Nickname | Theo |
Merk | Fiat |
Model | Panda |
Bouwjaar | 2008 |
In bezit sinds | 2010 |
Km-stand bij aankoop | 33.000 km |
Huidige km-stand | 300.030 km |
Brandstof | LPG |
LPG ingebouwd | 2012, 75.000 km |
Afgelopen maand keek de garage weer erg raar op; een Panda met zo'n hoge km stand kwamen ze niet eerder tegen; helemaal met LPG.
Maar tot nu toe rijdt de Panda nog steeds goed, en zonder gebreken of grote reparaties in het verleden. Naast het gewone reguliere onderhoud is er in de afgelopen 10 jaren het volgende gebeurd aan extra onderhoud en reparaties:
- Draagpoten linksvoor en rechtsvoor vervangen (150 euro samen)
- Tweemaal de einddemper vervangen (samen 300 euro)
- Schokdempers voor vervangen (150 euro)
- LPG storing opgelost (100 euro)
- Airco één keer bijgevuld (150 euro)
- Dorpel rechtsachter gelast vanwege roestvorming (150 euro)
- 2 x remblokken/schijven vervangen (100 euro) (al is dit meer regulier onderhoud denk ik)
- Achterruit vervangen vanwege vandalisme

(0 euro, verzekering)
- Startaccu (die was preventief vervangen toen íe nog maar 11.5 oud was

)
Dit zijn niet echt spannende reparaties, die ook nog eens mooi verspreid zijn geweest over de afgelopen tig jaren. Alles qua aandrijving is nog origineel en werkt nog goed. Volgens het boekje heeft de auto een Vmax van 155 km/h. Acht jaar geleden haalde de Panda dat nét op een lang stuk snelweg in Duitsland, en een half jaar geleden lukte het weer! Dus in die 0.3 miljoen kilometers is de Panda geen van z'n PK kwijtgeraakt.
Nu op naar de 350 dkm over twee jaar!
Edit1:
En het leukste; de kosten in de afgelopen jaar (inc complete aanschafprijs auto en LPG inbouw, dus beide 100% afgeschreven) voor echt alle autokosten (brandstof, apk, onderhoud, belasting, enz; gewoon _echt_ alle kosten; zelfs de wasstraat!) zijn ongeveer 11 cent/km. De verhouding woon-werk en privékilometers die ik maak zijn ongeveer 60/40 waardoor ik de auto, inc echt alle kosten, compleet kan betalen van de kilometervergoeding van werk
Edit2:
Helemaal vergeten; ik heb jaren terug 700 euro ontvangen omdat iemand een deukje heeft gereden in de bumper. Het deukje zit er nog, en de 700 euro is niet gebruikt om de schade te herstellen

En afgelopen jaren heb ik ook nog zo'n 5.000 km aan werk-werk kilometers gemaakt waar ik ook een vergoeding voor heb gekregen. Samen zorgt dat ervoor dat de complete balans nu staat op zo'n 2.000 euro in de plus!
Bij de meeste personen kost een auto geld. Bij mij heeft het in 10 jaar tijd 2.000 euro opgeleverd
[
Voor 20% gewijzigd door
Theo op 06-03-2020 19:09
]