Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@timberleek

Ik volg je, maar het verhaal was dus veel ( en doe jij ook weer) dat er een warmte element als voorbeeld word genomen. En ja daar maakt het niets uit, dat is tijdelijk en duurt gewoon langer. Zelfde als ik mijn boiler met 400W op warm of met 2000.... langer.

Maar ik kan me een situatie schetsen op een bedrijfspand of school waar veel ventilatie / afzuiging draait 24/7 x365 waar je dan een besparing realiseert, en ja:
Ze gaan minder hard lopen, of dat dan erg is zal een 2e punt zijn.
zou je ook doen met een timer en in de nacht uitzetten, misschien nog wel meer.

Het is meer een veranderende dan een besparende oplossing, je krijgt ook minder, maar niet alles is een tandje zachter te zetten.
Iemand nam als voorbeeld al de douchekop, je kan met 9 liter per minuut douchen en met 5, ga je er langer van douchen? Nee, omdat bij 9 het meeste toch door het putje gaat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timberleek schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:21:
Zat sowieso nog te denken dat het apparaat in het geval van teruglevering in potentie de netlimieten overschrijdt.

Wat die transformator van de inkomende netspanning afschaaft bij het gebruik, metselt hij er bij op bij terugleveren.

Nu zijn inverters verplicht af te schakelen bij een netspanning van 253V (wat in de praktijk best wel eens voorkomt op zonnige momenten in wat oudere wijken met veel PV). Stel dat die trafo er 10% afhaalt. Dan krijgt een netto verbruiker een respectabele 243v voor zijn kiezen. Maar als je energie levert beukt die transformator die 10% er gewoon bij op. Daarmee kun je onder de juiste omstandigheden dus een ingangsspanning hebben van 252 (inverter blijft netjes aan) die aan de net kant van de transformator >275v is. Ver buiten de net specificatie.

Natuurlijk vereist dit wel een flinke samenloop van omstandigheden, maar zeker als dit soort scam apparatuur zou aanslaan wordt de kans steeds groter.
Je kan natuurlijk ook gewoon voor de trafo terugleveren, doe ik ook met mijn bruto verbruiksmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Rol-Co schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:25:
@timberleek

Ik volg je, maar het verhaal was dus veel ( en doe jij ook weer) dat er een warmte element als voorbeeld word genomen. En ja daar maakt het niets uit, dat is tijdelijk en duurt gewoon langer. Zelfde als ik mijn boiler met 400W op warm of met 2000.... langer.

Maar ik kan me een situatie schetsen op een bedrijfspand of school waar veel ventilatie / afzuiging draait 24/7 x365 waar je dan een besparing realiseert, en ja:
Veel scholen hebben nu al een probleem met ventilatie, maar dat is niet dat ie te hard staat....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Rol-Co schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:27:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon voor de trafo terugleveren, doe ik ook met mijn bruto verbruiksmeter.
Ik denk dat @timberleek dit aanhaalde omdat @powerquality-eu zelf letterlijk als voorbeeld genoemd heeft dat je de trafo op deze manier kunt gebruiken om de netspanning (illegaal) over de limiet heen te drijven.

Zoals ik ook al in de duurzame kroeg schreef, als je toch al schijt hebt aan dat soort regels, kun je beter gewoon direct de regio-instellingen van je omvormer aanpassen zodat hij een hogere afschakelspanning gebruikt. Scheelt je een duur apparaat en een hoop kabel/transformer verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:31:
[...]

Veel scholen hebben nu al een probleem met ventilatie, maar dat is niet dat ie te hard staat....
En 3 jaar geleden? Juist! Is ook niet relevant in mijn voorbeeld.

Neem je een overheids gebouw, zwembad, gymzaal whatever.

@mcDavid
Eens, je moet wel binnen de regels van de netbeheerder blijven, dus met pv gewoon voor de unit terugleveren, dat moet ook. Ga je terugleveren over de unit werkt de trafo dus niet eens, je krijgt dan de verhoogde spanning van de pv weer op je verbruikers.

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 14-04-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Rol-Co schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:39:
Even de knuppel in het hoenderhok.

Ik heb een huis met een minimale baseload van 200W/0,2kWh 24/7 op 230V , dan hebben we het over 0,87A.
Ik verlaag de spanning naar 210V x0,87A = 182,6W , besparing 17,4W ?

Of ik zet de tv aan, op 230V duurt de film net zo lang als op 210V en denk niet dat het beeld er donkerder van wordt of toch wel? :+ Er wordt alleen minder gereduceerd in de tv elektronica?

Kan de besparing komen uit de dingen die 24/7/365 aan staan? Ofwel sluipverbruik.
Besparing is in theorie mogelijk bij bepaalde producten zoals een gloeilamp. Deze zal iets minder licht geven, maar daar zal je niet veel van merken. De meeste energie in een gloeilamp gaat uiteindelijk naar warmte en niet naar licht. Maar dan kan je natuurlijk ook de vraag stellen: waarom kocht ik geen gloeilampen van een paar watt minder?

Bij alles wat een geschakelde voeding heeft is het effect sowieso 0. Dus je TV, computer, telefoonlader, ... geen enkel verschil. Wordt een toestel gebruikt om te verwarmen of te koelen heb je er ook niet veel aan. Die toestellen gaan een doeltemperatuur proberen te bereiken en daar is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie voor nodig. Is de spanning lager, zal ook daar ofwel de stroom stijgen danwel de duurtijd langer zijn.

Er zijn wel bepaalde besparingen mogelijk, zo zal je stofzuiger bijvoorbeeld minder vermogen gaan gebruiken, maar ook iets minder krachtig gaan zuigen. Merk je dat? Misschien wel, misschien niet. Maar als je het niet merkt, waarom zet je hem dan zelf al niet lager? Een kleine moeite, en een hele besparing omdat je niet nog eens een toestel in huis moet halen dat bijkomende elektrische verliezen met zich meebrengt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:55
Blokker_1999 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:37:
[...]

Besparing is in theorie mogelijk bij bepaalde producten zoals een gloeilamp. Deze zal iets minder licht geven, maar daar zal je niet veel van merken. De meeste energie in een gloeilamp gaat uiteindelijk naar warmte en niet naar licht. Maar dan kan je natuurlijk ook de vraag stellen: waarom kocht ik geen gloeilampen van een paar watt minder?

Bij alles wat een geschakelde voeding heeft is het effect sowieso 0. Dus je TV, computer, telefoonlader, ... geen enkel verschil. Wordt een toestel gebruikt om te verwarmen of te koelen heb je er ook niet veel aan. Die toestellen gaan een doeltemperatuur proberen te bereiken en daar is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie voor nodig. Is de spanning lager, zal ook daar ofwel de stroom stijgen danwel de duurtijd langer zijn.

Er zijn wel bepaalde besparingen mogelijk, zo zal je stofzuiger bijvoorbeeld minder vermogen gaan gebruiken, maar ook iets minder krachtig gaan zuigen. Merk je dat? Misschien wel, misschien niet. Maar als je het niet merkt, waarom zet je hem dan zelf al niet lager? Een kleine moeite, en een hele besparing omdat je niet nog eens een toestel in huis moet halen dat bijkomende elektrische verliezen met zich meebrengt.
Daarnaast, een gloeilamp is ontworpen om op 230V te werken. Op een lagere spanning zal hij minder licht geven, maar ik vermoed dat het rendement ook omlaag gaat. Het is echt niet zo dat een gloeilamp op de helft van de spanning de helft van de lichtopbrengst heeft. maw, als je wilt besparen kan je beter een dimmer kopen, of nog beter een led lamp halen.

Alle apparatuur met een schakelende voeding zal niets besparen. Dingen als ventilatie, die een beetje efficient zijn, gebruiken al jaren DC motoren, dus die gaat hier ook niet van profiteren. Alles met een regelsysteem, zoals bv een themostaat gaat gewoon langer draaien, en dus evenveel energie gebruiken. Ik zie werkelijk niet in hoe je hiermee substantieel energie kunt besparen. Ik zie wel in, hoe je meer kunt gebruiken (vb. dingen verwarmen duurt langer, en dus heb je langer verliezen, netto verbruik je dan dus meer) ;)

Of nog sterker, alle apparatuur met schakelende voedingen gaat iets meer stroom trekken om het benodigde vermogen te halen (immers de spanning is lager), er gaat dus door alle bedrading meer stroom lopen, en zo krijg je dus meer verliezen in je leidingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Blokker_1999

Precies dat! Het is een beetje voor de dommies die niets anders kunnen bedenken. Of een instantie die "iets" moet doen, hang dit ding op en klaar, papieren dat het een besparing realiseert en klaar, geen ingewikkelde kennis of techniek nodig om je in te verdiepen en toch wat gedaan.
Dat ze uiteindelijk ook minder bang voor hun stroom krijgen is voor deze personen niet interessant.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Er is een Zweeds meet&evaluatierapport uit 2019 te downloaden via docplayer.
"Evaluatie van KUBIE -energiebesparingskast in het scenario: Verlichting van huis ..." etc..

Citaat: "Het resultaat van de evaluatie toont aan dat de natuurkundige wetten ook gelden voor de
energiebesparingkast KUBIE™ en dat deze niet zorgt voor een lager energieverbruik met
behoud van rendement." 7(8)7

Bovendien verbruikt KUBIE™ zelf ook energie, volgens het testrapport ca. 200 kWh/a.

Ik voel me herinnert aan de Hardenbergse Blauwe Doos :)F , de ionisatie cv-ketel 8)7 en andere
"fantastische" uitvindingen op energiegebied.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
borft schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:41:
[...]

Daarnaast, een gloeilamp is ontworpen om op 230V te werken. Op een lagere spanning zal hij minder licht geven, maar ik vermoed dat het rendement ook omlaag gaat. Het is echt niet zo dat een gloeilamp op de helft van de spanning de helft van de lichtopbrengst heeft. maw, als je wilt besparen kan je beter een dimmer kopen, of nog beter een led lamp halen.
Klopt idd, de efficiëntie van een gloeilamp keldert dramatisch als je hem dimt. Of je dat met een normale huis-tuin-en-keuken dimmer doet of met een spaartrafo maakt overigens niet uit.

Wat dat betreft kun je dus beter de netspanning juist verhogen en een gloeilamp van een lager vermogen gebruiken. Dan zou je wél echt energie besparen :D

Dat voor de levensduur van gloeilampen het tegenovergestelde geldt houden we dan wel buiten beschouwing :+

En idd, wie gebruikt er in hemelsnaam nog gloeilampen, waar hebben we het over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
dunklefaser schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:46:
Er is een Zweeds meet&evaluatierapport uit 2019 te downloaden via docplayer.
"Evaluatie van KUBIE -energiebesparingskast in het scenario: Verlichting van huis ..." etc..

Citaat: "Het resultaat van de evaluatie toont aan dat de natuurkundige wetten ook gelden voor de
energiebesparingkast KUBIE™ en dat deze niet zorgt voor een lager energieverbruik met
behoud van rendement." 7(8)7

Bovendien verbruikt KUBIE™ zelf ook energie, volgens het testrapport ca. 200 kWh/a.

Ik voel me herinnert aan de Hardenbergse Blauwe Doos :)F , de ionisatie cv-ketel 8)7 en andere
"fantastische" uitvindingen op energiegebied.
Goed gevonden! In plaats van te besparen kost dat ding je dus € 44 per jaar aan extra stroomverbruik, en daar komen de extra verliezen (door hogere stroom en lagere spanning) in de bedrading nog bij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
[sarcasm]
Ik rij ook heel milieubewust! Ik rij altijd maar de halve snelheid, dus verbruik veel minder benzine per uur! De ritjes duren wat langer, maar je moet er wat voor over hebben!
[/sarcasm]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:03:
[...]

Goed gevonden! In plaats van te besparen kost dat ding je dus € 44 per jaar aan extra stroomverbruik, en daar komen de extra verliezen (door hogere stroom en lagere spanning) in de bedrading nog bij.
Wel een slecht rapport, de schrijfstijl is echt niet van een onafhankelijk onderzoek. Op deze test manier bespaart het ook niets, doet ie überhaupt niet maar zoals ik eerder schreef kan het in een school/overheids gebouw wel dusdanig verandering geven dat je geld bespaard, maar dan op dezelfde manier als vaker het licht uit doen.
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Martijn.C.V schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:05:
[sarcasm]
Ik rij ook heel milieubewust! Ik rij altijd maar de halve snelheid, dus verbruik veel minder benzine per uur! De ritjes duren wat langer, maar je moet er wat voor over hebben!
[/sarcasm]
Dat vind ik eigenlijk geen goede vergelijking. Ik durf me op de snelweg regelmatig achter een vrachtwagen te zetten. Uit de wind en dus aan 90km/h. De besparing is wel degelijk reëel. En gegeven de weinig vlotte verkeersdoorstroming niet eens zo enorm veel langer onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:03:
[...]

Goed gevonden. In plaats van te besparen kost dat ding je dus € 44 per jaar aan extra stroomverbruik, en daar komen de extra verliezen (door hogere stroom en lagere spanning) in de bedrading nog bij.
Ga je de link doorsturen aan "Urgenda"? Het zal ze waarschijnlijk niet volledig overtuigen,
maar ignoreren is ook niet mogelijk. Misschien hebben ze een positief testrapport?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[sarcasm]
[/sarcasm]
Fout voorbeeld, daar bespaar ik wel degelijk, laatst met 200 Km/pu was echt veeel duurder. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
[sarcasm]
[/sarcasm]
Het verschil is alleen dat langzamer rijden wel degelijk energie bespaart, omdat het energieverbruik van je auto kwadratisch toeneemt met de snelheid.

De wet van Ohm kent (itt de wet van Bernoulli) echter geen kwadratisch verband. Voor stroomverbruik maakt het dus geen zak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rol-Co schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:08:
[...]

Wel een slecht rapport, de schrijfstijl is echt niet van een onafhankelijk onderzoek. Op deze test manier bespaart het ook niets, doet ie überhaupt niet maar zoals ik eerder schreef kan het in een school/overheids gebouw wel dusdanig verandering geven dat je geld bespaard, maar dan op dezelfde manier als vaker het licht uit doen.
:)
Ik ga er van uit dat de vertaling (deels) machinaal gebeurde (via docplayer?)

RISE is Sweden's research institute

Vergelijkbaar met TNO, TÜV o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Rol-Co schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:25:
@timberleek
Ze gaan minder hard lopen, of dat dan erg is zal een 2e punt zijn.
zou je ook doen met een timer en in de nacht uitzetten, misschien nog wel meer.
Als de ventilatie harder draait dan nodig, is het raadzamer om het systeem fatsoenlijk in te laten regelen.
Met deze methode heb je geen idee wat je debiet was of wordt, en dus ook niet of het een "goede" oplossing is. Misschien is die x% verlaging precies goed, maar grote kans dat het te veel of te weinig is.

Je zet nu een tang op de brandstofleiding zodat je niet meer harder kan dan 90, terwijl je ook gewoon wat minder gas kon geven.

Er zijn zeker situaties te bedenken waarin je energie bespaart, maar het is een beunhaas methode.

Als de pomp, ventilatie, etc ongestraft minder hard kan, dan kun je hem ook gewoon minder hard zetten. Veel apparatuur is gewoon instelbaar. En in het geval dat het niet zo is, ben je er met een dirt-cheap dimmer ook. Of een kleine variac voor dat specifieke apparaat dat je niet zo kan dimmen. Dat is goedkoop, scheelt je alle omzetverliezen voor alle andere apparaten (die er niks aan hebben) en heb je hem nog instelbaar ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
mcDavid schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:11:
[...]

Het verschil is alleen dat langzamer rijden wel degelijk energie bespaart, omdat het energieverbruik van je auto kwadratisch toeneemt met de snelheid.

De wet van Ohm kent (itt de wet van Bernoulli) echter geen kwadratisch verband. Voor stroomverbruik maakt het dus geen zak uit.
koperverliezen gaan wel kwadratisch met de stroom P=I2R. Dus in het geval van schakelende voedingen die hun stroom verhogen gaan de koperverliezen juist omhoog door deze oplossing. Al zijn koperverliezen zeer laag voor deze toepassingen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Rol-Co schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:27:
[...]

Dat klopt, dat kan ook. Al is dat in de meeste situaties een stuk meer werk om te bewerkstelligen dan om de PV na de trafo te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@mcDavid
Indirect bij een ventilator weer wel :)

@Blokker_1999
Kippenvel over heel mijn lijf, nooit van mijn leven dat ik dat doe, zie mezelf al onder die trailer geprakt zitten.
https://www.vrt.be/vrtnws...-uit-zijn-wagen-na-zwaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timberleek schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:18:
[...]

Als de ventilatie harder draait dan nodig, is het raadzamer om het systeem fatsoenlijk in te laten regelen.
Met deze methode heb je geen idee wat je debiet was of wordt, en dus ook niet of het een "goede" oplossing is. Misschien is die x% verlaging precies goed, maar grote kans dat het te veel of te weinig is.
Daarom schreef ik, een systeem voor nacht uitschakeling is waarschijnlijk een beter idee, maar misschien ook duurder. Niemand zegt dat het een goede oplossing is, dat weten jij en ik maar een directrice van een schoolgebouw bijv?
Je zet nu een tang op de brandstofleiding zodat je niet meer harder kan dan 90, terwijl je ook gewoon wat minder gas kon geven.
Ja maar weer, die tang is 2,5 euro en hoef ik er niet meer op te letten of er iemand te hard rijd.
Er zijn zeker situaties te bedenken waarin je energie bespaart, maar het is een beunhaas methode.
Ja, eens maar bij 44,- aan stroomkosten al een besparing, thuis niet interessant maar in een bedrijf is dat peanuts.
Als de pomp, ventilatie, etc ongestraft minder hard kan, dan kun je hem ook gewoon minder hard zetten. Veel apparatuur is gewoon instelbaar. En in het geval dat het niet zo is, ben je er met een dirt-cheap dimmer ook. Of een kleine variac voor dat specifieke apparaat dat je niet zo kan dimmen. Dat is goedkoop, scheelt je alle omzetverliezen voor alle andere apparaten (die er niks aan hebben) en heb je hem nog instelbaar ook.
Ja kan, maar nu heb ik 300 stuks ventilatie in mijn gebouw, 300 dimmers en wie gaat ze instellen/plaatsen. Dan is de centrale oplossing wel handig toch? En alles wat het nog meeneemt.

Ik vind het als een restrictor in de doucheslang, hebben ook veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Rol-Co in een bedrijf waar je zoveel stroom kunt besparen heb je ook een grotere (dus duurdere) spaartrafo nodig met hogere standby-verliezen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Rol-Co schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:21:
@mcDavid
Indirect bij een ventilator weer wel :)

@Blokker_1999
Kippenvel over heel mijn lijf, nooit van mijn leven dat ik dat doe, zie mezelf al onder die trailer geprakt zitten.
https://www.vrt.be/vrtnws...-uit-zijn-wagen-na-zwaar/
Hoewel we daarmee heel ver off-topic aan het gaan zijn, ga ik toch nog even reageren hierop. Ik heb niet zoveel schrik van de trailer voor mij. Als ik evenwel een andere vrachtwagen redelijk dicht achter mij zie rijden, dan schuif ik wel door naar links om de achterkant van een volgende collone te gaan zoeken om me achter te zetten op momenten dat ik wat wil besparen. De vrachtwagen voor mij heeft een langere remweg dan mijn wagen, dat is dus een kwestie van voldoende afstand te houden van en aandacht te houden bij die vrachtwagen voor mij. Maar die achter mij zou in geval van nood mij inderdaad eronder kunnen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@mcDavid

Eens, als je maar snapt wat ik bedoel, soms kan een stomme oplossing ook een oplossing zijn. Ik zeg altijd maar zo, een goede knoeier is ook een vakman! :)

Oftopic mode
@Blokker_1999

Zoals @mcDavid ook al zegt, leeg niet, zie youtube filmpjes online, schrik je van. Komt bij dat je voldoende afstand neemt zeg je maar dat zal niet anders is het effect van slipstreamen weg.
Als jij om een paar druppels je leven wil wagen succes, ik krijg al koude rillingen bij de gedachte.
Oftopic mode

[ Voor 50% gewijzigd door Rol-Co op 14-04-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Blokker_1999 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:39:
[...]

Hoewel we daarmee heel ver off-topic aan het gaan zijn, ga ik toch nog even reageren hierop. Ik heb niet zoveel schrik van de trailer voor mij. Als ik evenwel een andere vrachtwagen redelijk dicht achter mij zie rijden, dan schuif ik wel door naar links om de achterkant van een volgende collone te gaan zoeken om me achter te zetten op momenten dat ik wat wil besparen. De vrachtwagen voor mij heeft een langere remweg dan mijn wagen, dat is dus een kwestie van voldoende afstand te houden van en aandacht te houden bij die vrachtwagen voor mij. Maar die achter mij zou in geval van nood mij inderdaad eronder kunnen duwen.
offtopic:
Zou ik niet te hard op rekenen. Je kunt van buitenaf niet zien of de vrachtwagen vol of leeg is. En als die leeg is staat'ie écht sneller stil met luchtremmen op 5 assen hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
mcDavid schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:40:
[...]

offtopic:
Zou ik niet te hard op rekenen. Je kunt van buitenaf niet zien of de vrachtwagen vol of leeg is. En als die leeg is staat'ie écht sneller stil met luchtremmen op 5 assen hoor!
Offtopic:
Die lucht is er om de rem er af te houden. De remkracht komt van een stalen veer.

Het idee is, als de perslucht weg valt gaat de rem er vanzelf op.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 17:23
Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:07:
[...]

Zojuist contact gehad. Kreeg het verzoek om per mail even aan te geven waarom punt 52 van het puntenplan van Urgenda een verwijzing naar oplichters is.
Ga ik vanavond doen, maar bij dezen ook het verzoek aan jullie om naar info@urgenda.nl een mail met uitleg te sturen.
Meer mails maken vast meer indruk, en als dat een oplichter minder oplevert (of zijn praktijken lastiger maakt) is de moeite niet voor niets.
Heb ik een hele tijd terug al gedaan, nooit een reactie op gehad. Ik heb er maar een Youtube video over gemaakt: YouTube: Urgenda: Spanningsoptimalisatie, feit of fabel? — Besparingen en Duu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Volgens mij weet Urgenda ondertussen ook niet meer hoe ze moeten tellen,
zo is er sprake van een 40 punten plan met in de kop de vermelding van 54-punten.

Misschien zijn ze met een grote voorjaars opruim/schoonmaakactie bezig?

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 19-04-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
  • Laatst online: 20-05 17:23
dunklefaser schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:23:
Volgens mij weet Urgenda ondertussen ook niet meer hoe ze moeten tellen,
zo is er sprake van een 40 punten plan met in de kop de vermelding van 54-punten.

Misschien zijn ze met een grote voorjaars opruim/schoonmaakactie bezig?
Het was van origine een 40-punten plan dat na verloop van tijd is uitgegroeid naar 54-punten. Ik denk dat ze dode links willen voorkomen, vandaar dat '40-puntenplan' nog in de URL staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
TDeK schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:45:
[...]

Heb ik een hele tijd terug al gedaan, nooit een reactie op gehad. Ik heb er maar een Youtube video over gemaakt: YouTube: Urgenda: Spanningsoptimalisatie, feit of fabel? — Besparingen en Duu...
Kreeg net bericht terug van ze.
Een dank je wel voor mijn uitgebreide uitleg en een bevestiging dat het inderdaad complexer is dan het lijkt.
Ze zeggen er zelf ook nog even in te gaan duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 07:30
https://www.bndestem.nl/b...en-aan-de-kubie~a996750e/
Helaas een journalist die niet zijn huiswerk heeft gedaan. Het blijft dus rondzingen en ik geloof er geen snars van. We gaan naar 250V juist om efficiënter elektriciteit te kunnen overzetten, niet terug in de tijd. Al vele jaren is alle apparatuur gemaakt om met hogere spanning om te kunnen gaan. Als zonnepanelen afschakelen omdat er teveel stroom in je wijk kast zit moeten er kabels verzwaard worden, niet de stroom op het net forceren, als iedereen dat zou doen krijgen we dikke ellende. Hoe dan ook zijn er vrijwel geen positieve punten aan dit apparaat en wel heel veel negatieve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:58

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Peetke schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:19:
Helaas een journalist die niet zijn huiswerk heeft gedaan. Het blijft dus rondzingen en ik geloof er geen snars van. We gaan naar 250V juist om efficiënter elektriciteit te kunnen overzetten, niet terug in de tijd. Al vele jaren is alle apparatuur gemaakt om met hogere spanning om te kunnen gaan. Als zonnepanelen afschakelen omdat er teveel stroom in je wijk kast zit moeten er kabels verzwaard worden, niet de stroom op het net forceren, als iedereen dat zou doen krijgen we dikke ellende. Hoe dan ook zijn er vrijwel geen positieve punten aan dit apparaat en wel heel veel negatieve.
Citaat uit het artikel:
,,In wijken waar veel huizen met zonnepanelen staan, is het energienet vaak overbelast en het voltage extra hoog. Met als gevolg dat de omvormer van je panelen afslaat omdat deze simpelweg de opgewekte stroom niet kwijt kan op het net. De Kubie brengt het voltage omlaag, waardoor je in die gevallen gewoon stroom kunt blijven leveren. Daar kwamen we pas achter door terugkoppeling van gebruikers.”

Wow, dit zegt ook wel weer genoeg over die knutselaars. Dat ze daar niet aan gedacht hadden, bijzonder. Was een van de eerste dingen waar ik aan dacht, en ook de enige reden waarom je zo'n ding zou kunnen kopen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bart ® behalve dat je dan het openbare net buiten zijn specs duwt, de netbeheerder het leven zuur maakt en iedereen in de straat zonder Kubie naait :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Het blijft bijzonder dat je dit soort brol gewoon op de markt kunt brengen en dat het blijkbaar ook nog verkoopt... Aan alles in dit topic en de beschrijvingen is te vinden dat het voor vrijwel alle consumenten in NL volstrekt onzinnig is om zo'n kastje te kopen.

Dat ze zelf bijv. niet nagedacht hebben over het eventuele effect bij zonnepanelen zegt veel over het niveau van deze knutselaars..... (tip: laat ze geen dingen doen die belangrijk of gevaarlijk kunnen zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Iemand enig idee hoe we de schrijver van dat artikel kunnen contacteren voor een rechtzetting? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 07:30
Ik had al een mail naar de redactie van bndestem gestuurd voordat ik hier mijn reactie gaf. Geen idee of ze daar wat mee gaan doen. Misschien slimmer via de auteur inderdaad; ik heb er nu geen tijd voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Laatst online: 20-08 08:10
Gisteren heb ik ook een mail naar de redactie gestuurd, daarna heb ik deze ook nog doorgestuurd naar de auteur.
Voor iedereen die hem ook een mail wilt sturen: zijn naam is "timo van de kasteele" deze naam moet je punten tussen zetten en @persgroep.net doen en je hebt een e-mail adres.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vraag me ondertussen af of er voor deze soort krantenartikelen (BN deStem) betaalt wordt.
Maar misschien is het kennisniveau van de redacteuren gewoon te laag en de kennissenkring te beperkt.
Of het is niet alleen Corona- maar ook nog komkommertijd?
Mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik verwacht het tweede. Dinkelaar of 1 van zijn klanten heeft via via deze mooie besparingstruck ter ore gebracht bij iemand op de redactie waarbij iemand dacht: dat is wel een goed product, moeten meer mensen van weten.

Heb zelf ook een mail klaar om te versturen, nu de schrijffouten er nog uit halen. God wat is Outlook iritant als je taal foutief staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I KNOW
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-01-2023
"We vinden het wel erg leuk dat er al over gepraat wordt terwijl we nog geen cent aan reclame hebben uitgegeven :) "

Ik weet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het bewuste Urgenda artikel 52 is ondertussen wel aangepast (zoek op "Maatregel 52").
Maar wat ze onder "spanningsoptimalisatoren" verstaan is niet duidelijker geworden, in tegendeel.
Er is geen enkele referentie aangegeven, behalve een link naar netbeheer NL.
Mijn persoonlijke aanbeveling: Urgenda - gooi dit (gesponsorde?) artikel gewoon er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Proton_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:51:
@Bart ® behalve dat je dan het openbare net buiten zijn specs duwt, de netbeheerder het leven zuur maakt en iedereen in de straat zonder Kubie naait :)
De netbeheerder kan probleemloos de trafospanning 5% of 10% terugschakelen, ze zijn gewoon te lui om dat te doen. Gezien het grote aantal plusjes dat je krijgt, schijnen niet veel mensen dat te beseffen. Maar dan ga ik daar toch niet de inkomstenderving van het afschakelen van mijn zonnepanelen voor dragen.

De rest van de straat wordt overigens niet genaaid, daar waren de panelen immers toch al van uit. En het net was al buiten zijn specs.

[ Voor 33% gewijzigd door Bart ® op 08-08-2021 19:15 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bart ® Klopt - dat met de trafospanning van de wijktrafo - en de aanpassing gebeurd dan ook, tenminste suggereert dat mijn monitoring van de netspanning tijdens sterk wisselende zoninstraling. De variatie is wel toegenomen door een groeiend aantal pv-installaties in mijn buurt (plaatje is van 25 juli ca. 14:11 uur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzyOVzVsHdyGuXKgWSnwEaDeSNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48gB20WK5QJ7btb7LBHWRbQp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bart ® die specs zijn er niet voor niets :)
En niet elke trafo is geschikt om volautomatisch tap changes te doen.
Voorbeeld: ik woon in een nieuwbouwwijk, nieuwe en dikke infrastructuur en veel PV dus (op elk huis minstens de EPC panelen) en ik denk gemiddeld 0,75 elektrische auto op de oprit. Volgens mij ligt er 4x150mm² aluminium in de straat (40 huizen), al weet ik dat niet zeker, kan ook meer zijn.
De polder is nog lang niet vol, dit is pas fase 1 van de bouw dus de trafo is nog overbemeten.
Volgens mijn digitale hoofdmeter wisselt de netspanning tussen 230V 's nachts tot 247V overdag.
Er zijn straten waar maar 16 mm² ligt, succes daarmee.
Een trafo vervangen is zeker mogelijk, maar geen kleine klus. Dat ze dat niet overal binnen een paar jaar doen is geen luiheid.
Nee, de Kubie heeft geen bestaansrecht.
Een autotransformator die de spanning een paar procent verhoogt kan wél: elektrische auto's laden dan sneller. Zie bijvoorbeeld de Magnum charger. Maar ook dat is geen dom ding, hij bewaakt de spanning actief en blijft van het openbare net af.
Bart ® schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:09:
[...]
En het net was al buiten zijn specs.
Um nee, PV schakelt af zodat het binnen specs blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 08-08-2021 19:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Bart ® schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

De netbeheerder kan probleemloos de trafospanning 5% of 10% terugschakelen, ze zijn gewoon te lui om dat te doen. Gezien het grote aantal plusjes dat je krijgt, schijnen niet veel mensen dat te beseffen. Maar dan ga ik daar toch niet de inkomstenderving van het afschakelen van mijn zonnepanelen voor dragen.

De rest van de straat wordt overigens niet genaaid, daar waren de panelen immers toch al van uit. En het net was al buiten zijn specs.
Hoe kom je er bij dat het net al buiten specs zou zijn? Met iets als een Kubie duw je het net net buiten zijn specs. zonder heb je een shutoff die moet voorkomen dat je boven de 253V gaat, niet vergeten dat het net zo hoog geduwd wordt door ... zonnepanelen. Om dan aan te bevelen dat bezitters van zonnepanelen maar een transfo moeten zetten... waar houdt het dan op? Kan je ze evengoed toegang geven tot de instellingen van de omvormer, kunnen ze daar ook de spanning verhogen. Of is het dan ineens slecht omdat je dan in eigen huis ook met een te hoge spanning zit die buiten spec is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Proton_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:49:
Een trafo vervangen is zeker mogelijk, maar geen kleine klus. Dat ze dat niet overal binnen een paar jaar doen is geen luiheid.
Trafo's hebben een schakelaar waarmee de secundaire spanning verlaagd kan worden, daar hoef je geen trafo voor te wisselen. Dus ja, het is wel degelijk luiheid.
Blokker_1999 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:51:
[...]

Hoe kom je er bij dat het net al buiten specs zou zijn? Met iets als een Kubie duw je het net net buiten zijn specs. zonder heb je een shutoff die moet voorkomen dat je boven de 253V gaat, niet vergeten dat het net zo hoog geduwd wordt door ... zonnepanelen. Om dan aan te bevelen dat bezitters van zonnepanelen maar een transfo moeten zetten... waar houdt het dan op? Kan je ze evengoed toegang geven tot de instellingen van de omvormer, kunnen ze daar ook de spanning verhogen. Of is het dan ineens slecht omdat je dan in eigen huis ook met een te hoge spanning zit die buiten spec is?
Waar beveel ik het aan dan? Ik raad het juist ten zeerste af. Ik zeg alleen dat het de enige reden is om zo'n ding te kopen: om je panelen aan de praat te houden.

[ Voor 51% gewijzigd door Bart ® op 08-08-2021 20:10 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 15:42
Zou het misschien zo kunnen zijn dat je intern op 230 volt werkt en daarom je omvormers wel gewoon aanblijven en je daardoor intern wel gewoon eigen gewekte stroom kan blijven gebruiken? Als je dan meer opwekt dan je gebruikt zal de omvormer wel uit moeten schakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bart ® het wordt wat eentonig zo, maar er zit geen mannetje in het trafo huisje om dat bij elk wolkje te doen.
En zoals ik al zei, niet elke trafo is geschikt voor automatisering. Bij de oudere varianten komt er wat gereedschap en stroomuitval aan te pas om een tap change te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Proton_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:10:
@Bart ® het wordt wat eentonig zo, maar er zit geen mannetje in het trafo huisje om dat bij elk wolkje te doen.
Nee dat snap ik ook wel. Maar je gaat mij niet vertellen dat er plekken zijn waar bij bewolkt weer de spanning onder de 210V komt, en bij zon de spanning boven de 250V zit. Dan kun je dus prima de trafo eenmalig 5% of 10% lager zetten in de probleemstraten/wijken. Dan zit de spanning met wolken op 210V a 215V, kan nog prima. En op zeer zonnige momenten valt het nog steeds binnen de 250V. Het probleem is dat netbeheerders vaak zat bij normaal verbruik en bewolkt weer de spanning al op 235-240V hebben staan.
En zoals ik al zei, niet elke trafo is geschikt voor automatisering. Bij de oudere varianten komt er wat gereedschap en stroomuitval aan te pas om een tap change te doen.
Dat weet ik. Zelf genoeg laten aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart ® op 08-08-2021 20:15 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mvanzelst1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:10:
Zou het misschien zo kunnen zijn dat je intern op 230 volt werkt en daarom je omvormers wel gewoon aanblijven en je daardoor intern wel gewoon eigen gewekte stroom kan blijven gebruiken? Als je dan meer opwekt dan je gebruikt zal de omvormer wel uit moeten schakelen
Dan moet je een slim apparaat hebben dat meet of je teruglevert, en of de netspanning boven de 250V zit, en zodra dat gebeurt, je kubie bypasst.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 08-08-2021 20:14 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bart ® schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:06:
Waar beveel ik het aan dan? Ik raad het juist ten zeerste af. Ik zeg alleen dat het de enige reden is om zo'n ding te kopen: om je panelen aan de praat te houden.
Ook niet, bij een netspanning van 252V voor de kubie is je netspanning na de kubie ook hoger en als je pv de stroom slecht kwijt kan gaat het voltage oplopen en slaat hij alsnog af.
In gunstige geval iets later dan je buurman.

Wil je echt iets wat werkt is een aton power to heat, dan pomp je het in een vat. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 08-08-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Rol-Co schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:24:
[...]

Ook niet, bij een netspanning van 252V voor de kubie is je netspanning na de kubie ook hoger en als je pv de stroom slecht kwijt kan gaat het voltage oplopen en slaat hij alsnog af.
In gunstige geval iets later dan je buurman.

Wil je echt iets wat werkt is een aton power to heat, dan pomp je het in een vat. ;)
Als de Kubie je netspanning met 10% verlaagt moet het al echt erg misgaan voordat je met een Kubie een PV installatie doet afslaan. Dan zou de netspanning al naar de 280V moeten gaan en ik hoop toch echt dat de netbeheerder ingrijpt voor het zo ver komt. Zelfs 260V zou je nooit mogen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Blokker_1999 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:35:
[...]

Als de Kubie je netspanning met 10% verlaagt moet het al echt erg misgaan voordat je met een Kubie een PV installatie doet afslaan. Dan zou de netspanning al naar de 280V moeten gaan en ik hoop toch echt dat de netbeheerder ingrijpt voor het zo ver komt. Zelfs 260V zou je nooit mogen halen.
Die kubie is een trafo, allemaal weerstand wat ook zijn verbruik verklaard, maar als de pv een enorme piek krijgt kan de omvormer dat niet weg krijgen, dat zijn seconden waar dus je lokale installatie voltage wat vanaf de zonnepanelen gezien voor de kubie zit gewoon rap op loopt en alsnog af schakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Wat mij betreft trekken de netbeheerders hier eens samen op, en verklaren gebruik van deze rotzooi verboden. Als er iemand in je buurt via de pv gaat terug leveren sloopt je buurman jou spullen! Die 253V grens is er niet voor niets.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:12

martijn v o

Certified by Enphase.

Kunnen we onderhand wel een lijstje maken met al deze onzin:
- de blauwe proton ketel of hoe heet dat ding
- de super watermagneet
- deze stroom kubus

Nog meer van dit soort onzin? dan organiseer ik een tech-beurs in het sprookjesbos van de Efteling gesponsord door Tell-sell.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@martijn v o Amfa 4000

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:35
@martijn v o BioStabil 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Die knakker verdiend genoeg om zich semi in tv programma's / reclame in te kopen en die shit nog meer aan te prijzen met Alie Express magneetjes van max 5 euro.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:34
busscherski schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:06:
[...]

Offtopic:
Die lucht is er om de rem er af te houden. De remkracht komt van een stalen veer.

Het idee is, als de perslucht weg valt gaat de rem er vanzelf op.
Offtopic:

Bovenstaande is deels waar. Het remmen gaat wel degelijk met luchtdruk. Ik ben vrachtwagen chauffeur en kan het weten.. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door vanderv op 09-08-2021 00:31 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
@Bart ® ik heb het al eerder in dit topic gezegd en zal het nog eens herhalen: Als je maling hebt aan de regels omtrent terugleveren, dan kun je beter gewoon een omvormer nemen (of zo instellen dat) die niet afslaat voor AC-overspanning. Dat scheelt je ten eerste de aanschafkosten van een trafo, en ten tweede de transfomerverliezen van een trafo (die vrijwel zeker niet opwegen tegen het extra afgezette vermogen, tenzij je ook nog schakelapparatuur erbij doet om de trafo te bypassen zolang de netspanning onder de 253V is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Laatst online: 20-08 08:10
dunklefaser schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:41:
@Bart ® Klopt - dat met de trafospanning van de wijktrafo - en de aanpassing gebeurd dan ook, tenminste suggereert dat mijn monitoring van de netspanning tijdens sterk wisselende zoninstraling. De variatie is wel toegenomen door een groeiend aantal pv-installaties in mijn buurt (plaatje is van 25 juli ca. 14:11 uur)
@dunklefaser Vraagje, heb je ook een plaatje van de netfrequentie? Dit is een veel betere indicatie voor de "stabiliteit" van het net als de spanning.

De spanning kan bijvoorbeeld al zakken als je buurman zijn oven aanzet, dit zal alleen weinig effect hebben op de frequentie. (Dit komt vanwege de verliezen in de kabels etc.)
De frequentie van de netspanning zit gekoppeld aan de snelheid van de generatoren die in de centrales ronddraaien. Aangezien dit redelijk wat massa is, snap je al denk ik waarom dit zo'n goede indicator is.

Een heel ander voorbeeld: Op (onder andere) Curaçao wordt gedaan aan "Load shedding" (het uitschakelen van wijken) indien de "load" (belasting van de generator, gemeten middels de frequentie) te hoog wordt.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tim_bots Nee, een plaatje van de netfrequentie heb ik niet. Ik kan ze wel meten op 2 decimalen, maar een registratie heb ik niet overwogen omdat de netfrequentie niet echt op lokaal/wijk/straat niveau significant is.
Zie hier voor een netwerkbreede registratie of hier voor een andere. Verder vind je onder de links nog wat achtergrondinformatie.

P.S.: Als je overdag meet, bijvoorbeeld als de zon hoog staat en je hebt regelmatig overtrekkende wolken is a) het effect van het omvormervermogen(=spanning) prima aan de lokale zoninstraling te relateren. Daarbij ga ik er vanuit dat b) op dat moment geen grootverbruikers (massaal) in de omgeving aan/uit gezet worden. Als je op verschillende momenten en op verschillende dagen meet kan je dat goed verifiëren. YMMV
P.P.S: In mijn omgeving zijn meer oost/west installaties en het lijkt er op als of je dit ook terug kan zien.

[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 09-08-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Tim_bots schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Een heel ander voorbeeld: Op (onder andere) Curaçao wordt gedaan aan "Load shedding" (het uitschakelen van wijken) indien de "load" (belasting van de generator, gemeten middels de frequentie) te hoog wordt.
Dat gebeurt overal wereldwijd hoor. Gelukkig is het in het Europese grid zelden tot nooit nodig, maar ook hier liggen de draaiboeken voor rolling blackouts gewoon klaar, voor als er ooit een grote storing is oid.

Maar goed dit gaat wat off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Peetke schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:19:
Helaas een journalist die niet zijn huiswerk heeft gedaan. Het blijft dus rondzingen en ik geloof er geen snars van. We gaan naar 250V juist om efficiënter elektriciteit te kunnen overzetten, niet terug in de tijd.
240V, niet 250V. En dat is eerder om europabreed dezelfde standaard te hebben.
Verder is die hogere spanning (en daarbij lagere stroom) eerder van belang buitenshuis. Binnenshuis zijn er weinig apparaten die zoveel vermogen gebruiken dat het veel uit maakt (met PV en EV komen er natuurlijk wel meer toepassingen, maar daar hebben we ook 3-fase voor)
Al vele jaren is alle apparatuur gemaakt om met hogere spanning om te kunnen gaan. Als zonnepanelen afschakelen omdat er teveel stroom in je wijk kast zit moeten er kabels verzwaard worden, niet de stroom op het net forceren, als iedereen dat zou doen krijgen we dikke ellende. Hoe dan ook zijn er vrijwel geen positieve punten aan dit apparaat en wel heel veel negatieve.
Technische uitleg: voor apparaten die weerstandgebaseerd zijn (denk aan verwarmingselementen of gloeilampen of simpele LED lampen) is het opgemomen vermogen gelijk aan de spanning keer de weerstand. Als de spanning lager is zal het opgenomen vermogen lager zijn.
Dus daar zal dit zeker voor werken zoals bedoeld.

De keerzijde is uiteraard dat die apparaten dan minder vermogen leveren: een verwarmingsapparaat dat minder vermogen levert zal langer moeten werken om iets tot dezelfde temperatuur te brengen (en omdat je langer warmteverlies hebt zal de benodigde energie ook wel hoger zijn). Gloeilampen zullen minder licht afgeven.

Voor andere toepassingen hoeft dit natuurlijk niet zo te werken. Je telefoon opladen heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig,

Dus of het effect heeft, en zeker of dat 10% of meer is, is maar de vraag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:35
powerquality-eu schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:40:
Dit klopt helemaal. De spanning wordt dan inderdaad hoger. Overigens is een 10% stijging van 230 volt 253 Volt. Dit gaat voor veel problemen zorgen, want er is weinig apparatuur dat op deze spanning normaal functioneert.
Alle apparatuur op de markt wordt geproduceerd om te functioneren minimaal binnen een bepaalde marge (+10% en -15% t.o.v. 230 volt).
8)7

Man, in België barst het net onder de druk van PV installaties. Hier is op rustige momenten qua verbruik de gemiddelde (!) spanning 251V tijdens een zonnige dag. Die apparatuur gaat niet stuk, die zijn daarvoor geschikt om zo een input te hebben. De netnorm bepaalt dat ook op Europees niveau volgens mij.

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 09-08-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat is toch echt een lokaal probleem. Ik woon zelf ook in Belgie in een wijk waar 15 jaar terug geen enkele woning stond. Meer dan de helft van de woningen in de wijk heeft een PV installatie en als ik overdag ga meten kom ik ergens rond de 235V uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3bmg
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 06:30
Wat zou de trafo verlies zijn? 4 a 5%.? Ik laad vaak mijn auto waarbij ik 5 uur lang 12 kva verbruik.
Dan stook ik 5 uur lang 500 watt in de kubie? Dit lijkt mij geen bespaar tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
pa3bmg schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:37:
Wat zou de trafo verlies zijn? 4 a 5%.? Ik laad vaak mijn auto waarbij ik 5 uur lang 12 kva verbruik.
Dan stook ik 5 uur lang 500 watt in de kubie? Dit lijkt mij geen bespaar tip.
lijkt me gevoelsmatig wat veel. koop er dan een met een vlakke stalen bovenkant, kun je hem nog als bakplaat gebruiken .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een autotransformator is makkelijk >99% efficiënt. Het is wel iets dat je in de specs verwacht.

• Jan-1981
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:38:
Een autotransformator is makkelijk >99% efficiënt. Het is wel iets dat je in de specs verwacht.
Dit zeggen de specificaties:

De 1-fase 35A variant heeft een nullast verlies van 17W en een kortsluitverlies van 86 - 24W bij 75°

De 3-fasen 25A variant heeft een nullast verlies van 19W en een kortsluitverlies van 136 - 44W bij 75°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFx2bUK-FU44oo6yt_zz-tRUisg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEuOjacePtpt1BQE4cFwkEGZ.jpg?f=fotoalbum_large

9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:43
Ik weet het, dit is een hele oude thread maar vandaag de dag des te meer actueel met al die overspanning op het net. Kwam hier toevallig terecht omdat ook bij mij regelmatig de inverter uitvalt vanwege (veel) te hoge spanning op de 230V, en ik dus iets zoek om dat te verlagen. Die Kubie lijkt juist wel de oplossing.

Ik was wel verbaasd over de vele negatieve reacties op de persoon die de Kubie hier in de markt zet. (hij werd zelfs beticht van oplichterij) want P=U * I en energie gaat niet verloren etc.
Maar volgens mij gaan een aantal mensen voorbij aan het feit dat efficientie van electrische componenten (zoals motors in wasmachines, compressoren in koel/vries apparatuur, etc) niet gelijk is bij elke spanning. Het optimale punt ligt vaak vlak bij 220v-230v. Bij hogere spanning gaat de efficientie snel achteruit (dus meer vermogen nodig om het zelfde te doen, meer warmte, meer slijtage). Bij lagere spanning is dit effect vaak veel minder. Zie hier je winst!
Zelfde zou ook kunnen gelden voor verwarmings elementen (ovens e.d.). Ik heb dat verder niet onderzocht.

Daarnaast, als je inverter van je zonnepanelen regelmatig op piekuren niet kan leveren doordat de spanning dan ca. 250V is, dan verdient het apparaat zichzelf snel terug.
Dan nog het argument dat je dan een te hoge spanning aan het net levert: tsja, het is de taak van de netbeheerder om het niet zover te laten komen. In mijn geval heb ik het gemeld, maar de netbeheerder neemt verder geen stappen om er iets aan te doen, dus ja, dan ga ik het zelf maar oplossen. Spanning in huis is nu gemiddeld 244V: min. waarde 237 (zelden!), gemiddeld 244V en pieken van 253V, en op zonnige dag tussen 12:00 en 15:00 is het stelselmatig >250V. Dit vind ik onacceptabel hoog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
gmj2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:54:

Daarnaast, als je inverter van je zonnepanelen regelmatig op piekuren niet kan leveren doordat de spanning dan ca. 250V is, dan verdient het apparaat zichzelf snel terug.
Dan nog het argument dat je dan een te hoge spanning aan het net levert: tsja, het is de taak van de netbeheerder om het niet zover te laten komen. In mijn geval heb ik het gemeld, maar de netbeheerder neemt verder geen stappen om er iets aan te doen, dus ja, dan ga ik het zelf maar oplossen. Spanning in huis is nu gemiddeld 244V: min. waarde 237 (zelden!), gemiddeld 244V en pieken van 253V, en op zonnige dag tussen 12:00 en 15:00 is het stelselmatig >250V. Dit vind ik onacceptabel hoog.
Meld ook even aan de netbeheerder dat je straks 275V teruglevert. Of anders doen je buren dat wel. Dan zal de netbeheerder inderdaad z'n taak uitvoeren en jou afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maar volgens mij gaan een aantal mensen voorbij aan het feit dat efficientie van electrische componenten (zoals motors in wasmachines, compressoren in koel/vries apparatuur, etc) niet gelijk is bij elke spanning. Het optimale punt ligt vaak vlak bij 220v-230v. Bij hogere spanning gaat de efficientie snel achteruit
Daar heb je vast een bron bij :)
Bijvoorbeeld eentje die aantoont dat in Qatar, Koeweit, Oceanië spullen eerder stuk gaan (daar: 240V +/- 10%, hier 230V +/-10%). Die landen zijn te klein om apart voor te engineeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
RemcoDelft schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:01:
[...]

Meld ook even aan de netbeheerder dat je straks 275V teruglevert. Of anders doen je buren dat wel. Dan zal de netbeheerder inderdaad z'n taak uitvoeren en jou afsluiten.
Melden? Dat merken ze van zelf (maar waarschijnlijk ook niet). :) . Volgens mij is dat Kubie ding CE gekeurt en niet illegaal. Dus kan ik 'm gewoon inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Proton_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:24:
[...]

Daar heb je vast een bron bij :)
Bijvoorbeeld eentje die aantoont dat in Qatar, Koeweit, Oceanië spullen eerder stuk gaan (daar: 240V +/- 10%, hier 230V +/-10%). Die landen zijn te klein om apart voor te engineeren.
Ik heb daar niet zo direct een harde bron bij, en ik heb de werkelijkheid niet in pacht. Mij ging het er meer om dat zoiets als het verlagen van de spanning mogelijk best een paar procent besparing kan opleveren t.o.v te hoge spanning in sommige gevallen, en in dat geval alle harde comments van oplichting eerder in deze draad niet terecht is.

Wat ik toevallig nog had in een pdf-je over electro motor design op mijn PC (klein stukje knip/plak):

SIDEBAR 1: Rules of Thumb for High and Low Voltage

Small motors tend to be more sensitive to overvoltage and saturation than do large motors.
Single-phase motors tend to be more sensitive to overvoltage than do 3-phase motors.
U-frame motors are less sensitive to overvoltage than are T-frames.
Premium efficiency Super-E motors are less sensitive to overvoltage than are standard efficiency motors.
Two- and 4-pole motors tend to be less sensitive to high voltage than are 6- and 8-pole designs.
Overvoltage can drive up amperage and temperature even on lightly loaded motors. Thus, high voltage can shorten motor life even on lightly loaded motors.
Efficiency drops with either high or low voltage.
Power factor improves with lower voltage and drops sharply with higher voltage.
Inrush current goes up with higher voltage.

Effects of high voltage

An assumption people often make is that since low voltage increases the amperage draw on motors, then high voltage must reduce the amperage draw and heating of the motor. This is not the case. High voltage on a motor tends to push the magnetic portion of the motor into saturation. This causes the motor to draw excessive current in an effort to magnetize the iron beyond the point where magnetizing is practical.
Overall, it's definitely better for the equipment if you change the taps on incoming transformers to optimize the voltage on the plant floor to something close to the equipment ratings. In older plants, you may need to make some compromises because of the differences in the standards on old motors (220/440V) and the newer "T-frame" standards (230/460V). A voltage in the middle of these two voltages (something like 225V or 450V) will generally result in the best overall performance. High voltage will always tend to reduce power factor, thus increasing the losses in the system. This results in higher operating costs for the equipment and the system.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
gmj2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:02:
[...]

Melden? Dat merken ze van zelf (maar waarschijnlijk ook niet). :) . Volgens mij is dat Kubie ding CE gekeurt en niet illegaal. Dus kan ik 'm gewoon inzetten.
Ja dat kun je gewoon melden, dan zet de netbeheerder na onderzoek gewoon wat knoppen om in de buurt en heb jij, maar ook de rest van de buurt, geen Kubie meer nodig. Simple as that en bespaard je nog geld ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik weet het, dit is een hele oude thread maar vandaag de dag des te meer actueel met al die overspanning op het net. Kwam hier toevallig terecht omdat ook bij mij regelmatig de inverter uitvalt vanwege (veel) te hoge spanning op de 230V, en ik dus iets zoek om dat te verlagen. Die Kubie lijkt juist wel de oplossing.
Als je de Kubie gebruikt om toch terug te kunnen leveren, verlaag je NIET de netspanning, maar verhoog je hem juist(!). Dan gaat je Kubie bv 260V op het net zetten om toch terug te kunnen leveren. Totaal onverantwoord en asociaal gedrag.

Als je ergens geen verstand van hebt, dan moet je er ook niet mee gaan rommelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
gmj2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:37:
Ik heb daar niet zo direct een harde bron bij, en ik heb de werkelijkheid niet in pacht.
Je roept dus maar wat....
Small motors tend to be more sensitive to overvoltage and saturation than do large motors.
Single-phase motors tend to be more sensitive to overvoltage than do 3-phase motors.
Hoeveel motoren heb jij die direct (dus zonder toerenregeling) aan het net hangen? In een gemiddeld huishouden gaat dat hooguit over de compressor van de koelkast, en daarvan denk je dus hooguit dat die een probleem is.
Alle andere apparatuur werkt over het algemeen juist efficiënter als de spanning wat hoger is, omdat de bedradingsverliezen dan afnemen.
Die Kubie is en blijft een echt een oplichtersapparaat, want zijn eigen verliezen zijn al veel hoger dan de besparing die hij ooit in het meest gunstige geval op zou kunnen leveren. Maar ook zonder die verliezen geeft ie in de meeste huishoudens juist een meerverbruik.
En, zoals al eerder genoemd, als je netspanning te hoog is, moet je dat melden bij je netbeheerder. Daar zijn in de diverse topics hier goede ervaringen mee. Meestal wordt dat goed opgepakt.
Uit je verhaal maak ik op dat je die meest logische en voor de hand liggende optie nog niet eens hebt geprobeerd. Erg bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
AllesKan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:57:
[...]

Als je de Kubie gebruikt om toch terug te kunnen leveren, verlaag je NIET de netspanning, maar verhoog je hem juist(!). Dan gaat je Kubie bv 260V op het net zetten om toch terug te kunnen leveren. Totaal onverantwoord en asociaal gedrag.

Als je ergens geen verstand van hebt, dan moet je er ook niet mee gaan rommelen...
Tutut, niet meteen zo met gestrekt been erin. Is nergens voor nodig.
Anyway, ik verlaag de netspanning wel degelijk (aan mijn kant). Spanning aan andere kant van hoofdzekering zal natuurlijk iets hoger zijn, al vraag ik me af wat daarvan daadwerkelijk overblijft bij omliggende woningen. Als dit een direct probleem zou zijn, dan zou m.i. die Kubie nooit toegelaten zijn op de markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
gmj2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:25:
Tutut, niet meteen zo met gestrekt been erin. Is nergens voor nodig.
Anyway, ik verlaag de netspanning wel degelijk (aan mijn kant).
Nee. Gewoon nee. De netspanning (dat is buiten jouw huis he...) blijft hetzelfde, maar je laat je omvormer denken dat die lager is. Daardoor gaat je omvormer gewoon door met leveren boven de max 253V.
Spanning aan andere kant van hoofdzekering zal natuurlijk iets hoger zijn, al vraag ik me af wat daarvan daadwerkelijk overblijft bij omliggende woningen.
Bij de omliggende woningen is dat vrijwel hetzelfde he, tenzij jij, kennelijk niet gehinderd door enige kennis denkt dat de spanning van je buurman vele volts lager is dan bij jou...
Als dit een direct probleem zou zijn, dan zou m.i. die Kubie nooit toegelaten zijn op de markt.
Onzinargument: Je gebruikt de Kubie op een manier die niet is toegestaan en waar hij ook niet voor bedoeld is. Keukenmessen zijn ook toegestaan op de markt, maar iemand ermee bedreigen of doodsteken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Andrehj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:15:
[...]

Je roept dus maar wat....

[...]

En, zoals al eerder genoemd, als je netspanning te hoog is, moet je dat melden bij je netbeheerder. Daar zijn in de diverse topics hier goede ervaringen mee. Meestal wordt dat goed opgepakt.
Uit je verhaal maak ik op dat je die meest logische en voor de hand liggende optie nog niet eens hebt geprobeerd. Erg bijzonder.
Ik heb het gemeld, het beste is inderdaad als netbeheerder het oplost uiteraard. Scheelt mij ook geld en gedoe. Ze kwamen ook snel langs om te meten en constateerden dat spanning wel erg hoog was, maar wisten me ook te melden dat de kans groot is dat daar voorlopig niets aan gedaan wordt. We zullen het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
gmj2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:36:
het beste is inderdaad als netbeheerder het oplost uiteraard.
Dat is niet 'het beste', dat is de enige juiste oplossing.

Beun de hazen zoals jij hebben niks te zoeken bij het creëren van een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
AllesKan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:44:
[...]

Dat is niet 'het beste', dat is de enige juiste oplossing.

Beun de hazen zoals jij hebben niks te zoeken bij het creëren van een oplossing.
Dat is, ALS de netbeheerder het gaat oplossen.
Verder staat me je toon niet aan. Pretig leven verder en val mij niet lastig met dat agressieve commentaar van je

[ Voor 4% gewijzigd door gmj2 op 26-04-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
gmj2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:49:
Pretig leven verder en val mij niet lastig.
Uit werkelijk alles blijkt dat juist JIJ degene bent die anderen lastig gaat vallen met jouw (luxe) problemen...

NB: Jou wijzen op je tekortkomingen moet je niet als agressie opvatten, nergens voor nodig. Zie het als opbouwende kritiek en ga aan de hand daarvan wat kennis opdoen. Dat is in jouw geval broodnodig.

[ Voor 29% gewijzigd door AllesKan op 26-04-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

gmj2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:25:
Als dit een direct probleem zou zijn, dan zou m.i. die Kubie nooit toegelaten zijn op de markt.
Mooie aanname.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
AllesKan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:51:
[...]

..Beun de hazen zoals jij hebben niks te zoeken bij het creëren van een oplossing....

en:

NB: Jou wijzen op je tekortkomingen moet je niet als agressie opvatten, nergens voor nodig. Zie het als opbouwende kritiek en ga aan de hand daarvan wat kennis opdoen. Dat is in jouw geval broodnodig.
Dit soort zinnen voegen niets toe en zijn en tamelijk onbeschoft. Ik vroeg me initieel alleen wat af in eerdere posts en wordt vervolgens zo afgeblaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mwah, je vroeg je zover ik kon zien niks af en stelde gewoon dat als de netbeheerder het niet (meteen) oplost dat jij het maar zelf ging doen door het probleem voor anderen erger te maken (vallen nu nog vaker uit aangezien jij door gaat).

Er zijn hier op het forum vele voorbeelden van mensen die het prima via de netbeheerder hebben opgelost. Dat kan jij vast ook.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin Robben
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-05 21:32
https://www.kubie.nl/2021/10/10/bereken-uw-besparing/

Op de website van kubie geven ze wel een eerlijk beeld van de besparing. De vraag is natuurlijk hoe groot je "Uitgesloten verbruik (kWh)" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Kevin Robben schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:17:
https://www.kubie.nl/2021/10/10/bereken-uw-besparing/
Op de website van kubie geven ze wel een eerlijk beeld van de besparing.
Die zin is al een tegenspraak, want er is geen enkele manier waarop zo'n kubie een besparing kan opleveren. Dat ding is één grote oplichting en kost alleen maar geld:
  • Door de aanschaf
  • Door de installatie
  • Door het standbyverbruik
  • Door de grotere leidingverliezen (lagere spanning, dus hogere stroom, of gelijke stroom gedurende langere tijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is een trafo die er anders niet was, dus ook nog extra
* IJzerverliezen
* Koperverliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Och, alweer de kubie….
Er zal nog zat apparatuur gebruikt worden met een klassieke trafo, gelijkrichter en spanningsregelaar. Deze configuratie gaat gewoon meer dissiperen als de ingangsspanning hoger wordt, de klassieke spanningsregelaar maakt bv van 10 Volt 5 Volt terwijl de stroom aan de ingang hetzelfde is als de uitgang.
Als de ingangsspanning 10% hoger wordt gaat het ding gewoon meer warmte produceren en dus meer energie verbruiken. P=U*I . Dus als de I constant is en de U hoger wordt gaat natuurlijk P omhoog terwijl de uitgang evenveel vermogen trekt.
En toen kwamen de geschakelde spanningregelaars, dc dc converters ( zoiets als de solaredge optimizers), die ervoor zorgden dat de uitgangsspanning geregeld kon worden, zelfs omhoog, zonder noemenswaardig verlies, dus daar ging de ingangsstroom omlaag als de ingangsspanning omhoog ging.
Later werd de trafo ook afgeschaft op ongeveer dezelfde manier.
Het was echter niet de heilige graal, qua betrouwbaarheid was componentenkeuze wel heel belangrijk. Vooral aan condensatoren werden opeens andere eisen gesteld, als je dat fout (of goedkoop) doet is de levensduur beperkt en gaat het spul snel kapot.
Daar hadden de klassieke regelaars minder last van, daar was de dissipatie en koeling de beperkende factor qua levensduur.
Daarnaast is er nog een “probleem” voor bepaalde apparaten die minder functioneren met een geschakelde voeding, de schakelfrequentie kan namelijk door instraling en andere zaken invloed hebben op de kwaliteit, er worden nl nogal grote stromen geschakeld… Denk aan geluidsapparatuur bijvoorbeeld.
Daar wordt soms een bewuste keuze gemaakt voor de oude “ lineaire” voeding zoals ze dat noemen.

Dus ja, de kubie zal voor bepaalde apparatuur wel energie besparen en de levensduur van apparaten verlengen zelfs. Maar praktisch gesproken is het wel een uitstervend iets, ook al is de levensduur bijzonder lang. Mijn Aristona CD speler uit 1980-ish werkt nog steeds, maar dit soort apparatuur gebruikt zo weinig stroom dat een besparing van 10% ook niets uitmaakt en daar gaat het praktische nut van een kubie de mist in.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
Er zullen hier wellicht weer wat vragen voorbij gaan komen: https://solarmagazine.nl/...nelen-en-energiebesparing

Toch mooi dat sinds 2018 @powerquality-eu geen voorbeelden heeft kunnen plaatsen en dat uit dunklefaser in "Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?" blijkt dat het apparaat voornamelijk energie kost.

[ Voor 82% gewijzigd door Niek_ op 07-01-2023 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
8)7

Net als de bovenstaande Tweaker die het voor hetzelfde wil gebruiken. Omvormers zijn wettelijk verplicht om af te slaan boven de 253V. Iets doet mij vermoeden dat deze workaround ook niet legaal is, om een trafo ertussen te zetten zodat je de spanning voor je buren lekker verder omhoog duwt.

(Om het er nog niet over te hebben dat zo'n idioot apparaat nu al 8 pagina's gevuld heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 07-01-2023 09:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
Sissors schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:13:
[...]

8)7

Net als de bovenstaande Tweaker die het voor hetzelfde wil gebruiken. Omvormers zijn wettelijk verplicht om af te slaan boven de 253V. Iets doet mij vermoeden dat deze workaround ook niet legaal is, om een trafo ertussen te zetten zodat je de spanning voor je buren lekker verder omhoog duwt.

(Om het er nog niet over te hebben dat zo'n idioot apparaat nu al 8 pagina's gevuld heeft)
Helemaal mee eens. Ik heb de auteur van het artikel een mailtje gestuurd met het verzoek om nog eens goed naar de feiten te kijken inclusief een linkje naar dit topic.
Zit er echt niet op te wachten om allerlei vragen van klanten hierover te krijgen, doodzonde van de tijd.
Prima natuurlijk indien het bewezen werkt, maar volgens mij zijn ze als sinds start van dit topic (2018) niet in staat gebleken om onafhankelijke, geverifieerde testresultaten op te lepelen.
Irriteert me vooral dat SolarMagazine met dit artikel consumenten én installateurs in een richting stuurt die m.i. onwenselijk en onjuist is. Gaat alleen maar voor gezeur zorgen. Vraag me af of het een advertorial is, maar zie daar nergens een vermelding over staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:50

Managelorian

“This is the workflow.”

Het is toch van de zotte dat een platform als SolarMagazine de technische kennis mist om onmiddellijk in te zien dat dit apparaat klinkklare onzin is. Nog erger: blijkbaar ontbreekt zelfs de meest basale kennis om te bedenken: "Zou dit apparaat wel werken? Even navragen bij experts".

Als je kijkt bij het team achter SolarMagazine (https://solarmagazine.nl/ons-team) dan zie je dat de schrijver van dit 'artikel' (Marco de Jonge Baas) wordt gepresenteerd als technicus. Echter, de LinkedIn pagina laat zien dat Marco geen enkele technische vooropleiding heeft gehad en in zijn professionele carrière eigenlijk alleen maar als schrijver werkzaam is geweest. Niet dat daar an sich iets mis mee is, maar dan hoor je als schrijver voor een technisch blad toch echt wat meer navraag te doen bij mensen die er wel verstand van hebben.

De journalistiek heeft bèta's nodig voor duiding. Net als de rest van de wereld trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Het enige wat wij als techneuten nu kunnen doen is een mailtje sturen naar Solar Magazine met het (goed beargumenteerd) verzoek om het artikel te verwijderen en te rectificeren. Om het je makkelijk te maken:
Adres van de redacteur is marco@solarmagazine.nl en dat van de hoofdredacteur (voor de CC) is edwin@solarmagazine.nl.
Ik heb dat zojuist gedaan. Als nou veel anderen anderen dat ook doen, komen ze misschien tot inkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Middenberm schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:49:
Ik ben er alleen nog niet achter of ik de sukkel ben die je bedoelt
De sukkel is op dit moment de redacteur wiens naam onder het artikel staat.
En ik kan erg slecht tegen onrecht, zeker in dit soort gevallen, waar toko's de media bespelen om onwetenden niet functionerende troep aan te smeren. Dan word ik wat minder subtiel.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste