Volgens mij kwamen veel boze reacties uit de gelovige hoek. Waar ik me drukker om maakte was dat het direct gekoppeld werd aan de acceptatie van homoseksuelen in Nederland. Een klein clubje is boos en meteen is het slecht gesteld met de acceptatie? Dat gaat er bij mij niet in

Als je de heilige geschriften neemt dan kun je echt passage na passage vinden die lijnrecht tegenover een vrije samenleving staan. In mijn ogen hoort geloof ook niet meer in de 21e eeuw, maar zolang men kan geloven zonder anderen in de weg te staan vind ik het allemaal wel prima.
Hackus schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:07:
[...]
@
SomerenV Er is geen cartoonist die een wedstrijd uitschrijft. Je wil duidelijk een andere draai geven aan het topic. Wil je Geert Wilders al gaan vergelijken met een cartoonist nu ?
Nogmaals, het gaat mij om het feit dat een leider van een politieke partij dit wil doen.
Geert Wilders in dit geval, waar zijn mening en bedoeling van bekend is.
(
misschien is het beter dat Geert Wilders stopt met zijn politieke loopbaan, en cartoonist wordt
Nee, ik vergelijk Wilders niet met een cartoonist, maar hij maakt de cartoons dan ook niet. En dat zijn mening bekend is doet niks af aan het feit dat hij die actie gewoon mag houden. Het is niet handig als politicus zijnde en de manier waarop hij het aanpakt is dat absoluut ook niet, maar niks kan hem tegenhouden die actie te houden. Als ik het had moeten doen dan had ik het als volgt gedaan:
Actie op touw zetten om satire en spotprenten te produceren. De naam: Vrijheid voor Iedereen. Vind je iets in dit land belachelijk? Ben je het ergens niet mee eens? Strookt iets niet met jouw mening? Doe dan mee aan de actie. Na de sluitingsdatum worden de creaties tentoongesteld in een neutrale setting en de toegang is voor iedereen gratis. Je kunt het ook nog aan een app koppelen dmv QR-codes zodat je op je smartphone het verhaal achter de creatie kan lezen. Dat zou in mijn ogen een sterke actie zijn. Laten zien dat iedereen gelijk is en dus ook iedereen overal de spot mee kan drijven op een satirische manier.
Pietervs schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:36:
Je moet prima kunnen zeggen wat je wil. Maar blijkbaar is de vrijheid van meningsuiting tegenwoordig voor groepen mensen hetzelfde als "recht om te beledigen".
C'est le ton qui fait la musique (mijn Frans vertoont meer roest als mijn fiets, is dit juist?): het is de manier waarop je de boodschap brengt. Als je gaat staan roepen dat mensen (inmiddels 1 miljoen Nederlanders) een achterlijke
ideologie aanhangen, er een sport van maakt om hen zoveel en zo hard mogelijk te
beledigen, je best doet om hen tweederangsburgers te maken (moslims met hoofddoek moeten geweerd worden uit het openbaar vervoer? Echt?) moet je er niet van op kijken dat er eens wat mensen zeggen: hou eens even je waffel tot je echt nagedacht hebt over welke boodschap je wil brengen.
Hoe sta jij tegenover moslims die het boek zelf ook gevaarlijk noemen? En eerlijk is eerlijk, in de koran staan flink wat teksten die nou niet bepaald... gericht zijn op een leuke samenleving

Ik zal terreur zaaien in het hart van de ongelovigen. Slaat hun het hoofd af, verminkt hen in alle ledematen.” [8:12]
O gij profeet, spoort de gelovigen aan tot de strijd.” [8:65]
Strijdt tegen de ongelovigen in uw omgeving, en laat hen hardheid in u vinden.” [9:123]
Mohammed is Allahs apostel. Zij die hem volgen zijn meedogenloos voor de ongelovigen maar mild voor elkander.” [48:29]
Strijdt tegen hen. Allah zal hen door uw handen straffen en hen vernederen.” [9:14]
Daarom is Wilders zo fel tegen de koran. Overigens staan er in het Oude Testament ook flink wat lompe teksten. In het Nieuwe Testament gelukkig heel wat minder (lees: bijna geen van dat soort teksten). Daarnaast bevat de koran best wat teksten over hoe een samenleving moet functioneren, compleet met wetten, regelgeving en andere randzaken. Een moslim die de koran nogal letterlijk neemt kan dus een gevaar zijn voor onze samenleving. Een Christen die de bijbel letterlijk neemt is hooguit vervelend voor de samenleving.
Het probleem met Wilders is echter dat hij een one issue partij is en dat hij vuur met vuur probeert te bestrijden. In de ogen van een (radicale) moslim is Wilders de belichaming van het kwaad en dat moet bestreden worden, dus die proberen daar zieltjes voor te winnen. Veel jongere moslims voelen zich verstoten door de hetze die tegen ze gevoerd wordt dus die zijn makkelijk over te halen door een radicalere moslim. Die groep groeit dus alsmaar waardoor problemen ook blijven toenemen. Autochtonen zien dit gebeuren en kiezen logischerwijs sneller voor iemand die fel tegen radicale moslims is. Dus ook die groep blijft groeien met als gevolg dat de kloof steeds groter wordt.
Het probleem zit bij de oplossing want die lijkt er niet te zijn. Iemand die streng gelovig is zal daar niet snel van af stappen en een discussie zal keer op keer op niks uit lopen. Daardoor zal de vicieuze cirkel nooit doorbroken worden. Steeds meer moslims zullen radicaler/orthodoxer worden, steeds meer Nederlanders zullen zich tegen moslims keren.
Hoe harder Wilders ongefundeerd schreeuwt dat de islam het grootste gevaar is voor onze samenleving, hoe harder personen die de islam aanhangen terug zullen schreeuwen wat Wilders weer voer geeft voor een nieuwe actie. Aan de andere kant van het spectrum is het ook weer niet slim om niks te doen want hoe je het ook went of keert: de islam kán een probleem vormen (eentje met geweld). Er zijn genoeg voorbeelden te vinden uit Zweden, Duitsland, Frankrijk, Engeland en België om te zien hoe snel zoiets uit de hand kan lopen. Dus er moet sowieso wat gebeuren om moslims te matigen, en ze te leren dat we hier in een vrije samenleving leven waarin iedereen gelijk is en waar iedereen zijn mening moet kunnen geven. Eentje waar geweld nooit het antwoord is.
En dan komen we weer bij Wilders want hoe vervelend die vent ook is met zijn acties/uitspraken: veel van wat hij doet mag gewoon. Het maakt niet uit dat je je maar op één punt focust, hij mág zeggen dat hij de islam een gevaar vindt. Hij mág zeggen dat hij hoofddoekjes wil weren uit bussen en hij mag oproepen tot het maken van spotprentjes. Zijn doel is waarschijnlijk het proberen te beledigen van moslims zodat die in opstand komen tegen hem en hij kan zeggen 'zie je wel, die zien niks in vrijheid van meningsuiting'.
Daarom vind ik dat de beste oplossing niet het verbieden van de actie van Wilders is, maar gewoon je schouders ophalen en er geen aandacht aan schenken als moslim zijnde. Maar dat staat dan weer haaks op: "
Wanneer gij de ongelovigen ontmoet, klaar voor de strijd, wendt hun dan niet de rug toe. Wie hun de rug toewendt, tenzij in een taktische beweging of om het moslim-leger te vervoegen, die haalt zich Allahs toorn op de hals, en zijn bestemming is de hel, een ellendige reis.” [8:15-16]
Met andere woorden: dit is een lastige en enorm complexe kwestie.