I know...ik zette m ff wat dikker aan. Maar ik heb een hekel aan managementeufemismen. Een kantoortuin is geen tuin. Een flexibel rooster is vaker wel dan niet alleen flexibel voor een werkgever, niet voor de werknemer. "Meer"uren zijn gewoon overuren, maar je krijgt er niet voor betaald en dan willen ze ook nog dat je ze opneemt als het hun uitkomt (terwijl ik al extra had gewerkt toen het me niet uitkwam). etc etc etc.
Overigens ben ik met je eens dat cubicles nog erger zijn, alle nadelen en geen enkel voordeel. Soortement van megastal voor werkvolk, met hezelfde respect ook. Ben wel eens in Amerika op een werkvloer geweest en wat een ramp is dat. Ik was daar hoe dan ook verbaasd hoeveel tijd er verzanikt werd aan van alles - dan begrijp je ineens waarom nederland zo goed scoort in productiviteit per werknemer per uur.
Robkazoe schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:01:
Wat ik zelf eigenlijk wel een beetje naar vind aan de radio-discussie in kantoortuinen, is dat de discussie vooral draait om de overlast die mensen ervaren van de radio op een afdeling/tuin. En voor de mensen die graag stilletjes willen werken, begrijp ik dat heel goed dat zij het heel vervelend vinden als er een radio aan staat. Dan wordt de radio maar niet aangezet want anders is het asociaal.
Maar aan de andere kant, ik als voornamelijk extravert gedij bij achtergrondsgeluiden, een praatje met een collega of een radio die op de achtergrond aan staat. Als ik dan radio wil luisteren, moet ik dan maar oordoppen indoen wat lang niet zo prettig is als een radio op de achtergrond.
Ik vind dat zelf eigenlijk altijd maar raar. Ik als extravert moet mij wel aanpassen naar de introverten toe die stilletjes willen werken. Maar als ik dan toch muziek wil horen, dan moet ik maar oordoppen indoen waardoor ik de helft niet mee krijg en alleen maar muziek hoor. Waarom kan in dat soort gevallen de radio niet in de ochtend aanstaan en in de middag uit (of andersom)? Dat zou fair zijn, maar dat is vaak niet bespreekbaar voor de stille mensen.
Beetje raar naar mijn mening en in ieder geval niet in lijn met wat ik continu meemaak. Je kunt
nergens meer komen om stilte, zelfs niet in concentratiewerkplekken (want die worden bij gebrek aan overleg ruimte ingepikt voor...overleggen) of de stiltecoupe. Deur dicht om niet gestoord te worden (want ik heb nog een kamer) is kennelijk voor sommigen aanleiding om hem open te gooien en 'wordt er hier nog gewerkt' te roepen en dat soort shit. Of ik kom terug en dat zitten er andere in mijn kamer want het is buiten zo'n herrie die dan heel verstoord kijken als ik zeg weer aan het werk te willen, dus dat als ze niet aan het afronden zijn ze wegmoeten met hun gesprek (prima dat je hem leent als ik er niet ben, maar stem het ff af).
Maar t is heel simpel. Jij wil muziek luisteren. Je kunt er donder op zeggen dat je naar iets luistert dat jou smaak is. Je kunt er bijna donder op zeggen dat die niet voor anderen geld. Door hem aan te zetten moet iedereen eromheen verplicht meeluisteren. Bovendien gaan mensen harder praten om er over heen te komen (vooral aan de telefoon, waar ze toch al luid aan praten) etc etc. ofwel massale geluidsoverlast.
En als dat eenmal normaal is gaan mensen godbetere de hele dag wielrennen op de achtergrond aanhebben (als ik ergens simpel van wordt), 'want het is vakantie' en jij zit 6 meter verder. Als er dus iemand continu moet slikken zijn het de 'intraverten' wel, maar dat heeft niemand door, want intravert.
Maar ok we gaan met je mee, waarom moeten er meerdere mensen die wel stilte willen (om hun werk! te doen) en ook niet fijn werken met koptelefoons of oordoppen allemaal zo'n ding op omdat jij dat niet wilt? Waarom ie niet de hele ochtend aankan? Omdat ik meer uren per dag nodig heb om mn werk zinnig te doen en dat lukt niet, er is al afleiding en herrie zat en het soort teksten dat ik moet lezen vereist sterke concentratie. (Het liefst werk ik thuis als ik dat soort rommel lees, maar ik heb ook nog een vraagbaakfunctie, dus een paar dagen per week moet ik er wel zijn)
Ik had al gezegd dat er best een standaard blokkie per dag kan worden afgesproken (of 2 20 minuutjes voor de lunch en 20 minuten smiddags op een vaste tijd) voor ff wel muziek, maar dan is het ook klaar (en dan niet het gezeur, nog 1 nummertje ofzo, maar dat krijg je altijd wel - of hij gaat aan als ze even 'alleen' zitten en dan is het altijd sputteren als je terugkomt).
Goed jij hebt jou ervaringen en ik de mijne, maar de geluidsminners hebben naar mijn ervaring niks te klagen.
De oplossing zou natuurlijk zijn dat je niet mensen random bij elkaar smijt omdat ze op eenzelfde afdeling werken. Dat is zo hopeloos achterhaald als je dan toch aan de flex en kantoortuin wilt (waar ik dus toch al niet van houd) Zet mensen bij elkaar die elkaar liggen, zelfde wensen hebben qua geluid en temperatuur en sociaal (of in ieder geval binnen een bandbreedte). Maar kom daar maar es om bij een manager.
[
Voor 15% gewijzigd door
BuZZem op 21-08-2019 20:51
. Reden: edit: 2e reatie ingevoegd ter voorkomen 2x achter elkaar post ]