Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
offtopic:
sylvesterrr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:54:
...Een mens wil van nature bij een groep horen, en als de maatschappij hen (voor hun gevoel) uitkotst, dan zoeken ze hun heil bij de mensen met dezelfde achtergrond. Deze personen hebben misschien in mindere mate binding met Turkije, maar hun (groot)ouders komen wel uit Turkije. Familiebanden in de Turkse cultuur zijn veel belangrijker dan in de Nederlandse/westerse cultuur.

Ik snap best dat men een bepaalde behoefte heeft en zich deel ziet van een bepaalde sociale structuur, familie, vrienden, stam, eventueel, werkgroep, club, buurt... Maar waarom men met zo'n abstract, onoverzichtelijk en onpersoonlijk construct als een staat een band zou voelen is voor mijzelf altijd nogal oninvoelbaar gebleken.
quote:
Tuttel schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:00:
...
Omdat ik vind dat juist wat dit betreft die zwart-witte scheiding heel belangrijk is. Iedereen kan en mag zich overal maar beledigd over voelen en wie zijn wij om daar over te oordelen of een persoon zich ook "echt" beledigd voelt of dat deze persoon zich niet zo moet aanstellen.
Dat conflicteert volgens mij ook niet met wat ik postte.
quote:
Ik zie daarom liever dat men de vrijheid heeft om praktisch alles te kunnen zeggen om vervolgens met diezelfde vrijheid te bepalen of men zich beledigd voelt.
Praktisch alles, wat mij betreft dus prima, grijs dus. Zoals ik aangaf, het staat en valt met de onderbouwing.
quote:
Open maar die discussie met elkaar zonder dat daar van hogere hand wordt bepaald of iemand zich daadwerkelijk beledigd moet voelen en dat men de zender zoals een Geert Wilders afschrijft als een idioot en geen waarde hecht aan zijn mening/belediging.
Ik zou niet bepleiten dat iemand zich om wat dan ook beledigd zou moeten voelen (noch dat iemand dat niet zou mogen), maar ik zou wel bepleiten dat men grenzen stelt aan wat men mag uiten. Wat mij betreft wordt daarvoor, bijvoorbeeld bij een utilistisch uitgangspunt, dan onderzocht in hoeverre de schade van een uiting binnen redelijke en billijke grenzen de baat van een uiting niet overschrijdt, dat bepaalt dan of de beledigdheid, kwetsuur als algemerere term, de in mijn vorige post genoemde bepaalde gevolgen zou hebben, en/of de uiting bepaalde gevolgen niet zou hebben. In hoeverre iets bepaalde gevolgen zou hebben wordt natuurlijk ook niet alleen door de individuele 'zender' of 'ontvanger' bepaalt, maar ook door de sociale structuur waarin zij leven.

begintmeta wijzigde deze reactie 22-05-2018 13:19 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:08
quote:
begintmeta schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:13:

[...]

Dat conflicteert volgens mij ook niet met wat ik postte.

[...]

Praktisch alles, wat mij betreft dus prima, grijs dus. Zoals ik aangaf, het staat en valt met de onderbouwing.

[...]

Ik zou niet bepleiten dat iemand zich om wat dan ook beledigd zou moeten voelen, maar ik zou wel bepleiten dat men grenzen stelt aan wat men mag uiten. Wat mij betreft wordt daarvoor bijvoorbeeld bij een utilistisc h uitgangspunt, dan onderzocht in hoeverre de schade van een uiting binnen redelijke en billijke grenzen de baten van een uiting niet overschrijdt, dat bepaalt dan of de beledigdheid de in mijn vorige post genoemde bepaalde gevolgen zou hebben, en de uiting bepaalde gevolgen niet zou hebben).
Met praktisch alles bedoel ik de grens oproepen tot geweld, grijzer dan dat wil ik het niet maken.

Ik zie er ook geen heil in om vervolgens alles maar af te gaan wegen. Wanneer is iets de "moeite" waard om het af te wegen? Is een utilistisch uitgangspunt daarin zaligmakend? Kan een "objectieve" rechter bijvoorbeeld daadwerkelijk bepalen wanneer iemand zich voldoende beledigd mag voelen dat het een bepaalde grens overschrijd of niet? Zoals je zelf al aangeeft is zelfs een vrij éénduidige grens als oproepen tot geweld al een halszaak om te definiëren.

Welk uitgangspunt je ook gebruikt, uiteindelijk is iets ervaren als belediging enkel als zodanig te bestempelen door een per definitie subjectieve interpretatie van een individu. Ik vind het hele "minder, minder" proces of de tumult omtrent de uitspraak van Pechtold over Russen ook gewoon een farce.

Om het even op het onderwerp te betrekken; is het oproepen tot het maken van de spotprenten een grensoverschrijdende belediging als het aan jou (/utilistisch benaderd) was?

Tuttel wijzigde deze reactie 22-05-2018 13:28 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Tuttel schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:23:
...
Met praktisch alles bedoel ik de grens oproepen tot geweld, grijzer dan dat wil ik het niet maken.

Ik zie er ook geen heil in om vervolgens alles maar af te gaan wegen. Wanneer is iets de "moeite" waard om het af te wegen? Is een utilistisch uitgangspunt daarin zaligmakend? Kan een "objectieve" rechter bijvoorbeeld daadwerkelijk bepalen wanneer iemand zich voldoende beledigd mag voelen dat het een bepaalde grens overschrijd of niet? Zoals je zelf al aangeeft is zelfs een vrij éénduidige grens als oproepen tot geweld al een halszaak om te definiëren.

Welk uitgangspunt je ook gebruikt, uiteindelijk is iets ervaren als belediging enkel als zodanig te bestempelen door een per definitie subjectieve interpretatie van een individu.
Voor het oproepen tot geweld komt men uitendelijk helaas ook uit bij een subjectieve interpretatie, wat is dan nog een essentieel verschil? Wat maakt het een eventueel belangrijker dan het ander....
quote:
Om het even op het onderwerp te betrekken; is het oproepen tot het maken van de spotprenten een grensoverschrijdende belediging als het aan jou (/utilistisch benaderd) was?
Met de mij ter beschikking staande informatie zou ik dat niet kunnen beantwoorden. Ik zou het sowieso eerder als oproep tot geweld zien, niet als belediging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:09
quote:
offtopic:
[i]
Ik snap best dat men een bepaalde behoefte heeft en zich deel ziet van een bepaalde sociale structuur, familie, vrienden, stam, eventueel, werkgroep, club, buurt... Maar waarom men met zo'n abstract, onoverzichtelijk en onpersoonlijk construct als een staat een band zou voelen is voor mijzelf altijd nogal oninvoelbaar gebleken.
Turkije is een natiestaat, dus wordt een conflict tussen Nederland en Turkije door sommigen gepercipieerd als een aanval op het volk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sylvesterrr
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:48
quote:
Tuttel schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:00:
[...]

Bijvoorbeeld en zeker. Maar het geloof biedt wel het (extra) handvat en de klankgroep om dergelijke denkwijzes in stand te houden, goed te praten, te versterken en zelfs te verspreiden.
Mij is aangeleerd om respect te hebben voor anderen, dus dat homoseksualiteit binnen de Islam niet zo'n fijne plek heeft doet mij niets. Heeft ook een stukje met opvoeding/cultuur te maken.

Als je respect verlangt van een ander, dan dien je ook respect te tonen aan de ander. Dat is wederzijds respect. De vraag is: wie zet de eerste stap? ;)
quote:
[...]

Eens en wat mijn inziens ook de wortel van het probleem is. Het is een vicieuze cirkel waar heel lastig uit te komen is, want de vingertjes blijven naar elkaar wijzen en beiden "kanten" acteren voornamelijk op onderbuik gevoelens.
Het vervelende is dat de politiek er helemaal niet bij gebaat is om dit probleem op te lossen. Dit probleem is het bestaansrecht van enkele politieke partijen (aan beide kanten van het spectrum). :+
quote:
offtopic:
sylvesterrr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:54:
...Een mens wil van nature bij een groep horen, en als de maatschappij hen (voor hun gevoel) uitkotst, dan zoeken ze hun heil bij de mensen met dezelfde achtergrond. Deze personen hebben misschien in mindere mate binding met Turkije, maar hun (groot)ouders komen wel uit Turkije. Familiebanden in de Turkse cultuur zijn veel belangrijker dan in de Nederlandse/westerse cultuur.

Dat heeft te maken met opvoeding en je sociale omgeving. Veel Turken zijn trots op hun vaderland, daar groeien ze mee op. Het is lastig te bevatten, je moet het gewoon ervaren. :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
offtopic:
[~JSt1983] schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:40:
....
Turkije is een natiestaat, dus wordt een conflict tussen Nederland en Turkije door sommigen gepercipieerd als een aanval op het volk.

Dat snap ik, waar ik met name op doelde is dat een construct zoals (natie)staat of volk, tenminste in mijn ogen, al goede marketing behoeft om als structuur van identificatie te fungeren, dat dat in de geschiedenis veelvuldig is gelukt, mag natuurlijk duidelijk zijn.

offtopic:
[~sylvesterrr] schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:43:
...

Dat heeft te maken met opvoeding en je sociale omgeving. Veel Turken zijn trots op hun vaderland, daar groeien ze mee op. Het is lastig te bevatten, je moet het gewoon ervaren. :P
...

Ik snap je verhaal wel hoor, maar het identificeren met een staat, en misschien wel supraindividuele trots in zijn geheel, is voor mij, statistische in Nederland geboren 'niet-westerse allochtoon' in Nederland (met gal generaties grotendeels Nederlandse voorouders aan alle kanten), substantieel in het buitenland (als Nederlander/allochtoon) opgegroeid gewoon lastig te bevatten, vermoedelijk met name een persoonlijk gebrek van mij trouwens. Dat je naar elkaar toegedreven kan worden naast dat je naar elkaar toegetrokken wordt snap ik verder wel.

begintmeta wijzigde deze reactie 22-05-2018 14:00 (43%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cartoon
quote:
begintmeta schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:43:
offtopic:
[~JSt1983] schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:40:
....

Dat snap ik, waar ik met name op doelde is dat een construct zoals natiestaat of volk, tenminste in mijn ogen, al goede marketing behoeft om als structuur van identificatie te fungeren, dat dat in de geschiedenis veelvuldig is gelukt, mag natuurlijk duidelijk zijn.
Ah helder en eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:08
quote:
begintmeta schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:33:
[...]

Voor het oproepen tot geweld komt men uitendelijk helaas ook uit bij een subjectieve interpretatie, wat is dan nog een essentieel verschil? Wat maakt het een eventueel belangrijker dan het ander....
Dat is precies wat ik zeg, zelfs dat is al een halszaak maar valt tot een zekere hoogte nog wel in kaders te vatten zoals we daar momenteel al een aardige poging toe doen. Vanuit een filosofisch oogpunt kun je het essentiële verschil misschien in twijfel trekken, maar ik hoop niet dat het uitleg behoeft dat we hierin naar iets werkzaams in de realiteit moeten zoeken en dan lijkt me het trachten de grens te leggen en te handhaven bij het oproepen van fysiek geweld een aardige "middenweg" om gevaarlijk gedachtegoed te weren in onze een vrije samenleving.
quote:
[...]

Met de mij ter beschikking staande informatie zou ik dat niet kunnen beantwoorden. Ik zou het sowieso eerder als oproep tot geweld zien, niet als belediging.
Welke informatie ontbreekt voor je en denk je dat deze informatie voor bijvoorbeeld een rechter wel beschikbaar is om een goede/juiste beslissing te maken? En waarom zie je dit eerder als een oproep tot geweld? Is dat omdat het Wilders betreft, zou het uitmaken als iemand anders een dergelijke wedstrijd had uitgeschreven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Tuttel schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:10:
...
Dat is precies wat ik zeg, zelfs dat is al een halszaak maar valt tot een zekere hoogte nog wel in kaders te vatten zoals we daar momenteel al een aardige poging toe doen. Vanuit een filosofisch oogpunt kun je het essentiële verschil misschien in twijfel trekken, maar ik hoop niet dat het uitleg behoeft dat we hierin naar iets werkzaams in de realiteit moeten zoeken en dan lijkt me het trachten de grens te leggen en te handhaven bij het oproepen van fysiek geweld een aardige "middenweg" om gevaarlijk gedachtegoed te weren in onze een vrije samenleving.
Dat de door jou getrokken lijn de juiste/beste zou zijn behoeft uiteraard wel uitputtende onderbouwing, net als elke andere, inclusief de mijne, dat zou doen. Vandaar ook mijn initiele vraag.
quote:
...
Welke informatie ontbreekt voor je en denk je dat deze informatie voor bijvoorbeeld een rechter wel beschikbaar is om een goede/juiste beslissing te maken?
Allerlei informatie (waarschijnlijk ook informatie die ik nu niet als ontbrekend zie), bijvoorbeeld of iemand dat inderdaad als belediging opvat, wat de gevolgen zijn daarvan, of men het maatschappelijk redelijk en billijk vind dat dit een sactioneerbare belediging is etc. Een rechter zal in veel van die aspecten een beter inzicht kunnen hebben dan ik.
quote:
En waarom zie je dit eerder als een oproep tot geweld? Is dat omdat het Wilders betreft, zou het uitmaken als iemand anders een dergelijke wedstrijd had uitgeschreven?
Of het een oproep van Wilders, begintmeta, Erdogan, of een heilig boontje zou zijn maakt natuurlijk niet uit. Ik zou het eerder als oproep tot geweld zien dan als belediging met als achtergrond de gedachte dat het een oproep zou zijn tot actie(s) die negatieve impact op de gesteldheid van mensen zou(den) kunnen hebben, maar je kan uiteraard ook betogen dat de actie zelf dat zou kunnen hebben. Daarbij nu in het midden latend of een spotprent of de oproep daadwerkelijk een dergelijk effect zou hebben/of dat substantieel genoeg zou zijn.

begintmeta wijzigde deze reactie 22-05-2018 14:43 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sylvesterrr
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:48
https://www.nu.nl/media/5...in-sanne-wallis-show.html

Weer die lange arm van Erdo, oh wacht... Gelukkig, het zijn niet alleen moslims en Erdogan die kritiek hebben op iets wat in Europa gebeurt. O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
Ora et Labora schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Omdat er door Wilders en consorten, wordt verkondigd dat de islam een enorme bedreiging is voor Nederland en Europa.
Maar hoe zit dit concreet? (gematigde) moslims zeggen dat er misbruik van de islam wordt gemaakt bij bepaalde gebeurtenissen, uitdrukkingen en dergelijke, PVV en consorten beweren dat de gematigde islam niet bestaat, en dat de islam sowieso een bedreiging is.
Mijn vragen waren vast niet politiek correct gesteld, maar het gaat mij meer om het idee, maak het nu eens concreet, met statistieken.

Als er bewegingen of partijen zijn die de christenen, of joden, van hetzelfde beschuldigen en er is daar nogal wat ophef over, geldt natuurlijk precies hetzelfde voor deze groepen.
Tja, de bewering dat er geen gematigde islam bestaat is net zo absurd als de bewering dat er geen gematigde christenen of rechtse stemmers zijn. Het is tegenwoordig blijkbaar nodig om alles in hyperbolen weer te geven: iets is niet gaaf, maar supergaaf. Een moslim is niet eng, maar een extremist... :F

Daar komt bij: de uitspraken komen van een beroepspoliticus:als zijn partij (beter gezegd:besloten clubje) verdwijnt verdwijnen daarmee ook zijn bron van inkomsten. Daarnaast krijgt hij geld zolang hij herrie schopt waarvan de financiële bronnen op zijn zachtst gezegd nogal vaag zijn. Dus bij werkelijk ALLES wat dat heerschap te verkondigen heeft zou ik maar een kilootje zout er naast zetten...

Pietervs wijzigde deze reactie 22-05-2018 18:14 (5%)
Reden: Aanvulling

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
Pietervs schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:13:
[...]

Tja, de bewering dat er geen gematigde islam bestaat is net zo absurd als de bewering dat er geen gematigde christenen of rechtse stemmers zijn.
Gematigd een religie volgen bestaat helemaal niet. Als het er op aan komt, is de grondslag voor iedere religie een waarheidsclaim: de kennis vastgelegd in antieke boeken is waargebeurde geschiedenis en/of daadwerkelijke openbaringen van bovennatuurlijke entiteiten. Gematigde mensen kiezen selectief bepaalde passages uit de antieke boeken als waar of juist niet waar. Echter kan niemand goed uitleggen uitleggen waarom de ene passage wel geloofwaardig is en een andere niet.

Mensen die zich inlaten met religie zijn inherent (intellectueel) oneerlijk. Ze accepteren blind (al dan niet selectief) antieke geschriften en schuiven daarmee zuiver logisch redeneren, het wetenschappelijke proces en de empirisch verificaties (selectief) terzijde. Als ik mij ergens door beledigd kan voelen dan is het wel door mensen die publiekelijk religie aanhangen. Het creëert een atmosfeer waarbij rationaliteit en bewijs geen waarden zijn.

Deze kritiek is niet alleen toepasbaar op de Islam, maar op alle religies. De maatschappelijke gevolgen van het blind aanhangen van onwaarheden resulteert dat er in de politiek keuzes gemaakt worden die verstrekkende gevolgen hebben, niet alleen voor gelovigen maar ook voor ongelovigen. Alleen in Nederland al is het verminken van de genitaliën van jongetjes nog steeds legaal, worden kinderen medische zorg onthouden door religieuze ouders, is stamcelonderzoek nog maar zeer beperkt mogelijk, is hulp bij zelfdoding controversieel, mogen kinderen psychologisch mishandeld worden met hel en verdoemenis onder het mom van religieuze vrijheid en mogen dieren pijn lijden als ze religieus geslacht worden.

Het is juist aan politici om de waarheid te verdedigen. Ik vind het daarom totaal niet vreemd dat juist een politicus een wedstrijd voor spot cartoons houdt. Dit heeft een functie omdat hiermee het maatschappelijke debat wordt aangewakkerd. Het bekritiseren van geloof mag best ridiculiserend. Het is een vorm die in juiste verhouding staat met hetgeen bekritiseerd wordt.

"And do you think that unto such as you, a maggot-minded, starved, fanatic crew God gave a secret, and denied it me? Well, well—what matters it? Believe that, too!" - Omar Khayyám

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@ari3 ik kan je grotendeels volgen.
Maar toch een paar kanttekeningen: Scientology is (volgens sommigen) ook een religie, die hebben geen antieke boeken.

Verder is het houden van een spotprenten-wedstrijd prima, maar:
- niet in de Tweede Kamer. Die is daar niet voor. Als je zo nodig een wedstrijd wil houden, doe je dat maar in een galerij, die zijn daarvoor.
- niet gericht op 1 religie. Dat is gewoon pure discriminatie, verspreiding van haat en voegt volslagen NIKS toe. Dat is ook het trieste van dat heerschap: het is alleen maar zuigen, zuigen, zuigen. Iets constructiefs? Ja, 1 keer: toen hij wegliep bij de Algemene Beschouwingen: daarna konden mensen met verstand van zaken tenminste een fatsoenlijke discussie voeren over de begroting (van 2016, als ik me niet vergis). Verder komt er NIKS uit de hoek van dat heerschap, waar hij Nederland daadwerkelijk een dienst mee bewijst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:09

OMX2000

By any means necessary...

quote:
ari3 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:25:
[...]

Gematigd een religie volgen bestaat helemaal niet. Als het er op aan komt, is de grondslag voor iedere religie een waarheidsclaim: de kennis vastgelegd in antieke boeken is waargebeurde geschiedenis en/of daadwerkelijke openbaringen van bovennatuurlijke entiteiten. Gematigde mensen kiezen selectief bepaalde passages uit de antieke boeken als waar of juist niet waar. Echter kan niemand goed uitleggen uitleggen waarom de ene passage wel geloofwaardig is en een andere niet.

Mensen die zich inlaten met religie zijn inherent (intellectueel) oneerlijk. Ze accepteren blind (al dan niet selectief) antieke geschriften en schuiven daarmee zuiver logisch redeneren, het wetenschappelijke proces en de empirisch verificaties (selectief) terzijde. Als ik mij ergens door beledigd kan voelen dan is het wel door mensen die publiekelijk religie aanhangen. Het creëert een atmosfeer waarbij rationaliteit en bewijs geen waarden zijn.
Mooi verhaal. Als eerste vind ik het altijd wel ironisch als een niet gelovige gaat bepalen of een gelovige dat ook wel is. Want dat is wat ik hierin ook lees. Het is of wel of niet gelovig, heel binair. Terwijl er enorm veel gradaties zijn daartussen. Van het "ik geloof in iets" tot aan in neem letterlijk over wat mij verteld is.

Ik hou ook niet van het woord gematigd, maar ik zie de Koran vooral als een leidraad waarbij je ook nog eens je eigen hersenen moet gebruiken en niet zomaar iedereen blind volgen. Wat in de Koran gezegd wordt : volg niet wat je zelf niet (deels) begrijpt. Maar da's maar 1 ding, en je moet toch echt alles bij elkaar nemen om een genuanceerd beeld te krijgen.

Rationaliteit en bewijs hebben zeer zeker een plek in de Islamitische wereld. En voor lange tijd was de floreerde de wetenschap binnen de Islamitische wereld. Ik denk dat we daar vandaag de dag nog profijt van hebben. Helaas is de Islamitische wereld sinds pak em beet 1400 beetje opgehouden met slim doen ;)
quote:
Deze kritiek is niet alleen toepasbaar op de Islam, maar op alle religies. De maatschappelijke gevolgen van het blind aanhangen van onwaarheden resulteert dat er in de politiek keuzes gemaakt worden die verstrekkende gevolgen hebben, niet alleen voor gelovigen maar ook voor ongelovigen. Alleen in Nederland al is het verminken van de genitaliën van jongetjes nog steeds legaal, worden kinderen medische zorg onthouden door religieuze ouders, is stamcelonderzoek nog maar zeer beperkt mogelijk, is hulp bij zelfdoding controversieel, mogen kinderen psychologisch mishandeld worden met hel en verdoemenis onder het mom van religieuze vrijheid en mogen dieren pijn lijden als ze religieus geslacht worden.
De hedendaagse politiek heeft weinig te maken met religie. Het draait om twee dingen, geld en macht. Dat is ook wat er verkeerd gaat. Mensen zijn vertrouwen in politiek kwijtgeraakt en zijn hun heil in andere dingen gaan zoeken. Dat zorgde er ondermeer voor dat Al Qaeda en IS zo snel aanhangers wist te vinden. Zo'n beetje alle Arabische landen worden geleid door corrupte leiders die er indirect voor gezorgd hebben dat er een voedingsbodem is voor allerlei minder gezellige clubjes.
quote:
Het is juist aan politici om de waarheid te verdedigen. Ik vind het daarom totaal niet vreemd dat juist een politicus een wedstrijd voor spot cartoons houdt. Dit heeft een functie omdat hiermee het maatschappelijke debat wordt aangewakkerd. Het bekritiseren van geloof mag best ridiculiserend. Het is een vorm die in juiste verhouding staat met hetgeen bekritiseerd wordt.
Zoals eerder gezegd. Go your gang, als je daar blij van wordt. Ik zie persoonlijk geen debat, omdat het ridiculiseren alleen maar zorgt voor polarisatie en wantrouwen. En sinds dat de PVV bestaat kan ik nou niet spreken van een betere en harmonieuzere samenleving. Een spotprenten wedstrijd hoort niet thuis in de politiek, da's eerder iets activistisch. En daar zou Geert zijn groepje "pitbulls" voor moeten inzetten. Dan zou hij in de tussentijd kunnen werken aan world dominance door echte politiek te bedrijven, en niet zichzelf in een onmogelijke positie hebben gemanoeuvreerd doordat niemand met hem wil regeren.

Het zorgt er wel voor dat we het nieuws in het buitenland halen, en we weer gezien gaan worden als Moslimhaters. Yeeey.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:39

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

quote:
Pietervs schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:48:
- niet gericht op 1 religie. Dat is gewoon pure discriminatie, verspreiding van haat en voegt volslagen NIKS toe.
Dat is natuurlijk puur om de manier waarop sommige moslims reageren op een tekening van de Profeet. Een afbeelding of impersonatie van de Profeet is naar hun mening niet toegestaan zo ver ik weet, laat staan in een spotprent. Zie bijvoorbeeld de Deense cartoonrel van inmiddels aardig wat jaren terug.

If you can't win an argument with facts just continue arguing and use opinions instead.

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
OMX2000 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 02:27:
[...]

Mooi verhaal. Als eerste vind ik het altijd wel ironisch als een niet gelovige gaat bepalen of een gelovige dat ook wel is. Want dat is wat ik hierin ook lees. Het is of wel of niet gelovig, heel binair. Terwijl er enorm veel gradaties zijn daartussen. Van het "ik geloof in iets" tot aan in neem letterlijk over wat mij verteld is.
Voor "geloof in iets" moet iemand goede redenen hebben. Als "iets" niet op waarheid gebaseerd is -zoals bij alle religies- dan is het per definitie en tevens letterlijk niet geloofwaardig.
quote:
OMX2000 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 02:27:Ik hou ook niet van het woord gematigd, maar ik zie de Koran vooral als een leidraad waarbij je ook nog eens je eigen hersenen moet gebruiken en niet zomaar iedereen blind volgen. Wat in de Koran gezegd wordt : volg niet wat je zelf niet (deels) begrijpt. Maar da's maar 1 ding, en je moet toch echt alles bij elkaar nemen om een genuanceerd beeld te krijgen.
Gematigd bestaat niet als het aankomt op het aanhangen van een religie. Iemand gelooft dat een bepaalde uitgave van de Koran in zijn totaliteit het woord van God is of gelooft dat niet. Alternatief kan iemand bepaalde passages wel of niet geloven. In dat geval maakt die persoon dus zijn eigen editie van de Koran. Die persoon is dan fundamenteel gelovig op de eigen editie.

Het woord "genuanceerd" past niet bij religie. Je kunt een tekst op natuurlijk op verschillende manieren interpreteren, maar dat laat onverlet dat het ultiem gaat over waarheidsclaims. Of iemand nu A of B begrijpt uit een Bijbel-tekst maakt de interpretatie niet geloofwaardiger omdat de bron die diende als basis voor de interpretatie niet waar is.

Het woord "gematigd" heeft in de publieke perceptie helaas het beeld gecreëerd van gelovigen die bepaalde interpretaties van of passages uit religieuze teksten verwerpen en daarmee dus minder schadelijk zijn voor de maatschappij. In werkelijkheid zijn het personen die fundamentalistisch zijn op hun eigen editie van een heilig schrift waardoor religieuze dogma's voor grote groepen mensen leidend blijven voor maatschappij-inrichting. We moeten daarom blijven wijzen op het feit dat ook de eigen edities van de Koran/Bijbel/enz. niet op waarheid geschoold zijn en dus niet als basis kunnen dienen voor wetten, ethische kwesties en de zorg voor kinderen.

"And do you think that unto such as you, a maggot-minded, starved, fanatic crew God gave a secret, and denied it me? Well, well—what matters it? Believe that, too!" - Omar Khayyám

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
ari3 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 04:44:
[...]

Voor "geloof in iets" moet iemand goede redenen hebben. Als "iets" niet op waarheid gebaseerd is -zoals bij alle religies- dan is het per definitie en tevens letterlijk niet geloofwaardig.
Daarom noemen ze het ook "geloof". Geloof is niet rationeel voor de aanhangers.
quote:
Gematigd bestaat niet als het aankomt op het aanhangen van een religie. Iemand gelooft dat een bepaalde uitgave van de Koran in zijn totaliteit het woord van God is of gelooft dat niet. Alternatief kan iemand bepaalde passages wel of niet geloven. In dat geval maakt die persoon dus zijn eigen editie van de Koran. Die persoon is dan fundamenteel gelovig op de eigen editie.

Het woord "genuanceerd" past niet bij religie. Je kunt een tekst op natuurlijk op verschillende manieren interpreteren, maar dat laat onverlet dat het ultiem gaat over waarheidsclaims. Of iemand nu A of B begrijpt uit een Bijbel-tekst maakt de interpretatie niet geloofwaardiger omdat de bron die diende als basis voor de interpretatie niet waar is.
Het feit dat er wel degelijk nuance en matiging in religie is, kun je zien aan het feit dat katholieken en protestanten na jaren- (eeuwen-?) lange oorlog nu wel goed met elkaar door 1 deur kunnen. Het CDA is daar een sprekend voorbeeld van.
quote:
<knipje>
We moeten daarom blijven wijzen op het feit dat ook de eigen edities van de Koran/Bijbel/enz. niet op waarheid geschoold zijn en dus niet als basis kunnen dienen voor wetten, ethische kwesties en de zorg voor kinderen.
Waarom moet je gelovigen wijzen op de lacunes is hun religie? Wat schiet jij daar mee op?
Ik heb een atheïstische levenswijze, maar geloof ook dat we elkaar in hun waarde kunnen laten: jij gelooft iets wat ik niet geloof? Prima, zolang je je religie niet aan mij op probeert te leggen.
Dus inderdaad: wetten en dergelijke hoeven niet gemaakt te worden op basis van een religie, maar daar houdt het wel mee op.
(Overigens: als je echt zo sterk voelt dat je gelovigen moet wijzen op de fouten in hun religie, mag ik dan aannemen dat jij alle religieus-gebaseerde feestdagen aan het werk bent? Dus Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerst voor zover dat op werkdagen valt? :) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
offtopic:
[~ari3] schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 04:44:
...

Als je als goede reden iets te geloven de waarheid ervan noodzakelijk acht, is het lastig iets te geloven. Er zijn bijvoorbeeld allerlei waarheidstheorieen, welke daarvan is (of zijn?) waar? Hoe kan je dat zeker weten? ...

... niet op waarheid geschoold zijn en dus niet als basis kunnen dienen voor wetten, ethische kwesties en de zorg voor kinderen.

Aan welke noodzakelijk-waarheden die als basis dienen voor wetten, ethische kwesties en de zorg voor kinderen kan men dan denken? Vormen die een voldoende brede basis voor die doelen? Hoe hak je de knoop uiteindelijk door en vind je je 'fundament'?

Er zijn in de praktijk ook religieuzen die niet-fundamenteel geloven, het fundament als erg flexibel/skeptisch zien, veranderend in wisselwerking met 'buiten-religieuze' invloed.

begintmeta wijzigde deze reactie 23-05-2018 08:54 (10%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
Pakistan verzet zich tegen Mohammed-cartoonwedstrijd van Geert Wilders

Pakistan heeft de afgezant van Nederland op het matje geroepen. Het land is boos over een Mohammed-cartoonwedstrijd van PVV-leider Geert Wilders. "Diepe zorg is overgebracht over deze moedwillige en kwaadaardige poging om de islam in een kwaad daglicht te stellen'', aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken in Islamabad. Op vrijdag kwamen betogers al op straat in de stad Peshawar.

Pakistan spreekt van een "verschrikkelijk en schandelijk plan". De Pakistaanse ambassadeur in Den Haag heeft opdracht gekregen om dit ook aan te kaarten. Pakistan wil hulp van andere islamitische landen. Daarnaast wil Pakistan het bij de Verenigde Naties onder de aandacht brengen.

Wilders wil later dit jaar een cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed houden. Hij zegt dat hij honderden inzendingen heeft ontvangen. De wedstrijd is in een afgesloten deel van de Tweede Kamer. In 2015 was Wilders bij een cartoonwedstrijd over Mohammed in het Amerikaanse Texas. Jihadisten probeerden daar een aanslag te plegen.

Veiligheid

Ondanks het protest is het Nederlandse regering niet van plan de wedstrijd van Wilders te verbieden. In een reactie zegt Nederlands minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok: "Vrijheid van meningsuiting is een heel groot goed. Verbieden van uitingen ligt niet op de weg van het kabinet. Tegelijkertijd moet ik ook rekening houden met de realiteit dat dit in een aantal landen gevoelig ligt, dat dit ook landen zijn waar veel Nederlanders wonen. Hun veiligheid moet ook gediend worden. Wij komen op korte termijn met een reactie.''

Reacties

Blok wil niet zeggen hoeveel landen inmiddels hun ongenoegen hebben geuit over de cartoonwedstrijd van Wilders. "Er komen druppelsgewijs reacties binnen'', aldus Blok.

De nummer twee van de Nederlandse ambassade is inmiddels naar het Pakistaanse ministerie getrokken. "Zij heeft toegelicht dat Geert Wilders een parlementariër is, en niet lid is van het kabinet'', aldus Buitenlandse Zaken in Den Haag.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Vincentio
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Wat dat betreft is ook het Twitter draadje van Harald Doornbos erg interessant om te lezen:
https://twitter.com/Haral...tatus/1031596944886513664

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-10 14:52

DirtyBird

Praktiserend denker

quote:
Ik las het, wat is het ook een doorzichtige eikel.
Hij blaast een beetje zijn eigen zeilboot vooruit. Ik mag bidden (desnoods tot Allah) dat zijn achterban hier niet intrapt, maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Topicstarter
quote:
DirtyBird schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:34:
[...]

Ik las het, wat is het ook een doorzichtige eikel.
Hij blaast een beetje zijn eigen zeilboot vooruit. Ik mag bidden (desnoods tot Allah) dat zijn achterban hier niet intrapt, maar dat zal wel ijdele hoop zijn.
Onrust stoken en dan de boel afblazen. tijd dat hij de parade afblaast (in de zin, uit de politiek vertrekt)

• Player1S
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:34

Player1S

Formerly known as L1nt

Ben ik de enige die totaal niet verrast is? Elk persoon die voldoende hersencellen heeft om adem te kunnen halen weet dat zo’n wedstrijd gezeik op levert. Of dat gezeik terecht is staat er helemaal los van. Dat is een andere discussie.

En dan vervolgens de boel afblazen en wederom zielig lopen te janken dat je bedreigt word. Wat verwacht je dan godverdomme?? Dat miljarden moslims opeens bedenken dat het toch niet do erg is en je de hemel in prijzen??

Echt beschamend dat er zoveel Nederlanders niet door hebben dat dit gevaar voor de Nederlandse samenleving provoceert om te provoceren.

Player1S: Mixer

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
quote:
Hackus schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:37:
[...]

Onrust stoken en dan de boel afblazen. tijd dat hij de parade afblaast (in de zin, uit de politiek vertrekt)
Achja, laat hem maar lekker. Die gast zal toch nooit iets positiefs bereiken. Wat een ongelofelijk zinloze manier van zijn tijd besteden heeft die gast.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
L1nt schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:10:
Ben ik de enige die totaal niet verrast is? Elk persoon die voldoende hersencellen heeft om adem te kunnen halen weet dat zo’n wedstrijd gezeik op levert. Of dat gezeik terecht is staat er helemaal los van. Dat is een andere discussie.
Dat staat er toch niet los van? Dat is de discussie.

Ik kan nu grapjes maken over de God uit de bijbel. Ik kan Jezus cartoons maken. Ik kan grapjes maken over Joden met als enige risico dat het Cidi een vervelende tweet maakt of een juridische procedure start.

Ik kan tekeningen maken van God, Jaweh, elk politiek figuur en het ergste wat mij kan overkomen is een vervelende opmerking.

Of ik doe hetzelfde met de Islam en je moet stoppen wegens doodsbedreigingen.

En ja: Natuurlijk was dat zijn punt. En ja natuurlijk was dat waar hij op hoopte. Maar het probleem is niet Wilders als troll.

Het probleem is reli-fanaten in ons midden en buiten onze grenzen die doodstraf voor een cartoon acceptabel vinden.

Wat er achterlijkheid anno 2018 dan dit nog kan gebeuren

• PilatuS
  • Niet online
quote:
PWM schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:12:
[...]
Maar het probleem is niet Wilders als troll.
Klopt, maar op de manier zoals hij het doet maakt ie het alleen erger en niet beter.

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
[...]

Dat staat er toch niet los van? Dat is de discussie.

Ik kan nu grapjes maken over de God uit de bijbel. Ik kan Jezus cartoons maken. Ik kan grapjes maken over Joden met als enige risico dat het Cidi een vervelende tweet maakt of een juridische procedure start.

Ik kan tekeningen maken van God, Jaweh, elk politiek figuur en het ergste wat mij kan overkomen is een vervelende opmerking.

Of ik doe hetzelfde met de Islam en je moet stoppen wegens doodsbedreigingen.

En ja: Natuurlijk was dat zijn punt. En ja natuurlijk was dat waar hij op hoopte. Maar het probleem is niet Wilders als troll.

Het probleem is reli-fanaten in ons midden en buiten onze grenzen die doodstraf voor een cartoon acceptabel vinden.

Wat er achterlijkheid anno 2018 dan dit nog kan gebeuren
Nee. Simpelweg nee. De discussie staat er los van.

Het punt is dat hij iets aankondigt wetend dat het gezeik op levert en werkelijk niks toevoegde aan de discussie.
Iedereen weet al dat het achterlijk is dat een grote groep zo overtrokken reageert. Daarvoor hoef je geen cartoon wedstrijd uit te schrijven. En hoef je al helemaal niet zielig te gaan doen dat je bedreigt word. Dat kon je voor die tijd al inschatten.

Dit is hetzelfde als dat jij aankomend weekend in je feyenoord shirtje in vak410 gaat staan Feyenoord liedjes zingen en de volgende dag gaat janken dat je het ziekenhuis in bent geslagen.

Het merendeel van de Nederlanders zullen het afkeuren dat een stel zwakzinnigen zo reageren op zoiets onnozels maar tegelijkertijd ook zeggen dat jij een volslagen idioot bent en op je klompen kon aanvoelen dat zoiets kon gebeuren dus dat je ook geen recht van spreken hebt.

Er zijn andere manieren om je punt duidelijk te maken maar wilders kent alleen maar de provoceer manier en houd hierbij 0,0 rekening met Nederlanders die door zijn acties in gevaar komen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
L1nt schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:26:

Er zijn andere manieren om je punt duidelijk te maken maar wilders kent alleen maar de provoceer manier en houd hierbij 0,0 rekening met Nederlanders die door zijn acties in gevaar komen.
Welke manieren? Ik zie GL/SP/PvdD/PVDA noch onze coalitiepartijen hier namelijk erg mee bezig zijn?

Of maken we de punten gewoon liever niet.

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

quote:
[...]
Vrijheid van meningsuiting is 1 ding, maar zoiets als "alle joden aan het gas" roepen zal vast een vrijheid zijn, maar als je dat in een Ajax-vak in de Arena roept krijg je vrijwel dezelfde consequenties.

Maar goed, wie was toch die cabaretier die stelde dat hij geen grappen over de Islam wilde maken. Hij zei zoiets als:'Ik heb te weinig verstand over de Islam om een goede grap te maken, net zoals mijn publiek te weinig verstand over de islam heeft om een grap te begrijpen'. Dat is al heel wat anders dan Wilders.

* Delerium denkt dat Wilders de aankondigen van deze wedstrijd op TweedeKamer briefpapier naar allerlei ambassade's in bv Pakistan heeft verstuurd.
Want dat is Wilders ook.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:29

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Hoewel ik geen voorstander ben van provoceren richting complete bevolkingsgroepen, toont dit wel weer aan hoe intolerant bepaalde bevolkingsgroepen of religies zijn...

• PilatuS
  • Niet online
quote:
De_Bastaard schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:55:
Hoewel ik geen voorstander ben van provoceren richting complete bevolkingsgroepen, toont dit wel weer aan hoe intolerant bepaalde bevolkingsgroepen of religies zijn...
Klopt, maar dat wisten we toch al ? :)

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
PWM schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:43:
[...]

Welke manieren? Ik zie GL/SP/PvdD/PVDA noch onze coalitiepartijen hier namelijk erg mee bezig zijn?

Of maken we de punten gewoon liever niet.
Je bedoelt dat die partijen niet bezig zijn met onnodig beledigen, schofferen en provoceren van alleen al een deel van onze eigen bevolking? Dat klopt inderdaad.

Overigens. Als Wilders serieus vandaag de dag nog echt verrast is door de acties word het dringend tijd om de geestelijke toestand van deze beste man grondig te onderzoeken.

Player1S wijzigde deze reactie 31-08-2018 06:49 (17%)

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-10 14:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Zijn actie heeft dus heel wat losgemaakt in...pakistan...misschien moet hij dan daar de politiek in, want daar raken zijn punten meer.
Hier haalt inmiddels een groot deel van de mensen de schouders op en hoe mooi is dat eigenlijk! Als zijn acties hem alleen nog maar aangiftes en afkeurende blikken opleveren is hij zijn bestaansrecht wel een beetje kwijt en ik denk dat die gedachte bij veel moslims in nederland ook steeds meer de boventoon gaat voeren.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Maximized
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:24

Maximized

En niet minimized

@Delerium @L1nt Ik snap jullie vergelijking niet helemaal tussen Islamieten en voetbal hooligans. En ik heb zo’n gevoel dat die (m.i. debiele) vergelijking een stuk “kwetsender” is dan een paar cartoons die nooit gekomen zijn.

Verder helemaal eens met @PWM. Waar gaat het heen met de wereld dat niet een cartoon, maar slechts de aankondiging daarvan al genoeg is voor rellen, vlaggenverbranden, doodsbedreigingen en terreur.

Voor alle mensen die het hebben over “onnodig kwetsen”; zoek eens op wie Salman Rushdie is. Of Ayaan Hirsi Ali. Of Theo van Gogh. Vermoord of gevlucht na doodsbedreigingen en fatwa’s. Allemaal zeker omdat ze net zo vreselijk “kwetsen” als Geert Wilders.

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-10 14:43
quote:
Hackus schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:37:
[...]

Waarom verbaast ?

Dat is al jaren de taktiek van Wilders rotzooi schoppen en wegwezen er is in de laatste 5 jaar werkelijk niet één aanwijsbare bijdrage aan de nederlandse samenleving van deze "politicus" .

" I, in my great and unmatched wisdom"

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Typisch Wilders, als het te heet onder de voeten wordt blijkt het alweer een grote lafaard te zijn en kapt-ie het af. Maargoed, het was vantevoren natuurlijk al bekend dat hij eens lekker wilde provoceren. Iets anders kan Wilders immers niet.

Inmiddels wel weer een hop schade aangericht aan de Nederlandse reputatie.

Wordt tijd dat die kinderachtige gast eens verdwijnt van het politieke toneel, dan kunnen de
echte volwassenen gewoon weer verder met belangrijke zaken.

Virussen? Scan ze hier!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Toch ben ik verbaasd over dat veel dan maar vinden dat we op onze rug moeten gaan liggen voor de islam. Ik ben geen Wilders fan en ben het over het algemeen niet met hem eens maar het is toch te belachelijk dat we nu weer buigen omdat een stel achterlijken boos worden omdat er misschien een tekening gemaakt wordt.

Natuurlijk, Wilders kan vooral schoppen en heeft nergens echt een oplossing voor maar soms is het schoppen de oplossing.

Ik zou hopen dat de westerse wereld ballen genoeg zou hebben om elke dag in elke krant een islam cartoon te plaatsen net zo lang tot die achterlijken beseffen dat er eigenlijk niets mis mee is.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:14
quote:
De_Bastaard schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:55:
Ja klopt. Maar ligt dat aan de bevolkingsgroep/religie of de extremen daarvan?

Ikzelf heb enorm veel conflicten gehad met 'Christenen'.
Ik ben biseksueel, heb mijn leven willen beëindigen, sta volledig achter euthanasie & abortus.

Ik ben door mijn standpunten meerdere keren in elkaar geslagen door 'Christenen'.

Ga ik nu alle Christenen op 1 hoop gooien en dat alle Christenen intolerant zijn?
Nee, zij waren (naar mijn mening) de uitschot van dat geloof, en volgde naar mijn mening de regel "hebt uw naasten lief" (ofzo, ik ken de Bijbel eerlijk gezegd niet echt).

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 15:33
quote:
Ryur schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:13:
[...]

Ja klopt. Maar ligt dat aan de bevolkingsgroep/religie of de extremen daarvan?

Ikzelf heb enorm veel conflicten gehad met 'Christenen'.
Ik ben biseksueel, heb mijn leven willen beëindigen, sta volledig achter euthanasie & abortus.

Ik ben door mijn standpunten meerdere keren in elkaar geslagen door 'Christenen'.

Ga ik nu alle Christenen op 1 hoop gooien en dat alle Christenen intolerant zijn?
Nee, zij waren (naar mijn mening) de uitschot van dat geloof, en volgde naar mijn mening de regel "hebt uw naasten lief" (ofzo, ik ken de Bijbel eerlijk gezegd niet echt).
Ging er door jou outcomming ook een heel land protesteren en dreigen met aanslagen?

Laat ik voorop stellen dat ik Wilder een eikel eerste klas vind. Echter wat ik nog veel erg vind is dat dit soort taferelen zich anno 2018 voor doen. Dat je de mond gesnoerd wordt omdat mensen beledigd zijn.

Maar los van of je voor of tegen bent van de actie van WIlders, het is wel een punt. En de grote vraag is imo hoe ga je hier mee om. En het is een stuk lastiger dan "Het dood negeren" helaas. Dit heeft met zoveel aspecten (kennis, scholing, groepsdruk, indoctrinatie, politiek, macht etc) te maken en het is een illusie om dit in 1x op te lossen. Het is echter wel iets dat besproken moet kunnen worden en dat lijkt nu niet eens te kunnen vanwege de dreiging die er van uit gaat. En dat is echt wel een kwalijke zaak

thewizard2006 wijzigde deze reactie 31-08-2018 08:20 (31%)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:13
De Islam, Christendom, Jodendom is gewoon gebaseerd op hetzelfde. Alleen aanbidden dezelfde God, dezelfde God die zegt dat hij de enige God is en dat de niet gelovigen heidenen zijn. Hoe de mensen die teksten interpreteren is anders en verschilt. Maar in weze is het 1 pot nat met wat verschillen.
Probleem is niet de Islam zelf, maar de mensen die anderen vertellen hoe je de teksten moet interpreteren.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-10 19:50
quote:
emnich schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:54:
Toch ben ik verbaasd over dat veel dan maar vinden dat we op onze rug moeten gaan liggen voor de islam. Ik ben geen Wilders fan en ben het over het algemeen niet met hem eens maar het is toch te belachelijk dat we nu weer buigen omdat een stel achterlijken boos worden omdat er misschien een tekening gemaakt wordt.

Natuurlijk, Wilders kan vooral schoppen en heeft nergens echt een oplossing voor maar soms is het schoppen de oplossing.

Ik zou hopen dat de westerse wereld ballen genoeg zou hebben om elke dag in elke krant een islam cartoon te plaatsen net zo lang tot die achterlijken beseffen dat er eigenlijk niets mis mee is.
100% eens!

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
Maximized schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:36:
@Delerium @L1nt Ik snap jullie vergelijking niet helemaal tussen Islamieten en voetbal hooligans. En ik heb zo’n gevoel dat die (m.i. debiele) vergelijking een stuk “kwetsender” is dan een paar cartoons die nooit gekomen zijn.

Verder helemaal eens met @PWM. Waar gaat het heen met de wereld dat niet een cartoon, maar slechts de aankondiging daarvan al genoeg is voor rellen, vlaggenverbranden, doodsbedreigingen en terreur.

Voor alle mensen die het hebben over “onnodig kwetsen”; zoek eens op wie Salman Rushdie is. Of Ayaan Hirsi Ali. Of Theo van Gogh. Vermoord of gevlucht na doodsbedreigingen en fatwa’s. Allemaal zeker omdat ze net zo vreselijk “kwetsen” als Geert Wilders.
Dat je het niet snapt zegt waarschijnlijk meer over jou.

Punt is heel simpel. Stap in een feyenoord shirt vak410 binnen en ga feyenoord liedjes zingen. Onder het mom vrijheid van meningsuiting zou dat moeten kunnen. Het slaat nergens op dat het niet zou kunnen. Het is schandalig dat een groep mensen hier zo van door het lint gaan als je het alleen al aankondigt.
Echter zal heel Nederland tevens ook afvragen of die persoon die dat wil doen levensmoe is en ze allemaal wel op een rijtje heeft want elk weldenkend mens weet dat dat vragen om gezeik is.

Hetzelfde geld voor die cartoon wedstrijd. Je weet van te voren dat het gezeik op levert. Alleen limiteer je het gezeik niet tot jezelf.
Daarbij is er werkelijk geen 1 goed argument om het te doen. Je kwetst er miljoenen mensen mee omdat het in hun ogen de ergste godslaster is die er te bedenken valt.

Dat kun je niet simpelweg counteren met "ja maar ze moeten niet zo kleinzerig doen".
Je hoeft niet een groot deel van de wereldbevolking te schofferen omdat je wilt aantonen dat zij kleinzerig zijn en om onnozele dingen oproepen tot geweld want daarmee benadeel je ook de mensen in die groep die zich wel erg gekwetst voelen maar niet oproepen tot geweld.

En zeker een Wilders. Zijn bekende uitspraak is dat hij niet tegen de islam is maar tegen het uitwassen er van. Gisteren komt er een Iman die het opneemt voor hem en waar is Wilders? In geen velden of wegen te bekennen. Wees dan een echte vent en omarm deze Iman en gebruik hem om aan te tonen dat je echt niet tegen de islam schopt om te schoppen maar enkel schopt tegen de idioten.

Het is puur eigen gewin dat hij dit doet. Het interesseert hem niet dat hij hier anderen mee in gevaar brengt. Het interesseert hem niet dat hij mensen kwetst die niet oproepen tot geweld. Het interesseert hem niet dat hij de samenleving hiermee alleen maar verder verhard. Het gaan enkel en alleen om Wilders Wilders en Wilders.

• thewizard2006
Ah nu begrijp ik het. We moeten doen alsof het niet bestaat en maar de andere kant op kijken. Dat klinkt inderdaad als echt een hele goede oplossing. Bedankt voor de goede uitleg!

• Freakertje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:14

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik zie een aantal hier niet verder komen dan roepen dat het zo erg is dat Moslims in Pakistan in opstand komen en een paar extremen erin oproepen tot een fatwa.
Denk dan ook eens verder, ga eens analyseren. Waarom komt deze protestgroep voornamelijk van het platteland? Waarom is de Westerse wereld zo tolerant geworden?
In mijn ogen helpt educatie om deze scherpe kantjes van het geloof af te krijgen. Informeren i.p.v. 'dom houden' is een veel machtiger wapen dan provoceren en er met twee gestrekte benen in gaan.

In mijn ogen is Wilders een landverrader, daar hij onze militairen en ambassadepersoneel doelbewust in gevaar brengt voor zijn eigen politieke gewin.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:32
Een Pakistaanse moslim riep voor een journalistieke camera dat 'niemand Mohammed mag beledigen en iedereen die dat wel doet (of oproept tot) moet gedood worden'. En die doodsbedreiging is ook werkelijk een dreiging. Richting een aantal uitgesproken mensen, maar ook in de vorm van willekeurige terreur richting hele volken in het westen.

De aanleiding voor het uitspreken van zoiets is niet alleen die ene actie van Wilders. Dit soort opmerkingen komt voort uit honderden jaren van ellendige ontwikkelingen in de wereld.

De islam kent meer problemen. Geboren als moslim wordt je in veel gevallen verbannen, soms mishandeld of gedood, als je niet moslim wil zijn en dat kenbaar maakt.
Vrouwen worden onderdrukt, enz.

Aan de westerse kant zijn ook mensen te vinden die het liefst alle moslims afschieten. En in de geschiedenis zijn er via kruistochten en moderne oorlogen ook genoeg slechte dingen gedaan in het midden-oosten door 'het westen'.

Waar ik naar toe wil, is dat in extreme vorm beide partijen totaal slecht zijn. Extreme vorm gaat over het (willen) doden van een ander. Dat laatste is niet iets wat Wilders ooit heeft gezegd. Hoe goed of slecht zijn ideeën en opmerkingen ook zijn, het geeft in ieder geval wel heel duidelijk aan, waar het in de huidige tijd fout gaat. Woorden tegenover dreiging en soms uitvoering van fysiek geweld.

Ergens in de discussie hier ging het over een voetbalstadion. Dat je mag verwachten dat je in elkaar geslagen wordt als je met een feyenoord shirt in het ajax vak gaat zitten. Shirt aantrekken tegenover geweld... En dat normaal vinden? Het zou naar mijn mening prima moeten kunnen om met het verkeerde shirt in een stadionvak te zitten. Het kan bij vrijwel alle andere sporten prima trouwens. Het geweld van hooligans is toch ook een enorm uit de hand gelopen en onwenselijk verschijnsel.

Die haat bij die Pakistaanse betoger. Het geen problemen hebben met moord. Is dat de schuld van Wilders? Of die van de eigen cultuur en ideologie?
Zodra iemand een ander actief wil vermoorden, zijn er slechts drie uitkomsten. Of de ene gaat dood, of de andere, of allebei.

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
thewizard2006 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:29:
Ah nu begrijp ik het. We moeten doen alsof het niet bestaat en maar de andere kant op kijken. Dat klinkt inderdaad als echt een hele goede oplossing. Bedankt voor de goede uitleg!
Niet op de man spelen.

Een etterende wond maak je niet beter door er met een vieze vinger in de porren en vuil in te gooien maar je geneest het met medicijnen en schoon verband.

Wilders methodes zijn niet om het probleem op te lossen maar juist erger maken.

defiant wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:24 (7%)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:27:
[...]

Dat je het niet snapt zegt waarschijnlijk meer over jou.

Punt is heel simpel. Stap in een feyenoord shirt vak410 binnen en ga feyenoord liedjes zingen. Onder het mom vrijheid van meningsuiting zou dat moeten kunnen. Het slaat nergens op dat het niet zou kunnen. Het is schandalig dat een groep mensen hier zo van door het lint gaan als je het alleen al aankondigt.
Echter zal heel Nederland tevens ook afvragen of die persoon die dat wil doen levensmoe is en ze allemaal wel op een rijtje heeft want elk weldenkend mens weet dat dat vragen om gezeik is.
Maar je mist het punt dát het belachelijk is dat het niet kan. Daarbij is er m.i. nog echt wel een verschil door iemand letterlijk recht in zijn gezicht te provoceren of dat op grote afstand doen.
quote:
Hetzelfde geld voor die cartoon wedstrijd. Je weet van te voren dat het gezeik op levert. Alleen limiteer je het gezeik niet tot jezelf.
Daarbij is er werkelijk geen 1 goed argument om het te doen. Je kwetst er miljoenen mensen mee omdat het in hun ogen de ergste godslaster is die er te bedenken valt.

Dat kun je niet simpelweg counteren met "ja maar ze moeten niet zo kleinzerig doen".
Je hoeft niet een groot deel van de wereldbevolking te schofferen omdat je wilt aantonen dat zij kleinzerig zijn en om onnozele dingen oproepen tot geweld want daarmee benadeel je ook de mensen in die groep die zich wel erg gekwetst voelen maar niet oproepen tot geweld.
Blijkbaar moet dat wel omdat we het niet voor elkaar krijgen om af en toe wel een normale islam cartoon te kunnen plaatsen als we dat willen. Of een islam grap te kunnen maken. We moeten nu op onze tenen lopen zodat we die fanaten niet per ongeluk beledigen.
quote:
Het is puur eigen gewin dat hij dit doet. Het interesseert hem niet dat hij hier anderen mee in gevaar brengt. Het interesseert hem niet dat hij mensen kwetst die niet oproepen tot geweld. Het interesseert hem niet dat hij de samenleving hiermee alleen maar verder verhard. Het gaan enkel en alleen om Wilders Wilders en Wilders.
Hoewel ik het met dit punt helemaal eens ben, weet ik niet of de achterliggende reden echt uit maakt.

• thewizard2006
quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:34:

*knip*

Een etterende wond maak je niet beter door er met een vieze vinger in de porren en vuil in te gooien maar je geneest het met medicijnen en schoon verband.

Wilders methodes zijn niet om het probleem op te lossen maar juist erger maken.
*knip* Niet op reageren.

Wilders is een eikel. Daar zijn we het over eens. Echter, het probleem blijft gewoon bestaan. Met of zonder hem. En net doen of je neus bloed en/of maar stil op de grond gaan liggen en hopen dat de beer wegloopt zijn niet de juiste stappen. Dit moet aangekaart en besproken kunnen worden zónder dat daar geweld en doodsbedreigingen aan te pas komen (net zoals je eigenlijk gewoon moet kunnen dragen wat je wil bij een voetbal wedstrijd).
Dat de manier van Wilders waarschijnlijk niet de meest subtiele/beste is daar zijn we het allemaal wel over eens. Dat is echter het hele punt niet. Dat het überhaupt niet kan vanwege de dreiging, dat is het punt.

En nogmaals, dit is iets dat je moet blijven bespreken en aanpakken. Dit kan op vele verschillende manieren en is niet iets dat zich in 1 dag oplost. Zoals hierboven is gezegd is scholing, kennis en informatie een grote stap. Echter om daar te komen moet het überhaupt wel bespreekbaar zijn.

defiant wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:24 (23%)

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15:32
quote:
PilatuS schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:15:
[...]

Achja, laat hem maar lekker. Die gast zal toch nooit iets positiefs bereiken. Wat een ongelofelijk zinloze manier van zijn tijd besteden heeft die gast.
Volledig mee eens, het blijft mij verbazen als ik zie hoeveel stemmen die vent krijgt tijdens verkiezingen. Hij heeft nog niks voor elkaar gekregen en zit alleen maar te blaten over moslims en Marokkanen. Altijd problemen roepen maar nooit met een oplossing komen.

Geen aandacht geven en laat die *** PVV'ers maar hun blonde mafketel volgen.

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
thewizard2006 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:39:
[...]

Ah lekker op de man spelen. Gast als dat je sterkste argument is ben je gewoon uitgespeeld.

Wilders is een eikel. Daar zijn we het over eens. Echter, het probleem blijft gewoon bestaan. Met of zonder hem. En net doen of je neus bloed en/of maar stil op de grond gaan liggen en hopen dat de beer wegloopt zijn niet de juiste stappen. Dit moet aangekaart en besproken kunnen worden zónder dat daar geweld en doodsbedreigingen aan te pas komen (net zoals je eigenlijk gewoon moet kunnen dragen wat je wil bij een voetbal wedstrijd).
Dat de manier van Wilders waarschijnlijk niet de meest subtiele/beste is daar zijn we het allemaal wel over eens. Dat is echter het hele punt niet. Dat het überhaupt niet kan vanwege de dreiging, dat is het punt.

En nogmaals, dit is iets dat je moet blijven bespreken en aanpakken. Dit kan op vele verschillende manieren en is niet iets dat zich in 1 dag oplost. Zoals hierboven is gezegd is scholing, kennis en informatie een grote stap. Echter om daar te komen moet het überhaupt wel bespreekbaar zijn.
Nogmaals, hoe trek je in godsnaam de conclusie dat we maar moeten doen alsof onze neus bloed?

Natuurlijk moeten we er alles aan doen om tot die mensen door te dringen dat hun gedrag niet van deze tijd is maar dit moet je wel op een juiste manier doen.

Je blust je huis ook niet door er benzine op te gooien maar door er water of andere middelen op te spuiten die de brand doet doven.

We weten allemaal dat de reacties buitensporig en idioot zijn. Maar we mogen ons ook best afvragen of vrijheid van meningsuiting onbegrensd moet zijn. Sterker nog, dat is ie niet eens want als Wilders zich op het Jodendom zou richten ipv de Islam was hem allang de mond gesnoerd door de wet en de regering.

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:32
quote:
Freakertje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:33:
Denk dan ook eens verder, ga eens analyseren.
...
Informeren i.p.v. 'dom houden' is een veel machtiger wapen dan provoceren en er met twee gestrekte benen in gaan.
Om vervolgens zelf dit te doen?
quote:
In mijn ogen is Wilders een landverrader, daar hij onze militairen en ambassadepersoneel doelbewust in gevaar brengt voor zijn eigen politieke gewin.
Of is Wilders een landsheld omdat hij het veel te tolerante Nederland laat zien dat er op lange termijn geen 'Nederland' meer zal zijn als we nu niet ingrijpen? Niet mijn mening, ook al vind ik Nederland wel te tolerant. Het is een stelling die net zo veel waard is als hem landverrader noemen. Volgens jouw logica mag echter nooit iemand meer ergens iets van zeggen omdat het gevaar kan opleveren vanuit een buitenlandse ideologie voor andere Nederlanders? Moet je misschien niet eerder de mensen veroordelen die het daadwerkelijke gevaar richting ambassadeurs en militairen vormen?

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Misschien moeten Trump aanhangers eens met geweld gaan dreigen over al die beledigende cartoons over hun God-Emperor in de Nederlandse media.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
IJzerlijm schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:04:
Misschien moeten Trump aanhangers eens met geweld gaan dreigen over al die beledigende cartoons over hun God-Emperor in de Nederlandse media.
Het voordeel van die groep is dat ze geen leiders hebben die buiten de grenzen van hun eigen county kijken.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:16
quote:
thewizard2006 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:39:
[...]

Ah lekker op de man spelen. Gast als dat je sterkste argument is ben je gewoon uitgespeeld.

Het hele punt van Wilders was allang bekend. Niemand twijfelt meer aan het feit dat er Islamieten zijn met zeer lange tenen als het over de profeet gaat. En het is ook prima bespreekbaar, zie de talloze debatten in de tweede kamer, televisie documentaires en cabaratiers die er de draak mee steken. Dus we hebben niks nieuws geleerd van deze actie toch?

Maar je overtuigd een Feyenoord supporter niet van het feit dat Ajax ook een mooie club is door hem uit te schelden en een shirt van Feyenoord voor zijn neus te verbranden. Als Wilders echt wat aan het probleem wil doen kan ie een NGO oprichten om de kwaliteit van onderwijs in Pakistan te verbeteren.

Wat Wilders nu doet is de extremist telkens in de verdediging drukken en dat maakt ze alleen maar extremer. Dit werkt alleen maar averechts. Of denk jij dat de gemiddelde Pakistaan nu positiever is gaan denken over Nederland?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:27:
[...]
Punt is heel simpel. Stap in een feyenoord shirt vak410 binnen en ga feyenoord liedjes zingen. O
Als Wilders dit op een publiek plein in Islamabad ging doen, prima.

Maar dit is meer dat Vak 410 binnenkomt vallen op een verjaardag in Rotterdam omdat gekke oom Bert net een grapje over Ajax heeft gemaakt.
quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:52:
[...]
Sterker nog, dat is ie niet eens want als Wilders zich op het Jodendom zou richten ipv de Islam was hem allang de mond gesnoerd door de wet en de regering.
Ik denk niet dat er een wet (noch een NL regering) is die eenzelfde oproep/kritiek op het Jodendom zou tegengaan.

Tot je te ver gaat en het op mensen zelf richt (willen we meer of minder Joden) en dan word er wel ingegrepen, net als toen hij het zei over Marokkanen. En terecht natuurlijk.

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mag ik vinden dat Wilders nu exact heeft wat hij wil?
Hij kan zich weer lekker schurken in de slachtoffer-rol, waarbij hij de schuld (weer) kan leggen bij al die nare moslims.
Het doel van de wedstrijd was toch om op te komen voor de vrijheid van meningsuiting? Wilders doet dat (uiteraard) door tegen de koran aan te pissen. En hij doet dat willens en wetens. Met andere woorden, (internationale) ophef is een doel en niet zozeer een onverwacht bijprodukt.
Dit heeft geen moer te maken met het uiten van vrijheid van meningsuiting. Dit is het moedwillig op (uitschuif)tenen van anderen gaan dansen en vervolgens de vermoorde onschuld (pun intended) spelen.

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Grimmie187
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:30
quote:
Jester-NL schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:27:
Mag ik vinden dat Wilders nu exact heeft wat hij wil?
Hij kan zich weer lekker schurken in de slachtoffer-rol, waarbij hij de schuld (weer) kan leggen bij al die nare moslims.
Het doel van de wedstrijd was toch om op te komen voor de vrijheid van meningsuiting? Wilders doet dat (uiteraard) door tegen de koran aan te pissen. En hij doet dat willens en wetens. Met andere woorden, (internationale) ophef is een doel en niet zozeer een onverwacht bijprodukt.
Dit heeft geen moer te maken met het uiten van vrijheid van meningsuiting. Dit is het moedwillig op (uitschuif)tenen van anderen gaan dansen en vervolgens de vermoorde onschuld (pun intended) spelen.
Precies dit en het is zooo doorzichtig..

Des te frustrerender dat de helft van ons land (gechargeerd) direct roept: Jeetje wat goed dat Geertje de wedstrijd maar heeft afgeblazen en wat een schande dat dit niet eens meer mag zeg!

Wat een walgelijke manier van 'politiek' bedrijven.. :r

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:05:
[...]

Het voordeel van die groep is dat ze geen leiders hebben die buiten de grenzen van hun eigen county kijken.
Dit in tegenstelling tot de moslims in Pakistan die de hele wereld naar hun regels willen laten leven.

(of mag ik deze generalisatie over vele miljoenen niet maken ?)

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
PWM schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:25:
[...]

Ik denk niet dat er een wet (noch een NL regering) is die eenzelfde oproep/kritiek op het Jodendom zou tegengaan.

Tot je te ver gaat en het op mensen zelf richt (willen we meer of minder Joden) en dan word er wel ingegrepen, net als toen hij het zei over Marokkanen. En terecht natuurlijk.
Je bent wel heel naïef om te denken dat Wilders geen halt was toegeroepen als hij zich de afgelopen 10 jaar op het Jodendom had gericht ipv de Islam.

Een CIDI begint bij het minste en geringste al "ANTISEMITISME!!!" te gillen en iedereen laat de oren er naar hangen.

In de grondwet staat onze vrijheid van meningsuiting al met een "maar" beschreven en die zou op dat moment ingezet worden. Echter als het op de Islam aankomt negeren we gemakshalve die "maar".
quote:
IJzerlijm schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

Dit in tegenstelling tot de moslims in Pakistan die de hele wereld naar hun regels willen laten leven.

Maar dat kun je ook over de Trump aanhangers zeggen. Die willen het liefst ook dat iedereen hun interpretatie van de bijbel naleeft en hun manier van leven er op na houd.

Net zoals wij Nederlanders vinden dat de Pakistanen onze normen en waarden moeten naleven.

Eigenlijk zijn we 1 groot hypocriet volkje op deze grote bol in de ruimte.

Player1S wijzigde deze reactie 31-08-2018 09:42 (26%)

• TutanRamon
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:41
quote:
mugen4u1987 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Volledig mee eens, het blijft mij verbazen als ik zie hoeveel stemmen die vent krijgt tijdens verkiezingen. Hij heeft nog niks voor elkaar gekregen en zit alleen maar te blaten over moslims en Marokkanen. Altijd problemen roepen maar nooit met een oplossing komen.

Geen aandacht geven en laat die *** PVV'ers maar hun blonde mafketel volgen.
Wat dat betreft lijkt hij wel een politicus.

We see things as we are, not as they are

• OMX2000

OMX2000

quote:
IJzerlijm schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

Dat waren er een kleine 3000. Het is niet alsof het hele land op zijn kop stond. Wij vinden toch ook dat we nogen demonstreren tegen China als het om Tibet ging. En het was een demonstratie in een relatief democratisch land. Niet overdrijven nu hè en in propaganda trappen. Er zijn 1 1/2 miljard Moslims en daar zullen er zeker een paar gaan demonstreren, maar praktisch alle Moslims hebben wat beters te doen.

• Jumpiefox
  • Laatst online: 28-08 10:19
Wilders wilt bewijzen dat Islam intolerant is..en in dat opzicht heeft hij ook gelijk als het aankomt op het beledigen van de profeten etc. Wie zegt dat Moslims dat zouden moeten tolereren? Dat is ook een vrijheid, je bent vrij om te zeggen om te laten en doen wat je wilt (binnen de wettelijke grenzen natuurlijk) maar dat betekent niet automatisch dat elke ander persoon op aarde het daarmee eens is en zich niet op een andere manier uit. 99% van de Moslims zullen het laten bij verbale uitingen, protesteren, sommigen zelfs vlaggen verbranden tijdens zulke protesten en dat is ook hun goed recht. Ja er zullen in de groep van 1.5(?) biljoen moslims op aarde vast een aantal zijn die ook niet voor geweld schuwen.

En dat vreemd vinden, vind ik vreemd. Ik ga ook niet zomaar een random persoon beledigen op straat al zou ik vinden dat hetgeen wat ik zeg gefundeerd is of een grap is. Voor het hetzelfde geld heb ik een mes tussen mijn ribben. En dan zou men ook zeggen "Tjah, niet zo slim wat hij heeft gedaan".

On a road of changes....

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:38
quote:
Jumpiefox schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:56:
En dat vreemd vinden, vind ik vreemd. Ik ga ook niet zomaar een random persoon beledigen op straat al zou ik vinden dat hetgeen wat ik zeg gefundeerd is of een grap is. Voor het hetzelfde geld heb ik een mes tussen mijn ribben. En dan zou men ook zeggen "Tjah, niet zo slim wat hij heeft gedaan".
Het gaat er toch meer om wat voor reactie een tekenwedstrijd oproept? Gepaste reactie bij belediging snap ik ook. Als ik je uitscheld kan ik verwachten iets terug naar mijn hoofd geslingerd te krijgen, alle begrip voor. Maar als ik je afsnijd in het verkeer en vervolgens ram je mij van de weg om mij half dood te trappen heb ik daar weer nul begrip voor. Zelfde als wat ik hier zie. Dreigen met aanslagen om een tekenwedstrijd, man man.

• Jumpiefox
  • Laatst online: 28-08 10:19
quote:
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Het gaat er toch meer om wat voor reactie een tekenwedstrijd oproept? Gepaste reactie bij belediging snap ik ook. Als ik je uitscheld kan ik verwachten iets terug naar mijn hoofd geslingerd te krijgen, alle begrip voor. Maar als ik je afsnijd in het verkeer en vervolgens ram je mij van de weg om mij half dood te trappen heb ik daar weer nul begrip voor. Zelfde als wat ik hier zie. Dreigen met aanslagen om een tekenwedstrijd, man man.
Het gaat niet om begrip ergens voor hebben. Het is nou eenmaal een feit dat elk mens dingen anders beleefd/voelt. Ik zou je ook nooit van de weg proberen te rammen, echter weten we dat er genoeg mensen zijn die dat wel zouden doen en daarom snijden we ook niemand af..(uiteraard ook omdat het gewoon schofterig is ;p). Jij vindt het maar een tekenwedstrijd. Moslims beleven dat dus blijkbaar anders. En dat weten we..maar toch blijven doen en dan opkijken van alle reacties die het tot stand brengt. Het is niet alsof mensen opeens er anders over gaan denken.

On a road of changes....

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:38
@Jumpiefox ik betwijfel of mensen echt opkijken van de reacties. Zoals eerder hier aangehaald wist Wilders waarschijnlijk precies welke reactie die kon verwachten, maar deed die het provocerend om aan te tonen dat de gedachtegang in die landen haaks staat op onze gedachtegang van vrijheid van meningsuiting. Ik ben het niet eens hoor met zijn tekenwedstrijd en ik denk ook niet dat iemand verbaasd is over de reactie in Pakistan. Het is eerder een bevestiging voor mensen die al in zijn kamp stonden dat de normen en waarden van de culturen totaal niet samengaan.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
quote:
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:16:
@Jumpiefox ik betwijfel of mensen echt opkijken van de reacties. Zoals eerder hier aangehaald wist Wilders waarschijnlijk precies welke reactie die kon verwachten, maar deed die het provocerend om aan te tonen dat de gedachtegang in die landen haaks staat op onze gedachtegang van vrijheid van meningsuiting. Ik ben het niet eens hoor met zijn tekenwedstrijd en ik denk ook niet dat iemand verbaasd is over de reactie in Pakistan. Het is eerder een bevestiging voor mensen die al in zijn kamp stonden dat de normen en waarden van de culturen totaal niet samengaan.
Mensen bedreigen omdat die een andere mening hebben over onze tradities (zie zwarte piet discussie waar anti-zwarte piet mensen ook bedreigd werden) past prima in onze cultuur.

Wat Wilders hier probeert is om ergens een moslim extremist te beledigen in de hoop op een bedreiging zodat hij vervolgens de acties van die extremist kan projecteren op alle moslims om zo een excuus te hebben om die aan te vallen.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

quote:
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:16:
Het is eerder een bevestiging voor mensen die al in zijn kamp stonden dat de normen en waarden van de culturen totaal niet samengaan.
Dat had 'ie natuurlijk ook kunnen constateren en onderbouwen zonder deze hele heisa te organiseren, maar een feitelijke constatering is schijnbaar geen doel. "Stem PVV, want in een land ver weg wonen mensen die het niet met ons eens zijn" bereikt schijnbaar niet het beoogde effect.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

De rol van Wilders in Nederland begint te marginaliseren. Hij wordt op rechts langzamerhand ingehaald door die andere mediageile figuur die feitelijk ook niks toevoegt aan het politieke spectrum, Baudet.

Om toch maar weer in de schijnwerpers te komen, moet hij dus weer iets nieuws verzinnen. En nieuw betekent extremer. Dus nu maar weer eens een internationale rel schoppen met een cartoonwedstrijd...
Vraag was hoe serieus hij van plan was deze "wedstrijd" door te laten gaan, nadat hem door de voorzitter van de Tweede Kamer verboden was om de Tweede Kamer te misbruiken voor zijn propaganda-stuntje: hij was nu "van plan" om de cartoons tentoon te stellen in de fractiekamer van de PVV, een ruimte waar zelfs journalisten niet zonder uitdrukkelijke toestemming toegang toe krijgen.

Zijn verklaring over het afblazen van de cartoonwedstrijd stond dan ook vol demagogie, propaganda en zelfmedelijden. Inhoudelijk uiteraard 0,0, uitleg over zijn werkelijke bedoelingen zullen we nooit krijgen want dan zouden zijn volgers misschien wel eens kunnen begrijpen dat ze voor het propagandakarretje van de heer Wilders gespannen waren/in zijn verhaaltjes getrapt zijn.

Ik hou mijn hart vast voor de volgende propaganda-stunt van dit figuur: het moet iedere keer weer een stapje verder gaan, dus een volgende keer zouden er door zijn toedoen wel degelijk slachtoffers kunnen gaan vallen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
Pietervs schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:26:
De rol van Wilders in Nederland begint te marginaliseren. Hij wordt op rechts langzamerhand ingehaald door die andere mediageile figuur die feitelijk ook niks toevoegt aan het politieke spectrum, Baudet.

Om toch maar weer in de schijnwerpers te komen, moet hij dus weer iets nieuws verzinnen. En nieuw betekent extremer. Dus nu maar weer eens een internationale rel schoppen met een cartoonwedstrijd...
Ware het niet dat de wedstrijd in 2015 is aangekondigd na een soortgelijke wedstrijd in Texas.

En zo moet je dan rondlopen 8)7

Ik ben het allemaal overigens heel erg eens met de mensen die aangeven dat dit dus precies is wat hij wilde. Dat het hem te doen is om uit te lokken. Dat het niet constructief is. Dat hij dingen over zichzelf afroept.

Dat laat onverlet dat het in 2018 nog steeds zo blijkt te zijn dat voor zoiets doms mensen daadwerkelijk een moordplan hebben voor mensen die zoiets organiseren.

PWM wijzigde deze reactie 31-08-2018 10:51 (48%)

• OMX2000

OMX2000

quote:
Tjeerd84 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:53:
[...]

Om vervolgens zelf dit te doen?

[...]

Of is Wilders een landsheld omdat hij het veel te tolerante Nederland laat zien dat er op lange termijn geen 'Nederland' meer zal zijn als we nu niet ingrijpen? Niet mijn mening, ook al vind ik Nederland wel te tolerant. Het is een stelling die net zo veel waard is als hem landverrader noemen. Volgens jouw logica mag echter nooit iemand meer ergens iets van zeggen omdat het gevaar kan opleveren vanuit een buitenlandse ideologie voor andere Nederlanders? Moet je misschien niet eerder de mensen veroordelen die het daadwerkelijke gevaar richting ambassadeurs en militairen vormen?
Define Nederland. En kom niet met die Joods Christelijke crap want Noord Afrika heeft een rijkere en tolerantere instelling gehad tegen beide groeperingen.

De huidige West Europese samenleving is gestoeld op veel ontwikkelingen uit de hoogtijdagen van de Arabische/Perzische Islamitische wereld. Don’t get it twisted

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
PWM schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:29:
[...]

Ware het niet dat de wedstrijd in 2015 is aangekondigd na een soortgelijke wedstrijd in Texas.

[afbeelding]

En zo moet je dan rondlopen 8)7

Ik ben het allemaal overigens heel erg eens met de mensen die aangeven dat dit dus precies is wat hij wilde. Dat het hem te doen is om uit te lokken. Dat het niet constructief is. Dat hij dingen over zichzelf afroept.

Dat laat onverlet dat het in 2018 nog steeds zo blijkt te zijn dat voor zoiets doms mensen daadwerkelijk een moordplan hebben voor mensen die zoiets organiseren.
Hij "moet" helemaal niet zo rondlopen.

Waarom denk je dat hij pas 3 jaar later met deze cartoonwedstrijd komt? Juist: hij begint te verdwijnen uit de media. Dus tijd voor een nieuwe provocatie...

Tot deze cartoonwedstrijd waren nagenoeg alle bedreigingen aan zijn adres een wassen neus. Er is meerdere malen aangetoond dat zijn beveiliging zo lek was als een mandje. Het was tot dusver dus meer show dan daadwerkelijk nodig.

Nu heeft hij gemeend zijn provocaties weer een stapje op te moeten voeren, en ja, dan is het gevolg dat zijn beveiliging inderdaad ook opgevoerd moet worden. Ik kan er geen medelijden mee hebben: wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Eerst provoceren, provoceren, provoceren om vervolgens achterover te gaan hangen met een jankverhaal dat hij bedreigt wordt? Laat hem maar terugkomen als hij een fatsoenlijke dialoog aan kan gaan, zonder provocaties.

[small]neemt niet weg dat ik wel vind dat iedereen met zijn/haar fikken van hem af moet blijven![/i]

Pietervs wijzigde deze reactie 31-08-2018 10:58 (4%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
Pietervs schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:57:
[...]

Hij "moet" helemaal niet zo rondlopen.

Tot deze cartoonwedstrijd waren nagenoeg alle bedreigingen aan zijn adres een wassen neus. [/i]
Een uur nadat hij daar weg was waren er 2 doden en een paar gewonden na een aanslag op de cartoonwedstrijd.

Wikipedia: Curtis Culwell Center attack

PWM wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:00 (13%)

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:59
Misschien is er ook wel een flink punt voor deze cartoon wedstrijd te maken. Dit is / was de tweede. En kennelijk zorgt het voor behoorlijke oproer in de Islamitische wereld en iedere extremist kruipt uit zijn hol en laat zijn ware aard zien. Ongetwijfeld dat de extreme kant hiermee zieltjes wint maar ook de gematigde Moslims zien hopelijk in dat deze extreme stromingen gevaarlijk zijn en een afbreuk doen aan een vredeliefende samenleving. Als in de gematigde hoek geen beweging plaats vind met een nieuwe generatie dan kon de Islam nog weleens een enorme duistere deken over de wereld trekken.

En wat zegt het eigenlijk over de 'gematigde' kant als deze blijft zwijgen? Zijn er groepen geweest die hebben gezegd, laat ze lekker daar in Texas of in Nederland?

Zijn er stromingen binnen de islam of kopstukken die de oproep van de Pakistaan veroordelen?

Als die er niet zijn, zegt dat wat mij betreft genoeg. Zelfs over de gematigde moslims.

Cobb wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:03 (10%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Grimmie187
quote:
Cobb schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:00:
Misschien is er ook wel een flink punt voor deze cartoon wedstrijd te maken. Dit is / was de tweede. En kennelijk zorgt het voor behoorlijke oproer in de Islamitische wereld en iedere extremist kruipt uit zijn hol en laat zijn ware aard zien. Ongetwijfeld dat de extreme kant hiermee zieltjes wint maar ook de gematigde Moslims zien hopelijk in dat deze extreme stromingen gevaarlijk zijn en een afbreuk doen aan een vredeliefende samenleving. Als in de gematigde hoek geen beweging plaats vind met een nieuwe generatie dan kon de Islam nog weleens een enorme duistere deken over de wereld trekken.

En wat zegt het eigenlijk over de 'gematigde' kant als deze blijft zwijgen? Zijn er groepen geweest die hebben gezegd, laat ze lekker daar in Texas of in Nederland?

Zijn er stromingen binnen de islam of kopstukken die de oproep van de Pakistaan veroordelen?

Als die er niet zijn, zegt dat wat mij betreft genoeg. Zelfs over de gematigde moslims.
Want gematigde normale moslims over de hele wereld zijn verplicht om openlijk de 3000 demonstranten in Pakistan te veroordelen?.. 8)7

• Ora et Labora
  • Laatst online: 14-10 15:36
quote:
n3othebest schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:22:

Wat Wilders hier probeert is om ergens een moslim extremist te beledigen in de hoop op een bedreiging zodat hij vervolgens de acties van die extremist kan projecteren op alle moslims om zo een excuus te hebben om die aan te vallen.
Een goede actie lijkt mij iets als een enquête te houden onder de moslims in Nederland wat ze van de cartoonactie vinden, met mogelijke antwoorden als, ik haal m'n schouders erover op, ik vind het niet fijn dat onze profeet beledigd wordt, Wilders moet stoppen als politicus, Wilders moet gestraft worden, Hij moet dood, enzovoorts, mogelijkheden genoeg. Of gewoon een open vraag.

Ik zou best wel benieuwd zijn naar de mening en percentages van de moslims in Nederland wat ze van de cartoonwedstrijd vonden. Al zal het nooit 100% representatief zijn aangezien er altijd mensen zijn die iets vinden, maar toch iets anders antwoorden om niet op te vallen of niet extreem te willen lijken.

Waarschijnlijk komt het percentage extremen niet heel hoog uit. Wel is elke praktiserende extremist er een teveel in mijn ogen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

quote:

En natuurlijk had je hier al kennis van genomen: https://www.at5.nl/artike...lders-te-beschermen-kwoot
Of deze: https://www.telegraaf.nl/...oons-met-wilders-bekijken

Zegt volgens mij wel iets over de gematigde moslims. Het rotte is dat het Wilders-effect is dat een handvol krijsers in den vreemde wel wordt gezien/gehoord, maar de nuance hier (meestal) niet.

Jester-NL wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:15 (5%)

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:

Er waren gister letterlijk Imans in Nederland die opriepen om Wilders te beschermen ondanks dat ook zij erg gekwetst waren door zijn plan.

en dan heb je ook nog wat @Grimmie187 zegt.
quote:
Jester-NL schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:13:
[...]

En natuurlijk had je hier al kennis van genomen: https://www.at5.nl/artike...lders-te-beschermen-kwoot
Of deze: https://www.telegraaf.nl/...oons-met-wilders-bekijken

Zegt volgens mij wel iets over de gematigde moslims.
Uit jou tweede link
quote:
„Natuurlijk vind ik dat lastig en is het ontzettend moeilijk te verkopen aan de achterban, maar tegelijkertijd vind ik het ontzettend belangrijk om bruggen te slaan en in gesprek gaan, ook met Wilders. Ik heb Wilders al meerdere malen uitgenodigd voor een kopje koffie. Op Twitter heeft hij mij geblokkeerd.”
dit vind ik veel verontrustender dan een paar reli-gekkies in Pakistan.
Wilders pocht altijd dat hij niet tegen de Islam zelf is maar tegen hoe reli-gekkies er mee om gaan. Nu is er een Iman die met hem bruggen wil slaan en hij blokkeert hem gewoon.

Hiermee toont hij aan dat hij enkel en alleen wil provoceren en totaal niet uit is om vooruitgang te boeken.

Player1S wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:16 (59%)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16:05
quote:

Geen idee hoor, ik ben geen Christen. Maar er is veel gaande binnen het Christendom. Er is veel kritiek op diens grootste denominatie, diens leiding, en mores.

En toch zie ik heel weinig PKN dominees verschijnen op DWDD om de Paus te veroordelen.

Religie, cultuur, lokale gebruiken, en interpretaties lopen sterk doorelkaar. In dit geval zijn er sectarische Pakistani die aanstoot nemen, de straat opgaan, en geweld zweren. Moeten ze zelf weten natuurlijk. Ik denk dat veel Moslims zich niet eens identificeren met het Pakistaanse sectariaat. Zo goed als wij ons niet vereenzelvigen met de cleres in Rome. Om nog maar trouwens even te zwijgen van de Westboro Baptist Church.

Persoonlijk denk ik wel dat veel Moslims deze kleurplaatwedstrijd graag niet zien doorgaan, zoals wij liever geen Bijbelbarbeque georganiseerd zien door Diyanet of zo. Dat de meeste Moslims hier beter weten dan daar aggressief op te reageren is op zich al lovenswaardig. Want omgekeerd zouden er zeker wel een paar Nederlanders bereid zijn om, laten we zeggen, het Judeo-Christelijke gedachtegoed te verdedigen...

• n3othebest
quote:
Ora et Labora schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:09:
[...]

Een goede actie lijkt mij iets als een enquête te houden onder de moslims in Nederland wat ze van de cartoonactie vinden, met mogelijke antwoorden als, ik haal m'n schouders erover op, ik vind het niet fijn dat onze profeet beledigd wordt, Wilders moet stoppen als politicus, Wilders moet gestraft worden, Hij moet dood, enzovoorts, mogelijkheden genoeg. Of gewoon een open vraag.

Ik zou best wel benieuwd zijn naar de mening en percentages van de moslims in Nederland wat ze van de cartoonwedstrijd vonden. Al zal het nooit 100% representatief zijn aangezien er altijd mensen zijn die iets vinden, maar toch iets anders antwoorden om niet op te vallen of niet extreem te willen lijken.

Waarschijnlijk komt het percentage extremen niet heel hoog uit. Wel is elke praktiserende extremist er een teveel in mijn ogen.
Dat zou je kunnen doen. Onder bijna elke groep zijn wel extremisten te vinden dus dat zal ook bij moslims zo zijn. Het verschil in de media is dat bij een moslim extremist dat meteen doorgtrokken word naar alle moslims maar bij andere extremisten niet.

Overigens is er geen enkele reden om Wilders te bedreigen en dat zou zeker streng aangepakt moeten worden. Ook is bedreigingen geen goede reden om iets niet te doen, want dan geef je toe aan terreur. Wat ik denk is dat de wedstrijd een grote flop leek te gaan worden en er een excuus gezocht werd om het af te blazen en iemand anders (moslims) daar de schuld van te gaan geven.

Overigens ben ik wel van mening dat doelbewust groepen of personen beledigen verboden zou moeten zijn en dat op die grond de wedstijd best verboden had kunnen worden. Maar dat is een afweging tussen vrijheid van meningsuiting en recht tot beledigen.

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
Ora et Labora schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:09:
[...]

Moet elke Nederlandse moslim het dan ook verplicht invullen of niet? 8)7

Want ik kan je nu al de uitslag geven. Het gros wat er de schouders voor op haalt neemt niet de moeite om hem in te vullen en het deel wat altijd al het hardste roept vult hem wel in. Gevolg, resultaat toont aan dat vrijwel alle moslims in Nederland Wilders het liefst levend willen villen en daarna vierdelen.

En als je een enquete zou doen over Zwarte piet krijg je ongeveer hetzelfde. De overheerst grote groep mensen die denkt "WTF het is maar een kinderfeestje en die koters interesseert het niet zolang ze hun cadeaus maar krijgen" reageren nauwelijks waardoor de uitslag zogenaamd aantoont dat ~50% extreem voor is en ~50% extreem tegen is.

• dangerpaki
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:14
Redelijk bijzonder dat het nieuws hier een heel ander beeld schetst:

Ik hou bijvoorbeeld de Pakistaanse media bij. En die hebben sinds de nieuwe regering verkozen is een serieus standpunt ingenomen om hierover te discussieren en contact met de Nederlandse overheid te zoeken. Maar hier wordt niets over gemeld.

In de laatste 2 weken is:
- De Nederlandse ambassadeur in Pakistan om het matje geroepen geweest
- Heeft Pakistan officieel protest aangetekend bij Nederland en de Pakistaanse ambassadeur in Den Haag gevraagd contact met de regering hier te zoeken
- Pakistan het aanzet geweest om via het OIC een officieel standpunt aan te kondigen
- Heeft Pakistan aangegeven om via de VN ook een discussie op te starten omtrent het opzettelijk aansturen op confrontaties/geweld door de acties van bepaalde mensen door met opzet gevoelige onderwerpen te misbruiken
- Heeft de Paksitaanse minister van buitenlandse zaken contact gehad met zijn tegenhangen in Nederland

En dit laatste is met name interessant. Waarom vraag je? Omdat ruim voordat de Nederlandse media melding maakte dat de cartoonwedstrijd niet doorging de Pakistaanse ministerie van buitenlandse zaken al melding maakte dat er toegezegd was door Nederland dat de wedstrijd niet door zou gaan. Dat men een constructief gesprek had gehad over vrijheid van meningsuiting, de emotionele consequenties voor een groot deel populatie van Nederland/Europa, maar ook potentiële financiële consequenties en zelfs dat er sprake zou kunnen zijn van geweld omdat dit soort acties juist de extremisten aanzetten tot actie en weer nieuw potentie aan ronselen van jongeren voor hun doeleinden creëert. Daarnaast heeft Pakistan als argument aangedragen dat Nederland zich wel kon distantieren als overheid, maar dit was niet het beeld wat bij het grootste gedeelte van de Moslims terecht zou komen aangezien het gebeuren in een overheidsgebouw zou plaatsvinden. Dus dit zou behoorlijk negatieve gevolgen hebben wat betreft het beeld van Nederland internationaal.

Bijzonder dat pas enkele uren laten de media hier alleen maar weet te melden dat de cartoonwedstrijd niet doorgaat, en dat dit alleen zou zijn omwille van gevaar en geweld. En pipo de clown kan dus alsnog doen alsof alle Moslims gewelddadige barbaren zijn die klaar staan om hem af te maken. Doel behaald zonder maar enige cartoon te tekenen.

Alleen jammer dat de media dan niet melding maakt hoe het daadwerkelijk gegaan is (ja, ik geloof de Pakistaanse media, die waren namelijk al weken constructief bezig en ook eerder met berichtgeving), want dan gaan er hier natuurlijk weer een aantal keihard gieren dat we ons dingen laten opleggen door andere landen.

Overigens ben ik pertinent tegen de zogenaamde absolute vrijheid van meningsuiting. Die bestaat namelijk nergens, ook niet in Nederland. Er zijn altijd wetten/regels. Het verschil zit hem alleen in wat al die verschillende landen/regio's als heilige koeien zien.

dangerpaki wijzigde deze reactie 31-08-2018 11:46 (8%)

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

Volgens Rutte valt provoceren in elk geval onder vrijheid van meningsuiting:
Rutte heeft vrijdag na afloop van de ministerraad twee boodschappen: enerzijds keurt hij in algemene bewoordingen de omstreden tekenwedstrijd af, maar de premier wil ook graag duidelijk maken dat vrijheid van meningsuiting in Nederland voor hem hoog in het vaandel staat.

"Het doel is provoceren, niet een debat voeren over de islam", zei Rutte tijdens zijn wekelijkse persconferentie. "Wilders is een provocerend politicus. Dat mag."
Ik vraag me af hoe dit rijmt met de grondwet dat stelt dat je niet mag beledigen etc.

It takes two fools to argue.

• Ora et Labora
  • Laatst online: 14-10 15:36
quote:
L1nt schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:38:
[...]

Moet elke Nederlandse moslim het dan ook verplicht invullen of niet? 8)7

Want ik kan je nu al de uitslag geven. Het gros wat er de schouders voor op haalt neemt niet de moeite om hem in te vullen en het deel wat altijd al het hardste roept vult hem wel in. Gevolg, resultaat toont aan dat vrijwel alle moslims in Nederland Wilders het liefst levend willen villen en daarna vierdelen.

En als je een enquete zou doen over Zwarte piet krijg je ongeveer hetzelfde. De overheerst grote groep mensen die denkt "WTF het is maar een kinderfeestje en die koters interesseert het niet zolang ze hun cadeaus maar krijgen" reageren nauwelijks waardoor de uitslag zogenaamd aantoont dat ~50% extreem voor is en ~50% extreem tegen is.
De angst voor extremen wordt veelvuldig aangehaald, en het lijkt net of dit het overgrote gedeelte van de islam in Nederland is.
Ik ben wel benieuwd naar de echte cijfers, een enquête is slechts een idee, misschien zijn er zat betere ideeën natuurlijk. Geen idee of dit uberhaupt te onderzoeken is, maar het kan wel enige tegenspraak geven aan dhr Wilders.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:43
quote:

Dit punt komt ook telkens weer voorbij en is totale onzin. Enerzijds omdat gematigde moslims dit soort bedreigingen wel degelijk veroordelen, alleen komt dat niet in het nieuws. Anderzijds omdat het hypocriet is om van gematigde moslims te verwachten dat ze zich aangesproken voelen door de enkele gek die claimt uit naam van Allah te handelen; dat verwachten we namelijk ook van andere bevolkingsgroepen niet.

• Gekke Jantje
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-09 19:15
Geert Wilders is gewoon een kleuter met zijn kleurplaat wedstrijd, puur om te provoceren en dan krijg je actie reactie. De kloof word zo alleen maar breder ipv de problemen tussen 2 extremen op te lossen. Ook weer het generaliseren met "moslims" lees je erna ook overal. Gisteren nog een leuk stuk gezien over een Jood die zijn roots op zoekt in Marokko, en over de joodse gemeenschap die daar gerespecteerd word. Dit heeft vast een doel om dit in verhitte tijden te doen?

Gekke Jantje wijzigde deze reactie 31-08-2018 12:10 (39%)

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:12
quote:
Misschien is er ook wel een flink punt voor deze cartoon wedstrijd te maken. Dit is / was de tweede. En kennelijk zorgt het voor behoorlijke oproer in de Islamitische wereld en iedere extremist kruipt uit zijn hol en laat zijn ware aard zien.
Misschien is het wel een samenwerking tussen wilders en overheidsinstanties, om te kijken waar en wie de meeste extreme aanhangers zijn die geweld niet uit de weg gaan ;) Bedreigingen krijgt Wilders toch al genoeg, dus dan maken die paar meer ook niet meer uit.

We hebben in Nederland geluk dat iedereen het hier zo goed heeft, en dat we nog geen grote aanslagen meegemaakt hebben. Anders zouden de mensen heel anders gaan praten. Hoewel België en Frankrijk niet ver weg zijn, hebben de meeste moslims het in Nederland veel beter dan in die landen.

Cartoons worden al jaar en dagen gebruikt om problematiek aan de kaak te stellen en dit zou wat mij betreft nooit moeten veranderen. Er worden genoeg andere geloofsovertuigingen belachelijk gemaakt, Je ziet ook niet alle katholieken zich massaal verzamelen bij het Vaticaan als er weer een spotprent uitkomt.
Jammer genoeg heeft de geschiedenis al laten zien dat het belachelijk maken van de Islam niet getolereerd wordt en meestal beantwoordt wordt met geweld. Ik denk dat er genoeg cartoonisten zich er niet meer aan willen branden en dit dan ook maar links laten liggen. Wat dat betreft hebben extreme moslims ook hun zin gekregen en genoeg mensen de mond gesnoerd.

Natuurlijk probeert men met zo'n wedstrijd bepaalde mensen tegen het been te schoppen, maar daar moet je boven staan en ik ben blij dat er genoeg moslims zijn die dit dat kunnen. Jammer genoeg heb ik het idee dat veel jongere moslims het juist gebruiken om geweld te rechtvaardigen. Maar geweld leidt alleen maar tot meer geweld en haat.

Jammer dat door deze nonsense belangrijkere politieke kwesties op de achtergrond komen.

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:43
quote:
XWB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:42:

[...]

Ik vraag me af hoe dit rijmt met de grondwet dat stelt dat je niet mag beledigen etc.
Rutte bedoelt "dat mag, want het zijn toch maar moslims".

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
Ora et Labora schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

De angst voor extremen wordt veelvuldig aangehaald, en het lijkt net of dit het overgrote gedeelte van de islam in Nederland is.
Ik ben wel benieuwd naar de echte cijfers, een enquête is slechts een idee, misschien zijn er zat betere ideeën natuurlijk. Geen idee of dit uberhaupt te onderzoeken is, maar het kan wel enige tegenspraak geven aan dhr Wilders.
Het hele simpele feit dat we tot op heden vrijwel geen aanslagen hebben gehad in Nederland door Moslim extremisten lijkt me boekdelen spreken.

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
quote:
Gekke Jantje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:58:
Geert Wilders is gewoon een kleuter met zijn kleurplaat wedstrijd, puur om te provoceren en dan krijg je actie reactie. De kloof word zo alleen maar breder ipv de problemen tussen 2 extremen op te lossen.
Wilders is niet geinteresseerd in het probleem op te lossen. Hij ontleent zijn bestaansrecht als politicus aan het probleem en moet het dus op de agenda houden, hoe meer en schreeuwender hoe beter voor hem. Daar was die hele wedstrijd voor tenslotte - niets meer.

Wilders' grootste bedreidiging is als het probleem opgelost (*) zou zijn in Nederland voordat zijn politieke pensioen aanbreekt.

*: in praktische zin dat niemand het meer als een echt probleem meent te ervaren. Wilders' "oplossingen" zijn vanzelfsprekend onbestaand.

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

quote:
arsimo schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Wilders is niet geinteresseerd in het probleem op te lossen. Hij ontleent zijn bestaansrecht als politicus aan het probleem en met moet het dus op de agenda houden, hoe meer en schreeuwender hoe beter voor hem. Daar was die hele wedstrijd voor tenslotte - niets meer.

Wilders' grootste bedreidiging is als het probleem opgelost (*) zou zijn in Nederland voordat zijn politieke pensioen aanbreekt.

*: in praktische zin dat niemand het meer als een echt probleem meent te ervaren. Wilders' "oplossingen" zijn vanzelfsprekend onbestaand.
Daarom kwam hij paar jaar terug ook met het "meldpunt Polen overlast" omdat het hele islam gebeuren even niet meer zo actueel was en hij wat nieuws zocht om mee te kunnen scoren.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

quote:
arsimo schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Wilders is niet geinteresseerd in het probleem op te lossen. Hij ontleent zijn bestaansrecht als politicus aan het probleem en moet het dus op de agenda houden, hoe meer en schreeuwender hoe beter voor hem. Daar was die hele wedstrijd voor tenslotte - niets meer.

Is er een oplossing voor de dreigingen en ook uitingen van geweld vanuit de islamitische wereld tegen wat zij als beledigend zien ? Dit probleem was er al lang voor Wilders, in 1987 moest Paul Witteman al door de minister worden verboden om de beelden van Rudi Carell die de Ayathollah belachelijk maakte te herhalen om geweld te voorkomen.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:29

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Nu zijn er overigens ook wel moslims die dit soort acties accepteren/gedogen (zoals de Nederlandse imam die dit aangaf), maar er het overgrote deel vind dit toch echt alles behalve cool. Vooral moslims uit plekken van de wereld waar over het algemeen wat meer geleeft wordt naar islamitische ideeen worden er helemaal pislink van. Ik vind het nogal een risico dat er de laatste jaren aardig wat mensen naar Europa zijn getrokken die hier hetzelfde gedrag komen vertonen als in Pakistan of andere vergelijkbare landen.

Over het algemeen zullen de meeste moslims die al langer in Nederland wonen en geen fundamentalistisch gedachtegoed hebben zich er wel bij neer leggen, maar buiten Europa denken ze daar wel anders over.

Wat ze in Pakistan doen of er van vinden zal me echt mijn reet roesten, maar je moet toch niet willen dat dit soort gedrag in Europa wordt toegestaan? Dat is echt tolerant zijn naar groepen die extreem intolerant zijn. Op een gegeven moment gaat dat echt fout hoor.

Ik ben overigens geen Wilders aanhanger, maar we moeten wel met zijn allen waakzaam zijn voor dit soort reli-gekkies.

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 12:54
quote:
XWB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:42:

[...]

Waar staat in de grondwet dat iemand het recht heeft niet beledigt te worden?
quote:
migchiell schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:07:
[...]

Rutte bedoelt "dat mag, want het zijn toch maar moslims".
Nee, rutte heeft duidelijk aangegeven dat hij geen fan in van de hele actie maar er geen wettelijke basis is om het te verbieden:

„Feit is dat ik het niet zou doen, zo’n wedstrijd. Maar hij mag het doen.”
„Behalve de begrenzing in de wet is er ook je eigen beschaving, persoonlijke opvattingen. Niet alles wat gezegd mág worden, hoeft gezegd te worden”

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
quote:
IJzerlijm schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:16:
[...]
Is er een oplossing voor de dreigingen en ook uitingen van geweld vanuit de islamitische wereld tegen wat zij als beledigend zien ? Dit probleem was er al lang voor Wilders, in 1987 moest Paul Witteman al door de minister worden verboden om de beelden van Rudi Carell die de Ayathollah belachelijk maakte te herhalen om geweld te voorkomen.
De oplossing bestaat wel maar kost veel tijd. Educatie, uitwisseling, constructieve samenwerking etc etc. Is alleen niet populair want is niet hap-slik-klaar voorhanden en uit te voeren. Kost veel geduld, frustraties met 1 stap terug en 2 vooruit en gaat over generaties. Net als vroegah in Europa de diverse christelijke groepen elkaar naar het leven stonden, de strijd tussen sociale klassen met hard geweld gevoerd werd en dat ook generaties duurde voordat we dat redelijkerwijs oplosten (en altijd nog kan terugkeren als de situatie extreem mocht worden trouwens).

Maar ja, met zo'n verhaal en inzetten op dat soort oplossingsbeleid win je niet 15+ zetels die je zelf met je klapvee kan vullen.

• Grimmie187
quote:
De_Bastaard schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:17:
Nu zijn er overigens ook wel moslims die dit soort acties accepteren/gedogen (zoals de Nederlandse imam die dit aangaf), maar er het overgrote deel vind dit toch echt alles behalve cool. Vooral moslims uit plekken van de wereld waar over het algemeen wat meer geleeft wordt naar islamitische ideeen worden er helemaal pislink van. Ik vind het nogal een risico dat er de laatste jaren aardig wat mensen naar Europa zijn getrokken die hier hetzelfde gedrag komen vertonen als in Pakistan of andere vergelijkbare landen.

Over het algemeen zullen de meeste moslims die al langer in Nederland wonen en geen fundamentalistisch gedachtegoed hebben zich er wel bij neer leggen, maar buiten Europa denken ze daar wel anders over.

Wat ze in Pakistan doen of er van vinden zal me echt mijn reet roesten, maar je moet toch niet willen dat dit soort gedrag in Europa wordt toegestaan? Dat is echt tolerant zijn naar groepen die extreem intolerant zijn. Op een gegeven moment gaat dat echt fout hoor.

Ik ben overigens geen Wilders aanhanger, maar we moeten wel met zijn allen waakzaam zijn voor dit soort reli-gekkies.
Wat bedoel je met dit soort gedrag? De demonstraties in Pakistan? Want dat mag in Nederland (gelukkig) ook gewoon hoor ;)

In dat opzicht zie ik opvallend weinig boze moslims op het malieveld demonstreren tegen deze cartoonwedstrijd..

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

quote:
Zoidberg_AvG schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:23:
[...]

Waar staat in de grondwet dat iemand het recht heeft niet beledigt te worden?
Ah, verkeerde woordkeuze :) Ik bedoelde dat aanzetten tot haat en geweld in elk geval strafbaar is in Nederland.

It takes two fools to argue.

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 12:54
quote:
XWB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:29:
[...]

Ah, verkeerde woordkeuze :) Ik bedoelde dat aanzetten tot haat en geweld in elk geval strafbaar is in Nederland.
En hoe is het organiseren van een cartoon wedstrijd aanzetten tot haat en geweld?

• n3othebest
quote:
Zoidberg_AvG schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:36:
[...]

En hoe is het organiseren van een cartoon wedstrijd aanzetten tot haat en geweld?
Ten eerste is het niet simpel een cartoonwedstrijd maar een doelbewuste belediging. Belediging is overigens verboden in de nederlandse wet.

Ten tweede kunnen karikaturen een eerste stap zijn in het ontmenselijken van groepen waardoor de volgende stap, geweld, makkelijker word.
quote:
Andyk125 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:01:
Er worden genoeg andere geloofsovertuigingen belachelijk gemaakt, Je ziet ook niet alle katholieken zich massaal verzamelen bij het Vaticaan als er weer een spotprent uitkomt.
Als er hier een bewuste campagne gevoert zou worden met wedstrijden om specifiek het voticaan aan te vallen zouden er misschien wel demonstraties komen. Echter dit soort aanvallen zijn alleen gericht op de Islam.
quote:
Jammer genoeg heeft de geschiedenis al laten zien dat het belachelijk maken van de Islam niet getolereerd wordt en meestal beantwoordt wordt met geweld. Ik denk dat er genoeg cartoonisten zich er niet meer aan willen branden en dit dan ook maar links laten liggen. Wat dat betreft hebben extreme moslims ook hun zin gekregen en genoeg mensen de mond gesnoerd.
Belachelijk maken van andere zaken word ook niet getolereerd. Denk niet dat de Islam de enige religie of levensovertuiging is die extremisten voortbrengt, er zijn de afgelopen jaren voldoende politieke moorden geweest vanuit andere hoeken. Zelfde geld voor bedreigingen, die komen ook uit verschillende hoeken. Echter als het een keer door moslims is dan is het meteen groot nieuws.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

quote:
arsimo schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:25:
[...]

De oplossing bestaat wel maar kost veel tijd. Educatie, uitwisseling, constructieve samenwerking etc etc. Is alleen niet populair want is niet hap-slik-klaar voorhanden en uit te voeren. Kost veel geduld, frustraties met 1 stap terug en 2 vooruit en gaat over generaties. Net als vroegah in Europa de diverse christelijke groepen elkaar naar het leven stonden, de strijd tussen sociale klassen met hard geweld gevoerd werd en dat ook generaties duurde voordat we dat redelijkerwijs oplosten (en altijd nog kan terugkeren als de situatie extreem mocht worden trouwens).
Ik zie weinig reden aan te nemen dat in de toekomst degenen die van mening zijn dat je voor het bespotten van de islam vermoord moet worden minder invloed krijgen. Eerder het omgekeerde. Ze hebben net nog een overwinning behaald door Wilders zijn wedstrijd te laten afblazen.

IJzerlijm wijzigde deze reactie 31-08-2018 12:54 (4%)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True