Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arkest
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 17:46
Ik heb ook zojuist een mail gestuurd naar Solarmagazine en kwam vervolgens de oproep tegen. Ongelooflijk dat een dergelijk apparaat na al die jaren nog steeds wordt aangeboden. Ik vraag me ook af of de netbeheerder hier wel eens goed naar gekeken heeft. Ik denk dat ik ook maar een mail naar de netbeheerder stuur met een link naar dit Forum.
Echter even door redeneren. Als we nu in alle huizen de een Kubie XXL installeren en de netspanning naar 1000 Volt brengen. Dan kan de netbeheerder de capaciteit van het net natuurlijk makkelijk uitbreiden, hoge spanning lagere stromen en minder verliezen, en kunnen we alle capaciteitsproblemen oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 08:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Netbeheerders zien dit uiteraard niet graag gebeuren. Ineens bestaat er namelijk de kans dat er een te hoge spanning op het net wordt gezet. Ook de reden waarom fabrikanten bijvoorbeeld het niet aan een gebruiker mogen overlaten om de cut-off spanning van een omvormer zelf te gaan verhogen.

Het is voor een netbeheerder alleen niet zo eenvoudig om te achterhalen welke aansluiting verantwoordelijk is voor de lokale verhoging van de spanning. Met de komst van de digitale meter zal die mogelijkheid er wel komen, dan kan men ongetwijfeld de netspanning uitlezen van een installatie, maar met een domme ferraris meter is dat niet mogelijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een DSMR5 meter is het misschien mogelijk: ik kan per seconde, per fase zien wat de spanning en vermogensrichting is. Dus detectie op teruglevering bij een netspanning van meer dan 253V is technisch mogelijk.
Of de netbeheerder dat op afstand ook kan zien weet ik niet, misschien met kwartierwaarden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Ik zie dat ze die kubus aanbieden als oplossing voor het probleem van die ( heel af en toe ) uitvallende omvormers. De enige manier waarop dat zou kunnen is inderdaad de netspanning in huis verlagen en die externe netspanning verhogen. ( even afgezien van een transformator die in verzadiging is gestuurd ).
Maar dat is zover ik weet geen legale manier, en daar adverteren ze wel mee.
Zijn er in Nederland dan echt geen instanties die daar tegen optreden en dat ding van de markt kunnen halen?

Verder hadden ze het erover dat hij geinstalleerd moest worden voor de meterkast, na de hoofdzekeringen?
Lijkt mij nu niet echt een plek om een apparaat te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
annespruit1980 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:16:
Ik zie dat ze die kubus aanbieden als oplossing voor het probleem van die ( heel af en toe ) uitvallende omvormers. De enige manier waarop dat zou kunnen is inderdaad de netspanning in huis verlagen en die externe netspanning verhogen. ( even afgezien van een transformator die in verzadiging is gestuurd ).
Zijn er in Nederland dan echt geen instanties die daar tegen optreden en dat ding van de markt kunnen halen?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) of de reclame code commissie kunnen hier wat tegen doen. Die zijn echter heel druk en doen pas wat na meerdere klachten. Waarschijnlijk pas nadat er stroomstoringen optreden of er apparatuur van de buren opgeblazen wordt.

Het kan ook dat dingen in brand vliegen door terug leveren met meer dan 260V. Ik verbaas mij dat dit zo kan en nog niks is fout gegaan. Dit omzeild de overspanningsbeveiliging van de omvormer en maakt er een probleem van de buren van.
Verder hadden ze het erover dat hij geinstalleerd moest worden voor de meterkast, na de hoofdzekeringen?
Kabel van de hoofdschakelaar naar dat onding en dan een kabel terug naar de zekeringen/automaten. Ze zijn heel trots met zeggen dat zij de eerste zijn die het zo klein gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
Weet iemand hoeveel VA die kubie transformator is?
Ik vraag mij in hoge mate af als je deze met 35A bij 1 fase en 25 A bij het 3 fase model kan belasten...
Daarbij een 3 fase 15KVA transformator bijvoorbeeld is geen kleine jongen, zo'n 60 kg

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Nu online
@natural colour
Ze claimen in de brochure dat de "Kubi 3" 15.400 VA, 12,4kg en +-30x20x20cm is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jou0mwyCqr0u_ahy7OZKijwm1ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P8FhO7jR8Moq3GvTC5VwTcBa.png?f=fotoalbum_large

Ik zou dat test rapport van de TUV wel eens willen zien. Dat is nergens te vinden. Hun hele verkoopverhaal is daarop gebaseerd. Anders is dit een behoorlijk misbruik van de reputatie van de TUV als keuringsinstantie.

[ Voor 22% gewijzigd door Ricko1 op 08-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Ricko1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:18:
Ik zou dat test rapport van de TUV wel eens willen zien. Dat is nergens te vinden. Hun hele verkoopverhaal is daarop gebaseerd. Anders is dit een behoorlijk misbruik van de reputatie van de TUV als keuringsinstantie.
Ik ben ook benieuwd. Stuur die oplichters anders eens een mailtje, ben benieuwd waar ze mee komen....
Die geclaimde besparing is namelijk alleen haalbaar als je de stroom enkel voor gloeilampen (...) gebruikt (en het niet erg vindt dat het 20% donkerder wordt in je huis).
Voor de rest kan ik geen toepassing verzinnen waarin dit gedrocht daadwerkelijk iets oplevert).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Nee, het moet geinstalleerd worden na de meterkast natuurlijk, maar voor het verdeelbord zodat alles in huis op de verlaagde spanning werkt.

Je zou altijd eens contact kunnen opnemen met je netbeheerder, vragen wat zij vinden van dit soort oplossingen en het onder hun aandacht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Blokker_1999 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:16:
[...]
Nee, het moet geinstalleerd worden na de meterkast natuurlijk, maar voor het verdeelbord zodat alles in huis op de verlaagde spanning werkt.

Je zou altijd eens contact kunnen opnemen met je netbeheerder, vragen wat zij vinden van dit soort oplossingen en het onder hun aandacht brengen.
Die van kubie die in het begin reageerde zei:
"Kubie wordt tussen de hoofdschakelaar en de groepenverdeling geïnstalleerd."
En dat is echt niet een punt waar je zo'n apparaat gaat zetten ( tenminste ikke niet ).
Dan ben je echt afhankelijk van de hoofdzekering(en).
Zijn dat van die smeltzekeringen zoals ik ze heb, dan ben je aardig wat tijd en geld kwijt als het fout gaat.
Kan me niet voorstellen dat die kubus daar echt voor gecertificeerd is.
Maar ok, ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Geen idee hoe de regelgeving in Nederland is, in Belgie moet er na je meterkast onmiddelijk een verliesstroomschakelaar volgen, daarvoor mag in principe geen enkel apparaat geplaatst worden, tenzij het mee gekeurd is en verzegeld kan worden door de keurder. Dit om te voorkomen dat er aanpassingen gemaakt worden voor de verliesinrichting. In de praktijk doen mensen het alsnog. Zelfs mijn installatie voldoet in dat opzicht niet en toch is deze goedgekeurd geraakt. Gaat leuk worden als deze in de toekomst herkeurd moet worden.

Niet belet je natuurlijk om direct na de meter, en bij de Kubie, een aparte verliesstroomschakelaar te zetten en een automaat om heel de installatie te beveiligen en selectiviteit te garanderen om dan na de Kubie door te lopen naar je verdeelbord(en)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:00
Dus kun je de netbeheerder ook vragen om de wijktrafo een paar tappen lager te zetten om weer op 380/220 uit te komen ( of nog lager) dan "Bespaard" de hele wijk.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
habbekrats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:03:
Dus kun je de netbeheerder ook vragen om de wijktrafo een paar tappen lager te zetten om weer op 380/220 uit te komen ( of nog lager) dan "Bespaard" de hele wijk.
Dat is wat er bij mijn broer is gedaan nadat hij heeft geklaagd bij de desbetreffende instantie/ bedrijf omdat de omvormer veel te vaak uitschakelde vanwege te hoge netspanning.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:03:
Ik had ook een mail gestuurd aan de schrijver van het artikel (en hij heeft overigens gereageert dat hij erop terug gaat komen), en dat is ook een argument geweest: Nog los van alle redenen waarom het niet werkt, als het wel werkt, waarom gooi je niet gewoon voor iedereen de spanning wat lager als netbeheerder? Zomaar 10% elektriciteitsbesparing voor heel Nederland! En moet je eens bedenken hoe verrekte veel energie ze besparen in de VS, met maar 110V!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Sissors schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Ik had ook een mail gestuurd aan de schrijver van het artikel (en hij heeft overigens gereageert dat hij erop terug gaat komen), en dat is ook een argument geweest: Nog los van alle redenen waarom het niet werkt, als het wel werkt, waarom gooi je niet gewoon voor iedereen de spanning wat lager als netbeheerder? Zomaar 10% elektriciteitsbesparing voor heel Nederland! En moet je eens bedenken hoe verrekte veel energie ze besparen in de VS, met maar 110V!
Ik denk dat het maar beperkt werkt, zoals al meerdere schreven. Schakelende voedingen en veel led lampen maakt het niet uit die gebruiken gewoon meer stroom om dezelfde output te halen.

Voor een boiler, duurt langer voor hij de ingestelde water temperatuur haalt. Geldt ook voor vaatwasser, wasmachines en wasdrogers.

Blijft over gloeilampen, met een beetje pech heb je te weinig licht en draai je er een zwaardere in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:27
habbekrats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Ik denk dat het maar beperkt werkt, zoals al meerdere schreven. Schakelende voedingen en veel led lampen maakt het niet uit die gebruiken gewoon meer stroom om dezelfde output te halen.

Voor een boiler, duurt langer voor hij de ingestelde water temperatuur haalt. Geldt ook voor vaatwasser, wasmachines en wasdrogers.

Blijft over gloeilampen, met een beetje pech heb je te weinig licht en draai je er een zwaardere in.
op de vraag "waarom de spanning niet lager als netbeheerder" --> omdat je netverliezen afhangen van de stroom. En volgens U=I*R hangen die dingen nogal lineair aan elkaar vast. Dus als je hetzelfde vermogen wilt transporteren maar je maakt de spanning 5% lager dan verlies je ook meer doordat je stroomsterkte hoger moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
natural colour schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:58:
Ik vraag mij in hoge mate af als je deze met 35A bij 1 fase en 25 A bij het 3 fase model kan belasten...
Daarbij een 3 fase 15KVA transformator bijvoorbeeld is geen kleine jongen, zo'n 60 kg
Het hoeft natuurlijk geen scheidingstrafo te zijn. Een autotrafo met een beperkte variatie kan veel kleiner zijn. Plus of min 30V bij 35A is net een kilowatt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
Sissors schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Goed dat hij in ieder geval gereageerd heeft. Ik heb helaas niks gehoord, maar wellicht dat dit nog volgt cq. het artikel zsm aangepast wordt.

Edit: mail binnen.
Beste lezer,

op de eerste plaats hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben afgelopen weekeinde meerdere reacties van lezers op het artikel met Kubie mogen ontvangen.

Op de eerste plaats hecht ik er waarde aan om te benadrukken dat dit een onbetaald artikel is. Kubie is ook géén adverteerder van Solar Magazine.

Naar aanleiding van de reacties op het artikel hebben wij extra vragen gesteld aan zowel Kubie als technische experts waar de redactie met grote regelmaat een beroep op doet.

Een dezer dagen zullen wij naar aanleiding van de onder meer van u ontvangen reactie een vervolgartikel publiceren.
Erg benieuwd wat eruit komt :)

[ Voor 32% gewijzigd door Niek_ op 09-01-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
FransvWoerkom schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:03:
[...]

Het hoeft natuurlijk geen scheidingstrafo te zijn. Een autotrafo met een beperkte variatie kan veel kleiner zijn. Plus of min 30V bij 35A is net een kilowatt.
Ik moest even opzoeken wat je met een autotrafo bedoelde...ahh een spaartraformator, die ken ik wel uit de VEV opleiding :)

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 09-01-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

natural colour schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Ik moest even opzoeken wat je met een autotrafo bedoelde...ahh een spaartraformator, die ken ik wel uit de VEV opleiding :)
Voor hen die het ook niet weten: een transformator met slechts 1 winding. Het auto deel van de naam slaat op het feit dat er maar 1 winding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Blokker_1999 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:41:
[...]
Voor hen die het ook niet weten: een transformator met slechts 1 winding. Het auto deel van de naam slaat op het feit dat er maar 1 winding is.
Ja. En bij overzetting van bijvoorbeeld 250V naar 220V gaat de meeste stroom door het 30V gedeelte van de wikkeling. Door het 220V gedeelte van de wikkeling gaat een veel lagere stroom en dat kan dan dus van dunner draad gemaakt worden. Zowel de hoeveelheid ijzer als de hoeveelheid koper van de transformator wordt zo veel kleiner en hij wordt hiermee veel lichter en goedkoper dan een scheidingstrafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 08:46

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Ik zag dit apparaat op Solar Magazine waar het aangeprezen werd om de spanning aan de omvormerzijde te verlagen zodat je omvormer minder snel afschakelt. Zodoende kwam ik in dit topic terecht bij het zoeken naar Kubie. Bij mij gingen direct de alarmbellen af omdat ik bekend ben met het toepassen van autotransformatoren bij installaties waar de spanning structureel hoog is als gevolg van eigen of naburige zonnepanelen. Je mag een autotransformator als step down transformator om je verbruikende apparatuur te beschermen, maar beslist niet als step up transformator om de spanningsbegrenzing van je omvormer te omzeilen. Je moet er zelf zorg voor dragen dat je nooit meer dan 253 V teruglevert aan het net.

Je kunt de Kubie prima gebruiken naast (en niet voor!) de omvormer om delen van je installatie, met name waar kostbaar elektronica-apparatuur achter zit, te beschermen tegen een structureel hoge spanning waardoor de levensduur verkort kan worden of storingen optreden als gevolg van beveiliging in voedingen die uitschakelen boven een bepaalde spanning. Alleen zou ik nooit een Kubie aanschaffen omdat je een autotransformator voor minder dan de helft van het bedrag van de Kubie hebt.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaria
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 22:54

Xaria

Boventitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Het opwarmen van een 80 liter boiler gaat echt niet 12,6% efficienter worden. Het kost alleen nog meer tijd om de zaak op temperatuur te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

De grootste stroomverbruikers in mijn huis zijn waarschijnlijk de inductiekookplaat, de waterkoker, de wasmachine, de wasdroger, de vaatwasser, mijn game-pc, de televisie, en de plug-in hybride auto. Al die apparaten gaan niet minder verbruiken door de Kubie. Op mijn totaalverbruik zal de impact van dat ding dan ook verwaarloosbaar zijn. In de verste verte in ieder geval niet in de buurt van 12,6%.

Dat standaardhuis van de TuV bestaat misschien alleen maar uit verlichting?

[ Voor 9% gewijzigd door Bart ® op 14-01-2023 08:17 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youken1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 11:15
Hoe komt hij aan die berekening dat je niet hoger uit komt... Een transformator heeft toch een linear verband?... Als 249,6V 223V opleverd geeft dat een verhouding van 249,6/223=1,117. Wanneer er dus 226V wordt geïnjecteerd leverd dit dus 252,35V op..... Hoe komt hij aan 249,6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan dit ook interessant zijn als er een capaciteitstarief is? (Belgie). Dan wordt je belast op je pieken en dan bespaar je misschien geen stroom uit maar wel geld.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Marzman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:58:
Kan dit ook interessant zijn als er een capaciteitstarief is? (Belgie). Dan wordt je belast op je pieken en dan bespaar je misschien geen stroom uit maar wel geld.
Ligt aan je apparaten. Als je alleen maar geschakelde voedingen hebt, gaat je stroomsterkte juist omhoog als je de spanning verlaagt. Dit is niet correct. De stroomsterkte na de Kubie gaat dan weliswaar omhoog, maar de stroomsterkte voor de Kubie (die dus door de kWh-meter gemeten wordt) blijft gelijk aangezien je totale verbruik gelijk blijft en de netspanning voor de Kubie ook gelijk blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door Bart ® op 14-01-2023 09:32 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:52
youken1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:54:
Hoe komt hij aan die berekening dat je niet hoger uit komt... Een transformator heeft toch een linear verband?... Als 249,6V 223V opleverd geeft dat een verhouding van 249,6/223=1,117. Wanneer er dus 226V wordt geïnjecteerd leverd dit dus 252,35V op..... Hoe komt hij aan 249,6?
Het is net even wat ingewikkelder. Het klopt wel dat het netspanning niet hoger komt. Je kan niet met 1 Kubie de hele netspanning verhogen. De netspanning blijft nagenoeg gelijk. De spanning in huis wordt wel aanzienlijk verlaagd.
Als iedereen in de straat een Kubie zou hebben dan zou de spanning wel iets op kunnen lopen.
Maar daar zou de netbeheerder de voedende (wijk) transformator op in kunnen stellen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 08:53

Proton_

Team Welles

@mgroen81 In wijken waar de netspanning een probleem is en omvormers dus al uitschakelen op 253V is de netimpedantie helaas niet verwaarloosbaar. En dat zijn precies de plekken waar Kubie op in zet.
Daar is de spanning dicht bij de trafo dus 230V en aan het eind van de lijn 253V.
En met de kerst, als in het donker in de straat de ovens aan staan, aan het eind van de lijn 210V.

De woordvoerder van Kubie haalt weer vermogen en energie door elkaar en laat zien niet te begrijpen volgens welk mechanisme vermogensinjectie werkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Yep, gezien. De oplichter blijft maar naar dat TUV-rapport verwijzen, dat rapport wat niemand hier ooit gezien heeft. Iemand al een mailtje naar hem gestuurd met het verzoek om dat rapport te ontvangen?
Ook Solar magazine had zich wel wat kritischer mogen tonen. Zo zegt een of andere specialist dat het ding alleen werkt bij ohmse lasten. Daar had de opmerking bij gemoeten dat in een huishouden gebruikelijke ohmse lasten nagenoeg allemaal verwarmingselementen zijn die met een thermostaat worden geregeld, waardoor er dus geen besparing is.
En uit het artikel maak ik ook op dat het magazine dat rapport niet heeft ingezien, iets wat wel het minste was wat ze hadden kunnen doen.
Kortom, Solar Magazine maakt hier geen sterke indruk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Yep, gezien. De oplichter blijft maar naar dat TUV-rapport verwijzen, dat rapport wat niemand hier ooit gezien heeft. Iemand al een mailtje naar hem gestuurd met het verzoek om dat rapport te ontvangen?
Je kunt beter de TUV zelf vragen om dat rapport. Dan weet je zeker dat er niet geknipt is in het rapport of geclaimd wordt dat dit "bedrijfsgeheim" of auteurrecht is (of iets dergelijks)

Het resultaat van een testrapport heeft geen waarde zonder te weten wat, hoe en onder welke omstandigheden er getest is. Die man denkt dat hij met zijn praatjes de meeste mensen wel zijn product kan verkopen. Zal me niks verbazen als die met de noorderzon vertrekt zodra er rechtzaken komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Ricko1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:48:
Je kunt beter de TUV zelf vragen om dat rapport. Dan weet je zeker dat er niet geknipt is in het
Ten eerste ga je dat van de TUV volgens mij niet zomaar krijgen, jij bent immers geen opdrachtgever. En ten tweede weet je pas waar je bij de TUV naar moet vragen als je het eerst van de kerel van Kubie hebt gekregen.
Dus ik denk dat je daar moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De "kwadratuur van de cirkel" - of was het "kubiesme"?
Ik verbaas me erover dat het thema hier nog steeds actief is (eerste posting 28 mei 2018)
en het kubistische gedrocht blijkbaar ook nog verkocht mag/kan worden.
Ligt wel aan de "donkere" dagen op dit moment.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Er zijn meer advertorials
https://www.deondernemer....g-energieverbruik~3212970
https://www.bndestem.nl/b...652617830a9a90d&auth_rd=1
Vele kranten en tijdschriften en online websites publiceren gewoon het standaard waarschijnlijk door een marketing specialist in elkaar gezet artikel.

Zolang meneer alleen blijft zeggen dat het 12,6 % bespaard volgens de TUV maar het rapport niet publiceert over wat en hoe er gemeten is kan dit apparaat prima bij de Youtube filmpjes van de free-energy filmpjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien moeten we eens de succesverhalen benaderen die ze zeggen dat er zijn. Daar moeten toch verantwoordelijken voor te vinden zijn. En hen vragen hoe zij die besparing exact meten. Kan ook al inzicht geven. En als je dan terugkrijgt van die firmas dat ze nog nooit van het bedrijf of product hebben gehoord, weet je ook weeral iets meer.

@powerquality-eu laat tegen solarmagazine optekenen:
Het is jammer dat er nog veel misverstanden zijn over Kubie. Die willen we uit de wereld helpen. Iedereen die vragen heeft is dus welkom.
Zo vreemd dat ze hier al jaren niet meer reageren op onze vragen. Blijkbaar zijn vragen dus welkom, zolang ze maar niet te kritisch en te technisch onderbouwd zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Blokker_1999 op 14-01-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:37:
[...]
Kortom, Solar Magazine maakt hier geen sterke indruk.
Er zijn wat mij betreft genoeg kritische geluiden in het artikel verwerkt, je kan niet zeggen dat buiten het bedrijf zelf er ook maar iemand positief staat tegenover het product en de beweringen van het bedrijf. Dat zet hopelijk enkele mensen aan tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-09 01:29

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Maar helaas krijgt onze oplichter in dit artikel alsnog het laatste woord en trekt beetje bij beetje de slachtofferrol naar zich toe: hij voelt zich niet begrepen.
Laat Stedin de demo maar goed uitpluizen, als het er ooit van komt...

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 10-09 15:29
Ik zou eerst eens de tests en resultaten afwachter alvoor iemand al voor oplichter uit te maken... dat zegt ook genoeg over de persoon die dit vooroordeel al heeft.

Soit, mijn mening. Ten tweede heb ik ook zo mijn vraagtekens bij t ding hoor...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
PCJR schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:28:
Ik zou eerst eens de tests en resultaten afwachter alvoor iemand al voor oplichter uit te maken... dat zegt ook genoeg over de persoon die dit vooroordeel al heeft.

Je hoeft nu niet bepaald een PhD in EL te hebben om te snappen dat dit BS is. Het werkt enkel met Ohmige weerstanden, dus gloeilampen en apparaten die op COP 1 verwarmen. Waarbij directe consequentie is dat het verwarmen net zo veel langzamer gaat als de 'energie' die bespaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 10-09 15:29
Oilman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Je hoeft nu niet bepaald een PhD in EL te hebben om te snappen dat dit BS is. Het werkt enkel met Ohmige weerstanden, dus gloeilampen en apparaten die op COP 1 verwarmen. Waarbij directe consequentie is dat het verwarmen net zo veel langzamer gaat als de 'energie' die bespaard wordt.
En dan nog zie ik eerst graag de Tuv test, methode en resultaten.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

PCJR schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:28:

Oplichting is inderdaad een zware beschuldiging, maar waarom zouden wij vooroordelen hebben ipv perfect goede redenen om aan te nemen dat het product niet alleen niet werkt, maar zelfs een negatief effect kan hebben? Is het toepassen van eenvoudige fysica om een mening te vormen al niet meer toegestaan?

De meest eenvoudige belasting die je kunt vinden is ouderwetse verlichting waarbij de verlichting in stand wordt gehouden door een gloeidraad. Denk aan een gloeilamp, halogeenverlichting, TL lamp (toch zeker met klassieke balast), ... . Laat je hier de spanning dalen, dan zal het opgenomen vermogen ook dalen, maar wel evenredig met de spanning. Maar, en deze is ook niet onbelangrijk, zoals we in de studie van RISE kunnen lezen, neemt de geleverde hoeveelheid licht sneller af dan het vermogen. Met andere woorden, de lichtsterkte daalt harden dan het opgenomen vermogen.

Als dat het soort besparing is dat je wenst te realiseren, had je beter de lampen vervangen door een exemplaar met een lagere lichtsterkte daar die efficienter zijn werk zal doen en dus een grotere besparing kan opleveren dan simpelweg de spanning te verlagen. En zoals eerder aangehaald, met moderne LED verlichting speelt dit niet meer. Niet alleen is deze veel zuiniger, maar deze heeft ook een geschakelde voeding. Lagere ingangsspanning betekend dat deze meer stroom gaat verbruiken en eenzelfde vermogen blijft leveren.

PQ-EU heeft het product ook meermaals verdedigd door voorbeelden aan te halen van systemen met verwarmingselementen. Zij geven, terecht, aan dat ook dit gewoon een resistieve belasting is en dat bij het verlagen van de spanning, het opgenomen vermogen ook naar beneden gaat, Dat is helemaal correct. Maar, daardoor heb je ook een langere tijd nodig voordat de gewenste temperatuur bereikt is. Iets wat zij ook erkennen en wegwuiven want die enkele seconden extra gaat niemand merken. Dat klopt, die ga jij als persoon niet merken. Maar je elektriciteitsmeter? Die merkt dat wel. Er is een reden waarom we elektriciteit afrekenen in kWh, merk op die h, er zit een tijdscomponent in. Hoe langer je een bepaald vermogen aanhoudt, hoe meer je gaat betalen.

Kleine rekensom. Stel ik verbruik een vermogen van 2300W gedurende 10 minuten, 230V x 10A op een resistieve verwarmingsweerstand, dan heb ik 383Wh verbruikt. Als ik de spanning verlaag naar 206V, wat gebeurdt er met het opgenomen vermogen? Het is een resistieve belasting, dus de stroom daalt ook, Als we bij 230V een stroom van 10A hebben kunnen we zeggen dat R=U/I = 23 Ohm. Voor de nieuwe stroomsterkte doen we dan I = U/R = 206V/23Ohm = 9A. Rekenen we dan opnieuw het vermogen uit komen we op 1854W uit.

Whoohoo, een besparing!

Maar, zoals we allemaal erkennen, inclusief de fabrikant, moet je toch echt langer wachten totdat je dit keer klaar bent met verwarmen. Hoeveel langer? Wel, dat kunnen we gewoon uitrekenen. Want als we uitgaan van een ideale verwarming zonder verliezen, dan moeten we alsnog gewoon die 383Wh behalen, alleen dit keer dus op 1854W ipv 2300W, We hebben nu ineens 12,4 minuten nodig om dezelfde hoeveelheid energie te verzetten. Fysica liegt niet, een besparing is er bij verwarmingslementen niet te bereiken. En laat dat net vaak 1 van de grootste verbruikers in huis zijn.

In tegendeel. Vele verwarmingselementen die we regelmatig gebruiken zitten in slecht geisoleerde toepassingen. Denk maar aan de wasmachine, droogkast, oven, fornuis of de frietketel. Allemaal toestellen die een redelijke warmte afstralen als ze bezig zijn, dat is allemaal verlies. Als jij dus moet wachten tot dat die opgewarmd zijn voordat je kan beginnen werken, dan ga je dus nog langer moeten wachten omdat er tijdens het opwarmen meer energie verloren gaat.

Dus een besparing van 12,6%? Ik zou het graag zien. Als ik zelfs maar dacht dat 5% haalbaar was had ik al lang een transfo gekocht en deze in huis geplaatst.

Niet alleen verwacht ik dat een eventuele besparing in een moderne woning verwaarloosbaar is, het wordt eigenlijk nog erger. Zelfs de kleinste Kubie heeft een verlies. Een minimaal continue verbruik van 15W. 15*24*365 - 131,4kWh op jaarbasis. Heb je een 3-fase aansluiting wordt het al 23W of 201,5kWh op jaarbasis, en dan hebben we het nog niet over de verliezen onder belasting, want die zijn ook niet 0. Een gemiddeld gezin in NL verbruikt 2741kWh aan elektriciteit. Dat is dus een meerverbruik van meer dan 5%. Wil je daar 12,6% op besparen moet je dus in de praktijk, om de verliezen van Kubie te dekken, eigenlijk al minstens 17,4% gaan besparen om dat cijfer te kunnen behalen.

Ik ga het product ook geen oplichting noemen, misleidend, dat wel. Maar ik heb geen zicht op waar die 12,6% vandaan komt. En totdat dat is opgeklaard zal ik bij die term blijven tenzij iemand mij het tegendeel kan bewijzen. Wel is PQ-EU correct in hun stelling dat bijv. bezitters van zonnepanelen energie kunnen terugleveren ondanks dat het net eigenlijk tegen zijn capaciteit aan zit. Dat het niet mag is een andere zaak. En het klopt dat er in enkele zeer specifieke scenario's een besparing te behalen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1den
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-03-2023
Zou het nog kunnen dat de Kubie als een soort filter werkt en er hierdoor voor zorgt dat de slimme meter anders meet. Er waren nogal wat problemen met slimme meters die moeite hadden met geschakelde apparatuur, die niet sinusvormige stromen genereren. Heeft de Kubie de besparing ook met een oude meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Marzman schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:58:
@Marzman Helaas ben ik bang van niet.
Want wordt je capaciteitstarief niet gemeten naar afgenomen vermogen? Transformator of niet, het vermogen voor en na die trafo is gelijk.

Bijna tenminste, want je krijgt nog de verliezen van de trafo erbij kado, dus uiteindelijk ben je zelfs (een klein beetje) slechter uit.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er zijn wel degelijk voordelen van de Kubie. Oude apparaten (uit het buizen tijdperk) hebben nog transformatoren ingesteld op 220V. De trafo gaat flink meer verliezen geven bij 240V. Ook wasmachines en boilers worden efficiënter omdat de leiding verliezen met tot wel 20% kunnen afnemen!
Moet je er natuurlijk wel bij vertellen dat die verliezen maar 1% van het afgegeven vermogen zijn.
Mogelijk dat het in bedrijfshallen vol met oude TL armaturen ook wel 10% bespaart.
Maar in moderne huishoudens waar geen antieke apparaten meer staan is dit natuurlijk een onzin product.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

xah5kiDe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:19:
Er zijn wel degelijk voordelen van de Kubie. Oude apparaten (uit het buizen tijdperk) hebben nog transformatoren ingesteld op 220V. De trafo gaat flink meer verliezen geven bij 240V. Ook wasmachines en boilers worden efficiënter omdat de leiding verliezen met tot wel 20% kunnen afnemen!
Moet je er natuurlijk wel bij vertellen dat die verliezen maar 1% van het afgegeven vermogen zijn.
Mogelijk dat het in bedrijfshallen vol met oude TL armaturen ook wel 10% bespaart.
Maar in moderne huishoudens waar geen antieke apparaten meer staan is dit natuurlijk een onzin product.
@xah5kiDe
Je bedoelt dat het vrijwel altijd geneuzel in de marge is dus?
En dat de aanschafkosten daarmee voorlopig niet terugverdiend worden?

Dan ben ik nog benieuwd hoe het gebruik van de Kubie zich verhoudt tot wat de NEN1010 aan eisen stelt…?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mooi uitgedrukt, geneuzel in de marge ja. Zal door eigen verbruik voor vrijwel iedereen tot meer verbruik leiden.
Alleen zonnepaneel opwek zal er baat bij hebben. Maar dat is typisch zo'n geval dat de regelgeving misschien achterloopt bij de praktijk. Er zijn eisen gesteld aan omvormers die direct aan het net worden gehangen. Niet over nagedacht dat iemand er een trafo tussen gaat hangen 8)7
Is dat je insteek dan kun je ook de netcode in je omvormer wijzigingen. Er zullen best mensen zijn die dit te goeder trouw aanschaffen. In dat opzicht vind ik de website van Kubie getuigen van misleiding. Iedereen met een technische achtergrond weet wat de intentie van de 253V grens is.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

youken1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:54:
Ja daar verbaasde ik me ook over. Ze laten zien dat ze niet kunnen rekenen. De waarheid is dat je vrolijk boven de 253V uitkomt en de omvormer pas afschakelt bij 253x1.117=282.6V.
Dat mag niet.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

xah5kiDe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:50:
[...]

Ja daar verbaasde ik me ook over. Ze laten zien dat ze niet kunnen rekenen. De waarheid is dat je vrolijk boven de 253V uitkomt en de omvormer pas afschakelt bij 253x1.117=282.6V.
Dat mag niet.
Met name dat stukje “dat mag niet”: is dat zo (waar staat dat beschreven?) of bedoel je dat dit niet de bedoeling is en iedereen met een beetje common sense weet dat je het daarom niet moet doen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De eis is dat er bij 253V +/-10% afgeschakeld moet worden. Die eis wordt aan omvormers gesteld, niet aan transformators. Ik heb zelf geen toegang tot de NEN standaard (of liever, ik wil er niet voor betalen), maar vond de EN 50549-1 spec met grenzen vermeld in dit document van SMA

[ Voor 11% gewijzigd door xah5kiDe op 15-01-2023 11:11 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfisheye
  • Laatst online: 10-09 20:42
xah5kiDe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:30:
De eis is dat er bij 253V +/-10% afgeschakeld moet worden. Die eis wordt aan omvormers gesteld, niet aan transformators. Ik heb zelf geen toegang tot de NEN standaard (of liever, ik wil er niet voor betalen), maar vond de EN 50549-1 spec met grenzen vermeld in dit document van SMA
Een omvormer moet van NEN1010 op een eindgroep worden aangesloten, je mag dus niet een transformator tussen de omvormer en de eindgroep plaatsen. De vraag is of je in de groepenkast willekeurige transformatoren mag installeren tussen de eindgroep en de hoofdaansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bedoel je niet 230V +/-10% ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:53
@xah5kiDe In 50549 gelden de eisen voor de "plant" ofwel de hele installatie.
Dat een omvormer voldoet aan 50549 betekent dat je verder geen extra beveiligingen hoeft te gebruiken*.
Aangezien de spanning op het punt van aansluiting nooit hoger kan worden dan de spanning bij de omvormer.
Wel lager, maar dat is minder ernstig.
quote: quote van draft 2010, de actieve norm is hierin niet anders
When generating power, the generating plant shall be capable of operating continuously when the voltage at the point of connection stays within the range of 85 % Un to 110 % Un. Beyond these values the under and over voltage ride through immunity limits as specified in clause 4.5.3 and 4.5.4 shall apply
*Of wel, in het geval van Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-09 01:29

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Nog even terugkomen op de functie van de journalist:
Zoals Paul Martin treffend schrijft in zijn stuk over #Hopium:
While it's natural for people selling things to put a positive spin on their product or service, what drives me to drink (and it's not a far drive most days!) is when JOURNALISTS do this. When journalists fail to even ask the questions necessary to establish whether what they've been given is just a sales pitch or a realistic alternative. Of course that's a big part of the problem right there- the loss of real journalism in the Internet era. Writers become salespeople whose job is to generate "clicks", not to inform the public.
Terug te lezen dit artikel

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Je hebt ook te maken met de netcode van je netbeheerder. Die vinden er ook iets van, onder andere dat je geen schade toe mag brengen door bv ophoging van de netspanning. Of dat nu van je omvormer of transformator komt doet niet terzake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Hippe Lip schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Met name dat stukje “dat mag niet”: is dat zo (waar staat dat beschreven?) of bedoel je dat dit niet de bedoeling is en iedereen met een beetje common sense weet dat je het daarom niet moet doen?
Dat staat beschreven in de Nederlandse wet, de netcode, zie Artikel 3.8 Netcode elektriciteit.

Je komt met de Kubie in combinatie met een omvormer (die zonder Kubie uitvalt bij door een te hoge uitgangsspanning) boven de wettelijke grens van 253 Volt en dat mag volgens de wet niet.

Als deze regel er niet zou zijn zouden we net zo goed de beveiliging van de omvormer op een hogere spanning kunnen laten uitschakelen, ben je die Kubie ook niet nodig. Los van het feit dat de andere apparatuur in jouw huis of dat van de buren het niet leuk gaan vinden als de netspanning boven de 253 V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1den
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-03-2023
xah5kiDe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:19:
Ook wasmachines en boilers worden efficiënter omdat de leiding verliezen met tot wel 20% kunnen afnemen!
Leidingverliezen nemen juist toe bij lagere spanning en de hierdoor hogere stromen. Dit is ook juist de reden waarom een hoge spanning gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Nu online
aa4ever schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Los van het feit dat de andere apparatuur in jouw huis of dat van de buren het niet leuk gaan vinden als de netspanning boven de 253 V komt.
Dat is juist de grap. Met dit ding maak je er het probleem van de buren van. Deze wordt tussen de hoofdschakelaar en de afgaande groepen geplaatst. Jouw apparatuur loopt geen gevaar, maar de buren kunnen wel een hogere spanning krijgen.

De echte oplossing voor afslaande omvormers is een dikkere kabel van de groepenkast naar de omvormers. Dat betekend minimaal 4mm2 (beter 6mm2) i.p.v. de goedkoopste 2,5mm2 bij 16A. Dan slaat de omvormer alleen af als het net echt overbelast is, niet door de slechte verbinding in jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Jan1den schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Leidingverliezen nemen juist toe bij lagere spanning en de hierdoor hogere stromen. Dit is ook juist de reden waarom een hoge spanning gebruikt wordt.
Dat hangt van de belasting af. Puur weerstand belasting neemt het vermogen kwadratisch af met de spanning. Dus 10% minder spanning is 20% minder vermogen.
De verliezen in de bedrading nemen ook af met het kwadraat van de stroom. Maar ook hier geldt weer, de thermostaat moet nu het verwarmingselement 20% langer aan houden om hetzelfde vermogen te leveren. Dus netto scheelt het helemaal niets. Wat wel scheelt is de load lichter maken. Dus een 500W boiler i.p.v. een 1.5kW boiler. Die verliezen zijn 3^2=9 keer lager per tijdseenheid. De boiler staat wel 3x zo lang aan, dus het scheelt een factor 3. Toch 0.03% bespaart *O*
Inverter gebaseerde loads zul je ook hebben (omvormer). Die levert vermogen en moet de stroom dus 10% hoger maken om het te kunnen leveren. De verliezen door 10% hogere stroom zijn 20%.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wolly schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:17:
[...]
Bedoel je niet 230V +/-10% ?
Vn=230V. Afgeschakeld moet er worden tussen 1,0Vn en 1,2Vn. Dat is tussen 230V en 276V. De omvormer gaat op 1,1Vn=253V zitten. Veilige marge.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 19-08 17:27
Hoe test de TUV? En misschien staat er in het rapport wel een theoretische besparing maar met kanttekening dat een vaatwasser toch het water naar een bepaalde temperatuur gaat verwarmen.

Ik weet het niet, maar ik geloof niet dat dit ding echt nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Fijn als je buren dit ophangen en je opeens 270+v op je stopcontacten hebt staan 8)7. Mag hopen dat netbeheerders hier wel tegen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Plofkotje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:32:
Fijn als je buren dit ophangen en je opeens 270+v op je stopcontacten hebt staan 8)7. Mag hopen dat netbeheerders hier wel tegen optreden.
Volgens het artikel Ophef over Kubie die uitvallen omvormer zonnepanelen voorkomt: maakt product zijn belofte waar? kan de netbeheerder er lastig tegen optreden:

"Netbeheerders hebben bovendien niet de mogelijkheid de bron van het kwaad op te sporen omdat ze niet zonder meer slimme meters mogen uitlezen. Ook mogen netbeheerders zich in algemene zin niet bemoeien met wat er achter de energiemeter gebeurt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Echt lekker weer om op zoek te gaan naar een EN50549-1 standaard. En een draft versie gevonden!
Naast de genoemde 1.0Vn en 1.2Vn grens is er ook nog een "Overvoltage 10 min mean protection" eis. Hier geldt voor dat de gemiddelde spanning gedurende 10 minuten niet boven deze instelbare limiet mag gaan:
Overvoltage 10 min mean protection
Threshold (1,0 – 1,15) Un adjustable by steps of 0,01 Un
• Start time ≤ 3s not adjustable
• Time delay setting = 0 ms
De instelling moet dus van 230V tot 264.5V gaan. De instelling moet achter een wachtwoord beveiliging zitten en de netcode bepaald in Nederland dat dit dus 253V (1,1Un) moet zijn.
Zoals @jeroen3 opmerkt geld dit niet voor de omvormer maar voor de "plant". Plaats je dus een Kubie, dan dien je ook nog een extra beveiliging toe te voegen die aan de net kant monitort en ook afschakelt bij 253V. Weg voordeel -O-

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@aa4ever Een netbeheerder mag niet zo maar een slimme meter uitlezen, maar voor onderhoud en beheer mogen ze dat wel. Dus als er klachten zijn over een te hoge netspanning kunnen zij ook de slimme meters in de hele straat uitlezen en zien dat het komt door de buurman op nummer 13 waar de spanning nog veel hoger is dan in de rest van de straat.

Ik heb verder geen idee of ze dat ook al in de praktijk doen, maar het opsporen van storingen is in ieder geval een goedgekeurd gebruik hier voor. Zie https://www.netbeheernederland.nl/gedragscode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Qua teruglevering kan het best zo zijn dat er non-lineair gedrag in de kubie zit. Dus ander gedrag bij teruglevering dan bij afname. 1 Autotrafo en 1 of 2 variable aftappunten misschien?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
joezzt schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:56:
Qua teruglevering kan het best zo zijn dat er non-lineair gedrag in de kubie zit. Dus ander gedrag bij teruglevering dan bij afname. 1 Autotrafo en 1 of 2 variable aftappunten misschien?
Als er 253V op je hoofdzekering staat zonder dat je stroom afneemt of teruglevert, gaat de spanning omhoog als je dan toch gaat terugleveren. Ook bij je buren. En dat is tegen de net-etiquette en dan worden je buren misschien boos en de netbeheerder. Wat nog wel zou kunnen is je eigen spanningsverlies compenseren. Bijvoorbeeld als je een omvormer 100m verderop in je tuin hebt en een 3*2,5mm2 kabel. Maar dan is een zwaardere kabel goedkoper en die bespaart je ook nog leidingverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:03:
[...]

Als er 253V op je hoofdzekering staat zonder dat je stroom afneemt of teruglevert, gaat de spanning omhoog als je dan toch gaat terugleveren. Ook bij je buren. En dat is tegen de net-etiquette en dan worden je buren misschien boos en de netbeheerder. Wat nog wel zou kunnen is je eigen spanningsverlies compenseren. Bijvoorbeeld als je een omvormer 100m verderop in je tuin hebt en een 3*2,5mm2 kabel. Maar dan is een zwaardere kabel goedkoper en die bespaart je ook nog leidingverliezen.
Jazeker, ik reageer op het verhaal van kubie over 249 V die verhoogd wordt naar 249,6 ipv ~252 V bij normale teruglevering. Normaal gesproken zou de kubie dan in de fik vliegen volgens dit verhaal want er verdwijnt vermogen omdat de impedantie van het net niet veranderd. Zou je zeggen, maar wie weet wat ze uitgedokterd hebben. Ook in combinatie met de communicatie, het zou niet de eerste keer zijn dat een verhaal dat bedoeld is voor de consument, onduidelijkheid creeert voor mensen die meer van de hoed en de rand weten.
Fascinerend allemaal omdat het ook gewoon een broodje aap kan zijn en je je dan afvraagt hoe ze dachten hiermee weg te komen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-09 08:54
Als ik die kubie nu eens combineer met een inductieketel van https://ineendagvanhetgas.nl/

Ze besparen allebei aanzienlijk op de rekening en dus zou ik dan veel geld gaan besparen of moeten er dan nog wat extra oplossingen bij komen?

Ik sta open voor alle adviezen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mylo1 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:31:
Als ik die kubie nu eens combineer met een inductieketel van https://ineendagvanhetgas.nl/

Ze besparen allebei aanzienlijk op de rekening en dus zou ik dan veel geld gaan besparen of moeten er dan nog wat extra oplossingen bij komen?

Kijk, hier komen de mooie ideetjes bij elkaar… 🥶🥶🥶

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Je kan misschien vragen of ze deze er ook nog bij kunnen steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52

Ik zou eerst even dit topic doorlezen (als dit geen geintje is), die Kubie doet niet zo heel veel qua energiebesparing, je inductieketel gaat iets langer draaien om de spanningsdrop te compenseren aangezien je nog steeds exact even veel energie nodig hebt om het water op te warmen. Onder de streep bespaar je met Kubie nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

JeroenE schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:32:
@aa4ever Een netbeheerder mag niet zo maar een slimme meter uitlezen, maar voor onderhoud en beheer mogen ze dat wel. Dus als er klachten zijn over een te hoge netspanning kunnen zij ook de slimme meters in de hele straat uitlezen en zien dat het komt door de buurman op nummer 13 waar de spanning nog veel hoger is dan in de rest van de straat.

Ik heb verder geen idee of ze dat ook al in de praktijk doen, maar het opsporen van storingen is in ieder geval een goedgekeurd gebruik hier voor. Zie https://www.netbeheernederland.nl/gedragscode
Slimme meters worden tegenwoordig gebruikt om de spanningskwaliteit in de gaten te houden en storingen te signaleren. Dat wil niet zeggen dat elke meter continu uitgelezen wordt, dat zou een ongelofelijke datastroom opleveren. Door strategisch bepaalde meters uit te lezen kunnen ze een storing vroegtijdig signaleren en bepalen of het een storing is in laagspanningsnet of hoger gelegen in het middenspanningsnet ( niet alle trafohokjes hebben realtime monitoring). Voordat iemand het storingsnummer belt is, is het storingsgebied al bepaald en zijn de monteurs al op weg. Afhankelijk van het type storing worden de juiste ploegen aangestuurd. Een LS monteur mag niet aan het MS gedeelte werken. In het geval van gemelde storing op 1 adres lezen ze meters op dezelfde kabel uit. Als die wel stroom hebben dan komt er een monteur langs die slechts de hoofdzekeringen mag controleren.

Wel eens afgevraagd waarom netbeheerders in no time een storingskaart kunnen publiceren?

Verder gebruiken ze het om de langdurige spanningskwaliteit in de gaten te houden om aanpassingen te doen, dat kan bijvoorbeeld door het bijstellen van de trafotap in het lokale MS/LS station.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blokker_1999 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Je kan misschien vragen of ze deze er ook nog bij kunnen steken
*O* oOo _O-

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-09 08:54
Plofkotje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Ik zou eerst even dit topic doorlezen (als dit geen geintje is), die Kubie doet niet zo heel veel qua energiebesparing, je inductieketel gaat iets langer draaien om de spanningsdrop te compenseren aangezien je nog steeds exact even veel energie nodig hebt om het water op te warmen. Onder de streep bespaar je met Kubie nul.
Sorry, ik dacht in de duurzame kroeg topic te zitten😀

Maar ja iedereen wil een graantje meepikken van de energiecrisis / energiewende en de argeloze consument die een keer heeft gespijbeld met natuurkunde laat zich dan misleiden door een product wat volgens de marketing alle natuurwetten weet te omzeilen en valse claims doet t.a.v. Energiebesparing.

Maar wellicht voelt iemand zich geroepen om een topic te starten met de meest nutteloze en wellicht potentieel gevaarlijke oplossing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:43
Die Kubie houdt de gemoederen maar bezig. Die energie besparing moet je met korrel zout nemen lijkt me, het zal wellicht iets doen maar tegenvallen. Maar al die wilde paniek verhalen hier in het forum dat je 270 volt of meer op het net gaat zetten is natuurlijk kolder. Ik heb tijdje terug eens gemeten: op moment dat mijn inverter eruit knalt, dan zakt de spanning in de meterkast welgeteld 0,4 volt (van 250V naar 249,6). Als je zo' n Kubie ertussen zou hebben op standje 230V -> 220V is de factor 1,04545.
Worst-case zou bij 253V netspanning (is 242V + 0,4V extra van inverter) = 253,42V zijn aan de straat-kant van de Kubie. Die 0,42 V mag niet, maar is direct bij jouw aansluiting en is nou niet bepaald schokkend. Bij de buren en verder natuurlijk niet/nauwelijks meer meetbaar. Je kan met zonnepanelen en Kubie echt niet de hele straat of wijk naar 253,42 volt brengen.

Als de spanning in de meterkast (en dus in de straat/wijk) structureel dicht tegen of net boven de 253V zit met of zonder Kubies, dan is toch echt de netbeheerder aan zet.
Zie die Kubie dus als (dure) spanning-shaper om b.v. je inverter te beschermen. Steeds dat aan/uit schakelen kan je inverter snel slopen. Zeker als dat mechanisch gebeurt met relais, en een nieuwe is ook niet goedkoop, los van het feit dat je niks terug kan leveren op die momenten dat eindelijk de zon eens schijnt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

gmj2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:32:
Die Kubie houdt de gemoederen maar bezig. Die energie besparing moet je met korrel zout nemen lijkt me, het zal wellicht iets doen maar tegenvallen. Maar al die wilde paniek verhalen hier in het forum dat je 270 volt of meer op het net gaat zetten is natuurlijk kolder. Ik heb tijdje terug eens gemeten: op moment dat mijn inverter eruit knalt, dan zakt de spanning in de meterkast welgeteld 0,4 volt (van 250V naar 249,6). Als je zo' n Kubie ertussen zou hebben op standje 230V -> 220V is de factor 1,04545.
Worst-case zou bij 253V netspanning (is 242V + 0,4V extra van inverter) = 253,42V zijn aan de straat-kant van de Kubie. Die 0,42 V mag niet, maar is direct bij jouw aansluiting en is nou niet bepaald schokkend. Bij de buren en verder natuurlijk niet/nauwelijks meer meetbaar. Je kan met zonnepanelen en Kubie echt niet de hele straat of wijk naar 253,42 volt brengen.

Als de spanning in de meterkast (en dus in de straat/wijk) structureel dicht tegen of net boven de 253V zit met of zonder Kubies, dan is toch echt de netbeheerder aan zet.
Zie die Kubie dus als (dure) spanning-shaper om b.v. je inverter te beschermen. Steeds dat aan/uit schakelen kan je inverter snel slopen. Zeker als dat mechanisch gebeurt met relais, en een nieuwe is ook niet goedkoop, los van het feit dat je niks terug kan leveren op die momenten dat eindelijk de zon eens schijnt.
Is dit niet gewoon de 'zolang ik het doe en de rest niet is alles ok' logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Hoeveel denk je dat je misloopt met een afschakelende omvormer?

En dan nog, ipv zo'n Tellsell oplichttoko geld te geven kun je beter je huidige omvormer op MP zetten (verkoopt sowieso) en een nieuwer type kopen die terugregelt ipv afschakelt.
Uiteindelijk is het toch maar een tijdelijk probleem tot de netbeheerder z'n shit oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@gmj2 Punt is, als meer mensen het doen blijft het niet bij 0,4V. Doen je buren het ook, zit je al op 0,8V etc. En met 0,4V mag je erg in je handjes knijpen, dat ga je in een probleemwijk niet halen.

En natuurlijk is de netbeheerder aan zet als het structureel 253V is. Maar je bent dan helaas niet de enige. Tot die tijd heb je gewoon te houden aan max 253,0V. Er moet immers ergens een grens getrokken worden. Dus ja, die 0,4V is te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Bob schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Is dit niet gewoon de 'zolang ik het doe en de rest niet is alles ok' logica?
Tsja, als, als.. Dat is met alles zo. Als iedereen in de buurt nu plots zijn CV ketel vervangt voor warmtepomp en electrisch gaat koken dan ontploft de wijkkast en/of branden de kabels uit de grond, of zakt de spanning onder de 207V wat ook niet mag.
Belangrijkste is natuurlijk dat de netbeheerder de boel op orde moet krijgen. Die paar mogelijke Kubies zullen het verschil niet zijn. Een paar posts terug is ergens de reactie (via link) te lezen van Stedin, en zo te zien liggen die er ook niet echt wakker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gmj2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Tsja, als, als.. Dat is met alles zo. Als iedereen in de buurt nu plots zijn CV ketel vervangt voor warmtepomp en electrisch gaat koken dan ontploft de wijkkast en/of branden de kabels uit de grond, of zakt de spanning onder de 207V wat ook niet mag.
Belangrijkste is natuurlijk dat de netbeheerder de boel op orde moet krijgen. Die paar mogelijke Kubies zullen het verschil niet zijn. Een paar posts terug is ergens de reactie (via link) te lezen van Stedin, en zo te zien liggen die er ook niet echt wakker van.
Mwah. WP's gebruiken niet zoveel, wel continue. PV heeft een vele malen hoger piekvermogen (en de piek komt voor veel installaties op exact hetzelfde moment), net als EV-laders.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-01-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
bbbrumbrum schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Hoeveel denk je dat je misloopt met een afschakelende omvormer?
Veel loop ik (nu nog) niet mis. Zal paar tientjes zijn per jaar, maar oplopend.
En dan nog, ipv zo'n Tellsell oplichttoko geld te geven kun je beter je huidige omvormer op MP zetten (verkoopt sowieso) en een nieuwer type kopen die terugregelt ipv afschakelt.
Financieel gezien zou het een businesscase kunnen zijn om een Kubie te plaatsen. Oude omvormer gaat nauwelijks iets opleveren. Nieuwe kost net zoiets of meer als Kubie. En dan zit je nog steeds met hoge spanning in huis.
Uiteindelijk is het toch maar een tijdelijk probleem tot de netbeheerder z'n shit oplost.
Mee eens. Dat is het hele punt! Die paar Kubies-achtige aparaten die mogelijk geplaatst worden gaan geen tot nauwelijks invloed hebben op het geheel. Alleen dat tijdelijk zal wel eens wat langer kunnen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

gmj2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:37:
[...]
Een paar posts terug is ergens de reactie (via link) te lezen van Stedin, en zo te zien liggen die er ook niet echt wakker van.
Op linkedin staat in een draadje hierover een reactie van iemand van Alliander die zegt: wij zijn sceptisch, dit gaat niet helpen.
Ik begrijp best dat dit soort bedrijven voorzichtig zijn. Je wordt zo aangeklaagd voor smaad en dan heb je inderdaad je niet goed ingelezen. Vandaar dat, voordat zo'n bedrijf echt een statement maakt, er toch echt eerst gepraat zijn met de partij, een complete juridische analyse gemaakt zijn en dan pas komt er iets uit. En zelf dan verwacht ik dat een netbeheerder eerder bij ACM gaat klagen dan openlijk zo'n bedrijf gaat afvallen.

punt waarop ze kunnen klagen: apparatuur dat teruglevert moet voldoen aan de netcode, door de cubie voldoet ofwel de cubie, ofwel de omvormer niet meer aan de netcode. Wie zijn probleem het is (de cubie of de omvormer) is ook weer zo'n uitzoekpunt. Je kunt het namelijk ook oplossen door een sensor te plaatsen op je meterkast en de omvormer daarop te laten acteren. Kunnen we lekker naar elkaar wijzen allemaal.

Vandaar de strekking: dit gaat ons niet helpen. Verdere uitspraken gaan we echt niet krijgen omdat je anders een procedure aan je broek hebt.

Overigens is een variant op het idee best leuk: maak het net 500V en plaats in ieder huis een transformator van 500 naar 230 en je hebt de capaciteit verdubbeld! kost wel wat..

Wat ik vooral erg genant vind is dat urgenda dit opgenomen heeft in hun 50 puntenplan. Zij vallen echt van hun voetstuk hiermee.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
prein2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Op linkedin staat in een draadje hierover een reactie van iemand van Alliander die zegt: wij zijn sceptisch, dit gaat niet helpen.
Stukje op linkedin gevonden, maar alleen dit aanhalen dit is wel "selective shopping". In de commentaren staan o.a.ook voorbeelden waarbij zo'n spaartrafo daadwerkelijk ingezet is met positieve resultaten, dat het in andere landen vaker ingezet wordt als spannings-shaper, precies wat ik eerder ook aanhaalde, bescherming van je apparatuur(levensduur). Wat die oplopende netspanning betreft, dat vooral een probleem is van de netbeheerder wat we al jaren weten en wat uiteindelijk het daadwerkelijke probleem is wat gefixed moet worden.

Wat me ook opvalt is dat ook daar in de commentaren dezelfde overdreven heftige beschuldigingen te vinden zijn in de zelfde bewoordingen als hier als zwendel/oplichting, opblazen netspanning tot 261V etc. etc. alsof er een persoonlijke vete wordt uitgevochten. Wellicht zelfde persoon als hier bij tweakers? Nuance is in ieder geval ver te zoeken.

Ik weet ook niet wat precies de uitwerking is van b.v. enkele spaartrafo's in een wijk, zonder een goed testrapport. Maar om maar meteen oplichting/zwendel gaan roeptoeteren is ook weer niet o.k.lijkt me.
Vandaar de strekking: dit gaat ons niet helpen. Verdere uitspraken gaan we echt niet krijgen omdat je anders een procedure aan je broek hebt.
Als netbeheerder hard bewijs heeft dat het foute boel is, hebben ze een zaak. (en wij duidelijkheid). Heeft dan verder niks met smaad te maken lijkt me. Tegenpartij heeft dan geen poot om op te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

gmj2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Stukje op linkedin gevonden, maar alleen dit aanhalen dit is wel "selective shopping". In de commentaren staan o.a.ook voorbeelden waarbij zo'n spaartrafo daadwerkelijk ingezet is met positieve resultaten, dat het in andere landen vaker ingezet wordt als spannings-shaper, precies wat ik eerder ook aanhaalde, bescherming van je apparatuur(levensduur). Wat die oplopende netspanning betreft, dat vooral een probleem is van de netbeheerder wat we al jaren weten en wat uiteindelijk het daadwerkelijke probleem is wat gefixed moet worden.
Eens hoor. Ik ken echter de netcode in het buitenland niet..
Wat me ook opvalt is dat ook daar in de commentaren dezelfde overdreven heftige beschuldigingen te vinden zijn in de zelfde bewoordingen als hier als zwendel/oplichting, opblazen netspanning tot 261V etc. etc. alsof er een persoonlijke vete wordt uitgevochten. Wellicht zelfde persoon als hier bij tweakers? Nuance is in ieder geval ver te zoeken.
Volgens mij komt dat omdat bv urgenda een oproep doet om 300000 van deze dingen te plaatsen. Dat is vrij extreem en lokt dus ook extreme reacties uit.

De website lijkt meer op marketing gericht dan op technische kennis, kritische vragen worden niet beantwoord. Uiteraard voer voor tweakers om er hard tegenin te gaan. Mijn mening: dit gaat niet helpen. Mijn pijn: waarom krijgen ze in godsnaam subsidie en gaat urgenda met ze in zee. Dat is gewoon hele sterke marketing van die partij, maar uiteindelijk dom, want: het gaat niet helpen..
Ik weet ook niet wat precies de uitwerking is van b.v. enkele spaartrafo's in een wijk, zonder een goed testrapport. Maar om maar meteen oplichting/zwendel gaan roeptoeteren is ook weer niet o.k.lijkt me.

[...]

Als netbeheerder hard bewijs heeft dat het foute boel is, hebben ze een zaak. (en wij duidelijkheid). Heeft dan verder niks met smaad te maken lijkt me. Tegenpartij heeft dan geen poot om op te staan.
Klopt. En totdat ze zo'n onderzoek gedaan hebben is het wel smaad. Vandaar dat we niks horen..
Of het kan ook zijn dat het probleem dat veroorzaakt wordt te klein is of pas op een hele grote schaal problematiach wordt. Dat geloof ik ook meteen. Maar dan krijg ik toch weer het idee: mensen laat je niet belazeren en geef die 300€ aan iets nuttigs uit alsjeblieft.

Als het jou persoonlijk geholpen heeft is dat prima wat mij betreft. Wat niet prima is. Is de lobby om dit achter elke meterkast te krijgen. De claim van energiebesparing is ongegrond (het tuv rapport niet openbaar). Laten we niet miljoenen uitgeven om dit te gaan supporten. Dat is echt mijn grootste angst in deze

[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 26-01-2023 22:28 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
prein2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Als het jou persoonlijk geholpen heeft is dat prima wat mij betreft. Wat niet prima is. Is de lobby om dit achter elke meterkast te krijgen. De claim van energiebesparing is ongegrond (het tuv rapport niet openbaar). Laten we niet miljoenen uitgeven om dit te gaan supporten. Dat is echt mijn grootste angst in deze
Wellicht dat ik de suggestie gewekt heb dat ik zo'n Kubie heb of gebruik, maar ik heb er geen, en heb er ook niks mee hoor. Sorry daarvoor.
Op grote schaal inzetten en/of subsidiëren lijkt me inderdaad geen goed plan, dat ben ik helemaal met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 08:46

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Maar al die wilde paniek verhalen hier in het forum dat je 270 volt of meer op het net gaat zetten is natuurlijk kolder. Ik heb tijdje terug eens gemeten: op moment dat mijn inverter eruit knalt, dan zakt de spanning in de meterkast welgeteld 0,4 volt (van 250V naar 249,6). Als je zo' n Kubie ertussen zou hebben op standje 230V -> 220V is de factor 1,04545.
Wat je zegt klopt natuurlijk wel want op individueel niveau is het spanningsverschil een peulenschil, maar je bent wel aan het vals spelen door je buren weg te drukken zodat jij terug kan leveren. Gevolg is dat er een wapenwedloop ontstaat, hetzij door een transformator, hetzij door het aanpassen van de maximumspanning op de omvormer. De huidige marge van 10% is al behoorlijk fors, want dit was tot enkele jaren geleden nog 6%. 230 + 6% = 243,8 volt. Dat Kubie aanzet tot het omzeilen van de maximumspanning is illegaal omdat de elektriciteitswet een maximumspanning van 253 volt voorschrijft. De netwerkbeheerder heeft hooguit een inspanningsverplichting maar geen resultaatverplichting waardoor het mogelijk is dat de spanning structureel tegen de 253 volt aan zit zonder dat de netwerkbeheerder aansprakelijk gesteld kan worden voor gederfde inkomsten. Zie hier:

https://www.degeschillenc...-bij-overschrijden-253-v/

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Nu online
Gewoon een andere instelling op de omvormer kiezen en die levert nog gewoon terug bij 253V of zelfs een stuk meer, ben je net zo fout als met de Kubie, maar het kost je in ieder geval geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Oilman schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:46:
Gewoon een andere instelling op de omvormer kiezen en die levert nog gewoon terug bij 253V of zelfs een stuk meer, ben je net zo fout als met de Kubie, maar het kost je in ieder geval geen geld.
Kun je die instellingen zomaar aanpassen? Bij de omvormers waarvan ik de technische documentatie heb gelezen kan dat één keer (bij installatie) en daarna niet meer.

Zijn er omvormers waarbij dat anders is?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja. Of je het als eindgebruiker kunt zonder beheerders toegang is een andere vraag. En eenmalig durf ik te betwijfelen. Dan is er namelijk nog altijd de optie om de omvormer naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Vervolgens is dan weer de eerste vraag, welke regio?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Kun je die instellingen zomaar aanpassen? Bij de omvormers waarvan ik de technische documentatie heb gelezen kan dat één keer (bij installatie) en daarna niet meer.

Zijn er omvormers waarbij dat anders is?
Je moet een installatie regio kiezen en daar hangt, onder andere, de maximale spanning vanaf. De instelling zal niet in het eerste beste menu toegankelijk zijn en bij sommige omvormers heb je installateurswachtwoord nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
xah5kiDe schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:46:
Dan is er namelijk nog altijd de optie om de omvormer naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Vervolgens is dan weer de eerste vraag, welke regio?
Bij SMA kun je dat vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 29-01-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Oilman schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Je moet een installatie regio kiezen en daar hangt, onder andere, de maximale spanning vanaf. De instelling zal niet in het eerste beste menu toegankelijk zijn en bij sommige omvormers heb je installateurswachtwoord nodig.
Ja precies, daar heb ik het over. Die installatieregio kies je eenmalig bij installatie en is daarna, voor zover ik weet, niet meer te wijzigen. Het is immers een stationaire opstellen en gaat niet van regio naar regio.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:58:
Voor 3fase weet ik niet, behalve gewoon 3x het 1fase idee; voor 1fase is het erg simpel; Neem een trafo voor 35A bij 3-12 volt en sluit de secundaire winding in fase in serie met de primaire winding aan. Je hebt nu een auto-trafo voor 35A bij of een iets hogere of iets lagere spanning, afhankelijk van wat je als input of output gebruikt.
Dit is alleen te gebruiken door iemand die weet wat hij doet, ik heb dit eerder eens -bedacht- om kabel verliezen te compenseren voor een solar-omvormer. Dan moet je dus het spanningsverlies weten en daar de trafo op kiezen / aanpassen. Blijf je bij je groepenkast binnen de specs voor het net.
Beter zou zijn als omvormers sense-draden zouden hebben.
Hadden sommige HiFi eindversterkers in de jaren 70 & 80 om luidspreker kabel verliezen te compenseren en de dempingsfactor te verhogen. (goede luidsprekers zijn vaak complexe impedanties)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caroline.danon
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-02-2024
powerquality-eu schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:01:
@LittleTycoon Je verbruikt inderdaad Watt, wat is opgebouwd uit voltage x ampère. Wanneer het voltage lager is, zal het totale vermogen ook lager zijn en dus datgene waar je op afgerekend wordt.
Dit is behoorlijke kul, want ze claimen dat dit juist voor de grootverbruikers als wasmachines, boilers, vriezers, koelkasten geldt, en daar gaat het om vermogen wat nodig is om op te warmen dat is in KWh, dus de factor tijd zit erin. Duurt dus langer om een boiler op te warmen en dan gaat het niet zozeer om die tijd, maar om het feit dat de verbruikte hoeveelheid vermogen hetzelfde blijft.
De power equalityman zegt het al.. je merkt het niet.... maar de nodige hoeveelheid vermogen is hetzelfde.
Besparing.... nul

@Erwin_83 De 40 euro per jaar reken je waarschijnlijk na aftrek van de opbrengst van je panelen?

De combinatie met zonnepanelen is juist heel mooi, maar de juiste redenatie is:
Totale verbruik(= je rekening) = Verbruik huis - opbrengst zonnepanelen .
Wanneer Kubie in jouw huis geplaatst wordt, zal dus het totale verbruik in je huis lager zijn. De opbrengst van je panelen moet je daar weer van af trekken.
[/quote]

Nonsens aangezien de Kubie niets aan het gebruikte vermogen doet, dat staat helemaal los van je zonnecellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-09 22:00
@caroline.danon ja die 40 euro is 10% van de jaarrekening toen.

Is maar net hoe de energie prijzen en belasting is. Heb ook een keer een jaarrekening van rond de 40 euro gehad.

Nu meer zonnepanelen, maar ook veel meer verbruik door een electrische auto.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

caroline.danon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:46:
Duurt dus langer om een boiler op te warmen en dan gaat het niet zozeer om die tijd, maar om het feit dat de verbruikte hoeveelheid vermogen hetzelfde blijft.
De power equalityman zegt het al.. je merkt het niet.... maar de nodige hoeveelheid vermogen is hetzelfde.
Besparing.... nul
Dat was al vanaf pagina 1 van dit topic bekend, toch? De meeste taken die je met stroom doet kosten een bepaalde hoeveelheid energie, dus dan doet het vermogen verlagen helemaal niks. En als ze toch gewoon gedurende een bepaalde tijd werken met een constante weerstand dan betekent dat ze gewoon minder goed hun werk gaan doen (verwarming die minder verwarmt, gloeilamp die minder licht geeft).

Ergens in het begin van dit topic werd naar de empirische onderbouwing vanuit Kubie verwezen waarin het verbruik van een simpele kookplaat gedurende een vaste tijdsduur vergeleken werd met en zonder kubie (effectief gewoon een vaste weerstand), met als uitkomst dat Kubie energiebesparing gaf. Dat is geen nuttige observatie: ja, natuurlijk heb je bespaard. Als je je kookplaat gedurende die tijd een standje lager had gezet bespaar je ook. Als je hem uit had gezet had je het meeste bespaard.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 08-06-2023 16:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Even hierop reageren. Ik weet niet wat je bedoelt met af en toe? Op een zonnige dag is mijn omvormer de hele tijd bezig op te rampen en springt dan weer uit wegens overvoltage, en het geheel herhaalt zich dan weer. Dat (zonnige) dag in dag uit.

Aangemeld bij de beheerder. Die heeft spannings metingen een week gedaan en de conclusie was dat de spanning inderdaad te hoog is. Ik zit helaas het verst van het trafo huisje blijkbaar wat het probleem waarschijnlijk verergert.

Wat betreft de oplossing: "Dat gaat nog vele jaren duren mijnheer, voor we daar wat aan gaan doen".
Dus van die kant hoef ik niet veel te verwachten.

Dus ik vind de discussie interessant, maar ben het niet eens met de "heel af en toe". Ik hou ook mijn hart vast voor de omvormer, ik denk dat de hele dag oprampen en weer trippen niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus het feit dat ik vrees dat mijn apparaten een kortere levensduur hebben door de gemiddeld hogere spanning.
Dat is ook de reden dat ik bij dit forum teruecht kwam, hoe bescherm ik mijn apparatuur tegen te hoge spanning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdULGed2_z6Csmh0tbwmCEeEnlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Im45uViTA6E4vkAfoktHnEat.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@patrickvdhart Als je hier op moet wachten kun je 2 dingen doen
1 Zoveel mogelijk gebruiken als de PV flink produceert, dus wasmachine vaatwasser boiler overdag aan.
Dit is in wezen goedkoop te doen beetje gedrag aanpassen.
2 Investeren in accu opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
habbekrats schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:17:
@patrickvdhart Als je hier op moet wachten kun je 2 dingen doen
1 Zoveel mogelijk gebruiken als de PV flink produceert, dus wasmachine vaatwasser boiler overdag aan.
Dank voor je adviezen, mijn ervaring op deze fora is altijd goed geweest met goede tips.

Wat betreft je advies:
Dat proberen we zeker te doen. Probleem is dat wasmachines e.d maar van 1 fase trekken en helaas vliegt de omvormer er alsnog uit op hoge spanning op andere fase. Ik ben al aan het plannen om de fases beter te verdelen maar is niet zo eenvoudig als het klinkt. In de praktijk zijn hier altijd 2 fases heel hoog en de 3e ietsje lager maar nog altijd te hoog.

Ben niet kapot van de stand der techniek daar en kosten van een beetje accu liegen er natuurlijk niet om. Ik vraag me ook af of het mijn problemen met te hoge spanning in huis erg gaat helpen. Zie meer wat in warmtepomp of een andere grootverbruiker (auto?) die wat power kan slikken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste