Ik ben altijd blij om de ervaringen van andere mensen te lezen na een upgrade dus ik dacht laat ik mijn ervaringen ook even delen. Voor de mensen die twijfelen om te upgraden naar Android 10 my two cents na wat langer gebruik te maken van het toestel sinds de upgrade.
TL;DR: Ik heb geen last van echte problemen, maar ik heb ook niets nieuws waar ik nu gebruik van maak.
-
Bankieren app van ING werkt. Hier maak ik me na een upgrade altijd even zorgen over, maar dat is voor de ING app dus in elk geval niet nodig. Wel is het zo dat betalen niet meer lukt tenzij je de app opent. Waar je voorheen zonder de Bankieren app te openen je toestel tegen het apparaat kon houden, waarna de app vanzelf opstartte is dat nu niet meer het geval. M'n telefoon trilt, het display toont een boodschap dat ik een handeling op m'n telefoon moet doen, maar er gebeurt niets.
Geen groot probleem, wel een mindere gebruikerservaring dan voorheen.
-
Toetsenbord zit niet meer aan de onderkant van je display en is daar ook niet meer naartoe te verslepen. De onderkant van het toetsenbord begint nu ongeveer een halve centimeter boven de onderkant van het display. Wederom geen groot probleem, wel een mindere gebruikerservaring doordat je nu vaak fout typt. Aan de andere kant: grote kans dat dit went.
-
Bluetooth: hier was ik het bangst voor vanwege de nogal slechte reputatie van OP op dit gebied, maar alles werkt bij mij nog soepel. Ik gebruik bluetooth in de auto, voor m'n hoofdtelefoon, draadloze oortjes en een speakertje. Niks aan de hand.
- De
gestures: ik gebruikte vaak het omhoog en dan in een beweging door naar rechts swipen om tussen 2 apps te wisselen. Dat leidt er nu toe dat je steeds een app verder terug gaat in je app historie. Even wennen.
-
App-toeganghistorie: deze wordt gewist. Althans, dat is mijn n=1 ervaring. Ik had 1 app toegang geweigerd tot het internet onder Android 9 en na de upgrade was dit opgeheven. Geen enorm probleem, maar houd er even rekening mee als je net als ik in de hele specifieke situatie zit dat je een abonnement op iets als Storytel hebt opgezegd maar je nog wel even je reeds gedownloade audioboek wilde afluisteren

Wordt toch nog een maandje extra voor dat laatste half uurtje vrees ik
-
Kleurmodus wordt gerest na de upgrade. SRGB is gewoon nog aanwezig, nu wel met een slider van warm naar koud. In het midden zit je nog altijd kleurecht voor m'n gevoel.
Verder nog wat Android 10 specifieke zaken (Flitsmeister kan niet meer automatisch op de voorgrond opstarten bijv.) en wat kleinere esthetische zaken (de klok in het ambient display heeft als eerste cijfer het Oneplus rood; niet mijn stijl).
Al met al eerlijk gezegd weinig nieuws met de upgrade, maar ook geen vervelende zaken. Anders dan de bijhorende security update dus niet echt een directe noodzaak om te upgraden maar ook geen echte reden om het niet te doen (op basis van mijn ervaringen dan)
Mocht je vragen hebben over een specifieke app of use case, let me know. Kleine moeite om even na te kijken.