Sissors schreef op maandag 25 juni 2018 @ 07:55:
@
unezra, maar wat is dan jouw alternatief? Immers je vindt eigenlijk twee persoon op een kantoortje al teveel. En een cubicle is weer een te klein hoekje. Maar laten we wel wezen, je kan niet iedereen een privé kantoor van 4x4m geven, dat zou idioot duur worden.
Je kunt niet iedereen een privé kantoor van 4x4 geven, maar 2-4 man in een kantoor zoals ik nu heb is voor mij acceptabel, mits ik regelmatig thuis kan werken en ik flexibele werktijden heb.
Nu is het wel zo dat het type baan (systeembeheer, allround ICT) waar ik me het meest bij thuis voel, past bij een wat kleiner bedrijf én een eigen kantoor met 1-2 collega's plus de eerder genoemde flextijden.
Op dit moment is het redelijk ideaal én heb ik de luxe dat ik vaak werkzaamheden zelf kan plannen. De weken dat mijn collega met vakantie is en ik dus 1e aanspreekpunt ben (we vormen met zijn 2en de complete afdeling ICT, hij is primair verantwoordelijk voor oa 1e lijns support, ik werk normaliter meer achter de schermen, wanneer hij vakantie heeft neem ik logischerwijs goeddeels zijn support taken over), plan ik geen of minder werk waarbij ik niet gestoord kan worden. (Effectief leg ik mijn projecten goeddeels stil in die periode en richt ik me vooral op de directe operatie.)
Het is werkelijk zo dat er momenten zijn dat we beiden aan de telefoon zitten en ik een kantoortje verderop ga zitten om mijn telefoongesprek te voeren omdat ik anders de draad kwijt raak. Ik kan héél slecht tegen geluid als ik geconcentreerd moet werken.
Andere alternatief voor mij is thuiswerken. Ik heb een prima ingericht kantoor thuis (volledig eigen kamer met een groot bureau, 3 beeldschermen, goede PC, kasten, mijn muziekinstrumenten én een zithoek met tafeltje). Dat is alleen, ook bij mijn huidige werkgever, niet altijd wenselijk.
Er gaan geruchten dat we over iets meer dan een jaar gaan verhuizen, we weten nog niet waarheen. Zodra dat concreter word ga ik er zéker op aandringen dat we dan weer een eigen kantoor krijgen met zijn 2en, met plek voor een eventuele 3e én 2 projectmedewerkers. Afgelopen jaren is gebleken dat het ruime kantoor dat we hebben op de momenten dat het er op aan komt de juiste grootte heeft, dus vind ik het te rechtvaardigen dat opnieuw te vragen. (Ook hebben we vaak te maken met vertrouwelijke informatie, dus los van de afleiding is het voor ons nuttig een eigen afgesloten ruimte te hebben waar we vrij kunnen spreken én de deur dicht kunnen doen.)
En dus hoewel, zie mijn eerdere posts, ik de nadelen van een kantoortuin zie, en vind dat werkgevers die serieuzer moeten nemen, heeft het voor mij ook voordelen om met toch wel wat mensen bij elkaar te zetten. Het is soms gezelliger bijvoorbeeld

. En je kan toch wel makkelijker een simpele vraag stellen.
Ik heb niet zo veel met die gezelligheid. Niet dat ik niet sociaal ben en alleen maar naar kantoor kom om te werken, allesbehalve. Ik kan alleen niet zo veel met grotere groepen mensen. Voor mij is het ideale kantoor echt een waar ik met 1, maximaal 4 personen inclusief mezelf zit.
Met mijn directe collega is extreem handig, inderdaad om even snel een vraag te stellen, kort te overleggen, telefoontjes af te wimpelen (mijn collega neemt bijna altijd de telefoon op en als er naar mij word gevraagd, vraagt hij eerst aan mij of het schikt, zo niet, laat hij diegene een mail sturen of later terugbellen), etc. Dat werkt niet handig in 2 ruimtes.
Een groter team dan mijn directe afdeling zou voor ons vooral heel erg onhandig zijn. We moeten dan opeens opletten wat we wanneer zeggen, mensen gaan dingen vinden van wat er op je scherm staat (terwijl ik niet zelden als ik op FaceBook/Tweakers zit, in mijn achterhoofd aan het nadenken ben over dingen óf FB/TW gebruik voor mijn werk, leg dat een niet-ICTer maar eens uit), mensen horen dingen half die ze niet kunnen plaatsen, etc. (Springt je monitoring vol in het rood, gaan ze zeuren dat je niet direct acteert, of ze horen overleg over de verre toekomst en gaan vervolgens in de wandelgangen lopen vertellen dat we over een jaar alles moeten vervangen terwijl we enkel de mogelijkheden aan eht onderzoeken zijn).
Fin, wat ik beschrijf is heel specifiek gebaseerd op mijn eigen en huidige situatie, gecombineerd met mijn ervaringen uit het verleden. (Ik heb in kantoortuinen en cubicles gewerkt. Weet wat het is en weet ook daarom dat het voor mij een forse min zou zijn als ik elders zou solliciteren.) Uit ervaring weet ik wat voor mij ideaal is.
Los van dat zie ik ook om me heen dat er veel weerstand is tegen kantoortuinen. Dit topic is niet voor niets gestart en dat artikel in het AD is maar een van de vele artikelen tégen de kantoortuin. De kantoortuin lijkt bedacht te zijn door dezelfde persoon die de flexplek heeft bedacht. Het kán werken en in situaties is het nuttig. Bij een 24/7 callcenter ga je niet met eigen plekken werken en is het logisch dat het in een kantoortuin word gezet met schotten er tussen. Eigen werkplekken zijn te duur (je wilt immers een stoel 24/7 bezet hebben en niet maar 1/4e van de tijd), het werk vergt over het algemeen minder concentratie (plus dat je toch al met een koptelefoon op zit en dus een deel van het omgevingsgeluid gedempt word) en een kantoortuin is in dat geval qua ruimte erg efficient. (Plus qua overleg juist daar handig.)
Waar het mis gaat, is dat iemand blijkbaar heeft gezien dat het bij een callcenter relatief goed werkt en heeft bedacht dat het dus voor alle andere soorten werkplekken óók prima werkt. Terwijl andersoortig werk, vaak een andersoortige werkplek eis. (Daarnaast heb je nog het individue. De een kan goed tegen een kantoortuin, de ander gaat er kapot en loopt regelrecht de ziektewet in.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.