offtopic:
sylvesterrr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:54:
...Een mens wil van nature bij een groep horen, en als de maatschappij hen (voor hun gevoel) uitkotst, dan zoeken ze hun heil bij de mensen met dezelfde achtergrond. Deze personen hebben misschien in mindere mate binding met Turkije, maar hun (groot)ouders komen wel uit Turkije. Familiebanden in de Turkse cultuur zijn veel belangrijker dan in de Nederlandse/westerse cultuur.
Ik snap best dat men een bepaalde behoefte heeft en zich deel ziet van een bepaalde sociale structuur, familie, vrienden, stam, eventueel, werkgroep, club, buurt... Maar waarom men met zo'n abstract, onoverzichtelijk en onpersoonlijk construct als een staat een band zou voelen is voor mijzelf altijd nogal oninvoelbaar gebleken.
sylvesterrr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:54:
...Een mens wil van nature bij een groep horen, en als de maatschappij hen (voor hun gevoel) uitkotst, dan zoeken ze hun heil bij de mensen met dezelfde achtergrond. Deze personen hebben misschien in mindere mate binding met Turkije, maar hun (groot)ouders komen wel uit Turkije. Familiebanden in de Turkse cultuur zijn veel belangrijker dan in de Nederlandse/westerse cultuur.
Ik snap best dat men een bepaalde behoefte heeft en zich deel ziet van een bepaalde sociale structuur, familie, vrienden, stam, eventueel, werkgroep, club, buurt... Maar waarom men met zo'n abstract, onoverzichtelijk en onpersoonlijk construct als een staat een band zou voelen is voor mijzelf altijd nogal oninvoelbaar gebleken.
Dat conflicteert volgens mij ook niet met wat ik postte.Tuttel schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:00:
...
Omdat ik vind dat juist wat dit betreft die zwart-witte scheiding heel belangrijk is. Iedereen kan en mag zich overal maar beledigd over voelen en wie zijn wij om daar over te oordelen of een persoon zich ook "echt" beledigd voelt of dat deze persoon zich niet zo moet aanstellen.
Praktisch alles, wat mij betreft dus prima, grijs dus. Zoals ik aangaf, het staat en valt met de onderbouwing.Ik zie daarom liever dat men de vrijheid heeft om praktisch alles te kunnen zeggen om vervolgens met diezelfde vrijheid te bepalen of men zich beledigd voelt.
Ik zou niet bepleiten dat iemand zich om wat dan ook beledigd zou moeten voelen (noch dat iemand dat niet zou mogen), maar ik zou wel bepleiten dat men grenzen stelt aan wat men mag uiten. Wat mij betreft wordt daarvoor, bijvoorbeeld bij een utilistisch uitgangspunt, dan onderzocht in hoeverre de schade van een uiting binnen redelijke en billijke grenzen de baat van een uiting niet overschrijdt, dat bepaalt dan of de beledigdheid, kwetsuur als algemerere term, de in mijn vorige post genoemde bepaalde gevolgen zou hebben, en/of de uiting bepaalde gevolgen niet zou hebben. In hoeverre iets bepaalde gevolgen zou hebben wordt natuurlijk ook niet alleen door de individuele 'zender' of 'ontvanger' bepaalt, maar ook door de sociale structuur waarin zij leven.Open maar die discussie met elkaar zonder dat daar van hogere hand wordt bepaald of iemand zich daadwerkelijk beledigd moet voelen en dat men de zender zoals een Geert Wilders afschrijft als een idioot en geen waarde hecht aan zijn mening/belediging.
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 22-05-2018 13:19 ]