Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring met screens aan buitenkant raam

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:56
@Devian Die 3m folie klinkt erg interessant maar zit dat nou aan de binnenkant of aan de buitenkant van de ramen? Op de 3m site haal ik dat er niet uit.

Weren van zon lijkt me toch handiger aan de buitenkant, en beplakken van Hr++ glas wordt over het algemeen aan de binnenkant zeker niet aanbevolen ;)

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Jheroun schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:26:
@Devian Die 3m folie klinkt erg interessant maar zit dat nou aan de binnenkant of aan de buitenkant van de ramen? Op de 3m site haal ik dat er niet uit.

Weren van zon lijkt me toch handiger aan de buitenkant, en beplakken van Hr++ glas wordt over het algemeen aan de binnenkant zeker niet aanbevolen ;)
Aan de buitenkant!

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:56
@Devian Klinkt goed! Deze zomer heb je goed kunnen ervaren hoe het werkt gok ik, hoe was dat vergeleken met de folie-loze tijd?

Wij krijgen over een paar maanden de sleutels van ons nieuwbouwhuis en we zijn nog niet echt bezig geweest met zonwering. In ons huidige huis hadden we een zonnescherm maar die laat je niet open staan als je niet thuis bent. Screens met zon/wind sensoren was wel een idee maar dan krijg je toch weer een of andere rare bak aan je raam en moet je stroom regelen. Een folie die straling blokkeert en ook merkbaar werkt klinkt dan erg goed.

Heb je enig idee hoe dit zich in de tijd houdt? Gaat het een decennium mee of gaat het over 5 jaar loskrullen, en als het vervangen moet worden, gaat het er dan ook nog af? :?

• nel!s
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:05
Zo, ik heb eens een uurtje gegoogled. Er is wel degelijk beweging in deze markt. Vooral in andere landen.

Heroal uit Duitsland bv heeft volledig verduisterende screens - eerder in dit topic stond nog een bericht dat volledige verduistering enkel mogelijk is met aluminium rolluiken: https://www.heroal.de/nl/...adentechnologie/index.php . Het mooiste zou natuurlijk zijn om licht dichtheid met lucht doorlaten te combineren, maar je kunt niet alles hebben :)

Smart solar blinds uit Polen: https://solargaps.com/ dit lijkt me gewoon een logische volgende stap in technologische ontwikkeling. Je houdt de zon buiten door er electriciteit mee op te wekken. Ik weet niet hoe duur en fragiel dit is, en de looks mogen ook nog wel iets scherper, maar het concept staat.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:20
@nel!s Smart solar blinds lijkt me nog een ver van onze bed show. Een zonnepaneeltje op je dak is een stuk voordeliger verwacht ik.

Heroal kun je eens contacten maar dat systeem zal wel flink aan de prijs zijn....zie er verder weinig info over op die site.

Ik denk dat je dus aangewezen bent op de standaard rolluik of screens systemen ;)

• nel!s
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:05
@Road-runner83 misschien wel, maar er kan een hoop gebeuren in de twee jaar tot de oplevering van ons huis; dat is namelijk nog zeker 6 hittegolven verder :)

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20:16
Screens aan de West en Zuidkant is bijna evident qua effect. Ik lees een aantal posters ook met screens bij ramen op het Oosten, scheelt dat veel, aangezien de zon in de ochtend over het algemeen nog niet zo krachtig is?

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

Japie.G

Colour Classic

Heb hier enorm veel last van hitte instraling op de oostkant. De westkant een stuk minder last. Ook geïnteresseerd in een accu oplossing trouwens...

Misschien is het gevoel/toeval, maar heb in onze huidige woning meer last van instraling op oost dan in onze vorige woning op zuid..

Japie.G wijzigde deze reactie 05-10-2019 22:22 (31%)

De hartelijke groeten van mij!

• headhunter1985
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:24
Voor onze nieuwbouw woning ben ik ook aan kijken voor screens aan de zuid en westkant van de woning, in totaal 8 stuks. Ik laat tijdens de bouw al loze leidingen vanaf bovenhoek kozijn naar m.k. plaatsen. Maar nu, hoe verder?

Ik wil de mogelijkheid houden om ze met de hand te kunnen bedienen, maar ik wil ook de eerste stap maken met domotica. Waarbij ik het gaaf zal vinden als ze automatisch zakken indien de zon aan deze zijde van de woning komt, maar ook met een app kan bedienen.

Ik zie Somfy als motoren veel terug komen, maar dan de rts of io variant. Een terugkoppeling lijkt mij niet persee noodzakelijk, maar heb ergens gelezen dat nieuwe producten van somfy met io worden uitgerust en niet meer met rts. De ondersteuning zal komende jaren mogelijk ook minder worden. Wat zijn jullie gedachten?

Maar ik lees ook over FIBARO schakelaar om achter de handbediening te plaatsen. Dit betekend dat er achter elke schakelaar een inbouwdoos aanwezig moet zijn? En dat er een extra sleuf vanaf de screen naar de handbediening aanwezig moet zijn? I.p.v. draadloze handbediening?

Ik heb geen ervaring met programmeren, het moet niet te moeilijk worden. Maar met het lezen van voorbeelden kom ik eventueel wel verder.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 16-11 22:22
@headhunter1985
Ligt er een beetje aan. Dat IO alle nieuwe producten zijn en RTS ouderwets is weet ik niet zeker. Wij leveren hier in ieder geval nog genoeg op het gebied van RTS.

Als je echt domotica zou willen gebruiken lijkt IO voor de hand te liggen, echter is dit een gesloten protocol, waardoor dit alleen kan worden gebruikt in combinatie met de Somfy Tahoma box. Deze kan echter maar een beperkt aantal andere protocollen aan, waardoor ik dat niet aan zou raden.

Om te laten zakken als er zon is, bestaan er Somfy Zon/wind sensors, die de screen omlaag laten gaan indien de zon fel genoeg schijnt, waarbij deze weer omhoog gaat als het te hard waait, of als de zon weer in kracht afneemt.

Je zou inderdaad gebruik kunnen maken van een bedrade bediening, waarna je daar een FIBARO module achter plaatst. Daarvoor moet er dan inderdaad wel ruimte zijn.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Thefirstikke
  • Laatst online: 15:48
Sammy_tukker schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:22:
[...]

Zelfde truc kan natuurlijk ook buitenom, maar dan moet je je tuin opengraven en met moffen aan de gang gaan (zul je ook wel niet willen 8)7 ) dit is zelfs nog iets makkelijker, omdat je je gat wat je boven hebt geboord beneden kunt zien/uitzetten met een waterpas.

Achteraf is het mooi wonen, maar je had hetzelfde moeten doen als ik: preventief flexbuis naar de dag van het raamkozijn boren en frezen en dat later wellicht niet gebruiken maar je hebt het er maar liggen..... (alle buren dacht dat ik gek was toen ik dat aanlegde, totdat ik van het voorjaar alsnog screens liet aanleggen en niks geen gedoe met stroom toevoer had _/-\o_ )
Heb je foto's van het aanleggen van elektra? Wil ik ook gaan doen maar zoek nog 'inspiratie' ;)
Helaas hier ook alles al gestut helaas :( Dan die paar muurtjes nog maar een keer.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:34

JdM

Gas?Gas!

Zijn hier mensen in het topic die van eigen ervaring kunnen zeggen hoe de 3% screens het doen qua verduistering als de zon er vol op staat? Ik ben van plan om een screen voor mijn slaapkamerraam te plaatsen om deze vooral in de zomer tegen de opkomende ochtendzon wat te verduisteren. Het raam is Oost dus de zon staat er echt recht op, wat nogal hinderlijk is.
Ik wil het niet helemaal verduisteren, maar wel enigszins donker houden en twijfel dus of dat genoeg gaat lukken met 3% doek. De volgende stap donkerder is 1%, maar de leverancier die ik zou willen kiezen levert deze helaas niet :'(
Zou betekenen dat ik naar een andere en duurdere moet. Niet dat dat heel erg is, maar daardoor wil ik wel enige zekerheid.
Heb verschillende mails gestuurd naar ook andere leveranciers, maar krijg alleen maar summiere en halve antwoorden. Ik kan kleurstalen krijgen, maar die zullen mij niet het beeld geven wat ik zoek, omdat ik daarmee de totale verduisteringsfactor niet kan inschatten naar mijn zin.
Ik wil voorkomen dat ik 1% doek koop en dat te donker vind en dat ik 3% doek koop wat dan weer teveel licht doorlaat... Hopelijk heeft iemand advies van eerste hand op basis van zijn eigen ervaringen en overwegingen.

N54 powered

• Devian
  • Nu online
Jheroun schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:56:
@Devian Klinkt goed! Deze zomer heb je goed kunnen ervaren hoe het werkt gok ik, hoe was dat vergeleken met de folie-loze tijd?

Wij krijgen over een paar maanden de sleutels van ons nieuwbouwhuis en we zijn nog niet echt bezig geweest met zonwering. In ons huidige huis hadden we een zonnescherm maar die laat je niet open staan als je niet thuis bent. Screens met zon/wind sensoren was wel een idee maar dan krijg je toch weer een of andere rare bak aan je raam en moet je stroom regelen. Een folie die straling blokkeert en ook merkbaar werkt klinkt dan erg goed.

Heb je enig idee hoe dit zich in de tijd houdt? Gaat het een decennium mee of gaat het over 5 jaar loskrullen, en als het vervangen moet worden, gaat het er dan ook nog af? :?
Deze had ik over het hoofd gezien.

Ik heb het gevoel dat het huis een graad of 3 koeler is gebleven tov vorig jaar.
Het schijnt wel moeilijk eraf te halen zijn...maar qua levensduur is het 20 jaar.

Extra pluspunt is ook nog dat door de uv filtering je schilderijen/meubels/kasten etc minder verkleuring geven.

• jelmerc
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 13-11 15:23
Voor onze nieuwbouw woning kijken wij ook naar screens. Nu wil ik graag tijdens de bouw al voorbereiding laten treffen zodat ik niet achteraf in onze nieuwe moet frezen.

Nu is mijn plan om per raam een leiding te laten plaatsen boven het raam. Eerste idee is om dit ook al te laten bedraden en evt naar de centraaldoos in de betreffende kamers te laten gaan.

Ik wil de bediening draadloos doen.

Nu zijn we onlangs naar een showroom geweest om inspiratie op te doen en hij gaf aan dat voor Somfy RTS en handbediening je 3 draads stroom nodig hebt, maar voor Somfy IO 4 draads.

Nu zie ik hierboven ook iemand die loze leidingen naar de meterkast laat trekken. Wat is nu slim? Ik begrijp niet zo goed waar deze schakeldraden op uit zouden komen. Ik heb geen elektro technische achtergrond.

• 3xNix
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-11 00:50

3xNix

golfr in hart en nieren

IO motoren hebben gewoon Fase/Nul/Aarde, dus maar 3 draden.
Zelfde als RTS, geen sprake van schakeldraden.

Bediening is op afstand, dus meer dan stroom hebben de schermen niet nodig.

3xNix wijzigde deze reactie 12-11-2019 11:15 (26%)

golfr.

• jelmerc
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 13-11 15:23
Dank voor je reactie.

Dus mijn plan om alleen stroom naar de buitengevel te brengen per raam (3 draden) zou voldoende moeten zijn om schermen te plaatsen met Somfy motoren die op afstand bedienbaar zijn. De ontvangers van die bediening zitten in de moter, moet ik dat zo zien?

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13-11 10:27
jelmerc schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:21:
Dank voor je reactie.

Dus mijn plan om alleen stroom naar de buitengevel te brengen per raam (3 draden) zou voldoende moeten zijn om schermen te plaatsen met Somfy motoren die op afstand bedienbaar zijn. De ontvangers van die bediening zitten in de moter, moet ik dat zo zien?
Ja dat zou voldoende moeten zijn, bij mij hebben m'n rolluiken alleen een stroomdraad naar binnen en verder is de bediening met een afstandsbediening op batterij.

Wellicht moet je er met je loze leidingen wel rekening mee houden dat als je twee luiken naast elkaar zet de installateur er vaak voor zal kiezen de motoren aan de buitenkanten te monteren, dus de motoren zo ver mogelijk uit elkaar.

Je zou ook meteen kunnen kijken of ze ruimte vrij kunnen houden om de bakken in je spouw te plaatsen, dan heb je een bijna onzichtbaar systeem.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• 3xNix
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-11 00:50

3xNix

golfr in hart en nieren

XyritZz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:33:
[...]

Wellicht moet je er met je loze leidingen wel rekening mee houden dat als je twee luiken naast elkaar zet de installateur er vaak voor zal kiezen de motoren aan de buitenkanten te monteren, dus de motoren zo ver mogelijk uit elkaar.
Dit inderdaad, indien screens in een rij hangen mogen motoren niet naast elkaar gemonteerd worden.
Dus of uiteinden, of alles links bijvoorbeeld.

Ongeacht of motoren naast elkaar werken of niet, garantie technisch trek je aan het kortste eind.

golfr.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True