Die info op de wikipedia klopt maar beperkt en geeft in mijn ogen geen genuanceerd beeld terwijl hier - op basis van de aanwijzingen en argumenten die er liggen - alle grond voor is.
2 voorbeelden:
1. "Paulus, Marcus en (de weliswaar hypothetische) bron Q van elkaar onafhankelijke getuigenissen over de historische mens Jezus"
Zowel Paulus als Marcus zijn geen getuigenissen. Paulus is een apostel die zelf zegt zijn informatie uit de scriptures en openbaringen te hebben.
Marcus (wie is Marcus? -> het is anoniem) is een document in het genre "Evangelie", het stelt nergens een ooggetuige verslag te zijn, of zelfs ook maar een bundeling van verhalen over de historische Jezus uit de overlevering. En omdat 2 bronnen wat te mager is, zetten ze een derde in het lijstje (Q), die niet eens bestaat. Kortom, eigenlijk zijn er helemaal geen echte getuigenissen en zeker niet van zijn tijdgenoten. Deze nuance mist volledig op de wiki.
2. "Er zijn ook geen aanwijzingen dat vroege tegenstanders van het christendom bestreden dat Jezus geleefd had."
Uit de bijbel (nota bene): Petrus 2 v16 (mind you: Petrus 2 is een vervalsing, niet eens door Petrus zelf geschreven, maar aan hem toegekend) : "Want wij zijn geen
kunstelijk verdichte fabelen nagevolgd, als wij u bekend gemaakt hebben de kracht en toekomst van onzen Heere Jezus Christus,
maar wij zijn aanschouwers geweest van Zijn majesteit."
Kennelijk moest in deze vervalste brief expliciet genoemd worden dat de "wij" niet "fabelen" aan het navolgen waren, maar dat daadwerkelijk Jezus hebben aanschouwd. Weliswaar geen direct bewijs dat er geen historische Jezus was, maar de quote op de wiki mist wederom nuance.
Ik zou wat minder stellig zijn, als je je erin verdiept zul je merken dat er te weinig basis is voor zo'n standpunt. Uitsluiten gaat wat mij betreft ook te ver, beide theorieën hebben zo z'n onwaarschijnlijkheden, maar redelijker is om het in het midden te houden.
Nogmaals het voorbeeld van James Bond: een totalitair regime kan alle aanwijzingen dat James Bond geen historisch persoon is vernietigen. Je kan dan stellen dat de boeken zelf "getuigenissen" zijn en van een ander eisen dat hij maar met tegenbewijzen moet komen, en dat het tot die tijd redelijk is van historiciteit uit te gaan. Ik vind dat geen redelijke stelling, the burden of proof ligt bij degene die de claim maakt.
Dat de meerderheid van de deskundigen deze mening heeft is makkelijk te verklaren. In deze analogie hebben zij als kind al geleerd dat James Bond echt heeft bestaan, en vervolgens hebben ze er een carriere van gemaakt om vanuit de boeken over James Bond zoveel mogelijk te leren van de historische James Bond, wie hij was en wat hij voor de mensheid heeft betekend. Deze deskundigen (zelfs nadat ze atheist zijn geworden e.g. Erhman), gooien liever niet zomaar hun wetenschappelijke legacy weg.