Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53
Als consultant heb ik de nodige kantoortuinen en flexplekken gezien. Mijn ervaring is dat het heel erg afhankelijk is van je werk en je collega's. Zolang het niveau van de collega's normaal is (een mix van mannen en vrouwen helpt ook heel erg), dan is het prima te doen in een kantoortuin. Dan wordt er ook veel professioneler gewerkt.
Ik heb ook bij klanten gewerkt waar ze bewust minder werkplekken hadden van medewerkers, heel af en toe kwam het voor dat er geen plek was, dat was wel eens vervelend als je 100+km moest rijden en ivm de file te laat kwam voor een werkplek.

Op dit moment zit ik bij een klant waar een aantal collega's niveautje 'bouwvakker' hebben en die verpesten aardig de sfeer wat mij betreft (meerdere collega's klagen daar over). Daarbij wordt er constant over koetjes en kalfjes geouwehoerd. Het is prima om even over het weekend te kletsen, maar wanneer dat uren duurt in een grote kamer en wanneer de racistische en seksistische opmerkingen mij om de oren vliegen, dan gaat mijn humeur echt heel snel achteruit.
Het gaat hier om een semi-overheid instelling, alles kan en mag, geen manager of teamlead die je erop aanspreekt wanneer je elke dag van 14:00 tot 16:00 even gezellig gaat kletsen met je leukste collega in de koffiecorner (die is tegenover onze ruimte). Je ziet de relaties op de werkvloer gewoon ontstaan, wel leuk om te zien.

Noice-cancelling headphones zijn een grote aanwinst! Maar er zijn mensen die zo'n irritante stem hebben dat zelfs mijn Sony WH-1000XM2 het niet trekt. Daarnaast hebben ze hier geen airco of klimaatbeheersing, dus met 28 graden op kantoor zijn zo'n warme headphones op je knar niet heel erg fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Abom op 27-06-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

unezra schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:39:
[...]

En dat is dus hét probleem.
Enerzijds snap ik dat het efficiénter lijkt, anderzijds denk ik dat het in gevallen contraproductief kan werken. Door mee te gaan in de persoonlijke behoeftes van werknemers, kan het zijn dat ze beter functioneren. Je kunt het niet iedereen 100% naar de zin maken maar door de juiste omgeving (zowel fysiek als mentaal) te scheppen, kun je wel het beste uit je medewerkers halen.

Hoe beter je medewerkers presteren, hoe beter je het als bedrijf doet.
Da’s ongetwijfeld waar maar het gaat veel verder dan alleen maar kantoorconcepten. Elk bedrijf heeft een eigen cultuur die bij je past of niet. Een kantoorconcept is, als het goed is, alleen maar een bepaalde invulling van je bedrijfscultuur (of de cultuur waar je naar streeft). Als de gewenste cultuur en het kantoorconcept niet op elkaar aansluiten dan heb je sowieso een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

downtime schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:38:
[...]

Da’s ongetwijfeld waar maar het gaat veel verder dan alleen maar kantoorconcepten. Elk bedrijf heeft een eigen cultuur die bij je past of niet. Een kantoorconcept is, als het goed is, alleen maar een bepaalde invulling van je bedrijfscultuur (of de cultuur waar je naar streeft). Als de gewenste cultuur en het kantoorconcept niet op elkaar aansluiten dan heb je sowieso een probleem.
Klopt. Het is een van de factoren die bepalend zijn.

Of je past bij een bedrijf/positie is maar voor een deel afhankelijk van of je geschikt bent voor de functie as-such. Da's een basisvoorwaarde, maar niet meer dan dat.

Het is ook waarom ik een sollicitatiegesprek in de regel niet enkel zie als een moment om voor de werkgever te bepalen of je capaciteiten passen bij de baan, maar ook of je persoon past bij de organisatie en het team. Andersom precies zo. Als ik solliciteer (zou solliciteren en bij eerdere sollicitaties), let ik daar heel erg op.

Dat begint al bij binnenkomst. Ik heb werkelijk al eens op het moment van binnenlopen, nog voordat het gesprek begon, min of meer besloten dat ik ergens wel of niet zou willen werken, onafhankelijk van de uitkomst van het gesprek.

De eerste indruk voor een sollicitant is op het moment van de voordeur open doen en begroet worden door diegene die de deur open doet. Vaak 10-15 minuten voor het daadwerkelijke sollicitatiegesprek begint. (Eigenlijk begint die eerste indruk daarvooral, website, communicatie, telefoon, etc.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:23:
[...]

Good for you. Maar dat werkt niet voor een hoop mensen, zowel niet vanwege technische issues (monitoren, stoel, speciale muis of toetsenbord, etc), en ook niet psychisch. Een beetje empathie helpt hier.
We werken met “vlekken”. Binnen zo’n vlek, die specifiek voor een afdeling is, kunnen gewoon extra monitoren geplaatst worden. Stoelen en bureau’s zijn verstelbaar en wie medische noodzaak heeft krijgt alsnog eigen spullen. Ik heb zelf enkele jaren een eigen stoel gehad omdat de toenmalige bureaustoelen mij rugpijn opleverden. Enige nadeel was dat ik wel eens iemand van “mijn” stoel af moest jagen omdat ie soms “geleend” werd.
Ik trek dit even door naar de laptop: je mag zelf geen programma's installeren of instellen en je moet werken met de setup en instellingen bepaald door iemand anders. Nog steeds geen wens tot een wat meer persoonlijke instelling? Of wil je wel in de vier hoeken van Windows/Linux/MacOS plassen om het persoonlijk te maken?
Als IT’er bij een financial is dat mijn realiteit. Ik beheer mijn eigen laptop niet. Moet ik nu maar een andere baan gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:14:
[...]

We werken met “vlekken”. Binnen zo’n vlek, die specifiek voor een afdeling is, kunnen gewoon extra monitoren geplaatst worden. Stoelen en bureau’s zijn verstelbaar en wie medische noodzaak heeft krijgt alsnog eigen spullen. Ik heb zelf enkele jaren een eigen stoel gehad omdat de toenmalige bureaustoelen mij rugpijn opleverden. Enige nadeel was dat ik wel eens iemand van “mijn” stoel af moest jagen omdat ie soms “geleend” werd.

[...]

Als IT’er bij een financial is dat mijn realiteit. Ik beheer mijn eigen laptop niet. Moet ik nu maar een andere baan gaan zoeken?
Het zou voor mij een van de redenen kunnen zijn ergens niet te gaan werken. Zeg nooit nooit, als ik een supergave baan vind en een van de beperkingen is dat ik een laptop krijg die ik niet zelf mag beheren zeg ik geen nee. Het is alleen absoluut geen pré.

Maar goed, organisaties waarbij dat de norm is, passen denk ik sowieso minder goed bij me. Veelal zijn dat grote organisaties die meer regeltjes hebben dan er namen in het telefoonboek staan. Niet mijn ding. Ik wil diegene zijn die de regels maakt. Niet diegene die ze opgelegd krijgt. (Al spreekt het voor zich dat ik me wel aan mijn eigen regels hou. De regels voor anderen gelden in principe ook voor mij.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

downtime schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:14:
De psychische "pijn" is net zo echt als de lichamelijke pijn, wordt alleen te snel weggelachen. Niemand zegt dat jij zo moet werken (vrijheid blijheid), maar het is gewoon onverstandig om te denken dat omdat jij het niet nodig hebt, anderen het ook niet nodig hebben.
Dat is jouw afweging om te maken. Ik heb adminrechten als gebruiker omdat ik anders niet kan werken, en ik zou ook niet willen werken in zo'n omgeving. Als men bij ons de koptelefoons zou verbieden, dan negeer ik dat eerst en ga gelijk rondkijken naar een andere baan. Anderen zullen dat niet doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Hoe toepasselijk. Gister een stuk in nrc: https://www.nrc.nl/nieuws...orden-op-kantoor-a1607980
Met name:
Bijvoorbeeld waarom we met z’n allen in open kantoortuinen zitten en gek worden van het lawaai van onze collega’s. Dat is omdat architecten tegenwoordig nu eenmaal dol zijn op ‘geile kantoren’ – grote open ruimtes die meer op legbatterijen lijken. Dat die hobby ervoor zorgt dat we met z’n allen een burn-out krijgen, is van ondergeschikt belang.

Hoe word je gelukkig op je werk? Dat weet ik nu ook. Niet door het aanstellen van ‘chief happiness officers’ en ‘fun agents’, zoals zoveel bedrijven tegenwoordig doen. Wél door slechte managers te ontslaan, niet meer te beginnen aan onnodige reorganisaties en door te stoppen met overbodige procedures en de flexplek.

[ Voor 76% gewijzigd door 26779 op 27-06-2018 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:14 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CurtPoindexter schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:28:
Ik weet niet hoor, maar heb je dit topic al gelezen? We zitten nu op 106 negative reacties van meerdere paragrafen in minder dan drie dagen tijd. En allemaal herhalen wat al gezegd is. Dat heet op reddit een circlejerk geloof ik.

Je zal maar neutraal staan tegenover kantoortuinen, of gematigd positief. Ik zou ook mijn mond houden..
Je kunt toch positief zijn over kantoortuinen zonder andermans negatieve argumenten weg te wuiven? Het probleem is dat de mensen die positief zijn, snel doen alsof de tegenargumenten van watjes, hoekjesplassers of sloddervossen komen. En dat is gebrek aan empathie en gebrek aan inzicht in wat mensen drijft (niet voor niets vaak gerelateerd aan slechte managers).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Emperor_ schreef op maandag 25 juni 2018 @ 02:59:
Het is jammer dat werkgevers niet investeren in akoestiek van een kantoor zodat het vele geluid gedempt wordt. Dit is een tof voorbeeld hoe het bij Basecamp geregeld is: https://basecamp.com/about/office
Dat is geen kantoortuin meer, gezien de oppervlakte. ;)

Kantoortuinen i.c.m. flexplekken en clean desk... ik blijf wel thuis. Dat is voor mij onwerkbaar en vooral met flexplekken kan je weer op pad door het gebouw om die ene collega te vinden die gisteren op de 1e zat, maar nu op de 3e. Mensen spenderen 8-9 uur op een plek, laat het ze dan ook een beetje eigen maken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:46:
[...]

Je kunt toch positief zijn over kantoortuinen zonder andermans negatieve argumenten weg te wuiven? Het probleem is dat de mensen die positief zijn, snel doen alsof de tegenargumenten van watjes, hoekjesplassers of sloddervossen komen. En dat is gebrek aan empathie en gebrek aan inzicht in wat mensen drijft (niet voor niets vaak gerelateerd aan slechte managers).
Pot en ketel. Je kunt niet bepaald stellen dat de tegenstanders van “moderne kantoorconcepten” nu zoveel empathie tonen voor de mensen die het wel fijn vinden.

Waar het sowieso fout gaat is dat concept en implementatie twee hele verschillende zaken zijn. Je kunt een goed concept totaal verknallen als de implementatie niet deugt. En de meeste mensen in dit topic (moi included) hebben niet op voldoende plekken gewerkt om het verschil te zien tussen slechte implementatie of een slecht concept.
Als ze een slechte implementatie zien wordt al snel het hele concept afgekraakt. Alsof auto’s slecht zijn omdat er slechte auto’s zijn.

Daarnaast zie je dat mensen die een slechte ervaring met het ene concept hebben snel aannemen dat alle issues waar ze tegenaan lopen niet bestaan bij een ander concept. Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat kantoorconcept niks uitmaakt als je bureau vlak naast de koffiemachine staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Ik denk dat het komt omdat men overladen wordt met het kantoortuin concept als next best thing en om het te verkopen aan de werkvloer wordt het ook verkocht als het beste sinds gesneden brood. Terwijl een ieder de problemen al van mijlenver aan ziet komen EN het concept gebruikt wordt om meer werkplekken op dezelfde vierkante meters te krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

downtime schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:59:
[...]
Waar het sowieso fout gaat is dat concept en implementatie twee hele verschillende zaken zijn. Je kunt een goed concept totaal verknallen als de implementatie niet deugt.
Ik geloof niet dat er ook maar iets correct is aan het concept van de kantoortuin, dus dat een implementatie per definitie faalt.

Ik heb in mijn fulltime carrière op verschillende groottes kantoren gezeten, met single-purpose of juist gemengde afdelingen, en ik weet inmiddels heel goed wat voor mij wel en niet werkt.

Dit stripje is voor mij en vele anderen waar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3uyRWGJ.jpg

Als ik een beetje rondzoek op welke voordelen een kantoortuin zou hebben, vind ik teksten à la:
Als niemand je onderbreekt, zouden we in theorie lekker door kunnen werken. Helaas zit het in de praktijk anders. De ongestoorde mens blijkt best lui. "Uit onderzoek blijkt dat, als je weet dat je niet gestoord zult worden, je juist langer over je werk doet."
[...]
"Je weet dat er dingen zullen zijn die je afleiden van je werk– een collega die je wat komt vragen bijvoorbeeld. Je weet niet wanneer je weer verder kan, en dat geeft je voortdurend een gevoel van urgentie. Je gaat opschieten om genoeg af te krijgen voordat die afleidingen komen."
[...]
Oké, als ze nooit gestoord worden gaan mensen dus lanterfanten. Maar wat als je je echt even moet concentreren om bijvoorbeeld een rapport te schrijven? Zou een stiltehokje dan niet helpen?
"Een gevoel van urgentie" :') Ook wel stress genoemd.

Of dit:
Het zijn veelgehoorde argumenten vóór de kantoortuin: het zou communicatie bevorderen en creativiteit en productiviteit ten goede komen, bovendien wordt beschikbare ruimte efficiënter benut.
Bovendien hoor je in een kantoortuin veel sneller aan welke projecten je collega’s werken en welke vragen ze bezig houdt. Mogelijk kun je ze hierbij helpen.
Right. Ja, je krijgt alles mee wat er gezegd wordt. Dat gaat alleen negen van de tien keer niet over werk, of niet over een onderwerp dat jou aangaat. Eén grote, open ruimte is geen vervanging voor heldere, geschreven of gesproken directionele communicatie.

Communicatie op zich is geen doel, het is een middel om je werk te kunnen doen.

Dat zal vast zo werken voor beroepen waarbij je gedurende de dag veel korte taken kunt afhandelen, of taken die je zó weer kunt oppakken na een verstoring, of taken die eenvoudig door andere collega's zijn op te pakken of af te ronden.

Als ik bezig ben met een threading- of timinggerelateerde bug oplossen, of één die een verschrikkelijk lange dependency chain heeft (systeem X schrijft iets naar Y, die het weer verbouwt en doorpasst naar Z, waar gaat het mis?), of een groot stuk code refactoren waarbij ik soms letterlijk een hele lap tekst knip naar mijn clipboard, en ik wordt op zó'n moment gestoord, dan kun je zo een kwartier tot een uur werk kwijt zijn.

Ja, dat is mijn gebrek. Maar dat wordt getriggerd door collega's twintig meter verderop die een lekker nummer voorbij horen komen en de Sonos op standje 11 knallen. Of door een collega twee bureaus verderop die besluit luidkeels een telefoongesprek te gaan voeren. Of collega's die links en rechts van je zitten en over je hoofd heen een discussie gaan voeren. Of door iemand die aan m'n bureau komt staan om een vraag te stellen. Of door één van de dertig collega's die trek krijgt in koffie en de rest meevraagt, waarna een ware volksverhuizing op gang komt. Dat soort dingen lijden behoorlijk af.

Daarom geloof ik niet, kijkend naar mijn vak, hoe softwareontwikkelaars efficiënter kunnen werken als je ze met z'n allen in één grote ruimte zonder geluidsdempende maatregelen plaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 27-06-2018 17:09 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:00:
een collega twee bureaus verderop die besluit luidkeels een telefoongesprek te gaan voeren.
Grootste haat van kantoortuinen maar ook kantoren an sich. Prima dat er communicatie nodig is tussen personen en zeer zeker noodzakelijk maar daar moet ruimte voor zijn. Een kamer waar je met meerdere personen zit te werken is daar niet 1 van.

Telefooncellen zijn daar ideaal voor maar er is eigenlijk altijd een chronisch gebrek aan en dus wordt de kantoortuin een kippenhok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Panini schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:13:
[...]

Omdat dan iedereen zo een ding wil hebben en je dure koptelefoons aan moet schaffen voor het gehele kantoor? Neem aan dat mensen, ivm de hygiëne, die dingen ook niet willen delen.

Ik snap heel goed dat een koptelefoon nodig is. Maar ik vind wel een grijs gebied of je werkgever jou er eentje moet verschaffen. Ik neig er meer naar dat het je eigen verantwoordelijkheid om dat aan te schaffen. Ook al heeft jouw werknemer er voordeel bij dat het voor jou het effect heeft dat je beter kan werken.

[...]

Geloof je het zelf. ;(

Het wordt vaak pas nageleefd als er een formeel beleid (clear desk policy/gedragscode) is, dat gecommuniceerd is naar medewerkers en er duidelijk is gemaakt wat de gevolgen zijn van overtreden. En zelfs dan lappen nog genoeg mensen het bewust of onbewust aan hun laars,

Het punt wat jij hier probeert te maken gaat langs me heen eigenlijk? Op je sneer na dan.
Ik heb geen sneer uitgedeeld. En ja, ik geloof het zelf.

Bij de overheiddienst waar ik werk, wordt de clear desk policy/gedragscode streng nageleefd, op alle kantoren. Er wordt regelmatig gecontroleerd. Verder heeft iedereen op het werk de AVG & iBewust cursussen moeten doen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik merk hier een vrij kritische houding tov kantoortuinen. Mijn huidige werkgever heeft ook kantoortuinen cq flexplekken. Wel vrij ruim opgezet, en er is plek genoeg. Op normale dagen is ongeveer 50-75% van de plaatsen bezet.

Ik moest in het begin enorm wennen en dacht ook dat het niets voor mij zou zijn. Maar nu ik er een paar jaar werk moet ik zeggen dat het concept mij best bevalt. Het idee van flexplekken houdt in dat het eigenlijk niet uitmaakt waar (of wanneer) je werkt, of dat nou thuis is of op kantoor. In de praktijk werken de meeste collega's 1 of 2 dagen thuis. Voor mijn functie (projectcontroller) heb ik met veel verschillende buitendienst collega's te maken en dan is het erg prettig dat als zij op kantoor zijn, ook naast mij of in de buurt zitten. Naast koetjes en kalfjes wordt er dan ook meteen inhoudelijk over de projectvoortgang gesproken, laagdrempelig en op een informele manier. Bellen kan natuurlijk ook, maar 1) is de drempel hoger en 2) als ik ophang ben ik altijd nog wel wat punten vergeten te vragen...
Dus in die zin heeft het zeker een toegevoegde waarde wat betreft communicatie. De werkzaamheden waar ik niet in gestoord wil worden (contractuele documenten beoordelen) plan ik meestal op een thuiswerkdag in, of ik ga in een telefooncel zitten. En ik heb thuis een Sony WH-1000XM2, maar op kantoor zet ik net als iedereen gewoon zo'n standaard headset op, werkt voor mij prima.

MAAR ik heb hiervoor enkele jaren gedetacheerd gezeten, en ben ook kantoortuinen tegengekomen die niet werken. Te weinig plek, veel drukke mensen bij elkaar, flauwe grappen/"humor" van steeds dezelfde personen, buitendienst medewerkers die met z'n allen bij elkaar gaan zitten ipv socializen , etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2018 00:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:10

Don Quijote

El Magnifico

Ook hier een wat positiever geluid... Bij mijn werkgever (4000+ mensen) zijn we ook overgestapt naar wat ze bij ons noemen "activity based working". Wat inderdaad inhoud dat niemand meer een vaste eigen werkplek heeft. En dan ook echt niemand. Wel zijn er zones/afdelingen waarin iedereen gaat zitten en waar ook de andere mensen zitten met wie je normaal gesproken veel contact hebt. En wat mij betreft is het een success.

Er zijn heel veel verschillende soorten werkplekken gecreëerd waarbij het idee is dat de activiteit die je doet, bepaalt waar je gaat zitten (hence activity based working). Dus als je moet bellen ga je in een 1 persoons belruimte staan; heb je een (video)conference neem je een conference ruimte; moet je een dag erg geconcentreerd werken neem dat een 1-persoon kamer of ga in het stiltedeel zitten. Moet je met z'n tweeën of drieën even samenwerken, neem dan een van de "samenwerk"-hoekjes. Wil je even het weekend doornemen, langer dan twee minuten, ga dan een bak koffie nemen en een potje poolen.

Ik zit op dit moment in de consultancy waarbij intensief samenwerken redelijk belangrijk is en je gemiddeld misschien wat meer extrovertere mensen tegenkomt dan in development, dus wellicht dat dit een reden is dat het bij ons wel werkt in tegenstelling tot de vele geluiden hier... Maar op een paar mensen na, die erg gehecht zijn aan een vast eigen kantoor met eigen dingen aan de muur en foto's op het bureau, zijn de meeste mensen erg enthousiast. Ik voorop. Veel meer kruisbestuiving tussen verschillende teams en daardoor efficiëntere en effectievere oplossingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Don Quijote op 01-07-2018 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54

BCC

Je hebt in een kantoor mensen die voornamelijk communiceren voor hun werk zoals sales, helpdesk, management en je hebt mensen die voornamelijk denkwerk doen voor hun werk: developers, engineers, legal, er cetera. Die hebben gewoon een ander type werkplek nodig om productief te zijn. Als daar niet over is nagedacht bij de aanleg van het kantoor dan is het vaak minder ideaal :)

Probeer maar eens met hardware engineers flexplekken te gaan gebruiken :)

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 01-07-2018 08:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 08:10
Ik zou doodongelukkig worden van de hele dag in m'n eentje in een kantoortje zitten, en ik ben ook software developer en behoorlijk introvert. Daarbij is ook bij dergelijk denkwerk communicatie essentieel. Juist als het complexer wordt is het nodig om de mening en inzichten van anderen te verkrijgen en gebruiken.

Ik denk dat het vooral ook ligt aan je collega's, ik werk op een R&D afdeling met allemaal hoog opgeleide mensen, dat is vrij rustig, en bijna alle gesprekken gaan inhoudelijk over het werk. Heb ook wel eens in de buurt van de secretaresses gezetten en dat is wel een stuk onrustiger, voordeel is dan weer wel dat je op de hoogte blijft van alle roddels binnen het bedrijf.. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
Blue-eagle schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:47:

Plus, het storen van elkaar kost gewoon tijd en productiviteit. "Communicatie" hoeft niet verbaal, dat kan ook via:
  • Slack of Hipchat of Skype of MS Teams
  • Documentatie schrijven en/of lezen
  • Whatsapp of Telegram of iMessage of SMS
  • Telefoon/voicemail
Ik heb ooit een hele discussie gehad met mensen die zich weer doodergerden aan al die antisociale types die 2 meter verderop zitten en een e-mail sturen in plaats van hun bek open te trekken.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janet010
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07-2021
Tehh schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:22:
Mijn eerste werkvloer was een klaslokaal. Die moest ik delen met drie, daarna vier en op het laatst zelfs vijf mensen. Vier daarvan vrouwen met kinderen in dezelfde leeftijd.
Je weet dat ieder's moeder (ook die van jou en mij) ooit ook zo'n vrouw was?

Het valt me een beetje tegen dat er door een aantal hier zo afgegeven wordt op vrouwen als het gaat om dit onderwerp. Dat de interesses niet gelijk zijn, wil nog niet zeggen dat het daarom hinderlijk is of zo ervaren moet worden. Het enige wat ik kan verzinnen als storingsfactor, is de doordringendheid van de stem. Terwijl ik juist de meeste mannen té hard vind praten voor het comfortabele in de kantooromgeving.

Als je nergens voor staat, val je voor alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:14 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CurtPoindexter schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:42:
Ja dat is ook debiel. Je krijgt sneller meer info als je er gewoon even heen loopt.
Het voordeel van een email is dat het de ontvanger de kans geeft het te bentwoorden wanneer die tijd heeft. Iemand aanspreken betekent dat jij bepaalt dat die ander alles moet droppen om jou dan aandacht te geven.

Het is makkelijker voor jou, maar dat is ook een egoistische visie. Zelfde als bellen.

Hoe goed ben je in het onderscheid maken tussen urgent en niet-urgent, en hoeveel hou je rekening met de ander?

Afbeeldingslocatie: https://www.developgoodhabits.com/wp-content/uploads/2017/05/Eisenhower-Matrix-Diagram.png
Wat voor de ontvanger een 3 of een 4 is, maak je een 1 door de persoon aan te spreken. Er is niets mis met een email, zelfs niet op 2m afstand.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 01-07-2018 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

ik heb 25 jaar ervaring met diverse vormen van kantoortuinen in commerciele en niet commerciele sector (sorry, ben een nog levende dino), en eerlijk gezegd komen alle varianten die hiervoor genoemd zijn wel een keer voor. Bij klanten en intern.

Klanten kun je vaak niet anders dan er aan wennen, want een noise cancelling Bose die ik intern gebruik kan daar gewoon niet. maar het werkt wel voor interne kantoortuinen waar de collega's de halve maandag het weekend doornemen als je je moet concentreren.

ik heb ook in kantoortuinen gewerkt waar het zo rustig was als een bejaardentehuis tijdens de siesta. Met en zonder tussenschotten, met en zonder foto's van andermans kinderen op je plek. Het tegenovergesteld kan ook: twee maanden naast de uitlaat van een kleurenprinter zitten omdat dat het laatste vrije plekje was bij een niet nader te noemen Bank in Amsterdam.flexplekken en kantoortuinen zijn sowieso een uitvinding van spreadsheettijgers zonder praktijkervaring, net als parkeerbeleid.

Dat ook management het niet altijd begrijpt is het voorbeeld om alle oude losse beeldschermen weg te halen want overjarig, en iedere kantoorwerker de mogelijkheid te geven zijn/haar EIGEN scherm te laten bestellen (want anders ingewikkeld qua geld) , maar wel 100% flexplekken aan te houden. Het ergste zijn salesmanagers die gaan rondlopen door een kantoortuin als ze iemand aan de telefoon hebben.

mijn persoonlijke bottomline over flexplekken: prima, zolang er een zinnige policy wordt gehandhaafd:
  1. aantal flex en aantal vast plekken. Beperk kantoortuin tot 30-40 plekken. Geluidwerende cubicle schotjes zijn niet erg
  2. iedereen dezelfde middelen, zelfde ergonomische stoelen, tafels, schermen
  3. mogelijkheid tot te reserveren 1 of 2 persoons afzonderplekken voor geconcentreerd werk
  4. elkaar kunnen aanspreken op afwijkend gedrag conform duidelijke afspraken

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
gambieter schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:30:
[...]

Het voordeel van een email is dat het de ontvanger de kans geeft het te bentwoorden wanneer die tijd heeft. Iemand aanspreken betekent dat jij bepaalt dat die ander alles moet droppen om jou dan aandacht te geven.

Het is makkelijker voor jou, maar dat is ook een egoistische visie. Zelfde als bellen.

Hoe goed ben je in het onderscheid maken tussen urgent en niet-urgent, en hoeveel hou je rekening met de ander?

[afbeelding]
Wat voor de ontvanger een 3 of een 4 is, maak je een 1 door de persoon aan te spreken. Er is niets mis met een email, zelfs niet op 2m afstand.
Tsja, dat is dus niet universeel. Er zijn dus ook mensen die zwaar gefrustreerd raken als je ze op zo'n (in hun ogen) onpersoonlijke manier benaderd. Juist het herkenen van dergelijke verschillen en je realiseren dat je niet met iedereen op dezelfde manier kunt omgaan, is ook onderdeel van professioneel bezig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Morty schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:12:
Tsja, dat is dus niet universeel. Er zijn dus ook mensen die zwaar gefrustreerd raken als je ze op zo'n (in hun ogen) onpersoonlijke manier benaderd. Juist het herkenen van dergelijke verschillen en je realiseren dat je niet met iedereen op dezelfde manier kunt omgaan, is ook onderdeel van professioneel bezig zijn.
Natuurlijk, maar het ging me juist om de veroordeling van de email. De emailverstuurder geeft de ander de keuze diens voorkeur aan te geven door de minst storende optie te nemen, de aanspreker begint met de meest storende aanpak. Het is een stuk moeilijker om tegen de meest storende mensen in te gaan (confrontatie) dan om een emailverstuurder te zeggen "dat doort dingen kun je me ook gewoon vragen".

Extroverter ingestelde mensen hebben vaak geen idee wat ze zijn voor meer introverte mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 102% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:15 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CurtPoindexter schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:32:
Want op 2m kan je dat niet zien, inschatten of bepalen. Het is totaal een raadsel hoe druk iemand is. Je merkt nergens aan dat iemand geconcentreerd naar zijn scherm staart, iets leest, aan de telefoon is... oh wacht. Volgens mij geef ik het al weg.

8)7
Jouw inschatting, gebaseerd op jouw vooroordelen. Laat me gokken, jij stoort vaker dan dat je gestoord wordt.

Mensen beoordelen vaak vanuit hun eigen karakter en zeer subjectief. De grootste stoorzenders weten vaak niet eens hoe vervelend ze zijn, het dringt gewoon niet tot ze door.
CurtPoindexter schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:32:
Edit: En als je echt twijfelt kan je het ook nog vragen. Vreemd concept ik weet het.
En als je het vraagt, dan heb je de concentratie of het denkproces al verstoord. De vraag "is dit een goed moment" verdient een brullend "nee, eikel" ;)

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 01-07-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:15 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Mijn grootste ergenis ervaring: Ik had een semi-vaste plek in een "kantoortuin". Op deze locatie had ik mijn eigen voorkeurs-stoel met mijn kont-afdruk en mijn juiste draadjes voor schermen e.d.; Ik irriteerde me echter vrij sterk als iemand mijn plek had genomen, waardoor ik elders moest gaan zitten.

Hoe dan ook, dus op een dag, ik mijn favo plekje. Zit ik 15 minuten in een meeting, kom ik terug: Zit iemand anders daar! Die heeft gewoon mijn laptop ontkoppeld en spullen aan de kant geschoven.

Ik werkte er freelance, maar ze wilde me wel graag op locatie hebben. Mijn "haat" richting het open-kantoor idee had ik al meerdere keren geuit bij het bedrijf, zeker omdat mensen echt geen probleem hadden om letterlijk te schreeuwen door de zaal heen, er altijd plek tekort was, er stoelen tekort waren en er ook nog eens ping-pong ballen om je oren vlogen (soms letterlijk).

Na die dag ben ik gewoon naar huis gegaan en had ik later telefonisch aangegeven niet meer op locatie te gaan werken en alleen maar te komen voor meetings. Verassend genoeg vonden ze het OK. Ik heb er nog een paar maandjes gewerkt ook, met 1x in de week een meeting op locatie.

Sindsdien is bij iedere nieuwe klant: Nee ik werk niet op locatie, geen uitzonderingen. Heb mijn uurtarief wel iets moeten verlagen ervoor (gemiddelde daling van zo'n 15%), anders was t wel lastig werk krijgen, maar ik krijg nu wel meer gedaan en heb geen reistijd.

[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 01-07-2018 13:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

In de tijd dat ik aan het werk was op een open ict afdeling met 6 systeembeheerders en een 10-tal packagers/werkplekbeheerders etc was het de gewoonte als je iemand nodig had, je even aangaf: "heb je even?" En dat werkte over het algemeen redelijk goed. Ja, het kwam wel eens voor dat het niet uitkwam om gestoord te worden, dan kan je vragen waneer het wel schikt. Iets met normale omgangs manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 11:54

BCC

[...]

Beetje kort door de bocht dat developers voornamelijk "denken" en de sales / helpdesk / MT voornamelijk "communiceren". :')

[...]

Ja dat is ook debiel. Je krijgt sneller meer info als je er gewoon even heen loopt.
Ik snap echt dat het niet zo zwart wit is, maar het maakt Mn punt een stuk duidelijker.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:33
Wat ik wel grappig vind is het aantal mensen die het wel ok vinden maar wel een (noise cancelling) koptelefoon gebruiken, dat is toch juist een teken dat het concept dan niet prettig werken is :?

Het geeft mij altijd zo'n idee van een stel werkende zombies. Zit 6 man bij elkaar te werken, alle 6 een koptelefoon of oortjes in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Morty schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:55:
[...]

Ik heb ooit een hele discussie gehad met mensen die zich weer doodergerden aan al die antisociale types die 2 meter verderop zitten en een e-mail sturen in plaats van hun bek open te trekken.. ;)
Op een e-mail kan ik zelf bepalen wanneer ik reageer. Ik doe het soms wel met collega's die mij maar blijven storen en schijnbaar niet kunnen luisteren. Ze beginnen tegen mij te praten, en ik negeer deze persoon volledig. Geen enkele reactie geven levert uiteindelijk een situatie op waar zij het gevoel hebben tegen een muur te lullen, en sociaal gezien voor paal staan.

De meningen van anderen om mij heen boeien mij bar weinig. Het voordeel is dat niemand meer zomaar tegen mij begint te lullen want ze weten dat ik daar een teringhekel aan heb.

[...]

Dat vind ik zó egoïstisch. Voor de andere persoon is dat eventjes sneller, ja. Maar voor mij betekent dat ik op een vaak bijzonder onnodige vraag antwoord moet geven en mijn eigen train of thought helemaal kwijt ben. Als programmeur is dat zó vervelend. Dan zit ik met een hele structuur van code in m'n hoofd na te denken over een complex probleem, en dan komt iemand tussendoor met de vraag: "Heuj weet jij hoe laat we die afspraak hebben?"

Kijk in je agenda, luie sociaal behoevende dwaas. Waarom stoor je mij met zoiets onnozels. Als je graag met iemand wil praten dan loop je naar de kantinejuffrouw die erg graag over d'r kleinkinderen praat en vast OOK kan vertellen dat je gewoon in je agenda moet kijken.

En zelfs áls het al een keer een slimme vraag is kan dat ondanks mijn nabijheid ook via de digitale weg worden gevraagd. Ik bepaal wel wanneer ik er tijd voor heb. En als het énorm dringend is dan gaat er vast ook een brandalarm af.

* Blue-eagle heeft een hekel aan vervelende hypersociale mensen die zich duidelijk eenzaam voelen als ze hun stem niet kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 102% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:15 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ybos schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:55:
Wat ik wel grappig vind is het aantal mensen die het wel ok vinden maar wel een (noise cancelling) koptelefoon gebruiken, dat is toch juist een teken dat het concept dan niet prettig werken is :?

Het geeft mij altijd zo'n idee van een stel werkende zombies. Zit 6 man bij elkaar te werken, alle 6 een koptelefoon of oortjes in.
Nu dat mijne eindelijk is gerepareerd eens geprobeerd, vond het wel handig, noise cancelling koptelefoon. Collega's minder als ze wat van me moesten hebben :P.

Maar het heeft voor en nadelen, en nadelen kan je verminderen met een NC koptelefoon. Dan is dat toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:33
Sissors schreef op zondag 1 juli 2018 @ 15:55:
[...]

Nu dat mijne eindelijk is gerepareerd eens geprobeerd, vond het wel handig, noise cancelling koptelefoon. Collega's minder als ze wat van me moesten hebben :P.

Maar het heeft voor en nadelen, en nadelen kan je verminderen met een NC koptelefoon. Dan is dat toch prima?
Tuurlijk is het prima, maar dat er best veel mensen zijn die het gebruiken geeft toch wel aan dat er wat mankeert aan het concept lijkt me :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:51
De kantoortuin is een mooi concept op papier. Je maakt er een mooi gezellig hok mee waar iedereen elkaar een stuk beter kent en waar men beter van elkaar weet wat ze aan elkaar hebben. Het probleem dat ik in de praktijk ondervonden heb is dat het gewoon niet samen gaat met abstracter werk waarvoor je je diep moet concentreren. Als je de hele dag simpele recht toe recht aan clicky-click pleisterplak IT doet dan kan je dat prima in een kantoortuin doen maar scripten/programmeren is in een kantoortuin gewoon geen doen.

Op mijn huidige werk is het sowieso erg gehorig en raak ik al afgeleid als ik iemand anders zijn/haar gesprek meekrijg. Ik merk dat ik en heel wat andere collega's daar slecht tegen kunnen en ook hier zie je dus overal headsets tevoorschijn komen. Headsets vind ik overigens maar een halve oplossing want ook het muziek leidt af, maar wel veel minder dan de gesprekken/gelach/gejoel over de afdeling.

Een andere ergenis op mijn werk zijn dingen als nerf guns/drones/andersoortig hipster speelgoed. Het is even leuk om te zien maar het is zo onderhand een dagelijks fenomeen geworden. Als er dan wat van gezegd wordt vindt men je gelijk een zeikerd en een spelbreker. Ik vind het al vervelend genoeg om er wat van te zeggen. Ik lijk heel sociaal en een makkelijke prater, maar dat is niet zo, dat is allemaal aangeleerd gedrag.

Er wordt momenteel weer geschoven in de organisatie waar ik werk en ik krijg nu voor het 4e jaar op een rij weer een andere manager die ook al geuit heeft mij te willen verplaatsen naar een andere afdeling (ook zo onderhand al de 4e of 5e keer, ik ben de tel al kwijt). Naar alle waarschijnlijk wordt ik weer teruggeplaatst naar de verdieping waar ik hiervoor ook vandaan kwam. Het is daar helsdruk; Bureau's staan veel dichter op elkaar, de collega's daar joelen en lachen nog meer dan waar ik nu zit en de supportdesk die me al 5-8 keer per dag stoort met fysieke bezoeken zit ook op deze afdeling (dus dat op en neer gesjouw naar m'n bureau wordt dus ook weer meer). Er spelen ook wel wat andere factoren mee maar met het vooruitzicht dat m'n kantoortuin-hellhole-avontuur nog eens geïntensiveerd gaat worden ben ik al naar een andere baan aan het kijken waar geen open floor plan gehanteerd wordt. Het is gewoon echt niks voor mij.

P.s. Een ander vervelend iets op kantoor vind ik het gestamp van die nette schoenen de hele dag. Het zijn met name sales en manager types die het doen merk ik (want ook techneuten met nette schoenen maar die hoor je niet). We weten heus wel dat je op kantoor bent, doe maar rustig, we hoeven niet in je gedreun te zitten als je voor de 10e keer naar je meeting toe stampt. :(

[ Voor 3% gewijzigd door MainframeX op 01-07-2018 20:20 . Reden: Spelling enz. ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Naar aanleiding van ervaringen van andere collega's, heb ik nu besloten ook een noise-cancelling headphone (Sony WH-1000XM2) te gaan dragen op het werk. Puur omdat ik me door de enorme herrie in het kippenhok totaal niet kan concentreren.

Afgelopen donderdagavond het ding opgehaald, en vrijdag meteen uitgeprobeerd. Heerlijk! Ik ben de afgelopen 2 jaar niet zo produktief geweest als vrijdag, eindelijk kan ik me op mijn werk concentreren.

Ik ben inmiddels de 4e collega op de kamer met zo'n ding, en ik weet dat er nog velen ook naar zo'n koptelefoon aan het kijken zijn. Zou me niet verbazen als er straks van de 24 mensen minimaal de helft met zo'n ding op zit, of nog meer.

Misschien niet zo'n fraai gezicht, maar zo kan ik tenminste mijn werk nog een beetje fatsoenlijk doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ybos schreef op zondag 1 juli 2018 @ 15:58:
[...]

Tuurlijk is het prima, maar dat er best veel mensen zijn die het gebruiken geeft toch wel aan dat er wat mankeert aan het concept lijkt me :?
Als iemand met een eigen kantoortje de radio aanzet omdat het anders zo stil is, geeft dat ook aan dat er iets aan het concept van een eigen kantoor mankeert? Of betekent het alleen maar dat elk concept voor- en nadelen heeft?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 20:10
Blue-eagle schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:58:
[...]
Op een e-mail kan ik zelf bepalen wanneer ik reageer. Ik doe het soms wel met collega's die mij maar blijven storen en schijnbaar niet kunnen luisteren. Ze beginnen tegen mij te praten, en ik negeer deze persoon volledig. Geen enkele reactie geven levert uiteindelijk een situatie op waar zij het gevoel hebben tegen een muur te lullen, en sociaal gezien voor paal staan.

De meningen van anderen om mij heen boeien mij bar weinig. Het voordeel is dat niemand meer zomaar tegen mij begint te lullen want ze weten dat ik daar een teringhekel aan heb.
Ik vind het nog best indrukwekkend dat je een baan weet te behouden met zo'n houding :P

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
wildhagen schreef op zondag 1 juli 2018 @ 16:16:
Ik ben inmiddels de 4e collega op de kamer met zo'n ding, en ik weet dat er nog velen ook naar zo'n koptelefoon aan het kijken zijn. Zou me niet verbazen als er straks van de 24 mensen minimaal de helft met zo'n ding op zit, of nog meer.
Maar dat is toch bizar dat dat nodig is? Een kantoor is toch een plek om te werken en niet een soort kroeg? Vooral als meer mensen dat doen is er toch iets aan de hand?

Ik ben heel blij dat ik 3 van de 5 dagen thuis kan werken met mijn eigen spullen, eigen scherm op de juiste hoogte en mijn eigen muziek. Van noise-cancelling doppen wordt ik na een dag een beetje licht in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar als dat iig voor een gedeelte van de mensen de nadelen verhelpt, dan is dat toch prima? En een heel aantal mensen wil ook wel wat sociaal contact op hun werk hebben. Anders kan je iedereen wel in een geluidsdicht hokje stoppen, waarvan deur alleen open gaat voor twee korte pauzes en de lunchpauze. Immers ben je er alleen om te werken.

En het maakt het vragen of iemand een oplossing kent voor een specifiek probleem wel makkelijker. Persoonlijk zou ik overigens liever met een wat kleinere groep zitten, maar met 2 personen op een kantoortje lijkt mij ook niet echt geweldig.

[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 01-07-2018 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:41

Amphiebietje

In de blubber

KopjeThee schreef op zondag 24 juni 2018 @ 08:53:
[...]

Correctie: Werkgevers denken dat ze goedkoper zijn.

Verlies aan productiviteit is vaak lastig meetbaar. Daar wordt dus een belangrijke regel op toegepast: Als je iets moeilijk kunt meten, dan mag je het negeren in je overwegingen.

Wij hebben ook de prachtige combinatie met flexplekken. Ik heb helaas nooit mijn aangevraagde urencode gekregen voor het zoeken naar een werkplek. :)
Toevallig heb ik bij een vorige werkgever zelf een redelijke inschatting kunnen maken van het verschil tussen een kantoor met twee mensen, een eigen kantoor, en een flexruimte (in die volgorde...).

Het kantoor met twee mensen ging wel, zolang er geen telefoongesprekken plaatsvonden, want die leiden mij af. Ook moest de deur zonodig openstaan, dus je kon alles op de gang volgen. Overigens is op kantoor zitten met 1 of 2 andere personen voor mij erg afhankelijk van de andere persoon. Ik heb ook nog met een complete ADHD'er op kantoor gezeten, en dat was een absolute ramp - 3 maanden werkachterstand omdat de desbetreffende persoon gewoon haar kop niet kon houden, hyperactief door de kamer stuiterde, zich constant met je bemoeide, etc.
Eigen kantoor was fantastisch, flinke hoeveelheid werk er doorheen gejaagd, soms met 50-urige werkweken (officieel 36 uur), de 3 maanden ingehaald etc. *O*
Dan de flexruimte, ik schat dat daar mijn productiviteit met tenminste 75% is ingekakt te opzichte van de eigen kamer. Mensen die hun kop niet kunnen houden, die de boel als vergaderruimte gebruiken, de hele dag spelletjes spelen terwijl ze non-stop telefoneren, geschreeuw, ruimte in de winter te koud en in de zomer bloedheet, ruimte niet van enige vorm van geluidsdemping voorzien, en natuurlijk 10% minder ruimte inplannen dan nodig is, man(a)glers met een eigen kamer die niet begrijpen dat je in zo'n ruimte niet kan programmeren, etc. |:( En daarna waren sommige managers geschokt toen een rapport over de sociale werkomstandigheden echt vernietigend was... :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wij hadden een tijd lang een "Quiet Office", waar 5 docking stations met toetsenbord/muis/monitor stonden. Alleen om te werken, geen gesprekken toegestaan. Oekaze van boven: het mocht geen "Quiet Office" meer worden genoemd, want dat was toegeven dat de rest van de kantoren niet stil was. Echt waar...

Nu is het een kantoor waar een groepje zit die met elkaar moeten babbelen zodat de rest er minder last van heeft.

@Sissors Het is het aanpakken van een gevolg maar niet iedereen kan zich zo iets veroorloven, noch kan iedereen zo werken. Nu het zo warm is, is het ook niet echt comfortabel. Uiteindelijk is het een damned if you do, damned if you don't. Ik zal ze zeker ophouden en ook aanbevelen aan collega's, en in het openbaar ook mijn kritiek blijven uiten.

(dit zeker omdat ons hoofd van de faculteit een keer gasten rondleidde, en ze vlak bij mijn bureau vertelde dat alle academici heel tevreden waren over de kantoortuin. Dat is een leugen omdat de meerderheid er ontevreden over is. Ik heb heel luidruchtig gekucht en hij gaf toen ook glimlachend aan dat er ook een flink aantal mensen niet blij mee zijn. Fair enough).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:35
Ik zit al een tijdje bijna fulltime bij een klant waar ze ook allemaal van die prachtige kantoortuinen hebben. Zelf ben ik daar absoluut geen fan van, zeker niet dit soort enorm luidruchtige kantoortuinen. Een koptelefoon opzetten zou natuurlijk helpen, maar dat vind ik ook nooit echt sociaal in een team.
Komt nog eens bij dat verstelbare flexplekken waar ook veel Indiërs zitten betekent dat ik met mijn twee meter bijna elke ochtend weer bureau / stoel / monitoren moet afstellen en dan meestal nog weer de nodige kabels moet omhangen.

Ons eigen kantoor heeft gelukkig veel kleinere ruimten waar je als team heerlijk relaxed kunt werken. Pak af en toe nog wel eens een dagje eigen kantoor als ik ongestoord wil werken en dan merk ik echt dat ik een stuk productiever ben, al is dat ook omdat je dan iets minder bereikbaar bent voor je teamgenoten die me doorgaans bij het minste of geringste waar ze zelf niet uitkomen al aan mijn kop zeuren. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:03:
@Sissors Het is het aanpakken van een gevolg maar niet iedereen kan zich zo iets veroorloven, noch kan iedereen zo werken. Nu het zo warm is, is het ook niet echt comfortabel. Uiteindelijk is het een damned if you do, damned if you don't. Ik zal ze zeker ophouden en ook aanbevelen aan collega's, en in het openbaar ook mijn kritiek blijven uiten.

(dit zeker omdat ons hoofd van de faculteit een keer gasten rondleidde, en ze vlak bij mijn bureau vertelde dat alle academici heel tevreden waren over de kantoortuin. Dat is een leugen omdat de meerderheid er ontevreden over is. Ik heb heel luidruchtig gekucht en hij gaf toen ook glimlachend aan dat er ook een flink aantal mensen niet blij mee zijn. Fair enough).
Het is dan ook de werkgever die het hoort te betalen imo als die willen besparen met een kantoortuin (en nee, mijne is ook privé). En warmte zou irrelevant horen te zijn: Als klimaatsysteem niet fatsoenlijk werkt is dat een compleet losstaand probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

de NC koptelefoon is vooral een hulpmiddel als je tijdelijk geconcentreerd wilt werken. Heb geen zin om aan het eind van de dag met van die afdrukken om mijn oren te zitten zoals mijn zoon na een nachtje gamen. En zeker niet als ik daarvoor een twee keer een uur in de file moet staan.

Naar kantoor komen moet een doel hebben: overleg en samenwerken (of een werkende airco). Als dat niet hoeft of als jouw productiviteit beter tot z'n recht komt als je thuis werkt , maar je MOET naar die fkn kantoortuin omdat de baas je niet vertrouwt, kun je beter naar andere oplossingen zoeken.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Ik werk inmiddels al ruim 10 jaar in de opzet van een open kantoortuin, en heb alle nadelen in dit draadje beschreven al ondervonden, en ben het er mee eens.

En toch wil ik niet meer terug, onlangs tijdelijk op een gesloten werkplek gezeten waar groepjes van 4 allemaal hun afgesloten kantoor hebben, en ik vond dit concept toch minder. Je ziet niet het hele team, voelt je niet echt connected. In principe is een collega die je niet ziet maar een deur verder zit even ver weg als wanneer deze aan de andere kant van de wereld zit, of thuiswerkt.

Wat opmerkingen over hoe een kantoortuin naar mijn inzicht meer draaglijk kan zijn:

- Geef waar mogelijk mensen een vaste plek in de tuin. Ik vind het behoorlijk onhygienisch soms om op een ander zijn plek te zitten, met smerig toetsenbord, vingervette monitor en etensresten overal. Het is ook ergonomisch niet echt verantwoord, de hele tijd je stoel en monitor verstellen naar je eigen smaak. Het geeft ook veel meer binding om een eigen plek te hebben die je deels naar smaak kunt inrichten.

- Communicatie is bij voorkeur asynchroon, ook al zie je iemand. Dus via chat of mail, dan kan de persoon reageren wanneer deze tijd heeft. Het moet mogelijk zijn om iemand fysiek te storen soms, maar alleen indien iets belangrijk en tijdskritisch is. Mijn aanpak: bakkie doen? En als het antwoord ja is, in die tijd het issue bespreken.

- Over stoorzenders: het moet mogelijk zijn dat er gepraat wordt, en soms ook een beetje fun. Dat hoort bij een team, en als je je volledig hier van afsluit, had je net zo goed thuis kunnen werken. Als je je echt moet focussen, zet dan gerust die headset op. Sommige organisaties hebben ook kleine hokjes waar je een paar uur in kunt afsluiten. Mensen die echt structureel anderen onnodig van het werk houden moeten gewoon aangesproken worden. Dat hoeft geen keiharde confrontatie te zijn, kan ook met indirecte signalen. Een blik is soms genoeg.

- Het is goed om wat team rituelen te hebben, samen koffie of lunch of een potje tafelvoetbal. Dan kom je nader tot elkaar en worden de verschillen en irritaties wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Bowers & Wilkens: PX is ook een coole noise-cancelling koptelefoon :)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Anoniem: 457607 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:23:

En toch wil ik niet meer terug, onlangs tijdelijk op een gesloten werkplek gezeten waar groepjes van 4 allemaal hun afgesloten kantoor hebben, en ik vond dit concept toch minder. Je ziet niet het hele team, voelt je niet echt connected. In principe is een collega die je niet ziet maar een deur verder zit even ver weg als wanneer deze aan de andere kant van de wereld zit, of thuiswerkt.
Wij hebben glazen wanden en de deuren staan doorgaans open. Ruimtes bieden plek voor 4-8 man.
Als er echt even veel rumoer is gooi je even een deur tijdelijk dicht. Dat werkt ideaal.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik kan me serieus voorstellen dat als je de hele dag code type, dat je dat liever op een vaste werkplek doet en dat dan langslopende mensen je uit je concentratie halen, zeker als ze ook nog met je praten. Ik doe niet dat soort werk, en ik ben wel fan van kantoortuinen, maar wel met een aantal voorwaarden:
- verschillende plekken voor verschillend werk, dus goede belplekken, goede concentratieplekken, makkelijke toegankelijke en beschikbare overlegruimte etcetera
- de juiste mindset bij iedereen die er werkt. Dus aanspreken (als dat nodig is) als er toch wat uitgebreider getelefoneerd of overlegd wordt, maar ook geen scheve gezichten als je om 10.00 binnenkomt en om 15:00 weer weggaat, netjes je plek vrijmaken als je toch een halve dag gaat vergaderen
- fatsoenlijke faciliteiten, qua bureau en stoel (goed instelbaar en het liefst met een systeem dat je kan bijhouden wat goed werkt), fatsoenlijke schermen en toetsenborden, maar ook dingen als Skype, printen etcetera

In mijn ideale wereld zou je als programmeur ook prima in een kantoortuin kunnen werken, ook met flexplekken. Fatsoenlijke dockingstations, misschien grotere beeldschermen en wat aangepaste afspraken voor geluid en het zou moeten kunnen werken, toch?

Over die koptelefoons, ik verbaas me erover dat iedereen zich kan concentreren met muziek. Dat lukt me juist niet (tenminste, concentreren op iets anders dan muziek :)).

Tot slot: in een aantal reacties wordt it werk (denk werk) en al het andere (communicatiewerk) nogal scherp en oordelend tegen elkaar weg gezet. Als je fan bent van dit concept, dan zal je wel iets in de sales doen ofzo, nadenken en concentreren is dan niet nodig. Op die manier (en dit is al eerder benoemd) zorg je ervoor dat niemand (bijna niemand) zin heeft om te reageren als hij anders denkt dan de heersende opinie en dat je alleen reacties krijgt die het negatieve bevestigen. Trek dan aub niet gelijk de conclusie dat niemand er fan van is, dat is echt te kort door de bocht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 22:11
Ik zou het heerlijk vinden dit weer terug te hebben. Ik heb het idee dat micromanagement een stuk minder aanwezig is wanneer een kantoortuin ingezet wordt. Nu zit ik een "ouderwets" kantoor, en mis toch de interactie die ik vroeger had in een kantoortuin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
ZieMaar! schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:52:
Ik kan me serieus voorstellen dat als je de hele dag code type, dat je dat liever op een vaste werkplek doet en dat dan langslopende mensen je uit je concentratie halen, zeker als ze ook nog met je praten. Ik doe niet dat soort werk, en ik ben wel fan van kantoortuinen, maar wel met een aantal voorwaarden:
- verschillende plekken voor verschillend werk, dus goede belplekken, goede concentratieplekken, makkelijke toegankelijke en beschikbare overlegruimte etcetera
- de juiste mindset bij iedereen die er werkt. Dus aanspreken (als dat nodig is) als er toch wat uitgebreider getelefoneerd of overlegd wordt, maar ook geen scheve gezichten als je om 10.00 binnenkomt en om 15:00 weer weggaat, netjes je plek vrijmaken als je toch een halve dag gaat vergaderen
- fatsoenlijke faciliteiten, qua bureau en stoel (goed instelbaar en het liefst met een systeem dat je kan bijhouden wat goed werkt), fatsoenlijke schermen en toetsenborden, maar ook dingen als Skype, printen etcetera

In mijn ideale wereld zou je als programmeur ook prima in een kantoortuin kunnen werken, ook met flexplekken. Fatsoenlijke dockingstations, misschien grotere beeldschermen en wat aangepaste afspraken voor geluid en het zou moeten kunnen werken, toch?
Volgens mij zijn er weinig developers in teamverband die 'de hele dag code typen'. Dat is in mijn ogen eerder teken dat er iets mis is. Als je in teamverband aan een stuk software werkt, dan zit daar doorgaans heel veel overleg en discussie bij, reviewen van elkaars werk, in de weer zijn met whiteboards en ga zo maar door. Er zijn dagen dat je met wat complexe problemen bezig bent waardoor je wel echt je concentratie nodig hebt, maar zelfs dan is het pure "code typen" slechts een onderdeel van je werkzaamheden. Uit enquetes waarin men vraagt hoeveel tijd een developer effectief code zit te kloppen komt ook vaak naar voren dat dit gemiddeld slechts 2-3 uur per dag is. Zeker in het 'agile' tijdperk waarin ontwikkelwerk ook veel ad-hoc ontwerpwerk met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:47
Als ik het hier zo lees dan is de conclusie eigenlijk een beetje. Ja, het heeft voordelen en ja het heeft ook nadelen. Eigenlijk net als bij een regulier kantoor, waarbij de voor/nadelen veelal omgekeerd zijn.
Of daar een gulden middenweg in te vinden is? Ik denk het eigenlijk niet.

Meest ideale is nog een combinatie van een kantoortuin met daarnaast ook voldoende kamers om als team of individu samen/alleen te werken.

Vind het wel raar dat hier zoveel mensen met een koptelefoon op zitten te werken. Ik snap het wel, maar dat is toch echt niet prettig als je de hele dag zo'n ding in/op hebt? Hoe goed en comfortabel sommige exemplaren ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

B-Real schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:37:

Vind het wel raar dat hier zoveel mensen met een koptelefoon op zitten te werken. Ik snap het wel, maar dat is toch echt niet prettig als je de hele dag zo'n ding in/op hebt? Hoe goed en comfortabel sommige exemplaren ook zijn.
Kan prima. Tenslotte trek je ook niet na een uur je sokken en/of onderbroek uit op kantoor :+ daar kan je ook rustig een hele dag mee zitten. Een beetje deftige koptelefoon is prima een dag op te houden zonder irritaties.
En afhankelijk van de pasvorm zijn zelfs earbuds goed te doen.

Uiteraard vergt het wel wat gewenning, als kind trok je ook te pas en te onpas je sokken nog uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
De vergelijking vind ik een beetje krom :P
Maar ben het met je eens dat het ook een kwestie van wennen zal zijn idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mugwump schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:30:
[...]

Volgens mij zijn er weinig developers in teamverband die 'de hele dag code typen'. Dat is in mijn ogen eerder teken dat er iets mis is. Als je in teamverband aan een stuk software werkt, dan zit daar doorgaans heel veel overleg en discussie bij, reviewen van elkaars werk, in de weer zijn met whiteboards en ga zo maar door. Er zijn dagen dat je met wat complexe problemen bezig bent waardoor je wel echt je concentratie nodig hebt, maar zelfs dan is het pure "code typen" slechts een onderdeel van je werkzaamheden. Uit enquetes waarin men vraagt hoeveel tijd een developer effectief code zit te kloppen komt ook vaak naar voren dat dit gemiddeld slechts 2-3 uur per dag is. Zeker in het 'agile' tijdperk waarin ontwikkelwerk ook veel ad-hoc ontwerpwerk met zich meebrengt.
Ok, dat snap ik. Maar dan werkt zo’n kantoortuin (als ie dat proces ondersteunt) toch juist goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 13:12
Je kunt niet alle kantoortuinen over 1 kam scheren. Veel werk is prima te doen in een kantoortuin. En veel werk ook niet. Daarom moet dit situatie apart worden beoordeeld denk ik. En als een werkgever een beetje verstand heeft, wordt dit ook zo in de praktijk doorgevoerd.
CT schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:49:
[...]

Kan prima. Tenslotte trek je ook niet na een uur je sokken en/of onderbroek uit op kantoor :+ daar kan je ook rustig een hele dag mee zitten. Een beetje deftige koptelefoon is prima een dag op te houden zonder irritaties.
En afhankelijk van de pasvorm zijn zelfs earbuds goed te doen.

Uiteraard vergt het wel wat gewenning, als kind trok je ook te pas en te onpas je sokken nog uit :P
Heb je nog een tip voor een fijn dragende en goede noise cancellation hoofdtelefoon? Mijn oog is gevallen op de Bose QuietComfort 35 II.

Ik zit hier in een kantoortuin van 14 personen met iedereen bij elkaar (directie, administratie, commerciële binnendienst, planning, boekhouding) en ik ga binnen 2 maanden volledig over van commerciële binnendienst naar marketing. Dit vereist echter wel een stukje extra concentratie, dus ik ben erg benieuwd hoe dit gaat werken. Er kan eventueel nog wel wat aangepast worden in de kantoortuin (gelukkig ruimte genoeg), waardoor ik wat meer stilte krijg. Maar het zal nooit worden zoals een eigen kantoor.

Wil ik ook niet trouwens. Maar ik wil mezelf wat meer kunnen concentreren als het nodig is, dus dan is een NC-headphone een prima oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door StealthyPeanut op 02-07-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ZieMaar! schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:32:
[...]

Ok, dat snap ik. Maar dan werkt zo’n kantoortuin (als ie dat proces ondersteunt) toch juist goed?
Mijn ervaring is dat een kantoortuin goed kan werken mits teams bij elkaar zitten in een min of meer afgesloten ruimte. Je ziet heel vaak kantoortuinen met eindeloze rijen bureaus waar teams weliswaar bij elkaar geplaatst worden maar niet heel afgesloten zitten. Je zit dan met 5+ teams in een open ruimte. Gesprekken zijn twee bureaueilanden verder nog te volgen, standups veroorzaken veel lawaai en voor refining en planning moeten altijd aparte ruimtes gezocht worden.

Liefst zie ik kantoortuinen als een grote ruime met in het midden een breed looppad (met treinstellen voor cross team overleg) met aan beide kanten ruimtes die via glazen wanden gescheiden worden van elkaar. Teams werken aan een vaste werkplek in die ruimtes en hebben genoeg ruimte voor een eigen 60+" televisie voor de standups en planning en genoeg zitruimte tussen de bureaus om in een overlegsetting te gaan zitten.

Teams zitten dan dus in een soort u-vorm waarbij geen muur zit tussen het team en het pad waardoor je eenvoudig binnen loopt bij elkaar maar elkaar eigenlijk niet hoort. Dan heb je toch de voordelen van een kantoortuin en kan je toch lekker agile werken als team zonder elkaar te storen.

Helaas kost dat veel ruimte en bedrijven willen doorgaans niet investeren in iets waar geen directe winst tegenover staat. Weinig bedrijven gebruiken velocity nog als een meetgraad voor return on investment.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
ZieMaar! schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:32:
[...]

Ik weet niet precies wat iedereens definitie is van een kantoortuin, maar ik versta er toch vooral een open vloer met pakweg 50-100 mensen onder. Dat is heel veel meer dan je eigen team. Wat je proces ondersteunt is in mijn ogen gewoon een ruimte waar je met je team van pakweg 8-10 mensen fatsoenlijk kan werken en o.a. de beschikking hebt over whiteboards.
Het probleem met de kantoortuin volgens mijn definitie en zoals ik die meemaak bij verschillende klanten is vooral dat er dus naast je eigen team nog 40-90 mensen zitten waar je vaak niet of nauwelijks werkinhoudelijk raakvlak mee hebt. Waar ik nu zit zijn die ook allemaal echt vrij luidruchtig, wat toch echt wel storend werkt. We hebben dan nog min of meer verschillende setjes bureau's geclaimd per team zodat je in ieder geval tegenover / naast je directe teamgenoten zit dus dat scheelt nog iets.
Het proces wordt optimaal gefaciliteerd als je als team samen in een ruimte zit, niet als je daar nog 40-90 willekeurige andere mensen bij propt. Dat werkt alleen maar verstorend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:43

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik werk sinds een paar maanden niet meer in een kantoortuin, maar in een 8-persoons kantoor. Heerlijk!

Bij mijn vorige werkgever was het wel een kantoortuin, of nou ja, eerder dierentuin... De ruimte galmde als een malle en er was een opening in het plafond naar de verdieping erboven. Daar zaten we met een kleine 40 man (en boven nog eens 20 man), en hoewel je de gesprekken van de rest vaak niet letterlijk kon verstaan was het geluidsniveau doorgaans vergelijkbaar met dat van een flinke stationshal.

Tel daar bij op dat er altijd wel plekkenjagers van andere afdelingen hun ringtone op standje stadionspeaker hadden staan (en deze uiteraard op hun bureau achterlieten tijdens meetings/koffiehalen/toiletbezoek) en dat we aan de kantine voor een paar honderd man grensden en je kunt je voorstellen dat het niet prettig werkt. Als kers op de taart zaten we ook nog eens boven de spoelkeuken, dus tussen 12:30 en 14:30 was het zo mogelijk nog luider. Vond het ook niet zo gek dat ik elke dag afgeleefd en met koppijn naar huis ging (en nee, mijn werk was echt niet zo inspannend)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 10:01

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

StealthyPeanut schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:48:
[...]
Heb je nog een tip voor een fijn dragende en goede noise cancellation hoofdtelefoon? Mijn oog is gevallen op de Bose QuietComfort 35 II.
[...]
Mijn tip zou zijn, probeer welke 'pads' en 'band' je het beste zit (pluche, rubber, leer) en of de 'pasvorm' fijn is, niet te strak op je kop, daar krijg je hoofdpijn van.

Zelf heb ik al jaren de beats studio 2, vergelijkbaar kwa pasvorm en materiaal met de nieuwe bose quiteComfort, dus ja, die zou ik wel aanbevelen.
Je kan vaak nog wel door de cancelling heen opmerken als iemand je roept of je aandacht wilt, dat is wel zo prettig.

Ik heb ook kort zo'n headset gehad die echt alles afsluit om je heen, maar dat maakte mij toch wat zenuwachtig, je weet ook niet meer of iemand achter je staat bijv. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

StealthyPeanut schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:48:

Hier haak ik ff op in, omdat ik deze keuze dus recent zelf ook gemaakt heb.

Ik heb toen drie modellen vergeleken:

- Sony WH-1000XM2
- Bose QuietComfort 35 II
- Sennheiser PXC 550 Wireless

De Sennheiser viel al snel af, die vond ik qua noise-cancelling toch opvallend tegenvallen, liet voor mijn gevoel veel te veel door. Ook draagcomfort haalde het niet ivm de Sony/Bose.

De verschillen tussen de Sony en de Bose waren marginaal. Zo vond ik de Bose een fractie comfortabelere pads hebben dan de Sony, maar ik vond de noise-cancelling van de Sony weer net een fractie beter.

Dit zijn echt marginale verschillen verder, en vermoedelijk ook verschillend van persoon tot persoon.

Verder zag ik voor de Bose net even iets hogere prijzen dan voor de Sony, dit is dan uiteindelijk ook wat voor mij de doorslag gegeven heeft in het voordeel van de Sony. Maar met de Bose was ik denk ik net zo tevreden geweest als met de Sony die ik nu heb.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:22
Ik werk zelf in een kantoortuin bij een semi-overheidsinstelling en in het verleden bij een ander bedrijf in een kantoortuin gewerkt. Ik weet dat er een wereld van verschil zit in de implementatie van kantoortuinen en de handhaving van de rust in kantoor tuinen. Bij mijn allereerste baan bij een nutsbedrijf hadden ze naast de kantoortuin van ons(financiële afdeling) een KCC afdeling gezet. Dus jullie raden al dat het ongelooflijk druk was aan de andere kant van de ruimte(wie dat verzonnen heeft mag van mij naar de hel). Aan het einde van de dag suisde mijn oren, met vaak hoofdpijnen. Management deed er niks aan en wuifde alles weg. Dit deed mij toe bewegen om, met mij nog andere jonge werknemers, naar een andere baan/werkgever te gaan. Binnen een maand was de halve afdeling weg, wat later bleek de rest van de afdeling naar de andere kant van het pand heeft doen verhuizen.

Nu mijn huidige baan bij de semi-overheid. Ik merk dat het hier wel rustiger is, maar nog niet optimaal. Ik merk dat men weinig rekening houd met elkaar, men praat om de haverklap over koetjes en kalfjes, muziek die meestal op een aangename volume staat en dan ineens harder staat omdat er een "leuk"nummer komt. Als je er wat van zegt wordt er soms lacherig over gedaan, management die er alleen wat van zegt als ze er zelf last van hebben.

Dan nu naar mijn toekomstige baan op het hoofdkantoor. Ik ga per 1 september beginnen op het hoofdkantoor, ben daar een paar keer geweest, en ik merkte dat daar een oase van rust is. Ik heb tijdens het gesprek gevraagd of dat standaard is en de manager daar zei dat bijna altijd was. Hij vertelde mij dat hij dat ook wilde zo en dat als het toch onrustig was dat men elkaar op moest aanspreken, én dat mensen zich daar naar moesten luisteren. Hij en de andere managers accepteren geen sociaal onwenselijk gedrag. Tevens is de koffiehoek achter een geluidsdichte wand met stoelen geplaatst. Dus daar hebben we geen last van. En dan denk ik, ja zo kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mugwump schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:37:
[...]

Ik weet niet precies wat iedereens definitie is van een kantoortuin, maar ik versta er toch vooral een open vloer met pakweg 50-100 mensen onder. Dat is heel veel meer dan je eigen team. Wat je proces ondersteunt is in mijn ogen gewoon een ruimte waar je met je team van pakweg 8-10 mensen fatsoenlijk kan werken en o.a. de beschikking hebt over whiteboards.
Het probleem met de kantoortuin volgens mijn definitie en zoals ik die meemaak bij verschillende klanten is vooral dat er dus naast je eigen team nog 40-90 mensen zitten waar je vaak niet of nauwelijks werkinhoudelijk raakvlak mee hebt. Waar ik nu zit zijn die ook allemaal echt vrij luidruchtig, wat toch echt wel storend werkt. We hebben dan nog min of meer verschillende setjes bureau's geclaimd per team zodat je in ieder geval tegenover / naast je directe teamgenoten zit dus dat scheelt nog iets.
Het proces wordt optimaal gefaciliteerd als je als team samen in een ruimte zit, niet als je daar nog 40-90 willekeurige andere mensen bij propt. Dat werkt alleen maar verstorend.
100 man op één grote open vloer kan volgens mij nooit werken. Als dat het beeld is van kantoortuinen dan snap ik het negatieve sentiment nog beter. Ik heb bij 2 grote corporates gewerkt, beiden met alleen maar flexplekken en kantoortuinen (bij beiden had alleen de RvB nog kantoren) en bij beiden werkte het best goed, met verschillende zithoekjes om te overleggen ed, teams die bij elkaar zaten etc. Wel vaak wat grotere vloeren, maar dan met vergaderzalen in het midden of andere manieren om het op te delen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

26779

Ik doe het soms wel met collega's die mij maar blijven storen en schijnbaar niet kunnen luisteren. Ze beginnen tegen mij te praten, en ik negeer deze persoon volledig. Geen enkele reactie geven levert uiteindelijk een situatie op waar zij het gevoel hebben tegen een muur te lullen, en sociaal gezien voor paal staan.

Ik vraag me af wie er in deze situatie er nu sociaal voor paal staat... :?
Op mij komt het niet reageren op collega's toch redelijk a-sociaal over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
[...]

Wat moet het toch een genot zijn om één van jouw naaste collega's te zijn. :/.

Jij moet gewoon heerlijk in je eigen kantoor gaan zitten en er nooit meer uitkomen onder werktijd O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Wat moet het toch een genot zijn om één van jouw naaste collega's te zijn. :/.

Jij moet gewoon heerlijk in je eigen kantoor gaan zitten en er nooit meer uitkomen onder werktijd O+ .
Als dat kon :D Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Maar even serieus; als ik jouw post lees heb je echt een hekel aan mensen in jouw omgeving, als je aan het werk bent. Is er een andere oplossing te bedenken bij jou, zodat je meer plezier uit je werk kunt halen? Een soort van scheidingswand (van 140cm hoog) welke je kunt plaatsen? Hierdoor heb je zelf wat meer privacy en kunnen andere je minder snel uit de concentratie halen. Als je dan zit, zie je de rest niet. Maar als je iemand nodig hebt ga je even staan en heb je oogcontact.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Empirische studie naar de effecten van Open Plan offices:
Organizations’ pursuit of increased workplace collaboration has led managers to transform traditional office spaces into ‘open’, transparency-enhancing architectures with fewer walls, doors and other spatial boundaries, yet there is scant direct empirical research on how human interaction patterns change as a result of these architectural changes. In two intervention-based field studies of corporate headquarters transitioning to more open office spaces, we empirically examined—using digital data from advanced wearable devices and from electronic communication servers—the effect of open office architectures on employees' face-to-face, email and instant messaging (IM) interaction patterns. Contrary to common belief, the volume of face-to-face interaction decreased significantly (approx. 70%) in both cases, with an associated increase in electronic interaction. In short, rather than prompting increasingly vibrant face-to-face collaboration, open architecture appeared to trigger a natural human response to socially withdraw from officemates and interact instead over email and IM. This is the first study to empirically measure both face-to-face and electronic interaction before and after the adoption of open office architecture. The results inform our understanding of the impact on human behaviour of workspaces that trend towards fewer spatial boundaries.
http://rstb.royalsocietyp...content/373/1753/20170239

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:04:
[...]

Maar even serieus; als ik jouw post lees heb je echt een hekel aan mensen in jouw omgeving, als je aan het werk bent. Is er een andere oplossing te bedenken bij jou, zodat je meer plezier uit je werk kunt halen? Een soort van scheidingswand (van 140cm hoog) welke je kunt plaatsen? Hierdoor heb je zelf wat meer privacy en kunnen andere je minder snel uit de concentratie halen. Als je dan zit, zie je de rest niet. Maar als je iemand nodig hebt ga je even staan en heb je oogcontact.
Een cubicle? :+ Nee, dat lijkt mij verschrikkelijk. Een goede noise canceling koptelefoon doet zijn werk meer dan prima :) Die staat vaak niet eens aan dus ik hoor wat er om mij heen gebeurt, maar het fungeert als een perfecte barrière; ik zie er namelijk uit alsof ik niet aanspreekbaar ben, mogelijk zelfs mét een reden. En dan verloopt de communicatie opeens via de digitale snelweg.

En koptelefoons zijn, zoals veelvuldig vermeld in dit topic, een symptoom van kantoortuinen. Niet omdat ik muziek zo prettig vind, niet (alleen) omdat ik omgevingsgeluiden vervelend vind, maar voornamelijk om niet constant gestoord te worden door bijzondere vragen van collega's.

Maar goed. Er zit iemand achter mij van die harde salmiakballen te kauwen de hele dag. Voor mij trekt een collega om 11 uur 's ochtends een grote zak paprikachips open. En rechts van mij eet iemand heel gezond wortels en appels. Die geluiden irriteren mij wel, en dan helpen ook muren van 1.4m hoog niet, ben ik bang.

Dus. Koptelefoon. En als ik om mij heen kijk in deze kantoortuin hebben ongeveer 12 andere mensen (van de 20) diezelfde keuze gemaakt.

Edit: Toevoeging wetenschappelijk artikel.

The impact of the ‘open’ workspace on human collaboration: http://rstb.royalsocietyp...content/373/1753/20170239
Samenvattend:
In short, rather than prompting increasingly vibrant face-to-face collaboration, open architecture appeared to trigger a natural human response to socially withdraw from officemates and interact instead over email and IM.
Dus eigenlijk zijn open-offices mijn vriend :7 Interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door Blue-eagle op 03-07-2018 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

noo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:53:
Empirische studie naar de effecten van Open Plan offices:
[...]
http://rstb.royalsocietyp...content/373/1753/20170239
Ik heb het paper naar het hoofd van mijn faculteit gestuurd, die zit in dezelfde kantoortuin als ik, en is een van die types die er heel enthousiast over is, want zo spreekt hij nog eens met mensen. Hij zit in een hoekje, is >60% van zijn tijd in vergaderingen of elders, maar goed ;) . Gezegd: we zijn wetenschappers, dus laten we ons meningsverschil beslechten met wetenschappelijk bewijs :p

Een 70% vermindering van de interactie. Suggestie gedaan dat we hiermee accepteren dat het Open Plan Office een gruwel is (zoals de meeste mensen bij ons toegeven), en het Senior Management Team gaat werken aan het oplossen van problemen waar mogelijk ipv net te doen alsof het geen probleem is.

Ik ben benieuwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 20-06 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

gambieter schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:30:
[...]
[afbeelding]
Dat dus, als ik een mail van iemand krijg dan komt dat gewoon op de stack van 'dingen die ik nog moet doen', net zoals wanneer iemand een papieren kattebelletje zou sturen.

Wanneer Pietje door mijn kantoordeur heen banjert omdat ie graag nú hulp nodig heeft want de printer doet het niet, dan kan ik minder makkelijk zeggen dat ik dat wel even oppak wanneer ik er tijd voor heb. Als iemand direct op je af komt, is het altijd met zo'n houding alsof het bedrijf in brand staat en je in paniek voor die persoon uit je stoel moet springen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp@rkie
  • Laatst online: 19-06 08:24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-06 14:43

mvh

State Governor

Ik ben ook tegen. In ons geval staat er een afscheiding van 'balken' tussen ons en het gangpad. Het filtert hooguit een deel van de beweging, en niets van het geluid. Daarbij komt dat het grootste kippenhok-team pal aan de andere kant van dit gangpad zit, waardoor horen en zien je vergaat.

Tot overmaat van ramp is op onze ruimte voor 5 medewerkers slechts plaats voor 4 bureaus. Niet zo'n issue, gewoonlijk. Een collega werkt 5 dagen, ikzelf 4+5 dagen, en mijn andere 3 collega's zijn ma/di/do op kantoor. Toch is besloten de 2 kopse bureaus te vervangen door een zgn. sta-werkplek, een bureau met hetzelfde formaat als 2 losse, maar hierdoor is een plekje gecreëerd voor de vijfde medewerker. Met als gevolg dat slechts 2 van de 5 medewerkers op de juiste hoogte kunnen zitten.

Verder zijn de plekken natuurlijk flex, maar de beste plek is de vaste stek van de collega die er maar 3 dagen is. Bij het andere losse bureau zit je namelijk met de rug naar een team waarvan een mannetje iedere ochtend de luxaflex helemaal omhoog trekt 'want anders is het zo donker'. Het is helemaal niet donker, zelfs in de winter geeft het raam nog teveel reflectie, en in de zomer leidt het tot meetbare temperatuurstijging als je die dingen niet (half) dicht houdt.

Geef IT lekker gesloten kantoren voor 10-15 man, en laat de business lekker kakelen 'in de tuin'.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tijd voor een kick. Zag net dit op Twitter:

Panasonic's human blinkers help people concentrate in open-plan offices
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/card_img/1052524885350670336/iYqdD2cy?format=jpg&name=600x314

Echt waar, ipv gewoon te accepteren dat het concept alleen voor landbouwhuisdieren werkt...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dpt9YMwXoAEYlQ7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
WTF!
Ik zag hem op Facebook voorbij komen in een bericht van Geenstijl, dacht dat het een grap was maar het is dus een serieus iets 8)7

Ik zit inmiddels ook op een opdracht met grote open ruimtes. Werkt tot nu toe prima, maar dat komt voornamelijk omdat alles zeer ruim is opgezet (gevolg van het afvloeien van een hoop personeel enkele jaren geleden).
Medewerkers zitten met circa vier á vijf mensen bij elkaar, maar meestal zitten ze er nooit tegelijk.

Collega op een meter of 10 afstand belt erg veel en luidruchtig (zowel beltoon als spraak) en dat stoort, maar zal wel wennen. Overigens vind ik dat ook vervelend als er iemand recht tegenover mij zit en op normale toon belt, kortom mijn probleem :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
gambieter schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:26:

[Afbeelding]

Echt waar, ipv gewoon te accepteren dat het concept alleen voor landbouwhuisdieren werkt...

[Afbeelding]
Als mensen dit nodig hebben dan zou er toch een lampje moeten gaan branden dat een kantoortuin niet werkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Blazer Coke schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Als mensen dit nodig hebben dan zou er toch een lampje moeten gaan branden dat een kantoortuin niet werkt. :P
Het is helaas serieus geen overbodige luxe bij de klant waar ik nu zit.
We zitten naast één of ander disfunctioneel team van een man of 15 die continu (verbaal) met elkaar in de clinch liggen. Daar is ook al wel meermaals over geklaagd, maar echt geholpen heet dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:14

Tribits

Onkruid vergaat niet

Grappig dat bij klachten altijd de suggestie wordt gewekt dat je de enige bent die een probleem heeft, maar zodra er ergens plaatsen zijn waar je wel rustig kan werken zijn die vrijwel de hele dag bezet.

Verder vooral de droom van iedere boekhouder, zo min mogelijk kantoorruimte huren. Dat levert direct merkbare besparing op, verlies aan productiviteit is niet meetbaar.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 20-06 10:26
Met de stijgende lijn van de trend van kantoortuinen is het aantal verkopen van Active Noise Cancelling koptelefoons ook gestegen. Zitten de grote jongens soms hierachter? ;)
Ik heb sinds kort de Sony WH1000XM3 en viel me opeens op dat er een hoop collega's een koptelefoon hebben met ANC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is niet voor niets dat intensieve menshouderij al verzonnen is als alternatieve benaming voor de kantoortuin.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

defiant schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:16:
Het is niet voor niets dat intensieve menshouderij al verzonnen is als alternatieve benaming voor de kantoortuin.
Ze hebben bij ons nu net 2 vergaderruimtes omgezet in kantoren voor mensen die veel met elkaar moeten overleggen. Ons hoofd van de faculteit heeft mijn boze email genegeerd, die lul is een fan van de kantoortuin.

Het is een paradijs voor sociopathische managers.

Op Twitter heeft men er lol over:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DpuOoSoW4AYR9dy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dpuj8mlWsAEg2ar.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 18-10-2018 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Kantoortuinen moeten echt verboden worden, zit hier in een kantoor tuin met 50-60 man waar ongeveer 40% van echt de hele dag aan het praten en overleggen zijn. Compleet kippenhok

Merk ook echt dat iedereen zich er aan ergert (behalve de mensen die zo veel praten) maar er niets met de klachten gedaan wordt.

Ik denk als wij met ons team in een hok voor 12 man gaan zitten dat we een stuk productiever zijn, maar helaas zijn die er niet en worden we geacht om op deze verdieping te zitten

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 19-10-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
GrooV schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:41:
Kantoortuinen moeten echt verboden worden, zit hier in een kantoor tuin met 50-60 man waar ongeveer 40% van echt de hele dag aan het praten en overleggen zijn. Compleet kippenhok

Merk ook echt dat iedereen zich er aan ergert (behalve de mensen die zo veel praten) maar er niets met de klachten gedaan wordt.

Ik denk als wij met ons team in een hok voor 12 man gaan zitten dat we een stuk productiever zijn, maar helaas zijn die er niet en worden we geacht om op deze verdieping te zitten
Krijg je betaald voor wat je doet of omdat je er 7/8/9 uur aanwezig ben ?.

Zo heb ik het namelijk ook een keer voorgeschoteld bij mijn eigen werkgever.

Dat als het in de zomer bijvoorbeeld 35 graden is buiten en binnen 28 en er geen airco is er dan ook niet 100% gewerkt gaat worden. ( denk eerder 20% )

Gelukkig deelde mijn collega's die mening ook en hing er binnen een week diverse airco's in het pand omdat ze toch wel door hadden iedereen met een "manana tempo" werkte. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wat dacht je van de flexvlek, het maakt niet uit welke afdeling, je hebt in het gebouw flexvlekken met meerdere plekken waar je kunt gaan zitten, wat een goed idee!

Nee natuurlijk niet. Iedereen gaat zich toch verzamelen en groeperen in bepaalde hoeken/vlekken waardoor je weer eigen afdelingen krijgt. Helemaal mooi als een flex-vlek plek heeft voor 20 man en er 30 man wil werken, er is altijd plek tekort op maandag, dinsdag en donderdag en op vrijdag is er geen hond te bekennen.

Wat een ontzettend drama, geen enkel teamgevoel én geen kruisbestuiving van de verschillende afdelingen, wat vooraf zo gehoopt werd (nieuw gebouw sinds dit jaar).

En de manager heeft een eigen kantoor natuurlijk, wat een stukje verderop is, lekker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat maakt het toch alleen maar vervelender. Één van de grote problemen, naast geluidsoverlast,is dat je in een kantoortuin vanachter benadert kunt worden. Met jezelf afsluiten en omgeving niet wordt het alleen maar vervelender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:05
* Rukapul is een paar maand geleden intern verhuisd van eenkamerzaal van 11 (inmiddels flink wat meer in dezelfde ruimte :X) naar een kamer van 5. Nog steeds niet de 2, 3 of 4 uit het verleden, maar wel weer een stuk beter. En dan had ik op de vorige kamer al verrijdbare whiteboard besteld die heel toevallig ook dienst kunnen doen als 2 meter hoge room dividers ;)

Je medewerkers in kantoortuinen houden betekent dat je als werkgever niets geeft om het welzijn en productiviteit van je medewerkers, maar je blindstaart op kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-06 19:03
Fuff schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:08:
.... En de manager heeft een eigen kantoor natuurlijk, wat een stukje verderop is, lekker handig.
Ik heb een lange tijd met veel plezier in een 'open office' gewerkt, in een van Nederlands grootste IT bedrijven. Maar daar zat de CEO ook gewoon tussen het 'normale' volk en hadden we 'eigen' bureau's - dus niet elke dag voor een nieuw plekje knokken.

Dat de manager een eigen hokje heeft zegt al genoeg, ze doen het niet om de productiviteit te verbeteren of om het moraal te verbeteren.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rukapul schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:00:
* Rukapul is een paar maand geleden intern verhuisd van eenkamerzaal van 11 (inmiddels flink wat meer in dezelfde ruimte :X) naar een kamer van 5. Nog steeds niet de 2, 3 of 4 uit het verleden, maar wel weer een stuk beter. En dan had ik op de vorige kamer al verrijdbare whiteboard besteld die heel toevallig ook dienst kunnen doen als 2 meter hoge room dividers ;)

Je medewerkers in kantoortuinen houden betekent dat je als werkgever niets geeft om het welzijn en productiviteit van je medewerkers, maar je blindstaart op kosten.
Het bizarre is dat ik op FB op dit moment juist een discussie zie van iemand die zoekt naar geluidsisolatie, maar het concept van een kantoortuin wél fijn vind.

Ik geloof het niet.

Geluid is maar een van de problemen die je hebt als het gaat om kantoortuinen. Het concept mag wat mij betreft echt dood en als ik ooit ergens ga solliciteren waar ik niet een eigen kantoor krijg, of een kantoor met een klein team, weet ik serieus niet of ik daar wel wil gaan werken. (Of, mocht mijn werkgever me ooit mijn eigen kantoor en werkplek afnemen, weet ik niet of dat niet het moment is dat ik om me heen ga kijken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WollenTrui
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-11-2022
Heb zelf ook geen goede ervaringen met kantoortuinen en flexwerkplekken. Het komt erop neer dat ik vaak veel tijd kwijt ben om een plekje te vinden ergens en uiteindelijk maar aan tafel moet zitten met 5 onbekenden die vergaderen. Dan moet je die vragende blikken maar negeren.

Nee dank je, doe mij maar een vaste werkplek met een ruime bureau, meerdere schermen en een afsluitbare ladeblok zodat ik gewoon aan het werk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

WollenTrui schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:50:
Heb zelf ook geen goede ervaringen met kantoortuinen en flexwerkplekken. Het komt erop neer dat ik vaak veel tijd kwijt ben om een plekje te vinden ergens en uiteindelijk maar aan tafel moet zitten met 5 onbekenden die vergaderen. Dan moet je die vragende blikken maar negeren.

Nee dank je, doe mij maar een vaste werkplek met een ruime bureau, meerdere schermen en een afsluitbare ladeblok zodat ik gewoon aan het werk kan.
Yep.

Ik vind mijn eigen vertrouwde spullen om me heen ook heel erg belangrijk. Dat voelt comfortabel en dat heb ik nodig om prettig en goed mijn werk te kunnen doen. Dat onpersoonlijke van een flexplek kan ik echt helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Rukapul schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:00:

Wij hebben ook geprobeerd of die verrijdbare White boards een beetje effectief zijn als geluidsscherm, maar helaas.
Ik zit vaak maar met snoeiharde metal op standje gehoorbeschadiging op mijn koptelefoon om me nog enigszins te kunnen concentreren. :P
Nadeel daarvan is dat je je directe collega's ook niet hoort, dus dan krijg je de bizarre situatie dat je via teams of Skype gaat communiceren met iemand die tegenover je zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 13:20

Croga

The Unreasonable Man

En het mooie is; we weten het allemaal al jaren.....

Er zijn bergen en bergen aan onderzoek gedaan naar kantoor tuinen. Eerst vooral naar productiviteit (die daalt zo'n 30% in een kantoortuin) waarbij altijd gezegd werd "Maar er wordt wel beter gecommuniceerd". Maar ook die laatste is nu bewezen nonsense; over gaan van afgesloten kantoren naar een kantoor tuin zorgt er voor dat er minder face-to-face communicatie plaats vindt!

https://www.inc.com/geoff...ment-fad-of-all-time.html

Ik werk als Agile Coach; help bedrijven met over gaan naar een "moderne" manier van werken. Overal waar ik kom staat "Kantoor tuin" met stip op de bovenste plaats van de "verander backlog". Het is, mijns inziens, de grootste beperker van normaal je werk kunnen doen.

Het grappige is ook dat als je kijkt naar de moderne bedrijven waar iedereen jaloers op is, ze allemaal op dezelfde (grofweg) kantoor layout uit komen. Google, Spotify, Atlassian, allemaal hebben ze de kantoor tuin in de prullenbak gegooid en vervangen door "gesloten" ruimtes. Ieder team heeft een "werk" ruimte en (minstens) een "brainstorm" ruimte, vaak met nog 2 afgesloten plekken voor 1 of 2 man om geconcentreerd te werken. Die layout is vrij universeel bij alle modern-werkende bedrijven (ik heb een hekel aan het woord Agile, heb je dat niet vervang dan gerust "modern" door "Agile" in mijn betoog ;-))

Ik heb "kantoor tuin" één keer goed zien werken. Bij een klein software bedrijfje in Eindhoven. Daar hadden ze de hele ruimte voorzien van geluids absorberende platen (aan kabels aan het plafond) waardoor je écht geen last had van anderen, hadden ze de ruimte redelijk ruim in gericht en stonden er ook nog Glassboards (van 3*1.5m) als afscheiding er tussen. Het kán dus wel, zolang je de "tuin" maar zo inricht dat het eigenlijk aparte kantoortjes zijn ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mugwump schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:10:
[...]
Wij hebben ook geprobeerd of die verrijdbare White boards een beetje effectief zijn als geluidsscherm, maar helaas.
Ik zit vaak maar met snoeiharde metal op standje gehoorbeschadiging op mijn koptelefoon om me nog enigszins te kunnen concentreren. :P
Nadeel daarvan is dat je je directe collega's ook niet hoort, dus dan krijg je de bizarre situatie dat je via teams of Skype gaat communiceren met iemand die tegenover je zit.
Ik kan vaak niet werken met een koptelefoon op. Ook als ik thuis aan het werk ben heb ik bijna nooit muziek aan staan. Soms, op momenten vind ik het fijn en wil ik even de vibe van muziek maar het overgrote deel van de tijd wil ik juist dat het stil om me heen is.

Plus dat ik koptelefoons dusdanig naar vind afsluiten dat ik dat middel voor mij persoonlijk erger vind dan de kwaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
unezra schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:12:
[...]

Ik kan vaak niet werken met een koptelefoon op. Ook als ik thuis aan het werk ben heb ik bijna nooit muziek aan staan. Soms, op momenten vind ik het fijn en wil ik even de vibe van muziek maar het overgrote deel van de tijd wil ik juist dat het stil om me heen is.

Plus dat ik koptelefoons dusdanig naar vind afsluiten dat ik dat middel voor mij persoonlijk erger vind dan de kwaal.
Ik kan best werken met een koptelefoon met muziek op, al doe ik het liever zonder als ik mag kiezen.
Heb ook wel collega's die gewoon een koptelefoon op hebben zonder naar muziek te luisteren, maar puur vanwege de noise cancellation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De GlaPaJo die ooit de kantoortuin bedacht heeft, moesten ze opknopen aan z'n eigen stropdas... O-)

Zucht; wanneer leren al die zogenaamde ergonomische alternativo's het nou eens? Luister gewoon naar het werkvolk wat in jouw gedrocht geacht wordt te functioneren... |:(
Hoe moeilijk kan het zijn?

...zegt ehtweak die altijd wegvluchtte als 'ie weer eens in zo'n hippe, trendy hokjes dwangbuis werd gestopt... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:53:
De GlaPaJo die ooit de kantoortuin bedacht heeft, moesten ze opknopen aan z'n eigen stropdas... O-)
Het concept kantoortuin was an sich niet bijzonder slecht, niet zo slecht als de huidige uitvoering van de kantoortuin. Waar het echter fout gaat is het plaatsen van zo veel mogelijk mensen op zo min mogelijk ruimte (omdat het ruimtegebruik efficiënter is).

Wil je een goede kantoortuin realiseren moet je meer doen dan enkel zo veel mogelijk bureaus plaatsen in een specifieke ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Waarom de ene kantoortuin wel werkt en de ander niet heeft alles te maken met de akoestiek en de indeling.

In een lage grote ruimte met groepjes van 4 of 6 werkplekken, akoestische panelen waar nodig, tapijt en een goed akoestisch plafond komt het geluid wat je produceert bijna niet meer terug en is het bijna alsof je buiten zit en kun je alleen je directe collega's echt verstaan. Dat is hoe een kantoortuin bedoeld is.

Zit je op een kluitje met z'n allen in een ruimte van 4 meter hoog en een klimaat plafond (lees geen akoestisch plafond) dan is het één grote galmbak en kun je een gesprek wat 20 meter verderop of zelfs uit een andere ruimte letterlijk volgen.

En dan heb je nog alles wat daar tussen zitt.

En dat is waar het vaak fout gaat. Het eindresultaat zijn de adviezen van de akoestisch adviseur die de architect in het beeld vindt passen en de opdrachtgever wil betalen. En op het einde komt de aannemer nog een keer met goedkopere alternatieven of het wordt zelfs helemaal weggelaten (gisteren nog in zo'n gebouw geweest)

En vaak alleen als het echt, echt slecht is, wordt er wat aan gedaan. En dat is dan vaak op kosten van de gebruiker.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste