Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Klokje Rond - De GoT High Mileage Heroes!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 20:35

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Destruction
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online

Destruction

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15:31

deepbass909

***LET OP: Topicstart is nog work in progress!***

Naar aanleiding van deze post presenteer ik jullie:

Klokje Rond - De GoT High Mileage Heroes!

De titel is natuurlijk gebaseerd op de populaire rubriek van AutoWeek: Klokje Rond. Dé rubriek waar kilometervreters op vier wielen de maat wordt genomen.
Klokje Rond en AutoWeek zijn aan elkaar verbonden als een geranium en een vensterbank. Al ruim twintig jaar bekijken we in deze rubriek de technische staat van auto's met een hoge kilometerstand en maken we kennis met hun eigenaren.
Ook de High Mileage Hero 'Miles' van Car Throttle mag natuurlijk niet ontbreken:

Dit topic is natuurlijk bedoeld om te patsen met je hoge kilometerstand, maar het gaat verder dan dat:
Hoe is het om een auto 'met ervaring' te rijden?
Is het inmiddels een perenkist of zou je de teller 200.000km terug kunnen draaien en zou een nietsvermoedende koper het kunnen geloven?
(disclaimer: uiteraard willen deze praktijken niet aanmoedigen! Zowel de auteurs als Tweakers.net willen met klem benadrukken dat hier geen plaats is om dergelijke activiteiten te promoten. Links naar malafide (garage)bedrijven die dergelijke 'diensten' aanbieden zijn dan ook niet toegestaan!
Waar ben je tegenaan gelopen?
Slijtage is onvermijdelijk als de tellerstand oploopt. Soms gaat het om kleine dingen, maar een grotere/meer ingrijpende reparatie is onvermijdelijk. Wat zijn jouw ervaringen (geweest)? Schrijft jouw garage de rekeningen met een vork of blijft het bij klein bier?
Hoe voorkom ik een kat in de zak?
Een auto kopen met een kleine portemonnaie betekent vaak dat je uitkomt bij occassions met een hogere kilometerstand. Dat hoeft geenszins slecht nieuws te zijn, maar je moet anders naar zo'n auto kijken. Deel hier vooral je ervaringen als (beginnend) koopjesjager!
En verder natuurlijk alles wat er nog meer bij komt kijken
Wanneer kom je in aanmerking voor een (eervolle) vermelding?
Zo'n beetje tot en met de eerste helft van de jaren '80, verloor je auto zijn waarde als de teller door de grens van 100.000km ging. Daar ligt dan ook de oorsprong van de uitdrukking 'Klokje Rond': de meeste kilometertellers hadden toen nog maar vijf cijfers, dus na 99.999 kilometer ging de klok weer op 0. Echter in die tijd kwam men al snel tot de conclusie dat 100.000km doorgaans geen enkel probleem was voor een auto (toen werd de zescijferige teller dan ook standaard) en nog altijd zijn er best veel auto's uit die tijd nog dagelijks op onze wegen te vinden.
Begin jaren '90 bevond de autoindustrie zich op haar hoogtepunt: zeker in de hogere segmenten werden auto's nog gebouwd om een leven lang mee te gaan. Denk aan de E-klasse (124-serie) van Mercedes-Benz, de 5-serie (E34 en E39) van BMW of de 940/960 van Volvo. Roest en slijtage waren bij deze auto's onbekend. Ook in de lagere segmenten gingen auto's steeds langer mee. Denk bijvoorbeeld aan de VW Golf of de Peugeot 205 en 306.

Om toch een beetje een uitdaging te houden, hanteren we daarom de volgende ondergrenzen:
• Benzine/LPG: 300.000km
• Diesel: 400.000km
• Elektrisch: 200.000km*

* 100% elektrisch aangedreven auto's, zoals de Telsa S/X/3, Nissan Leaf of Opel Ampera-E. Plug-in hybrides vallen gewoon onder benzine/diesel, afhankelijk van hun brandstofmotor.
Wil je een vermelding?
Vermeld dan in ieder geval de volgende gegevens:
• Merk
• Model
• Bouwjaar
• Brandstof (in geval van LPG: indien bekend, wanneer is de LPG-installatie ingebouwd)
• Huidige kilometerstand
• Sinds wanneer in bezit (jaar/km-stand)

Enige visuele ondersteuning/bewijs ( ;) ) van de km-stand wordt gewaardeerd! :)
De ranglijst!
Benzine/LPG:
1. Wok - Volvo V90 - 1997 - 512.000km - LPG
2. Destruction - Honda Accord - 2001 - 391.000km - LPG
3. deepbass909 - BMW 323i cabriolet (E36) - 1998 - 380.000km - Benzine

Diesel:
1.

Elektrisch:
1.
De High Mileage Heroes!
Nickname@Wok
MerkVolvo
ModelV90
Bouwjaar1997
Huidige km-stand512.000
BrandstofLPG
LPG ingebouwd2009, 305.000km

Nickname@deepbass909
MerkBMW
ModelE36 323i Cabriolet
Bouwjaar1998
Huidige km-stand380.000
BrandstofBenzine

Destruction wijzigde deze reactie 18-12-2018 11:40 (18%)

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@deepbass909 @Destruction Voel je vrij om de tekst en/of layout aan te passen :) Dit is slechts een eerste opzet.

Mijn HMH (High Mileage Hero):
Nickname@Wok
MerkVolvo
ModelV90
Bouwjaar1997
Huidige km-stand512.000
BrandstofLPG
LPG ingebouwd2009, 305.000km

Wok wijzigde deze reactie 19-06-2018 23:11 (95%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
* Destruction meldt

groter plaatje

Inderdaad, een Honda Accord uit 2001, 1.8 met VTEC. Op gas :)
inmiddels staat-ie over de 391k km heen

Ik heb de auto vorige week gekocht, dus echte ervaringen kan ik nog niet melden. Maar time will tell :)

En ja, de verdere staat van de auto is zodanig dat als ik de teller op ~190-200k km zou laten zetten, er niemand is die daar echt aan zou twijfelen :) Ding is in de afgelopen jaren goed verzorgd en zo ziet-ie er ook uit :)

Er gaat nog een trekhaak onder (hij hoeft geen echte gewichten te verslepen, maar ik heb een aanhanger die er nou eenmaal af en toe achter moet). Er zit op dit moment wat houtinleg op het dash (nephout), ik twijfel er nog over om er wat carbonwrap op te laten maken, verder moeten er eigenlijk weer mistlampen in de voorbumper. En dan? Dan is het idee om te kijken hoelang 't ding blijft rijden zonder alteveel kosten :)

Destruction wijzigde deze reactie 19-06-2018 23:18 (48%)

Ford Focus Wagon 1.6 16v '03 | Honda CBR600F '91 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@McKaamos Vermelding in de TS krijgen ze niet (want niet meer in bezit en geëxporteerd), maar ik ben wel benieuwd hoeveel je pa er daadwerkelijk mee gereden heeft (of heeft je pa ze nieuw gekocht en al die kilometers er zelf mee gereden? :o )

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
:o 100.000km per jaar... Hoe ongelukkig is het huwelijk van je ouders? ;)

(no harm intended)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
* deepbass909 meldt zich

IMG_0063 by Chris Hogevonder, on Flickr

BMW E36 Cabrio, US-import met nu 237d miles (381d km). Gekocht met 188d km, nu 7 jaar geleden.

In de tussentijd zijn, naast gewoon onderhoud (banden, remmen, olie, etc), de schokdempers rondom, cardanas, kleppendeksel- en carterpakking, stuurhuis, stuurbekrachtigingspomp, tellerbak en dynamo vervangen.

Daarnaast heb ik de koplampen moeten vervangen, omdat de originele Amerikaanse amper meer licht dan een kaars gaven.

Qua algemene technische staat kan hij heel goed door voor een auto met 150.000 tot 200.000 km. Het interieur is op het oog slijtage vrij (lang leve kunstleder) en op wat beginnende roest bij de wielkastranden en steenslag op de motorkap, is de carrosserie vrijwel schade vrij.

Helaas is op een niet-zichtbare plaats wel ernstige roestvorming aan de gang, wat mij tot de keuze heeft gedwongen de auto òf te restaureren òf op te rijden/vervangen. Ik heb voor de eerste optie gekozen en afhankelijk van wat privé omstandigheden gaat hij of dit najaar of najaar 2019 voor onbepaalde tijd geschorst worden voor een restauratie.

In grote lijnen gaat er dan het volgende gebeuren (bijna alles ga ik zelf doen, behalve carrosserie (inc. softtop) en mogelijk vlakken en honen van de motor):
  • Roestherstel (dorpel, wielkastranden, kofferbakrand) en opnieuw spuiten
  • Motorrevisie (nieuwe ketting, controle cilinders, lagers, kleppen en laten vlakken)
  • Nieuwe koppeling (in mijn bezit nog nooit vervangen, dus minimaal 200.000 km oud)
  • Oplossen diverse kleine technische defecten
  • Nieuwe geluidsisolatie motorruimte
  • Vervangen alle rubbers achterwielophanging
  • Subframes en draagarmen opnieuw coaten
  • Vaste remleidingen
  • Bekleding bestuurdersstoel en achterbank vervangen
  • Tapijt diepreinigen
  • Nieuwe softtop
De cabrio gaat dan bij huis "gestript" worden en zonder interieur en aandrijving naar de schadehersteller. Daar mag hij dan voor langere tijd logeren (in mijn planning nu voor een jaar), terwijl ik in de tussentijd op mijn gemak de motor ga reviseren en herstelwerk aan de diverse interieurdelen kan doen.

Een groot project waar ik zo'n 2 jaar in totaal voor uit wil gaan trekken.

Overigens geeft dit gelijk een leuk punt. Komt mijn cabrio na de revisie nog wel in aanmerking, want in veel opzichten zal dan de teller slijtage-technisch weer op 0 staan :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Zo'n sheetje zegt natuurlijk niet heel veel, er gaan ook auto's naar de sloop omdat ze schade oplopen bijvoorbeeld.

Ford Focus Wagon 1.6 16v '03 | Honda CBR600F '91 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
quote:
Mad-Matt schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:48:
Miles is klaar, jeetje wat is die weer netjes zeg.
Yep, maar wel een beetje een vreemde 'restauratie':
+ Opnieuw gespoten
- Het 'nieuwe' interieur wordt niet even gedetailed/diep gereinigd
+ Lak wordt gepolijst voor de finishing touch
- Zetten ze de oude, verweerde (kop)lampen en knipperlichten weer terug
+ Nieuwe schokdempers, remschijven en remblokken
- Geen revisie van de remklauwen, geen nieuwe wiellagers, geen nieuwe toplagers

Het mag geld kosten, maar toch ook weer niet :? Had dan de spuitbeurt niet gedaan, maar gewoon een goede detailingsessie en had dat geld besteed aan de rest van het onderstel/remmen...

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@Mad-Matt Yep :)

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Ik heb de Accord vorige maand ook verkocht. Een onverwachte baanverandering zorgde ervoor dat ik (gelukkig) op de fiets naar m'n werk kan, en toen stond de Accord vooral stil. Toen de LPG installatie het ook nog eens begaf, was eerst m'n plan om die uit te bouwen en er dan mee door te rijden.

De wachttijd bij de RDW liep nogal op, het kwam er niet van om die uitbouw af te ronden, uiteindelijk een tijdelijke auto gekocht en de Accord geschorst met het idee dat ik de uitbouw dan later kon afronden. Toen kwam er iemand die 'm graag wilde kopen en zelf de LPG uitbouw gaat regelen.

Huidige auto mag voorlopig nog niet mee doen (231k km), ik verwacht maximaal 10k km ermee te rijden het komende jaar.. Tegen de tijd dat dat ding op 300k km staat, heb ik 'm waarschijnlijk niet meer.

Zal binnenkort ff de TS updaten, zo te zien moeten er nog wat vermeldingen geplaatst worden :)

Destruction wijzigde deze reactie 18-12-2018 11:43 (5%)

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
^^ Netjes hoor! :) 4 ton in negen jaar... Die heeft niet stilgezeten ;)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
buutje schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:43:
Nickname@buutje
MerkFord
ModelMondeo 2.0 TDCI
Bouwjaar2010-01
Gekocht per07-01-2014
Kilometerstand destijds195.000
Huidige kilometerstand404.504
BrandstofDiesel

[Afbeelding]
Geen plaatje van de huidige kilometer stand. Maar van toen ik de maagdelijke 400.000 kilometers mocht aan tikken.
[Afbeelding]

Buiten het regulier onderhoud heb ik dure reparaties aan het roetfilter, roetfilter sensors en katalysator gehad.
En bij de laatste distributieriem wissel kregen wij de krukaspoeliebout niet los omdat het schroefdraad verrot was. Er uitdraaien zou mogelijk betekenen dat we mogelijk het schroefdraad in de krukas ook verrot zouden draaien. Na 4 uur vloeken hebben we de riem kunnen vervangen zonder de krukaspoelie los te maken. _/-\o_
Toch wel handig zo'n schoonvader, anders had ik hem moeten afschrijven denk. De auto dan.. :)

Van de zomer werd de auto erg warm tijdens het rijden in de bergen, zelfs zonder caravan. Met caravan regelmatig moeten stoppen op een beklimming omdat anders de auto te warm werd.
Zit er toch aan te denken om hem weg te doen, alleen in Nederland op de grote baan rijdt hij nog steeds zo lekker...
Klinkt als een thermostaat die blijft hangen, een fan die niet meer op vol vermogen kan draaien of koelvloeistof die nodig ververst moet worden. Allemaal zaken die ook bij een hoge km-stand horen.
DJSmiley schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:29:
Mijn Octavia is weer zonder problemen door de APK gekomen. Alleen een ashoes moest vervangen worden (en dat wist ik al).
Verder was de reactie 'Geen probleem, ziet er nog heel goed uit, en niets kunnen vinden waarmee je op korte termijn rekening mee moet houden'.

Op naar de 450k dus. (nu 414)
Nog zo'n 150 mijl hier (240 km) en ik ga over de 4 ton met mijn cabrio. Ik ben inmiddels alleen wel echt aan het aftellen tot het moment dat ik hem kan gaan schorsen en reviseren. Onlangs kwam ik erachter dat bijv. de as-hoezen nu toch echt uitgedroogd beginnen te raken (en dat na pas 21 jaar B) ) en zo zijn er meer punten die echt met de leeftijd te maken hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Inmiddels ben ik de 4 ton gepasseerd en ook de 250.000 mijl (402.337km):
IMG_20190214_174823 by Chris Hogevonder, on Flickr

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
_Apache_ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:41:
Ik lees geen nadrukkelijke eisen voor twee-wielers. Maar als ik zo rondvraag bij mede-motorrijders word een stand als 30k km al snel als 'hoog' aangemerkt.. Dan is dit ook wel een HMH..

Nickname_Apache_
MerkYamaha
ModelFJR1300a
Bouwjaar2004
Huidige km-stand163.000
Brandstof / VerbruikBenzine, 5.9L / 100km
Aanschaf / Stand2015 juli, 75.000km

Bij elkaar echt heel tevreden. Machine rijdt fijn.
Geen olieverbruik, cardan olieis ook altijd mooi helder bij het wisselen. Qua onderhoud echt niets bijzonders gehad sinds ik hem heb. En dat laagtoerig kunnen rijden went heel snel. :)

[Afbeelding]
Kijk, da's altijd goed.

Mijn vorige motor weggedaan met 126k km op de klok.

Heb 'm met name verkocht omdat de koppelingsplaten ietwat versleten waren, en er was iets mis met de voorkant waardoor het voelde alsof het voorwiel 0,0 grip had. Na een tijdje was het vertrouwen in de fiets gewoon weg. Bovendien wilde ik (weer) iets sportievers rijden.

Nu staat er een 28 jaar oude CBR600F in de schuur, met 85.000km. Die wil ik naar de 100.000 rijden, en dan maar 's zien. Ik wil de CBR eigenlijk bewaren voor toerritjes in de omgeving, en omdat ik eigenlijk een beetje een grote jongen ben voor zo'n CBR, moet er nog iets naast komen waarop ik wat comfortabeler afstanden kan rijden. Misschien koop ik dan wel weer zo'n Diversion :P

Destruction wijzigde deze reactie 18-01-2020 23:16 (7%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True