Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Devian Die 3m folie klinkt erg interessant maar zit dat nou aan de binnenkant of aan de buitenkant van de ramen? Op de 3m site haal ik dat er niet uit.

Weren van zon lijkt me toch handiger aan de buitenkant, en beplakken van Hr++ glas wordt over het algemeen aan de binnenkant zeker niet aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:33
Jheroun schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:26:
@Devian Die 3m folie klinkt erg interessant maar zit dat nou aan de binnenkant of aan de buitenkant van de ramen? Op de 3m site haal ik dat er niet uit.

Weren van zon lijkt me toch handiger aan de buitenkant, en beplakken van Hr++ glas wordt over het algemeen aan de binnenkant zeker niet aanbevolen ;)
Aan de buitenkant!

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Devian Klinkt goed! Deze zomer heb je goed kunnen ervaren hoe het werkt gok ik, hoe was dat vergeleken met de folie-loze tijd?

Wij krijgen over een paar maanden de sleutels van ons nieuwbouwhuis en we zijn nog niet echt bezig geweest met zonwering. In ons huidige huis hadden we een zonnescherm maar die laat je niet open staan als je niet thuis bent. Screens met zon/wind sensoren was wel een idee maar dan krijg je toch weer een of andere rare bak aan je raam en moet je stroom regelen. Een folie die straling blokkeert en ook merkbaar werkt klinkt dan erg goed.

Heb je enig idee hoe dit zich in de tijd houdt? Gaat het een decennium mee of gaat het over 5 jaar loskrullen, en als het vervangen moet worden, gaat het er dan ook nog af? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:39
Zo, ik heb eens een uurtje gegoogled. Er is wel degelijk beweging in deze markt. Vooral in andere landen.

Heroal uit Duitsland bv heeft volledig verduisterende screens - eerder in dit topic stond nog een bericht dat volledige verduistering enkel mogelijk is met aluminium rolluiken: https://www.heroal.de/nl/...adentechnologie/index.php . Het mooiste zou natuurlijk zijn om licht dichtheid met lucht doorlaten te combineren, maar je kunt niet alles hebben :)

Smart solar blinds uit Polen: https://solargaps.com/ dit lijkt me gewoon een logische volgende stap in technologische ontwikkeling. Je houdt de zon buiten door er electriciteit mee op te wekken. Ik weet niet hoe duur en fragiel dit is, en de looks mogen ook nog wel iets scherper, maar het concept staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:10
@nel!s Smart solar blinds lijkt me nog een ver van onze bed show. Een zonnepaneeltje op je dak is een stuk voordeliger verwacht ik.

Heroal kun je eens contacten maar dat systeem zal wel flink aan de prijs zijn....zie er verder weinig info over op die site.

Ik denk dat je dus aangewezen bent op de standaard rolluik of screens systemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:39
@Road-runner83 misschien wel, maar er kan een hoop gebeuren in de twee jaar tot de oplevering van ons huis; dat is namelijk nog zeker 6 hittegolven verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:49
Screens aan de West en Zuidkant is bijna evident qua effect. Ik lees een aantal posters ook met screens bij ramen op het Oosten, scheelt dat veel, aangezien de zon in de ochtend over het algemeen nog niet zo krachtig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53

Japie.G

Colour Classic

Heb hier enorm veel last van hitte instraling op de oostkant. De westkant een stuk minder last. Ook geïnteresseerd in een accu oplossing trouwens...

Misschien is het gevoel/toeval, maar heb in onze huidige woning meer last van instraling op oost dan in onze vorige woning op zuid..

[ Voor 31% gewijzigd door Japie.G op 05-10-2019 22:22 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:31
Voor onze nieuwbouw woning ben ik ook aan kijken voor screens aan de zuid en westkant van de woning, in totaal 8 stuks. Ik laat tijdens de bouw al loze leidingen vanaf bovenhoek kozijn naar m.k. plaatsen. Maar nu, hoe verder?

Ik wil de mogelijkheid houden om ze met de hand te kunnen bedienen, maar ik wil ook de eerste stap maken met domotica. Waarbij ik het gaaf zal vinden als ze automatisch zakken indien de zon aan deze zijde van de woning komt, maar ook met een app kan bedienen.

Ik zie Somfy als motoren veel terug komen, maar dan de rts of io variant. Een terugkoppeling lijkt mij niet persee noodzakelijk, maar heb ergens gelezen dat nieuwe producten van somfy met io worden uitgerust en niet meer met rts. De ondersteuning zal komende jaren mogelijk ook minder worden. Wat zijn jullie gedachten?

Maar ik lees ook over FIBARO schakelaar om achter de handbediening te plaatsen. Dit betekend dat er achter elke schakelaar een inbouwdoos aanwezig moet zijn? En dat er een extra sleuf vanaf de screen naar de handbediening aanwezig moet zijn? I.p.v. draadloze handbediening?

Ik heb geen ervaring met programmeren, het moet niet te moeilijk worden. Maar met het lezen van voorbeelden kom ik eventueel wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-07 09:12
@headhunter1985
Ligt er een beetje aan. Dat IO alle nieuwe producten zijn en RTS ouderwets is weet ik niet zeker. Wij leveren hier in ieder geval nog genoeg op het gebied van RTS.

Als je echt domotica zou willen gebruiken lijkt IO voor de hand te liggen, echter is dit een gesloten protocol, waardoor dit alleen kan worden gebruikt in combinatie met de Somfy Tahoma box. Deze kan echter maar een beperkt aantal andere protocollen aan, waardoor ik dat niet aan zou raden.

Om te laten zakken als er zon is, bestaan er Somfy Zon/wind sensors, die de screen omlaag laten gaan indien de zon fel genoeg schijnt, waarbij deze weer omhoog gaat als het te hard waait, of als de zon weer in kracht afneemt.

Je zou inderdaad gebruik kunnen maken van een bedrade bediening, waarna je daar een FIBARO module achter plaatst. Daarvoor moet er dan inderdaad wel ruimte zijn.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:22:
[...]

Zelfde truc kan natuurlijk ook buitenom, maar dan moet je je tuin opengraven en met moffen aan de gang gaan (zul je ook wel niet willen 8)7 ) dit is zelfs nog iets makkelijker, omdat je je gat wat je boven hebt geboord beneden kunt zien/uitzetten met een waterpas.

Achteraf is het mooi wonen, maar je had hetzelfde moeten doen als ik: preventief flexbuis naar de dag van het raamkozijn boren en frezen en dat later wellicht niet gebruiken maar je hebt het er maar liggen..... (alle buren dacht dat ik gek was toen ik dat aanlegde, totdat ik van het voorjaar alsnog screens liet aanleggen en niks geen gedoe met stroom toevoer had _/-\o_ )
Heb je foto's van het aanleggen van elektra? Wil ik ook gaan doen maar zoek nog 'inspiratie' ;)
Helaas hier ook alles al gestut helaas :( Dan die paar muurtjes nog maar een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

JdM

Humbled

Zijn hier mensen in het topic die van eigen ervaring kunnen zeggen hoe de 3% screens het doen qua verduistering als de zon er vol op staat? Ik ben van plan om een screen voor mijn slaapkamerraam te plaatsen om deze vooral in de zomer tegen de opkomende ochtendzon wat te verduisteren. Het raam is Oost dus de zon staat er echt recht op, wat nogal hinderlijk is.
Ik wil het niet helemaal verduisteren, maar wel enigszins donker houden en twijfel dus of dat genoeg gaat lukken met 3% doek. De volgende stap donkerder is 1%, maar de leverancier die ik zou willen kiezen levert deze helaas niet :'(
Zou betekenen dat ik naar een andere en duurdere moet. Niet dat dat heel erg is, maar daardoor wil ik wel enige zekerheid.
Heb verschillende mails gestuurd naar ook andere leveranciers, maar krijg alleen maar summiere en halve antwoorden. Ik kan kleurstalen krijgen, maar die zullen mij niet het beeld geven wat ik zoek, omdat ik daarmee de totale verduisteringsfactor niet kan inschatten naar mijn zin.
Ik wil voorkomen dat ik 1% doek koop en dat te donker vind en dat ik 3% doek koop wat dan weer teveel licht doorlaat... Hopelijk heeft iemand advies van eerste hand op basis van zijn eigen ervaringen en overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Jheroun schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:56:
@Devian Klinkt goed! Deze zomer heb je goed kunnen ervaren hoe het werkt gok ik, hoe was dat vergeleken met de folie-loze tijd?

Wij krijgen over een paar maanden de sleutels van ons nieuwbouwhuis en we zijn nog niet echt bezig geweest met zonwering. In ons huidige huis hadden we een zonnescherm maar die laat je niet open staan als je niet thuis bent. Screens met zon/wind sensoren was wel een idee maar dan krijg je toch weer een of andere rare bak aan je raam en moet je stroom regelen. Een folie die straling blokkeert en ook merkbaar werkt klinkt dan erg goed.

Heb je enig idee hoe dit zich in de tijd houdt? Gaat het een decennium mee of gaat het over 5 jaar loskrullen, en als het vervangen moet worden, gaat het er dan ook nog af? :?
Deze had ik over het hoofd gezien.

Ik heb het gevoel dat het huis een graad of 3 koeler is gebleven tov vorig jaar.
Het schijnt wel moeilijk eraf te halen zijn...maar qua levensduur is het 20 jaar.

Extra pluspunt is ook nog dat door de uv filtering je schilderijen/meubels/kasten etc minder verkleuring geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Voor onze nieuwbouw woning kijken wij ook naar screens. Nu wil ik graag tijdens de bouw al voorbereiding laten treffen zodat ik niet achteraf in onze nieuwe moet frezen.

Nu is mijn plan om per raam een leiding te laten plaatsen boven het raam. Eerste idee is om dit ook al te laten bedraden en evt naar de centraaldoos in de betreffende kamers te laten gaan.

Ik wil de bediening draadloos doen.

Nu zijn we onlangs naar een showroom geweest om inspiratie op te doen en hij gaf aan dat voor Somfy RTS en handbediening je 3 draads stroom nodig hebt, maar voor Somfy IO 4 draads.

Nu zie ik hierboven ook iemand die loze leidingen naar de meterkast laat trekken. Wat is nu slim? Ik begrijp niet zo goed waar deze schakeldraden op uit zouden komen. Ik heb geen elektro technische achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

IO motoren hebben gewoon Fase/Nul/Aarde, dus maar 3 draden.
Zelfde als RTS, geen sprake van schakeldraden.

Bediening is op afstand, dus meer dan stroom hebben de schermen niet nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door 3xNix op 12-11-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
Dank voor je reactie.

Dus mijn plan om alleen stroom naar de buitengevel te brengen per raam (3 draden) zou voldoende moeten zijn om schermen te plaatsen met Somfy motoren die op afstand bedienbaar zijn. De ontvangers van die bediening zitten in de moter, moet ik dat zo zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:06
jelmerc schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:21:
Dank voor je reactie.

Dus mijn plan om alleen stroom naar de buitengevel te brengen per raam (3 draden) zou voldoende moeten zijn om schermen te plaatsen met Somfy motoren die op afstand bedienbaar zijn. De ontvangers van die bediening zitten in de moter, moet ik dat zo zien?
Ja dat zou voldoende moeten zijn, bij mij hebben m'n rolluiken alleen een stroomdraad naar binnen en verder is de bediening met een afstandsbediening op batterij.

Wellicht moet je er met je loze leidingen wel rekening mee houden dat als je twee luiken naast elkaar zet de installateur er vaak voor zal kiezen de motoren aan de buitenkanten te monteren, dus de motoren zo ver mogelijk uit elkaar.

Je zou ook meteen kunnen kijken of ze ruimte vrij kunnen houden om de bakken in je spouw te plaatsen, dan heb je een bijna onzichtbaar systeem.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

XyritZz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:33:
[...]

Wellicht moet je er met je loze leidingen wel rekening mee houden dat als je twee luiken naast elkaar zet de installateur er vaak voor zal kiezen de motoren aan de buitenkanten te monteren, dus de motoren zo ver mogelijk uit elkaar.
Dit inderdaad, indien screens in een rij hangen mogen motoren niet naast elkaar gemonteerd worden.
Dus of uiteinden, of alles links bijvoorbeeld.

Ongeacht of motoren naast elkaar werken of niet, garantie technisch trek je aan het kortste eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Wij hebben vandaag een screen laten plaatsen voor onze schuifpui. Erg mooi vind ik zelf maar zie dat de screen niet helemaal tot op de grond is gemonteerd.

Er zit zelf maar een 1 a 2 cm ruimte tussen de screen en de tuintegels. Is dit normaal?

De monteurs waren al weg voordat mij het opviel.

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 16:23
Binnenkort wordt ons nieuwe huis opgeleverd.
In de toekomst willen wij waarschijnlijk screens aan de buitenkant van het huis laten monteren.

Nu hebben we helaas geen loze leidingen naar buiten laten aanleggen tijdens de bouw.
Wel bestaat er de mogelijkheid om achteraf nog leidingen te vrezen van een wandcontactdoos naar een locatie van voorkeur.

Nu vraag ik mij af of het voldoet om deze leiding naar de binnenkant van het kozijn aan te laten leggen? (zie foto) Als ik dit doe, kan er dan in een later stadium een kabel naar buiten aangelegd worden door het bedrijf wat dan de screens komt installeren? Of is deze locatie helemaal niet handig?

Wat denken/vinden jullie? Nu kan ik de locatie namelijk nog wijzigen.
Loze leiding Screens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:29
YellowCab schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:59:
In de toekomst willen wij waarschijnlijk screens aan de buitenkant van het huis laten monteren.

Nu hebben we helaas geen loze leidingen naar buiten laten aanleggen tijdens de bouw.
Wel bestaat er de mogelijkheid om achteraf nog leidingen te vrezen van een wandcontactdoos naar een locatie van voorkeur.

Nu vraag ik mij af of het voldoet om deze leiding naar de binnenkant van het kozijn aan te laten leggen? (zie foto) Als ik dit doe, kan er dan in een later stadium een kabel naar buiten aangelegd worden door het bedrijf wat dan de screens komt installeren? Of is deze locatie helemaal niet handig?

[Afbeelding: Loze leiding Screens]
Zeker doen want het is genoeg: Enkel stroom is voldoende, aansturing via draadloos protocol werkt prima. Je hebt maar een kort stuk leiding. Bij mij gingen alle loze leidingen naar meterkast. Die bedraden ging ook prima voor de screens. Behalve de dakkapel op zolder, die kregen ze niet gelegd en hebben ze aansluiting naar stopcontact gemaakt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
duimp schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:40:
Wij hebben vandaag een screen laten plaatsen voor onze schuifpui. Erg mooi vind ik zelf maar zie dat de screen niet helemaal tot op de grond is gemonteerd.

Er zit zelf maar een 1 a 2 cm ruimte tussen de screen en de tuintegels. Is dit normaal?

De monteurs waren al weg voordat mij het opviel.
Ze zeiden tegen mij dat het nog moet uitrekken. :+ Geen idee of dat waar is of een lulverhaal. Waarschijnlijk geen zin om het allemaal strak te trekken. We zullen zien wanneer het weer warmer wordt.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:53
YellowCab schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:59:

[Afbeelding: Loze leiding Screens]
Ik zou het pijpje met een bocht meet naar de hoek laten gaan en daar een extra wcd laten plaatsen.
Kun je je screen gewoon met een stekker aansluiten.

• YellowCab
vandermark schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:51:
[...]

Zeker doen want het is genoeg: Enkel stroom is voldoende, aansturing via draadloos protocol werkt prima. Je hebt maar een kort stuk leiding. Bij mij gingen alle loze leidingen naar meterkast. Die bedraden ging ook prima voor de screens. Behalve de dakkapel op zolder, die kregen ze niet gelegd en hebben ze aansluiting naar stopcontact gemaakt.
Super! Dus de door mij aangestipte locatie is geschikt om vervolgens later een kabel naar buiten aan te leggen naar de motor? En je hoeft enkel 2 aders te gebruiken toch of liever 3?
FrankBlom schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:05:
[...]

Ik zou het pijpje met een bocht meet naar de hoek laten gaan en daar een extra wcd laten plaatsen.
Kun je je screen gewoon met een stekker aansluiten.
Bedankt voor je tip! Daar heb ik ook over nagedacht, maar ik vind het lelijk om een wcd bij elk kozijn te hebben zitten. En ik begreep dat een loze leiding net zo goed werkt, omdat je enkel 2/3 aders nodig hebt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:53
YellowCab schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:38:
[...]

Super! Dus de door mij aangestipte locatie is geschikt om vervolgens later een kabel naar buiten aan te leggen naar de motor? En je hoeft enkel 2 aders te gebruiken toch of liever 3?

[...]

Bedankt voor je tip! Daar heb ik ook over nagedacht, maar ik vind het lelijk om een wcd bij elk kozijn te hebben zitten. En ik begreep dat een loze leiding net zo goed werkt, omdat je enkel 2/3 aders nodig hebt, toch?
Zou 3 voorbedraden, aarden van de bak zal denk ik wel moeten ivm aanraking.

Doe je dan een doos in de wand met een blindplaatje erop ofzo?
Pijpje kan niet zomaar stoppen.
Of frees je de bocht om en ga je meteen naar buiten?

Zou wel zo dicht mogelijk tegen het raam aan gaan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 12-12-2019 15:44 ]

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 11:28
Even een update van mijn kant. Zoals in een eerdere post gezegd hebben we ramen van de slaapkamer op het zuiden. Met screens aan de buitenkant en verduisterende rolgordijnen aan de binnenkant.

Sinds een 2 maanden hebben we rolluiken aan de voorkant van ons huis en de vrijstaande zijkant. in de (late) middag staat de zon op de zijkant. Dan helpt het rolluik wat daar nu hant wel degelijk tegen de warmte. De beide rolluiken aan de voorkant zijn vooral fijn tegen geluiden van buiten en om de kou buiten te houden. Wat wel goed werkt is het rolluik omlaag tot alleen de spleetjes open staan en dan het raam open zetten. Zo kun je dan toch wat luchten zonder dat er iets of iemand binnen komt.

Als wij het nog een keer zouden doen dan zouden we de screens aan de buitenkant niet kiezen en daarvoor in de plaats rolluiken laten plaatsen. Die houden meer warmte buiten.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• YellowCab
FrankBlom schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:43:
[...]

Zou 3 voorbedraden, aarden van de bak zal denk ik wel moeten ivm aanraking.

Doe je dan een doos in de wand met een blindplaatje erop ofzo?
Pijpje kan niet zomaar stoppen.
Of frees je de bocht om en ga je meteen naar buiten?

Zou wel zo dicht mogelijk tegen het raam aan gaan zitten.
Ik zat eraan te denken om de voeding van een wcd of een lichtschakelaar af te tappen, naar het raam toe. De leiding zal dan inderdaad ineens stoppen. Dit wil ik dan afdoppen met iets / zelf 3d printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 18:21
De rolluiken zijn hier gisteren geplaatst.
Het zijn Heroal rolluiken op een afstandsbediening met 4 kanalen.
De bekabeling is via de spouw naar boven achter de knieschotten op zolder weggewerkt. Niks geen geboor in de kamers.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ruoSMfYjMRJQ/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/FyzyNF2WsimF/360.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

kaboom1555 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:02:
De rolluiken zijn hier gisteren geplaatst.
Het zijn Heroal rolluiken op een afstandsbediening met 4 kanalen.
De bekabeling is via de spouw naar boven achter de knieschotten op zolder weggewerkt. Niks geen geboor in de kamers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, kast 9001, geleiders 9010 met 7016 pantser?
4 kanaals, RTS?
Is dat bewust of geen info ontvangen m.b.t. io ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
3xNix schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:24:
[...]

Ziet er netjes uit, kast 9001, geleiders 9010 met 7016 pantser?
4 kanaals, RTS?
Is dat bewust of geen info ontvangen m.b.t. io ?
Volgens de offerte: Omkasting + Geleiders Ral 9010 en Lamellen Ral 7016.
Inclusief 1 handzender met 5 kanalen
Offerte is inclusief montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:59
Iemand een idee wat voor motor je moet hebben als je de screen middels niko home control wil laten aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 13:23
Hoi allemaal,

Voor onze nieuwbouwwoning zijn wij bezig met het elektraplan, en zijn we aan het kijken hoe we dit het beste aan kunnen pakken. De aannemer geeft aan dat het voor hem mogelijk is buiten in het raam (zijkant raam ergens onderin had hij het over) een stopcontact te maken zodat eventuele screens gewoon 'ingeprikt' kunnen worden.

Wat is jullie ervaring? Kan ik beter loze leidingen binnen in de woning laten aanbrengen bij elk raam, of is het slim dit direct buiten te doen met spatwaterdichte stopcontacten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
chratnox schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:26:
Hoi allemaal,

Voor onze nieuwbouwwoning zijn wij bezig met het elektraplan, en zijn we aan het kijken hoe we dit het beste aan kunnen pakken. De aannemer geeft aan dat het voor hem mogelijk is buiten in het raam (zijkant raam ergens onderin had hij het over) een stopcontact te maken zodat eventuele screens gewoon 'ingeprikt' kunnen worden.

Wat is jullie ervaring? Kan ik beter loze leidingen binnen in de woning laten aanbrengen bij elk raam, of is het slim dit direct buiten te doen met spatwaterdichte stopcontacten?
Spatwaterdichte stopcontacten zijn niet spatwaterdicht als er continu een stekker in zit.

En denk je zelf dat het mooi is als er bij ieder raam een stekker en een bungelend snoer zichtbaar is?

Ik zou een loze leiding laten leggen naar een bovenhoek van het kozijn. Dan kun je daar later altijd nog heel netjes de bekabeling doorheen voeren. En dan binnen aansluiten op een rolluikschakelaar of direct op de fase als je met een afstandsbediening werkt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:38
Hey allemaal, ik heb wat hulp nodig bij het buiten houden van warmte op 1 van onze slaapkamers. We willen graag een sunscreen laten plaatsen maar nu blijkt er te weinig ruimte te zijn om de bak te monteren boven het kozijn.

Vaak kan men in de overstek zagen en zo de bak laten verzinken echter zit er in deze overstek een regelwerk op stalen beugels. De bak hierin laten verzinken zal dus niet mogelijk zijn.

Volgens mij heb ik de volgende mogelijkheden:
  1. Raamfolie. Lage WAF omdat dit de kamer standaard donkerder maakt.
  2. Verosol Verocell plissé raamdecoratie. Ik kan weinig ervaringen van dit product vinden op internet. Het idee om de warmte aan de binnenkant tegen te houden heeft niet direct mijn voorkeur.
  3. De draairichting van het raam wijzigen zodat het naar binnen opent. De bak van de screen zal een stukje voor het middelste raam hangen wat ik dan voor lief moet nemen.
  4. Het raam vervangen door een lager raam met een vast opvulstuk boven in het kozijn zodat het raam toch nog onder de bak door kan openen.
  5. Airco is eigenlijk geen optie omdat het een babykamer betreft. Voor de volledigheid zet ik deze optie er toch even bij.
Optie 3 en 4 lijken mij het meest effectief om de kamer koel te houden maar het ombouwen van het raamkozijn zal al vlug 400-500 euro kosten denk ik.

Hieronder een foto van de kamer met de ramen richting het westen. Kozijnen zijn van hardhout en in de bouwtekeningen wordt het glas 'isolatieglas' genoemd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:29
Luc S schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:19:
Hey allemaal, ik heb wat hulp nodig bij het buiten houden van warmte op 1 van onze slaapkamers. We willen graag een sunscreen laten plaatsen maar nu blijkt er te weinig ruimte te zijn om de bak te monteren boven het kozijn.

Vaak kan men in de overstek zagen en zo de bak laten verzinken echter zit er in deze overstek een regelwerk op stalen beugels. De bak hierin laten verzinken zal dus niet mogelijk zijn.

2. Verosol Verocell plissé raamdecoratie. Ik kan weinig ervaringen van dit product vinden op internet. Het idee om de warmte aan de binnenkant tegen te houden heeft niet direct mijn voorkeur.
  3. De draairichting van het raam wijzigen zodat het naar binnen opent. De bak van de screen zal een stukje voor het middelste raam hangen wat ik dan voor lief moet nemen.
  4. Het raam vervangen door een lager raam met een vast opvulstuk boven in het kozijn zodat het raam toch nog onder de bak door kan openen.
  5. Airco is eigenlijk geen optie omdat het een babykamer betreft. Voor de volledigheid zet ik deze optie er toch even bij.
Optie 3 en 4 lijken mij het meest effectief om de kamer koel te houden maar het ombouwen van het raamkozijn zal al vlug 400-500 euro kosten denk ik.

Hieronder een foto van de kamer met de ramen richting het westen. Kozijnen zijn van hardhout en in de bouwtekeningen wordt het glas 'isolatieglas' genoemd.

***members only***
Mijn leverancier van raambekleding raad ons ook verosol aan voor binnen. Hier zit een metallic laag in die de zon weerkaatst. Vind de gok a 1800€ wel een beetje groot. Ben benieuwd of er tweakers zijn die ervaring hebben met dit product. In onze vorige woning hadden we duettes van luxaflex. Dat werkt goed op de noord west kant. Maar wordt nu afgeraden op de zuid kant ivm thermische breuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ook hier aan het overwegen om screen of rolluiken te plaatsen. Zitten erg in dubio wat we moeten kiezen. Enerzijds vinden we screens gewoonweg veel mooier. Anderzijds hebben rolluiken het voordeel van betere kering, geluidswering en verduistering (wat voor de ramen onder dan weer juist een nadeel is).

Nu zitten we met de voorkant alleen met het 'probleem' dat we zulke ramen hebben met zo'n mooi betonnen omlijsting eromheen. Staat zo prachtig, maar maakt het lastig iets in de dag te plaatsen (er zit 9cm ruimte tussen kosten en uiteinde binnenzijde omlijsting) of om het op de muur te plaatsen (de omlijsting steekt aan de buitenzijde 1,5 cm uit vanaf de muur). Oh ja, en de zwarte streep bovenin is zeg maar nodig voor ventilatie (komt uit op een rooster binnen). Een aantal foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivm8GQZyb13sts7oKB7v_HbmJ-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bCXcRoPIzvgJXxTiSBLt5zG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tn2Mu8UgCZfck22Eru7_uz_7UA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hAgF6KhBYRaMNcttWV11z01.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqS2meznw2tSxZO6aYNcTPuEo-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdyCKCbur0XAmhyw3jkoGKXB.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer mensen die dit hebben en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?

[ Voor 12% gewijzigd door Rebunted op 07-04-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Rebunted afhankelijk van de manier waarop het spouwblad draagt (waar bevindt de latei zich?) zou je mogelijk de eerste rij bakstenen en betonlijst boven het kozijn weg kunnen laten halen. Dan kan daar mogelijk de bak in de dag gemonteerd worden. De vraag is of je dat mooi vindt, maar je zal sowieso moeten gaan aanpassen.
Verder zit ik met dezelfde twijfel tussen screen of rolluik, ik denk toch dat het bij ons een rolluik wordt, maar voor mij gaat het over de eerste verdieping en de zon die daar vanaf opkomst tot 3/4 uur erna er vol op staat. Een rolluik lijkt mij daarmee zowel warmte als zonwerender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
JdM schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:05:
@Rebunted afhankelijk van de manier waarop het spouwblad draagt (waar bevindt de latei zich?) zou je mogelijk de eerste rij bakstenen en betonlijst boven het kozijn weg kunnen laten halen. Dan kan daar mogelijk de bak in de dag gemonteerd worden. De vraag is of je dat mooi vindt, maar je zal sowieso moeten gaan aanpassen.
Verder zit ik met dezelfde twijfel tussen screen of rolluik, ik denk toch dat het bij ons een rolluik wordt, maar voor mij gaat het over de eerste verdieping en de zon die daar vanaf opkomst tot 3/4 uur erna er vol op staat. Een rolluik lijkt mij daarmee zowel warmte als zonwerender.
Thx voor het idee, maar rijen bakstenen eruit halen lijkt mij niet zo'n goed idee. Ik ben een redelijk ervaren klusser, maar aan dit soort constructie dingen wil ik mij vooralsnog niet wagen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Rebunted schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:48:
[...]

Thx vooor het idee, maar rijen bakstenen eruit halen lijkt mij niet zo'n goed idee. Ik ben een redelijk ervaren klusser, maar aan dit soort constructie dingen wil ik mij vooralsnog niet wagen :-)
Vandaar mijn "weg kunnen laten halen". Een aannemer kan prima inschatten of dat een optie is die netjes te maken is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Puur naar het raam gekeken lijkt een Markies de mooiste oplossing.
Maar het is vast een modern rijtjeshuis... waar dat niet echt mooi is waarschijnlijk.

In de dag met een rolluik gaat 'm niet worden omdat die bak te groot is.
IDD met screen, vraag me af of dat mooi is.

Blijft uitvalscherm of screen odd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lize167
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-06 06:25
Devian schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Deze had ik over het hoofd gezien.

Ik heb het gevoel dat het huis een graad of 3 koeler is gebleven tov vorig jaar.
Het schijnt wel moeilijk eraf te halen zijn...maar qua levensduur is het 20 jaar.

Extra pluspunt is ook nog dat door de uv filtering je schilderijen/meubels/kasten etc minder verkleuring geven.
En laat het in de winter wel nog iets van warmte door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:59
wij zijn ook aan het kijken voor screens voor aan de voorzijde van de woning. Hebben vanuit de (nieuw)bouw al stroom mee laten nemen, zodat in de dag vh kozijn al de juiste kabels naar buiten komen. Nu is het het mooist als de screens volledig binnen de muren vallen (en dus niet naar buiten uitsteken), maar de ruimte is mogelijk wat krap.
Iemand een idee of dit gaat passen, en waar ik dan zou moeten kijken?
Afmetingen die ikzelf heb gemeten:
3x raam: 67 breed, 207 hoog, 7cm diep tussen kozijn en buitenkant steen.
1x raam: 139cm, 205 hoog,9 cm diep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Lize167 schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:26:
[...]

En laat het in de winter wel nog iets van warmte door?
Ja, dat nog steeds! Een hoge zon reflecteert de warmte, lage zon wordt meer doorgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 21:02
Ik heb het topic doorzocht maar ik ben niet helemaal achter een antwoord op een vraag gekomen waar ik nu tegenaan loop;
Ik zit in een nieuwbouwtraject, deze maand moet ik het meerwerk doorgeven. Er is een optie voor een aansluitpunt voor screens. Deze kost 200 euro per locatie waar je dit wil laten doen. In ons huis zitten 8 ramen waar we screens eventueel zouden willen. We vinden de voorbereiding op elektrisch aardig prijzig en we hebben daar bij de bouw het geld niet helemaal voor. In hoeverre is elektrische bediening nog mooi weg te werken na de bouw? Ik las dat @kaboom1555 dit achter de spouw is gelukt. Hoe gaat dit in zijn werking? Kan ik kiezen voor een of twee extra WCD's op zolder waar de boel dan naar toe kan worden getrokken? En hoe betrouwbaar is elektrisch vs handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:46
Wie heeft ervaring met meerdere screens binnen 1 kozijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyH5Ir9jggIrP12c8qSXjibgKxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1JUO392aOOfLmr9IKZfXS4U.jpg?f=fotoalbum_large

De balk tussen raam en deur is 4cm breed. Het nadeel van 1 grote screen is dat ik dan enorm op moet dikke ivm vensterbanken en dat de witte rails wel erg afsteekt als die doorloopt tot de grond en dus niet enkel naast het raam zit.
De buren hebben 3 losse screens maar hun oude leverancier is opgehouden. Wie heeft alternatieve ideeën of leveranciers? Online lijken de meeste aanbieders niet veel mogelijkheden te hebben.

Edit:
Inmiddels heb ik wat meer gevonden. Voor de XS screens is er een combinatie rail:
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnerij.nl/media/wysiwyg/Geleiders_solid_screen_XS_85.JPG

De Excellent® screen 75 heeft zelfs een F-MSP geleider van maar 45mm breed. Zie pagina 11:
https://www.smitsrolluike...smits-2019-nl-screens.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door bazzzzzz op 06-05-2020 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
Flipswix schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:36:
Ik heb het topic doorzocht maar ik ben niet helemaal achter een antwoord op een vraag gekomen waar ik nu tegenaan loop;
Ik zit in een nieuwbouwtraject, deze maand moet ik het meerwerk doorgeven. Er is een optie voor een aansluitpunt voor screens. Deze kost 200 euro per locatie waar je dit wil laten doen. In ons huis zitten 8 ramen waar we screens eventueel zouden willen. We vinden de voorbereiding op elektrisch aardig prijzig en we hebben daar bij de bouw het geld niet helemaal voor. In hoeverre is elektrische bediening nog mooi weg te werken na de bouw? Ik las dat @kaboom1555 dit achter de spouw is gelukt. Hoe gaat dit in zijn werking? Kan ik kiezen voor een of twee extra WCD's op zolder waar de boel dan naar toe kan worden getrokken? En hoe betrouwbaar is elektrisch vs handmatig?
Hier was dat op de verdieping voor het bedrijf dat ik het heb laten doen een eitje, ze boorden met een lange boor vanuit een bovenhoek in het kozijn door de spouw een stukje door het dakbeschot en achter het knieschot zit alles netjes weggewerkt.

Op de begane grond heb ik wel een offerte aangevraagd maar niet laten plaatsen, maar hier kon hij hetzelfde doen: via een hoek in het kozijn door de spouw en dan door de muur. hij zou dan achter een keukenkastje uitkomen en in het keukenkastje zit een stroompunt.

Vanuit de bouw had ik niks laten voorbereiden maar je ziet er nu dus niks van en het is mooi elektrisch, met een losse 4 kanaals afstandsbediening dus ook geen kastjes aan de muur etc. Je kan op de afstandsbediening alle 4 de kanalen afzonderlijk of tegelijk besturen. (somfy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
Iemand ervaring met ritscreens en vorst?

We hebben onlangs een offerte laten maken en daar gaven ze aan dat met vorst hun product niet te gebruiken is, geld dit voor alle ritscreens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Flatisa schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:35:
Ik zag dat je rolluiken geen optie vindt omdat het minder elegant zou zijn. Is dit geen idee?

YouTube: BUBENDORFF ACTIV' HOME | Rolluik en zonwering in één product | T...

Een rolluik én buitenjaloezie in 1. Er komt in juni een versie uit die draait op zonne-energie, dat staat ook fraaier. Ik ga ze in Duitsland voor ongeveer 1100 euro per stuk halen(afmetingen hebben geen invloed op de prijs, maximale breedte 3m, hoogte 2,5m). In Nederland kosten ze 1300 euro zag ik net. Wel prijzig, geef ik toe.
Hoi, heb je ze inmiddels al gehaald? Zo ja, hoe zijn je ervaringen er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09

Wat heb je uiteindelijk gekozen? Ik zit met hetzelfde probleem namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@pascoa341 Ik heb een andere partij uitgenodigd die thuis was in zowel zonwering als kozijnen omdat ik dacht dat het kozijn aangepast moest worden. Deze partij verzorgde NIET zijn eigen productie en kon zonwering systemen leveren met een bak van 8,5 cm (eerdere partij had het over bakken van 11 cm minimaal).

Na het raadplegen van de bouwtekening van het huis zou dit betekenen dat het op de centimeter toch zou moeten gaan passen. Het regelwerk en de plaat die erop is gemonteerd van de dakoverstak zou net voldoende ruimte bieden om de bak in te laten verzinken tot aan de stalen beugels.

Als het om een bepaalde reden toch niet past, dan kon hij voor 280 euro het raam aanpassen. Dan wordt er een reepje raam boven eraf gezaagd en een nieuwe sponning gemaakt etc. Dus dat wordt duimen :9

Dit houdt wel in dat ik de zonwering bak vanuit binnen een beetje kan zien door het middelste raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 19:15
jelmerc schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:31:
Iemand ervaring met ritscreens en vorst?

We hebben onlangs een offerte laten maken en daar gaven ze aan dat met vorst hun product niet te gebruiken is, geld dit voor alle ritscreens?
Als het vriest wil ik mijn screens niet eens naar beneden hebben dan wil ik elk zonnestraaltje opvangen om zo min mogelijk mijn ketel aan te hebben. Maar om op je vraag in te gaan, ik heb rits screens en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

***members only***
Ik zou geen cent extra betalen voor speciale warmtewerende luxaflex. Zilvergrijze of witte luxaflex reflecteert al 80% van het licht. Het grootste probleem is dat het via de luxaflex tegen de binnenzijde van de ruit reflecteert.

Kun je niet een deel het screen verzinken in de overstek? De plaat van de overstek is al 18mm waarschijnlijk. Daarboven zit een raamwerk van minimaal 25mm. Zonder aan het staal te zitten zou je al bijna 4,5cm winnen. Een willekeurige zip screen kast is 9cm hoog, misschien vindt je er één van 7cm. Dan hoef je nog maar 2,5cm uit te steken. Dat haal je wellicht net.

En anders gewoon folie. Een lelijk kozijn, of een bak je voor je raam hebben lagere WAF dan folie denk ik.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@-DarkShadow- Ik heb toevallig 2 posts eerder aangegeven dat we dit inderdaad gaan doen :*) d:)b

Ik was door de eerste partij op het verkeerde been gezet door te denken dat zij 'de lokale specialist' waren en vast alles konden leveren/aanbieden wat anderen ook kunnen.

Zo zie je maar, het is vaak verstandig meerdere partijen te spreken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revo_Fx
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05 10:24
Misschien even naast al het voorgaande. Ik zoek screens op zonne energie te plaatsen maar ik vind er alleen maar die zijn uitgerust met een somfy RTS motor, zijn de nieuwere IO motoren te groot daarvoor ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
bazzzzzz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:12:
Wie heeft ervaring met meerdere screens binnen 1 kozijn?[Afbeelding]

De balk tussen raam en deur is 4cm breed. Het nadeel van 1 grote screen is dat ik dan enorm op moet dikke ivm vensterbanken en dat de witte rails wel erg afsteekt als die doorloopt tot de grond en dus niet enkel naast het raam zit.
De buren hebben 3 losse screens maar hun oude leverancier is opgehouden. Wie heeft alternatieve ideeën of leveranciers? Online lijken de meeste aanbieders niet veel mogelijkheden te hebben.

Edit:
Inmiddels heb ik wat meer gevonden. Voor de XS screens is er een combinatie rail:
[Afbeelding]

De Excellent® screen 75 heeft zelfs een F-MSP geleider van maar 45mm breed. Zie pagina 11:
https://www.smitsrolluike...smits-2019-nl-screens.pdf
Hebben je buren ook een tuindeur? Ik heb ook een dubbele deur en kan nergens echt een mooie oplossing vinden vooor screens icm deur. Met name door de klink die nogal uitsteekt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:51
Daar heb je toch een extra platte deurkruk voor?

Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qxR6YW9PExGp/1200x931.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door maussert op 25-06-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian

Raamfolie maakt de kamer niet donkerder. Ik heb zelf de 3M Prestige 70 folie voor de ramen zitten, en je ziet het niet zitten. Je hebt ook (ook van 3M) folies die nog meer warmte/energie tegenhouden, die worden wel iets donkerder.

De Prestige 70 houdt in ieder geval 20% tot 40% van de warmte tegen, en 99% van de UV straling (goed voor je meubels, foto's en al het andere wat verkleuren kan door de zon)

Ik kan het nu in de woonkamer rond de 25gr houden. En dan bestaat de hele breedte(6-7m) van de woonkamer vrijwel uit glas, van de vloer tot aan het plafond waar vanaf 12.00-13.00 de zon opstaat tot hij onder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarZonwering
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-06-2020
*knip*
Reclame maken op deze manier is niet toegestaan

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 26-06-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarZonwering
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-06-2020
En domweg nog een keer opnieuw plaatsen is al helemaal niet toegestaan.

[ Voor 74% gewijzigd door deepbass909 op 27-06-2020 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Len020 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:58:
[...]
Hebben je buren ook een tuindeur? Ik heb ook een dubbele deur en kan nergens echt een mooie oplossing vinden vooor screens icm deur. Met name door de klink die nogal uitsteekt
Na verschillende bedrijven gesproken te hebben heb ik inmiddels een 3 delige set met somfy rts motoren besteld voor €1750. Genoeg bedrijven die zeiden dat het niet kon of bijna €3000 vroegen. Over 2 weken worden mijn screens hopelijk geplaatst (de fabrikant van het doek heeft vertraging ivm corona).

Platte deurkruk heb ik inmiddels ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
bazzzzzz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Na verschillende bedrijven gesproken te hebben heb ik inmiddels een 3 delige set met somfy rts motoren besteld voor €1750. Genoeg bedrijven die zeiden dat het niet kon of bijna €3000 vroegen. Over 2 weken worden mijn screens hopelijk geplaatst (de fabrikant van het doek heeft vertraging ivm corona).

ben benieuwd; wil je tzt fotos plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

bazzzzzz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken en heb lokaal en via internet prijzen opgevraagd. Heb er 4 nodig, redelijk dezelfde maten en kom met Somfy (heeft de voorkeur, zit zonnescherm ook op) niet onder de 4K tot op heden. Waar heb jij ze voor deze prijs gevonden?

Gezien dat ik geen aansluitingen kan maken aan de buitenzijde zonder de muur lek te boren heb ik ook gekeken naar schermen met een zonnepaneel/accu. Maar nog geen bedrijf kunnen vinden die het kan/wil leveren en degene die ik wel gevonden heb die het zou hebben in het assortiment die reageert nergens op. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

@bazzzzzz Heb je de screens inmiddels al? Zo ja, wat zijn je ervaringen met het bedrijf en hoe is de kwaliteit voor zover je daar nu iets over kunt zeggen?

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Bastien schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:53:
@bazzzzzz Heb je de screens inmiddels al? Zo ja, wat zijn je ervaringen met het bedrijf en hoe is de kwaliteit voor zover je daar nu iets over kunt zeggen?
Helaas, door corona ligt de Duitse fabriek enorm achter qua productie dus helaas moet ik wat langer wachten dan voorspeld. Nieuwe leverdatum durfden ze niet in te schatten maar kon wel eens na de bouwvak worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
Zojuist bestelling geplaatst voor 5 screens (voor in totaal 3 slaapkamers, maar één kamer heeft 3 ramen).
Binnen de regio (Tilburg) een aantal leveranciers gemaild en uiteindelijk gekozen voor de partij met de beste prijs (3850 inclusief Conexxoon en één 5-kanaals afstandsbediening).

Helaas zijn de levertijden nogal lang, en zal het waarschijnlijk al weer herfst zijn voordat ze hangen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Digitist
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-02 15:47
Met de hittegolf is het niet te harden. Screens heeft niet zo mijn voorkeur.

Lees hier het nodig over 3M Prestige 70.

Ik vond deze prijsindicatie
> https://www.makecover.nl/...3/offerte-3m-prestige.pdf

En deze youtube laat zien hoe het visuele zit en de warmtereductie
> YouTube: Historical High Rise with 3M Prestige 70 Spectrally Select Solar Film

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 07:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

We hebben voor nu buiten een paar driehoekige tarps opgehangen. Grote driehoekige doeken, opgespannen met wat touw. Screens zijn mooier, beter, handiger, maar een heel stuk duurder en niet direct leverbaar. Daarom even pragmatisch verder.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asros
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 09:38
Heeft iemand ervaring met programmeren van screens met een Brel motor? Wij hebben 5 afzonderlijke screens die los van elkaar maar ook tegelijk te bedienen zijn. Nu zijn ze niet meer afzonderlijk te bedienen, alleen tegelijk. Brel geeft aan dat ze deze afstandbediening niet meer ondersteunen. Dus enige optie is 5(!) nieuwe motoren.
Kan iemand me helpen of deze afstandsbediening nog te programmeren valt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43uohbzY0D6sP1C1MeZN8immnLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqlmNQPDnsEEaQ4vQMlhJ2iu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door asros op 14-08-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Welke leverancier ik in de buurt ook vraag; geen van allen heeft een ritsscreen met handbediening zoals een draaistang, terwijl dit voor de gewone screens best gangbaar is. Kent iemand een leverancier die wél ritsscreens heeft met handbediening zoals een draaistang? Ik wil geen extra lelijke elektra kabels over en door de muur. En een zonnepaneel op een witte kast is ook geen gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik denk dat je dat niet gaat vinden. Openen en sluiten van ritsscreens moet met gepaste snelheid, anders sloop je ze. Met handbediening gaat het meestel te onbenullig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
kaboom1555 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:41:
Welke leverancier ik in de buurt ook vraag; geen van allen heeft een ritsscreen met handbediening zoals een draaistang, terwijl dit voor de gewone screens best gangbaar is. Kent iemand een leverancier die wél ritsscreens heeft met handbediening zoals een draaistang? Ik wil geen extra lelijke elektra kabels over en door de muur. En een zonnepaneel op een witte kast is ook geen gezicht.
Die bestaan ook niet. Enkel screens zonder rits kun je handmatig openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Handbediening is technisch lastig, omdat een ritsdoek erg breed is en dus handbediening in de weg zit.
Snoer kan je ook netjes wegwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Else2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-04-2021
Kan iemand mij vertellen of screens, als het buiten donker en binnen het licht aan is, voldoende bescherming geven tegen inkijk? En of screens goed schoon te maken zijn? Ik heb nu al 30 jaar rolluiken, die overigens uitstekend bevallen tegen warmte / kou en waarvan de motor nog nooit gehaperd heeft. Ze worden alleen erg vies. Dit zal bij screens ook het geval zijn, vermoed ik. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Else

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18
@Else2 wanneer je lampen meteen na je raam zet(vanaf buiten gezien) dan zie je (bijna) niets wat daar weer achter gebeurt. Wanneer je tussen de lamp en het raam staat is dit wel weer duidelijk te zien van buiten.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Else2 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:27:
Kan iemand mij vertellen of screens, als het buiten donker en binnen het licht aan is, voldoende bescherming geven tegen inkijk? En of screens goed schoon te maken zijn? Ik heb nu al 30 jaar rolluiken, die overigens uitstekend bevallen tegen warmte / kou en waarvan de motor nog nooit gehaperd heeft. Ze worden alleen erg vies. Dit zal bij screens ook het geval zijn, vermoed ik. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Else
Screens zijn prima schoon te maken, doek is kunststof of nylon ofzo, dus kun je gewoon met water en evnt. sop schoonmaken. Daarnaast zal een screen vaak minder 'open' staan bij slecht weer, dus zullen ze ook minder vuil worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:22
Flappie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:20:
Wie heeft er nog een tip voor het volgende:

Op het platte dak van onze woonkeuken zit een lichtkoepel van 2 bij 1 meter met een ronde bovenkant.

Ik zou hier graag zonwering opmaken, bj voorkeur aan de buitenkant!

Ik zat te denken om een screen te bestellen welke in de geleiders door touwen naar beneden wordt getrokken. Om het probleem van de ronde koepel op te lossen zou deze op een hardhouten frame kunnen monteren om de koepel heen ligt op het dak.

Toen we onze woning kochten was deze al reeds gedeeltelijk voorzien van Brustor screens welke ook met touwen aan de zijkanten werkt. Ik zie dat dit echter voor screens niet (meer?) gebruikelijk is. Dan kom je al snel uit bij verandascreens die erg duur zijn. Enige andere oplossing die ik heb gevonden is het JVS Lockscreen. Iemand ervaring mee of een goede tip?
Blijf bij JVS uit de buurt! Een typische dozenschuiver. Blijf hier weg als je fatsoenlijk behandeld wilt worden.

Wij hebben daar onlangs zonwering besteld.

De verkoper heeft in de showroom een offerte gemaakt voor een zonwering. Deze heb ik getekend, maar een kopie kreeg ik niet mee, want: "die zat al in de mail". Had ik maar een foto gemaakt van de getekende offerte, want de verkoper heeft een fout gemaakt bij de bestelling en de verkeerde kleur doek besteld.

Volgens het bedrijf is dat de schuld van de klant, want als klant moet je blijven controleren of het bedrijf alles wel steeds goed doet. Ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid voor hun eigen geklungel. Ze schrijven letterlijk: "wij kunnen toch niet weten welke kleur doek de voorkeur van de klant had en aangezien er niet binnen 12 uur gereageerd is op de bestelling is dat niet onze fout."

Fouten in het opmeten, of fouten in de bestelling, het is allemaal de fout van de klant. De algemene voorwaarden slaan werkelijk nergens op en staan vol met 'zwarte lijst bedingen'. Zaken die voor de rechter nooit stand houden, maar ze komen er mee weg omdat niemand zin heeft om de tijd te nemen het eens netjes uit te vechten.

Bellen kan niet, je wordt nooit fatsoenlijk te woord gestaan. Ze weigeren simpelweg te vertellen hoe ze heten en per e-mail blijven ze vragen om jezelf te herhalen.

Nee, blijf hier weg als je kunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluuurb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-03 08:41
Bij mijn zoektoch naar screens dit forum tegen gekomen. Mijn huidige plan bestaat uit het plaatsen van screens op de BG en de 1e verdieping. Hiervoor wil ik Somfy IO screens gebruiken met i.c.m. zonnesensoren en Somfy Tahoma. Tahoma wil ik uiteindelijk vervangen door Home Assistant maar dat is toekomstmuziek.

Mijn grootste obstakel op dit moment zijn mijn naar buiten slaande ramen. Als ik screen door middel van automatiseringen wil gaan aansturen zal hier ook rekening mee gehouden moeten worden. Nou ik zie dat Somfy Tahoma raamcontacten heeft:
https://www.somfy.nl/prod...28/somfy-deur-raamcontact

Deze zijn best prijzig... Verder vraag ik mij af hoe goed deze werken om je screens te blokkeren bij een open contact.

Komtom, mijn vraag: Wie heeft er ervaring met automatisch aangestuurde screens i.c.m. naar buiten slaande ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:06
Ik heb mijn screens aangestuurd met een shelly 2.5, daar zat de optie bij de instellingen om een ingang te gebruiken als (nood)stop. (Geen openslaande ramen, dus heb gewoon knop omhoog en knop omlaag, maar een knop voor omhoog - stop - omlaag - stop lijkt me niet hinderlijk).
Ook kan je een botsherkenning instellen (op stijgend vermogen, met 1 seconde vertraging), maar daar zou ik niet op betrouwen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluuurb
naftebakje schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:09:
Ik heb mijn screens aangestuurd met een shelly 2.5, daar zat de optie bij de instellingen om een ingang te gebruiken als (nood)stop. (Geen openslaande ramen, dus heb gewoon knop omhoog en knop omlaag, maar een knop voor omhoog - stop - omlaag - stop lijkt me niet hinderlijk).
Ook kan je een botsherkenning instellen (op stijgend vermogen, met 1 seconde vertraging), maar daar zou ik niet op betrouwen.
Het nadeel van deze oplossing (evenals een RF signaal nabootsen via HA) lijkt me dat je geen terugkoppeling hebt van de stand van je screens. Hoe ervaar jij dit?

Je hebt het over botsherkenning, hebben meer mensen hier ervaring mee? Zou dit robuust genoeg zijn met om met openslaande ramen te gebruiken? En zit zit dan in de screens of bedoel jij dat de shelly 2,5 dit ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 21:49
Bluuurb schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Het nadeel van deze oplossing (evenals een RF signaal nabootsen via HA) lijkt me dat je geen terugkoppeling hebt van de stand van je screens. Hoe ervaar jij dit?

Je hebt het over botsherkenning, hebben meer mensen hier ervaring mee? Zou dit robuust genoeg zijn met om met openslaande ramen te gebruiken? En zit zit dan in de screens of bedoel jij dat de shelly 2,5 dit ondersteund?
Je kan toch in Homeassistant de aansturing van Somfy koppelen, en ook een raamsensor koppelen? Dan kan je heel simpel daar instellen dat als raam open staat, het screen niet automatisch naar beneden moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Bluuurb schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:32:
[...]Het nadeel van deze oplossing (evenals een RF signaal nabootsen via HA) lijkt me dat je geen terugkoppeling hebt van de stand van je screens. Hoe ervaar jij dit?

De botsherkenning zit in de Shelly, even met de hand geprobeerd maar je moet veel kracht zetten voor hij reageert (een seconde vertraging omdat de motor bij op gang komen ook een stroompiek heeft, denk dat het zo daar zit), zou er niet op vertrouwen voor 'dagelijks risico's.
Stand van de screen wordt in de Shelly bijgehouden, geen reden om aan te nemen dat de instelling met stopknop dit niet ook feilloos doet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluuurb
Raamsensoren zouden inderdaad de oplossing bieden. Degene van Somfy zijn alleen 80 euro per stuk, dit lijkt me een beetje overdreven. Overigens weet ik ook niet hoe goed het spul gaat werken op batterijen in samenwerking met HA. Ik denk wel dat de oplossing in deze hoek zit, hier maar eens over gaan inlezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
Wij zijn ook op zoek naar rits-screens voor onze woning. We willen sowieso geen rolluiken ivm de grootte van de bak op de muur. Voor de rits-screens zou het ook het mooist zijn om deze 'in de dag?' tegen het kozijn te monteren. Echter de kleinste bak met rits-screen die ik kan vinden is 75mm, dit betekent dat bij montage in de dag er nog een klein stukje van de bak onder het kozijn uit steekt en van binnen uit zichtbaar is.

Nu vraag ik mij af hoe "erg" dit is. Heeft iemand van jullie dit ook en kan je dan een foto posten zodat we kunnen beoordelen of we dat wel of niet willen?

Het alternatief zou zijn om de screens dan 'op de dag?' dus voor de raamopening op de muur te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:05
Moonbase schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:58:
Wij zijn ook op zoek naar rits-screens voor onze woning. We willen sowieso geen rolluiken ivm de grootte van de bak op de muur. Voor de rits-screens zou het ook het mooist zijn om deze 'in de dag?' tegen het kozijn te monteren. Echter de kleinste bak met rits-screen die ik kan vinden is 75mm, dit betekent dat bij montage in de dag er nog een klein stukje van de bak onder het kozijn uit steekt en van binnen uit zichtbaar is.

Nu vraag ik mij af hoe "erg" dit is. Heeft iemand van jullie dit ook en kan je dan een foto posten zodat we kunnen beoordelen of we dat wel of niet willen?

Het alternatief zou zijn om de screens dan 'op de dag?' dus voor de raamopening op de muur te plaatsen.
Ik moet binnenkort het kozijn gaan vervangen waar in de nabije toekomst ook een screen komt. Dit maakt het voor mij (echter wel) direct mogelijk om de "bovenbalk" van het nieuwe kozijn op te dikken. Ik wil namelijk pertinent geen screen zien vanaf de binnenzijde wanneer deze zich in de "omhoog" positie bevindt, maar ik wil de screen(s) wel "in de dag". Ik ga voor een Luxaflex Beaufort 100 en daar is de bak + de onderlat (geen idee hoe dat heet) van het screen samen 14,1 cm. Ik laat het kozijn - denk ik - een cm of 15 dik maken, in tegenstelling tot de standaard 67 mm. Dat ziet er vervolgens een half jaar gek uit, maar als het screen er eenmaal hangt, dan is het niet raar meer.

Ik heb even bij mijn schoonouders gekeken voor je of ik daar een foto kon maken, maar die hebben er van binnenuit óók een bak voor hangen: van de duettes ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
pekelveld schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Ik moet binnenkort het kozijn gaan vervangen waar in de nabije toekomst ook een screen komt. Dit maakt het voor mij (echter wel) direct mogelijk om de "bovenbalk" van het nieuwe kozijn op te dikken. Ik wil namelijk pertinent geen screen zien vanaf de binnenzijde wanneer deze zich in de "omhoog" positie bevindt, maar ik wil de screen(s) wel "in de dag". Ik ga voor een Luxaflex Beaufort 100 en daar is de bak + de onderlat (geen idee hoe dat heet) van het screen samen 14,1 cm. Ik laat het kozijn - denk ik - een cm of 15 dik maken, in tegenstelling tot de standaard 67 mm. Dat ziet er vervolgens een half jaar gek uit, maar als het screen er eenmaal hangt, dan is het niet raar meer.

Ik heb even bij mijn schoonouders gekeken voor je of ik daar een foto kon maken, maar die hebben er van binnenuit óók een bak voor hangen: van de duettes ;).
Jammer dat het niet lukt, mogelijk dat iemand anders wel een foto kan delen....

Ik snap wat je bedoeld met het dikker maken van het kozijn, maar dat is bij ons geen optie. Het kleinste raam is 65x137 cm. Om daar dan dikkere stijlen toe te passen ziet er van binnen ook heel raar uit verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58
Zat zelf te twijfelen om rolluiken te plaatsen, uiteindelijk blijkt dit niet te passen (maar 11 cm ruimte) en heb ik 1 offerte gekregen voor een 2 tal screens.
Bij een ander bedrijf gaven ze aan dat dit te weinig was en konden ze niks aanbieden.

Nu voor het volgende een prijs gekregen van 2309 euro per stuk (incl montage, inmeten en somfy)
335 breed bij 135 hoog, roma scherm.

Vraag me af of dit niet veel te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50
theorganiser schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:53:
Zat zelf te twijfelen om rolluiken te plaatsen, uiteindelijk blijkt dit niet te passen (maar 11 cm ruimte) en heb ik 1 offerte gekregen voor een 2 tal screens.
Bij een ander bedrijf gaven ze aan dat dit te weinig was en konden ze niks aanbieden.

Nu voor het volgende een prijs gekregen van 2309 euro per stuk (incl montage, inmeten en somfy)
335 breed bij 135 hoog, roma scherm.

Vraag me af of dit niet veel te duur is.
Ik heb net een offerte voor flink wat meer geld, maar dan gaat het om: 300 x 180, 300 x 120, 200 x 120 en 120 x 150. Ritsscreens, 1% doek, 2x Somfy afstandsbediening voor 4135 euro all-in.

Dan lijkt mij 2309 per stuk bij jou wel aan de dure kant, ja.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:19

ChangeLife4Ever

owned by above

Zo, recent ook een offerte gehad voor Sunmaster Zipscreen.
1 Raam (400 x 170) -> 2k
1 Raam (120 x 150) -> 1k
Inclusief een of andere bridge & afstandsbediening & montage.

Heb al tijden zitten zoeken wat 'n goed merk is. Als ik ff snel offerte bij elkaar klik op Solano, kom ik ongeveer 1k goedkoper uit. Alleen is de vraag of dat net zo'n goed merk is als Sunmaster.

Als 't nou gewoon 'n Intel was, of AMD zou je nog benchmark/review + merk kunnen klikken, maar er is best weinig info.

Iemand 'n idee of dit 'n redelijke offerte is en of dit 'n goed merk is?

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-06 21:22
@ChangeLife4Ever Al twee jaar geleden twee ritsscreens bij solano besteld (met somfy rts) en zelf gemonteerd, ben er zeer tevreden mee. Heb geen vergelijkingsmateriaal of eerdere ervaringen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-07 23:11
Iemand ervaring met volledig verduisterend doek op een screen, i.p.v. voor nog een klein deel lichtdoorlatend?

Ik wil maximale warmtewering hebben in de zomer, dus dan zou ik denken dat volledig verduisterend doek het beste is. De meerprijs is wel ineens 15% (± 200 euro) wat ik best wel wat vind t.o.v. 5% lichtdoorlatend voor een raam van 1,5x2m.

Alternatief is ook nog een rolluik (zelfde prijs als screen met verduisterend doek). Ik vind dat alleen minder mooi. Enig reden om dat toch te doen voor mij is als het echt een stuk beter koelt. Hoor het graag als iemand daar wat over kan zeggen want ik kan daar weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11-2024
Iemand ervaring met inzethorren voor kantel-kiepramen als goedkoop alternatief voor screens?

Hierbij zit de hor aan de buitenkant. Met name de anti-pollenhorren - met het fijnmazige gaas - zouden toch wel iets van warmte moeten opvangen voordat dit het raam bereikt, zou ik denken.

Zal uiteraard niet zo goed werken als een screen, maar als ik voor 10% van de prijs 50% van de effectiviteit haal zou ik al heel blij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Zo'n hor die met 2 metalen L-flapjes boven en onderaan op het raam klikt? Hebben we, maakt nauwelijks verschil in licht/zicht dus blijft jaarrond zitten.
Als je daar een screendoek in steekt, zal dat werken als een screen ja. Bedenk wel dat je dit niet regelmatig uit en in steekt, zal eerder 2x per jaar zijn (zomer/winter).

Hier gaan de screens naar beneden om te eten (net ver genoeg om geen zon in de ogen te hebben), of als het te warm wordt; maar eigenlijk nooit helemaal toe, je kijkt hoe ver je ze doet zakken om fijn uit te komen.

Totaal anders dus, jou oplossing en een screen. Je kan ook een plank tegen het raam timmeren, of kalkverf die tuinders in de zomer gebruiken in de serre op de ramen smeren. Of een doek tussen het raam steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11-2024
Heb een horren shop gevonden met polwerend gaas, met (volgens de klantenservice) de volgende eigenschappen: 65% zonwerend, 35% open. Heel fijnmazig zwart gaas. Dat 'ie enigzins zonwerend is staat er op de site niet bij, want ze willen het niet zo in de markt hebben staan, omdat het in de praktijk "niet enorm merkbaar" is.

Eens dat screens sowieso een betere oplossing zijn! Maar met zicht op mogelijk verhuizen ergens in de komende paar jaar ben ik op zoek naar een tussenoplossing. Na de verhuizing gelijk screens erop :-)

Ik vind het wel een mooi en goedkoop experiment (120 e per raam). De 2 ramen op de zuidkant zijn beide een groot kantel-kiep raam. Kan dus de volledige oppervlakte bedekken. Beide slaapkamers, mag best wat donkerder zijn. Ik ga het 1 zomer proberen. Na de zomer weet ik meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Iemand ervaring of de stroomaansluiting van een screen binnenshuis of ook buitenshuis kan zijn? Helaas hebben wij geen mogelijkheid om de screens binnen aan te sluiten, en hadden wel een aanbieding gekregen van screens op zonne-energie maar die vinden wij te duur (4750 euro voor 3 ramen). Dus nu wil ik een stroomkabel aanleggen via de kruipruimte naar de voorkant van het huis en de screens daarop laten aansluiten op een centraaldoos/lasdoos/ip65 stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
mierenfokker schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:12:
Iemand ervaring of de stroomaansluiting van een screen binnenshuis of ook buitenshuis kan zijn? Helaas hebben wij geen mogelijkheid om de screens binnen aan te sluiten, en hadden wel een aanbieding gekregen van screens op zonne-energie maar die vinden wij te duur (4750 euro voor 3 ramen). Dus nu wil ik een stroomkabel aanleggen via de kruipruimte naar de voorkant van het huis en de screens daarop laten aansluiten op een centraaldoos/lasdoos/ip65 stekkerdoos.
Als je de regels volgt (waterdichte lasdoos bijvoorbeeld) kan dat perfect.
Wel vraag ik me af hoe je de screens wil bedienen, knop buiten lijkt me onhandig, en knop binnen moet je toch met draden vlakbij de screens dus kan je het van binnenuit aansluiten toch :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

naftebakje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:08:
[...]
Als je de regels volgt (waterdichte lasdoos bijvoorbeeld) kan dat perfect.
Wel vraag ik me af hoe je de screens wil bedienen, knop buiten lijkt me onhandig, en knop binnen moet je toch met draden vlakbij de screens dus kan je het van binnenuit aansluiten toch :z
Somfy of iets vergelijkbaars. Bedienen met een afstandsbediening, app etc. Knoppen zijn zo 1995. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Bastien schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:21:
[...]

Somfy of iets vergelijkbaars. Bedienen met een afstandsbediening, app etc. Knoppen zijn zo 1995. :+
De bediening kan idd via draadloze knoppen worden geleverd, afstandsbediening of via app.

Maar bedankt beide voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Bastien schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:21:
[...]Somfy of iets vergelijkbaars. Bedienen met een afstandsbediening, app etc. Knoppen zijn zo 1995. :+
Ieder zijn mening, ook al is ie fout :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

@mierenfokker Waarom geen aansluiting naar binnen, vind je het niet mooi of kan de installateur dit niet?
Houd er rekening mee dat de standaard witte motor-snoeren niet geschikt zijn voor gebruik buiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
3xNix schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:24:
@mierenfokker Waarom geen aansluiting naar binnen, vind je het niet mooi of kan de installateur dit niet?
Houd er rekening mee dat de standaard witte motor-snoeren niet geschikt zijn voor gebruik buiten...
Wij hebben niet direct binnen de mogelijkheid tot aansluiten helaas... niet aan gedacht tijdens het bouwen :(
Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste