Als we vooraf een god definieren zodanig dat ik zou zeggen dat die kan bestaan, natuurlijk kan ik er dan voor kiezen aangezien dat meegenomen wordt in de definitie.
Alleen waarom moeten we het woord god nu weer gaan herdefinieren? Er bestaan al genoeg definities van, waaronder een christelijke. Waarom het als een lege huls gaan definieren?
Je gaat nu het woordje god herdefinieren, waarbij je bij de herdefinitie nog als eis stelt dat ik zou moeten kunnen zeggen dat hij zou kunnen bestaan. Vanwege de herdefinitie is het al extreem twijfelachtig of het nog iets met religie te maken heeft of dat we enkel het woordje dog hebben omgedraaid. Maar door de additionele eis heb je alle contact met religie verloren.
Je argumentatie begint nu een beetje op het kalam argument te lijken :
- We postuleren dat er een god is
- Eindconclusie : Er is een god
Maar als we postuleren dat er een vliegende theepot is, dan is volgens dezelfde logica er een vliegende theepot. Oftewel de argumentatie is waardeloos.
En zelfs al zou de argumentatie waardevol zijn, alsnog kan ik mijn vliegende theepot god noemen en zijn we nog geen stap dichterbij een gebruikelijke implementatie van een god gekomen.
Nou ben ik een tamelijk redelijk mens
Je bent niet langer gelovig?

Ik zou ook een stap verder kunnen gaan en helemaal geen vlees meer kunnen eten. Mijn gedrag wijkt wat dat betreft dan niet af van dat van een principiële vegetariër.
Wat bedoel je hier met een principiele vegetarier? Want zoals je die net noemde ( de overtuiging hebben dat een dier gelijkwaardig is aan de mens of iets in die geest ) wijkt je gedrag wel degelijk af van wat die mensen doen als je enkel geen vlees meer eet.
Wanneer heb je dan wel die overtuiging? Dit gaat wel heel erg richting no-true scotsman als eeuwig voorbehoud willen behouden.
Natuurlijk zijn er gradaties, als je christelijk wilt zijn maar je bent nooit naar een kerk geweest en nooit de bijbel opengeslagen, tja dan kan je het wel willen maar je bent nog lerende dan.
Maar in basis (imho) is de enige die bepaalt of je overtuiging x hebt jezelf, oftewel als je het wilt en volgens jezelf voldoe je aan de voorwaarden dan heb je het imho automatisch.
Mensen veranderen soms van overtuiging waarbij de nieuwe overtuiging loodrecht kan staan op de eerdere. Was er dan altijd al een behoefte aan die nieuwe overtuiging?
Praktisch zie ik dit erg weinig gebeuren, of het is een soortgelijke overtuiging, of het is voornamelijk het laten gaan van een overtuiging. Maar echt daadwerkelijk een loodrecht tegenovergestelde overtuiging, nee dat zie ik relatief weinig.
Heb je hier wellicht een voorbeeld van?