zelfs zonder duimpje is het erg leuk hoor, gewoon die azijnzeikers negeren in de Youtube comments. Ik wed dat het merendeel daarvan niet in een auto rijd met > 200.000km of > 8 jaar oud dan wel meer dan 15kdm per jaar rijden.Josefien schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:06:
[...]
Hij gaat niet naar Klokje Rond, daar is sowieso het onderstel te versleten voorEr kraakt her en der wat en sinds de afgelopen 100k is de motor en automaat ook niet meer droog van onder, het is echt geen nieuwe auto meer, gaat geen duimpje omhoog opleveren
[...]
Ik denk ook het laatste. Zou het niet zo zijn dat een vuilzeefje in de tank zit voor je aanzuigleiding. En dan door het tanken die straal precies op het vuilzeefje valt en daarmee het vuilzeefje wat afspoelt.Josefien schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:06:
[...]
Het is wel interessant, maar €75,- voor 15l is me te gortig, en dan vooral omdat ik steeds meer begin niet te geloven dat het aan de paar weken oude benzine ligt, maar meer aan wat er voor mogelijk vuil/vocht in de tank zit. Alleen krijg ik mijn garage niet ervan overtuigd die te reinigen.
Bij de welkoop oid kan je ook wel een kannetje kopen van 5 liter. kost je dan rond de 20-22 euro. Is het proberen waard.
Pi op de teller! 
:strip_exif()/f/image/tqFhuXmi5sA9R45LCiJhcIw9.jpg?f=fotoalbum_large)
in 20 maanden 13 dkm gereden; effectief nog geen 8.000 km per jaar. Dat was voor Covid zo'n 28.000 km per jaar. De auto staat nu zoveel mogelijk droog in de garage ipv nat op de oprit. Het gele waarschuwingslampje gaat af en toe willekeurig aan, en ook weer uit... (en voor de foto stond de handrem ook maar even aangetrokken, hence de rode indicator)
De foto is gemaakt op een parkeerplaats langs de snelweg. Het kwam té mooi uit dat ik echt op 100.000π-2 km een afrit naar een benzinepomp op de snelweg tegenkwam.Daar ook maar een aantal rondjes gereden totdat de teller ook exact op π schoot.
Naast het meest logische aan onderhoud is alles nog origineel. De motor, koppeling, versnellingsbak én schokdempers achter zijn nog origineel en nog nooit vervangen.
Tot nu toe is er nog geen enkele reden om de Panda te vervangen. Als er binnenkort weer meer gereden kan worden (werken en reizen kan weer gewoon) dan wil ik toch wel de 333.333 dkm en de 400.000 dkm aantikken.
:strip_exif()/f/image/tqFhuXmi5sA9R45LCiJhcIw9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nickname | Theo |
Merk | Fiat |
Model | Panda |
Bouwjaar | 2008 |
In bezit sinds | 2010 |
Km-stand bij aankoop | 33.000 km |
Huidige km-stand | 100.000 x π km |
Brandstof | LPG |
LPG ingebouwd | 2012, 75.000 km |
in 20 maanden 13 dkm gereden; effectief nog geen 8.000 km per jaar. Dat was voor Covid zo'n 28.000 km per jaar. De auto staat nu zoveel mogelijk droog in de garage ipv nat op de oprit. Het gele waarschuwingslampje gaat af en toe willekeurig aan, en ook weer uit... (en voor de foto stond de handrem ook maar even aangetrokken, hence de rode indicator)
De foto is gemaakt op een parkeerplaats langs de snelweg. Het kwam té mooi uit dat ik echt op 100.000π-2 km een afrit naar een benzinepomp op de snelweg tegenkwam.Daar ook maar een aantal rondjes gereden totdat de teller ook exact op π schoot.
Naast het meest logische aan onderhoud is alles nog origineel. De motor, koppeling, versnellingsbak én schokdempers achter zijn nog origineel en nog nooit vervangen.
Tot nu toe is er nog geen enkele reden om de Panda te vervangen. Als er binnenkort weer meer gereden kan worden (werken en reizen kan weer gewoon) dan wil ik toch wel de 333.333 dkm en de 400.000 dkm aantikken.
7400 Wp op het dak
Een Panda op LPG, dat is goedkoop rijden
M'n ouders hebben er ook eentje uit 2008. Nieuw gekocht. Het is een automaat, m'n moeder wilde niet meer schakelen. Het ding heeft inmiddels een heuse 58.000km gereden
Dat is al met al dus wat minder goedkoop geweest
nee, niet alleen maar korte ritjes (wel voor een groot deel, iets met long problemen (m'n vader)). De Panda heeft ook Limburg en Zeeland gezien en ze rijden nog regelmatig naar familie in Utrecht. Met zo'n 100km enkele reis warmt-ie prima op zeg maar
.
M'n ouders hebben er ook eentje uit 2008. Nieuw gekocht. Het is een automaat, m'n moeder wilde niet meer schakelen. Het ding heeft inmiddels een heuse 58.000km gereden

nee, niet alleen maar korte ritjes (wel voor een groot deel, iets met long problemen (m'n vader)). De Panda heeft ook Limburg en Zeeland gezien en ze rijden nog regelmatig naar familie in Utrecht. Met zo'n 100km enkele reis warmt-ie prima op zeg maar
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Qua kosten lach ik mij kapot; zonder afschrijving (die is er nu niet meer) zijn de vaste kosten per maand (belasting, verzekering, APK) 50 euro. En met de dure brandstofprijzen komt daar per km nog eens 7 cent bij voor onderhoud, brandstof en banden samen. (dat was tot een paar maanden geleden 6 ct/km) Dat is zonder afschrijving in 10 jaar tijd 22.5k aan kosten, of met afschrijving zo'n 30K. Aan reiskostenvergoeding (helft van m'n kms zijn woon-werk) heb ik in tien jaar bijna 35k ontvangen. Ofwel, de auto levert tot nu toe 5.000 euro op ipv dat deze geld heeft gekost in de afgelopen tien jaar.Destruction schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:23:
Een Panda op LPG, dat is goedkoop rijden![]()
M'n ouders hebben er ook eentje uit 2008. Nieuw gekocht. Het is een automaat, m'n moeder wilde niet meer schakelen. Het ding heeft inmiddels een heuse 58.000km geredenDat is al met al dus wat minder goedkoop geweest
![]()
nee, niet alleen maar korte ritjes (wel voor een groot deel, iets met long problemen (m'n vader)). De Panda heeft ook Limburg en Zeeland gezien en ze rijden nog regelmatig naar familie in Utrecht. Met zo'n 100km enkele reis warmt-ie prima op zeg maar.
Het scheelt ook dat ik naast een snelweg woon én werk, files en binnensteden met de auto vermijdt en rustig rij. En korte stukjes doe ik liever niet met de auto.
Hoewel een paar maanden geleden ik nog 165 km/h (=180km/h op de teller) heb gereden in Duitsland! Was wel bergaf terwijl ik al een paar uur onderweg was (=goed opgewarmde motor), en de bergaf had ik ook echt nodig, volgens het boekje kan de Panda maar 155 km/h halen, en dat haalt 'ie nog steeds op een lang en recht stuk weg. Maar nog nooit was 'ie ook over deze magische grens gegaan qua snelheid.
7400 Wp op het dak
Als het E10 Benzine is kan het met 3 weken al problemen geven, helemaal met vochtig weer aangezien de 10% Ethanol vocht aantrekt en zich liever aan het water als aan de benzine bind waardoor het Ethanol/Watermengel naar de bodem van de tank zakt.Josefien schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:06:
[...]
en dan vooral omdat ik steeds meer begin niet te geloven dat het aan de paar weken oude benzine ligt, maar meer aan wat er voor mogelijk vuil/vocht in de tank zit. Alleen krijg ik mijn garage niet ervan overtuigd die te reinigen.
Als je de benzine tank niet goed vol hebt krijg je juist weer veel meer condens in de benzine tank wat het alleen maar verergert.
Daarbij komt ook nog het probleem dat bij minder drukke tank stations de brandstof best een tijdje in de ondergrondse tank kan hebben gezeten + ook bij drukke tank stations word er gewoon verse brandstof bij de oude restjes brandstof gepompt, bij normale benzine is dat niet zo een probleem omdat het weer lekker mengt, maar bij E10 is dat niet het geval, en omdat de Benzine aanvoer van onder uit de tank komt heb je dan veel eerder problemen.
V-Power moet je wel een tank of 3 mee rijden voordat het verschil gaat maken als je het nooit eerder hebt gebruikt en de boel niet te ernstig is vervuild, en als er veel water(met ethanol) onder in de tank ligt gaat het je ook niet helpen.
[ Voor 15% gewijzigd door WhiteSnake76 op 06-12-2021 11:27 ]
5 liter is helaas niet genoeg, dat gaat er binnen 2 weken doorheen, komt niet voorbij de periode waarbij hij normaal slecht zou gaan starten. 15l lijkt toch wel het minimale in de winter om het echt te merken, als ik naar het benzineverbruik kijk.ybos schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:05:
[...]
Ik denk ook het laatste. Zou het niet zo zijn dat een vuilzeefje in de tank zit voor je aanzuigleiding. En dan door het tanken die straal precies op het vuilzeefje valt en daarmee het vuilzeefje wat afspoelt.
Bij de welkoop oid kan je ook wel een kannetje kopen van 5 liter. kost je dan rond de 20-22 euro. Is het proberen waard.
Ik heb nu een flesje Wynn's Dry Fuel staan, tegen vocht in de tank. Als hij weer slecht start gaat dat erin om te proberen.
Met dit koude weer en een accu die na 1,5j al matig wordt kan ik het niet hebben dat 'ie slecht koud start. Iets meer dan een week geleden startte hij amper meer (en sloeg af) en accu raakte ook bijna leeg daardoor. Meteen nieuwe benzine getankt en 2e dag erna startte hij weer als nieuw tot nu toe

Ik tank altijd E5/Euro98. Een volle tank maakt niets uit, dan ging hij na 3-4 weken alsnog erg slecht starten en moest ik de benzine opmaken om nieuwe te tanken.WhiteSnake76 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:21:
[...]
Als het E10 Benzine is kan het met 3 weken al problemen geven, helemaal met vochtig weer aangezien de 10% Ethanol vocht aantrekt en zich liever aan het water als aan de benzine bind waardoor het Ethanol/Watermengel naar de bodem van de tank zakt.
Als je de benzine tank niet goed vol hebt krijg je juist weer veel meer condens in de benzine tank wat het alleen maar verergert.
Daarbij komt ook nog het probleem dat bij minder drukke tank stations de brandstof best een tijdje in de ondergrondse tank kan hebben gezeten + ook bij drukke tank stations word er gewoon verse brandstof bij de oude restjes brandstof gepompt, bij normale benzine is dat niet zo een probleem omdat het weer lekker mengt, maar bij E10 is dat niet het geval, en omdat de Benzine aanvoer van onder uit de tank komt heb je dan veel eerder problemen.
V-Power moet je wel een tank of 3 mee rijden voordat het verschil gaat maken als je het nooit eerder hebt gebruikt en de boel niet te ernstig is vervuild, en als er veel water(met ethanol) onder in de tank ligt gaat het je ook niet helpen.
Er staat nu een flesje Wynn's Dry Fuel klaar, bij een volgende tankbeurt gaat dat erin, zou tegen vocht in de tank moeten helpen.
Ik mag me nu officieel melden! Gisteren de 400k neergezet!pjot1 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:46:
[Afbeelding]
Jawel! Op naar het dubbele!
Betreft een BMW e46 320d Touring uit 2002.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LZKeCuiy6pg4ZayIqsKbP4QW.jpg?f=user_large)
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik heb afscheid genomen van deze auto. Ik had dit jaar geen kleine beurt gedaan en had net mijn grote beurt APK ingepland, maar dit moest nog 4 weken wachten. Hij had wat kleine dingetjes waarvan ik wist dat ze wat onderhoud nodig hadden. De accu was niet top meer, de homokineten waren versleten. En langzaamaan begon er wat roest te ontstaan. Al met al zou het een redelijk prijzige onderhoudsbeurt worden. Op een gegeven moment sloeg de auto af terwijl ik op de snelweg reed. Auto stilgezet, opnieuw gestart, maar na een paar 100m sloeg hij weer af. Weer gestart en daarna gewoon gereden. Over de dagen sloeg de auto met regelmaat 2x per rit af. Hoewel de fix waarschijnlijk een relais was en het niet erg duur zou zijn heb ik toch besloten om niet die 4 weken met een auto te willen rijden die tijdens het rijden afsloeg. En met de toch al dure onderhoudsbeurt die er aan kwam leek het me een goed moment om een andere auto te kopen.aicaramba schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:03:
Ik heb weer een mijlpaal bereikt: [Afbeelding]
Auto: Honda civic 1.4IS 1999
km-stand/jaar aanschaf: 133k / 2010
Brandstof: benzine
Wat is mijn ervaring om in een oude auto te rijden?
Ik vind het eigenlijk wel prima. Er zijn een paar zaken waarin je wel merkt dat het een oude auto is. Technische snufjes, uiteraard. Maar ook de auto is relatief klein tov de ruimte binnenin. Waarschijnlijk door minder dikke deuren, raampijlen, etc. Ook maakt de auto relatief veel herrie, hij maakt vrij veel toeren en ook de wind hoor je goed.
Technisch gezien rijdt hij best prima. Er zijn wel wat geluidjes die er al een tijdje zijn en er zijn wat roestplekjes hier en daar, maar onder de motorkap valt dat nog wel mee. Lekt nauwelijks olie (heb zelf nooit olie moeten vervangen en zelfs bij beurten is het niveau vaak nog meer dan goed). Uiteraard zijn er regelmatig wat slijtage delen die kapot gaan. Schokbreker, uitlaat, maar niets extreems ofzo. Wel zijn wat trims bij de zijruiten wat verweerd (het kunstof en rubber) en is de bekleding van het plafond losgekomen. Dit laatste lukte niet met lijm, dus zit nu netjes weer met knopspelden vastgeprikt![]()
Hij rijdt prettig en rustig. Ik rij zelf ook erg rustig met de auto, mede vanwege het geluid, maar ook vanwege mn eigen ontspanning en brandstofverbruik.
***members only***
Al met al ben ik nog niet toe aan een andere auto. Ik denk dat ik door de verhoogde afschrijving van een andere auto niet kan tippen aan deze kosten/km. Over 20.000km is de distributieriem weer aan de beurt en tenzij er voor die tijd gekke dingen gebeuren ben ik zeker van plan om deze weer te vervangen.
De garage stond versteld dat de auto na 500k nog nooit echt grote gebreken heeft gehad. Geen koppeling, motor, etc. Hij wordt nu geëxporteerd naar Africa.
Uiteindelijke km-stand: 503666km.
Nu een toyota prius 3e gen gekocht.
Honda Civics kunnen enorm hoge kilometeraantallen neerzetten. Die motoren zijn zowat onverwoestbaar. Bij Klokje Rond was er ook eentje die het ruim over de miljoen had geschopt. Uiteindelijk was hij ondergegaan door de roest maar motorisch was hij nog prima.aicaramba schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:56:
[...]
Ik heb afscheid genomen van deze auto. Ik had dit jaar geen kleine beurt gedaan en had net mijn grote beurt APK ingepland, maar dit moest nog 4 weken wachten. Hij had wat kleine dingetjes waarvan ik wist dat ze wat onderhoud nodig hadden. De accu was niet top meer, de homokineten waren versleten. En langzaamaan begon er wat roest te ontstaan. Al met al zou het een redelijk prijzige onderhoudsbeurt worden. Op een gegeven moment sloeg de auto af terwijl ik op de snelweg reed. Auto stilgezet, opnieuw gestart, maar na een paar 100m sloeg hij weer af. Weer gestart en daarna gewoon gereden. Over de dagen sloeg de auto met regelmaat 2x per rit af. Hoewel de fix waarschijnlijk een relais was en het niet erg duur zou zijn heb ik toch besloten om niet die 4 weken met een auto te willen rijden die tijdens het rijden afsloeg. En met de toch al dure onderhoudsbeurt die er aan kwam leek het me een goed moment om een andere auto te kopen.
De garage stond versteld dat de auto na 500k nog nooit echt grote gebreken heeft gehad. Geen koppeling, motor, etc. Hij wordt nu geëxporteerd naar Africa.
Uiteindelijke km-stand: 503666km.
Nu een toyota prius 3e gen gekocht.
Veel plezier met je nieuwe Prius. Let wel op dat je maatregelen neemt tegen katalysator diefstal. Bij mij in de buurt hebben ze vannacht een kat onder een Prius vandaan getrokken.
Oh, das wel een goeie tip. Eens kijken of daar iets voor gedaan kan worden.Vlassie1980 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:50:
[...]
Honda Civics kunnen enorm hoge kilometeraantallen neerzetten. Die motoren zijn zowat onverwoestbaar. Bij Klokje Rond was er ook eentje die het ruim over de miljoen had geschopt. Uiteindelijk was hij ondergegaan door de roest maar motorisch was hij nog prima.
Veel plezier met je nieuwe Prius. Let wel op dat je maatregelen neemt tegen katalysator diefstal. Bij mij in de buurt hebben ze vannacht een kat onder een Prius vandaan getrokken.