte toon. Niet voor stand-ups en zeker niet voor de koffiehoek.
D.w.z. iedereen kan alsnog zogenaamde stil zijn qua communicatie in de kantoortuin, maar dan nog blijven er genoeg storende activiteiten over van mensen, bijv. mensen met ticks, mensen die eten, mensen met mechanische toetsenborden, etc.
Dat lijkt mij een open deur van jewelste. Dat voorkom je alleen als je zonder collega's werkt en iedereen een individuele werkkamer heeft. Of als je een baan zonder collega's hebt (wat wellicht de beste oplossing zou zijn...).defiant schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:59:
[...]
Daarom zeg ik ook dat de kantoortuin het tegenovergestelde bewerkstelligd qua opzet. De kantoortuin zou beter werken als iedereen zich zo zou gedragen, maar dat gebeurd in de praktijk meestal niet. Het zijn altijd de omstandigheden die het proces faciliteren of juist frustreren.
D.w.z. iedereen kan alsnog zogenaamde stil zijn qua communicatie in de kantoortuin, maar dan nog blijven er genoeg storende activiteiten over van mensen, bijv. mensen met ticks, mensen die eten, mensen met mechanische toetsenborden, etc.
Maar veel hangt inderdaad af van de inrichting van de 'kantoortuin' en van de mores van je collega's. (En hoe het management daarmee omgaat.) Mijn ervaring is dat dit dus zeker niet 'altijd' gebeurt.
Een kantoortuin met voldoende m² per medewerker. Dus het niet als besparing zien.Piitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:55:
Ik werk in een kantoortuin met zeker 20m² per medewerker en dat is ideaal.
Niet zo saai als in een eigen kantoor zitten maar toch voldoende afstand.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Kantoortuinen zijn vreselijk.
Dat wil alleen als iedereen zijn "muil" houd en niet gaat telefoneren of praten, of dat constant geloop achter je langs vreselijk.
Klimaat is ook vreselijk doordat voor persoon A te warm en persoon B weer te koud.
Het is toch hoofdzakelijk een kostenbesparing voor de werkgever zo zie ik dat.
Een cubicle vond ik overgens wel prettig, toch een open ruimte maar veel minder lawaai.
Dat wil alleen als iedereen zijn "muil" houd en niet gaat telefoneren of praten, of dat constant geloop achter je langs vreselijk.
Klimaat is ook vreselijk doordat voor persoon A te warm en persoon B weer te koud.
Het is toch hoofdzakelijk een kostenbesparing voor de werkgever zo zie ik dat.
Een cubicle vond ik overgens wel prettig, toch een open ruimte maar veel minder lawaai.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2020 15:13 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Laat je fantasie de vrije loop. Het ligt er maar nat aan waarom je destijds voor een kantoortuin koos.Piitaa schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:55:
Maak wandjes, (half) glazen werk/overlegplekken, meer planten, en middelhoge zichtbrekers. Geef mensen, teams meer ruimte en een vergader plek. Maak zitjes om even bij te praten zodat de rest er geen last van heeft.
Maar al die dingen kosten geld. En als je veel volk op een paar vierkantemeter wilde omdat het geld bespaart, dan red je het dus niet. Je betaalt er wel voor maar dan in lagere productiviteit en ziekteverzuim.
Ik vind kantoortuinen ook vreselijk.
Ik verwacht dat corona wel gaat helpen tegen het indammen van kantoortuinen, want iedereen bij elkaar in een open ruimte en 1,5m afstand houden is ook niet praktisch, maar ook niet voordelig. Dan is denk ik verstandiger om kleine kantoren te maken met dunne tussenwanden.
Ik verwacht dat corona wel gaat helpen tegen het indammen van kantoortuinen, want iedereen bij elkaar in een open ruimte en 1,5m afstand houden is ook niet praktisch, maar ook niet voordelig. Dan is denk ik verstandiger om kleine kantoren te maken met dunne tussenwanden.
Overigens, een hardnekkig misverstand hier lijkt te zijn dat kantoortuinen een vervanging zijn van individuele kantoren. Dit is niet het geval. Er is geen periode geweest waar 'normale' werknemers een eigen kantoor hadden. Kantoortuinen zijn voornamelijk een vervanging van de cubicle-farms

Ik wordt al depressief van alleen de gedachte daarin te moeten werken.

Hebben we die in Nederland echt gehad?Morty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:26:
Overigens, een hardnekkig misverstand hier lijkt te zijn dat kantoortuinen een vervanging zijn van individuele kantoren. Dit is niet het geval. Er is geen periode geweest waar 'normale' werknemers een eigen kantoor hadden. Kantoortuinen zijn voornamelijk een vervanging van de cubicle-farms
[Afbeelding]
Verder kan ik deze film aanraden: Wikipedia: Office Space
Ja en nee, het is wel heerlijk rustig geen omgevingsgeluid om je heen, en maken ze er glas in dan kan je buurman ook nog zien.Morty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:26:
[Afbeelding]
Die wanden hoeven natuurlijk niet 2 meter hoog.
En zolang het geen flexplek is kan je het ook nog eens personaliseren!mr_evil08 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:36:
[...]
Ja en nee, het is wel heerlijk rustig geen omgevingsgeluid om je heen, en maken ze er glas in dan kan je buurman ook nog zien.![]()
Die wanden hoeven natuurlijk niet 2 meter hoog.
Een paar werkgevers geleden werden de 2-3 persoons kantoortjes vervangen door kantoortuinen. Na de verbouwing en obligate inspraakronde wbt de 'accentkleur' op de afdelingen kon een hele verdieping in het pand worden afgestoten: er was zeker 20% minder vloeroppervlakte nodig. Cublicles ken ik verder alleen uit de VS.Morty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:26:
Een kantoor gedeeld met enkele personen (orde 4-8 per ruimte) is inderdaad geen eigen kantoor, maar bij veel bedrijven die ik heb gezien toch wel degelijk (en gelukkig ook) vrij normaal.Morty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:26:
Er is geen periode geweest waar 'normale' werknemers een eigen kantoor hadden.
Kwam ook mooi in beeld bij the matrix 1Morty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:26:
[Afbeelding]
En toch is dat cubicle idee meer Amerikaans. Ik heb nog enkel meegemaakt ieder een gedeelde werkkamer met twee andere collega's of de kantoortuin waarin we het in dit topic over hebben. En of je nu je eigen 1.5m2 cubicle hebt of dit open is zoals het nu op mijn werk is: in beide gevallen is het niet je van het.
Door corona werk ik inmiddels alweer 9 weken thuis. En ja, ik mis de interactie met collega's maar ik mis mijn werkplek op zich niet. Want mijn kantoorwerkplek is simpelweg: 0,7 fte bezettingsgraad en zoveel mogelijk mensen proppen op dezelfde werkvloer per verdieping.
Ik vind het fijn om nu mijn logeerkamer tot kantoortje te hebben omgetoverd zonder overlast van de andere collega's te ervaren. Het enige wat je nu merkt is dat je wordt gespamd op Teams met collega's die in de chat hangen. Liever dat dan de situatie dat ze voor diezelfde vragen continu aan je bureau staan.
Ze zijn bezig om de werkvloeren corona veilig te maken dus met verplichte looppaden, die 0,7 fte bezettingsgraad gaat eraan door minimaal anderhalve meter afstand. Ik denk dat mijn werkgever nu iedereen gedwongen is thuis gaan werken kiest voor een mix. Twee/drie binnendagen op kantoor, drie/twee dagen is de rest thuis aan het werk. Thuiswerken was hiervoor not done, maar door corona blijkt dat de afdeling gewoon door blijft draaien als iedereen vanuit huis werkt.
Dus hoe vervelend corona ook is qua impact: het heeft zo zijn voordelen qua impact op het concept kantoortuin. Zodra we weer verwacht worden op kantoor hoop ik dat mijn teamlead door deze periode sneller toestaat om een dag thuis te werken zodat je je kunt focussen. En dat de indeling per dag dus wat flexibeler gekozen kan worden.
In Nederland waren ze er zeker wel, als onderhoudsmonteur vroeger heb ik ze wel gezien.euchromatic schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:55:
[...]
Een paar werkgevers geleden werden de 2-3 persoons kantoortjes vervangen door kantoortuinen. Na de verbouwing en obligate inspraakronde wbt de 'accentkleur' op de afdelingen kon een hele verdieping in het pand worden afgestoten: er was zeker 20% minder vloeroppervlakte nodig. Cublicles ken ik verder alleen uit de VS.
Dat waren "halve" van ongeveer 1 meter hoog zeg maar waar je overheen kon kijken als je ging staan.
Bij callcenters zag je ze ook wel veel, geen idee of dat nog zo is.
Ik vond het zelf al niks om in een ruime kantoortuin te werken, maar ik kwam net dit plaatje tegen en ik zou daar echt gillend gek worden. Hier kan toch niemand productief werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 21-07-2020 17:18 ]
Ik heb wel in dergelijke kantoortuinen gewerkt waar dan ook nogal eens mensen nog net niet letterlijk slaande ruzie hadden, er een voetbaltafel midden op de afdeling was gezet waar mensen heel fanatiek in waren en ga zo maar door. Geen idee wie dacht dat dat een goed idee was.Ernemmer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:17:
Ik vond het zelf al niks om in een ruime kantoortuin te werken, maar ik kwam net dit plaatje tegen en ik zou daar echt gillend gek worden. Hier kan toch niemand productief werken.
[Afbeelding]
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
De manager of recruiter met eigen kantoor, die had gelezen dat de concurrenten ook een voetbaltafel hebben en daarmee personeel willen lokken.Mugwump schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:36:
[...]
Ik heb wel in dergelijke kantoortuinen gewerkt waar dan ook nogal eens mensen nog net niet letterlijk slaande ruzie hadden, er een voetbaltafel midden op de afdeling was gezet waar mensen heel fanatiek in waren en ga zo maar door. Geen idee wie dacht dat dat een goed idee was.
Dit was bij een klant. Managermannetje daar zat gewoon tussen het personeel. Vrij grote organisatie ook wel.Transportman schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:03:
[...]
De manager of recruiter met eigen kantoor, die had gelezen dat de concurrenten ook een voetbaltafel hebben en daarmee personeel willen lokken.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik moet zeggen dat ik nu opnieuw op een kantoortuin ben beland maar dankzij corona is de helft van het aantal werkplekken afgekruisd. Ik heb officieel geen vaste plek (veel collega's wel), maar heb wel een plek waar ik vaker zit. Midden op de afdeling. Maakt voor mij het werk een stuk makkelijker omdat ik veel meer hoor wat er gebeurt én de drempel op die manier een stuk lager is.
Wel heb ik een vaste thuiswerkdag in gesteld. Deels om dan even ongestoord te kunnen werken (relatief, want mijn telefoon gaat toch wel, email en IM staan ook niet stil), deels om het ook makkelijker te maken op tijd te stoppen. (Wonderlijk genoeg stop ik op vrijdag, mijn vaste thuiswerkdag, makkelijker eerder dan op andere dagen waar ik rustig door werk tot iedereen naar huis is, zodat ik even rust heb.)
De kantoortuin zelf valt me veel meer mee dan ik ooit had verwacht.
Tegelijkertijd is het ook niet ideaal omdat als ik echt een paar uur geconcentreerd moet zijn, dat op kantoor een stuk lastiger is dan thuis. Maar goed, vooralsnog is mijn werk hoe dan ook vrij hectisch, veel brandjes blussen, veel bellen, veel meetings, etc. Dat maakt een kantoortuiin wel wat beter leefbaar.
Ander ding is de privacy. Dat is wel lastig. Als ik een vertrouwelijk gesprek moet voeren, of met vertrouwelijke documenten zit (of andere informatie die nog niet iedereen mag hebben), is het tricky. Het is wel eens gebeurt dat ik tegen mijn manager zei "kun je nog even reageren op die IM" "Welke?" "Die ene...", zodat hij toch verder kon zonder meteen de hele afdeling mee te nemen in onze conversatie. Voor gesprekken loop ik wel even weg, reserveer een ruimte, etc, maar voor dat soort dingen is het niet hebben van een eigen kantoor soms wel lastig.
Wel heb ik een vaste thuiswerkdag in gesteld. Deels om dan even ongestoord te kunnen werken (relatief, want mijn telefoon gaat toch wel, email en IM staan ook niet stil), deels om het ook makkelijker te maken op tijd te stoppen. (Wonderlijk genoeg stop ik op vrijdag, mijn vaste thuiswerkdag, makkelijker eerder dan op andere dagen waar ik rustig door werk tot iedereen naar huis is, zodat ik even rust heb.)
De kantoortuin zelf valt me veel meer mee dan ik ooit had verwacht.
Tegelijkertijd is het ook niet ideaal omdat als ik echt een paar uur geconcentreerd moet zijn, dat op kantoor een stuk lastiger is dan thuis. Maar goed, vooralsnog is mijn werk hoe dan ook vrij hectisch, veel brandjes blussen, veel bellen, veel meetings, etc. Dat maakt een kantoortuiin wel wat beter leefbaar.
Ander ding is de privacy. Dat is wel lastig. Als ik een vertrouwelijk gesprek moet voeren, of met vertrouwelijke documenten zit (of andere informatie die nog niet iedereen mag hebben), is het tricky. Het is wel eens gebeurt dat ik tegen mijn manager zei "kun je nog even reageren op die IM" "Welke?" "Die ene...", zodat hij toch verder kon zonder meteen de hele afdeling mee te nemen in onze conversatie. Voor gesprekken loop ik wel even weg, reserveer een ruimte, etc, maar voor dat soort dingen is het niet hebben van een eigen kantoor soms wel lastig.
[ Voor 18% gewijzigd door unezra op 21-07-2020 20:39 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Sinds 2009 in een kantoortuin. Tot 2015 commerciële binnendienst rol vervuld en dat ging prima. Snel schakelen, veel overleg, korte concentratiespanne nodig.
Sindsdien doorgegroeid naar een marketingfunctie en intussen verantwoordelijk voor de internationale marketing van het bedrijf. Maar nog steeds dezelfde tuin met alleen maar meer collega's.
Nu merk ik wel hoe lastig het is om je echt met ander werk bezig te houden dan het team van 5 van de binnendienst. Terwijl je alles hoort en er ook veel vanaf weet.
Nu zoekende naar een oplossing en die gaat wel komen. Waarschijnlijk in de vorm van een glazen wand of andere manier van wanden. Toch lastig om de sfeer van het kantoor niet teveel aan te tasten.
Sindsdien doorgegroeid naar een marketingfunctie en intussen verantwoordelijk voor de internationale marketing van het bedrijf. Maar nog steeds dezelfde tuin met alleen maar meer collega's.
Nu merk ik wel hoe lastig het is om je echt met ander werk bezig te houden dan het team van 5 van de binnendienst. Terwijl je alles hoort en er ook veel vanaf weet.
Nu zoekende naar een oplossing en die gaat wel komen. Waarschijnlijk in de vorm van een glazen wand of andere manier van wanden. Toch lastig om de sfeer van het kantoor niet teveel aan te tasten.
Kantoortuinen zijn leuk als je extrovert bent en geen concentratie werk doet. Anders zijn ze, zoals ze in Nederland meestal voorkomen, ruk. We kunnen namelijk niet met regels werken. Heb dat in Scandinavie wel anders mee gemaakt.
Voor mij persoonlijk.. deel van de week vind ik een kantoortuin prettig voor de sociale contacten en wat er allemaal speelt. Maar om echt werk te verzetten zijn ze beduidend minder geschikt.
Heb trouwens een nog erger iets gezien, een kantoor landschap met allemaal verschillende tafels, bankstellen, zithoeken.. de onrust van de kantoor tuin maar dan zonder een fatsoenlijke stoel..
Voor mij persoonlijk.. deel van de week vind ik een kantoortuin prettig voor de sociale contacten en wat er allemaal speelt. Maar om echt werk te verzetten zijn ze beduidend minder geschikt.
Heb trouwens een nog erger iets gezien, een kantoor landschap met allemaal verschillende tafels, bankstellen, zithoeken.. de onrust van de kantoor tuin maar dan zonder een fatsoenlijke stoel..
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Vreselijk.Ernemmer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:17:
[Afbeelding]
Aan de andere kant, we kunnen de kantoortuinen dankbaar zijn voor de snelle ontwikkelingen in ANC headphones. Want die markt heeft zeker geprofiteerd van de begraafplaatsen van werk waar concentratie of denken voor nodig is...
Precies! 3 jaar geleden een ANC koptelefoon gekocht en die heb ik standaard op kantoor op. Wil je lekker doorwerken, perfect. Wil je contact met collega's, dan zet je hem even af.gambieter schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:46:
Aan de andere kant, we kunnen de kantoortuinen dankbaar zijn voor de snelle ontwikkelingen in ANC headphones. Want die markt heeft zeker geprofiteerd van de begraafplaatsen van werk waar concentratie of denken voor nodig is...
Zou nooit meer anders willen.
Ik werk nu thuis sinds eind maart, kan ik hetzelfde werk doen zonder de koptelefoon. Da's nog altijd beter.chrisborst schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:09:
Precies! 3 jaar geleden een ANC koptelefoon gekocht en die heb ik standaard op kantoor op. Wil je lekker doorwerken, perfect. Wil je contact met collega's, dan zet je hem even af.
Oftewel: ik wil gewoon weer een kantoortje voor mezelf, kan ik wel de lunches en de koffiepraat hebben zonder de nadelen van andere mensen in de buurt!
Ik vind het wel grappig als men zegt dat kantoortuinen niks zijn of niet werken (of eigenlijk kwalijk dat dit de ervaringen veelal zijn), maar het ligt altijd aan de implementatie hiervan en welke opties de medewerkers nog meer krijgen.
Zelf ben ik werkzaam in Workplace management en zie het hier vaak fout gaan. Enkel een kantoortuin zal niet werken. Je zal ook moeten denken aan mensen die veel bellen of die vergaderen. De ruimte moet goed ingericht zijn voor het beoogde gebruik.
Overigens is er ook veel te behalen in akoustiek en isolatie/inrichting. Hierdoor kan een kantoortuin meerwaarde bieden aan een medewerker en niet alleen een kostenbesparing voor de baas.
Wij zijn hier ook druk bezig met verbouwen en onlangs sprak ik mijn baas nog die vroeg wat ik graag terug zie in het nieuwe gebouw en heb hem letterlijk gezegd "Als ik écht hard wil werken, dan blijf ik wel thuis. Dan krijg ik veel meer gedaan en heb ik minder afleiding. Ik kom naar kantoor om mijn collega's te zien en te spreken".
Ons gebouw zal hier in voorzien, maar ook als je geconcentreerd wil werken, bellen of wil vergaderen moet en zal daar plek voor zijn. Deze wensen kan je niet allemaal in een simpele kantoortuin stoppen.
Zelf ben ik werkzaam in Workplace management en zie het hier vaak fout gaan. Enkel een kantoortuin zal niet werken. Je zal ook moeten denken aan mensen die veel bellen of die vergaderen. De ruimte moet goed ingericht zijn voor het beoogde gebruik.
Overigens is er ook veel te behalen in akoustiek en isolatie/inrichting. Hierdoor kan een kantoortuin meerwaarde bieden aan een medewerker en niet alleen een kostenbesparing voor de baas.
Wij zijn hier ook druk bezig met verbouwen en onlangs sprak ik mijn baas nog die vroeg wat ik graag terug zie in het nieuwe gebouw en heb hem letterlijk gezegd "Als ik écht hard wil werken, dan blijf ik wel thuis. Dan krijg ik veel meer gedaan en heb ik minder afleiding. Ik kom naar kantoor om mijn collega's te zien en te spreken".
Ons gebouw zal hier in voorzien, maar ook als je geconcentreerd wil werken, bellen of wil vergaderen moet en zal daar plek voor zijn. Deze wensen kan je niet allemaal in een simpele kantoortuin stoppen.
Ik moet de eerste kantoortuin nog tegenkomen die bedoeld was als meerwaarde voor de werknemer. Verder: geen enkele kantoortuin kan voldoen aan iedereens wensen. Alleen maakt men ze nu zo dat ze voldoen aan niemands wensen (behalve misschien de gierige werkgever).crimby schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:05:
Ik vind het wel grappig als men zegt dat kantoortuinen niks zijn of niet werken (of eigenlijk kwalijk dat dit de ervaringen veelal zijn), maar het ligt altijd aan de implementatie hiervan en welke opties de medewerkers nog meer krijgen.
[...]
Bij ons is dat dus wel het geval, maargoed wij zitten ook in die markt. Een kantoortuin ansich zal niet aan iedereens wensen voldoen, daarom moet je het ook goed combineren met bijvoorbeeld concentratie/bel ruimtes en vergaderzalen.gambieter schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:44:
[...]
Ik moet de eerste kantoortuin nog tegenkomen die bedoeld was als meerwaarde voor de werknemer. Verder: geen enkele kantoortuin kan voldoen aan iedereens wensen. Alleen maakt men ze nu zo dat ze voldoen aan niemands wensen (behalve misschien de gierige werkgever).
Wat ik vervelend aan kantoor tuinen vind is de combinatie met flex plekken. Niet je eigen plek. Geen idee of je bij je team genoten kan zitten. Of dat je überhaupt kan zitten. Want plek is er maar voor 0.7 fte
Joh, het is een kantoor, geen enkel kantoor is voor de werknemer bedoelt. Jij bent niet het doel maar een middel.gambieter schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:44:
[...]
Ik moet de eerste kantoortuin nog tegenkomen die bedoeld was als meerwaarde voor de werknemer.
Vrij naar Maslow: de kantoortuin is de hamer, en elke werknemer wordt dus een spijker.downtime schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:40:
Joh, het is een kantoor, geen enkel kantoor is voor de werknemer bedoelt. Jij bent niet het doel maar een middel.
Voor velen is thuiswerken niet een optie. Bijvoorbeeld vanwege archaïsch beleid of omdat er een limiet is gesteld aan de thuiswerkfrequentie.[b]crimby in "De kantoortuin: ervaringen en discussie"
Als je naar kantoor komt om je collega's te spreken dan kun je een vergaderzaal boeken. Als je belt, loop dan weg van je plek. Hoe zou je het vinden als je op of naast de support-afdeling (doorlopend bellen) geplaatst wordt en jij concentratiewerk hebt? Beiden doen ze waarschijnlijk hun normale werk. En toch kan dat voor jou zeer afleidend zijn.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Daar heb ik op ons kantoor al last van. En daar zit momenteel maar 5 man (plaats voor 8, alhoewel dat eigenlijk teveel is). Oudere collega's die wat doof beginnen te worden... "HALLO JAN, JE SPREEKT MET PIET, IK BEL JE EVEN OVER DE EMAIL DIE JE MIJ STUURDE." Of dat mensen hun telefoon op luidspeaker zetten, omdat het onhandig is en je muis te bedienen en je telefoon vast te houden. Gek genoeg lukt dat ze met de vaste telefoon wel. Bij een andere werkgever gehad: Mensen die via skype moeten bellen en een headset hebben, maar ook al wat ouder zijn (en slechter horen). Die horen, door die dikke headset, zichzelf niet meer praten, dus gaan ook zitten schreeuwen.fonsoy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:00:
Als je naar kantoor komt om je collega's te spreken dan kun je een vergaderzaal boeken. Als je belt, loop dan weg van je plek. Hoe zou je het vinden als je op of naast de support-afdeling (doorlopend bellen) geplaatst wordt en jij concentratiewerk hebt? Beiden doen ze waarschijnlijk hun normale werk. En toch kan dat voor jou zeer afleidend zijn.

Oja, beltoeristen die van hun plek weglopen om te bellen en dan al bellend over een andere afdeling van de de kantoortuin heen en weer gaan lopen omdat er geen belhokje vrij is..fonsoy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:00:
[...]
Voor velen is thuiswerken niet een optie. Bijvoorbeeld vanwege archaïsch beleid of omdat er een limiet is gesteld aan de thuiswerkfrequentie.
Was vroeger op kantoor. Nu werk ik verplicht vanuit huis en kan alle buren volgen die ook thuiswerken en dan op hun balkon gaan bellen omdat ze rest van het gezin niet willen storen..

Hoe je werkplek bij je werkgever eruit ziet heb je niet altijd zelf in de hand, waar je woont welFrieda schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:33:
[...]
Was vroeger op kantoor. Nu werk ik verplicht vanuit huis en kan alle buren volgen die ook thuiswerken en dan op hun balkon gaan bellen omdat ze rest van het gezin niet willen storen..
Denk je dat dat nu/straks na Covid-19 nog steeds opgaat?fonsoy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:00:
[...]
Voor velen is thuiswerken niet een optie. Bijvoorbeeld vanwege archaïsch beleid of omdat er een limiet is gesteld aan de thuiswerkfrequentie.
Ik verwacht dat nagenoeg iedere werkgever er niet meer mee weg gaat komen om een anti-thuiswerkbeleid te voeren, zeker voor functies die bewezen deels vanuit huis uitgevoerd kunnen worden.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Maar hoe kan ik dan als werkgever controleren of mijn medewerkers wel hard genoeg werken?drooger schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:11:
[...]
Denk je dat dat nu/straks na Covid-19 nog steeds opgaat?
Ik verwacht dat nagenoeg iedere werkgever er niet meer mee weg gaat komen om een anti-thuiswerkbeleid te voeren, zeker voor functies die bewezen deels vanuit huis uitgevoerd kunnen worden.
Ik heb tijdens de corona tijd al genoeg verhalen gehoord over mensen die gewoon op kantoor moesten komen. Laat staan als er in de toekomst corona onder controle is.
Zolang dezelfde leidinggevende in een bedrijf zitten waar het voor corona al niet kon, gaan deze crisis dat echt niet veranderen. Het is een compleet andere manier van leiding geven en een cultuurverandering.
Andersom zie ik het wel gebeuren, bedrijven waar thuiswerken al mogelijk was en medewerkers nu zien dat enkele dagen thuiswerken in de week best relaxt is. Of de tussenvorm, eerst thuis starten en na de file naar kantoor komen.
Uiteindelijk blijft het van meerwaarde, voor alle functies, om geregeld je collega's face-2-face te spreken.
Maar om terug te komen op het onderwerp: Jaren terug was er een gesprek met de nederlandse bedenker van "Het nieuwe werken" op BNR. En ook hij gaf aan dat veel bedrijven het concept verkeerd hebben gebruikt en enkel gebruiken om geld te besparen.
Het oorspronkelijke idee is/was echt goed en is gericht op activiteit gebaseerd werken. Dus aparte vlekken/plekken die zijn aangepast aan de activiteit. Dus stilte-plekken, Bel-plekken, vergader-plekken, team-werkplekken etc.
Ik zie het in de toekomst gebeuren dat er vacatures worden geplaatst waarin als plus-punt wordt genoemd dat je een eigen vaste werkplek krijgt. Eventueel met een budget om die in te richten met een planten en foto-lijstjes
Waarom? Omdat je zelf kunt kiezen om te verhuizen? Je kunt er ook zelf voor kiezen om een andere werkgever te zoeken. Je stelling klopt dus niet helemaal.PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
Hoe je werkplek bij je werkgever eruit ziet heb je niet altijd zelf in de hand, waar je woont wel
Ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren, zeker als het veel thuiswerken echt een blijvertje is. Stel dat 30% van de medewerkers op een dag thuis werkt, kan je met 30% minder werkplekken af als mensen werkplekken delen gedurende week. Als je als bedrijf nu op 3 verdiepingen zit, dan kan je op dat moment af met 2 verdiepingen. Dat is gewoon echt een besparing die dan ook kan omdat er minder mensen zijn (dus niet zoals nu soms gebeurd, 30% minder werkplekken maar wel 100% van het personeel aanwezig).chrisborst schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:22:
Ik zie het in de toekomst gebeuren dat er vacatures worden geplaatst waarin als plus-punt wordt genoemd dat je een eigen vaste werkplek krijgt. Eventueel met een budget om die in te richten met een planten en foto-lijstjes
Maar is het probleem vaak niet dat mensen vaak op dezelfde dag willen thuiswerken? Ik zie vaak vooral op maandag,woensdag en vrijdag mensen thuis werken, waardoor er op dinsdagen en donderdagen vaak alsnog te weinig plekken zijn, waar je op de "populaire" thuiswerkdagen plekken over hebt. Alleen als er elke dag 30% echt thuis zou werken zie ik dat wel gebeuren dat er verdiepingen worden opgegeven, maar als het op sommige dagen is hoop ik dat de werkgevers zorgen voor voldoende plekken om te werken.Transportman schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:41:
[...]
Ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren, zeker als het veel thuiswerken echt een blijvertje is. Stel dat 30% van de medewerkers op een dag thuis werkt, kan je met 30% minder werkplekken af als mensen werkplekken delen gedurende week. Als je als bedrijf nu op 3 verdiepingen zit, dan kan je op dat moment af met 2 verdiepingen. Dat is gewoon echt een besparing die dan ook kan omdat er minder mensen zijn (dus niet zoals nu soms gebeurd, 30% minder werkplekken maar wel 100% van het personeel aanwezig).
Dat zou voor mij zeker een pluspunt zijn. Ik vind niks vervelender dan elke keer de bureau stoel af te stellen en het bureau, omdat je elke keer op een andere plek zit. Sommige eten ook alsof hun leven ervan hangt, waardoor de vloer ook erg gevoed word. Als ik een vaste werkplek heb ben je daar allemaal vanafchrisborst schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:22:
[...]
Precies dit. Nu zijn de dinsdag en donderdag al vaak vergaderdagen omdat dan de meeste mensen erbij kunnen zijn. En met meer thuiswerken wil je ook dat mensen elkaar nog wel in het echt kunnen zien en dat moet toch echt op dezelfde dag. Wellicht moet je naar een systeem dat losstaande afdelingen allemaal een vaste dag krijgen waarop ze op kantoor bij elkaar komen.MC_Sparkles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:01:
[...]
Maar is het probleem vaak niet dat mensen vaak op dezelfde dag willen thuiswerken? Ik zie vaak vooral op maandag,woensdag en vrijdag mensen thuis werken, waardoor er op dinsdagen en donderdagen vaak alsnog te weinig plekken zijn, waar je op de "populaire" thuiswerkdagen plekken over hebt. Alleen als er elke dag 30% echt thuis zou werken zie ik dat wel gebeuren dat er verdiepingen worden opgegeven, maar als het op sommige dagen is hoop ik dat de werkgevers zorgen voor voldoende plekken om te werken.
Of dat de werkgever mensen " verleid" om op Ma-Wo-Vrij te komen werken. Dus als je ouderschapsverlof neemt op de donderdag krijgt je iets extra's.
Ik stel je voor aan mijn werkgever, semi-overheid nog wel, met een perfecte IT-infrastructuur om thuis te kunnen werken. We hebben twee weken geleden al een mail ontvangen dat er vanaf 1 september weer verwacht wordt dat iedereen fulltime aanwezig gaat zijn en nu ook al iedereen minimaal 2 dagen per week weer aanwezig moet zijn. Ik vind het zo'n enorm gemiste kans om je eens als moderne werkgever te profileren, maar nee hoor, het college van bestuur vertrouwt blijkbaar zijn werknemers niet als ze thuis werken.drooger schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:11:
[...]
Denk je dat dat nu/straks na Covid-19 nog steeds opgaat?
En dan in de algemene kantoortuin (godzijdank heeft ICT nog een aparte tuin) is het volgens het CvB mogelijk om overal 1,5 meter afstand te houden, maar moet je maar afspraken maken over het passeren omdat het dan niet kan. Je weet dat dat toch niet gaat gebeuren als iemand bijvoorbeeld naar de WC moet, dus willens en wetens negeren ze daarmee eigenlijk het advies van de overheid... Echt pluspunten...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Sinds kort hebben wij zoals eerder in dit topic genoemd is een betere verdeling tussen de normale kantoortuin en hokjes waarin je geconcentreerd kan werken. Daarnaast hebben we nog een aantal belcapsules gekregen waarin plek is voor een laptop zodat je kan bellen. Vind het persoonlijk ideaal, grootste stoorzender voor mij waren namelijk bellende collega's. De afspraak nu gemaakt dat als je belt, je gelijk naar zo'n hokje loopt. Scheelt zoveel afleiding.
Dat is niet zo zeer een probleem van de kantoortuin maar inderdaad, sommige personen kunnen geeneens een vergadering van 2 uur overleven zonder dat ze in die periode hun zakje brood moeten openen om toch echt wat naar binnen te werkenMC_Sparkles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:03:
[...]
Dat zou voor mij zeker een pluspunt zijn. Ik vind niks vervelender dan elke keer de bureau stoel af te stellen en het bureau, omdat je elke keer op een andere plek zit. Sommige eten ook alsof hun leven ervan hangt, waardoor de vloer ook erg gevoed word. Als ik een vaste werkplek heb ben je daar allemaal vanaf
Je zou mensen moeten stimuleren om niet op de werkplek te eten, zeker voor lunchmomenten.
Volgens mij is dit niet helemaal in lijn met het advies van RIVM dat nog steeds stelt zo veel mogelijk thuis te werken. Mijn vriendin werkt in de zorg (niet-zorgend personeel) en moest vechten om een dag thuis te kunnen werken (zelfs tijdens de lockdown). Echt bizar dat er nog zulke werkgevers zijn.Metalfreak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Ik stel je voor aan mijn werkgever, semi-overheid nog wel, met een perfecte IT-infrastructuur om thuis te kunnen werken. We hebben twee weken geleden al een mail ontvangen dat er vanaf 1 september weer verwacht wordt dat iedereen fulltime aanwezig gaat zijn en nu ook al iedereen minimaal 2 dagen per week weer aanwezig moet zijn. Ik vind het zo'n enorm gemiste kans om je eens als moderne werkgever te profileren, maar nee hoor, het college van bestuur vertrouwt blijkbaar zijn werknemers niet als ze thuis werken.
En dan in de algemene kantoortuin (godzijdank heeft ICT nog een aparte tuin) is het volgens het CvB mogelijk om overal 1,5 meter afstand te houden, maar moet je maar afspraken maken over het passeren omdat het dan niet kan. Je weet dat dat toch niet gaat gebeuren als iemand bijvoorbeeld naar de WC moet, dus willens en wetens negeren ze daarmee eigenlijk het advies van de overheid... Echt pluspunten...
Wij moeten, met onze eigen software, een werkplek in de kantoortuinen reserveren. Heb je geen reservering, dan kom je het gebouw (momenteel max 20% capaciteit) niet in. Vervolgens kan de schoonmaak en locatie manager zien waar en hoeveel mensen er zijn zodat hier rekening meegehouden kan worden (critical touch points, werkplekken etc). Overal hebben we één richtingsverkeer en dus kan je altijd afstand houden.
Bezoek aan kantoor is altijd, maar nu zeker, helemaal vrijwillig.. maar als je gaat kan je wel meteen een presentje ophalen :-)
Dat wordt wel lastig als er toch het nodige qua werk verwacht wordt. Wil je écht gezond bezig zijn, heb je 6 tot 8 eet momenten op een dag. Als je dan elke keer naar de kantine moet gaan hiervoor dan mis je een halve werkdag. Gezondheid wil je wel stimuleren (waar je roken niet wilt stimuleren). Je lunchpauze niet achter je bureau doorbrengen, lijkt me dan wel weer een goede want daarmee stimuleer je je medewerker ook echt een pauze te nemen.Napo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:24:
[...]
Dat is niet zo zeer een probleem van de kantoortuin maar inderdaad, sommige personen kunnen geeneens een vergadering van 2 uur overleven zonder dat ze in die periode hun zakje brood moeten openen om toch echt wat naar binnen te werken
Je zou mensen moeten stimuleren om niet op de werkplek te eten, zeker voor lunchmomenten.
Is het niet meer een goed fatsoen van je collega's? Net zoals dat je niet gaat schreeuwen in een kantoortuin en je je werkplek netjes achterlaat als je weggaat.
[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 30-07-2020 10:29 ]
Helemaal eens, maar toch geven ze in dezelfde mail aan dat dit volgens de richtlijnen van het RIVM is... Maar goed, met managers die hun personeel niet vertrouwen en vooral daardoor dus hameren op uren maken en niet op output kom je niet heel erg verder... Ik vond het echt enorm triest toen ik dat mailtje lag. Ik had echt zo'ncrimby schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Volgens mij is dit niet helemaal in lijn met het advies van RIVM dat nog steeds stelt zo veel mogelijk thuis te werken. Mijn vriendin werkt in de zorg (niet-zorgend personeel) en moest vechten om een dag thuis te kunnen werken (zelfs tijdens de lockdown). Echt bizar dat er nog zulke werkgevers zijn.
"1980 belde..." gevoel.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik vind dat echt volkomen bizar. Een klant waarin ik zit had ook al het lef om m'n werkgever te vragen om korting (helemaal niet nodig, ze draaien topomzetten) omdat wij zogenaamd 'minder productief zouden zijn' met thuiswerken. Die twee à drie dagen in de week dat we op hun brakke kantoren zaten waren juist de minst productieve dagen. Voor de meeste mensen betekende dit 1-4 uur reistijd per dag, brakke werkplekken, veel gezeik aan je kop en ga zo maar door. Natuurlijk is af en toe eens een paar mensen in één ruimte hebben voor een whiteboardsessie wel handig, maar verder zijn we juist veel productiever op deze manier.Metalfreak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Ik stel je voor aan mijn werkgever, semi-overheid nog wel, met een perfecte IT-infrastructuur om thuis te kunnen werken. We hebben twee weken geleden al een mail ontvangen dat er vanaf 1 september weer verwacht wordt dat iedereen fulltime aanwezig gaat zijn en nu ook al iedereen minimaal 2 dagen per week weer aanwezig moet zijn. Ik vind het zo'n enorm gemiste kans om je eens als moderne werkgever te profileren, maar nee hoor, het college van bestuur vertrouwt blijkbaar zijn werknemers niet als ze thuis werken.
Voorlopig zijn er gelukkig nog geen plannen om verplichte kantoordagen weer in te voeren en doen we enkel af en toe een dagje op ons (veel beter ingerichte) eigen kantoor met ruimtes voor normaliter hooguit 8 personen (nu 4 ivm de maatregelen). Ik vind het heerlijk en hoop toch echt dat dit wel degelijk 'het nieuwe normaal' wordt. Een dag of 2 à 3 op een fatsoenlijk ingericht kantoor is helemaal prima, maar 4-5 dagen in de week in brak ingerichte kantoortuinen? Vriendelijk bedankt.
hehehe dit gebeurde bij ons ook inderdaad. De Nederlandse klanten worden normaal wekelijks bezocht door de consultants en dat gebeurde nu allemaal remote. Toen wilde men ook ineens korting.Mugwump schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:32:
[...]
Ik vind dat echt volkomen bizar. Een klant waarin ik zit had ook al het lef om m'n werkgever te vragen om korting (helemaal niet nodig, ze draaien topomzetten) omdat wij zogenaamd 'minder productief zouden zijn' met thuiswerken. Die twee à drie dagen in de week dat we op hun brakke kantoren zaten waren juist de minst productieve dagen. Voor de meeste mensen betekende dit 1-4 uur reistijd per dag, brakke werkplekken, veel gezeik aan je kop en ga zo maar door. Natuurlijk is af en toe eens een paar mensen in één ruimte hebben voor een whiteboardsessie wel handig, maar verder zijn we juist veel productiever op deze manier.
Gelukkig werk ik zelf alleen maar met internationale klanten die nu eigenlijk al geld besparen omdat ze mijn reizen niet betalen (omdat ik dus ook alleen maar remote werk).
Offtopic maar goed, echt gezond? Ferme claim zonder onderbouwing. En daarnaast kan je prima naar de koffiehoek (indien je daar kan zitten/statafel) om in ieder geval ook "echt gezond" je benodigde beweging te pakken en de benodigde onderbreking van je schermwerk.crimby schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Dat wordt wel lastig als er toch het nodige qua werk verwacht wordt. Wil je écht gezond bezig zijn, heb je 6 tot 8 eet momenten op een dag.
Overdrijven is een vak, als we uitgaan van de 6 tot 8 eetmomenten heb je thuis natuurlijk je dinner en ontbijt thuis, je hebt dan de lunch en dan heb je dus nog zegge 2 eetmomenten gedurende je werk in de twee tijdslots van ~4 uur. Als je echt niet van je werkplek af kan dan heb je andere problemen die je niet oplost door "echt gezond" op je werkplek te eten.Als je dan elke keer naar de kantine moet gaan hiervoor dan mis je een halve werkdag. Gezondheid wil je wel stimuleren (waar je roken niet wilt stimuleren). Je lunchpauze niet achter je bureau doorbrengen, lijkt me dan wel weer een goede want daarmee stimuleer je je medewerker ook echt een pauze te nemen.
Dat sowieso, zeker op flexplekken is het twijfelachtig om op je werkplek te eten, zeker met gedeelde toetsenborden en muizen.Is het niet meer een goed fatsoen van je collega's? Net zoals dat je niet gaat schreeuwen in een kantoortuin en je je werkplek netjes achterlaat als je weggaat.
Het is wat off topic en ging meer over het wel of niet eten op een werkplek. Het is voor mij overigens meer een gegeven dan iets nieuws en zag de noodzaak niet om het verder te onderbouwen. Maargoed offtopic :-)Napo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:42:
[...]
Offtopic maar goed, echt gezond? Ferme claim zonder onderbouwing. En daarnaast kan je prima naar de koffiehoek (indien je daar kan zitten/statafel) om in ieder geval ook "echt gezond" je benodigde beweging te pakken en de benodigde onderbreking van je schermwerk.
[...]
Overdrijven is een vak, als we uitgaan van de 6 tot 8 eetmomenten heb je thuis natuurlijk je dinner en ontbijt thuis, je hebt dan de lunch en dan heb je dus nog zegge 2 eetmomenten gedurende je werk in de twee tijdslots van ~4 uur. Als je echt niet van je werkplek af kan dan heb je andere problemen die je niet oplost door "echt gezond" op je werkplek te eten.
[...]
Dat sowieso, zeker op flexplekken is het twijfelachtig om op je werkplek te eten, zeker met gedeelde toetsenborden en muizen.
Misschien heb je verder wel gelijk over die 2-3 eet momenten die je dan nog hebt en kan je best ergens anders heen. Wel ben ik heel erg van mening dat het prima kan (en ik doe het ook), mits je fatsoenlijk rekening houdt met je collega's. Dus niet gaat kruimelen boven je toetsenbord en je bureau en alles erop en erom heen netjes en schoon achter laat.
Zeker, wat ik voorstelde werkt ook alleen als de verdeling over alle dagen een beetje hetzelfde is, maar daar kan een werkgever wel wat sturing aan geven door met teams proberen afspraken te maken op welke dagen ze er wel zijn en op welke dagen niet. Bij mijn vorige werkgever zat ik bij een klant, waar we afgesproken hadden op welke dagen wij als team aanwezig waren, en dan was er ook plek voor ons om bij elkaar te zitten (niet altijd voldoende omdat het team nogal snel groeide gedurende een periode en het aantal plekken achter bleef) en er was wat speling voor mensen die extra kwamen vanwege meetings/omwisselen, dat werkte redelijk goed. Maar we zagen inderdaad ook wel dat bepaalde dagen drukker waren dan andere, op vrijdag was het kantoor bijna uitgestorven, op maandagen was het altijd wat drukker omdat veel teams dan de demo's/sprintwissels/planningen/andere sessies hadden.MC_Sparkles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:01:
[...]
Maar is het probleem vaak niet dat mensen vaak op dezelfde dag willen thuiswerken? Ik zie vaak vooral op maandag,woensdag en vrijdag mensen thuis werken, waardoor er op dinsdagen en donderdagen vaak alsnog te weinig plekken zijn, waar je op de "populaire" thuiswerkdagen plekken over hebt. Alleen als er elke dag 30% echt thuis zou werken zie ik dat wel gebeuren dat er verdiepingen worden opgegeven, maar als het op sommige dagen is hoop ik dat de werkgevers zorgen voor voldoende plekken om te werken.
Hier ook. Hoofdkantoor van een grote keten in NL. VPN? Te gevaarlijk. Moeten het doen met een Teamviewer achtige constructie om thuis te werken. Heb dat drie dagen volgehouden. Maar als iedere muisklik 15-20 seconde lag heeft en dat niet aan mijn hardware of netwerk thuis ligt, ben je daar heel snel klaar mee.crimby schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:
Volgens mij is dit niet helemaal in lijn met het advies van RIVM dat nog steeds stelt zo veel mogelijk thuis te werken. Mijn vriendin werkt in de zorg (niet-zorgend personeel) en moest vechten om een dag thuis te kunnen werken (zelfs tijdens de lockdown). Echt bizar dat er nog zulke werkgevers zijn.
Vervolgens overleg gehad, over wat we hiertegen gaan doen omdat veel meer mensen hierover klagen waaruit naar voren kwam dat we dan maar op kantoor moesten blijven werken. Enige aanpassingen op dit kantoor? Enkel een briefje in de lift dat het geadviseerd wordt om met niet meer dan 2 mensen tegelijk de lift in te stappen, maar dan heb je ook alle maatregelingen wel zo'n beetje gehad.
Bizar. Grote financials en overheden werken volop thuis en <insert random company> vindt VPN te gevaarlijk?Chorro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:58:
[...]
Hier ook. Hoofdkantoor van een grote keten in NL. VPN? Te gevaarlijk.
Er zijn een heleboel redenen waarom alle gebruikers VPN geven gevaarlijk kan zijn, ik denk dat dit neerkomt op een niet goed beveiligd bedrijfsnetwerk en het niet kunnen controleren van de veiligheid van de clients.downtime schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:50:
[...]
Bizar. Grote financials en overheden werken volop thuis en <insert random company> vindt VPN te gevaarlijk?
Kortom: Falende IT. Is allemaal te regelen als er budget voor is.CodeCaster schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:00:
[...]
Er zijn een heleboel redenen waarom alle gebruikers VPN geven gevaarlijk kan zijn, ik denk dat dit neerkomt op een niet goed beveiligd bedrijfsnetwerk en het niet kunnen controleren van de veiligheid van de clients.
Dat ben ik aan de ene kant met je eens, aan de andere kant is dat niet een probleem dat snel is op te lossen.downtime schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Kortom: Falende IT. Is allemaal te regelen als er budget voor is.
Een MKB waar er nooit werd thuisgewerkt (of misschien door de beheerder en eigenaar die af en toe een VPN'etje aanslingerden) en waar de beveiliging van het interne netwerk te wensen overlaat om dat zomaar naar buiten toe (lees: de huishoudens van de medewerkers) open te zetten, en waarbij de omzet hard is teruggelopen door corona, kan moeilijk ineens duizenden, zo niet tienduizenden euro's uittrekken om even snel het beleid, de apparatuur en de software te updaten.
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar wel wat volgens mij (en naar wat ik om me heen hoor) de realiteit is. Wereldhonger is ook op te lossen door er meer geld tegenaan te smijten, waarom is dat dan nog niet gebeurd?
Maar volgens mij gaan we een beetje off-topic.
[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 30-07-2020 16:18 ]
Falende IT.CodeCaster schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:14:
[...]
en waar de beveiliging van het interne netwerk te wensen overlaat
Natuurlijk heb je gelijk en kan dit niet van de één op de andere dag opgelost worden en wil je ook niet alles openzetten, maar in 2020 nog geen fatsoenlijke thuiswerkmogelijkheden kunnen aanbieden ... da's wel gek.
Ik heb m'n kantoortuin (om toch een beetje on-topic te blijven
Hello. Is it me you're looking for?
Waarom woon je dan nog niet in een vet dikke villa? Succes is een keuze he!!! Just don't be poor !!!PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
Hoe je werkplek bij je werkgever eruit ziet heb je niet altijd zelf in de hand, waar je woont wel
Flatje van 2 ton in de randstad (met alle ‘voordelen’ die je daar gratis bij krijgt) of een fijne ruime woning daarbuiten. Dat is idd een keuze.
[ Voor 30% gewijzigd door PLAE op 31-07-2020 17:48 ]
Echt niet, had ik maar wat te kiezen!PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
Correctie: het is een keuze voor mensen waarvan het huishouden een hypotheek van een paar ton kan dragen. In de sociale huur heb je vrij weinig te kiezen, in de huurmarkt tussen social en genoeg inkomen om te kopen al helemaal niet en zelfs als je een starterswoning kan betalen wordt alsnog alles wat leuk is voor je neus opgekocht door investeerders die je nooit kan overbieden. Vrije keuze op de woningmarkt is een illusie voor Jan Modaal en iedereen daaronder.PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:19:
Flatje van 2 ton in de randstad (met alle ‘voordelen’ die je daar gratis bij krijgt) of een fijne ruime woning daarbuiten. Dat is idd een keuze.
Wij zaten met zes man in een vrij grote ruimte, achter elkaar, in de lengte. Was net te doen. Nu komen er minstens zes tot acht mensen bij, en de bureaus moeten nu dichter bij elkaar (wettelijk moet iemand 120cm achter zijn bureau hebben, dat krijgen we dus nu) en de geluidsschermen zijn weggehaald (want ruimte). Kan net in de ruimte die we hebben.
Onze "gang" is naast het trappenhuis (herriedeur) en het WC hok, waar dus de rest van de mensen die in kamers zitten gebruik van maakt. Dat is voor mij te rumoerig, ik heb stilte nodig. Er wordt nu een kamer gereserveerd zodat mensen daar kunnen bellen of overleggen. Gelukkig werken we nog steeds drie dagen per week thuis, maar als dat meer wordt zie ik het somber in voor mij.
Anyway... (setq *rant* nil)
Onze "gang" is naast het trappenhuis (herriedeur) en het WC hok, waar dus de rest van de mensen die in kamers zitten gebruik van maakt. Dat is voor mij te rumoerig, ik heb stilte nodig. Er wordt nu een kamer gereserveerd zodat mensen daar kunnen bellen of overleggen. Gelukkig werken we nog steeds drie dagen per week thuis, maar als dat meer wordt zie ik het somber in voor mij.
Anyway... (setq *rant* nil)
Kwam laatst op google maps een kantoortuin foto tegen (https://goo.gl/maps/kG24B7pnnYDZ3WSA7)
Daar viel mij iets op, bijna alle meiden (jonge dames) gebruiken hun laptop trackpad als muis, en de twee mannen (jonge heren) gebruiken een externe muis.
Een werkgever zou dat toch echt moeten verbieden, die trackpads zijn RSI aantrekkers.....
Aantal publieke google maps fotos van deze situatie:
https://lh5.googleusercon...zv6GOIfo9SEy2Ar=s773-k-no
https://lh5.googleusercon...ErYBOIdSsex99Ua=s773-k-no
https://lh3.ggpht.com/p/A...oFUg_2Vd_-FkAxgCD-8=s1024
Daar viel mij iets op, bijna alle meiden (jonge dames) gebruiken hun laptop trackpad als muis, en de twee mannen (jonge heren) gebruiken een externe muis.
Een werkgever zou dat toch echt moeten verbieden, die trackpads zijn RSI aantrekkers.....

Aantal publieke google maps fotos van deze situatie:
https://lh5.googleusercon...zv6GOIfo9SEy2Ar=s773-k-no
https://lh5.googleusercon...ErYBOIdSsex99Ua=s773-k-no
https://lh3.ggpht.com/p/A...oFUg_2Vd_-FkAxgCD-8=s1024
Tot die bekende 'mag ik je even storen' collega weer komt vragen of je hem kan helpen want zijn printer doet het niet. Ook al ben je developer, geen automatisering, "want jij bent goed met computers"...chrisborst schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:09:
[...]
Precies! 3 jaar geleden een ANC koptelefoon gekocht en die heb ik standaard op kantoor op. Wil je lekker doorwerken, perfect. Wil je contact met collega's, dan zet je hem even af.

Dat ik met mijn gezicht jouw richting uit zit achter een bureau betekent niet dat het een balie is.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 31-01-2023 16:22 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Een developer maakt zo even een software fix voor de printer.Stoney3K schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Tot die bekende 'mag ik je even storen' collega weer komt vragen of je hem kan helpen want zijn printer doet het niet. Ook al ben je developer, geen automatisering, "want jij bent goed met computers"...
Dat ik met mijn gezicht jouw richting uit zit achter een bureau betekent niet dat het een balie is.
Net als ICT schijnbaar verstand heeft van alle apparatuur met een 230v stekker tot aan koffiezet automaten aan toe.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2023 16:36 ]
Volgens mij is het in dit geval geen software-probleem.mr_evil08 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:35:
[...]
Een developer maakt zo even een software fix voor de printer.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nu steeds meer mensen op kantoor verschijnen betrap ik me erop dat ik me vaak afzonder in een telefoonhok. De kantoortuin is gewoon een kippenhok met veel lawaai.
Ik kan me mateloos ergeren aan mensen die luidruchtig moeten lachen, telefoneren etc.
Ik kan me mateloos ergeren aan mensen die luidruchtig moeten lachen, telefoneren etc.
Kantoortuinen is een handige manier om ruimte te besparen maar alles behalve efficiënt om in te werken, en vaak zie je later ook dat men toch maar akoestische wanden er tussen zet om de overlast te verminderen.