I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Voor velen is thuiswerken niet een optie. Bijvoorbeeld vanwege archaïsch beleid of omdat er een limiet is gesteld aan de thuiswerkfrequentie.[b]crimby in "De kantoortuin: ervaringen en discussie"
Wij zijn hier ook druk bezig met verbouwen en onlangs sprak ik mijn baas nog die vroeg wat ik graag terug zie in het nieuwe gebouw en heb hem letterlijk gezegd "Als ik écht hard wil werken, dan blijf ik wel thuis. Dan krijg ik veel meer gedaan en heb ik minder afleiding. Ik kom naar kantoor om mijn collega's te zien en te spreken".
Ons gebouw zal hier in voorzien, maar ook als je geconcentreerd wil werken, bellen of wil vergaderen moet en zal daar plek voor zijn. Deze wensen kan je niet allemaal in een simpele kantoortuin stoppen.
Als je naar kantoor komt om je collega's te spreken dan kun je een vergaderzaal boeken. Als je belt, loop dan weg van je plek. Hoe zou je het vinden als je op of naast de support-afdeling (doorlopend bellen) geplaatst wordt en jij concentratiewerk hebt? Beiden doen ze waarschijnlijk hun normale werk. En toch kan dat voor jou zeer afleidend zijn.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Daar heb ik op ons kantoor al last van. En daar zit momenteel maar 5 man (plaats voor 8, alhoewel dat eigenlijk teveel is). Oudere collega's die wat doof beginnen te worden... "HALLO JAN, JE SPREEKT MET PIET, IK BEL JE EVEN OVER DE EMAIL DIE JE MIJ STUURDE." Of dat mensen hun telefoon op luidspeaker zetten, omdat het onhandig is en je muis te bedienen en je telefoon vast te houden. Gek genoeg lukt dat ze met de vaste telefoon wel. Bij een andere werkgever gehad: Mensen die via skype moeten bellen en een headset hebben, maar ook al wat ouder zijn (en slechter horen). Die horen, door die dikke headset, zichzelf niet meer praten, dus gaan ook zitten schreeuwen.fonsoy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:00:
Als je naar kantoor komt om je collega's te spreken dan kun je een vergaderzaal boeken. Als je belt, loop dan weg van je plek. Hoe zou je het vinden als je op of naast de support-afdeling (doorlopend bellen) geplaatst wordt en jij concentratiewerk hebt? Beiden doen ze waarschijnlijk hun normale werk. En toch kan dat voor jou zeer afleidend zijn.

Oja, beltoeristen die van hun plek weglopen om te bellen en dan al bellend over een andere afdeling van de de kantoortuin heen en weer gaan lopen omdat er geen belhokje vrij is..fonsoy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:00:
[...]
Voor velen is thuiswerken niet een optie. Bijvoorbeeld vanwege archaïsch beleid of omdat er een limiet is gesteld aan de thuiswerkfrequentie.
Was vroeger op kantoor. Nu werk ik verplicht vanuit huis en kan alle buren volgen die ook thuiswerken en dan op hun balkon gaan bellen omdat ze rest van het gezin niet willen storen..

Hoe je werkplek bij je werkgever eruit ziet heb je niet altijd zelf in de hand, waar je woont welFrieda schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:33:
[...]
Was vroeger op kantoor. Nu werk ik verplicht vanuit huis en kan alle buren volgen die ook thuiswerken en dan op hun balkon gaan bellen omdat ze rest van het gezin niet willen storen..
Denk je dat dat nu/straks na Covid-19 nog steeds opgaat?fonsoy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:00:
[...]
Voor velen is thuiswerken niet een optie. Bijvoorbeeld vanwege archaïsch beleid of omdat er een limiet is gesteld aan de thuiswerkfrequentie.
Ik verwacht dat nagenoeg iedere werkgever er niet meer mee weg gaat komen om een anti-thuiswerkbeleid te voeren, zeker voor functies die bewezen deels vanuit huis uitgevoerd kunnen worden.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Maar hoe kan ik dan als werkgever controleren of mijn medewerkers wel hard genoeg werken?drooger schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:11:
[...]
Denk je dat dat nu/straks na Covid-19 nog steeds opgaat?
Ik verwacht dat nagenoeg iedere werkgever er niet meer mee weg gaat komen om een anti-thuiswerkbeleid te voeren, zeker voor functies die bewezen deels vanuit huis uitgevoerd kunnen worden.
Ik heb tijdens de corona tijd al genoeg verhalen gehoord over mensen die gewoon op kantoor moesten komen. Laat staan als er in de toekomst corona onder controle is.
Zolang dezelfde leidinggevende in een bedrijf zitten waar het voor corona al niet kon, gaan deze crisis dat echt niet veranderen. Het is een compleet andere manier van leiding geven en een cultuurverandering.
Andersom zie ik het wel gebeuren, bedrijven waar thuiswerken al mogelijk was en medewerkers nu zien dat enkele dagen thuiswerken in de week best relaxt is. Of de tussenvorm, eerst thuis starten en na de file naar kantoor komen.
Uiteindelijk blijft het van meerwaarde, voor alle functies, om geregeld je collega's face-2-face te spreken.
Maar om terug te komen op het onderwerp: Jaren terug was er een gesprek met de nederlandse bedenker van "Het nieuwe werken" op BNR. En ook hij gaf aan dat veel bedrijven het concept verkeerd hebben gebruikt en enkel gebruiken om geld te besparen.
Het oorspronkelijke idee is/was echt goed en is gericht op activiteit gebaseerd werken. Dus aparte vlekken/plekken die zijn aangepast aan de activiteit. Dus stilte-plekken, Bel-plekken, vergader-plekken, team-werkplekken etc.
Ik zie het in de toekomst gebeuren dat er vacatures worden geplaatst waarin als plus-punt wordt genoemd dat je een eigen vaste werkplek krijgt. Eventueel met een budget om die in te richten met een planten en foto-lijstjes
Waarom? Omdat je zelf kunt kiezen om te verhuizen? Je kunt er ook zelf voor kiezen om een andere werkgever te zoeken. Je stelling klopt dus niet helemaal.PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
Hoe je werkplek bij je werkgever eruit ziet heb je niet altijd zelf in de hand, waar je woont wel
Ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren, zeker als het veel thuiswerken echt een blijvertje is. Stel dat 30% van de medewerkers op een dag thuis werkt, kan je met 30% minder werkplekken af als mensen werkplekken delen gedurende week. Als je als bedrijf nu op 3 verdiepingen zit, dan kan je op dat moment af met 2 verdiepingen. Dat is gewoon echt een besparing die dan ook kan omdat er minder mensen zijn (dus niet zoals nu soms gebeurd, 30% minder werkplekken maar wel 100% van het personeel aanwezig).chrisborst schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:22:
Ik zie het in de toekomst gebeuren dat er vacatures worden geplaatst waarin als plus-punt wordt genoemd dat je een eigen vaste werkplek krijgt. Eventueel met een budget om die in te richten met een planten en foto-lijstjes
Maar is het probleem vaak niet dat mensen vaak op dezelfde dag willen thuiswerken? Ik zie vaak vooral op maandag,woensdag en vrijdag mensen thuis werken, waardoor er op dinsdagen en donderdagen vaak alsnog te weinig plekken zijn, waar je op de "populaire" thuiswerkdagen plekken over hebt. Alleen als er elke dag 30% echt thuis zou werken zie ik dat wel gebeuren dat er verdiepingen worden opgegeven, maar als het op sommige dagen is hoop ik dat de werkgevers zorgen voor voldoende plekken om te werken.Transportman schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:41:
[...]
Ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren, zeker als het veel thuiswerken echt een blijvertje is. Stel dat 30% van de medewerkers op een dag thuis werkt, kan je met 30% minder werkplekken af als mensen werkplekken delen gedurende week. Als je als bedrijf nu op 3 verdiepingen zit, dan kan je op dat moment af met 2 verdiepingen. Dat is gewoon echt een besparing die dan ook kan omdat er minder mensen zijn (dus niet zoals nu soms gebeurd, 30% minder werkplekken maar wel 100% van het personeel aanwezig).
Dat zou voor mij zeker een pluspunt zijn. Ik vind niks vervelender dan elke keer de bureau stoel af te stellen en het bureau, omdat je elke keer op een andere plek zit. Sommige eten ook alsof hun leven ervan hangt, waardoor de vloer ook erg gevoed word. Als ik een vaste werkplek heb ben je daar allemaal vanafchrisborst schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:22:
[...]
Precies dit. Nu zijn de dinsdag en donderdag al vaak vergaderdagen omdat dan de meeste mensen erbij kunnen zijn. En met meer thuiswerken wil je ook dat mensen elkaar nog wel in het echt kunnen zien en dat moet toch echt op dezelfde dag. Wellicht moet je naar een systeem dat losstaande afdelingen allemaal een vaste dag krijgen waarop ze op kantoor bij elkaar komen.MC_Sparkles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:01:
[...]
Maar is het probleem vaak niet dat mensen vaak op dezelfde dag willen thuiswerken? Ik zie vaak vooral op maandag,woensdag en vrijdag mensen thuis werken, waardoor er op dinsdagen en donderdagen vaak alsnog te weinig plekken zijn, waar je op de "populaire" thuiswerkdagen plekken over hebt. Alleen als er elke dag 30% echt thuis zou werken zie ik dat wel gebeuren dat er verdiepingen worden opgegeven, maar als het op sommige dagen is hoop ik dat de werkgevers zorgen voor voldoende plekken om te werken.
Of dat de werkgever mensen " verleid" om op Ma-Wo-Vrij te komen werken. Dus als je ouderschapsverlof neemt op de donderdag krijgt je iets extra's.
Ik stel je voor aan mijn werkgever, semi-overheid nog wel, met een perfecte IT-infrastructuur om thuis te kunnen werken. We hebben twee weken geleden al een mail ontvangen dat er vanaf 1 september weer verwacht wordt dat iedereen fulltime aanwezig gaat zijn en nu ook al iedereen minimaal 2 dagen per week weer aanwezig moet zijn. Ik vind het zo'n enorm gemiste kans om je eens als moderne werkgever te profileren, maar nee hoor, het college van bestuur vertrouwt blijkbaar zijn werknemers niet als ze thuis werken.drooger schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:11:
[...]
Denk je dat dat nu/straks na Covid-19 nog steeds opgaat?
En dan in de algemene kantoortuin (godzijdank heeft ICT nog een aparte tuin) is het volgens het CvB mogelijk om overal 1,5 meter afstand te houden, maar moet je maar afspraken maken over het passeren omdat het dan niet kan. Je weet dat dat toch niet gaat gebeuren als iemand bijvoorbeeld naar de WC moet, dus willens en wetens negeren ze daarmee eigenlijk het advies van de overheid... Echt pluspunten...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Dat is niet zo zeer een probleem van de kantoortuin maar inderdaad, sommige personen kunnen geeneens een vergadering van 2 uur overleven zonder dat ze in die periode hun zakje brood moeten openen om toch echt wat naar binnen te werkenMC_Sparkles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:03:
[...]
Dat zou voor mij zeker een pluspunt zijn. Ik vind niks vervelender dan elke keer de bureau stoel af te stellen en het bureau, omdat je elke keer op een andere plek zit. Sommige eten ook alsof hun leven ervan hangt, waardoor de vloer ook erg gevoed word. Als ik een vaste werkplek heb ben je daar allemaal vanaf
Je zou mensen moeten stimuleren om niet op de werkplek te eten, zeker voor lunchmomenten.
Volgens mij is dit niet helemaal in lijn met het advies van RIVM dat nog steeds stelt zo veel mogelijk thuis te werken. Mijn vriendin werkt in de zorg (niet-zorgend personeel) en moest vechten om een dag thuis te kunnen werken (zelfs tijdens de lockdown). Echt bizar dat er nog zulke werkgevers zijn.Metalfreak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Ik stel je voor aan mijn werkgever, semi-overheid nog wel, met een perfecte IT-infrastructuur om thuis te kunnen werken. We hebben twee weken geleden al een mail ontvangen dat er vanaf 1 september weer verwacht wordt dat iedereen fulltime aanwezig gaat zijn en nu ook al iedereen minimaal 2 dagen per week weer aanwezig moet zijn. Ik vind het zo'n enorm gemiste kans om je eens als moderne werkgever te profileren, maar nee hoor, het college van bestuur vertrouwt blijkbaar zijn werknemers niet als ze thuis werken.
En dan in de algemene kantoortuin (godzijdank heeft ICT nog een aparte tuin) is het volgens het CvB mogelijk om overal 1,5 meter afstand te houden, maar moet je maar afspraken maken over het passeren omdat het dan niet kan. Je weet dat dat toch niet gaat gebeuren als iemand bijvoorbeeld naar de WC moet, dus willens en wetens negeren ze daarmee eigenlijk het advies van de overheid... Echt pluspunten...
Wij moeten, met onze eigen software, een werkplek in de kantoortuinen reserveren. Heb je geen reservering, dan kom je het gebouw (momenteel max 20% capaciteit) niet in. Vervolgens kan de schoonmaak en locatie manager zien waar en hoeveel mensen er zijn zodat hier rekening meegehouden kan worden (critical touch points, werkplekken etc). Overal hebben we één richtingsverkeer en dus kan je altijd afstand houden.
Bezoek aan kantoor is altijd, maar nu zeker, helemaal vrijwillig.. maar als je gaat kan je wel meteen een presentje ophalen :-)
Dat wordt wel lastig als er toch het nodige qua werk verwacht wordt. Wil je écht gezond bezig zijn, heb je 6 tot 8 eet momenten op een dag. Als je dan elke keer naar de kantine moet gaan hiervoor dan mis je een halve werkdag. Gezondheid wil je wel stimuleren (waar je roken niet wilt stimuleren). Je lunchpauze niet achter je bureau doorbrengen, lijkt me dan wel weer een goede want daarmee stimuleer je je medewerker ook echt een pauze te nemen.Napo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:24:
[...]
Dat is niet zo zeer een probleem van de kantoortuin maar inderdaad, sommige personen kunnen geeneens een vergadering van 2 uur overleven zonder dat ze in die periode hun zakje brood moeten openen om toch echt wat naar binnen te werken
Je zou mensen moeten stimuleren om niet op de werkplek te eten, zeker voor lunchmomenten.
Is het niet meer een goed fatsoen van je collega's? Net zoals dat je niet gaat schreeuwen in een kantoortuin en je je werkplek netjes achterlaat als je weggaat.
[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 30-07-2020 10:29 ]
Helemaal eens, maar toch geven ze in dezelfde mail aan dat dit volgens de richtlijnen van het RIVM is... Maar goed, met managers die hun personeel niet vertrouwen en vooral daardoor dus hameren op uren maken en niet op output kom je niet heel erg verder... Ik vond het echt enorm triest toen ik dat mailtje lag. Ik had echt zo'ncrimby schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Volgens mij is dit niet helemaal in lijn met het advies van RIVM dat nog steeds stelt zo veel mogelijk thuis te werken. Mijn vriendin werkt in de zorg (niet-zorgend personeel) en moest vechten om een dag thuis te kunnen werken (zelfs tijdens de lockdown). Echt bizar dat er nog zulke werkgevers zijn.
"1980 belde..." gevoel.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik vind dat echt volkomen bizar. Een klant waarin ik zit had ook al het lef om m'n werkgever te vragen om korting (helemaal niet nodig, ze draaien topomzetten) omdat wij zogenaamd 'minder productief zouden zijn' met thuiswerken. Die twee à drie dagen in de week dat we op hun brakke kantoren zaten waren juist de minst productieve dagen. Voor de meeste mensen betekende dit 1-4 uur reistijd per dag, brakke werkplekken, veel gezeik aan je kop en ga zo maar door. Natuurlijk is af en toe eens een paar mensen in één ruimte hebben voor een whiteboardsessie wel handig, maar verder zijn we juist veel productiever op deze manier.Metalfreak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Ik stel je voor aan mijn werkgever, semi-overheid nog wel, met een perfecte IT-infrastructuur om thuis te kunnen werken. We hebben twee weken geleden al een mail ontvangen dat er vanaf 1 september weer verwacht wordt dat iedereen fulltime aanwezig gaat zijn en nu ook al iedereen minimaal 2 dagen per week weer aanwezig moet zijn. Ik vind het zo'n enorm gemiste kans om je eens als moderne werkgever te profileren, maar nee hoor, het college van bestuur vertrouwt blijkbaar zijn werknemers niet als ze thuis werken.
Voorlopig zijn er gelukkig nog geen plannen om verplichte kantoordagen weer in te voeren en doen we enkel af en toe een dagje op ons (veel beter ingerichte) eigen kantoor met ruimtes voor normaliter hooguit 8 personen (nu 4 ivm de maatregelen). Ik vind het heerlijk en hoop toch echt dat dit wel degelijk 'het nieuwe normaal' wordt. Een dag of 2 à 3 op een fatsoenlijk ingericht kantoor is helemaal prima, maar 4-5 dagen in de week in brak ingerichte kantoortuinen? Vriendelijk bedankt.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
hehehe dit gebeurde bij ons ook inderdaad. De Nederlandse klanten worden normaal wekelijks bezocht door de consultants en dat gebeurde nu allemaal remote. Toen wilde men ook ineens korting.Mugwump schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:32:
[...]
Ik vind dat echt volkomen bizar. Een klant waarin ik zit had ook al het lef om m'n werkgever te vragen om korting (helemaal niet nodig, ze draaien topomzetten) omdat wij zogenaamd 'minder productief zouden zijn' met thuiswerken. Die twee à drie dagen in de week dat we op hun brakke kantoren zaten waren juist de minst productieve dagen. Voor de meeste mensen betekende dit 1-4 uur reistijd per dag, brakke werkplekken, veel gezeik aan je kop en ga zo maar door. Natuurlijk is af en toe eens een paar mensen in één ruimte hebben voor een whiteboardsessie wel handig, maar verder zijn we juist veel productiever op deze manier.
Gelukkig werk ik zelf alleen maar met internationale klanten die nu eigenlijk al geld besparen omdat ze mijn reizen niet betalen (omdat ik dus ook alleen maar remote werk).
Offtopic maar goed, echt gezond? Ferme claim zonder onderbouwing. En daarnaast kan je prima naar de koffiehoek (indien je daar kan zitten/statafel) om in ieder geval ook "echt gezond" je benodigde beweging te pakken en de benodigde onderbreking van je schermwerk.crimby schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Dat wordt wel lastig als er toch het nodige qua werk verwacht wordt. Wil je écht gezond bezig zijn, heb je 6 tot 8 eet momenten op een dag.
Overdrijven is een vak, als we uitgaan van de 6 tot 8 eetmomenten heb je thuis natuurlijk je dinner en ontbijt thuis, je hebt dan de lunch en dan heb je dus nog zegge 2 eetmomenten gedurende je werk in de twee tijdslots van ~4 uur. Als je echt niet van je werkplek af kan dan heb je andere problemen die je niet oplost door "echt gezond" op je werkplek te eten.Als je dan elke keer naar de kantine moet gaan hiervoor dan mis je een halve werkdag. Gezondheid wil je wel stimuleren (waar je roken niet wilt stimuleren). Je lunchpauze niet achter je bureau doorbrengen, lijkt me dan wel weer een goede want daarmee stimuleer je je medewerker ook echt een pauze te nemen.
Dat sowieso, zeker op flexplekken is het twijfelachtig om op je werkplek te eten, zeker met gedeelde toetsenborden en muizen.Is het niet meer een goed fatsoen van je collega's? Net zoals dat je niet gaat schreeuwen in een kantoortuin en je je werkplek netjes achterlaat als je weggaat.
Het is wat off topic en ging meer over het wel of niet eten op een werkplek. Het is voor mij overigens meer een gegeven dan iets nieuws en zag de noodzaak niet om het verder te onderbouwen. Maargoed offtopic :-)Napo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:42:
[...]
Offtopic maar goed, echt gezond? Ferme claim zonder onderbouwing. En daarnaast kan je prima naar de koffiehoek (indien je daar kan zitten/statafel) om in ieder geval ook "echt gezond" je benodigde beweging te pakken en de benodigde onderbreking van je schermwerk.
[...]
Overdrijven is een vak, als we uitgaan van de 6 tot 8 eetmomenten heb je thuis natuurlijk je dinner en ontbijt thuis, je hebt dan de lunch en dan heb je dus nog zegge 2 eetmomenten gedurende je werk in de twee tijdslots van ~4 uur. Als je echt niet van je werkplek af kan dan heb je andere problemen die je niet oplost door "echt gezond" op je werkplek te eten.
[...]
Dat sowieso, zeker op flexplekken is het twijfelachtig om op je werkplek te eten, zeker met gedeelde toetsenborden en muizen.
Misschien heb je verder wel gelijk over die 2-3 eet momenten die je dan nog hebt en kan je best ergens anders heen. Wel ben ik heel erg van mening dat het prima kan (en ik doe het ook), mits je fatsoenlijk rekening houdt met je collega's. Dus niet gaat kruimelen boven je toetsenbord en je bureau en alles erop en erom heen netjes en schoon achter laat.
Zeker, wat ik voorstelde werkt ook alleen als de verdeling over alle dagen een beetje hetzelfde is, maar daar kan een werkgever wel wat sturing aan geven door met teams proberen afspraken te maken op welke dagen ze er wel zijn en op welke dagen niet. Bij mijn vorige werkgever zat ik bij een klant, waar we afgesproken hadden op welke dagen wij als team aanwezig waren, en dan was er ook plek voor ons om bij elkaar te zitten (niet altijd voldoende omdat het team nogal snel groeide gedurende een periode en het aantal plekken achter bleef) en er was wat speling voor mensen die extra kwamen vanwege meetings/omwisselen, dat werkte redelijk goed. Maar we zagen inderdaad ook wel dat bepaalde dagen drukker waren dan andere, op vrijdag was het kantoor bijna uitgestorven, op maandagen was het altijd wat drukker omdat veel teams dan de demo's/sprintwissels/planningen/andere sessies hadden.MC_Sparkles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:01:
[...]
Maar is het probleem vaak niet dat mensen vaak op dezelfde dag willen thuiswerken? Ik zie vaak vooral op maandag,woensdag en vrijdag mensen thuis werken, waardoor er op dinsdagen en donderdagen vaak alsnog te weinig plekken zijn, waar je op de "populaire" thuiswerkdagen plekken over hebt. Alleen als er elke dag 30% echt thuis zou werken zie ik dat wel gebeuren dat er verdiepingen worden opgegeven, maar als het op sommige dagen is hoop ik dat de werkgevers zorgen voor voldoende plekken om te werken.
Hier ook. Hoofdkantoor van een grote keten in NL. VPN? Te gevaarlijk. Moeten het doen met een Teamviewer achtige constructie om thuis te werken. Heb dat drie dagen volgehouden. Maar als iedere muisklik 15-20 seconde lag heeft en dat niet aan mijn hardware of netwerk thuis ligt, ben je daar heel snel klaar mee.crimby schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:
Volgens mij is dit niet helemaal in lijn met het advies van RIVM dat nog steeds stelt zo veel mogelijk thuis te werken. Mijn vriendin werkt in de zorg (niet-zorgend personeel) en moest vechten om een dag thuis te kunnen werken (zelfs tijdens de lockdown). Echt bizar dat er nog zulke werkgevers zijn.
Vervolgens overleg gehad, over wat we hiertegen gaan doen omdat veel meer mensen hierover klagen waaruit naar voren kwam dat we dan maar op kantoor moesten blijven werken. Enige aanpassingen op dit kantoor? Enkel een briefje in de lift dat het geadviseerd wordt om met niet meer dan 2 mensen tegelijk de lift in te stappen, maar dan heb je ook alle maatregelingen wel zo'n beetje gehad.
Bizar. Grote financials en overheden werken volop thuis en <insert random company> vindt VPN te gevaarlijk?Chorro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:58:
[...]
Hier ook. Hoofdkantoor van een grote keten in NL. VPN? Te gevaarlijk.
Er zijn een heleboel redenen waarom alle gebruikers VPN geven gevaarlijk kan zijn, ik denk dat dit neerkomt op een niet goed beveiligd bedrijfsnetwerk en het niet kunnen controleren van de veiligheid van de clients.downtime schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:50:
[...]
Bizar. Grote financials en overheden werken volop thuis en <insert random company> vindt VPN te gevaarlijk?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Kortom: Falende IT. Is allemaal te regelen als er budget voor is.CodeCaster schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:00:
[...]
Er zijn een heleboel redenen waarom alle gebruikers VPN geven gevaarlijk kan zijn, ik denk dat dit neerkomt op een niet goed beveiligd bedrijfsnetwerk en het niet kunnen controleren van de veiligheid van de clients.
Dat ben ik aan de ene kant met je eens, aan de andere kant is dat niet een probleem dat snel is op te lossen.downtime schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Kortom: Falende IT. Is allemaal te regelen als er budget voor is.
Een MKB waar er nooit werd thuisgewerkt (of misschien door de beheerder en eigenaar die af en toe een VPN'etje aanslingerden) en waar de beveiliging van het interne netwerk te wensen overlaat om dat zomaar naar buiten toe (lees: de huishoudens van de medewerkers) open te zetten, en waarbij de omzet hard is teruggelopen door corona, kan moeilijk ineens duizenden, zo niet tienduizenden euro's uittrekken om even snel het beleid, de apparatuur en de software te updaten.
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar wel wat volgens mij (en naar wat ik om me heen hoor) de realiteit is. Wereldhonger is ook op te lossen door er meer geld tegenaan te smijten, waarom is dat dan nog niet gebeurd?
Maar volgens mij gaan we een beetje off-topic.
[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 30-07-2020 16:18 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Falende IT.CodeCaster schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:14:
[...]
en waar de beveiliging van het interne netwerk te wensen overlaat
Natuurlijk heb je gelijk en kan dit niet van de één op de andere dag opgelost worden en wil je ook niet alles openzetten, maar in 2020 nog geen fatsoenlijke thuiswerkmogelijkheden kunnen aanbieden ... da's wel gek.
Ik heb m'n kantoortuin (om toch een beetje on-topic te blijven
Hello. Is it me you're looking for?
Waarom woon je dan nog niet in een vet dikke villa? Succes is een keuze he!!! Just don't be poor !!!PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
Hoe je werkplek bij je werkgever eruit ziet heb je niet altijd zelf in de hand, waar je woont wel
[ Voor 30% gewijzigd door PLAE op 31-07-2020 17:48 ]
Echt niet, had ik maar wat te kiezen!PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:43:
[...]
Correctie: het is een keuze voor mensen waarvan het huishouden een hypotheek van een paar ton kan dragen. In de sociale huur heb je vrij weinig te kiezen, in de huurmarkt tussen social en genoeg inkomen om te kopen al helemaal niet en zelfs als je een starterswoning kan betalen wordt alsnog alles wat leuk is voor je neus opgekocht door investeerders die je nooit kan overbieden. Vrije keuze op de woningmarkt is een illusie voor Jan Modaal en iedereen daaronder.PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:19:
Flatje van 2 ton in de randstad (met alle ‘voordelen’ die je daar gratis bij krijgt) of een fijne ruime woning daarbuiten. Dat is idd een keuze.
Onze "gang" is naast het trappenhuis (herriedeur) en het WC hok, waar dus de rest van de mensen die in kamers zitten gebruik van maakt. Dat is voor mij te rumoerig, ik heb stilte nodig. Er wordt nu een kamer gereserveerd zodat mensen daar kunnen bellen of overleggen. Gelukkig werken we nog steeds drie dagen per week thuis, maar als dat meer wordt zie ik het somber in voor mij.
Anyway... (setq *rant* nil)
Daar viel mij iets op, bijna alle meiden (jonge dames) gebruiken hun laptop trackpad als muis, en de twee mannen (jonge heren) gebruiken een externe muis.
Een werkgever zou dat toch echt moeten verbieden, die trackpads zijn RSI aantrekkers.....

Aantal publieke google maps fotos van deze situatie:
https://lh5.googleusercon...zv6GOIfo9SEy2Ar=s773-k-no
https://lh5.googleusercon...ErYBOIdSsex99Ua=s773-k-no
https://lh3.ggpht.com/p/A...oFUg_2Vd_-FkAxgCD-8=s1024
Tot die bekende 'mag ik je even storen' collega weer komt vragen of je hem kan helpen want zijn printer doet het niet. Ook al ben je developer, geen automatisering, "want jij bent goed met computers"...chrisborst schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:09:
[...]
Precies! 3 jaar geleden een ANC koptelefoon gekocht en die heb ik standaard op kantoor op. Wil je lekker doorwerken, perfect. Wil je contact met collega's, dan zet je hem even af.
Zou nooit meer anders willen.

Dat ik met mijn gezicht jouw richting uit zit achter een bureau betekent niet dat het een balie is.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 31-01-2023 16:22 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Een developer maakt zo even een software fix voor de printer.Stoney3K schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Tot die bekende 'mag ik je even storen' collega weer komt vragen of je hem kan helpen want zijn printer doet het niet. Ook al ben je developer, geen automatisering, "want jij bent goed met computers"...
Dat ik met mijn gezicht jouw richting uit zit achter een bureau betekent niet dat het een balie is.
Net als ICT schijnbaar verstand heeft van alle apparatuur met een 230v stekker tot aan koffiezet automaten aan toe.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2023 16:36 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Volgens mij is het in dit geval geen software-probleem.mr_evil08 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:35:
[...]
Een developer maakt zo even een software fix voor de printer.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik kan me mateloos ergeren aan mensen die luidruchtig moeten lachen, telefoneren etc.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M