Hackus schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:29:
[...]
Of het 'misschien' bij wet mag zal -mocht het zover komen- een rechter bepalen. Of het wenselijk gedrag is, gaat het nu om. Ik ben geen strafrechter, maar geef wel mijn gedachte er over.
Er is geen misschien. Alles wat hij doet is volgens de wet toegestaan. In hoeverre het verstandig is vanuit een politiek standpunt is een tweede.
Je hebt in principe dingen waar je het op kunt gooien. Laster, smaad, opruiing, discriminatie en haatzaaien.
Laster - Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar te beschuldigen van zaken waarvan degene die de beschuldiging uit weet of had moeten weten dat deze onwaar zijn.
(niet van toepassing hier)
Smaad - Als de feiten waar zijn, al dan niet opgeblazen, spreekt men van smaad. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
(niet van toepassing)
Opruiing - Er is sprake van opruiing wanneer een persoon (of een groep personen) omstanders aanspoort om strafbare feiten te begaan.
(spotprentjes maken is niet strafbaar, dus niet van toepassing)
Discriminatie - De huidige betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de oorspronkelijke, letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden. (niet van toepassing*)
Haatzaaien - Met haatzaaien of aanzetten tot haat wordt doorgaans bedoeld het oproepen tot haat of onverdraagzaamheid jegens een individu of groepering, bijvoorbeeld op basis van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming. (niet van toepassing*)
Qua discriminatie zou je kunnen zeggen dat Wilders oproept om alleen de spot te drijven met de islam. In dat opzicht had ie beter op kunnen roepen overal spotprentjes over te kunnen maken. Maar in hoeverre zijn oproepen ook echt onder discriminatie valt? Ik zou zeggen van niet maar geen idee hoe een rechter daar over zou oordelen.
En dan heb je nog haatzaaien, waarvan sommigen zeggen dat Wilder zich daaraan schuldig maakt door deze oproep. Echter is het oproepen tot het maken van spotprenten niet hetzelfde als oproepen tot haat of onverdraagzaamheid. Je kunt best tegen bepaalde standpunten van de islam zijn en toch verdraagzaam zijn. Niet dat Wilders nou heel veel verdraagzaamheid naar de islam uitstraalt, maar toch
Verder snap ik je gedachte over de wenselijkheid wel hoor. En hoewel ik zijn uitvoering niet erg sterk vind snap ik de gedachte erachter wel. Hij voelt zich in zijn vrijheid beperkt door de islam en om dat te counteren maakt hij gebruik van het recht op vrijheid van meningsuiting om diezelfde islam legaal te ridiculiseren.
Als hij écht een punt had willen maken dan had ie op moeten roepen tot het maken van spotprenten/satire gericht op alles en iedereen. Dan bereik je alsnog je doel, namelijk aantonen dat je hier alles mag zeggen (zolang je niet oproept tot geweld) en alles mag laten zien, maar dan op een wat meer acceptabele manier. Dan laat je bepaalde groepen zien dat anderen er geen issue van maken als de spot met ze gedreven wordt. Maar nu is het gewoon weer Wilders op z'n best. Pijlen gericht op de islam en lekker laten zien hoe vrij we hier wel niet zijn.
Maar goed, van mij mag Kuzu (om maar een andere blaaskaak te noemen) ook oproepen tot het maken van spotprentjes gericht op weet ik veel wat. Ik zal er echt geen nacht minder om slapen. Ik bedoel, het zijn tekeningen die de spot ergens mee drijven. Als je daar serieus moeilijk om gaat doen dan heb je het niet helemaal begrepen. '
Joh, doe je ding, ga los' is de beste reactie wat mij betreft. Dan haal je de angel eruit en ben je van het gezeik af.