Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@patrickvdhart misschien vind je wat tips in Voorkomen van uitval bij hoge netspanning of zoek op volt watt response.
Kubie gaat het niet conform voor je oplossen in ieder geval.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
patrickvdhart schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:07:
[...] Even hierop reageren. Ik weet niet wat je bedoelt met af en toe? Op een zonnige dag is mijn omvormer de hele tijd bezig op te rampen en springt dan weer uit wegens overvoltage, en het geheel herhaalt zich dan weer. Dat (zonnige) dag in dag uit.

Aangemeld bij de beheerder. Die heeft spannings metingen een week gedaan en de conclusie was dat de spanning inderdaad te hoog is. Ik zit helaas het verst van het trafo huisje blijkbaar wat het probleem waarschijnlijk verergert.

Wat betreft de oplossing: "Dat gaat nog vele jaren duren mijnheer, voor we daar wat aan gaan doen".
Dus van die kant hoef ik niet veel te verwachten.

Dus ik vind de discussie interessant, maar ben het niet eens met de "heel af en toe". Ik hou ook mijn hart vast voor de omvormer, ik denk dat de hele dag oprampen en weer trippen niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus het feit dat ik vrees dat mijn apparaten een kortere levensduur hebben door de gemiddeld hogere spanning.
Dat is ook de reden dat ik bij dit forum teruecht kwam, hoe bescherm ik mijn apparatuur tegen te hoge spanning?

[Afbeelding]
Je apparatuur bescherm je met een OSB in je groepenkast.
Je kunt om te beginnen ervoor zorgen dat de kabel tussen omvormer en groepenkast zo kort en dik mogelijk is.
Maar ik mis als eerste de bij de omvormer en de in de groepenkast gemeten spanning, voor een meer definitieve oplossing. Je kunt, als je merkt dat je omvormer afschakelt, proberen een grote belasting in te schakelen, op de fase met de hoogste spanning, zodat je omvormer doorgaat. Als dat niet werkt niet mee doorgaan, het doel is een deel liefst nuttig te besteden, maar anders af te fakkelen, zodat er toch meer opbrengst is (ook dan je affakkelt).

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 09:09
habbekrats schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:17:
@patrickvdhart Als je hier op moet wachten kun je 2 dingen doen
1 Zoveel mogelijk gebruiken als de PV flink produceert, dus wasmachine vaatwasser boiler overdag aan.
Dit is in wezen goedkoop te doen beetje gedrag aanpassen.
2 Investeren in accu opslag.
Door zelf te verbruiken heb ik toch geen significante invloed op de (net)spanning?
Dus dan klapt de omvormer op basis van die meting er toch al uit? Zelfs als ik door mijn hoge verbruik niet teruglever.

Of snap ik het niet...

Hier lijkt die kubie overigens wel voor te werken volgens ons elektrotechnisch installateur (die hem zelf om die reden gebruikt). Maar het is asociaal omdat je zelf dan een nóg hogere spanning op het net zet.
Maar volgens Proton hierboven werkt het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Titusvh op 19-09-2023 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Titusvh schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:10:
[...]

Door zelf te verbruiken heb ik toch geen significante invloed op de (net)spanning?
Dus dan klapt de omvormer op basis van die meting er toch al uit? Zelfs als ik door mijn hoge verbruik niet teruglever.

Of snap ik het niet...
Dat kan wel degelijk significant zijn. Doe maar eens de waterkokertest of zet op een zonnige dag eens je PV uit en zie hoeveel het inzakt. Dat komt dus puur van je eigen invoer.
Hier lijkt die kubie overigens wel voor te werken volgens ons elektrotechnisch installateur (die hem zelf om die reden gebruikt). Maar het is asociaal omdat je zelf dan een nóg hogere spanning op het net zet.
Maar volgens Proton hierboven werkt het niet.
En het werkt wel, maar het mag niet. Dat is namelijk gewoon hetzelfde als je omvormer op 278V zetten. Dat is niet alleen asociaal, dat is ook gewoon gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 09:09
Septillion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:19:
[...]

En het werkt wel, maar het mag niet. Dat is namelijk gewoon hetzelfde als je omvormer op 278V zetten. Dat is niet alleen asociaal, dat is ook gewoon gevaarlijk.
Daarom vond ik, juist voor een gecertificeerd elektrotechnisch installateur, de reactie toen ik hem hier op wees vrij teleurstellend ("ieder voor zich en God voor ons allen").
Zelf zou ik dit dus ook nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:15
patrickvdhart schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:07:
[...]

Even hierop reageren. Ik weet niet wat je bedoelt met af en toe? Op een zonnige dag is mijn omvormer de hele tijd bezig op te rampen en springt dan weer uit wegens overvoltage, en het geheel herhaalt zich dan weer. Dat (zonnige) dag in dag uit.

Aangemeld bij de beheerder. Die heeft spannings metingen een week gedaan en de conclusie was dat de spanning inderdaad te hoog is. Ik zit helaas het verst van het trafo huisje blijkbaar wat het probleem waarschijnlijk verergert.

Wat betreft de oplossing: "Dat gaat nog vele jaren duren mijnheer, voor we daar wat aan gaan doen".
Dus van die kant hoef ik niet veel te verwachten.

Dus ik vind de discussie interessant, maar ben het niet eens met de "heel af en toe". Ik hou ook mijn hart vast voor de omvormer, ik denk dat de hele dag oprampen en weer trippen niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus het feit dat ik vrees dat mijn apparaten een kortere levensduur hebben door de gemiddeld hogere spanning.
Dat is ook de reden dat ik bij dit forum teruecht kwam, hoe bescherm ik mijn apparatuur tegen te hoge spanning?

[Afbeelding]
Je moet je omvormer dynamisch laten afrgelen bij oplopende spanning. Dan zal dit niet meer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
mathijshooi schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Je moet je omvormer dynamisch laten afrgelen bij oplopende spanning. Dan zal dit niet meer gebeuren.
Als je bedoelt dat ik het vermogen terugschroef bij te hoge voltage, dat is niet zo eenvoudig geloof ik. Ik heb de max Power al 10% verlaagd maar ik kan het helaas niet continu zelf instellen.
Is er een mogelijkheid met een solaredge?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 08:48
patrickvdhart schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Als je bedoelt dat ik het vermogen terugschroef bij te hoge voltage, dat is niet zo eenvoudig geloof ik. Ik heb de max Power al 10% verlaagd maar ik kan het helaas niet continu zelf instellen.
Dit gaat perfect met SolarEdge, uitleg is te vinden op het YouTube kanaal van Harold Halewijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 22:18
Thanks, net zitten kijken. Best interessant.
Wel moet de afstand en dikkere kabel mogelijk zijn. En zag in de opmerkingen een antwoord van hem dat als je al soms 252 binnen krijgt het geen nut heeft. Marge is dan te klein. Hij laat in zijn voorbeeld ook zien dat er tussen zijn meterkast en omvormer een verschil van 5-7V zit.

Helaas heb ik ook het probleem met uitval, maar op de meterkast zelf komt soms 251/252 binnen.
Verschil tussen onze meterkast en omvormer is nog 1V continu zie in de logs op HA.

Zat er eerst over de te denk om de Kubie te halen ook, maar gezien dit topic door te spitten doe ik het maar net. Zie op andere reviews ook dat die dingen lekker brommen.

Stedin erkent het probleem na metingen. Officiële brief zegt dat het hier in 1 a 2 jaar opgelost zou moeten zijn.....

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
patrickvdhart schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Met solaredge binnen minuut perfect in te stellen. Moet je alleen wel installateurs rechten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Meeste omvormers hebben dit, alleen idd vaker dieper verscholen in de settings die niet standaard beschikbaar zijn. Voor FoxESS heb ik ook een installateursaccount aan moeten maken, toen kon ik er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
mathijshooi schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Met solaredge binnen minuut perfect in te stellen. Moet je alleen wel installateurs rechten hebben.
Dat vind ik wel heel interessant. Als je inlogt met pw die op SolarEdge staat, heb je dat vast niet toch?
Moet ik die bij installateur halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
patrickvdhart schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Dat vind ik wel heel interessant. Als je inlogt met pw die op SolarEdge staat, heb je dat vast niet toch?
Moet ik die bij installateur halen?
Correct.

Helpt misschien op filmpje van Harold halewijn paraat te hebben zodat de installateur precies weet wat hij moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 08:48
Je kunt ook inloggen zonder SetApp, de info hiervoor staat weer in het grote SolarEdge topic. Gelijk in de OP dacht ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel St
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-07 10:44
Ook ik heb sterk mijn bedenkingen tegen de Kubie.

Over de veronderstelde energiebesparing is in dit topic al vaak geschreven, dat laat ik terzijde.

Het nullast- en kortsluitvermogen van de Kubie wordt minder genoemd. Het verlies wordt groter naarmate de belasting stijgt, dus het is moeilijk te berekenen wat het gemiddelde ‘verlies’ (nullast en kortsluit) van de Kubie is. Het zou zomaar gemiddeld bijvoorbeeld 50W kunnen zijn, dat is dan wel 8760 uur per jaar, ofwel 438 kWh per jaar. Wat óf bij je verbuik komt, óf van je teruglevering af gaat. In beide gevallen nadelig dus.
Of, teruggerekend vanaf het brochure-voorbeeld van de Kubie One in een tussenwoning, waarbij men in de tabel uitkomt op een besparing van 284 kWh. Dat delen door 8760 uur geeft als resultaat dat de verliezen van de Kubie niet meer mogen zijn dan 32 Watt om quitte te spelen.
Ook al zouden we maar 15 Watt rekenen, dan nog kost je dat 131 kWh per jaar.

Overigens heb je bij een lagere spanning weer meer kabelverliezen in je eigen huis.

De langere levensduur van apparaten valt ook te betwijfelen. Waarom geloof ik er niet in?
Door mijn werk als elekticien in de scheepvaart/binnenvaart.
Daar draaien ze op aggregaten, met soms een erg ongelijke fasen-vedeling. Fase 1 is bijv. 215V en fase 3 245V. En ook nog varierend van 48 tot 52 Hz.
Ik heb nooit meegemaakt dat apparatuur hiervan eerder kapotgaat of lijkt te gaan. Wél bij echte overspanning, door bijvoorbeeld een losgeraakte nul in het net.
Waarom zou een apparaat een kortere levensduur hebben door een max. 10% hogere spanning? Bij elektronica heb je eerst een overspanningsbeveiliging (varistor o.i.d.) die pas reageert bij 275(!) Volt; dan een trafo, dan een gelijkrichter, dan een spanningsregelaar of -stabilisator, en de uiteindelijke fijne elektronica krijgt gewoon netjes 12,0 of 5,0 Volt of wat dan ook.

Daar komt nog bij dat heel veel apparatuur al ontworpen is voor 220-240V, waarschijnlijk omdat er ook landen zijn met 240V.

Ook verwarmingselementen hebben er geen moeite mee.
Ik vergelijk het weer met lagere spanningen in mijn werk: op schepen is er vaak een accuspanning van 24V nominaal. Maar tijdens het opladen van de tractie-accu’s 29,5 of soms wel 30V. Dat is 25% meer! Maar alles kan er tegen, alleen ouderwetse gloeilampen gingen misschien iets korter mee.

Kubie's vergelijking met ‘conventionele lampen’ die langer mee zouden gaan door een lagere spanning is ook achterhaald. Zulke lampen zijn al lang niet meer te koop. En als ze eerder kapot gaan is dat alleen maar voordelig, want dan kan er vanaf dat moment LED in, dat bespaart écht.

Verder noemde onlangs een Prof. Dr. Ir. het gebruik van de Kubie egoïstisch. Want doordat de zonne-omvormer van de Kubie-gebruiker langer aanblijft, drijft hij de spanning op het net nóg verder op, waardoor de omvormer van de buurtbewoners zonder Kubie nóg eerder uitschakelt.
Hier ben ik het volledig mee eens. Vergelijk het met het ophogen van je tuin, waardoor je eigen tuin minder wateroverlast heeft, maar het water wel in de tuin van de buren loopt. Hier zijn zat burenruzies over, en die komen er ook door de Kubie.

Al met al rieken de redeneringen over energiebesparing op apparaten naar Greenwashing.
En ook over de levensduur van apparaten.
Dit is ook bijna onmogelijk te testen. Je zou dan twee identieke wasmachines moeten kopen, en de een op 225V en de ander op 248V laten werken, en dan jaren gaan zitten wachten tot er één kapotgaat. En dan nóg is de vraag of de hogere spanning de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel St
natural colour schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:58:
Weet iemand hoeveel VA die kubie transformator is?
Ik vraag mij in hoge mate af als je deze met 35A bij 1 fase en 25 A bij het 3 fase model kan belasten...
Daarbij een 3 fase 15KVA transformator bijvoorbeeld is geen kleine jongen, zo'n 60 kg
Ik vroeg me ook af hoe het zo'n klein licht ding kan zijn, maar als je op de foto's de klemmenstrook bekijkt is het denk een aftaktransformator (en ook in de op te vragen instalatiehandleiding). De NUL ingang = gewoon ook de NUL uitgang, die zitten aan elkaar vast. Alleen de Fase wordt 'afgetakt' en dan heb je denk geen echt primaire en secundaire wikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel St
xah5kiDe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:30:
De eis is dat er bij 253V +/-10% afgeschakeld moet worden. Die eis wordt aan omvormers gesteld, niet aan transformators. Ik heb zelf geen toegang tot de NEN standaard (of liever, ik wil er niet voor betalen), maar vond de EN 50549-1 spec met grenzen vermeld in dit document van SMA
Ik hoop toch dat je bedoelt: 230V +/- 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Roel St schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Ik hoop toch dat je bedoelt: 230V +/- 10%
Ik heb het rapport nog eens gelezen, en zie dat er binnen 0.2 seconden afgeschakeld moet worden bij 1.2Vn en anders binnen 30s bij 1.1Vn. Inderdaad Vn=230V.
Wat ik niet helemaal snap is dat in het rapport wel degelijk voor beide grenzen (stage 1 en stage 2) een range staat van 1.0Vn to 1.2Vn. Ingesteld staat deze omvormer op 1.1Vn en1.2Vn.
We weten allemaal dat omvormer uitschakelt bij 1.1Vn (253V), maar wat zijn dan de marges waarbinnen een apparaat echt moet afschakelen als hij getest wordt. Het rapport lijkt toch echt 1.2Vn/276V voor beide grenzen aan te geven. Zo kwam ik op 253V+/-10% zijnde ongeveer 1.0-1.2Vn.
Zou leuk zijn als iemand met toegang to de EN 50549-1 standaard uitsluitsel kan geven.

Theo

Pagina: 1 2 3 4 Laatste