Een campagne van Suitsupply die homoseksualiteit en het dragen van een pak koppelt, roept ook in Nederland haatdragende reacties op, sommige behoorlijk extreem:
https://www.nu.nl/binnenl...suitsupply-ingegooid.html
Echter, dat deze haat er bij sommigen zo diep in zit dat dit ook tot een geweldadige campagne tegen reclameposters leidt, is nogal zorgwekkend. Hoe groot is dan de stap tot geweld tegen echte mensen?
Suitsupply staat overigens bij mij vooral bekend als een merk wiens pakken ik nooit zou willen dragen wegens een stel nogal expliciete en niet bijster vrouwvriendelijke posters (waarbij een dame bv. voor een heer knielt in een positie die aan orale seks doet denken...). Maar blijkbaar is dat minder een probleem in Nederland dan twee zoenende mannen:
Daarentegen is het volgende ergens wel grappig:
Of zou de combinatie van de gekozen mannen verkeerd zijn geweest? Wat zou de reactie hier zijn als een van de modellen duidelijk uit het Midden-Oosten zou komen en de ander een rasechte kaaskopblanke Hollander met blond haar en felblauwe ogen zou zijn?
https://www.nu.nl/binnenl...suitsupply-ingegooid.html
Ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk niet zo verbaasd over ben, gelet op hoe het woord "homo" door velen (en niet alleen Moslims) veelal als minachtend scheldwoord wordt gebruikt, in het verkeer of op het schoolplein, met als implicatie dat degene die het doelwit is een mietje is, niet mannelijk genoeg o.i.d.Door heel Nederland zijn de afgelopen dagen meer dan dertig abri's met posters van de nieuwe campagne van kledingmerk Suitsupply ingegooid. Vele tientallen billboards en bushokjes met de afbeelding van twee mannen werden beklad of met tape afgeplakt.
Dat heeft CEO Fokke de Jong van Suitsupply dinsdag gemeld aan NU.nl. De posters werden eind vorige week op vijfduizend plaatsen in Nederland opgehangen. De vernielingen vonden door het hele land plaats.
Eerder verloor Suitsupply al meer dan tienduizend volgers op sociale media toen de campagne online werd gelanceerd. De campagne bestaat uit een aantal afbeeldingen waarop twee mannen te zien zijn. Op één foto zoenen twee mannen elkaar; op de andere raakt een man in een pak een man in een strak kort zwembroekje liefkozend aan.
Echter, dat deze haat er bij sommigen zo diep in zit dat dit ook tot een geweldadige campagne tegen reclameposters leidt, is nogal zorgwekkend. Hoe groot is dan de stap tot geweld tegen echte mensen?
Suitsupply staat overigens bij mij vooral bekend als een merk wiens pakken ik nooit zou willen dragen wegens een stel nogal expliciete en niet bijster vrouwvriendelijke posters (waarbij een dame bv. voor een heer knielt in een positie die aan orale seks doet denken...). Maar blijkbaar is dat minder een probleem in Nederland dan twee zoenende mannen:
Laten we hopen dat de kinderen van al die mensen, mochten ze later homo, lesbisch, of wat-dan-ook-dat-niet-heteroseksueel-is blijken te zijn, niet al te veel schade oplopen door hun opvoeding...Ook via de mail ontving Suitsupply de afgelopen dagen vele honderden klachten en verwensingen. "Veel mensen vragen ons hoe ze deze posters aan hun kinderen moeten uitleggen", vertelt De Jong. "Dat zijn vragen die we nooit krijgen als we een erotisch geladen poster met een man en een vrouw gebruiken."
Daarentegen is het volgende ergens wel grappig:
Dus in Nederland zijn we niet racistisch, hoewel discriminerende partijen zoals het FvD en de PVV populair zijn...In Nederland krijgt de keten alleen maar klachten over het homoseksuele aspect van de campagne. In andere landen worden ook kritiek geuit op het feit dat het een interraciale zoen tussen twee mannen betreft. "Er zijn in sommige landen daadwerkelijk mensen die hun bestelde pakken niet meer op komen halen", vertelt De Jong.
Of zou de combinatie van de gekozen mannen verkeerd zijn geweest? Wat zou de reactie hier zijn als een van de modellen duidelijk uit het Midden-Oosten zou komen en de ander een rasechte kaaskopblanke Hollander met blond haar en felblauwe ogen zou zijn?