Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
De kantoortuin is inmiddels niet meer weg te denken bij veel bedrijven. Het was ooit verzonnen als een positief initiatief om communicatie en teamspirit te bevorderen tussen medewerkers, echter waren er voor bedrijven ook andere aspecten een motivatie om het concept te omarmen. Qua ruimte en kosten zijn kantoortuinen een stuk goedkoper dan individuele kantoren, met stagnerende lonen en stijgende vastgoedprijzen is de kostenfactor voor vastgoed een belangrijke factor. Naarmate steeds meer duidelijk werd dat de kantoortuin in veel gevallen toch niet het geschikte middel was voor productiviteit en samenwerking, zeker niet voor kenniswerkers die lange tijd geconcentreerd zonder afleiding moeten kunnen werken, kunnen bedrijven daarom maar moeilijk afscheid nemen van het concept kantoortuin.

In de balans tussen communicatie en productiviteit slaat de balans in negatieve zin vaak door qua productiviteit in een kantoortuin. Dat staat natuurlijk nog los van andere mogelijke ergernissen, die vanzelfsprekend volgen op het samenzijn van diverse mensen met hun gewoontes, gedrag, etc in een open ruimte. Maar er zijn ook mensen die wel het vermogen hebben om zich te kunnen concentreren in een kantoortuin en het concept juist positief vinden.

Aangezien de veel mensen wel ervaring hebben met het werken in een kantoortuin en er nog geen topic over was, leek het me een goed idee om hierover de discussie te starten en ervaringen uit te wisselen. Bijvoorbeeld, wat zijn je positieve en negatieve ervaring, of zijn er tips die helpen met productiviteit in een kantoortuin. Of is het qua negatieve ervaring inmiddels zo'n belangrijke factor dat je het meeweegt bij de sollicitatie naar een nieuwe baan?

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het hangt natuurlijk van het soort werk en van je collega's af. Er hoeft er maar een aso te zijn en het kan vreselijk snel onwerkbaar worden.

Ik zit in een grote kantoortuin van ~60 bureaus voor academici, secretaresses etc. Ik vind het een complete ramp en een gruwel, en dan zijn mijn collega's op een enkeling na niet eens zo vreselijk (en die enkeling heb ik een aantal keer heel duidelijk en publiek aangesproken op zijn gedrag).

Maar ik kan er alleen werken met dit (dwz belangrijke tip):
Afbeeldingslocatie: https://cdn.images.dailystar.co.uk/dynamic/23/photos/980000/620x/Sony-new-MDR-1000X-542527.jpg
Sony MDR-1000X, fantastische noise-cancellation bluetooth koptelefoon met muziek aan. Als je met me wilt spreken moet je moeite doen of me eerst een email sturen, of wachten tot ik ze afzet (ik hoor mijn eigen mobieltje niet eens). Oftewel: averechts effect, de enige mensen die blij zijn met kantoortuinen is management en gebouwbeheer omdat ze dan lekker flexibel zijn. Het verstoort het complete sociale netwerk en vermindert communicatie en samenwerking.

Onze promovendi en postdocs hebben het nog zwaarder; wij zijn nog afgesloten van het atrium door een raam, zij krijgen de volledige geluidsproductie van dat atrium ook nog eens te horen. Moderne gebouwen ;w :X :N

Dan heb ik tenmminste nog mijn eigen bureau; er zijn ook zat organisaties die het verstandig vonden om de marteling nog te vergergeren door de kantoortuin te combineren met flexplekken. Leuk voor de ochtendmensen die als eerste binnenkomen. Ik zou daar niet willen werken, en daar ook niet solliciteren.
Afbeeldingslocatie: https://educomm.nl/wp-content/uploads/2012/09/klojo1.png

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 24-06-2018 00:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kantoortuin wel of niet werken is ook maar net hoe je het indeelt, of je wel eens moet bellen en hoe luidruchtig je collega's zijn.
Ik zit 2 dagen per week in een kantoortuin, daar zit een collega die ik wel eens wat wil vragen continu met een koptelefoon op, die hoort niks, moet je naartoe lopen of via skype aanspreken. Verder nog een collega die heel erg luidruchtig is. Inmiddels ga ik daar bij een telefoongesprek al de ruimte uit, in het serverhok is het stiller :X. Is alleen wel lastig als je een klant te woord moet staan en hulp op afstand moet bieden, dan is het soms onverstaanbaar en vraagt de klant in wat voor kippenhok ik zit.

Kantoortuin kan wel degelijk werken, bij m'n eerste werkgever ging dat prima, 2e werkgever had ook een soort-van kantoortuin, werkte ook prima.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Die kantoortuin gaat nog. Maar flexplekken en dan bewust 10% te weinig, dat is nog een grotere gruwel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:34
Voor mij persoonlijk is het grootste nadeel aan een kantoortuin dat ik beperkt ben in wat voor muziek ik kan afspelen. Mijn muzieksmaak wordt niet heel breed gewaardeerd en koptelefoon is met mijn werkzaamheden doorgaans geen optie. Ik kan me wel goed voorstellen dat mensen ervan gruwelen, ik kan over het algemeen uitgebreid meegenieten van allerlei gesprekken aan de overkant van de verdieping, waar een stel jonge grietjes zit. En in de meeste gevallen hebben managers en directie altijd alsnog hun eigen kamer, dus eat your own dogfood is er ook niet bij (en nee, het argument dat ze vertrouwelijke gesprekken moeten kunnen voeren is gelul, daar zijn altijd spreekkamers voor te regelen)
sambalbaj schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:39:
Die kantoortuin gaat nog. Maar flexplekken en dan bewust 10% te weinig, dat is nog een grotere gruwel.
Iedereen heeft bij ons gelukkig wel gewoon m'n eigen werkplek. Als het aan de (vorige) directeur had gelegen, was 'ie ook op 10 of 20% lager gaan zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door anboni op 24-06-2018 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

anboni schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:40:
En in de meeste gevallen hebben managers en directie altijd alsnog hun eigen kamer, dus eat your own dogfood is er ook niet bij (en nee, het argument dat ze vertrouwelijke gesprekken moeten kunnen voeren is gelul, daar zijn altijd spreekkamers voor te regelen)
Onze hoofd van de faculteit en de afdelingshoofden zitten tenminste in dezelfde kantoortuin, dwz ze lijden mee. Alleen zitten die zo vaak in besprekingen dat ze het niet echt meekrijgen.

Ik weet nog dat ik met architecten sprak zo'n 10 jaar terug bij een vorige werkgever, waar ze zich al verbaasden over het verzet van academici tegen de kantoortuin. Kwamen ze met "er is tegenwoordig noise-cancellation meubilair, kun je stilteplekken maken door het meubilair speciaal op te stellen".

Ja, dat is handig, meubilair dat niet verplaatst mag worden...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
nvm

[ Voor 113% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:01
Wij werken ook sinds een jaar in een kantoortuin. Hierbij zijn er ongeveer 24 werkplekken beschikbaar, 2 open vergaderplekken en 3 gesloten vergaderplekken in verschillende formaten. Op sommige dagen is het erg druk en ondertussen is het niet meer uit te houden met de hoeveelheid lawaai die er soms is. :/

Het is echter niet zo een enorme kantoortuin in een open ruimte, gelukkig is er wel over nagedacht. Per 4 werkplekken is er een werkblok gemaakt die met 2 kasten en vaak een pilaar wordt gescheiden van het volgende werkblok. Dit zorgt tijdens normale kantoordagen vaak ervoor dat je minder last hebt van collega's, hoewel het soms alsnog vrij druk kan zijn. Groot gedeelte van de mensen heeft wel een vaste werkplek (80%), dus daar hoeft niemand zich gelukkig om druk te maken. Meeste studenten hebben bijvoorbeeld geen vaste werkplek, maar die zitten wel vaak per afdeling op één blok.

Ik werk zelf op een centraal kantoor waar vaak ook nog eens vergaderd wordt door 4 locaties van ons in de regio. Daar zit bij ons vooral het probleem; dit zorgt voor erg veel onrust op de vloer vind ik. Collega's van andere locaties die naar ons toe komen houden er weinig rekening mee dat het naast een vergaderplek ook een open werkplek is.

Gaan vaak meer op in de eigen gezelligheid en dat gaat gepaard met een telkens hoger niveau 'hoe gaat het met jouw kinderen, heb je deze aanbieding gezien, weet je wat ik meemaakte? blablabla' }:|. Gelukkig komt er wel telkens meer aandacht voor dat dit niet kan.

Dit heeft er echter wel toe geleid dat ik nu: de dagen met veel vergaderingen mijdt op kantoor en bijna altijd met oordopjes in werk als ik mij moet focussen. De oordopjes sluiten ook dusdanig goed af dat ik mensen niet hoor die mij proberen aan te spreken totdat ze echt naast mij staan en mij aantikken/aanspreken. Hierdoor komen mensen vaak ook alleen naar je toe wanneer het dringend is en/niet via de mail, Slack, Microsoft Teams of wat dan ook kan gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:40
Ik heb in veel bedrijven gewerkt met een kantoortuin en vind het een regelrechte ramp. Het is een van de redenen dat ik voor goed gedag heb gezegd tegen kantoren en nu alleen nog maar vanuit huis werk voor klanten.

Het probleem wat ik met kantoortuinen heb is dat ze mij erg afleiden van mijn werk. Zo staat er weer een collega aan je bureau ("Hey. heb je dat mailtje gezien wat ik -2 minuten geleden naar je hebt gestuurd?!"), zijn mensen luidruchtig of zetten ze radio op (trauma aan 3fm en soortgelijke commerciele radio troep). Daar komt bij dat de omgeving vaak niet goed te regelen is van temperatuur of voorzien kan worden van frisse lucht. Ga maar eens met 50 man beslissen hoe warm het zijn binnen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 19:41
gambieter schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:35:
Het hangt natuurlijk van het soort werk en van je collega's af. Er hoeft er maar een aso te zijn en het kan vreselijk snel onwerkbaar worden.

Ik zit in een grote kantoortuin van ~60 bureaus voor academici, secretaresses etc. Ik vind het een complete ramp en een gruwel, en dan zijn mijn collega's op een enkeling na niet eens zo vreselijk (en die enkeling heb ik een aantal keer heel duidelijk en publiek aangesproken op zijn gedrag).

Maar ik kan er alleen werken met dit (dwz belangrijke tip):
[afbeelding]
Sony MDR-1000X, fantastische noise-cancellation bluetooth koptelefoon met muziek aan. Als je met me wilt spreken moet je moeite doen of me eerst een email sturen, of wachten tot ik ze afzet (ik hoor mijn eigen mobieltje niet eens). Oftewel: averechts effect, de enige mensen die blij zijn met kantoortuinen is management en gebouwbeheer omdat ze dan lekker flexibel zijn. Het verstoort het complete sociale netwerk en vermindert communicatie en samenwerking.

Onze promovendi en postdocs hebben het nog zwaarder; wij zijn nog afgesloten van het atrium door een raam, zij krijgen de volledige geluidsproductie van dat atrium ook nog eens te horen. Moderne gebouwen ;w :X :N

Dan heb ik tenmminste nog mijn eigen bureau; er zijn ook zat organisaties die het verstandig vonden om de marteling nog te vergergeren door de kantoortuin te combineren met flexplekken. Leuk voor de ochtendmensen die als eerste binnenkomen. Ik zou daar niet willen werken, en daar ook niet solliciteren.
[afbeelding]
toon volledige bericht
Weinig aan toe te voegen, behalve dat bij ons afdelingen compleet uit elkaar vallen doordat er inderdaad geen sfeer meer is. De een werkt thuis, de ander zit op een andere locatie, weer een ander werkt half dagje op een projectlocatie omdat hij daar ook een overleg heeft enz.
Op die manier is het persoonlijk contact inderdaad flink minder geworden. En er word zoveel nuttigs besproken doordat je gewoon even bij elkaar zit, tuurlijk zit er ook kletspraat tussen, maar als verbinding is dat ook helemaal niet verkeerd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik werk ook in een kantoortuin, met 24 collega's. Formeel zijn het flexplekken, maar in de praktijk heeft iedereen gewoon zijn eigen plek op de kamer. Meestal zijn er wel 20-21 mensen ook daadwerkelijk aanwezig.

Ik vind het een drama. Het is net een kippenhok, als er 2-3 collega's aan het bellen zijn, kun je jezelf al nauwelijks meer concentreren. Als er dan ook een nog een aantal bezig zijn met het afspelen van leuke Youtube-filmpjes (audio open voor iedereen uiteraard), en een aantal over koetje en kalfjes aan het ouwehoeren zijn, hoor ik mezelf niet eens meer denken.

Plus dat het klimaatsysteem het gewoon niet aan kan. Aan de ene kant van de kamer zit men in zwembroek omdat het anders niet uit te houden is, aan de andere kant van de kamer zitten ze in pool-survival kleding, omdat het anders niet te doen is.

En de luchtkwaliteit is ook een drama, ik (en diverse andere collega's) ga regelmatig met brandende ogen en hoofdpijn naar huis door de dramatische luchtkwaliteit. En dan wordt er eens geklaagd, komt het bedrijf van het klimaatsysteem kijken en meten, en komen ze tot de conclusie dat alles prima functioneert. Right....

Nee, ik ben geen voorstander van een kantoortuin meer tegenwoordig :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.follesdal.net/wp-content/uploads/2017/11/open-office-complaining.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 13:27
wildhagen schreef op zondag 24 juni 2018 @ 06:33:
Ik werk ook in een kantoortuin, met 24 collega's. Formeel zijn het flexplekken, maar in de praktijk heeft iedereen gewoon zijn eigen plek op de kamer. Meestal zijn er wel 20-21 mensen ook daadwerkelijk aanwezig.

Ik vind het een drama. Het is net een kippenhok, als er 2-3 collega's aan het bellen zijn, kun je jezelf al nauwelijks meer concentreren. Als er dan ook een nog een aantal bezig zijn met het afspelen van leuke Youtube-filmpjes (audio open voor iedereen uiteraard), en een aantal over koetje en kalfjes aan het ouwehoeren zijn, hoor ik mezelf niet eens meer denken.

Plus dat het klimaatsysteem het gewoon niet aan kan. Aan de ene kant van de kamer zit men in zwembroek omdat het anders niet uit te houden is, aan de andere kant van de kamer zitten ze in pool-survival kleding, omdat het anders niet te doen is.

En de luchtkwaliteit is ook een drama, ik (en diverse andere collega's) ga regelmatig met brandende ogen en hoofdpijn naar huis door de dramatische luchtkwaliteit. En dan wordt er eens geklaagd, komt het bedrijf van het klimaatsysteem kijken en meten, en komen ze tot de conclusie dat alles prima functioneert. Right....

Nee, ik ben geen voorstander van een kantoortuin meer tegenwoordig :X
toon volledige bericht
Bij ons op kantoor precies hetzelfde.

Komt er nog eens bij dat iedere werkplek een flexplek is en dat men niew personeel blijft aannemen, terwijl er niks wordt gedaan met het aantal werkplekken.

Zoals hierboven al ergens genoemd lijkt men bij ons de richting uit te gaan om 10 - 20 % minder werkplekken te voorzien dan dat er personeel is. Wat ook gebeurt is collega's inplannen op een andere locatie. Maar vaak werken die collega's dan toch vanuit het hoofdkantoor vanwege de afstand tot het andere kantoor (files) of men heeft een privé afspraak nabij het hoofdkantoor. Ik heb al verhalen gehoord waarbij de reistijd van 10 minuten opliep naar 40 minuten.

Daarnaast is er een structureel probleem met parkeren tegenwoordig.

Vanwege allerlei bovengenoemde situaties werk ik 1 tot 2 dagen per week van thuis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Onder aan de streep zijn kantoortuinen met name goedkoper voor een werkgever. Alle argumenten die gebruikt worden over makkelijk communiceren e.d zijn eenvoudig te weerleggen en zijn veel minder groot dan wordt gesuggereerd. Communicatie wordt meer, maar wel slechter, bijvoorbeeld.

Er is ook steeds meer onderzoek naar. Eigenlijk blijkt uit alle onderzoeken dat het voor de werknemer zelf niet een goed idee is. Kwaliteit daalt, ziektemeldingen stijgen (https://www.tandfonline.c...1080/00140139.2013.871064) en een enorme bak frustratie.

Rationeel gezien wegen de voordelen (als ze er al echt zijn in de praktijk) nooit op tegen de enorme berg grote nadelen. Toch kiezen veel werkgevers hiervoor. Deels uit onwetendheid (mee met de kudde) maar ik ben bang met name uit economisch oogpunt. Denk ik.

Zie ook bijv. dit onderzoek in 14 landen onder 10.000 werknemers. www.steelcase.com/insights/articles/privacy-crisis/

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 24 juni 2018 @ 08:44:
Onder aan de streep zijn kantoortuinen met name goedkoper voor een werkgever.
Correctie: Werkgevers denken dat ze goedkoper zijn.

Verlies aan productiviteit is vaak lastig meetbaar. Daar wordt dus een belangrijke regel op toegepast: Als je iets moeilijk kunt meten, dan mag je het negeren in je overwegingen.

Wij hebben ook de prachtige combinatie met flexplekken. Ik heb helaas nooit mijn aangevraagde urencode gekregen voor het zoeken naar een werkplek. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:07

SeatRider

Hips don't lie

Ik vind kantoortuinen nog wel gaan, maar flexplekken maken er wel een verschrikking van. Ik stel best wel wat eisen aan ergonomie, hoogte buro/monitor, laptop op steun, trackball, noem maar op. Ik vind het verschrikkelijk om elke morgen 15 minuten bezig te zijn om alles weer op te zetten/aan te sluiten en eind van de middag weer alles mee te nemen naar huis/in mijn kluisje te doen.

Deze mag natuurlijk ook niet ontbreken: https://www.nrc.nl/nieuws...s-de-hel-5674686-a1535285

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Persoonlijk kan ik mij redelijk concentreren als ik maar een koptelefoon op kan zetten. Wat ik dan wel vind is dat ze minstens iedereen high-end noise cancelling koptelefoons moeten kunnen laten bestellen als ze dat lekkerder vinden werken, ipv de standaard headsetjes die wij nu krijgen. En ja, als je heel veel zeurt is die optie er vast, maar niet zonder een traject in te gaan wat nog lastiger is dan een niet-standaard muis te willen...

Waar ik persoonlijk een tering hekel aan heb, is mensen die op mijn scherm mee kunnen kijken. Eerst zat ik aan een gangpad, werd behoorlijk gek van sowieso het langslopen, en ook nog dat diegene automatisch mee kijken wat je doet. Tegenwoordig zit ik iig wel in een hoekje met rug naar de muur in een kantoortuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:50
Mijn ervaringen wisselen. Bij de klant zit ik in een kantoortuin met 100 plekken die ook grotendeels gebruikt worden en heb ik nergens last van, zit ik intern bij mijn detacheerder dan zit ik in een kamer met 5 collega's grenzend aan een soort hal met nog een paar van zulke kamers en dan heb ik er wel last van als mensen bij het koffieapparaat in de hal koffie gaan halen. Het grote verschil is ook dat bij de klant in de kantoortuin een constant geroezemoes is, terwijl bij mijn detacheerder het eigenlijk doodstil.

In beide gevallen zijn het ook nog eens flexplekken, maar ik ben altijd zo vroeg dat ik er geen problemen mee heb, al was er wel een flink lange periode dat ik bij mijn detacheerder blij mocht zijn als ik een beeldscherm had waar alle kabels netjes inzaten. Daar was zo een tekort aan dat iedereen 's ochtends op zoek was naar een kabel en die dus uit niet gebruikte beeldschermen trok (waardoor het probleem weer een persoon opschoof).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als ik iedereen zo hoor lijkt het de grootste gruwel op aarde.

Ik waardeer juist de vrijheid, afwisseling, nieuwe contacten en lagere drempels in de communicatie. Speelt misschien mee dat ik altijd op veel verschillende plekken heb gewerkt en de vastigheid dus ook niet mis.

Het zal dus vaak te maken hebben met persoonlijkheid ( intro- vs extravert ), concentratievermogen, soort werk en gewenning.

En natuurlijk was vroeger alles beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:16
Veel tegenstanders hier. Zelf ben ik ook niet de grootste fan van een open ruimte. Wij zitten met 12 bureaus met vaste plekken in ruimte 3x4 bureau blokken. Over het algemeen zijn er denk 8-10 mensen aan t werk, maar stoor me toch best aan bellen en gesprekken tussen collega’s. Ook vooral als er mensen met eigen kamer langskomen. Gelukkig hebben we veel vergaderruimtes waar ik kan zitten als ik me echt even wil concentreren. Daarnaast veel met oortjes in en ben ook maar eens aan het kijken naar hoofdtelefoon met noise cancelling. Kan ik wat beter op mn eigen plek blijven werken ipv aan vergadertafel op mn laptop.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bij mijn vorig bedrijf gingen ze ook aan de kantoortuin met de 10% te weinig plaatsen regel.

Voor mij was het totaal geen succes: veel mensen om mij heen, veel geluid (o.a. het malen van bonen door het koffieapparaat, collega's, etc.) en uiteindelijk werden dan ook stilte ruimtes geïntroduceerd, maar dan zat je weer tussen mensen die je niet kende/nodig had. Hoewel ik een sociale persoon ben, kan ik niet omgaan met te veel prikkels en dus ook te veel veranderingen. Je kunt wel een koptelefoon opzetten/oordopjes indoen en geconcentreerd naar je scherm staren, maar je kunt je omgeving niet compleet wegcijferen. Voor mij kortom een regelrechte ramp, al kan ik begrijpen dat andere er misschien beter mee om kunnen gaan.

Wat ook niet mee hielp was dat ik als nieuwe persoon in de organisatie daardoor niet erg snel werd geaccepteerd, collega's zien je minder/niet en iemand inwerken zat er niet echt in. Al had dit beter gekund vanuit beide partijen.

Nee, ik zie totaal geen voordelen in de kantoortuin. Directeuren/'belangrijk personeel' hadden opeens een eigen verdieping (de rustige), veel ziekmeldingen (o.a. van ondergetekende) en zoals al eerder genoemd was het vooral in de zomer ontzettend warm/lucht in ruimtes leek 'vervuild'/minder, iets waar ik mijzelf ook niet echt gemakkelijk bij voelde. De stilte ruimte werd ook toen ik mijn laatste maand inging steeds voller.

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 24-06-2018 10:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:43

TheBorg

Resistance is futile.

HollowGamer schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:53:
Directeuren/'belangrijk personeel' hadden opeens een eigen verdieping
Maar waarom hebben ze het dan gedaan? Beter teamwork? Is dus niet gelukt. Als ik je verhaal lees zou het enige goede argument de beschibare vloeroppervlak kunnen zijn.

Ik ga er mee stoppen. Het personeel vindt zelf dat ze te veel worden afgeleid. En uit onderzoek blijk ook dat dat zo is.

Ons bedrijf is niet zo groot dus het is vrij eenvoudig te realiseren. Er komen dus meer bureau's en meer PC's. Het blijft wel tuin achtig, we hebben geen onbeperkte ruimte, maar wel veel ruimer opgezet dan gebruikelijk. En dan ga ik nog iets verder dan nodig. Iedereen krijgt z'n eigen plek, zelfs de part-timers. Kunnen ze lekker een plantje op het bureau zetten en een foto van de hond. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@TheBorg Het was inderdaad de bedoeling dat iedereen van welke afdeling dan ook, door elkaar zou gaan zitten. Dit zou dan leiden naar een open en meer gestroomlijnd organisatie i.p.v. de 'vroegere hokjes indeling'. Ruimtes zijn opengebroken, bij sommige waren afsluitmogelijkheden, al werd dit niet door iedereen gewaardeerd.

Het was grappig om te zien dat diegene die het had geïntroduceerd veel in vergadering zaten en na deze nog even bleven zitten als dat kon; zou toch niet zo zijn omdat ze dan even in stilte door konden werken? :9

In mijn ogen zijn er te veel mensen geweest van buitenaf die zich gingen bemoeien met de organisatie en deze met allemaal trends wilde vernieuwen. De argumenten waar personeel zich zorg over maakte werden weggewuifd en weggedaan als je moet je flexibel opstellen en het komt allemaal van zelf. Niet dus. ;)
Het heeft ook ontzettend veel geld gekost en veel bedrijven kunnen de switch terug dan ook niet (eenvoudig) maken.

Een kennis van mij introduceerde deze kantoortuinen overigens bij bedrijven (weet niet of hij het nog doet), was er ontzettend positief over en kon geen enkel nadelen benoemen. Laat deze persoon nou net geen vaste plek hebben en altijd met de auto onderweg zijn zodat hij, zoals hij dat altijd zei, geen last had van storende/'vervelende' collega's en het heerlijk vond om niet vast te zitten in binnen één kantoor. Het idee verkocht gelukkig ontzettend goed inclusief de veranderingen in andere ruimtes als de kantine. :+

Vind het goed dat iedereen zijn eigen bureau krijgt en goed dat er geluisterd wordt naar de mensen op de werkvloer. :)
Een eigen plek met inderdaad een foto van je geliefde en wat andere spullen (o.a. een afgesteld bureau/stoel tegen RSI) is gewoon voor veel mensen een fijn en vertrouwt gevoel/must. Je bent er immers toch een groot deel van je leven/de week.

[ Voor 35% gewijzigd door HollowGamer op 24-06-2018 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 14:35
Ik werk bij de overheid in een kantoortuin.
In 1ste instantie was het open ruimte, en dus erg lawaaiig, onrustig en gehorig. Men heeft toen overal geluidswerend schotten neergezet om het geluid te beperken.
Het is er nog steeds niet ideaal door het flexwerken: niemand heeft een eigen werkplek. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Een kennis van mij heeft een tijdje in het Stadskantoor Utrecht gewerkt. Het is er erg gehorig door de vele open ruimtes in het gebouw. Ze kon letterlijk de telefoongesprekken horen van een andere afdeling die een eindje verderop zaten. Ook waren er geen vaste werkplekken.
Ze kon er niet tegen en heeft na 2 weken ontslag genomen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 20:59
HollowGamer schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:18:
Vind het goed dat iedereen zijn eigen bureau krijgt en goed dat er geluisterd wordt naar de mensen op de werkvloer. :)
Een eigen plek met inderdaad een foto van je geliefde en wat andere spullen (o.a. een afgesteld bureau/stoel tegen RSI) is gewoon voor veel mensen een fijn en vertrouwt gevoel/must. Je bent er immers toch een groot deel van je leven/de week.
Waar ik werk is het fenomeen flex ook gaande (idd vnl door buitenstaanders geïntroduceerd).
Er wordt gezegd dat het neerzetten van foto's of andere eigen spullen, een andere collega het gevoel geeft niet welkom te zijn.

Ik vind dat kul, als ik eens achter een ander zijn/haar bureau zit, ervaar ik het juist als sfeer (niet zo onpersoonlijk), vooral als je ziet dat iemand iets met aandacht heeft neergezet.

Het is dieptriest als je ziet wat er nu in de organisatie gaande is, er gaan steeds meer mensen weg....

In elk geval, vierde seizoen van Bron (the Bridge) - genieten van Saga die heerlijk in opstand komt tegen de flexplekken in Denemarken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
dcl! schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Waar ik werk is het fenomeen flex ook gaande (idd vnl door buitenstaanders geïntroduceerd).
Er wordt gezegd dat het neerzetten van foto's of andere eigen spullen, een andere collega het gevoel geeft niet welkom te zijn.

Ik vind dat kul, als ik eens achter een ander zijn/haar bureau zit, ervaar ik het juist als sfeer (niet zo onpersoonlijk), vooral als je ziet dat iemand iets met aandacht heeft neergezet.

Het is dieptriest als je ziet wat er nu in de organisatie gaande is, er gaan steeds meer mensen weg....

In elk geval, vierde seizoen van Bron (the Bridge) - genieten van Saga die heerlijk in opstand komt tegen de flexplekken in Denemarken :D
Dat heet Clean desk, dat is ook bij de overheid geïntroduceerd.
Na elke werkdag een schoon bureau achterlaten, tot de laptop toe. Die dient in een kluisje te worden opgeborgen.
Het is de vraag of het bedrijfsmatig slim is: men is er in totaal 10 minuten mee bezig.
De laptop van het scherm, toetsenbord en muis afkoppelen, en naar het kluisje toe lopen en om het opbergen. Daarna je mappen in een kast opbergen. Verder dient men het bureau letterlijk schoon achter te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Xfile schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Na elke werkdag een schoon bureau achterlaten, tot de laptop toe. Die dient in een kluisje te worden opgeborgen.
Het is de vraag of het bedrijfsmatig slim is: men is er in totaal 10 minuten mee bezig.
De laptop van het scherm, toetsenbord en muis afkoppelen, en naar het kluisje toe lopen en om het opbergen. Daarna je mappen in een kast opbergen. Verder dient men het bureau letterlijk schoon achter te laten.
Bedoel je 10min. per keer? Genoeg gezien die er 20min. over deden, gewoon omdat het bij het werken hoorde en dit je weer wat verspilde tijd opleverde.

Kan deze dat echt niet kwalijk nemen overigens. Dat krijg je met al die flex bureau's.

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 24-06-2018 12:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:30:
[...]

Bedoel je 10min. per keer? Genoeg gezien die er 20min. over deden, gewoon omdat het bij het werken hoorde en dit je weer wat verspilde tijd opleverde.

Kan deze dat echt niet kwalijk nemen overigens. Dat krijg je met al die flex bureau's.
Je bedoelt dat je werkschuwe collega's hebt die 20 min spenderen aan het openen van een locker? En dat is de schuld van het flexwerken? Wat hadden ze anders in die 20 min gedaan? Dan hadden ze wel een ander excuus verzonnen om niks te doen.

Ik heb 15 jaar gewerkt bij een bedrijf wat indertijd één van de voorlopers in NL was met flexplekken en een open kantooromgeving. Ik ben er nog steeds een fan van.

Voor mij was de flexplek een uitkomst. Iedereen doet hier alsof een eigen plek het ideaal is maar ik kwam uit de detachering en was gewend om de slechtste plekken op een afdeling te krijgen, in de tocht naast de deur, in de herrie naast de koffiemachine, of voor het raam waar in de zomer de zon vol naar binnen scheen en het onmogelijk maakte om je eigen beeldscherm te lezen. Want de laatste werknemer komt altijd op een afdeling binnen waar de beste plekken ingepikt zijn door de oudgedienden.

En het alternatief voor "kantoortuin" (die zeker niet allemaal hetzelfde zijn) is meestal niet een eigen kantoortje. Die zijn bij "traditionele" bedrijven ook alleen statussymbolen voor het managament (en staan meestal de hele dag leeg terwijl de managers van vergadering naar vergadering trekken). De meeste mensen zitten gewoon met 4 man (of meer) in een hokje gepropt of zit alsnog op een zaal met 10-20 collega's.

En ja, flexwerken komt met spelregels, zoals stilte op de vloer. Een radio aanzetten, ongeacht welke zender, is gewoon onaangepast gedrag. Als je niet tegen stilte kunt dan zet je maar een koptelefoon op. En vergaderen hoort in een aparte ruimte.

Maar dat neemt niet weg dat je dit kantoorconcept goed en fout kunt doen. Het kost tijd om het helemaal goed te krijgen. Zo vind ik dat koffieautomaten niet bij een werkplek horen. Zet die dingen op de gang zodat de bijbehorende geluiden en gesprekken ook niet hinderlijk voor collega's zijn. En zorg voor voldoende afgesloten werkplekken voor mensen die extra gevoelig voor geluid zijn. En voldoende vergaderruimte. En er zijn wel meer do's & don'ts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 05:57

TNW

Ik haat kantoortuinen met een passie. Nu heb ik hersenen die daar überhaupt niet goed tegen kunnen, maar ook een doorsnee mens functioneert gewoon minder met allerlei afleidingen.

Ik loop dagelijks in laboratoria rond, en die zijn in mijn ogen niet bijzonder prikkelrijk, en zelfs daar lopen mensen met noise cancelling hoofdtelefoons rond. Want bij tientallen centrifugebuisjes pipetteren of complexe procedures moet je gewoon maximale concentratie hebben.

Nu is de ene kantoortuin de andere niet, als je voor goede geluidsdemping zorgt, afdelingen enigszins van elkaar afschermt en geen extraverte salesmensen met (vaak) introvertere groepen coders vlak naast elkaar zet dan is dat wel beter.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je moet er een beetje sociopaat/egoistisch voor zijn, maar de flexplekken is voor jezelf op te lossen als je een doktersverklaring hebt voor aanpassingen van de werkplek. Dan kun je die plek claimen wegens medische noodzaak.

@downtime : flexplekken betekent dat ochtendmensen de beste plekken kunen uitzoeken. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. Maak het dan een loterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
gambieter schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:57:
Je moet er een beetje sociopaat/egoistisch voor zijn, maar de flexplekken is voor jezelf op te lossen als je een doktersverklaring hebt voor aanpassingen van de werkplek. Dan kun je die plek claimen wegens medische noodzaak.

@downtime : flexplekken betekent dat ochtendmensen de beste plekken kunen uitzoeken. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. Maak het dan een loterij.
Hoe pakken ze dat aan op de universiteit waar jij werkt dan? Staat er een bordje op de werkplek oid?
Hier op het kantoor is het altijd getier wanneer iemand de stoel van een ander aan heeft gepast. 8)7
Xfile schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Niks mis met Clean desk policy, tot op een zekere hoogte. Mensen leren dan ook eindelijk om geen belangrijke zooi te laten slingeren (gevoelige dossiers en mails).

Foto's, plantjes etc is natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Panini schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:02:
Hoe pakken ze dat aan op de universiteit waar jij werkt dan? Staat er een bordje op de werkplek oid?
Hier op het kantoor is het altijd getier wanneer iemand de stoel van een ander aan heeft gepast. 8)7
Iedereen met 0.5 fte of meer heeft een eigen bureau/stoel/port replicator, kast etc.

Stoel inderdaad. Een of andere H&S dombo heeft besloten dat armleuningen slecht zijn, dus er waren geen stoelen met armleuningen. Ik heb ze nodig ivm RSI, en heb dus zo'n stoel met armleuningen. Daar blijf je van af ;)

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 24-06-2018 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

ddkiller0900 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 07:50:
[...]
Vanwege allerlei bovengenoemde situaties werk ik 1 tot 2 dagen per week van thuis.
Als iedereen dat doet dan is die 20% minder werkplekken meteen geen issue meer... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Sethro schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:09:
Als ik iedereen zo hoor lijkt het de grootste gruwel op aarde.

Ik waardeer juist de vrijheid, afwisseling, nieuwe contacten en lagere drempels in de communicatie. Speelt misschien mee dat ik altijd op veel verschillende plekken heb gewerkt en de vastigheid dus ook niet mis.

Het zal dus vaak te maken hebben met persoonlijkheid ( intro- vs extravert ), concentratievermogen, soort werk en gewenning.

En natuurlijk was vroeger alles beter!
Het ligt vooral aan wat voor werk je doet. Als je development doet is afleiding heel irritant. Zit je de hele dag PowerPoints te maken of accountmanagement te doen, dan is het anders.

Ik vind het hatelijk. Heb een Sony wh1000mx2 noise cancelling koptelefoon gekocht en dan is het wel beter, maar ik merk dat ik thuis veel meer gedaan krijg. (Front-end development en ux design)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het probleem is imho dat de kantoortuin zoals je die veel ziet de verschillen vergroot tussen mensen die er voordeel bij halen en die er nadeel bij hebben. Voor mensen voor het werk voor een groot gedeelte bestaat uit het solitair verrichten van kenniswerk is er eigenlijk geen voordeel, dat je snel iets kan vragen weegt niet op tegen het productiviteitsverlies en veel communicatie binnen ICT bedrijven verloopt inmiddels via middelen zoals slack. Echter, managers of mensen met een coördinerende functie krijgen laagdrempelige toegang tot mensen en zien hun eigen werk dus makkelijker en efficiënter worden, dit zijn hieronder vaak de mensen die kunnen meebeslissen over de inrichting van het kantoor.

Door dit machtsverschil zal het eindelijk altijd moeilijk blijven om objectief een oordeel te vellen over het fenomeen. Tevens zie je dat er vanuit HR organisaties altijd een grote hoeveelheid PR rondom kantoorinrichting dat zich juist niet focust op het daadwerkelijk productief zijn. Bezoek een willekeurige self-proclaimed hip ICT bedrijf en je ziet niet hoe mensen werken maar alleen de randzaken zoals ping-pong tafels, hippe kantines, glijbanen, etc. Laat mij a.u.b. zien waar ik 8 uur per dag moet gaan werken.

Deze comic geeft imho goed weer hoe is om als programmeur gestoord te worden in je werk:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cXBhfPt.png

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
418O2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:55:
maar ik merk dat ik thuis veel meer gedaan krijg. (Front-end development en ux design)
Bij mij hangt het er heel erg vanaf hoe ik "meer gedaan krijgen" definieer. Kijk ik puur naar wat ik ontwikkel, dan bereik ik thuis meer, maar neem ik mee hoeveel collega's ik heb kunnen helpen met hun problemen, de overleggen die gewoon een stuk soepeler liepen, dan ontloopt het elkaar niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04:29
Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de invloed van geluid op de concentratie en er is er niet een te vinden waarbij omgevingsgeluiden daar een positief effect op hebben. Zelf zit ik in een ruimte met 3 andere en dat is okay, radio uit wel.

Zelfs het geluid van een binnenkomende mail zoet ervoor dat het 15min duurt voor je weer op hetzelfde concentratie niveau zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kantoortuinen en flexplekken zijn wmb het domste idee ooit. Verlies aan productiviteit is gigantisch om alle reeds genoemde redenen. Makkelijkere communicatie? Niet als je je directe collega's niet kan vinden omdat ze random verspreid zitten door het hele gebouw. Bij BuZa waar ze dit vorig jaar hebben ingevoerd was er ook een ontzettende braindrain omdat veel mensen er zo geen zin in hadden dat ze gewoon weggegaan zijn. Degene die zoiets nu nog invoert in een bedrijf moet wat mij betreft op de brandstapel.

Zelf werk ik godzijdank in een bedrijf waar we maximaal drie personen per ruimte hebben, en meestal maar twee. Tijdens een verbouwing heb ik ooit met vijf man op één grote kamer gezeten, dat was al bijna niet te doen. Iedereen (inc. management) is er ook wel van doordrongen dat minimaal de helft van de fee-earners binnen een maand weg zou zijn als ze kantoortuinen en/of flexplekken zouden invoeren, dus dat gebeurt niet. Bij ons kunnen de ramen ook gewoon nog open om zuurstof binnen te laten.

[ Voor 22% gewijzigd door Cocytus op 24-06-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 11-05 22:04
Wij zitten met rond de 50 productie engineers in 1 ruimte (hightech bedrijf). Met eilandjes van 4 (degene waarmee je het meest van doen hebt bij elkaar). Er zit een verhoogd 0.5meter "geluidsdempend" schotje tussen de over buurman. Er is geen radio. Ik vind het super prettig dat je gemakkelijker bij elkaar hulp kunt vragen of dat je problemen direct kunt bespreken. Het is ook niet altijd makkelijk te bepalen waar een probleem hoort. Als je dan elk kantoor moet aflopen is niet echt handig, laat staan de kantoorruimte vrij maken voor iedereen. Ongeschreven regel: koptelefoon op is niet gestoord worden.

Ik werk er al een aantal jaren en heb eigenlijk nooit iemand horen klagen. Koptelefoon is wel belangrijk. O+ Minpunt is wel de zuurstof, die moet van de airco komen.

[ Voor 31% gewijzigd door enermax op 24-06-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 13:27
Fromz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:22:
Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de invloed van geluid op de concentratie en er is er niet een te vinden waarbij omgevingsgeluiden daar een positief effect op hebben. Zelf zit ik in een ruimte met 3 andere en dat is okay, radio uit wel.

Zelfs het geluid van een binnenkomende mail zoet ervoor dat het 15min duurt voor je weer op hetzelfde concentratie niveau zit.
Bij mijn vorige job zat ik met drie collega's in een ruimte. Nu wist één collega alsnog ervoor te zorgen dat we continu afgeleid werden. Bv. Een waterkoker in die ruimte om thee mee te zetten voor zichzelf. Hij presteerde het zelfs een keer sochtends om op zijn laptop heavy metal af te spelen op zo'n luid niveau en dan natuurlijk zijn computer gelocked hebben en hijzelf nergens te bespeuren uiteraard. Gelukkig had hij externe speakers aangesloten waarvan ik het geluidsniveau kon regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

26779

ddkiller0900 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:32:
[...]
Hij presteerde het zelfs een keer sochtends om op zijn laptop heavy metal af te spelen op zo'n luid niveau en dan natuurlijk zijn computer gelocked hebben en hijzelf nergens te bespeuren uiteraard. Gelukkig had hij externe speakers aangesloten waarvan ik het geluidsniveau kon regelen.
Daar zou ik wel heel snel mee klaar zijn: 15sec de aan/uit knop van de pc ingedrukt houden: hard shutdown. En bij terugkomst hem er fijntjes op wijzen dat hij dit soort grappen nooit meer moet uithalen en die &%$%#*&^( herrie maar thuis gaat luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Ik denk dat een developer/programmeur de minste fouten maakt, en het productiefst is in een stille ruimte zonder afleiding. Het is te vergelijken met de concentratie die nodig is zoals men op de opleiding moest studeren voor tentamens van beta-vakken.

Ben benieuwd naar de cijfers als er eens een experiment in een bedrijf gedaan wordt waarbij alle developers een eigen klein kantoortje krijgen (soort cubicle maar dan helemaal tot het plafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

26779 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:54:
Daar zou ik wel heel snel mee klaar zijn: 15sec de aan/uit knop van de pc ingedrukt houden: hard shutdown. En bij terugkomst hem er fijntjes op wijzen dat hij dit soort grappen nooit meer moet uithalen en die &%$%#*&^( herrie maar thuis gaat luisteren.
Dan ben je nog lief. Beetje vergelijkbaar met mensen die hun telefoon niet op stil zetten en dan weglopen. Die mobieltjes verdwijnen de 2e keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vanwege een keertje een ringtone die af gaat? Dat lijkt mij nogal een extreme overreactie. (Om het nog niet te hebben over illegaal).
Mastermind schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:40:
Ik denk dat een developer/programmeur de minste fouten maakt, en het productiefst is in een stille ruimte zonder afleiding. Het is te vergelijken met de concentratie die nodig is zoals men op de opleiding moest studeren voor tentamens van beta-vakken.

Ben benieuwd naar de cijfers als er eens een experiment in een bedrijf gedaan wordt waarbij alle developers een eigen klein kantoortje krijgen (soort cubicle maar dan helemaal tot het plafond).
Nu ben ik niet het meest sociale type, maar moet er niet aan denken dat ik word opgesloten in een bezemkast met PC, en je daar maar je werk in kan doen. Wat lullen met collega's tussendoor vind ik wel lekker. Flexplekken lijkt mij niks, maar kantoortuin heb ik dus niet hele grote problemen mee. En bij mijn afdeling wordt wel geprobeerd degene die echt meer rust willen in een eigen kantoortje te stoppen. Waar ik problemen mee heb is dat mijn werkgever dus geen fatsoenlijke noise cancelling koptelefoons levert aan de rest, zodat als je een keer echt rustig wil werken je die op zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mastermind schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:40:
Want bij het studeren voor alfa-vakken maakt het niet uit als er naast je een drilboor wordt gebruikt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:48
defiant schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:59:
Deze comic geeft imho goed weer hoe is om als programmeur gestoord te worden in je werk:
offtopic:
Dat kun je nauwelijks wijten aan je werkplek. Voldoende afleiding met:
  • Email
  • Yammer
  • Slack
  • SMS
  • Messenger (Blackberry/Facebook/Google)
  • Signal
  • Telegram
  • iMessage
Om nog maar te zwijgen over non-work-related distractions:
  • Tweakers
  • Twitter
  • nu.nl
  • Feesboek

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
Panini schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:02:
[...]

Niks mis met Clean desk policy, tot op een zekere hoogte. Mensen leren dan ook eindelijk om geen belangrijke zooi te laten slingeren (gevoelige dossiers en mails).

Foto's, plantjes etc is natuurlijk geen probleem.
Het rond laten slingeren van belangrijke zooi .... Misschien op het kantoor waar jij werkt,
maar bij de meeste kantoren gelden er privacy regels. En worden ook nageleefd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
mekkieboek schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:15:
Dat kun je nauwelijks wijten aan je werkplek. Voldoende afleiding met:
Het gaat om het verschil met actieve of niet actieve verstoring, het is verschil daartussen is wel aanzienlijk. Als je er voor kiest om je te concentreren dan kan je alle asynchrone communicatie middelen negeren (als je een beetje discipline hebt), maar een collega die je actief verstoort kan je niet negeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Kantoortuinen zijn nog niet zo vreselijk. Wat wel vreselijk is zijn kantoortuinen zonder 1 persoons belhokjes. Enerzijds zorgt dat voor veel rumoer door anderen en anderzijds heb je zelf ook niet de kans even rustig te gaan zitten voor een belletje. Ik kan er met m'n verstand niet bij gebouwen op zo'n manier ingericht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Sissors schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:47:
Waar ik problemen mee heb is dat mijn werkgever dus geen fatsoenlijke noise cancelling koptelefoons levert aan de rest, zodat als je een keer echt rustig wil werken je die op zet.
Omdat dan iedereen zo een ding wil hebben en je dure koptelefoons aan moet schaffen voor het gehele kantoor? Neem aan dat mensen, ivm de hygiëne, die dingen ook niet willen delen.

Ik snap heel goed dat een koptelefoon nodig is. Maar ik vind wel een grijs gebied of je werkgever jou er eentje moet verschaffen. Ik neig er meer naar dat het je eigen verantwoordelijkheid om dat aan te schaffen. Ook al heeft jouw werknemer er voordeel bij dat het voor jou het effect heeft dat je beter kan werken.
Xfile schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:16:
[...]

Het rond laten slingeren van belangrijke zooi .... Misschien op het kantoor waar jij werkt,
maar bij de meeste kantoren gelden er privacy regels. En worden ook nageleefd.
Geloof je het zelf. ;(

Het wordt vaak pas nageleefd als er een formeel beleid (clear desk policy/gedragscode) is, dat gecommuniceerd is naar medewerkers en er duidelijk is gemaakt wat de gevolgen zijn van overtreden. En zelfs dan lappen nog genoeg mensen het bewust of onbewust aan hun laars,

Het punt wat jij hier probeert te maken gaat langs me heen eigenlijk? Op je sneer na dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 24-06-2018 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
* RoD zucht eens diep.

Ik werk als projectmanager en dat betekent dat ik, net als mijn collega's, veel contact heb met klanten. Dat betekent veel bellen, net als mijn collega's. Nu zitten we met de hele club (zo'n 20 man) opgepropt in een kantoortuin, waarbij je iedereen kan horen die aan het bellen is |:(

Soms kunnen klanten waarmee ik aan het bellen ben mijn collega's op de achtergrond horen, die dan allicht met een andere klant aan het bellen zijn. Lekker vertrouwelijk dus allemaal :Y Iedereen ergert zich eraan, maarja, goedkoop hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijn eerste werkvloer was een klaslokaal. Die moest ik delen met drie, daarna vier en op het laatst zelfs vijf mensen. Vier daarvan vrouwen met kinderen in dezelfde leeftijd. Ik heb er nog trauma's aan, ook al was het soms ook wel gezellig. Als broekie werd ik in elk geval in de watten gelegd... Tijdens een detachering had ik een compleet lokaal voor mij alleen, dat vond ik eigenlijk ook niet wat. Zo'n mega ruimte achter je. Dan deel ik het liever met een of twee 'gelijkgezinden'.
Bij een nieuwe werkgever had ik een eigen kantoor. Mijn baas vond dat dat moest omdat ik met 'gevoelige' informatie werk. Bijna iedereen had een eigen kantoor (behalve het 'werkvolk') en alle kantoren moesten op slot. Zelfs als we koffie gingen drinken.
Bij mijn huidige werkgever zitten we met zo'n 16 man in een grote ruimte. Akoestisch dramatisch. Regelmatig zijn er twee of drie aan het bellen, is er bezoek van een of twee mensen, wordt er 'gewoon' wat gekletst en staat er hier en daar een radio heel zacht aan. Al met al is het genoeg om gek van te worden. Prima, dan open ik tweakers even. Als ik me echt moet concentreren zijn er wel ruimtes waar je echt in alle stilte kan werken.

Zo'n clean desk policy hebben ze hier ook, omdat ik met de racefiets naar mijn werk ga neem ik mijn laptop niet mee. Die moet dus wel van het bureau af. Ook al hebben we een pasje om het pand binnen te komen, 24/7 bewaking in de lobby, een 'druppel' om de verdieping binnen te komen en natuurlijk de verplichte wachtwoorden op laptops, programma's en bestanden. Ik vind het wel prima.
Het nadeel van zo'n 'kantoortuin' is dat je niet altijd even makkelijk de weekendverhalen kan ontlopen van mensen waar je geen interesse voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Zit zelf al 8.5 jaar in een kantoortuin met nu zo'n 14 personen, erg ruim opgezet. Alles zit bij elkaar: planning, commerciële binnendienst, directeur, administratie etc. Echt alles en dat zorgt vaak voor een goede sfeer en zeker voor een goede band met elkaar.

Het komt bij ons de communicatie echt ten goede omdat we zo horen van elkaar waar we mee bezig zijn en we vaak ad hoc moeten reageren. Dat is voor de binnendienst en planning van cruciaal belang, maar daarbuiten niet altijd. Soms is het wel wat druk voor de overige aanwezigen, maar het brengt ons meer voor dan nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Yucon schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:08:
Kantoortuinen zijn nog niet zo vreselijk. Wat wel vreselijk is zijn kantoortuinen zonder 1 persoons belhokjes. Enerzijds zorgt dat voor veel rumoer door anderen en anderzijds heb je zelf ook niet de kans even rustig te gaan zitten voor een belletje. Ik kan er met m'n verstand niet bij gebouwen op zo'n manier ingericht worden.
Dat was een van de redenen dat mijn vorige werkgever van pand veranderde. De oude panden werden te klein en hadden geen belhokjes, het nieuwe pand wel (al heb ik ze nooit gezien, was vertrokken voor de verhuizing).

Bij de klant waar ik nu zit zijn geen belhokjes, maar zijn meestal wel een aantal vergaderzalen vrij als je even moet bellen (al is het bereik dan weer om te huilen af en toe). En bij mijn detacheerder pak ik de vergaderzaal of een kantoor van een van de managers, die zijn er vaak niet en vaak zijn hun kantoren dan wel open, al gebruik ik die alleen voor de algemene meetings waar ook klantspecifieke zaken behandeld worden, de meeste andere telefoontjes zijn zo algemeen van aard dat het niet uitmaakt (al maak ik dan wel een inschatting van hoe lang het gaat duren en vraag ik dan wel even netjes of mensen in de ruimte bezwaar hebben of ik een belletje pleeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-05 21:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kantoortuinen heb ik over het algemeen niet zoveel problemen mee. Flexplekken en bereikbaarheid wel, ik ben van mening dat dit een verantwoordelijkheid is voor de werk- danwel opdrachtgever. Is er geen fatsoenlijke plek om te werken en ik kan het werk ook thuis doen, dan rijdt ik weer naar huis waarbij verlorentijd gewoon in rekening gebracht word.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
_Dune_ schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:34:
Kantoortuinen heb ik over het algemeen niet zoveel problemen mee. Flexplekken en bereikbaarheid wel, ik ben van mening dat dit een verantwoordelijkheid is voor de werk- danwel opdrachtgever. Is er geen fatsoenlijke plek om te werken en ik kan het werk ook thuis doen, dan rijdt ik weer naar huis waarbij verlorentijd gewoon in rekening gebracht word.
Hoe heb je verloren tijd als je gelijk weer naar huis rijdt? Dan zit je in principe buiten de spits en zou je dus sneller moeten zijn, en anders zou je eind van de dag pas weer naar huis rijden, dus het is ook niet zo dat je extra rijdt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 12-05 22:43
Het is een drama, die kantoortuinen. Als je geconcentreerd wilt werken moet je verplicht met headphones op zitten?! Ik wordt er helemaal gestoord van als ik 8 uur lang met een koptelefoon op m’n hoofd moet werken. Aan de andere kant is het ook niet fijn met al dat rumoer om je heen.

Soms worden die tuinen afgesloten met een rij lage kasten. Dat zijn dus de hangplekken op de afdeling, want iedereen moet daar ff hangen en lullenmet elkaar. Als je er dan wat van zegt ben jij de gebeten hond.

Meekijken op je scherm. Niet dat ik iets te verbergen heb, maar men moet altijd een opmerking plaatsen over datgene wat op je scherm staat. En eventjes nu.nl kijken voor het nieuwd valt altijd op het verkeerde moment. Maw, er is altijd wel iemand die er een k opmerking over moet plaatsen die wel of niet grappig bedoelt is.

Ik snap niet dat iemand dit ooit bedacht heeft als beter/ fijner/ productiever werken or what so-ever.
Die gast was vast onder invloed. Bij het bedrijf waar ik nu werk heeft men zelfs kacheltjes her en der staan omdat de klimaatcontrole/ airco zo goed werkt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:20
Er is een speciaal plekje in hel gereserveerd voor de bedenker van de kantoortuin. Wat een fiasco. Hoe kon je verzinnen dat dit voor iemand beter zou kunnen zijn? Je productiviteit zakt tot een penibel niveau, je kunt enkel nog simpel werk doen waar een interruptie geen probleem is. De deur die constant klapt, collega's die aan het bellen zijn, de koffiemachine.

In het bedrijf waar ik werk zijn er 3 langwerpige ruimten met elk circa 50 man erin. Elke verdieping heeft een viertal "schiereilanden" met acht tot 10 man eraan. Ik ben voor mijn werk regelmatig aan het programmeren, en tegenover zit de ICT servicedesk. Continue komen mensen de meest domme vragen stellen. Tussendoor wordt daarover luid gelachen. Je kunt inderdaad een koptelefoon opzetten op standje 10, maar na 3 uur heb je pijn aan je oren van het volume. Dan moet hij wel zachter, maar dan erger je je weer aan de continue stroom aan geluiden die naar voren komen. Echt, ik had niet gedacht dat het zo erg zou kunnen zijn! Thuiswerken "past natuurlijk niet in de policy", en zit het niet in het pakket erbij.

Zoek je een rustig plekje? Haha, sluit je aan met de tientallen andere collega's die hetzelfde zoeken. Met een totaal van 4 meeting rooms zijn die praktisch volcontinue bezet, dus daar kan je niet terecht. Daarbuiten is er echt overal herrie. Het resultaat is dat er in de kantine, buiten pauzes, continue mensen aan het bellen zijn. Daar is het dus ook niet rustig. Stiltewerkplekken bestaan bij ons helaas niet.

Ik plan belafspraken nu zo veel mogelijk in als ik in de auto zit naar of van mijn werk om maar een beetje rustig te kunnen telefoneren. Uiteraard heeft het kader een mooie eigen kamer waarvan de deur dichtkan. Deze deur zit dankzij de herrie uiteraard meestal dicht (zou ik zelf ook doen). Het allerergst werd het toen ik een collega kreeg die de hele dag zit te zingen aan mijn schiereiland. Doordat elk bureau vol zit is een ander schiereiland onmogelijk. De collega aanspreken op de herrie is mogelijk, echter stopt de herrie niet. Dan de koptelefoon maar wat harder.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 22:53
Met alle respect *knip* flame / niet-constructief / troll / etc.

[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2018 12:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is ook wel een idee:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DgfdjTEUYAAxe7I.jpg
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:40
Het is jammer dat werkgevers niet investeren in akoestiek van een kantoor zodat het vele geluid gedempt wordt. Dit is een tof voorbeeld hoe het bij Basecamp geregeld is: https://basecamp.com/about/office

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Weinig respect en nog minder inlevingsvermogen. De een kan zich nu eenmaal gemakkelijker afsluiten voor externe prikkels dan de ander.

[ Voor 54% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2018 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ha! De kantoortuin!

Is dat niet iets waar bedrijven nu juist weer vanaf aan het stappen zijn omdat het voor veel mensen niet werkt?

Ik vind het in ieder geval een gruwel. Zit nu met zijn 2en op 1 kantoor en zelfs dat is soms al te veel qua aanloop en geluid. Als ik echt even een tijdje geconcentreerd wil werken, werk ik als het even kan thuis. Daar heb ik een compleet ingericht kantoor voor mezelf en word ik hooguit afgeleid door de katten die aan de deur staan te krabben en Tweakers/Facebook.

Voor mij persoonlijk als ik op sollicitatiepad zou gaan, is een kantoortuin en/of flexplekken een dikke min en een belangrijke reden om te bedanken voor de baan. Er moet voor mij héél veel tegenover staan wil ik een baan accepteren waarbij ik niet mijn eigen vaste plek op kantoor heb en dan nóg wil ik thuis kunnen werken als ik dat op een bepaald moment noodzakelijk / prettig vind.

Even snel Gegoogled, AD heeft er wat moois over geschreven:
https://www.ad.nl/ad-werk...zondheidenrsquo~ad51b0a3/

En ja, er zijn mogelijkheden zoals koptelefoons maar zelf vind ik dat heel erg onprettig. Een beetje op dezelfde manier waarop ik cubicles onprettig vind. Met een koptelefoon hoor je welliswaar minder (maar je moet dan bijna wel muziek op hebben staan, wat ik vaak ook afleidend vind, of je moet met geluidsdempende oorpluggen werken), maar je ziet alles en als iemand je aan wil spreken moet je eerst je koptelefoon afzetten. Ik vind het ook onprettig iemand te benaderen met een koptelefoon.

Cubicles hebben datzelfde, maar dan visueel. Ze dempen het geluid iets maar vooral het zicht. Dus je word niet afgeleid door langslopende mensen maar je hoort *alles* en je zit compleet opgesloten in je eigen hokje van als je geluk hebt 2x2 meter. (Leuke van een cubicle vind ik dan wel weer dat je heel veel privé prikbord hebt. Ik heb nog nooit zo'n groot bureau en zo veel prikbord ruimte gehad als in mijn cubicle.)

Hoe dan ook, er zijn ongetwijfeld mensen die goed om kunnen gaan met een kantoortuin of een modus vinden waarmee het draaglijk is. Ik ben daar niet 1 van. Zeg nooit nooit, als ik er niet onderuit kom vind ik wel een manier maar zoals boven gezegd, voor mij zou het een reden zijn om te bedanken voor een baan. Ik heb echt mijn eigen plekje, mijn eigen kantoor (liefst met maximaal 1 andere collega), mijn vaste werkplek nodig én een deur die dicht kan. (Glaswanden heb ik dan minder problemen mee. Dat hebben we nu ook en visueel voelt dat wel prettig. Het maakt je kantoor optisch ruimer. Al heb ik daar in ons huidige kantoor waar letterlijk 6 man in zouden kunnen werken maar we met 2 man zitten geen klagen over.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@unezra, maar wat is dan jouw alternatief? Immers je vindt eigenlijk twee persoon op een kantoortje al teveel. En een cubicle is weer een te klein hoekje. Maar laten we wel wezen, je kan niet iedereen een privé kantoor van 4x4m geven, dat zou idioot duur worden.

En dus hoewel, zie mijn eerdere posts, ik de nadelen van een kantoortuin zie, en vind dat werkgevers die serieuzer moeten nemen, heeft het voor mij ook voordelen om met toch wel wat mensen bij elkaar te zetten. Het is soms gezelliger bijvoorbeeld ;). En je kan toch wel makkelijker een simpele vraag stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Ik ben bij mijn vorige baan gestopt omdat ik zelfs met alle afleiding mijn werk nog kon doen, omdat het zo'n routineklus werd. Niets mis met je op tenen lopen, of positiever gesteld, jezelf uitdagen

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2018 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op maandag 25 juni 2018 @ 07:55:
@unezra, maar wat is dan jouw alternatief? Immers je vindt eigenlijk twee persoon op een kantoortje al teveel. En een cubicle is weer een te klein hoekje. Maar laten we wel wezen, je kan niet iedereen een privé kantoor van 4x4m geven, dat zou idioot duur worden.
Je kunt niet iedereen een privé kantoor van 4x4 geven, maar 2-4 man in een kantoor zoals ik nu heb is voor mij acceptabel, mits ik regelmatig thuis kan werken en ik flexibele werktijden heb.

Nu is het wel zo dat het type baan (systeembeheer, allround ICT) waar ik me het meest bij thuis voel, past bij een wat kleiner bedrijf én een eigen kantoor met 1-2 collega's plus de eerder genoemde flextijden.

Op dit moment is het redelijk ideaal én heb ik de luxe dat ik vaak werkzaamheden zelf kan plannen. De weken dat mijn collega met vakantie is en ik dus 1e aanspreekpunt ben (we vormen met zijn 2en de complete afdeling ICT, hij is primair verantwoordelijk voor oa 1e lijns support, ik werk normaliter meer achter de schermen, wanneer hij vakantie heeft neem ik logischerwijs goeddeels zijn support taken over), plan ik geen of minder werk waarbij ik niet gestoord kan worden. (Effectief leg ik mijn projecten goeddeels stil in die periode en richt ik me vooral op de directe operatie.)

Het is werkelijk zo dat er momenten zijn dat we beiden aan de telefoon zitten en ik een kantoortje verderop ga zitten om mijn telefoongesprek te voeren omdat ik anders de draad kwijt raak. Ik kan héél slecht tegen geluid als ik geconcentreerd moet werken.

Andere alternatief voor mij is thuiswerken. Ik heb een prima ingericht kantoor thuis (volledig eigen kamer met een groot bureau, 3 beeldschermen, goede PC, kasten, mijn muziekinstrumenten én een zithoek met tafeltje). Dat is alleen, ook bij mijn huidige werkgever, niet altijd wenselijk.

Er gaan geruchten dat we over iets meer dan een jaar gaan verhuizen, we weten nog niet waarheen. Zodra dat concreter word ga ik er zéker op aandringen dat we dan weer een eigen kantoor krijgen met zijn 2en, met plek voor een eventuele 3e én 2 projectmedewerkers. Afgelopen jaren is gebleken dat het ruime kantoor dat we hebben op de momenten dat het er op aan komt de juiste grootte heeft, dus vind ik het te rechtvaardigen dat opnieuw te vragen. (Ook hebben we vaak te maken met vertrouwelijke informatie, dus los van de afleiding is het voor ons nuttig een eigen afgesloten ruimte te hebben waar we vrij kunnen spreken én de deur dicht kunnen doen.)
En dus hoewel, zie mijn eerdere posts, ik de nadelen van een kantoortuin zie, en vind dat werkgevers die serieuzer moeten nemen, heeft het voor mij ook voordelen om met toch wel wat mensen bij elkaar te zetten. Het is soms gezelliger bijvoorbeeld ;). En je kan toch wel makkelijker een simpele vraag stellen.
Ik heb niet zo veel met die gezelligheid. Niet dat ik niet sociaal ben en alleen maar naar kantoor kom om te werken, allesbehalve. Ik kan alleen niet zo veel met grotere groepen mensen. Voor mij is het ideale kantoor echt een waar ik met 1, maximaal 4 personen inclusief mezelf zit.

Met mijn directe collega is extreem handig, inderdaad om even snel een vraag te stellen, kort te overleggen, telefoontjes af te wimpelen (mijn collega neemt bijna altijd de telefoon op en als er naar mij word gevraagd, vraagt hij eerst aan mij of het schikt, zo niet, laat hij diegene een mail sturen of later terugbellen), etc. Dat werkt niet handig in 2 ruimtes.

Een groter team dan mijn directe afdeling zou voor ons vooral heel erg onhandig zijn. We moeten dan opeens opletten wat we wanneer zeggen, mensen gaan dingen vinden van wat er op je scherm staat (terwijl ik niet zelden als ik op FaceBook/Tweakers zit, in mijn achterhoofd aan het nadenken ben over dingen óf FB/TW gebruik voor mijn werk, leg dat een niet-ICTer maar eens uit), mensen horen dingen half die ze niet kunnen plaatsen, etc. (Springt je monitoring vol in het rood, gaan ze zeuren dat je niet direct acteert, of ze horen overleg over de verre toekomst en gaan vervolgens in de wandelgangen lopen vertellen dat we over een jaar alles moeten vervangen terwijl we enkel de mogelijkheden aan eht onderzoeken zijn).

Fin, wat ik beschrijf is heel specifiek gebaseerd op mijn eigen en huidige situatie, gecombineerd met mijn ervaringen uit het verleden. (Ik heb in kantoortuinen en cubicles gewerkt. Weet wat het is en weet ook daarom dat het voor mij een forse min zou zijn als ik elders zou solliciteren.) Uit ervaring weet ik wat voor mij ideaal is.

Los van dat zie ik ook om me heen dat er veel weerstand is tegen kantoortuinen. Dit topic is niet voor niets gestart en dat artikel in het AD is maar een van de vele artikelen tégen de kantoortuin. De kantoortuin lijkt bedacht te zijn door dezelfde persoon die de flexplek heeft bedacht. Het kán werken en in situaties is het nuttig. Bij een 24/7 callcenter ga je niet met eigen plekken werken en is het logisch dat het in een kantoortuin word gezet met schotten er tussen. Eigen werkplekken zijn te duur (je wilt immers een stoel 24/7 bezet hebben en niet maar 1/4e van de tijd), het werk vergt over het algemeen minder concentratie (plus dat je toch al met een koptelefoon op zit en dus een deel van het omgevingsgeluid gedempt word) en een kantoortuin is in dat geval qua ruimte erg efficient. (Plus qua overleg juist daar handig.)

Waar het mis gaat, is dat iemand blijkbaar heeft gezien dat het bij een callcenter relatief goed werkt en heeft bedacht dat het dus voor alle andere soorten werkplekken óók prima werkt. Terwijl andersoortig werk, vaak een andersoortige werkplek eis. (Daarnaast heb je nog het individue. De een kan goed tegen een kantoortuin, de ander gaat er kapot en loopt regelrecht de ziektewet in.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:49
Twee keer de pech gehad in een kantoortuin geplaatst te worden. Bij bedrijf A vonden ze het wel een goed idee om 3 teams programmeurs in een grote ruimte te plaatsen samen met de telefoniste voor die afdeling en sales (met als verklaring: tja het budget voor de verbouwing was een beetje op en zo erg is het vast niet).
Heeft een week geduurd, toen werd sales verhuist en werden er geluidsdempende "mobiele" wanden besteld om het enigszins dragelijk te maken. Inmiddels staan er in dat pand vaste wanden.

Bij bedrijf B het klassieke lulverhaal over "ja maar open communicatie", waarbij je 20x per dag onderbroken werd door ouwehoerende collega's (en misschien 2x per dag door een collega met een werkgerelateerde vraag). Productiviteit ging daar enorm omhoog toen ik naar een ander team ging waar we in een "klein" kantoor met 6 man zaten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dcl!
De typische reactie van een extravert die energie krijgt van reuring.
De huidige maatschappij noem ik dan ook de terreur van de extraverten.

Introverte mensen kost het heel veel energie (en op den duur hun gezondheid) maar ja eigen schuld, hadden ze ook maar extravert moeten zijn.

https://www.goodreads.com/book/show/8520610-quiet

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
dcl! schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:47:
[...]

De typische reactie van een extravert die energie krijgt van reuring.
De huidige maatschappij noem ik dan ook de terreur van de extraverten.

Introverte mensen kost het heel veel energie (en op den duur hun gezondheid) maar ja eigen schuld, hadden ze ook maar extravert moeten zijn.

https://www.goodreads.com/book/show/8520610-quiet
Word je dan verplicht er te zitten? Ik gedij slecht op kantoor - tis intensieve menshouderij, een soort megastal waar je je vee bewaart. Niets voor mij. Maar ben ook zo'n irritante extravert. Dus tjah.

Wat ik nodig heb is keuzevrijheid: ik moet en wil soms reuring, mensen spreken, at random van het werk houden maar heb ook m'n dagen op m'n eigen kantoortje nodig. En dat doe ik dan ook gewoon thuis - met eigen muziek of niet, microklimaat naar behoefte.

Kan echt niet 5 dagen op dezelfde plek zitten, of dat nu een privé kantoor of een kantoortuin is. Ik heb een aantal jaar een eigen kantoor gehad... dodelijk saai. Ik heb een aantal jaar in kantoortuinen en flexdingen gezeten, ook niet ideaal.

Dus: keuzevrijheid. Jij lekker doen wat jij wilt, ik doen wat ik wil en als we elkaar nodig hebben vinden we elkaar wel, on- en offline.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
Nee, natuurlijk zijn extraverts niet irritant.
Het opleggen van een levenswijze aan "andere levensvormen", dát is irritant.

En dat gebeurd gewoon in onze maatschappij.

Ik gun jouw uiteraard wat voor jou lekker werkt.

Maar bedenk wel: stilte doorbreken is altijd makkelijker dan herrie uitschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:56:
[...]

Word je dan verplicht er te zitten? Ik gedij slecht op kantoor - tis intensieve menshouderij, een soort megastal waar je je vee bewaart. Niets voor mij. Maar ben ook zo'n irritante extravert. Dus tjah.

Wat ik nodig heb is keuzevrijheid: ik moet en wil soms reuring, mensen spreken, at random van het werk houden maar heb ook m'n dagen op m'n eigen kantoortje nodig. En dat doe ik dan ook gewoon thuis - met eigen muziek of niet, microklimaat naar behoefte.

Kan echt niet 5 dagen op dezelfde plek zitten, of dat nu een privé kantoor of een kantoortuin is. Ik heb een aantal jaar een eigen kantoor gehad... dodelijk saai. Ik heb een aantal jaar in kantoortuinen en flexdingen gezeten, ook niet ideaal.

Dus: keuzevrijheid. Jij lekker doen wat jij wilt, ik doen wat ik wil en als we elkaar nodig hebben vinden we elkaar wel, on- en offline.
Ja, ik word verplicht om er te zitten. In mijn functie wordt het namelijk niet gewaardeerd als ik 3 dagen thuis zou werken. Helaas kom ik het beste tot mijn recht, als er wat minder 'reuring' is. Voor mij voelt het eerder als 'afleiding'.

Het is voor jou waarschijnlijk dus gemakkelijker om de drukte op te zoeken/maken, dan voor mij om rust te vinden/maken. Het wordt mij door mijn werkgever niet gemakkelijker gemaakt met onze kantoortuin.

Ben ik als introvert persoon ongeschikt voor mijn functie, omdat wij hier werkplekken hebben die beter aansluiten bij de wensen en behoeften van extraverte personen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kantoortuinen zijn goedkoop voor de werkgever want het benut de ruimte beter.

Jammer alleen dat werkgevers niet nadenken over productiviteit van hun personeel. Joel Spolsky schreef er zo'n 15 jaar geleden al een leuk artikel over waar hij aangaf wat de ideale werkplek zou zijn voor een softwareontwikkelaar. Een kantoortuin is dat dus pertinent niet.

Bionic Office:
https://www.joelonsoftware.com/2003/09/24/bionic-office/

Dat ideale beeld is natuurlijk niet overal haalbaar. Maar de ruimte beperken tot gespecialiseerde teams (dus niet commerciële verkopers tussen de programmers) of gewoon kleine teams van maximaal 8 mensen zou al een betere optie zijn.

Mijn ideale en rationele werkplek:
  • Een dedicated bureau voor iedere werknemer
  • Minimaal een bureau van 180cm breed
  • Minimaal 2 monitors per werknemer
  • ...liefst op verstelbare Vesa desk mounts
  • Toetsenbord/muis naar keuze
  • Uitzicht naar buiten of in ieder geval natuurlijk licht
  • In hoogte verstelbaar bureau
  • Hoge kwaliteit bureaustoelen
  • Minimaal 5 stopcontact aansluitingen
  • Altijd minimaal 3 netwerkaansluitingen
  • Professionele dedicated WiFi router boven deze werkplekken
  • Een muur volledig ingericht als whiteboard
  • Een verrijdbare monitor + computer + webcam voor digitale standups
En maximaal 8 mensen. Geluid hoort beperkt te blijven in deze ruimte. Telefoongesprekken voer je buiten deze ruimte. Muziek afspelen doe je via een koptelefoon. Appels en wortels knagen, koffie slurpen, en andere luidruchtige eetgeluiden produceren doe je in de kantine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:06
Joris748 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Ben ik als introvert persoon ongeschikt voor mijn functie, omdat wij hier werkplekken hebben die beter aansluiten bij de wensen en behoeften van extraverte personen?
Denk dat je overschat hoe leuk dat is voor extraverte personen. Kan zijn dat er mensen zijn die goed gedijen voor het oog in zo'n rumoerige omgeving, maar ook extraverte mensen moeten zich toch af en toe concentreren om iets af te krijgen? Ik kan me juist in zo'n drukke omgeving niet concentreren en plan mijn werk dus zo dat ik overlegjes en praatjes pot op kantoor doe en m'n feitelijke werk thuis of op een rustige plek.

Overigens ben ik ondernemer en heb ik verschillende klanten op verschillende locaties waar ik werk, dus het is bij mij ook zo gegroeid. Mijn laatste werkgevers gaven me allemaal volledige vrijheid om m'n werk te doen waar ik dat nuttig acht.

@Blue-eagle haha mooie wensen en eisen, doe maar duur :+ snap veel van je eisen wel, maar je klinkt wel een klein beetje kleinzerig mbt geluiden van collega's ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-06-2018 12:51 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:49:
[...]

@Blue-eagle haha mooie wensen en eisen, doe maar duur :+ snap veel van je eisen wel, maar je klinkt wel een klein beetje kleinzerig mbt geluiden van collega's ;)
Klopt. Gevalletje misofonie hier :-( Niet de extreme versie, maar ik vind het irritant hoe luidruchtig sommige mensen kunnen zijn. Mensen die de hele tijd zitten te tapdansen tijdens hun werk, appel-knagers, mensen die een zakje chips eten met open mond, mensen die hun drinken slurpen, smakkende eetgeluiden, etc.

Heeft ook met fatsoen te maken denk ik. Ik vind het gewoon asociaal van mensen om met open mond te eten en hun drinken te slurpen. Dat hoor je al op je 4e levensjaar te hebben afgeleerd.

Noise cancelation in een koptelefoon is voor mij hemels O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 22:37
Kantoortuinen en flex desks ben ik ook geen fan van, maar om nu allemaal apart in een hokje te gaan zitten is nu ook weer wat. Het liefste zie ik dat elk team z'n eigen ruimte heeft (alsin Scrum team :) )

Ik lees heel veel mensen die zeggen enkel met een hoofdtelefoon op kan ik werken in de kantoortuin. maar hier hebben we het probleem dat dit niet zo geweldig sociaal gedrag veroorzaakt. Je geeft al snel het imago van "stoor me niet" terwijl communicatie in een Agile team super belangrijk is. Daarnaast hebben we er ondertussen ook al een paar op kunnen betrappen dat onder het mom van superconcentratie er toch geweldig veel naar youtube gekeken werd. Verder bovengenoemde zaken die afleiden (zoals tweakers) zijn wel degelijk een probleem hier.

Daarom is dat denk ik wel een voordeel van een kantoortuin, de sociale controle is groter. Het nadeel hier is dat enkel het gepeupel erin zit, van zodra je een teamlead bent zit je in een hok apart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 11:28
Kantoortuinen en/of flexplekken zijn voor mij als developer wel echt een dealbreaker. Zeker flexplekken heb ik echt een hekel aan. Ik heb altijd minimaal drie schermen ergonomisch gepositioneerd, apart toetsenbord, muis etc. Dat wil je gewoon niet elke ochtend optuigen en 's middags weer afruimen. Voor de managers die af en toe tussen vergaderingen door wat mail moeten beantwoorden is dat misschien prima maar als developer is je bureau en uitrusting daarop gewoon een essentieel gereedschap voor het doen van je werk. Als je werkgever daar niet in wilt voorzien dan hebben zij IMHO gewoon geen idee wat voor een ontwikkelaar belangrijk is.

Ik heb gelukkig zelf bij een multinational gewerkt waar ze dat idee wel hadden. De R&D werkmaatschappij had zijn eigen pand met normale kantoren, dus geen 1-persoons hokjes, daar heb ik ook een hekel aan maar gewoon ruimtes voor 4-6 mensen waar je gewoon precies met je Scum team in paste. Managers en PO's hadden hun eigen kantoor omdat die veel extern communiceren en dat werkt gewoon prettig. Je hebt je teamleden dichtbij als je iets wil vragen, het is goed voor de teamgeest maar niet zo druk dat je niet kunt concentreren. Nu had ik zelf ook wel de luxe van een "corneroffice"op de 3e verdieping met veel daglicht. Sommige collega's zaten recht tegenover de koffiemachine en dat was voor hun wat minder goed geregeld helaas.

In mijn huidige kantoor hebben we ook teamruimtes en alle interne wanden van glas met een strook geblindeerd. Voor het licht is dat ideaal, alleen dit wordt wel warm in de zomer. Maar ik ga echt never nooit niet werken voor een toko die het handig vind de ontwikkelaars tussen het administratieve personeel in een kantoortuin te dumpen of ze in de anonieme flexplekken laat verzuipen. Dat is gewoon een slechte werkgever in mijn ogen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 16:16

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Gelukkig zit ik hier in een redelijke ruimte, met koptelefoon, maar inderdaad, mijn tijd in kantoortuinen was geen luxe. Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn in euros per developer, maar ik word geacht na te denken en oplossingen te bedenken, en dat lukt me beter in een stille(re) ruimte. De indirecte kosten van de kantoortuinen en andere moderne chaos zijn niet te bepalen, maar volgens mij bestaan ze wel degelijk.
quote: Tarkin
Verder bovengenoemde zaken die afleiden (zoals tweakers) zijn wel degelijk een probleem hier.
Beoordeel je mensen dan op hun aanwezigheid of op hun nuttige bijdrage? Wat mij betreft maakt het me niet uit hoe lang mensen bezig zijn, als ze maar issues oplossen/voorkomen. Sommigen werken gek genoeg liever 9 uur heel rustig, en verdienen dan wat minder, terwijl anderen 7 uur per dag fanatiek zijn, en daarmee dus ook meer waarde toevoegen. Als daar dan ook naar betaald wordt, is het prima. (nee, dat is niet compatibel met de Nederlandse gelijke-monniken-gelijke-kappen-aanpak met loonschalen, vaste bonussen en andere nivellerende maatregelen)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:49
Davidshadow13 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:07:
Kantoortuinen en/of flexplekken zijn voor mij als developer wel echt een dealbreaker.
Laatste twee bedrijven waar ik gesolliciteerd heb zelfde verhaal. Een bedrijf was zo "slim" op me pas bij bespreken van de arbeidsvoorwaarden de werkplekken van de developers te laten zien (les voor mij: bij eerste gesprek om rondleiding vragen), en dat was dus een "gezellige" kantoortuin. Toch vriendelijk bedankt.

Andere bedrijf was een startup waarbij ze überhaupt maar 1 kamer hadden (en een aparte vergaderkamer). Het woord kantoortuin is misschien iets te positief om die situatie te omschrijven, kantoorjungle misschien? Daar heb ik de uitnodiging voor een tweede gesprek maar afgeslagen.

Beide bedrijven vond ik qua werkzaamheden zeer interessant, maar op die manier kan ik niet werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Tarkin schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:04:
Kantoortuinen en flex desks ben ik ook geen fan van, maar om nu allemaal apart in een hokje te gaan zitten is nu ook weer wat. Het liefste zie ik dat elk team z'n eigen ruimte heeft (alsin Scrum team :) )

Ik lees heel veel mensen die zeggen enkel met een hoofdtelefoon op kan ik werken in de kantoortuin. maar hier hebben we het probleem dat dit niet zo geweldig sociaal gedrag veroorzaakt. Je geeft al snel het imago van "stoor me niet" terwijl communicatie in een Agile team super belangrijk is.
Dat is ook niet erg "agile" van je dan.

Concentratie is belangrijker dan mensen willekeurig kunnen storen. Onder programmeurs bestaat het "rubber duck" fenomeen: in plaats van een collega te storen met een vraag stel je eerst de vraag aan een fysieke rubberen eendje, want vaak komt het antwoord al tot je zodra je de vraag uit.

Plus, het storen van elkaar kost gewoon tijd en productiviteit. "Communicatie" hoeft niet verbaal, dat kan ook via:
  • Slack of Hipchat of Skype of MS Teams
  • Documentatie schrijven en/of lezen
  • Whatsapp of Telegram of iMessage of SMS
  • Telefoon/voicemail
Een heel team wat constant gestoord wordt door allemaal hypersociale mensen is vooral irritant.
Daarnaast hebben we er ondertussen ook al een paar op kunnen betrappen dat onder het mom van superconcentratie er toch geweldig veel naar youtube gekeken werd. Verder bovengenoemde zaken die afleiden (zoals tweakers) zijn wel degelijk een probleem hier.
Boeiend. Als 't werk maar afkomt en goed is, toch? Niemand is 8 uur lang productief.

Ik zit soms een hele dag niks te doen en vervolgens pak ik op mijn luie zondag een paar uur werk op, lekker thuis, heerlijk relaxed. Thuis heb ik namelijk een perfect kantoor: Een grote relaxte bank, een koelkast vol speciaalbieren, 2 grote 27" 1440p monitors, een bureaustoel die alleen van mij is, twee 7.1 surround sound installaties, en een mooi uitzicht :D Daar haal ik alle gemiste productiviteit weer in. Werkt perfect. Ik blij, collega's blij, baas blij.
Daarom is dat denk ik wel een voordeel van een kantoortuin, de sociale controle is groter. Het nadeel hier is dat enkel het gepeupel erin zit, van zodra je een teamlead bent zit je in een hok apart...
Tja, ik vraag mij af of die controle wel positief werkt. Als jij afleiding nodig hebt en gewoon wat katten wilt bekijken online, of lekker een nieuwe PC wilt samenstellen, dan moet dat gewoon kunnen. Dat heb je soms nodig en daar moet je ook tijd voor nemen en krijgen.

Als je dan zeikerds in je team hebt die daar moeilijk over gaan doen zou ik daar heel snel klaar mee zijn. Dan ga ik wel ff lekker een uurtje naar 't toilet. Heerlijk met die bewegingsdetectoren die op een gegeven moment besluiten dat het licht uit kan en dan zit je lekker in het donker te schijten :7

Anyway.

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik overtuigd ben dat thuiswerken toch écht de ideale kantooromgeving is. In deze moderne wereld hebben we eigenlijk geen kantoren meer nodig, denk ik. Althans, niet in de wereld van softwareontwikkelaars.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Tarkin schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:04:
Je geeft al snel het imago van "stoor me niet" terwijl communicatie in een Agile team super belangrijk is.
Dat vind ik zo'n dooddoener, en heeft weinig met Agile te maken. Werkoverleg is één ding, maar om het kwartier tot half uur gestoord worden voor of door onbenullige dingen ("small talk") of zaken die gedocumenteerd zijn of anderszins eenvoudig zijn op te zoeken is killing voor de productiviteit.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 25-06-2018 13:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 22:37
Blue-eagle schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:47:
[...]

Dat is ook niet erg "agile" van je dan.

Concentratie is belangrijker dan mensen willekeurig kunnen storen. Onder programmeurs bestaat het "rubber duck" fenomeen: in plaats van een collega te storen met een vraag stel je eerst de vraag aan een fysieke rubberen eendje, want vaak komt het antwoord al tot je zodra je de vraag uit.

Plus, het storen van elkaar kost gewoon tijd en productiviteit. "Communicatie" hoeft niet verbaal, dat kan ook via:
  • Slack of Hipchat of Skype of MS Teams
  • Documentatie schrijven en/of lezen
  • Whatsapp of Telegram of iMessage of SMS
  • Telefoon/voicemail
Een heel team wat constant gestoord wordt door allemaal hypersociale mensen is vooral irritant.
toon volledige bericht
Kunnen we idd over discussieren, maar ik heb ook nooit gezegd dat het team door iedereen zomaar kan gestoord worden, zeer zeker niet. Maar de communicatie tussen de teamleden zelf vind ik heel belangrijk. Waarom ze dan email/sms of telefoon zouden moeten gebruiken terwijl ze naast elkaar zitten ontgaat me een beetje.

Ik heb het persoonlijk niet zo op iedereen met een hoofdtelefoon op te zien zitten en dan allemaal maar via slack/messenger/whatever te communiceren. Leuk als je een remote team hebt maar als je allemaal co-located bent dan kan je daar maar beter optimaal gebruik van maken.
[...]
Boeiend. Als 't werk maar afkomt en goed is, toch? Niemand is 8 uur lang productief.

Ik zit soms een hele dag niks te doen en vervolgens pak ik op mijn luie zondag een paar uur werk op, lekker thuis, heerlijk relaxed. Thuis heb ik namelijk een perfect kantoor: Een grote relaxte bank, een koelkast vol speciaalbieren, 2 grote 27" 1440p monitors, een bureaustoel die alleen van mij is, twee 7.1 surround sound installaties, en een mooi uitzicht :D Daar haal ik alle gemiste productiviteit weer in. Werkt perfect. Ik blij, collega's blij, baas blij.
I agree. Maar de gevallen waar ik het over heb zijn van die gevallen die standaard 4u per dag youtube kijken. Ik deel de mening dat je niet 8u per dag productief bent maar dit is/was toch een beetje te gortig.

en nee, ze werken thuis niet verder. Nog afgezien dat het thuiswerk hier niet toegestaan wordt onder het mom van we willen iedereen zien werken (niet mijn keus, maar dat is de policy hier).

[...]

Soit, back ontopic. Kantoortuinen ik ben er zelf geen fan van, maar als ze het doorvoeren moet letterlijk iedereen (tot de CEO) maar meedoen, dan voelen ze zelf of het nuttig is of niet. Heb al op zo'n plekken gezeten waar dat gebeurde en dan krijg je als CEO wel m'n respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:06
Kantoortuinen werken alleen als ze niet te groot zijn en hangt ook af van het soort werk dat gedaan moet worden.
Bij mijn vorige werkgever hadden we ook een kantoortuin en daar hadden we enkele collega's die regelmatig en behoorlijk luidt bellen, dat irriteert en werkt dus niet. Als iedereen gewoon zijn eigen ding doet dan valt het met het rumoer best mee.

Wij hadden tevens flexplekken, maar iedereen probeer toch dagelijks op hetzelfde plekje te gaan zitten. Logisch ook als je dagelijks naar kantoor moet. Als je zoals ik 80% bij de klant en 20% op kantoor zit dan is een flexplek prima. Overigens zat bij ons het management en de directie ook gewoon tussen de junior assistenten, dat heb ik altijd netjes gevonden!
Dat je met collega's van verschillende afdelingen door elkaar zit is in principe niets mis mee, maar is soms onhandig als je juist met een aantal directe collega's moet samenwerken.

Kortom, mixed feelings.

Bij mijn huidige werkgever hebben we officieel flexplekken (echter staat mijn naam wel op een bordje bij de deur) en zit iedereen steevast dagelijks op dezelfde plek. Van een kantoortuin is geen sprake, oud pand met veel kamertjes. Werkt opzich prima met twee á drie man op een kamer en we zitten veelal qua afdelingen gegroepeerd. Echter als het rustig is op kantoor dan kan het voorkomen dat er aan de twee uiteinden van het pand mensen zitten waar je pas aan het eind van de dag achterkomt.

Kortom, ook weer mixed feelings.

Beste oplossing vind ik persoonlijk een grote open ruimte, met daarin langs de randen kamers grotendeels gescheiden met glaswanden. Dan kun je nog steeds met 2 á 3/4 man op kamer zitten, heb je toch wat interactie met elkaar door de glazenwanden plus deuren open. De overlast blijft dan beperkt en als je rustig wil werken trek je de deur dicht. Dit is hoe het ongeveer op een andere vestiging van ons werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:58
Tarkin schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:01:
[...]

Kunnen we idd over discussieren, maar ik heb ook nooit gezegd dat het team door iedereen zomaar kan gestoord worden, zeer zeker niet. Maar de communicatie tussen de teamleden zelf vind ik heel belangrijk. Waarom ze dan email/sms of telefoon zouden moeten gebruiken terwijl ze naast elkaar zitten ontgaat me een beetje.

Ik heb het persoonlijk niet zo op iedereen met een hoofdtelefoon op te zien zitten en dan allemaal maar via slack/messenger/whatever te communiceren. Leuk als je een remote team hebt maar als je allemaal co-located bent dan kan je daar maar beter optimaal gebruik van maken.
[...]

[...]

I agree. Maar de gevallen waar ik het over heb zijn van die gevallen die standaard 4u per dag youtube kijken. Ik deel de mening dat je niet 8u per dag productief bent maar dit is/was toch een beetje te gortig.

en nee, ze werken thuis niet verder. Nog afgezien dat het thuiswerk hier niet toegestaan wordt onder het mom van we willen iedereen zien werken (niet mijn keus, maar dat is de policy hier).

[...]

Soit, back ontopic. Kantoortuinen ik ben er zelf geen fan van, maar als ze het doorvoeren moet letterlijk iedereen (tot de CEO) maar meedoen, dan voelen ze zelf of het nuttig is of niet. Heb al op zo'n plekken gezeten waar dat gebeurde en dan krijg je als CEO wel m'n respect.
toon volledige bericht
Als je een beetje agile werkt met bijv scrum o.i.d. heb je al 400 momenten per sprint waar je met elkaar kan communiceren, laat mij dan aub gewoon werken als ik wel een keer achter mn bureau zit.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik lees hier veel developers die tegen kantoortuinen zijn. Persoonlijk denk ik dat het niet zo zeer met development te maken heeft maar behoorlijk persoonsafhankelijk is én toevallig de development wereld relatief veel introverte mensen aan trekt.

Zelf ben doe ik onder andere systeembeheerd (geen development ambities) bij een MKB, maar ben ik ook bezig met beleid, financiën, etc. Het is een baan waarbij ik soms hele dagen met mensen in gesprek ben of uren op een dag aan het telefoneren ben. Ik kán op het eerste gezicht heel extravert overkomen, maar ben dat absoluut niet. Ik krijg energie van stilte. Zeker als ik moe ben móet ik in een omgeving zitten waar stil de norm is. (Ik heb als ik thuis werk ook bijna nooit muziek aan terwijl ik werk. Op kantoor mag het niet meer.)

Bij het overgrote deel van de taken die ik doe, heb ik behoefte aan rust om me heen. Het gebeurt wel eens dat ik in gesprek ben met iemand en tegelijkertijd mijn collega met iemand in gesprek gaat. (Telefoon of ze komen langs. Hoort ook gewoon bij het werk.) Dat zijn de momenten waarop ik soms mijn concentratie echt volledig kwijt ben en een kantoortje verderop mijn telefoongesprek ga voeren.

Voor mijn werk, maar vooral voor mijn persoon, is een kantoortuin een omgeving waar ik gegarandeerd ongelukkig word.en die heel slecht is voor mijn productiviteit.

Ook vind ik het vervelend als mensen mee gaan kijken op mijn scherm. Als ik een hele dat op Tweakers zit is dat mijn keuze. In the end gaat het om het resultaat, niet hoe ik mijn tijd verdeel. (Zoals eerder gezegd, ook als ik op het eerste gezicht bezig ben met Tweakers of Facebook, ben ik vaak in mijn achterhoofd bezig met mijn werk. Veel bezig met creatieve processen en hoewel die zich wel een beetje laten sturen, hebben ze vaak ook tijd nodig. Het zal de eerste keer niet zijn dat ik 4 dagen aan het lanterfanten ben en de 5e dag opeens een flink stuk proza produceer. IK weet hoe dat werkt maar leg dat een ander maar eens uit wiens brein op een totaal andere manier werkt.)

Overigens kan ik én goed multitasken én goed in deep-hack-mode werken. Ik kan het alleen niet tegelijkertijd. Als ik vol in multitask mode zit, ben ik daar op gefocust. In deep-hack-mode same shit. Het is het een of het ander. Het is ook de reden waarom ik mijn werk graag in blokken van minimaal 1-2 dagen plan en tijdens de vakantie van mijn collega, vooral bezig ben met support en minder met structurele zaken. (Die vergen immers dat ik langere periode in deep-hack-mode ga. 1 verkeerd getimede "hallo" en ik ben minstens een half uur tijd kwijt.)

Terug naar de kantoortuin:
Dan heb je dat dus doorlopend. Ik heb het al als de deur open staat. (Of als 'ie dicht is en mensen negeren dat of vragen even of ze mogen storen. Nee. Anders had de deur wel open gestaan.)

Qua flexplekken, volgens mij zijn daar ook onderzoeken naar gedaan. Ze werken niet. Mensen willen hun vertrouwde omgeving om zich heen hebben en dat gaat verder dan hun eigen desktop met een achtergrondje. Ik wil mijn eigen prullaria om me heen, mijn eigen dingen, papieren, monitor setup. Da's een soort goed zittende spijkerbroek. ZIt lekker, voel je je vertrouwd in, werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
B-Real schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:03:
Beste oplossing vind ik persoonlijk een grote open ruimte, met daarin langs de randen kamers grotendeels gescheiden met glaswanden. Dan kun je nog steeds met 2 á 3/4 man op kamer zitten, heb je toch wat interactie met elkaar door de glazenwanden plus deuren open. De overlast blijft dan beperkt en als je rustig wil werken trek je de deur dicht. Dit is hoe het ongeveer op een andere vestiging van ons werkt.
Ik heb het bij mijn detacheerder, maar dan niet met glaswanden maar gewoon dichte wanden, maar dat werkt helemaal niet. In plaats van constante stilte of geroezemoes, heb je soms geluid, soms stilte, het is net niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15

Stoney3K

Flatsehats!

unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:13:
Ook vind ik het vervelend als mensen mee gaan kijken op mijn scherm. Als ik een hele dat op Tweakers zit is dat mijn keuze. In the end gaat het om het resultaat, niet hoe ik mijn tijd verdeel. (Zoals eerder gezegd, ook als ik op het eerste gezicht bezig ben met Tweakers of Facebook, ben ik vaak in mijn achterhoofd bezig met mijn werk. Veel bezig met creatieve processen en hoewel die zich wel een beetje laten sturen, hebben ze vaak ook tijd nodig. Het zal de eerste keer niet zijn dat ik 4 dagen aan het lanterfanten ben en de 5e dag opeens een flink stuk proza produceer. IK weet hoe dat werkt maar leg dat een ander maar eens uit wiens brein op een totaal andere manier werkt.)
Dit, inderdaad. Ik heb zelf ook een broertje dood aan managers die denken dat je als developer (of sysop) hetzelfde behandeld moet worden als een fabrieksmedewerker en dus elke minuut die je ingeklokt bent moet verantwoorden, en dan het liefst nog op een specifiek project.

Dat je dan de rookpauzes doorwerkt en 's avonds een kwartier langer blijft om alles even op je gemakje op te ruimen waar je collega's de werkplek gewoon zo achter laten en alles laten vallen, dat zal ze dan niet uitmaken, want het cijfertje "productiviteit" is het belangrijkste.

Het is een concept wat leuk werkt bij robots, niet bij personen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Stoney3K schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:23:
[...]
Dit, inderdaad. Ik heb zelf ook een broertje dood aan managers die denken dat je als developer (of sysop) hetzelfde behandeld moet worden als een fabrieksmedewerker en dus elke minuut die je ingeklokt bent moet verantwoorden, en dan het liefst nog op een specifiek project.

Dat je dan de rookpauzes doorwerkt en 's avonds een kwartier langer blijft om alles even op je gemakje op te ruimen waar je collega's de werkplek gewoon zo achter laten en alles laten vallen, dat zal ze dan niet uitmaken, want het cijfertje "productiviteit" is het belangrijkste.

Het is een concept wat leuk werkt bij robots, niet bij personen.
Die manager snappen het zelf niet en meten met 2 maten.
Management is ook typisch zo'n taak waar je niet heel de zag zit te typen, maar wel bezig bent.

Zodra ik een manager krijg die me niet laat werken op de manier waarop ik wil werken ben ik weg. Ik weet zelf het beste hoe ik optimaal werk. (Soms betekend dat ook gewoon slacken. Omdat het nodig is. Als ik zo duf als een konijn ben en heel erg hard mijn best ga doen productief te zijn, maak ik fouten. Kan ik beter een dag voor me uit zitten dutten dan dat ik later met de shit zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Heb zelf niet veel slechte ervaringen met kantoortuinen, in sommige gevallen is het zelfs een absolute pré omdat je vaak relevante zaken meekrijgt en de drempel tot even snel face to face overleggen veel kleiner wordt. Er is veel meer synergie tussen werknemers dan wanneer je in hokjes zit of op afstand van elkaar.

Maar een aantal ergernissen hier herken ik me ook in, met als 'hoogtepunt' geluidsoverlast wanneer je geconcentreerd wil werken. Ik heb zelf de pech dat ik me met muziek op ook maar matig kan concentreren, stilte werkt voor mij het best. Ik heb gelukkig bij mijn huidige klus de mogelijkheid om een rustiger plekje in het gebouw op te zoeken, of lekker thuis te gaan werken.

Zaken als geluidsoverlast moet je als organisatie wel degelijk over nadenken. Mensen die veel moeten telefoneren gedurende de werkdag moet je apart neerzetten.

Een jaar of 10 geleden zat ik bij een grote opdrachtgever die vrij vroeg was met kantoortuinen, maar dat concept ook vrij goed had uitgedacht:

Op elke gang had je de normale flexplekken, een stuk of 4 tot 6 afgesloten 'concentration rooms' waar je kon gaan zitten wanneer je óf geconcentreerd moest werken, óf juist een teleconference had en veel moet bellen, en in het midden een soort ad hoc meeting room waar je even snel bij elkaar kon gaan zitten voor overleg zodat je anderen niet stoorde. Dat werkte allemaal vrij goed.

Claimgedrag van werkplekken was niet mogelijk, de clean desk policy werd goed nageleefd en als je dacht je plek te moeten afbakenen met een foto van je gezin oid, werd dat aan het eind van de dag door security onverbiddelijk in een container gegooid, die mocht je dan de volgende dag weer komen ophalen.

Zoals bovenstaand beschreven is in mijn ogen de beste set-up voor een kantoortuin

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsjipmanz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:38:
Heb zelf niet veel slechte ervaringen met kantoortuinen, in sommige gevallen is het zelfs een absolute pré omdat je vaak relevante zaken meekrijgt en de drempel tot even snel face to face overleggen veel kleiner wordt. Er is veel meer synergie tussen werknemers dan wanneer je in hokjes zit of op afstand van elkaar.

Maar een aantal ergernissen hier herken ik me ook in, met als 'hoogtepunt' geluidsoverlast wanneer je geconcentreerd wil werken. Ik heb zelf de pech dat ik me met muziek op ook maar matig kan concentreren, stilte werkt voor mij het best. Ik heb gelukkig bij mijn huidige klus de mogelijkheid om een rustiger plekje in het gebouw op te zoeken, of lekker thuis te gaan werken.

Zaken als geluidsoverlast moet je als organisatie wel degelijk over nadenken. Mensen die veel moeten telefoneren gedurende de werkdag moet je apart neerzetten.

Een jaar of 10 geleden zat ik bij een grote opdrachtgever die vrij vroeg was met kantoortuinen, maar dat concept ook vrij goed had uitgedacht:

Op elke gang had je de normale flexplekken, een stuk of 4 tot 6 afgesloten 'concentration rooms' waar je kon gaan zitten wanneer je óf geconcentreerd moest werken, óf juist een teleconference had en veel moet bellen, en in het midden een soort ad hoc meeting room waar je even snel bij elkaar kon gaan zitten voor overleg zodat je anderen niet stoorde. Dat werkte allemaal vrij goed.

Claimgedrag van werkplekken was niet mogelijk, de clean desk policy werd goed nageleefd en als je dacht je plek te moeten afbakenen met een foto van je gezin oid, werd dat aan het eind van de dag door security onverbiddelijk in een container gegooid, die mocht je dan de volgende dag weer komen ophalen.

Zoals bovenstaand beschreven is in mijn ogen de beste set-up voor een kantoortuin
toon volledige bericht
Die werkgever heeft er dan ook niet zo heel veel van begrepen. Clean desk is een mooi concept, op een callcenter.

Net zoals dat ik thuis mijn kantoor helemaal zo heb ingericht dat ik er optimaal kan werken, wil ik dat op kantoor ook. Eigen PC, eigen bureau, eigen ladeblok, eigen spullen om me heen. Ik merk bij ons al dat het verbod op muziek contraproductief werkt. Ik werk zélden met muziek aan, maar de momenten dat ik het mis, zijn de momenten waarop ik met muziek mijn productiviteit kan verbeteren.

Het scenario dat je schetst is misschien een van de minst slechte. Maakt het nog steeds in mijn beleving een beroerd concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Het 'clean desk' beleid had met 2 zaken te maken:

1) Information security - geen documenten en paperassen etc laten rondslingeren
2) Claimgedrag tegengaan. Als je minder werkplekken hebt dan werknemers, is het niet wenselijk dat mensen hun 'territorium' gaan afbakenen door hun troep op het bureau achter te laten. Iedereen kreeg keurig een locker, waar ze eventueel hun 'eigen spullen' en laptop in kwijt konden mochten ze daar behoefte aan hebben. Bovendien waren er regelmatig collega's van buitenlandse vestigingen, wel zo makkelijk dat die ook naadloos kunnen inloggen op een beschikbare werkplek

Muziek mocht iedereen zelf weten, zolang anderen er geen last van hadden. Bureaus waren ruim en relatief makkelijk in hoogte verstelbaar. Op een paar oude fossielen na die nog uit het tijdperk van de ponskaarten kwamen heb ik eigenlijk niemand horen klagen.

Wat had de werkgever in jouw ogen precies niet begrepen?

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Als je minder werkplekken hebt dan werknemers (buitendienst even uitgezonderd) dan heb je misschien ergens anders een organisatorisch probleempje.

Tijdelijke krachten kan nog, maar dan zijn er altijd een beperkt aantal plekken die rouleren. Als je meer FTE in dienst hebt dan bureau's dan doe je het echt fout :+

[ Voor 36% gewijzigd door Stoney3K op 26-06-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsjipmanz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:22:
Het 'clean desk' beleid had met 2 zaken te maken:

1) Information security - geen documenten en paperassen etc laten rondslingeren
2) Claimgedrag tegengaan. Als je minder werkplekken hebt dan werknemers, is het niet wenselijk dat mensen hun 'territorium' gaan afbakenen door hun troep op het bureau achter te laten. Iedereen kreeg keurig een locker, waar ze eventueel hun 'eigen spullen' en laptop in kwijt konden mochten ze daar behoefte aan hebben. Bovendien waren er regelmatig collega's van buitenlandse vestigingen, wel zo makkelijk dat die ook naadloos kunnen inloggen op een beschikbare werkplek

Muziek mocht iedereen zelf weten, zolang anderen er geen last van hadden. Bureaus waren ruim en relatief makkelijk in hoogte verstelbaar. Op een paar oude fossielen na die nog uit het tijdperk van de ponskaarten kwamen heb ik eigenlijk niemand horen klagen.

Wat had de werkgever in jouw ogen precies niet begrepen?
Precies wat ik hier boven beschrijf.

Persoonlijk gedei ik niet goed in een omgeving met enkel flexplekken, waar ik geen eigen vaste plek heb, geen eigen bureau, niet mijn eigen prullaria om je heen.

Ik snap dat ze zoiets doen voor bijvoorbeeld callcenters, niet voor afdelingen waar er weinig reden is even veel bureau's te hebben als vaste medewerkers.

De combinatie is prima, ik heb op mijn kantoor ook 2 flexplekken staan voor externen die af en toe langs komen om klussen uit te voeren. Voor hen ga ik natuurlijk geen vaste plek bouwen. Voor mij en mijn directe collega wel, wij hebben ons eigen bureau, onze eigen PC, etc. Alleen als ik op vakantie ben vind ik het prima als er iemand achter mijn PC gaat zitten. Op 1 voorwaarde: Je laat het achter zoals je het aan trof. Ik wil als ik terug kom niet merken dat er iemand achter mijn PC heeft gezeten. (Iemand heeft wel eens wat dingen verplaatst en niet teruggezet. Dan ben ik niet heel aardig zeg maar. Het is mijn werkplek, je bent daar te gast.)

Buiten de vakantieperiode heeft sowieso niemand wat op mijn plek te zoeken. Ik werk, ook remote, op die PC.

Information security is een ding, maar daar heb je geen volledige clean desk policy voor nodig. Dat gebruiken om af te dwingen dat mensen helemaal niets meer op hun bureau laten liggen is een beetje onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

unezra schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:33:
[...]

Precies wat ik hier boven beschrijf.

Persoonlijk gedei ik niet goed in een omgeving met enkel flexplekken, waar ik geen eigen vaste plek heb, geen eigen bureau, niet mijn eigen prullaria om je heen.

Ik snap dat ze zoiets doen voor bijvoorbeeld callcenters, niet voor afdelingen waar er weinig reden is even veel bureau's te hebben als vaste medewerkers.

De combinatie is prima, ik heb op mijn kantoor ook 2 flexplekken staan voor externen die af en toe langs komen om klussen uit te voeren. Voor hen ga ik natuurlijk geen vaste plek bouwen. Voor mij en mijn directe collega wel, wij hebben ons eigen bureau, onze eigen PC, etc. Alleen als ik op vakantie ben vind ik het prima als er iemand achter mijn PC gaat zitten. Op 1 voorwaarde: Je laat het achter zoals je het aan trof. Ik wil als ik terug kom niet merken dat er iemand achter mijn PC heeft gezeten. (Iemand heeft wel eens wat dingen verplaatst en niet teruggezet. Dan ben ik niet heel aardig zeg maar. Het is mijn werkplek, je bent daar te gast.)

Buiten de vakantieperiode heeft sowieso niemand wat op mijn plek te zoeken. Ik werk, ook remote, op die PC.

Information security is een ding, maar daar heb je geen volledige clean desk policy voor nodig. Dat gebruiken om af te dwingen dat mensen helemaal niets meer op hun bureau laten liggen is een beetje onzin.
toon volledige bericht
Fair enough. Op je motivatie valt niks af te dingen, maar het komt op mij grotendeels over als een stuk gebrek aan flexibiliteit aan jouw kant. Maar als jouw werkgever daar geen problemen mee heeft en jou faciliteert in die keuze, is dat alleen maar een teken van goed werkgeverschap. Dat wil echter niet zeggen dat elke partij die het anders doet dan hoe jij het wilt 'het niet heeft begrepen'.

Begrijp me niet verkeerd, als ik de keuze had, zou ik ook het liefst een grote eigen kamer hebben met enorm bureau, geluidsdichte muren en fraai uitzicht, maar dat is nou eenmaal vaak niet de realiteit. Ik moet er wel bij zeggen: ik werk al bijna 15 jaar in de detachering waardoor je sowieso vaker van werkplek verandert. Misschien dat ik daardoor ook wat minder behoefte hebt aan vastigheid en er wat minder moeite mee heb om een keer m'n laptop mee te nemen naar een ander bureau :)

- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsjipmanz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:48:
[...]
Fair enough. Op je motivatie valt niks af te dingen, maar het komt op mij grotendeels over als een stuk gebrek aan flexibiliteit aan jouw kant. Maar als jouw werkgever daar geen problemen mee heeft en jou faciliteert in die keuze, is dat alleen maar een teken van goed werkgeverschap. Dat wil echter niet zeggen dat elke partij die het anders doet dan hoe jij het wilt 'het niet heeft begrepen'.
Iets genuanceerder probeer ik te zeggen dat een werkgever die niet kijkt naar het individu en klakkeloos de adviezen van guru's overneemt, het niet begrijpt.

Zo zijn de flexplekken ontstaan, de kantoortuinen, de cubicle farms. Allemaal zaken waar je soms jubelende geluiden over hoort, maar als je gaat kijken hoe goed mensen het in zo'n omgeving doen, vies tegen blijken te vallen.

Ik snap dat het soms nuttig is, als je een 24/7 callcenter hebt met sterk wisselend personeel (dat vaak ook nog eens parttime werk), ga je niet investeren in 1:1 werkplekken. Dan kijk je naar de noodzakelijke bezetting op piekmomenten en zet je genoeg werkplekken neer voor die piekbezetting.

Ook als je veel met externen werkt snap ik het. Externen hebben geen eigen plek nodig, wel een bureau met de nodige aansluitingen om hun werk te kunnen doen. (Dat is precies waarom ik op ons 2-mans kantoor, nog 2 bureau's heb staan. Eigenlijk 3, maar dat 3e bureau was bedoeld voor een 3e collega. Plan is afgeschoten. 3e collega komt voorlopig niet.)
Begrijp me niet verkeerd, als ik de keuze had, zou ik ook het liefst een grote eigen kamer hebben met enorm bureau, geluidsdichte muren en fraai uitzicht, maar dat is nou eenmaal vaak niet de realiteit. Ik moet er wel bij zeggen: ik werk al bijna 15 jaar in de detachering waardoor je sowieso vaker van werkplek verandert. Misschien dat ik daardoor ook wat minder behoefte hebt aan vastigheid en er wat minder moeite mee heb om een keer m'n laptop mee te nemen naar een ander bureau :)
Detachering is een ander ding. Dan ben je d'r op ingesteld en ben je in de regel ook geen eigen personeel. (Hoewel ik wel verhalen ken van mensen die 8+ jaar gedetacheerd zijn bij een opdrachtgever. Die mensen hadden overigens wél een eigen bureau en vast kantoor.)

Fraai uitzicht boeit me niet zo veel, wel een eigen kantoor met een dusdanig beperkt aantal m2 dat het niet vreemd is dat je daar met 2, maximaal 6 bij een project, werkt. Ik heb niet meer m2 nodig dan mijn collega's (hoewel ik wel regelmatig apparatuur op mijn bureau heb én een groot scherm met onze monitoring d'r op in het kantoor staat), maar wel mijn eigen plek.

Het is een van de redenen waarom detachering niet mijn directe voorkeur heeft. :)

(On the other hand, wat ik mezelf wél zie doen is advies/consultancy. In principe met een vaste werkplek op kantoor of thuis, maar regelmatig bij klanten om daar advies te geven. Zoiets voor 2 dagen per week kan ik prima mee leven. Yet, ook dan wil ik de thuisbasis van een eigen kantoor. Al mag dat dus best bij mij thuis zijn. Met dat compromis zou ik kunnen leven. 3-4 dagen per week thuis en 1-2 dagen per week op een meer flexibele plek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een mooi uitzicht zou me eigenlijk weinig boeien, maar genoeg daglicht en frisse lucht vind ik wel heel belangrijk. Ik zit nu in een "kantoor" wat aan 4 kanten ingebouwd is en dus niet grenst aan een buitenmuur. Dan is het heel snel, heel donker als de zon een beetje verkeerd staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waar het op neer komt is dat eenheidsworst de slechtst mogelijke aanpak is. Mensen zijn verschillend en daar moet je ook rekening mee houden. Dan krijg je het beste uit mensen.

De kantoortuin is een "one size fits nobody" aanpak. En als je probeert mensen alle persoonlijkheid te ontnemen door alles die eenheidsworst te maken en geen eigen territorium te geven, dan ga je dus geen diversiteit krijgen. Je krijgt of veel ongelukkige mensen zonder enige binding tot het werk, of alleen de types die de kantoortuin kunnen overleven.

En dan lees je ook nog eens dat er kantoortuinen zijn die koptelefoons verbieden, juist het verdedigingsmechanisme tegen irritante collega's en slechte planning/gebrek aan inzicht. Dat is nou echt het domste wat men kan doen; dan moet je de oorzaak aanpakken en de overlastgevende personen eruit knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Stoney3K schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:48:
Een mooi uitzicht zou me eigenlijk weinig boeien, maar genoeg daglicht en frisse lucht vind ik wel heel belangrijk. Ik zit nu in een "kantoor" wat aan 4 kanten ingebouwd is en dus niet grenst aan een buitenmuur. Dan is het heel snel, heel donker als de zon een beetje verkeerd staat.
Mag dat ARBO technisch wel?
Ik dacht dat er eisen waren aan buitenlicht.

Frisse lucht komt bij ons door roosters, de ramen kunnen niet open. Dat vind ik minder rampzalig. Zette vandaag thuis een raam open en opeens zit er een vlieg binnen. Da's vervelender dan een babbelende collega. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:56:
De kantoortuin is een "one size fits nobody" aanpak. En als je probeert mensen alle persoonlijkheid te ontnemen door alles die eenheidsworst te maken en geen eigen territorium te geven, dan ga je dus geen diversiteit krijgen. Je krijgt of veel ongelukkige mensen zonder enige binding tot het werk, of alleen de types die de kantoortuin kunnen overleven.
Elke kantooromgeving is een “one size fits nobody”. Vrijwel niemand wordt gevraagd wat ie wil, een kantoor voor zichzelf of een knus hokje met een paar collega’s om zich heen, meestal krijg je gewoon wat standaard is voor een werknemer in die functie bij dat bedrijf. En maar al te vaak wordt het gewoon die ene plek die vrij is omdat je de vervanger bent van de vorige die daar zat. Of gewoon de plek waar niemand anders wil zitten en die dus naar de nieuwkomer gaat.

Persoonlijk heb ik geen behoefte aan territorium afbakenen. Ik baken mijn territorium af door mijn laptop neer te zetten, geef het ‘s avonds weer vrij door de laptop weer in te pakken, en dat is het. Ik hoef niet zo nodig in de vier hoeken te plassen om mijn reuk achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:48:
[...]
Elke kantooromgeving is een “one size fits nobody”. Vrijwel niemand wordt gevraagd wat ie wil, een kantoor voor zichzelf of een knus hokje met een paar collega’s om zich heen, meestal krijg je gewoon wat standaard is voor een werknemer in die functie bij dat bedrijf. En maar al te vaak wordt het gewoon die ene plek die vrij is omdat je de vervanger bent van de vorige die daar zat. Of gewoon de plek waar niemand anders wil zitten en die dus naar de nieuwkomer gaat.
En dat is dus hét probleem.
Enerzijds snap ik dat het efficiénter lijkt, anderzijds denk ik dat het in gevallen contraproductief kan werken. Door mee te gaan in de persoonlijke behoeftes van werknemers, kan het zijn dat ze beter functioneren. Je kunt het niet iedereen 100% naar de zin maken maar door de juiste omgeving (zowel fysiek als mentaal) te scheppen, kun je wel het beste uit je medewerkers halen.

Hoe beter je medewerkers presteren, hoe beter je het als bedrijf doet.
Persoonlijk heb ik geen behoefte aan territorium afbakenen. Ik baken mijn territorium af door mijn laptop neer te zetten, geef het ‘s avonds weer vrij door de laptop weer in te pakken, en dat is het. Ik hoef niet zo nodig in de vier hoeken te plassen om mijn reuk achter te laten.
Daar heeft het dus niets mee te maken. :)
Zie boven, in the end is het in principe een businesskwestie.

Voor jou werkt een volledige flexplek met laptop goed, voor anderen niet. Ik zou niet snel bij een bedrijf willen werken waar een flexplek de norm is, wellicht dat jij niet graag bij een bedrijf werkt waar een vaste plek juist standaard is. (Gelukkig maar, anders zouden we mogelijk vechten om dezelfde baan.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

downtime schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:48:
Persoonlijk heb ik geen behoefte aan territorium afbakenen.
Good for you. Maar dat werkt niet voor een hoop mensen, zowel niet vanwege technische issues (monitoren, stoel, speciale muis of toetsenbord, etc), en ook niet psychisch. Een beetje empathie helpt hier.

Ik trek dit even door naar de laptop: je mag zelf geen programma's installeren of instellen en je moet werken met de setup en instellingen bepaald door iemand anders. Nog steeds geen wens tot een wat meer persoonlijke instelling? Of wil je wel in de vier hoeken van Windows/Linux/MacOS plassen om het persoonlijk te maken?

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 27-06-2018 10:25 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste